Simpel: Rigol
De Owon is eerste klasse troep. De Rigol is eigenlijk in alle opzichten met performance beter. Er zijn maar 1 of 2 redenen, en paar 'kleine' features, waarom je de Owon zou kopen. Naar mijn idee zouden dat de accu of VGA functie zijn. Daar kan ik kort over zijn:
- VGA; heb je dat *echt* nodig? Is ook een extra optie.
Zo ja: Kijk eens naar Agilent of Hameg. Die bieden VGA met een degelijke scope er voor.
- Accu: dan zoek je een field scope/scope meter. Die hebben naar mijn idee altijd belapperde performance. De Owon is geen scope die ik zou kwalificeren als een "ontwikkelings scope", het is eigenlijk de naam "field scope" alleen maar waard.
Ik zie dat het prijsverschil ten hoogste paar tientjes (~40 euro?) is. Daarvoor krijg je bij de Rigol:
4 kanalen, >tienvoud geheugen diepte, >2x sample rate, ~duizendvoud update rate (de SDS kwam bij EEVblog "review" niet verder dan 35 wfms

; de 1000Z is max. 30k waveforms/second - neem in de praktijk aan enkele duizenden/seconde op <1us/div), 1mV/div setting, "high resolution" acquire mode (oversampling op tragere tijdbasis), meer math & automatic measurements,
intensity grading, opties/"hacks": I2C/SPI/UART soft-decoders, segmented memory (record/replay), "100MHz" upgrade.
Veel zijn features die 5 jaar terug enkel nog te vinden waren op de duurdere Agilent & Tektronix ontwikkelscopes (bvb Agilent 2000X en omhoog).
Bij de EEVBlog was de Owon ook een keer op visite. Na half uur spelen ging deze terug de doos in met "can I have a few hours of my time back?".
https://www.youtube.com/watch?v=RmJ2pZloW18
Het is wel een iets ander model dan je nu voorstelt (die had geen E er achter); maar gezien de grote gelijkenissen denk ik dat je er wel conclusies uit kan trekken
[Voor 3% gewijzigd door Hans1990 op 14-11-2014 00:11]