Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Doordat het plasma niet in stand blijft (het dooft volledig uit in de 1/100e seconde dat hij niet geleidt) moet 50 keer per seconde een nieuwe vlamboog aangestreken worden. Bij een goedfunctionerende TL-buis blijft het plasma altijd in stand en hoeft alleen bij het starten hoogspanning worden opgewekt en een nieuwe vlamboog gemaakt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:17
marcop23 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 19:51:
Stomme vraag:

Soms kunnen TL-lampen op een 'ouderwetse' ballast gaan werken als diode, als ze nog maar één goedwerkende cathode hebben. Het zijn dan eigenlijk gewoon kwikdampgelijkrichters. De werkende kathode kan elektronen het gas in sturen, de andere niet.

Als dat gebeurt gaat de ballast erg brommen. Maar waarom eigenlijk :P Het is toch gewoon een grote inductor, waar een pulserende gelijkstroom door gestuurd wordt?
Waarschijnlijk raakt de spoel door de "pulserende DC" stroom verzadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 20:36
Is er iemand bekend met de shop van Reichelt elektronic in Duitsland?
Wat ik zo op hun website zie, hebben ze veel producten voor een mooie prijs.
Ze hebben zelfs een fysieke winkel.

Link: http://www.reichelt.de/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 20:07

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja is zoiets als Conrad maar dan beter :?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Ik heb daar soldeer en flux gel besteld, prima winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ze hebben daar mooi spul! Zeker hun tangen ben ik gecharmeerd van. Heb een perfecte tang voor JST connectoren voor dezelfde prijs als op eBay maar dan een die wél goed werkt.

Edsyn pompjes, bakjes en tin zijn ook erg goed :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 22:07
Puch-Maxi schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 19:59:
Iemand heeft filmpjes zitten kijken van Clive? :P. Komt dat niet door het fenomeen "magnetostrictie"?
Het kwam inderdaad van een filmpje, ik denk die :p Maar ons 30cm TL-etje in de badkamer faalt altijd op die manier, en ik dacht eerst dat het door een combinatie met de starter was die ging oscilleren ofzo. Laatst bij het starten deed die het weer even, tot die warm was, ik denk dat die ook bijna op zijn einde is.

Wel las ik dat een TL op 50Hz altijd opnieuw een plasma moet opbouwen, elke halve AC cyclus weer? Een TL op HF had dat niet, en dat is ook de reden dat een TL op EVSA een hoger rendement zou halen. Maar dat weet ik niet meer zeker nu, aangezien ik Mux tegenspreek :p

www.lamptech.co.uk/Documents/FL Frequency.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Oops, dubbelpost via mobiel

[ Voor 94% gewijzigd door marcop23 op 08-01-2016 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ik ga zondag weer bij Mouser bestellen.. Helaas zit ik net niet aan de 65 euro voor gratis verzendkosten.

Iemand nog iets nodig van die club? :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

LED-Maniak schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 23:20:
Heb een perfecte tang voor JST connectoren voor dezelfde prijs als op eBay maar dan een die wél goed werkt.
Kun je daar een linkje van posten, Reichelt heeft zoveel tangen in het assortiment.
Wilde daar toch een krimptang en adereindhulzen halen, dus dan kan ik die mooi in 1 bestelling meenemen. ;)

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Deze: http://www.reichelt.de/?A...21fa333f14422647535859c31

Echt een stevig dingetje! :)

Ik had die tip alweer in 2010 eens op circuitsonline gedeeld en daar zijn de mensen er ook super te spreken over: http://www.circuitsonline.net/forum/view/88623

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Bedankt LED-Maniak, ziet er goed uit, ik zal 'm meebestellen bij Reichelt.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Man man een schakeling dat ik ooit eens heb gemaakt en op pcb heb gezet kom ik nu tot de constatatie dat die een probleem kan geven bij start als de spanning er is af geweest. Juist dus helemaal aangepast. Word lekker druk zo op de pcb :9

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:44
Gisteren halve dag aan het klooien geweest met een SHT21 sensor (i2c), blijkt deze gewoon kapot, een ds1337 klokje werkte meteen. Gelukkig heb ik hiermee wel de USCI controller van de MSP430 en mijn nieuwe Rigol leren kennen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gisteren alleen maar weer aan de draai/freesmachine gezeten....

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/frituur/frituur33.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/frituur/frituur34.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/frituur/frituur36.jpg

Van de week eerst maar even een scoop en bout opstarten om een studio monitorspeaker te repareren.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vandaag of morgen zijn de pcb's hier *O* (of het briefje voor op te halen)

@memphis: voor wat dienen die uitschiet gaten?

[ Voor 25% gewijzigd door Damic op 12-01-2016 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik bleek iets meer nodig te hebben... dan ben je lekker op de verdeeltafel bezig met iedere serie gaten vanuit de 0 graden positie te beginnen dan denk je er niet over na om de 8 gaten iets te verdraaien zodat de 4 buitenste sleuven meer ruimte krijgen. En helaas heeft de verdeeltafel wat speling waardoor die gaten wat rommelig zijn geworden. Maar ze passen goed en het is 7075 aluminium dus het kan het hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven heeft zijn 1e multimeter net gefrituurd ;w

Wilde in de stand ACV meten of een aansluitpunt van een lamp actief was. Vonk, lekker luchtje, gesmolten meetpuntje, groep uitgeschakeld en multimeter meet nu niks meer :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:22
Je kunt iig vrij zeker zeggen dat dat aansluitpunt actief was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mcDavid schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 14:09:
Je kunt iig vrij zeker zeggen dat dat aansluitpunt actief was.
Jep... Maar wat er mis is gegaan :?
Automaat. Knopje omhoog en alles weer actief.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:51
Toch niet met de UT61E?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Soundex DM 25. Ooit eens bij elektronicaboer in Hengelo gehaald.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Had je het meetsnoer in de stroommeetaansluiting? Dan maak je namelijk ook gewoon kortsluiting. Als je het niet meer weet, autopsie wijst het waarschijnlijk wel aan door verkoolde dingen te volgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
marcop23 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 15:12:
Had je het meetsnoer in de stroommeetaansluiting? Dan maak je namelijk ook gewoon kortsluiting. Als je het niet meer weet, autopsie wijst het waarschijnlijk wel aan door verkoolde dingen te volgen :P
Die fout maakt iedereen een keer :+ . Wat schrok ik mij toen rot _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Nu online
Ik had mijn multimeter nog met de draden in de stroomstand staan toen ik mijn multimeter even aan mijn pa leende om na te meten of ergens 230V op stond. Dat leverde wel een leuke flits op :+. Gelukkig enkel kwestie van de zekering in de multimeter vervangen hij deed het weer.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Als klein Atlasje wilde ik graag weten hoeveel Ah mijn kleine bromfiets accu was.
Dus multimeter op A-DC, rood op de plus, zwart op de min. En toen werd mijn LCD zwart...
Dat was dus niet helemaal goed :+
Tot mijn stomme verbazing doet de multimeter het nog prima :D

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:51
Ook wel eens gehad inderdaad, goede tip: Je meetsnoer gelijk na het meten even terugzetten :).
Was wel een duur grapje, €15,- voor een 11A Fluke HRC zekering. Dat doe je niet heel vaak verkeerd kan ik je vertellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Puch-Maxi op 14-01-2016 16:04 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

marcop23 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 15:12:
..... die waar "10Amax unfused" bij staat? Daar heeft de zwarte altijd ingezeten, nooit gemerkt dat dit de verkeerde zou zijn. DC-spanning meten, weerstand meten, diodetest en de piepstand (kortsluiting test, heeft dat eigenlijk een officiële naam?) werkt allemaal prima.

Je gaat mij toch niet vertellen dat de zwarte in COM had gemoeten? :X

Overigens gaat het ding nog wel aan, meet alleen niets meer :+

edit: Wat zijn anno 2016 dé multimeters zonder Fluke prijskaartje?

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 14-01-2016 16:56 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Die fout maak je inderdaad maar 1 hooguit 2 keer. Ik heb het ook al tevaak gehad (krijg je helaas met stagaires)..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
Raven schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 16:55:
[...]

..... die waar "10Amax unfused" bij staat? Daar heeft de zwarte altijd ingezeten, nooit gemerkt dat dit de verkeerde zou zijn. DC-spanning meten, weerstand meten, diodetest en de piepstand (kortsluiting test, heeft dat eigenlijk een officiële naam?) werkt allemaal prima.

Je gaat mij toch niet vertellen dat de zwarte in COM had gemoeten? :X

Overigens gaat het ding nog wel aan, meet alleen niets meer :+

edit: Wat zijn anno 2016 dé multimeters zonder Fluke prijskaartje?
Ik ga jou vertellen dat de zwarte in de COM had gemoeten :+ :+

Tussen die '10A unfused' en de COM zit een weerstand met een kleine weerstand, waarover een spanning valt als er stroom door loopt, die je dan weer meet en tadaa je kan de stroom berekenen. Bij het meten van een spanning heb je dus altijd gemeten met die weerstand in serie. Maakt dat veel uit? Eigenlijk niet. De multimeter trekt nauwelijks stroom en er valt dus nauwelijks spanning over die weerstand.

Waarom het nu mis ging kan ik je eigenlijk niet vertellen, maar anderen vast wel.

Overigens is het geen fijne multimeter, als je geen zekeringen hebt op bijvoorbeeld de stroommeetstand. Stel dat je een keer per ongeluk een harde sluiting maakt, explodeert je multimeter met een beetje pech in je hand.

Volgens mij is dit wel een aardige, en niet extreem dure, multimeter:
http://www.eleshop.nl/uni-t-ut139c-multimeter.html

Er zijn alleen veel mensen hier die veel meer erover weten, wacht hun mening dus nog even af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

UT61e is nog steeds een hele leuke meter. Niet veilig voor als je netspanning in de mA strand wil meten trouwens, maar dat is volgens mij geen enkele goedkope meter.
UT61e is wel mooi degelijk, snel en nauwkeurig. UT139C die marcop23 hierboven voorstelt is een compleet andere meter, niet te vergelijken.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:30
Heb zelf een jaar of 2 geleden de afweging gemaakt tussen een UT61e en de BM257 van Brymen. Uiteindelijk op de laatste uitgekomen, sprak me iets meer aan, maar deze zie ik vrijwel nooit genoemd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

marcop23 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 17:04:
[...]

Ik ga jou vertellen dat de zwarte in de COM had gemoeten :+ :+

Tussen die '10A unfused' en de COM zit een weerstand met een kleine weerstand, waarover een spanning valt als er stroom door loopt, die je dan weer meet en tadaa je kan de stroom berekenen. Bij het meten van een spanning heb je dus altijd gemeten met die weerstand in serie. Maakt dat veel uit? Eigenlijk niet. De multimeter trekt nauwelijks stroom en er valt dus nauwelijks spanning over die weerstand.

Waarom het nu mis ging kan ik je eigenlijk niet vertellen, maar anderen vast wel.

Overigens is het geen fijne multimeter, als je geen zekeringen hebt op bijvoorbeeld de stroommeetstand. Stel dat je een keer per ongeluk een harde sluiting maakt, explodeert je multimeter met een beetje pech in je hand.

Volgens mij is dit wel een aardige, en niet extreem dure, multimeter:
http://www.eleshop.nl/uni-t-ut139c-multimeter.html

Er zijn alleen veel mensen hier die veel meer erover weten, wacht hun mening dus nog even af :P
Die weerstand is meestal maar 0.001 Ohm ofzo dus een echte mis meting is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:57
Heren ik heb een probleempje waar ik zelf niet uit kom..

Met Labcenter proteus heb ik een printplaatje ontworpen om te laten maken op dirtypcb.com.
Heb export gerber files gedaan naar een .zip bestand. alle benodigde lagen aangeklikt en de .zip bestand geupload naar dirtypcb. Maar we website geeft nu een error die ik niet weg krijg.
PCB #15849: No board outline (.GML/.GKO/.GBR) file found.

Ik heb uiteraard een Board Edge getekend op 10x10 Cm.

Zou iemand mij kunnen helpen hiermee als ik de losse .txt gerber bestanden upload ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Je moet een extra bestand aanleveren met je board outline. Kijk anders even in je instellingen of je software deze wel exporteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
Vinkje van Board Edge staat aan.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/47293133/Naamloos%20thumb.jpg

Groot:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/47293133/Naamloos.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:30
kijk dan even met een gerber viewer zoals gerbv of gerberlogix welke laag bij welke bestandsnaam hoort, dan kom je er wel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Maak anders een extra export met alleen de Board Edge en voeg die als een Board Outline toe aan je zipje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gwannoes schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 17:12:
UT61e is nog steeds een hele leuke meter. Niet veilig voor als je netspanning in de mA strand wil meten trouwens, maar dat is volgens mij geen enkele goedkope meter.
UT61e is wel mooi degelijk, snel en nauwkeurig. UT139C die marcop23 hierboven voorstelt is een compleet andere meter, niet te vergelijken.
Compleet anders in positieve of negatieve zin?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
Bedankt heren !

Het is gelukt.. Na wat geklooi met Proteus VSM is het gelukt haha.
Wordt tijd om over te stappen naar Eagle denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Raven schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 10:38:
[...]

Compleet anders in positieve of negatieve zin?
Uni-T is een merk met sterk wisselende kwaliteit. Sommige modellen zijn goed gelukt, andere is rommel. De UT61e is een mooi ding (is op internet overal terug te vinden); maar de UT61d bijvoorbeeld schijnt van binnen alweer een compleet andere meter te zijn, waar men minder enthousiast over is. De UT139C ken ik niet, dus kan ik niets van zeggen. FF rondspeuren op internet geeft vast wel resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

* Damic hoopt op een pakje of een papiertje in de brievenbus van MuxNIETS in de brievenbus :(

[ Voor 16% gewijzigd door Damic op 15-01-2016 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 14:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

De Chinese Flukes (15B, 17B en plus varianten) zijn ook wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Die zijn zeker leuk. Degelijk product; een echte fluke. Goed gezekerd; ontploft niet als je per ongeluk spanning wil meten in de Ampere stand.
Qua nauwkeurigheid (zeker onder 400mV) is de UT61e echter een stuk beter. (Heb de mijne gecheckt met de 3458A op het werk; klopt aardig!) Ook de hoge meetresolutie vind ik erg prettig.
Maar dat moet je maar net nodig hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Gwannoes op 15-01-2016 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Leuk, je besteld 10 pcb's en je krijgt er 16 :+

Afbeeldingslocatie: http://rs63.pbsrc.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/rx7sa_lights/P1070406.jpg~c100 Afbeeldingslocatie: http://rs63.pbsrc.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/rx7sa_lights/P1070407.jpg~c100 Afbeeldingslocatie: http://rs63.pbsrc.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/rx7sa_lights/P1070408.jpg~c100
Ben alleen 196Ohm 1206 package vergeten te bestellen toch niet is onderweg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Leuk, wat wordt het? Als ik de photobucket map lees denk ik aan een koplamp voor een of ander voertuig?

Over LED verlichting gesproken, van de week een klein projectje aangepakt in het huis.

In de voorraad kast hangt zo'n el-cheapo LED lamp die 2 packs van 3 AAA batterijen vreet. En daar zit een heel irritant "2 licht intensiteiten" op, waarbij je dus na het aanzetten 2x op de schakelaar moet drukken om de lamp uit te doen. Natuurlijk is iedereen haastig genoeg om niet even achterom te kijken of het licht uit is. :z

Regelmatig gebeurd het wel eens dat 's ochtends het licht nog (dim) brand. |:(

Dus dat moet worden opgelost, want elke keer een pak batterijen er in duwen is ook niks. Even dit circuit er in gehacked:
Schematic

Voor en na. Verdient geen schoonheidsprijs ofzo, sterker nog best wel smerig ingebouwd. Maar het werkt. Na ~3 minuten gaat het licht vanzelf uit. Of met 1 druk van de schakelaar ipv 2. O-)

De schakelaar heeft 3 standen: beide uit, 'GP1' aan of 'GP2' aan. Normaliter schakelde het enkel een voorschakelweerstand bij de LED strings, maar voor de weak-pullups in de PIC (tientallen kOhm) kunnen ze gewoon lekker blijven zitten.

De PIC onthoud welke van de 3 standen ingedrukt was, en bij veranderingen schakelt het de lamp. Tegelijk houd het een time-out bij. De rest van de tijd staat de PIC in slaapstand. Zelfs op zo'n simpele chip (Die geloof ik niet "XLP" labeltje heeft) is het gem.verbruik <= 8uA. 4x per dag het lampje 1 minuut aan verbruikt nog veel meer.

De lamp is dus niet al te zuinig met batterijen. Op 4.5VDC makkelijk 150mA, omdat alle 9 LEDs parallel staan en dus elk wel 20mA lusten. Een 2x3 batterijen van 1000mAh elk is na 6 uur branden leeg (in praktijk iets meer, want bij deze last en leeglopende batterijen zakt de stroom vrij vlot in). Desalniettemin is het gewoon leuk om zo het huis iets efficienter te maken :+

[ Voor 11% gewijzigd door Hans1990 op 16-01-2016 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Inmiddels is er een nieuwe multimeter besteld, het is de Extech EX330 geworden :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Hans1990 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 15:03:

Dus dat moet worden opgelost, want elke keer een pak batterijen er in duwen is ook niks. Even dit circuit er in gehacked:
[afbeelding]

Voor en na. Verdient geen schoonheidsprijs ofzo, sterker nog best wel smerig ingebouwd. Maar het werkt. Na ~3 minuten gaat het licht vanzelf uit. Of met 1 druk van de schakelaar ipv 2. O-)
Cool, maar had je dit probleem niet veel makkelijker op kunnen lossen door gewoon een deurschakelaar ertussen te zetten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Hans1990 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 15:03:
Leuk, wat wordt het? Als ik de photobucket map lees denk ik aan een koplamp voor een of ander voertuig?
[...]
Ondertussen wat foto's bijgeplaatst en hier de link: http://cd-pc.mazda-club.be/?page=rx7light het is dus een led bumper licht met pinker ingewerkt :)

[ Voor 73% gewijzigd door Damic op 16-01-2016 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Na wat rekenwerk een PWM regelaartje gebouwd.

Het regelgebied is goed en de regelbaarheid is ook zeer goed, alleen die piep wegwerken, even de 4.7nF condensator naar 1nF veranderen waardoor de frequentie 5x zo hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
mcDavid schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 18:00:
[...]

Cool, maar had je dit probleem niet veel makkelijker op kunnen lossen door gewoon een deurschakelaar ertussen te zetten? :P
Maar dat is een mechanische oplossing , en dit is de elektronica kroeg :+ 8)7

Het had gekund, maar dit is een inloop voorraad kast waar de deur ook niet altijd goed dicht wordt gedaan (wat een luie mensen in dit huishouden niet waar?). Een mechanische schakelaar kan misschien ook wel, mits goed afgesteld enzo. Bovendien moet je dan ook weer bedrading trekken en wegwerken + het nog mogelijk maken de batterijen te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Wat dan een leuke optie is, is van die IKEA kastlampjes met IR-sensor. Of natuurlijk zelf een IR sensor aan een relais bordje hangen. Dat moet ik nog doen voor de kledingkast bij mijn ouders, die ivm roldeuren ook niet met een schakelaar te bedienen is. Heb je ook gelijk weer een echte Elektro-oplossing :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Als iemand bezig is met een audio applicatie die een 3Watt Class-D versterker kan gebruiken.. Ik heb nog een 40 tal PAM8304 over. Als ik het dubbele aantal bestelde dan was ik maar een paar euro extra kwijt.

Kosten iets van ~40 cent stuk. Dus dat + verzendkosten en ik stuur ze op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

1 FET op de PWM regelaar werd wat te heet, vanwege de ruimte kon ik alleen een 2e piggy banken. voor het koelen ook maar een koelrib om maat gemaakt. Onderdoor loopt nog een alu strip waar de onderste FET tegenaan zit.

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/frituur/frituur43.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Mr_gadget schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 15:05:
De Chinese Flukes (15B, 17B en plus varianten) zijn ook wel goed.
Ik ben tot nu toe erg tevreden met mijn 17B, maar ik heb wel een kleine waarschuwing: Gebruik niet de meegeleverde batterijen!

Mijn meter deed het niet vanmorgen, bleek dat er een Chinese batterij met het opschrift "Pairdeer" was gaan lekken. Gelukkig valt de schade nog mee, met een beetje staalwol is het aangetastte contact weer enigszins schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

memphis schreef op zondag 17 januari 2016 @ 21:25:
1 FET op de PWM regelaar werd wat te heet, vanwege de ruimte kon ik alleen een 2e piggy banken. voor het koelen ook maar een koelrib om maat gemaakt. Onderdoor loopt nog een alu strip waar de onderste FET tegenaan zit.

[afbeelding]
Leuk opgelost. De term die je zoekt heet piggybacken overigens. Een piggy bank is een spaarvarken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Kaj. schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:08:
[...]

Leuk opgelost. De term die je zoekt heet piggybacken overigens. Een piggy bank is een spaarvarken. ;)
Thanks!

En let there be light, LED light.....

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/frituur/frituur47.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-09 23:56
Ik wil wat PWM testjes doen met de pigpio library op de rpi. De servo die ik bij de hand heb, doet echter niet minder dan 4,8 volt. Kan dat met servosturing kwaad, 5V voeding en 3V PWM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:12

ResuCigam

BOFH

Servo's worden meestal niet aangestuurd via PWM.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ja wel hoor, hoewel niet helemaal.
Wikipedia: Servo control
Iig niet voeden vanaf de RPi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Belangrijk voor een analoge servo is de framerate van (minimaal) 20ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:12

ResuCigam

BOFH

Uit dat wiki artikel: The "RC PWM" used in RC servo control acts very differently from the PWM used in any other system.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Waarom dan?

Je hebt een PWM periode tijd van 20ms en daarin moet je de duty cycle varieren tussen de 1 en 2ms... Niet veel anders dan "echt" PWM alleen iets andere settings.

Goed.. Je gebruikt effectief maar tussen de 5% en 10% van je timer bereik wat een beetje zonde kan zijn voor je nauwkeurigheid als je het alleen met een timer oplost maar ook dat hoeft geen belemmering te zijn met een 16-bit timertje.

[ Voor 40% gewijzigd door LED-Maniak op 19-01-2016 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
De aansturing is puur PWM. Immers Pulse Width Modulation is letterlijk informatie modulatie adhv puls lengten. Maar bij servo's wordt een ander full-scale bereik gebruikt dan de traditionele 0-100%.

Met 16-bit PWM moet dat prima kunnen. Immers is 1ms puls variatie op een periode van 20ms maar 5% resolutie. Met 16-bit houd je nog ~3200 stapjes over.

Het is vergelijkbaar met 4-20mA sensors. Dit is de standaard, maar je zou ook 0-20mA kunnen maken.. of 0-200mA heb ik ook wel eens gezien. Je verliest dan enkel wel de "no signal connected" functie.

[ Voor 27% gewijzigd door Hans1990 op 19-01-2016 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Jeej 2 led bumper lichten af en damic heeft wat vlekken nu in zijn zicht |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Laatst online: 20-09 23:24

BoAC

Memento mori

Heb je in de leds gekeken? Trekt meestal vanzelf weer weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik heb een parallelschakeling met leds, alleen die wil met ik stroom sturen. Nu weet ik dat je met een spanningsbron de stroom zich vertakt en het voltage gelijk blijft. Maar de leds hebben niet zomaar een vervangingsweerstand en dit is met een stroombron..is dit makkelijk te berekenen hoe de stroom zich vertakt? Lijkt me dat de ene tak meer stroom kan trekken als er ook maar iets verschil in de leds zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Daar heb je gelijk in. Daarom moet je LED's ook niet parallel schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mcDavid schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 23:10:
Daar heb je gelijk in. Daarom moet je LED's ook niet parallel schakelen.
Toch wordt dat nog best vaak gedaan, vooral het serie/parallel schakelen. Hier zijn al eerder discusies over geweest, maar kort samengevat zou ik het alleen doen als alle leds identiek zijn, dus als ze uit dezelfde strip of spoel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

BoAC schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:02:
Heb je in de leds gekeken? Trekt meestal vanzelf weer weg :)
Neuh ik zou niet durven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Is het mogelijk om een servo aan te sturen met een non-PWM pin op de arduino? Gaat om een simpele 90 graden beweging, voor een schoolproject (digitale kluis)

[ Voor 34% gewijzigd door lutkeveld op 20-01-2016 19:47 ]

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Nu online
Software PWM kun je daar prima voor gebruiken.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Mr_gadget schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 23:08:
Ik heb een parallelschakeling met leds, alleen die wil met ik stroom sturen. Nu weet ik dat je met een spanningsbron de stroom zich vertakt en het voltage gelijk blijft. Maar de leds hebben niet zomaar een vervangingsweerstand en dit is met een stroombron..is dit makkelijk te berekenen hoe de stroom zich vertakt? Lijkt me dat de ene tak meer stroom kan trekken als er ook maar iets verschil in de leds zit..
Identieke LED's gebruiken, eventueel kan je ten koste van rendement wat voorschakelweerstanden in serie zetten zodat de verschillen kleiner worden. Als er 20 mA loopt, hoeven die ook weer niet zo veel vermogen weg te stoken. 1V spanning erover moet sowieso wel genoeg zijn om minieme verschillen tussen LED's te dempen.

Dan, als het gewoon gelijke strings zijn, verdeelt het zich redelijk 'eerlijk'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hmm t wordt eens tijd om een deugelijke doch betaalbare labvoeding te kopen... alleen waar moet ik nou op gaan letten? wat zijn de Do's en Don'ts ..?

denk dat ik aan een 30V ( iets lager mag ook indien duidelijk beter! ) bij 3A wel genoeg heb.. alleen tja welke moet je dan?

zelf was ik deze al tegen gekomen.. vind hem zelf prima betaalbaar en de recensies lijken me ook prima.. alleen het merk zegt me weer 3x niks dan..

wie kan me even een duwer in de richting geven? :P

zal de voeding voornamelijk gebruiken om arduino projectjes, en andere projectjes mee te voeden.. hetzij deze als ze uit de "test fase" zijn een eigen voeding krijgen kunnen die er prima bij past :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Eleshop heeft ook een aardig assortiment:
http://www.eleshop.nl/tes...abvoedingen-c-45.html?p=1
Voor arduino projectjes kan je misschien ook af met een lichtere voeding. Maar het is wel makkelijk met testen natuurlijk :)

@hierboven reacties parallelschakeling, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
nouja het is voorlopig arduino gerelateerd.. echter ik denk ook een beetje toekomst gericht ;)
maar ik ga eleshop eens bekijken :-)

http://www.eleshop.nl/0-3...ing-met-verlicht-lcd.html lijkt me ook wel wat denk ik.. is wel iets duurder dan eerder gelinkte.. en 2A lichter.. maar de recensies zijn ook minder rooskleurig?

iemand nog andere tips..? :-) budget +- €100

[ Voor 48% gewijzigd door SMSfreakie op 20-01-2016 22:07 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 12:10
SMSfreakie schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 20:33:
hmm t wordt eens tijd om een deugelijke doch betaalbare labvoeding te kopen... alleen waar moet ik nou op gaan letten? wat zijn de Do's en Don'ts ..?

denk dat ik aan een 30V ( iets lager mag ook indien duidelijk beter! ) bij 3A wel genoeg heb.. alleen tja welke moet je dan?

zelf was ik deze al tegen gekomen.. vind hem zelf prima betaalbaar en de recensies lijken me ook prima.. alleen het merk zegt me weer 3x niks dan..

wie kan me even een duwer in de richting geven? :P

zal de voeding voornamelijk gebruiken om arduino projectjes, en andere projectjes mee te voeden.. hetzij deze als ze uit de "test fase" zijn een eigen voeding krijgen kunnen die er prima bij past :-)
zoals hierboven als is aangegeven, eleshop heeft er een hoop. Maar de vraag is natuurlijk ook wat je wilt uitgeven =P

Een hele mooie van topkwaliteit die ze hebben staan is de Rigol DP832. Is alleen wel aardig wat duurder als die ene die je zelf aan hebt gegegeven.

[ Voor 0% gewijzigd door lordprimoz op 20-01-2016 22:09 . Reden: niet gelezen.... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
lordprimoz schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 22:08:
Een hele mooie van topkwaliteit die ze hebben staan is de Rigol DP832. Is alleen wel aardig wat duurder als die ene die je zelf aan hebt gegegeven.
Inflatie en toenemende populariteit van Rigol is een bitch :P
Toen ik die voeding in de zomer van 2014 kocht was hij €150,- goedkoper 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
lordprimoz schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 22:08:
[...]

zoals hierboven als is aangegeven, eleshop heeft er een hoop. Maar de vraag is natuurlijk ook wat je wilt uitgeven =P

dat die Rigol een top ding is geloof ik zonder problemen.... tenminste Dave is er altijd erg over te spreken :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Laatst online: 20:00

OcGuru

Giulietta Qv

SMSfreakie schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 22:02:
nouja het is voorlopig arduino gerelateerd.. echter ik denk ook een beetje toekomst gericht ;)
maar ik ga eleshop eens bekijken :-)

http://www.eleshop.nl/0-3...ing-met-verlicht-lcd.html lijkt me ook wel wat denk ik.. is wel iets duurder dan eerder gelinkte.. en 2A lichter.. maar de recensies zijn ook minder rooskleurig?

iemand nog andere tips..? :-) budget +- €100
Je kan volgens mij beter geen geschakelde voeding kopen als labvoeding lees ik altijd overal. Ipv de ruis/rimpel op de uitgangspanning.

Heb zelf trouwens zelf een 2e hans delta e030-1 voeding via marktplaats. Precies wat ik zocht, niet te lomp en te zwaar. Alleen maar 1a beschikbaar. Maar daar heb ik vaak genoeg aan. :)

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
nouja ik wil de spanning kunnen regelen... en de maximale stroom kunnen instellen.. dat als iets rated is voor bv 200mA ik bv 250mA kan instellen voor t geval er iets mis gaat en niet de hele boel in 1 poef rook op gaat :-)

Constand Current / Constant Voltage oid is dat toch :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Constant current / constant voltage ja. :)
OcGuru schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 22:26:
[...]
Je kan volgens mij beter geen geschakelde voeding kopen als labvoeding lees ik altijd overal. Ipv de ruis/rimpel op de uitgangspanning.
Dat zeggen ze ja, in praktijk nooit problemen mee ervaren, zeker niet voor "simpele" projecten met arduino's enzo.

Ik heb zelf overigens deze van eBay.
Cheapo chinees ding, maar hij werkt verder naar behoren. Ik heb 'm nog niet open gemaakt, maar heb wel zo'n vermoeden wat dr in zit. (het printje van een 30-something volt 5A power brick en zo'n instelbare DC-DC converter die hier op lijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
OcGuru schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 22:26:
[...]
In theorie is dit inderdaad zo. In de praktijk is dit een heel stuk minder het geval. Doordat er een condensator is opgenomen in het ontwerp zullen de rimpels voor een groot deel eruit gefilterd worden. Bij goedkopere systemen wil het nog wel eens voorkomen dat hoog frequente rimpel doorgelaten wordt vanwege slechte filtering. (dat is trouwens ook afhankelijk van de schakelfrequentie van je convertor)

Deze hoogfrequente signalen hebben op normale/simpele digitale ontwerpen niet zo heel veel invloed. Analoge systemen zijn hier dan weer een stuk gevoeliger voor.

ps: je zou een ook een lineare regulator kunnen gebruiken om te filteren, maar hou rekening met het feit dat deze ook de hoge frequentie rimpels doorlaat als hij niet snel genoeg is( ja een lineare vreg is onderwater ook een soort schakelende voeding, maar werkt op een net wat andere manier)

[ Voor 20% gewijzigd door lordprimoz op 21-01-2016 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

lordprimoz schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 08:54:
[...]

ps: je zou een ook een lineare regulator kunnen gebruiken om te filteren, maar hou rekening met het feit dat deze ook de hoge frequentie rimpels doorlaat als hij niet snel genoeg is(ja een lineare vreg is onderwater ook een soort schakelende voeding, maar werkt op een net wat andere manierr)
LOL!
Daar zou ik je niet zomaar gelijk in geven!

Anyway... De frequenties die de LDO niet wegregelt kun je vaak heel goed met een condensator wegfilteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Zucht... Stukje programma in een subroutine die iedere seconde een PWM signaal genereert als een bepaalde plaats in het array waar is. Andere plaats in het array verandert, opeens meer PWM veranderingen... Eigenlijk heel logisch, want die staat in dezelfde subroutine (routine met if statements voor iedere plaats in het array) en daarbij komt hij ook langs de if array[x] == true statement. En die geldt dan nog steeds. :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Pizza_Boom schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 11:44:
Zucht... Stukje programma in een subroutine die iedere seconde een PWM signaal genereert als een bepaalde plaats in het array waar is. Andere plaats in het array verandert, opeens meer PWM veranderingen... Eigenlijk heel logisch, want die staat in dezelfde subroutine (routine met if statements voor iedere plaats in het array) en daarbij komt hij ook langs de if array[x] == true statement. En die geldt dan nog steeds. :+ :+
(Het is me volstrekt duidelijk nu) == false ;)

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
RobV schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:41:
(Het is me volstrekt duidelijk nu) == false ;)
8)7 8)7 Snap ik :+ :+
Ik heb een array. Telkens als er wat verandert in dat array, wordt er een interrupt gegenereerd die een subroutine aan roept. Die subroutine controleert van iedere gedefinieerde plaats in het array de staat en koppelt daar een opdracht aan. Een van die opdrachten is het iedere seconde veranderen van een pwm signaal voor de aansturing van (op dit moment) een servo. Echter had ik een bugje veroorzaakt. Als er namelijk een interrupt komt van dat array, worden alle plaatsen nagekeken. Ik had verzuimd op een change te controleren (geen idee hoe je dat doet in javascript) in de subroutine.

Dus wat gebeurde er toen ik een ander plaatsje in het array had dat veranderde, de interrupt kwam langs, zag dat de conditie om een pwm signaal te creëren waar was, dus zette die loop vrolijk nog een keer aan. Toen had ik dus een veranderende cyclus met een interval van 0,3s gevolgd door 0,7s in plaats van een cyclus van 1s. Even een hulpvariabele toevoegen was genoeg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Gwannoes schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 11:16:
[...]

LOL!
Daar zou ik je niet zomaar gelijk in geven!

Anyway... De frequenties die de LDO niet wegregelt kun je vaak heel goed met een condensator wegfilteren.
je hebt gelijk xD heb denk ik liggen slapen tijdens mijn power electronics lectures.. dacht me te herinneren dat het wel zo was. Dus maar even de literatuur nagegaan en uitgezocht hoe het ook alweer zat.

Een standaard LDO maakt gebruikt van een NPN darlington transistor waarmee je dus de stroom kan regelen. Na deze transistor zit een error amplifier die het output voltage vergelijkt met zijn referentie en hierdoor dus weer de transistor aanstuurt.

in essentie dus niet geschakeld.
dank voor de opmerking :P

in beide gevallen ( switching reg of lineaire reg) zal een cap bij de uitgang de meeste ruis/rimpel er wel uit filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Houd wel rekening er mee dat de capaciteit niet te groot wordt. Dit is nadelig voor het regelen van de spanning maar ook dat de stroombeperking trager wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Pizza_Boom schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 14:52:
[...]
8)7 8)7 Snap ik :+ :+
Ik heb een array. Telkens als er wat verandert in dat array, wordt er een interrupt gegenereerd die een subroutine aan roept. Die subroutine controleert van iedere gedefinieerde plaats in het array de staat en koppelt daar een opdracht aan. Een van die opdrachten is het iedere seconde veranderen van een pwm signaal voor de aansturing van (op dit moment) een servo. Echter had ik een bugje veroorzaakt. Als er namelijk een interrupt komt van dat array, worden alle plaatsen nagekeken. Ik had verzuimd op een change te controleren (geen idee hoe je dat doet in javascript) in de subroutine.

Dus wat gebeurde er toen ik een ander plaatsje in het array had dat veranderde, de interrupt kwam langs, zag dat de conditie om een pwm signaal te creëren waar was, dus zette die loop vrolijk nog een keer aan. Toen had ik dus een veranderende cyclus met een interval van 0,3s gevolgd door 0,7s in plaats van een cyclus van 1s. Even een hulpvariabele toevoegen was genoeg. :)
Volgende keer misschien even een stukje code laten zien (evt. Pastebin), ik denk dat dat een hoop verwarring had gescheelt wellicht. 8)

Ps. Javascript?

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivalo
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 01:28
Iemand nog een idee/suggestie voor een fixed lab voeding?

Ik heb een goede instelbare power supply hier liggen, maar mis toch eigenlijk een manier om makkelijk ergens +/-12V en/of +/- 5V uit te krijgen, en dan de regelbare supply te gebruiken als een regelbaar ingang signaal bijvoorbeeld. Die 'standaard' voltages zijn altijd handig bij audio circuits. 3 regelbare supplies is misschien iets voor de toekomst ;)

Enige directe optie die ik op internet gevonden heb was het omzetten van een ATX naar Labvoeding, maar daar zijn ze niet voor gemaakt en ik vraag me af of een switching power supply niet allemaal extra problemen mee geeft wanneer er audio circuits getest worden. Daarnaast zit de GND ook echt aan de aarde en wil ik nog wel eens het zwarte clipje van de oscillator probe niet aan GND aansluiten. Dat lukt bij floating power supplies, hierbij is het een probleem :D
Misschien zelfbouw? Transformator, gelijkrichter en wat 78** ICs?

Current hoeft niet regelbaar te zijn, maar de optie waarbij ik bij een short niet mijn project direct uit hoef te strooien in de tuin zo fijn zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Een ATX voeding kan je de 0 relatief eenvoudig los maken van de GND, vaak door 1 of 2 printspoortjes los te snijden. En dan de stekker vervangen door een paar female bananenpluggen ofzo.

Of een schakelende voeding geschikt is voor audiodoeleinden weet ik niet. De audio uit m'n PC klinkt prima, en daar zit een schakelende voeding in, dus het kan blijkbaar wel?

Punt is wel dat zo'n ding 25+ amp op 5V kan leveren en 15-60 amp op 12V, afhankelijk van watvoor PSU je koopt, en je dus zelf iets moet klussen voor stroom limitatie.

Als je dan toch aan het zelfbouwen bent, kan je inderdaad ook een mooie lineaire voeding maken

Of gewoon een paar cheapo regelbare voedingen uit china?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Hoe denk je dat een klasse D versterker werkt ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Damic op 22-01-2016 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Rivalo schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 05:12:
Iemand nog een idee/suggestie voor een fixed lab voeding?
Keuze genoeg., maar al je de moeite al wilt nemen om de voeding zelf te bouwen kan je met een paar componenten meer deze ook regelbaar maken.
Voor een symmetrische voeding kan je ook 2 positieve voedingen in serie gebruiken. Hoeveel Ampère wil je tot je beschikking hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ach, een rinkern trafo'tje, een gelijkrichter, wat condensatoren, een stelletje 78xx en 79xx en misschien een LM317/337 en je kunt een prima labvoeding met 1A uitgangen bouwen. Wil je een stroomregeling wordt het al wat lastiger....
Wil je meer stroom kan je 3A of zelfs 5A regelaars nemen maar dat kan aardig in de kosten oplopen en zou je ook kunnen kiezen voor een transistor over de regulator. Voordeel blijft wel dat je het kunt maken zoals jij het wilt. Een beetje labvoeding met pos en neg regeling en vaste uitgangen kost ook al snel veel.

Wil je metertjes... Op ebay haal je voor 1 of 2 euro al een 3 digit panel metertje. Afhankelijk hoe precies je het wilt zal die je nog iets beter moeten ijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:30
Altium blijft me toch steeds verbazen...
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads9/56a21634de8cc/56a21634d9c6d-altium_error.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

NjitsSs schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 12:46:
[afbeelding]
Moet dat niet andersom zijn? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
[afbeelding]
Haha, ik had ook alleen maar problemen met Altium. Vandaar dat ik ben omgeschakeld naar Eagle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:19
Haha herkenbaar, ctrl+s is ook mijn meest gebruikt sneltoets in Altium.... Maar als het werkt dan is het ook een erg fijn programma.
Pagina: 1 ... 52 ... 113 Laatste