Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 11:50
CrashOverDrive schreef op zondag 07 december 2014 @ 22:42:
De scoop ansich is prima ja, maar goedkoper en in betere staat te vinden dan hier.
pffft jij was natuurlijk alleen geintereseerd in de achtergrond? xDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:16
lordprimoz schreef op maandag 08 december 2014 @ 15:15:

pffft jij was natuurlijk alleen geintereseerd in de achtergrond? xDD
Mweh. Weinig speciaal aan een wit opgehangen laken :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ah, daar kan ik wat mee. Bedankt! :)

[ Voor 68% gewijzigd door Daanieyel op 08-12-2014 17:24 ]

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Laatst online: 25-08 12:49
Afbeeldingslocatie: http://cdn.tinkertry.com/wp-content/uploads/2013/01/my-month-in-a-european-hotel-with-a-d-link-dir-506l-travel-router.png
Weet iemand waarvoor de middelste contactdoos is? Kom ze in Duitsland tegen, zo ook afgelopen zomer, maar eigenlijk nooit kunnen ontdekken wat het nou precies voor is. Mijn vermoeden zegt dat het iets is van een telefoonkabel, maar het laatste hotel waar ik zat had de telefoon op een andere plek (rechtstreeks aan de muur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Zoals wij stekkers hebben met 4 pinnen, hebben ze daar zo'n ding voor de telefoon. Elk land had zo zijn eigen aansluiting en pas later kwam de modulaire RJ plug. In dat hotel hebben ze waarschijnlijk een keer opnieuw bekabeld en het oude laten zitten. Misschien was het zelfs een voip telefoon die daar aan de muur zat.
Edit: Het is een Telekommunikations-Anschluss-Einheit :D

[ Voor 15% gewijzigd door Ploink op 10-12-2014 08:17 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:50
Goedkope nRF24L01:
LaserJet schreef op woensdag 10 december 2014 @ 22:11:
Voor de echte tweakers/ elektronica mannen kwam ik bij MiniInTheBox voor $0,12 een wlan module tegen.
LaserJet in "[Ervaringen] Online shoppen in China - Deel 2"

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:54
Als ik er op klik is de prijs helaas €2,40, anders had ik er meteen wel een lading van besteld.

• ThinkPad
Ja is helaas alweer aangepast:
BoAC schreef op donderdag 11 december 2014 @ 13:21:
En de prijs is alweer bijgesteld naar $2,50 :D

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 07:00

BoAC

Memento mori

Ik heb er al een paar liggen hier. Hoe sluiten jullie zulke dingen aan in jullie oplossingen? Header eraf solderen en aan een arduino mini gewoon vast solderen met draden?
Uiteraard met een regulater 3.3v tussen :)

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 22:37
Ik ga er een paar PCBs voor millen voor header zoals hij nu is naar 1 reeks..enkel zien voor 5v naar 3v te doen, komen we weg met gewoon weerstanden?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• JDTeunis
Ik sluit ze altijd aan met female-to-male jumpers, maar erg handig is dat niet. Neemt veel ruimte in.

• BoAC

BoAC

Memento mori

Dat is exact mijn probleem vandaar mijn vraag.
Voor een servo mixing projectje heb ik gewoon servo bedrading direct op een Arduino mini gesoldeerd en dat werkt prima.. maar ik vind headertjes eraf solderen niet zo handig ;)

• JDTeunis
Kun je niet aan de andere kant van de pcb solderen? Dan kun je de header gewoon laten zitten mocht je 'm nog een keer willen gebruiken.

• Icekiller2k6
@boac & JDteunis

hoeveel pcbtjes zou je willen hebben? En welke andere componenten?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• BoAC

BoAC

Memento mori

Ben je dan bezig met een inkoop actie? Ik begrijp je vraag niet..

• Icekiller2k6
Ik heb een CNC machien.. ik kan die pcbtjes zelf maken.. dus als ik toch bezig ben kan ik er wel een paar extra maken..

met andere componenten bedoel ik tussen nrfil en out pins

[ Voor 20% gewijzigd door Icekiller2k6 op 11-12-2014 14:13 ]

• BoAC

BoAC

Memento mori

Heb je er een plaatje van? Moet ik het zien als een soort adapter?
Probleem is dat een 1-op-1 header nooit voldoet ;)

• Pizza_Boom
JDTeunis schreef op donderdag 11 december 2014 @ 13:29:
[...]

Als ik er op klik is de prijs helaas €2,40, anders had ik er meteen wel een lading van besteld.
Voor hoeveel stuks? Ik heb er maand of wat terug 20 voor iets van 13 euro gekocht via ebay.

• JDTeunis
Pizza_Boom schreef op donderdag 11 december 2014 @ 15:32:
[...]
Voor hoeveel stuks? Ik heb er maand of wat terug 20 voor iets van 13 euro gekocht via ebay.
Per stuk. Op eBay zijn ze idd een stuk goedkoper.

• Icekiller2k6
BoAC schreef op donderdag 11 december 2014 @ 14:15:
Heb je er een plaatje van? Moet ik het zien als een soort adapter?
Probleem is dat een 1-op-1 header nooit voldoet ;)
Het is dus de header van IRFL naar 1 rij .. dus 2 dubbele rijden naar 1 enkele rij. Iig moet het nog uittekenen... :) daarmee als je nog weerstanden of iets er tussen wilt.. now is the moment to ask :)

• BoAC

BoAC

Memento mori

Icekiller2k6 schreef op donderdag 11 december 2014 @ 16:07:
[...]

Het is dus de header van IRFL naar 1 rij .. dus 2 dubbele rijden naar 1 enkele rij. Iig moet het nog uittekenen... :) daarmee als je nog weerstanden of iets er tussen wilt.. now is the moment to ask :)
Omdat er 3.3v nodig is wil ik er een AMS1117 tussen zetten als regulator met 2 ceramische en 2 electrolytische condensatoren. Maargoed ik weet nog niet hoe ik het wil op gaan zetten :)

Er moet namelijk ook een GPS module mee. Misschien wil ik ook de mini op 3.3v laten werken. Dat zou invloed hebben op het plannetje..

• Pizza_Boom
Iemand hier ervaring met de PICkit 3? Ik heb hem sinds gister en krijg hem niet geconnect met mijn laptop. MPLAB IDE ziet hem simpelweg niet, terwijl PICkit 2 prima draait.
JDTeunis schreef op donderdag 11 december 2014 @ 15:48:
[...]

Per stuk. Op eBay zijn ze idd een stuk goedkoper.
Je bent alleen 4 weken onderweg, mja, als dat, zoals in mijn geval, niet uitmaakt, waarom niet. Nu nog even vechten met de programmering ervan t.o.v. I2C vanaf een PICje.

[ Voor 50% gewijzigd door Pizza_Boom op 11-12-2014 17:03 ]

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als in ; helemaal niets?
PICKIT 3 lijkt soms erg gevoelig op welke USB poort je hem prikt. Vermijd USB hubs, zoals bij wel meer debuggers.

Ook kwam mijn laatste bestelde PICKIT3 (<1 maand terug oid) met oude firmware die niet met MPLAB X werkte. Ik kon hem enkel benaderen vanaf MPLAB IDE, die hem vervolgens update naar firmware die MPLAB X wel kon gebruiken.
Beetje jammer dat je dus 2 software pakketen moet installeren om hem te gebruiken (nog even te zwijgen als je Linux/Mac-only user zou zijn).

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik ben ook weleens setups tegen gekomen waar een USB hub juist problemen oploste doordat het apparaat wat timing issues had bij mijn USB3.0 chipset.

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Zo mijn eerste WIP resultaat van een nieuw projectje 'echo>picture', een light-painting device >:)
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/eerstepogingK.jpg

Dit is gemaakt met een 1meter ledstring van 60 APA102 leds aangestuurd met een Atheros AR9331.(uClinux)
Mbv wifi en een telefoon kan ik verschillende plaatjes inladen en afspelen.
Bron van deze foto.
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/plaatje1K.jpg
60x2000, foto duur: 53 sec.

Maar het gaat nog leuker worden want ik heb 5 meter 144leds/meter APA102 in bestelling staan :9~
Dat zou dus betekenen dat ik een HD light-painting device kan maken van 5 METER _/-\o_ .
(al zal dit waarschijnlijk niet erg praktisch meer zijn merk ik nu)

[ Voor 4% gewijzigd door Mr-Beamer op 11-12-2014 23:44 ]

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ploink schreef op woensdag 10 december 2014 @ 08:09:
Zoals wij stekkers hebben met 4 pinnen, hebben ze daar zo'n ding voor de telefoon. Elk land had zo zijn eigen aansluiting en pas later kwam de modulaire RJ plug. In dat hotel hebben ze waarschijnlijk een keer opnieuw bekabeld en het oude laten zitten. Misschien was het zelfs een voip telefoon die daar aan de muur zat.
Edit: Het is een Telekommunikations-Anschluss-Einheit :D
Oja, thanks voor de info!
Hans1990 schreef op donderdag 11 december 2014 @ 22:38:
Als in ; helemaal niets?
PICKIT 3 lijkt soms erg gevoelig op welke USB poort je hem prikt. Vermijd USB hubs, zoals bij wel meer debuggers.

Ook kwam mijn laatste bestelde PICKIT3 (<1 maand terug oid) met oude firmware die niet met MPLAB X werkte. Ik kon hem enkel benaderen vanaf MPLAB IDE, die hem vervolgens update naar firmware die MPLAB X wel kon gebruiken.
Beetje jammer dat je dus 2 software pakketen moet installeren om hem te gebruiken (nog even te zwijgen als je Linux/Mac-only user zou zijn).
Ik heb 3 van de 4 poorten gebruikt. Wellicht van belang, allen zijn USB 3.0 poorten. Het lijkt, als ik zo de internetfora af struin, te liggen aan de combinatie W7 64bit en PICkit 3. Bij een maatje met een 32bit versie en alleen maar USB 2.0 poorten pakte hij hem wel en kreeg ik meteen de firmwareupdate eroverheen. Die kreeg hem verder, na flink pielen, ook geprogrammeerd. Het is best een koppig beestje, zo blijkt. Thuis de stoute schoenen aangetrokken en eens mijn oude Vista laptop erbij gepakt. Ook die zag hem inderdaad, maar die is zo traag geworden dat vervolgens MPlab vast liep. 8)7

Als ik hem eraan hang met MPlab open en in bijv. de debugger mode, dan krijg ik in eerste instantie de melding: "No PICkit3 connected". Druk ik dan op reconnect, dan komt er het volgende te staan:
PICkit 3 detected
Connecting to PICkit 3...
PK3Err0038: Failed to initialize PICkit 3.

Failed to properly connect to PICkit 3

Hij ziet dus iets, maar niet wat ik wil.
Sissors schreef op donderdag 11 december 2014 @ 22:58:
Ik ben ook weleens setups tegen gekomen waar een USB hub juist problemen oploste doordat het apparaat wat timing issues had bij mijn USB3.0 chipset.
Ik heb mijn USB 2.0 HUBje inderdaad al geprobeerd, maar dat leverde niets op.

Afijn, we gaan maar eens MPlab X IDE downloaden en proberen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Mr-Beamer schreef op donderdag 11 december 2014 @ 23:28:
Zo mijn eerste WIP resultaat van een nieuw projectje 'echo>picture', een light-painting device >:)
[afbeelding]

Dit is gemaakt met een 1meter ledstring van 60 APA102 leds aangestuurd met een Atheros AR9331.(uClinux)
Mbv wifi en een telefoon kan ik verschillende plaatjes inladen en afspelen.
Bron van deze foto.
[afbeelding]
60x2000, foto duur: 53 sec.

Maar het gaat nog leuker worden want ik heb 5 meter 144leds/meter APA102 in bestelling staan :9~
Dat zou dus betekenen dat ik een HD light-painting device kan maken van 5 METER _/-\o_ .
(al zal dit waarschijnlijk niet erg praktisch meer zijn merk ik nu)
Ik mis de Henk!!! http://ic.tweakimg.net/ext/i/1221246933.png

Wel cool, maar hoe heb je dit nou gefotografeerd? Staat de camera stil en beweegt de LED-strip? Of andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 21:24:
[...]

Wel cool, maar hoe heb je dit nou gefotografeerd? Staat de camera stil en beweegt de LED-strip? Of andersom?
ja ik snap er ook niks van, openstaande sluiter ws maar dan die patroontjes.. en de timing.. we willen de geheime bouwtekeningen zien ! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
De achtergrond is statisch, dus de camera ook. Mrbeamer is met een led string over het veld gerend met de sluiter open. Wel heel leuk gedaan :)

Zelfde idee als dit, maar dan lineair ipv in een rondje.
Afbeeldingslocatie: http://assets.inhabitat.com/wp-content/blogs.dir/1/files/2013/06/Monkey-Light-Pro-537x383.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Ploink op 12-12-2014 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Ik denk dat ik te moe ben voor deze shit. Ik probeer al weken een lcd st7565 display aan de praat te krijgen, maar ik krijg het maar niet voor elkaar. ik heb alle componenten al uitgewisseld: de cpu, de level converter, de caps, en zelfs het display zelf (ik heb er een paar liggen). Niet direct opzoek naar een antwoord hier, maar gewoon ff mijn ei kwijt.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Relatief safe ook nog, met alle stukken geïsoleerd... Geen doorsnee domme Rus iig. :P

Met de PICkit 3 weer een stap verder in het testen. MPLAB X herkent hem wel, compleet met serialnumber, maar daar mis ik een stuk headercode ofzo, waardoor het debuggen niet gaat... Bizar, want ik had gewoon een project uit MP LAB IDE geopend. Echter ziet MPLAB X de PICkit 2 weer niet. :F :F

Nouja, eerst maar eens zoeken naar een manier om PICkit 2 de 16(L)F1455/59 te laten herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@robv: fout in je code en heb je overal spanning?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Damic schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 00:16:
@robv: fout in je code en heb je overal spanning?
Geen idee, maar ik ga gewoon wel weer opnieuw beginnen met een los prototype van cpu+display en de gLCD lib. Het klote is dat dit zo'n 1mm pinout ding is met geintegreerde st7565r controller op 3v, waardoor je logiclevel moet shiften. Daarbij ook geen hulp aan de slechte documentatie over de te gebruiken charger caps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 07:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat ik het ambetantste vind is dat ze alles met arduino libs leveren Blijkbaar ook puur C :)
https://github.com/adafruit/ST7565-LCD

[ Voor 33% gewijzigd door Damic op 13-12-2014 10:29 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Rob, exact welk lcd heb je? Kun je een schema met componentwaarden posten? Ik heb een lcd met diezelfde chip hier en die werkt, dus dan kunnen we een zoek-de-verschillen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenuh
  • Laatst online: 27-12-2023
Ik ben op school ook met een ST7565R display bezig (EA DOGL-128-6) en die werkt ook prima. Misschien kun je iets meer delen?

Voor al die caps gebruik ik gewoon ceramische 1uF.

[ Voor 17% gewijzigd door Joenuh op 13-12-2014 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
RobV schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 10:19:
[...]

Geen idee, maar ik ga gewoon wel weer opnieuw beginnen met een los prototype van cpu+display en de gLCD lib. Het klote is dat dit zo'n 1mm pinout ding is met geintegreerde st7565r controller op 3v, waardoor je logiclevel moet shiften. Daarbij ook geen hulp aan de slechte documentatie over de te gebruiken charger caps.
Ik heb met onderstaande display in project verwerkt met dezelfde chip. Ik stuur hem aan met SPI.
Afbeeldingslocatie: http://img-europe.electrocomponents.com/largeimages/R0564422-01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2r3fa7d.png

Ik zie dat het plaatje niet 100% duidelijk is, dus bij deze condensators die ik erop heb staan:
V0-V4 naar GND: 1u
Vout naar GND: 2u2
CAP2P naar CAP2N: 2u2
CAP3P naar CAP1N: 2u2
CAP1P naar CAP1N: 2u2
Verder nog 2u2 en 100n op de 3V3 voedingslijn.

Welke display gebruik jij?
Ik kan eventueel nog wel een pdf van de ST7565R opsnorren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Gloeiende gloeiende. Het lijkt erop dat Microchip alle windowsondersteuning voor de PICkit 3 heeft laten vallen per zomer 2013... En het hebben van alleen maar USB 3.0 en W7 64bit de fouten veroorzaakt voor de connectie, welk van de 2 het precies is weet ik niet, beide geven losse problemen.

Verder is MPLAB X best wel schijt. System restore gedaan (had wat verneukt) en sindsdien niet meer teruggezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
3xhaas schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 12:32:
[...]

Ik zie dat het plaatje niet 100% duidelijk is, dus bij deze condensators die ik erop heb staan:
V0-V4 naar GND: 1u
Vout naar GND: 2u2
CAP2P naar CAP2N: 2u2
CAP3P naar CAP1N: 2u2
CAP1P naar CAP1N: 2u2
Verder nog 2u2 en 100n op de 3V3 voedingslijn.

Welke display gebruik jij?
Ik kan eventueel nog wel een pdf van de ST7565R opsnorren.
Bedankt voor je hulp, 3xhaas. Helaas was ik al op de hoogte van sheets.

Ik heb ook deze st7565r sheet gevonden.
Dit is mijn newhaven display datasheet dit ik gebruik. Dit is de datasheet van een bijbehorend breakout board. Ik gebruik mijn eigen breakout board (zie verder) omdat deze breakout niet in mijn behuizing past (telefoon). Genoeg leeswerk.

Vandaag heb ik de logic analyser erbij gepakt. De capture bevestigt de startup-sequence op de 5v lijnen uit de chip. Ik heb ook gekeken naar de data packets die volgen, en die kloppen allemaal. De timing van de clock lijkt ook prima binnen de marges van minimaal 10ns (29.753ns clock frequency).

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nmmVXNrl.png

Hier het (detail) schema van mijn capacitors connectie van de CPU naar het display (alle caps 1.0uF), de VCC is hier 3.3v:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/AXIyJPol.png

De volgorde van de lijnen heb ik ook al 20x nagelopen, daarvan ben ik overtuigd dat het werkt.

Wat ik nog NIET gedaan heb, is de logic analyser gedraaid NA de 3v3 level conversie. Dat gaan we morgen eens uitproberen.

EDIT: ^^ De logic analyser toont ook de juiste signalen na de level converter. Ik heb nog even de voltmeter over de caps gehaald, maar die komen niet boven de 2.5v. Terwijl de VDD wel 3v is. Zou het kunnen zijn dan mijn caps gekapt zijn zonder dat ik het door heb? Kan ik dat meten?

[ Voor 10% gewijzigd door RobV op 13-12-2014 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 13:56:
Gloeiende gloeiende. Het lijkt erop dat Microchip alle windowsondersteuning voor de PICkit 3 heeft laten vallen per zomer 2013... En het hebben van alleen maar USB 3.0 en W7 64bit de fouten veroorzaakt voor de connectie, welk van de 2 het precies is weet ik niet, beide geven losse problemen.

Verder is MPLAB X best wel schijt. System restore gedaan (had wat verneukt) en sindsdien niet meer teruggezet.
Windows 7 64-bit heeft bij mij uiteindelijk gewerkt; maar MPLAB X draait wel beter op Linux Mint/Xubuntu dan Windows 7. Ik heb op W7 gewoon te vaak connection errors gezien, of gekke fratsen (bvb project programmeren die net powered-up is, reset de PICKIT3 eerste poging de target 20x zonder verder iets te doen.. bij tweede programmeerpoging wordt er pas een HEX file geladen - en blijft gelukkig dat ook zo.. d'r is omheen te werken, maar is wel frustrerend als je daar eerst achter moet komen)
Waar heb je die "EOL" eigenlijk gelezen? Ik ben wel benieuwd..

De USB support van Microchips debuggers op Windows is wel langer brak, en IMHO moeten ze dat gewoon een keer fixen. Vooral omdat ze een eigen USB stack promoten en dan mompel ik iets over "eat your own dog food". Bij mij werkt de PICKIT3 ook enkel op PC poorten en niet via hubs. USB3.0 poorten kunnen misschien ook niet leker werken.
De enige debuggers waarbij ik vergelijkbare (lees: ergere) problemen heb ervaren is TI Stellaris ARM bordjes.

System restore vind ik altijd spannend bij dev tools. Die doen vaak zoveel aanpassingen/installaties dat je daar regelmatig ook weer wat mee stuk kan maken.
MPLAB X heeft verbeteringen op zijn voorganger MPLAB IDE, maar is wel bloated/traag omdat het Java is.

Vergezocht & veelgevraagd: installeer eens een VM met Ubuntu/jouw favoriete linux distro en MPLAB X er op. Met VirtualBox of VMWare player (beide gratis) kan je USB apparaten doorlussen naar je VM en ik kon daar gewoon PICs mee kon programmeren/debuggen met de PICKIT3. Misschien het proberen waard (wel gedoe).. hopelijk dat dan de USB3.0 "transparant" is geworden.

[ Voor 16% gewijzigd door Hans1990 op 13-12-2014 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
recent ben ik ook aan de slag gegaan met MPLAB X op win7 64bit, maar dan met ICD3.
Tot nu toe hier geen problemen mee.
Moest alleen wel een ICD3 aanschaffen, omdat mijn ICD2 niet meer ondersteund werd door 64 bit windows.

Ik vind zelf MPLAB X wel een toegevoegde waarde tov MPLAB IDE 8 waar ik hiervoor mee werkte.
Enige irritante is dat je niet meer eenvoudig een mch file met EEPROM config kan laden.
Die moet je nu eerst gaan omzetten in hex en dan aan je project toevoegen.
Dit maakt het een stuk lastiger om flexibel te zijn met verschillende EEPROM configs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

@ThinkPad

Je wilde Henk :)
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/henkw.jpg
in het wit
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/henkz.jpg
en in het zwart.

De camera staat op een statief, de led strip beweeg je voor de camera met de juiste snelheid.
Bij deze foto's heb ik een sluitertijd van 6 seconden gebruikt.

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hahaha awesome _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:19
Awesome! :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
M a r c o schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 20:03:
recent ben ik ook aan de slag gegaan met MPLAB X op win7 64bit, maar dan met ICD3.
...
Ik heb laatst nog de Picstart plus uit de kast getrokken. Dat ding is al 15 jaar oud ofzo :D maar werd nog ondersteund door Mplab X. Het bleek dat mijn pc te snel was en de serial port buffer overliep. Ik had de cpu snelheid in bios terug gezet, maar elders las ik dat uitschakelen van de TX fifo ook helpt.

Jaren geleden heb ik daar nog een PUM voor gekocht. Toen ik een keer problemen had met de power jack bleek dat het ding zichzelf gewist had. Microchip was de brown-out vergeten en blijkbaar had hij per ongeluk de wis procedure uitgevoerd :( Toen een andere pic programmer, zo'n gekke ronde pillendoos, geleend om hem via een zelf gesoldeerde ICSP header weer te reanimeren met nieuwe firmware.
Wijze les, altijd de brown-out fuse programmeren :)
RobV schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 10:19:
[...]

Heb je al eens goed naar de contrast instelling gekeken?
Ik heb wel eens gehad bij een text display dat het contrast zo fout ingesteld was dat je gewoon niks kon zien. Ik maar debuggen, maar het display deed het al die tijd prima :F Ik kwam er achter toen ik heel schuin op het display keek en met moeite net heel vaag mijn tekst kon zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ploink schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 23:02:
[...]

Ik heb laatst nog de Picstart plus uit de kast getrokken. Dat ding is al 15 jaar oud ofzo :D maar werd nog ondersteund door Mplab X. Het bleek dat mijn pc te snel was en de serial port buffer overliep. Ik had de cpu snelheid in bios terug gezet, maar elders las ik dat uitschakelen van de TX fifo ook helpt.
probleem bij de ICD2 was de usb driver voor 64 bit.
De oudere versies hebben een Cypress ic voor usb. de nieuwe versies hadden een usb chip van Microchip zelf. Voor de laatste versie konden ze zelf de driver updaten. maar voor de eerdere niet.
Dus ondanks dat ik mijn ICD2 nog maar 2 jaar had, bleek het toch een oudere te zijn, en had ik dus pech.

Tot zover de oude PC laten staan om te programmeren. Maar nu ik een nieuw project had toch een ICD3 mogen aanschaffen.
...Toen een andere pic programmer, zo'n gekke ronde pillendoos, geleend om hem via een zelf gesoldeerde ICSP header weer te reanimeren met nieuwe firmware.
dat is dus een ICD2/3 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Nee dat is duidelijk transparant, je mist de zwarte leds :+
Toch prachtig resultaat _o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenn023
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-05 22:35
Leuk die ledstrip! Ik heb twee jaar geleden voor school ook zoiets gedaan, maar dan met een draaiend fietswiel.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EZTa9sw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Hans1990 schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 19:53:
Vergezocht & veelgevraagd: installeer eens een VM met Ubuntu/jouw favoriete linux distro en MPLAB X er op. Met VirtualBox of VMWare player (beide gratis) kan je USB apparaten doorlussen naar je VM en ik kon daar gewoon PICs mee kon programmeren/debuggen met de PICKIT3. Misschien het proberen waard (wel gedoe).. hopelijk dat dan de USB3.0 "transparant" is geworden.
Ja, ik werk dus nooit met Linux (en heb er ook nog nooit mee gewerkt... Afijn, ik heb een of andere laptop uit het jaar 0 met XP erop uit het stof getrokken, uit een ander doos een UTP Switch en wat lengtes kabel getrokken en toen het zooitje gaan downloaden. Ding had een verse SP install, dus na alle updates en dergelijke draaien we nu, zo goed en zo kwaad als het gaat met 512 MB RAM, MP LAB en wordt de PICkit 3 probleemloos herkend. Volgend punt: De device data updaten zodat ook de 16(L)F1455 en 1459 gezien worden. Zie net dat mijn 24F16KA101 al gewoon in de lijst staat.

En oja: waarop UTP? Deze laptop is uit het jaar 0, er zit nog een seriële muispoort op (naast 4x USB), een seriële printeraansluiting, een S video en een aansluiting voor een wifi kaart, zo'n grote externe. En waar die is, ik weet het niet. :P We spreken over een pentium 4 8)
Oja, het geluid gaat nog met een authentiek draaiknopje. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ploink schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 23:02:
[...]
Heb je al eens goed naar de contrast instelling gekeken?
Ik heb wel eens gehad bij een text display dat het contrast zo fout ingesteld was dat je gewoon niks kon zien. Ik maar debuggen, maar het display deed het al die tijd prima :F Ik kwam er achter toen ik heel schuin op het display keek en met moeite net heel vaag mijn tekst kon zien.
Contrast gaat via software, en die heb ik op 0x10 staan. Ook de st7565 demo van arduino gedraaid, met de juiste pins, maar helaas. ik ben echt overtuigd dat het aan mijn caps ligt nu, ik heb echt alles geprobeerd.

edit: tantaal? radiaal? elco? gebruik ik misschien het verkeerde type? ik heb tantaal 1 uF gebruikt tot nu toe.

edit 2: ik lees net dat bij tantaal de orientatie van belang is (van radiaal wist ik dat wel), klopt dat?

[ Voor 13% gewijzigd door RobV op 14-12-2014 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somososan
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 08:50
Tantaal condensatoren zijn idd extreem polair. Je hoeft ze alleen maar een korte tijd verkeert om aan te sluiten om ze op te blazen.

[ Voor 0% gewijzigd door somososan op 14-12-2014 11:50 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
somososan schreef op zondag 14 december 2014 @ 11:50:
Tantaal condensatoren zijn idd extreem polair. Je hoeft ze alleen maar een korte tijd verkeert om aan te sluiten om ze op te blazen.
Ongelofelijk dat ik met zo een basis-ding al weken aan het stoeien ben.. 8)7

Maar wat telt is het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OeaiVt6l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
somososan schreef op zondag 14 december 2014 @ 11:50:
Vergeet de overspanning niet. Dan knallen ze uit elkaar :D

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
RobV schreef op zondag 14 december 2014 @ 11:14:
[...]
edit 2: ik lees net dat bij tantaal de orientatie van belang is (van radiaal wist ik dat wel), klopt dat?
Oeps...
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0e/Polarity-rectangular-chips.jpg
Edit: Dit is ook wel een instinker, want bij gewone 'natte' elco's is de dikke streep juist de MIN 8)7

Dat verklaart je 2.5V, de double layer gaat afbreken en dan maakt de cap min of meer sluiting. Als je ze direct op een stevige voeding zou zetten komt er rook uit.

Tantaal is het metaal waar de cap van gemaakt is. Radiaal vs axiaal geeft aan waar de aansluitingen zitten.

Ik raad je aan om keramische condensatoren te gebruiken. Let daarbij wel goed op het maximum voltage en het materiaal, vermijd Y5V en Z5U, maar X5R en X7R is prima.
*O*

[ Voor 16% gewijzigd door Ploink op 14-12-2014 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
RobV schreef op zondag 14 december 2014 @ 12:12:
[...]

Ongelofelijk dat ik met zo een basis-ding al weken aan het stoeien ben.. 8)7

Maar wat telt is het volgende:

[afbeelding]
Zit in zo'n ding nou nog een processor of is dit gewoon een soort matrix die je net als een 7 segment display snel achter elkaar in verschillende kolommen programmeert en de letters door de snelheid van verwisselen van kolommen nog blijven staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Pizza_Boom schreef op zondag 14 december 2014 @ 13:38:
[...]
Zit in zo'n ding nou nog een processor of is dit gewoon een soort matrix die je net als een 7 segment display snel achter elkaar in verschillende kolommen programmeert en de letters door de snelheid van verwisselen van kolommen nog blijven staan?
In dit display zit een ST7565r processor die voor de kolommen en rijen zorgt. Via SPI stuur je commando's on een byte van het display memory te vullen (go to row y, go to column x, write 8 bits, etc).

Voor Arduino is er een standaard lib die ook lijntjes enzo kan tekenen. Ik heb mijn eigen lib gemaakt om hem zo lightweight mogelijk te maken (alle overbodige meuk eruit) en enkele performance-verbeteringen toe te passen (zoals damage regions en text alignment en fonts in PROGMEM).

Ik ben ERG blij dat het nu werkt. En zelfs dat is een understatement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
RobV schreef op zondag 14 december 2014 @ 13:45:
[...]

In dit display zit een ST7565r processor die voor de kolommen en rijen zorgt. Via SPI stuur je commando's on een byte van het display memory te vullen (go to row y, go to column x, write 8 bits, etc).

Voor Arduino is er een standaard lib die ook lijntjes enzo kan tekenen. Ik heb mijn eigen lib gemaakt om hem zo lightweight mogelijk te maken (alle overbodige meuk eruit) en enkele performance-verbeteringen toe te passen (zoals damage regions en text alignment en fonts in PROGMEM).

Ik ben ERG blij dat het nu werkt. En zelfs dat is een understatement.
Van Arduino heb ik niet veel verstand (zal er vast wel eens komen, gewoon, omdat het kan), maar je idee kan ik wel volgen.
Maar die 7565 doet dus feitelijk al wat ik zei. En je zou door er 1 moederarduino op te zetten, meerdere achter/naast elkaar kunnen zetten? Of moet je dan richting I2C oid? Is een lopende tekst ook mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
En je zou door er 1 moederarduino op te zetten, meerdere achter/naast elkaar kunnen zetten? Of moet je dan richting I2C oid? Is een lopende tekst ook mogelijk?
SPI en I2C zijn beide busprotocollen. SPI werkt met een chip select lijntje die je laag moet maken om het slave device aan het luisteren te krijgen. I2C werkt met een adres wat je eerst moet versturen. Verder kan SPI over het algemeen op een veel hogere clocksnelheid communiceren al zijn er ook wel enkele I2C die boven de (standaard) 100/400kHz kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Ah tantaaltjes verkeerdom gebruikt, tja, daar had niemand nog aan gedacht. In je definitieve ontwerp kun je voor dit soort situaties en dit soort waarden (1-22uF) beter keramische condensatoren gebruiken: goedkoper, non-polair, vliegen niet in brand bij lichte overspanning (16 V op 6.3V tantaal -> vuur) en meestal net zo geschikt. Let wel op dat je ze niet te dicht bij de rand van de print zet anders kunnen ze beschadigen wanneer ze na productie losgesneden worden uit het panel. Daar zie je niks van, maar ze gaan ineens een ongewenste parallelweerstand ontwikkelen.

Mooi dat het werkt nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

In het algemeen gewoon nooit tantaal gebruiken behalve als je ontzettend goed weet waar je mee bezig bent. Tantaal heeft nog maar heel weinig toepassingsgebieden waar het meerwaarde biedt boven keramisch of aluminium elektrolytisch.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
3xhaas schreef op zondag 14 december 2014 @ 14:44:
[...]

SPI en I2C zijn beide busprotocollen. SPI werkt met een chip select lijntje die je laag moet maken om het slave device aan het luisteren te krijgen. I2C werkt met een adres wat je eerst moet versturen. Verder kan SPI over het algemeen op een veel hogere clocksnelheid communiceren al zijn er ook wel enkele I2C die boven de (standaard) 100/400kHz kunnen.
Ben momenteel ook bezig met I2C... Puur omdat het waarschijnlijk ook draadloos moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Springuin schreef op zondag 14 december 2014 @ 14:59:
Ah tantaaltjes verkeerdom gebruikt, tja, daar had niemand nog aan gedacht.

Mooi dat het werkt nu!
Ik had voor mijn pcb ook smd keramisch genomen, vandaar ook het gebruik van het symbooltje met die twee streepjes in het schema. Dan denk je de richting maakt niet uit. Helaas gaat dat dus niet op (zie je de denkfout?) om het schema te testen had ik het opnieuw opgebouwd op een gaatjesboard (stabieler dan een breadboard), maar bij het verplaatsen van de componenten let je dan. niet op de orientatie. En de enige 1uF die ik nog had liggen waren tantaal. Logische verklaring, jammer dat het me 6 maanden (!) gekost heeft om zo verder te komen.

[ Voor 27% gewijzigd door RobV op 14-12-2014 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Als je een attiny2313 op een 8MHz resonator laat draaien geeft dit voor een UART op 250k baud(DMX) een UBRR van 1: 8000000/16/250000-1.

Kan dit een oorzaak van problemen zijn? Bijvoorbeeld voor de break detectie(start van signaal DMX)?

Wat het ook nog zou kunnen zijn:
Ik zie dat de specificaties voor DMX zijn dat er 2 stop bits worden gebruikt. De code staat ingesteld op één stopbit. Bij mij werkte dit, maar degene waar ik het bordje naartoe gestuurd heb daar werkt de ontvanger niet. Zouden het de stopbits kunnen zijn?

[ Voor 38% gewijzigd door LED-Maniak op 14-12-2014 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ben vandaag wat aan spelen geweest met STM32, heb coocox gebruikt, was zo gewend, lijkt toch altijd allemaal op elkaar, moet alleen even je weg vinden. :) Meeste moeite heb ik met al die drivers(van ST), vind dat eigenlijk maar niks, gebruikte dat ook nooit bij de tiny's, Mega's en Xmega's van Atmel. Maar zie dat bijna alle voorbeelden en uitleg gebruik maken van de drivers van ST, misschien moet ik er dan toch maar eens aan toegeven.

Heb wat met I/O. usart en rtc zitten spelen, dat werkt op zich wel aardig met die drivers. Maar code word er wel erg groot van, overhead is wel erg groot. Normaal doe ik alles zo low level mogelijk in C, direct alle registers aansturen ipv van zo framework gebruiken, dat scheelt bij avr behoorlijk tegenover ASF.

Lastig, tijd steken in leren van ST framework of tijd steken in uitzoeken welke registers ik moet gebruiken. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
mad_max234 schreef op zondag 14 december 2014 @ 20:51:
Lastig, tijd steken in leren van ST framework of tijd steken in uitzoeken welke registers ik moet gebruiken. :)
Misschien wil je dit helemaal niet horen, maar als je wilt Rapid Prototypen dan is een framework wel uberhandig. Pas als je het onderste uit de kan moet halen qua performance of capaciteit wordt het nodig om de boel te gaan optimizen. Je hebt dat natuurlijk nodig als je een bepaalde framerate wilt halen, of nóg meer data versturen binnen 1 second.

Je kunt natuurlijk 2 weken gaan puzzelen om de driver te laten passen binnen een 8kb Atmel of gewoon een 32Kb Atmel pakken, zodat je je kunt focussen op het afkrijgen van je prototype.

Dit zijn slechts voorbeelden... En soms is het gewoon leuk om het voor elkaar te krijgen met minimale resources.

[ Voor 4% gewijzigd door RobV op 14-12-2014 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

ik vraag het me af, met AVR's ben ik sneller met mijn eigen lib's dan met drivers van atmel. Als bijvoorbeeld usart nodig heb dan moet ik bij ASF minimaal net zoveel instellen dan dat ik bij mijn eigen lib moet die gewoon via registers ingesteld word. Maar ASF is ook een stuk lomper, meer resource nodig, meer files, etc

Ik ga er nog even nachtje over slapen. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik weet dat STM eindelijk bezig is ook met hun drivers voor verschillende MCUs aan elkaar gelijk te maken, daarvoor was dat anders voor verschillende MCUs met identieke peripherals. Maar dan nog zijn de header files voor die drivers zo verschrikkelijk lang en vaak moet je toch nog een datasheet erbij pakken, dat ik dan vaak net zo lief het op register niveau zelf doet, al verschilt het wel wat per peripheral.

Als je een framework zou willen gebruiken voor STM32s zou ik eerder een mbed erbij pakken. Intern gebruikt die weer de STM drivers, maar dan heb je iig het voordeel van snel kunnen prototypen ipv dat je nog tijden bezig bent met functies uitvogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Iemand enig idee waar je devicefiles voor MPLAB IDE vandaan kan toveren? Ik zoek er eentje voor de PIC16F1455 en 1459, maar kan het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

mad_max234 schreef op zondag 14 december 2014 @ 21:24:
ik vraag het me af, met AVR's ben ik sneller met mijn eigen lib's dan met drivers van atmel. Als bijvoorbeeld usart nodig heb dan moet ik bij ASF minimaal net zoveel instellen dan dat ik bij mijn eigen lib moet die gewoon via registers ingesteld word. Maar ASF is ook een stuk lomper, meer resource nodig, meer files, etc

Ik ga er nog even nachtje over slapen. :)
Hoe meer ik bezig ben met high-level programmeren, des te meer het erop lijkt dat Atmel en ST hun libraries proberen te laten aansluiten bij het soort (C++, objective) programmeerparadigma's van high-level spul. Als je het op die manier bekijkt zijn hun libraries wel te begrijpen.

Maar ja, doorgaans geldt: eigen libs en code is makkelijker en sneller voor (écht) embedded spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
ik moet toegeven dat ik geen ervaring heb met PIC, wel met Arduino en Fez/micro.net..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Sissors schreef op zondag 14 december 2014 @ 21:56:
Ik weet dat STM eindelijk bezig is ook met hun drivers voor verschillende MCUs aan elkaar gelijk te maken, daarvoor was dat anders voor verschillende MCUs met identieke peripherals. Maar dan nog zijn de header files voor die drivers zo verschrikkelijk lang en vaak moet je toch nog een datasheet erbij pakken, dat ik dan vaak net zo lief het op register niveau zelf doet, al verschilt het wel wat per peripheral.

Als je een framework zou willen gebruiken voor STM32s zou ik eerder een mbed erbij pakken. Intern gebruikt die weer de STM drivers, maar dan heb je iig het voordeel van snel kunnen prototypen ipv dat je nog tijden bezig bent met functies uitvogelen.
Dacht dat dat al het geval was, dat drivers gedeeld werden tussen groot aantal type stm32 chips. En ben met je eens, je moet niet te ver doorslaan met intergreren van verschillende uC. Bij Atmel hebben ze nu veel drivers geschikt gemaakt voor Mega's, Xmega's en SAM's, dat geldt ook voor arduino trouwens, word er allemaal wat rommelig van als je door de codes heen moet lezen.

Met framework bedoelde ik de verzameling drivers(componenten) van ST of Atmel met zijn drivers(ASF). :)
mux schreef op zondag 14 december 2014 @ 22:26:
[...]

Hoe meer ik bezig ben met high-level programmeren, des te meer het erop lijkt dat Atmel en ST hun libraries proberen te laten aansluiten bij het soort (C++, objective) programmeerparadigma's van high-level spul. Als je het op die manier bekijkt zijn hun libraries wel te begrijpen.

Maar ja, doorgaans geldt: eigen libs en code is makkelijker en sneller voor (écht) embedded spul.
Ik heb geen moeite met lezen van de drivers, kost alleen veel tijd om het door te lezen en te onthouden wat het deed. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
mad_max234 schreef op maandag 15 december 2014 @ 11:41:
[...]
Met framework bedoelde ik de verzameling drivers(componenten) van ST of Atmel met zijn drivers(ASF). :)
Begrijp ik, maar je kan dus ook voor een niveautje verder qua framework gaan. Voordeel is dat je dan wel iets hebt wat tijd scheelt voor rapid prototyping. Probleem wat ik heb met die device drivers is dat ze alles moeten kunnen, en je elk bitje kan zetten. Waarbij je alsnog de datasheet erbij moet pakken wat elk bitje doet en de header files met info over de drivers gigantisch lang zijn.

Bij een mbed, maar ook Arduino, heb je niet al die opties, dus je kan het gewoon gemakkelijk direct gebruiken, en je dan richten op de dingen die wel kritiek zijn voor jouw toepassing. Als je bijvoorbeeld elke paar minuten ruwweg een batterij spannign moet checken voldoet AnalogRead/AnalogIn prima en is daar meer moeite in steken zonde van je tijd. Moet je natuurlijk het maximale uit de ADC halen dan kan je alsnog zelf je driver maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

... als de piece of shit arduino software überhaupt werkt, als je programmer wordt ondersteund, etc....

Arduino werkt letterlijk op één van mijn Windows 8-machines. Waarom werkt het op de anderen niet? Niet-ondersteunde USB 3.0 controller, incompatibiliteit met de java-versie (die ik persé moet hebben vanwege yawcam en crashplan). Op een andere computer werkt het theoretisch wel, maar ieder project dat ik *wil* gebruiken in Arduino heeft teveel files, dus het past niet in de interface, en gezien de machine alleen via RDP/VNC te bereiken is en vast zit aan 800x600 resolutie kan ik niet eens in de dropdown-list het bestand selecteren wat ik zou willen editen.

Rapid prototyping? Rapid headache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ik heb nauwelijks ervaring met het gebruik van drivers. PIC16 programmeerde ik gewoon in asm met de datasheet er bij. Ik was zelfs te lui om I2C/ISP peripherals te gebruiken, een simpel lusje met een rotate-through-carry en een paar NOPs werkt ook prima. Bovendien kon ik die hergebruiken want de peripherals werken bij elke pic weer anders. Pas met atmega ben ik in C gaan programmeren en eerlijk gezegd mis ik ASM soms wel, vooral het carry bit.

Ik programmeer te weinig om echt een nieuwe werkwijze aan te leren, dus ik doe dat nog steeds hetzelfde nu in C, met de datasheet er naast, een paar macro's voor eenvoudige bit adressering en verder gewoon even opzoeken welke registers ik moet poken om een PWM op poort X met frequentie F te krijgen.

Ik denk dat een goede library wel handig is voor communicate, RS232, I2C/SPI en vooral hogere protocollen., maar bijvoorbeeld timers en PWM, die zijn op elke chip weer anders, vaak op heel veel verschillende manieren te gebruiken. Ik kan me niet goed voorstellen dat je al deze functionaliteit kan vangen in een generieke lib die je voor heel veel chips kan gebruiken. Bovendien pakken libs resources die je misschien voor andere zaken nodig hebt. Als je alles zelf doet dan heb je meer overzicht in welke timer je waarvoor gebruikt enzo.

Kan iemand zich nog de java hype herinneren? Er kwamen zelfs java microcontrollers op de markt die je met "het framework" kon programmeren en zelfs native bytecode uit konden voeren, maar daar hoor je niks meer van. Ik denk dat een framework gewoon niet past op het diverse ecosysteem van microcontrollers. Alleen voor Cypress PsoC zou het kunnen werken omdat de hardware flexibel genoeg is, dat vind ik wel een interessante ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mux schreef op maandag 15 december 2014 @ 12:42:
... als de piece of shit arduino software überhaupt werkt, als je programmer wordt ondersteund, etc....
[...]
:D
Ik heb wel eens aan Arduiono gesnuffeld en wat me opviel was dat DigitalRead/Write bagger traag is, dat je geen idee hebt welke chip resources gebruikt worden door een lib, dat je in de problemen komt omdat je een 20MHz xtal gebruikt ipv 16MHz (omdat niet alle lib functies dat goed incalculeren in de timings), en dat je dure JTAG-ICE mk2 onbruikbaar is. Ik was er snel klaar mee.

Leuk die modulariteit van Arduino, maar ik krijg wel eens de indruk dat veel gebruikers nooit een datasheet hebben gelezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ploink op 15-12-2014 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Arduino is gewoon verzameling C functie die gewoon alles uit handen heeft genomen, maar kan natuurlijk gewoon C gebruiken als DigitalWrite te traag is. Ook functies als shiftout zijn zeer traag, maar dat kan je simpel aanpassen.Maar verder vind ik de arduino erg fijn werken, is allemaal zeer duidelijk en simpel, als je de haken en ogen kent dan is het allemaal niet zo probleem, je kan altijd terugvallen op C of ASM voor stukjes code waarvoor het belangrijk is.

Je kan gewoon bootloader en board.txt aanpassen voor 20Mhz kristal, zijn ook zat kant en klare bootloaders in omloop, 8Mhz, 16MHz en 20MHz zijn vrij gangbare snelheden voor arduino bootloaders. Maar goed we hebben afgesproken dat we standaard 16MHz gebruiken, dan weet je dat je altijd goed zit, in principe alles zal dan werken out of the box, voor de overige frequenties heb je geen garantie.

Wat ik persoonlijk nooit heb gesnapt is dat ze de standaard bootloader niet keertje fixen zodat die niet blijft hangen na WDT reset.

[ Voor 11% gewijzigd door mad_max234 op 15-12-2014 12:55 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Zelf vind ik vanwege wat van de gemelde dingen hier Arduino ook niet heel geweldig, en doet mbed dat vaak al beter (al ook niet perfect hoor). Maar het belangrijkste punt is van mad_max: Het idee voor mij van zo'n framework is dat de niet kritische standaard dingen daardoor kunnen worden afgehandeld, zodat jij je gewoon kan richten op het kritische gedeelte. Ja DigitalWrite is retetraag (was bij mbed stuk sneller totdat zo nodig nettere code ervan moesten maken, nu is het nog maar iets sneller. Tegelijk kan je met druk op de knop een user lib erin gooien die heel veel sneller is).

Echter als er een LEDje aan moet gaan als bijvoorbeeld weer een batterij spanning laag is geworden, dan maakt het niet uit dat die code relatief traag is.
Kan iemand zich nog de java hype herinneren? Er kwamen zelfs java microcontrollers op de markt die je met "het framework" kon programmeren en zelfs native bytecode uit konden voeren, maar daar hoor je niks meer van.
Laatst kwam de Espruino weer langs op tweakers frontpage: 84MHz core M4F. Kon met zijn java afhankelijk van hoeveel commentaar in je code een pin togglen tussen de 3.5 en 4kHz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Wel goed om te lezen, al die verschillende meningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja herinner me dat java printje nog wel, dat is dus iets te veel van het goede. :D

Wie bedenk nu zoiets, en welke malloten kopen dat, leer dan gewoon C aan, als je java al begrijpt dan snap je de principes al van programmeren en kan je vrij simpel overstappen naar C.

@MUX
Dat USB niet werlt ligt niet aan arduino maar aan of Atmel of FTDI, die verzorgen de drivers voor de usb naar usart communicatie.

[ Voor 20% gewijzigd door mad_max234 op 15-12-2014 13:44 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Sissors schreef op maandag 15 december 2014 @ 13:04:
Laatst kwam de Espruino weer langs op tweakers frontpage: 84MHz core M4F. Kon met zijn java afhankelijk van hoeveel commentaar in je code een pin togglen tussen de 3.5 en 4kHz...
Java... Espresso... zo snel hoeft het toch niet te zijn om een koffiezetapparaat aan te sturen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
mux schreef op maandag 15 december 2014 @ 12:42:

Arduino werkt letterlijk op één van mijn Windows 8-machines. Waarom werkt het op de anderen niet? Niet-ondersteunde USB 3.0 controller, incompatibiliteit met de java-versie (die ik persé moet hebben vanwege yawcam en crashplan). Op een andere computer werkt het theoretisch wel, maar ieder project dat ik *wil* gebruiken in Arduino heeft teveel files, dus het past niet in de interface, en gezien de machine alleen via RDP/VNC te bereiken is en vast zit aan 800x600 resolutie kan ik niet eens in de dropdown-list het bestand selecteren wat ik zou willen editen.

Klinkt herkenbaar, beetje van hetzelfde als waar ik de afgelopen week tegenaan gelopen ben met de PICkit 3 en MPLAB X. Werkt niet op USB 3.0, blabla moeilijk, niet de juiste files, etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hoeft overigens niet de arduino IDE te gebruiken, arduino is niks meer dan framework voor GNU AVR-GCC toolchain en werkt ook prima met andere IDE. Java is alleen nodig voor de arduino IDE software, de IDE zelf is in java geschreven. Eclipse kan je bijvoorbeeld gebruiken, maar elke tekstverwerken is uiteraard geschikt. :)

http://playground.arduino.cc/Code/Eclipse

Ik ben toch maar overgestapt naar registers, heb net even mijn hd44780 lib omgezet en was veel simpeler(voor mij) om de I/O via de registers aan te sturen, moet alleen even wennen aan de 32bit registers, denk al jaren in 8bit. :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Kent iemand trouwens behuizingen voor projecten die aan de volgende eisen voldoet:

Bij voorkeur wit/gebroken wit, iig niet doorzichtig.
Heel globale afmetingen:15x10x4cm.
Hij komt aan de muur te hangen, en dus heb ik liever geen schroefjes die vol in het zicht hangen, oftewel dichtklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Waarom 3d-print je niet een custom behuizing voor je projecten? Ik heb al 2 jaar geen standaardbehuizingen meer gekocht. 3d-printen is makkelijker, goedkoper en mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Jeej. Met een geniale tip vanuit een circuitsonline post heb ik de PIC16F145X serie ook werkend in mijn MPLAB. Nieuwste versie geinstalleerd en hij is ook beschikbaar in de oudere versie. Mystery finally solved! :) :) :) 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC

BoAC

Memento mori

Tja.. en nu zijn wij ook wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Even heel kort, v8,92 is deze zomer uitgekomen en daar zit ie wel in. "Mijn" 8,73a heeft Hitech compilers waarvan ik niet weet of de in een nieuwere versie ook nog bruikbaar zijn, dus zit ik nog steeds in deze relatief oude versie te werken.

[ Voor 15% gewijzigd door Pizza_Boom op 16-12-2014 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
mux schreef op maandag 15 december 2014 @ 22:04:
Waarom 3d-print je niet een custom behuizing voor je projecten? Ik heb al 2 jaar geen standaardbehuizingen meer gekocht. 3d-printen is makkelijker, goedkoper en mooier.
Omdat ik dan eerst iets van solidworks moet leren te gebruiken en dan een 3d print bedrijf met juiste materiaal moet zoeken. Maar vooral dat eerste punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Dat Solidworks/Inventor is toch niet zo'n probleem? Persoonlijk zou ik trouwens een slede systeem doen, ipv kliksysteem. Maar ik weet niet hoe glad dat 3d geprinte materiaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik heb weleens gekeken naar solidworks, maar misschien ligt het aan mij, echter zoiets maken is niet iets wat ik in een paar uurtjes even doe vanaf 0. Voor mensen die er gewend mee zijn te werken zal het zo in elkaar te zetten zijn, moet je vanaf 0 beginnen dan kost het gewoon een gigantische hoop tijd voor iets wat ik hoop dat al gewoon bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb mensen met 0 ervaring in Sketchup binnen een uur een prachtig uitziende behuizing zien ontwerpen. Je hebt allang geen maatgedreven CAD-ervaring meer nodig om goede behuizingen te maken. Ik gebruik zelf wel CATIA, maar dat is heftig overpowered.

Alternatief zijn er een hoop 100% configureerbare OpenSCAD-behuizingen te vinden op Thingiverse en andere websites van dat type. Daar hoef je écht helemaal geen ervaring voor te hebben: download het script, voer jouw parameters in en er rolt een behuizing uit. Of een tuinkabouter, als dat je ding is.

3d-printing is een ware revolutie voor ingenieurswerk. Het nut bij 'gewone' consumenten heb ik altijd twijfelachtig gevonden, maar het is ontegenzeggelijk een supernuttige tool voor engineers. Sterk aan te bevelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Sissors schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 08:37:
Ik heb weleens gekeken naar solidworks, maar misschien ligt het aan mij, echter zoiets maken is niet iets wat ik in een paar uurtjes even doe vanaf 0. Voor mensen die er gewend mee zijn te werken zal het zo in elkaar te zetten zijn, moet je vanaf 0 beginnen dan kost het gewoon een gigantische hoop tijd voor iets wat ik hoop dat al gewoon bestaat.
Hmm, ja. Ik heb het in mijn opleiding gehad, scheelt wel ja. Ik zou eens moeten kijken, maar verwacht niet veel tijd te hebben totdat het kerst is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 00:42:
Jeej. Met een geniale tip vanuit een circuitsonline post heb ik de PIC16F145X serie ook werkend in mijn MPLAB. Nieuwste versie geinstalleerd en hij is ook beschikbaar in de oudere versie. Mystery finally solved! :) :) :) 8) 8)
Geen probleem :p Ik duik ook wel eens op CO forum op.

Over de embedded discussie van net; ik vind het meest storende bij embedded software als alles run-time berekend moet worden. Dat is namelijk toch de manier om het op de PC te doen (niets hardcoded, dat is lastig te auto-configuren).

Soms is dat wel essentieel, bijvoorbeeld een flexibele baudrate voor serieel (dan moet je toch een divider uitrekenen) - maar voor een digitalWrite() functie met 3 LUTs wordt het veel te traag.

Al hadden ze digitalWrite als macro geschreven en AVR-GCC op -O1 gezet, worden de meeste programma's waarschijnlijk al veel sneller. Immers weet GCC aardig goed welke waarden constant (LUT tabel voor pin > port vertaling, of het pin nummer) zijn en compileert digitalWrite(5, true) tot BITSET PORTB, 5 oid. Dat is zelfs bij XC16 (GCC voor PIC24 e.d.) voor elkaar.
Echter om digitalWrite ook ondersteunt dat je er met een for loop door heen kan bladeren, moet alles runtime en wordt het groot. Het is opzich heel flexibel (1 functie) maar wel een compromis.

Helaas zijn veel Arduino sketches niet geschreven met dat doel, en juist voor snel even iets aan functionaliteit in elkaar boksen. Voor dat doel is het prima, maar ben ik het wel eens wat hier eerder gezegd wordt dat je niet ziet hoeveel RAM of indicatie van stack een library gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 09:28:
[...]
Hmm, ja. Ik heb het in mijn opleiding gehad, scheelt wel ja. Ik zou eens moeten kijken, maar verwacht niet veel tijd te hebben totdat het kerst is geweest.
Daar ging ik ook verder niet vanuit :). Moet gewoon de opties bekijken, het liefst heb ik er gewoon eentje die ik kant en klaar kan kopen.

@Hans
Ik weet niet hoe het bij Arduino zit, maar bij mbed: voor bijvoorbeeld DigitalOut (DigitalWrite) wat mbed doet is een C++ class hebben met onderliggende C functies, waarbij de class wat private data heeft wat die ook telkens meestuurt, waardoor de gebruiker zich daar niet druk over hoeft te maken.

Als er dan een nieuwe pin wordt gemaakt worden wat instellingen goed gezet, en tegelijk in die data wordt ook een pointer naar de relevante write/read registers opgeslagen en de benodigde mask. Oftewel in principe het enige wat voor een write '1' operatie moet gebeuren is de pointer naar het set register gepakt worden en daar de mask naartoe schrijven. Dat kan in een paar clock cycles gebeuren. Nu hebben ze tegenwoordig wat extra overhead erbij gedaan waardoor het niet zo snel meer is, maar het kan dus in principe wel best efficient gedaan worden.

En als je met template classes gaat werken krijg je hem net zo snel als dat een dedicated C functie voor één specifieke pin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Arduino is ook niks anders dan verzameling functies, die doen niks anders dan dat je normaal in avr studio zou doen, in het geval van digitalwrite is het C functie met asm code erin om registers in te stellen. Overhead komt omdat het in functies is gegoten die wat makkelijker te begrijpen zijn.

https://github.com/arduin.../arduino/wiring_digital.c

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
mad_max234 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 16:02:
Arduino is ook niks anders dan verzameling functies, die doen niks anders dan dat je normaal in avr studio zou doen, in het geval van digitalwrite is het C functie met asm code erin om registers in te stellen. Overhead komt omdat het in functies is gegoten die wat makkelijker te begrijpen zijn.

https://github.com/arduin.../arduino/wiring_digital.c
Om eventjes op de bres te springen voor Arduino: Arduino is het totaalconcept. Dus én de AVR cpu's, én de c-functies o.b.v. Wire, én de open source PCB en het groot aantal shields met dezelfde pinout, én de website (waardeloos, maar toch), én de libraries. Hun doel is de embedded computing behapbaar te maken voor de kleine knutselaar. Geschikt voor pro's? Nee, zeker niet. Maar voor de tinkeraars die met electro willen stoeien is het zeker een goede toevoeging. Ik ben nog steeds beginner, ik ben er blij mee anders had ik de stap nooit gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat is niet helemaal volledig, de arduino software, waar ik het over heb is een open source framework. kan je met elke attiny en mega gebruiken, staat los van arduino bordjes. Jij bedoeld de gelijknamige arduino dev bordjes, zoals de arduino uno, arduino zelf is een stukje software, arduino hardware is niks meer dan AVR op PCB. Arduino software staat los van arduino hardware, de software is zo gebouwd dat je door de pin map file aan te passen een andere avr kan gebruiken, de software werkt met zowat elke attiny en atmega, soms moet je nog paar andere kleine aanpassingen maken maar vaak werkt het al direct naar update van pin map file. Zoals de makers bedoeld hadden. :)

En met wat meer knutselwerk kan je het ook gebruiken voor andere uC, maar dan zal je wat meer moeten aanpassen dan wat de makers voor ogen hadden, zal je iets meer moeten aanpassen dan pin map files waarmee je AVR's linkt met het framework.

En is voor iedereen geschikt die ermee wilt werken. :)

Ik ben niet zo voor om alles in hokjes te stoppen, arduino laat zich ook niet zo simpel in een hokje stoppen. :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:30
Ik heb een 20 w led chip en een bijbehorende driver welke aan het voltage kan voldoen van de chip en dezelfde stroom geeft.
Alleen na een paar uur begint van de led chip een serie de hele tijd te flikkeren en hoor ik zo'n akelig zoemend geluid op hetzelfde moment dan uit de driver komen.
Ik neem aan de led chip stuk is, niet de driver? Brakke verbinding in de chip ofzo?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Welke led, welke driver? Hoe heb je de led gemonteerd en gekoeld?
Mijn eerste gedachte is dat de led overleden is door oververhitting.
Pagina: 1 ... 5 ... 113 Laatste