Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
mad_max234 schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 15:00:
Jawel, word wel wat meegedaan, maar niet gek veel.
[afbeelding]
Die grafiek heeft betrekking op de licht absorbtie van verdund chlorofyl in oplossing, dus in een cuvetje voor de spectrofotometer die de transmissie meet. Als de concentratie hoger is krijg je al een hele andere grafiek. Dit kun je niet zo 1 op 1 vertalen naar een plant.

In een plant zitten chlorofyl moleculen gerangschikt in chloroplasten, die weer gerangschikt zijn in cellen die weer gerangschikt zijn in diverse weefsels, in meerdere lagen in het blad. En de bladeren zijn weer gerangschikt in een bladerdek. Dat geheel heeft totaal andere optische eigenschappen dan een buisje met vloeistof.
http://www.photobiology.info/Gorton.html
Afbeeldingslocatie: http://www.photobiology.info/Gorton_files/Fig9.png
Figure 9. Effect of increasing structural complexity on absorptance and action spectra. (a) absorptance spectra of isolated pigments, disrupted chloroplasts, intact chloroplasts, and whole leaves from spinach (Spinacia oleracea) Modified from (Moss & Loomis, 1952). (b) Photosynthetic action spectra for the green alga Ulva (two cell layers) (Haxo & Blinks, 1950) and higher plants (multiple cell layers). The curve for higher plants represents the average of action spectra obtained for 22 crop plants (McCree, 1971/1972) recalculated on a photon basis.
Aan de jaartallen zie je dat dit al heel lang bekend is, maar door de popularisering van leds is er een horde mensen mee aan de slag gegaan die duidelijk geen plantenfysioloog zijn. Ze vinden een grafiekje op het internet en voila.

Zie ook The Photosynthetic Action Spectrum of the Bean Plant (PDF,S. E. BALEGH2 AND 0. BIDDULPH, Plant Physiol. (1970) 46, 1-5)

Het spectrum uit deze publicatie heb ik overgenomen voor onderstaande grafiek, paarse lijn. De led spectra zijn gebaseerd op mijn eigen metingen.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oxqTQ0z.png

Hier zie je tevens waarom in de praktijk een combinatie van rood en blauw wordt gebruikt, simpel omdat deze leds wat betreft PAR rendement het beste zijn.
Het gaat dan om Royal Blue (450nm) en Deep Red (660nm, maar die staat niet in deze grafiek. Productie samples kregen we later pas, maar die bleken veel efficienter)

Maar rood een blauw heeft ook een groot probleem. Als je licht geeft bij de maximale absorbtie van chlorophyll, dan zal veruit het meeste licht opgenomen worden in de bovenste bladlaag, de bovenste weefsellaag, de bovenste cellen en de bovenste chloroplasten. De rest krijgt veel minder licht en draagt daardoor weinig bij aan de fotosynthese, terwijl de bovenste laag al snel teveel krijgt.
Als je groen licht gebruikt, dan zit je dus juist in het deel van lage absorbtie en het meeste licht zal dus via meerdere reflecties veel dieper doordringen in blad en gewas waardoor het licht beter verdeeld wordt en de plant als geheel efficienter functioneert.
Dit is een verklaring waarom lichtkleur de vorm van de plant beinvloed, want de plant zal zich proberen aan te passen. Een ander effect is de rood/verrood verhouding. Bij verrood hebben we het over >700nm. Omdat dit licht nauwelijks geabsorbeerd wordt door het blad, dringt het veel dieper door in het gebladerte, tot op de grond. Een lage plant zal dit als een signaal zien op zo snel mogelijk de hoogte in te groeien om uit de schaduw van de andere planten te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat snap ik, ik spreek ook van algemeen en niet per gewas of per laag of wat dan ook, ben me er van bewust dat daar variabele inzitten. Rode planten heb je ook nog, die hebben weer hele andere curve.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:30
Ik ben op zoek naar wat advies over wat nou een goed soldeerstation is voor mijn toepassingen.
Ik heb nu een redelijk Velleman Soldeerstation welke nu 3 maanden oud is, maar de kleinste punt is 1.5mm.

Binnenkort ga ik ook eigen printjes bestukken met onder andere een ATmega168 en daarvoor is die punt veelste groot.
En om het nu maar in een keer goed te doen ben ik op zoek naar een zo professioneel mogelijk soldeerstation die geschikt is voor smd solderen, voor een prijs rond de 150/200 euro.

Nu heb ik natuurlijk wel wat rondgekeken maar zag al snel door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
ik ben er tevreden met mijn station ook van velleman ik heb de VTSSC60. ik heb er een aantal punten bij maar gebruik altijd dezelfde. Een atmega328 smd lukt mij vrij aardig maar kost soms wat rework. Ik heb er vorige maand 25x gedaan dus een klein beetje ervaring heb ik wel opgedaan. De dragmethode heb ik nog niet geleerd, maar met tijd engoed licht lukte mij het wel.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-09 10:52
Ik ben fan van JBC, maar dat is wel boven je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
1337aldi schreef op zondag 30 november 2014 @ 19:19:
Ik ben fan van JBC, maar dat is wel boven je budget.
Nee ProAce valt met z'n neus in de boter, 209 euro :)
http://www.weidinger.eu/s.../jbc_compact_line/wl26830
Edit: ok, je hebt gelijk 9 euro boven budget :P

Overigens is een punt van 1.5mm niet echt een probleem. Er zijn meerdere technieken om te solderen en als het te fijn wordt ga je toch niet meer elk pinnetje apart solderen. Met een 0.5mm pitch component lukt dat sowieso niet meer. Dan pak je wat flux en solder wick, of gebruikt drag solder, hetelucht, oven, bakplaat, ...

[ Voor 37% gewijzigd door Ploink op 30-11-2014 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Ik vind een weller wes51 goed bevallen, met de standaard chisel tip daarop heb ik al zeker 10 lqfp ic's gesoldeerd met success.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Hm, ik wil eigenlijk ook eindelijk wel eens een JBC kopen... zal ik het doen? Keuzes, keuzes...

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Oef die JBC ziet wel leuk uit voor die prijs. Heb net een nieuwe WES51 gekocht, bevalt tot nu toe goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik doe het al ruim 20 jaar met een WECP20, onverwoestbaar!

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 07:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Mux: JBC is zo zalig vooral die simpel verwisselbare hete punten. Ik stond op het randje om er 1 te kopen maar op het laatste nippertje toch laten gaan, de btw erover was me iets teveel. Nu heb ik een Ersa rds 80

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-09 10:52
Ploink schreef op zondag 30 november 2014 @ 19:34:
[...]

Nee ProAce valt met z'n neus in de boter, 209 euro :)
http://www.weidinger.eu/s.../jbc_compact_line/wl26830
Edit: ok, je hebt gelijk 9 euro boven budget :P

Overigens is een punt van 1.5mm niet echt een probleem. Er zijn meerdere technieken om te solderen en als het te fijn wordt ga je toch niet meer elk pinnetje apart solderen. Met een 0.5mm pitch component lukt dat sowieso niet meer. Dan pak je wat flux en solder wick, of gebruikt drag solder, hetelucht, oven, bakplaat, ...
Niet de 19% Mehrwertsteuer vergeten héh :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Voor mij is het een bedrijfsuitgave, dus 209 euro totaal. Da's best interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:37
Iemand enig ervaring met OKI/Metcal PS800?

Hm weet iemand of een snijmat zoals dit http://www.lamineerkoopjes.nl/albyco-snijmat.html + http://www.aliexpress.com...ound-Wire/1064251428.html ESD veilig is?

[ Voor 73% gewijzigd door Icekiller2k6 op 30-11-2014 23:28 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
1337aldi schreef op zondag 30 november 2014 @ 21:45:
[...]

Niet de 19% Mehrwertsteuer vergeten héh :P
:F
Op de voorpagina staat hij met het woordje "AKTION" dus ik dacht dat ie afgeprijsd was, maar hij was in mei ook al 209 euro. Geen haast om te beslissen dus ;)
bitshape in "De EL-kroeg - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Jbc stations ken ik niet, wel de metcal mx 5000, die ook cartridges gebruikt en omdat die daardoor zo veel vlotter kan bijstoken soldeert het nog fijner dan bijvoorbeeld een Weller WS80. Wat verder ook heel handig is, is dat het wisselen van tips lekker snel gaat. Vastpakken, trekken, wegzetten, nieuwe erin, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Dat gaat bij JBC dus nog beter :). Metcal is ook zeer goed, soldeert minstens zo goed als JBC, zo niet beter, maar dat kan ik niet zeggen met de beperkte tijd dat ik met Metcal gesoldeerd heb. Echter is temperatuurinstelling af en toe toch een gemis en vind ik het punten wissel systeem net wat bewerkelijker als bij JBC. Houder voor de bout is ook minder stevig. Wat verder een minpunt was voor mij is de dikke en zeer stugge kabel die aan de bout zit.

[ Voor 12% gewijzigd door wesleytjuh op 01-12-2014 08:48 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:01

OcGuru

Giulietta Qv

Kan iemand mij vertellen wat voor onderdeeltje dit is? Dat gele ding rechtsonderaan.

Afbeeldingslocatie: http://lazyzero.de/_media/modellbau/tips/hk24/turborix6ch_v3/dscn9522.jpg?w=200&h=150&tok=b54019

Er is namelijk net rook uit gekomen O-) :P

[ Voor 4% gewijzigd door OcGuru op 01-12-2014 21:52 ]

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 11:49
Dat is een condensator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Een tantaal elko. Daar komt rook uit als je de voeding verkeerd om aansluit of er teveel spanning op zet.
Mag je hopen dat de rest nog werkt....

Wat voor kleur had de rook? Ik heb het wel eens knalroze gezien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Voor een paar euro heb je een nieuwe:
http://www.hobbyking.com/...4Ghz_Receiver_6Ch_V2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru

OcGuru

Giulietta Qv

Grijs achtige rook. Het stonk iig wel :P

heb hem inmiddels eraf gesoldeerd en met een draadje de verbinding doorverbonden. Nog steeds geen teken van leven. Of werkt die niet zonder die condensator ertussen?

@memphis

Dat weet ik. Maar ik wil liever niet wachten. :P

[ Voor 13% gewijzigd door OcGuru op 01-12-2014 22:04 ]

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Nu heb je kortsluiting, een condensator mag je niet toor te verbinden om even te proberen, hij zit tussen de plus en de min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Die moet je dan niet doorverbinden, anders heb je een kortsluiting, alleen weghalen is genoeg. (te laat ;))
De condensator heeft wel een functie om de spanning te stabiliseren, hij zal het vermoedelijk wel doen zonder, maar vervangen zou beter zijn.
Als de spanningsregelaar, dat zwarte dingetje links van de twee gele, beveiligd is tegen ompolen, dan zal de schakeling nog werken.

[ Voor 21% gewijzigd door Ploink op 01-12-2014 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru

OcGuru

Giulietta Qv

Haha, Dat is inderdaad waar. Stom dat ik daar niet niet bij stil heb gestaan.

Als die nog niet dood was is die het nu wel 8)7

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Moet er een printspoor doorgebrand zijn, even doormeten, de condensator zal wel direct over de voeding van de bussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru

OcGuru

Giulietta Qv

Even over de regulator gemeten. Het is een CA33G

recht/link/middel vanaf de foto gezien.

linkse pootje meet ik 3.6v
middelste pootje meet ik 0,0
rechtse pootje meet ik 5,0v

alles ten opzichte van de onderste pootje gemeten.

[ Voor 19% gewijzigd door OcGuru op 01-12-2014 22:46 ]

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Zou 3.3V moeten zijn, maar het is een chinees ding en 3.6V is binnen 10% afwijking, dus dat is wel goed.
OcGuru schreef op maandag 01 december 2014 @ 22:49:
het mooie is, dat als ik linkse pootje (3.6V). met het middelste pootje(0v) verbind, het ledje op de ontvanger gaat knipperen.

[ Voor 108% gewijzigd door Ploink op 01-12-2014 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

OcGuru schreef op maandag 01 december 2014 @ 22:07:
Haha, Dat is inderdaad waar. Stom dat ik daar niet niet bij stil heb gestaan.

Als die nog niet dood was is die het nu wel 8)7
Nee hoor, door dat dat draadje kan je circuit niet stuk gaan, wel is kans dat je je voeding sloopt als je dat te lang erop laat, niet alle voeding vinden het even leuk om in kortsluiting te staan.

Als die het nu niet doet dan was die al stuk door polariteit te verwisselen van je voeding of te hoge spanning, vaak gaat er meer stuk dan alleen condensator.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru

OcGuru

Giulietta Qv

het mooie is, dat als ik linkse pootje (3.6V). met het middelste pootje(0v) verbind, het ledje op de ontvanger gaat knipperen.

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

RobV schreef op zondag 30 november 2014 @ 19:18:
ik ben er tevreden met mijn station ook van velleman ik heb de VTSSC60. ik heb er een aantal punten bij maar gebruik altijd dezelfde. Een atmega328 smd lukt mij vrij aardig maar kost soms wat rework. Ik heb er vorige maand 25x gedaan dus een klein beetje ervaring heb ik wel opgedaan. De dragmethode heb ik nog niet geleerd, maar met tijd engoed licht lukte mij het wel.
Ik heb twee weken terug een Hakko FX-888D gekocht als vervanger voor mijn defecte Ayoue 936:
http://www.batterfly.com/shop/hakko_fx-888d
Bevalt tot nu toe prima :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
OcGuru schreef op maandag 01 december 2014 @ 22:49:
Ik weet niet wat jouw links/rechts is, zoals op de foto met component ondersteboven of zoals dit plaatje?
Afbeeldingslocatie: http://circuits.datasheetdir.com/39/XC6206-pinout.jpg

Vss=GND, zou 0V moeten zijn,
Vin moet gelijk zijn aan je batterij/voeding (5V?)
Vout moet ongeveer 3.3V zijn.
Het lipje bovenaan zit normaal aan de middelste pin vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru

OcGuru

Giulietta Qv

zoals de foto op zn kop.

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
OcGuru schreef op maandag 01 december 2014 @ 22:41:
:F

Dan is het rechtse pootje dus Vss zoals op het plaatje en dat zou 0V moeten zijn.
Volgens mij heb je de voeding dan nog steeds verkeerdom aangesloten.
Zoals ik zei, dat is de beste manier om rook uit een tantaal elco te krijgen ;)

edit: wat memphis zegt, ik ben niet helemaal helder vandaag, beetje ziek :|
Meet idd nog eens tov GND.

[ Voor 7% gewijzigd door Ploink op 01-12-2014 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:20

Super_ik

haklust!

ten opzichte van het middelste pootje gemeten? dan zou (-) 5V wel kunnen, maar op die andere zou ik dan 1.7 verwachten.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

OcGuru schreef op maandag 01 december 2014 @ 22:41:
Even over de regulator gemeten. Het is een CA33G

Het onderste pootje is geen massa..... (en die staat in verbinding met het middelste pootje)
Pak de massa van een massavlak of de aarde bij de antenne en meet opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru

OcGuru

Giulietta Qv

Sorry voor de onduidelijkheid mensen. 8)7

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aQHoRwLTF6NQuZiFw9LT4Lw1/medium.jpg
dit zijn de resultaten

1 5v
2 0v
3 5v
4 1.5v

ten opzichte van de - gemeten

[ Voor 15% gewijzigd door OcGuru op 01-12-2014 23:38 ]

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Die 1.5 is niet goed.

Mogelijk is de regulator defect, je kunt nog kiujken wat het doet als je pootje 4 even met een soldeerbout omhoog wipt en dus vrij maakt van de print. Als die nog steeds 1.5v geeft moet het de regulator zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Heeft iemand al met deze WiFi modules gespeeld?

Heb er nu 5 in bestelling staan om een sensornetwork mee aan te sluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaWaN schreef op maandag 01 december 2014 @ 22:51:
[...]

Ik heb twee weken terug een Hakko FX-888D gekocht als vervanger voor mijn defecte Ayoue 936:
http://www.batterfly.com/shop/hakko_fx-888d
Bevalt tot nu toe prima :)
Kan die ook loodvrij solderen? mijn soldeerbout ( van de action :p ) heeft eindelijk de geest gegeven, de soldeerpunt is tot zover afgebrokkeld dat hij nu uit de soldeerbout valt. Ook komen er geregeld stukjes van het verwarming element uitvallen.

Nu wil ik hem graag vervangen met een soldeerbout van wel degelijke kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb die HLK-RM04 wifi Modules in bestelling staan, maar ik vrees dat het wel is januari kan worden ivm de kerstdrukte 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Megamind schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 00:32:

Hee lache, dat is dus gewoon een serial to wifi bridge? Humor :)
Hoe werkt de communicatie tussen 1 en meerdere nodes? Als je 5 van die dingen in gebruik hebt, 1 verstuurd wat dan ontvangen alle 4 de nodes dit, en filter je op software niveau (met ID's oid) de commando's eruit? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Atlas, Megamind: Het is feitelijk gewoon een 80MHz 32-bit core met geintergreerd RAM (80K ofzo) en 512K aan flash, met alles aan boord om WiFi/TCP-IP te kunnen praten. Je kan 'em dus gewoon aan je bestaande WiFi-netwerk knopen en ermee praten. Standaard zit er firmware in waardoor je via de seriele verbinding TCP/IP-connecties op kan zetten, maar je kan ook zelf gaan coden: ik heb bijvoorbeeld al een redelijk full-featured webserver ervoor geschreven, er zit er eentje in #esp8266 de bot uit te hangen en ik ben nu bezig met een deurbel die Jabber kan praten.

Iig de documentatie die je voor het coden nodig hebt is op dit moment erg... errm... Chinees, maar het bedrijf wat erachter zit (Espressif) lijkt redelijk blij te zijn met de hobbyisten en zijn erg behulpzaam.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Cool! Daar ga ik ook eens mee spelen. Ideaal voor zelfbouwdomotica :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:54
Megamind schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 00:32:

Wel eentje gekocht, nog niks mee gedaan maar het schijnt erg gemakkelijk te zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 08:36:
[...]

Kan die ook loodvrij solderen? mijn soldeerbout ( van de action :p ) heeft eindelijk de geest gegeven, de soldeerpunt is tot zover afgebrokkeld dat hij nu uit de soldeerbout valt. Ook komen er geregeld stukjes van het verwarming element uitvallen.

Nu wil ik hem graag vervangen met een soldeerbout van wel degelijke kwaliteit.
Elk fatsoenlijk soldeerstation met temperatuur regeling kan loodvrij solderen, hoewel ik moet toegeven dat ik dat nog nooit geprobeerd heb :P

Wat betreft de soldeerpunten zit er maar een klein verschil tussen loodvrij en loodhoudend. De punt is gemaakt van koper voor de goede thermische geleiding, maar dat oxideert en lost langzaam maar zeker op in het soldeer en vreet weg, daarom zijn ze voorzien van een laagje ijzer en nikkel. Het vloeibare tin plakt alleen aan het ijzeren puntje, niet aan het nikkel op de rest van de soldeerpunt.
Vanwege de ijzer coating moet je nooit de soldeerpunt met een vijl of schuurpapier bewerken!

Loodvrij soldeer is wat agressiever en tast op de duur het ijzer aan, daarom heeft een loodvrij soldeerpunt een dikkere laag om de levensduur te verbeteren. Verder is de soldeerpunt af fabriek al gecoat met het juiste type soldeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
misschien hoort dit nietin de EL-kroeg, maar boy oh boy,vandaag verzonden!

http://www.vertex3dprinter.eu

ik kan niet wachten tot ie bezorgd wordt! (psst iemand nog een suggestievoor een OS X cad program?)

[ Voor 32% gewijzigd door RobV op 03-12-2014 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Is Eagle nu zo'n but-programma of ligt het aan mij? Waarom kan ik niet gewoon een net aan een pin hangen maar moet ik pin voor pin namen? Waarom kan ik niet een netlist openen en daarin zaken aanpassen? Waarom kan ik geen part list openen en daarin mijn waarden aanpassen?
Is dat alleen voorbehouden aan een betaalde versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nee, EAGLE is in het algemeen gewoon een klote-EDA voor de beginner. De enige reden dat het zoveel tractie heeft gekregen bij beginners is dat het de enige gratis EDA was, niet omdat het nou zo supergebruiksvriendelijk was.

Maar genoeg mensen kunnen je vertellen dat als je eenmaal gewend bent aan de UI, dat het wel redelijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:37
Free/Open source
DesignSpark (RS comp) - http://www.designspark.com/
EasyEDA - http://easyEDA.com/editor (web based)
FreePCB - http://www.freepcb.com/
Fritzing - http://fritzing.org/
gEDA - http://www.geda-project.org/
KiCAD - http://www.kicad-pcb.org/.../KiCad+EDA+Software+Suite
Minimal Board Editor - http://www.suigyodo.com/online/e/index.htm (English, Japanese)
Open Circuit Design - http://opencircuitdesign.com/
Orcad DOS (old) - http://tech.groups.yahoo.com/group/OldDosOrcad/
PCB Elegance - http://www.pcbelegance.com/
PCBWeb Designer - http://www.pcbweb.com/ (Windows only)
Protel (Altium) AutoTrax/EasyTrax (DOS Based) - http://www.altium.com/com...ads/en/downloads_home.cfm
TCI - http://b.urbani.free.fr/ (French)
ZenitPCB - http://www.zenitpcb.com/Index.html

Limited free version
CADint - http://www.cadint.se/p_free.asp
Cadstar Express (Zuken) - http://www.zuken.com/products/cadstar/downloads/express.aspx
DipTrace - http://www.diptrace.com/
Eagle (Farnell/Newark) - http://www.cadsoft.de/
Layo1 PCB - http://www.baas.nl/layo1pcb/uk/downloads.htm
McCAD - http://www.mccad.com/index.html
OrCad (Cadence) - http://www.cadence.com/pr...pages/downloads.aspx#demo
Osmond PCB - http://www.osmondpcb.com/index.html (Only PCB)
TopoR - http://eda.eremex.com/
WinQcad - http://www.winqcad.com/

Commercial
Allegro (Cadence) - http://www.cadence.com/products/pcb/Pages/default.aspx
Altium - http://www.altium.com/
Ariadne - http://www.cad-ul.de/ariadne-eda.html (German)
AutoTRAX DEX 2020 - http://www.dex2020.com
Bartels AutoEngineer - http://www.bartels.de/bae/bae_en.htm (English, German)
BoardMaker3 - http://www.tsien.info/index.php#
Board Station (Mentor) - http://www.mentor.com/pro...esign-flows/boardstation/
CADint - http://www.cadint.se/products.asp
Cadstar (Zuken) - http://www.zuken.com/products/cadstar
CIRCAD - http://www.holophase.com/index.html
CircuitCREATOR - http://www.circuitcreator.com/creator/index.htm
Circuit Wizard, PCB wizard - http://www.new-wave-concepts.com/products.html
CSiEDA - http://www.csitek.co.kr/ (Korean)
CSiEDA - http://www.csieda.co.jp/en/csieda/ (Japanese, English)
CR-5000 (Zuken) - http://www.zuken.com/products/cr-5000
DipTrace - http://www.diptrace.com/
Douglas CAD/CAM - http://www.douglas.com/software/pro/prolayout.html
Dreamcad - http://www13.ocn.ne.jp/~dreamnet/ (Japanese)
Eagle (Farnell/Newark) - http://www.cadsoft.de/
Easy-PC - http://www.numberone.com/easypc.asp
EDWinXP - http://www.visionics.a.se/index.html
Expedition Enterprise (Mentor) - http://www.mentor.com/pro...ws/expedition-enterprise/
ICADPCB (Fujitsu) - http://www.fujitsu.com/my...iness/icad_thirdpage.html
Layo1 PCB - http://www.baas.nl/layo1pcb/uk/index.html
McCAD - http://www.mccad.com/index.html
Orcad (Cadence) - http://www.cadence.com/pr...apture/pages/default.aspx
Osmond PCB - http://www.osmondpcb.com/index.html (Only PCB)
Pads (Mentor) - http://www.mentor.com/pro...design/design-flows/pads/
Proteus PCB Design - http://www.labcenter.com/products/pcb_overview.cfm
Pulsonix - http://pulsonix.com/index.asp
Rimu Schematics/PCB - http://www.hutson.co.nz/
Scooter PCB - http://www.scooter-pcb.de/scooter-pcb/index.html (German)
Sprint-Layout - http://www.abacom-online.de/uk/html/sprint-layout.html
SuperCAD/SuperPCB - http://www.mentala.com/products.htm
Target 3001 - http://www.ibfriedrich.com/ (English, German, French)
TINA (DesignSoft) - http://www.tina.com
TopoR - http://eda.eremex.com/
Ultiboard (National Instruments) - http://www.ni.com/ultiboard/
Upverter - https://upverter.com/ (free for open source projects)
Vutrax - http://www.vutrax.co.uk/index.htm
WinCircuit - http://alain.michel13.free.fr/Anglais.html
WinQcad - http://www.winqcad.com/
XL designer (Seetrax) - http://www.xldesigner.com/

Free SW for PCB order service (no gerber files export)
ECAD Pro - http://www.pcbdesignandfab.com/ (gerber files $25/board)
Expresspcb - http://www.expresspcb.com/
Pad 2 Pad - http://www.pad2pad.com
PCB123 - http://www.sunstone.com/PCB123-CAD-Software.aspx (gerber files $100/board)
PCB Artist - http://www.4pcb.com/free-pcb-layout-software/
Target 3001 (PCB Pool edition) - http://www.pcb-pool.com/ppuk/service_downloads.html (gerber with proto)

Schematic Capture
sPlan - http://www.abacom-online.de/uk/html/splan.html
TinyCAD - http://sourceforge.net/ap...d/index.php?title=TinyCAD
XCircuit - http://opencircuitdesign.com/xcircuit/

Gerber tools
3D Gerber Viewer (online) - http://mayhewlabs.com/3dpcb
Circuit people online Gerber viewer - http://circuitpeople.com/
DFM Now! - http://www.numericalinnov...fm-now-free-gerber-viewer
GCPrevue (Graphicode) - http://www.graphicode.com/Download_GC-Prevue_and_Free_Trials
GerberLogix - http://www.easylogix.de/products_detail.php?prog_id=1
gerbv - http://gerbv.sourceforge.net/
McCAD - http://www.mccad.com/FREE_GerberViewer.html
Online Gerber-Viewer - http://www.gerber-viewer.com/
ViewMate - http://www.pentalogix.com/viewmate.php (Free & Commercial versions)
Viewplot - http://www.viewplot.com/
ZofzPCB 3D Gerber Viewer - http://www.zofzpcb.com/

PCB panelizing
CAM 350 - http://www.downstreamtech.com/CAM350XL.html
FAB 3000 - http://www.numericalinnovations.com/fab3000.html

Stripboard/Veroboard layout tools
DIY Layout Creator - http://diy-fever.com/software/
LochMaster - http://www.abacom-online.de/uk/html/lochmaster.html
Stripboard Designer - http://www.freedownloadsc.../StripBoard_Designer.html
Stripboard Magic - http://www.marlwifi.org.nz/other/stripboard-magic
Stripes - http://sites.google.com/site/libby8dev/stripes
VeeCAD - http://veecad.com/
VeroCAD - http://xtronic.org/download/verocad-3-veroboard/
VeroDes - http://www.heyrick.co.uk/software/verodes/

Simulation - Free
5Spice - http://www.5spice.com/ (not free for commercial use)
Cider - http://embedded.eecs.berk...downloads/cider/index.htm
CircuitLab.com - https://www.circuitlab.com/ (Online only)
Circuit Simulator Applet - http://www.falstad.com/circuit/ (iPad/iPhone version available, iCircuit - NOT FREE)
Logisim - http://ozark.hendrix.edu/~burch/logisim/
LTpsiceIV (Linear Technology) - http://www.linear.com/designtools/software/
Mindi (Microchip) - http://www.microchip.com/...Id=1406&dDocName=en537206
Ngspice - http://ngspice.sourceforge.net/screens.html
Qucs - http://qucs.sourceforge.net/
SimOne - http://eda.eremex.com/ (limited)
TINA-TI (Texas Instruments version) - http://www.ti.com/tool/tina-ti
XSPICE - http://users.ece.gatech.edu/~mrichard/Xspice/

Simulation - Commercial
Advanced Design System, ADS (Agilent) - http://www.home.agilent.c...=-34346.0.00&cc=US&lc=eng
AIM Spice - http://www.aimspice.com/
B2 Spice (Beige Bag) - http://www.beigebag.com/
Circuit Wizard - http://www.new-wave-concepts.com/products.html
ICAP/4, etc.. - http://www.intusoft.com/default.htm (Limited Free version available)
Micro Cap - http://www.spectrum-soft.com/index.shtm (Limited Free version available)
NI Multisim (National Instruments) - http://www.ni.com/multisim/
NL5 Circuit Simulator - http://nl5.sidelinesoft.com/
Plecs - http://www.plexim.com/
PSpice (Cadence) - http://www.cadence.com/pr...lation/pages/default.aspx (Limited Free version available)
SIMetrix - http://www.simetrix.co.uk/ (demo available)
Super Spice (Anasoft) - http://www.anasoft.co.uk/ (Limited Free version available)
TINA - http://www.tina.com/English/tina/start.php
TopSpice - http://penzar.com/topspice/topspice.htm (Limited Free version available)
Via Designer - http://www.viadesigner.com/
WinSpice - http://www.winspice.com/

Other
Front panel: Frontdesigner - http://www.abacom-online.de/uk/html/frontdesigner.html
Front panel: Front Panel Express - http://www.frontpanelexpress.com/index.html
CAD: DraftSight - http://www.3ds.com/products/draftsight/overview/
CAD: Free CAD - http://sourceforge.net/projects/free-cad/

source http://www.eevblog.com/forum/eda/pcbeda-software-list/

Iig ik kan totaal niet werken met Eagle.. Protel vind ik zelfs makkelijker en dat zegt al veel.. gebruik voor kleine projecten die ik zelf frees gewoon Abacom Layo goedkoop en best krachtig

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik ben FreePCB gewend (bouw er al jaren mijn printjes mee), maar de ondersteuning daarvoor is ook al jaren niet meer aanwezig, en het leuke aan Eagle is dat je er behoorlijk wat libraries in hebt zitten en je dus eenvoudig je schema erin kunt zetten en vervolgens dat vertalen naar een printje.
Bij FreePCB moet ik heel goed naar de datasheets blijven kijken en zelf m'n footprints bouwen is in sommige gevallen niet te doen omdat de maatvoering van het betreffende onderdeel niet goed te vertalen is naar de enigszins brakke footprint-editor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Kaj. schreef op woensdag 03 december 2014 @ 13:51:
Is Eagle nu zo'n but-programma of ligt het aan mij? Waarom kan ik niet gewoon een net aan een pin hangen maar moet ik pin voor pin namen? Waarom kan ik niet een netlist openen en daarin zaken aanpassen? Waarom kan ik geen part list openen en daarin mijn waarden aanpassen?
Is dat alleen voorbehouden aan een betaalde versie?
Nee de gratis versie is alleen begrensd in capaciteit voor zover ik weet. Ik heb een betaalde v5 en die heeft ook geen netlist editor. Ik heb die functie ook nooit gemist. Elk EDA pakket heeft weer een andere manier van werken en dat is gewoon een kwestie van wennen. Ik vind Eagle goed omdat Schema en Board redelijk goed zijn geintegreerd.
Het nadeel van Eagle vind ik de libraries, ze zijn traag, maar vooral is het enorm omslachtig als je een component uit een librarie plaatst en je wil daar 1 dingetje in wijzigen. Je moet dan via het control panel je eigen librarie openen, de component opzoeken in de andere librarie, er heen kopieren, dan wijziging aanbrengen, save, en dan de component vervangen door de nieuwe uit je eigen lib.

@Icekiller, mooie lijst, zal ze ff allemaal uitproberen :+
Ik zie dat Eagle al bij v7 is en dan ga ik serieus achter lopen met mijn v5. Probleem is dat ik dik moet betalen voor een upgrade tenzij ik voortaan alleen mnog maar kleine printjes maak, maar dan kom je al in problemen met een simpele led strip. :(
Is er gratis software zonder limieten die net zo goed is als eagle en gewoon gerber kan produceren? Misschien Designspark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik heb het met Eagle geleerd te werken en kan er goed mee uit de voeten. Het is niet ideaal, maar hij heeft nog nooit bij mij gecrashed oid, iets wat ik erg op prijs stel. Ook zijn er heel veel tutorials voor. Ik denk niet dat ik snel overstap. De gratis versie is voor mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Kaj. schreef op woensdag 03 december 2014 @ 14:37:
Ik ben FreePCB gewend (bouw er al jaren mijn printjes mee), maar de ondersteuning daarvoor is ook al jaren niet meer aanwezig, en het leuke aan Eagle is dat je er behoorlijk wat libraries in hebt zitten en je dus eenvoudig je schema erin kunt zetten en vervolgens dat vertalen naar een printje.
Bij FreePCB moet ik heel goed naar de datasheets blijven kijken en zelf m'n footprints bouwen is in sommige gevallen niet te doen omdat de maatvoering van het betreffende onderdeel niet goed te vertalen is naar de enigszins brakke footprint-editor.
Ik gebruik zelf ook de TinyCAD-FreePCB toolchain, maar ik kan nou niet zeggen in mijn ervaring met andere EDAs dat de footprint editors elders zoveel beter zijn. Het is IMO meer een tekortkoming van datasheets (waar gewoon hele maten uit *missen*) dan van de footprint editor zelf.

Dat gezegd hebbende; voor nieuwelingen is het niet aan te raden om een toolchain aan te leren die nu al obsolete is. KiCAD lijkt voorlopig de 'beste' keuze te zijn voor nieuwelingen, in de zin dat het goed ondersteund is, veel tutorials, veel voorbeelden en het is op zichzelf een vrij compleet pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:16
mux schreef op woensdag 03 december 2014 @ 15:13:
maar ik kan nou niet zeggen in mijn ervaring met andere EDAs dat de footprint editors elders zoveel beter zijn.
Altium vind ik toch wel erg lekker werken met nieuwe footprints. TQFP bijvoorbeeld is niks meer da op een knopje drukken, type footprint aanklikken->qfp->pad length/width opgeven, spacing, corner pad en aantal pads. En hij regelt de rest. Zelfde met dip en ssop's (en vele anderen) >:)

*vanaf 1:13

[ Voor 8% gewijzigd door CrashOverDrive op 03-12-2014 15:36 . Reden: Filmpje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat is identiek bij FreePCB, en min of meer wel vereist onderdeel van iedere layout-engine (volgens mij zit het ook in alle andere EDAs die ik wel eens heb aangeraakt: gEDA, KiCAD, CircuitCAM, DS, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
*Ik open wel even een nieuw topic*

[ Voor 94% gewijzigd door Pizza_Boom op 04-12-2014 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mux schreef op woensdag 03 december 2014 @ 16:10:
Dat is identiek bij FreePCB, en min of meer wel vereist onderdeel van iedere layout-engine (volgens mij zit het ook in alle andere EDAs die ik wel eens heb aangeraakt: gEDA, KiCAD, CircuitCAM, DS, etc.)
Nou niet Eagle en het vroegere Ultiboard. Hier heb ik vaak van gedroomd dat zoiets ooit zou kunnen. Er gaat een wereld voor me open. Wat loopt iedereen dan aan te klooien met Eagle :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Eagle is IMHO een vreselijk programma. Volgens mij geniet het zijn populariteit nog vanwege de maker & Arduino community; veel shieldjes en OSHW zit in Eagle. Toch begin ik langzaam het idee te krijgen dat mensen ook door hebben dat een UI van de jaren 90 niet lekker meer werkt, en er haast geen functionaliteit wordt toegevoegd

Even een deel van je schema te verplaatsen. Tegenwoordig drag&drop (2 mouse kliks en beetje muisverplaatsing), in Eagle iets van 6 kliks + 3x een actie selecteren uit het menu.

De libraries die beschikbaar zijn ben ik vaak niet erg onder de indruk van. We hebben op het werk enkele designs met Eagle gedaan, maar je krijgt dan al gauw 4 verschillende SOT-23 packages omdat je een N-channel, P-channel, reset monitor en voltage regulator hebt gebruikt (alle uit verschillende libraries met eigen gemaakte footprints die net iets afwijken van de gestandaariseerde IPC footprints :+ )
Er zijn genoeg Eagle libraries of componenten uitgetekend met pin-nummering 1:1 naar symbool. Krijg je erg rommelige schema's van, of dat VCC opeens onder en GND bovenin zit.
Veel libraries hebben geen MPN. Op het werk waren we vaak 2 werkdagen bezig om productiefiles voor te bereiden (deels schuld doordat we onderdelen overal vandaan trokken). We gebruiken nu Altium, maar is als regel gesteld dat alle compontenten onaangepast uit de library worden gebruikt (zodat de info in de library compleet en goed is). Daardoor kunnen we nu gewoon op 1 knop drukken om alle productiefiles (~8 verschillende deliverables) er uit te krijgen.

Die component generator is ook handig voor connectoren.. Je duwt de pitch en body width er in en je krijgt er 80-tal pads uit met de juiste afstanden. 3D STEP file er op en je kan de 3D functie ook nog eens goed gebruiken voor bijvoorbeeld het passen in behuizingen of krappe PCB stapeltjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Hans1990 op 03-12-2014 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
ik denk ik kijk ens naar Altium, maar de site is op mijn iPhone en iPad met geen mogelijkheid te benaderen, er staat een harde redirect op naar m.altium.com, met hele uitnodigende 'coming soon' text.

vandaar mijn vraag, is Altium er ook voor OS X, of krijg je dan zo'n Linux X11 implementatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Altium is windows only, maar draait ook via parallels op OSX.

zie dit topic
I'm running Altium in Windows 7 with Parallels Desktop V9 on OSX Mavericks. I've run it on an iMac, MacBook Pro, and MacBook Air with no issues. Two things to note:
- Get a windows keyboard to have sitting by your desk. The mapping of function keys to the standard Mac keyboard will slowly drive you insane.
- Give up on the trackpad. AutoCAD has really embraced interaction with a trackpad, but Altium is useless without a mouse with scroll wheel.
Er zit ook een community-cloud editie van Altium aan te komen, Circuitmaker. Deze post vat alle na- en voordelen samen, en deze blogpost geeft wat meer uitleg over wat ze met deze versie willen bereiken.

[ Voor 24% gewijzigd door Tele op 03-12-2014 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hans1990 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 19:41:
Eagle is IMHO een vreselijk programma. Volgens mij geniet het zijn populariteit nog vanwege de maker & Arduino community; veel shieldjes en OSHW zit in Eagle. Toch begin ik langzaam het idee te krijgen dat mensen ook door hebben dat een UI van de jaren 90 niet lekker meer werkt, en er haast geen functionaliteit wordt toegevoegd
Ik gebruik ook nog win classic thema, wellicht vind ik daarom eagle fijn, good old 90's. :D

Ik mis niks aan eagle, alles wat ik nodig heb om bord te maken zit erin.

Volgende keer lib maken voor je project, daar alles instoppen. En je hebt uiteraard met 1 sot behuizing nodig als je ze in dezelfde lib stopt. Maar al doe je dat niet vind ik het geen enkel probleem om meerder libs te hebben met dezelfde behuizing, waarom zou dat probleem zijn?

Voor werk project ga je toch niet zomaar hobby libs gebruiken van internet, dan leg je je eigen libs aan die je maakt of aanpas naar jou eigen standaarden in het bedrijf. Ik vind het beetje raar dat jullie als hobbyist te werk gaan met eagle bij jullie bedrijf.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Wasrom zijn er zoveel verschillende transistors? Ik weet dat er verschillen zijn tussen fet mosfet pchannel etc maar zelfs voor een normale tor zijn er wel 50 varianten!
Zelf heb ik bc547 en tip120 op voorraad maar ik vraag me af waarom al die verschillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 07:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Versterkings niveau (gain), ruis, werkgebied (band), spannings en stroom niveau's, ... hetzelfde als bij fet's :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Damic schreef op donderdag 04 december 2014 @ 15:34:
Versterkings niveau (gain), ruis, werkgebied (band), spannings en stroom niveau's, ... hetzelfde als bij fet's :)
ik voel mij alsof ik bij de lokale bakker sta: Wat voor brood? We hebben wit, bruin, spelt, haver, waldkorn, ambachtelijk wit, knip, casino, stokbrood, panini, 3-granen, 5-granen, walnootbrood, knäcker, halfwit, blueband, en dan hebben we nog enkele speciaalbroden...". Ik wil gewoon een brood! :)

verwarrend voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-09 16:25
Je kan eens bij vergelijkbare commerciële designs kijken. Dan zie je wat hen hebben gekozen als goedkope en betrouwbare optie.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Misschien verwarrend voor een leek maar een simpele LED schakelen met een 2n3055 is natuurlijk zwaar overkill en misschien vanuit een uC ook onmogelijk door zijn lage HFE en hoge basis stroom. (om maar een idee te geven)

Dat er heel veel zijn is waar, dat het met minder kan ook maar zeker voor analoge toepassingen is zoveel keuze handig, digitaal zal het aan je reet oxideren (roesten) wat de uitgebreide specs zijn, als die maar schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mad_max234 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 14:51:
[...]

Ik gebruik ook nog win classic thema, wellicht vind ik daarom eagle fijn, good old 90's. :D

Ik mis niks aan eagle, alles wat ik nodig heb om bord te maken zit erin.

Volgende keer lib maken voor je project, daar alles instoppen. En je hebt uiteraard met 1 sot behuizing nodig als je ze in dezelfde lib stopt. Maar al doe je dat niet vind ik het geen enkel probleem om meerder libs te hebben met dezelfde behuizing, waarom zou dat probleem zijn?

Voor werk project ga je toch niet zomaar hobby libs gebruiken van internet, dan leg je je eigen libs aan die je maakt of aanpas naar jou eigen standaarden in het bedrijf. Ik vind het beetje raar dat jullie als hobbyist te werk gaan met eagle bij jullie bedrijf.
Klopt. Die manier van werken kon ik ook niet volgen of wijzigen bij een oud collega, die op de beschreven manier graag in Eagle werkte. Sinds die weg is zijn we snel overgestapt op Altium en is het wat dat betreft beetje puin ruimen om de manier hoe in Eagle gewerkt werd achter ons te laten (we hebben een relatief kleine engineering afdeling).

De reden waarom ik mij stoor aan 4x een SOT-23 in 1 design is omdat als je een courtyard grid, pad size, paste, oid wilt aanpassen je dat op 4 punten moet doen. It does the job laten we maar zeggen..

Ik zou geen onderscheid maken tussen hobby en werk met libraries. Ook voor de hobby heb ik gewoon nette libraries op orde. Als je dat eenmaal opgezet hebt kost het veel minder moeite om dat op gang te houden en er snel mee te kunnen werken.

Bovendien sta ik in de hobby nog veel vrijer om eigen database libraries en links aan te leggen met Farnell oid, omdat ik de enige ben die er mee hoeft te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
Om even terug te komen op de soldeerbouten, blijkbaar is er voor mijn soldeerbout een 0.5mm punt beschikbaar.
In de winkel zeiden ze van niet maar okee, dat scheelt dus weer :)

Is trouwens een velleman VTSSC50N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Dat lijkt verdacht veel op een Weller. ;)
Puntje is een BITC50N1, maar zo'n klein ding heb ik nog nooit gebruikt. Een dikkere geleidt de warmte beter vind ik en als het kleiner wordt dan een gewone SOIC dan soldeer je de pootjes toch niet meer 1 voor 1. Maar iedereen heeft zo zijn eigen manier van solderen :)
Afbeeldingslocatie: http://www.primeparts.net/images/bitc50n1.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
Volgens de winkel was het van binnen ook een weller.
Ik ga die punt halen en wanneer het zover is ga ik kijken welke het beste bevalt.

Het wordt een printje met maar een onderdeel met echt kleine pinnetjes namelijk de atmega168.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
ProAce schreef op donderdag 04 december 2014 @ 22:32:
Het wordt een printje met maar een onderdeel met echt kleine pinnetjes namelijk de atmega168.
Zorg dat je goede solder wick (soldeer litze) hebt, bij voorkeur een die vertind is. Hiermee kun je overtollig soldeer tussen de pootjes uit verwijderen. Doe een beetje flux op de wick met een fluxpen en druk het met de soldeerbout op de pootjes, zo blijft er alleen tin achter waar je het hebben wil.
Je kan zelfs met een lompe soldeerbout alle pootjes aan elkaar solderen en dan al het overtollige weer opzuigen met de litze. Het zal je wel lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Wat flux en juist een dikke punt werkt stukken makkelijker en sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Drag solder bedoel je? Daar staan demo's van op youtube zoals dit bekende filmpje.
Ik heb het ook geoefend op een oude pci kaart en je kan daar prima 0.5mm pitch componenten mee solderen, maar het nadeel vind ik dat je veel flux nodig hebt. Die gel flux is moeilijk te verwijderen, zelfs met IPA. Je moet goed borstelen en onder de pootjes krijg je het niet weg.

De The Flood and Wick Method werkt ook met een flux pen, die minder residu achterlaat dat beter is te reinigen. Maar het liefst gebruik ik gewoon soldeer pasta en bak de hele print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Heb heel veel dragging gedaan op 200 en 250 pin tegeltjes, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ben ik raar, dat ik kan drag solderen met alleen de rosin die in mijn (fair nuf, loodhoudende) tin zit? Gewoon blijven toevoegen terwijl je soldeert, lukt prima.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Nee hoor, lukt prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Een beetje IPA alcohol toevoegen werkt ook wel als vloeimiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zie ik MUXblog op Geen Stijl staan als (2e) linkje in de vrijmibo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hans1990 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 17:24:
[...]

Klopt. Die manier van werken kon ik ook niet volgen of wijzigen bij een oud collega, die op de beschreven manier graag in Eagle werkte. Sinds die weg is zijn we snel overgestapt op Altium en is het wat dat betreft beetje puin ruimen om de manier hoe in Eagle gewerkt werd achter ons te laten (we hebben een relatief kleine engineering afdeling).

De reden waarom ik mij stoor aan 4x een SOT-23 in 1 design is omdat als je een courtyard grid, pad size, paste, oid wilt aanpassen je dat op 4 punten moet doen. It does the job laten we maar zeggen..

Ik zou geen onderscheid maken tussen hobby en werk met libraries. Ook voor de hobby heb ik gewoon nette libraries op orde. Als je dat eenmaal opgezet hebt kost het veel minder moeite om dat op gang te houden en er snel mee te kunnen werken.

Bovendien sta ik in de hobby nog veel vrijer om eigen database libraries en links aan te leggen met Farnell oid, omdat ik de enige ben die er mee hoeft te werken.
Ik ben nog lang niet oud! :7

Duidelijk, dacht dat je bedoelde 1 sot voor verschillende transistor met dezelfde footprint, maar als je fysiek andere footprint wild dan heb je inderdaad ook andere behuizing nodig, al is een kopie natuurlijk zo gemaakt en pad aanpassen komt verder ook niks bij kijken dan grote aanpassen in de eigenschappen.

Ik bedoeld met hobby libs die dingen die je vind van mensen die er met hobby bezig mee zijn en je allemaal verschillende manieren zijn getekend, niet je eigen libs. ;)

Maar al doelde ik daar niet op, ik maak wel degelijk libs voor eigen hobbygebruik even snel met minimale pads, waarom zou ik alle info erbij gaan zetten voor partnumbers, omlijningen teken, etc. :9

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 19:48:
zie ik MUXblog op Geen Stijl staan als (2e) linkje in de vrijmibo :)
Hahaha, geenstijl? Mja, het is wel iets typisch VrijMiBo i guess...

Ga ik het aandurven om de comments te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

mux schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 21:16:
[...]

Ga ik het aandurven om de comments te lezen?
Staan vaak links naar mooie vrouwen tussen dus dat durf jij wel aan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

Dat is een goede berg exposure voor een stuk hout mux :)

Heb je daar een grote rode knop voor... ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik zit er over te denken om de volumeknop op tindie te zetten ofzo. Het is best een redelijk ding: het is een configureerbare HID met encoder, drukknop in de encoder en 6 (optionele) knoppen die je eraan kunt hangen. Via de bootloader (encoder 5s indrukken) is met een .txt-bestandje te programmeren wat welke knop betekent en is de firmware te updaten. Je kunt hier dus ook een emergency compile button van maken, en dat is een gigantisch gat in de markt met totaal geen enkele concurrentie.

Toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Laatst online: 00:06
Hallo, willen jullie meedenken :)

heb een alarm in mn auto geinstalleerd met remote start functie, werkt prima maar de startmotor aansturing duurt te lang. Met als gevolg dus dat de motor al draait en de startmotor nog ff tering herrie maakt omdat die nog bekrachtigd wordt.

Uit het alarm komt gewoon plus 12V om het startrelais te activeren en dat is dus ongeveer 2-3 seconden nu.
Dat moet dus 1-1,5 worden..

Iemand een idee ? Ik zat te denken aan een 2e relais met inschakelvertraging..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:02
Heb je de detectie kabel wel aangesloten? Vaak moet je een lange draad om een bougiekabel wikkelen zodat je alarm het "oppikt" als de motor draait.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
Klopt heb ik gedaan, hij zegt ook netjes dat de motor draait maar de startmotor aansturing lijkt fixed te zijn.
Maar ik zie al wat delayed on relay schema's. daar moet het mee lukken denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Dit weekend gestart met het in elkaar schroeven van de splinternieuwe Vertex 3D printer k8400, ik denk ik deel effe een footootje. halverwege stap 2 (uit 8 of zo). Daar gaan nog wel een paar uurtjes in zitten!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Dl3YSuKl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Niks leuker dan het bouwen van een 3d-printer. Ik krijg er bijna zin in om ook weer eentje in elkaar te zetten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
mux schreef op zondag 07 december 2014 @ 13:52:
Niks leuker dan het bouwen van een 3d-printer. Ik krijg er bijna zin in om ook weer eentje in elkaar te zetten :D
Het voelt als een kruising tussen een enorme doos Lego Technic en een Ikea kast (vanwege de inbusboutjes), maar dan voor volwassenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk ! succes en ik volg het met belangstelling want het is bijna kerst.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Verwijderd schreef op zondag 07 december 2014 @ 18:05:
leuk ! succes en ik volg het met belangstelling want het is bijna kerst.. ;)
Ik houd je op de hoogte, maar ik denk niet dat ik Kerstdecoraties ga printen.. Alhoewel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Iemand nog een scoop nodig? :+

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/MTI0MlgxMDU5/z/JZYAAOSwd4tUKGb3/$_57.JPG
of een power meter, video module of een dimmer.

Ik vraag met af of dit nou ook echt werkt kwa verkoop :') Die scope ziet er behoorlijk afgerukt (no phun intended) uit voor de vraagprijs :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prima scoop hoor :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
De scoop ansich is prima ja, maar goedkoper en in betere staat te vinden dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik probeer een thyristor te triggeren met een labvoeding. In de datasheet staat deze illustratie: Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZT87BnrjNb2j1i1aqQSKvxAg/medium.png

Alleen weet ik niet helemaal hoe ik deze moet aflezen. Kan iemand me uitleggen hoe ik nou kan aflezen hoeveel volt/welke weerstand ik moet gebruiken?

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
:? Dat zoeken we op ;)

PDF: http://www.semikron.com/d...-explanation-discretes-en
Fig. 9 Gate voltage VG as a function of the gate current IG,
indicating the regions of possible (BMZ) and certain (BSZ)
triggering for various virtual junction temperatures T vj. The
current and voltage values of the triggering pulses must lie
within the range of certain (BSZ) triggering, but the peak
pulse power PG must not exceed that given for the pulse
duration tp. Curve 20 V; 20 Ω is the output characteristic of
suitable trigger equipment (example).
Die twee curves zijn denk ik uitersten, gegeven de produkt variatie.
Bij een koude -40°C is hij moeilijker te triggeren, er is dan bijna 300mA nodig voor een BSZ. Bij meer normale temp heb je aan 200mA wel genoeg. Gate spanning zit dan ergens tussen 0.6 en 3.5V.
Stel dat je 12V hebt om te triggeren, dan heb je een serie weerstand nodig van (12V-3.5V)/0.2A=42.5, afgerond 39Ω Als je daarvan een lijntje in de grafiek zou tekenen zoals het 20V/20Ω voorbeeld, dan loopt ie door de BSZ, maar niet door de BMZ. Het lijntje blijft ver van de lijnen voor maximaal trigger vermogen, dus je schopt 'm niet zo hard dat ie stuk gaat.

[ Voor 32% gewijzigd door Ploink op 08-12-2014 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
MaChOmIdGeT schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 17:34:
Klopt heb ik gedaan, hij zegt ook netjes dat de motor draait maar de startmotor aansturing lijkt fixed te zijn.
Maar ik zie al wat delayed on relay schema's. daar moet het mee lukken denk ik :)
Hmm kan niet echt iets goeds vinden..

iemand een linkje ?

Dus ik bied 12V aan, en 1 seconde later moet ik een relais schakelen..
Pagina: 1 ... 4 ... 113 Laatste