Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
[ Voor 35% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 21-12-2015 14:09 ]
Ik sluit me aan bij bovenstaande tweakerszeef schreef op maandag 21 december 2015 @ 14:34:
Heren en dames ook,
We zijn op zoek naar deelnemers voor een niewe serie 'Gathering of the Tweakers'. Na mux, Sebastius en Sprite_TM zijn we op zoek naar nieuw elektronicatalent.
Denk jij dat je dat bent? Stuur me snel een DM!
[ Voor 7% gewijzigd door sebastius op 21-12-2015 15:06 ]
Ik had mij gemeld in het topic vanwege mijn gaming seat, maar heb er tot noch toe geen reactie op gehad.zeef schreef op maandag 21 december 2015 @ 14:34:
Heren en dames ook,
We zijn op zoek naar deelnemers voor een niewe serie 'Gathering of the Tweakers'. Na mux, Sebastius en Sprite_TM zijn we op zoek naar nieuw elektronicatalent.
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Ja, heb ik gezien en je staat hoog op de verlanglijst.RobV schreef op maandag 21 december 2015 @ 15:19:
[...]
Ik had mij gemeld in het topic vanwege mijn gaming seat, maar heb er tot noch toe geen reactie op gehad.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Mooi!zeef schreef op maandag 21 december 2015 @ 15:58:
[...]
Ja, heb ik gezien en je staat hoog op de verlanglijst.
Hey leuk, weer een nieuwe serie.zeef schreef op maandag 21 december 2015 @ 14:34:
Heren en dames ook,

Ik soldeer dit altijd, maar bestaan hier toevallig ook connectoren voor?
Ik wil vandaag/uiterlijk morgen een bestelling de deur uit doen en woon in Roosendaal (grens belgieDamic schreef op maandag 21 december 2015 @ 16:05:
Iemand dat bij Farnell moet bestellen? Liefst iemand van België of in de grensstreek.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Blijkbaar hebben we al eens gemaild ooit eenswesleytjuh schreef op maandag 21 december 2015 @ 17:29:
[...]
Ik wil vandaag/uiterlijk morgen een bestelling de deur uit doen en woon in Roosendaal (grens belgie), laat maar even weten, is geen probleem.
Weet ik mux maar je woont niet tegen der grensmux schreef op maandag 21 december 2015 @ 16:24:
Je kunt altijd via mij bestellenmenig tweaker ging je al voor.
[ Voor 25% gewijzigd door Damic op 21-12-2015 17:46 ]
Echter hebben mijn voedingen wel vreemde spanningen, als 14,4V en 13.6V, dit komt omdat ze uit oude printers zijn gehaald.
http://qz.com/578523/a-pr...chinas-industrial-safety/
Serieus accident...mad_max234 schreef op maandag 21 december 2015 @ 20:26:
Deel van Shenzen is getroffen door aardverschuiving, veel fabriekjes, opslag, etc zijn getroffen. Daar komt veel van de spullen vandaan die we via onder andere ebay kopen voor onze hobby. Op het eerste gezicht lijkt het niet het deel van Shenzen waar Seg Electronics Market is gevestigd, die ligt volgens mijn in een ander deel. Wat zit er nog meer in Shenzen, Seeed, itead, ...?
http://qz.com/578523/a-pr...chinas-industrial-safety/
Itead en elecrow zitten in een ander district.
[ Voor 6% gewijzigd door craio op 21-12-2015 21:54 ]
Heeft er misschien iemand ervaring met dit soort ISSC IS1621S-393 bluetooth audio transmitter modules? Ik ben op naar iets soortgelijks, ingebouwde ADC, MCU voor de bluetooth stack en zender op één module, maar ben een beetje huiverig om zomaar zo'n module te bestellen. Niet om de kosten, maar het moet werken en er zit een beetje haast achter..
Mooie van farnell is dat ze gratis versturen
Que?
Farnell betaald wel hoor.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
betaald of betaalt? Ik wil geen grammarcop spelen maar dat lijkt me in dit geval relevant:
'Farnell betaalt', hierbij betalen zij de rekening.
'Farnell Betaald', verleden tijd, dus als een soort prepaid account, als 'Amazon Prime' zeg maar.
[ Voor 3% gewijzigd door RobV op 22-12-2015 08:52 ]
Komt uiteindelijk ook nog wel iets aan electronica in maar eerst het nodige frees- en draaiwerk.
Een adapter as voor een RC nitromotor:

Hier een houder voor een dikke elektro motor:

Gisteren even snel een paar lagerhouders gemaakt en een as op maat gemaakt.
Vanavond aan een houder met een paar verwarmingselementen werken.
En zo wordt de opstelling:

Het houd je van de straat
[ Voor 6% gewijzigd door memphis op 22-12-2015 09:48 ]
Ah, dit is je nog niet bekend? Als ik iets op m'n bedrijfsaccount bij Farnell bestel, dan kan ik (sinds een tijdje) een alternatief adres opgeven waar het naar verstuurd wordt. Tegen dezelfde kosten als altijd: niks komma nul. Ik heb op die manier al tientallen keren zooi laten versturen naar m'n ouders (als ik daar voor feestdagen oid naartoe moet maar een bestelling nog wel wil aannemen), en een paar keer naar andere tweakers.
Soms komt het niet uit en moet ik een bestelling delen, in dat geval laat ik alles naar mij toe komen en verstuur ik de onderdelen van iemand anders zelf na, maar dat kost een postzegel + tijd.

Hazomux schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 09:52:
[...]
Ah, dit is je nog niet bekend? Als ik iets op m'n bedrijfsaccount bij Farnell bestel, dan kan ik (sinds een tijdje) een alternatief adres opgeven waar het naar verstuurd wordt. Tegen dezelfde kosten als altijd: niks komma nul. Ik heb op die manier al tientallen keren zooi laten versturen naar m'n ouders (als ik daar voor feestdagen oid naartoe moet maar een bestelling nog wel wil aannemen), en een paar keer naar andere tweakers.
Soms komt het niet uit en moet ik een bestelling delen, in dat geval laat ik alles naar mij toe komen en verstuur ik de onderdelen van iemand anders zelf na, maar dat kost een postzegel + tijd.
Sexy! Wat moet het worden?memphis schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 09:45:
Weer druk bezig met een nieuw project.....
Komt uiteindelijk ook nog wel iets aan electronica in maar eerst het nodige frees- en draaiwerk.
Een adapter as voor een RC nitromotor:
[afbeelding]
Hier een houder voor een dikke elektro motor:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Gisteren even snel een paar lagerhouders gemaakt en een as op maat gemaakt.
Vanavond aan een houder met een paar verwarmingselementen werken.
En zo wordt de opstelling:
[afbeelding]
Het houd je van de straat
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Nee, een inloopbak. een bekende heeft dit gebouwd op basis van wat hij gehoord had hoe een motorenfabrikant voor zijn teamrijders motoren inloopt. Zijn ervaringen waren zeer positief in zuiniger en betere prestaties. Hij had wat filmpjes gemaakt:LED-Maniak schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 10:07:
[...]
Sexy! Wat moet het worden?Testbank voor de nitromotor met electromotor als last?
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=J3k4vl5nQws]
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Q9D6b4UdElE]
Hij heeft er alleen een hoop geld tegenaan gegooit, ik maakt het met hoofdzakelijk spul wat ik heb liggen
Dat dacht ik al, blijft inderdaad zeer naar voor de mensen die getroffen zijn. Na de omvang van het ongeluk zijn er relatief weinig slachtoffers, elk slachtoffer is er één te veel natuurlijk en zeker in dit soort gevallen die voorkomen had kunnen worden. Natuur geweld kan je niks tegen doen, maar dit soort dingen kunnen we anno 2015 toch wel voorkomen als er beetje beter word nagedacht en overheden wat beter hun best doen.DavidZH schreef op maandag 21 december 2015 @ 22:24:
Met een beetje Googlen gevonden dat het ten Noord-Westen van de stad was. Een uur rijden van SEG. De bekendste PCB studio's zitten dichter bij het centrum. Blijft een nare voor de betrokkenen, te meer omdat het voorkomen had kunnen worden.
RobV schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 08:52:
[...]
betaald of betaalt? Ik wil geen grammarcop spelen maar dat lijkt me in dit geval relevant:
'Farnell betaalt', hierbij betalen zij de rekening.
'Farnell Betaald', verleden tijd, dus als een soort prepaid account, als 'Amazon Prime' zeg maar.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Bakje met deksel met daaraan vast de motorhouder

En een stukje aandrijving beginnend met 2 lagerhouders:

Met de as en poelie

Dit is een oude geharde as, ik heb een stukje 6-kant op deze as tot 12mm rond moeten afdraaien zodat het lager past en ik moet zeggen dat het best ging voor een stukje gehard staal. OK, mijn wisselplaatje op de beitel zal het iets minder fijn gevonden hebben.
Hoe de hele koppeling gaat worden.

Zozo, hele cardankoppeling! Had je die nog liggen? Voor dit soort overbrengingen zou ik eerder een balgkoppeling pakken. Die kan dat prima opvangen.memphis schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:22:
Hoe de hele koppeling gaat worden.
[afbeelding]
Die cardankoppeling is zelf gemaakt, is een eitje en gewoon omdat het kanLED-Maniak schreef op woensdag 23 december 2015 @ 12:06:
[...]
Zozo, hele cardankoppeling! Had je die nog liggen? Voor dit soort overbrengingen zou ik eerder een balgkoppeling pakken. Die kan dat prima opvangen.

Even een stuk staal tot 14mm afdraaien, met 9mm iets inboren en op de verdeeltafel 2 gaten in boren voor de pen overdwars en dan samen met de 2 klembussen op de verdeeltafel ingespannen voor een 2.5mm gat voor een M3 bout om de boel aan elkaar te schroeven. De as zelf komt uit 10mm staal. Eerst op een korte afstand op het midden van de as 2 gaten van 2.5mm geboord waarvan 1 later naar 2.9 voor een 3mm pen en bij de ander op 90 graden nog een 5mm gat. Aan 1 kant een 8.7mm bol en aan de andere kant een 8mm bol gedraaid. En toen het overgebleven 2.5mm gat met een dremel en een slijpschijfje tot een sleuf opgerekt. Deze delen hoeven denk ik niet verder gehard te worden.
De as met de poelie was een afgeschreven as en poelie van mijn RC auto, de poelie is na een schoonmaak voor dit werk goed genoeg en de as was ingesleten op het deel wat ik niet precies nodig had .
Of een balgkoppeling gaat werken weet ik niet, de zuiger van een nieuwe motor kan op het bovenste punt behoorlijk strak zitten. Andere vormen van een flexkoppeling kan maar ik had geen zin om er 1 te bestellen en ondanks een flexkoppeling moet je de motor nog steeds zo goed mogelijk uitlijnen. Nu heb ik voldoende speling om bij montage er geen rekening mee te houden.
Denk dat verreweg een lasercutter het efficientst is.Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:26:
[...]
Heeft er iemand een idee hoe ik zelf zo simpel mogelijk een raster kan maken. De ombouw zal me nog wel simpel en makkelijk lukken. Een super precies raster krijgen lijkt me wat lastiger. Zouden hier kant en klaar oplossingen voor zijn of moet ik toch iemand met een lasersnijder gaan zoeken? Ik vind behuizingen enzo in elkaar knutselen altijd heel leuk maar ik wil het nu wel super precies en mooi hebben, iets waar ik als software-man toch niet zo'n held in ben.
Veel hackerspaces en fablabs hebben er wel een, een goede reden om er eens 1 te bezoeken.
Heb het wel eens geboord, maar dat is verassend moeilijk om precies te krijgen.
Als je dat toch wil proberen:
- Pak je materiaal (zou plastic of metaal aanraden)
- Plak daar afplakband overheen en dek het helemaal af.
- Teken je raster op het afplakband, gewoon kruisende lijntjes.
- Pak een centerpons (of priem) en een hamer en maak puntjes op elke kruising door je afplakband heen.
Dit is de lastigste stap, wellicht eerst eens proberen op een stukje restmateriaal dat je plastic niet breekt etc..
- Boor met een heel klein boortje een gat door de markering van je centerpons heen. De markering zorgt ervoor dat je boor in het midden blijft.
- Verhoog in stappen tot je de juiste maat hebt en tada een bijna perfect raster.
Bij lasercutten, teken een rondje in inkscape, doe 'Create Tiles Clones' doe 'Lasercut' en leg je materiaal in de lasercutter
Nu nog die delay werkende krijgen: 1µF+1k is blijkbaar niet genoeg om 2 seconden uit te laten
Ik mis wat context hier volgens mij?Damic schreef op woensdag 23 december 2015 @ 22:40:
Nu nog die delay werkende krijgen: 1µF+1k is blijkbaar niet genoeg om 2 seconden uit te laten
Als je doelt op de tijd die nodig is om de condensator op te laden met die waardes dan kom je uit op een tau van 1ms, niet 2000ms
Gevonden, de mosfet is ook een bc847 geworden en R16 en 17 zijn weg.

[ Voor 73% gewijzigd door Damic op 23-12-2015 23:44 ]
Ik heb laatst voor iemand exact dit ding gesneden die een feestje ging houden(ik heb een lasersnijder thuis staanVerwijderd schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:26:
Vond het niet de moeite waard om een nieuw topic te openen, kijken of ieman hier ideeen heeft voor me.
Geinspireerd door de Game Frame en PIXELinvaders ben ik al een tijdje zelf met deze matrixen aan het spelen. Een versie van 8 x 8 is al een tijdje af, maar mist het raster. Nu ik de leds binnen heb voor een 16x16 variant ben ik aan het twijfelen hoe de behuizing aan te pakken. De Game Frame heeft extreme mooie scherpen pixels doordat men een 3cm houten plaat laser gesneden hebben. De PIXELinvaders gebruiken plastic schrootjes met inkepingen (zie gelinkte video). Het plastic lijkt niet zo strak als het hout te zijn, maar de zijkanten van het matrix lichten wel mooi mee op.
Heeft er iemand een idee hoe ik zelf zo simpel mogelijk een raster kan maken. De ombouw zal me nog wel simpel en makkelijk lukken. Een super precies raster krijgen lijkt me wat lastiger. Zouden hier kant en klaar oplossingen voor zijn of moet ik toch iemand met een lasersnijder gaan zoeken? Ik vind behuizingen enzo in elkaar knutselen altijd heel leuk maar ik wil het nu wel super precies en mooi hebben, iets waar ik als software-man toch niet zo'n held in ben.
3 stuks van ongeveer 70cm vierkant heeft hem uit mijn hoofd zo'n 30 euro per stuk gekost. Het formaat, hoeveelheid materiaal en aantal gaten maakt dat het snijden veel werk kost.
Om dat te voorkomen kun je een plaat/balk van (zacht) hout eronder leggen waardoor de energie afgevoerd kan worden. Uit ervaring blijkt dat het dan ook veel minder breekt.SA007 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 21:51:
[...]
- Pak een centerpons (of priem) en een hamer en maak puntjes op elke kruising door je afplakband heen.
Dit is de lastigste stap, wellicht eerst eens proberen op een stukje restmateriaal dat je plastic niet breekt etc..
Het was de pixelbrite variant:Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2015 @ 08:42:
[...]
Ah tof, eventueel foto's of tekeningen van het eindresultaat?
Als je 70 bij 70 had, heb je dan led strips gebruikt? Ik heb 5 meter strip van 60 leds te meter, dan is 16 leds net iets onder de 30 cm, wat me een 30 bij 30 blok oplevert. Ietwat klein maar beter dan alle leds losknippen en opnieuw solderen. Hebben jullie dat wel met de hand gedaan?

Tekeningen daarvoor kan je grotendeels online vinden, volgens mij had hij wel wat kleine aanpassingen gemaakt. Hij heeft voor de LED's 10mm pixel-LED's gebruikt in een raster van 10x10. Voeding zat ook in de kast verwerkt.
Met bijvoorbeeld sketchup kan je redelijk eenvoudig het ontwerp aanpassen op jouw wensen. Het ontwerp is redelijk eenvoudig.
[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 24-12-2015 10:37 ]
Ik heb ondertussen 2 "oude" servervoedingen van hp gekocht (shipping was nog het duurstememphis schreef op maandag 21 december 2015 @ 18:41:
In grote getale kan je voor weinig op ebay server voedingen vinden van DELL en HP, deze doen een 55 tot 65A. In de RC wereld zijn dit populaire voedingen.
Opgelost 47µ+11klordprimoz schreef op woensdag 23 december 2015 @ 23:40:
[...]
Ik mis wat context hier volgens mij?
Als je doelt op de tijd die nodig is om de condensator op te laden met die waardes dan kom je uit op een tau van 1ms, niet 2000ms
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1292514
Ik heb bij nog geen 1 forumtopic over dit iets gezien dat je deze voedingen moet belasten.

Update: mail gehad dat ze in productie gaan
[ Voor 39% gewijzigd door Damic op 25-12-2015 12:39 ]

Dat is balen. Maar wel leuk om te reparerenDamic schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 01:18:
Lol ik heb wat opgeruimd en heb nog 2 labo voedingen gevonden. Nu heb ik er 3 en geen enkele werkt deftig
1 heb ik al een paar keer gerepareerd maar zodra je er een serieuze stroom doortrekt gaat ie door zijn knieën.
De laatste heb ik gekocht en die leek goed te werken tot ik thuis kwam en die probeerde in te stellen, multi traps en drifting all over the place
En 1 kanaal wijkt vrij flink af.
De andere 2 zijn goed, dus van repareren komt het niet
Moet er wel bij vermelden, dat hij 5-15V op 20A zou moeten kunnen leveren, heb het ooit gecontroleerd en dit lag op 5-12V 30A..
Het is voor de kersthuisjes bij mijn ouders(wat doe je met kerst
Wat voor draad, solide of stranded? En hoe nauw kijken je kabeldiktes?LED-Maniak schreef op zondag 27 december 2015 @ 22:48:
Waar zou ik 1 of 2 aderig kabel in het wit tussen 0.08mm2 en 0.14mm2 kunnen vinden? Ik heb maar iets van 5 meter nodig en dan betaal ik op een draadje van 3 euro, 7 euro verzendkosten. Beetje overdreven. Ook farnell wil dat ik 30 of 50 meter afneem.
Het is voor de kersthuisjes bij mijn ouders(wat doe je met kerst) dus moet niet een paar weken duren voordat ik het heb en kan installeren voor ze.
Heb hier iig nog een 100 meter rood en zwart solide draad liggen van 0,2mm2 (schuifmaat zegt 1,1mm buitendiameter) (in Enschede). Mag je zo voor nop een goed stuk van ophalen
*edit*
Nog even in mijn "dump" voorraad gekeken ook. En heb ook nog een grote bundel liggen uit een data kabel. Zijn gekleurde aders van ~1mm binnen diameter met meerdere soepele kernen (stuk of 20 koperdraadjes denk ik).
Al zou je gezien je gevraagde diameters, ook wel een stuk UTP kunnen pakken denk ik (als solide en optie is)
[ Voor 19% gewijzigd door CrashOverDrive op 28-12-2015 00:01 ]
Alleen het probleem is dat ik nu niet in Enschede zit maar in het verre westen.. Als je toevallig ook wit in voorraad hebt dan zou ik er graag een klein beetje van overnemen!
Helaas.LED-Maniak schreef op maandag 28 december 2015 @ 00:13:
Als je toevallig ook wit in voorraad hebt dan zou ik er graag een klein beetje van overnemen!
Ik heb niks in wit behalve wat lomper (soepel) installatie draad.
~1.1mm interne diameter en ~2mm extern.
0.22mm2, wit, 1.2mm dik met isolatie. Max 1.4A. Evt ook grijs. Je bent welkom om een stukje op te komen halen, ik denk dat ik dichterbij ben dan Enschede.
Een toerental sensor met uitlezing:

Kleine 800 toeren, moet nog gehalveerd worden hoewel ik denk dat het onder belasting mogelijk nog wel een 150rpm instort.

En hoe het verder moet gaan worden:

Ik heb hem uit elkaar gehaald en het blijkt dat op 2 plaatsen de banen op de folie niet goed genoeg meer geleiden.
Het gaat om dit soort folie, de banen zijn zwart en hebben een meetbare weerstand. Bij het indrukken van een knop is de weerstand ongeveer 1K, behalve bij de knoppen die niets doen, daar meet ik 20 / 30K

(Ik heb de folie ingescand om de banen makkelijk te kunnen tracen)
Weet iemand een spul waarmee je dat kan repareren? een soort van geleidende verf ofzo
Heb je echt een elektronica-zilverpen gebruikt? Je moet wel iets gebruiken wat specifiek gemaakt is om geleidende lijntjes te trekken, etspennen (voor kunstwerken) werken niet.
Ik zal eens naar zo'n pen zoeken, tnx
edit:
Heb er een van ebay besteld, eens kijken of dat wat wordt.
[ Voor 22% gewijzigd door Anthor op 29-12-2015 00:03 ]
Vermoedelijk is de folie nat geworden. Een klein druppeltje water is genoeg om de geleidende verf te oxideren. De meeste toetsenborden hebben dit soort folie en het is goedkope rommel imho.Anthor schreef op maandag 28 december 2015 @ 22:58:
Het gaat om dit soort folie, de banen zijn zwart en hebben een meetbare weerstand. Bij het indrukken van een knop is de weerstand ongeveer 1K, behalve bij de knoppen die niets doen, daar meet ik 20 / 30K
Ik heb wel eens zilverlijm gebruikt. Als het te langzaam droogt kan het zijn dat de zilver deeltjes in de lijm elkaar niet raken en dan geleidt het niet, dat gebeurde mij de eerste keer.Anthor schreef op maandag 28 december 2015 @ 23:08:
Ik heb laatst zoiets geprobeerd voor iets anders, maar ik mat geen geleiding, moet ik dan gewoon meerdere lijntjes over elkaar leggen?
Nogmaals geprobeerd en laten drogen in de hetelucht oven op 50C en toen was de weerstand heel laag. Even op de verwarming leggen zal ook al genoeg zijn denk ik. Het gaat er om dat de lijm snel droogt en voldoende krimpt zodat de deeltjes elkaar goed raken.
Hall effect of een licht sluis?memphis schreef op maandag 28 december 2015 @ 08:53:
Eerste stukje elektronica zit in de inloopbank.
Een toerental sensor met uitlezing:
[afbeelding]
[afbeelding]
Kleine 800 toeren, moet nog gehalveerd worden hoewel ik denk dat het onder belasting mogelijk nog wel een 150rpm instort.
[afbeelding]
En hoe het verder moet gaan worden:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik wee niet waarom maar ben blij dat de volgende pcb's onderweg zijn

*voorbumper lichten van een 1ste gen RX7
[ Voor 16% gewijzigd door Damic op 29-12-2015 12:16 ]
Het lijkt mij in dit geval een beetje op een grafiet houdend iets. Een deel van 'print' (ik weet de benaming voor zo'n folie niet precies) is afgeschermd en ook daaronder is alles dezelfde kleur. De kleur van de lijnen in het toetsenbord hieronder was een beetje zilverachtig.Ploink schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:15:
[...]
Vermoedelijk is de folie nat geworden. Een klein druppeltje water is genoeg om de geleidende verf te oxideren. De meeste toetsenborden hebben dit soort folie en het is goedkope rommel imho.
[...]
Ik heb wel eens zilverlijm gebruikt. Als het te langzaam droogt kan het zijn dat de zilver deeltjes in de lijm elkaar niet raken en dan geleidt het niet, dat gebeurde mij de eerste keer.
Nogmaals geprobeerd en laten drogen in de hetelucht oven op 50C en toen was de weerstand heel laag. Even op de verwarming leggen zal ook al genoeg zijn denk ik. Het gaat er om dat de lijm snel droogt en voldoende krimpt zodat de deeltjes elkaar goed raken.
Ik ga sowieso eens testen met een zacht potlood, maar die heb ik niet in huis. als dat niet lukt probeer ik misschien een hack met een strategisch stukje tape en een mini strookje alu folie. Ik zie de eigenaar van de telefoon overmorgen weer dus het is leuk als ik hem dan af heb.
Die pen die al onderweg is was ook wel handig geweest bij mijn vorige bouwsel, had me een paar uur geklooi gescheeld:
Ik ben sinds een tijdje Star Citizen adept, en daar horen natuurlijk DIY input devices bij. Zelf die folies aan kunnen pas lijkt me wel handig, dus vandaar ook de pen
Binnekort alle post van RobV maar eens opzoeken
Hall sensor, altijd eerst even opletten op welke kant van de magneet hij reageert
Een verwarmingsplaat, de ronde rand in het midden komt precies op de cilinderbus (moet hem nog iets verder frezen).

Aan de andere kant 100 watt aan weerstanden die als heaters gaan dienen:

Een global overview hoe het eruit gaat zien met een nitromotor in het bakje, past allemaal nog maar net.

Bijna klaar met het mechanische deel, dan een start maken aan het bedieningspaneel met regelingen en metertjes.
Kijk het middelste filmpje eens, knettert er flink op los zeg!
Enkele maanden terug hadden we wel last van knipperende lampen in huis. Zelfs zo erg dat de halogeen spotjes een halve tel uitgingen. Bleek: een paar huizen verder op waren ze aan het verhuizen, en om een of andere reden hebben ze een kortsluiting weten te creeren onder de grond net op de laatste 2 meter van hun oprit. De huizen er naast hadden ook geen stroom meer. De volgende dag kwam netbeheerder langs die het stukje af ging graven en repareren.. daar kwam zelfs na zo'n lange tijd nog verkoolde dampende grond uit.
Best wel indrukwekkend om te zien wat groot materiaal kan doen. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of afnemers hier last van hebben. Laatst hadden we op het werk ook een lokale stroomstoring. 1 fase van ons kantoor was uitgevallen, andere 2 fases stond nog maar 150 a 170V op. Ik kan mij voorstellen dat enkele grote installaties het ook niet zo leuk vind als 1 fase niet heel fraai meer is, of misschien wel kortgesloten met andere fase.
Bij ons hebben we alles handmatig maar uitgezet, nadat enkele lood-acculaders in rook op gingen.
Daarna had mijn baas het fantastische idee om het hele kantoor gebouw (welja, werkplek voor 8 oid) op een 3kVA generator aan te sluiten. Koffiepot uit, alle lampen uit, en stoken maar. Werkte ook nog op den duur

[ Voor 7% gewijzigd door Hans1990 op 03-01-2016 21:18 ]
Linkje voor meer info (op ST.com)
Is wellicht interessant voor iemand, volledige programma staat ook op die site (duurt een volledige dag)
Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya
*in principe* zou dit niet meer mogen kunnen gebeuren in moderne installaties, maar oude ongemeterde laagspanningsinstallaties zijn niks anders dan een flinke oliegekoelde trafo die 3x230V maakt van middenspanning en verder helemaal niks. De enige 'monitoring' op die trafos is een passieve thermal breaker.Hans1990 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 21:14:
Best wel indrukwekkend om te zien wat groot materiaal kan doen. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of afnemers hier last van hebben. Laatst hadden we op het werk ook een lokale stroomstoring. 1 fase van ons kantoor was uitgevallen, andere 2 fases stond nog maar 150 a 170V op. Ik kan mij voorstellen dat enkele grote installaties het ook niet zo leuk vind als 1 fase niet heel fraai meer is, of misschien wel kortgesloten met andere fase.
Bij ons hebben we alles handmatig maar uitgezet, nadat enkele lood-acculaders in rook op gingen.
Moderne installaties hebben sense-lijnen die helemaal naar de postcodeverdelers lopen. Een kortsluiting of overbelasting zoals je hier noemt zal dan gegarandeerd voor het afschakelen van in ieder geval de postcode, waarschijnlijk de hele buurt zorgen. Is ook handig voor het detecteren van wiettelers
De netbeheerder zoekt de storing vaak in de schakelkast van het postcode gebied. Meestal ligt ook de halve straat er uit. Dat gebeurd ook wel vaker de laatste maanden, en dan wordt "spontane kabel defect" als reden vermeld.
Maar volgens mij is de elektra ook beetje kantje boord. Kantoor over 3 fases verspreiden met alle krachtstroom apparatuur in de boerderij, etc. Dat moet ook wel, want natuurlijk moet wel de koffie zetter + water koker + elektrische oven + meerdere kantoor werkplekken + verlichting + werkplaats apparatuur tegelijk werken rond het middag uur.

Ooit al eens gehoiord van een fasebewakings relais gecombineerd met een minimum en maximum spannings spoelHans1990 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 21:14:
Nee hier in de wieringermeer geen last van, maar dat is nog niet zo noordelijk als Siddeburen.
Enkele maanden terug hadden we wel last van knipperende lampen in huis. Zelfs zo erg dat de halogeen spotjes een halve tel uitgingen. Bleek: een paar huizen verder op waren ze aan het verhuizen, en om een of andere reden hebben ze een kortsluiting weten te creeren onder de grond net op de laatste 2 meter van hun oprit. De huizen er naast hadden ook geen stroom meer. De volgende dag kwam netbeheerder langs die het stukje af ging graven en repareren.. daar kwam zelfs na zo'n lange tijd nog verkoolde dampende grond uit.
Daarna had mijn baas het fantastische idee om het hele kantoor gebouw (welja, werkplek voor 8 oid) op een 3kVA generator aan te sluiten. Koffiepot uit, alle lampen uit, en stoken maar. Werkte ook nog op den duur, voor 5 minuten. Toen viel de generator definitief uit.
Ach, leuk vermaak als je anders toch niets te doen hebt.
![]()
Misschien werkt dit: https://e2e.ti.com/suppor...low_energy/f/538/t/446149LED-Maniak schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 19:49:
Iemand al eens gewerkt met Bolutek HM-10 CC41A modules van eBay? Het zijn "fakes" dus commandset met 'echte' HM-10 is anders... Maar ik kan op geen enkele manier pairen met de module
[ Voor 10% gewijzigd door Damic op 05-01-2016 20:10 ]
hier kan je wel wat mee denk ik:LED-Maniak schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 19:49:
Iemand al eens gewerkt met Bolutek HM-10 CC41A modules van eBay? Het zijn "fakes" dus commandset met 'echte' HM-10 is anders... Maar ik kan op geen enkele manier pairen met de module
https://rydepier.wordpres...-and-ble-cc41a-bluetooth/
https://rydepier.wordpres...r-cc41a-bluetooth-4-unit/
https://github.com/rydepier/Arduino-and-BLE-CC41A-Bluetooth
succes =P
Alleen op mijn android telefoon kan ik de module zien. Naam van device kan ik wijzigen maar ik kan niet pairen.. Op de Macbook ziet hij de module ook niet.
Werkelijk irritant dit.. Heb de debug interface van de CC2541 aangesloten maar die reageert niet op commando's. Ik volg het hele riedeltje om hem in debug te krijgen.. No luck.

[ Voor 31% gewijzigd door LED-Maniak op 06-01-2016 00:26 ]

Nieuwe module gepakt, doet niets. Eigen i2c code geschreven die precies het debug riedeltje volgt volgens de datasheet.. Geen reactie.
Iemand die toevallig weet of je een soort read/write protect kan aanzetten op de CC2541? Zie zo niets in de datasheet staan(alleen write protect). Ik heb hier nu dus twintig van die dingen liggen die niets doen
Met de originele firmware werken ze ook niet gezien ik onmogelijk kan pairen met het apparaat.
Dit is wel een interessant filmpje wat dat betreft:mux schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 11:38:
[...]
*in principe* zou dit niet meer mogen kunnen gebeuren in moderne installaties, maar oude ongemeterde laagspanningsinstallaties zijn niks anders dan een flinke oliegekoelde trafo die 3x230V maakt van middenspanning en verder helemaal niks. De enige 'monitoring' op die trafos is een passieve thermal breaker.
[...]
Dat is in een RMU (ring main unit?) in Nieuw-Zeeland wat volgens mij de distributie van middenspanning verzorgt. Wanneer er dus één fase uit gaat door de zekering, gaan alle drie de fasen eruit. Op die manier gaan er geen motoren in rook op als er een fase uitgaat.
Zekeringen op laagspanningstrafo's hebben dus niet zo'n mechanisme?
Op zich draaiden vroeger de woonhuizen toch maar op één fase, dan was het ook niet echt nodig.
Ah, dat klinkt leuk en op sommige plekken werkt het ook zo, maar het grootste deel van het net is gewoon een stapel trafo's en kabel hoor.mux schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 11:38:
[...]
*in principe* zou dit niet meer mogen kunnen gebeuren in moderne installaties, maar oude ongemeterde laagspanningsinstallaties zijn niks anders dan een flinke oliegekoelde trafo die 3x230V maakt van middenspanning en verder helemaal niks. De enige 'monitoring' op die trafos is een passieve thermal breaker.
Moderne installaties hebben sense-lijnen die helemaal naar de postcodeverdelers lopen. Een kortsluiting of overbelasting zoals je hier noemt zal dan gegarandeerd voor het afschakelen van in ieder geval de postcode, waarschijnlijk de hele buurt zorgen. Is ook handig voor het detecteren van wiettelers
Het bied op de meeste plekken weinig voordeel om dergelijke monitoring te hebben.
Bij storingen bellen mensen gemiddeld dermate snel het storingsnummer dat het nauwelijks uitmaakt voor het oplossen van storingen of je detectie hebt of niet.
Met het 'smart grid' is het wel nodig dat het er allemaal komt maar dat is over een hele lange tijd en eerst in gebieden waar het ook echt uitmaakt.
Gezien de prijs zijn er letterlijk groepen bezig met berekenen waar de technieken het meeste voordeel hebben ipv 'plaats maar overal waar toch onderhoud is'.
Edit:
Monitoring of 1 fase eruit gaat is niet bijster zinnig, de meeste apparatuur boeit het niet of er een fase mist, en een missende fase kan door zoveel oorzaken komen dat je zoiets met een bescherming bij de motor zelf moet doen niet in een onderstation.
[ Voor 8% gewijzigd door SA007 op 06-01-2016 20:39 ]
Ik heb eigenlijk geen idee hoe breed dit is uitgerold, maar bijv. heel Schagen (waar m'n ouders wonen) is al in het begin van de jaren '00 helemaal voorzien van monitoring tot de postcode. Alleen de buitengebieden zijn nog ouderwets helemaal op basis van verbrande grond. Ik nam een beetje aan dat als het in dat gehucht al gemoderniseerd is, dat het toch wel een flink percentage van de NL huishoudens zal dekken. Toch?SA007 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:37:
Ah, dat klinkt leuk en op sommige plekken werkt het ook zo, maar het grootste deel van het net is gewoon een stapel trafo's en kabel hoor.
Het bied op de meeste plekken weinig voordeel om dergelijke monitoring te hebben.
Bij storingen bellen mensen gemiddeld dermate snel het storingsnummer dat het nauwelijks uitmaakt voor het oplossen van storingen of je detectie hebt of niet.
Er zijn nog véél leukere breakers, met explosieve ladingen en mechanismes die vlambogen wegblazen enzo...marcop23 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:46:
[...]
Dit is wel een interessant filmpje wat dat betreft:
mietjes met jullie laagspanning....
http://www.hoogspanningsn...iek/vermogensschakelaars/mux schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 22:45:
[...]
Er zijn nog véél leukere breakers, met explosieve ladingen en mechanismes die vlambogen wegblazen enzo...
[video]
mietjes met jullie laagspanning....
Vlambogen uitblazen is hopeloos ouderwets
Soms kunnen TL-lampen op een 'ouderwetse' ballast gaan werken als diode, als ze nog maar één goedwerkende cathode hebben. Het zijn dan eigenlijk gewoon kwikdampgelijkrichters. De werkende kathode kan elektronen het gas in sturen, de andere niet.
Als dat gebeurt gaat de ballast erg brommen. Maar waarom eigenlijk
My favorite programming language is solder.