Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:02:
he.. mijn laptop werkt niet meer.
't zal toch niet ? :o

[afbeelding]
Suckers... 't zou verboden moeten worden!

[ Voor 82% gewijzigd door Gwannoes op 14-10-2015 16:39 ]

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:05

Kek

3flix

Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 16:11:
NavSpark-mini is a 32bit Arduino-compatible controller with 1MByte Flash + 212KByte SRAM + FPU + GPS.
It is functionally equivalent to the larger NavSpark but without the USB interface and fewer I/O pins.
UART-to-USB Adapter works as the NavSpark USB interface.
NavSpark-mini can be used a as Arduino-programmable GPS, or a tiny 32bit controller with 1MByte Flash & 212KByte RAM for small projects.

zo he.. die is lekker klein :P

[afbeelding]

[afbeelding]
deze antenne werkt ;)
Ik heb er net een besteld voor 0 dollar, alleen 10 dollar shipping... maar eens zien of ik ooit iets binnen krijg :P zou elke active u.fl/ipx antenna moeten werken?

[afbeelding]
damn ik wil dat! ultiem trollen...

[ Voor 55% gewijzigd door Kek op 14-10-2015 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 20:36

[afbeelding]
Zo hebben ze bij ons op school meerdere PC's gesloopt, nu zijn alle PC's in de school weg en lopen de studenten te klagen dat er geen PC's meer zijn en iedere dag met een zware laptop rond lopen 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 14-10-2015 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kek schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 17:48:
[...]

Ik heb er net een besteld voor 0 dollar, alleen 10 dollar shipping... maar eens zien of ik ooit iets binnen krijg :P zou elke active u.fl/ipx antenna moeten werken?
nee die 'vierkante' blokjes doen het niet
zo'n externe wel, alleen moet je daar een ipx/sma verloopje bijregelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 19:41:
[...]

nee die 'vierkante' blokjes doen het niet
zo'n externe wel, alleen moet je daar een ipx/sma verloopje bijregelen
dat is wel raar, want ze verkopen die vierkante blokjes zelf als antennes die erbij werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zou kunnen hoor, ik heb zo'n blokje gepakt dat ik hier had liggen.
er is verschil in frequenties en versterkingsfactor/voedingsspanning
dus als je zeker wil zijn koop je er bij hun een antenne bij (een 'draadje' werkt niet)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2015 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 20:10:
zou kunnen hoor, ik heb zo'n blokje gepakt dat ik hier had liggen.
er is verschil in frequenties en versterkingsfactor/voedingsspanning
dus als je zeker wil zijn koop je er bij hun een antenne bij (een 'draadje' werkt niet)
nee ik weet wel dat ik een blokje oid nodig heb, ik heb ze ff een mailtje gestuurt, kijken wat daar van terug komt..

wat is overigens het verschil tussen dit ding en bijv deze

[ Voor 18% gewijzigd door Kek op 14-10-2015 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die laatste (staat op mijn verlanglijstje) is in feite hetzelfde, maar sneller, gevoeliger, nauwkeuriger.
wordt gebruikt ism drones.
denk niet dat als je zo'n GPS receiver aanzet dat je gelijk een positie doorkrijgt, dat kan wel is 30 seconden to een paar minuten duren
daarom spreken ze ook wel over hotstart en coldstart
waarom is die lock snelheid van belang.. nou vb als je in je auto metingen doet of lopend.
gelukkig is er enorm veel te vinden via google.. met name hoe je de nmea data kan interpreteren, hoe je eea aansluit op je arduino , welke library's ect.
ik heb zelf ooit is een paar van deze gebruikt, die worden ook het meest aangeboden, maar daar heb je wel een aparte micrcontroller bij nodig.
Er zijn inmiddels ook GPS modules te bestellen met een nauwkeurigheid van enkele centimeters (900$)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2015 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Kek schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 17:48:
[...]

damn ik wil dat! ultiem trollen...
Ja man, leuke grap. Een paar honderd euro schade aanrichten, altijd hilarisch! :/
Kek schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 20:29:
[...]

nee ik weet wel dat ik een blokje oid nodig heb, ik heb ze ff een mailtje gestuurt, kijken wat daar van terug komt..

wat is overigens het verschil tussen dit ding en bijv deze
Dat is slechts een GPS-receiver die een NMEA output genereert en niet veel meer.
De Navspark is een volledig programmeerbare microcontroller met onboard GPS.

Denk dat ik ze ook maar eens ga mailen, heb de mijne nog steeds niet binnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

die ublox NEO-M8N schijnt goed te zijn omdat hij een betere crystal heeft en zowel glonass als gps (en ooit ook galileo) gebruikt.

mss toch maar die bestellen ipv die navspark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Als'ie Galileo ondersteunt doet'ie dat nu ook al hoor, zo niet dan zal ie het later ook niet spontaan gaan doen.
Als je geïnteresseerd bent in de navspark, je kunt ze ook krijgen met glonass of beidou ondersteuning: http://navspark.mybigcommerce.com/development-boards/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kek schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 21:55:
die ublox NEO-M8N schijnt goed te zijn omdat hij een betere crystal heeft en zowel glonass als gps (en ooit ook galileo) gebruikt.

mss toch maar die bestellen ipv die navspark
toch een beetje appels en peren vergelijken.
maar als je die ublox 8 aan een arduino ofzo koppelt, heb je een snellere en nauwkeurige GPS dan die navspark dat wel. (verbruik!)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2015 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 19:01
CrashOverDrive schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:27:
Ik kwam net deze kickstarter crowdsupply aktie tegen.
Snickerdoodle
Weet iemand er al meer van? :P

[afbeelding]
Een devboardje met een Xilinx Zynq-7010 erop. (FPGA+Arm A9 ineen, zelfde idee als een Altera Cyclone V) voor $55 :o

Zou mooi zijn als ze het voor elkaar krijgen, zeker gezien de prijs van zo'n losse chip rond de $80 ligt.. maar ik ben dus niet helemaal zeker of deze aktie realistisch is. Met hun "goal" van 55k lijkt het me dat je vrij onmogelijk de inkoop van die chip laag genoeg kan krijgen om er ook nog een board onder te leggen, de connectors en andere onderdelen en hem dan nog voor $55 aan te kunnen bieden :'(
Ziet er goed uit, maar ik zit in het andere kamp en heb net dit Altera Intel board besteld voor $ 99.- :)

Net iets meer resources en 'vriendelijke' (lees Arduino) headers.

FPGA prijzen zijn altijd wat apart. Bij de wat grotere aantallen (zoals bij zo'n board) kunnen de prijzen flink lager dan de catalogus prijs.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 22:22:
[...]

toch een beetje appels en peren vergelijken.
maar als je die ublox 8 aan een arduino ofzo koppelt, heb je een snellere en nauwkeurige GPS dan die navspark dat wel. (verbruik!)
Hoe nauwkeurig is de M8 vs de M6?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

[afbeelding]
Waarom zou je usb-poorten willen slopen?
Ik ga er natuurlijk van uit dat deze dingen ook gemaakt worden voor netwerkaansluitingen en dat er stokjes door de ventilatoren worden gestoken....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Onbekend schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 08:29:
[...]

Waarom zou je usb-poorten willen slopen?
Ik ga er natuurlijk van uit dat deze dingen ook gemaakt worden voor netwerkaansluitingen en dat er stokjes door de ventilatoren worden gestoken....
voor de duidelijkheid, ik heb zo'n ding niet en was niet van plan er een te maken, ben een beetje 'verstrooid dus dan loop ik snel het risico 2 USB sticks door elkaar te halen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damic schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 07:52:
[...]
Hoe nauwkeurig is de M8 vs de M6?
van google ;)

* de M6 serie is 'eruit en word gedumpt op Ebay voor een tientje.. goed voor huis tuin en keuken gebruik.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2015 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-09 12:39
Ik sta op het punt om deze Tenma 72-7730A multimeter te bestellen, heeft er iemand misschien redenen waarom ik het niet moet doen of een andere meter die meer waar voor m'n geld geeft?

Afbeeldingslocatie: http://uk.farnell.com/productimages/large/en_GB/128364206-40.jpg

Redenen waarom ik deze multimeter heb gekozen:

- Cat III 600V CAT IV 600V, CAT III 1000V
- losse spanning en stroom- aansluitingen zodat je niet per ongeluk je netspanning kortsluit
- autoscale
- 20000 counts, dus redelijk snelle meting en autoscale (toch?)
- displayverlichting
- True RMS
- direct leverbaar
- prijs: minder dan €100
- temperatuurmeting is ook leuk, maar niet essentieel

De meter gaat gebruikt worden voor metingen aan zowel 400V installaties als digitale elektronica. Het belangrijkste is natuurlijk de veiligheid, ik wil niet dat de meter in m'n hand ontploft. Nauwkeurigheid is niet heel belangrijk, 1% is prima, maar het is wel fijn als de meting en de autoscale lekker snel zijn.
Het budget is zo'n €120-€130, maar als ik voor dat geld een belangrijke (veiligheids)feature mis kan het worden vergroot.
Ik weet dat je via ebay redelijk goedkoop Fluke's kan krijgen, maar ik heb de meter volgende week nodig, dus dat gaat helaas niet lukken.
Als iemand opmerkingen heeft hoor ik het graag, anders ga ik deze vanmiddag bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Het voornaamste probleem met dit type scope is de slechte ingangsbeveiliging; dit is niet veilig om regelmatig met netspanning te gebruiken. Een fout en je hand vliegt in de fik. Er zitten geen HRC zekeringen in, geen antilatchbeveiliging en geen overspanningsbeveiliging die tegen netspannings-achtige energieën kan. Is dus strikt een meter voor laagspanning.

Kun je ook herkennen aan dat het maar CAT III is, dat betekent min of meer: geen enkele ingangsbeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
mux schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:23:
Het voornaamste probleem met dit type scope is de slechte ingangsbeveiliging; dit is niet veilig om regelmatig met netspanning te gebruiken. Een fout en je hand vliegt in de fik. Er zitten geen HRC zekeringen in, geen antilatchbeveiliging en geen overspanningsbeveiliging die tegen netspannings-achtige energieën kan. Is dus strikt een meter voor laagspanning.

Kun je ook herkennen aan dat het maar CAT III is, dat betekent min of meer: geen enkele ingangsbeveiliging.
Ik had de specs verkeerd gelezen, de meter is CAT IV 600V en CAT III 1000V, dus ik neem aan dat 'ie dan tot 600V wel veilig is, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:01
Heb je ook naar de keysight u1231a/u1232a/u1233a gekeken? Daarvan zou ik de CAT III meer vertrouwen dan zon Tenma apparaat. Ik heb zelf een U1233a en vind het een fijn apparaat (de meegeleverde meetsnoeren vond ik niet fijn en die heb ik vervangen door een ander set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
Springuin schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:50:
Heb je ook naar de keysight u1231a/u1232a/u1233a gekeken? Daarvan zou ik de CAT III meer vertrouwen dan zon Tenma apparaat. Ik heb zelf een U1233a en vind het een fijn apparaat (de meegeleverde meetsnoeren vond ik niet fijn en die heb ik vervangen door een ander set.
Die had ik nog niet gezien, ziet er uit als een goed apparaat. Maar waarom vertrouw je deze CAT III meer dan de CAT IV van de Tenma? Betrouwbaarder merk? Als ik mux goed begrijp zou ik zelfs deze niet moeten gebruiken voor 400V installaties, zou de U1242B dan een goede keuze zijn? Deze heeft CAT IV 600V, hij kost wel een boel meer (€219) maar dat moet dan maar, we gaan niet bezuinigen op veiligheid.

edit:
Waarschijnlijk gaat het deze worden, ietsje slechtere nauwkeurigheid maar wel nog steeds CAT IV 600V.

[ Voor 11% gewijzigd door JDTeunis op 15-10-2015 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

JDTeunis schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:34:
[...]

Ik had de specs verkeerd gelezen, de meter is CAT IV 600V en CAT III 1000V, dus ik neem aan dat 'ie dan tot 600V wel veilig is, of zie ik dat verkeerd?
De CAT-rating is niet echt iets waar je vanuit kunt gaan. De enige manier om echt te kunnen beoordelen of een meter veilig is, is door erin te kijken en te zien wat ze hebben gedaan om gebruikersfouten niet te laten leiden tot problemen. De Tenma is hierop gewoon niet in de buurt van het niveau van de betere merken, en dat hoeft ook niet voor sub-100 euro.

Puur en alleen het feit dat de zekeringen non-HRC zijn betekent dat de zekeringen bij grote energieën uit elkaar spatten en het filament voor een flinke steekvlam zorgt. Dit is één van de belangrijkste redenen dat ik zou zeggen dat deze meter uiterst voorzichtig gebruikt moet worden op netspanning.

Er is niks mis met deze meter op 230VAC als je hem gewoon netjes gebruikt waarvoor hij bedoeld is. Die zekeringen en veiligheidsmaatregelen zijn er om je te beschermen als je hem bijv. kortsluit over het stopcontact in ampèrestand.

Maargoed, om maar een voorbeeld te geven: ik heb zelf inmiddels 7+ jaar ervaring met hoogvermogen en middenspanningselektronica, maar toen ik een maandje geleden een nieuw ontwerp voor een AC stroommeter inplugde om uit te testen vloog de stop eruit en fikte m'n printplaat zo hard af dat ik een XMEGA microcontroller wist te decappen. Ondanks dat er een behuizing om m'n print heen zat was er toch een aardig brandspoor te zien door de 'ventilatiegaten'. Foutje, bedankt. Als dat een multimeter was geweest die ik met m'n hand vast had gehouden, had ik zeker weten verwondingen opgelopen.

Iedereen maakt fouten, zelfs (misschien wel juist) mensen die vaak bezig zijn met dat soort inherent gevaarlijke spanningen en stroomsterktes. Voor die toepassingen is er gereedschap dat ontworpen is om je te beschermen tegen je eigen stupiditeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:01
JDTeunis schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:58:
Maar waarom vertrouw je deze CAT III meer dan de CAT IV van de Tenma? Betrouwbaarder merk?
Tenma is Farnell's China-merk, Keysight heette vroeger Agilent en dat heette vroeger HP en dat merk heeft een reputatie hoog te houden. EEVBlog heeft trouwens een review over de U123xA.
Ik had een betrouwbare hand multimeter nodig, Fluke is bekend en zou ik blind kopen maar was wat duur, daarna volgde dus Keysight en deze meter is betaalbaar en had de features die ik fijn vond. Daarnaast was de prijs lager en omdat Keysight ook een respectabel merk is dat heeft mij doen besluiten deze te kopen.

Maar maak vooral je eigen keuze, jij moet er mee werken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
mux schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:20:
[...]

Iedereen maakt fouten, zelfs (misschien wel juist) mensen die vaak bezig zijn met dat soort inherent gevaarlijke spanningen en stroomsterktes. Voor die toepassingen is er gereedschap dat ontworpen is om je te beschermen tegen je eigen stupiditeit.
Helemaal eens, natuurlijk probeer je voorzichtig te zijn maar de kans dat ik de meter per ongeluk een keer in stroomstand hebt staan ipv spanning bestaat wel.
Springuin schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:26:
[...]

Tenma is Farnell's China-merk, Keysight heette vroeger Agilent en dat heette vroeger HP en dat merk heeft een reputatie hoog te houden. EEVBlog heeft trouwens een review over de U123xA.
Ik had een betrouwbare hand multimeter nodig, Fluke is bekend en zou ik blind kopen maar was wat duur, daarna volgde dus Keysight en deze meter is betaalbaar en had de features die ik fijn vond. Daarnaast was de prijs lager en omdat Keysight ook een respectabel merk is dat heeft mij doen besluiten deze te kopen.

Maar maak vooral je eigen keuze, jij moet er mee werken :-)
Duidelijk, beide bedankt voor de info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fun electronica :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
JDTeunis schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:34:
[...]

Helemaal eens, natuurlijk probeer je voorzichtig te zijn maar de kans dat ik de meter per ongeluk een keer in stroomstand hebt staan ipv spanning bestaat wel.
En dan wil je zoiets niet in de hand houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

JDTeunis schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:58:
[...]

Die had ik nog niet gezien, ziet er uit als een goed apparaat. Maar waarom vertrouw je deze CAT III meer dan de CAT IV van de Tenma? Betrouwbaarder merk? Als ik mux goed begrijp zou ik zelfs deze niet moeten gebruiken voor 400V installaties, zou de U1242B dan een goede keuze zijn? Deze heeft CAT IV 600V, hij kost wel een boel meer (€219) maar dat moet dan maar, we gaan niet bezuinigen op veiligheid.

edit:
Waarschijnlijk gaat het deze worden, ietsje slechtere nauwkeurigheid maar wel nog steeds CAT IV 600V.
Ik gebruik de Keysight U1242B op mijn werk als mijn dagelijkse meter. Ik vind het een fijn apparaat en qua specs is het denk ik zo'n beetje de beste multimeter van een A-merk rond de 200 euro.
Het enige nadeel wat ik zo snel kan bedenken is dat de pieper in continuity mode niet heel snel is.

U1241B vs. U1242B is voornamelijk de mogelijkheid om temperatuur met een thermocouple te kunnen meten. Mocht je dat ooit willen gaan doen is het imho de meerprijs van de U1242B wel waard. Anders kun je idd de U1241B nemen :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Samenkopen stopt ermee :(

Kan me op zich wel voorstellen, gezien je met ebay en dergelijken min of meer dezelfde prijzen voor elkaar krijgt als met inkoopacties. Maar alsnog jammer, ik heb er veel herinneringen aan, heb al een account sinds de site voor het eerst werd opgezet en ik doe nog regelmatig zaken bij de bedrijfjes die eruit zijn opgesprongen (vorige week nog een JBC bij eleshop besteld, deze week nog batterijtjes van NKON besteld).

Met goede herinneringen kijk ik terug op het bestaan van samenkopen.net :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:28
Dat is wel een ontzettende domper ja. :/

* LED-Maniak is groot geworden met ia.net en later sk.net :+

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Blijkbaar wordt t tijd voor een OBD module hier. Sta nu weer langs de weg met een "Engine Fault" melding en hoogstwaarschijnlijk staat t ding daardoor in limpmode. Iemand suggesties voor een goede OBD module waarmee ik icm een iPhone kan uitlezen en resetten?

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:15

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Geen ervaring er mee. Wat ik me afvraag: de OBD bus zit aan de CAN bus van de auto. Is dit de low speed (autoradio,airco e.d.) bus of staat deze in verbinding met dezelfde bus waarover berichten gaan voor de remmen? Stel je koopt de meest crappy Chinese OBD module en deze brand door oid. Kan hij dan de hele CAN bus slopen of is CAN fault tolerant hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Volgens mij heb ik een doos defecte PLED displays :/ .

Ze liggen al even in opslag en blijkbaar hebben de eerste serie PLED karakter displays last van een korte levensduur bij opslag. :(

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 18:06:
Volgens mij heb ik een doos defecte PLED displays :/ .

Ze liggen al even in opslag en blijkbaar hebben de eerste serie PLED karakter displays last van een korte levensduur bij opslag. :(
Niet alleen bij opslag.
Wij hebben op het werk van 2007 tot 2008 PLED karakter displays (2x16) gebruikt in een product.
In 2008 waren ineens alle fabrikanten gestopt met deze displays.
Verklaring was dat de enige fabrikant van de PLED panelen, OSRAM er mee was gestopt.
Alle PLED displays waren volgens mij met de OSRAM panelen opgebouwd.

In totaal hebben we er 150 gebruikt, en volgens mij hebben we er inmiddels al 90 vervangen.
De uitval begon al vanaf 3 jaar, maar de meeste zo rond de 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Shit.. Zie je wel :/ .

Deze displays zijn uit dezelfde periode. Ik las al dat de organische hechting snel degradeert en ze sneller uitvallen als ze niet constant aanstaan. De reden om de productie direct te stoppen.

Deze displays zijn van Delta Optoelectronics.

Echt zonde want het zijn prachtige displays! :(

Zit ik hier met een doos schroot van 40 displays :')

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 17-10-2015 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Zojuist de laatste schroef aangedraaid voor mijn custom HOTAS build. Enkele maanden terug postte ik hier af en toe een plaatje van de binnenkant en de electronica; ik wilde ook het resultaat met jullie delen. Alhier fase 0: de stoel en consoles.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/J7W5lbPl.jpg

Fase 1 wordt de backlit panelen (70%) en fase 2 wordt de triple display setup.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 18:31:
Deze displays zijn van Delta Optoelectronics.

Echt zonde want het zijn prachtige displays! :(

Zit ik hier met een doos schroot van 40 displays :')
Wij hebben totaal 3 merken gebruikt. De meesten waren van Electronic Assembly.
Van alle 3 de merken hadden we uitval, want onderliggende issue zit in het OSRAM paneel. Ik heb er ook nog bakken vol van liggen.

Of de uitgevallen displays wel of niet veel gebruikt werden weet ik niet.
Het zou best kunnen dat dit invloed heeft gehad op de uitval. En dat juist degenen die regelmatig gebruikt worden nu nog blijven werken.

Het heeft een jaar of 3 a 4 geduurd voordat deze displays weer op de markt zijn gekomen, maar ze zijn nu weer ruim verkrijgbaar. De application engineers zeggen mij dat deze problemen verleden tijd zijn, maar tot nu toe blijven we voor de zekerheid nog maar LCD gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr_gadget schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 15:51:
Geen ervaring er mee. Wat ik me afvraag: de OBD bus zit aan de CAN bus van de auto. Is dit de low speed (autoradio,airco e.d.) bus of staat deze in verbinding met dezelfde bus waarover berichten gaan voor de remmen? Stel je koopt de meest crappy Chinese OBD module en deze brand door oid. Kan hij dan de hele CAN bus slopen of is CAN fault tolerant hiervoor?
het is wachten op aangepaste wetgeving.. ja ook hier in NL 8)
- http://www.techworm.net/2...-if-they-own-the-car.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Heeft iemand tips om het uiteinde van een loze leiding te vinden? Vanaf de meterkast kan ik er een trekveer in duwen, maar na 7 meter gaat hij niet verder. Ik hoor het uiteinde nergens tegenaan kloppen, ook niet tegen het kunststof van een einddoosje.
Heeft iemand tips om te bepalen waar in huis het uiteinde van de trekveer zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

m.a.w. de auto industrie heeft serieus aan't lobbyen geweest zodoende dat ze minder in veiligheid moeten investeren.
Onbekend schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 10:19:
Heeft iemand tips om het uiteinde van een loze leiding te vinden? Vanaf de meterkast kan ik er een trekveer in duwen, maar na 7 meter gaat hij niet verder. Ik hoor het uiteinde nergens tegenaan kloppen, ook niet tegen het kunststof van een einddoosje.
Heeft iemand tips om te bepalen waar in huis het uiteinde van de trekveer zit?
loze leiding vinder?

[ Voor 36% gewijzigd door Damic op 18-10-2015 10:41 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Als het TTIP verdrag er doorheen is, wordt het overal in europa en de vs verboden om zelfs maar de software in je telefoon te wijzigen.

Het is werkelijk doorgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja idd, dat is het meest ondemocratische geheime verdrag dat er dat er ooit doorheen werd gedrukt door de politieke multinational slaven in Brussel (en Den Haag)
gelukkig trekken handige tweakers zich daar erg weinig van aan ( maar ik maak me wel zorgen in het algemeen, de 'digitale' grip wordt te groot )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Wat een achterlijk verdrag, dit slaat toch nergens op...
Het enige voordeel wat de regering hierdoor krijgt is het installeren van backdoors..
Maar zoals borroz als zegt, tweakers trekken zich daarvan weinig aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Totdat je een claim aan de broek krijgt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LED-Maniak schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 11:05:
Totdat je een claim aan de broek krijgt ;)
mwaoh.. ik denk dat als je straks, aan je eigen auto knutseld, je word uitgeverd aan de amerikanen :D
(en dat je dat 30 jaar vastzit of zoiets.. bepaald door een geheime rechtbank)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2015 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Illuminati, spanish inquisition, gestapo, freemasons, bilderberg, knights tempelars, wie had je in gedachten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobV schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 11:23:
Illuminati, spanish inquisition, gestapo, freemasons, bilderberg, knights tempelars, wie had je in gedachten? :P
gewoon de EU 8)

btw.. wordt leuk je cockpit
ik hoor wel is eea van een vriend die helemaal die spacegames zit

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2015 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Maakt het niet minder achterbaks.
btw.. wordt leuk je cockpit
ik hoor wel is eea van een vriend die helemaal die spacegames zit
Ok, cool. Kleine wereld dus! Zelf heb ik nog niet naar Star Citizen gekeken, ik hoorde dat het nog niet af was. Ik hoop dat ik deze maand nog ergens een gaatje kan vinden om eea in een artikel samen te vatten. 4 maanden werk wordt moeilijk; misschien moet ik niet proberen om op alles even diep in te gaan? Maar voor ik dat doe, wil ik de 3 schermen aangesloten hebben. Misschien dat ik van iemand een PC met voldoende aansluiting lenen kan voor een photoshoot.

[ Voor 5% gewijzigd door RobV op 18-10-2015 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
die bass shaker wil ik ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

onder de zitting 8)

heb je buren ?

* waar blijft mijn $9 Raspberry Pi killer ..aha.. wordt gebakken
- https://vimeo.com/142462288
- http://nextthing.co/

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2015 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/MTAwMFgxMDAw/z/l0QAAOSwd0BVue2L/$_35.JPG

US $12.58 / lot 5 pc 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-09 22:32
Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 13:21:
* waar blijft mijn $9 Raspberry Pi killer ..aha.. wordt gebakken
- https://vimeo.com/142462288
- http://nextthing.co/
Kwam me bekend voor. Had mijn baas mij er 3 weken terug al eens op gewezen. Supervet ding, maargoed, ik heb nog ruzie met RPi, dus 1 ding tegelijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hebben ! 8)

oh wacht even $144,- :F

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2015 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ook brrrrrr :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Minder brrr dan 220v :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat hangt er natuurlijk vanaf wat jij ervoor zet .

maar ff zonder dollen, ik heb ooit (hier ?) is gelezen wat goede AC 220 naar DC 5v ca 1A low ripple modules zijn, ik maak meestal mobiele toepassingen maar loop nu toch tegen iets aan waarvoor ik een 'basis' station moet maken, dus met ingebouwde netvoeding.

kon niets slechts over die Hilink 600 mA modules vinden en voor die prijs..

* iemand hier wel is iets gedaan met LoRa ?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2015 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:33:
[...]

hebben ! 8)

Pfff. Ik weet nu wie ze bedoelden als je het helpt over een helpend handje. Ik zal je een hint geven: Het is een bankrekening en het is niet de mijne! :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobV schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:55:
[...]

Pfff. Ik weet nu wie ze bedoelden als je het helpt over een helpend handje. Ik zal je een hint geven: Het is een bankrekening en het is niet de mijne! :F
idd.. :X

btw.. krijg net die nextion touch 3.2 binnen
eerste indruk is dat er veel verbeterd is en verder is 3.2 een prima maatje.

* update schermpje is 400 x 240 en niet zoals gemeld door itead 480 x 240 .. :X

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2015 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:42:
[...]
[...]
Zijn prima dingetjes: http://lygte-info.dk/revi...Link%20HLK-PM01%20UK.html

Hij zegt nog wel bij de conclusie:
Electronic wears down faster when warm, especially capacitors, i.e. keep it as cool as possible for long lifetime.
I would place a fuse or fusible resistor before the converter, the fuse is not supposed to be replaceable, when it blows it is time to replace the converter.
A MOV accross the mains input would probably also be a good idea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

he tnx had ik nog niet gezien.. niet slecht dus voor dat geld.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2015 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Heeft iemand ervaring met het aanvragen van samples bij Atmel? Ik zit momenteel te kijken om een sample aan te vragen van een attiny microcontroller, om mijn IR decoding hierop te laten gebeuren ipv de ATMEGA328

Ik kan echter ook voor 1 euro en 30 cent een attiny microcontroller kopen bij hackerstore.

[ Voor 35% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 21-10-2015 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Uit mijn hoofd niet bij Atmel. Maar wat let je? Ik heb ze bij MicroChip, TI en ST aangevraagd gehad en alles is zo'n beetje binnen gekomen. Voorwaarden zijn ook overal hetzelfde, niet voor militair gebruik, niet doorverkopen, etc. Duurt alleen meestal een paar weken voordat je ze hebt (vergelijkbaar met China - Ebay).

[ Voor 16% gewijzigd door Pizza_Boom op 21-10-2015 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Ik heb een tijdje geleden bij een aantal bedrijven samples aangevraagd voor meerdere projecten, ook bij Atmel. Je moet wel aangeven waar je 't voor wil gaan gebruiken dus 't helpt als je kan vertellen dat je, bijvoorbeeld, microcontrollers aan 't vergelijken bent voor een project en een of meerdere Atmel producten in die vergelijking wil meenemen. Als ik me niet vergis moet je ook iets aangeven wat de geplande afname datum is e.d., allemaal niet heel belangrijk.

Volgens mij zitten er bij Atmel wel daadwerkelijk mensen die die aanvragen bekijken en beoordelen, daar gaat namelijk een paar dagen overheen voordat je een reactie erop krijgt. TI bijvoorbeeld stuurt die dingen geautomatiseerd meestal dezelfde dag nog per Fedex naar je toe. Veel van die fabrikanten versturen gewoon vanaf een Amerikaans warenhuis (niet noodzakelijk hun eigen warenhuis!) via Fedex dat spul via Next Day Air. Belachelijk duur gewoon voor die gasten, maar heel handig voor jou.

Oh, btw, als je die Atmel 328 wil gaan gebruiken, denk er dan wel aan dat AVRDude een verschil ziet tussen de 328 en de 328P (en de Arduino IDE dus ook), ask me how I know...

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:33:
[...]

hebben ! 8)

Gewoon zo een hydraulisch statief kopen en er een mini stickvise in klemmen of een parallelklem op beunen.

Is een stuk goedkoper. (en die statieven zullen wel op ebay te vinden zijn voor nog minder uit china)

Edit:
Hier dus: http://www.ebay.nl/itm/Un...43064c:g:9YoAAOSwWKtUtXuB

[ Voor 14% gewijzigd door Anthor op 21-10-2015 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
C.44 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 17:44:
Veel van die fabrikanten versturen gewoon vanaf een Amerikaans warenhuis (niet noodzakelijk hun eigen warenhuis!) via Fedex dat spul via Next Day Air. Belachelijk duur gewoon voor die gasten, maar heel handig voor jou.
Dat komt toch ook niet zo heel vaak voor naar mijn ervaring.
Afgelopen week heb ik zelf nog een aantal samples aangevraagd (die normaal best was gekost zouden hebben.)
- 3 x 20st 2% (high Q) spoelen van Coilcraft
- 2 x 2 RF mixers van Linear Technology
- 4 amplifiers + impedantie trafo's van minicircuits

Bij alle 3 werd het gratis verstuurd via reguliere post, en kon het per koerier als je een eigen account nummer opgaf, zodat de verzendkosten aan jou gefactureerd worden.

Wurth Electronic komt dan weer wel standaard via koerier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
C.44 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 17:44:
Oh, btw, als je die Atmel 328 wil gaan gebruiken, denk er dan wel aan dat AVRDude een verschil ziet tussen de 328 en de 328P (en de Arduino IDE dus ook), ask me how I know...
Hier ben ik bekend mee inderdaad. De ATMEGA328P heb ik in de vorm van een Arduino Uno, alleen werkt interrupt niet op het moment dat ik een ir-receiver eraan koppel (maken gebruik van dezelfde timers), dus zit ik eraan te denken om de ir decoding te laten gebeuren door een attiny, en doormiddel van de Wire.h library en een normale output (hoog/laag) te trekken, een interrupt te kunnen veroorzaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anthor schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 17:58:
[...]

Gewoon zo een hydraulisch statief kopen en er een mini stickvise in klemmen of een parallelklem op beunen.

Is een stuk goedkoper. (en die statieven zullen wel op ebay te vinden zijn voor nog minder uit china)

Edit:
Hier dus: http://www.ebay.nl/itm/Un...43064c:g:9YoAAOSwWKtUtXuB
ja dat is idd stuk goedkoper.. maar toch niet helemaal hetzelfde, dat 'bekje' zit ook wel slim in elkaar
goeie tip.. ga ik is verder induiken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:34
M a r c o schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 18:04:
[...]

Dat komt toch ook niet zo heel vaak voor naar mijn ervaring.
Afgelopen week heb ik zelf nog een aantal samples aangevraagd (die normaal best was gekost zouden hebben.)
- 3 x 20st 2% (high Q) spoelen van Coilcraft
- 2 x 2 RF mixers van Linear Technology
- 4 amplifiers + impedantie trafo's van minicircuits

Bij alle 3 werd het gratis verstuurd via reguliere post, en kon het per koerier als je een eigen account nummer opgaf, zodat de verzendkosten aan jou gefactureerd worden.

Wurth Electronic komt dan weer wel standaard via koerier.
Wurth komt inderdaad via DHL vanuit Frankrijk of Duitsland, dus dat valt ansich nog wel mee. Uit Amerika komt het vaak of uit Amerika zelf, of uit een Duits depot.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Hoe kan je daar fatsoenlijk mee solderen? Ik moet mijn handpalmen toch altijd ondersteunen om een beetje fatsoenlijk SMD te bakken.

Voor kabeltjes wel handig alleen dan is het een beetje overpriced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
BladeSlayer1000 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:32:
Heeft iemand ervaring met het aanvragen van samples bij Atmel? Ik zit momenteel te kijken om een sample aan te vragen van een attiny microcontroller, om mijn IR decoding hierop te laten gebeuren ipv de ATMEGA328

Ik kan echter ook voor 1 euro en 30 cent een attiny microcontroller kopen bij hackerstore.
Een sample gaan aanvragen om €1.30 te besparen die je gewoon voor een hobby projectje wil gebruiken? Tja het kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Sissors schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:00:
[...]

Een sample gaan aanvragen om €1.30 te besparen die je gewoon voor een hobby projectje wil gebruiken? Tja het kan...
Inderdaad daar zat ik ookal aan te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 19:43
Sissors schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:00:
[...]

zorgen dat je een voorraadje van samples hebt. uC's gaan zo makkelijk kapot 8)7 .

Je kan (bij microchip dacht ik) elke 3 maanden opnieuw bestellen. Ik zorg altijd dat ik er dan weer 3 sampel. In de meeste gevallen gebruik je toch altijd dezelfde type uC. (en je gebruikt wat je hebt, eigenlijk een visuze cirkel)

[ Voor 5% gewijzigd door Luukje01 op 21-10-2015 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Luukje01 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:30:
[...]

zorgen dat je een voorraadje van samples hebt. uC's gaan zo makkelijk kapot 8)7 .

Je kan (bij microchip dacht ik) elke 3 maanden opnieuw bestellen. Ik zorg altijd dat ik er dan weer 3 sampel. In de meeste gevallen gebruik je toch altijd dezelfde type uC.
Iedere 3 maanden 2x 2x3 samples uit mijn hoofd ja.
(en je gebruikt wat je hebt, eigenlijk een visuze cirkel)
Ik ben uiteindelijk 16F1459's gaan samplen omdat die MSSP hebben. Kon ik vervolgens weer een PK3 kopen om ze te programmeren (en een oude XP doos uit het stof trekken), maarja. :P

[ Voor 28% gewijzigd door Pizza_Boom op 21-10-2015 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 19:43
Pizza_Boom schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:31:

[...]
Ik ben uiteindelijk 16F1459's gaan samplen omdat die MSSP hebben. Kon ik vervolgens weer een PK3 kopen om ze te programmeren (en een oude XP doos uit het stof trekken), maarja. :P
:+ ik heb via mn school (mbo) een EasyPic v7 gekregen. Ik heb redelijk wat chipjes (+10) omzeep geholpen, ze gingen pas hun werkje doen nadat ze een minuut aan stonden }:O

dus ik heb (via wat email adressen van klasgenoten) een voorraad van 20 18F45K22. Nu ben ik aan m'n vervolg opleiding (andere school) bezig, waar ze atmel gebruiken 8)7

Ik dacht dat je met pickit 3 ook atmel kon programmeren? kompleet nutteloos toch ook weer niet (mits je 8bitters wilt gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Mag ik jullie dan alvast bedanken voor de hulp om het samplen van chips om zeep te helpen?
Voor een chip van een euro of twee is dit echt belachelijk en je zou je moeten schamen. 8)7

Er zijn al fabrikanten gestopt met het uitsturen van samples precies om deze reden. Dan kunnen wij als serieus hobbyist of professional niet zonder slag of stoot meer aan echt exotische chips van die fabrikanten komen. |:(
[...]

Je kan (bij microchip dacht ik) elke 3 maanden opnieuw bestellen. Ik zorg altijd dat ik er dan weer 3 sampel. In de meeste gevallen gebruik je toch altijd dezelfde type uC. (en je gebruikt wat je hebt, eigenlijk een visuze cirkel)
UC's gaan niet sneller of langzamer kapot dan andere IC's. Duidelijk PEBKAC probleem. Kijk wat er fout gaat, dan kan je dat vervolgens voorkomen.

[ Voor 42% gewijzigd door LED-Maniak op 21-10-2015 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:38
LED-Maniak schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 23:07:
Mag ik jullie dan alvast bedanken voor de hulp om het samplen van chips om zeep te helpen?
Voor een chip van een euro of twee is dit echt belachelijk en je zou je moeten schamen. 8)7

Er zijn al fabrikanten gestopt met het uitsturen van samples precies om deze reden. Dan kunnen wij als serieus hobbyist of professional niet zonder slag of stoot meer aan echt exotische chips van die fabrikanten komen. |:(

[...]
helemaal met je eens...
Alhoewel het als professional redelijk makkelijk is om samples te krijgen hoor, gewoon direct met bijv atmel of microchip bellen. Dat heeft ook nog eens het voordeel dat je er vaak meer als 3 kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Doordat ik tijdens mijn studie bij Microchip veel gemakkelijker kon samplen dan bij Atmel, heb ik veel ervaring met verschillende PIC-familie-chips opgebouwd waarna ik bij mijn werkgever alleen printjes met Microchip microcontrollers heb ontworpen en niets met Atmel. Ik denk dat die gratis samples die Microchip mij toen had opgestuurd al dubbel en dwars zijn terugverdient. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Luukje01 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:37:
[...]

:+ ik heb via mn school (mbo) een EasyPic v7 gekregen. Ik heb redelijk wat chipjes (+10) omzeep geholpen, ze gingen pas hun werkje doen nadat ze een minuut aan stonden }:O
Ik had een paar projecten op school staan en toen van die grapjassen die na 10 opgeblazen chips (voor hun project, en eigenlijk ook voor de onze een jaar later, waren 10 chips besteld, zou genoeg moeten zijn) alle andere projecten leeg hadden geroofd. Ik had al wat gesampled, maar ben toen doorgegaan.
dus ik heb (via wat email adressen van klasgenoten) een voorraad van 20 18F45K22. Nu ben ik aan m'n vervolg opleiding (andere school) bezig, waar ze atmel gebruiken 8)7
Ik heb een aantal 16f877A's, een flink aantal 16f690's (die ook in het demoboardje waarmee wij werken kwamen), deels uit samples, deels uit gekochte zooi, voor mijzelf wat 16(L)F1454/55/59's en daarvoor had ik ook nog 24F16KA101's besteld. Vage shit, maar wel te programmeren met de PICkit 2. Wat met de 16(L)F145x weer niet lukte.
Ik heb op gegeven moment voor de 16F690 (en chips met dezelfde lay out op programmeerpinnen) een headertje gemaakt dat ik in mijn PK2 doe en de andere kant, over het chipje heen, in het breadboardje steek. Werd gek van het omsteken van de draadjes iedere keer.
Ik dacht dat je met pickit 3 ook atmel kon programmeren? kompleet nutteloos toch ook weer niet (mits je 8bitters wilt gebruiken)
Weet niet. Dat heb ik nog nooit geprobeerd.

Waarvoor? Voor het als scholier zijnde sampelen van setje chipjes voor je project? Ik zette het altijd netjes in de omschrijving, daar kon je aangeven of het voor educatieve doeleinden was. En ondertussen ook lekker school laten bestellen, had je ten minste speling.

Je moest eens weten wat je aan software, hardware e.d. kunt krijgen, als je de juiste kanalen bij een bedrijf maar kan vinden. Een aantal bedrijven (o.a. Siemens met zijn educatieve PLC zooi) zijn erg arrogant en laten je hard aftikken (dat kan hè, als je 90% van de markt bezit), maar heel veel anderen geven je zooi gratis als je komt als student. En waarom? Omdat ze graag willen dat je met hun producten bekend bent. 3D Connexxion geeft je ook meer dan 50% korting op een 3d muis als je een inschrijfbewijs of collegekaart kunt overleggen. SolidWorks, AutoCad, Inventor, Vault, allemaal gratis als student. Kleine opleiding + de brutaliteit om te vragen en je komt bij zoveel bedrijven binnen voor een rondleiding (met daarna een goodiebag, etc). Allemaal willen ze graag laten zien wat ze doen, wie ze zijn en wat ze maken. Ofwel om te zorgen dat jij het ooit kan gebruiken en dus een order zal plaatsen ofwel om te zorgen dat je daar wellicht ooit komt werken.

Wat Onbekend hierboven zet, kan ik onderschrijven. Ik heb kennis van een aantal PIC families (niet eens zo gek veel, maar dat is terug te leiden naar het feit dat mijn major 40/40 W/E is) en die kan ik redelijk gebruiken, ik weet precies waar ik de headerinstellingen moet vinden, wat ik moet omschrijven om ze te kunnen gebruiken en hoe ik de datasheets moet lezen. Ik heb een account op het MicroChip forum, ik heb een PK2 en een PK3 programmer/Logic analyzer. Bij Atmel kan ik alleen met de Arduino's overweg en heb ik geen programmeerplatform daarvoor direct liggen. Goed, dat leert wel snel en Arduino heeft verder niets nodig, maar toch. Voor een kleine toepassing pak ik eerder een 8 of 14 pins PICje dan een Atmel chip. Voor snel prototypen pak ik dan weer een Arduino.

Vandaag ook, ik heb een uur met een bedrijf aan de lijn gehangen. Uiteindelijk voor een, voor hun, kleine order. Maar waarom hun? Ik ken het bedrijf. Ik ken de PLC's, ik ken de apparatuur, ik ken hun producten en die kan ik gebruiken. Dus ga ik daar naartoe en ga ik niet iets proberen dat ik niet ken.

Voor wat ik bij Microchip vandaan heb gekregen aan informatie, gaat het samplen eerder dicht bij grote samplebergen die opeens op ebay verschijnen dan voor privégebruik.

[ Voor 10% gewijzigd door Pizza_Boom op 21-10-2015 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000

[...]

UC's gaan niet sneller of langzamer kapot dan andere IC's. Duidelijk PEBKAC probleem. Kijk wat er fout gaat, dan kan je dat vervolgens voorkomen.
Inderdaad, daar was ik juist ook over aan het denken. Ik heb gisteravond 10 stuks Attiny85 besteld bij RS. Tenslotte kosten die dingen helemaal niets en is het niet waard om er een te sampelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
RS232 naar Ethernet converter besteld. Heb een OTGW bij m'n CV-ketel die ik graag over LAN wil kunnen benaderen zodat ik geen lange USB / serieel verlengkabel nodig heb. Ben benieuwd hoe de converter presteert. Als hij goed bevalt dan bestel ik er nog eentje, kan ik de P1-poort van m'n slimme meter ook mooi over LAN beschikbaar maken.

De converter heeft 5V nodig, heb gelijk dit kabeltje meebesteld zodat ik hem via een oude USB-adapter kan voeden :)

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 22-10-2015 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink

[...]

Helemaal mee eens. Beiden voorbeelden van roekeloos gedrag imho.
IC's gaan niet stuk, men maakt ze stuk. Met een beetje nadenken, voorzichtig te werk gaan en alles controleren voordat je er spanning op zet, maakt zelfs een warhoofd als ik zelden iets stuk.
* Ploink sloot ooit een trafo verkeerd om aan, 230V op secundaire kant en kwam er gelukkig achter voordat iemand anders de stekker in het stopcontact deed :o Sindsdien is hij extra voorzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ploink schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:01:
[...]

Helemaal mee eens. Beiden voorbeelden van roekeloos gedrag imho.
IC's gaan niet stuk, men maakt ze stuk. Met een beetje nadenken, voorzichtig te werk gaan en alles controleren voordat je er spanning op zet, maakt zelfs een warhoofd als ik zelden iets stuk.
* Ploink sloot ooit een trafo verkeerd om aan, 230V op secundaire kant en kwam er gelukkig achter voordat iemand anders de stekker in het stopcontact deed :o Sindsdien is hij extra voorzichtig.
Even afkloppen... Ik heb nog nooit zelf een IC stuk gemaakt. Ik brick Arduino's bij de vleet, maar een ICtje opblazen? Nog nooit gelukt in een compleet eigen brouwsel. Wel in het brouwsel van iemand anders, spanningsregelaar die ermee op hield. En toen een 3V3 IC 24 volt over zijn pinnen kreeg, deed ie niet veel meer. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Pizza_Boom schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:04:
[...]
... , spanningsregelaar die ermee op hield. En toen een 3V3 IC 24 volt over zijn pinnen kreeg, deed ie niet veel meer. :+
Iemand niet onder "Absolute Maximum Ratings" in de datasheet gekeken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Onbekend schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 23:18:
Doordat ik tijdens mijn studie bij Microchip veel gemakkelijker kon samplen dan bij Atmel, heb ik veel ervaring met verschillende PIC-familie-chips opgebouwd waarna ik bij mijn werkgever alleen printjes met Microchip microcontrollers heb ontworpen en niets met Atmel. Ik denk dat die gratis samples die Microchip mij toen had opgestuurd al dubbel en dwars zijn terugverdient. :)
Het gaat er mij om dat het misbruikt wordt. Tegenwoordig zijn die standaard chips overal te krijgen en kosten geen drol. 20 stuks bestellen "omdat ze snel stuk gaan" is misbruik en in mijn ogen niet de bedoeling van samplen. Het kost die bedrijven een vermogen als iedereen dat maar doet "omdat het kan". Ga je fatsoenlijk met je spul om dan is die ene euro echt niet de bottleneck bij een (studenten)project.
Ploink schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:01:

_O- Had jij even geluk :D

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 22-10-2015 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ploink schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:13:
Iemand niet onder "Absolute Maximum Ratings" in de datasheet gekeken? ;)
Gok van niet nee.
LED-Maniak schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:27:
Ga je fatsoenlijk met je spul om dan is die ene euro echt niet de bottleneck bij een (studenten)project.
Dat is precies het punt. Er wordt door velen niet fatsoenlijk mee om gegaan, omdat de kennis er niet is. Daarnaast is er 0 toezicht, krijg je medestudenten die erachter komen dat als je 50 volt door een 3mm led jankt, het kopje eraf schiet. Dat is leuk joh! Laten we dat nog 50x doen. :X En weer anderen die geen zin hadden om plastic op de juiste manier aan elkaar te smelten (met een hete lucht lassysteem), dus daar maar gewoon een soldeerbout voor pakten. :'( :'(

Een groepje dat mee deed aan een wedstrijd en 10 chipjes opbliezen. Deed het niet meer, dus domweg vervangen. Niet kijken waarom ie het niet meer doet, maar gewoon nieuwe erin. Oh, doet het ook niet meer. En die ook al niet. :X En tsja, dat daar niet zoveel controle meer op is... Ik zou verwachten van 4e jaars dat die wel het e.e.a. kunnen zonder de boel te slopen. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Pizza_Boom schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:04:
[...]
Even afkloppen... Ik heb nog nooit zelf een IC stuk gemaakt. Ik brick Arduino's bij de vleet, maar een ICtje opblazen? Nog nooit gelukt in een compleet eigen brouwsel. Wel in het brouwsel van iemand anders, spanningsregelaar die ermee op hield. En toen een 3V3 IC 24 volt over zijn pinnen kreeg, deed ie niet veel meer. :+
Dan heb je nog niet lang genoeg met elektronica gespeeld ;) Het zal je gebeuren, nu, over een jaar, over 10 jaar. Gegarandeerd ;D

@sampling-discussie: er is niks mis met samplen. Doe het. Als het kan, maak er gebruik van. Het kost de fabrikanten geen drol en velen doen het graag. De fabrikanten die free sample-programma's hebben, hebben ook doorgaans fikse marges op hun producten. Atmel heeft belachelijk hoge marges, duizenden procenten. Samtec en Harting zijn een ander goed voorbeeld. Je neemt geen brood uit hun mond door spul te samplen.

Denk eens hoeveel geld dezelfde fabrikanten verspillen door mij vele uren per jaar te bellen en eindeloos veel papier in m'n bus te gooien? Ik wed dat er een paarhonderd à 1000 euro per jaar alleen al aan mijn bedrijf wordt verspild, het gros door Würth (welke inmiddels al 2 jaar op de auto-ignore-lijst staat).

Ik geef nu tegen de 8000 euro per jaar aan Farnell uit, plus nog een paarduizend aan andere distro's en direct-from-manufacturer spul. Hier tegenover staat misschien 100 euro aan samples die ik in m'n beginjaren heb besteld zonder echt te weten of ik ooit meer met elektronica ging doen. Dit is waarom gratis samples bestaan; het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
mux schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 12:28:
Dan heb je nog niet lang genoeg met elektronica gespeeld ;) Het zal je gebeuren, nu, over een jaar, over 10 jaar. Gegarandeerd ;D
Ongetwijfeld. Maar nu nog niet. Valt mij mee dat de 1459's nog steeds leven. Die had ik verkeerd aangesloten en een condensator tussen USB en GND vergeten te plaatsen. Zouden ze niet leuk vinden, maar die doen het nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
mux schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 12:28:
[...]
@sampling-discussie: er is niks mis met samplen. Doe het. Als het kan, maak er gebruik van. Het kost de fabrikanten geen drol en velen doen het graag. De fabrikanten die free sample-programma's hebben, hebben ook doorgaans fikse marges op hun producten. Atmel heeft belachelijk hoge marges, duizenden procenten. Samtec en Harting zijn een ander goed voorbeeld. Je neemt geen brood uit hun mond door spul te samplen.
Eens & Oneens

De gratis sample programma's zijn, zeker als jullie je ervaringen met de producten delen, goud waard voor de fabrikanten. Dus gratis tools, goedkope development/evaluatie kitjes en gratis samples zijn secundair ook bedoeld voor de hobbyist die ooit ergens komt te werken of zijn eigen start-up er op gaat baseren. Er is niets mis om daar gebruik van te maken.

Atmel maakt geen 1000% marge ;) Ik ken de prijzen bij erg grote aantallen en 1000% zit er gegarandeerd niet op. Het is ook geen 10%... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Er is natuurlijk een verschil tussen af-en-toe een sample bestellen voor wat je nodig hebt, of ongeacht wat je wilt maken gewoon maximaal samples bestellen puur omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
mcDavid schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:23:
Er is natuurlijk een verschil tussen af-en-toe een sample bestellen voor wat je nodig hebt, of ongeacht wat je wilt maken gewoon maximaal samples bestellen puur omdat het kan.
Dat kan die fabrikant toch prima zelf beoordelen. Als ze een beetje georganiseerd werken doen ze dat ook en krijg je vroeg of laat vanzelf een 'No'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mithrandir
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-11-2024

_Mithrandir

tOOt TooT

Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:42:
[...]

dat hangt er natuurlijk vanaf wat jij ervoor zet .

maar ff zonder dollen, ik heb ooit (hier ?) is gelezen wat goede AC 220 naar DC 5v ca 1A low ripple modules zijn, ik maak meestal mobiele toepassingen maar loop nu toch tegen iets aan waarvoor ik een 'basis' station moet maken, dus met ingebouwde netvoeding.

* iemand hier wel is iets gedaan met LoRa ?
Wat wil je weten over LoRa??

At dawn on the fifth day look to the east

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eigenlijk alles ;) , ben al dagen bezig om me in te lezen en heb zojuist een setje 'kant en klare' semtech SX1278 modules besteld om is mee te gaan spelen.

Heb al heel veel bruikbare info gevonden via oa ballon tracker fans.

Dus momenteel 'nog' geen vragen tnx ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2015 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Mithrandir
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-11-2024

_Mithrandir

tOOt TooT

Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:53:
[...]

eigenlijk alles ;) , ben al dagen bezig om me in te lezen en heb zojuist een setje 'kant en klare' semtech SX1278 modules besteld om is mee te gaan spelen.

Heb al heel veel bruikbare info gevonden via oa ballon tracker fans.

Dus momenteel 'nog' geen vragen tnx ;)
Oke succes dan. Ik zou zeggen lees de datasheet goed ;)

Als je concrete vragen hebt dan heb ik wel antwoorden

At dawn on the fifth day look to the east

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hahaha.. een koffiemok met een eigen app .. gewoon, omdat het kan denk ik

Afbeeldingslocatie: https://c1.iggcdn.com/indiegogo-media-prod-cld/image/upload/c_limit,w_620/v1445480062/vnh6zfd13p5f7ytsob0g.jpg

- https://www.indiegogo.com...perature-adjustable-mug#/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
_Mithrandir schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 14:04:
[...]

Oke succes dan. Ik zou zeggen lees de datasheet goed ;)

Als je concrete vragen hebt dan heb ik wel antwoorden
Ik zou zeggen maak een topic aan :)

Ben er ook 'druk' mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik heb hier een zware 20Amp variac gevonden. Valt daar nog wat leuks mee te doen? Behalve alle lampen in huis dimmen natuurlijk :)

Geen idee wat ik er mee zou moeten eigenlijk :+

Pagina: 1 ... 45 ... 113 Laatste