Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:30
Led zit op een oude pentium heatsink met hitte geleidende tape en geleidt gewoon goed warmte.
Heatsink wordt lauw warm. dus hij werkt wel, absoluut niet te warm. Denk dat het gewoon goedkope rommel is?
Led driver is 32-49 volt en de led heeft 34-36 volt nodig. Led driver komt ook van china maar deze heeft een hele lange tijd 10 blauwe leds aangestuurd en dit was nooit een probleem. Daarbij deed hij dit nooit...

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-08 15:00
alaintje schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 22:49:
Led zit op een oude pentium heatsink met hitte geleidende tape en geleidt gewoon goed warmte.
Heatsink wordt lauw warm. dus hij werkt wel, absoluut niet te warm. Denk dat het gewoon goedkope rommel is?
Led driver is 32-49 volt en de led heeft 34-36 volt nodig. Led driver komt ook van china maar deze heeft een hele lange tijd 10 blauwe leds aangestuurd en dit was nooit een probleem. Daarbij deed hij dit nooit...
Heb je ook type nummers of linkjes + foto's?

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
als het goed is deze driver: http://www.ebay.com/itm/C...geName=ADME:X:EAC:US:1120
en deze led: http://www.ebay.com/itm/1...ageName=ADME:L:OC:US:3160
de 20Watt versie.
Achja het boeit ook niet, was om te proberen. Er komt helemaal niet zo'n mooi licht van af helaas. Ook met een lens van 90 graden is het nog niet zo mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Ploink schreef op woensdag 17 december 2014 @ 09:20:
Het is een koel witte led en dat geeft meestal vrij blauw licht. Ik heb een led van 100W en die is meer neutraal wit. Overigens kun je pima 20W in een 100W led stoppen, geeft misschien meer egaal licht dan twee strepen en dat is ook meer robuust.

Als er slechts 1 rij led chips flikkert, dan is de led duidelijk beschadigd. Het kan een fabrieksfoutje zijn, hij was ook wel erg goedkoop ;)

Hij kan ook beschadigd zijn bij het experimenteren. Een voeding of led driver heeft vaak een interne condensator parallel aan de uitgang. Als je eerst de driver op netspanning aansluit en er komt 48V uit en vervolgens sluit je de led aan, dan gaat de condensator zich ontladen van 48V naar 32V en dan krijgt de led heel kortstondig een flinke klap. Dit kan soms net voldoende zijn om de electrode aansluiting van een led chip te beschadigen waardoor deze slecht contact maakt. Dus altijd eerst de led op de driver aansluiten, dan pas de netspanning er op.
Het is een koel witte led en dat geeft meestal vrij blauw licht. Ik heb een led van 100W en die is meer neutraal wit.(ja dat is mijn review:)) Overigens kun je pima 20W in een 100W led stoppen, geeft misschien meer egaal licht dan twee strepen en dat is ook meer robuust.

Als er slechts 1 rij led chips flikkert, dan is de led duidelijk beschadigd. Het kan een fabrieksfoutje zijn, hij was ook wel erg goedkoop ;)

Hij kan ook beschadigd zijn bij het experimenteren. Een voeding of led driver heeft vaak een interne condensator parallel aan de uitgang. Als je eerst de driver op netspanning aansluit en er komt 48V uit en vervolgens sluit je de led aan, dan gaat de condensator zich ontladen van 48V naar 32V en dan krijgt de led heel kortstondig een flinke klap. Dit kan soms net voldoende zijn om de electrode aansluiting van een led chip te beschadigen waardoor deze slecht contact maakt. Dus altijd eerst de led op de driver aansluiten, dan pas de netspanning er op.

Edit: die review van mij op DX was van 2010. Tegenwoordig heeft Luxeon hele mooie CoB LEDs met zeer hoge efficiency en keuze in kleur temperatuur en CRI. Als je mooi licht wil kies een led met hoge CRI.

[ Voor 41% gewijzigd door Ploink op 17-12-2014 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zal dit wat zijn voor het kleine SMD werk?
https://www.conrad.nl/nl/...-2014_NL_1089316_slider-4

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
memphis schreef op woensdag 17 december 2014 @ 09:57:
Zal dit wat zijn voor het kleine SMD werk?
10W :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

10W is wel extreem weinig hoor, dat gaat echt alleen werken op het kleinste SMD-spul. Ik heb regelmatig niet genoeg aan de 45W van m'n secundaire bouten.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mux schreef op woensdag 17 december 2014 @ 09:59:
..., dat gaat echt alleen werken op het kleinste SMD-spul.
En dan alleen als dat onderdeel niet aan een kopervlak vast zit en dat is vaak het geval bij smd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Mijn idee, hoe constanter de temperatuur des te beter. Maar er werd laatst hier om gevraagd en deze staat deze week in de aanbieding. Ook ik ben op zoek naar nieuwe punten voor mijn bout dus vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Ploink schreef op woensdag 17 december 2014 @ 09:20:
[...]

Het is een koel witte led en dat geeft meestal vrij blauw licht. Ik heb een led van 100W en die is meer neutraal wit.(ja dat is mijn review:)) Overigens kun je pima 20W in een 100W led stoppen, geeft misschien meer egaal licht dan twee strepen en dat is ook meer robuust.

Edit: die review van mij op DX was van 2010. Tegenwoordig heeft Luxeon hele mooie CoB LEDs met zeer hoge efficiency en keuze in kleur temperatuur en CRI. Als je mooi licht wil kies een led met hoge CRI.
Een beetje een rare quote van jezelf :p ?

Maar bedankt! Ik was natuurlijk vergeten dat je ook een grotere led op minder stroom kunt laten draaien 8)7 . Dat was dan veel handiger geweest om te doen...
Als jij beschrijft dat die LED goed werkt kan ik die misschien kopen, maar 15 euro vind ik dan een beetje veel want ik heb er niet echt een doel voor. Was meer om te proberen.
En ja goedkoop is natuurlijk nooit echt veelbelovend hè, maar uit China weet je het nooit.
Misschien komen van de week nog mijn DC-DC drivertjes binnen, dan kan ik mijn cree leds gaan gebruiken :9~ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Hmmm.... weer een opdracht gekregen om een schakelingetje te ontwerpen. Staat alweer zo goed als op papier.

Moet een belasting zijn die een LiPo accu niet boven de 8.44v uit laat komen. Behandelde accu's voor modelauto's hebben een neiging om na het laden tot 8.44v toch langzaam op te lopen waar bij de controle voor het gebruik een afkeur kan ontstaan. Een opamp als comperator met een kleine hysteresis met een precisie referentie spanning en andere precisie componenten moet de truuk doen. Dan een belasting inschakelen bij 8.44 en weer uitschakelen bij 8.43v. De belasting zal iets van 4A trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat is *niet* makkelijk, als je daadwerkelijk op de 10mV precies wilt werken en geen temperatuurcontrole hebt moet je 0.05% referenties en weerstanden gebruiken, en een behoorlijk goede instrumentatieamp. Dat gaat niet goedkoop worden :s

Ter vergelijking: zelfs na kalibratie over 5-45 graden (ambient) haal ik met 0.1% nauwkeurige kalibratie niet beter dan 0.25% uiteindelijke precisie op m'n stroommeters.

[ Voor 26% gewijzigd door mux op 17-12-2014 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Klopt maar het mag wel iets afwijken. Ik kan ook de bovengrens 8.43 en de ondergrens op 8.41 zetten, Ik heb 0.1% weerstanden gevonden met een precisie trimmer. Ik kan ook zonder een hysteresis werken maar ik ben bang dat het gaat oscileren. Mogelijk nog een condensatortje erbij om de spanning geleidelijk te laten verlopen en een oscilatie iets verder uit te filteren. De hysteresis zou dus nog 20mV gemaakt kunnen worden maar dat is dan ook alles.Als opamp zat ik aan een TL061/071 te denken, low noise.

[ Voor 10% gewijzigd door memphis op 17-12-2014 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Noise zou ik me geen enkele zorgen over maken. Dit is geen systeem met bijzonder grote bandbreedte; je kunt gewoon je bandbreedte overal geforceerd limiteren tot 1Hz ofzo, dan heb je een paar nV noise.

Je houdt nog steeds wel een moeilijk ontwerpproces. Zelfs als je je grenzen oprekt naar 20mV wil je nog steeds dat de comparator genoeg gain heeft om binnen een 5-10 mV (of, gezien je je spanning naar je ingangen reduceert met een weerstandsdeling - 1 of 2mV) de uitgang helemaal aan of uit te laten gaan. TL061 specificeert minimaal 4V/mV gain, dus houd daar rekening mee.

Je spanningsreferentie zal ook krapper gespecificeerd moeten worden. Stel dat je je hele circuit op 2.048V refereert (dus ca. 4:1 reductie), dan moet je referentie dus beter zijn dan 0.025% over temperatuur. De initiële tolerantie kun je eruit trimmen, dat is niet zo boeiend. Maar stel dat het circuit van vriestemperaturen tot elektromotortemperaturen moet werken (-5 tot +65), dan zit je met enkele ppm/C toelaatbare temperatuurvariatie. Dat is behoorlijk moeilijk om te vinden. Ik gebruik zelf in een paar meettoepassingen de LM4040A (20ppm/C, 0.1% initieel) en dat ding is z'n gewicht al in Osmium waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Hans1990 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 09:31:
[...]

Geen probleem :p Ik duik ook wel eens op CO forum op.
Natuurlijk, ik was er nog niet. Target device ID does not match expected device ID... :/ :F
't Zal ook een keer meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als referentie had ik deLT1460-5v gevonden. Inderdaad kan je de referentie dichter bij de 8v hebben voor minder invloed van de toleranties. Die LM4040 duik ik even in, deze komt ook in 5v zag ik even snel.

Als ik kijk naar LiPo balancers kennen die dezelfde soort schema's en nemen het ook niet zo nauw met de nauwkeurigheid. Met standaard opamps, weerstanden en een LM4431 als referentie lijkt mij dat ook niet helemaal precies.

Maar wel leuk om dit te proberen.

Ah:
http://www.onsemi.com/pub/Collateral/LM4041-D.PDF
Fig 12 is zo de basis van dit maar dan bij de FET nog wel een serieweerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:54
Ik heb ook maar zo'n 100W led array (voor die €4 kon ik het niet laten) besteld en zit nu na te denken over een drivercircuit, maar ik snap het nog niet helemaal. In de specificaties staat power: 100W, voltage: 32-35V, current: 3000mA.
Betekent dit dat ik alleen maar een constante spanning van 32-35V hoef te geven, zodat de LED dan 3000mA trekt? Of moet ik met PWM oid de stroom gaan regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Nee je moet constant stroom geven, en die moet tussen de 32 en 35v zijn. De leds hebben gezamenlijk forwards drop van 32-35v. Moet dus leddriver vinden die 35v aankan en 3A constant curent kan leveren, of lagere stroom mag ook uiteraard, maar lagere voltage mag niet, want dan gaan ze niet aan.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
100W, hoe groot zijn die leds? Weet je al hoe je de warmte gaat afvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
Weet niet precies hoe groot, maar ik geloof iets van 4cm bij 4cm (zie linkje). M'n idee is om er een heatsink voor een processor aan te plakken (evt met fan maar hopelijk is dat niet nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik gebruik oude CPU koeler voor led array's, die zijn ideaal voor led array, komen die oude stock koelers die ik had bewaard over de jaren heen toch nog van pas. :D

Want met klein passieve koelblokje kom je niet weg, 100w leds worden behoorlijk heet.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
Haha ja ik heb ook nog een zootje van die dingen liggen. Toch wel gek dat LED's koeling nodig hebben, terwijl ze vaak worden bestempeld als heel zuinig/efficiënt. Of kunnen ze gewoon niet tegen hoge temperaturen?

PS bedankt voor je antwoord, ik ga er even naar kijken :)

[ Voor 15% gewijzigd door JDTeunis op 17-12-2014 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

memphis schreef op woensdag 17 december 2014 @ 16:22:
Als referentie had ik deLT1460-5v gevonden. Inderdaad kan je de referentie dichter bij de 8v hebben voor minder invloed van de toleranties. Die LM4040 duik ik even in, deze komt ook in 5v zag ik even snel.
Er zijn zelfs 8.096V versies :) Maar vergis je niet; de absolute invloed van toleranties is net zozeer aanwezig ongeacht hoeveel je de spanning deelt. Je zult hoe dan ook moeten trimmen. Het belangrijkste is dat je stabiele weerstanden kiest met een voldoende hoge waarde zodat de invloed van soldeerverbindingen en traces op je bord niet significant zijn.
Als ik kijk naar LiPo balancers kennen die dezelfde soort schema's en nemen het ook niet zo nauw met de nauwkeurigheid. Met standaard opamps, weerstanden en een LM4431 als referentie lijkt mij dat ook niet helemaal precies.
Een gemiddelde balancer kan het ook geen moer schelen of je 5% meer of minder capaciteit overhoudt; ze zijn cheap en ze zorgen dat de batterij niet explodeert, that's it. Jij wilt het maximale uit de batterij halen voor races! Gezien je een hoop extra energie in de batterij kunt stoppen voor zelfs maar een paar mV Voc extra, is het nuttig om te investeren in een by design knap ontwerp. En gezien dit ook gewoon ontzettend leuk is om te ontwerpen juich ik dat alleen maar toe :D

@JDTeunis (en evt. anderen die dit van plan zijn te kopen): let wel; deze LEDs zijn factory rejects. Ze zijn zo goedkoop om een reden. Soms omdat de lichtstroom buiten toleranties ligt, soms omdat hele strings het niet doen, soms omdat het fosfor niet correct is aangebracht. Koop er altijd meer dan één als je zeker wilt weten dat je project werkt :)

Het zijn ook niet de meest efficiënte LEDs. Je zult voor een 100W LED nog steeds makkelijk 65W aan warmte moeten zien weg te pompen.

[ Voor 14% gewijzigd door mux op 17-12-2014 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

JDTeunis schreef op woensdag 17 december 2014 @ 19:59:
Haha ja ik heb ook nog een zootje van die dingen liggen. Toch wel gek dat LED's koeling nodig hebben, terwijl ze vaak worden bestempeld als heel zuinig/efficiënt. Of kunnen ze gewoon niet tegen hoge temperaturen?

PS bedankt voor je antwoord, ik ga er even naar kijken :)
Zijn efficient ten opzichten van gloeilamp, maar ze verstoken nog steeds veel stroom om in warmte, 10w zijn binnen enkele seconden al te heet om vast te pakken, ze kunnen best tegen wat warmte, dacht 120c max, maar dat is niet verstandig. Hoe koeler je ze kan houden des te langer gaan ze mee en geven ze ook nog eens wat meer licht, maar 100w leds op zo klein oppervlakte word nog hele klus, als je ze onder de 60 graden kan houden dan is dat al knap.

Stock koeler kunnen vaak 65w aan, hangt ook beetje af van welke cpu en uit welke tijd ze komen. denk dat zo koeler het al erg zwaar krijgt en je blok niet meer kan aanraken. :D

Ik heb ervarng met 10w leds, en daarvan passen er 4 op een AMD stock koeler van dual core athlon, word dan al behoorlijk warm met de fan aan wel te verstaan.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En ligt natuurlijk aan waarmee je vergelijkt. 120 graden is niks voor een halogeenlamp bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Of plasma. :D

120c max is overigens vrij normaal voor een semiconductor, ic zitten meestal ook op dat niveau, als je het toch wilt vergelijk is dat meest eerlijke vergelijking.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Gezien sommige referentiespanningen als een spanningsstabilisator werken ga ik er van uit dat er ook een minimale ingangspanning nodig is. 8.096 laat denk ik met 0.35v te weinig ruimte over. Wel ondertussen gezien dat je heel goed op de extensie van het component moet letten, bestel je verkeerd heb je een 2% ipv een 0.1% versie
Dat balancers het een zorg zullen zijn is wel waar maar ze weten de cellen wel op 8.40 of 8.44 volt te houden

De duurdere professionele laders kan je de laadspanning (en daarmee de balancers) in stappen van 10mv of zelfs 5mv per cel nauwkeurig hoger of lager instellen. Er zijn rijders die de voltmeter van de keuring aanhouden en als die een paar mV minder aangeeft zal de lader die paar mV omhoog geschroefd worden.
Maar ja, de truuken voor maximale winst gaan ver. Verwarmingsplaatjes omdat een wamre LiPo beter presteert als ook laden op 5C of zelfs meer voor de interne warmte en de laatste truuk gaat voorbij de veiligheid en dat is de 1e keer laden op een hogere spanning waardoor de cel voortaan geladen op een op een normaal programma beter en langer zijn spanning vast houdt. Dat laatste zal ook we de reden voor dit ontwerp zijn, een tijdje terug bij een grote wedstrijd met zo'n 350 deelnemers geweest waar veel rijders al gassend met de auto in de hand naar de keuring gingen, alleen maar om die spanning op 8.44 of lager te houden. Deze schakeling doet meer dan alleen een belasting want door het uitschakelen bij een ondergrens zal die de accu op niveau houden

Nou ja, het lijstje is bijna compleet en kunnen we spoedig gaan bestellen en bouwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 07:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Snel vraagje: kun je sram als rom gebruiken? Heb hier nl een bordje liggen van een EONON radio en de enigste memory chip dat erop zit is een 64MB SRAM chippie of kunnen ze windows ce 6.0 zo inpakken dat het 8MB chippie past?

Windows CE 6.0 is 300kB groot volgens MS zelf: http://www.microsoft.com/...indows-embedded-ce-6.aspx

[ Voor 23% gewijzigd door Damic op 17-12-2014 22:08 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@LED-efficientie: ik heb een tijdje geleden precies voor dit soort zooi een LED-calculatorscript gebouwd, specifiek voor de Cree XM-L2, momenteel de koning qua efficiëntie onder witte LEDs.

http://www.enijssen.com/publish/XM-L2%20calculator.html

Dit script houdt rekening met alle effecten die de efficacy van LEDs beïnvloeden: temperatuur (en thermische weerstand), stroomsterkte (LED droop) en spectrum. De LER is het getal wat hier belangrijk is: dat zegt hoeveel % van de energie in licht wordt omgezet. De rest is warmte.

In het aller- ALLERbeste geval kijk je naar een LER van 75%, oftewel 75% van de energie gaat naar licht, en maar 25% wordt omgezet in warmte. Dat is met een XM-L2 Cool White U2 op minimale stroomsterkte. In het allerslechtste geval, een XM-L2 warm white T2 op max. stroomsterkte, is de LER nog maar 8%. 92% van je energie gaat naar warmte, niet licht.

Zo'n 100W array zal sowieso slechter presteren dan een XM-L2, dus dat getal van 65% warmte dat ik eerder gaf is waarschijnlijk nog erg optimistisch. Goede kans dat er veel meer energie verloren gaat en je dus zowat het hele elektrisch vermogen moet dissiperen.
memphis schreef op woensdag 17 december 2014 @ 21:00:
Gezien sommige referentiespanningen als een spanningsstabilisator werken ga ik er van uit dat er ook een minimale ingangspanning nodig is. 8.096 laat denk ik met 0.35v te weinig ruimte over. Wel ondertussen gezien dat je heel goed op de extensie van het component moet letten, bestel je verkeerd heb je een 2% ipv een 0.1% versie
Laat je niet flessen! Maar let ook niet al teveel op de tolerantieklasse. Je zult hoe dan ook moeten trimmen. Tempco is veruit je belangrijkste ontwerpcriterium.

Er zijn nog wel wat geavanceerdere trucs om je cellen optimaal te kunnen gebruiken. Nummer 1 blijft toch altijd efficiëntie; je motor draait structureel harder op een hogere spanning, dus hoe efficiënter ze zijn, des te langer ze hard kunnen draaien. Maar je kunt lipo's ook bijv. pulsladen om zo de interne weerstand lager te maken (ten koste van levensduur). Enz. enz. Je weet er ongetwijfeld al alles van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Een trimmer zit in het onrtwerp, een laagohmige versie die rondom de juiste voltage goed in te stellen is en juist door de lage waarde tov de overige 0.1% weerstanden voor weinig verloop zal zorgen.

Van NiMh wist ik de truuken al, ook daar zijn rijders voorbij het veilige gegaan Reflex laders heb ik in een ver verleden al gemaakt welke ook toen noor een prof getest is en verschil merkte. Voor LiPo doe ik zelf niet veel moeite gezien ik daar niet zoveel mee rij, mijn Venom Medion DUAL charger doet op 2 kanalen 10A per kanaal en laad tot 8.40 volt. Voor mijn brandstof gebruik ik zelf LiFePo accu's, die zijn wat makkelijker met 6v servo's en veiliger in gebruik.

Motoren kan idd veel mee gedaan worden, omdat ze met gemak 11.000kv kunnen draaien zie je ceramische lagers. Ook kan je iets spelen met de diameter van de rotor en belangrijk is het uitshimmen van de sensoren tov de rotor en ook het op precies 120 graden afstand zetten van de sensoren. Bij stockmotoren met een fixed timing mag je niet veel maar er is ruimte ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/sensor.jpg
Sensoren iets verder gesoldeerd, geeft 10 graden extra timing. O-)

Maar mogelijk met een deal met een grote RC fabrikant zal ik mogelijk ook wel aan het betere spul kunnen komen.Als de persoon daar achter de tekentafel opschiet hebben we spoedig een nieuwtje ;)

O ja, wat een LiPo kan aanrichten:
http://www.beta.nw-news.d...-Modellauto-Rennbahn.html

[ Voor 29% gewijzigd door memphis op 17-12-2014 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P91
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03:57

P91

Even een vraagje;

Ik zit te kijken naar een schakeling om een AVR mee te programmeren. Hier staat in de parts-list een keramische resonator van 12 MHz. Deze is echter niet bij conrad verkrijgbaar (10 MHz versie wel). Kan ik dit zonder problemen omwisselen met een kwartskristal van 12 MHz samen met 2 (keramische) condensatoren?
Op de datasheet van de 10 MHz versie zie ik bij het vervangingsschema ook twee condensatoren staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Dan neem je een los kristal en 2 condensatoren zoals dit schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.cqham.ru/image4/2313-th1.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ja dat is geen probleem. Een resonator wordt vaak gebruikt omdat het goedkoper is, maar een kristal is nauwkeuriger. De condensatoren die je nodig hebt kun je uitrekenen met de 'load capacitance' van het kristal.
http://www.adafruit.com/b...and-caps-for-your-design/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ben weer wat aan het spelen geweest met de STM32, ditmaal met TFT 2.2" en ili9341 controller. Heb weer voor drivers gekozen en gekeken hoe dat beviel. Heb mijn eigen ili9341 lib die had gemaakt voor Xmega omgezet naar STM32 en heb gebruik gemaakt van ST driver, en overhead valt op zich nog wel mee, is vooral in begin dat er resource gebruikt word.

Tot nu toe vind ik de stm32 en coocox best lekker werken. Moet debug functie nog even testen, heb ST-link gekocht, als het goed is werkt dat ook met coocox, morgen even aansluiten.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:54

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik was van plan deze vakantie een klein electronicaprojectje te starten. het is iets met 2 stepper motoren en en arduino, weet iemand een webshop waar je voor een leuke prijs zon stepper motor koopt?

Conrad is naar mijn ervaring nogal duur.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:31
eBay / Banggood / DealExtreme?

Maar kerstvakantie en bij bovenstaande bestellen gaat hem niet meer worden. Voordat je dat spul in huis hebt praten we al over 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik wil inderdaad deze vakantie knutselen, en niet volgend jaar. ;)
budget is iets van 30€/stuk. Ik wil met de motoren een camera kunnen bewegen, het hoeft niet snel, maar t moet wel genoeg koppel hebben.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Oude printer van de kringloopwinkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l4mb1k
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-09 19:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Stappenmotoren... arduino... kijk eens bij één van de vele 3d-printerwinkels? Reprapworld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Een arduino kan niet genoeg power leveren voor je motors. Je kunt met transistors aan de slag, maar het meeste zie ik het gebruik van een stepper driver ic.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

mux schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 10:18:
Stappenmotoren... arduino... kijk eens bij één van de vele 3d-printerwinkels? Reprapworld?
kijk das wat ik zoek :) de drivers koop ik wel elders (iprototype)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een staande 230V halogeenlamp waarvan het dimknopje van het voetje af is. Ik moet dus op zoek naar een nieuwe dimmer.

Nu betreft het 1 halogeenlampje, moet het vermogen nog even checken... maar moet zo'n dimmer meteen 40E kosten?

https://www.conrad.nl/nl/...zwart-230-vac-702392.html

Hem in het snoer hangen is niet zo'n probleem overigens. Weet iemand of dit een reële prijs is (zo ja dan scoor ik hem gewoon) of dat er veel goedkopere dimmers zijn die toch kwalitatief wel aardig zijn?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Eindelijk gisteravond mijn ESP8266 wifi module aan de praat gekregen (waarbij het wat later dan bedoelt werd :P). Hielp ook niet dat mijn microcontroller code nog een bug had die baudrate een factor 2 ernaast had zitten. Ik dacht dat ik code had geupdate, maar ik bleek de library van een ander programma open te hebben die ik had geupdate, dus degene die ik daadwerkelijk gebruikte werd niet geupdate :P.

Maar goed, mijne moest zowel zowel powerdown en reset pins high hebben, andere pins floating, en hij bleek op 9600 baud te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Boudewijn schreef op maandag 22 december 2014 @ 00:19:
Ik heb een staande 230V halogeenlamp waarvan het dimknopje van het voetje af is. Ik moet dus op zoek naar een nieuwe dimmer.

Nu betreft het 1 halogeenlampje, moet het vermogen nog even checken... maar moet zo'n dimmer meteen 40E kosten?

https://www.conrad.nl/nl/...zwart-230-vac-702392.html

Hem in het snoer hangen is niet zo'n probleem overigens. Weet iemand of dit een reële prijs is (zo ja dan scoor ik hem gewoon) of dat er veel goedkopere dimmers zijn die toch kwalitatief wel aardig zijn?
Kijk eens goed naar het lampje/peertje of het echt 230V is, in dat geval is het eigenlijk gewoon een gloeilamp en kun je ook een goedkopere dimmer gebruiken die niet specifiek voor halogeen bedoeld is.

Als het een laagspanning (12V) lampje is, dan zit ergens een gewone of een elektronische transformator en dan heb je een geschikte dimmer nodig. Hou er rekening mee dat de trafo misschien geïntegreerd is met de dimmer.

Wat betreft kwaliteit, voor alles geldt min of meer "you get what you pay for", voor de interne elektronica, maar ook voor de robuustheid van de behuizing, bedieningsgemak, etc. Als je maar geen dimmer uit China importeert via ebay ofzo, want dat zijn vaak onveilige en afgekeurde producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Waarom niet een nieuw knopje/potmeter? Je bent een Tweaker of niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:22
Hier ook misschien weer een simpel vraagstuk voor de EL-kroeg maar ik weet in ieder geval dat het hiermee goed gaat komen.

Ik ben bezig met het opvoeren van Stef stuntpiloot. Heb een adapter van 9V die we gebruiken om aan te sluiten. Maar soms willen we hem ook langzamer laten draaien. Nu heb ik gezocht naar een dimmer die 1 tot 9v kan dimmen maar kom eigenlijk alleen op lapmiddelen vanaf 12V. Dat gaat niet werken natuurlijk. Waar kan ik een dimmer vinden die doet wat ik wil? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zijn hier vast wel mensen die met SD kaart werken. :)

Heb daar paar vraagjes over, ik ben bezig met sd kaart, eerste keer dat ik zelf aansturing daarvoor schrijf. Heb uit de documenten dat je beste kan beginnen met klok van 400KHz voor compatibiliteit, neem aan dat dat ook 250KHz mag zijn?

Volgorde:
Zet SPI klok op 400KHz
Trek de CS laag
Wacht 74kloks
Trek de CS omhoog
Wacht16 kloks
Zend CMD0 (reset SD kaart)
Zend CMD41 en CMD55, herhaal dit tot de sd idle state terug geeft.
Zend CMD58 als state idle is om checken of 3.3v ondersteund word.
Zet SPI naar volle snelheid.

Klopt de volgorde?
En wat is doorgaans aanvaardbare SPI snelheid? Is 18Mbit aanvaardbaar voor SD kaarten?
Zie dat ze soms bij de 74 klok delay dat ze de MOSI hoog houden door 0xff te zenden. Ze zenden dan 10 keer 0xff, is dat puur om >74 klok delay te halen of is dat aan te raden voor welke rede dan ook of zelfs verplicht? Lees het namelijk niet overal.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ter lering ende vermaak, iemand in SG heeft een imitatie Jeager wcd met ingebouwde usb uit elkaar gemeubeld:

B___MAN in "USB stopcontact"
Boinkie schreef op maandag 22 december 2014 @ 11:54:
Hier ook misschien weer een simpel vraagstuk voor de EL-kroeg maar ik weet in ieder geval dat het hiermee goed gaat komen.

Ik ben bezig met het opvoeren van Stef stuntpiloot. Heb een adapter van 9V die we gebruiken om aan te sluiten. Maar soms willen we hem ook langzamer laten draaien. Nu heb ik gezocht naar een dimmer die 1 tot 9v kan dimmen maar kom eigenlijk alleen op lapmiddelen vanaf 12V. Dat gaat niet werken natuurlijk. Waar kan ik een dimmer vinden die doet wat ik wil? :)
Ik zou gewoon met een potmeter werken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:22
Kijk, dat zijn termen die ik als leek niet ken maar meteen snap wat het doet na lezen van WiKi! Ga ik daar eens een mooie voor zoeken die van 1 tot 10 v werkt :)

[ Voor 9% gewijzigd door Boinkie op 22-12-2014 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Erasmo schreef op maandag 22 december 2014 @ 11:57:
Ter lering ende vermaak, iemand in SG heeft een imitatie Jeager wcd met ingebouwde usb uit elkaar gemeubeld:
Inderdaad vermaak. Als eerste mensen die zich druk maken over de russtroom, koop dan zo'n ding niet. (En denken dat de uitgangswattage ook in rust verbruikt wordt..... |:( )
Waar ik mij altijd over verbaas is dat er kenners zijn die denken dat meer componenten altijd beter is en minder dan goedkope chinese troep. Wie veel elektronica repareert ziet vaak genoeg printen met missende condensatoren en andere componenten, dit is een keuze voor kostenbesparing zonder dat het invloed heeft op de werking. een paar cent lijkt niet veel maar op hele grote aantallen kan die paar cent miljoenen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenn023
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-05 22:35
En waarschijnlijk een hele hoop frustratie in gebruik 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Glenn023 schreef op maandag 22 december 2014 @ 14:58:
[...]

En waarschijnlijk een hele hoop frustratie in gebruik 8)7
dat krijg je er waarschijnlijk gratis bij :P maar voor iemand die heel af en toe ff wat kleins moet solderen een heel betaalbare oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Die bout had ik al een paar posts terug geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

memphis schreef op maandag 22 december 2014 @ 15:34:
Die bout had ik al een paar posts terug geplaatst.
ja ik zie het nu.. excuse O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:31
Pak dan voor 12,95 meer deze: http://www.hobbyking.com/...t_Range_with_EU_plug.html
Als het voor cheap moet. Die doet 60W.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 22-12-2014 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Heb ooit met deze gewerkt
http://www.lrp.cc/en/prod...ower-loetstation/details/

Wel een lekker boutje maar prijzig, heb nog niet de originele fabrikant weten te achterhalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

mad_max234 schreef op maandag 22 december 2014 @ 11:55:

Volgorde:
Zet SPI klok op 400KHz
Trek de CS laag
Wacht 74kloks
Trek de CS omhoog
Wacht16 kloks
Zend CMD0 (reset SD kaart)
Zend CMD41 en CMD55, herhaal dit tot de sd idle state terug geeft.
Zend CMD58 als state idle is om checken of 3.3v ondersteund word.
Zet SPI naar volle snelheid.

Klopt de volgorde?
En wat is doorgaans aanvaardbare SPI snelheid? Is 18Mbit aanvaardbaar voor SD kaarten?
Zie dat ze soms bij de 74 klok delay dat ze de MOSI hoog houden door 0xff te zenden. Ze zenden dan 10 keer 0xff, is dat puur om >74 klok delay te halen of is dat aan te raden voor welke rede dan ook of zelfs verplicht? Lees het namelijk niet overal.
Om even hier op terug te komen, heb na het eten even wat zitten proberen, en heb aantal van mijn vragen reeds met vallen en opstaan achterhaald. :D

Heb uiteindelijk maar even logic analyser aangesloten en de initiaal van een SD kaart arduino sketch opgevangen, heb het dus werkend, was min of meer wat ik al had uitgezocht, alleen CMD55 eerst en dan CMD41, je mag op <400KHz de initiaal doen naar SPI mode, gebruik nu 125Khz. Kan de kaart nu instellen en block lezen, nu de rest nog. Word inderdaad 0xff verzonden tijdens de 74 clock delay.

Kost wat meer tijd maar zo komen we er ook wel. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:52

thijsco19

KTM 990 SMT

mux schreef op woensdag 17 december 2014 @ 21:51:
@LED-efficientie: ik heb een tijdje geleden precies voor dit soort zooi een LED-calculatorscript gebouwd, specifiek voor de Cree XM-L2, momenteel de koning qua efficiëntie onder witte LEDs.

http://www.enijssen.com/publish/XM-L2%20calculator.html

Dit script houdt rekening met alle effecten die de efficacy van LEDs beïnvloeden: temperatuur (en thermische weerstand), stroomsterkte (LED droop) en spectrum. De LER is het getal wat hier belangrijk is: dat zegt hoeveel % van de energie in licht wordt omgezet. De rest is warmte.

In het aller- ALLERbeste geval kijk je naar een LER van 75%, oftewel 75% van de energie gaat naar licht, en maar 25% wordt omgezet in warmte. Dat is met een XM-L2 Cool White U2 op minimale stroomsterkte. In het allerslechtste geval, een XM-L2 warm white T2 op max. stroomsterkte, is de LER nog maar 8%. 92% van je energie gaat naar warmte, niet licht.

Zo'n 100W array zal sowieso slechter presteren dan een XM-L2, dus dat getal van 65% warmte dat ik eerder gaf is waarschijnlijk nog erg optimistisch. Goede kans dat er veel meer energie verloren gaat en je dus zowat het hele elektrisch vermogen moet dissiperen.
Mooi script heb je gemaakt!
Net even zitten kijken en vergelijken met de datasheet van cree, en de lumens komen niet helemaal overeen. Nu weet ik wel dat ze een minimale waarde aangeven in de datasheet maar een verschil van bijna 100 lumens is nog redelijk veel.
Mis ik nog iets?
Wel handig om allemaal te kunnen zien wat nou effect heeft op welke waardes.

Cree heeft overigens ook de XP-L LED welke een efficiëntie heeft van 200 lm/w @ 350 mA. Wat geloof ik beter is als de XM-L2. En zo zijn er nog een paar welke hele hoge efficiëntie's behalen.
Een idee om meerdere keuzes in verschillende LEDs te maken? Of is dat te veel werk?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Dat is idd een heel mooie calculator!
Zo te zien heb je grafieken uit de datasheet gedigitaliseerd. Van Luxeon datasheets weet ik dat sommige grafieken niet nauwkeurig zijn, dus dat kan een mogelijke afwijking verklaren.
thijsco19 schreef op maandag 22 december 2014 @ 21:12:
[...]
Cree heeft overigens ook de XP-L LED welke een efficiëntie heeft van 200 lm/w @ 350 mA. Wat geloof ik beter is als de XM-L2.
Dat is een beetje flauwe uitspraak van Cree. Die led heeft een hele grote chip die tot 3A kan en dan geven ze een efficiency @350mA. Als je in de datasheet kijkt, dan zie je dat 130lumen/W @ 2A meer realistisch is bij de hoogste binnings. Luxeon CoB doet ook 130lumen/Watt.

Ik heb wel eens de efficiency van Royal blue leds op een rijtje gezet @350mA en XTEARY-02-0000-000000N04 heeft dan een LER van 55%, LXML-PR02-A900 56%.
Royal blue opbrengst wordt uitgedrukt in mW en deze chips zijn de basis voor witte LEDs. De conversie met fosfor van blauw naar breed spectrum wit licht gaat met de nodige energie verliezen. De LER van een goede witte led schat ik dan optimistisch op laten we zeggen 45% ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Laatst online: 12:52

thijsco19

KTM 990 SMT

Ploink schreef op maandag 22 december 2014 @ 22:11:
Dat is idd een heel mooie calculator!
Zo te zien heb je grafieken uit de datasheet gedigitaliseerd. Van Luxeon datasheets weet ik dat sommige grafieken niet nauwkeurig zijn, dus dat kan een mogelijke afwijking verklaren.

[...]

Dat is een beetje flauwe uitspraak van Cree. Die led heeft een hele grote chip die tot 3A kan en dan geven ze een efficiency @350mA. Als je in de datasheet kijkt, dan zie je dat 130lumen/W @ 2A meer realistisch is bij de hoogste binnings. Luxeon CoB doet ook 130lumen/Watt.
Mhja, is inderdaad wel krom. Meen dat ze vroeger bij meerdere LED's de xxxlumen/W @350mA efficiëntie erbij hadden staan, dan kan je ze nog wel deels vergelijken.
De XP-L is trouwens een kleinere LED met dezelfde die grote als de XM-L, dus je moet de XP-L eigenlijk zien als een XM-L die alleen een kleinere footprint heeft. (daar zijn de performance ook naar, alleen dan iets efficiënter)
LED's zijn het meest efficiënt bij lagere stroomsterktes. Daarom zullen ze wel die 350mA gekozen hebben. Je wilt immers weten wat de hoogste efficiëntie is die LED kan bereiken.

Die Luxeon CoB's zijn ook weer hele andere soorten LED's, zogenoemde "LED Arrays"of "Integrated Arrays". Deze hebben meerdere LED die's in 1 package. Vandaar ook de hogere voltage's. Cree heeft ook zulk soort LED's, met toevallig (?) hetzelfde ontwerp.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

thijsco19 schreef op maandag 22 december 2014 @ 21:12:
[...]

Mooi script heb je gemaakt!
Net even zitten kijken en vergelijken met de datasheet van cree, en de lumens komen niet helemaal overeen. Nu weet ik wel dat ze een minimale waarde aangeven in de datasheet maar een verschil van bijna 100 lumens is nog redelijk veel.
Mis ik nog iets?
Wel handig om allemaal te kunnen zien wat nou effect heeft op welke waardes.
Juiste bin gekozen? Juiste drive current gekozen? De typische waarden die Cree geeft zijn altijd bij 700mA. Dit script is 100% de grafieken uit Cree's datasheet van de XM-L2, voor zover ik heb getest zit hij altijd ver binnen de tolerantie van een bin. 100lm zou hij echt niet moeten kunnen afwijken, all else being equal.
Cree heeft overigens ook de XP-L LED welke een efficiëntie heeft van 200 lm/w @ 350 mA. Wat geloof ik beter is als de XM-L2. En zo zijn er nog een paar welke hele hoge efficiëntie's behalen.
Een idee om meerdere keuzes in verschillende LEDs te maken? Of is dat te veel werk?
De tool is er voornamelijk voor m'n eigen gebruik (net als de andere tools op m'n persoonlijke website). Zodra ik een keer XP-L ga gebruiken in een project voeg ik hem toe. Het is vrij triviaal om meer LEDs toe te voegen (de data wordt als aparte json ingeladen in een redelijk gestandaardiseerd formaat), maar het kost wel wat tijd om de datasheets te digitaliseren.

Dat gezegd hebbende; ja, XP-L is een hele interessante LED om naast XM-L te zetten. Ten tijde van het schrijven van deze tool was XP-L net aangekondigd en vrijwel onverkrijgbaar. Dat begint nu beter te worden; Mouser heeft sinds kort voorraad. Digikey en Farnell moeten nog komen. Misschien is het wel tijd om XP-L toe te voegen. Een andere op m'n lijstje is XP-E2, die ook op dezelfde tech node als XM-L2 en XP-L zitten.
Ploink schreef op maandag 22 december 2014 @ 22:11:
Tja, wat verwacht je... dat ze worst-case getallen gaan geven? Overigens; Cree is nog relatief goed hiermee. Hun backlight-class (ML-B, etc.) LEDs hebben headline specs @85C en full drive current. Ze doen hun best om marginaal realistische getallen in de marketingpraatjes te zetten. Soms.
Ik heb wel eens de efficiency van Royal blue leds op een rijtje gezet @350mA en XTEARY-02-0000-000000N04 heeft dan een LER van 55%, LXML-PR02-A900 56%.
Royal blue opbrengst wordt uitgedrukt in mW en deze chips zijn de basis voor witte LEDs. De conversie met fosfor van blauw naar breed spectrum wit licht gaat met de nodige energie verliezen. De LER van een goede witte led schat ik dan optimistisch op laten we zeggen 45% ofzo?
Ligt er helemaal aan hoe ver je ze pusht. Op lage drive currents zit de LER van een Cree Royal Blue boven de 80%. Op max. drive current zo'n 60%. Zie Cree XT-E RB: http://www.cree.com/LED-C...rectional/XLamp-XTE-Royal

Witte LEDs zijn extreem afhankelijk van de kleur. Hoge kleurtemperaturen zijn ontzettend efficiënt; op lage drive currents kun je 50% LER voor elkaar krijgen. Maar je kunt wel bedenken dat dit bij lage kleurtemperaturen compleet in elkaar zakt. De onderliggende blauwe LED zendt fotonen uit op 450nm, maar vervolgens wordt >90% van de fotonen omgezet in gemiddeld 650nm. Er zit een factor 1.45 tussen de energie van die fotonen, dus je gooit zo alleen al 1/3e van je energie kwijt in blauw-naar-roodconversie. Daarnaast is de extractie-efficiëntie uit fosfor niet zo heel denderend, dus omdat je een veel dikkere en fosforlaag nodig hebt bij lage kleurtemperaturen raak je daarin ook al een hoop kwijt.

De COBs zijn inderdaad hoopjes LEDs in serie. Cree heeft deze onder de noemer 'high-voltage white' (HVW) in de XLamp range, en onder hun general purpose lighting in hun CXA range.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb het cirkeltje rond, kan nu van de sd kaart lezen, en via fat16 de data vinden van bepaalde BMP die op naam kan zoeken, vervolgens tonen op het TFT schermpje. Is nog wel mono weergaven en 8x8pixels, maak gebruik van 24bit bitmaps, morgen proberen om de kleuren weer te geven.

Toch weer hoop geleerd, sd kaart aansturen, fat16 file systeem, en bmp kennis wat opgewaardeerd, fat16 leek best ingewikkeld in het begin maar viel achteraf gigantisch mee, komt eigenlijk neer op twee sommen en je weet waar de data bevind.

Heb niet veel om te tonen maar heeft aantal avonden gekost om dit te bereiken. :D
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RVCxpK2TNxFsOGSf64M2CZ3Y/full.jpg

Alleen snap ik niet hoe ik de boot block van fat16 kan vinden, meeste sd kaarten staat die in sector 2048, maar heb ook eentje waar die op sector 0 staat. daarvoor moet toch ook formule zijn om dat te bereken?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mad_max234 schreef op donderdag 25 december 2014 @ 22:56:
Alleen snap ik niet hoe ik de boot block van fat16 kan vinden, meeste sd kaarten staat die in sector 2048, maar heb ook eentje waar die op sector 0 staat. daarvoor moet toch ook formule zijn om dat te bereken?
Windows heeft de gewoonte om usb sticks (en mogelijk ook sd kaartjes) te formatteren zonder MBR en partitie tabel en dan begint de bootsector op LBA sector 0 (=CHS sector 1).
Je kan niet zomaar van een bepaalde indeling uitgaan, dus eerst sector 0 identificeren. Als dat een geldige MBR is kun je daar in de partitietabel de bootsector vinden van de eerste partitie.
http://en.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja dat snap ik dat ik niet van 1 indeling uit kan gaan, maar systeem moet toch ergens vaste start hebben en doorverwezen worden naar sector,63, 2048, 8092, etc.

Bij de sd kaarten met boot sector op 2048 heb ik in sector 0 start sector, daar staat nog wat info in maar moet die nog even ontcijferen en weet ook niet 100% of dat ook verwijst naar waar de boot sector zich bevind. Zal even wat meer inlezen over MBR, bedankt voor de tip. :)

Edit/
Ik heb het door, althans zover ik nu kan zien. :)

Moet altijd naar sector0 kijken, daar staat of de MBR of een boot sector, in geval van MBR dan staat in byte 454 t/m 458 in welke sector de boot sector staat. Dat lijkt te kloppen, staat 0x00000800 oftewel 2048 in dec, 2048 is bij deze sd kaarten waar de boot sector zich bevind.

Correct?

[ Voor 28% gewijzigd door mad_max234 op 26-12-2014 10:15 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Voorzover ik dat even kan nagaan, ja.
Maar ik zou nog wel wat checks inbouwen. Zo zijn er 4 partitie entries die wel of niet geldig zijn en moet het partitie type kloppen. Meestal vind je de gegevens in de eerste entrie, maar dat is niet gegarandeerd. In theorie kun je ook een extended partitie vinden die weer verwijst naar een tweede patitie tabel, maar ook dat zal zeldzaam zijn op flashkaartjes. http://en.wikipedia.org/wiki/Extended_boot_record

En dan is er nog GPT, maar ook dat is ongebruikelijk op flash kaartjes, hoewel dat in de toekomst misschien verandert. http://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table

Natuurlijk hoef je niet alles 100% te ondersteunen, zolang je maar voldoende controleert dat het is wat je verwacht en anders het kaartje gewoon niet accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wat ik heb begrepen is 1 of 2 partities vrij standaard voor SD kaart, en net wat je zegt als 90% ondersteunt word dan is het goed.

Maar is het niet mogelijk om de indeling van sectoren met partition/format tool allemaal hetzelfde in te delen? Standaard win format tool doet er in ieder geval niks aan, die veranderd niks aan de indeling, zet alleen alles naar 0 en overschrijft de bootsector.

Maar wellicht kan ik beter verhuizen naar "Opslagtechnologie" subforum, altijd lastig van de cross onderwerpen, waar plaats je die nu. Ben bezig met elektronica maar is ook software, en nu zelfs file systemen. :D

Edit
Heb 16bit 565RGB geïmplanteerd, dat was makkelijker dan de 24bit, TFT stuurde ik ook al aan op 16bit 565GRB. Heb alleen plaatje in spiegelbeeld, begin rijen vanaf de verkeerde kant te tekenen. :D

[ Voor 14% gewijzigd door mad_max234 op 26-12-2014 13:31 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mad_max234 schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 13:24:
Wat ik heb begrepen is 1 of 2 partities vrij standaard voor SD kaart, en net wat je zegt als 90% ondersteunt word dan is het goed.
Ik las ergens dat Windows uberhaupt maar 1 partitie laat zien op removable media.
Maar is het niet mogelijk om de indeling van sectoren met partition/format tool allemaal hetzelfde in te delen? Standaard win format tool doet er in ieder geval niks aan, die veranderd niks aan de indeling, zet alleen alles naar 0 en overschrijft de bootsector.
Met Rufus kun je ze echt opnieuw formatteren met MBR of GPT partitie tabel. Ik gebruik het om bootable usb sticks te maken.
Maar wellicht kan ik beter verhuizen naar "Opslagtechnologie" subforum, altijd lastig van de cross onderwerpen, waar plaats je die nu. Ben bezig met elektronica maar is ook software, en nu zelfs file systemen. :D
Ach het is een kroeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat zou best kunnen, ik persoonlijk ben nog nooit SD kaart tegengekomen die ingedeeld was, en als er mensen zijn die ze gebruiken hebben pech, moeten ze maar nieuwe SD kaart kopen voor paar euro of opnieuw indelen. :D

Heb 16bit 565 nu goed geïmplanteerd, kan nu netjes plaatjes weergeven. Alleen moet ik filesysteem nog verder afmaken, file kan nog niet groter zijn dan 1 sector, moet filesize nog even berekenen en bepalen waar de file ophoud. Dan kan ik het aantal sectoren bepalen die achter elkaar ingelezen moeten worden.

Zat denken om paar sectoren te bufferen zodat SPI op volle snelheid gezet kan worden bij het schrijven naar TFT. SD kaarten halen niet allemaal 18Mbit, die ik heb houden ermee op rond de 10Mbit, maar wellicht is dat zelfs al te hoog voor andere SD kaarten. Heb 20KB ram dus kan makkelijk 4 sectoren bufferen, dan hou ik nog zat over voor de rest. BMP 240x320 565RGB is 150KB, dat zijn +-300 sectoren.

Edit/
Heb niet veel om te tonen, en hier thuis wilt er al helemaal niemand naar me luisteren, praat hocus pocus. :D Kom jullie dus maar even lastig vallen met mijn zeer saaie plaatjes. 8) :+

14x14 BMP, 1 op 4 vergroot, 1 pixel word weergegeven als 4pixels.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RTYkoahjMSJZUNRcp6zFEPgc/full.jpg

14x14 smily BMP ook weer 1 op 4 vergroot.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9Z6Wb4Qpomb1zYOwkLC0sT8U/full.jpg

Edit/
Ga me ook eens verdiepen in DMA van de stm32, dit is volgens mijn schoolvoorbeeld voor DMA.

[ Voor 23% gewijzigd door mad_max234 op 26-12-2014 20:01 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een jaar geleden ben ik er wel is mee bezig geweest, maar hoe eea zat ben ik vergeten |:(

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0aO5vNH.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja dat weet ik nog wel, waren toen meerdere meebezig, inclusief ikzelf, maar dat was met arduino lib. Ben dat nu dus zelf aan het maken, geen libs maar alles vanaf de grond af aan aan het geschreven. Dan weet je tenminste ook hoe alles werkt en heb je meer controle over de code. Zit nu op kleine 5KB en dat is met ST driver ipv low level register aansturing en zit ook nog behoorlijk wat printf's bij voor debuggen van de code via usart.

Ik heb mijn project nog steeds werkend, heb TFT er nu even afgehaald maar die gaat er weer op als de nieuwe binnen is met touchscreen, zit met headers vast dus kon hem er zo uithalen. De nieuwe TFT heeft ook ili9341 dus kon alvast beginnen met de code en het oude schermpje.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/69089896/foto/arduino/base1.jpg

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zit op mijn HLK-RM04's en de ESP-8266 1/ 3/ 5/ 7/ 12/ te wachten
ben bezig met een toolchain op te zetten

ondertussen kijk ik naar dit filmpje en denk ...

- http://kgsws.tumblr.com/p...hlk-rm04-with-i2s-and-spi

ik ben destijds gestopt met die SD kaartjes aan een arduino want gaf teveel gezeur (oa welk merk en welke capaciteit anders werkt het soms niet)
en natuurlijk retetraag aan een arduino.
enfin, ik wilde er geen plaatjes vanaf spelen maar GPS/temp ect data opslaan.

inmiddels zou ik die data (vb temperatuur over een lange periode) wellicht zo opslaan :
- http://www.obdev.at/products/vusb/index.html
- http://www.insidegadgets....emperaturevoltage-logger/

kan je via usb uitlezen ! .. heb het nog niet geprobeerd overigens.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2014 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ga toevallig ook esp8266 gebruiken bij dit project waar de TFT voor bedoeld is, zit er al tijdje op te wachten, heb onderdelen die ik later heb besteld bij dezelfde verkoper al een week of twee in huis.

Die uC van de esp8266 zal de cloud verwerking doen, maar is niet geschikt voor mijn project, heeft veel te weinig I/O, heb aantal meetcircuits en aansturingscircuits die de nodige I/O opeisen. Maar uC heeft nog wel veel ram vrij en kan lekker veel bufferen en verwerken zonder dat het de hoofd chip cpu tijd kost, gewoon raw data doorsturen en rest door de uC op de esp8266 laten doen.

Edit/
Vusb heb ik heel veel mee gemaakt paar jaar terug, gebruiken het op geven moment zelf als vervanger van FTDI chip om arduino te maken, attiny2313 was goedkoper dan ftdi chip, had ebay nog niet ontdekt. :D Maar USB is niet meer van deze tijd. Als ik iets wil loggen dan log ik het in de cloud. :)

Doet dat al hele tijd, heb eigen versie van pachube gemaakt voor mijn aquarium project, mensen hebben daar eigen pagina met grafieken waar ze de data terug kunnen kijken waar ze ook zijn, zolang ze maat internet hebben. Op vakantie kunnen ze kijken of alles klopt met hun aquarium.

[ Voor 34% gewijzigd door mad_max234 op 26-12-2014 21:34 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja zo kan het ook..
ik wil eerst is met die ESP8266 spelen aan een arduino
daarna een klein proefje met een wifi templogger met een ATtiny naar xively of thingspeak en of eigen cloudserver
en daarna helemaal geen aansturing meer door een externe bron maar puur gebruikmakend van de processor op het kaartje.
heb naast alle ESP modules die momenteel te krijgen zijn ook dit dev bordje besteld.. leek me wel handig.
kortom.. 2015 wordt een wifi jaar :)
de eerste mesh netwerken zijn ook al gesignaleerd gebruikmakend van die 8266

voor jou is wellicht dit geinig - http://www.8devices.com/carambola-2

edit/

snap, maar ik wilde dus een 'wandel gps logger' gewoon een doosje dat ik aanzet en in mijn zak stop en s'avonds even aan mijn laptop kan hangen om te zien waar ik geweest ben, desnoods na 3 dagen en dan zie ik mijn route geprojecteerd op googlemaps.
dan heb je geen cloud verbinding.
maar door de komst van die EPS8266 veranderd er veel.
kan me hetvolgende scenario voorstellen.. je logt data en op het moment dat die chip verbinding kan maken stuurt die de data naar de cloud.
zat zelf al te kijken naar een mogelijkheid om gebruik te maken van ziggo/upc wifispots maar ik hik tegen certificaten aan.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2014 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik ga beide gebruiken, multi core is vaak best handig, neemt wat druk weg van hoofd de cpu, al zal esp8266 niet vol benutten, ram denk ik wel maar cpu zal het rustig krijgen, hoop dat die goede power management heeft.

Ik heb voor het ontwikkelen de esp-01 genomen maar systeem krijgt insteekkaarten, zal dus een van de andere versie nemen, de kaarten krijgen externe antenne. Net zoals pci-e kaarten zeg maar, alleen dan geen pci-e slot connectors maar eigen ontworpen systeem.

Even vraagje, jij heb je wellicht al wat meer in de esp8266 verdiept, ik had begrepen dat je hem via usart commands kan programmeren, heb verder geen programmer nodig?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

* http://www.esp8266.com/viewtopic.php?t=677&p=3651
nou is het mooie dat je commando's zelf kan toevoegen en dat de sdk open source is gemaakt
dus iedereen is momenteel als een gek firmware aan het schrijven

wat ik vandaag 'ontdekte' NodeLua 8)

heb je wat meer processingpower + i/o nodig kan je een teensy 3.1 gebruiken samen met 1 (of 2 !) ESP8266 's

het beste ESP8266 blog - http://scargill.wordpress.com/category/esp-01/

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2014 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Bedankt, dan had ik het toch allemaal goed gelezen, zou balen zijn dat straks weer weken moet wachten op een programmer. Ik gebruik nu soort gelijke chip als die van teensy3.1, alleen dan de cortex M3 ipv cortex M4 die op de teensy3.1 zit. Grofweg gezegd, M4 = M3 + DSP + FPU.

Teensy3.1 heeft de uC ook op 72Mhz lopen, die van mijn loopt ook op 72Mhz, dat is voor M4 best traag.

Over kracht gesproken, kijk eens naar de STM32 F7, dat is de nieuwste ARM uC, M7 core, en ook gelijk de snelste uC. Is even wachten dat iemand hem op 28nm gaat maken dan kan die 800MHz halen, klok voor klok is die ook nog eens stukje sneller dan de M4. En als ik STM32 productie pagina goed begrijp kan je programma's van externe geheugen laden, dan kan je ram en flash toevoegen zoveel je wilt.

http://www.st.com/web/en/...46_dec2014&sc=stm32f7-pr2

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk wat eenvoudiger en langzamer :D

dit vind ik leuk .. http://www.esp8266.com/viewtopic.php?f=8&t=390 en hup naar de cloud :P

Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/dxk63b1oj/esp_serie.jpg
inmiddels is daar de ESP-012 bijgekomen.. meer I/O naar buiten

het bereik is behoorlijk !

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2014 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

"snap, maar ik wilde dus een 'wandel gps logger' gewoon een doosje dat ik aanzet en in mijn zak stop en s'avonds even aan mijn laptop kan hangen om te zien waar ik geweest ben, desnoods na 3 dagen en dan zie ik mijn route geprojecteerd op googlemaps.
dan heb je geen cloud verbinding.
maar door de komst van die EPS8266 veranderd er veel.
kan me hetvolgende scenario voorstellen.. je logt data en op het moment dat die chip verbinding kan maken stuurt die de data naar de cloud.
zat zelf al te kijken naar een mogelijkheid om gebruik te maken van ziggo/upc wifispots maar ik hik tegen certificaten aan."

Daar had ik even niet aan gedacht, is voor mij ook niet van toepassing, zal altijd binnen bereik staan van router. Ja zins komst van esp8266 zal het in stroomversnelling raken, daar zaten vele al heel lang op te wachten, wifi was er wel maar veel te duur om overal in de stoppen en ook vaak veel te groot. ESp8266 zal denk ik bedrijven als nordic(van onder andere de nrf24l01) ook van hun lui stoel af laten komen om hun marktaandeel niet te zien verdwijnen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

absoluut ! dit zijn revolutionaire chippies.. zeker kwa prijs ( genoeg ideeen)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2014 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik heb ook een EPS8266, en die werkt gewoon met ASCII AT commando's, oftewel om te resetten stuur je "AT+RST\r". Niet meest efficientie protocol, maar goed, het werkt. Een beetje. Echt hem programmeren met je eigen code zal ander verhaal zijn. Is er dan wel volledige kennis over welke MCU er in dat ding zit? Want het wifi gedeelte is allemaal nog een beetje gebrekkig, net als de firmware.

Aan ene kant vind ik het zonde om nog je eigen MCU ernaast te gebruiken als er al een snel ding intern zit, aan andere kant moet je anders weer andere MCU leren, en als je het verdeeld moet je er altijd twee programmeren.

Overigens wat betreft plaatjes van SD kaart voor inkleuren van LCD schermpjes: Wat ik weleens heb gedaan voor situatie waarbij hij één keer plaatjes moest laden en niet continue andere van SD kaart is het kopieren naar zijn interne flash, wat heel veel sneller uitleest dan je SD kaartje. Dan kan je ook dingen doen als schrijven over je achtergrond plaatje, gezien je zo uit je eigen flash kan halen welke pixels je voor de achtergrond moet schrijven.

[ Voor 15% gewijzigd door Sissors op 27-12-2014 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er gebeurd wel eea op firmware / eigen code gebied
- http://www.esp8266.com/viewforum.php?f=9
- https://nurdspace.nl/ESP8266
verder kan je is checken welke firmware versie er bij jou in zit
- http://blog.electrodragon...g-your-wi07c-esp8266-now/

ik heb code gezien die vb een pin uitleest
dus voor een simpele 'is deur open/dicht' en stuur via wifi naar je phone prima te doen. ;)

-

ff een vraagje : ik wil een eenvoudige labelprinter aanschaffen om nette labeltjes op die ladenkastjes met onderdeeltjes te maken.
iemand nog tips .. er zijn er zoveel te koop :?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2014 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Sissors schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 08:52:
Ik heb ook een EPS8266, en die werkt gewoon met ASCII AT commando's, oftewel om te resetten stuur je "AT+RST\r". Niet meest efficientie protocol, maar goed, het werkt. Een beetje. Echt hem programmeren met je eigen code zal ander verhaal zijn. Is er dan wel volledige kennis over welke MCU er in dat ding zit? Want het wifi gedeelte is allemaal nog een beetje gebrekkig, net als de firmware.

Aan ene kant vind ik het zonde om nog je eigen MCU ernaast te gebruiken als er al een snel ding intern zit, aan andere kant moet je anders weer andere MCU leren, en als je het verdeeld moet je er altijd twee programmeren.

Overigens wat betreft plaatjes van SD kaart voor inkleuren van LCD schermpjes: Wat ik weleens heb gedaan voor situatie waarbij hij één keer plaatjes moest laden en niet continue andere van SD kaart is het kopieren naar zijn interne flash, wat heel veel sneller uitleest dan je SD kaartje. Dan kan je ook dingen doen als schrijven over je achtergrond plaatje, gezien je zo uit je eigen flash kan halen welke pixels je voor de achtergrond moet schrijven.
Dus wel een programmer nodig?

Ik heb niet voldoende ram om veel plaatjes in te laten, vandaar dat ik buffer maak, die buffer word opgeslagen in de ram, kan wel paar KB missen daarvoor.

Edit-
Interne uC leuk van de esp8266, maar heeft geen +-40 I/O pinnen, heb voor 1.60 euro een 72MHz stm32 met kleine 40 pinnen. En ik weet ook niet of de uC wel zo krachtig is, dat die hoog geklokt wilt nog niet zeggen dat architectuur ook snel is. En is heerlijk om extra core tot he beschikking te hebben, multi core systemen kan je de load wat makkelijker verdelen en taken uit handen te geven.

Er zit een Xtensa LX3 @ 80 MHz in, ik heb geen die hoe snel deze risc cpu is.

[ Voor 14% gewijzigd door mad_max234 op 27-12-2014 11:48 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Laatst online: 15:23
Dit zonnepaneel komt uit een tuinlichtje en er zit een of andere bruine keiharde korst op. Heeft iemand enig idee waardoor ze er zo uit gaan zien? Gewoon de plastic bovenlaag die niet tegen UV licht kan?
(ze werken overigens niet meer, maar dat kan natuurlijk ook komen doordat er geen licht meer dorheen komt)

Afbeeldingslocatie: http://homepage.tudelft.nl/p9t69/images/IMG_20141227_131820.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Yep, dat zijn plastic-coated zonnepaneeltjes waar organisch materiaal in gekomen is. Die zijn niet te redden; niet alleen het plastic vergaat, ook de elektrodes worden poep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Normaal hoort daar een duurzame laag UV en vocht bestendig polymeer op te zitten, maar ze zullen wel bezuinigd hebben op de productiekosten. Om het echt duurzaam te maken moet het ingegoten zijn tussen twee glasplaten. Veel polymeren zijn poreus, er trekt vocht in, het bevriest en ijskristallen maken het kapot, porien worden zo groot dat er micro organismen in gaan leven, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat ziet er niet best uit, komt dat door het type plastic? Weet dat sommige soorten makkelijker afbreekbaar zijn maar, veel al gebruikt in voedselindustrie en retail, zoals bakjes, flesjes en andere verpakkingsmateriaal, maar ook cd zijn ervan gemaakt. Niet geschikt voor buitengebruik, moet droog blijven anders zal afbreekproces beginnen/versnellen. De zogenaamde bioplastics, zijn ook niet van aardolie gemaakt maar van mais of zo.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

ThaHandy

Discovery Channel

Totdat is de radiator/fan setup zag |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
En ze verhuizen binnenkort :p

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
mad_max234 schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 11:37:
[...]

Dus wel een programmer nodig?

Ik heb niet voldoende ram om veel plaatjes in te laten, vandaar dat ik buffer maak, die buffer word opgeslagen in de ram, kan wel paar KB missen daarvoor.

Edit-
Interne uC leuk van de esp8266, maar heeft geen +-40 I/O pinnen, heb voor 1.60 euro een 72MHz stm32 met kleine 40 pinnen. En ik weet ook niet of de uC wel zo krachtig is, dat die hoog geklokt wilt nog niet zeggen dat architectuur ook snel is. En is heerlijk om extra core tot he beschikking te hebben, multi core systemen kan je de load wat makkelijker verdelen en taken uit handen te geven.

Er zit een Xtensa LX3 @ 80 MHz in, ik heb geen die hoe snel deze risc cpu is.
Dat is het probleem van de meeste MCUs: Ze hebben niet genoeg RAM om compleet LCD te bufferen. Vandaar ook dat als je snel moet lezen het een mogelijkheid kan zijn van SD naar interne flash te kopieren want daar kan je hartstikke snel van lezen. Moet je uiteraard niet continue andere plaatjes moeten kopiëren, dan blijft er weinig van je flash over.

En dat de CPU in de ESP8266 ook nog eens voor mij iig compleet onbekend ontwerp is maakt me niet eerder geneigd om hem te gebruiken. Als hij nou een standaard ARM, of bijvoorbeeld een AVR32 was, dan was het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Heb ik eindelijk de onderdelen om mn stepper motors aan te sturen,gaat de Arduino software lopen miepen over mn java installatie. ik denk dat java een hekel aan mij heeft }:|

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Waarschijnlijk omdat iedereen een hekel aan java heeft :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 12:14
Hey allemaal! Ik heb een E145 gekocht met E2-2500 processor. Deze wil ik graag vervangen met een A4-5000 processor. Compatibiliteitsproblemen verwacht ik niet, gezien de laptop in beide uitvoeringen beschikbaar is, en ze bovendien ook dezelfde BIOS versie gebruiken. De A4-5000 heb ik al aangeschaft, de BGA balletjes zitten er nog onder. Het enige wat er dus nog hoeft te gebeuren is de oude APU erafhalen, en de nieuwe eropzetten. Kan iemand mij hiermee helpen ? Gr, Cas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Zoek maar eens op BGA rework/removing

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 11:50
ouwe chip eraf, de footprint goed schoonmaken, met flux en desoldeer litze. Daarna flux erop, chip plaatsen en de pcb-oven in.(of hete lucht, maar liefst doe je het goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 12:14
Jup.. maar ik heb de benodigde apparatuur (BGA workstation) daar niet voor. Iemand die hier (tegen betaling) mij mee wilt helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 07:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

mrc4nl schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 21:02:
Heb ik eindelijk de onderdelen om mn stepper motors aan te sturen,gaat de Arduino software lopen miepen over mn java installatie. ik denk dat java een hekel aan mij heeft }:|
Ze zouden beter eens een update van hun software uitbrengen met deftige fout meldingen van de compilers/linkers en heel den boel (of als optie bij de instellingen zetten) :X btw< gebruik avr studio met arduino plugin, werkt beter en ALTIJD O-)

@sissors en de rest: je kan toch ram toevoegen aan je AVR :+

[ Voor 12% gewijzigd door Damic op 28-12-2014 00:45 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1 ... 6 ... 113 Laatste