Ik had een paar projecten op school staan en toen van die grapjassen die na 10 opgeblazen chips (voor hun project, en eigenlijk ook voor de onze een jaar later, waren 10 chips besteld, zou genoeg moeten zijn) alle andere projecten leeg hadden geroofd. Ik had al wat gesampled, maar ben toen doorgegaan.
dus ik heb (via wat email adressen van klasgenoten) een voorraad van 20
18F45K22. Nu ben ik aan m'n vervolg opleiding (andere school) bezig, waar ze atmel gebruiken

Ik heb een aantal 16f877A's, een flink aantal 16f690's (die ook in het demoboardje waarmee wij werken kwamen), deels uit samples, deels uit gekochte zooi, voor mijzelf wat 16(L)F1454/55/59's en daarvoor had ik ook nog 24F16KA101's besteld. Vage shit, maar wel te programmeren met de PICkit 2. Wat met de 16(L)F145x weer niet lukte.
Ik heb op gegeven moment voor de 16F690 (en chips met dezelfde lay out op programmeerpinnen) een headertje gemaakt dat ik in mijn PK2 doe en de andere kant, over het chipje heen, in het breadboardje steek. Werd gek van het omsteken van de draadjes iedere keer.
Ik dacht dat je met pickit 3 ook atmel kon programmeren? kompleet nutteloos toch ook weer niet (mits je 8bitters wilt gebruiken)
Weet niet. Dat heb ik nog nooit geprobeerd.
LED-Maniak schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 23:07:
Mag ik jullie dan alvast bedanken voor de hulp om het samplen van chips om zeep te helpen?
Voor een chip van een euro of twee is dit echt belachelijk en je zou je moeten schamen.
Er zijn al fabrikanten gestopt met het uitsturen van samples precies om deze reden. Dan kunnen wij als serieus hobbyist of professional niet zonder slag of stoot meer aan echt exotische chips van die fabrikanten komen.

Waarvoor? Voor het als scholier zijnde sampelen van setje chipjes voor je project? Ik zette het altijd netjes in de omschrijving, daar kon je aangeven of het voor educatieve doeleinden was. En ondertussen ook lekker school laten bestellen, had je ten minste speling.
Je moest eens weten wat je aan software, hardware e.d. kunt krijgen, als je de juiste kanalen bij een bedrijf maar kan vinden. Een aantal bedrijven (o.a. Siemens met zijn educatieve PLC zooi) zijn erg arrogant en laten je hard aftikken (dat kan hè, als je 90% van de markt bezit), maar heel veel anderen geven je zooi gratis als je komt als student. En waarom? Omdat ze graag willen dat je met hun producten bekend bent. 3D Connexxion geeft je ook meer dan 50% korting op een 3d muis als je een inschrijfbewijs of collegekaart kunt overleggen. SolidWorks, AutoCad, Inventor, Vault, allemaal gratis als student. Kleine opleiding + de brutaliteit om te vragen en je komt bij zoveel bedrijven binnen voor een rondleiding (met daarna een goodiebag, etc). Allemaal willen ze graag laten zien wat ze doen, wie ze zijn en wat ze maken. Ofwel om te zorgen dat jij het ooit kan gebruiken en dus een order zal plaatsen ofwel om te zorgen dat je daar wellicht ooit komt werken.
Wat Onbekend hierboven zet, kan ik onderschrijven. Ik heb kennis van een aantal PIC families (niet eens zo gek veel, maar dat is terug te leiden naar het feit dat mijn major 40/40 W/E is) en die kan ik redelijk gebruiken, ik weet precies waar ik de headerinstellingen moet vinden, wat ik moet omschrijven om ze te kunnen gebruiken en hoe ik de datasheets moet lezen. Ik heb een account op het MicroChip forum, ik heb een PK2 en een PK3 programmer/Logic analyzer. Bij Atmel kan ik alleen met de Arduino's overweg en heb ik geen programmeerplatform daarvoor direct liggen. Goed, dat leert wel snel en Arduino heeft verder niets nodig, maar toch. Voor een kleine toepassing pak ik eerder een 8 of 14 pins PICje dan een Atmel chip. Voor snel prototypen pak ik dan weer een Arduino.
Vandaag ook, ik heb een uur met een bedrijf aan de lijn gehangen. Uiteindelijk voor een, voor hun, kleine order. Maar waarom hun? Ik ken het bedrijf. Ik ken de PLC's, ik ken de apparatuur, ik ken hun producten en die kan ik gebruiken. Dus ga ik daar naartoe en ga ik niet iets proberen dat ik niet ken.
Voor wat ik bij Microchip vandaan heb gekregen aan informatie, gaat het samplen eerder dicht bij grote samplebergen die opeens op ebay verschijnen dan voor privégebruik.
[
Voor 10% gewijzigd door
Pizza_Boom op 21-10-2015 23:32
]