• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
mux schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 09:32:
Yep, sinds ik dingen voor klanten moet maken en dingen zoals aansprakelijkheid heb is het helemaal over met cheapo voedingen. Voor 10-20 euro extra heb je iets dat gecertificeerd is en waar je naartoe kunt bellen als er iets mis is.
Buiten dat, ik geef het je te doen om voor die prijs zoiets te ontwikkelen.

Enkel ernaar kijken is vaak al duurder.

One World Concepts

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 13:54
base_ schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:04:
Gaat niet om jou, meer om de uitspraak dat 130 (of 70) euro zo duur is voor een degelijke voeding. Die laatste zin is voor @jctjepkema ;)
Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het niet duur ik vind het veel geld. Ik ben student Elektrotechniek en ben het type dat dat liever goed doet dan goedkoop. En prijs is vaak ook geen probleem, maar ik dacht meer van misschien weet iemand nog een trafo een brug gelijkrichter en wat dikke elko's of, heeft iemand nog wat liggen of in die richting.

Overigens is 24V prima, maar ik ga niet klooien aan die voedingen als dat problemen kan geven met de verzekering wanneer er brand kan ontstaan. Ik heb die mean well gekocht van rond de 70. Maar nogmaals ik zocht gewoon naar eventuele andere oplossingen.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

https://hobbyking.com/en_...20amp.html?___store=en_us

Nog steeds prijzig maar wel compleet...

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 13:54
Net te laat, krijg morgen de mean well binnen. Dit was wel een betere optie gezien de 230V Connector :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
Niet dat Hobbyking allemaal slecht is, hoor maar ook Turnigy is natuurlijk gewoon made In China. Ze verkopen heel veel relabeled producten. Niet dat dat mij er van weerhoud om er veel te kopen hoor als ik alle HK en Turnigy producten uit mijn RC vliegtuigen en helicopters haal dan komen ze nooit van de grond ;)

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
jctjepkema schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 19:27:
[...]

Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het niet duur ik vind het veel geld. Ik ben student Elektrotechniek en ben het type dat dat liever goed doet dan goedkoop. En prijs is vaak ook geen probleem, maar ik dacht meer van misschien weet iemand nog een trafo een brug gelijkrichter en wat dikke elko's of, heeft iemand nog wat liggen of in die richting.

Overigens is 24V prima, maar ik ga niet klooien aan die voedingen als dat problemen kan geven met de verzekering wanneer er brand kan ontstaan. Ik heb die mean well gekocht van rond de 70. Maar nogmaals ik zocht gewoon naar eventuele andere oplossingen.
Het is dan ook helemaal niet fout of verkeerd om iets goedkoops te kopen.
Zie het eerder als mensen er bewust van maken over de voor en nadelen.

Uiteindelijk mag iedereen natuurlijk zelf bepalen wat belangrijker is.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:24
Oh fijn, een batch PL2303TA gekregen die een stapje verder is met klonen.. :(

De Prolific software herkent hem als origineel, toch werken ze niet.. :/

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:44
Dan ben ik benieuwd waar ze vandaan komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Aliexpress..

Ik heb iets van 6 zendingen gekregen in totaal en 3 ervan zijn duidelijk fake(zonder kristal).

Heb ook Nederlandse leveranciers gemaild of hun adapters wel echt zijn en niemand wil het garanderen.. 8)7

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Das nogal 8)7
reminds me.. moet nodig nog even china shoppen :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:07

SA007

Moderator Tweaking
Ik koop de laatste tijd alleen ch340 usb uarts, prolific laat ik al voordat ze de clonen blokkeerde links liggen.

Heb nog geen problemen gehad mde de ch340's (heb ze in uart en rs485 uitvoering) en 't is zo'n beetje de goedkoopste.
Zullen vast een keer clonen van de al bijna gratis ch340 komen, maar dat zie ik dan wel weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Werken die ook met Windows 10? Ik heb in het verleden alleen maar ellende met CH340 gehad.

Zat er nu aan te denken om CP2102 direct op de bordjes te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:07

SA007

Moderator Tweaking
LED-Maniak schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:36:
Werken die ook met Windows 10? Ik heb in het verleden alleen maar ellende met CH340 gehad.

Persoonlijk geen idee, maar zie drivers beschikbaar.

Ben trouwens op zoek naar een zo-klein-mogelijk linux board, kleinste zover is een ip camera pcb zoals deze, maar denk dat het tegen gaat vallen hier een wat meer vanilla linux op te krijgen, wel met voordeel dat er standaard POE adapters voor te krijgen zijn en er versie zijn met USB erop.

Wellicht iemand betere suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:07

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

* Damic sluit toch arduino bordjes met die chip aan op zijn windows 10 systeem :/ en die worden allemaal gezien :D

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 20:59

Dat is dan wel heel lang geleden want tegenwoordig is het echt prima. Op mijn Windows 10 en Mac werken ze probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Al mijn ESP dev bordjes hebben een CH340 aan boord en die werken echt probleemloos onder windows

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ch340s werken perfect... de anderen vallen mij tegen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik heb met 4+ jaar oude bordjes gespeeld en bij die drivers en software ging mijn virusscanner over zijn nek. Was er een beetje bang voor dat er een backdoor in zit. Goed om te horen dat ze nu goed ondersteund zijn! Ik zal eens wat boardjes bestellen om ze te testen. Dingen zijn zo goedkoop dat ik aanneem dat het niet de moeite is om ze te clonen. :P

Iemand hier al ervaring met ATSAML10? De stroomverbruik specificaties zijn echt heel erg laag. <25ua/MHz bij 3.3V in active mode. Dus minder dan 1mA @ 32MHz. Dat is best sexy volgens mij. Kijken of ik ze parasitair kan voeden. Is ongeveer een factor 9 lager stroomverbruik dan een simpele attiny84(bij zelfde kloksnelheid).

Kosten 1.47 per stuk bij farnell, ook best OK.

Maandag krijg ik testboardjes binnen, ben érg benieuwd of ze dat stroomverbruik kunnen waarmaken. Dan ben ik bang dat ze veel AVR's gaan vervangen bij mijn projecten. Nu nog een V-USB library.

[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 05-10-2018 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Nee, die chip is nog maar paar maanden uit.

Cortex M23 core is wel leuk, maar zorg er wel voor dat je up-to-date tools hebt om er code voor te compilen.

De 25uA/MHz behaal je overigens alleen als je de buck regulator gebruikt van de chip, en van maximum voedingspanning voorziet. Dat marketing truukje halen fabrikanten wel vaker uit tegenwoordig.. de core zelf is 83 uA/MHz op 32MHz.
Ik geloof dat alleen Ambiq Micro het beter doet. ON Semi heeft ook een low power SoC, maar patsen liever met CoreMarks in hun datasheet dan uA/MHz. 8)7

1.1mA (met buck @ 3.3V) voor 32MHz chip is erg indrukwekkend.. Staat zeker op mijn verlanglijstje, echter is de concurrentie voor low-power chips erg groot geworden met zeker genoeg alternatieven. Vooral als je sleep modussen wilt gebruiken op deze MCU's, of combinatie met andere componenten zoals radio's, wordt het verhaal nog tikkeltje complexer.

Losse vraag: ik ben op zoek naar een hetelucht soldeer station. Heeft iemand nog tips? Heb paar jaar terug gekeken, maar sindsdien niets aangeschaft omdat hobby even stil lag.
Bij Conrad kan je blijkbaar voor 50 euro al iets hebben dat heet wordt: https://www.conrad.nl/p/h...908-100-tot-500-c-1488529
Maar als het zo betrouwbaar is als al het andere Conrad-huismerk spul, dan is het na 1 jaar al stuk. Verder zie ik veel rebrands van deze: https://www.eleshop.nl/aoyue-852-hete-lucht-station.html
Echter ben ik benieuwd of mensen daar iets uitgebreidere ervaringen mee hebben dan de 5x3 seconde die ik dat apparaat heb vastgehouden de afgelopen 4 jaar :z

[ Voor 26% gewijzigd door Hans1990 op 06-10-2018 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik ben van plan hem te programmeren met avrstudio en een segger j-link.

Waar kwam je die 83 uA/MHz tegen?
Als ik op pagina 1129 van de datasheet kijk, dan kom ik veel lagere getallen tegen.

Buck, PL2 @32MHz: 32.6 uA/MHz

Het enige wat ik er mee wil doen is een paar simpele while loops doorlopen. Alle peripherals gaan uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/08Ht9pmr/Screen_Shot_2018-10-06_at_10.35.06.png

[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 06-10-2018 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Eerste figuur, regel 8.

Als je deze chip op 3.3V aansluit, PLL aanzet voor 32MHz, en voor de rest niets anders zou doen dan je voor alle andere MCU's doet, haal je die waarde.

Wil je dus in de zuinige modussen komen moet je zonder PLL draaien (<=8MHz) en met buck converter.

Als je software geschreven is om via polling ipv interrupts te werken, dan zou je daar nog veel meer kunnen besparen door de MCU in slaap of idle te zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:33

Kheos

FP ProMod
noob vraagje: is er een soort standaard of concensus over sensor connectoren?
ik heb een sensor om de hoeveelheid gas in m'n LPG gasdamptanks te meten, en ik wil die graag uitlezen met een arduino, maar het is dus belangrijk dat ik die connector vlot en regelmatig moet kunnen in en uitpluggen, dus ik wil een panelmount female connector en een male cable connector.
Ik dacht aan jacks of rca ofzo, maar da's allemaal de facto standaard ui de audio wereld. zijn die ook geschikt voor wat ik wil? of zijn er betere, meer standaard 'sensor' plugs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Heb je een foto? Het is neem ik aan een 3 pins druksensor.

Je zou het tegendeel aan een paneel kunnen lijmen. Vaak hangen die LPG kabels los. Dan wordt een met siliconen ingepot tegendeel gebruikt als dopje als er geen kabel aan hangt.

Afbeeldingslocatie: http://www.jttproducts.com/resize/Shared/Images/Product/JT-T-2891F-3-Wire-GM-Ford-Throttle-Position-Sensor-TPS-Oil-Pressure-Switch-Connector-Metri-Pack-150-2-Pull-To-Seat-Series-1989-Newer-1-Pc/2891F.jpg?bh=250

[ Voor 129% gewijzigd door LED-Maniak op 06-10-2018 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
LED-Maniak schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 14:27:
Heb je een foto? Het is neem ik aan een 3 pins druksensor.

Je zou het tegendeel aan een paneel kunnen lijmen. Vaak hangen die LPG kabels los. Dan wordt een met siliconen ingepot tegendeel gebruikt als dopje als er geen kabel aan hangt.

[Afbeelding]
eigenlijk is het nog eenvoudiger dan dat.
in de gasdamptank hangt een vlotter. die gaat op en neer afhankelijk van het vloeibaar gaspeil.die op en neer beweging wordt met een tandwieltje omgezet in een draaibeweging, en die draaibeweging wordt naar buiten de tank gebracht met een magneetje in de tank en een magneetje in de inhoudsmeter.
Da's de standaardinhoudsmeter die er momenteel opzit. Ik heb een deze gekocht, en daarbij zit er nog eens een potentiometer in de inhoudsmeter.
Dus de twee draadjes die eruit komen hebben een verschillende weerstand onderling, afhankelijk van de inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Als je maar twee pinnen nodig hebt zou ik zoiets kiezen:
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/5icAAOSw44BYXXSN/s-l300.jpg

Daar zit ook een rubbertje in die het mooi afsluit voor vuil en water. Deze maar dan met 4 pinnetjes zit op mijn vialle installatie overigens.

Je hebt ze ook wel met een gaatje om vast te schroeven aan je carrosserie(maar meeste hangt gewoon los).

[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 06-10-2018 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:14
Als het ding vaak los en vast moet dan zou ik daar een geschikte connector voor kiezen. 3pins en robuust zou iets als XLR kunnen zijn.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Sine schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 16:32:
Als het ding vaak los en vast moet dan zou ik daar een geschikte connector voor kiezen. 3pins en robuust zou iets als XLR kunnen zijn.
ja, het zou toch geregeld in en uitgeklikt moeten worden.
En het zijn maar 2 pins, dus vandaar dat ik aan jacks dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
maar gewone 3.5 / 6.3 mm jacks kunnen bij het inpluggen / uitpluggen een kleine kortsluiting geven..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
SMSfreakie schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 19:24:
maar gewone 3.5 / 6.3 mm jacks kunnen bij het inpluggen / uitpluggen een kleine kortsluiting geven..
hm, goed punt.

wat stel je dan voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Er zit een schakelcontact in veel 3.5/6.3mm connectoren om dat probleem op te lossen; doorgaans schakel je het audiosignaal in serie door die schakelcontacten zodat er pas een circuit wordt gemaakt zodra de stekker er helemaal in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Voor een mono plug is dat geen probleem, bij een stereo verbind je rechts van het vrouwtje altijd even met links van het mannetje bij het inpluggen, daar helpt geen contact aan.

Het mannetje zelf maakt zo ongeveer op alle mogelijke manieren sluiting bij het inpluggen. Daarom zo'n jack nooit gebruiken voor voeding.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Die automotive connectoren van mijn plaatje kan je honderden keren in en uit elkaar halen zonder contactproblemen. Voordeel is dat ze voor het doel gemaakt zijn en ze dus ook vibratie, water en vuil bestendig zijn(wel zo handig als je de connector laat zitten). Zijn prima robuust dus.

Kosten een habbekrats op aliexpress en zijn ook bij farnell te krijgen.

Ook leuk(en dan wel panel mount):
https://www.aliexpress.co...ae803_4&priceBeautifyAB=0

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 07-10-2018 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
liep ik net ff door de action... zie ik daar "Digitale LED strip" liggen...
nou heb ik dat niet mee genomen maar ik keek er eens even goed na.. zitten er 4 "sporen" op..
en het leek mij er op dat het een WS281x based strip is? gezien er geen losse kanalen voor RGB waren maar 2x GND, 1x VCC en een Datalijn..

iemand die bij toeval al eens zo`n strip heeft gescoord en er meer over kan melden?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Iemand interesse in een oude analoge oscilloscoop?

Philips PM 3050
Analoog met digitale bediening
60 Mhz
2 kanaals met 2 (ebay) probes

Hij is ooit gevallen op het front links bovenin zit daardoor een gat in de bezel maar hij werkt nog prima.

Hij is perfect om mee te leren hoe een scope werkt. ik vind het zonde om hem weg te gooien, maar ik ga over op een digitale en dan doe ik er liever een mede tweaker nog een plezier mee. Hij staat in Nieuw-Vennep. Voor een fles rode wijn mag je hem komen halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4QkP1UojLHGTwVYl2QzZODXY/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zgtLmIeRIFbIdWr9hyXvGJIa/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 22:07
SnowDude schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 19:16:
Iemand interesse in een oude analoge oscilloscoop?

Philips PM 3050
Analoog met digitale bediening
60 Mhz
2 kanaals met 2 (ebay) probes
Daar heb ik wel interesse in! Ik zou hem dan wel 's avonds, doordeweeks op moeten komen halen. Als ik de eerste ben, kan ik wel een PM sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
marcop23 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:02:
[...]

Daar heb ik wel interesse in! Ik zou hem dan wel 's avonds, doordeweeks op moeten komen halen. Als ik de eerste ben, kan ik wel een PM sturen.
Deal!, PM me maar even

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
LED-Maniak schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:21:
Die automotive connectoren van mijn plaatje kan je honderden keren in en uit elkaar halen zonder contactproblemen. Voordeel is dat ze voor het doel gemaakt zijn en ze dus ook vibratie, water en vuil bestendig zijn(wel zo handig als je de connector laat zitten). Zijn prima robuust dus.

thanks! heb me zo'n setje SP16's aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Wie kan mij helpen om een vervanger te vinden voor het volgende:

https://www.jameco.com/we...1364df99&source=Avantlink

Farnell had de NTE4164, maar die wordt ook niet meer gemaakt.

Hetzelfde geldt voor:

https://www.jameco.com/we...13652a71&source=Avantlink

Is er iemand die weet welke ik hiervoor kan gebruiken? Ik kom er niet uit en googlen kom ik niet echt verder :|

Ik zou hiermee enorm zijn geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:01
Squ1zZy schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:13:
Wie kan mij helpen om een vervanger te vinden voor het volgende:

https://www.jameco.com/we...1364df99&source=Avantlink

Farnell had de NTE4164, maar die wordt ook niet meer gemaakt.

Hetzelfde geldt voor:

https://www.jameco.com/we...13652a71&source=Avantlink

Is er iemand die weet welke ik hiervoor kan gebruiken? Ik kom er niet uit en googlen kom ik niet echt verder :|

Ik zou hiermee enorm zijn geholpen!
Dit gebruiken wij op het werk voor antiek spul.

https://www.rocelec.com

Niemand maakt de devices die je vraagt nog... misschien de EEPROM wel, maar die kleine RAM devices zijn echt klaar volgens mij.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
kdeboois schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:46:
[...]

Dit gebruiken wij op het werk voor antiek spul.

https://www.rocelec.com

Niemand maakt de devices die je vraagt nog... misschien de EEPROM wel, maar die kleine RAM devices zijn echt klaar volgens mij.
Is dit geen vervanger voor de RAM?

74x219 1 64-bit RAM (16x4), non-inverting outputs

SN74LS219

Source:
code:
1
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_7400-series_integrated_circuits#74x200_&#8211;_74x299

[ Voor 7% gewijzigd door Squ1zZy op 11-10-2018 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Squ1zZy schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:08:
[...]

Is dit geen vervanger voor de RAM?

74x219 1 64-bit RAM (16x4), non-inverting outputs

SN74LS219

Source:
code:
1
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_7400-series_integrated_circuits#74x200_&#8211;_74x299
Is die wel te krijgen dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
kdeboois schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 12:02:
[...]

Is die wel te krijgen dan ?
Moeilijk, maar beter dan diegene die ik eigenlijk moet hebben.

Deze is wel te krijgen: sn74ls289

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
LED-Maniak schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:21:

Hey die zijn perfect voor de ledbalken boven op mijn aquarium _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-09 10:22
Hey mensen, voor een projectje heb ik snel en goedkoop 2 MPU6050's nodig, heeft iemand enig idee waar ik die kan halen? Het liefst betaal ik niet 5 keer de prijs van AliExpress natuurlijk..... Het liefst zou ik ze ophalen in de buurt van Enschede, maar een dagje of 2 wachten op een verzending kan ook nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Niekserr schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 12:37:
Hey mensen, voor een projectje heb ik snel en goedkoop 2 MPU6050's nodig, heeft iemand enig idee waar ik die kan halen? Het liefst betaal ik niet 5 keer de prijs van AliExpress natuurlijk..... Het liefst zou ik ze ophalen in de buurt van Enschede, maar een dagje of 2 wachten op een verzending kan ook nog wel.
Zo iets? https://www.hobbyelectronica.nl/product/mpu-6050/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Squ1zZy schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 12:05:
[...]

Moeilijk, maar beter dan diegene die ik eigenlijk moet hebben.

Deze is wel te krijgen: sn74ls289
TTL en LS zijn onderling wel uitwisselbaar, maar het kan misgaan. Hoe zit de applicatie in elkaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-09 10:22
Exact! Ik kon ze alleen op amazon.de etc vinden voor 7/8 euro per stuk, toch een beetje zonde voor iets wat een euro kost op aliexpress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
en dan denk je even een uurtje te knutselen.. werkt t soldeerijzer niet mee (wordt hooguit lauw)
Enfin goede reden voor een nieuw ijzer :+

mocht er iemand suggesties hebben voor een betaalbaar ijzertje, die aan de aan de volgende eisen redelijkerwijs kan voldoen:

-regelbare temperatuur
-wisselbare tips
-genoeg vermogen om ook een dikkere kluit tin op een PCB aan te kunnen

mn huidige is een 60 watt station wat 10+ jaar geleden bij de conrad weg gekomen is... alleen was het LCD al vrij snel onleesbaar maar goed met stappen van 10graden vanaf 150 was het nog wel werkbaar :P
en verder heb ik voor nood ook een gasgestookt exemplaar alleen die heeft gewoon te weinig "bite" voor meer dan 2 draadjes aan elkaar bakken :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:17
Ik heb al jaren een Weller WTCP-S en ben er tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Toevallig in de nieuwsbrief vandaag:
https://www.conrad.nl/p/s...&m_id=773994&insert_kz=NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
LED-Maniak schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:45:

Maandag krijg ik testboardjes binnen, ben érg benieuwd of ze dat stroomverbruik kunnen waarmaken. Dan ben ik bang dat ze veel AVR's gaan vervangen bij mijn projecten. Nu nog een V-USB library.
En hoe doen ze het kwa stroomverbruik ?

NXP en ST hebben inmiddels ook hun ARMv8-M devices aangekondigd dus is wellicht leuk om wat vergelijk te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnowDude
Zo vandaag maar mijn hobby hoek wat uitgebreid. Ten eerste in NL maar een Rigol ds1054z besteld. En toch ook de gok maar eens genomen en een signal generator van aliexpress besteld: https://www.aliexpress.co...cy-meter/32842130469.html

Ben beniewd wat de douane zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb een apparaatje waarin blijkbaar ondersteuning zit voor een accu: Batt. contactjes met + en - indicatie, waar ik 3.8v op meet. Zou ik hier gewoon een random lipo celletje aan kunnen hangen?
Anders heb ik ook nog wat goldcaps liggen, gaat er met name om dat ik wat spanningsuitval kan opvangen. Maar ik wil geen batterij die in de fik vliegt doordat hij continu aan de voeding hangt ofzo natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Dat er 3.8v op staat wil niet zeggen dat het een laadspanning is. Belast hem eerst eens met bv 47~100 ohm om te zien dat het geen restspanning is. Misschien beter om de spanning terug te tracen waar het op uit komt om zeker te zijn dat het een backup/laad aansluiting is.

Misschien is het gebruik van een 3 cell NiMh of NiCad beter of idd een 1F - 5v backup condensator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Er staat ook wel specifiek "vbat" en "gnd" bij vermeld, dus het moet haast wel. Maar kan het inderdaad testen.

Ben alleen niet zo van ergens uit China een accu bestellen en die 24/7 aangesloten hebben. Probeer toch eigenlijk alleen te laden (18650 cellen enzo) als ik in de buurt ben. Dan heb ik meer vertrouwen in een goldcap inderdaad, die zijn er voor gemaakt om altijd onder een spanning te staan. En die heb ik nog liggen ergens.

Iemand nog dat filmpje gezien van Banksy?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p7u14NXGdAytgb9EwP2coacI/full.jpg
https://www.nu.nl/250982/...rsnipperen-kunstwerk.html
:X :') Auw....

[ Voor 25% gewijzigd door _ferry_ op 18-10-2018 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Niet te vergeten die scalpel mesjes die compleet verkeerd staan. 8)7
Uiteindelijk is het opgelost met rollers zo te zien.

Daarnaast zou dit schilderij 6 jaar geleden gemaakt zijn toch? Hoe houden die batterijen en radiografische ontvanger dat zo goed uit.

Volgens mij is het gewoon een hoax. Leuke publiciteit, dat wel.

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 18-10-2018 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
kdeboois schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 10:20:
[...]

En hoe doen ze het kwa stroomverbruik ?

NXP en ST hebben inmiddels ook hun ARMv8-M devices aangekondigd dus is wellicht leuk om wat vergelijk te doen.
Geen idee nog. Het gemaakte test bordje werkt in ieder geval. Nu nog ontdekken hoe je code schrijft voor dit ding. Ben nu aan het spelen met de atmel START examples.

Wat ik zo zie is deze M23 theoretisch nog steeds het meest zuinig.

[edit]
Super vet, ik heb een knipper ledje :+ :o

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 18-10-2018 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Kan nog maar weinig specificaties vinden van STM32L5 en LPC5500 series...

STM32L5 geeft wel aan 60uA/MHz @ 3V SMPS mode. Dat is ~54.5 uA/MHZ @ 3.3V SMPS mode.

Daarintegen is het wel 32MHz Cortex m23 vs 110MHz Cortex m33, met de m33 ook nog eens ~8 tot 16x zoveel FLASH/RAM geheugen.
Niet heel raar dat het verbruik 2x zo hoog ligt. M33 is ook ~50% sneller in benchmarks, hoewel je in I/O heavy taken daar weinig aan hebt.

Echter een chip die 3x zo hard kan lopen, is het extra verbruik van de STM32L5 zo gek nog niet. 6mA@3.3V voor een 110MHz Cortex m33.. :Y
Maar als je het niet nodig hebt, natuurlijk wel verspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

LED-Maniak schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:01:
[...]

Niet te vergeten die scalpel mesjes die compleet verkeerd staan. 8)7
Uiteindelijk is het opgelost met rollers zo te zien.

Daarnaast zou dit schilderij 6 jaar geleden gemaakt zijn toch? Hoe houden die batterijen en radiografische ontvanger dat zo goed uit.

Volgens mij is het gewoon een hoax. Leuke publiciteit, dat wel.
Nou het schilderij schijnt nog via het bedrijf van van de maker richting veiling gegaan te zijn. Die hebben toen aangegeven; Ja het schilderij is in orde, dus je hoeft het niet te controleren bla bla.

Toen hebben ze wellicht de accu's opgeladen.

(Of niet, want hij stopte er halverwege mee. Al kan dat ook weer bewust zijn gedaan. Want nu heb je een half versnipperd en half zichtbaar schilderij in een lijst wat nog meer waard is dan voorheen vanwege het verhaal. Als hij helemaal versnipperd was was hij waarschijnlijk wel in waarde gedaald. Maargoed, da's een discussie op zich.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Hans1990 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:26:
Kan nog maar weinig specificaties vinden van STM32L5 en LPC5500 series...

STM32L5 geeft wel aan 60uA/MHz @ 3V SMPS mode. Dat is ~54.5 uA/MHZ @ 3.3V SMPS mode.

Daarintegen is het wel 32MHz Cortex m23 vs 110MHz Cortex m33, met de m33 ook nog eens ~8 tot 16x zoveel FLASH/RAM geheugen.
Niet heel raar dat het verbruik 2x zo hoog ligt. M33 is ook ~50% sneller in benchmarks, hoewel je in I/O heavy taken daar weinig aan hebt.

Echter een chip die 3x zo hard kan lopen, is het extra verbruik van de STM32L5 zo gek nog niet. 6mA@3.3V voor een 110MHz Cortex m33.. :Y
Maar als je het niet nodig hebt, natuurlijk wel verspilling.
Truc is altijd om hem zo snel als mogelijk weer in de slaapstand te krijgen. Dezelfde opzet als bij de L4 en dat werkt aardig. In altijd aan scenario's is de M23 makkelijker want geen gedoe met slapen en ontwaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
De M23's zijn duidelijk complexer dan de AVR's die ik voorheen heb gebruikt. Zeker als je de sleepmodes er in probeert te gebruiken.

Ik zoek de datasheet af naar iets dat als er een pin omlaag gaat dat een timer gaat lopen en als hij hoog wordt de timer stopt en reset. Zolang hij loopt en een bepaalde tijd is verstreken(Compare match) moet hij wakker worden en een interrupt geven. Ik heb nog niets gevonden dat daar op lijkt helaas. Het lijkt een beetje op een input capture, maar dan wil ik de waarde van de tijd laag vergelijken maar alleen triggeren als deze waarde te lang is(zoals een watchdog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Dat soort parameters maakt het vergelijken erg lastig.

De voorpagina marketing cijfers zeggen dat de ATSAML10 en STM32L5 in ~5 micro-seconde weer aan kunnen staan.
Bij STM32 kan ik weinig in de datasheet zelf terug vinden onder welke omstandigheden (Electrical Specifications ontbreken)
Bij de ATSAML10 is die 5 microseconde enkel geldig als je in een power mode PL0 draait die slechts t/m 8MHz kan. In de 32MHz mode duurt het ontwaken 16 of zelfs 75 us. :z

De ATSAML10 heeft overigens wel capture/compare en "input capture" kanalen. Zie hoofdstuk 38.6.2.8.2 van de datasheet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ah, nou dan kan ik stoppen met zoeken. 8)7
Meeste signalen die hij moet verwerken duren ergens tussen de 3 en 15us. Ik dacht dat hij tussendoor wel even tijdelijk kon slapen, maar dat duurt dus significant langer :z

Capture en compare ben ik naar het kijken maar is niet veel magisch anders dan een AVR lijkt het. Hij kan starten en herstarten op een pin change, maar stoppen kan hij niet. Dan moet je eerst een interrupt doen en handmatig stoppen, wat weer traag is.

Komt er op neer dat hij dus blijkbaar altijd aan moet staan. :) Naief van mij weer :P

[edit]
Super slechte meting en ik weet niet of dit zo mag, maar:

Over een 10 Ohm weerstand op de scoop gekeken. Super ruisen natuurlijk, piek-piek van 17mV. Dus uhm, richting de 2mA op het moment?

Wat draait is de standaard configuratie op 16MHz interne oscillator. Niets geoptimaliseerd en draai er wat polling loops mee. Nu eens zien hoe en wat uit te schakelen.

Toch maar eens zo'n microcurrent apparaat van eevblog kopen.

[ Voor 29% gewijzigd door LED-Maniak op 19-10-2018 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:01

OcGuru

Giulietta Qv

Beste mensen,,

Ik heb een probleem met een analoge ingang(0-10v) van een desbetreffende PLC.

Op het moment dat de analoge ingang module nog koud is komt wel de correcte waarde binnen. Na enkele minuten gaat het signaal alle kanten op. Wat zou dit kunnen zijn? Slechte soldering ergens? Kan visueel niet zo 123 wat zien.

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

OcGuru schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 22:08:
Na enkele minuten gaat het signaal alle kanten op. Wat zou dit kunnen zijn? Slechte soldering ergens?
Je mag mij uitleggen hoe een spanning van bijvoorbeeld 4 volt verdubbeld door een slecht contact. Lager zie ik gebeuren, maar hoger?

Als je een goeie multimeter (hoge ingangsimpedantie) hebt zou ik die er ook eens aan hangen, en kijken wat de input doet als je metingen af gaan wijken. Je moet eerst uitzoeken of de bron het probleem is, of de plc.

[ Voor 5% gewijzigd door burne op 19-10-2018 22:30 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Daar hebben ze nu koelspray voor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
burne schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 22:29:
[...]

Je mag mij uitleggen hoe een spanning van bijvoorbeeld 4 volt verdubbeld door een slecht contact. Lager zie ik gebeuren, maar hoger?
Dat is niet wat OcGuru zegt. Er kunnen zat redenen zijn waarom een AD converter slecht functioneert en verkeerde waardes geeft. Slecht contact in de voeding of de spanningsreferentie bijvoorbeeld.

@OcGuru Probeer eens een andere analoge ingang en een andere netvoeding als dat mogelijk is.

[ Voor 6% gewijzigd door Ploink op 20-10-2018 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Vraagje voor de guru's hier.

Wat is de beste en veiligste manier om met een microcontroller te meten of er een 220 signaal aanwezig is? Gelijkrichten, afvlakken en via een spanningsdeler een optocoupler in?

Ik ben een schakeling aan het maken die een relais aanstuurt voor mijn badkamer ventilator. Hij moet aangaan als het licht aan gaat en daarna moet hij een bepaalde tijd aan blijven (zowel een timer als input van een luchtvochtigheidssensor)

Yes mijn nieuwe scope is binnen :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YzSEBvpo82hhHWQ8jdKkydmN/full.jpg

Met handige printscreen functie (naar usb)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iUdX5ZcKxL9i2fhWfa2B0ZyG/full.png

En een basic logic analyzer, hier een stukje communicatie tussen mijn Arduino en PC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Fpq9fYn9XjnclhrLnsKvmtTL/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Iets als een MID400? Die zijn daar speciaal voor gemaakt.

Volgens mij heeft Atmel het wel eens gedaan met alleen een heel grote weerstand. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Een optocoupler werkt altijd wel en als je nu weerstanden neemt of een condensator als weerstand gebruikt, is om het even.

https://www.google.com/se..._AUIDigB&biw=1132&bih=565

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
Interessante discussie :)

Ik heb ook al zitten kijken om 220v te detecteren met een opto-coupler en op diverse sites zegt de ene helft dat het perfect mogelijk is, en ook veilig, en de andere helft zegt dat het veel te gevaarlijk is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Als je het dan veiliger moet dan pak je toch een USB lader, die je dan direct (weet niet of dit goed gaat met de gnd die je doorlust) of via een relais of via een opto aan je schakeling hangt.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

azerty schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 19:02:
en de andere helft zegt dat het veel te gevaarlijk is :+
Dat zal denk ik vooral van de optocoupler afhangen. Iets als een 4N25 of een PC817 zal niet voldoende 'clearance' hebben om aan de wettelijke eisen voor dubbele isolatie te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Tuurlijk wel, minimaal 6mm lucht en kruipweg. Easy peasy.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hij moet registreren wanneer het licht aan gaat maak ik op uit je verhaal? Waarom dan geen lichtsensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

burne schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 19:32:
[...]

Dat zal denk ik vooral van de optocoupler afhangen. Iets als een 4N25 of een PC817 zal niet voldoende 'clearance' hebben om aan de wettelijke eisen voor dubbele isolatie te voldoen.
Tja.... zorg dat de fase via de voorschakelweerstand loopt zodat er tov de N weinig spanning bij de optocoupler blijft staan. Maar de mensen die het gevaarlijk vinden vinden meestal per definitie zelfbouw aan 220v gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
_ferry_ schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 20:41:
Hij moet registreren wanneer het licht aan gaat maak ik op uit je verhaal? Waarom dan geen lichtsensor?
In het geval van Snowdude is dat inderdaad wel een mogelijkheid denk ik :)

In mijn geval is het nog iets anders... Ik wil detecteren of er nog 220v is zodat ik een alarmsignaal kan versturen als de electriciteit uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Volgens google doen de meesten zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.edaboard.com/attachment.php?attachmentid=101138&d=1389969649&thumb=1

1) Let op het vermogen dat je dissipeert in de weerstanden.
2) Hoe lager de stroom hoe beter. Een OC met een hoge "current transfer ratio" heeft minder stroom nodig voor de led.
3) indien je een OC met enkele led gebruikt, let op dat de maximale sperspanning (breakdown voltage) waarschijnlijk niet voldoende is. Gebruik dan een externe antiparallel diode of een gelijkrichter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
LED-Maniak schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:10:
Iets als een MID400? Die zijn daar speciaal voor gemaakt.

Volgens mij heeft Atmel het wel eens gedaan met alleen een heel grote weerstand. :+
Het gaat een LTV-354T worden. Die heeft geen 5V nodig maar kan het af met 3.3V en die forward stroom is maar 1mA vs 4mA hierdoor wordt er veel minder vermogen gedissipeerd over de de weerstanden die in serie staan met de optocoupler. Het verschil is dat met deze schakeling is het een kwart Watt (totaal) en met de DIP400 is het 1W.

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/19QIn.png
_ferry_ schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 20:41:
Het zou in theorie mogelijk zijn ja, maar mijn ventilator en aansturing komen een verdieping hoger dan mijn badkamer, en naast de ventilator zit een centraaldoos waar ik een schakeldraad van de verlichting heb zitten. Het zou een beetje zonde zijn om dan weer een kabel naar beneden te trekken voor een ldr of iets dergelijks. (Nog afgezien dat ik geen sensor in mijn net volledig gestucte plafond wil ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://www.vanallesenmeer.nl/Files/2/38000/38789/ProductPhotos/MaxContent/303766975.jpg

Zoiets zou ook nog kunnen :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Ik heb zelf weinig ervaring met breadboards, maar ik zit te stoeien met een breadboard en vraag me af of dit normaal is. Er is bijna niet mee te werken.

Het gaat om de:

BB830

https://www.amazon.de/BB8...221&sr=8-1&keywords=BB830

En de elegoo:

https://www.amazon.de/Ele...istribution-Verbindungsblöcke/dp/B01MCRZFE5/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1540068104&sr=8-4&keywords=breadboard&refinements=p_89%3AElegoo

Beide gekocht op Amazon. Probleem is dat de pinnetjes niet helemaal in het midden zit. Zo is het soms erg erg lastig (of zelfs onmogelijk) om er iets in te krijgen. Het metaal zit ervoor zeg maar.

Ook springt mijn DIP switches die gemaakt zijn voor een breadboard en steeds uit (geen houvast). Ik heb dit echter met beide breadboards.

Iemand ervaring met deze breadboards?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
@Squ1zZy Het staat me bij dat Julian Ilett een paar gelijkaardige besteld had, en met een bepaalde reeks ook problemen had... Kan de video niet 123 terugvinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
azerty schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 23:22:
@Squ1zZy Het staat me bij dat Julian Ilett een paar gelijkaardige besteld had, en met een bepaalde reeks ook problemen had... Kan de video niet 123 terugvinden...
Ik weet dat de Jameco Electronics goede breadboard hebben, maar verzendkosten zijn $75 |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• azerty
Gevonden:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Sine schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 19:44:
Tuurlijk wel, minimaal 6mm lucht en kruipweg. Easy peasy.
De afstand tussen de pennen is 7,68mm dus met 'standaard' soldeereilandjes uit Eagle CAD haal je het niet. Er zijn couplers met een grotere afstand (10.24mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
burne schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 23:52:
[...]

De afstand tussen de pennen is 7,68mm dus met 'standaard' soldeereilandjes uit Eagle CAD haal je het niet. Er zijn couplers met een grotere afstand (10.24mm).
Pootjes wat uit elkaar buigen en de footprint in eagle wat breder maken? Als je dan ook nog een (non plated) slot freest onder de OC zal het dan genoeg zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
burne schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 23:52:
[...]
De afstand tussen de pennen is 7,68mm dus met 'standaard' soldeereilandjes uit Eagle CAD
Niemand zegt dat je de standaard pads uit eagle moet gebruiken.

Of uberhaupt eagle (duikt)

pcb3

[ Voor 18% gewijzigd door Sine op 21-10-2018 10:45 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Body van de chip is al 6.4mm. Pootjes 7.62mm tot 7.85mm uit elkaar.
Al zou je gaten van 0.8mm diameter gebruiken met een koper ring radius van 0.4mm, dan krimpt die 7.62mm terug naar 6.02mm.

Als dat echt te krap, zou je eventueel ook nog unplated holes of een slot onder het IC kunnen laten maken.

Volgens mij ken ik de standaard Eagle footprints nog wel van vroeger, maar daar kan je na solderen een olifant aan laten hangen. :z
Misschien wel makkelijk als je met de hand wil solderen, maar met beetje vaardigheid (en tools - hoeft niet heel duur meer te zijn) daarin kan het allemaal best wat kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Meer dan genoeg om je daar geen zorgen over te hoeven maken.

DIL

Als je dan echt bang bent dat het 6+ mm over de print gaat springen (6kV+) dan kun je er nog altijd een slot in frezen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Ik ben eens gaan kijken naar de Elegoo Breadboard. Ik heb zelf 15 van de Elegoo breadboardjes gekocht en baal als een stekker dat de kwaliteit zo slecht is. Hier wat meer informatie:

Het gaat om de volgende breadboard:

Elegoo 3pcs MB/102 Breadboard 830 Point Erless Prototype PCB Board

Hier een foto van de verpakking en de breadboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/y6aXJ0bZv09WeqLBEz3H6STP/medium.jpg

Over het algemeen ziet de breadboard er "ok" uit. De cijfers zitten redelijk ge-aligned (op de 1 en 5 na).

Let op: De breadboard zijn alleen in de breedte te verlengen gezien de koppelstukjes aan de bovenkant en onderkant missen. Ook mist er een backplate.

Hier een foto van de achterkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fRfsN2aV5ounmOA3cgEjPVpT/medium.jpg

Nu echter het probleem: De pinnetjes. Hier een foto waarop goed te zien is dat rij de pinnetjes voor rij 5 en 20 zitten waardoor het onmogelijk is om er iets in te krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0FhUUuES77cvpwoN2VvoqHuu/medium.jpg

Ik wilde de krammetjes bekijken dus heb 1 breadboard open gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E7Th0B2oYNWqLU1CSSDYOxsn/medium.jpg

En 1 krammetje eruit gehaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lgs4iRBeGx8mMxI6HClpmBoZ/medium.jpg

Hier is het krammetje te zien vanaf de zijkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/12jZqBGHL0iOJ1mjmSS6lrI5/medium.jpg

Daarop is te zien dat er weinig houvast is en ook zitten ze niet erg stevig. Er is weinig houvast als je er een pinnetje uit trekt. Soms voel ik helemaal geen weerstand.

Hier nog wat foto's van het krammetje op redelijk hoog resolutie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZDBd2OIwR48XkEtQLEgYmlfy/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w3rMt0p96kg71wD4g2Spd6V8/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4QZtvsuM1KElKT4GvkfJdmqA/medium.jpg

Al met al ben ik zeer ontevreden over de breadboard. Ik ben bezig met een 8-bit computer en die werkt half vanwege de pinnetjes die geen contact maken. Niets is irritanter dan losse pinnetjes.

Ook zijn veel onderdelen niet op het board te krijgen. Bijvoorbeeld een DIP switch. De pootjes zijn vrij kort, maar die blijft simpelweg niet zitten. Als je de DIP switch erin prikt springt die er letterlijk weer uit.

Als ik de Elegoo een cijfer mag geven dan wordt het een 4 op de schaal van 10.
Ik ga toch nog even opzoek naar betere breadboards...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Ik kwam vanmorgen toevallig langs het volgende filmpje:
YouTube: FAKE Solderless Breadboards

Conclusie, er is veel junk te koop, en de afwerking is er gewoon niet. Ik heb een paar mooie breadboards, maar die beginnen langzaam wat oud te worden en last te krijgen van slechte contacten.

Mocht je nog wat goeds tegenkomen houdt ik me aanbevolen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Sine schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:16:
Ik kwam vanmorgen toevallig langs het volgende filmpje:
YouTube: FAKE Solderless Breadboards

Conclusie, er is veel junk te koop, en de afwerking is er gewoon niet. Ik heb een paar mooie breadboards, maar die beginnen langzaam wat oud te worden en last te krijgen van slechte contacten.

Mocht je nog wat goeds tegenkomen houdt ik me aanbevolen.
De beste die uit de reviews komen is de Jameco

Verzenden is alleen belachelijk duur ($75). Zit er wel aan te denken om ze daar te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Waarom moet een slechte breadboard per definitie fake zijn? Vele merken die dit maken. Het is pas fake dat een goedkoop chinees ding als een kwalitatief goed merk wordt verkocht. En zalfs dan als de goedkope kopie goed werkt zal er niemand wat van zeggen.

Dat door een slechte vorm de onderdelen er niet zo makkelijk ingeprikt kunnen worden noem ik een design fout, geen fake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Hi memphis :w

Zijn titel is nogal dramatisch, maar daar ging het me ook niet om.
Er zijn gewoon fabrikanten die meer dan ondermaatse bordjes aanbieden. Ik heb er daar zelf ook een paar van. En ze zijn echt gewoon compleet onbruikbaar.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Mooi, farnell ligt weer plat :/ .
Net nu ik packages aan het zoeken ben :')

(een N+P mosfet, kom veel SOT-563 tegen maar dat begint wel klein te worden, wil liever iets van SOT26-6)

[ Voor 41% gewijzigd door LED-Maniak op 22-10-2018 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Sine schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 14:35:
Hi memphis :w

Zijn titel is nogal dramatisch, maar daar ging het me ook niet om.
Er zijn gewoon fabrikanten die meer dan ondermaatse bordjes aanbieden. Ik heb er daar zelf ook een paar van. En ze zijn echt gewoon compleet onbruikbaar.
Ik heb een aantal cheapass breadboards liggen en bij een aantal gaatjes moet je wat meer wiebelen bij het insteken. Verder heb ik not nooit mee gemaakt dat je er niets in krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:17:
Mooi, farnell ligt weer plat :/ .
Net nu ik packages aan het zoeken ben :')

(een N+P mosfet, kom veel SOT-563 tegen maar dat begint wel klein te worden, wil liever iets van SOT26-6)
DMG6602SVT gebruik ik veel.
Dat is een TSOT26

tot >2A bruikbaar, voor low current zijn er misschien betere keuzes
gebruik deze zelf voor ca 1A.

[ Voor 12% gewijzigd door M a r c o op 22-10-2018 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Vandaag mijn Feeltech FY6600 functie generator binnen gekregen. Meteen even aan de scope gehangen en ik moet zeggen dat ik aardig tevreden ben voor dat geld.

Het fase verschil komt doordat ik verschillende kabels gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zE8uquv7oi4WkpI6dLP4EC51/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
M a r c o schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:55:
[...]

DMG6602SVT gebruik ik veel.
Dat is een TSOT26

tot >2A bruikbaar, voor low current zijn er misschien betere keuzes
gebruik deze zelf voor ca 1A.
Thanks, gebruiken we die :)
SnowDude schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:35:
Vandaag mijn Feeltech FY6600 functie generator binnen gekregen. Meteen even aan de scope gehangen en ik moet zeggen dat ik aardig tevreden ben voor dat geld.

Het fase verschil komt doordat ik verschillende kabels gebruik.

[Afbeelding]
Hoe krijg je dat overzicht? Dat knopje heb ik nog niet gevonden! :o :9

Pagina: 1 ... 84 ... 113 Laatste