Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Het is niets meer dan 2 VDR's tussen fase-aarde en nul-aarde. Bescherming tegen directe inslag kun je vergeten, de vermogens die daarbij vrijkomen laten deze stekker compleet verdampen.Plug in een geaard stopcontact en al je waardevolle elektronische apparaten op dezelfde groep binnen 10 meter zijn beschermd tegen blikseminslag, overspanning en spanningspieken.
Indirecte inslag op enige afstand, storingen van je boormachine, wasmachine en dimmer, daar zou deze stekker je bij kunnen helpen. Maar nee, ik heb er geen in huis.
Dat apparaat komt blijkbaar van een overheidswebsite waar ze adviseren over dit soort dingen. Kost 15 euro(!!).
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
- Alles wat krachtig genoeg is om je apparaten boem te laten zeggen, sloopt dit apparaat ook
- Alles wat niet krachtig genoeg is om je apparaten boem te laten zeggen, is toch niet schadelijk
Dubbel verlies. Er zijn maar bijzonder weinig praktische scenario's waarin zoiets als dit zou werken, bijv. bij ongeregelde eilandwerking van PV/windsystemen.
Er zit idd bij sommigen een verzekerering. Maar denk dat het lastig is om daadwerkelijk je geld te krijgen bij inslag..
http://vmeter.net/
Lijkt mij een leuk speeltje voor de tweaker, kan ook HDD of processor activiteit weergeven
Ik koop sowieso nog wel een nieuwe losse bout voor die 936, maar ik wil toch iets beters hebben als primaire soldeerbout. Wat is er allemaal te krijgen tussen een Ayoue 936 á 35 euro en een Weller / JBC van >200 euro ? Ik denk dat ik gewoon een JBC / Weller koop, want dan ben ik voor de komende 10 / 20 jaar klaar. Desondanks ben ik toch benieuwd wat er nog meer op de markt is.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
[edit]
Ik zie nu pas dat ze op die site alleen aoyue stations hebben, dus daar heb je misschien niet zo veel aan.
[ Voor 20% gewijzigd door Anthor op 10-11-2014 18:05 ]

Maar goed lees sowieso dat laatste keer je voor verzenden moest kiezen, en tegenwoordig woon ik dicht genoeg bij eleshop om daar af te halen, dus dan moet het wel serieus goedkoper zijn wil het interessant zijn. Heeft iemand een idee hoeveel goedkoper het bij zo'n actie is tov gewoon hun webshop prijs?
Je drukt op een knop en dan gaat een ledstrip (12v) voor 10 seconden aan en daarna weer uit. En dit dan 7x.
Nu is mijn vraag, zijn er knoppen die dit standaard al kunnen? En hoe zou ik het anders het makkelijkst op kunnen lossen?
Eleshop is ontstaan uit die akties. Of meer specifiek, De eigenaren van die shop hebben de shop gestart nadat ze regelmatig de akties deden zodat je op ieder moment kon bestellen. Prijzen in de akties liggen (voorzover ik ze meestal zie) zo'n 7% onder hun shop prijs.Sissors schreef op maandag 10 november 2014 @ 18:53:
maar waarom gaat een webshop een inkoopactie organiseren. Normaal lijkt me toch dat consumenten dat doen.
Zijn wel meer shopjes begonnen vanuit die akties. Nkon (met de Sanyo en Eneloop batterijen) ook, net als de beefjerky organisator ook een shop is begonnen
[ Voor 5% gewijzigd door CrashOverDrive op 10-11-2014 19:03 ]
7x knipperen met 10 sec aan en dan 10 sec uit of je mag maximaal 7x drukken voor 10 sec licht?ProAce schreef op maandag 10 november 2014 @ 19:01:
Ik wil voor een projectje het volgende:
Je drukt op een knop en dan gaat een ledstrip (12v) voor 10 seconden aan en daarna weer uit. En dit dan 7x.
Nu is mijn vraag, zijn er knoppen die dit standaard al kunnen? En hoe zou ik het anders het makkelijkst op kunnen lossen?
arduino + een transistor. Er zijn op het internet voldoende voorbeeld programmatjes.ProAce schreef op maandag 10 november 2014 @ 19:46:
7x in de zin van, 7x de opstelling naast elkaar. Dus 7 knoppen en 7 ledstrips.
of wil je het analoog doen?
Ben gewoon opzoek naar de beste oplossing voor dit projectje, ga er even naar kijken.Luukje01 schreef op maandag 10 november 2014 @ 20:19:
[...]
arduino + een transistor. Er zijn op het internet voldoende voorbeeld programmatjes.
Dankje, handig om te weten, niet de moeite om op te wachten als ik verzendkosten kan besparen door af te halen.CrashOverDrive schreef op maandag 10 november 2014 @ 19:02:
[...]
Eleshop is ontstaan uit die akties. Of meer specifiek, De eigenaren van die shop hebben de shop gestart nadat ze regelmatig de akties deden zodat je op ieder moment kon bestellen. Prijzen in de akties liggen (voorzover ik ze meestal zie) zo'n 7% onder hun shop prijs.![]()
Zijn wel meer shopjes begonnen vanuit die akties. Nkon (met de Sanyo en Eneloop batterijen) ook, net als de beefjerky organisator ook een shop is begonnen
Ik heb laatst ook de ouderwetse 555 gebruikt op mijn eerste printje, die een pomp (12VDC, 8A ongeveer, met een MOSFET) 1 minuut aan laat gaan als een vlotter zegt dat er water moet komen. Is dit eigenlijk wel de simpelste manier, of kan het ook simpel discreet? Ik vind het altijd zonde om een Arduino/µC in te zetten voor alles, maar zelfs over een 555 denk ik nu na. Zo'n IC kost natuurlijk helemaal niets en er zat een beetje haast achter, dus ik heb dat gewoon gedaan. Het werkt ook prima nu.
Die minuut is trouwens uit de lucht gegrepen en het maakt niets uit als die maar groter is dan 20sec en kleiner dan 1,5 min.
Owh, ook belangrijk was dat de MOSFET geen halve seconde over schakelen duurt, dan stookt die dacht ik zichzelf direct best heet.
[ Voor 19% gewijzigd door marcop23 op 10-11-2014 21:28 ]
Anoniem: 187449
vanochtend besloten om de heatsink er is af te halen om er nieuwe pasta op te smeren.

nou heb ik nooit een northbridge eraf gehaaldd dus wat zien ik.. een of ander verteerd 'rubber' randje
- moet dat ook vervangen worden en zoja waar haal je zoiets of kan ik dat helemaal eraf halen, de boel schoonmaken, nieuwe pasta en erop klikken
nieuwe pasta + oud fannetje + paar gaatjes in koelblokje geboord .. opgelost

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 11-11-2014 14:52 ]
Setup:
(1) Arduino TX -> kabel -> GSM RX (2)
(4) Arduino RX <- kabel -< GSM TX (3)
9600bps 8N1
Het probleem is dat met bovenstaande setup de data van (3) niet netjes bij (4) aankomt. Ik heb met een Saleae protocol analyser gekeken. 1 = OK, 2 = OK, 3 = OK, 4 = rommel en ruis. Als ik de lijn 3->4 verbind, maar op (3) meet, krijg ik ook op (3) ruis.
Ik heb de andere draden van de 8-pins kabel gebruikt, precies hetzelfde probleem dus aan de kwaliteit van de draadjes kan het niet liggen. Als ik de twee draden omdraai blijft het probleem optreden.
Interessante observatie: als de protocol analyser op (3) meet, en ik (4) beetpak, dan krijg ik geen fouten op (3). Als ik de analyser op (4) meet, en ik raak (4) aan met mijn vingen, dan blijft de storing.
Ik vind het vreemd dat 1->2 wel werkt, maar 3->4 niet ondanks de afstand. Is de TX van (3) misschien gewoon niet sterk genoeg om de trip over de kabel te overleven? Of werkt de kabel als antenne? De gekrulde kabel is ongeveer 30cm lang, maar door alle windingen zou het zo 2 meter kunnen zijn.
Mijn prototype op breadbord (zonder de gekrulde kabel) werkt zonder problemen. Zou een scope hier handig zijn?
Fotootje kabel:

| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Nu wil ik wel eens zoiets proberen namaken. Ik kan niet direct soortgelijk klein 8x16 led matrix vinden. Iemand al eens zoiets gemaakt?

druk en typefouten voorbehouden

Iemand nog een psu nodig?
Loopt al een (zeer druk) draadje over op eevblog, zeer waarschijnlijk een ebay botje die op hol geslagen is, maar als iemand een gokje wilt wagen
[ Voor 16% gewijzigd door CrashOverDrive op 12-11-2014 22:09 ]
Ik heb er zelf ook 2 bestelt. Verwacht eigenlijk binnen 24 uur een mailtje dat de boel een fout was (goh) en refund. Maar we wachten het af
*edit*
Vindt het wel komisch om te zien hoe de advertenties steeds "sold out" zijn en automatisch opnieuw erop gezet worden. (net als veel andere dingen in zijn shop), aan de andere kant bied hij ook weer dingen als 4 batterijen aan voor $60

[ Voor 45% gewijzigd door CrashOverDrive op 12-11-2014 22:25 ]
Zal het wel aan mij liggen dat ik ze niet kan vindenLuukje01 schreef op maandag 10 november 2014 @ 20:19:
[...]
arduino + een transistor. Er zijn op het internet voldoende voorbeeld programmatjes.
Dat was alweer snelDear Street-Autoparts Shopper,
This is a courtesy email to let you know that the order you placed online on 13th of November 2014 will not be process. And you will receive a cancellation notice for your recent online order from Street-Autoparts.
We wanted to reach out to you to help you understand why your order has been cancelled. We know that this is a very unfortunate situation and certainly it is never our intention to disappoint anyone who chooses to shop with us online.
This technical issue posed a significant challenge for our IT department and in turn a decision was made by management to cancel all the orders placed on 13th of November. Your order will be cancelled and you will be refunded in full if any payment has been made.
We would very much like the opportunity to make amends, and we are offering you direct communication using eBay.
Regards,
IT Team
Vind daarom in dat topic het ook beetje aan de trieste kant dat iemand al begint over zijn seller rating en wat cancellen daarmee doet: Helemaal niks als je niet teveel eikels hebt die daarvoor negatieve rating geven. Kijk je krijgt er geen positieve rating door, en een waardebon ofzo vind ik wel zo netjes. Maar zo'n overduidelijke prijsfout moet je gewoon accepteren als het feest niet door gaat.
Helemaal mee eens. Al zou het wel handig zijn als hij "eerst" de boel offline gooit voordat hij orders annuleerd. Nu is het een beetje dwijlen met de kraan openSissors schreef op woensdag 12 november 2014 @ 22:40:
Vind daarom in dat topic het ook beetje aan de trieste kant dat iemand al begint over zijn seller rating en wat cancellen daarmee doet: Helemaal niks als je niet teveel eikels hebt die daarvoor negatieve rating geven. Kijk je krijgt er geen positieve rating door, en een waardebon ofzo vind ik wel zo netjes. Maar zo'n overduidelijke prijsfout moet je gewoon accepteren als het feest niet door gaat.

ik heb bij Moritz Augsburger een paar PCB's besteld zie
http://www.mikrocontroller.net/topic/343407
en ik ben op zoek naar iemand in de omgeving van Amsterdam die bekwaam is in het solderen van SMD componenten
En deze is het geworden, weer is afgezet door de locale elektronica winkel... €45 voor 7 knoppen en 7 transistors, maar ik kan weer verder.Luukje01 schreef op maandag 10 november 2014 @ 20:19:
[...]
Ik heb vorig jaar voor iets van $5,- (incl verzenden) 1000 tactile buttons laten komen via ebay..
[ Voor 62% gewijzigd door CrashOverDrive op 13-11-2014 15:13 ]
Zal zo even een fototje plaatsen.
[ Voor 14% gewijzigd door ProAce op 13-11-2014 15:20 ]

Zo te horen ga ik even,opzoek naar de goedkopere oplossing en deze terugbrengen...
[ Voor 7% gewijzigd door ProAce op 13-11-2014 15:53 ]
http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item3a93d1815bProAce schreef op donderdag 13 november 2014 @ 15:52:
[afbeelding]
Zo te horen ga ik even,opzoek naar de goedkopere oplossing en deze terugbrengen...
10x TIP121 a $1,68
met
7x http://www.ebay.com/itm/1...ain_2&hash=item3a98b57d86
a $1,53
Geeft een totaal van $12,39 wat ongeveer 10 euro is.
Dus ja, 45 euro is wel heel erg duur

Afgelopen zondag 3 pcb's besteld, vanochtend ontvangen. Dat zijn 3 1/2 werkdagen!
Hoe kan dit!?
Ik nam die week altijd om de componenten goed uit te zoeken, en eens rustig te bestellen... maar daar is nu dus geen tijd voor.
Eurocircuits is tegenwoordig ook wat sneller geworden overigens.
Dankje, besteld en ga morgen mijn geld terugvragenSp3dy schreef op donderdag 13 november 2014 @ 16:26:
[...]
http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item3a93d1815b
10x TIP121 a $1,68
met
7x http://www.ebay.com/itm/1...ain_2&hash=item3a98b57d86
a $1,53
Geeft een totaal van $12,39 wat ongeveer 10 euro is.
Dus ja, 45 euro is wel heel erg duur
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
De Owon is eerste klasse troep. De Rigol is eigenlijk in alle opzichten met performance beter. Er zijn maar 1 of 2 redenen, en paar 'kleine' features, waarom je de Owon zou kopen. Naar mijn idee zouden dat de accu of VGA functie zijn. Daar kan ik kort over zijn:
- VGA; heb je dat *echt* nodig? Is ook een extra optie.
Zo ja: Kijk eens naar Agilent of Hameg. Die bieden VGA met een degelijke scope er voor.
- Accu: dan zoek je een field scope/scope meter. Die hebben naar mijn idee altijd belapperde performance. De Owon is geen scope die ik zou kwalificeren als een "ontwikkelings scope", het is eigenlijk de naam "field scope" alleen maar waard.
Ik zie dat het prijsverschil ten hoogste paar tientjes (~40 euro?) is. Daarvoor krijg je bij de Rigol:
4 kanalen, >tienvoud geheugen diepte, >2x sample rate, ~duizendvoud update rate (de SDS kwam bij EEVblog "review" niet verder dan 35 wfms

Veel zijn features die 5 jaar terug enkel nog te vinden waren op de duurdere Agilent & Tektronix ontwikkelscopes (bvb Agilent 2000X en omhoog).
Bij de EEVBlog was de Owon ook een keer op visite. Na half uur spelen ging deze terug de doos in met "can I have a few hours of my time back?".

https://www.youtube.com/watch?v=RmJ2pZloW18
Het is wel een iets ander model dan je nu voorstelt (die had geen E er achter); maar gezien de grote gelijkenissen denk ik dat je er wel conclusies uit kan trekken
[ Voor 3% gewijzigd door Hans1990 op 14-11-2014 00:11 ]
Really? Houden ze zich tegenwoordig aan hun geadverteerde tijden ofzoInfant schreef op donderdag 13 november 2014 @ 19:50:
Met DHL.Nadeel is wel dat als je ze mis loopt, je naar Verweggistan mag om je pakketje op te halen.
Ik nam die week altijd om de componenten goed uit te zoeken, en eens rustig te bestellen... maar daar is nu dus geen tijd voor.
Eurocircuits is tegenwoordig ook wat sneller geworden overigens.
(echt, ik heb zoveel slechte ervaringen met EC wat betreft levertijden en facturatie dat ik extreem goede redenen moet hebben om ooit nog zaken met ze te doen
Really?mux schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 08:04:
[...]
(echt, ik heb zoveel slechte ervaringen met EC wat betreft levertijden en facturatie dat ik extreem goede redenen moet hebben om ooit nog zaken met ze te doen)
Bij ons op het werk krijgen we toch alle orders binnen de opgegeven tijd geleverd.
Net afgelopen woensdag nog wel een proto pcb besteld, die hebben we op 7 werkdagen gezet.
Ik moet immers ook nog inkoop doen, en de software schrijven.
De proto pcb was in ieder geval direct goedgekeurd.
Hmmm... even gekeken wat dit was maar voor 300 euro best wel een leuk dingetje, lijkt mij een prima vervanging voor mijn 60MHz Hameg/Textronic scope.wesleytjuh schreef op donderdag 13 november 2014 @ 23:21:
DS1054Z. Momenteel koop je simpelweg geen betere scope voor het geld.
Typische Chinese kwaliteit, de boorgaatjes zijn niet perfect in het midden van de pads, maar verder is de kwaliteit goed. Ik heb gevraagd om plated slots en die netjes gekregen.
Voordeel van deze toko is dat ze via Deutsche Post versturen met tracking, thuis bezorgd door Postnl.
Prijs is $1 hoger dan Itead en Seed met standard shipping. Totaal $15.03 voor een klein printje, 10st. Op het pakket zit een douane verklaring van 7 euro, maar blijkbaar is dat te laag om invoer kosten over te betalen.
Besteld: 1-11
Verstuurd: 11-11 (volgens verzend bericht, maar D.Post zegt 8-11, op pakket staat geen datum
Ontvangen: 13-11
Gezien de feestdagen drukte is het snel gegaan in 12 dagen. Ik heb 2 dagen eerder onderdelen via ebay besteld en die zijn op 1 na nog niet aangekomen.
Nu zit ik met een vraagje. Ik wil dan 4 serie schakelingen maken en deze parallel zetten op mijn voeding.
Nu is elke keer het probleem dat er een flinke weerstand voor moet, die waarschijnlijk net zoveel gebruikt als de hele serie leds er achter. Dit is zonde en levert waarschijnlijk teveel warmte op... Een andere optie is 4 drivers te pakken per kleur, maar dit is weer erg duur. Ik zit met het probleem dat ik dus ook alle 4 de kleuren continu wil laten branden. Anders kon ik ze op één driver laten wisselen.
Op welke manier kan ik dit het beste oplossen? (ik ben nog niet zeker van een 24V of 48V voeding)
*leek met niet heel veel electro-kennis.
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Bedoel je individueel dimbaar? Met PWM ofzo? Dat lukt niet als ze in serie staanalaintje schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 13:00:
Ik wil 4 series van 10 x 3w leds aansturen via een arduino. De bedoeling is dat ze geheel instelbaar moeten zijn allemaal per stuk in hun frequentie en liefst ook dimbaar.
Nee, de gehele serie. Dat gaat toch wel? Zodat die kleur wat minder aanwezig is, maar ook zodat je een soundglow achtig iets krijgt (of color organ)Ploink schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 13:23:
[...]
Bedoel je individueel dimbaar? Met PWM ofzo? Dat lukt niet als ze in serie staan
Het idee is min of meer om een LED-spot te maken RGB(Y). Via de arduino kan ik dan nog naar keuze allerlei functies toevoegen. Maar ik heb de laatste dagen al erg veel gezocht/gevonden maar ik zie door de bomen het bos niet meer goed op elektro gebied.
Dan heb je dus een buck regelaar nodig met PWM input. Als ik op ebay.com zoek naar "led buck pwm" oid dan vind ik diverse modules.
Voor benodigde voltage moet je even rekenen met de Vf van de leds:
wit/blauw : 3.2V
groen: 2.4V
rood: 2V
Dan heb je dus ruim 32V nodig voor 10 blauwe leds in serie. (beetje overhouden voor verlies in de driver zelf).
Alvast bedankt.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Daarom moet er ook een step down tussen voor het voltage, deze hoeft maar één keer ingesteld te worden. Maar wat Ploink aangaf, die 'pwm buck converter' moet ik dan ook de stroomsterkte mee regelen. Maar dit kan toch gewoon via arduino?Damic schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 14:33:
Leds moet je voeren door de stroom te regelen, zet je er 72V op dan doe jedat maar zolang er maar niet teveel stroom doorloopt
Ik wil dat het laterna dimbaar is, via een makkelijke manier. Liefst door zoiets als een potmeter waar je gewoon aan kunt draaien.
Ik zal sowieso de leds via een relais o.i.d. moeten schakelen want door een arduino kan geen 30Watt.
Trouwens ik kan die Lime niet echt goed terug vinden op internet? Ik gebruik gewoon goedkope leds van Ebay, 5$ voor 10x3W leds.
Het gebruik van zeer koel wit had ik eerst in gedachte, maar dacht laterna dit breekt een beetje af aan sfeer. Dan kan ik beter een losse stroboscoop maken voor wit licht
edit: als ik leds op 500ma laat draaien verbruiken ze al een stuk minder. Een rode led zit dan rond de 1Watt (2v*0,5A=1W). Jammer dat dan opgegeven wordt '3Watt'. 50 Leds gebruiken dan nog geen 75 watt...
De leds veroorzaken toch een bepaalde Vdroop bij een bepaalde stroomsterkte?
Dus op 450mA veroorzaken ze toch ook een stuk minder Vdroop?
Dus als ik ze ga dimmen gaan ze dan niet sneller kapot, aangezien het voltage wat de voeding geeft hetzelfde blijft?
En als ik met PWM ga dimmen, is het dan nog wel mogelijk om het licht te laten oscileren?
[ Voor 39% gewijzigd door alaintje op 14-11-2014 16:38 ]
Een buck regelaar kan spanningsbron en/of stroombron zijn, afhankelijk van de implementatie. Voor een LED moet je de stroom constant houden of in elk geval begrenzen op een veilige waarde.alaintje schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 14:51:
[...]
Daarom moet er ook een step down tussen voor het voltage, deze hoeft maar één keer ingesteld te worden. Maar wat Ploink aangaf, die 'pwm buck converter' moet ik dan ook de stroomsterkte mee regelen. Maar dit kan toch gewoon via arduino?
Een buck regelaar die als led driver is ontworpen heeft dus een goede stroom regeling.
Ik denk dat deze driver op basis van LM3409 geschikt is voor je toepassing, niet de goedkoopste, wel de meest degelijke.
Een LED driver met PWM ingang kun je heel snell aan/uit zetten, zeg 100x per seconde met een duty cycle van 0-100%. Hij is dan mooi te dimmen, zonder relais, en je kan de intensiteit heel snel veranderen.Ik wil dat het laterna dimbaar is, via een makkelijke manier. Liefst door zoiets als een potmeter waar je gewoon aan kunt draaien.
Ik zal sowieso de leds via een relais o.i.d. moeten schakelen want door een arduino kan geen 30Watt.
Luxeon Lime is gewoon te vinden via googleTrouwens ik kan die Lime niet echt goed terug vinden op internet? Ik gebruik gewoon goedkope leds van Ebay, 5$ voor 10x3W leds.
Groen + rood = geel, dus een extra gele led toevoegen is een beetje overbodig. Een neutraal witte (niet koel wit dus) led erbij geeft meer mogelijkheden voor wit-achtige tinten, van warm tot koud, zelfde idee als met de lime led.Het gebruik van zeer koel wit had ik eerst in gedachte, maar dacht laterna dit breekt een beetje af aan sfeer. Dan kan ik beter een losse stroboscoop maken voor wit licht. Met geel heb je nog een extra kleurtje voor bv glowing light.
Je bedoelt denk ik de Vf (Forward voltage) die nauwelijks verandert met de stroomsterkte.De leds veroorzaken toch een bepaalde Vdroop bij een bepaalde stroomsterkte?
Als je die Arduino een beetje kan programmeren jaEn als ik met PWM ga dimmen, is het dan nog wel mogelijk om het licht te laten oscileren?
Bedankt voor je reactie.Ploink schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 21:27:
[...]
Een buck regelaar kan spanningsbron en/of stroombron zijn, afhankelijk van de implementatie. Voor een LED moet je de stroom constant houden of in elk geval begrenzen op een veilige waarde.
Een buck regelaar die als led driver is ontworpen heeft dus een goede stroom regeling.
Ik denk dat deze driver op basis van LM3409 geschikt is voor je toepassing, niet de goedkoopste, wel de meest degelijke.
[...]
Een LED driver met PWM ingang kun je heel snell aan/uit zetten, zeg 100x per seconde met een duty cycle van 0-100%. Hij is dan mooi te dimmen, zonder relais, en je kan de intensiteit heel snel veranderen.
[...]
Luxeon Lime is gewoon te vinden via googlemaar is denk ik wat te specialistisch voor jou. Ik heb er een paar liggen en daar komt enorm veel groen/geel achtig licht af. Als je een beetje blauw en rood er doorheen mengt, kun je een lichtbron maken met instelbare kleur temperatuur en hele goede kleur rendering (CRI). Dit was maar een idee van mij, is leuk als je iets speciaals wil dat anderen niet hebben
zie ook Philips Hue.
[...]
Groen + rood = geel, dus een extra gele led toevoegen is een beetje overbodig. Een neutraal witte (niet koel wit dus) led erbij geeft meer mogelijkheden voor wit-achtige tinten, van warm tot koud, zelfde idee als met de lime led.
[...]
Je bedoelt denk ik de Vf (Forward voltage) die nauwelijks verandert met de stroomsterkte.
[...]
Als je die Arduino een beetje kan programmeren ja
Het is toch wel zo dat bij een lager voltage de leds ook minder stroom(ampere) verbruiken?
Ik heb nog veel uit te zoeken haha.
Ik was van plan een 24V 6A voeding te gebruiken in combinatie met een bucket boost up (zoals deze: http://www.ebay.com/itm/300925643943 of deze haha. ) zodat ik de spanning omhoog kan brengen zodat ik meer leds in serie kan zetten. En voor de arduino gebruik ik dan een buck down omdat deze weer geen 24V aankan en ik wel het liefst wel alles op één voeding hebben. Anders moet je weer 2 stekkers aansluiten...
Over dat dimmen dan, Ik moet die schakelingen van de leds dus dimmen via het circuit wat ik maak met de arduino. Ik kan deze serie led's niet aansluiten op het circuit van de arduino want anders frituur ik die denk ik.. Iets met een optocoupler of een relais dus?
Maar ik zou graag willen dimmen door aan een knop te draaien, niet door met een schroevendraaier een potmeter te verstellen of door jumper te verwisselen. (met zo'n buck up/down kan ik natuurlijk wel van te voren bv instellen 36V 1800mA of iets dergelijks, dat hoeft niet te veranderen daarna)
Ik weet niet of het mogelijk is om via een potmeter input in arduino een recht evenredige output pwm brightness te regelen. Ik meende wel.
[ Voor 9% gewijzigd door alaintje op 14-11-2014 23:58 ]
Wat is een goede manier om te zorgen dat het LCD scherm niet meer flikkert? Ergens een condensator tussen hangen?
Ik neem aan dat je ook een weerstand in serie met de backlight hebt? Misschien kun je extra weerstand toevoegen zodat het stroomverbruik minder hoog is en de voeding van de RPi minder belast wordt.rvtk schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 14:40:
Het backlight heb ik aan de 5V en GND van P1 gehangen.
De 5V op de I/O header komt vrijwel direct van de USB micro vandaan. Daar zit nog een zekering tussen en een ferriet. Die kunnen misschien wat meer spanning wegsnoepen als de RPi meer stroom verbruikt. Ik zou niet weten wat er op de RPi voor onderdelen zitten en of dat veel kan zijn.
Een slechte USB kabel kan overigens ook zomaar voor een halve Volt spanningsval zorgen .
Inmiddels heb ik de RPi aan de oplader van mijn Nexus (5V, 2A) gehangen ipv aan mijn pc (500mA) en nu heb ik nergens last van.
Hoewel het nu via de 5V van P1 goed gaat, ga ik de backlight in de toekomst toch extern voeden, ik wil namelijk dat de backlight uitgaat wanneer de RPi wordt afgesloten. Ik ben bezig met een RPi icm squeezeplug in een leeggehaalde tuner behuizing te zetten. Via de gpio kan ik nu de knoppen uitlezen en een 2x24 LCD aansturen.
[ Voor 47% gewijzigd door rvtk op 15-11-2014 21:03 ]
Gezien begin december de eerste race voor de European Touring Series is zal het mij niets verbazen dat daar dan de eerste prototype van hun versie zal staan en anders bij de volgende welke in Februari is.Hello Roelof
I get last week FDR meter.
Thank you very much your support.
We are now re design all hardware materials.
The new design is complete we will send you the picture.
If a product is commercialized like to include the information about you and collaboration.
Please let us know your opinion.
Thanks and Best Regards,
Jang.
Erg gaaf en ook erg spannend!
Ik dacht dit te gaan doen met optocouplers maar ik vraag me af of er efficiëntere oplossingen zijn. Ik kan namelijk geen 6 channel optocoupler vinden en begon me af te vragen of 6 optocouplers naast elkaar wel de beste oplossing is.
Dit is de input selector die ik heb gekocht: http://www.ebay.com/itm/6...nents&hash=item566b9b89e8
Het meest simpele wat je kunt doen is een ULN2003
Heb wat ic's nodig voor op de i2c bus en spi.
Dac en adc ic's die ze niet hebben bij smdshop.
Iemand andere adresjes aan redelijke prijzen en snelle levering?
www.dickbest.nl
www.freeduino.eu
www.pieterfloris.nl
www.rs-onilne.nl
hackerstore.nl
iprototype.nl
floris.cc
kiwi-electronics.nl
[ Voor 6% gewijzigd door Icekiller2k6 op 16-11-2014 22:18 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be
Bedankt! Dat is dus ook de reden dat ik het even vroeg, ik wist namelijk niet van het bestaan van een uln2003 afmemphis schreef op zondag 16 november 2014 @ 20:36:
Ik snap het idee van een optocoupler niet.
Het meest simpele wat je kunt doen is een ULN2003
Want ik zie ook collector current meestal rond de mA. Dus optocouplers zijn niet bedoeld om bv 2Ampere te schakelen?
Dan is het geen optocoupler meer, maar een SSR (solid state relay). Ze zijn er ook in optocoupler formaat, bv ASSR-1611.alaintje schreef op zondag 16 november 2014 @ 23:16:
Zijn er ook optocouplers die aan de diode kant op 5v werken en op de andere kant iets aan kunnen van 30 tot 40 volt? Hoe moet ik de specificaties van optocouplers lezen?
[ Voor 9% gewijzigd door Ploink op 17-11-2014 01:33 ]
edit: Ik zie net dat de turn on time 1-4ms is en de turn off time 2-5 us is. En hoe hoger de input amperage hoe sneller die schakelt, dus komt wel goed dan denk ik?
[ Voor 33% gewijzigd door alaintje op 17-11-2014 11:08 ]
Een Solid State Relay is niet mechanisch dus klikt niet.alaintje schreef op maandag 17 november 2014 @ 11:04:
Een SSR klikt toch de hele tijd of niet?
Elke keer dat een SSR schakelt staat ie even half in geleiding en absorbeert hij een beetje energie.Ik moet namelijk iets van 100 tot een halve keer per seconden schakelen. Ik weet niet of relais met 100Hz kunnen schakelen?
edit: Ik zie net dat de turn on time 1-4ms is en de turn off time 2-5 us is. En hoe hoger de input amperage hoe sneller die schakelt, dus komt wel goed dan denk ik?
Als je 100 x 4ms = 400ms per seconde, dus 40% van de tijd aan het schakelen bent, dan verstook je een heleboel energie in je SSR.
Ik adviseer je een snellere SSR te zoeken die minstens 2x zoveel stroom kan schakelen als je nodig hebt, dat zal de levensduur ten goede komen. Hou ook rekening met eventuele inductieve of capacitieve belasting.
Is er dan niks anders om mee te schakelen? Ik zoek iets waarmee ik vanuit mijn arduino een serie leds kan schakelen. Eigenlijk is het geen 2 Ampere maar 0,5-0,6 (per schakeling, en dan 3 tot 4 schakelingen. Maar niet met een relais dan denk ik). De leds wil ik met pwm vanuit de arduino dimmen, maar ook effecten geven, en dit worden waarschijnlijk een hele boel schakelmoment.
http://www.ecs.umass.edu/...ltiple_LEDs_tutorial.html
Ploink in "De EL-kroeg - Deel 4"
Eventueel kun je de stroomkringen van je arduino en led drivers gescheiden houden met een optocoupler, maar dat is niet noodzakelijk. Neem een voeding voor de LED driver, zeg 36-48V of wat je nodig hebt en maak 5V voor de arduino met een step-down (buck) spanningsregelaar. Koop er een IR ontvangertje + remote control bij, monteer de boel in een leuk doosje en klaar ben je
Ik zou dan wel voor elke kleur een apparte pwm driver nodig hebben? Aangezien die meestal niet zo sterk zijn?Ploink schreef op maandag 17 november 2014 @ 14:11:
Alaintje heeft blijkbaar nog niet begrepen dat een PWM led driver zoals ik die adviseerde geen relais/ssr/transistor nodig heeft
Ploink in "De EL-kroeg - Deel 4"
Eventueel kun je de stroomkringen van je arduino en led drivers gescheiden houden met een optocoupler, maar dat is niet noodzakelijk. Neem een voeding voor de LED driver, zeg 36-48V of wat je nodig hebt en maak 5V voor de arduino met een step-down (buck) spanningsregelaar. Koop er een IR ontvangertje + remote control bij, monteer de boel in een leuk doosje en klaar ben je
Het ging mij er om dat zo'n pwm led driver achteraf niet meer te bedienen is toch9?). Ik wil niet dat je het doosje open moet schroeven om te pielen met de schroevendraaier of iets dergelijks.
Zoals je het had beschreven van één voeding opdelen dat was ik al van plan (dankjewel). Maar hoe kan ik dan door middel van de arduino mijn led driver aansturen?
Volgens mij mis ik of een gedeelte van de theorie of je begrijpt mijn probleem niet helemaal
Je sluit de pwm natuurlijk aan op de driver, net zoals bij ventilators.

En als je meerdere schakelingen parallel zet achter een driver? Dit was geen goed idee meende ik want de stroomsterkte fluctueert helaas per led. Maar als je er een kleine weerstand voor zet, om het nog iets te reduceren en vervolgens een zekering aan elke kleur geeft (van bv 650mA als ik ze op 550 wil hebben of iets dergelijks)?
Maar ik moet er zelf nog even goed naar kijken want ik ben eigenlijk helemaal nieuw in electronica, en er zijn zoveel mogelijkheden en iedereen doet het weer anders.
En aangezien ik hier weinig tot niks van af weet kan ik niet zo goed de verschillende manierne onderscheiden
[ Voor 16% gewijzigd door alaintje op 17-11-2014 21:02 ]
Over het parallel schakelen van leds zijn de meningen verdeeld. Als de leds uit dezelfde productie batch komen dan werkt het in de praktijk goed, maar anders moet je idd voor elke streng een serie weerstand opnemen.alaintje schreef op maandag 17 november 2014 @ 19:05:
En als je meerdere schakelingen parallel zet achter een driver? Dit was geen goed idee meende ik want de stroomsterkte fluctueert helaas per led. Maar als je er een kleine weerstand voor zet, om het nog iets te reduceren en vervolgens een zekering aan elke kleur geeft (van bv 650mA als ik ze op 550 wil hebben of iets dergelijks)?
Op ebay vind je veel RGB PWM LED controllers, soms met afstandbediening. Deze hebben doorgaans geen stroomregeling maar alleen een soort van SSR, dus je moet elke streng leds voorzien van een eigen weerstand met de juiste waarde.Maar ik moet er zelf nog even goed naar kijken want ik ben eigenlijk helemaal nieuw in electronica, en er zijn zoveel mogelijkheden en iedereen doet het weer anders.
En aangezien ik hier weinig tot niks van af weet kan ik niet zo goed de verschillende manierne onderscheiden.
Het is hiermee geen probleem om meerdere strengen parallel aan te sluiten met elk een eigen weerstand. Nadeel is dat je vermogen verliest in de weerstand, maar misschien is dit eenvoudiger voor de beginner.
Klopt het dat ik achter die controller geen drivers meer kan plaatsen omdat die een common anode aansluiting heeft?Ploink schreef op maandag 17 november 2014 @ 21:58:
[...]
Over het parallel schakelen van leds zijn de meningen verdeeld. Als de leds uit dezelfde productie batch komen dan werkt het in de praktijk goed, maar anders moet je idd voor elke streng een serie weerstand opnemen.
[...]
Op ebay vind je veel RGB PWM LED controllers, soms met afstandbediening. Deze hebben doorgaans geen stroomregeling maar alleen een soort van SSR, dus je moet elke streng leds voorzien van een eigen weerstand met de juiste waarde.
Het is hiermee geen probleem om meerdere strengen parallel aan te sluiten met elk een eigen weerstand. Nadeel is dat je vermogen verliest in de weerstand.
Dan zou ik 3 drivers op dezelfde - aansluiten en dat zal niet lekker lopen waarschijnlijk...
Er gaat best wat verloren in warmte als ik met weerstanden ga werken in mijn vorige berekeningen.
Alleen daar had ik 10 leds in serie enn hier maar 5, even kijken wat voor verschil dat maakt.
Met een 24 Volt voeding ongeveer voor rood: (24-(5x2,4))=12v R=12/0,6=22Ohm P=20*0,6²=7,2 Watt.
en voor blauw: 24-20=4 R=4/0,6=7Ohm P=10*0,6²=3,6 Watt
En groen ongeveer hetzelfde. Totaal ongeveer 15 watt warmte...
Dat valt nog enigszins mee...
Door die controller hoef ik in principe ook geen arduino meer te hebben. Ik heb hem alleen nog niet gedimd nu... Of zit dat nou in die controller, aangezien er iets van pwm staat
Maargoed, dimmen is een van de minst belangrijke dingen
Edit: Wat zal er met de kleur gebeuren als ik de witte niet aansluit?
Aangezien dit een RGB controller is en mijn gekozen leds eigenlijk RGBW zijn?
[ Voor 6% gewijzigd door alaintje op 17-11-2014 22:27 ]
Ness SMT Maufacturing & Assembly Factory Tour
https://www.youtube.com/watch?v=PKarGvTeBCU