• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:48

epic_gram

undercover moderator

Ik zoek een bijbaan voor naast mijn studie, hoe pak ik dat aan? Op zaterdagen heb ik al een andere baan, maar dat heeft weinig met elektrotechniek te maken. Maar die wil ik wel houden. :)

Op sites als studentenwerk.nl enzo vind ik niets voor 's avonds of overdags voor een paar uur per week :'(

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 12:05
Ik werk alweer een aantal jaar naast mijn (vertraagde) studie op de R&D afdeling van een electronicaproducent. Ben daar terecht gekomen via mijn stage, na afronding stage kreeg ik de vraag of ik een bijbaan wilde :). Studeer je toevallig iets in de richting van elektrotechniek?

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Ja gewoon HBO elektrotechniek B zoals dat officieel heet. Omgeving zuid holland/utrecht zou ideaal zijn

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• wesleytjuh
Dan heb je vrijwel elk jaar wel een stagemoment lijkt me? Dat is een ideale manier om aan een bijbaan te komen :).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Ja klopt, oke bedankt :)

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:27

BoAC

Memento mori

Puch-Maxi schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 21:41:
Nog even terugkomen op het FTDI verhaal, Dave heeft er een video over gemaakt (had het al verwacht :D).

[video]
En nog een update :)

* BoAC heeft ook een arduino clone module met een FTDI chip: FT232RL op een Arduino Nano V3
Wist ik veel dat ook de chips zelfs gecloned worden..

Ik programmeer dat ding altijd op Linux dus nooit een probleem.
Maar nadat ik op Windows ook een keer dat ding wilde programmeren, module dood. Of beter gezegd: niet meer programmeerbaar :/ Na veel zoeken conclusie: SoftBricked

Het verschil tussen clone en origneel is te zien doordat de identificatie op de chip gedrukt ipv geetst.

Ondertussen is er een oplossing: FTDI PID Unbrick _/-\o_
Door een klein proggie zet je dus de PID (die op 0x0000 is gezet) weer op 0x6001.

* BoAC is weer blij met zijn werkende module! :)

• dbeijer85
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-03 14:14

dbeijer85

Super fast charger

epic_gram schreef op donderdag 20 november 2014 @ 21:17:
Ik zoek een bijbaan voor naast mijn studie, hoe pak ik dat aan? Op zaterdagen heb ik al een andere baan, maar dat heeft weinig met elektrotechniek te maken. Maar die wil ik wel houden. :)

Op sites als studentenwerk.nl enzo vind ik niets voor 's avonds of overdags voor een paar uur per week :'(
In Delft zit een studentenuitzendbureau genaamd Xtend, die plaatsen technische studenten voor bijbaantjes bij technische bedrijven. Gaat vrijwel altijd om technisch werk, dus is wellicht interessant. Geen idee waar jij zelf zit, maar ze plaatsen door het hele land heen.

Assumption is the mother of all fuck-ups.

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:45

Infant

It's a floating Dino!

Nee! De farnell website layout is veranderd! Nu weet hij automatisch dat ik in Nederland woon! Ik houd niet van vernieuwing!
Aaah! Ik kan niks meer vinden...

Maar even serieus, zijn de IOers van tweakers weg gelopen en bij farnell gaan werken. Ik kan nu op fullscreen (1920x1080) max drie onderdelen tegelijk bekijken, en dan zit mijn startbalk nog links weg gemoffelt ook. Dat is nadat ik gescrolt heb, want default toont hij 7/8 onderdeel.

Ik heb ook een notebook met 1600x900, dan zie je dus niks. Waar kan ik klagen.

Wat is er mis met designers tegewoondig? Wat mis ik? Ben ik raar, ligt het aan mij? Moet ik al octa-hd gaan overwegen? Japan?

• wesleytjuh
Infant schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 15:18:
Nee! De farnell website layout is veranderd! Nu weet hij automatisch dat ik in Nederland woon! Ik houd niet van vernieuwing!
Aaah! Ik kan niks meer vinden...

Maar even serieus, zijn de IOers van tweakers weg gelopen en bij farnell gaan werken. Ik kan nu op fullscreen (1920x1080) max drie onderdelen tegelijk bekijken, en dan zit mijn startbalk nog links weg gemoffelt ook. Dat is nadat ik gescrolt heb, want default toont hij 7/8 onderdeel.

Ik heb ook een notebook met 1600x900, dan zie je dus niks. Waar kan ik klagen.

[afbeelding]

Wat is er mis met designers tegewoondig? Wat mis ik? Ben ik raar, ligt het aan mij? Moet ik al octa-hd gaan overwegen? Japan?
Ik heb de meerwaarde tot nu toe ook nog niet echt gevonden om eerlijk te zijn. Was eigenlijk niet zoveel mis met de oude site. Maar ik kan dan ook niet zo goed tegen dit soort veranderingen ;).

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:45

Infant

It's a floating Dino!

Ze hebben tot nu toe alles kapot gemaakt wat enig sinds werkte:

Het op voorraad vinkje aan: Eerste item: Artikel binnenkort beschikbaar.

Sommige PMosfets hebben nog steeds een VDS van 100V, en niet -100V. Dat zocht ik meestal door -80 de checken, en dan schift -200 te doen.... maar de shift werkt niet meer....

• wesleytjuh
Oef, die shift gebruikte ik ook best vaak inderdaad, eveneens als de "op voorraad" status. Dat is wel weer een lekkere faal zeg

• mux
  • Laatst online: 15:30
Hm, ze lijken inderdaad de site objectief verslechterd te hebben. En ze waren het hele weekend offline, waardoor ik nauwelijks werk heb kunnen verrichten in die periode.

Op het forum waren er vaak klachten dat Farnell zo traag was, en toen was de standaardreactie: de site wordt binnenkort rechtgetrokken met de rest van e14 en Newark, en dan pakken we de backend ook aan en wordt alles sneller. Dit is wat ze nu hebben gedaan, en het is exact 0 sneller. Ik heb een groot scraper-script waar ik af en toe mee benchmark, en ze zijn letterlijk geen milliseconde sneller gemiddeld.

Volgens mij is het niks anders dan een minimale facelift, waarbij sommige functionaliteit per ongeluk kapotgemaakt is.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:28

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vraagje:

Ik heb een el-cheapo RGB-dimmer gekocht. In de specs staat: 12-24V input.

Nu is mijn vraag echter: als ik een 12V LED-strip er op aansluit, moet ik dan ook een 12V voeding gebruiken? Of kan ik ook een 19V voeding gebruiken bijv.?

Componenten in de dimmer:
3x 09N03 uitgang FET
2x LM358
1x NE555 (om het PWM signaal te maken prolly)
1x 78M05 (voeding voor de NE555 en LM358 prolly)

En nog wat weerstandjes, elco etc.

De + van de voeding is rechtstreeks doorverbonden met de LED-strip.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:35
Staat er niet op wat output is?

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-03 16:56
mux schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 16:32:
Hm, ze lijken inderdaad de site objectief verslechterd te hebben. En ze waren het hele weekend offline, waardoor ik nauwelijks werk heb kunnen verrichten in die periode.
Heb ik ook gemerkt ja, stond wel een waarschuwing op de site voordat ze offline gingen.
Gewoon bij Mouser verder gegaan :P
Op het forum waren er vaak klachten dat Farnell zo traag was, en toen was de standaardreactie: de site wordt binnenkort rechtgetrokken met de rest van e14 en Newark, en dan pakken we de backend ook aan en wordt alles sneller. Dit is wat ze nu hebben gedaan, en het is exact 0 sneller. Ik heb een groot scraper-script waar ik af en toe mee benchmark, en ze zijn letterlijk geen milliseconde sneller gemiddeld.

Volgens mij is het niks anders dan een minimale facelift, waarbij sommige functionaliteit per ongeluk kapotgemaakt is.
Farnell had inderdaad een andere site engine vergeleken met Newark. Zolang als ik ze ken was die site al hetzelfde, zeker 15 jaar of langer. Hoewel de site altijd goed was, is de backend waarschijnlijk een rommeltje geworden en is het een keer tijd voor vernieuwing.

Een probleem was bijvoorbeeld dat de site en hun verkoop administratie twee compleet gescheiden systemen waren. De site nam de bestelling op en gaf de order door aan de sales afdeling en daar ging soms wel eens wat mis.

Het zal wel even duren voordat alle kinderziektes eruit zijn ontwikkeld maar uiteindelijk zal het beter worden dan vroeger, hoop ik dan maar :) Misschien krijgen we zelfs iDeal of Paypal voor consumenten, wie weet ;)

• ThinkPad

ThinkPad

Nee, alleen output current en output power: http://www.ebay.com/itm/1...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:50
trouwens ze mogen wel de datasheets eens updaten van de 2n6660.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Ploink
Ze mogen sowieso de hele database eens nalopen en foute specs corrigeren, ook even alles omzetten in numerieke waardes zodat je beter kan selecteren. Ik vind het zo suf dat je 100 opties moet selekteren als je een mosfetje zoekt met Ids > 1A ofzo. Dit zou hun database ook een stuk vlotter maken want nu moeten ze draken van queries verwerken elke keer.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:02
ThinkPadd schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 16:52:
Vraagje:

Ik heb een el-cheapo RGB-dimmer gekocht. In de specs staat: 12-24V input.

Nu is mijn vraag echter: als ik een 12V LED-strip er op aansluit, moet ik dan ook een 12V voeding gebruiken? Of kan ik ook een 19V voeding gebruiken bijv.?

Componenten in de dimmer:
3x 09N03 uitgang FET
2x LM358
1x NE555 (om het PWM signaal te maken prolly)
1x 78M05 (voeding voor de NE555 en LM358 prolly)

En nog wat weerstandjes, elco etc.

De + van de voeding is rechtstreeks doorverbonden met de LED-strip.
Die zullen normaal gesproken gewoon de voedingsspanning PWM'en en op de uitgang zetten, oftewel gaat niet werken met 19V voeding.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:08
Sissors schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 21:43:
[...]

Die zullen normaal gesproken gewoon de voedingsspanning PWM'en en op de uitgang zetten, oftewel gaat niet werken met 19V voeding.
Tenzij het open collector/drain uitgangen zijn...

Edit: Zorg wel dat er niet teveel spanning op de strip komt te staan!

[Voor 10% gewijzigd door base_ op 25-11-2014 21:58]

• Sissors
Dat zullen het wel zijn, maar zijn 19V voeding gaat daar nog steeds dan 19V op zetten ;).

• mux
Ik ben de afgelopen 2 weken (af en aan) bezig geweest met het opbouwen, testen en verifiëren van mijn eerste redelijk-significant-vermogen AC-DC SMPS. Doel: toe werken naar een 'eindbaas'-MADPSU, oftewel een zuinige voeding (met name bij lage vermogens) die via USB uitgelezen en aangepast kan worden.

Eerste conclusies: hm.... een fatsoenlijke netvoeding vanaf AC is nog best lastig :P Hij is niet bijzonder efficiënt (~75% @ 4W output, 85% @ 40W), heeft bij het 'opwarmen' een aardig irritante piep en ik heb nog wat kleine ontwerpfoutjes gemaakt. En dit is in feite niet veel meer dan een kopie van een appnote met wat kleine tweaks voor efficiëntie en sourcebaarheid.

Heeft iemand hier met name m.b.t. geluidsonderdrukking bij transformatoren ervaring? Ik ben eerlijk gezegd vooral van de high-frequency converters waar dit nooit een issue is, weinig ervaring met sub-250kHz spul.

• Sissors
Als je hem niet buiten het hoorbare kan laten werken, is dan de mogelijk lijm/hot glue ofzo erover heen gooien geen optie? Niet het mooiste, maar wordt volgens mij wel vaker gedaan.

• Ploink
Sissors schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 21:43:
[...]

Een goede 12V voeding kopen dus.
Ik weet niet hoeveel vermogen je nodig hebt, maar dit zijn goeie compacte voedingen, zie mijn review voor de 60W versie.
http://tweakers.net/price...word=seasonic+adapter+12v
Of voor een vaste installatie en meer vermogen een MeanWell power supply. Let op, deze wordt veelvuldig gekopieerd door de chinezen, hoewel dat niet altijd slecht hoeft te zijn. Neem het vermogen ruimer dan wat je echt nodig hebt. Zeker een chinese voeding moet je niet continu 100% belasten.
mux schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 22:46:
Ik ben de afgelopen 2 weken (af en aan) bezig geweest met het opbouwen, testen en verifiëren van mijn eerste redelijk-significant-vermogen AC-DC SMPS. Doel: toe werken naar een 'eindbaas'-MADPSU, oftewel een zuinige voeding (met name bij lage vermogens) die via USB uitgelezen en aangepast kan worden.

Eerste conclusies: hm.... een fatsoenlijke netvoeding vanaf AC is nog best lastig :P Hij is niet bijzonder efficiënt (~75% @ 4W output, 85% @ 40W), heeft bij het 'opwarmen' een aardig irritante piep en ik heb nog wat kleine ontwerpfoutjes gemaakt. En dit is in feite niet veel meer dan een kopie van een appnote met wat kleine tweaks voor efficiëntie en sourcebaarheid.

Heeft iemand hier met name m.b.t. geluidsonderdrukking bij transformatoren ervaring? Ik ben eerlijk gezegd vooral van de high-frequency converters waar dit nooit een issue is, weinig ervaring met sub-250kHz spul.
Leuk project, ambitieus :)

Coil whine kun je voorkomen door frequenties boven het audio gebied te kiezen, buiten dat is er weinig aan te doen. Je kan testen of de spoel/trafo een bepaalde akoestische resonantie heeft en die vermijden, of inkapselen, maar gewoon ultrasone frequenties gebruiken is het beste.

Als je ultrasoon schakelt, maar wel hysteretic of on/of control hebt om stroom te besparen, dan kan dat toch weer geluid in het audio gebied introduceren. Je kan ook een PWM met pulse-skip schema toepassen, maar alleen als je basis frequentie minstens 2x ultrasoon is.

Overigens kunnen condensatoren ook herrie maken. Ik heb een radiolocatie systeem met magneet zender (eigenlijk gewoon een stevige LC resonantie kring met half-bridge mosfet driver) gebouwd en de MKP10 condensatoren staan flink te piepen op 3kHz. De spoel is met een enkele laag gewikkeld tussen een paar lagen krimpkous over een stapel ferrieten en die hoor je niet.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:59

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op Ebay kan je 50w voedingen voor een iMax B6 lader voor 10 dollar of zelfs minder vinden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Ploink
memphis schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 23:31:
Op Ebay kan je 50w voedingen voor een iMax B6 lader voor 10 dollar of zelfs minder vinden.
En die zijn efficiënt, veilig, betrouwbaar en hebben alle EU vereiste keurmerken? En dan bedoel ik niet dat ze er zomaar symbooltjes op geplakt hebben...

• mux
Ploink schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 23:22:
Leuk project, ambitieus :)

Coil whine kun je voorkomen door frequenties boven het audio gebied te kiezen, buiten dat is er weinig aan te doen. Je kan testen of de spoel/trafo een bepaalde akoestische resonantie heeft en die vermijden, of inkapselen, maar gewoon ultrasone frequenties gebruiken is het beste.

Als je ultrasoon schakelt, maar wel hysteretic of on/of control hebt om stroom te besparen, dan kan dat toch weer geluid in het audio gebied introduceren. Je kan ook een PWM met pulse-skip schema toepassen, maar alleen als je basis frequentie minstens 2x ultrasoon is.

Overigens kunnen condensatoren ook herrie maken. Ik heb een radiolocatie systeem met magneet zender (eigenlijk gewoon een stevige LC resonantie kring met half-bridge mosfet driver) gebouwd en de MKP10 condensatoren staan flink te piepen op 3kHz. De spoel is met een enkele laag gewikkeld tussen een paar lagen krimpkous over een stapel ferrieten en die hoor je niet.
Ik heb 'm al op 132kHz draaien, dus het probleem zit hem in een harmonische elders. Ik heb m'n geïsoleerde probes nog niet binnen dus ik durf het voorlopig niet aan m'n scope te hangen. Dat is uiteraard 1 deel van m'n probleem. überhaupt weten wat de oorzaak precies is :P

Het geluid komt zeker weten van de transformator, gezien het ook sterk varieert met temperatuur. Het vervelende is dat ik het hele ontwerp persé met off the shelf trafo's wil doen (liefst Myrra partno.'s gezien die bij Farnell te krijgen zijn), dus ik kan niet zomaar iets aan de trafo's doen om ze te verbeteren. De enige echt goede oplossing die ik dan zie is een spread spectrum controller te gebruiken, maar ik vroeg me af of mensen nog andere tips hadden.

• Ploink
NCP1200 Datasheet
Thanks to current–mode control, the NCP1200 drastically simplifies
the design of reliable and cheap offline converters with extremely low
acoustic generation and inherent pulse–by–pulse control.
Zoiets bedoel ik, een PWM control die pulsen gaat overslaan onder een bepaalde stroom. Als je netjes 1 van de twee of 3 van de 4 pulsen overslaat, dan bespaar je energie in het schakelen van de mosfets, maar je voorkomt harmonischen die in het audio gebied terecht komen. Dit itt PFM en hysteretic control.
Edit: hmm nu ik die datasheet goed bekijk werkt het toch iets anders dan ik dacht, maar volgens mij zit daar ergens wel het geheim van efficiëntie en weinig geluid, de pulsen op de juiste manier timen.

[Voor 15% gewijzigd door Ploink op 26-11-2014 00:22]

• memphis

memphis

Ploink schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 23:35:
[...]

En die zijn efficiënt, veilig, betrouwbaar en hebben alle EU vereiste keurmerken? En dan bedoel ik niet dat ze er zomaar symbooltjes op geplakt hebben...
Ik denk dat die voedingen in hele grote aantallen voor diverse doeleinden gemaakt worden en daarom zo goedkoop kunnen zijn.

http://www.ebay.com/itm/1...26sd%3D120868592854&rt=nc

• jeronimo
  • Laatst online: 19:50
memphis schreef op woensdag 26 november 2014 @ 00:15:
[...]

Ik denk dat die voedingen in hele grote aantallen voor diverse doeleinden gemaakt worden en daarom zo goedkoop kunnen zijn.

Hmm, persoonlijk denk ik dat ondanks dat er op het label wel diverse symbolen staan van keuringsinstanties die van china export wel het meeste zegt.

• Ploink
Wie koopt 'm en legt hem op de pijnbank?

• Sissors
Ik weet dat na een uitgebrande Chinese adapter waarbij gelukkig iemand het merkte dat het begon te reuken, ik wat betreft adapters enkel nog uit Europa koop. Als mijn woning dan af fikt dan heb ik iig iemand om aan te klagen.

• ThinkPad

ThinkPad

Een goedkope tjaptjoi voeding heb ik al eens door onze grote vriend mux laten testen: mux' blog: Een adapter van $4 - is het wat?
Conclusie: :'(

Daar begin ik dus niet aan. Voorheen haalde ik voor LED-strip projectjes e.d. altijd 12V voedingen bij de kringloopwinkel, €2,50 voor een 12V 5A voeding (van oud TFT-scherm prolly). Maar die man wil ze niet meer meegeven, ik kom er te vaak denk ik :+ (heb er al een stuk of 5 gekocht daar :X ). En ik weet verder niet waar ik goedkoop een betrouwbare 12V voeding kan kopen. Andere voltages (19V e.d.) liggen er voor de vleet bij de kringloop, maarja daar heb ik dus net weer niks aan zie ik wel, als die controller gewoon de ingangsspanning 1:1 doorzet naar de strip.

[Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2014 09:47]

• mux
memphis schreef op woensdag 26 november 2014 @ 00:15:

Het lullige is dat je wel gelijk hebt (goede adapters kosten in grote aantallen zelden meer dan $10, zelfs voor 60+ W exemplaren), maar dat je op eBay toch dik boven de $15 moet zitten voordat je iets degelijks te pakken hebt. Ze moeten immers toch winst maken en verzending betalen. De adapter zoals in deze link is van tien kilometer afstand bekeken al een crappy firestarter. Zoals gezegd; China Export is een dodelijk teken voor je elektronica.

Als adapters zo goedkoop in retail worden aangeboden heb je vrijwel altijd te maken met één van deze keuzes:
1) Factory rejects/QA fails
2) onverkoopbare overstock die gedumpt wordt (meestal te herkennen aan weinig beschikbare exemplaren)
3) hele goedkope wij-willen-bovenaan-de-lijst-op-ebay-staan crappy zooi.

Ik heb al eens een adapter van categorie 1 opengesloopt, dit was het resultaat: mux' blog: Een adapter van $4 - is het wat?

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
ik zoek een adapter plate om 17-pins 1.27mm naar 2.54mm standaard pitch om te zetten. ik ben bang dat het een pcb order gaat worden... misschien heeft iemand een suggestie? het gaat om een newhaven display maar de bestaande adapterplate past niet in mijn project.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• mux
mja... zoiets is zo simpel en goedkoop om zelf te doen...

• memphis

memphis

Er zijn toch van die SMD IC naar gewone DIP converter printjes te vinden?

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Geen smd.. Th naar th. En ja zelf doen? Ik heb geen etstank of kolomboor. Het wordt pcb in china bestellen denk ik, dat is toch het goedkoopste

• Icekiller2k6
teken eens uit in eagle. hoeveel heb je er nodig?

• mad_max234
  • Laatst online: 26-05 23:03
Heb gisteren eindelijk de knoop doorgehakt in keuze voor opvolger van Xmega in aantal van mijn projecten, is stm32 geworden. :)

Vroeg me af hoe het zit met IDE en compilers. Kan ik flash grote vergelijken met AVR, ik bedoel als ik voorheen zat had aan 32KB AVR dan kan ik soortgelijk code ook in 32KB stm32 kwijt of heeft die meer of minder falsh nodig.

En wat raden jullie aan voor IDE?

Want zie door de bomen het bos even niet meer, zijn dit nu allemaal IDE? (heb er aantal doorgeklikt en lijken allemaal min of meer IDE te zijn)
http://www.st.com/web/cat...FM147/CL1794/SC961/SS1533

-Andere hobby- -

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

mad_max234 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:36:
Heb gisteren eindelijk de knoop doorgehakt in keuze voor opvolger van Xmega in aantal van mijn projecten, is stm32 geworden. :)

Vroeg me af hoe het zit met IDE en compilers. Kan ik flash grote vergelijken met AVR, ik bedoel als ik voorheen zat had aan 32KB AVR dan kan ik soortgelijk code ook in 32KB stm32 kwijt of heeft die meer of minder falsh nodig.

Want zie door de bomen het bos even niet meer, zijn dit nu allemaal IDE? (heb er aantal doorgeklikt en lijken allemaal min of meer IDE te zijn)
Ik was erg tevreden over de CooCox IDE suite. Werkte direct met mijn STM32F4 discovery bordje, en werkte erg intuïtief met een leuke community erachter :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Icekiller2k6 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:34:
teken eens uit in eagle. hoeveel heb je er nodig?
Ik ga er direct mee aan de slag als ik thuis ben. Ik heb eigenlijk maar 1 boardje nodig.

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-04 09:12
Ik weet niet of het voor jouw situatie geschikt is, maar je kunt ook een SMD adapter nemen en de pinnen er plat op solderen...

• mux

Puur even dit eruit halend:
- XMEGA heeft exclusief 8-bit instructies (en 8-bit instructiebus), STM32 heeft exclusief een 32-bit instructieset en -bus, maar wel met een paar 'macro-ops' waar meerdere instructies samengevoegd zijn. Je zult dus iets minder dan 4x zoveel flash nodig hebben voor instructiecode
- Data in flash, wat doorgaans toch veruit de meeste ruimte inneemt, is uiteraard even groot zolang je het __packed__ opslaat

STM32 is niet echt een drop-in vervanger voor xmega, though. Peripherals zijn ruwweg hetzelfde, maar je moet leven zonder een cpu-less event system en met aanzienlijk langzamere DMA (maw: je leunt veel zwaarder op interrupts). Aan de andere kant kun je veel hoger klokken. Ik gebruik zelf een mix van cortex (STM32), xmega en tiny's afhankelijk van wat ik nodig heb, want soms is een 8-bitter toch net wat beter geschikt en makkelijker om voor te devven voor een taak.

• mad_max234
Atlas schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:38:
[...]

Ik was erg tevreden over de CooCox IDE suite. Werkte direct met mijn STM32F4 discovery bordje, en werkte erg intuïtief met een leuke community erachter :)
Bedankt, zal daar eens mee beginnen. Heb net even video gekeken van de IDE, ziet er prima uit.
Zag net filmpje van IDE drivers en framework, is dat van STM of CooCox IDE suite? Ga dat waarschijnlijk niet gebruiken, heb er slechte ervaringen mee met Atmel framework, kost je vele male meer flash en ram dan dat je zelf driver schrijft voor de taak die je nodig hebt. En je moet vaak eerst studie doen voordat je beetje begrijpt hoe alles in elkaar steekt.

Heb al wat rond gezocht uiteraard en zijn ook zat C voorbeelden te vinden hoe je de peripheral moet instellen en aansturen, ik verwacht dat dat stuk efficentere code zal opleveren. Toevallig ervaring hierin?

Edit/
@Mux
"- Data in flash, wat doorgaans toch veruit de meeste ruimte inneemt, is uiteraard even groot zolang je het __packed__ opslaat"

Daar doelde ik dus op, rest is bijzaak. Natuurlijk is het geen drop in vervanger, projecten worden daarom ook van grond af aan opnieuwe gemaakt. Voor mij is ADC, usart en spi belangrijk, rest is software based, die peripheral doen wat ik van ze verwacht. maak bij deze projecten geen gebruik van DMA of het event systeem. Voor mij was de ram vooral het grootste probleem aan het worden, en dat is nu 5 keer zoveel geworden. En snelheid is ook wel fijn, want had nogal wat kleine taakjes die tussendoor moeten gebeuren, hoe eerder ze klaar zijn des te handiger is het om ze ergens tussendoor te doen.

En om nog paar andere rede wilde ik sowieso andere uC dan de Xmega32a4u, bijvoorbeeld RTC heeft geen Vbat pin of mogelijkheid om tweede kristal aan te sluiten.

Heb overigens gekozen voor de bekende stm32f103c6t8, met 64KB flash en 20KB ram. Zijn goed verkrijgbaar op veel verschillende plekken.

Even wat anders, kwam gisterem M7 tegen, wat monster uC is dat, op 28nm kan die 800MHz doen en is die ook nog eens klok voor klok een stukje sneller dat M4, betere FPU dan de M4, en ga zo maar door. STM32F7 is eerste M7, geklokt op 200MHz, snelste M cortext van dit moment. Nog even en we bouwen ons eigen "moderne" pc met uC. :D

Edit/
Ik neem aan dat __packed__ is min of meer hetzelfde als -Os is bij AVR?

[Voor 43% gewijzigd door mad_max234 op 26-11-2014 16:02]

-Andere hobby- -

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Dit is wat ik in gedachten had. De caps heb ik er ook maar gelijk ingehangen, dat scheelt weer een heleboel externe rommel.

(edit: image afmetingen)

Ik wil jullie niet tot last zijn voor zo een simpel boardje, dus ik bestel er wel een paar in China (Elecrow doet geloof ik 5 boards groen voor heel weinig).

[Voor 76% gewijzigd door RobV op 26-11-2014 15:41]

• Ploink
mux schreef op woensdag 26 november 2014 @ 09:50:
[...]

Het lullige is dat je wel gelijk hebt (goede adapters kosten in grote aantallen zelden meer dan $10, zelfs voor 60+ W exemplaren), maar dat je op eBay toch dik boven de $15 moet zitten voordat je iets degelijks te pakken hebt. Ze moeten immers toch winst maken en verzending betalen. De adapter zoals in deze link is van tien kilometer afstand bekeken al een crappy firestarter. Zoals gezegd; China Export is een dodelijk teken voor je elektronica.

Als adapters zo goedkoop in retail worden aangeboden heb je vrijwel altijd te maken met één van deze keuzes:
1) Factory rejects/QA fails
2) onverkoopbare overstock die gedumpt wordt (meestal te herkennen aan weinig beschikbare exemplaren)
3) hele goedkope wij-willen-bovenaan-de-lijst-op-ebay-staan crappy zooi.

Ik heb al eens een adapter van categorie 1 opengesloopt, dit was het resultaat: mux' blog: Een adapter van $4 - is het wat?
Ik heb even een waarschuwing geplaatst bij mijn review (van een goeie adapter ;)) met een link naar je blog.
productreview: Seasonic Power Adapter 60 Watt (12V) review door Ploink
Misschien wat overdreven, maar better safe than sorry :)

• mux
Kan niet vaak genoeg herhaald worden. Omdat het met zoveel producten vrij goed geregeld is qua veiligheid en controle, zijn mensen doorgaans laks. Voedingen, met name slechte import, zijn zo'n gebied waar overmatige bezuiniging op de lange duur alleen maar voor hoopjes brandschade zorgt :P

• Sissors
@Mad_max, als je wilt kan je mogelijk de mbed compiler gebruiken, zijn grotere broertje wordt iig ondersteund, en als enkel het verschil in flash/aanwezige pinnen is zou dat ook moeten werken. En anders kan je altijd nog mbed ecosysteem offline in random compiler gebruiken als je dat wilt.

@Mux, ik weet niet wat de snelheid is van de DMA bij de STMs, maar ik weet wel dat die dingen een heel stuk irritanter en gelimiteerder zijn dan bij Freescale/NXP. Oh uiteindelijk werkt het vast wel voor wat hij moet doen, maar er is veel meer uitzoekwerk nodig wat je op welk kanaal met welke prioriteit op welke DMA module kan doen.

• mux
DMA heb ik eigenlijk nooit goed kunnen gebruiken behalve op atmega/xmega, precies omdat het ontzettend complex uitzoekwerk is en het eindeloos veel geklungel is voordat het werkt. Atmel heeft als één van weinige fabrikanten expliciete event registers op iedere peripheral zitten en heeft alle peripheral registers gemapt naar geheugenlocaties, dus dat maakt het een stuk intuïtiever:

1) map een actie die een peripheral genereert (bijv. timer overflow/compare) naar een event
2) zeg in dat event dat het DMA channel x genereert
3) zet in DMA channel x source = peripheral register en destination = geheugenlocatie
4) profit.

In de meeste cortex-processoren, als er al DMA in zit (niet op veel cortex-M0 bijv.), zit vaak geen event system, dus moet je iedere DMA transfer initiëren met een interrupt wat CPU-tijd kost. Events zijn 'interrupts' die helemaal buiten de CPU omgaan en dus superhandig zijn voor iets waar je anders memcpy voor gebruikt.

• mad_max234
Heb je ook met STM32 geprobeerd? Want daar komen toch geregeld DMA projecten voorbij op youtube en op hackaday en zo. Ik heb DMA nooit nodig gehad voor mijn taken heb me er dus nooit echt in verdiept hoe dat werkt bij Xmega.

Heb net even app note doorgelezen van STM32 en DMA, volgens mijn werkt het niet veel anders dan jij beschrijft voor de xmega, uiteraard heeft het paar andere opties en moet je wat andere dingen instellen, maar opzich valt het wel mee, moet aantal dingen instellen en pointers naar gehuegen maken. STM32 heeft ook leuke fatuers zoals dubbel buffering van DMA stream.

1. If the stream is enabled, disable it by resetting the EN bit in the DMA_SxCR register, then read this bit in order to confirm that there is no ongoing stream operation. Writing this bit to 0 is not immediately effective since it is actually written to 0 once all the current transfers have finished. When the EN bit is read as 0, this means that the stream is ready to be configured. It is therefore necessary to wait for the EN bit to be cleared before starting any stream configuration. All the stream-dedicated bits set in the status register (DMA_LISR and DMA_HISR) from the previous data block DMA transfer should be cleared before the stream can be re-enabled.
2. Set the peripheral port register address in the DMA_SxPAR register. The data will be moved from/to this address to/from the peripheral port after the peripheral event.
3. Set the memory address in the DMA_SxMA0R register (and in the DMA_SxMA1R
register in the case of a Double-buffer mode). The data will be written to or read from
this memory after the peripheral event.
4. Configure the total number of data items to be transferred in the DMA_SxNDTR register. After each peripheral event oreach beat of the burst, this value is decremented.
5. Select the DMA channel (request) using CHSEL[2:0] in the DMA_SxCR register.
6. If the peripheral is intended to be the flow controller and if it supports this feature, set the PFCTRL bit in the DMA_SxCR register.
7. Configure the stream priority using the PL[1:0] bits in the DMA_SxCR register.
8. Configure the FIFO usage (enable or disable, threshold in transmission and reception).
9. Configure the data transfer direction, peripheral and memory incremented/fixed mode, single or burst transactions, peripheral and memory data widths, Circular mode, Double-buffer mode and interrupts after half and/or full transfer, and/or errors in the DMA_SxCR register.
10. Activate the stream by setting the EN bit in the DMA_SxCR register.

-Andere hobby- -

• mux
Punt is: iedere transfer (of groep transfers) heeft cpu-tijd nodig om aangezet te worden. Je kunt niet automatisch, zonder enige tussenkomst van de cpu, data vanuit een peripheral naar geheugen (of omgekeerd) gooien. Dat is waar events zo nuttig voor zijn.

En inderdaad, double buffering is erg nuttig, hoewel dat op vrijwel alle moderne MCU DMA controllers zit (ook xmega).

Het is uiteindelijk natuurlijk allemaal geneuzel in de marge, dit is allemaal pas echt van belang als je een hoop dingen tegelijk wilt doen die niet met elkaar interfereren. Maar dat is het ook een beetje; iedere MCU doet zo ongeveer wel wat 90% van de toepassingen nodig hebben. Het is die laatste 10% die iets specifieks nodig heeft.

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:17
mux schreef op woensdag 26 november 2014 @ 14:59:
[...]

Puur even dit eruit halend:
- XMEGA heeft exclusief 8-bit instructies (en 8-bit instructiebus), STM32 heeft exclusief een 32-bit instructieset en -bus, maar wel met een paar 'macro-ops' waar meerdere instructies samengevoegd zijn. Je zult dus iets minder dan 4x zoveel flash nodig hebben voor instructiecode
De instructie set is ook zo ingedeeld dat ze ingewikkelde bewerkingen in 1 slag kunnen doen. Vaak gebruik je die zaken niet en kan je met THUMB2 instructiesets met 16-bit instructies toe, die zijn dan de basale instructie zonder extra's. Hierdoor heb je enkele meer instructies nodig om hetzelfde werk te verrichten, maar zijn ze wel allen 2x zo klein.
Zou 40% besparing moeten opleveren.. ten opzichte van alles met de 32-bit ARM set. Naar mijn idee compileert ARM code vaak wel groter dan AVR, maar eerlijk gezegd neem ik op de meeste ARM projecten nooit echt de moeite om de code optimizer hard aan te slingeren omdat de MHz vaak al genoeg is.
@Mux, ik weet niet wat de snelheid is van de DMA bij de STMs, maar ik weet wel dat die dingen een heel stuk irritanter en gelimiteerder zijn dan bij Freescale/NXP. Oh uiteindelijk werkt het vast wel voor wat hij moet doen, maar er is veel meer uitzoekwerk nodig wat je op welk kanaal met welke prioriteit op welke DMA module kan doen.
Ik hoor vaker dat de peripherals van ST een draak zijn. Ik heb nog een project liggen waar ik had voorgenomen DMA te gebruiken op een STM32F4 maar na het lezen van de datasheet eigenlijk geen zin meer had. Het is gewoon niet flexibel en onduidelijk. Ik krijg erg het gevoel dat ST gemaakt is voor grote engineering teams waarbij de hardware engineers zeer precies en nauw door de firmware engineers laten uitzoeken welke pinnen ze moeten gebruiken, want je moet maar net de juiste interrupt of timer pin pakken om een DMA trigger event te kunnen generen op de gekozen SPI peripheral die nog over was.

De omschrijving van Mux is bij de Microchip's PIC24 en PIC32 DMA zo. Daar heb je 8 of 9 registers voor nodig en het is werkend. Je stelt 2 buffers in, pointer + size, de IRQ transfer source met de transfer size en zet hem aan. De IRQ's zijn een shadow van de interrupt flags die je als programmeur 'ziet' en hoef je niet te resetten. Je kan de DMA ook 6 verschillende IRQs laten genereren, van full transfer, half, abort, cancel, memory bus error, etc.

[Voor 13% gewijzigd door Hans1990 op 26-11-2014 18:31]

• Sissors
mux schreef op woensdag 26 november 2014 @ 17:34:
DMA heb ik eigenlijk nooit goed kunnen gebruiken behalve op atmega/xmega, precies omdat het ontzettend complex uitzoekwerk is en het eindeloos veel geklungel is voordat het werkt. Atmel heeft als één van weinige fabrikanten expliciete event registers op iedere peripheral zitten en heeft alle peripheral registers gemapt naar geheugenlocaties, dus dat maakt het een stuk intuïtiever:

1) map een actie die een peripheral genereert (bijv. timer overflow/compare) naar een event
2) zeg in dat event dat het DMA channel x genereert
3) zet in DMA channel x source = peripheral register en destination = geheugenlocatie
4) profit.

In de meeste cortex-processoren, als er al DMA in zit (niet op veel cortex-M0 bijv.), zit vaak geen event system, dus moet je iedere DMA transfer initiëren met een interrupt wat CPU-tijd kost. Events zijn 'interrupts' die helemaal buiten de CPU omgaan en dus superhandig zijn voor iets waar je anders memcpy voor gebruikt.
Dit is toch hoe elke DMA werkt? IIG ik kan hem gewoon vertellen dat als er een nieuwe byte ontvangen is door de UART dat die naar een geheugenlocatie wordt verplaatst door DMA. Hij gaat dan gewoon door totdat hij het aantal gespecificeerde bytes heeft bereikt.

Bij NXP/Freescale is het gewoon kwestie van de juiste Trigger zetten (bijvoorbeeld Timer, of UART TX IRQ, etc, de source/destination in te vullen (alles is memory mapped, dus er is in principe geen verschil tussen peripheral registers en RAM, behalve soms hoe hij buffering doet), dan moet je in de peripheral een bitje zetten dat hij DMA request genereerd (eenmalig in principe is dat nodig), en dan kan hij starten zodra je een lengte hebt ingevoerd.

STM kan dat ook wel in principe, maar je hebt twee DMA blokken, waarvan de ene aan sommige triggers (events) kan worden aangesloten, andere aan andere. Elke trigger kan je op 2-3 inputs van de DMA zetten, en welke je daarvan kiest bepaald de prioriteit, maar die prioriteit is dus gelimiteerd afhankelijk van de trigger. En dan zowel de source als destinations zijn niet aangesloten op de complete address range, dus je moet eerst kijken in welk range je source/destination zit en dan hopen dat de trigger die je wilt gebruiken ook nog op dat DMA blok aanwezig is.

• mad_max234
Ik heb de voor mijn belangrijke peripherals nagekeken en ze werken amper anders dan bij AVR of andere uC, wellicht registertje meer of minder instellen, daar draaien wij onze handen toch niet voor om?

Ik zie niks wat problemen kan geven of echt zoveel afwijkt dat het heel anders werkt dan bij andere uC, alleen wat kleine dingtjes, als je die gebruik moet je die moet je afwegen uiteraard.

-Andere hobby- -

• mux
Hans1990 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 18:06:
De instructie set is ook zo ingedeeld dat ze ingewikkelde bewerkingen in 1 slag kunnen doen (...)
Even heel erg onwetenschappelijk geredeneerd: ik heb veel 8-bits projecten liggen, een paar ARM7/9 en een redelijke hoeveelheid Cortex-M3 spul. Ik zou zeggen dat voor projecten van vergelijkbare complexiteit ARM7/9 ongeveer 2x zo groot compileert als 8-bit spul, en cortex-m3 is weer ietsjes groter dan dat, maar niet meer dan 10-20%. Om een idee te geven.

Maar dit wordt allemaal compleet teniet gedaan door het feit dat ik werkelijk *nooit* tegen de limiet van flash ben aangelopen, maar wel regelmatig tegen de limieten van RAM. En daar heb je orde-groottes meer van in een 32-bitter. Dus whatever. Onbelangrijk wat mij betreft.
Ik hoor vaker dat de peripherals van ST een draak zijn. (...)

De omschrijving van Mux is bij de Microchip's PIC24 en PIC32 DMA zo. Daar heb je 8 of 9 registers voor nodig en het is werkend. Je stelt 2 buffers in, pointer + size, de IRQ transfer source met de transfer size en zet hem aan. De IRQ's zijn een shadow van de interrupt flags die je als programmeur 'ziet' en hoef je niet te resetten. Je kan de DMA ook 6 verschillende IRQs laten genereren, van full transfer, half, abort, cancel, memory bus error, etc.
Sommige peripherals zijn vreselijk om mee te werken, maar ADCs, timers, etc. zijn vrij ideaal. En je krijgt er een sloot van, wat ontzettend fijn is.

En ja, PIC24<-->XMEGA en PIC32<-->UC3 is een beetje hoe de markt is opgezet. Beide fabrikanten en beide families hebben zowat identieke implementaties, tot het punt dat microchip op een gegeven moment configurable logic ging invoeren en minder dan 3 maanden later Atmel aankondigde dat xmega's ook configurable logic kregen.
mad_max234 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 18:23:
Ik zie niks wat problemen kan geven of echt zoveel afwijkt dat het heel anders werkt dan bij andere uC, alleen wat kleine dingtjes, als je die gebruik moet je die moet je afwegen uiteraard.
Alles went. Niemand is overduidelijk de beste/slechtste/etc. Meestal komt het neer op prijs, toolchain en tijd. Niet features of andere 'echte' dingen. Dat gezegd hebbende: probeer altijd wat nieuws :)

• Sissors
Zo hebben ze denk ik ook allemaal wel voor en nadelen. Bijvoorbeeld NXP peripherals zijn over het algemeen imo simpel opgezet, goed te gebruiken en flexibel. Maar Freescale heeft (naast dat marketing volgens mij hun peripherals namen geeft) weer als voordeel dat de pinout veel veelzijdiger is: Simpelweg meer opties naar welke pinnen welke peripheral gaat (je hebt tegenwoordig ook wel NXP chips waarbij je peripherals op elke pin kan doen, maar dat is iets wat enkel werkt bij de kleinere MCUs).

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-05 00:25
Ik heb een u-blox neo6m GPU module gekocht een tijdje geleden en ik wilde 'm nu gebruiken voor een sinterklaassurprise maar hij lijkt het niet te doen. :'( Zo'n ding:

Als ik 'm aan een voeding hang gaat de ledjes niet branden (voedingsspanning is goed, pinnetjes zijn niet verwisseld) en de testsketch van de TinyGPSPlus library zegt ook "No GPS detected: check wiring.". Ik vermoed dat het ding gewoon kapot is, is er nog iets dat ik kan doen om 'm proberen te fixen?

Degene die een gouden tip geeft waardoor het ding weer werkt krijgt van mij €5 eBay tegoed om electronica mee te bestellen. :*)

• Icekiller2k6
heb je de regulator etc al nagemeten?
zit ook een batterij op zie ik... deze nog vol?

• mad_max234
mux schreef op woensdag 26 november 2014 @ 18:48:

Sommige peripherals zijn vreselijk om mee te werken, maar ADCs, timers, etc. zijn vrij ideaal. En je krijgt er een sloot van, wat ontzettend fijn is.
Die heb ik nu juist nodig, daar heb ik dan ook de uC's min of meer op geselecteerd.
Alles went. Niemand is overduidelijk de beste/slechtste/etc. Meestal komt het neer op prijs, toolchain en tijd. Niet features of andere 'echte' dingen. Dat gezegd hebbende: probeer altijd wat nieuws :)
Prijs was één van doorslaggevende factoren, uiteraard moest de features eerst voldoen. En maakt voor mij niet zoveel uit dat ik proces A of Proces B moet aanleren, of moet echt een wereld van verschil zijn maar dat is het zover ik heb gezien niet. Sterker nog het ziet er allemaal direct vertrouwd uit. :)

En begrijp me niet verkeerd, ik heb stm32 specifiek gekozen voor aantal projecten, en niet om Xmega te vervangen in zijn algemeen. Had alleen niet genoeg aan de huidige en bij arm krijg je wat meer voor je geld, vooral de RAM.

-Andere hobby- -

• Springuin
Zal ik nog wat toevoegen aan de microcontollermix? Ik ben de laatste tijd best wel gek op Cypress PSoC chips: Cortex M3 (PSoC 5LP) of M0 (PSoC 4) met programmable logic, programmable analog en goede standaardlibraries (en dan dus niet zoals bij de arduino). Je klikt in de IDE je componenten aan elkaar, doet een build en de IDE genereert alle libraries voor je en je kunt direct aan de slag. Configureren van de componenten kun je met een wizard doen, dus in de meeste gevallen hoef je niet te studeren op de registers en je af te vragen welk bitje je vergeten bent goed te zetten.

De lol van programmable logic is dat je Verilog kunt schrijven voor iets specifieks wat op wirespeed moet draaien en dat je bijvoorbeeld een enorme berg uarts kunt maken op de pinnen die je wilt (dat kan je redding zijn als blijkt dat je toch RX en TX verwisselt blijkt te hebben op een serie printjes). Had u liever een timer gehad of PWM? Geen probleem, even aanpassen, build, program, klaar.

Programmeerbare analoog: in het topmodel van de 5LP serie zitten 4 DAC's , 4 opamps, 2 12 bits adc's, 1 20 bits adc.

En dan heb ik het nog niet gehad over de mogelijkheid om controllerloze lcd's aan te sturen, capsense, low power, boost converter, USB etc...

De enige minpuntjes zijn dat Cypress geen USB PID's uitgeeft en dat de IDE voor Windows is (hoewel je wel je project kunt exporteren naar een andere IDE en dan met bijvoorbeeld een JLink gewoon aan de slag kunt, zolang je niks in de hardwareconfiguratie hoeft te veranderen).
PSoC4 prototype boards (chip + usb interface voor de bootloader) beginnen bij 4.36 ex btw (Farnell 2420489).

• JDTeunis
Icekiller2k6 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 19:03:
heb je de regulator etc al nagemeten?
zit ook een batterij op zie ik... deze nog vol?
Bedankt voor je reactie. Zojuist allebei even nagementen. Regulator geeft keurig 3.3v, en het batterijtje geeft 1.1v, maar ik weet niet wat de spanning daarop zou moeten zijn. Maar het lijkt me eigenlijk vreemd als het batterijtje nodig is om het ding te laten werken.

edit:
Blijkbaar moet de batterij 3v hebben, misschien dat het daar aan ligt..

[Voor 7% gewijzigd door JDTeunis op 26-11-2014 20:54]

• Springuin
Batterijtje is niet nodig, als VCC aanwezig is dan schakelt het GPS de batterij af, zie integration manual.

Als VCC klopt (pin 23) dan kan er weinig mis zijn. Het lijkt er op dat de ene led aan de txd vastzit en de andere aan timepulse. Timepulse kan wellicht pas aangaan als de GPS een fix heeft, maar TXD zou meteen wat moeten gaan doen.
Heb je niet toevallig RXD en TXD verwisseld?

• JDTeunis
Ik heb RXD en TXD niet verwisseld, maar ze wel allebei op verkeerde pinnen aangesloten :p. De arduino sketch herkent nu dat er een GPS device aan hangt, alleen de data is wel een beetje vreemd:
"Location: INVALID Date/Time: 0/0/2000 00:00:00.00"

We zijn in ieder geval weer een stapje verder. :) De ledjes op het bordje geven nog steeds geen licht, dus ik denk dat die kapot zijn.

edit:
De tijd klopt nu plotseling wel, nu de datum en locatie nog...

edit2:
Ik ging even bij het raam staan en toen werkte de datum plotseling ook, spannend... :X

edit3: BAM, locatie werkt ook :D

[Voor 20% gewijzigd door JDTeunis op 26-11-2014 21:19]

• Ploink
Springuin schreef op woensdag 26 november 2014 @ 19:32:
Zal ik nog wat toevoegen aan de microcontollermix? Ik ben de laatste tijd best wel gek op Cypress PSoC chips:
PsoC is al een paar keer voorbij gekomen in de kroeg deel 3. Toen bleek dat Cypress niet bepaald populair was. Wellicht was dat vroeger terecht, maar nu lijken ze sterk veranderd en ook meer gericht op kleine ontwikkelaars. Ze hebben met dat kitje van 5 euro en de Pioneer kit van $25 de drempel sterk verlaagd.

Ik heb er wel eens naar gekeken en was best wel onder de indruk. Ik ben van Microchip naar Atmel gegaan en ook aan DSP's van Analog Devices geroken, maar ik heb al een doos met programmers en ben niet meer zoveel met elektronica bezig dat ik nu weer een nieuwe architectuur wil leren. Desondanks staat PSoC-4200 wel op #1 voor als ik iets nieuws wil proberen. Vooral die flexibiliteit trekt me aan omdat je niet meer afhankelijk bent van vaste peripherals die op vaste pinnen zitten.

[Voor 3% gewijzigd door Ploink op 26-11-2014 21:42]

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Gebruik alsjeblieft geen CooCox, ik vind het vreselijke software. KEIL wordt ook vaak gebruikt, en ik moet zeggen dat ik daar veel tevredener mee ben. :)

http://www.keil.com/

• mad_max234
@Springuin
Inderdaad leuk speelgoed, moet er nog steeds eentje kopen, deze maand weer grote bestelling doen bij een van de grote distributeurs. :)

@Ploink
Klopt, was vorige keer ook van de partij bij de PSoC bespreking. :D
Volgens mijn waren er paar wel enthousiast, ik in ieder geval wel, ook hun toolchain wil ik wel eens proberen, mijn interesse hebben ze in iedere geval al gewekt.

@epic_gram
Ook die zal ik even proberen. Zie de naam KEIL wel vaak voorbij komen, waar staat dat voor?

-Andere hobby- -

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Dat moest ik even googlen voor je, maar het is gewoon de achternaam van de oprichter :D

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:39

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Zo vreselijk is CooCox nou ook weer niet. Ja, het mist een aantal features maar voor een stuk gratis software is het voor een STM32 echt prima.

Appeltaart is lekker!

• Anoniem: 187449
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
JDTeunis schreef op woensdag 26 november 2014 @ 19:01:
Ik heb een u-blox neo6m GPU module gekocht een tijdje geleden en ik wilde 'm nu gebruiken voor een sinterklaassurprise maar hij lijkt het niet te doen. :'( Zo'n ding:
[afbeelding]
Als ik 'm aan een voeding hang gaat de ledjes niet branden (voedingsspanning is goed, pinnetjes zijn niet verwisseld) en de testsketch van de TinyGPSPlus library zegt ook "No GPS detected: check wiring.". Ik vermoed dat het ding gewoon kapot is, is er nog iets dat ik kan doen om 'm proberen te fixen?

Degene die een gouden tip geeft waardoor het ding weer werkt krijgt van mij €5 eBay tegoed om electronica mee te bestellen. :*)
je kan de testsoftware downloaden
- http://www.u-blox.com/en/...re/u-center/u-center.html

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 26-11-2014 22:17]

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-05 13:59

eagle00789

Est. November 2005

Wat denken jullie hiervan? https://ackspace.nl/wiki/Gameboy_VGA_adapter
De originele gameboy gehacked voor VGA output :P en er wordt zelfs gewerkt aan een HDMI versie (zie Kickstarter)

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Boardje is besteld. Ik had geen zin om moeilijk te doen terwijl een paar euro het kan oplossen.

• Anoniem: 187449
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
JDTeunis schreef op woensdag 26 november 2014 @ 21:14:
Ik heb RXD en TXD niet verwisseld, maar ze wel allebei op verkeerde pinnen aangesloten :p. De arduino sketch herkent nu dat er een GPS device aan hangt, alleen de data is wel een beetje vreemd:
"Location: INVALID Date/Time: 0/0/2000 00:00:00.00"

We zijn in ieder geval weer een stapje verder. :) De ledjes op het bordje geven nog steeds geen licht, dus ik denk dat die kapot zijn.

edit:
De tijd klopt nu plotseling wel, nu de datum en locatie nog...

edit2:
Ik ging even bij het raam staan en toen werkte de datum plotseling ook, spannend... :X

edit3: BAM, locatie werkt ook :D
externe antenne tip : http://www.ebay.com/itm/2...ennas&hash=item5656538a40
+
deze : http://www.ebay.com/itm/I...ennas&hash=item540f7048a9

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 27-11-2014 00:02]

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:17
Keil en IAR lijken mij de goede ARM IDE's. Voor IAR heb je een limited version tot 32KB, en opzich kan je daar wel redelijk wat code in kwijt. De compiler & debugger zijn wel goed, de IDE is iets gedatereerd *kuch*.

Om terug te komen op wat mux zei over code size, dat was mijn onderbuik gevoel ook een tijdje.

Ik heb net even een stuk code er bij gepakt die ik op 3 platformen heb draaien (een TCP/IP stack). Met de -O1 optie gebruikt de PIC32/MIPS4K 6048 bytes (geen MIPS16) / 4816 bytes (MIPS16), PIC24 is 3507 bytes en ARM m4 is 3104 bytes (wel met thumb instructieset).

Wat mij opvalt is dat de ARM compiler bij aggresievere instellingen nog 1/3 er van af kan snoepen. De PIC32 / MIPS4k compiler haalt nog geen 1kB van die 6k af.
Dat kan misschien ook komen omdat de PIC compilers in-house GCC zijn, in tegenstelling tot ARM die een grotere ondersteuning heeft van de community. Ik vermoed dat er dan meer push achter een zeer goede optimizer zit.

Op het werk hebben we nog steeds projecten lopen met ARM7TDMI cores, en op 60MHz kunnen die microcontrollers erg goed mee komen. Na te gaan dat ARM7TDMI een ontwerp uit 1998 is. 16kB RAM begint vandaag de dag alleen wel aardig weinig te worden, vooral als je een RTOS opzet en daar op complexere bus protocollen draait met hoog configureerbare en uitbreidbare stacks.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hmmm, heb ik weer :+ voor mijn neefje een RC pistebully gekocht. Ding moest natuurlijk even gepimpt worden. Dus een lading Leds als schijnwerpers er in. De echte hebben tenslotte ook veel licht om in het donker hun werk te doen.
Maar daarbij trok ik het printspoortje van de antenne draad wat los. Dat was maar een millimeter ofzo, met er achter een SMD condensator of spoel+de rest van het circuit. Iig de draad ff een centimeter afgeknipt en direct aan dat condensator gesoldeerd. Maar nu is het bereik ruk :/ een meter of 3 ofzo.
Dacht eerst dat het te maken kon hebben met het feit dat de antenne draad dichtbij de draden voor de LEDs lag, maar dat maakt niets uit.
Is er een manier om de antenne wat te tunen? Heb alleen een Multimeter en kleine scoop (DSO nano) . Ik zou me kunnen voorstellen dat het signaal op de antenne te meten is, maar dat de ingangscapaciteit van je meter al flink van invloed kan zijn.
Snap ook eigenlijk niet dat het bereik nu zo is ingezakt, die 1 a 2 cm draad lengte kan toch niet zoveel schelen? (las op internet iemand die pakweg 40m haalde. De draad was volgens mij niet echt op een lengte gecalculeerd voor 27mhz, want ze hadden hem in een lus gelegd onder het dak, en als het dak groter zou zijn was de draad waarschijnlijk ook langer :+ nu pakweg 40-50cm.

• memphis

memphis

Vaak zit er nog een spoeltje op de print die een correctie op de lengte van de antenne geeft. Of je hebt een antenne op een 1/8e of misschien wel 1/16e van de golflengte, meestal is een kwart optimaal.

Zeker weten dat het 27mhz is, veel nieuw RC zit op de 2.4GHz en hebben korte antennes.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja, staat in de beschrijving en op t stickertje, was ook voordelig ding, die schijnen nog vaak 27mhz te gebruiken.
Ik had al Meteen de neiging om op grotere motoren in te bouwen, modulerende regelaar, de kraan bedienbaar te maken etc. Maar dat is wellicht wat teveel van het goede voor mijn neefje :P

Wat ik nog kan doen is de zender continu laten zenden met een elastiekje om de gashendel, dan net buiten bereik gaan en aan de instel spoel draaien, wellicht dat ie door het ontbreken van een 2 centimeter aan antenne en een stukje printspoor net niet meer optimaal is. Kan best wel flink verschil geven, het is tenslotte budget spul waarbij de zender en ontvanger niet veel voorstellen. Je moet ook oppassen met wat je doet, voor je het weet trek je een spoortje los of laat een soldeerverbinding los.

[Voor 45% gewijzigd door _ferry_ op 27-11-2014 11:05]

• mad_max234
Hoe loopt dat draadje? Als die boven een groundplane ligt met ruimte ertussen dan zal die mogelijke als antenne werken en wellicht interfereren met de antenne die verderop zit.

Als dat het geval is, maak het draadje eens ze kort mogelijk en maak hem recht en leg hem strak op de printplaats. Of gebruik stukje mini coax kabel, dat kan natuurlijk ook.

Wat _ferry_ zegt kan natuurlijk ook, vaak zat gehad met 433Mhz ontvangers die wat tweaken nodig had met verschillende antennes, deden het dan wel dichtbij maar verloren al snel het bereik.

-Andere hobby- -

• Sissors
Hans1990 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 00:19:
Wat mij opvalt is dat de ARM compiler bij aggresievere instellingen nog 1/3 er van af kan snoepen. De PIC32 / MIPS4k compiler haalt nog geen 1kB van die 6k af.
Dat kan misschien ook komen omdat de PIC compilers in-house GCC zijn, in tegenstelling tot ARM die een grotere ondersteuning heeft van de community. Ik vermoed dat er dan meer push achter een zeer goede optimizer zit.
Van wat ik heb gehoord/gelezen van andere met ARM is ook de 'officiele' ARM compiler (oftewel wat in Keil uVision zit) significant beter dan bijvoorbeeld een ARM-GCC compiler. Simpelweg een stuk kleinere/efficientere code.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

mad_max234 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 13:51:
Hoe loopt dat draadje? Als die boven een groundplane ligt met ruimte ertussen dan zal die mogelijke als antenne werken en wellicht interfereren met de antenne die verderop zit.

Als dat het geval is, maak het draadje eens ze kort mogelijk en maak hem recht en leg hem strak op de printplaats. Of gebruik stukje mini coax kabel, dat kan natuurlijk ook.

Wat _ferry_ zegt kan natuurlijk ook, vaak zat gehad met 433Mhz ontvangers die wat tweaken nodig had met verschillende antennes, deden het dan wel dichtbij maar verloren al snel het bereik.
_waarschijnlijk_ (nu mee bezig) was het de lijm waarmee ik geprobeerd heb het stukje spoor vast te lijmen, dat die geleid. Wat weggekrast, en dat gaf verschil voor zover ik nu heb kunnen testen :P

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 21:08

ThaHandy

Discovery Channel

Na een uur ebayen kan ik geen passende case vinden...

Ik zoek een passende project case voor deze HLK-RM04 serial/wifi/lan bordje van 50x50x28mm (PCB maat)

Aangezien deze aan de voor en achterkant een connector heeft heb ik dus een passende case nodig die een binnen breedte heeft van 50mm (het mooiste is een case met een met een front/back plate)

Iemand die een goede case boer shop of andere tips weet?

• mad_max234
Al bij conrad gekeken? In de categorie "universele behuizingen" staan behoorlijk wat verschillende behuizingen in allerlei soorten en maten

-Andere hobby- -

• Ploink
Hier is een 3d ontwerp voor een case:
http://www.thingiverse.com/thing:494732

De simpelste optie, doe 1 of 2 lagen van die brede krimpkous over het hele bordje, van dat spul waarmee ze battery packs inpakken.

Als een "aluminium project case" op ebay toevallig de juiste breedte heeft zodat je de pcb er in kan schuiven, dan kun je eventueel zelf de lengte op maat maken en gaten maken voor de connectoren.
Bj Conrad en andere elektronica shops zijn die dingen ook te krijgen in verschillende maten.

[Voor 40% gewijzigd door Ploink op 27-11-2014 23:11]

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 21:08

ThaHandy

Discovery Channel

mad_max234 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 22:51:
Al bij conrad gekeken? In de categorie "universele behuizingen" staan behoorlijk wat verschillende behuizingen in allerlei soorten en maten
Heb de volgende besteld.
Hammond Electronics 1591XXLTBU Universele behuizing 87 x 57 x 39 ABS Blauw (transparant)
Hammond Electronics 1591MF2BK Universele behuizing 85 x 56 x 26 ABS Zwart
Hammond Electronics BOXLGY Universele behuizing 85 x 56 x 39 ABS Lichtgrijs (RAL 7035)

Het liefst had ik ze breder gehad maar die zijn er niet, nu moet ik die schroefbevestiging er uit slopen :P

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Volgende maand komt mijn k8400 3d printer. Ik hoop dan zelf behuizingen te kunnen maken!

• ThinkPad

ThinkPad

Die HLK-RM04 is een handig dingetje. Misschien ook maar eentje van bestellen om wat met een Arduino te doen ofzo.

Hij heeft ook een review van de ESP8266: http://rayshobby.net/?p=9592

[Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 28-11-2014 08:52]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dat zijn wel heule handige moduletjes :D
Heb er nu geen doel voor, maar er zijn er genoeg te verzinnen IIG.

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:41
Is inderdaad een leuke module ik ben er een tijdje geleden ook mee aan de slag gegaan. Leuk om je microcontroller op een eenvoudige manier aan het internet te hangen. Ik ben deze module ook tegen gekomen: ESP8266 WiFi Module Is een nog goedkopere module.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-12-2022

Sprite_tm

Semi-Chinees

Die ESP8266 is inderdaad leuk (niet dat de HLK-RM04 dat niet is trouwens...); ik ben op dit moment een WiFi-deurbel met Jabber-support aan het bouwen voor ongeveer EUR6 aan onderdelen, en da's inclusief kastje en connectors. Gestoorde prijzen dat :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• mad_max234
Hier zijn er ook een paar esp8266 naar onderweg zins paar dagen, beschikbaarheid op ebay en webshops is vrij snel gegaan moet ik zeggen, toe ik het voor eerst melden in deel3 van dit topic is 3mnd terug, zie ze nu bijna overal opduiken en ook aantal interessante versies, bijv. eentje met meer I/O pinnen beschikbaar zodat de built-in uC beter gebruikt kan worden.

-Andere hobby- -

• Sissors
Ik zie dat hij zelfs al in Nederlandse webshop(s) beschikbaar is, dat is inderdaad wel snel gegaan.

Van wat ik er snel van lees is die HLK simpeler in gebruik (qua software iig), maar niet in Nederlandse webshops te verkrijgen (scheelt toch al snel een maand tov Chinese).

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 20:49

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik wil een soort Philips Hue maken. Een lamp waar aardig wat licht uit moet kunnen komen en waarvan de kleur instelbaar ik. Blijkt nog vrij lastig om mooie high power LEDs bij elkaar te vinden. Ik gok dat je van elke kleur een ongeveer gelijk aantal lumen wil kunnen produceren (kan je de kleuren in gebalanceerde hoeveelheden mengen om een kleur naar wens te maken) en dat je toch wel richting de 400 lumen wil gaan, qua wat de lamp zal moeten kunnen produceren in totaal, gezien dat redelijk normaal in voor een huiskamerlamp. Misschien zelfs meer.

Is behoorlijk puzzelwerk om uit te zoeken welke LEDs handig zijn voor mijn project. Mocht iemand hier handig in zijn, ik zie graag een reactie.

• mad_max234
Rood zal altijd minder lumen producen, komen nu eenmaal minder lumen uit rode led bij gelijke wattage dan bij blauw en groen zit daar tussen in.

Nu weet ik niks van RGB leds maar kan zomaar zijn dat je verhoudingsgewijs ook minder rood nodig hebt, geen idee eerlijk gezegd.

-Andere hobby- -

• Ploink
mad_max234 schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 08:54:
Rood zal altijd minder lumen producen, komen nu eenmaal minder lumen uit rode led bij gelijke wattage dan bij blauw en groen zit daar tussen in.

Nu weet ik niks van RGB leds maar kan zomaar zijn dat je verhoudingsgewijs ook minder rood nodig hebt, geen idee eerlijk gezegd.
Klopt niet helemaal, groen produceert de meeste lumen, rood en blauw zijn ongeveer gelijk. Als je kijkt naar Luxeon Rebel, dan scoort rood hoger dan blauw. Moet ik wel bij zeggen dat de rode leds van PhilipsLumileds vrij goed zijn ivm andere fabrikanten.

In termen van energetisch rendement, dan scoort groen weer het slechtst. Het punt is dat onze ogen heel gevoelig zijn voor groen en veel minder voor blauw en rood.

Met een Chinese RGB led van 9 watt (3x3 chips) heb ik wel eens alledrie de kleuren in serie gezet en dan krijg je ongeveer wit, dus dat is redelijk in balans wat betreft de verhouding die je nodig hebt.

Philips Hue is een verhaal apart, deze bevat namelijk de kleur "Lime" die voor zover ik weet alleen nog door Lumileds wordt gemaakt. Ze werken ongeveer als een blauwe led, dus een royal blue + fosfor, maar dan met uitsluitend groen fosfor.Ze hebben een zeer hoog lumen rendement tot wel 200 lumen/watt.
Het spectrum van de lime led is itt gewoon groen, zeer breed en met een beetje blauw en rood kun je hele mooie witachtige tinten maken met een hoge CRI. Het licht is dus veel natuurlijker dan met puur RGB.

Zie ook de review van hardware.info. Eigenlijk is dit een slechte review omdat ze de #1 feature van Hue, een hoge CRI totaal niet vermelden.

[Voor 4% gewijzigd door Ploink op 29-11-2014 10:06]

• mad_max234
Je hebt gelijk, zat even met fotonen en energie in mijn hoofd, lees veel over fotosynthese en spectrum ivm met aquarium hobby, dat zat dus even in mijn hoofd. :D

Maar lumen is natuurlijk op mensenogen gericht, dus geel en groen geven meeste lumen, want daar zijn onze ogen het gevoeligst voor.

Edit/
Heb het maar even opgezocht, er is dus meer energie nodig om blauw foton te maken dan rode. Ook dat had ik verkeerd in mijn hoofd, ga nog maar even bak koffie drinken. :+

400nm @ 1 Watt 3,4μmol
700nm @ 1 Watt 5,8μmol.

[Voor 29% gewijzigd door mad_max234 op 29-11-2014 10:51]

-Andere hobby- -

• Ploink
Toevallig ben ik betrokken geweest bij een van de eerste onderzoeken naar het belichten van planten met leds ism Philips, zijn toen twee collega's op gepromoveerd. :)

Let wel op dat er mythes zijn op dat gebied, zo wordt er vaak gezegd dat planten alleen rood en blauw licht kunnen gebruiken, maar dat is echt onzin. Toen wij dat deden kregen we afwijkende planten met dunne bladeren en weinig droge stof, een zonlicht spectrum is veel beter. Maar het hangt natuurlijk af van wat je wil bereiken, bij een aquarium heb je weer hele andere eisen.

• mad_max234
Spreek over groene planten in het algemeen, maar ook die kunnen nog wel overweg met wat groen en geel licht en alles er tussen in, maar fotosynthese ligt daar aantal male lager dan in rode en blauw deel.

Onder full spectrum lampen deden mijn planten(combinatie van x aantal soorten door elkaar) het altijd het beste, maar dat is niet meest efficiënte manier om planten te kweken, want deel word niet gebruikt van dei full spectrum lampen door de planten, maar daar weet jij alles van als het goed is. :)

Maar geloof niet dat Amanoo er planten onder wilt laten groeien, al doet zijn naam wel verwijzen naar zeer bekende Japanse aquarium aquascaper. :D

-Andere hobby- -

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:39

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Het deel dat de plant reflecteert(groen) wordt toch helemaal niets mee gedaan? Ik zie bij verslagen van oa. philips steeds roze achtig licht.
Wat ik er van begreep is dat de kleur van het licht deels de manier van groei bevordert. Bepaalde kleur stimuleert lengte en andere breedte van het blad. Ook zou het zijn dat door een bepaald ritme en kleursamenstelling te veranderen je van bepaalde planten de bloei kon stimuleren.

Hoax?

Appeltaart is lekker!

• mux
Niet *alle* groene fotonen worden gereflecteerd, en LEDs zijn niet monochromatisch. Er wordt een range van golflengtes uitgestraald, dus ook groen licht wordt gedeeltelijk nog geabsorbeerd en gebruikt.

Planten bevatten een mix van chlorofylen en carotenen die de daadwerkelijke foton->elektronconversie doen. Iedere soort (alfa- en betacaroteen + alfa-chlorofyl zijn de meestvoorkomende) is gevoelig voor een range aan golflengten en meest efficiënt bij één specifieke golflengte. Dat wil je targeten. Het maakt voor de meeste planten niet uit welke fotonreceptor je target, maar om maximale groei te bereiken wil je ze wel állemaal energie geven. Je kunt echter prima op één kleur LED-licht planten laten groeien als je zou willen.

Er zijn ook niet-energetisch belangrijke fotoreceptoren, die bijvoorbeeld plantenhormoonregulatie en bladvormregulatie doen door de dag heen. Deze beïnvloeden allerlei aspecten van planten, en het is heel soort/rasspecifiek wat dat doet. Daarnaast heb je nog het effect van respiratie; planten hebben 'downtime' nodig om hun verbrandings- en productiecycli te sluiten.

• mad_max234
Jawel, word wel wat meegedaan, maar niet gek veel.

Edit/
Verder heeft LED-Maniak natuurlijk wel gelijk, als je leds hebt die pieken op de vier pieken van fotosynthese dan zie je paars licht, dat zal de overhand hebben. De oude IBM fabriek in Amsterdam gebruikt ook alleen blauw en rood dacht ik?

[Voor 38% gewijzigd door mad_max234 op 29-11-2014 15:11]

-Andere hobby- -

Pagina: 1 2 3 ... 106 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee