• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

B_FORCE schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 00:29:
[...]

Wie heeft het over de kaart kraken?
Het mag duidelijk zijn dat alle spanningen en de nodige stroom aanwezig moet zijn. Kwestie van uitzoeken waar dat geschakeld wordt.
Ik gok dat de dikke DSP in het midden nog even een hartig woordje met je wilt wisselen over de licentievoorwaarden en wat je moet doen om die 4 kHz piep uit je eindmix te halen. :+

I don't like facts. They have a liberal bias.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
burne schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 00:35:
[...]

Ik gok dat de dikke DSP in het midden nog even een hartig woordje met je wilt wisselen over de licentievoorwaarden en wat je moet doen om die 4 kHz piep uit je eindmix te halen. :+
Haha lol
Met die licentie zal het wel loslopen.
Tegenwoordig lijkt het wel een nieuwe hype wat dat betreft.
Menig scopeje dat tegenwoordig niet hackbaar is.

Ik weet eigenlijk niet wat voor terugkoppeling ze tegenwoordig gebruiken bij powersoft?
Een DSP is denk ik niet snel genoeg (althans de ADCs).
Beetje slimme jongen doet zoiets met een FPGA.
Kun je gelijk nog wat noise filters toepassen ed.

One World Concepts

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:27

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

burne schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 00:06:
[...]

De dikste K-series is de K20 die 18kW levert. Hoe denk je dat in 1U te doen met een klasse AB-versterker? Of een A-klasse? ;)

(nee, dat is niet PMPO..)
Details... 8)7 , je zult inderdaad heel wat koeling nodig hebben.....
B_FORCE schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 00:29:
[...]

Wie heeft het over de kaart kraken?
Het mag duidelijk zijn dat alle spanningen en de nodige stroom aanwezig moet zijn. Kwestie van uitzoeken waar dat geschakeld wordt.
Omdat het klasse-D is kan de kaart de processor vertellen om bv maximaal 25/75% PWM uit te sturen om het vermogen te beperken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• B_FORCE
  • Niet online
memphis schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:50:
[...]

Details... 8)7 , je zult inderdaad heel wat koeling nodig hebben.....

[...]

Omdat het klasse-D is kan de kaart de processor vertellen om bv maximaal 25/75% PWM uit te sturen om het vermogen te beperken.
Zoiets zal inderdaad wel gebeuren.
Of de gain wordt terug geschroefd
Of beiden :)
Daarom vroeg ik mij al hoe precies de aansturing gaat.
Vaak is het ook niet al te lastig via UART oid bij de firmware te komen via een terminal

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

B_FORCE schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:49:
[...]

Dat vraagt om een hack of bypass. 8)
Bizarre bakken. Ik zit zelf in de audio PA wereld (en ontwerp daar dingen voor).
Zoiets zou nooit mijn keuze zijn om te gebruiken en toe te passen.
Liever gewoon actieve speakers. In de meeste gevallen is 500W-1000W meer dan zat.
(als je het echt slim ontwerpt is 500W vaak al de max en kun je prima uit met 200-300W)
Ik verbaas mezelf er iedere keer weer over hoeveel geluidsdruk je met een laag vermogen kan genereren. Tot 10W voldoende voor een film op normaal niveau, 100W/200W een rave en alles daarboven is bloedende oren.

[ Voor 5% gewijzigd door Oyster op 26-08-2018 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 21:10
B_FORCE schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:49:
Liever gewoon actieve speakers. In de meeste gevallen is 500W-1000W meer dan zat.
(als je het echt slim ontwerpt is 500W vaak al de max en kun je prima uit met 200-300W)
Dat ligt er toch maar net aan waar je met je spul staat? Het is nogal een verschil of je in een cafeetje staat of op een openlucht podium. Kun je nog zo "slim" ontwerpen, ligt compleet de situatie.
B_FORCE schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 00:45:
[...]
Een DSP is denk ik niet snel genoeg (althans de ADCs).
Beetje slimme jongen doet zoiets met een FPGA.
Kun je gelijk nog wat noise filters toepassen ed.
Waarom zou een DSP trager zijn of niet snel genoeg t.o.v. een FPGA? En je kunt toch ook prima filters bouwen in een DSP?
B_FORCE schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:03:
[...]
Vaak is het ook niet al te lastig via UART oid bij de firmware te komen via een terminal
ALS je dat al lukt, kun je misschien aan de gecompileerde firmware komen. Hoe ga je die dan aanpassen zodat je de beperking gaat bypassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Iedere cheapo shitty microcontroller is al snel genoeg tegenwoordig... het tijdperk van DSPs voor audiotoepassingen is aardig ver achter ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 13:54
Wij kregen op de opleiding dat ook al met een FPGA, alleen wel met externe adc & dac. Maar wij moesten maar lekker in VHDL de filter's bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
peterkuli schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:53:
[...]

Dat ligt er toch maar net aan waar je met je spul staat? Het is nogal een verschil of je in een cafeetje staat of op een openlucht podium. Kun je nog zo "slim" ontwerpen, ligt compleet de situatie.

[...]

Waarom zou een DSP trager zijn of niet snel genoeg t.o.v. een FPGA? En je kunt toch ook prima filters bouwen in een DSP?

[...]

ALS je dat al lukt, kun je misschien aan de gecompileerde firmware komen. Hoe ga je die dan aanpassen zodat je de beperking gaat bypassen?
Wat betreft snelheid hebben we het over iets anders denk ik.

Ik heb het over de terugkoppellus van de versterker.
Class-D versterker schakelen ergens tussen de 300kHz en soms zelfs 2Mhz.
Zeker de markt wil naar hogere frequenties ivm kleinere spoelen ed.
Een DSP heeft vaak al een latency van ongeveer 1-20 ms.
Dat gaat dus nooit werken in de terugkoppeling.

Je kunt prima filters bouwen in een DSP, daar zijn ze immers voor.

Wat betreft versterkers hangt het een beetje af van de situatie dat klopt.
Maar aangezien versterker tegenwoordig zo compact en goedkoop zijn, zie ik niet in waarom je het niet mee zou nemen in het ontwerp?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en dan zou je toch wensen dat je zelf de kennis en kunde had om een pcbtje te ontwerpen..
ipv 3 losse prefab bouwsteentjes te gebruiken.. en moeten puzzelen hoe het t beste gaat passen :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mux schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 15:06:
Iedere cheapo shitty microcontroller is al snel genoeg tegenwoordig... het tijdperk van DSPs voor audiotoepassingen is aardig ver achter ons.
Snel genoeg? Misschien, maar dat laten de benchmarks echter niet zien.
De meeste microcontrollers zijn niet geoptimaliseerd voor DSP topepassingen.
Daardoor krijg je al snel torenhoge delays en latency problemen.
Voor een beetje ontwerp heb je toch wel minstens 10 biquads nodig, of FIR filtering als je het helemaal netjes wil doen.

Buiten het feit dat een ASIC veel goedkoper is in productie.
Je zult dan ook eigenlijk alleen maar DSP IC's zien in audio ontwerpen, never nooit niet een microcontroller voor dezelfde toepassing.
Het merendeel van de fabrikanten gebruikt een vorm van een Sigma DSP van Analog.

[ Voor 7% gewijzigd door B_FORCE op 28-08-2018 17:33 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
  • Laatst online: 13-09 21:10
B_FORCE schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 17:25:
[...]
Wat betreft versterkers hangt het een beetje af van de situatie dat klopt.
Maar aangezien versterker tegenwoordig zo compact en goedkoop zijn, zie ik niet in waarom je het niet mee zou nemen in het ontwerp?
Ik heb toch ook nergens gezegd dat je niet een ontwerp moeten maken? Uiteraard moet dat, daar zijn speciale bureau's voor die niks anders doen. Maar dat jij op voorhand al zegt dat je in de "meeste gevallen" genoeg hebt aan 200 - 300 Watt, is complete nonsens.
B_FORCE schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 17:29:
[...]
Heb je hier een link naar de bron o.i.d. van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
https://dspconcepts.com/sites/default/files/pd8_beckmann.pdf

Verder op in praatje laten ze toch wel zien dat % CPU usage wel mee lijkt te vallen voor een m4 CPU. Is echter wel voor systeem met maar 2 kanaals op 48kHz. Daarintegen weer helemaal afhankelijk wat je met het audio systeem wilt doen, maar ongetwijfeld zal dat altijd verder "evolueren"

Een DSP heeft meer ALUs, meer data paths met fijnmazigere instructies, meerdere geheugenbanken, en vaak ook ingewikkelde memory modussen zoals indirect addressing met stride (R1+R2*[stride]). Uiteindelijk wel iets meer moeite om een algoritme te mappen met zoveel % hardware utilization. Echter op CPUs heb je vaak die mogelijkheid niet eens. Daar moet bvb fetch, compute, store, inc counter, compare&branch altijd achter elkaar gebeuren. Korte loops op een ARM CPU gaat bijna altijd 2 instructies per iteratie kosten.

Je kan wat spelen met loop unrolling en software pipelining, maar dat is ook zeer eindig (afhankelijk hoeveel registers je hebt..). CPUs zijn gemaakt om general purpose programmaatjes te draaien. Programmaatjes die gemiddeld elke 5 instructies een branch instructie hebben, 40% van hun tijd data aan het verplaatsen zijn, en daardoor zijn CPUs vol worden gepropt met HW om on-the-fly hazards oplossen, branch predictors, pipelines, en caches.

Dat soort technologie zie je in DSPs ook wel terug (eveneens als integer SIMD op ARM Cortex m4+), maar die halen hun kracht met name uit meer rekenhardware en "for good measure" dedicated FIR/IIR/FFT hardware units (zie Analog Devices DSPs). Wat betreft energie efficiëntie zal een DSP met schouders boven een gemiddelde CPU staan.

Als je zoiets uittikt voor een FPGA, heb je het min of meer ook direct voor een ASIC, en kan je zelfs met een goedkope FPGA parallellisatie opschalen tot het belachelijke. Vorig jaar een simpel matrix algoritme ~2000x versneld tussen een ATMEGA328 en een Cyclone V FPGA. Ik schat dat zelfs tussen een pittige ARM Cortex CPU en de FPGA er wel een factor 300 a 400 overeind blijft staan.

Als je het dan ook nog in een functionele HDL doet kan je veel algoritmes waarschijnlijk ook nog eens in paar regeltjes opschrijven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
peterkuli schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:47:
[...]

Ik heb toch ook nergens gezegd dat je niet een ontwerp moeten maken? Uiteraard moet dat, daar zijn speciale bureau's voor die niks anders doen. Maar dat jij op voorhand al zegt dat je in de "meeste gevallen" genoeg hebt aan 200 - 300 Watt, is complete nonsens.

[...]

Heb je hier een link naar de bron o.i.d. van?
Bron?
Google MIPS en latency in combinatie met DSP en microcontroller.

Speciale bureau, guess what a part of my business is 8)
Anders zou ik ook nooit zo'n statement maken natuurlijk.

@Hans1990
Met een FPGA kan het allemaal, maar ontwikkeling daarvan is vrij langdurig.
Mocht er iemand trouwens zijn die heel goed thuis is met FPGA's ik heb nog een leuk projectje op de plank liggen.

[ Voor 14% gewijzigd door B_FORCE op 28-08-2018 21:01 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

B_FORCE schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 17:29:
[...]

De meeste microcontrollers zijn niet geoptimaliseerd voor DSP topepassingen.
Daardoor krijg je al snel torenhoge delays en latency problemen.
Voor een beetje ontwerp heb je toch wel minstens 10 biquads nodig, of FIR filtering als je het helemaal netjes wil doen.

Buiten het feit dat een ASIC veel goedkoper is in productie.
Je zult dan ook eigenlijk alleen maar DSP IC's zien in audio ontwerpen, never nooit niet een microcontroller voor dezelfde toepassing.
Het merendeel van de fabrikanten gebruikt een vorm van een Sigma DSP van Analog.
We praten misschien iets langs elkaar heen, maar... ik vraag me af wat voor micro's je gewend bent? Werk je alleen maar in RTOS-context ofzo? Dan kan ik me voorstellen dat je inconsistente delays krijgt op een general purpose micro.

Maar een beetje moderne micro heeft tegenwoordig trucs zoals event bussen, vectored interrupts, floating point logic en hogesnelheids-ADCs en DACs, en lopen bovendien zelf al op 48-72MHz voor het lowend spul, en 288-512MHz voor het iets snellere. Zelfs ADCs/DACs op cortex-m0's zijn tegenwoordig al 300kHz-2MHz. Een FIR filter, of welk lineaire filter je ook wil implementeren, kost misschien 1000 cycles ofzo, zelfs met memory hits. Met groot gemak snel genoeg voor audio.

Audio is takketraag he, je hoeft maar 44kS/s te verwerken. Je hebt een kwart ms een veertigste ms per sample, dat is een eeuwigheid voor moderne micro's. Ik begrijp dat dit misschien lastig is met een 16-bitter of een ARM7, maar vandaag de dag zijn de meeste micro's beter uitgerust dan een TMS320 van 10 jaar geleden. Als je bereid bent bare metal te programmeren is het prima te gebruiken voor audio.

En zelfs een klasse-d versterker implementeren in micro's is al niet zo vreemd meer. Heb ik zelfs in een nog-niet-gelanceerd product gedaan op een AVR XMEGA met behulp van de asynchrone fault events die in die AC/ADC zitten. En dat is een 8-bitter op 48MHz :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mux schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 21:06:
[...]

We praten misschien iets langs elkaar heen, maar... ik vraag me af wat voor micro's je gewend bent? Werk je alleen maar in RTOS-context ofzo? Dan kan ik me voorstellen dat je inconsistente delays krijgt op een general purpose micro.

Maar een beetje moderne micro heeft tegenwoordig trucs zoals event bussen, vectored interrupts, floating point logic en hogesnelheids-ADCs en DACs, en lopen bovendien zelf al op 48-72MHz voor het lowend spul, en 288-512MHz voor het iets snellere. Zelfs ADCs/DACs op cortex-m0's zijn tegenwoordig al 300kHz-2MHz. Een FIR filter, of welk lineaire filter je ook wil implementeren, kost misschien 1000 cycles ofzo, zelfs met memory hits. Met groot gemak snel genoeg voor audio.

Audio is takketraag he, je hoeft maar 44kS/s te verwerken. Je hebt een kwart ms per sample, dat is een eeuwigheid voor moderne micro's. Ik begrijp dat dit misschien lastig is met een 16-bitter of een ARM7, maar vandaag de dag zijn de meeste micro's beter uitgerust dan een TMS320 van 10 jaar geleden. Als je bereid bent bare metal te programmeren is het prima te gebruiken voor audio.

En zelfs een klasse-d versterker implementeren in micro's is al niet zo vreemd meer. Heb ik zelfs in een nog-niet-gelanceerd product gedaan op een AVR XMEGA met behulp van de asynchrone fault events die in die AC/ADC zitten. En dat is een 8-bitter op 48MHz :P
Er is een verschil tussen wat nodig is en wat de markt wil.
Ben het eens dat bepaalde specs onzinnig kunnen klinken, maar in bepaalde gevallen kunnen die best nodig zijn.
Voor professionele audio bijvoorbeeld, met hoog rendement array aan horn drivers heb je aan 16 bits audio niet genoeg.
Dan zul je toch echt minimaal een SNR van 115dB of beter moeten hebben, anders ruist het de pan uit.

Anyway, je begon ermee dat "elke shitty micro" goed genoeg is.
Met een standaard ATTINY of PIC is dit niet te bewerkstelligen, maar ik zie graag het tegendeel.

Als je iets kunt maken dat een SNR heeft van rond de 110dB en THD van beter dan -90dB met een simpele user interface, dan moet je mij even een persoonlijk berichtje sturen.
Dan weet ik namelijk zo honderden klanten.
Dit bedoel ik niet lullig, maar serieus overigens.

Sterker nog, mocht iemand een goed idee hebben om goedkope (!!!) FPGA of microcontroller (minder dan een paar euro) zo te implementeren in een control loop. Serieus PM me.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Damn, dat klinkt nog als een leuke challenge ook... Ik heb er totaal de tijd niet voor, maar ik wed dat het gedaan kan worden.

Je hebt gelijk dat echte highend audio moeilijk wordt in een random MCU. We waren inderdaad langs elkaar aan het praten, want ik zat meer in de trant van consumer audio te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mux schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 21:24:
Damn, dat klinkt nog als een leuke challenge ook... Ik heb er totaal de tijd niet voor, maar ik wed dat het gedaan kan worden.

Je hebt gelijk dat echte highend audio moeilijk wordt in een random MCU. We waren inderdaad langs elkaar aan het praten, want ik zat meer in de trant van consumer audio te denken.
Consumer audio wordt gedicteerd door marketing.
Daar kun je het niet mee eens zijn, maar minder verkoopt niet.
Zul je ook nooit aan de man krijgen.
Maar met 48kHz en 24bit moet je een heel eind komen.
24 bit wordt volgens mij alleen erg lastig?

Mijn probleem is dat dit niet helemaal mijn tak van sport meer is.
Zit meer in de analoge wereld, implementatie en ontwerpen van PCB's (DSP, Class-d power amps ed).
Programmeren laat ik heel graag aan anderen over :+ 8)

Zoals ik al zei, mocht iemand hier er wel serieus ervaring mee hebben, or serieus tijd in wil steken, PM mij.
Kan er zelfs een mooie stage/master opdracht van maken

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Laatst online: 19:17
B_FORCE Zou je zo'n vraagstuk niet beter bij een leverancier neer kunnen leggen. Ik denk zo maar dat medetweaker @kdeboois je wel verder zou kunnen helpen. In ieder geval met het vraagstuk of de performance van de FPGA en de gewenste kostprijs in hetzelfde speelveld liggen.
Dan kun je er daarna altijd nog een stage opdracht van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
jeronimo schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:53:
B_FORCE Zou je zo'n vraagstuk niet beter bij een leverancier neer kunnen leggen. Ik denk zo maar dat medetweaker @kdeboois je wel verder zou kunnen helpen. In ieder geval met het vraagstuk of de performance van de FPGA en de gewenste kostprijs in hetzelfde speelveld liggen.
Dan kun je er daarna altijd nog een stage opdracht van maken.
Een leverancier?
Snap niet zo goed wat een leverancier ermee te maken heeft? :?
Ik heb zelf een bedrijf dus qua levering van dingen moet dat wel goed komen.
Of doel je de fabrikanten van dergelijks IC's?
Dat heb ik al meerdere keren gedaan, raak je in een groot marketing bos zonder enige concrete verhalen.

De reden waarom er vraag is naar oplossingen is omdat bepaalde mensen een patent hebben op een bepaalde manier van terugkoppelen (dat zoiets kan, maar goed).
Daardoor is het aantal mogelijkheden zeer beperkt.

Ik weet zelf behoorlijk goed wat er met FPGA's mogelijk is (nogmaals als een microcontroller het zou kunnen nog liever, stuk goedkoper), maar mis net even de kennis welke "specs" en parameters nodig zullen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door B_FORCE op 28-08-2018 23:30 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:01
B_FORCE schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 23:28:
[...]

Een leverancier?
Snap niet zo goed wat een leverancier ermee te maken heeft? :?
Ik heb zelf een bedrijf dus qua levering van dingen moet dat wel goed komen.
Of doel je de fabrikanten van dergelijks IC's?
Dat heb ik al meerdere keren gedaan, raak je in een groot marketing bos zonder enige concrete verhalen.

De reden waarom er vraag is naar oplossingen is omdat bepaalde mensen een patent hebben op een bepaalde manier van terugkoppelen (dat zoiets kan, maar goed).

Ik weet zelf behoorlijk goed wat er met FPGA's mogelijk is (nogmaals als een microcontroller het zou kunnen nog liever, stuk goedkoper), maar mis net even de kennis welke "specs" en parameters nodig zullen zijn.
Leveranciers hebben Field Application Engineers in dienst die daar mee kunnen helpen. Zoals ik, voor FPGA vragen of een goede doorverwijzing als FPGA niet zinnig is en er beter een microcontroller in kan. ;)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
kdeboois schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 00:41:
[...]

Leveranciers hebben Field Application Engineers in dienst die daar mee kunnen helpen. Zoals ik, voor FPGA vragen of een goede doorverwijzing als FPGA niet zinnig is en er beter een microcontroller in kan. ;)
Zoals ik al zei, alleen nog maar vastgelopen bij leveranciers.
Maar brand los zou ik zeggen 8)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
B_FORCE schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 00:49:
[...]

Zoals ik al zei, alleen nog maar vastgelopen bij leveranciers.
Maar brand los zou ik zeggen 8)
Als het over een closed loop feedback gaat in FPGA dan wordt er meestal een sigma delta converter gebruikt waarbij de modulator dicht bij de power stage (vaak ook geisoleerd) een 1 bit data stream van het analoge signaal maakt. In de FPGA kan je dan uit die ene data stream een overbelastings beveiliging maken en een daadwerkelijk feedback loop.

Wordt veel in drives (high end motorcontrollers) gebruikt en daar zijn de modulatoren ook voor gemaakt door bijvoorbeeld Broadcom (Ex Avago, Ex Agilent, Ex HP) zoals deze

Met de FPGA kan de je rest van de sigma delta converter opbouwen en volledig naar wens op bouwen. Alle FPGA fabrikanten bouwen hier voornamelijk motor controls mee in hun application notes, maar een high end audio versterker moet ook prima kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
kdeboois schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 09:09:
[...]

Als het over een closed loop feedback gaat in FPGA dan wordt er meestal een sigma delta converter gebruikt waarbij de modulator dicht bij de power stage (vaak ook geisoleerd) een 1 bit data stream van het analoge signaal maakt. In de FPGA kan je dan uit die ene data stream een overbelastings beveiliging maken en een daadwerkelijk feedback loop.

Wordt veel in drives (high end motorcontrollers) gebruikt en daar zijn de modulatoren ook voor gemaakt door bijvoorbeeld Broadcom (Ex Avago, Ex Agilent, Ex HP) zoals deze

Met de FPGA kan de je rest van de sigma delta converter opbouwen en volledig naar wens op bouwen. Alle FPGA fabrikanten bouwen hier voornamelijk motor controls mee in hun application notes, maar een high end audio versterker moet ook prima kunnen.
Thanks.
Tot dusver is mij dit al bekend, ook dat het mogelijk moet zijn.

Mijn vraag is meer wat er minimaal voor nodig is qua specs ed voor een systeem dat tussen 300kHz en 2Mhz schakelt?
(Hoeveel cels snelheid ed)

Ook of het dus evt met een ucontroller kan.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
B_FORCE schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:14:
[...]

Thanks.
Tot dusver is mij dit al bekend, ook dat het mogelijk moet zijn.

Mijn vraag is meer wat er minimaal voor nodig is qua specs ed voor een systeem dat tussen 300kHz en 2Mhz schakelt?
(Hoeveel cels snelheid ed)

Ook of het dus evt met een ucontroller kan.
De modulator werkt op 10 MHz en normaliter gaat dat met de goedkoopste en kleinste FPGA. Een Spartan 7 of een Zynq 7000 zeg ik dan met mijn huidige pet op.

Zullen we een keer bellen om de mogelijkheden door te spreken of wil je het hier verder doen ? Mij om het even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
kdeboois schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:51:
[...]

De modulator werkt op 10 MHz en normaliter gaat dat met de goedkoopste en kleinste FPGA. Een Spartan 7 of een Zynq 7000 zeg ik dan met mijn huidige pet op.

Zullen we een keer bellen om de mogelijkheden door te spreken of wil je het hier verder doen ? Mij om het even.
Voor mij ook om het even. Misschien wel leuk om zo'n proces te delen?
Kunnen mensen misschien nog wat van leren.
Kan me alleen voorstellen dat het misschien wel erg veel info wordt.
Ik stuur je wel een PM.

Zien er iig niet uit als goedkope alternatieven

[ Voor 4% gewijzigd door B_FORCE op 29-08-2018 12:20 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

B_FORCE schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 23:28:
[...]

Het is niet enkel de manier van terugkoppelen waar een patent op ligt. Het gaat ook om de manier waarop de terugkoppeling geïntegreerd wordt (kan worden) in de control-loop. De integratie van het systeem als geheel wordt versimpeld. Dat is een interessante vinding. Ik heb nog ergens betere pdfs over dit onderwerp, maar ik kan ze even niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Oyster schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 12:03:
[...]

Het is niet enkel de manier van terugkoppelen waar een patent op ligt. Het gaat ook om de manier waarop de terugkoppeling geïntegreerd wordt (kan worden) in de control-loop. De integratie van het systeem als geheel wordt versimpeld. Dat is een interessante vinding. Ik heb nog ergens betere pdfs over dit onderwerp, maar ik kan ze even niet vinden.
Ik ben bekend met het verhaal hierachter (en de papers en patenten).
Het is echter een feit dat daardoor de rest nogal in de knoop zit.

Het is eigenlijk een nogal voor de hand liggende techniek dat al vrij oud is.
Toevallig toegepast in audio.
Heb er weleens een jurist naar laten kijken, die vond het ook enigszins discutabel.
Maar goed dat is niet ongewoon bij patenten.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
B_FORCE schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:55:
[...]

Voor mij ook om het even. Misschien wel leuk om zo'n proces te delen?
Kunnen mensen misschien nog wat van leren.
Kan me alleen voorstellen dat het misschien wel erg veel info wordt.
Ik stuur je wel een PM.

Zien er iig niet uit als goedkope alternatieven
FPGA prijzen zijn altijd wat hoger versus een volledige kant-en-klare oplossing, maar als je er daarvan meerdere nodig hebt is een FPGA vanwege de integratie mogelijkheid zeer flexibel en soms zelfs goedkoper.

De kleinste Spartan 7 kunnen we leveren voor zo'n 10 Euro per stuk en bij grotere aantallen gaat die prijs met 10-tallen procenten naar beneden.

Voor de motor control toepassing heeft Xilinx i.i.g. een serie video's gemaakt en een voorbeeld design met een powerstage. Deze video gaat in op het maken van de feedback loop en de snelheden vs DSP en microcontroller.

Bij deze link geven ze wat resource getallen voor een audio toepassing uit een universitair onderzoek naar een FPGA gebaseerde klasse D versterker.

In microcontroller land ken ik alleen TI met zijn C2000 Delfino die in de buurt komt van feedback loops op die snelheden. Digikey heeft een stukje geschreven om de twee te vergelijken.

In prijs zijn deze devices te vergelijken met een kleine FPGA. Dus als je echt onder de paar Euro uit wil komen, zul je concessies moeten doen.

[ Voor 19% gewijzigd door kdeboois op 01-09-2018 11:14 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Ik ga één Powersoft K6 scrappen. Zijn er liefhebbers die behoefte hebben aan een gedetailleerde teardown?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XFCp2Vq.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Oyster op 02-09-2018 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Oyster schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:43:
Ik ga één Powersoft K6 scrappen. Zijn er liefhebbers die behoefte hebben aan een gedetailleerde teardown?

[afbeelding]
Hell yeah!
Zet het op youtube, en je krijgt vast een hoop views!

[ Voor 8% gewijzigd door Gwannoes op 02-09-2018 13:23 ]

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Oyster schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:43:

[afbeelding]
Uiteraard altijd.

Er is geen betere leerschool dan te kijken wat de anderen doen ;)
Hoewel Powersoft volgens mij dedicated half bridge drivers gebruikt?

@kdeboois
De link naar dat onderzoek werkt niet.

10 euro is pittig veel, daar moet dan ook nog een gate/half bridge driver bij.
Neem aan dat zo'n Spartan 7 wel een fatsoenlijke ADC aan boord heeft?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Oke, ik ga even een plannetje maken om het enigszins sjiek te documenteren. Als iemand geinteresseerd is in een specifiek onderwep zoals bijvoorbeeld smps, powerstage, dsp, smartcard, etc stuur mij dan even een dm. Ik sta ervoor open om hem in groepsverband uit te kleden. Heeft iemand enig idee hoeveel er geopenbaard kan worden voordat het juridisch mogelijk problematisch wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Oyster schreef op zondag 2 september 2018 @ 14:47:
Oke, ik ga even een plannetje maken om het enigszins sjiek te documenteren. Als iemand geinteresseerd is in een specifiek onderwep zoals bijvoorbeeld smps, powerstage, dsp, smartcard, etc stuur mij dan even een dm. Ik sta ervoor open om hem in groepsverband uit te kleden. Heeft iemand enig idee hoeveel er geopenbaard kan worden voordat het juridisch mogelijk problematisch wordt?
Volgens mij mag je gewoon backward engineering en je eigen schema maken?
Normaliter vallen schema's onder gewone copyrights, maar je maakt je eigen dus dat is geen issue.
De techniek valt onder een patent dus is daarmee covered.

Op EEVBlog gebeurt dit dan ook constant.

Meest interessante vind ik persoonlijk altijd PCB design

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
B_FORCE schreef op zondag 2 september 2018 @ 14:02:
[...]
De link naar dat onderzoek werkt niet.

10 euro is pittig veel, daar moet dan ook nog een gate/half bridge driver bij.
Neem aan dat zo'n Spartan 7 wel een fatsoenlijke ADC aan boord heeft?
Vreemd, hier wel.

De Spartan 7 is in de set-up die ik voorstel de ‘D’ in de ADC. De modulator is de ‘A’ en samen vormen ze de ADC :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-09 12:12
Voor een collega die zn PhD heeft behaald is het traditie om samen met collega's een kado in elkaar te flansen, dit keer is het een beetje uit de hand gelopen :+

IAF staat voor Institute of Applied Flansing :*)

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:57
Geniaal!

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven raapt zichzelf van de vloer af _O- _/-\o_

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 16:03
Dat is het betere nutteloze werk _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 20:36
Haha geweldig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjePuk
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 18:01
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar behuizingen voor wat projectjes. Bij conrad verkopen ze dit soort dingen (zie hieronder). Weet iemand waar ik deze nog meer kan kopen, gewoon in een reguliere winkel?

https://www.conrad.nl/p/w...h=1&vat=true&insert_kz=8J

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De elektronica onderdelen winkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjePuk
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 18:01
Daarvan ken ik er maar een handjevol die minstens 50 kilometer bij mijn woonplaats vandaan liggen. Misschien moet ik de vraag iets concreter stellen:

Weet iemand een (electronica onderdelen) winkel in de buurt van Zeist waar ze ook projectbehuizingen verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Volgens mij heeft Radio Centrum in Utrecht (vlakbij het Neude) wel wat van die behuizingen liggen. Het is echter niet de goedkoopste, dus denk dat je beter af bent met Conrad of een andere grotere winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

PietjePuk schreef op zondag 9 september 2018 @ 09:51:
Daarvan ken ik er maar een handjevol die minstens 50 kilometer bij mijn woonplaats vandaan liggen. Misschien moet ik de vraag iets concreter stellen:

Weet iemand een (electronica onderdelen) winkel in de buurt van Zeist waar ze ook projectbehuizingen verkopen?
Ik wil niet te brutaal overkomen maar ooit van de Gouden Gids gehoord? En ook met Google vind je elektronicawinkels in de buurt, er zit er zelfs 1 in Zeist zag ik. Een beetje eigen inzet mag ook best wel.

Als je de verzendkosten wilt onlopen kan je natuurlijk ook Ebay, Banggood, Aliexpress etc raadplegen als ook de Conrad boven de 35 euro gratis verzend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:55

ThaHandy

Discovery Channel

Ik heb hier een wiegand sensor en ik ben al een tijde aan het google wat het wiegand effect nou inhoud en hoe ik deze kan aansluiten op een sensor versterker (NAMUR oid.)

Switch voltage 2.5-30v DC
Max switch current 10mA
puls width ~100ms
resistence open > 120Mohm
resistence closed < 6ohm

Bij 500mV werkt deze gewoon en alles boven de 500mV gaat de CC (@ 5mA) aan.

Dus hoe kan ik zorgen dat ik deze puls op normale manier kan verwerken zodat een sensor versterker hier wat aan heeft.

DSO138 (beter iets dan niets :+ )
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/thahandy/got/wiegand.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
Ik ben al een tijdje bezig om een CNC te bouwen. Ik heb uit Duitsland via Aliexpress een kant en klaar frame gekocht en voeg daar zelf de motoren, motor drivers, controller limit switches etc aan toe voegen. Nu ben ik al een tijdje bezig met de controle kast, dit moet er een beetje profi uit zien maar wil toch er ergens een budget trekken. Op de voeding, motoren en Arduino na komt alles uit China.

Voor de controlekast heb ik een Nood stop besteld. Deze koste mij iets van 3 a 4 dollar. Ik vond het wel geinig om hem even open te maken om te zien hoe veilig dit ding nou echt is. Ik twijfel toch wel over de veiligheid haha, het is allemaal wel zwak plastic.

Nu zit er in de binnenkant een normally closed schakelaar. Hij verbind dus altijd door zie foto:

Emergency knop

Emergency knop schakelaar

Emergency knop schakelaar

Emergency knop - Schakelaar

Ik dacht dus, als het knop gedeelte faalt en kapot gaat, en je weet dat niet, dan schakelt hij hem dus niet uit. Dan werkt je noodstop in eens niet meer. Dan moet toch juist die noodknop ook inschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 20:07

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@jctjepkema normaal is een noodstop circuit met 2 NC schakelaars (redundant) en zit ie aangesloten op een PILZ relais (kost wel wat, maar industrie standaard) soms word er ook wel eens een gewone hulp relais gebruikt maar dan nog altijd met 2 NC contacten die in serie staan.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Damic schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:51:
@jctjepkema normaal is een noodstop circuit met 2 NC schakelaars (redundant) en zit ie aangesloten op een PILZ relais (kost wel wat, maar industrie standaard) soms word er ook wel eens een gewone hulp relais gebruikt maar dan nog altijd met 2 NC contacten die in serie staan.
Op wikipedia gekeken, en daar zie ik iets staan (https://en.wikipedia.org/wiki/Safety_relay) Dat ze een specifieke functie hebben, en dus daar alleen voor ontworpen.

Ik vind het dan zo raar dat wanneer dat knop gedeelte, daar zit het indrukken en draai gedeelte in, faalt, de contact punten hem dan aan blijven houden. dat is toch dom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 20:07

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Daarmee dat je normaal zoiets koopt van Schneider/siemens ofzo als er echt iets met scheelt en de noodstop werkte niet dan kan er een onderzoek gestart worden naar het waarom ervan. De NC contacten is normaal, als je draad breuk hebt of rotte contacten dan valt je installatie af.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
jctjepkema schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:27:
Ik ben al een tijdje bezig om een CNC te bouwen. Ik heb uit Duitsland via Aliexpress een kant en klaar frame gekocht en voeg daar zelf de motoren, motor drivers, controller limit switches etc aan toe voegen.
Kijkvoer:

Sowieso is Bigclivedotcom een aanrader. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Roamor schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:01:
[...]

Kijkvoer:
[video]

Sowieso is Bigclivedotcom een aanrader. :)
Grappig exact dezelfde knop als ik heb. Wat me wel opvalt is dat hij hem bij het in elkaar zetten monteert als Normally Open, en ik als Normally Closed.

EDIT:

Ik kijk nog eens goed, en het blijkt dus de oranje die NC is en de Groene die Normally Open is! Verder voelt die knop op zich wel prima aan. Ik kom vanzelf wel een keer een "duurdere" tegen die ik ga monteren

[ Voor 21% gewijzigd door jctjepkema op 10-09-2018 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 09:34
*gaap* farnell is weer eens zo langzaam dat alle loads een time-out geven. Het wordt eens tijd dat een andere leverancier ook gratis gaat verzenden, dan stap ik direct over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
JDTeunis schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:48:
*gaap* farnell is weer eens zo langzaam dat alle loads een time-out geven. Het wordt eens tijd dat een andere leverancier ook gratis gaat verzenden, dan stap ik direct over.
Ik heb echt alleen maar problemen met de website van Farnell.
Vooral 's avonds en in het weekend

One World Concepts

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 09:34
Ik heb besloten om voortaan maar Digikey te gebruiken. Kun je tenminste normaal zoeken (zeker met dit script, aanrader! https://www.digikey.com/e...serscript+for+Digikey.com ). Betaal je wel 25 euro verzendkosten maar bespaart me makkelijk een half uur gemiste productiviteit.

• B_FORCE
  • Niet online
JDTeunis schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:50:
Ik heb besloten om voortaan maar Digikey te gebruiken. Kun je tenminste normaal zoeken (zeker met dit script, aanrader! https://www.digikey.com/e...serscript+for+Digikey.com ). Betaal je wel 25 euro verzendkosten maar bespaart me makkelijk een half uur gemiste productiviteit.
Hoe zit het tegenwoordig met invoerkosten ed?

Er is uiteraard ook nog Mouser.
Ik gebruik zelf elpro.org ook nog weleens

One World Concepts

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

ThaHandy schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:15:
Ik heb hier een wiegand sensor en ik ben al een tijde aan het google wat het wiegand effect nou inhoud en hoe ik deze kan aansluiten op een sensor versterker (NAMUR oid.)

Switch voltage 2.5-30v DC
Max switch current 10mA
puls width ~100ms
resistence open > 120Mohm
resistence closed < 6ohm

Bij 500mV werkt deze gewoon en alles boven de 500mV gaat de CC (@ 5mA) aan.

Dus hoe kan ik zorgen dat ik deze puls op normale manier kan verwerken zodat een sensor versterker hier wat aan heeft.

DSO138 (beter iets dan niets :+ )
[Afbeelding]
Ik probeer het op te lossen met een voltage-deler oplossing maar ik kom er niet uit 8)7

Ik heb hier een NAMUR-sensor versterker welke op 8a9v / 8mA werkt, maar met een sensor die op 0.5v/5mA juist werkt

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/thahandy/got/namur_1.jpg

Volgens de formule zou ik 0.47v 0.436 moeten krijgen op de sensor. maar als ik sensor zo aansluit meet ik 0.55v (max="kortsluiting") en het andere deel is 2.5v. Daarnaast het probleem is dat wanneer de sensor een puls maakt(zover ben ik nog niet), deze kortsluit en er geen 0.5v op de sensor komt.

Wat ik probeer te bereiken is dat de sensor altijd <0.5v krijgt ongeacht deze even is kortgesloten(liever een lager dan een te hoge voltage). Namur principe kan aangehouden worden maar de versterker werkt ook gewoon met een simpele schakelaar principe.

/edit
Ik zie dat ik de 10k en de 560 heb omgedraaid. moment...

/edit 2

Ik kom er niet uit. Ik heb 10k nodig minimaal nodig voor "open" signaal, maar hier kan ik geen voltage-deler van maken zetten omdat deze dan 10k en 560ohm totaal is. andersom 180k en 10k is het nog erger. :/

Help :'(

[ Voor 9% gewijzigd door ThaHandy op 15-09-2018 15:21 ]

• Genoil
  • Laatst online: 12-11-2023
JDTeunis schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:50:
Digikey is wat mij betreft op dit moment de beste. Beste en snelste parametric search, grootste aanbod en - ok niet next business day maar toch - prima levertijden. Boven €50 gratis verzenden, invoerrechten betaald en als je werk er enigszins een planning op na houdt is 2 werkdagen shipping echt prima te doen. Oh en ze hebben zelfs een NL telefoonnummer met Nederlandse werknemers tegenwoordig.

Ga alleen nog naar Farnell voor klein grut dat ik echt zsm nodig heb. Wel jammer want vroeger waren de rollen omgedraaid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 22:06
ThaHandy schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 13:47:
Ik probeer het op te lossen met een voltage-deler oplossing maar ik kom er niet uit 8)7
Ik ben niet echt bekend met dit soort systemen, maar als ik het goed begrijp probeer je een willekeurige sensor aan te sluiten op een module voor NAMUR-sensoren. Jouw sensor kent maar 2 states: open (> 120Mohm) en closed (< 6ohm).

Volgens Wikipedia zijn er blijkbaar vier situaties te onderscheiden, afhankelijk van de stroom die er loopt door de sensor. Je moet dus zorgen dat jij hier aan voldoet. Ten opzichte van jouw schema is het makkelijker om de weerstanden voor open en gesloten toestand los van elkaar te kunnen kiezen. Dat kan bijvoorbeeld zo (klikbaar):

schema2

Edit: mijn schema hoeft niet direct ander gedrag op te leveren, maar het maakt naar mijn idee debuggen en waardes kiezen makkelijker.

Een probleem waar je misschien tegenaan loopt is dat je de minimale voedingsspanning voor jouw sensor (2,5 volt) niet onder alle omstandigheden kunt garanderen. Afhankelijk van hoe de sensor geïmplementeerd is, kan dat ongewenst gedrag geven. Is dat inderdaad het geval, dan moet je misschien verder kijken dan alleen een weerstandsnetwerkje.

[ Voor 23% gewijzigd door Comp-Freak op 16-09-2018 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

En als je R2 vervangt voor een diode of zenerdiode kan je de spanning redelijk constant laag houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Genoil schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 21:06:
[...]

Digikey is wat mij betreft op dit moment de beste. Beste en snelste parametric search, grootste aanbod en - ok niet next business day maar toch - prima levertijden. Boven €50 gratis verzenden, invoerrechten betaald en als je werk er enigszins een planning op na houdt is 2 werkdagen shipping echt prima te doen. Oh en ze hebben zelfs een NL telefoonnummer met Nederlandse werknemers tegenwoordig.

Ga alleen nog naar Farnell voor klein grut dat ik echt zsm nodig heb. Wel jammer want vroeger waren de rollen omgedraaid...
Goed om te weten dat ze tegenwoordig invoerkosten op zich nemen.

Voor ontwikkeling is een paar dagen met een goede planning meestal geen probleem.
Enkel in productie is het wat lastig.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Comp-Freak schreef op zondag 16 september 2018 @ 18:52:
[...]

Ik ben niet echt bekend met dit soort systemen, maar als ik het goed begrijp probeer je een willekeurige sensor aan te sluiten op een module voor NAMUR-sensoren. Jouw sensor kent maar 2 states: open (> 120Mohm) en closed (< 6ohm).

Volgens Wikipedia zijn er blijkbaar vier situaties te onderscheiden, afhankelijk van de stroom die er loopt door de sensor. Je moet dus zorgen dat jij hier aan voldoet. Ten opzichte van jouw schema is het makkelijker om de weerstanden voor open en gesloten toestand los van elkaar te kunnen kiezen. Dat kan bijvoorbeeld zo (klikbaar):

[Afbeelding: schema2]

Edit: mijn schema hoeft niet direct ander gedrag op te leveren, maar het maakt naar mijn idee debuggen en waardes kiezen makkelijker.

Een probleem waar je misschien tegenaan loopt is dat je de minimale voedingsspanning voor jouw sensor (2,5 volt) niet onder alle omstandigheden kunt garanderen. Afhankelijk van hoe de sensor geïmplementeerd is, kan dat ongewenst gedrag geven. Is dat inderdaad het geval, dan moet je misschien verder kijken dan alleen een weerstandsnetwerkje.
NAMUR-weerstandsnetwerk had ik gezien, maar kom er net achter waarom de sensor niet werkte....
Meten is weten. B) De bijgeleverde kabel was IN de connector verkeerd om gesoldeerd (demonteer baar). De polariteit van de sensor was verkeerd, vandaar dat de sensor raar reageerde. Tja Ik ben onbekend met dit type sensor, weet ik veel...

Sluit ik de sensor direct aan, met de correct polariteit, werkt deze gewoon 8)7 (NAMUR-principe niet omdat de weerstanden (nog) missen. Case solved :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb in KiCAD's eeschema een circuit gemaakt, maar ik weet niet zo goed welke footprints ik moet selecteren in cvpcb.

- Ik heb deze common anode RGB LEDs, dus voor LED_RAGB heb ik LED_THT:LED_D5.0mm-4 geselecteerd, wat denk ik wel klopt.
- Voor Conn_01x05 denk ik dat ik Connector_PinHeader_2.54mm:PinHeader_1x05_P2.54mm_Vertical moet selecteren als ik er zo iets op wil solderen.
- Voor R weet ik het niet zo goed en heb ik nu Resistor_THT:R_Axial_DIN0207_L6.3mm_D2.5mm_P7.62mm_Horizontal geselecteerd, omdat dat de eerste was waar 1/4W bij staat en ik heb deze weerstandjes (220 Ohm als dat iets uitmaakt).
- Qua 74HC595 heb ik de SN74HC595N, welke een PDIP package heeft met 16 pinnen, dus heb ik Package_DIP:DIP-16_W7.62mm geselecteerd, maar ik weet niet of dat de goede optie is.

Klopt dat allemaal?

Edit: en hoe moet ik alles exporteren in pcbnew als ik het bij Elecrow wil printen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2018 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerSteyn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-03 13:52
Hey, ff een vraagje: ik ben een aantal schematics in eagle aan het fabriceren (ik kom van KiCad af, dus het is soms ff puzzelen) maar ik kan een hoop componenten niet vinden.

Ik wil bijvoorbeeld de microcontroller van de Arduino Nano (atmega328p-au) integreren in mijn pcb. Ik heb de officiele opensource documenten gevonden van Arduino zelf, daar staat oa de microcontroller in, maar ik kan dit ene component niet exporteren voor eigen gebruik. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Laatst online: 19:17
Zoek het part op bij Farnell. Daar staat een file CAD CadSoft_EAGLE EN met daarin de bedoelde scriptfile en onderstaande tekst.
To import your new library into EAGLE:

1. Start EAGLE.
2. Select File -> New -> Library from the menu.
3. In the blank library window, select File -> Script from the menu.
4. Select the EDIT tab.
5. Browse to the correct EAGLE Script file (".scr" file extension) in the file "Open" window.
6. After opening the file, the script will populate the new library.
7. Use File -> Save (or Save As..) to save the library to the desired location in EAGLE native format.

[ Voor 10% gewijzigd door jeronimo op 18-09-2018 20:51 ]

• SMSfreakie
  • Niet online
hmm..

net even een naafdynamo in opnieuw gewikkeld ( draad was gebroken bij de as, en nu dus 1 slag minder op de spoel ) en werkt ze inmiddels weer..

alleen zette het mij aan het denken.. er kan meer draad op de spoel..
meer draad (bij de zelfde draaddikte) zou een hogere spanning leveren :? (origineel 6V/500mA)
bij een dikkere draad (van de zelfde lengte als de huidige...) zou het vermogen omhoog gaan right?

nou ben ik lekker handig geweest door niet te meten hoelang of welke draaddikte er op zit k weet niet handig ;)
is dit misschien uit te rekenen?

404 Signature not found

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
Ja meer wikkelingen aan de secundaire kant zou een hogere spanning leveren. En met een dikkere draad kun je idd iets meer vermogen trekken maar niet significant denk ik, uiteindelijk zal je toch de warmte kwijt moeten.

Maar wat zou je met meer spanning/vermogen moeten? :P

• SMSfreakie
  • Niet online
het is gewoon een rondespoel met een blikpakket waarom 4 magneet stukken draaien.. dus van primair / secondair is er niet echt bij :P

en meer spanning bij het zelfde uitgangs vermogen zou ideaal zijn.. gezien het door een brugcell gaat en daarna naar een buckboost om het netjes op 13.6V te brengen.. kost energie

gezien de 6V wisselspanning na het gelijkrichten nog lange geen 13.6V is zou een hogere spanning de verliezen wat kunnen compenseren... :)

404 Signature not found

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:33
Ik ben bang dat een dikke draad voor meer stroom niets gaat helpen. Fietsdynamo's zijn stroombegrensd, door middel van de magnetica, voor zover ik weet (ooit gelezen). Je kan trouwens vrij eenvoudig hogere spanningen halen, alleen dat werkt niet als je langzaam fietst. 22 km/h is misschien al wel genoeg voor 12V, mits je dus niet teveel stroom trekt.

Edit: http://pilom.com/BicycleElectronics/DynamoCircuits.htm
Dit is een hele interessante site over fietsdynamo's.

[ Voor 14% gewijzigd door marcop23 op 22-09-2018 22:15 ]

• SMSfreakie
  • Niet online
nouja naafdynamo is iets anders dan een gewone dynamo die tegen je band loopt..

het toerental is gelijk aan die van het hele wiel.. ipv een factor tig meer wat een banddynamo doet :)

404 Signature not found

• memphis

memphis

SMSfreakie schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 21:16:

nou ben ik lekker handig geweest door niet te meten hoelang of welke draaddikte er op zit k weet niet handig ;)
is dit misschien uit te rekenen?
Met een speciale laag-ohm bereik meter meten en dan een stukje van een meter meten en hoppa, 2 getallen waar je iets mee kan

• jctjepkema
Vast een domme vraag, maar ik heb een 300W Frees, die tussen de 12 en 36V werkt, nu is 12V echt te laag, ik merk gewoon dat ik dan geen toeren kan halen. Nu kwam ik deze voeding tegen:

https://www.ledstripxl.nl...eding-20-ampere-500w.html

Bedrag is bijna te mooi om waar te zijn. Maar omdat het maar 24V is gaat er toch al best wat A lopen dus ik dacht dit is een goeie optie. + hij is mooi weg te werken straks op het plankje waar ik hem op wil gaan monteren.

Is dit wat? Of zijn er goede alternatieven zoals 2e hands server voedingen? Ik vind een meanwell toch wel iets te duur worden voor een zeer goedkope Frees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:44
Servervoedingen zijn meestal 12V, je kan er drie in serie zetten als je de massa's losmaakt van de min.
Overigens vind ik de meanwells ook niet zo duur met ca 63 euro ex. btw voor 36V 300W: HRP-300-36

• jctjepkema
base_ schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:24:
Servervoedingen zijn meestal 12V, je kan er drie in serie zetten als je de massa's losmaakt van de min.
Overigens vind ik de meanwells ook niet zo duur met ca 63 euro ex. btw voor 36V 300W: HRP-300-36
Ik kan zakelijk bestellen, echter dit is voor mijn prive werkplaats. De situatie die je daar ziet is wel ex. btw. Dus het wordt nog 21% duurder.

• mcDavid
Heb laatst hier uit de v&a twee tweedehands ATX voedingen gescoord om ledstrips te voeden. Compleet overkill natuurlijk, maarja wel bakken goedkoper dan wat dan ook wat je nieuw kunt kopen.

En ik heb liever een oude ATX voeding dan een nieuwe chinese tabletopvoeding met iffy specificaties...

[ Voor 22% gewijzigd door mcDavid op 26-09-2018 14:40 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 13:58

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

mcDavid schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:39:
Heb laatst hier uit de v&a twee tweedehands ATX voedingen gescoord om ledstrips te voeden. Compleet overkill natuurlijk, maarja wel bakken goedkoper dan wat dan ook wat je nieuw kunt kopen.

En ik heb liever een oude ATX voeding dan een nieuwe chinese tabletopvoeding met iffy specificaties...
Tja als je die niet goed belast (dus bv alleen de 5v lijn of alleen de 12v lijn) gaan die ook gewoon stuk :)

• jctjepkema
sebastius schreef op woensdag 26 september 2018 @ 15:37:
[...]

Tja als je die niet goed belast (dus bv alleen de 5v lijn of alleen de 12v lijn) gaan die ook gewoon stuk :)
Dat is probleem 1, en volgens mij hebben ATX voedingen niet eens 24V. Die hebben dacht ik een -12V en een + 12V maar dat kan je maar erg laag belasten volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

jctjepkema schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:18:
Bedrag is bijna te mooi om waar te zijn.
Vind je? https://www.tmart.com/S-4...Power-Supply_p380675.html

Ander ding, gelijke specs, gelijke prijs. Goed, ze zijn van chinesium gemaakt, maar als ze het doen, waarom ook niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

burne schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:12:
[...]

Vind je? https://www.tmart.com/S-4...Power-Supply_p380675.html

Ander ding, gelijke specs, gelijke prijs. Goed, ze zijn van chinesium gemaakt, maar als ze het doen, waarom ook niet?
Waarom ook niet??
Omdat:
* Veiligheid voor jezelf
* Veiligheid voor de applicatie die ermee gevoed wordt
* Betrouwbaarheid/duurzaamhied

Het blijft natuurlijk ieders eigen keuze.
Persoonlijk heb ik genoeg chinese ontwerpen gezien om mezelf als regel te stellen: Geen chinese meuk kopen die op netspanning werkt.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
sebastius schreef op woensdag 26 september 2018 @ 15:37:
[...]

Volgens mij geldt dat vooral als je veel vermogen op de 5V vraagt en geen op de 12V rails. Bij mij is het andersom, maak me daar dus niet zo druk om. Computers van tegenwoordig vragen sowieso nauwelijks vermogen op de 5V rails, dus je zou zeggen dat zo'n voeding daar mee om kan gaan. Zo niet dan merk ik het wel. Ik zie ze iig niet zo snel catastrofaal falen. Er wordt niets warm en er zitten nauwelijks brandbare materialen in. Dat is bij (zeker babi-pangang) tabletop-voedingen wel anders.
jctjepkema schreef op woensdag 26 september 2018 @ 18:52:
[...]

Dat is probleem 1, en volgens mij hebben ATX voedingen niet eens 24V. Die hebben dacht ik een -12V en een + 12V maar dat kan je maar erg laag belasten volgens mij.
De -12 V is inderdaad alleen leuk voor signaalstroompjes. Je zou er meerdere in serie moeten hangen dan. Maar we zitten niet voor niets in de EL kroeg natuurlijk ;)
Gwannoes schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:31:
[...]

Waarom ook niet??
Omdat:
* Veiligheid voor jezelf
* Veiligheid voor de applicatie die ermee gevoed wordt
* Betrouwbaarheid/duurzaamhied

Het blijft natuurlijk ieders eigen keuze.
Persoonlijk heb ik genoeg chinese ontwerpen gezien om mezelf als regel te stellen: Geen chinese meuk kopen die op netspanning werkt.
Het ligt er voor mij een beetje aan wat het is en hoe ik het ga gebruiken. Voor dingen die onbeheerd in een stopcontact moeten kunnen blijven zitten ben ik bijvoorbeeld heel wat voorzichtiger dan voor hobbydingetjes die je alleen inprikt als je erbij bent.

• memphis

memphis

https://www.rlpower.net/

Zijn gewoon HP DP600 en DP750 servervoedingen welke massaal voor een paar tientjes worden aangeboden. Deze persoon geeft ze een mooie wrap en doet een 3D geprint kapje over de aansluitingen.

Als je (toegang tot) een 3D printer hebt kan je zoiets ook voor andere voedingen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
Zucht :o

Ik was vanavond even aan het hobbyen met een 2n7000 FET en een relais op een breadbordje. Gewoon dit simpele schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.picbasic.co.uk/forum/attachment.php?s=69841378ce1e720b0f5d3014ce781334&attachmentid=2960&stc=1&d=1225669503

Ik zette de spanning er op en meteen sprong mijn voeding in de stroom begrenzer en de FET werd meer dan handwarm. Na wat zoeken bleek dat ik een Zender diode uit de la had gehaalt in plaats van een normale diode. :F

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:11

franssie

Save the albatross

@SnowDude maar nu werkt het wel?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• SnowDude
Uiteraard, hij hangt nu aan een ESP. Werkt goed, zit er alleen aan te denken om er nog een 100k pulldown weerstand aan te hangen (tussen de ESP en de weerstand) puur om er voor te zorgen dat het relais uitblijft bij een reset.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Snap de discussie niet helemaal over voedingen.
Koop gewoon iets van Meanwell.
Degelijk merk en de prijzen zijn al super goed.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Ik zit er aan te denken om mijn oude analoge 10MHz scope toch maar eens te gaan vervangen door een Rigol DS1054

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

B_FORCE schreef op donderdag 27 september 2018 @ 12:15:
Snap de discussie niet helemaal over voedingen.
Koop gewoon iets van Meanwell.
Degelijk merk en de prijzen zijn al super goed.
Van de mean well webshop:
Meanwell SP-480-24 - PSU enclosed 24V 22A
Artikelnummer SP-480-24

Specificaties: datasheet

Prijs € 132,03

• B_FORCE
  • Niet online
burne schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:02:
[...]

Van de mean well webshop:

[...]
Mjah, mooie prijs toch voor 480W?

edit: ik lees net dat het maar rond de 300W hoeft.
Dan ben je voor iets van 70 euro klaar.

[ Voor 19% gewijzigd door B_FORCE op 27-09-2018 17:06 ]

One World Concepts

• mcDavid
nouja als het ook voor 2 tientjes en wat handigheid kan, dan is 132 euro (of 70 for that matter) toch een tikkeltje duur :P.

Als je tijd geld kost zou ik er niet over nadenken en gelijk bestellen inderdaad. Maar voor de hobby is het toch weer 50 euro bespaard en nog een leuk projectje ook toch?

edit: Uhm, misschien mis ik iets, maar waar haal je ineens die "chinese troep" vandaan? We hadden het over re-purposed server- en ATX voedingen.

[ Voor 23% gewijzigd door mcDavid op 27-09-2018 17:21 ]

• B_FORCE
  • Niet online
mcDavid schreef op donderdag 27 september 2018 @ 17:11:
nouja als het ook voor 2 tientjes en wat handigheid kan, dan is 132 euro (of 70 for that matter) toch een tikkeltje duur :P.

Als je tijd geld kost zou ik er niet over nadenken en gelijk bestellen inderdaad. Maar voor de hobby is het toch weer 50 euro bespaard en nog een leuk projectje ook toch?
Je betaald (of bespaard) voor risico.
Ik heb al meerdere keren gehad dat zo'n Chinees ding er compleet uitklapte of zoveel troep terug op het net gooide dat het stoorde op andere apparatuur.

Maar goed, moet iedereen natuurlijk zelf weten.
Voor 50 tientjes tov het totaal lig ik nou niet heel erg wakker.
(nee ik heb geen geldboom)

Moet het zo goedkoop zijn, zou ik nog liever een oude trafo ergens vandaan plukken.

[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 27-09-2018 17:18 ]

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

B_FORCE schreef op donderdag 27 september 2018 @ 17:17:
[...]

Ik heb al meerdere keren gehad dat zo'n Chinees ding er compleet uitklapte of zoveel troep terug op het net gooide dat het stoorde op andere apparatuur.
Vrijwel alles wat je koopt is grotendeels in China gemaakt. Meanwell heeft ook fabrieken in Suzhou en Guangzhou. En zelfs de voedingen die ze in Taiwan assembleren zullen volzitten met weerstanden en condensators uit China.

• jctjepkema
Kijk, er komt een 300W spindle op en ik wil die in de toekomst vervangen door een 500W model. Dan kan ik nu alvast een 500W voeding halen. Alleen er zijn zo ontzettend veel, en het verschil met een duurdere 500w is best groot voor mij om te overbruggen als student. Het allerliefste bouwde ik een 12V om naar 24V maar welk model zou ik dat moeten doen? Of hebben jullie een goed alternatief/slimmigheidje waarmee ik toch aan 500w op 24V kan komen?

• memphis

memphis

Zoals ik al eerder aangaf woorden massaal die HP servervoedingen aangesloten, deze zijn dan wel 12v maar 2 in serie geeft 24v bij max 50 tot 60A Alleen moet je bij het in serie schakelen 1 modificeren (aardloos maken) om sluiting te voorkomen. In de modelbouwwereld wordt dit massaal gedaan voor high power acculaders.
Die voedingen zijn al voor 25 euro te vinden....

Maar wel aan te bevelen om op je spindel een softstart te maken om inschakelpiekstromen te voorkomen.

• B_FORCE
  • Niet online
burne schreef op donderdag 27 september 2018 @ 17:47:
[...]

Vrijwel alles wat je koopt is grotendeels in China gemaakt. Meanwell heeft ook fabrieken in Suzhou en Guangzhou. En zelfs de voedingen die ze in Taiwan assembleren zullen volzitten met weerstanden en condensators uit China.
Je meent het :+

Dat is niet bepaald het punt als men zegt dat iets Chinees spul is.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Ah, weer eens een voeding discussie...

Is ook gewoon een interessant onderwerp. Lang niet alle voedingen zijn goed en veilig. Zeker niet de goedkope meuk uit china. Voor sommige hobby zaken zijn is die china meuk echter prima denk ik. Andere mensen vinden de gemiddelde meanwell al slecht gebouwd

Die standaard 360 watt dingen ken ik van mijn 3D printer. Werkt tot nu toe prima @mux heeft zo'n ding volgens mij wel eens uit elkaar gehaald in een youtube video. Het was niet al te best, maar binnen de redelijk grote CR-10 community heb ik nog van niemand gehoord dat de voeding in de vik is gevlogen. Wel wat kapotte voedingen, maar allemaal op een veilige manier het leven gelaten.

Voor een nieuwe printerbesturing wou ik een low cost voeding hebben, die eventueel een beetje overgedimensioneerd mocht zijn.

Daarom van aliexpress een 480W voeding gekocht, maar de voeding inclusief PCB ziet er exact hetzelfde uit als de 360W versie. Ook zat er een linke klodder soldeer op de print, dus mijn geld teruggevraagd, en dat kreeg ik keurig terug.

Toen maar een wat grotere 500W voeding besteld, en deze ziet er stukken beter uit. Meer koeling, meer halfgeleiders, meer trafo's. Ik heb mijn analoge electronica kennis en PCB ontwerp kunsten nooit ver genoeg ontwikkeld om het ontwerp echt goed te kunnen beoordelen, maar ik vindt het er een stuk degelijker uit zien dan de kleinere 360/480W voeding.

Mocht mux of een andere pro deze de zwaardere voeding een keer willen testen, wil ik deze wel beschikbaar stellen!

Meer foto's in high-res hieerrrr.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XibNafqab9ggVh3U9otnjlGe/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NoBv7wsXpUZ2jQ1glHz3rJB5/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eQ6XEaG0GY9plqsWJb4MiC5P/full.jpg

• base_
mcDavid schreef op donderdag 27 september 2018 @ 17:11:
Dan regel je toch voor een paar tientjes die servervoedingen: de meest geschikte zijn de hot-swappables die zo'n beetje alle stroom op de 12V leveren, dus voor jouw 36V heb je er precies drie nodig. Ze beginnen bij 350W per stuk dus met 1000W totaal moet dt prima voldoen! Vergeet niet de gehele massa te scheiden van de secundaire kant, dat kan voor sommige modellen een uitdaging zijn. Ik neem aan dat het overbodig is om te vermelden dat de 400VDC in de caps aan de primaire zijde ook na uitschakelen best pijnlijk zijn ;)

Let wel op dat bij eventuele brandschade de verzekering best moeilijk kan doen over gemodificeerde voedingen.

edit: @jctjepkema : Neem dit niet te persoonlijk op maar het feit dat je hier vraagt of er nog goedkopere (63 euro ex btw/verz voor een betrouwbare meanwell??) mogelijkheden zijn geeft mij weinig vertrouwen.

• B_FORCE
  • Niet online
Punt is dat Meanwell aan alle CE, UL en FCC keuringen voldoet.
Ze worden heel erg veel gebruikt in productie van diverse bedrijven vanwege de gunstige prijs.
Ik zou best zelf een SMPS kunnen ontwikkelen (in het verleden ook wel gedaan), maar why bother voor 50-70 euro?

Hoewel ik het avontuur en de uitdaging snap om nog iets goedkopers te vinden, is er op een gegeven moment een bepaald minimum bereikt.
Sommige mensen willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

One World Concepts

• mux

mux

99% efficient!

Yep, sinds ik dingen voor klanten moet maken en dingen zoals aansprakelijkheid heb is het helemaal over met cheapo voedingen. Voor 10-20 euro extra heb je iets dat gecertificeerd is en waar je naartoe kunt bellen als er iets mis is.

• mcDavid
base_ schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 01:59:
[...]

Dan regel je toch voor een paar tientjes die servervoedingen: de meest geschikte zijn de hot-swappables die zo'n beetje alle stroom op de 12V leveren, dus voor jouw 36V heb je er precies drie nodig. Ze beginnen bij 350W per stuk dus met 1000W totaal moet dt prima voldoen! Vergeet niet de gehele massa te scheiden van de secundaire kant, dat kan voor sommige modellen een uitdaging zijn. Ik neem aan dat het overbodig is om te vermelden dat de 400VDC in de caps aan de primaire zijde ook na uitschakelen best pijnlijk zijn ;)

Let wel op dat bij eventuele brandschade de verzekering best moeilijk kan doen over gemodificeerde voedingen.

Neem dit niet te persoonlijk op maar het feit dat je hier vraagt of er nog goedkopere (63 euro ex btw/verz voor een betrouwbare meanwell??) mogelijkheden zijn geeft mij weinig vertrouwen.
Volgens mij moet je de discussie nog eens teruglezen, want ik heb echt géén idee waarom je mij aanspreekt hiermee.

• base_
Gaat niet om jou, meer om de uitspraak dat 130 (of 70) euro zo duur is voor een degelijke voeding. Die laatste zin is voor @jctjepkema ;)
Pagina: 1 ... 83 ... 113 Laatste