• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:19

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

http://www.informatique.n...u-lightning-guard-de.html

Hoe werkt bovenstaande apparaat? Iemand heeft dat hier in huis in een stekkerdoos gestopt. Beschermt hij echt je apparaten?

Appeltaart is lekker!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:19
Plug in een geaard stopcontact en al je waardevolle elektronische apparaten op dezelfde groep binnen 10 meter zijn beschermd tegen blikseminslag, overspanning en spanningspieken.
Het is niets meer dan 2 VDR's tussen fase-aarde en nul-aarde. Bescherming tegen directe inslag kun je vergeten, de vermogens die daarbij vrijkomen laten deze stekker compleet verdampen.
Indirecte inslag op enige afstand, storingen van je boormachine, wasmachine en dimmer, daar zou deze stekker je bij kunnen helpen. Maar nee, ik heb er geen in huis.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:26

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zonde van je geld die dingen, bij een directe inslag knallen die apparaten finaal uit elkaar.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:50

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Van wat ik er over las dempt het alleen de piek op de netspanning als het ergens in de buurt inslaat. Een directe inslag is dusdanig sterk dat niets het tegen kan houden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• LED-Maniak

LED-Maniak

Lol :)

Dat apparaat komt blijkbaar van een overheidswebsite waar ze adviseren over dit soort dingen. Kost 15 euro(!!).

Appeltaart is lekker!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:53
Sterker nog:
- Alles wat krachtig genoeg is om je apparaten boem te laten zeggen, sloopt dit apparaat ook
- Alles wat niet krachtig genoeg is om je apparaten boem te laten zeggen, is toch niet schadelijk

Dubbel verlies. Er zijn maar bijzonder weinig praktische scenario's waarin zoiets als dit zou werken, bijv. bij ongeregelde eilandwerking van PV/windsystemen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 22:38
De vraag is altijd, geven ze er garantie op? Ik heb hier van die stekkerdozen die tot 2M$ garantie geven als je spullen de pijp uit gaan na blikseminslag.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:39

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Het hele idee is toch dat die plugs boem zeggen en dat je apparatuur beschermt blijft?
Er zit idd bij sommigen een verzekerering. Maar denk dat het lastig is om daadwerkelijk je geld te krijgen bij inslag..

• mux
Het idee is *niet* dat de plugs boem zeggen, want zodra ze boem zeggen is alle protectie weg. Het idee is dat de plugs bij een piekspanning sluiting maken en je (hoofd)zekering doorfikken, zodat je geïsoleerd wordt van de gevaarlijke buitenwereld. Dat betekent dat een effectieve MOV/TVS-gebaseerde piekspanningsbeveiliging een element moet hebben dat alle energie in de surge voor een paar ms kan absorberen, en dat gaat in het geval van NEN/IEC 62305 om een paarhonderd joule. Dat raak je niet kwijt in een chinese MOV van 3 cent.

• memphis

memphis

Op zoek naar een alternatieve Win7 audiomixer (klein wat ik in een hoekje kan laten staan) kwam ik deze tegen:
http://vmeter.net/

Lijkt mij een leuk speeltje voor de tweaker, kan ook HDD of processor activiteit weergeven

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:59

DaWaN

'r you wicked ??

Gisteren is mijn Ayoue 936 soldeerbout overleden aan kabelbreuk. Ik merkte de laatste tijd al vaker dat hij begon te haperen, maar nu doet hij het echt niet meer.

Ik koop sowieso nog wel een nieuwe losse bout voor die 936, maar ik wil toch iets beters hebben als primaire soldeerbout. Wat is er allemaal te krijgen tussen een Ayoue 936 á 35 euro en een Weller / JBC van >200 euro ? Ik denk dat ik gewoon een JBC / Weller koop, want dan ben ik voor de komende 10 / 20 jaar klaar. Desondanks ben ik toch benieuwd wat er nog meer op de markt is.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Damic
  • Laatst online: 21:11
ERSA (bij Conrad) Het verschil zit hem meestal in de bouten en de stuur elektronica, bij de hoger range in JBC koop je meestal een verwarmings element met een punt op.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik zag op samenkopen.net in het animo forum dat er waarschijnlijk binnenkort weer een Soldeerstations & Accessoires actie komt van eleshop, misschien dat daar wat goeds voor je bij zit. Maar dan moet je daar wel op kunnen wachten.

[edit]
Ik zie nu pas dat ze op die site alleen aoyue stations hebben, dus daar heb je misschien niet zo veel aan.

[Voor 20% gewijzigd door Anthor op 10-11-2014 18:05]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:45
Ik moet zeer binnenkort ook een soldeerstationnetje kopen, waarbij ik een Aoyue prima vind, maar waarom gaat een webshop een inkoopactie organiseren :/. Normaal lijkt me toch dat consumenten dat doen.

Maar goed lees sowieso dat laatste keer je voor verzenden moest kiezen, en tegenwoordig woon ik dicht genoeg bij eleshop om daar af te halen, dus dan moet het wel serieus goedkoper zijn wil het interessant zijn. Heeft iemand een idee hoeveel goedkoper het bij zo'n actie is tov gewoon hun webshop prijs?

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:34
Ik wil voor een projectje het volgende:

Je drukt op een knop en dan gaat een ledstrip (12v) voor 10 seconden aan en daarna weer uit. En dit dan 7x.

Nu is mijn vraag, zijn er knoppen die dit standaard al kunnen? En hoe zou ik het anders het makkelijkst op kunnen lossen?

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:31
Sissors schreef op maandag 10 november 2014 @ 18:53:
maar waarom gaat een webshop een inkoopactie organiseren :/. Normaal lijkt me toch dat consumenten dat doen.
Eleshop is ontstaan uit die akties. Of meer specifiek, De eigenaren van die shop hebben de shop gestart nadat ze regelmatig de akties deden zodat je op ieder moment kon bestellen. Prijzen in de akties liggen (voorzover ik ze meestal zie) zo'n 7% onder hun shop prijs. :P

Zijn wel meer shopjes begonnen vanuit die akties. Nkon (met de Sanyo en Eneloop batterijen) ook, net als de beefjerky organisator ook een shop is begonnen :9~

[Voor 5% gewijzigd door CrashOverDrive op 10-11-2014 19:03]

• memphis

memphis

ProAce schreef op maandag 10 november 2014 @ 19:01:
Ik wil voor een projectje het volgende:

Je drukt op een knop en dan gaat een ledstrip (12v) voor 10 seconden aan en daarna weer uit. En dit dan 7x.

Nu is mijn vraag, zijn er knoppen die dit standaard al kunnen? En hoe zou ik het anders het makkelijkst op kunnen lossen?
7x knipperen met 10 sec aan en dan 10 sec uit of je mag maximaal 7x drukken voor 10 sec licht?

• ProAce
7x in de zin van, 7x de opstelling naast elkaar. Dus 7 knoppen en 7 ledstrips.

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 18:22
ProAce schreef op maandag 10 november 2014 @ 19:46:
7x in de zin van, 7x de opstelling naast elkaar. Dus 7 knoppen en 7 ledstrips.
arduino + een transistor. Er zijn op het internet voldoende voorbeeld programmatjes.

of wil je het analoog doen?

• memphis

memphis

Een 74123 of een 74121 kan dit wel.

• ProAce
Luukje01 schreef op maandag 10 november 2014 @ 20:19:
[...]

arduino + een transistor. Er zijn op het internet voldoende voorbeeld programmatjes.

Ben gewoon opzoek naar de beste oplossing voor dit projectje, ga er even naar kijken.

• Sissors
CrashOverDrive schreef op maandag 10 november 2014 @ 19:02:
[...]

Eleshop is ontstaan uit die akties. Of meer specifiek, De eigenaren van die shop hebben de shop gestart nadat ze regelmatig de akties deden zodat je op ieder moment kon bestellen. Prijzen in de akties liggen (voorzover ik ze meestal zie) zo'n 7% onder hun shop prijs. :P

Zijn wel meer shopjes begonnen vanuit die akties. Nkon (met de Sanyo en Eneloop batterijen) ook, net als de beefjerky organisator ook een shop is begonnen :9~
Dankje, handig om te weten, niet de moeite om op te wachten als ik verzendkosten kan besparen door af te halen.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:51
Of een 555 + FET?

Ik heb laatst ook de ouderwetse 555 gebruikt op mijn eerste printje, die een pomp (12VDC, 8A ongeveer, met een MOSFET) 1 minuut aan laat gaan als een vlotter zegt dat er water moet komen. Is dit eigenlijk wel de simpelste manier, of kan het ook simpel discreet? Ik vind het altijd zonde om een Arduino/µC in te zetten voor alles, maar zelfs over een 555 denk ik nu na. Zo'n IC kost natuurlijk helemaal niets en er zat een beetje haast achter, dus ik heb dat gewoon gedaan. Het werkt ook prima nu.

Die minuut is trouwens uit de lucht gegrepen en het maakt niets uit als die maar groter is dan 20sec en kleiner dan 1,5 min.

Owh, ook belangrijk was dat de MOSFET geen halve seconde over schakelen duurt, dan stookt die dacht ik zichzelf direct best heet.

[Voor 19% gewijzigd door marcop23 op 10-11-2014 21:28]

• Anoniem: 187449
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
gisteren een ander mobo in gebruik genomen en meteen viel op dat de northbridge bloedheet werd (idle)
vanochtend besloten om de heatsink er is af te halen om er nieuwe pasta op te smeren.

nou heb ik nooit een northbridge eraf gehaaldd dus wat zien ik.. een of ander verteerd 'rubber' randje
- moet dat ook vervangen worden en zoja waar haal je zoiets of kan ik dat helemaal eraf halen, de boel schoonmaken, nieuwe pasta en erop klikken :?

nieuwe pasta + oud fannetje + paar gaatjes in koelblokje geboord .. opgelost ;)

[Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 11-11-2014 14:52]

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Ik heb een probleempje met mijn telefoon-projectje. Ik probeer een oude Motorola 4800x van nieuwe ingewanden te voorzien. Appeltje eitje denk je. In principe is het een eenvoudige stukje Arduino + beeldscherm + toetsenbord + GSM module. Helaas zit er tussen de handset en de basismodule een gekrulde 8-aderige verbindingskabel en dat ding geeft mij problemen.

Setup:

(1) Arduino TX -> kabel -> GSM RX (2)
(4) Arduino RX <- kabel -< GSM TX (3)

9600bps 8N1

Het probleem is dat met bovenstaande setup de data van (3) niet netjes bij (4) aankomt. Ik heb met een Saleae protocol analyser gekeken. 1 = OK, 2 = OK, 3 = OK, 4 = rommel en ruis. Als ik de lijn 3->4 verbind, maar op (3) meet, krijg ik ook op (3) ruis.

Ik heb de andere draden van de 8-pins kabel gebruikt, precies hetzelfde probleem dus aan de kwaliteit van de draadjes kan het niet liggen. Als ik de twee draden omdraai blijft het probleem optreden.

Interessante observatie: als de protocol analyser op (3) meet, en ik (4) beetpak, dan krijg ik geen fouten op (3). Als ik de analyser op (4) meet, en ik raak (4) aan met mijn vingen, dan blijft de storing.

Ik vind het vreemd dat 1->2 wel werkt, maar 3->4 niet ondanks de afstand. Is de TX van (3) misschien gewoon niet sterk genoeg om de trip over de kabel te overleven? Of werkt de kabel als antenne? De gekrulde kabel is ongeveer 30cm lang, maar door alle windingen zou het zo 2 meter kunnen zijn.

Mijn prototype op breadbord (zonder de gekrulde kabel) werkt zonder problemen. Zou een scope hier handig zijn?

Fotootje kabel:

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• Mantis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:00
Vorige week deze design led kaarsen zien staan. Bekijk zeker even de video op de site. Per stuk kosten ze 400 euro, zo'n volledige luster is dus snel 5000 euro :/
Nu wil ik wel eens zoiets proberen namaken. Ik kan niet direct soortgelijk klein 8x16 led matrix vinden. Iemand al eens zoiets gemaakt?

• mux
Dit moet je gewoon met SMD LEDs doen, net als ze hierop hebben gedaan.

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-05 21:28
Welk leuk dat als je het woord 'design' voor je product hebt staan dat het dan een veelvoud mag kosten van een product zonder 'design' in zijn naam :+

druk en typefouten voorbehouden

• CrashOverDrive

Iemand nog een psu nodig? :+
Loopt al een (zeer druk) draadje over op eevblog, zeer waarschijnlijk een ebay botje die op hol geslagen is, maar als iemand een gokje wilt wagen >:)

[Voor 16% gewijzigd door CrashOverDrive op 12-11-2014 22:09]

• Megamind
$9,64 as we speak :)

• CrashOverDrive
9.64 us, met screenshot stond ik op de aussie versie :P

• Megamind
Ah inderdaad. Gelijk gekocht voor $60.43 CAD (AU $67.19)

• CrashOverDrive
Nice :D
Ik heb er zelf ook 2 bestelt. Verwacht eigenlijk binnen 24 uur een mailtje dat de boel een fout was (goh) en refund. Maar we wachten het af :P

*edit*
Vindt het wel komisch om te zien hoe de advertenties steeds "sold out" zijn en automatisch opnieuw erop gezet worden. (net als veel andere dingen in zijn shop), aan de andere kant bied hij ook weer dingen als 4 batterijen aan voor $60 8)7

[Voor 45% gewijzigd door CrashOverDrive op 12-11-2014 22:25]

• ProAce
[...]

Zal het wel aan mij liggen dat ik ze niet kan vinden :?

• Bravo51
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Ik heb ook de gok gewaagd op de psu. En anders terug claimen via paypal.

• CrashOverDrive
Op eevblog is de eerste report van een cancellation al binnen intussen. :P Al staan er op dit moment nog wel twee voedingen op voorraad, dus heel netjes vindt ik het niet dat hij de boel al cancelled en mensen nog wel intussen kunnen doorbestellen

• Megamind
Dear Street-Autoparts Shopper,

This is a courtesy email to let you know that the order you placed online on 13th of November 2014 will not be process. And you will receive a cancellation notice for your recent online order from Street-Autoparts.

We wanted to reach out to you to help you understand why your order has been cancelled. We know that this is a very unfortunate situation and certainly it is never our intention to disappoint anyone who chooses to shop with us online.

This technical issue posed a significant challenge for our IT department and in turn a decision was made by management to cancel all the orders placed on 13th of November. Your order will be cancelled and you will be refunded in full if any payment has been made.

We would very much like the opportunity to make amends, and we are offering you direct communication using eBay.

Regards,
IT Team
Dat was alweer snel :P

• Sissors
Gezien het waarschijnlijke aantal mensen die hem failliet proberen te krijgen kan ik me prima voorstellen dat hij half in paniek meerdere dingen tegelijk aan het doen is. Zulk soort dingen heb je enorm geluk en een extreem aardige seller als je ze krijgt, en moet je niet klagen als hij het gewoon cancelled en misschien nog een waardebon van 10 dollar geeft.

Vind daarom in dat topic het ook beetje aan de trieste kant dat iemand al begint over zijn seller rating en wat cancellen daarmee doet: Helemaal niks als je niet teveel eikels hebt die daarvoor negatieve rating geven. Kijk je krijgt er geen positieve rating door, en een waardebon ofzo vind ik wel zo netjes. Maar zo'n overduidelijke prijsfout moet je gewoon accepteren als het feest niet door gaat.

• CrashOverDrive
Sissors schreef op woensdag 12 november 2014 @ 22:40:
Vind daarom in dat topic het ook beetje aan de trieste kant dat iemand al begint over zijn seller rating en wat cancellen daarmee doet: Helemaal niks als je niet teveel eikels hebt die daarvoor negatieve rating geven. Kijk je krijgt er geen positieve rating door, en een waardebon ofzo vind ik wel zo netjes. Maar zo'n overduidelijke prijsfout moet je gewoon accepteren als het feest niet door gaat.
Helemaal mee eens. Al zou het wel handig zijn als hij "eerst" de boel offline gooit voordat hij orders annuleerd. Nu is het een beetje dwijlen met de kraan open 8)7

• dcl
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:32
Wie o wie kan mij helpen met solderen van SMD componenten in de omgeving van AMSTERDAM

ik heb bij Moritz Augsburger een paar PCB's besteld zie

http://www.mikrocontroller.net/topic/343407

en ik ben op zoek naar iemand in de omgeving van Amsterdam die bekwaam is in het solderen van SMD componenten

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-04 09:12
De kleinste componenten zijn SOT23, SOT23-6 en 0805 zo te zien. Neem een soldeerbout met een fijne punt, en wat desoldeerlitze om op te schonen en dan zou je het zelf moeten kunnen. Wil je echt dat iemand anders het doet? Dan wil ik met alle plezier een offerte voor je maken.

• ProAce
[...]

En deze is het geworden, weer is afgezet door de locale elektronica winkel... €45 voor 7 knoppen en 7 transistors, maar ik kan weer verder.

• LED-Maniak

LED-Maniak

45 euro?! Zeg het voortaan even.. Voor de helft ben je nog duur uit :P

Appeltaart is lekker!

• CrashOverDrive
Wat voor knoppen zijn dat wel niet voor dat geld... Foto? :P
Ik heb vorig jaar voor iets van $5,- (incl verzenden) 1000 tactile buttons laten komen via ebay.. :+ Al verwacht ik (mag ik hopen voor dit geld) dat het hier om mooie (grote) aluminum buttons gaat?

[Voor 62% gewijzigd door CrashOverDrive op 13-11-2014 15:13]

• ProAce
Idd grote alluminium knoppen a 5 euro p/s en tip122 a 1,50 euro. Volgende keer iets goedkopers in nl zoeken..

Zal zo even een fototje plaatsen.

[Voor 14% gewijzigd door ProAce op 13-11-2014 15:20]

• CrashOverDrive
Die tip122's zijn 40 cent bij EOO (vroegere dickbest) die al niet een van de goedkoopste is :P

• ProAce

Zo te horen ga ik even,opzoek naar de goedkopere oplossing en deze terugbrengen...

[Voor 7% gewijzigd door ProAce op 13-11-2014 15:53]

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-05 13:29
ProAce schreef op donderdag 13 november 2014 @ 15:52:
[afbeelding]

Zo te horen ga ik even,opzoek naar de goedkopere oplossing en deze terugbrengen...
http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item3a93d1815b
10x TIP121 a $1,68

met
7x http://www.ebay.com/itm/1...ain_2&hash=item3a98b57d86
a $1,53

Geeft een totaal van $12,39 wat ongeveer 10 euro is.

Dus ja, 45 euro is wel heel erg duur 8)7

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:16

Infant

It's a floating Dino!

Itead heeft hun gerber upload proces wat gestroomlijnd:
Afgelopen zondag 3 pcb's besteld, vanochtend ontvangen. Dat zijn 3 1/2 werkdagen!

Hoe kan dit!?

• mux
DHL/UPS verzending? Want ja, dit kan, ik heb het ook al eens eerder gehoord. Mijn record ligt helaas nog steeds op 7 dagen.

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:16

Infant

It's a floating Dino!

Met DHL.Nadeel is wel dat als je ze mis loopt, je naar Verweggistan mag om je pakketje op te halen.

Ik nam die week altijd om de componenten goed uit te zoeken, en eens rustig te bestellen... maar daar is nu dus geen tijd voor. :P

Eurocircuits is tegenwoordig ook wat sneller geworden overigens.

• ProAce
Sp3dy schreef op donderdag 13 november 2014 @ 16:26:
[...]

http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item3a93d1815b
10x TIP121 a $1,68

met
7x http://www.ebay.com/itm/1...ain_2&hash=item3a98b57d86
a $1,53

Geeft een totaal van $12,39 wat ongeveer 10 euro is.

Dus ja, 45 euro is wel heel erg duur 8)7
Dankje, besteld en ga morgen mijn geld terugvragen :p

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik zit te dubben welke scope ik kopen wil. Ik heb er 2 op het oog. Aan de ene kant de Rigol ds1054z. Aan de andere kant een goedkopere owon SDS6062. De Rigol is wat duurder maar heeft 4 kanalen. Die wil ik wel hebben, maar er is een wachttijd van 3-4 weken. Als hobbyist heb ik niet veel eisen, past goed bij mijn beperkte budget. Wat is jullie advies/ervaring?

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:15
DS1054Z. Momenteel koop je simpelweg geen betere scope voor het geld. De owon komt niet eens in de buurt wat betreft kwaliteit/specs/software. Uiteraard is een Rigol ook geen Agilent, maar wel veel meer scope voor het geld. Zeker de 3-4 weken waard.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:12
Simpel: Rigol

De Owon is eerste klasse troep. De Rigol is eigenlijk in alle opzichten met performance beter. Er zijn maar 1 of 2 redenen, en paar 'kleine' features, waarom je de Owon zou kopen. Naar mijn idee zouden dat de accu of VGA functie zijn. Daar kan ik kort over zijn:

- VGA; heb je dat *echt* nodig? Is ook een extra optie.
Zo ja: Kijk eens naar Agilent of Hameg. Die bieden VGA met een degelijke scope er voor.
- Accu: dan zoek je een field scope/scope meter. Die hebben naar mijn idee altijd belapperde performance. De Owon is geen scope die ik zou kwalificeren als een "ontwikkelings scope", het is eigenlijk de naam "field scope" alleen maar waard.

Ik zie dat het prijsverschil ten hoogste paar tientjes (~40 euro?) is. Daarvoor krijg je bij de Rigol:
4 kanalen, >tienvoud geheugen diepte, >2x sample rate, ~duizendvoud update rate (de SDS kwam bij EEVblog "review" niet verder dan 35 wfms :O ; de 1000Z is max. 30k waveforms/second - neem in de praktijk aan enkele duizenden/seconde op <1us/div), 1mV/div setting, "high resolution" acquire mode (oversampling op tragere tijdbasis), meer math & automatic measurements, intensity grading, opties/"hacks": I2C/SPI/UART soft-decoders, segmented memory (record/replay), "100MHz" upgrade.

Veel zijn features die 5 jaar terug enkel nog te vinden waren op de duurdere Agilent & Tektronix ontwikkelscopes (bvb Agilent 2000X en omhoog).

Bij de EEVBlog was de Owon ook een keer op visite. Na half uur spelen ging deze terug de doos in met "can I have a few hours of my time back?". O-)
https://www.youtube.com/watch?v=RmJ2pZloW18

Het is wel een iets ander model dan je nu voorstelt (die had geen E er achter); maar gezien de grote gelijkenissen denk ik dat je er wel conclusies uit kan trekken

[Voor 3% gewijzigd door Hans1990 op 14-11-2014 00:11]

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:28
zoals al is aangegeven; neem die rigol ds1054Z. Bovendien kan je deze heel makkelijk een firmware "mod" geven waardoor je in principe een ds1104Z krijgt =P

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Bedankt! Nou dat lijkt me duidelijk. Ik ga voor de Rigol.

• mux
Infant schreef op donderdag 13 november 2014 @ 19:50:
Met DHL.Nadeel is wel dat als je ze mis loopt, je naar Verweggistan mag om je pakketje op te halen.

Ik nam die week altijd om de componenten goed uit te zoeken, en eens rustig te bestellen... maar daar is nu dus geen tijd voor. :P

Eurocircuits is tegenwoordig ook wat sneller geworden overigens.
Really? Houden ze zich tegenwoordig aan hun geadverteerde tijden ofzo :P

(echt, ik heb zoveel slechte ervaringen met EC wat betreft levertijden en facturatie dat ik extreem goede redenen moet hebben om ooit nog zaken met ze te doen :P)

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

mux schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 08:04:
[...]
(echt, ik heb zoveel slechte ervaringen met EC wat betreft levertijden en facturatie dat ik extreem goede redenen moet hebben om ooit nog zaken met ze te doen :P)
Really?
Bij ons op het werk krijgen we toch alle orders binnen de opgegeven tijd geleverd.

• mux
Echt? Ik heb er nog nooit een op tijd gekregen. Hun '5-dagen service' is steevast 7-9 dagen inclusief transport, en zodra zij vinden dat er eenfout in de gerbers zit omdat hun importtools kapot zijn wordt die timer leuk gereset. Wat makkelijk een dag extra toevoegt. En daar betaal je 50 euro transport- en administratiekosten voor...

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

Voor productie batches bestellen we meestal op 15 werkdagen levertijd.
Net afgelopen woensdag nog wel een proto pcb besteld, die hebben we op 7 werkdagen gezet.
Ik moet immers ook nog inkoop doen, en de software schrijven.
De proto pcb was in ieder geval direct goedgekeurd.

• memphis

memphis

wesleytjuh schreef op donderdag 13 november 2014 @ 23:21:
DS1054Z. Momenteel koop je simpelweg geen betere scope voor het geld.
Hmmm... even gekeken wat dit was maar voor 300 euro best wel een leuk dingetje, lijkt mij een prima vervanging voor mijn 60MHz Hameg/Textronic scope.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 18:13
Vandaag een printje ontvangen van smart-prototyping.
Typische Chinese kwaliteit, de boorgaatjes zijn niet perfect in het midden van de pads, maar verder is de kwaliteit goed. Ik heb gevraagd om plated slots en die netjes gekregen.

Voordeel van deze toko is dat ze via Deutsche Post versturen met tracking, thuis bezorgd door Postnl.
Prijs is $1 hoger dan Itead en Seed met standard shipping. Totaal $15.03 voor een klein printje, 10st. Op het pakket zit een douane verklaring van 7 euro, maar blijkbaar is dat te laag om invoer kosten over te betalen.

Besteld: 1-11
Verstuurd: 11-11 (volgens verzend bericht, maar D.Post zegt 8-11, op pakket staat geen datum :? )
Ontvangen: 13-11

Gezien de feestdagen drukte is het snel gegaan in 12 dagen. Ik heb 2 dagen eerder onderdelen via ebay besteld en die zijn op 1 na nog niet aangekomen.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:18
Ik wil 4 series van 10 x 3w leds aansturen via een arduino. De bedoeling is dat ze geheel instelbaar moeten zijn allemaal per stuk in hun frequentie en liefst ook dimbaar.
Nu zit ik met een vraagje. Ik wil dan 4 serie schakelingen maken en deze parallel zetten op mijn voeding.
Nu is elke keer het probleem dat er een flinke weerstand voor moet, die waarschijnlijk net zoveel gebruikt als de hele serie leds er achter. Dit is zonde en levert waarschijnlijk teveel warmte op... Een andere optie is 4 drivers te pakken per kleur, maar dit is weer erg duur. Ik zit met het probleem dat ik dus ook alle 4 de kleuren continu wil laten branden. Anders kon ik ze op één driver laten wisselen.
Op welke manier kan ik dit het beste oplossen? (ik ben nog niet zeker van een 24V of 48V voeding)

*leek met niet heel veel electro-kennis.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Ploink
alaintje schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 13:00:
Ik wil 4 series van 10 x 3w leds aansturen via een arduino. De bedoeling is dat ze geheel instelbaar moeten zijn allemaal per stuk in hun frequentie en liefst ook dimbaar.
Bedoel je individueel dimbaar? Met PWM ofzo? Dat lukt niet als ze in serie staan :?

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik zou het fijn vinden als er een PCB-service was die 5 printjes kan leveren, voor dat geld. Ik vind het een beetje onzin om 10 printjes te bestellen voor een one-off project. Helaas kan ik voor $15 geen betere (lees goedkopere) oplossing vinden, dus heb ik inmiddels een doos vol nutteloze pcb's. Maarja, het is zo goedkoop dat ik me eigenlijk druk maak om niets.

• alaintje
Ploink schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 13:23:
[...]

Bedoel je individueel dimbaar? Met PWM ofzo? Dat lukt niet als ze in serie staan :?
Nee, de gehele serie. Dat gaat toch wel? Zodat die kleur wat minder aanwezig is, maar ook zodat je een soundglow achtig iets krijgt (of color organ)
Het idee is min of meer om een LED-spot te maken RGB(Y). Via de arduino kan ik dan nog naar keuze allerlei functies toevoegen. Maar ik heb de laatste dagen al erg veel gezocht/gevonden maar ik zie door de bomen het bos niet meer goed op elektro gebied.

• Ploink
RGBY? Dat is ongebruikelijk om geel toe te voegen. Dan kun je beter een neutraal wit toevoegen, dus RGBW, (of nog mooier, Luxeon lime :)) dan krijg je een hogere CRI.

Dan heb je dus een buck regelaar nodig met PWM input. Als ik op ebay.com zoek naar "led buck pwm" oid dan vind ik diverse modules.
Voor benodigde voltage moet je even rekenen met de Vf van de leds:
wit/blauw : 3.2V
groen: 2.4V
rood: 2V

Dan heb je dus ruim 32V nodig voor 10 blauwe leds in serie. (beetje overhouden voor verlies in de driver zelf).

• alaintje
Aangezien de meeste voedingen 48Volt zijn gebruik je in combinatie daarmee dan de 'buck pwm converter' Om het voltage omlaag te brengen toch? Kan ik hiermee dan ook de benodigde stroomsterkte en spanning aanpassen? Zodanig dat er geen weerstanden nodig zijn, want de buck converter doet dit dan toch? (en die zijn een stuk zuiniger heb ik begrepen?)
Alvast bedankt.

• Damic
  • Laatst online: 21:11
Leds moet je voeren door de stroom te regelen, zet je er 72V op dan doe jedat maar zolang er maar niet teveel stroom doorloopt ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• alaintje
Damic schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 14:33:
Leds moet je voeren door de stroom te regelen, zet je er 72V op dan doe jedat maar zolang er maar niet teveel stroom doorloopt ;)
Daarom moet er ook een step down tussen voor het voltage, deze hoeft maar één keer ingesteld te worden. Maar wat Ploink aangaf, die 'pwm buck converter' moet ik dan ook de stroomsterkte mee regelen. Maar dit kan toch gewoon via arduino?
Ik wil dat het laterna dimbaar is, via een makkelijke manier. Liefst door zoiets als een potmeter waar je gewoon aan kunt draaien.
Ik zal sowieso de leds via een relais o.i.d. moeten schakelen want door een arduino kan geen 30Watt.

Trouwens ik kan die Lime niet echt goed terug vinden op internet? Ik gebruik gewoon goedkope leds van Ebay, 5$ voor 10x3W leds.
Het gebruik van zeer koel wit had ik eerst in gedachte, maar dacht laterna dit breekt een beetje af aan sfeer. Dan kan ik beter een losse stroboscoop maken voor wit licht :p . Met geel heb je nog een extra kleurtje voor bv glowing light.

edit: als ik leds op 500ma laat draaien verbruiken ze al een stuk minder. Een rode led zit dan rond de 1Watt (2v*0,5A=1W). Jammer dat dan opgegeven wordt '3Watt'. 50 Leds gebruiken dan nog geen 75 watt...
De leds veroorzaken toch een bepaalde Vdroop bij een bepaalde stroomsterkte?
Dus op 450mA veroorzaken ze toch ook een stuk minder Vdroop?
Dus als ik ze ga dimmen gaan ze dan niet sneller kapot, aangezien het voltage wat de voeding geeft hetzelfde blijft?

En als ik met PWM ga dimmen, is het dan nog wel mogelijk om het licht te laten oscileren?

[Voor 39% gewijzigd door alaintje op 14-11-2014 16:38]

• Megamind
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Als iemand geïnteresseerd is :)

• Ploink
alaintje schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 14:51:
[...]

Daarom moet er ook een step down tussen voor het voltage, deze hoeft maar één keer ingesteld te worden. Maar wat Ploink aangaf, die 'pwm buck converter' moet ik dan ook de stroomsterkte mee regelen. Maar dit kan toch gewoon via arduino?
Een buck regelaar kan spanningsbron en/of stroombron zijn, afhankelijk van de implementatie. Voor een LED moet je de stroom constant houden of in elk geval begrenzen op een veilige waarde.
Een buck regelaar die als led driver is ontworpen heeft dus een goede stroom regeling.
Ik denk dat deze driver op basis van LM3409 geschikt is voor je toepassing, niet de goedkoopste, wel de meest degelijke.
Ik wil dat het laterna dimbaar is, via een makkelijke manier. Liefst door zoiets als een potmeter waar je gewoon aan kunt draaien.

Ik zal sowieso de leds via een relais o.i.d. moeten schakelen want door een arduino kan geen 30Watt.
Een LED driver met PWM ingang kun je heel snell aan/uit zetten, zeg 100x per seconde met een duty cycle van 0-100%. Hij is dan mooi te dimmen, zonder relais, en je kan de intensiteit heel snel veranderen.
Trouwens ik kan die Lime niet echt goed terug vinden op internet? Ik gebruik gewoon goedkope leds van Ebay, 5$ voor 10x3W leds.
Luxeon Lime is gewoon te vinden via google ;) maar is denk ik wat te specialistisch voor jou. Ik heb er een paar liggen en daar komt enorm veel groen/geel achtig licht af. Als je een beetje blauw en rood er doorheen mengt, kun je een lichtbron maken met instelbare kleur temperatuur en hele goede kleur rendering (CRI). Dit was maar een idee van mij, is leuk als je iets speciaals wil dat anderen niet hebben ;) zie ook Philips Hue.
Het gebruik van zeer koel wit had ik eerst in gedachte, maar dacht laterna dit breekt een beetje af aan sfeer. Dan kan ik beter een losse stroboscoop maken voor wit licht :p . Met geel heb je nog een extra kleurtje voor bv glowing light.
Groen + rood = geel, dus een extra gele led toevoegen is een beetje overbodig. Een neutraal witte (niet koel wit dus) led erbij geeft meer mogelijkheden voor wit-achtige tinten, van warm tot koud, zelfde idee als met de lime led.
De leds veroorzaken toch een bepaalde Vdroop bij een bepaalde stroomsterkte?
Je bedoelt denk ik de Vf (Forward voltage) die nauwelijks verandert met de stroomsterkte.
En als ik met PWM ga dimmen, is het dan nog wel mogelijk om het licht te laten oscileren?
Als je die Arduino een beetje kan programmeren ja :)

• alaintje
Ploink schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 21:27:
[...]

Een buck regelaar kan spanningsbron en/of stroombron zijn, afhankelijk van de implementatie. Voor een LED moet je de stroom constant houden of in elk geval begrenzen op een veilige waarde.
Een buck regelaar die als led driver is ontworpen heeft dus een goede stroom regeling.
Ik denk dat deze driver op basis van LM3409 geschikt is voor je toepassing, niet de goedkoopste, wel de meest degelijke.

[...]

Een LED driver met PWM ingang kun je heel snell aan/uit zetten, zeg 100x per seconde met een duty cycle van 0-100%. Hij is dan mooi te dimmen, zonder relais, en je kan de intensiteit heel snel veranderen.

[...]

Luxeon Lime is gewoon te vinden via google ;) maar is denk ik wat te specialistisch voor jou. Ik heb er een paar liggen en daar komt enorm veel groen/geel achtig licht af. Als je een beetje blauw en rood er doorheen mengt, kun je een lichtbron maken met instelbare kleur temperatuur en hele goede kleur rendering (CRI). Dit was maar een idee van mij, is leuk als je iets speciaals wil dat anderen niet hebben ;) zie ook Philips Hue.

[...]

Groen + rood = geel, dus een extra gele led toevoegen is een beetje overbodig. Een neutraal witte (niet koel wit dus) led erbij geeft meer mogelijkheden voor wit-achtige tinten, van warm tot koud, zelfde idee als met de lime led.

[...]
Je bedoelt denk ik de Vf (Forward voltage) die nauwelijks verandert met de stroomsterkte.
[...]

Als je die Arduino een beetje kan programmeren ja :)
Bedankt voor je reactie.
Het is toch wel zo dat bij een lager voltage de leds ook minder stroom(ampere) verbruiken?
Ik heb nog veel uit te zoeken haha.
Ik was van plan een 24V 6A voeding te gebruiken in combinatie met een bucket boost up (zoals deze: http://www.ebay.com/itm/300925643943 of deze haha. ) zodat ik de spanning omhoog kan brengen zodat ik meer leds in serie kan zetten. En voor de arduino gebruik ik dan een buck down omdat deze weer geen 24V aankan en ik wel het liefst wel alles op één voeding hebben. Anders moet je weer 2 stekkers aansluiten...

Over dat dimmen dan, Ik moet die schakelingen van de leds dus dimmen via het circuit wat ik maak met de arduino. Ik kan deze serie led's niet aansluiten op het circuit van de arduino want anders frituur ik die denk ik.. Iets met een optocoupler of een relais dus?
Maar ik zou graag willen dimmen door aan een knop te draaien, niet door met een schroevendraaier een potmeter te verstellen of door jumper te verwisselen. (met zo'n buck up/down kan ik natuurlijk wel van te voren bv instellen 36V 1800mA of iets dergelijks, dat hoeft niet te veranderen daarna)
Ik weet niet of het mogelijk is om via een potmeter input in arduino een recht evenredige output pwm brightness te regelen. Ik meende wel.

[Voor 9% gewijzigd door alaintje op 14-11-2014 23:58]

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ik heb een LCD scherm (HD44780) aangesloten op mijn Raspberry Pi. Helaas zorgt veel cpu load ervoor dat het backlight flikkert. Het backlight heb ik aan de 5V en GND van P1 gehangen. Als ik de backlight via een externe bron aansluit (bv een usb poort van mijn vaste PC), dan flikkert het niet meer.

Wat is een goede manier om te zorgen dat het LCD scherm niet meer flikkert? Ergens een condensator tussen hangen?

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:39

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Een condensator kan helpen. Zou de backlight sowieso op een externe voeding doen gezien de gevoeligheid van de RPi voor voltage veranderingen.

• Ploink
rvtk schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 14:40:
Het backlight heb ik aan de 5V en GND van P1 gehangen.
Ik neem aan dat je ook een weerstand in serie met de backlight hebt? Misschien kun je extra weerstand toevoegen zodat het stroomverbruik minder hoog is en de voeding van de RPi minder belast wordt.

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:12
Zorgen voor een betere voeding/kabel voor je RPi zelf kan ook wel eens helpen.

De 5V op de I/O header komt vrijwel direct van de USB micro vandaan. Daar zit nog een zekering tussen en een ferriet. Die kunnen misschien wat meer spanning wegsnoepen als de RPi meer stroom verbruikt. Ik zou niet weten wat er op de RPi voor onderdelen zitten en of dat veel kan zijn.
Een slechte USB kabel kan overigens ook zomaar voor een halve Volt spanningsval zorgen .

• rvtk
  • Nu online
Bedankt voor de tips! Het lag inderdaad aan de voeding.

Inmiddels heb ik de RPi aan de oplader van mijn Nexus (5V, 2A) gehangen ipv aan mijn pc (500mA) en nu heb ik nergens last van. :)

Hoewel het nu via de 5V van P1 goed gaat, ga ik de backlight in de toekomst toch extern voeden, ik wil namelijk dat de backlight uitgaat wanneer de RPi wordt afgesloten. Ik ben bezig met een RPi icm squeezeplug in een leeggehaalde tuner behuizing te zetten. Via de gpio kan ik nu de knoppen uitlezen en een 2x24 LCD aansturen.

[Voor 47% gewijzigd door rvtk op 15-11-2014 21:03]

• memphis

memphis

Een paar weken terug mijn ratio meetapparaat opgestuurd naar Muchmore, een groot RC fabrikant in Korea. Heeft 2 weken over de reis gedaan en na wat drukte daar met div. races eindelijk antwoord:
Hello Roelof

I get last week FDR meter.
Thank you very much your support.

We are now re design all hardware materials.
The new design is complete we will send you the picture.
If a product is commercialized like to include the information about you and collaboration.
Please let us know your opinion.

Thanks and Best Regards,

Jang.
Gezien begin december de eerste race voor de European Touring Series is zal het mij niets verbazen dat daar dan de eerste prototype van hun versie zal staan en anders bij de volgende welke in Februari is.

Erg gaaf en ook erg spannend!

• jerry-c
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:46
Ik heb een tijdje terug een audio input selector gekocht. Deze wil ik graag schakelen met mijn raspberry pi

Ik dacht dit te gaan doen met optocouplers maar ik vraag me af of er efficiëntere oplossingen zijn. Ik kan namelijk geen 6 channel optocoupler vinden en begon me af te vragen of 6 optocouplers naast elkaar wel de beste oplossing is.

Dit is de input selector die ik heb gekocht: http://www.ebay.com/itm/6...nents&hash=item566b9b89e8

• memphis

memphis

Ik snap het idee van een optocoupler niet.

Het meest simpele wat je kunt doen is een ULN2003

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:38
Waar halen jullie je elektronica componenten.
Heb wat ic's nodig voor op de i2c bus en spi.
Dac en adc ic's die ze niet hebben bij smdshop.
Iemand andere adresjes aan redelijke prijzen en snelle levering?

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-06 12:31
voti.nl
www.dickbest.nl
www.freeduino.eu
www.pieterfloris.nl
www.rs-onilne.nl
hackerstore.nl
iprototype.nl
floris.cc
kiwi-electronics.nl

[Voor 6% gewijzigd door Icekiller2k6 op 16-11-2014 22:18]

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• jerry-c
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:46
memphis schreef op zondag 16 november 2014 @ 20:36:
Ik snap het idee van een optocoupler niet.

Het meest simpele wat je kunt doen is een ULN2003
Bedankt! Dat is dus ook de reden dat ik het even vroeg, ik wist namelijk niet van het bestaan van een uln2003 af ;) . Ik ben verre van ervaren met electronica en vind het behoorlijk lastig om het juiste component voor de opdracht te vinden.

• memphis

memphis

Misschien eerst een proefopstelling maken. Hoe wel de ULN2003 gespecificeerd is voor 5v input zou die vanaf 3 volt werken en dus ook met 3.3v signalen van de Pi.

• alaintje
Zijn er ook optocouplers die aan de diode kant op 5v werken en op de andere kant iets aan kunnen van 30 tot 40 volt? Hoe moet ik de specificaties van optocouplers lezen?
Want ik zie ook collector current meestal rond de mA. Dus optocouplers zijn niet bedoeld om bv 2Ampere te schakelen?

• CrashOverDrive
Normaliter gebruik je optocouplers alleen voor het scheiden van je signaal. 2Amp schakelen doe je dan gewoon met een (dikke) FET of transistor. De Base knoop je dan aan je opto. Je zal ze vast ook wel met ingebouwde transistor hebben, maar ik vraag me af of dat ooit net zo goed te koelen (dus verstoken) is als een normale power FET en een lekkere beefy package.

• Ploink
Ik gebruik Tyco/Axicom V23079 serie relais, omdat je die direct van een 5V arduino/atmega i/o pin kan schakelen zonder transistor of ULN chip.
alaintje schreef op zondag 16 november 2014 @ 23:16:
Zijn er ook optocouplers die aan de diode kant op 5v werken en op de andere kant iets aan kunnen van 30 tot 40 volt? Hoe moet ik de specificaties van optocouplers lezen?
Dan is het geen optocoupler meer, maar een SSR (solid state relay). Ze zijn er ook in optocoupler formaat, bv ASSR-1611.

[Voor 9% gewijzigd door Ploink op 17-11-2014 01:33]

• alaintje
Een SSR klikt toch de hele tijd of niet? Ik moet namelijk iets van 100 tot een halve keer per seconden schakelen. Ik weet niet of relais met 100Hz kunnen schakelen?
edit: Ik zie net dat de turn on time 1-4ms is en de turn off time 2-5 us is. En hoe hoger de input amperage hoe sneller die schakelt, dus komt wel goed dan denk ik?

[Voor 33% gewijzigd door alaintje op 17-11-2014 11:08]

• memphis

memphis

Een relais moet je nooit gebruiken om pulserend te schakelen, dat zal zijn levensduur niet ten goede komen.

• Ploink
alaintje schreef op maandag 17 november 2014 @ 11:04:
Een SSR klikt toch de hele tijd of niet?
Een Solid State Relay is niet mechanisch dus klikt niet.
Ik moet namelijk iets van 100 tot een halve keer per seconden schakelen. Ik weet niet of relais met 100Hz kunnen schakelen?
edit: Ik zie net dat de turn on time 1-4ms is en de turn off time 2-5 us is. En hoe hoger de input amperage hoe sneller die schakelt, dus komt wel goed dan denk ik?
Elke keer dat een SSR schakelt staat ie even half in geleiding en absorbeert hij een beetje energie.
Als je 100 x 4ms = 400ms per seconde, dus 40% van de tijd aan het schakelen bent, dan verstook je een heleboel energie in je SSR.
Ik adviseer je een snellere SSR te zoeken die minstens 2x zoveel stroom kan schakelen als je nodig hebt, dat zal de levensduur ten goede komen. Hou ook rekening met eventuele inductieve of capacitieve belasting.

• alaintje
Dan haal ik gewone relais met SSR door de war, wat dus niet hetzelfde is.

Is er dan niks anders om mee te schakelen? Ik zoek iets waarmee ik vanuit mijn arduino een serie leds kan schakelen. Eigenlijk is het geen 2 Ampere maar 0,5-0,6 (per schakeling, en dan 3 tot 4 schakelingen. Maar niet met een relais dan denk ik). De leds wil ik met pwm vanuit de arduino dimmen, maar ook effecten geven, en dit worden waarschijnlijk een hele boel schakelmoment.

• rvtk
  • Nu online
Kan je dit niet gewoon doen met een zware transistor? Zie bv:
http://www.ecs.umass.edu/...ltiple_LEDs_tutorial.html

• Ploink
Alaintje heeft blijkbaar nog niet begrepen dat een PWM led driver zoals ik die adviseerde geen relais/ssr/transistor nodig heeft ;)

Ploink in "De EL-kroeg - Deel 4"

Eventueel kun je de stroomkringen van je arduino en led drivers gescheiden houden met een optocoupler, maar dat is niet noodzakelijk. Neem een voeding voor de LED driver, zeg 36-48V of wat je nodig hebt en maak 5V voor de arduino met een step-down (buck) spanningsregelaar. Koop er een IR ontvangertje + remote control bij, monteer de boel in een leuk doosje en klaar ben je :)

• alaintje
Ploink schreef op maandag 17 november 2014 @ 14:11:
Alaintje heeft blijkbaar nog niet begrepen dat een PWM led driver zoals ik die adviseerde geen relais/ssr/transistor nodig heeft ;)

Ploink in "De EL-kroeg - Deel 4"

Eventueel kun je de stroomkringen van je arduino en led drivers gescheiden houden met een optocoupler, maar dat is niet noodzakelijk. Neem een voeding voor de LED driver, zeg 36-48V of wat je nodig hebt en maak 5V voor de arduino met een step-down (buck) spanningsregelaar. Koop er een IR ontvangertje + remote control bij, monteer de boel in een leuk doosje en klaar ben je :)
Ik zou dan wel voor elke kleur een apparte pwm driver nodig hebben? Aangezien die meestal niet zo sterk zijn?
Het ging mij er om dat zo'n pwm led driver achteraf niet meer te bedienen is toch9?). Ik wil niet dat je het doosje open moet schroeven om te pielen met de schroevendraaier of iets dergelijks.
Zoals je het had beschreven van één voeding opdelen dat was ik al van plan (dankjewel). Maar hoe kan ik dan door middel van de arduino mijn led driver aansturen?
Volgens mij mis ik of een gedeelte van de theorie of je begrijpt mijn probleem niet helemaal :P .

Je sluit de pwm natuurlijk aan op de driver, net zoals bij ventilators. :F

En als je meerdere schakelingen parallel zet achter een driver? Dit was geen goed idee meende ik want de stroomsterkte fluctueert helaas per led. Maar als je er een kleine weerstand voor zet, om het nog iets te reduceren en vervolgens een zekering aan elke kleur geeft (van bv 650mA als ik ze op 550 wil hebben of iets dergelijks)?

Maar ik moet er zelf nog even goed naar kijken want ik ben eigenlijk helemaal nieuw in electronica, en er zijn zoveel mogelijkheden en iedereen doet het weer anders.
En aangezien ik hier weinig tot niks van af weet kan ik niet zo goed de verschillende manierne onderscheiden ;) .

[Voor 16% gewijzigd door alaintje op 17-11-2014 21:02]

• Ploink
alaintje schreef op maandag 17 november 2014 @ 19:05:

En als je meerdere schakelingen parallel zet achter een driver? Dit was geen goed idee meende ik want de stroomsterkte fluctueert helaas per led. Maar als je er een kleine weerstand voor zet, om het nog iets te reduceren en vervolgens een zekering aan elke kleur geeft (van bv 650mA als ik ze op 550 wil hebben of iets dergelijks)?
Over het parallel schakelen van leds zijn de meningen verdeeld. Als de leds uit dezelfde productie batch komen dan werkt het in de praktijk goed, maar anders moet je idd voor elke streng een serie weerstand opnemen.
Maar ik moet er zelf nog even goed naar kijken want ik ben eigenlijk helemaal nieuw in electronica, en er zijn zoveel mogelijkheden en iedereen doet het weer anders.
En aangezien ik hier weinig tot niks van af weet kan ik niet zo goed de verschillende manierne onderscheiden ;) .
Op ebay vind je veel RGB PWM LED controllers, soms met afstandbediening. Deze hebben doorgaans geen stroomregeling maar alleen een soort van SSR, dus je moet elke streng leds voorzien van een eigen weerstand met de juiste waarde.
Het is hiermee geen probleem om meerdere strengen parallel aan te sluiten met elk een eigen weerstand. Nadeel is dat je vermogen verliest in de weerstand, maar misschien is dit eenvoudiger voor de beginner.

• alaintje
Ploink schreef op maandag 17 november 2014 @ 21:58:
[...]

Over het parallel schakelen van leds zijn de meningen verdeeld. Als de leds uit dezelfde productie batch komen dan werkt het in de praktijk goed, maar anders moet je idd voor elke streng een serie weerstand opnemen.

[...]

Op ebay vind je veel RGB PWM LED controllers, soms met afstandbediening. Deze hebben doorgaans geen stroomregeling maar alleen een soort van SSR, dus je moet elke streng leds voorzien van een eigen weerstand met de juiste waarde.
Het is hiermee geen probleem om meerdere strengen parallel aan te sluiten met elk een eigen weerstand. Nadeel is dat je vermogen verliest in de weerstand.
Klopt het dat ik achter die controller geen drivers meer kan plaatsen omdat die een common anode aansluiting heeft?
Dan zou ik 3 drivers op dezelfde - aansluiten en dat zal niet lekker lopen waarschijnlijk...

Er gaat best wat verloren in warmte als ik met weerstanden ga werken in mijn vorige berekeningen.
Alleen daar had ik 10 leds in serie enn hier maar 5, even kijken wat voor verschil dat maakt.

Met een 24 Volt voeding ongeveer voor rood: (24-(5x2,4))=12v R=12/0,6=22Ohm P=20*0,6²=7,2 Watt.
en voor blauw: 24-20=4 R=4/0,6=7Ohm P=10*0,6²=3,6 Watt
En groen ongeveer hetzelfde. Totaal ongeveer 15 watt warmte...
Dat valt nog enigszins mee...

Door die controller hoef ik in principe ook geen arduino meer te hebben. Ik heb hem alleen nog niet gedimd nu... Of zit dat nou in die controller, aangezien er iets van pwm staat :?
Maargoed, dimmen is een van de minst belangrijke dingen :9 .

Edit: Wat zal er met de kleur gebeuren als ik de witte niet aansluit?
Aangezien dit een RGB controller is en mijn gekozen leds eigenlijk RGBW zijn?

[Voor 6% gewijzigd door alaintje op 17-11-2014 22:27]

• noMSforme
  • Laatst online: 10-03-2022
Leuke video.

Ness SMT Maufacturing & Assembly Factory Tour

https://www.youtube.com/watch?v=PKarGvTeBCU

• CrashOverDrive
Ik had hem ook al gespot. Erg leuke tour inderdaad. Leuk eindelijk eens een (technische) CEO te zien die duidelijk alles zelf heeft opgebouwd en dus alles ook perfect kan uitleggen.
Pagina: 1 2 3 ... 106 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee