nou.. wordt best veel gebruikt bij de restauratie van oude apparatuurLED-Maniak schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 14:17:
Ik heb hier een zware 20Amp variac gevonden. Valt daar nog wat leuks mee te doen? Behalve alle lampen in huis dimmen natuurlijk![]()
Geen idee wat ik er mee zou moeten eigenlijk
Mooie simpele lineaire AC/DC voeding maken....
Ligt er natuurlijk aan waar je naar kijkt; bij 100ku maken ze niet meer dan een paar procent nettomarge. Echter, als een ATMega1284P mij €7 kost bij Farnell en ik wéét dat de die size hetzelfde is als een Renesas part van €0,21, dan ga je mij niet wijsmaken dat de brutomarge minder is dan 1000%kdeboois schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:07:
(knip)
Atmel maakt geen 1000% margeIk ken de prijzen bij erg grote aantallen en 1000% zit er gegarandeerd niet op. Het is ook geen 10%...
En dat is waar veruit de meeste mensen hier mee te maken hebben. Ik bedoel maar te zeggen: als jij een part samplet dat bij Farnell in 10-off €5 is, dan kost dat Atmel in werkelijkheid niet meer dan een paar dubbeltjes.
Ik geef ze trouwens geen ongelijk; ik weet dat ik bij bepaalde fabrikanten overbodig veel betaal, maar daar krijg je dan wel erg mooie dev tools, datasheets en engineering support voor terug. Ik ga echt nooit meer kloten met 8051's - de enige 8-bitters die ik aanraak zijn van Atmel. En dan betaal ik met plezier af en toe twee nieren of een halve long aan onderdelen.
Je weet dat Atmel ook 8051's maaktmux schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 15:19:
[...]
~snip~
Ik ga echt nooit meer kloten met 8051's - de enige 8-bitters die ik aanraak zijn van Atmel. En dan betaal ik met plezier af en toe twee nieren of een halve long aan onderdelen.
Je bedoeld wss AVR's
Precies, dat is dan Farnell die de marge maaktmux schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 15:19:
[...]
Ligt er natuurlijk aan waar je naar kijkt; bij 100ku maken ze niet meer dan een paar procent nettomarge. Echter, als een ATMega1284P mij €7 kost bij Farnell en ik wéét dat de die size hetzelfde is als een Renesas part van €0,21, dan ga je mij niet wijsmaken dat de brutomarge minder is dan 1000%
Bij ons kost het overigens 100 Euro om er 10 zonder kosten de deur uit te krijgen.
*groot magazijn, verpakken, vervoeren en wat andere overhead*
[ Voor 13% gewijzigd door kdeboois op 22-10-2015 16:05 . Reden: Kosten berekend ]
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Uh.... laten we voor de integriteit van mijn argument maar even doen alsof atmel geen 8051s maaktVuikie schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 15:55:
[...]
Je weet dat Atmel ook 8051's maakt![]()
![]()
Je bedoeld wss AVR's
Je zou mij/RevSpace (Hackerspace) er erg blij mee makenLED-Maniak schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 14:17:
Ik heb hier een zware 20Amp variac gevonden. Valt daar nog wat leuks mee te doen? Behalve alle lampen in huis dimmen natuurlijk![]()
Geen idee wat ik er mee zou moeten eigenlijk
Hebben jullie nog leuke blogs die de moeite waard zijn om te volgen? Ik kijk zelf regelmatig op dangerousprototypes.com, hackedgadgets.com en hackaday.io, maar volgens mij moeten er nog veel meer interessante blogs zijn. Misschien wel een ideetje om een keer een lijst echt goede blogs in de OP te zetten, samen met bijv. interessante youtubekanalen.
Verwijderd
oei..ZX80.. ben jij ook al zo oudmemphis schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 00:42:
Ahhhhh, doet herinneringen opwekken...
[afbeelding]
En ouder
Al mijn Computers op een rij:
Pong console, Atari 2600, ZX80, Timex1000 (2k ZX81), Casio FX5100 (rekenmachine), Spectrum 16k, 48k, 128k, Atari-ST256STFM, Atari-STE1040, 286, 386, 486..... tot nu een watergekoelde dual Opteron.
83... Toen bestond ik nog niet eens...Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 10:36:
[...]
ik ben nog van voor het internet zeg maar, werd enige tijd geleden daaraan herinnerd toen ik een kast ging leegruimen
[afbeelding]
Alhoewel ik nog wel net van voor de tijd dat internet echt gemeengoed was, ben. Napster heb ik nog net meegemaakt, inbellen met 56k is ook nog iets dat vaag achterin mijn geheugen staat, net als geld wisselen in het buitenland.
[ Voor 24% gewijzigd door Pizza_Boom op 23-10-2015 10:42 ]
Dat is denk ik de meest valide reden.mux schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 12:28:
[...]
De fabrikanten die free sample-programma's hebben, hebben ook doorgaans fikse marges op hun producten.
Gratis samplen is fantastisch voor ICs die men eenvoudig via distributeurs kan bestellen voor (middel)kleine aantallen. Marges op dat soort producten kunnen makkelijk meer dan 50% zijn. Als jij vanwege een gratis sample voor een serie van 1000 producten voor een bepaalde fabrikant kiest, is dat een win-win voor die fabrikant.
Samtec is er ook een goed voorbeeld van; die hebben een hele flexibele productielijn. Je kunt er elke smaak connector krijgen in iedere hoeveelheid. Als je samples besteld kun je echter maar maximaal 5 connectors krijgen. Als jij na die 5 connectors een serie besteld van 100~200 connectors, dan is die marge op die connectors zo hoog dat ze er prima die samples uit kunnen betalen.
Ik werk ook bij een IC fabrikant en onze marges zijn veel lager. Daarom kunnen wij onze chips ook niet verkopen via Farnell of iets vergelijkbaars: de marge laat het niet toe om support op kleine klanten te geven. Echter: als jij kan aantonen dat je een miljoen chips gaat afnemen dan is het geen enkel probleem om 100 samples op te sturen. Sterker nog: onze M.O.Q. voor gratis samples is dacht ik zelfs 100 stuks
Je ziet dat fabrikanten die wél marges pakken op kleine aantallen de laatste jaren ook er alles aan doen om marktaandeel te winnen. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik 200 euro moest betalen voor een goede PIC / AVR programmer/debugger. Nu anno 2015 krijg ik voor 20 euro een STM32 Discovery met een full fledged debugger/programmer. Daar zit ook zoveel sponsoring op dat het in mijn ogen in hetzelfde vakje als "gratis samples" valt.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Verwijderd
- nou, bijvoorbeeld, hoe meet ik SWR ?
' LoRa is a spread spectrum technology, but it is not a direct sequence spread spectrum technology. Direct sequence spread spectrum is modulating the carrier with chips/symbols to spread the transmission across more spectrum, which increases coding gain and symbol depth. LoRa uses an unmodulated carrier in an FM chirp, which has similarities to M-ary FSK. So it is spread energy across a wider band, but not in the same way DSSS is.'
mijn center frequency zal ongeveer 433 Mhz zijn, kan je gewone SWR meters gebruiken ?
Thuis had ik ook 2 loze leidingen in de meterkast. Een trekveer bood geen uitkomst.Onbekend schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 10:19:
Heeft iemand tips om het uiteinde van een loze leiding te vinden? Vanaf de meterkast kan ik er een trekveer in duwen, maar na 7 meter gaat hij niet verder. Ik hoor het uiteinde nergens tegenaan kloppen, ook niet tegen het kunststof van een einddoosje.
Heeft iemand tips om te bepalen waar in huis het uiteinde van de trekveer zit?
Ik heb er uiteindelijk de stofzuigerslang op de uitgang gezet (met de stofzuiger aan). Hierna ben ik het huis doorgelopen en kwam ik er achter waar de andere kant zat. Aan die kant heb ik vervolgens een bolletje watten aan een dun touwtje in de pijp gedaan en laten opzuigen.
Hierna een wat dikker touwtje door de buis trekken door die aan het dunne touwtje te knopen. En uiteindelijk de kabel zelf.
Heeft iemand hier al eens geëxperimenteerd met PCB spoelen? Ik vraag mij af of je die zo ver kan krijgen om ijzeroxide deeltjes vast te houden.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Verwijderd
dan zal je er ook een kern in moeten monteren, alleen een pcb spoel heb je weinig aan denk ik
Same van mij was er pas spraken na november 1983Pizza_Boom schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 10:41:
[...]
83... Toen bestond ik nog niet eens...
Alhoewel ik nog wel net van voor de tijd dat internet echt gemeengoed was, ben. Napster heb ik nog net meegemaakt, inbellen met 56k is ook nog iets dat vaag achterin mijn geheugen staat, net als geld wisselen in het buitenland.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Traditionele PCB-spoelen werken allemaal met aparte kernen die je erin moet klikken/klemmen/lijmen. Als je echt ferriet in de PCB wil bestaat dat ook, maar tegen redelijk onoverkomelijke meerprijzen. Een TU-afstudeerder vóór mijn jaar heeft dit een keer gebruikt in een 3d-geïntegreerde buck-converter, en een ieniemienie-PCB'tje met ingebouwd ferriet kostte hem >1000 euro.LED-Maniak schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 16:13:
Heeft iemand hier al eens geëxperimenteerd met PCB spoelen? Ik vraag mij af of je die zo ver kan krijgen om ijzeroxide deeltjes vast te houden.
Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 17:22:
dan zal je er ook een kern in moeten monteren, alleen een pcb spoel heb je weinig aan denk ik
Het gaat er mij niet om dat ik een spoel kan creëren voor bijvoorbeeld een buck maar ik zou bijvoorbeeld ferrofluid willen manipuleren. Als dat spul op een spoel ligt vormt er zich automatisch een kern toch?mux schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 18:35:
[...]
Traditionele PCB-spoelen werken allemaal met aparte kernen die je erin moet klikken/klemmen/lijmen. Als je echt ferriet in de PCB wil bestaat dat ook, maar tegen redelijk onoverkomelijke meerprijzen. Een TU-afstudeerder vóór mijn jaar heeft dit een keer gebruikt in een 3d-geïntegreerde buck-converter, en een ieniemienie-PCB'tje met ingebouwd ferriet kostte hem >1000 euro.
Ik vraag mij alleen sterk af of het magneetveld sterk genoeg gaat zijn. Op het net kwam ik al wel een aantal interessante papers tegen maar daar spraken ze over kleine druppels.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Kent er iemand de benaming of the pin layout van volgende bluetooth bordje? Komt van een ELM327, chippie dat erop zit is een CC2562

ja lap, heb ik dat weer voor nu vind ik meer gegevens van maar nog niet wat ik moet hebben.

ja lap, heb ik dat weer voor nu vind ik meer gegevens van maar nog niet wat ik moet hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door Damic op 23-10-2015 19:35 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Standaard bluetooth module. Ik gok dezelfde interface als een HC-05/06 of HM-10.
Ha ok, dacht al zoiets, dan zou deze pinout moeten kloppen: https://sourcelion.wordpr...duino-bluetooth-tutorial/
Waarschijnlijk ja. Pak de datasheet erbij en volg een paar sporen. Dan weet je het snel genoeg.
Jawel, maar je hebt een extreem lage permittiviteit/hoge reluctantie (je kern is vrijwel helemaal lucht/nonmagnetisch), dus je zult niet veel flux kunnen genereren. Ferrofluids zijn zonder uitzondering suspensies met een vrij lage fill factor (10% oid).LED-Maniak schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 18:39:
Het gaat er mij niet om dat ik een spoel kan creëren voor bijvoorbeeld een buck maar ik zou bijvoorbeeld ferrofluid willen manipuleren. Als dat spul op een spoel ligt vormt er zich automatisch een kern toch?
Ik vraag mij alleen sterk af of het magneetveld sterk genoeg gaat zijn. Op het net kwam ik al wel een aantal interessante papers tegen maar daar spraken ze over kleine druppels.
Gezien je bij een PCB-spoel erg beperkt bent in het aantal windingen dat je kwijt kunt door de relatief grove design rules, zul je even in een excel-sheetje moeten gaan pielen met het aantal windingen/windingdikte/spanning/stroom.
Als je hier echt iets leuks mee wilt doen, kan ik je sterk aanraden om FPC te gebruiken voor een PCB spoel. De design rules zijn daar meestal 1/1mil, dus je kunt er 6x zoveel windingen op kwijt. Inductiviteit schaalt als n^2, dus dat scheelt heel veel. Anders denk ik dat je al gauw moet grijpen naar weinig windingen en hele hoge stroomsterktes.
edit: Nog een belangrijke noot; niet alleen hebben ferrofluids een vrij lage permittiviteit door de lage fill factor, ze zijn ook héél erg lossy. Je kunt het meer zien als een soort ferrite bead-materiaal dan een ferriet-achtig materiaal.
[ Voor 8% gewijzigd door mux op 23-10-2015 20:17 ]
Dat gaan ik niet proberen. zit onderaan een dikke silk op en spoortjes zijn euhm ja heel dunLED-Maniak schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 19:42:
Waarschijnlijk ja. Pak de datasheet erbij en volg een paar sporen. Dan weet je het snel genoeg.
mmmh wat kan ik met een arduino/gps/oled/elm327 doen
Verwijderd
soms kom je wel is iets tegen op het net waarvan je denkt 'wow .. wil ik ook maken
'

mijn winterproject (hoop ik) : smart mirror
- oude 24 inch monitor [x]
- doorkijkspiegel op maat [ ]
- een of andere computer [x]
wordt vervolgd

wordt vervolgd
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2015 18:27 . Reden: typo ]
Nu nog leren mensen foto's trekken en video's filmen.
Verwijderd
tja gezichtherkenning, touch overlay, gestures.. bedenk het maar, eea hangt af van de computer 'power' waarmee je die 'spiegel' aanstuurt en de sensors in het geheel.Damic schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 16:18:
Nu nog leren mensen foto's trekken en video's filmen.
Ik had het daar niet op, eerder VPS (Vertical Picture Syndrome)
Eerder al over gehad dat ik een nieuwe multimeter nodig had, inmiddels de UNI-T UT61E binnen gekregen.
Gelijk maar wat stroom metingen gedaan bij een aantal zaklampen.
Als voorbeeld:
Een gemeten stroom van 2.2A bij de batterij, en een driver die theoretisch een stroom van rond de 4A naar de LED stuurt. Op het eerste gezicht zou ik zeggen klopt geen zak van de meting aangezien het een lineaire driver is, waar afaik de ingang en uitgang stroom redelijk gelijk is.
Wat meer info:
De Li-Ion batterij heeft een voltage van 4.15/4.2V.
De gebruikte led is een XM-L2, deze heeft een VF van ongeveer 3.6V bij een stroom van 4A (bron).
De gebruikte driver is een 'QLITE REV.A 7135*8 3.04A LED DRIVER', hier heb ik zelf een aantal extra (als het goed is 4) 7135 chips erbij gesoldeerd.
Wat denken jullie? Is de gemeten waarde juist en zit ik gewoon helemaal verkeerd te denken? Of is de gemeten waarde toch te laag.
Ik ben trouwens nog eens van plan om een aantal weerstanden te kopen om via de weerstanden de stroom te meten. (iemand die daar nog een goed en duidelijk artikel van weet?)
Ben ook wel benieuwd naar een manier om mijn multimeter te kunnen controleren, nu had ik http://www.voltagestandard.com al wel gevonden (eigenlijk precies wat ik zoek) maar dat vind ik toch eigenlijk wel beetje te duur.. Iemand die hier een alternatief van weet?
Als voorbeeld:
Een gemeten stroom van 2.2A bij de batterij, en een driver die theoretisch een stroom van rond de 4A naar de LED stuurt. Op het eerste gezicht zou ik zeggen klopt geen zak van de meting aangezien het een lineaire driver is, waar afaik de ingang en uitgang stroom redelijk gelijk is.
Wat meer info:
De gebruikte led is een XM-L2, deze heeft een VF van ongeveer 3.6V bij een stroom van 4A (bron).
De gebruikte driver is een 'QLITE REV.A 7135*8 3.04A LED DRIVER', hier heb ik zelf een aantal extra (als het goed is 4) 7135 chips erbij gesoldeerd.
Wat denken jullie? Is de gemeten waarde juist en zit ik gewoon helemaal verkeerd te denken? Of is de gemeten waarde toch te laag.
Ik ben trouwens nog eens van plan om een aantal weerstanden te kopen om via de weerstanden de stroom te meten. (iemand die daar nog een goed en duidelijk artikel van weet?)
Ben ook wel benieuwd naar een manier om mijn multimeter te kunnen controleren, nu had ik http://www.voltagestandard.com al wel gevonden (eigenlijk precies wat ik zoek) maar dat vind ik toch eigenlijk wel beetje te duur.. Iemand die hier een alternatief van weet?
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
En bij deze heb ik ook een project! Super gaaf! Bedankt!Verwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 15:59:
soms kom je wel is iets tegen op het net waarvan je denkt 'wow .. wil ik ook (maken)
[afbeelding]
wordt vervolgd![]()
Verwijderd
op het moment dat je de Li-Ion batterij belast, zakt de spanning iets.. daarna loopt die weer iets op.thijsco19 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 18:03:
Wat meer info:
dus je moet belast het voltage meten.
Goed punt vergeten te melden.
Gelukkig is dat allemaal al gedaan
http://budgetlightforum.com/node/42074
Zoals je kan zien zakt de spanning inderdaad een aantal tiende volts.
Gelukkig is dat allemaal al gedaan
http://budgetlightforum.com/node/42074
Zoals je kan zien zakt de spanning inderdaad een aantal tiende volts.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Mhmm, ik heb zelf ook al wel eens een elektronica projectje gedaan met zo'n doorkijkspiegel, maar dat was met felle leds. Ik vraag me af of je de doorsnee monitor wel fel genoeg krijgt om er door te komen...Verwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 15:59:
soms kom je wel is iets tegen op het net waarvan je denkt 'wow .. wil ik ook maken'
[afbeelding]
wordt vervolgd![]()
(In een filmpje kan je natuurlijk alles er goed doen uitzien)
Hoe dan ook lijkt het me wel een leuk project om eens te maken. Ik overweeg het ook
Dat is wel een goede. Ik ga een monster bestellen om te kijken of een scherm fel genoeg is.
Edit:
Nvm, Kost 10 euro voor een stukje van 8 bij 4cm...
Edit:
Nvm, Kost 10 euro voor een stukje van 8 bij 4cm...
[ Voor 25% gewijzigd door davevogel0 op 24-10-2015 19:37 ]
Ziet er mooi uit, maar wel alleen voltage. Het liefst zoek ik er ook 1 waar ik de stroom meting kan controleren.
Die DMM check van voltagestandard.com is dus eigenlijk welke ik bedoelde. Maar toch bedankt, deze schrijf ik zeker op!
Die DMM check van voltagestandard.com is dus eigenlijk welke ik bedoelde. Maar toch bedankt, deze schrijf ik zeker op!
Je meting is te laag door spanning verlies over de meter, maar daar heb ik je voor gewaarschuwdthijsco19 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 18:03:
Eerder al over gehad dat ik een nieuwe multimeter nodig had, inmiddels de UNI-T UT61E binnen gekregen.
Als voorbeeld:
Wat meer info:
Ploink schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 23:10:
[...]
[...]
Waar je voor jouw toepassing heel goed op moet letten is de spanning verlies bij stroom meting.
De weerstand van de meetsnoeren, maar vooral ook de interne weerstand van de meter en de contact weerstand van de snoeren. Meestal staat in de specs wat de spanning is over de meter als je er 10A door stuurt.
Wellicht kun je beter een shunt weerstand kopen, die in je circuit solderen en daar de spanning over meten.
Ik weet het
.
Maar dat het zo veel was had ik niet gedacht.. (meer dan 1A verschil/verlies?)
Ik ga vanavond proberen om wat meetsnoeren te fabriceren van 14awg kabel, kijken of dat verschil maakt.
Over die shunt weerstanden, ik begrijp dat deze redelijk accuraat moeten zijn.
Maakt het nog uit wat voor soort ik pak? Bijv. metaalfilm weerstanden?
Heb jij nog tips waar ik naar moet zoeken?
Ik ga vanavond proberen om wat meetsnoeren te fabriceren van 14awg kabel, kijken of dat verschil maakt.
Over die shunt weerstanden, ik begrijp dat deze redelijk accuraat moeten zijn.
Wat je wil weten is de weerstand van de meter plus meetsnoeren. Ik heb bij een andere meter wel eens de spanning vermeld gezien bij een stroom van 10A, maar voor zowel jouw UNI-T als mijn Fluke 17B kan ik hier geen gegevens over vinden.thijsco19 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 18:14:
Ik weet het.
Ik ga het even meten voor mijn Fluke.
Met de labvoeding stuur ik 3A door de Fluke en zijn meetpennen, terwijl ik met een tweede meter in mV stand de spanning meet over de aansluitklemmen van de labvoeding, resultaat: 275mV
Dat is dus 0.275V//3A= 92mΩ! (zeg maar 0.1Ω voor het gemak, meetpennen zijn ook iets beter dan de origineel meegeleverde).
Als je 4A zou meten door je LED, dan raak je dus 0.1 x 4A = 0.4V kwijt. Dit zou je iets kunnen verbeteren met dikkere meetsnoeren, maar een groot deel van het probleem zit in de meter zelf.
Meet eens de spanning van de batterij bij volle belasting, zal een stuk minder zijn dan 4.2V.
Neem dat min de spanning over de LED en min de dropout van de AMC7135 (pdf) chips (0.12V) en min de verliezen in de bedrading en schakelaar (zeg 0.1V ofzo),
Hou je dan nog 0.4V over om te meten? Ik denk het niet
De weerstands waarde is een compromis, spanningsverlies moet zo klein mogelijk, maar niet te klein om nauwkeurig genoeg te meten. Zeg 50mV ofzo?Over die shunt weerstanden, ik begrijp dat deze redelijk accuraat moeten zijn.
Neem het vermogen bij voorkeur veel groter dan wat je nodig hebt, om je vingers niet te branden, maar vooral ook vanwege het temperatuur verloop. Daarnaast is een shunt met 4 aansluitingen nauwkeuriger dan met 2 (om spanningsverlies over de aansluit draad niet mee te meten).
Simulatie van board & antenneVerwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:38:
[...]
- nou, bijvoorbeeld, hoe meet ik SWR ?![]()
' LoRa is a spread spectrum technology, but it is not a direct sequence spread spectrum technology. Direct sequence spread spectrum is modulating the carrier with chips/symbols to spread the transmission across more spectrum, which increases coding gain and symbol depth. LoRa uses an unmodulated carrier in an FM chirp, which has similarities to M-ary FSK. So it is spread energy across a wider band, but not in the same way DSSS is.'
mijn center frequency zal ongeveer 433 Mhz zijn, kan je gewone SWR meters gebruiken ?
De meter hebben minimaal 500 mW RF power nodig. "SWR Detection Sensitivity .5 W min"
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Andere oplossing : stroomklem gebruikenPloink schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 23:05:
[...]
Wat je wil weten is de weerstand van de meter plus meetsnoeren. Ik heb bij een andere meter wel eens de spanning vermeld gezien bij een stroom van 10A, maar voor zowel jouw UNI-T als mijn Fluke 17B kan ik hier geen gegevens over vinden.
Ik ga het even meten voor mijn Fluke.
Met de labvoeding stuur ik 3A door de Fluke en zijn meetpennen, terwijl ik met een tweede meter in mV stand de spanning meet over de aansluitklemmen van de labvoeding, resultaat: 275mV
Dat is dus 0.275V//3A= 92mΩ! (zeg maar 0.1Ω voor het gemak, meetpennen zijn ook iets beter dan de origineel meegeleverde).
Als je 4A zou meten door je LED, dan raak je dus 0.1 x 4A = 0.4V kwijt. Dit zou je iets kunnen verbeteren met dikkere meetsnoeren, maar een groot deel van het probleem zit in de meter zelf.
Meet eens de spanning van de batterij bij volle belasting, zal een stuk minder zijn dan 4.2V.
Neem dat min de spanning over de LED en min de dropout van de AMC7135 (pdf) chips (0.12V) en min de verliezen in de bedrading en schakelaar (zeg 0.1V ofzo),
Hou je dan nog 0.4V over om te meten? Ik denk het niet
[...]
De weerstands waarde is een compromis, spanningsverlies moet zo klein mogelijk, maar niet te klein om nauwkeurig genoeg te meten. Zeg 50mV ofzo?
Neem het vermogen bij voorkeur veel groter dan wat je nodig hebt, om je vingers niet te branden, maar vooral ook vanwege het temperatuur verloop. Daarnaast is een shunt met 4 aansluitingen nauwkeuriger dan met 2 (om spanningsverlies over de aansluit draad niet mee te meten).
http://www.eevblog.com/fo...look-at-the-uni-t-ut210e/
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Het teenytrains systeem (mini modeltreintjes) gebruikt schijnbaar ook een printplaat als spoel om een soort maglev constructie te maken. Ik heb alleen geen goede fotos van de printlayout kunnen vinden.LED-Maniak schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 16:13:
Verwijderd
oei, dat is een beetje teveel van het goede (en ook niet toegestaan)kdeboois schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 14:34:
[...]
Simulatie van board & antenne
De meter hebben minimaal 500 mW RF power nodig. "SWR Detection Sensitivity .5 W min"
maar om alleen even eea door te meten kan ik er wel wat achter zetten indien nodig.
- http://s16.postimg.org/ddwkol0w5/rf_amp.jpg
- http://www.ebay.com/itm/4...7857a7:g:iSgAAOSwEetV~-tz
bestaan er geen laagvermogen VSWR meters eigenlijk ? toch wel belangrijk, ik kan de juiste antenne niet vinden (deze.. maar dan zonder verzendkosten
ik wil via gps de antenne ook uitrichten, moet dus wel een lichtgewicht dingetje worden.
maar voorlopig om binnenshuis te expirimenteren gebruik er 2 van deze (zijn onderweg)
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2015 14:09 . Reden: linkie added ]
Interessant verhaal over bugs in software & waarom je nooit op software alleen moet vertrouwen:
Hackaday.com: Killed by a machine: The Therac-25
Machines zijn meestal wel te vetrouwen, alleen die keer dat het mis gaat, gaat het direct goed mis..
Volgens een review is het 0.45 volt bij 10A en 2.5 volt (!) met de testsnoeren erbij.Ploink schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 23:05:
[...]
Wat je wil weten is de weerstand van de meter plus meetsnoeren. Ik heb bij een andere meter wel eens de spanning vermeld gezien bij een stroom van 10A, maar voor zowel jouw UNI-T als mijn Fluke 17B kan ik hier geen gegevens over vinden.
Ah oke, denk dat ik het wel begint te snappen. Maakt eigenlijk niet zozeer uit welke weerstand je neemt als de spanningsverlies maar klein blijft. Maar hoe klein is het beste, is een spanningsverlies van 0.5 al klein genoeg of moet het echt meer de 0.05?De weerstands waarde is een compromis, spanningsverlies moet zo klein mogelijk, maar niet te klein om nauwkeurig genoeg te meten. Zeg 50mV ofzo?
Burden voltage? http://www.eevblog.com/files/uCurrentArticle.pdfPloink schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 17:47:
[...]
Je meting is te laag door spanning verlies over de meter, maar daar heb ik je voor gewaarschuwd
[...]
My favorite programming language is solder.
Ja dat bedoel ik
Dat hangt af van je toepassing. Je moet genoeg spanning hebben voor de LED en alle verliezen in het hele stroom circuit. Zoals ik aangaf kun je dat met wat metingen en rekenwerk bepalen.thijsco19 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 18:43:
[...]
Volgens een review is het 0.45 volt bij 10A en 2.5 volt (!) met de testsnoeren erbij.
[...]
Ah oke, denk dat ik het wel begint te snappen. Maakt eigenlijk niet zozeer uit welke weerstand je neemt als de spanningsverlies maar klein blijft. Maar hoe klein is het beste, is een spanningsverlies van 0.5 al klein genoeg of moet het echt meer de 0.05?
In de praktijk kan de spanning van een enkele 18650 flink inzakken bij hoge belasting. Goedkope cellen kunnen vaak niet veel meer dan 2A leveren en dat wordt alleen maar slechter na verloop van tijd.
Maar om het even over een andere boeg te gooien, als je LED zaklampen goed wil doormeten dan kun je beter de batterij weglaten en een goede labvoeding gebruiken met twee multimeters om spanning en stroom te meten. Burden voltage is dan geen probleem meer. Zo kun je een leuke grafiek maken voor de stroom/spanning karakteristiek.
Doe daar een goedkope LUX meter bij en je kan ook het verloop van de lichtintensiteit weergeven.
Dan nog een paar vermogensweerstanden op een koelblok schroeven met een 18650 batterij houder en je kan meten hoeveel vermogen je batterij kan leveren en wat de ontlaad karakteristiek is bij verschillende belastingen.
[ Voor 7% gewijzigd door Ploink op 26-10-2015 19:49 ]
Die case was een van degenen die bij ons op de opleiding bij ethiek aan bod kwam. Het lezen van het verhaal doet je wel wat, mensen die de pijn van de overdosis voelen, doorhebben dat het mis is en er dan niks meer aan kunnen doen, een nachtmerriescenario.ThinkPadd schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 17:11:
Interessant verhaal over bugs in software & waarom je nooit op software alleen moet vertrouwen:
Aan de andere kant, doordat deze case goed gedocumenteerd is en bij studenten van tegenwoordig gebruikt wordt om aan te geven welke verantwoording ze hebben in dit soort cases valt de levens gered/verloren balans uiteindelijk richting de positieve kant.
Over ethiek en de verantwoordelijkheid die je hebt: Iron ring
Ah oke. Dus eigenlijk is een tiental milivolt geen probleem.Ploink schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 19:41:
[...]
Ja dat bedoel ik
[...]
Dat hangt af van je toepassing. Je moet genoeg spanning hebben voor de LED en alle verliezen in het hele stroom circuit. Zoals ik aangaf kun je dat met wat metingen en rekenwerk bepalen.
In de praktijk kan de spanning van een enkele 18650 flink inzakken bij hoge belasting. Goedkope cellen kunnen vaak niet veel meer dan 2A leveren en dat wordt alleen maar slechter na verloop van tijd.
Zo had ik in gedachten om een 0.01 en 0.047 ohm weerstand te nemen. Zo heb ik een spanningsverlies van 90 milivolt bij 9A (0.01 ohm) tot bijv. 14 milivolt bij 0.3A (0.047 ohm). Mij lijkt het me handigst om in de xx milivolt range te blijven om nog accuraat te kunnen meten.
Gelukkig maak ik eigenlijk alleen maar gebruik van goede kwaliteits cellen welke niet veel inzakken bij hoge belastingen. (zoals te zien in deze grafiek) En meet ik over het algemeen alleen met volle batterij, en niet lang na het aanzetten, voor een korte tijd.
Gelukkig is/word dit al gedaan door andere (gewaardeerde) personen. Hier hoef ik me geen zorgen over te maken. Het gaat mij vooral om een indicatie te krijgen hoeveel stroom de led krijgt/van de batterij gevraagd word. Vanuit daar kan ik het aantal lumen berekenen en kijken of ik alles goed in elkaar gezet hebMaar om het even over een andere boeg te gooien, als je LED zaklampen goed wil doormeten dan kun je beter de batterij weglaten en een goede labvoeding gebruiken met twee multimeters om spanning en stroom te meten. Burden voltage is dan geen probleem meer. Zo kun je een leuke grafiek maken voor de stroom/spanning karakteristiek.
Doe daar een goedkope LUX meter bij en je kan ook het verloop van de lichtintensiteit weergeven.
Dan nog een paar vermogensweerstanden op een koelblok schroeven met een 18650 batterij houder en je kan meten hoeveel vermogen je batterij kan leveren en wat de ontlaad karakteristiek is bij verschillende belastingen.
Ah oke! Ik had de klok horen luiden maar wist niet helemaal waar de klepel hangt
My favorite programming language is solder.
Blijkbaar niet in de klok 
Klein probleempje hier. Heb een arduino met volgende code:
op poort A0 hangt een opamp (TL082), als spanningsvolger geschakeld, waar dat een potmeter (10k) aanhangt. Op de uitgang van de pot hangt nog een weerstand van 4k7 naar +5V, 1 andere pin van de potmeter hangt aan de gnd.
Wat verwacht ik: als ik aan de potmeter kom dat er een waarde verschijnt tussen 0 en 5V
Wat zien ik: een waarde tussen 4.6 en 5V en ze drift een beetje.
Iemand een idee waar ik de mist ingaan (wrs bij de opamp)?
Klein probleempje hier. Heb een arduino met volgende code:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| volatile float val; void setup() { // put your setup code here, to run once: Serial.begin(115200); } void loop() { // put your main code here, to run repeatedly: if(Serial.available()) { val =(float)analogRead(0)*5 / 1023; Serial.println(val); } delay(1000); } |
op poort A0 hangt een opamp (TL082), als spanningsvolger geschakeld, waar dat een potmeter (10k) aanhangt. Op de uitgang van de pot hangt nog een weerstand van 4k7 naar +5V, 1 andere pin van de potmeter hangt aan de gnd.
Wat verwacht ik: als ik aan de potmeter kom dat er een waarde verschijnt tussen 0 en 5V
Wat zien ik: een waarde tussen 4.6 en 5V en ze drift een beetje.
Iemand een idee waar ik de mist ingaan (wrs bij de opamp)?
[ Voor 0% gewijzigd door Damic op 27-10-2015 21:24 . Reden: Waarde bijgezet ]
Wat is de waarde van de potmeter?
Maar inweze heb je geen weerstand nodig. 1 buitenste pin van de pot aan de GND, de andere buitenste pin aan de +5v en de middenpoot naar je opamp.
Maar inweze heb je geen weerstand nodig. 1 buitenste pin van de pot aan de GND, de andere buitenste pin aan de +5v en de middenpoot naar je opamp.
Ow ja 10k is de pot en ja zo werkt dat (pot tussen gnd en+5V) maar dit is een test opstelling voor een ntc die aan de massa hangt.
*Heb de vorige post aangepast met type opamp en 10k pot
*Heb de vorige post aangepast met type opamp en 10k pot
[ Voor 18% gewijzigd door Damic op 27-10-2015 21:24 ]
Waarom een NTC met een opamp? Is dat ding zo slecht?

Omdat aan de ntc nog een meter hangt en ik wil die niet beïnvloeden
het zou goed kunnen dat ik op het verkeerde been bezig ben.
Ik wil dus sensoren van de wagen (pre ecu tijd) uitlezen met een µp zonder dat de µp kan beschadigd worden en zonder dat de µp de meter beïnvloed.
Ik wil dus sensoren van de wagen (pre ecu tijd) uitlezen met een µp zonder dat de µp kan beschadigd worden en zonder dat de µp de meter beïnvloed.
[ Voor 59% gewijzigd door Damic op 28-10-2015 06:06 ]
Direct aftakken, flinke weerstand in serie met het signaal en een paar protectiediodes en er kan weinig fout gaan.
Hoe heb je die opamp geschakeld? Als spanningsvolger/buffer?
Het is µc. een µp zit in je computer.
Jup als spanningsvolger (uitgang naar de inverterende ingang.
Verwijderd
in het kader van de participatie een wireless to hdmi video deurspion' zodat oudje op de TV kan zien wie er voor de deur staat..
- http://www.ebay.com/itm/6...a12a8e:g:yKoAAOSwPcVVzEdu
- http://www.ebay.com/itm/6...a12a8e:g:yKoAAOSwPcVVzEdu
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2015 16:40 . Reden: typo ]
Jij bent ook een knettergekke knutselaar hè? Niets is te gek!
Verwijderd
tja.. ik heb hele dagen de tijd en je moet toch wat.

langzaam druppelen de komponenten binnen voor hetvolgende project.
eea staat 'in de steigers' .. ik zal er wel wat langer zoet mee zijn

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2015 15:09 . Reden: plaatje ]
Hele dagen de tijd? Je hebt alleen aanwezigheidsplicht op het werk ofzo? Of even geen werk?
Ben jij al zooo oud?!
Jij hebt nog leren programmeren met rooksignalen.
[ Voor 49% gewijzigd door Pizza_Boom op 28-10-2015 15:15 ]
Iemand hier een voltstick te leen in Delft? Anders bestel ik er gewoon 1 
(tips mogen
)
(tips mogen
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
zo'n volt-detector-stick? Waar.... heb je dat voor nodig
?
De elektra in mijn schuur vond gisteren dat het genoeg was nadat de droger 10 min lang aanstond, zowel de stopcontacten als de verlichting doet niets meer. Dus nu hoor ik iedereen denken, ha dat is een stop of een aardlek, nou beide dus niet.... De groep waar de schuur op staat werkt nog gewoon en de aardlek ligt er niet uit (want dan zou de groep het ook niet meer doen). Dus ik wil nu weten of er spanning op de kabel naar de schuur staat om zo het probleem te lokaliseren.
Of is er een makkelijkere manier?
Of is er een makkelijkere manier?
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Voelen is het makkelijkste, heb je geen gereedschap voor nodig

Zet voor de gein de automaten en aardlekschakelaar wel een keer uit en aan, soms blijven ze wel eens hangen. En als jr nog ouderwetse stoppen hebt; toch een keer wisselen.
Zet voor de gein de automaten en aardlekschakelaar wel een keer uit en aan, soms blijven ze wel eens hangen. En als jr nog ouderwetse stoppen hebt; toch een keer wisselen.
Ik zou een spanningzoeker halen, zijn goedkoper en volgens mij bij iedere bouwmarkt wel te vinden.
(al wordt er de laatste tijd veel getwijfeld aan die dingen, ik weet dat mensen met een robotische arm hem beter niet kunnen gebruiken want dan slaat de arm ophol
Ook mensen met een peacemaker raad ik die dingen niet aan)
(al wordt er de laatste tijd veel getwijfeld aan die dingen, ik weet dat mensen met een robotische arm hem beter niet kunnen gebruiken want dan slaat de arm ophol
[ Voor 53% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 28-10-2015 17:35 ]
Heb nog wel een mooi projectje dat je op de markt mag brengenVerwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 15:00:
tja.. ik heb hele dagen de tijd en je moet toch wat.
[afbeelding]

Spanningzoeker wordt hem niet want ik moet weten of er spanning op een kabel staat. Het zit namelijk of in de verdeeldoos achter het stucwerk of in de kabel onder de grond. En ik wil het graag zeker weten voordat ik ga slopenBladeSlayer1000 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 17:34:
Ik zou een spanningzoeker halen, zijn goedkoper en volgens mij bij iedere bouwmarkt wel te vinden.
(al wordt er de laatste tijd veel getwijfeld aan die dingen, ik weet dat mensen met een robotische arm hem beter niet kunnen gebruiken want dan slaat de arm ophol![]()
Heb het volgende getest en dit doet het alleen nu nog eens testen met een echte ntc en meter eraan wat ie doet (wrs de Vref eraf halen)LED-Maniak schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 09:21:
Direct aftakken, flinke weerstand in serie met het signaal en een paar protectiediodes en er kan weinig fout gaan.
[ Voor 6% gewijzigd door Damic op 28-10-2015 20:14 ]
Ik heb maar een Fluke volt-pen gekocht net
Iemand ervaring met die el cheapo LCD scopes?

Ik zoek iets simpels en klein voor even snel signaalvolging en een klein beetje meeting. Velleman heeft een aardige maar die kost 3x zoveel als deze.

Ik zoek iets simpels en klein voor even snel signaalvolging en een klein beetje meeting. Velleman heeft een aardige maar die kost 3x zoveel als deze.
Het zijn hele crappy scopes en hebben geen van de voordelen van mobiele scopes (galvanische isolatie tussen de kanalen enzo). Ze hebben niet heel veel toepassingsvelden. Als je alleen maar een simpele scope nodig hebt, koop een Owon. Heb je al zoiets en wil je iets mobiels dat je alleen voor laagspanning wilt gebruiken, dan is er niks in deze prijsklasse dat beter is. Iets 'goeds' is al gauw 400+ euri.
Meeste van dat soort 'scopes' zijn simpelweg het geld niet waard.memphis schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 22:09:
Iemand ervaring met die el cheapo LCD scopes?
[afbeelding]
Zie hier een review van een typisch geval:
De DSO Nano is volgens mij nog wel te pruimen (vanwege de community SW support) en is ook niet te duur met 90 dollar.
Of is er in de afgelopen 2 jaar beter spul uitgekomen? Alles wat in de buurt komt qua prijs van een DS1054Z is wat mij betreft al kansloos.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Het punt bij die video is niet eens de verschrikkelijke overshoot (welja, eigenlijk ook erg als je een degelijk bedrag uit zou geven), maar puurweg de NIET functionerende trigger bij de latere tests.
geen stabiele trigger = niet bruikbaar
Punt. Je kan dan niks. Of je wil je scope gebruik debuggen in het veld. Vooral als de verticale positie verschuift met tijdbasis.
Misschien enigzins inzetbaar als "data logger" in combinatie met handmatig start/stop bij tijdbasis 100ms/div ofzo. Maar dan heb je gevaar op aliasing..
Er zwerven wel meer reviews rond van portable cheap scopes, en IMHO zijn ze allemaal hun geld niet waard. Sommige hebben niet eens AC coupling. Power supply ripple kan je dan wel vergeten om te meten. Waarschijnlijk is de max. verticale offset ook maar paar divs ipv meer gebruikelijk 20 of 40Divs op lagere V settings.
Een entry level Owon met batterij zou ik nog eerder kopen (hoewel ik Owon ook links zou laten liggen voor een DS1054Z als je de batterij niet nodig zou hebben - immers is de update rate van de Owon niet geweldig). Maar dan kijk je wel naar 450 euro aanschaf aan waarschijnlijk.
geen stabiele trigger = niet bruikbaar
Punt. Je kan dan niks. Of je wil je scope gebruik debuggen in het veld. Vooral als de verticale positie verschuift met tijdbasis.

Misschien enigzins inzetbaar als "data logger" in combinatie met handmatig start/stop bij tijdbasis 100ms/div ofzo. Maar dan heb je gevaar op aliasing..
Er zwerven wel meer reviews rond van portable cheap scopes, en IMHO zijn ze allemaal hun geld niet waard. Sommige hebben niet eens AC coupling. Power supply ripple kan je dan wel vergeten om te meten. Waarschijnlijk is de max. verticale offset ook maar paar divs ipv meer gebruikelijk 20 of 40Divs op lagere V settings.
Een entry level Owon met batterij zou ik nog eerder kopen (hoewel ik Owon ook links zou laten liggen voor een DS1054Z als je de batterij niet nodig zou hebben - immers is de update rate van de Owon niet geweldig). Maar dan kijk je wel naar 450 euro aanschaf aan waarschijnlijk.
[ Voor 12% gewijzigd door Hans1990 op 28-10-2015 23:30 ]
Verwijderd

heb ik weer, er staat toch BREEDTE 150 mm en LENGTE 200 mm op de site.
zeker verkeerd begrepen, want de diepte van het kastje is 150 mm ..aaargh

btw.. ze leveren wel vlotter dan een paar maanden geleden.
Ik ga LED strips in mijn slaapkamer ophangen als aanvulling op mijn normale verlichting, maar met losse aansturing, meer als vervanging van een leeslampje: Rond deze tijd is het 's ochtends nogal donker, en als ik licht wil hebben moet ik eerst naar mijn lichtknopje toe, wat teveel moeite is. Gezien ik tegenwoordig een e-reader met verlichting heb, heb ik geen echt leeslampje nodig, oftewel de LED strips.
Vervolgens is er dan het dilemma: Hoe dit aan te sturen? Een lichtknopje naast mijn bed hiervoor gaat er iig komen, maar daarnaast is er het idee om het als een soort wakeup light te gebruiken. Ik kan dan een RTC erin gooien en hem op juiste tijd aan laten gaan, maar ik heb toch al een radio wekker staan, en ik wil niet als ik een keer niet vroeg op hoef te staan beide wijzigen. Oftewel plan B: Kijken wanneer de wekker aan gaat, en dan verlichting mee laten gaan.
Zojuist mijn wekker opengehaald, en ik kan prima bij de luidspreker pinnen komen, en er zit een trafo in, dus hij is galvanisch gescheiden. Mijn vervolg plan was om een 3.5mm jack erin te maken die parallel aan de speaker komt, en dan vervolgens het met een MCU via die jack te verbinden. Daar de ene pin aan half-Vdd te knopen, en de andere aan een ADC. In principe moet dat kunnen gezien hij galvanisch gescheiden is. De ADC kan dan zien wanneer de speaker wordt aangestuurd.
Dan de vraag: Iemand betere suggesties? Ik kan er nog een audio transformator tussen doen, maar als de wekker radio al een trafo op zijn voeding heeft lijkt me dat weinig toevoegen?
Vervolgens is er dan het dilemma: Hoe dit aan te sturen? Een lichtknopje naast mijn bed hiervoor gaat er iig komen, maar daarnaast is er het idee om het als een soort wakeup light te gebruiken. Ik kan dan een RTC erin gooien en hem op juiste tijd aan laten gaan, maar ik heb toch al een radio wekker staan, en ik wil niet als ik een keer niet vroeg op hoef te staan beide wijzigen. Oftewel plan B: Kijken wanneer de wekker aan gaat, en dan verlichting mee laten gaan.
Zojuist mijn wekker opengehaald, en ik kan prima bij de luidspreker pinnen komen, en er zit een trafo in, dus hij is galvanisch gescheiden. Mijn vervolg plan was om een 3.5mm jack erin te maken die parallel aan de speaker komt, en dan vervolgens het met een MCU via die jack te verbinden. Daar de ene pin aan half-Vdd te knopen, en de andere aan een ADC. In principe moet dat kunnen gezien hij galvanisch gescheiden is. De ADC kan dan zien wanneer de speaker wordt aangestuurd.
Dan de vraag: Iemand betere suggesties? Ik kan er nog een audio transformator tussen doen, maar als de wekker radio al een trafo op zijn voeding heeft lijkt me dat weinig toevoegen?
Kan je dan niet net zo goed iets als dit maken en dan aan een interrupt pin:

Eventueel kan je dat nog scheiden/beveiligen met een optocoupler.

Eventueel kan je dat nog scheiden/beveiligen met een optocoupler.
[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 31-10-2015 14:30 ]
Display backlight is altijd aan (op een laag standje). Verder is de controller onder een blob plastic, dus daar een datasheet van opzoeken en nuttige pinnen van pakken lukt niet.
Het probleem wat ik zie met een de schakeling hierboven, net als met een optocoupler (die heb ik inderdaad overwogen), is dat je minstens een forward spanning nodig heb van je optocoupler/diode, en haalt je audio die wel? Met dikke bas lukt dat wel, met een gemiddeld muziek nummertje op de radio weet ik dat niet. Voor gebruik op een interrupt pin moet je helemaal een flinke spanning hebben (tenzij je hem rond zijn trip point weet te biasen).Een gelijkrichter met shotky diodes ertussen is misschien ook een optie, maar ik weet niet of het heel veel toevoegt tov een ADC input te gebruiken.
Het probleem wat ik zie met een de schakeling hierboven, net als met een optocoupler (die heb ik inderdaad overwogen), is dat je minstens een forward spanning nodig heb van je optocoupler/diode, en haalt je audio die wel? Met dikke bas lukt dat wel, met een gemiddeld muziek nummertje op de radio weet ik dat niet. Voor gebruik op een interrupt pin moet je helemaal een flinke spanning hebben (tenzij je hem rond zijn trip point weet te biasen).Een gelijkrichter met shotky diodes ertussen is misschien ook een optie, maar ik weet niet of het heel veel toevoegt tov een ADC input te gebruiken.
Meten is weten!
Ik verwacht dat de piekspanning(Want dat meet hij hiermee natuurlijk) die over de speaker staat hoog genoeg is. Misschien wel te hoog.
Voordeel is dat het mooi gescheiden is en lekker simpel aan de ontvangende kant.
Ik verwacht dat de piekspanning(Want dat meet hij hiermee natuurlijk) die over de speaker staat hoog genoeg is. Misschien wel te hoog.
Voordeel is dat het mooi gescheiden is en lekker simpel aan de ontvangende kant.
Ik ben op zoek naar een klein waterdicht plastic doosje om een paar AAA batterijen en een current regulator in te stoppen. Dit wil ik dan op de dynamohouder van mijn fiets monteren. Ik kan echter op ebay niet echt iets vinden als ik zoek op 'waterproof housing' of housing. Iemand een suggestie hoe ik ze wel kan vinden?
Jouw circuit is niet gescheiden andersLED-Maniak schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 14:51:
Meten is weten!
Ik had met multimeter gemeten, en die komt op zo'n 100mV RMS als max uit over de speaker, maar ik weet niet hoe die omgaat met pieken. Eigenlijk heb ik een scoop nodig, maar heb alleen brakke USB scope.
Sowieso moet ik diodes ter beveiliging plaatsen, en dan zou het idd wel mooi zijn als het niet ook het speaker signaal clipped. Al kan een standaard opamp als buffer ertussen ook wel de beveiligingstaak op zich nemen, of sowieso flinke weerstand in serie.
Verwijderd
zoiets ?Mr_gadget schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:38:
Ik ben op zoek naar een klein waterdicht plastic doosje om een paar AAA batterijen en een current regulator in te stoppen. Dit wil ik dan op de dynamohouder van mijn fiets monteren. Ik kan echter op ebay niet echt iets vinden als ik zoek op 'waterproof housing' of housing. Iemand een suggestie hoe ik ze wel kan vinden?
* even in mijn 'magazijn' gezocht
2 x AAA gaan er in

zelf ben ik op zoek naar zoiets:

dit is een USB lampje, maar het gaat mij om het metalen flexibele stangetje.
zijn die los verkrigbaar zover iemand weet ?
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2015 17:57 ]
Gebruik "gooseneck" als zoekterm en je vind er legio.
Ik ben nog niet veel met RS232 e.d. bezig (zeg maar gerust: niet), maar iemand hier wel eens van gehoord? https://www.kickstarter.c...ed-usb-to-usb-rs232-rs485
Dit specifieke product niet maar het lijkt me een vrij standaard implementatie van een FTDI chippie. Welja meestal zijn ze niet geïsoleerd dus dat is wel prettig maar verder is het niet zo bijzonder.Pizza_Boom schreef op zondag 01 november 2015 @ 00:40:
Ik ben nog niet veel met RS232 e.d. bezig (zeg maar gerust: niet), maar iemand hier wel eens van gehoord? https://www.kickstarter.c...ed-usb-to-usb-rs232-rs485
zoek op "project box", evt in combinatie met "waterproof" of "IP65"Mr_gadget schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:38:
Dit ja.De €60 euro die ze vragen lijkt me nogal royaalmace schreef op zondag 01 november 2015 @ 01:11:
maar verder is het niet zo bijzonder.