of zoiets.memphis schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 19:02:
[...]
Kijk, dat is leuk! Bedankt, gaan we even verder in verdiepen. Ik had wel het idee dat zoiets moest bestaan.
Lol RSA yeah right
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
ok, je bent niet beschermd tegen man-in-the-middle (daar zijn ze ook niet voor bedoeld), maar wel uitstekend tegen brute-forcen.
't is maar net waar je een oplossing voor zoekt.
Maakte een rekenfoutCrashOverDrive schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 15:16:
[...]
![]()
Even een random footprint uit die datasheet gepakt:
MMU 0102. 2.2mm lang
de footprint die daarbij hoort staat gespecificeerd als: 2.7mm lang, met pads van 0.8mm. Je hebt dus 0.2mm padlengte over aan iedere zijde van je component voor de pads bij reflow. Prima toch? En dan heb je ook nog 0,1mm aan de zijkanten over. En de tin komt normaliter ook onder je pad als je soldeerpasta gebruikt. Doe je het met de hand dan zou ik ze iets langer maken. (de pads die onder reflow staan zijn dan ook wat krapper dan bijv die voor wave). Wave zou ik dus eerder aanhouden als je met de hand gaat solderen.

In ieder geval bedankt voor je antwoord, stond al verbaasd te kijken waarom zouden ze een foute footprint bij een datasheet vermelden..
Ik heb buiten een IP-camera hangen. Nou was ik benieuwd of ik met een aparte IR-emitter ietwat beter beeld zou kunnen krijgen in het donker.
(ingebouwde IR-LED's van de camera doen het op zich prima, maar hé, je wilt wat proberen.
Nou heb ik de emitter gisteren binnengekregen en direct buiten opgehangen.
De boel wordt gevoed met een voeding van een oude router die theoretisch 12V 1A zou leveren.
De camera vraag 5 - 7 watt (zonder of met IR cut filter).
De emitter zou volgens de Ebay listing een 12V 0.5A voeding nodig hebben; dus wat die écht vraagt zou lager moeten zitten lijkt me.
De voeding wordt door een eenvoudige splitter opgesplitst naar de camera/emitter.
Gisteren de beelden bekeken en teleurgesteld in de emitter. De IR-LED's van de camera doen het nog beter. Als ik die uitzet kan ik nog een beetje de output van de emitter herkennen in een relatief kleine spot licht op straat.
Nou kan het aan de adapter liggen die theoretisch net 0.08A te weinig kan leveren. Dat is zo'n miniem tekort dat het mij stug lijkt dat de emitter te weinig krijgt.
Nou is het probleem dat ik geen 2e 12V adapter kan vinden op een oplader van de accuboormachine na.
Staat met koeienletters 12V op maar specs zeggen 15.3V en 0.21A (3.2VA).
Nou mijn vraag; zou ik de emitter slopen als ik die adapter even zou gebruiken om te kijken of dat betere resultaten geeft?
EDIT: hmm, de voeding van m'n Qnap is 12V. Eens kijken of dat past.
EDIT #2: past. Vanavond maar eens testen dan.
[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 05-12-2015 14:59 ]
Een tweede 12V voeding die ook 1A kan leveren lijkt me idd beter.
Als je nu twee modules naast elkaar legt en laat module A op een vast interval (bvb 10ms) een pakketje uitsturen tot dat module B de timing ervan kent. Als je vervolgens de modules van elkaar verwijdert zou het verschil in timing toch een maat moeten zijn voor de afstand ertussen?
Gezien de snelheid van het licht legt een pakketje 30cm af in 1µs.
Als je vervolgens werkt met een CTMU unit van een PIC (die in theorie tot 0,1ns tijd kan meten) lijkt me 5 cm nauwkeurigheid haalbaar?
Heb het uiteindelijk met de voeding van de Qnap gedaan. Output lijkt ietwat beter maar het is nog steeds teleurstellend weinig; niet de floodlight-idee wat ik gehoopt had.JDTeunis schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 17:17:
Ik zou denken dat 'ie het wel kan hebben, maar 0.21A is minder dan 0.5A en 0.21*15.3W < 5 - 7 W dus ik vermoed dat het er alleen maar slechter op wordt.
Een tweede 12V voeding die ook 1A kan leveren lijkt me idd beter.
Jammer.
Ik vermoed dat het een optisch probleem is, een mismatch tussen de stralingshoek van de leds en de kijkhoek van je camera.Piet91 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 23:49:
[...]
Heb het uiteindelijk met de voeding van de Qnap gedaan. Output lijkt ietwat beter maar het is nog steeds teleurstellend weinig; niet de floodlight-idee wat ik gehoopt had.
Jammer.
Aan de ebay foto te zien lijkt het dat de IR leds een stralingshoek hebben van zo'n 120°, dat is echt een breedstraler. Als je camera een kijkhoek heeft van zeg 30°, dan zie je dus maar 1/16e deel van het licht en gooi je de rest in feite weg. Tenminste, als je hem buiten gebruikt waar je weinig reflecties hebt. Binnen heb je veel reflectie tegen muren en plafond en dan vul je de kamer met indirect licht en dan zou hij het beter doen.
Andersom, als je IR straler een smalle lichtbundel produceert en je camera heeft een groothoek lens, dan zie je een felle spotlicht en de rest is donker.
In een lege ruimte moet dat wel werken ja, als er obstakels tussen zitten wordt het lastiger (licht reist dan met een andere snelheid). Er zijn Bluetooth beacons die hetzelfde doen en die schijnen in een lege ruimte tot een cm of 10 nauwkeurig te zijn.craio schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 23:34:
Kun je doormiddel van twee NRF24 modules afstand meten?
[ Voor 36% gewijzigd door JDTeunis op 06-12-2015 09:54 ]
Volgens mij klopt je bereking niet helemaal de snelheid van het licht is 300 000 000 m/s dus 300m in 1us. In theorie kan je dan met 0.1ns resolutie nog wel afstand meten.craio schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 23:34:
Kun je doormiddel van twee NRF24 modules afstand meten?
Als je nu twee modules naast elkaar legt en laat module A op een vast interval (bvb 10ms) een pakketje uitsturen tot dat module B de timing ervan kent. Als je vervolgens de modules van elkaar verwijdert zou het verschil in timing toch een maat moeten zijn voor de afstand ertussen?
Gezien de snelheid van het licht legt een pakketje 30cm af in 1µs.
Als je vervolgens werkt met een CTMU unit van een PIC (die in theorie tot 0,1ns tijd kan meten) lijkt me 5 cm nauwkeurigheid haalbaar?
Maar bij dat soort tijden moet je ook rekening houden met de looptijden van je signaal over de pcb, dat is weg te kalibreren maar de jitter in je componenten niet.
Edit:
Volgens mij gebruikt bluettooth de sterkte van het signaal om afstanden te meten.
[ Voor 4% gewijzigd door Samoht93 op 06-12-2015 11:20 ]
Met dat verschil dat NRF's niet met lichtsnelheid werken, maar met radiogolvenKun je doormiddel van twee NRF24 modules afstand meten?
He, trap ik er weer in. Radio = licht. Mea culpa.
[ Voor 15% gewijzigd door RobV op 06-12-2015 11:34 ]
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Hm, idd ik dacht om één of andere reden dat het 300.000 was ipv 300.000.000 dat maakt het ineens een stuk lastiger.Samoht93 schreef op zondag 06 december 2015 @ 11:16:
[...]
Volgens mij klopt je bereking niet helemaal de snelheid van het licht is 300 000 000 m/s dus 300m in 1us. In theorie kan je dan met 0.1ns resolutie nog wel afstand meten.
Maar bij dat soort tijden moet je ook rekening houden met de looptijden van je signaal over de pcb, dat is weg te kalibreren maar de jitter in je componenten niet.
Edit:
Volgens mij gebruikt bluettooth de sterkte van het signaal om afstanden te meten.
Radio en licht zijn beide electromagnetisch golven. De ene in het zichtbare spectrum, de andere in het -voor de mens- onzichtbare spectrum om precies te zijn.RobV schreef op zondag 06 december 2015 @ 11:32:
[...]
Met dat verschil dat NRF's niet met lichtsnelheid werken, maar met radiogolven
He, trap ik er weer in. Radio = licht. Mea culpa.
Bluetooth meet de afstand met RSSI(Relative Signal Strength).
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Mijn camera heeft een kijkhoek van 98.5° in 1080p en 86° in QXGA-resolutie.Ploink schreef op zondag 06 december 2015 @ 04:27:
Ik vermoed dat het een optisch probleem is, een mismatch tussen de stralingshoek van de leds en de kijkhoek van je camera.
Aan de ebay foto te zien lijkt het dat de IR leds een stralingshoek hebben van zo'n 120°, dat is echt een breedstraler. Als je camera een kijkhoek heeft van zeg 30°, dan zie je dus maar 1/16e deel van het licht en gooi je de rest in feite weg. Tenminste, als je hem buiten gebruikt waar je weinig reflecties hebt. Binnen heb je veel reflectie tegen muren en plafond en dan vul je de kamer met indirect licht en dan zou hij het beter doen.
Andersom, als je IR straler een smalle lichtbundel produceert en je camera heeft een groothoek lens, dan zie je een felle spotlicht en de rest is donker.
(Ik gebruik 1080p)
De illuminator heeft inderdaad ook wel wat spreiding (zijkanten van oprit e.d. krijgen ook nog wat lichtinval) maar het centreert toch vrij aardig in het midden; beetje het zaklamp-idee.
De ingebouwde LED's van de camera zorgen voor een veel beter gespreid licht dat de hele oprit en omgeving egaal verlichten.
Probleem is dat die kunnen reflecteren in de lens/sensor wat vlekken in het beeld kan veroorzaken.
Daarnaast komen er insecten op de LED's af die daardoor voor de camera langs vliegen en zodoende de camera steeds laten opnemen.
En daarnaast had ik gehoopt dat deze illuminator krachtiger was dan de ingebouwde LED's van de camera zodat je minder ruis in beeld hebt 's nachts.
Daarom wilde ik graag externe IR-LED's zodat die problemen opgelost werden.
Ik kan natuurlijk wel zoiets nemen wat mogelijk beter werkt, maar dat is wel enorm lelijk aan de muur.
Ah well, ik moet er nog maar eens mee spelen met of zonder de illuminator, met of zonder de ingebouwde LED's van de camera en de instellingen van de camera.
Iemand die dit kan uitleggen hoe en wat of is dit een fabeltje? Ik wil het graag zeker weten voordat we er ~€500,- tegen aan gooien om de spaarlampen te vervangen
[ Voor 4% gewijzigd door ThaHandy op 06-12-2015 21:56 ]
[ Voor 14% gewijzigd door ThaHandy op 06-12-2015 22:22 ]
Ik heb een enkel led lampje zoals onderstaande op een KaKu ontvanger/schakelaar en daar treedt het probleem vaak op dat het relais niet uit wil omdat het blijft plakken. Ik moet dan meerdere malen aan/uit drukken voordat de contacten weer los komen. Ontvangers verwisseld met een andere lamp en na enige tijd weer hetzelfde euvel.
Misschien dat een extra zwaar relais of een elektronische schakelaar die schakelt op de nul doorgang beter werkt.
Wat betreft net vervuiling en "disco verlichting".... Ik heb een el cheapo LED lampje op de WC en als ik ga stofzuigen dan flikkert die. LED lampen kunnen zelf ook weer netvervuiling veroorzaken, zeker met 75 stuks tegelijk.
Mijn advies, koop goeie lampjes van een respectabel merk als Philips ofzo, dan heb je minder kans op problemen.

Als het goed is gaan de lampen aan/uit 365x per jaar
Bij spaarlampen is het aanschakelen wel een signifikant andere belasting (voor de lamp en de electronica).
Het 'niet geschikt voor tijdschakelaars' komt door de piek die electronica geeft als je die aanschakelt op het 'verkeerde' moment in de sinus van de wisselspanning.
Schakel je op 0V is er geen probleem, schakel je op 325V (de piekspanning van 230VAC) dan is dat nogal een stroompiek die een vlamboog kan veroorzaken die je relais vastlast of opbrand.
Voor de lamp zou het niet heel veel uit moeten maken overigens.
Die Yubikey lijkt mij niet helemaal perfect want na wat inlezen zijn er wat opties mogelijk maar tot zover niet gezien dat ik zelf een password kan invoeren.
Na wat zoeken ben ik hier gekomen:
http://codeandlife.com/20...y-usb-password-generator/
En 1 waar meerdere in kan
https://github.com/ingamedeo/ATtiny85-Password-Keychain
Nou, hebben we wat in te lezen.....
Die zijn er jamarcop23 schreef op maandag 07 december 2015 @ 16:32:
Ik ga volgende week naar een meeloopdag van de TU Delft, electrical engineering. Past wel een beetje bij dit topic denk ik, zitten hier mensen die dat ook gedaan hebben of ervaring mee hebben? Was ik wel benieuwd naar
Met andere woorden, jij wilt hetzelfde brakke/idiote systeem wat ze geimplementeerd hebben aanhouden. Wie reset er nou iedere dag het wachtwoord en verwacht zijn werknemers dit wachtwoord ook nog eens te onthouden....memphis schreef op maandag 07 december 2015 @ 21:39:
Nou, het password-verhaal op mijn werk is erg vervelend. Iedere dag genereren ze een nieuw password en het moment waarop is precies tijdens de pauze
Die Yubikey lijkt mij niet helemaal perfect want na wat inlezen zijn er wat opties mogelijk maar tot zover niet gezien dat ik zelf een password kan invoeren.
Na wat zoeken ben ik hier gekomen:
http://codeandlife.com/20...y-usb-password-generator/
En 1 waar meerdere in kan
https://github.com/ingamedeo/ATtiny85-Password-Keychain
Nou, hebben we wat in te lezen.....
Ik doelde meer op een ander systeem implementeren waarbij je gebruik maakt van de U2F of OTP functonaliteit van zon yubikey.
Maar als je echt het huidige systeem wilt aanhouden kan die key je alsnog helpen. Er is namelijk een functionaliteit (die je wel zelf moet instellen) waarbij je een vast, gegenereerd wachtwoord dan wel, onthoudt op de key. Als je het nou zo instelt en slim aanpakt, plug je key in, houdt je knop voor 5sec in(voor dat ingestelde wachtwoord) en type je daarnaast nog de datum van die dag erbij.
Problem solved, iedere dag een ander wachtwoord =P. ( of je kan natuurlijk dat random gegenereerde wachtwoord van het bedrijf instellen als ( niet random wachtwoord) op je yubikey. Moet je dan natuurlijk wel iedere dag instellen. )
Het probleem bij zo'n wereld organisatie is dat je maar een "strontvlieg" in de organisatie bent en je totaal geen inspraak op het systeem hebt hoe graag we dat ook zouden willen gezien de vele (standaard) problemen waar we tegenaan lopen. Dus ja, we hebben het maar mee te doen....lordprimoz schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 08:55:
[...]
Met andere woorden, jij wilt hetzelfde brakke/idiote systeem wat ze geimplementeerd hebben aanhouden. Wie reset er nou iedere dag het wachtwoord en verwacht zijn werknemers dit wachtwoord ook nog eens te onthouden....
Maar OK, uit div hoeken komen klachten over dit ingevoerde wachtwoord systeem en gaan de sitemanagers de koppen bij elkaar steken.
Neemt niet weg dat we op de prep ook tegen het probleem aanlopen dat er veelvuldig met 2 accounts ingelogd moet worden dus het idee van een ATTiny die dit kan oplossen om een paar drukknoppen een account in te kloppen zou alleen al een leuk project zijn.
hmm, vervelend inderdaad dat je als werknemer geen inspraak hebt op zon process binnen het bedrijf...memphis schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:47:
[...]
Het probleem bij zo'n wereld organisatie is dat je maar een "strontvlieg" in de organisatie bent en je totaal geen inspraak op het systeem hebt hoe graag we dat ook zouden willen gezien de vele (standaard) problemen waar we tegenaan lopen. Dus ja, we hebben het maar mee te doen....
Maar OK, uit div hoeken komen klachten over dit ingevoerde wachtwoord systeem en gaan de sitemanagers de koppen bij elkaar steken.
Neemt niet weg dat we op de prep ook tegen het probleem aanlopen dat er veelvuldig met 2 accounts ingelogd moet worden dus het idee van een ATTiny die dit kan oplossen om een paar drukknoppen een account in te kloppen zou alleen al een leuk project zijn.
Ik zou dan een atmega32u4 nemen, net als CrashOverDrive met zn emergency drukknop.
knop1 returned wachtwoord van user 1, knop2 geeft wachtwoord van user2.
Om een nieuw wachtwoord te genereren kan je bijv als de "usb stick" in je pc zit 5 seconde lang de knop inhouden van de betreffende user. Dan genereerd hij een nieuw password en schrijft deze naar je systeem ( als een soort keyboard). Hoef je enkel nog maar op accept te klikken om het nieuwe wachtwoord in te voeren op het systeem.
Je zou een aantal relais kunnen installeren waarbij relais 1 naast een groep lampen ook relais 2 activeert en die op zijn beurt weer een andere groep lampen plus relais 3, etc. Zo krijg je een aantal kleinere inschakelpieken vlak na elkaar in plaats van één grote.ThaHandy schreef op maandag 07 december 2015 @ 15:41:
Oke, tot nu werkt het inschakelen van de spaarlampen als normaal. Mocht niet niet werken kan ik alsnog een zwaardere relais nemen of de lampen in groepen aanzetten.
Als het goed is gaan de lampen aan/uit 365x per jaar
Hiervoor gebruik ik Fritzing. Nou moet ik wel zeggen dat ik veel standaard modules mis en die moet ik dus zelf gaan tekenen zoals nrf24L01, Arduino Pro mini (met de extra GND, A6 en A7) en de GPS module (GY-NEO-6M)
Dat tekenen van die missende modules is de ergste klus..
gallery: Harrie
Ik dacht eerst een jst-xh, maar die lijkt de "ribbels/groeven" verder uit elkaar te hebben.
Geen idee, de molex picoblade zou inderdaad kunnen.Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 20:41:
Lijkt wel jst maar is het niet. Is het iets van molex ?
http://m.ebay.com/itm/Mol...-/121773112065?nav=SEARCH
Of toch een JST-PH?
http://m.ebay.com/itm/111380527989?_mwBanner=1
[ Voor 9% gewijzigd door Harrie op 11-12-2015 21:01 ]
AMP 171822-4Harrie schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 20:23:
Weet iemand van jullie wat voor een connector de witte connector op deze foto's is? Ik wil een vervangende kabel maken maar kan de exacte connector niet vinden.
gallery: Harrie
Ik dacht eerst een jst-xh, maar die lijkt de "ribbels/groeven" verder uit elkaar te hebben.
*edit*
De "finnen" bovenop zijn toch ièts anders
[ Voor 5% gewijzigd door CrashOverDrive op 11-12-2015 21:18 ]
Vreemde is wel dat Wikipedia zegt dat er maximaal 24awg in kan, en hier 22 awg in zit. Maar hij zit dan ook goed vol.
Jammer dat de kabelsetjes op ebay dan weer allemaal met 26 awg zijn gemaakt, dat lijkt een beetje weinig. (Er moeten 3 hardeschijven van stroom worden voorzien)
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
http://www.amazon.co.uk/G...00-00120100/dp/B00FKUMQP2
Kan ik deze opladen mbv een TP4056 gebaseerde charging module?
http://www.dx.com/p/tp405...4v-8v-215797#.VmwGEOODGko
Thanks :-) Ik probeer eerst even via de support van Asrock een originele kabel proberen te krijgen, als dat niet lukt zal ik zelf gaan moeten knutselen. Maar nu weet ik in elk geval welke connector ik moet zoeken.wesleytjuh schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 23:01:
Dat is inderdaad een JST-PH. Jammer dat je 4 pins nodig hebt. Heb nog een aantal duizend kabels liggen met de 3p variant en 24AWG. Je kunt ze ook zelf maken natuurlijk, met de juiste tang.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Lumen, ja, candela, nee. Lumen is een eenheid van lichtstroom. Candela is alleen de 'felheid' van een bron in een bepaalde richting. Bijvoorbeeld een 3mm LEDje is veel feller dan een TL, maar een TL haalt een veel hogere lichtstroom (geeft veel meer licht). Maar als je 2x zo veel TL's hebt, worden de TL's niet opeens feller. Meer licht heb je wel.Damic schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 14:19:
Vraagje: de lumen/candela van dezelfde lichtbronnen mag dat samengeteld worden?
Ik hoop dat je mijn uitleg snapt
Dus als ik op een pcb 8 leds zet met een opbrengst van 7lm dan word dat in het totaal 56lm maar de intensiteit blijft hangen op die van 1 led (5.2cd).
http://www.ebay.com/itm/1...m:mR0yjNwkPSXyjfM7q-06rdw

Ik heb een 5V/6A voeding nodig voor mijn DIY Ambilight project. Normaal ben ik een beetje huiverig met voedingen uit China en dan vooral die kleine USB opladers. Deze ziet er echter wel goed uit.
Als voorbeeld: 12V/10A met 7 camera's eraan aan 1A het stuk, ding ging stuk na 3 maand ofzo, dan maar een Meanwell gekocht, doet het nu nog.
Ik had hem destijds hier besteld voor mijn ambilight.somers1234 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:42:
Iemand ervaring met de volgende geschakelde voedingen uit China?
[afbeelding]
Ik heb een 5V/6A voeding nodig voor mijn DIY Ambilight project. Normaal ben ik een beetje huiverig met voedingen uit China en dan vooral die kleine USB opladers. Deze ziet er echter wel goed uit.
Is een Nederlander (of Belg) die in China zit (Niels van samenkopen)
En heb in hem wel vertrouwen dat het geen rommel is.
Tenmiste alles wat ik daar besteld heb ben ik tevreden over
http://brcnews.net/?p=9790 (meldung 16:30)
Het was erop wachten....
Bij baco army goods (legerdump) zijn ze ook niet zo duur:somers1234 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:42:
[afbeelding]
http://www.baco-army-good...ding-7v-20amp-5-6-9v.html
Ik draai toevallig al een paar maanden een 24V/8A chinavoeding, en ik raad het *niet* aan. Interne bouwkwaliteit is ver onder de betere merken, geen interne afzekering, zeer beperkte filtering en de uitgang is heel erg noisy. De enige reden dat ik hem draai is omdat ik snel iets nodig had om 24V stappenmotoren op te draaien, daarvoor gaat het nog net.somers1234 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:42:
[afbeelding]
Mean Well is geen denderend goed merk ofzo, maar in ieder geval een stuk beter dan dit.
Je doet er niets aan, van insiders daar op dat evenement begrepen dat deze nog niet geheel super werkt.
http://www.ebay.com/itm/F...caec18:g:adgAAOSwiuZTz15S
In Nederland zijn ze duurder dus ze zijn waarschijnlijk nep.
Als je $5 meer kwijt kan zijn zou ik voor een setje Brymen probes gaan. Erg scherp, goed soepel snoer en fijne tips.
Bijvoorbeeld van Franky (vaste eBay leverancier van veel eevblog bezoekers, inclusief mezelf).
http://www.ebay.com/itm/171162377470
Hij is alleen op vakantie in Austalië tot na de kerst, dus wil je ze eerder moet je elders zoeken
[ Voor 5% gewijzigd door CrashOverDrive op 13-12-2015 15:48 ]
Ik heb laatst deze http://nl.aliexpress.com/...1.html?detailNewVersion=2 besteld. Het zijn zeker geen Fluke snoeren, zijn redelijk soepel en ze doen wat ze moeten doen.Mr_gadget schreef op zondag 13 december 2015 @ 15:14:
Iemand ervaring met deze meetsnoeren?
http://www.ebay.com/itm/F...caec18:g:adgAAOSwiuZTz15S
In Nederland zijn ze duurder dus ze zijn waarschijnlijk nep.
http://www.ebay.com/itm/U...m:mhU16LOJEyhyChwdfXTojWQ
Ik zoek een simpele voeding waarvan in de stroom kan regelen tussen de 0 en 30A. Begrijp ik het goed dat dit ding een aansluiting heeft om de stroom te limiteren?
Van delta heb ik nog een 5Volt 20A voeding liggen alleen die is volgens mij niet te limiteren.
[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 13-12-2015 16:20 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik zie nergens in de specs dat je de stroom kan regelen. Alleen een trim die het voltage soort van kan regelen.LED-Maniak schreef op zondag 13 december 2015 @ 16:19:
Begrijp ik het goed dat dit ding een aansluiting heeft om de stroom te limiteren?
Maar 10 euro voor een 30A voeding uit China... Tsja, mijn huis komt het in ieder geval niet in

BoAC schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 13:42:
Dat moet prima gaan: eind voltage is 4.2V
Kon wel eens niet zo'n handige zet zijn. Het maakt namelijk geen verschil of je een 2A, 5A, 10A, 20A of 30A voeding selecteert, ze zijn allemaal $13,- per stuk. Ik denk dus eerder dat er wat mis is gegaan bij het invoeren van de keuzelijst.CrashOverDrive schreef op zondag 13 december 2015 @ 16:25:
Maar 10 euro voor een 30A voeding uit China... Tsja, mijn huis komt het in ieder geval niet in
Een echte MeanWell is prima, maar de goedkope van Ebay zijn zo goed als zeker nep. Alleen van een geautoriseerde dealer zoals Farnell of K&H heb je zekerheid dat je een echte koopt.mux schreef op zondag 13 december 2015 @ 11:33:
[...]
Mean Well is geen denderend goed merk ofzo, maar in ieder geval een stuk beter dan dit.
Ik heb er weinig ervaring mee, maar de 4 stuks 300W voedingen die ik in 2003 kocht draaien nog steeds 24/7
Had jij toen niet hetzelfde probleem?memphis schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 21:24:
En zo wordt je idee waar ik 3 jaar geleden een 1e model van bouwde gejat:
http://brcnews.net/?p=9790 (meldung 16:30)
Het was erop wachten....
Das Gerät ist noch ein Prototyp. Die Entwickler überlegen mit Uwe Rheinard, wann und wie das Gerät jetzt auf den Markt gebracht werden kann. Der Preis soll in einer Größenordnung liegen, der es möglich macht, dass sich die Vereine, die regelmäßig Stockrennen mit vorgeschriebener Untersetzung ausrichten, das Gerät leisten können.
Ik moet echt eens een teardown-youtubekanaal beginnen met de hoeveelheid voedingen en voedingtechniek die ik heb liggen. Dan kan ik wat beter substantiëren wat er wel en niet goed kan worden genoemd aan voedingen.Ploink schreef op zondag 13 december 2015 @ 17:45:
[...]
Een echte MeanWell is prima, maar de goedkope van Ebay zijn zo goed als zeker nep. Alleen van een geautoriseerde dealer zoals Farnell of K&H heb je zekerheid dat je een echte koopt.
Ik heb er weinig ervaring mee, maar de 4 stuks 300W voedingen die ik in 2003 kocht draaien nog steeds 24/7
Mean Well is een contractfabrikant, dus je gaat sowieso variatie krijgen in kwaliteit. Het is eigenlijk een brakke opmerking van mij om überhaupt een algemeen oordeel te geven over een heel merk, gezien ik weet dat Mean Well's medische adapters het beste zijn dat ik ooit heb gezien. Maar de open frame-voedingen die ze hebben zijn aanzienlijk minder goed ontworpen dan zeg een server-grade voeding van Delta/Compuware/etc..
Ik heb er ondertussen 6 gemaakt waarvan er 1 al 2 seizoenen in deze Europese competie is gebruikt en met succes:LED-Maniak schreef op zondag 13 december 2015 @ 18:54:
[...]
Had jij toen niet hetzelfde probleem?
[...]
http://brcnews.net/?p=5764
Vorig seizoen waren bij een bepaalde race de top 15 gekwalificeerden getest en 3 daarvan direct naar huis gestuurd wegen cheaten. Ze hebben dus al 2 jaar het kunnen afkijken.
Zie hier: http://brcnews.net/?p=5327
Ruim een jaar terug was ik al benaderd door de CEO van http://www.muchmoreracing.net/ die het apparaat naar eigen inzicht in productie wilde nemen met een stukje royalties richting mij. Geen probleem maar door de drukte rondom het opzetten van ook een eigen banden productielijn is het er daar nog niet van gekomen.Für David Nemcek (Tschechien), Marco Puleo (Italien) und Vincente Eres (Spanien) ist die ETS-Saison gelaufen. Rennleiter Uwe Rheinard schloss die drei Fahrer wegen schwerer Verstöße bei der Übersetzung von der weiteren Teilnahme an der Serie aus. Die Rennleitung ließ 15 Fahrer auf den vorderen Plätzen nach dem vierten Vorlauf überprüfen.
Die Teilnehmer der Rennens quittierten den Beschluss der Rennleitung mit anhaltendem Applaus.
Ach, ik was zelf toch niet van plan een productie op te zetten en er is genoeg markt voor 2 merken
Als je er tijd voor hebt zou ik zeggen: doen doen doenmux schreef op zondag 13 december 2015 @ 19:15:
[...]
Ik moet echt eens een teardown-youtubekanaal beginnen met de hoeveelheid voedingen en voedingtechniek die ik heb liggen. Dan kan ik wat beter substantiëren wat er wel en niet goed kan worden genoemd aan voedingen.
Mean Well is een contractfabrikant, dus je gaat sowieso variatie krijgen in kwaliteit. Het is eigenlijk een brakke opmerking van mij om überhaupt een algemeen oordeel te geven over een heel merk, gezien ik weet dat Mean Well's medische adapters het beste zijn dat ik ooit heb gezien. Maar de open frame-voedingen die ze hebben zijn aanzienlijk minder goed ontworpen dan zeg een server-grade voeding van Delta/Compuware/etc..
Wij hebben laser equipment van een vooraanstaand merk hoogvermogenslasers waar MeanWell open frame voedingen in zitten. Ik kan mij niet voorstellen dat bij een dergelijke product er bespaard wordt op een paar tientjes. Lasers kosten >100k stuk.mux schreef op zondag 13 december 2015 @ 19:15:
[...]
Ik moet echt eens een teardown-youtubekanaal beginnen met de hoeveelheid voedingen en voedingtechniek die ik heb liggen. Dan kan ik wat beter substantiëren wat er wel en niet goed kan worden genoemd aan voedingen.
Nee, maar ik doe het alsnog wel.Damic schreef op zondag 13 december 2015 @ 20:18:
[...]
Als je er tijd voor hebt zou ik zeggen: doen doen doen
oei, dat zou ik juist níet zo snel zeggen. Juist bij one-offs en specialty-items wordt er vaak een hoop aangekloot. Min of meer alle apparatuur op de TU dat een beetje duur is, hangt met duct tape en modwires aan elkaar. Of het is 40 jaar oud.LED-Maniak schreef op zondag 13 december 2015 @ 20:20:
[...]
Wij hebben laser equipment van een vooraanstaand merk hoogvermogenslasers waar MeanWell open frame voedingen in zitten. Ik kan mij niet voorstellen dat bij een dergelijke product er bespaard wordt op een paar tientjes. Lasers kosten >100k stuk.
Maargoed, ook daar: het merk zegt niet persé alles, Mean Well maakt een hele hoop. Hun bekendste open frame voedingen vind ik geen hoogstandjes van techniek (vergeleken met de betere merken), maar ze maken zeker weten ook prachtig spul.
Je weet het pas zodra je het openmaakt en analyseert
Voorlopig dacht ik dit (300€) en dat is ook ongeveer het budget...
Tenzij er iemand een interessanter alternatief weet?
Voor alleen data zou ik eerder een Bus Pirate overwegen? (http://dangerousprototypes.com/docs/Bus_Pirate) kost 30 euro ongeveercraio schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:37:
Voor m'n werk zoek ik een analyser voor serial bus data (i2c,spi,uart etc) iemand enig idee?
Voorlopig dacht ik dit en dat is ook ongeveer het budget...
Tenzij er iemand een interessanter alternatief weet?
Wat is je budget precies want die HOO10 ziet er uit als een software upgrade voor een vrij prijzige scope? Als je die scope al hebt is de keuze eenvoudig. Als ik een universele logic analyzer + scope wil overweeg ik zelf eerder een Rigol MSO2072 oid, upgrades voor data analyse zijn tot eind dit jaar gratis geloof ik voor deze scopes, kost ongeveer 1000 euro.
Als ik meer data op wil kunnen slaan overweeg ik daarnaast ook de open source Open Bench Logic Sniffer: http://dangerousprototypes.com/docs/Open_Bench_Logic_Sniffer, kost rond de 50 euro.
Het voor op m'n werk dus liever iets in een doosje etc.base_ schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:54:
[...]
Voor alleen data zou ik eerder een Bus Pirate overwegen? (http://dangerousprototypes.com/docs/Bus_Pirate) kost 30 euro ongeveer
Wat is je budget precies want die HOO10 ziet er uit als een software upgrade voor een vrij prijzige scope? Als je die scope al hebt is de keuze eenvoudig. Als ik een universele logic analyzer + scope wil overweeg ik zelf eerder een Rigol MSO2072 oid, upgrades voor data analyse zijn tot eind dit jaar gratis geloof ik voor deze scopes, kost ongeveer 1000 euro.
Als ik meer data op wil kunnen slaan overweeg ik daarnaast ook de open source Open Bench Logic Sniffer: http://dangerousprototypes.com/docs/Open_Bench_Logic_Sniffer, kost rond de 50 euro.
De scope in kwestie is een HM0722 en die upgrade kost 300€ (toegevoegd aan vorige post). Maar dan heb je ook maar max twee kanalen. De Logic Sniffer heb ik liggen (privé) maar is nogal omslachtig om mee te werken (of ik heb er nooit genoeg tijd in willen steken).
[ Voor 6% gewijzigd door craio op 14-12-2015 17:23 ]
Ik ga kijken...
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
2 kanalen lijkt me soms wat krap misschien?craio schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:22:
[...]
Het voor op m'n werk dus liever iets in een doosje etc.
De scope in kwestie is een HM0722 en die upgrade kost 300€ (toegevoegd aan vorige post). Maar dan heb je ook maar max twee kanalen. De Logic Sniffer heb ik liggen (privé) maar is nogal omslachtig om mee te werken (of ik heb er nooit genoeg tijd in willen steken).
https://www.saleae.com zijn redelijk populair geloof ik, http://store.hackaday.com/products/dslogic is ook een interessante optie misschien (mocht je een usb analyzer overwegen)
Vraag 1 moet denk ik zijn: Wil je een standalone apparaat (handig, want standalone), of eentje aan je PC (handig als je daar toch achter zit, en nagenoeg onbeperkt geheugen, want hij streamed toch naar je PC, al doen sommige types dat niet). Als je aan je PC wil hebben zijn zowel Saleae als Usbee volgens mij goede keuzes (heb zelf enkel een Saleae kloon, waar ik zeker niet ontevreden over ben).
(ik doe geen spannende voltages, 5v is meestal het maximum, met soms een uitschieter naar 12v). Ik heb nog een analoge scoop mocht ik echt met hogere voltages etc gaan werken.
Ook de snelheid is niet zo spectaculair, ik werk vooral aan retro-hardware.
[ Voor 30% gewijzigd door sebastius op 15-12-2015 12:46 ]
P = 0.2^2*1.4 = niet heel groot vermogen.Damic schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:21:
mmmh sot23 transistor of een mosfet met Rdson 1.4Ohm voor max 200mA te schakelen bij 15VDC. Het is voor 3 rijen leds te schakelen van max 30mA per rij (max 100mA).
0.056W is niet veel dat ie zit te verstoken. .LED-Maniak schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 13:21:
[...]
P = 0.2^2*1.4 = niet heel groot vermogen.
ik heb vandaag zo'n 1000 tsm2310's neergelegdDamic schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:21:
mmmh sot23 transistor of een mosfet met Rdson 1.4Ohm voor max 200mA te schakelen bij 15VDC. Het is voor 3 rijen leds te schakelen van max 30mA per rij (max 100mA).
voorlopig weer genoeg voorraad voor een paar maanden
Mosfet heeft minder dan de helft van het verlies (~0.15w transistor v/s 0.056w mosfet), maar het zal allebei prima werken, dus wellicht "wat is het goedkoopst?" als overweging..Damic schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:21:
Als je (veel) meer leds gaat aansluiten, dan wordt de mosfet duidelijk steeds beter qua keuze, want bij de transistor gaat ook de benodige Base current omhoog, en dan ben je vrij gauw aangekomen op het punt waarbij je een 2e transistor nodig hebt om de Base current van de transistor te kunnen schakelen vanuit een IO pin.

[ Voor 56% gewijzigd door Damic op 15-12-2015 19:24 ]
Die producten van Saleae lijken inderdaad wel interessat, ik zal het eens vergelijken met die dslogic.base_ schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 01:29:
[...]
2 kanalen lijkt me soms wat krap misschien?
https://www.saleae.com zijn redelijk populair geloof ik, http://store.hackaday.com/products/dslogic is ook een interessante optie misschien (mocht je een usb analyzer overwegen)
@Sissors: De fabrikant van usbee is intussen blijkbaar gestopt...
[ Voor 6% gewijzigd door craio op 15-12-2015 20:32 ]
(for real though: interessante LED-strips, maar de prijs is... meh. Efficiëntie zal ook niet al te best zijn. Gezien hoeveel lumen per dollar je uit XM-Ls krijgt denk ik dat high power LEDs + optica nog steeds goedkoper zijn voor het verlichten van grote oppervlaktes)
Niet den dikke nek uithangen he nu je wat teardowns en repairs gaat doenmux schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 20:52:
Pff, amateur-youtuber. Nee, echte mannen kijken naar mijn nieuwste video
(for real though: interessante LED-strips, maar de prijs is... meh. Efficiëntie zal ook niet al te best zijn. Gezien hoeveel lumen per dollar je uit XM-Ls krijgt denk ik dat high power LEDs + optica nog steeds goedkoper zijn voor het verlichten van grote oppervlaktes)

Natuurlijk is een OLED ter grootte van een A4-vel beter, maar zoiets bestaat momenteel nog niet, en deze oplossing is zo op het eerste gezicht aanzienlijk minder efficiënt en duurder.
Doe je ook veel met microcontrollers en digitale peripherals? Eventueel zou je een Saleae Logic 8 kunnen overwegen: die doet tegenwoordig ook analoog. Voordeel is dat je dan meteen een prettige logic analyzer hebt.sebastius schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:45:
Als we het toch over meetapparatuur hebben: ik zou heel graag een redelijke scoop op de USB willen hebben. USB omdat ik een losse kast echt gedoe vind, de schermen zijn vaak waardeloos in die standalone dingen. Mag ook wel wat kosten, maar wel graag < 1000. Iemand een tip waar ik naar kan kijken?
(ik doe geen spannende voltages, 5v is meestal het maximum, met soms een uitschieter naar 12v). Ik heb nog een analoge scoop mocht ik echt met hogere voltages etc gaan werken.
Belangrijkste bij een USB scope is de software: daar valt of staat zo'n ding bij. Zorg dus dat je even wat reviews bekijkt en kijkt of je kunt leven met de software.
Van wat ik er van weet zijn de picoscopes ook aanraders; kijk daar zeker even naar.
Ik heb ooit eens met een logic analyzer van Zeroplus gewerkt en hoewel dat best aardige logic analyzers zijn grijp ik zelf 10x liever naar een Saleae: simpelweg vanwege de software.
Persoonlijk zou ik gewoon een Rigol DS-1054Z kopen; zou ook prima in jouw budget passen.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Als je mijn Saleae USB logic analyser lenen wilt, weet je me te vindensebastius schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:45:
Als we het toch over meetapparatuur hebben: ik zou heel graag een redelijke scoop op de USB willen hebben. USB omdat ik een losse kast echt gedoe vind, de schermen zijn vaak waardeloos in die standalone dingen. Mag ook wel wat kosten, maar wel graag < 1000. Iemand een tip waar ik naar kan kijken?
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
ik héb een kloon saleae logic, ik wil juist mn scoop vervangen.DaWaN schreef op woensdag 16 december 2015 @ 18:05:
[...]
Doe je ook veel met microcontrollers en digitale peripherals? Eventueel zou je een Saleae Logic 8 kunnen overwegen: die doet tegenwoordig ook analoog. Voordeel is dat je dan meteen een prettige logic analyzer hebt.
Belangrijkste bij een USB scope is de software: daar valt of staat zo'n ding bij. Zorg dus dat je even wat reviews bekijkt en kijkt of je kunt leven met de software.
Van wat ik er van weet zijn de picoscopes ook aanraders; kijk daar zeker even naar.
Ik heb ooit eens met een logic analyzer van Zeroplus gewerkt en hoewel dat best aardige logic analyzers zijn grijp ik zelf 10x liever naar een Saleae: simpelweg vanwege de software.
Persoonlijk zou ik gewoon een Rigol DS-1054Z kopen; zou ook prima in jouw budget passen.
http://makeit.netflix.com/netflix-socks#step1
Wauw, konden ze niets orgineels verzinnen als een alternatief voor reclame..

[ Voor 3% gewijzigd door Damic op 19-12-2015 23:52 ]