Suckers... 't zou verboden moeten worden!Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:02:
he.. mijn laptop werkt niet meer.
't zal toch niet ?![]()
[afbeelding]
[ Voor 82% gewijzigd door Gwannoes op 14-10-2015 16:39 ]
Hmmz, hier komt dus m'n sig
Suckers... 't zou verboden moeten worden!Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:02:
't zal toch niet ?![]()
[afbeelding]
[ Voor 82% gewijzigd door Gwannoes op 14-10-2015 16:39 ]
Hmmz, hier komt dus m'n sig
Ik heb er net een besteld voor 0 dollar, alleen 10 dollar shipping... maar eens zien of ik ooit iets binnen krijgVerwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 16:11:
NavSpark-mini is a 32bit Arduino-compatible controller with 1MByte Flash + 212KByte SRAM + FPU + GPS.
It is functionally equivalent to the larger NavSpark but without the USB interface and fewer I/O pins.
UART-to-USB Adapter works as the NavSpark USB interface.
NavSpark-mini can be used a as Arduino-programmable GPS, or a tiny 32bit controller with 1MByte Flash & 212KByte RAM for small projects.
zo he.. die is lekker klein
[afbeelding]
[afbeelding]
deze antenne werkt
damn ik wil dat! ultiem trollen...Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:02:
't zal toch niet ?![]()
[afbeelding]
[ Voor 55% gewijzigd door Kek op 14-10-2015 18:12 ]
Zo hebben ze bij ons op school meerdere PC's gesloopt, nu zijn alle PC's in de school weg en lopen de studenten te klagen dat er geen PC's meer zijn en iedere dag met een zware laptop rond lopenVerwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:02:
't zal toch niet ?![]()
[afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 14-10-2015 18:46 ]
Verwijderd
nee die 'vierkante' blokjes doen het nietKek schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 17:48:
[...]
Ik heb er net een besteld voor 0 dollar, alleen 10 dollar shipping... maar eens zien of ik ooit iets binnen krijgzou elke active u.fl/ipx antenna moeten werken?
dat is wel raar, want ze verkopen die vierkante blokjes zelf als antennes die erbij werken...Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 19:41:
[...]
nee die 'vierkante' blokjes doen het niet
zo'n externe wel, alleen moet je daar een ipx/sma verloopje bijregelen
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2015 20:12 ]
nee ik weet wel dat ik een blokje oid nodig heb, ik heb ze ff een mailtje gestuurt, kijken wat daar van terug komt..Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 20:10:
zou kunnen hoor, ik heb zo'n blokje gepakt dat ik hier had liggen.
er is verschil in frequenties en versterkingsfactor/voedingsspanning
dus als je zeker wil zijn koop je er bij hun een antenne bij (een 'draadje' werkt niet)
[ Voor 18% gewijzigd door Kek op 14-10-2015 20:31 ]
Verwijderd
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2015 21:16 ]
Ja man, leuke grap. Een paar honderd euro schade aanrichten, altijd hilarisch!
Dat is slechts een GPS-receiver die een NMEA output genereert en niet veel meer.Kek schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 20:29:
[...]
nee ik weet wel dat ik een blokje oid nodig heb, ik heb ze ff een mailtje gestuurt, kijken wat daar van terug komt..
wat is overigens het verschil tussen dit ding en bijv deze
Verwijderd
toch een beetje appels en peren vergelijken.Kek schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 21:55:
die ublox NEO-M8N schijnt goed te zijn omdat hij een betere crystal heeft en zowel glonass als gps (en ooit ook galileo) gebruikt.
mss toch maar die bestellen ipv die navspark
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2015 22:27 ]
Ziet er goed uit, maar ik zit in het andere kamp en heb net dit Altera Intel board besteld voor $ 99.-CrashOverDrive schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:27:
Ik kwam net deze kickstarter crowdsupply aktie tegen.
Snickerdoodle
Weet iemand er al meer van?
[afbeelding]
Een devboardje met een Xilinx Zynq-7010 erop. (FPGA+Arm A9 ineen, zelfde idee als een Altera Cyclone V) voor $55![]()
Zou mooi zijn als ze het voor elkaar krijgen, zeker gezien de prijs van zo'n losse chip rond de $80 ligt.. maar ik ben dus niet helemaal zeker of deze aktie realistisch is. Met hun "goal" van 55k lijkt het me dat je vrij onmogelijk de inkoop van die chip laag genoeg kan krijgen om er ook nog een board onder te leggen, de connectors en andere onderdelen en hem dan nog voor $55 aan te kunnen bieden
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Hoe nauwkeurig is de M8 vs de M6?Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 22:22:
[...]
toch een beetje appels en peren vergelijken.
maar als je die ublox 8 aan een arduino ofzo koppelt, heb je een snellere en nauwkeurige GPS dan die navspark dat wel. (verbruik!)
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Waarom zou je usb-poorten willen slopen?Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:02:
't zal toch niet ?![]()
[afbeelding]
Speel ook Balls Connect en Repeat
Verwijderd
voor de duidelijkheid, ik heb zo'n ding niet en was niet van plan er een te maken, ben een beetje 'verstrooid dus dan loop ik snel het risico 2 USB sticks door elkaar te halenOnbekend schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 08:29:
[...]
Waarom zou je usb-poorten willen slopen?
Ik ga er natuurlijk van uit dat deze dingen ook gemaakt worden voor netwerkaansluitingen en dat er stokjes door de ventilatoren worden gestoken....
Verwijderd
van google
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2015 11:32 ]

Ik had de specs verkeerd gelezen, de meter is CAT IV 600V en CAT III 1000V, dus ik neem aan dat 'ie dan tot 600V wel veilig is, of zie ik dat verkeerd?mux schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:23:
Het voornaamste probleem met dit type scope is de slechte ingangsbeveiliging; dit is niet veilig om regelmatig met netspanning te gebruiken. Een fout en je hand vliegt in de fik. Er zitten geen HRC zekeringen in, geen antilatchbeveiliging en geen overspanningsbeveiliging die tegen netspannings-achtige energieën kan. Is dus strikt een meter voor laagspanning.
Kun je ook herkennen aan dat het maar CAT III is, dat betekent min of meer: geen enkele ingangsbeveiliging.
Die had ik nog niet gezien, ziet er uit als een goed apparaat. Maar waarom vertrouw je deze CAT III meer dan de CAT IV van de Tenma? Betrouwbaarder merk? Als ik mux goed begrijp zou ik zelfs deze niet moeten gebruiken voor 400V installaties, zou de U1242B dan een goede keuze zijn? Deze heeft CAT IV 600V, hij kost wel een boel meer (€219) maar dat moet dan maar, we gaan niet bezuinigen op veiligheid.Cassettebandje schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:50:
Heb je ook naar de keysight u1231a/u1232a/u1233a gekeken? Daarvan zou ik de CAT III meer vertrouwen dan zon Tenma apparaat. Ik heb zelf een U1233a en vind het een fijn apparaat (de meegeleverde meetsnoeren vond ik niet fijn en die heb ik vervangen door een ander set.
[ Voor 11% gewijzigd door JDTeunis op 15-10-2015 15:14 ]
De CAT-rating is niet echt iets waar je vanuit kunt gaan. De enige manier om echt te kunnen beoordelen of een meter veilig is, is door erin te kijken en te zien wat ze hebben gedaan om gebruikersfouten niet te laten leiden tot problemen. De Tenma is hierop gewoon niet in de buurt van het niveau van de betere merken, en dat hoeft ook niet voor sub-100 euro.JDTeunis schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:34:
[...]
Ik had de specs verkeerd gelezen, de meter is CAT IV 600V en CAT III 1000V, dus ik neem aan dat 'ie dan tot 600V wel veilig is, of zie ik dat verkeerd?
Tenma is Farnell's China-merk, Keysight heette vroeger Agilent en dat heette vroeger HP en dat merk heeft een reputatie hoog te houden. EEVBlog heeft trouwens een review over de U123xA.JDTeunis schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:58:
Maar waarom vertrouw je deze CAT III meer dan de CAT IV van de Tenma? Betrouwbaarder merk?
Helemaal eens, natuurlijk probeer je voorzichtig te zijn maar de kans dat ik de meter per ongeluk een keer in stroomstand hebt staan ipv spanning bestaat wel.mux schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:20:
[...]
Iedereen maakt fouten, zelfs (misschien wel juist) mensen die vaak bezig zijn met dat soort inherent gevaarlijke spanningen en stroomsterktes. Voor die toepassingen is er gereedschap dat ontworpen is om je te beschermen tegen je eigen stupiditeit.
Duidelijk, beide bedankt voor de infoCassettebandje schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:26:
[...]
Tenma is Farnell's China-merk, Keysight heette vroeger Agilent en dat heette vroeger HP en dat merk heeft een reputatie hoog te houden. EEVBlog heeft trouwens een review over de U123xA.
Ik had een betrouwbare hand multimeter nodig, Fluke is bekend en zou ik blind kopen maar was wat duur, daarna volgde dus Keysight en deze meter is betaalbaar en had de features die ik fijn vond. Daarnaast was de prijs lager en omdat Keysight ook een respectabel merk is dat heeft mij doen besluiten deze te kopen.
Maar maak vooral je eigen keuze, jij moet er mee werken :-)
En dan wil je zoiets niet in de hand houdenJDTeunis schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:34:
[...]
Helemaal eens, natuurlijk probeer je voorzichtig te zijn maar de kans dat ik de meter per ongeluk een keer in stroomstand hebt staan ipv spanning bestaat wel.
Ik gebruik de Keysight U1242B op mijn werk als mijn dagelijkse meter. Ik vind het een fijn apparaat en qua specs is het denk ik zo'n beetje de beste multimeter van een A-merk rond de 200 euro.JDTeunis schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:58:
[...]
Die had ik nog niet gezien, ziet er uit als een goed apparaat. Maar waarom vertrouw je deze CAT III meer dan de CAT IV van de Tenma? Betrouwbaarder merk? Als ik mux goed begrijp zou ik zelfs deze niet moeten gebruiken voor 400V installaties, zou de U1242B dan een goede keuze zijn? Deze heeft CAT IV 600V, hij kost wel een boel meer (€219) maar dat moet dan maar, we gaan niet bezuinigen op veiligheid.
edit:
Waarschijnlijk gaat het deze worden, ietsje slechtere nauwkeurigheid maar wel nog steeds CAT IV 600V.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Niet alleen bij opslag.LED-Maniak schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 18:06:
Volgens mij heb ik een doos defecte PLED displays.
Ze liggen al even in opslag en blijkbaar hebben de eerste serie PLED karakter displays last van een korte levensduur bij opslag.
[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 17-10-2015 18:31 ]

| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Wij hebben totaal 3 merken gebruikt. De meesten waren van Electronic Assembly.LED-Maniak schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 18:31:
Deze displays zijn van Delta Optoelectronics.
Echt zonde want het zijn prachtige displays!
Zit ik hier met een doos schroot van 40 displays
Verwijderd
het is wachten op aangepaste wetgeving.. ja ook hier in NLMr_gadget schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 15:51:
Geen ervaring er mee. Wat ik me afvraag: de OBD bus zit aan de CAN bus van de auto. Is dit de low speed (autoradio,airco e.d.) bus of staat deze in verbinding met dezelfde bus waarover berichten gaan voor de remmen? Stel je koopt de meest crappy Chinese OBD module en deze brand door oid. Kan hij dan de hele CAN bus slopen of is CAN fault tolerant hiervoor?
m.a.w. de auto industrie heeft serieus aan't lobbyen geweest zodoende dat ze minder in veiligheid moeten investeren.Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 10:02:
[...]
het is wachten op aangepaste wetgeving.. ja ook hier in NL![]()
- http://www.techworm.net/2...-if-they-own-the-car.html
loze leiding vinder?Onbekend schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 10:19:
Heeft iemand tips om het uiteinde van een loze leiding te vinden? Vanaf de meterkast kan ik er een trekveer in duwen, maar na 7 meter gaat hij niet verder. Ik hoor het uiteinde nergens tegenaan kloppen, ook niet tegen het kunststof van een einddoosje.
Heeft iemand tips om te bepalen waar in huis het uiteinde van de trekveer zit?
[ Voor 36% gewijzigd door Damic op 18-10-2015 10:41 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Als het TTIP verdrag er doorheen is, wordt het overal in europa en de vs verboden om zelfs maar de software in je telefoon te wijzigen.Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 10:02:
[...]
het is wachten op aangepaste wetgeving.. ja ook hier in NL![]()
- http://www.techworm.net/2...-if-they-own-the-car.html
Verwijderd
Verwijderd
mwaoh.. ik denk dat als je straks, aan je eigen auto knutseld, je word uitgeverd aan de amerikanen
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2015 11:12 ]
Verwijderd
gewoon de EURobV schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 11:23:
Illuminati, spanish inquisition, gestapo, freemasons, bilderberg, knights tempelars, wie had je in gedachten?
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2015 12:01 ]
Maakt het niet minder achterbaks.
Ok, cool. Kleine wereld dus! Zelf heb ik nog niet naar Star Citizen gekeken, ik hoorde dat het nog niet af was. Ik hoop dat ik deze maand nog ergens een gaatje kan vinden om eea in een artikel samen te vatten. 4 maanden werk wordt moeilijk; misschien moet ik niet proberen om op alles even diep in te gaan? Maar voor ik dat doe, wil ik de 3 schermen aangesloten hebben. Misschien dat ik van iemand een PC met voldoende aansluiting lenen kan voor een photoshoot.btw.. wordt leuk je cockpit
ik hoor wel is eea van een vriend die helemaal die spacegames zit
[ Voor 5% gewijzigd door RobV op 18-10-2015 12:04 ]
Verwijderd
onder de zittingRobV schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 12:47:
die bass shaker wil ik ook
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2015 13:59 ]
Kwam me bekend voor. Had mijn baas mij er 3 weken terug al eens op gewezen. Supervet ding, maargoed, ik heb nog ruzie met RPi, dus 1 ding tegelijk.Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 13:21:
* waar blijft mijn $9 Raspberry Pi killer ..aha.. wordt gebakken
- https://vimeo.com/142462288
- http://nextthing.co/
Brrrr
Verwijderd
ook brrrrrrsebastius schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:46:
[...]
Brrrr
http://www.aliexpress.com...-KIS3R33S/1956962036.html
Deze gebruik ik. En dan random voeding er aan.
Minder brrr dan 220v
Verwijderd
dat hangt er natuurlijk vanaf wat jij ervoor zet .
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2015 12:55 ]
Pfff. Ik weet nu wie ze bedoelden als je het helpt over een helpend handje. Ik zal je een hint geven: Het is een bankrekening en het is niet de mijne!
Verwijderd
idd..RobV schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:55:
[...]
Pfff. Ik weet nu wie ze bedoelden als je het helpt over een helpend handje. Ik zal je een hint geven: Het is een bankrekening en het is niet de mijne!
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2015 11:04 ]
Zijn prima dingetjes: http://lygte-info.dk/revi...Link%20HLK-PM01%20UK.htmlVerwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:42:
[...]
kon niets slechts over die Hilink 600 mA modules vinden en voor die prijs..
[...]
Electronic wears down faster when warm, especially capacitors, i.e. keep it as cool as possible for long lifetime.
I would place a fuse or fusible resistor before the converter, the fuse is not supposed to be replaceable, when it blows it is time to replace the converter.
A MOV accross the mains input would probably also be a good idea.
Verwijderd
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2015 13:57 ]
[ Voor 35% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 21-10-2015 15:37 ]
[ Voor 16% gewijzigd door Pizza_Boom op 21-10-2015 15:39 ]
Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya
Gewoon zo een hydraulisch statief kopen en er een mini stickvise in klemmen of een parallelklem op beunen.
[ Voor 14% gewijzigd door Anthor op 21-10-2015 18:05 ]
Dat komt toch ook niet zo heel vaak voor naar mijn ervaring.C.44 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 17:44:
Veel van die fabrikanten versturen gewoon vanaf een Amerikaans warenhuis (niet noodzakelijk hun eigen warenhuis!) via Fedex dat spul via Next Day Air. Belachelijk duur gewoon voor die gasten, maar heel handig voor jou.
Hier ben ik bekend mee inderdaad. De ATMEGA328P heb ik in de vorm van een Arduino Uno, alleen werkt interrupt niet op het moment dat ik een ir-receiver eraan koppel (maken gebruik van dezelfde timers), dus zit ik eraan te denken om de ir decoding te laten gebeuren door een attiny, en doormiddel van de Wire.h library en een normale output (hoog/laag) te trekken, een interrupt te kunnen veroorzakenC.44 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 17:44:
Oh, btw, als je die Atmel 328 wil gaan gebruiken, denk er dan wel aan dat AVRDude een verschil ziet tussen de 328 en de 328P (en de Arduino IDE dus ook), ask me how I know...
Verwijderd
ja dat is idd stuk goedkoper.. maar toch niet helemaal hetzelfde, dat 'bekje' zit ook wel slim in elkaarAnthor schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 17:58:
[...]
Gewoon zo een hydraulisch statief kopen en er een mini stickvise in klemmen of een parallelklem op beunen.
Is een stuk goedkoper. (en die statieven zullen wel op ebay te vinden zijn voor nog minder uit china)
Edit:
Hier dus: http://www.ebay.nl/itm/Un...43064c:g:9YoAAOSwWKtUtXuB
Wurth komt inderdaad via DHL vanuit Frankrijk of Duitsland, dus dat valt ansich nog wel mee. Uit Amerika komt het vaak of uit Amerika zelf, of uit een Duits depot.M a r c o schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 18:04:
[...]
Dat komt toch ook niet zo heel vaak voor naar mijn ervaring.
Afgelopen week heb ik zelf nog een aantal samples aangevraagd (die normaal best was gekost zouden hebben.)
- 3 x 20st 2% (high Q) spoelen van Coilcraft
- 2 x 2 RF mixers van Linear Technology
- 4 amplifiers + impedantie trafo's van minicircuits
Bij alle 3 werd het gratis verstuurd via reguliere post, en kon het per koerier als je een eigen account nummer opgaf, zodat de verzendkosten aan jou gefactureerd worden.
Wurth Electronic komt dan weer wel standaard via koerier.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Hoe kan je daar fatsoenlijk mee solderen? Ik moet mijn handpalmen toch altijd ondersteunen om een beetje fatsoenlijk SMD te bakken.
Een sample gaan aanvragen om €1.30 te besparen die je gewoon voor een hobby projectje wil gebruiken? Tja het kan...BladeSlayer1000 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:32:
Heeft iemand ervaring met het aanvragen van samples bij Atmel? Ik zit momenteel te kijken om een sample aan te vragen van een attiny microcontroller, om mijn IR decoding hierop te laten gebeuren ipv de ATMEGA328
Ik kan echter ook voor 1 euro en 30 cent een attiny microcontroller kopen bij hackerstore.
Inderdaad daar zat ik ookal aan te denken.Sissors schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:00:
[...]
Een sample gaan aanvragen om €1.30 te besparen die je gewoon voor een hobby projectje wil gebruiken? Tja het kan...
zorgen dat je een voorraadje van samples hebt. uC's gaan zo makkelijk kapotSissors schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:00:
[...]
Een sample gaan aanvragen om €1.30 te besparen die je gewoon voor een hobby projectje wil gebruiken? Tja het kan...
[ Voor 5% gewijzigd door Luukje01 op 21-10-2015 22:31 ]
Iedere 3 maanden 2x 2x3 samples uit mijn hoofd ja.Luukje01 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:30:
[...]
zorgen dat je een voorraadje van samples hebt. uC's gaan zo makkelijk kapot.
Je kan (bij microchip dacht ik) elke 3 maanden opnieuw bestellen. Ik zorg altijd dat ik er dan weer 3 sampel. In de meeste gevallen gebruik je toch altijd dezelfde type uC.
Ik ben uiteindelijk 16F1459's gaan samplen omdat die MSSP hebben. Kon ik vervolgens weer een PK3 kopen om ze te programmeren (en een oude XP doos uit het stof trekken), maarja.Luukje01 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:30:
(en je gebruikt wat je hebt, eigenlijk een visuze cirkel)
[ Voor 28% gewijzigd door Pizza_Boom op 21-10-2015 22:32 ]
Pizza_Boom schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:31:
[...]
Ik ben uiteindelijk 16F1459's gaan samplen omdat die MSSP hebben. Kon ik vervolgens weer een PK3 kopen om ze te programmeren (en een oude XP doos uit het stof trekken), maarja.
UC's gaan niet sneller of langzamer kapot dan andere IC's. Duidelijk PEBKAC probleem. Kijk wat er fout gaat, dan kan je dat vervolgens voorkomen.Luukje01 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:30:
[...]
zorgen dat je een voorraadje van samples hebt. uC's gaan zo makkelijk kapot.
Je kan (bij microchip dacht ik) elke 3 maanden opnieuw bestellen. Ik zorg altijd dat ik er dan weer 3 sampel. In de meeste gevallen gebruik je toch altijd dezelfde type uC. (en je gebruikt wat je hebt, eigenlijk een visuze cirkel)
[ Voor 42% gewijzigd door LED-Maniak op 21-10-2015 23:09 ]
helemaal met je eens...LED-Maniak schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 23:07:
Mag ik jullie dan alvast bedanken voor de hulp om het samplen van chips om zeep te helpen?
Voor een chip van een euro of twee is dit echt belachelijk en je zou je moeten schamen.![]()
Er zijn al fabrikanten gestopt met het uitsturen van samples precies om deze reden. Dan kunnen wij als serieus hobbyist of professional niet zonder slag of stoot meer aan echt exotische chips van die fabrikanten komen.
[...]
Ik had een paar projecten op school staan en toen van die grapjassen die na 10 opgeblazen chips (voor hun project, en eigenlijk ook voor de onze een jaar later, waren 10 chips besteld, zou genoeg moeten zijn) alle andere projecten leeg hadden geroofd. Ik had al wat gesampled, maar ben toen doorgegaan.Luukje01 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:37:
[...]
ik heb via mn school (mbo) een EasyPic v7 gekregen. Ik heb redelijk wat chipjes (+10) omzeep geholpen, ze gingen pas hun werkje doen nadat ze een minuut aan stonden
Ik heb een aantal 16f877A's, een flink aantal 16f690's (die ook in het demoboardje waarmee wij werken kwamen), deels uit samples, deels uit gekochte zooi, voor mijzelf wat 16(L)F1454/55/59's en daarvoor had ik ook nog 24F16KA101's besteld. Vage shit, maar wel te programmeren met de PICkit 2. Wat met de 16(L)F145x weer niet lukte.dus ik heb (via wat email adressen van klasgenoten) een voorraad van 20 18F45K22. Nu ben ik aan m'n vervolg opleiding (andere school) bezig, waar ze atmel gebruiken
Weet niet. Dat heb ik nog nooit geprobeerd.Ik dacht dat je met pickit 3 ook atmel kon programmeren? kompleet nutteloos toch ook weer niet (mits je 8bitters wilt gebruiken)
Waarvoor? Voor het als scholier zijnde sampelen van setje chipjes voor je project? Ik zette het altijd netjes in de omschrijving, daar kon je aangeven of het voor educatieve doeleinden was. En ondertussen ook lekker school laten bestellen, had je ten minste speling.LED-Maniak schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 23:07:
Mag ik jullie dan alvast bedanken voor de hulp om het samplen van chips om zeep te helpen?
Voor een chip van een euro of twee is dit echt belachelijk en je zou je moeten schamen.![]()
Er zijn al fabrikanten gestopt met het uitsturen van samples precies om deze reden. Dan kunnen wij als serieus hobbyist of professional niet zonder slag of stoot meer aan echt exotische chips van die fabrikanten komen.
[ Voor 10% gewijzigd door Pizza_Boom op 21-10-2015 23:32 ]
Inderdaad, daar was ik juist ook over aan het denken. Ik heb gisteravond 10 stuks Attiny85 besteld bij RS. Tenslotte kosten die dingen helemaal niets en is het niet waard om er een te sampelenLED-Maniak schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 23:07:
[...]
UC's gaan niet sneller of langzamer kapot dan andere IC's. Duidelijk PEBKAC probleem. Kijk wat er fout gaat, dan kan je dat vervolgens voorkomen.
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 22-10-2015 09:51 ]
Helemaal mee eens. Beiden voorbeelden van roekeloos gedrag imho.LED-Maniak schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 23:07:
[...]
UC's gaan niet sneller of langzamer kapot dan andere IC's. Duidelijk PEBKAC probleem. Kijk wat er fout gaat, dan kan je dat vervolgens voorkomen.
Even afkloppen... Ik heb nog nooit zelf een IC stuk gemaakt. Ik brick Arduino's bij de vleet, maar een ICtje opblazen? Nog nooit gelukt in een compleet eigen brouwsel. Wel in het brouwsel van iemand anders, spanningsregelaar die ermee op hield. En toen een 3V3 IC 24 volt over zijn pinnen kreeg, deed ie niet veel meer.Ploink schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:01:
[...]
Helemaal mee eens. Beiden voorbeelden van roekeloos gedrag imho.
IC's gaan niet stuk, men maakt ze stuk. Met een beetje nadenken, voorzichtig te werk gaan en alles controleren voordat je er spanning op zet, maakt zelfs een warhoofd als ik zelden iets stuk.
* Ploink sloot ooit een trafo verkeerd om aan, 230V op secundaire kant en kwam er gelukkig achter voordat iemand anders de stekker in het stopcontact deedSindsdien is hij extra voorzichtig.
Iemand niet onder "Absolute Maximum Ratings" in de datasheet gekeken?Pizza_Boom schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:04:
[...]
... , spanningsregelaar die ermee op hield. En toen een 3V3 IC 24 volt over zijn pinnen kreeg, deed ie niet veel meer.
Het gaat er mij om dat het misbruikt wordt. Tegenwoordig zijn die standaard chips overal te krijgen en kosten geen drol. 20 stuks bestellen "omdat ze snel stuk gaan" is misbruik en in mijn ogen niet de bedoeling van samplen. Het kost die bedrijven een vermogen als iedereen dat maar doet "omdat het kan". Ga je fatsoenlijk met je spul om dan is die ene euro echt niet de bottleneck bij een (studenten)project.Onbekend schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 23:18:
Doordat ik tijdens mijn studie bij Microchip veel gemakkelijker kon samplen dan bij Atmel, heb ik veel ervaring met verschillende PIC-familie-chips opgebouwd waarna ik bij mijn werkgever alleen printjes met Microchip microcontrollers heb ontworpen en niets met Atmel. Ik denk dat die gratis samples die Microchip mij toen had opgestuurd al dubbel en dwars zijn terugverdient.
Ploink schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:01:
* Ploink sloot ooit een trafo verkeerd om aan, 230V op secundaire kant en kwam er gelukkig achter voordat iemand anders de stekker in het stopcontact deedSindsdien is hij extra voorzichtig.
[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 22-10-2015 11:27 ]
Gok van niet nee.Ploink schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:13:
Iemand niet onder "Absolute Maximum Ratings" in de datasheet gekeken?
Dat is precies het punt. Er wordt door velen niet fatsoenlijk mee om gegaan, omdat de kennis er niet is. Daarnaast is er 0 toezicht, krijg je medestudenten die erachter komen dat als je 50 volt door een 3mm led jankt, het kopje eraf schiet. Dat is leuk joh! Laten we dat nog 50x doen.LED-Maniak schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:27:
Ga je fatsoenlijk met je spul om dan is die ene euro echt niet de bottleneck bij een (studenten)project.
Dan heb je nog niet lang genoeg met elektronica gespeeldPizza_Boom schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:04:
[...]
Even afkloppen... Ik heb nog nooit zelf een IC stuk gemaakt. Ik brick Arduino's bij de vleet, maar een ICtje opblazen? Nog nooit gelukt in een compleet eigen brouwsel. Wel in het brouwsel van iemand anders, spanningsregelaar die ermee op hield. En toen een 3V3 IC 24 volt over zijn pinnen kreeg, deed ie niet veel meer.
Ongetwijfeld. Maar nu nog niet. Valt mij mee dat de 1459's nog steeds leven. Die had ik verkeerd aangesloten en een condensator tussen USB en GND vergeten te plaatsen. Zouden ze niet leuk vinden, maar die doen het nog steeds.mux schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 12:28:
Dan heb je nog niet lang genoeg met elektronica gespeeldHet zal je gebeuren, nu, over een jaar, over 10 jaar. Gegarandeerd ;D
Eens & Oneensmux schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 12:28:
[...]
@sampling-discussie: er is niks mis met samplen. Doe het. Als het kan, maak er gebruik van. Het kost de fabrikanten geen drol en velen doen het graag. De fabrikanten die free sample-programma's hebben, hebben ook doorgaans fikse marges op hun producten. Atmel heeft belachelijk hoge marges, duizenden procenten. Samtec en Harting zijn een ander goed voorbeeld. Je neemt geen brood uit hun mond door spul te samplen.
Dat kan die fabrikant toch prima zelf beoordelen. Als ze een beetje georganiseerd werken doen ze dat ook en krijg je vroeg of laat vanzelf een 'No'mcDavid schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:23:
Er is natuurlijk een verschil tussen af-en-toe een sample bestellen voor wat je nodig hebt, of ongeacht wat je wilt maken gewoon maximaal samples bestellen puur omdat het kan.
Wat wil je weten over LoRa??Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:42:
[...]
dat hangt er natuurlijk vanaf wat jij ervoor zet .
maar ff zonder dollen, ik heb ooit (hier ?) is gelezen wat goede AC 220 naar DC 5v ca 1A low ripple modules zijn, ik maak meestal mobiele toepassingen maar loop nu toch tegen iets aan waarvoor ik een 'basis' station moet maken, dus met ingebouwde netvoeding.
kon niets slechts over die Hilink 600 mA modules vinden en voor die prijs..
* iemand hier wel is iets gedaan met LoRa ?
At dawn on the fifth day look to the east
Verwijderd
eigenlijk alles
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2015 13:58 ]
Oke succes dan. Ik zou zeggen lees de datasheet goedVerwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:53:
[...]
eigenlijk alles, ben al dagen bezig om me in te lezen en heb zojuist een setje 'kant en klare' semtech SX1278 modules besteld om is mee te gaan spelen.
Heb al heel veel bruikbare info gevonden via oa ballon tracker fans.
Dus momenteel 'nog' geen vragen tnx
At dawn on the fifth day look to the east
Verwijderd

Ik zou zeggen maak een topic aan_Mithrandir schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 14:04:
[...]
Oke succes dan. Ik zou zeggen lees de datasheet goed
Als je concrete vragen hebt dan heb ik wel antwoorden
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq