Ik begrijp dat jij ook zonder antenne hebt besteld?Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 17:28:
[...]
gewoon zo'n ding eraan![]()
- http://www.ebay.com/itm/1...%3Dpp%26sd%3D351537638200
ik heb zelf zoiets nog liggen.. we zien het wel
Dan moet het ook brandveilig zijn denk ik, geen vonkje als er iets schakeltPizza_Boom schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 16:11:
[...]
Vloeistof niveau meten is in principe het idee. Het gaat hier over 99%+ puur alcohol
Alcohol heeft een chemische OH groep en is dus net als water polair. Een capacitieve sensor kan dus werken, maar de gevoeligheid zal minder zijn dan bij water.
Wat mag het ongeveer kosten?
Heb je voldoende aan enkele nivo schakelaars of moet je echt een vloeistof hoogte meten?
Op ebay zijn goedkope capacitive proximity sensors te vinden die je tegen de wand van een kunststof tank zou kunnen bevestigen en schakelen als er vloeistof aanwezig is.
Je kan ook eens zoeken naar een ultrasonic liquid level sensor.
Een simpele capacitieve vloeistofsensor kun je maken met 2 strippen kopertape, of desnoods alu folie. Hoeft echt niet veel voor te stellen.
Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya
Verwijderd
idd.. en bericht dat eea verzonden isDurkVell schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 19:03:
[...]
Ik begrijp dat jij ook zonder antenne hebt besteld?
Het is geen tientjes werk, maar het is ook niet de bedoeling dat het in de duizenden euros loopt. Vooralsnog was het niveau meten een optie van mijzelf en niet vanuit de opdrachtgever. Alles wat ik zou plaatsen, zou non destructief moeten zijn en in een handomdraai ook weer verwijderd moeten kunnen worden. Hoogte meten zou mooi zijn, maar is niet persé noodzakelijk, zelfs uberhaupt meten is volgens de opdrachtgever niet noodzakelijk (en volgens mij ook niet, maar het zou wel mooi zijn als ook dit stukje in de automatisering meegenomen kan worden).Ploink schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 19:07:
[...]
Dan moet het ook brandveilig zijn denk ik, geen vonkje als er iets schakelt
Alcohol heeft een chemische OH groep en is dus net als water polair. Een capacitieve sensor kan dus werken, maar de gevoeligheid zal minder zijn dan bij water.
Wat mag het ongeveer kosten?
Heb je voldoende aan enkele nivo schakelaars of moet je echt een vloeistof hoogte meten?
Op ebay zijn goedkope capacitive proximity sensors te vinden die je tegen de wand van een kunststof tank zou kunnen bevestigen en schakelen als er vloeistof aanwezig is.
Je kan ook eens zoeken naar een ultrasonic liquid level sensor.
Ik heb in ieder geval voldoende opties, thanks iedereen.
Het RC merk Hitec heeft een kant en klare sensor voor in kleine branstof tankjes.
http://hitecrcd.com/produ...fuel-level-sensor/product
http://hitecrcd.com/produ...fuel-level-sensor/product
Werkspanning en connector zijn inderdaad belangrijk.DurkVell schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 16:53:
[...]
PATCH ANTENNA SPEC
Frequency : 1560MHz ~ 1590MHz
VSWR : 1.3 @ 1580MHz
Bandwidth : 30MHz
Polarization : RHCP
AMPLIFIER MODULE Module SPEC
Noise Figure : 1.5dB typical
Gain : 12dB typical
VSWR : 2.0 max
DC Voltage : 2.7V ~ 5.5V
DC Current : 6+/-3 mA
MECHANICAL SPEC
Size : 34.4mm x 29mm x 8.9 mm
Connector : I-PEX, U.FL
RF Cable : 1.37mini coaxial cable 25cm
Nu vind ik genoeg antennes, maar geen een met precies bovenstaande specs. Sommige zijn duidelijk: voltage en connector bijvoorbeeld. Andere zijn voor mij niet duidelijk.
Ik vind antennes met frequentie 1575 - 1610, met een hogere GAIN (lijkt me beter), grotere bandbreedte (lijkt me beter), kleinere VSWR (lijkt me beter). Zijn die ook zomaar te gebruiken?
M.a.w. welke specs zijn kritisch en welke niet? Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
De rest van de specs zijn gerelateerd aan de RF performance die je wilt hebben.
Frequenctie is belangrijk voor de systemen die je wilt gebruiken. GPS zit rond 1575MHz en GLONASS zit rond 1602MHz. Als je beide systemen optimaal wilt ontvangen heb je een antenne nodig die tussen 1565 en 1610MHz goed werkt. Bandbreedte die je dan moet hebben is 55MHz. De antenne die hierboven vermeldt is, is duidelijk geoptimaliseerd voor GPS.
De versterker die in de antenne zit (LNA) is niet zo kritisch: die zit er voornamelijk in om de verliezen in de kabel te compenseren. Noise figure van de LNA is wel belangrijk, maar ik gok dat alle LNA's een NF hebben van ongeveer 1.5dB.
Alle LNA's met een gain hoger dan 10dB zijn denk ik prima. Opnieuw: ik gok dat alle LNA's dat wel doen en het is niet mega-kritisch, zeker niet als er maar een kort kabeltje aan de antenne zit.
Gain van de antenne geeft aan hoe richtingsgevoelig de antenne is. Omdat een GPS signaal praktisch van boven komt is een antenne met een wat hogere gain goed wanneer je de antenne zo kunt monteren dat hij altijd naar boven wijst. Als je de orientatie van de antenne niet kunt controleren kun je beter een antenne nemen met minder gain.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Verwijderd
nee, exact vierkante TFT's (met of zonder touch) ben ik nog niet tegengekomenStijnb_ schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 18:51:
Iemand soms ergens al een mooi touch screen tegen gekomen die max 4,5 op 4,5 cm is?
Kom veel gewonen schermpjes tegen en zijn nog niets een vierkant ook allemaal rechthoekig.
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Hopelijk kan ik daarmee een antenne uitzoeken. Wat doet zo'n module trouwens met een passieve antenne? Minder goed ontvangst, beroerde ontvangst, of helemaal GEEN ontvangst?DaWaN schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 21:42:
[...]
Werkspanning en connector zijn inderdaad belangrijk.
De rest van de specs zijn gerelateerd aan de RF performance die je wilt hebben.
Frequenctie is belangrijk voor de systemen die je wilt gebruiken. GPS zit rond 1575MHz en GLONASS zit rond 1602MHz. Als je beide systemen optimaal wilt ontvangen heb je een antenne nodig die tussen 1565 en 1610MHz goed werkt. Bandbreedte die je dan moet hebben is 55MHz. De antenne die hierboven vermeldt is, is duidelijk geoptimaliseerd voor GPS.
De versterker die in de antenne zit (LNA) is niet zo kritisch: die zit er voornamelijk in om de verliezen in de kabel te compenseren. Noise figure van de LNA is wel belangrijk, maar ik gok dat alle LNA's een NF hebben van ongeveer 1.5dB.
Alle LNA's met een gain hoger dan 10dB zijn denk ik prima. Opnieuw: ik gok dat alle LNA's dat wel doen en het is niet mega-kritisch, zeker niet als er maar een kort kabeltje aan de antenne zit.
Gain van de antenne geeft aan hoe richtingsgevoelig de antenne is. Omdat een GPS signaal praktisch van boven komt is een antenne met een wat hogere gain goed wanneer je de antenne zo kunt monteren dat hij altijd naar boven wijst. Als je de orientatie van de antenne niet kunt controleren kun je beter een antenne nemen met minder gain.
Ze moeten nier precies die afmeting hebben.Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 22:27:
[...]
nee, exact vierkante TFT's (met of zonder touch) ben ik nog niet tegengekomen
Gewoon niet groter of 4,5cm.
Ipod nano schermpjes waren toch vierkant?Stijnb_ schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 06:23:
[...]
Ze moeten nier precies die afmeting hebben.
Verwijderd
er zijn op oa ebay kleine schermpjes genoeg te krijgenStijnb_ schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 06:23:
[...]
Ze moeten nier precies die afmeting hebben.
hoe ga je eea aansturen (arduino en zoja welke ?)
Ik gooi de vraag hier maar even neer, nieuw topic lijkt mij niet nodig.
Wij zijn op zoek (liefst in NL verkrijgbaar) naar een industriële "mini fohn"
Bijv. zo'n verfkrabber fohn, maar dan iets kleiner en minder vermogen. Moet snel warm en koud worden.
Ook een geconcentreerd straal element dat snel warm is zou voldoen, het is om een sticker te verwarmen zodat deze makkelijker loslaat zonder lijmresten.
Bijv. zo'n verfkrabber fohn, maar dan iets kleiner en minder vermogen. Moet snel warm en koud worden.
Ook een geconcentreerd straal element dat snel warm is zou voldoen, het is om een sticker te verwarmen zodat deze makkelijker loslaat zonder lijmresten.
www.casarodriguillo.com
Heteluchtbaut???Pinin schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 09:45:
Ik gooi de vraag hier maar even neer, nieuw topic lijkt mij niet nodig.
Verwijderd
ja idd hetelucht stationnetje.. misschien voorzien van een op maat gemaakt voorzet stukje
- http://www.eleshop.nl/aoyue-852-hete-lucht-station-p-63.html
- http://www.eleshop.nl/aoyue-852-hete-lucht-station-p-63.html
Ja zoiets is opzich goed te gebruiken.
Maar ik wil het aansturen met een SSR, en zal ongeveer 30sec. aan en 1 sec. uit gaan in productie, maar bij oponthoud zal de uit tijd langer zijn en MAG hij ook niet aan staan ivm veiligheid.
Dus enkel zo'n element zou mooier zijn.
Maar ik wil het aansturen met een SSR, en zal ongeveer 30sec. aan en 1 sec. uit gaan in productie, maar bij oponthoud zal de uit tijd langer zijn en MAG hij ook niet aan staan ivm veiligheid.
www.casarodriguillo.com
Dat is een handige tip, bedankt. Maar blijft het raar vinden dat ze dat niet ook gewoon meenemen in de normale error check.danielkraak schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 10:25:
[...]
Wat je kunt doen is heel ver uitzoomen en dan proberen te routen. Dan pakt hij automatisch een van je nog niet geroute connections.
Verwijderd
ik zie het probleem niet, buiten het feit dat 1 seconden 'uit' wel erg kort is.Pinin schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 10:10:
Ja zoiets is opzich goed te gebruiken.
Ik gebruik zoom-unrouted.ulpmad_max234 schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 10:16:
[...]
Dat is een handige tip, bedankt. Maar blijft het raar vinden dat ze dat niet ook gewoon meenemen in de normale error check.
[ Voor 46% gewijzigd door Ploink op 06-10-2015 11:13 ]
Misschien is het zelfs korter dan 1 sec. (maar soms zal het misschien 30 minuten kunnen zijn)Verwijderd schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 10:54:
[...]
ik zie het probleem niet, buiten het feit dat 1 seconden 'uit' wel erg kort is.
En zo'n station vind het niet leuk als je de power zo vaak onderbreekt en weer aanzet. De terugkoppeling voor de temperatuur zal ook wellicht in de war raken.
www.casarodriguillo.com
Ik denk dat je zo'n blower niet in 1s uit/aan kan zetten. Hij heeft tijd nodig voor de spinup/spindown, bovendien raakt dan de temperatuur regeling van slag. Dat is het mooie van zo'n station, je kan temperatuur en flow instellen.Pinin schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 11:14:
[...]
Misschien is het zelfs korter dan 1 sec. (maar soms zal het misschien 30 minuten kunnen zijn)
En zo'n station vind het niet leuk als je de power zo vaak onderbreekt en weer aanzet. De terugkoppeling voor de temperatuur zal ook wellicht in de war raken.
Wat misschien wel werkt is dat ding een beetje modden zodat je kan schakelen tussen een hoge en lage flow. Dit zou de start/stop vertraging flink kunnen verbeteren. De instelknop is gewoon een potmeter, dus je zou met een relais om kunnen schakelen tussen twee potmeters.
Verwijderd
LOL
' My friend,
Thanks so much for your kind understanding!
Let us wait and pray together for the earlier arrival of your package!:) '
' My friend,
Thanks so much for your kind understanding!
Let us wait and pray together for the earlier arrival of your package!:) '
Ik had me nog niet zo in die specs verdiept, ga er net asl Borroz vanuit dat ik gewoon iedere willekeurige (actieve) GPS-antenne eraan kan hangen.DurkVell schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 16:53:
[...]
Ik heb ook zo'n setje besteld, maar niet goed genoeg gelezen!Je moet er nl. ook een actieve antenne van $9 bij bestellen en dat heb ik dus niet gedaan. Zojuist leverancier gevraagd of de bestelling al weg is of dat ze er een antenne bij kunnen doen. Zo niet, dan zal ik een extra bestelling moeten doen, met wederom bezorgkosten. Weg voordeel van een freebie .....
Dus ik dacht ik kijk even bij Ali naar actieve antennes. Op de website van NavSpark had ik al gezien dat zo'n antenne een berg specs heeft waarvan ik niet kan inschatten welke daarvan kritisch zijn.
PATCH ANTENNA SPEC
Frequency : 1560MHz ~ 1590MHz
VSWR : 1.3 @ 1580MHz
Bandwidth : 30MHz
Polarization : RHCP
AMPLIFIER MODULE Module SPEC
Noise Figure : 1.5dB typical
Gain : 12dB typical
VSWR : 2.0 max
DC Voltage : 2.7V ~ 5.5V
DC Current : 6+/-3 mA
MECHANICAL SPEC
Size : 34.4mm x 29mm x 8.9 mm
Connector : I-PEX, U.FL
RF Cable : 1.37mini coaxial cable 25cm
Nu vind ik genoeg antennes, maar geen een met precies bovenstaande specs. Sommige zijn duidelijk: voltage en connector bijvoorbeeld. Andere zijn voor mij niet duidelijk.
Ik vind antennes met frequentie 1575 - 1610, met een hogere GAIN (lijkt me beter), grotere bandbreedte (lijkt me beter), kleinere VSWR (lijkt me beter). Zijn die ook zomaar te gebruiken?
M.a.w. welke specs zijn kritisch en welke niet? Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Heb zelf nog een andere receiver liggen waarvan ik wel even de antenne kan lenen, en zo'n los muisje weet ik ook nog wel ergens te slingeren. Dan wordt het alleen solderen om 'm eraan te krijgen want die heeft wel een andere connector, maar dat is ook niet zo'n probleem.
Ik gok dat je dit beter werktuigbouwkundig kan aanpakken. De daadwerkelijke luchtstroom veranderen met een triple klep ofzo.Ploink schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 11:22:
[...]
Ik denk dat je zo'n blower niet in 1s uit/aan kan zetten. Hij heeft tijd nodig voor de spinup/spindown, bovendien raakt dan de temperatuur regeling van slag. Dat is het mooie van zo'n station, je kan temperatuur en flow instellen.
Wat misschien wel werkt is dat ding een beetje modden zodat je kan schakelen tussen een hoge en lage flow. Dit zou de start/stop vertraging flink kunnen verbeteren. De instelknop is gewoon een potmeter, dus je zou met een relais om kunnen schakelen tussen twee potmeters.
Voor PWM signalen van RC servo's is het voldoende. Die dingen worden ook vaak gebruikt voor I2CPloink schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 22:11:
[...]
Dat is een goed voorbeeld, maar de Si2306 is een power mosfet tot 2.8A bij 5V, niet zo geschikt voor kleine en snelle signalen. Power mosfets hebben een forse capaciteit en zijn relatief traag. De BSS138 zoals in dat voorbeeld is beter geschikt.
..
Verwijderd
leuk, is eentje besteld om is te kijken om er een soort moodlight van te maken controlled by ESP8266

- https://www.adafruit.com/products/1463
- https://hackaday.com/2015/07/07/upgrading-an-old-lantern/
- https://vimeo.com/122935060
bij nader inzien beter zoiets kunnen bestellen
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2015 19:38 ]
Hangt af van de gevoeligheid van de chip. Als deze gevoeligheid van de chip al dicht tegen de ruisvloer aanligt dan is het verschil tussen een actieve en een passieve antenne hooguit een dB of 5. Ontvangst is dan ietsje minder goed, maar een groot verschil gaat het niet zijn. In het slechste geval verlies je 10dB gevoeligheid: ik denk dat het met 10dB minder gevoeligheid nog steeds wel werkt. Ik heb verder geen kennis van de gevoeligheid van GPS chipsets en de minimale gevoeligheid die nodig is: dus wat voor effect 10dB verlies heeft kan ik moeilijk zeggen, maar ik gok erop dat het wel werktDurkVell schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 22:29:
[...]
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Hopelijk kan ik daarmee een antenne uitzoeken. Wat doet zo'n module trouwens met een passieve antenne? Minder goed ontvangst, beroerde ontvangst, of helemaal GEEN ontvangst?
Let er wel even op dat wanneer je een passieve antenne gebruikt je geen DC kortsluiting hebt tussen de mantel en de middenpin, want dat kan een hoog energieverbruik en/of kapotte module opleveren.
Ja het is weer bijna zoverVerwijderd schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 12:55:
[afbeelding]
leuk, is eentje besteld om is te kijken om er een soort moodlight van te maken controlled by ESP8266![]()
- https://www.adafruit.com/products/1463
- https://hackaday.com/2015/07/07/upgrading-an-old-lantern/
bij nader inzien beter zoiets kunnen bestellen
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Ik heb zojuist de DRC rules van Elecrow opnieuw gedownload. Oude projecten die voorheen door de DRC kwamen komen dat niet meer. Opeens moet copper 20 mil (0.5mm) van de border zitten. Daarnaast is er 12 mil (~0.3mm) tussen pads nodig => veel flat packages komen er net niet meer door, omdat de pads iets te dicht naast elkaar zitten.
Het lijkt erop dat Elecrow de DRC rules heeft aangescherpt. Ik heb de oude DRC file niet meer helaas. Iemand die hetzelfde ervaart?
Edit: hmm, het lijkt erop dat Elecrow op hun site nog wel de oude specs toont. Zo is de "Minimum pads Space" 8 mil i.p.v. de 12 mil die ik in de DRC file zie.
Het lijkt erop dat Elecrow de DRC rules heeft aangescherpt. Ik heb de oude DRC file niet meer helaas. Iemand die hetzelfde ervaart?
Edit: hmm, het lijkt erop dat Elecrow op hun site nog wel de oude specs toont. Zo is de "Minimum pads Space" 8 mil i.p.v. de 12 mil die ik in de DRC file zie.
[ Voor 19% gewijzigd door danielkraak op 07-10-2015 10:16 ]
In Eagle kan je (gek genoeg) pad-pad, wire-pad, via-via, etc. opgeven, maar dat is m.i. nietszeggend. Uiteindelijk zou het voor de PCB toko niet uit moeten (mogen) maken wat een pad, via, track of polygon op het bord is..
Koper dat niet aan elkaar moet zitten moet minstens 8mil lege ruimte tussen zitten (minimum tracks/via/pads space).
Koper dat wel moet blijven zitten moet ook minstens 8mil breed zijn (minimum PCB track).
Ik zie dat de DRC inderdaad 12mil voor pad-to-pad opgeeft, maar dat is volgens mij fout. Ze adverteren 8mil minimum track/via space, en ook pads space (hoewel dat m.i. allemaal hetzelfde is)
Ik heb daar al enkele PCBs besteld bij Itead/Seeed die zeer gelijkwaardige/dezelfde PCB toko & rules aanhouden, en dat is goed gegaan met diverse 0.5mm, 0.65mm en 0.8mm QFP chips (32 tot 144 pins).
0.4mm QFP zou ik niet aanraden. Ook vanwege het solderen. Tot 0.5mm is goed te doen met flux en goede soldeerwick, danwel reflow.
Als ze dat niet kunnen, dan is het een zeer "self destructive" zet die ze gedaan hebben op deze zeer competitieve markt.
Koper dat niet aan elkaar moet zitten moet minstens 8mil lege ruimte tussen zitten (minimum tracks/via/pads space).
Koper dat wel moet blijven zitten moet ook minstens 8mil breed zijn (minimum PCB track).
Ik zie dat de DRC inderdaad 12mil voor pad-to-pad opgeeft, maar dat is volgens mij fout. Ze adverteren 8mil minimum track/via space, en ook pads space (hoewel dat m.i. allemaal hetzelfde is)
Ik heb daar al enkele PCBs besteld bij Itead/Seeed die zeer gelijkwaardige/dezelfde PCB toko & rules aanhouden, en dat is goed gegaan met diverse 0.5mm, 0.65mm en 0.8mm QFP chips (32 tot 144 pins).
0.4mm QFP zou ik niet aanraden. Ook vanwege het solderen. Tot 0.5mm is goed te doen met flux en goede soldeerwick, danwel reflow.
Als ze dat niet kunnen, dan is het een zeer "self destructive" zet die ze gedaan hebben op deze zeer competitieve markt.
[ Voor 5% gewijzigd door Hans1990 op 07-10-2015 20:22 ]
Ik bestel heel regelmatig bij ze, en heb nog nooit iets van zulke ruwe design rules gemerkt. Al m'n borden zijn 6/6 en komen er prima uit.danielkraak schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 10:13:
Ik heb zojuist de DRC rules van Elecrow opnieuw gedownload. Oude projecten die voorheen door de DRC kwamen komen dat niet meer. Opeens moet copper 20 mil (0.5mm) van de border zitten. Daarnaast is er 12 mil (~0.3mm) tussen pads nodig => veel flat packages komen er net niet meer door, omdat de pads iets te dicht naast elkaar zitten.
Ja dat vond ik ook al, haha.Hans1990 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 20:20:
In Eagle kan je (gek genoeg) pad-pad, wire-pad, via-via, etc. opgeven, maar dat is m.i. nietszeggend. Uiteindelijk zou het voor de PCB toko niet uit moeten (mogen) maken wat een pad, via, track of polygon op het bord is..
Inderdaad, denk dat de DRC-file fout is.Hans1990 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 20:20:
Ik heb een keer bij ze besteld en dat bordje was 8/8. Kwam er inderdaad keurig uit. Waarschijnlijk klopt de DRC file dus niet, apart. Misschien maar eens een mail die kant uit doen.mux schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 22:17:
[...]
Ik bestel heel regelmatig bij ze, en heb nog nooit iets van zulke ruwe design rules gemerkt. Al m'n borden zijn 6/6 en komen er prima uit.
Volgens mij ligt het iets anders:
Pad-pad spacing heeft denk ik te maken mij het soldermask, want deze hangt af van de pad.
Zet je de pads te dicht op elkaar dan kan de soldermask spaak te klein worden
En met de vias zal het wel te maken hebben met de boorgat-boorgat afstand
Pad-pad spacing heeft denk ik te maken mij het soldermask, want deze hangt af van de pad.
Maar zelfs dan; ik heb genoeg bordjes met 1 mil soldermask apertures besteld, en die komen ook prima uit.
Blijft er dan nog een strookje van 25um (1mil) over? of hebben ze deze weggehaald?
Hier op het werk houden we meestal 100um (4mil) aan.
Hier op het werk houden we meestal 100um (4mil) aan.
Ik wil niet spammen, maar ik wil dat de kroeggangers het ook niet missen :-) Het is alweer bijna 10 jaar geleden dat ik mijn bedrijf heb opgericht en dat vieren we door 10% korting te geven op alles. Dus ook op bijv. Rigol en Siglent spul. Ook geven we zaterdag een interessant seminar. Ik hoop dat iemand er iets aan heeft.
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Gefeliciteerd met je 10-jarig bestaan.-DarkShadow- schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 10:13:
Ik wil niet spammen, maar...
En ja, doet dat dan ook niet

| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Hoe draai je nog genoeg marge als je nog eens 10% korting geeft? Jullie zijn vaak al de goedkoopste optie, her en der zelfs beter dan eBay.-DarkShadow- schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 10:13:
Ik wil niet spammen, maar ik wil dat de kroeggangers het ook niet missen :-) Het is alweer bijna 10 jaar geleden dat ik mijn bedrijf heb opgericht en dat vieren we door 10% korting te geven op alles. Dus ook op bijv. Rigol en Siglent spul. Ook geven we zaterdag een interessant seminar. Ik hoop dat iemand er iets aan heeft.
Gefeliciteerd met het 10 jarig bestaan! Hopelijk mogen er nog vele jaren komen.
De prijzen op jullie website zijn heel erg mooi. Ik ga eens even kijken of het momenteel mogelijk is om een oscilloscope te bebstellen.
De prijzen op jullie website zijn heel erg mooi. Ik ga eens even kijken of het momenteel mogelijk is om een oscilloscope te bebstellen.
[ Voor 17% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 08-10-2015 11:02 ]
Verwijderd
he gefeliciteerd.. snelle levering prima service weet ik uit ervaring..-DarkShadow- schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 10:13:
kroeggangers krijgen -15%

Bedankt voor de felicitaties! 
Wij zijn sterk in het laag houden van de kosten door continu de interne processen te optimaliseren. Daarnaast duurt deze actie maar drie dagen, dus als je het over de hele maand bekijkt valt het wel mee. Al loopt het wel gruwelijk hard numux schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 10:58:
[...]
Hoe draai je nog genoeg marge als je nog eens 10% korting geeft? Jullie zijn vaak al de goedkoopste optie, her en der zelfs beter dan eBay.
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Klopt, zonder soldermasker soldeert vervelender.Tinusvolkel schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 23:11:
Volgens mij ligt het iets anders:
In Altium is de standaard expansion ook 4mil, en ook op bordjes die we op het werk hebben verdwijnt dan het soldeermasker tussen de pads.
Echter is dit niet (zoals in Eagle) een rule die je op het koper los moet laten. Alleen ik vermoed dat Eagle te beperkt is om ook DRC checks te doen op paste & mask layers, waardoor ze het zo "oplossen".
Boorgat afstanden heb ik ook niet iets overgehoord. Ik heb wel eens een bord besteld waarbij de via gaten bijna tegen elkaar aanlagen.. (getekende via met daarnaast een via flood die copy/paste was). Misschien hebben ze wel 10 boortjes moeten vervangen in deze run.. maar dan hadden ze dat moeten corrigeren/rapporteren.

Boven de eettafel hangt hier een lamp met een stuk of 16 kleine halogeenlampjes er in. Deze hebben een G4 fitting en sommige zijn 10 watt, sommige zijn 20 watt, afhankelijk van of ze recht naar onder (de tafel) of naar de zijkant stralen.
In de bevestiging van de lamp aan het plafon zit de volgende trafo

Probleem is dat de trafo redelijk bromt, soms de lampjes spontaan laat uitvallen en dan weer vanzelf laat aangaan. Op de aan/uit-knop aan de muur zit geen dimmer.
Na het open schroeven zag ik dus dat er 35 tot 150watt op de transformator staat. De lamp inclusief transformator en 20watt lampjes is ~10 jaar geleden als geheel gekocht bij een lampenwinkel. Later zijn een aantal 20watt lampjes vervangen door 10watt lampjes omdat ze te fel naar de zijkanten schenen.
Mijn vraag is: Zit het probleem bij de trafo zelf, en is het gebrom en het spontaan aan/uit gaan opgelost met een nieuwe trafo? Zijn er ook trafo`s waar in de toekomst eventueel nog een dimmer voor te zetten is, maar die ook zonder gebruikt kunnen worden? Of is de huidige trafo prima maar moeten er gewoon alleen lampjes in van minimaal 35 watt en moeten ze dan ook allemaal hetzelfde wattage hebben?
In de bevestiging van de lamp aan het plafon zit de volgende trafo

Probleem is dat de trafo redelijk bromt, soms de lampjes spontaan laat uitvallen en dan weer vanzelf laat aangaan. Op de aan/uit-knop aan de muur zit geen dimmer.
Na het open schroeven zag ik dus dat er 35 tot 150watt op de transformator staat. De lamp inclusief transformator en 20watt lampjes is ~10 jaar geleden als geheel gekocht bij een lampenwinkel. Later zijn een aantal 20watt lampjes vervangen door 10watt lampjes omdat ze te fel naar de zijkanten schenen.
Mijn vraag is: Zit het probleem bij de trafo zelf, en is het gebrom en het spontaan aan/uit gaan opgelost met een nieuwe trafo? Zijn er ook trafo`s waar in de toekomst eventueel nog een dimmer voor te zetten is, maar die ook zonder gebruikt kunnen worden? Of is de huidige trafo prima maar moeten er gewoon alleen lampjes in van minimaal 35 watt en moeten ze dan ook allemaal hetzelfde wattage hebben?
Je totaalvermogen moet minimaal 35 watt zijn, daar kom je dus makkelijk aan. Het maximum vermogen is echter 150 watt. Je hebt 16 lampjes van 10 watt of meer. Als je alleen 10W lampjes zou hebben is je totaalvermogen met 16x10W bijelkaar 160W. Nu zal dat in de praktijk iets lager uitvallen omdat de trafo niet 12V maar 11.4V levert, maar omdat je ook 20W lampjes hebt lijkt het er op dat je de trafo stelselmatig aan het overbelasten bent.
Het uitvallen van de lampjes kan misschien zijn omdat de temperatuurbeveiliging ingrijpt.
Oplossing: alle 20W vervangen door 10W en kijken wat er gebeurt (of er een paar uithalen zodat het vermogen onder de 150W komt).
Het uitvallen van de lampjes kan misschien zijn omdat de temperatuurbeveiliging ingrijpt.
Oplossing: alle 20W vervangen door 10W en kijken wat er gebeurt (of er een paar uithalen zodat het vermogen onder de 150W komt).
Ga ik doen, alleen 10watt er in en ik laat er eentje leeg zodat het totaal makkelijk onder de 150watt blijft.
Trouwens als ik deze http://www.firstlight.nl/...tor-12v-50-300w-rond-118/ zou aanschaffen, dan zou ik probleemloos ook 20w lampjes kunnen gebruiken? En zijn die dan gelijktijdig met 10w lampjes te gebruiken of moet de hele serie hetzelfde wattage hebben?
Trouwens als ik deze http://www.firstlight.nl/...tor-12v-50-300w-rond-118/ zou aanschaffen, dan zou ik probleemloos ook 20w lampjes kunnen gebruiken? En zijn die dan gelijktijdig met 10w lampjes te gebruiken of moet de hele serie hetzelfde wattage hebben?
De trafo in de link kun je prima gebruiken voor minimaal 50 tot maximaal 300W. Het gaat om het totaalvermogen. Het vermogen van de individuele lampjes maakt niet uit, ze staan parallel, dus die trafo ziet het verschil niet tussen twee 10W lampjes of een enkel 20W lampje.
Of verwijder een aantal lampjes om onder de 150W totaal te komen, dan kost het niks om te testen of de trafo nog goed werkt.Chiel schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 16:03:
Ga ik doen, alleen 10watt er in en ik laat er eentje leeg zodat het totaal makkelijk onder de 150watt blijft.
Ik heb in mijn burolamp het 20W lampje vervangen door een 1.5W LED lampje van de Action. Er komt nog best veel mooi warm licht af. Nadeel is dat je hem vermoedelijk niet goed kan dimmen en dat je onder de 35W komt als je alles vervangt door LED, hoewel ik me afvraag of dat laatste echt een probleem is.
Ik heb ongeveer hetzelfde ervaren met de lamp boven onze eetkamertafel. Dat is een hanglamp met een stuk of 8-10 G4 halogeenlampjes van ik meen 20W. Een tijdje terug heb ik een aantal G4 led lampjes besteld om te proberen: na ongeveer de helft van de lampjes vervangen te hebben wordt het gecombineerd vermogen te weinig om de trafo genoeg te belasten, met een erg hinderlijk geknipper van de lampjes tot gevolg
Ergo: wellicht een keer een lichtere trafo proberen. Ik wil echter eerst experimenteren met het dimmen van de LEDs, ik hoop dat ze dan wat warmer worden qua kleur. Vond ze nog veel te wit, ondanks dat het 3000K zou moeten zijn. Het waren echter redelijk el-cheapo lampjes van Aliexpress, dus ik houd er rekening mee dat er wat tolerantie op kan zitten

Ergo: wellicht een keer een lichtere trafo proberen. Ik wil echter eerst experimenteren met het dimmen van de LEDs, ik hoop dat ze dan wat warmer worden qua kleur. Vond ze nog veel te wit, ondanks dat het 3000K zou moeten zijn. Het waren echter redelijk el-cheapo lampjes van Aliexpress, dus ik houd er rekening mee dat er wat tolerantie op kan zitten
Helaas worden LED lampjes bij dimmen niet warmer van kleur. Dat vind ik het grote nadeel aan dimmen van LED lampen.
De Philips Hue lampen kunnen dat wel, maar da's een compleet ander verhaal.
De Philips Hue lampen kunnen dat wel, maar da's een compleet ander verhaal.
Hmmz, hier komt dus m'n sig
Jeuj... Raspberry benaderbaar via het bedrijfsnetwerk.
@Gwannoes : zoek eens op philips dimtone.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Heeft iemand hier toevallig een tip voor een eenvoudig netwerkgestuurd (tcp/ip) relais? Is voor een deuropener, met wifi zou ik gewoon voor een esp8266 gaan maar wifi ontvangst is niet al te best en POE zou ook handig zijn. Ik heb wel een tiva-C ontwikkelbordje met LAN liggen maar 80 I/O's is een beetje overkill voor 1 relais....
Als je dan tocheen draad naar je deur trekt, waarom niet gewoon GND+12v en I2C
[ Voor 4% gewijzigd door RobV op 09-10-2015 14:53 ]
Dat kan toch ook? Als jij ergens al een RPi of een ESP hebt zitten, dan verbind je die en dan zorg je dat je met die Webap een signaal verstuurd.
Iets anders: Iemand hier ervaring met een Pi en met een Beaglebone black?
Arduino met ethernetshield is volgens mij met een extra module via POE te voeden. Daar kan je een simpel webpaginatje in draaien waar je dan een relais mee kan aansturen.base_ schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 15:22:
i2c? Ik wil hem aan kunnen sturen via danwel een simpele client app of een webpage...
Verwijderd
NavSpark-mini is a 32bit Arduino-compatible controller with 1MByte Flash + 212KByte SRAM + FPU + GPS.
It is functionally equivalent to the larger NavSpark but without the USB interface and fewer I/O pins.
UART-to-USB Adapter works as the NavSpark USB interface.
NavSpark-mini can be used a as Arduino-programmable GPS, or a tiny 32bit controller with 1MByte Flash & 212KByte RAM for small projects.
zo he.. die is lekker klein
deze externe antenne werkt
It is functionally equivalent to the larger NavSpark but without the USB interface and fewer I/O pins.
NavSpark-mini can be used a as Arduino-programmable GPS, or a tiny 32bit controller with 1MByte Flash & 212KByte RAM for small projects.
deze externe antenne werkt

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2015 19:29 ]
Jippie, PCB's zijn binnen 

Je com poorten gaan ook wel lekker hard omhoogVerwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 16:11:
NavSpark-mini is a 32bit Arduino-compatible controller with 1MByte Flash + 212KByte SRAM + FPU + GPS.
[afbeelding]
[afbeelding]
deze antenne werkt
[ Voor 3% gewijzigd door Damic op 09-10-2015 20:38 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Dit zijn de definitieve breakout boardjes voor mijn joystick project 'simplicatron'. Er gaat één Pro Micro op die alle USB HID device spul doet, een MCP23017 en een flinke rij connectoren. Ik heb ook gedacht aan een reset switch, de I2C adressering mbt dipswitch, GPIO en mounting holes. Door 2 van deze boards met elkaar te verbinden kun je throttle en stick met 48 knoppen aansluiten (maximaal 8*16 zonder gebruik te maken van multiplexing) door een 10-aderige kabel (6 lukt ook maar dan mis je je analoge IOs). I2C kun je daisychainen.Pizza_Boom schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 20:33:
En wat gaan deze doen?
[ Voor 7% gewijzigd door RobV op 09-10-2015 20:48 ]
Nice. En de code is, neem ik aan, al af?RobV schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 20:46:
[...]
Dit zijn de definitieve breakout boardjes voor mijn joystick project 'simplicatron'. Er gaat één Pro Micro op die alle USB HID device spul doet, een MCP23017 en een flinke rij connectoren. Ik heb ook gedacht aan een reset switch, de I2C adressering mbt dipswitch, GPIO en mounting holes. Door 2 van deze boards met elkaar te verbinden kun je throttle en stick met 48 knoppen aansluiten (maximaal 8*16 zonder gebruik te maken van multiplexing)
Ja, die is 'af'. Ik heb er al flink wat gaming uurtjes op zitten met behulp van het protoboardPizza_Boom schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 20:48:
[...]
Nice. En de code is, neem ik aan, al af?

protoboard:

[ Voor 11% gewijzigd door RobV op 09-10-2015 20:53 ]
Uiteindelijk wordt alles beter, nietwaar?RobV schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 20:49:
[...]
Ja, die is 'af'. Ik heb er al flink wat gaming uurtjes op zitten met behulp van het protoboardBijna zonde om die er weer uit te slopen, haha
protoboard:
[afbeelding]
Even mijzelf herhalen...
Pizza_Boom schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 15:24:
Ach 'slopen' is ruim. Ik ben de joysticks toch al opnieuw aan het opbouwen dus het is niet ingewikkeld.
Ploink schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 23:09:
[...]
Of verwijder een aantal lampjes om onder de 150W totaal te komen, dan kost het niks om te testen of de trafo nog goed werkt.
Heb nu getest met 8/10/14 lampjes van 10w. Bereik van trafo is 35 tot 150w. Helaas nog steeds kuren zoals spontaan uit gaan, kwartier later weer spontaan aan gaan en knipperende lampjes die dan weer een paar seconden minder fel branden. Heb het idee dat de trafo zelf niet meer in orde is. Zit verder ook geen dimmer voor, die een rol zou kunnen spelen. Van het weekend bestel ik die trafo waar ik een paar posts terug naar linkte. Met een bereik tot 300 watt zou ik dan ook makkelijk een paar 20w lampjes kunnen plaatsen die recht naar beneden op de tafel schijnen.Thedr schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 09:34:
Ergo: wellicht een keer een lichtere trafo proberen.
Ja die is duidelijk stuk, waarschijnlijk door overbelasting, dus vervangen door een zwaardere trafo inderdaad.Chiel schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 00:17:
[...]
Heb het idee dat de trafo zelf niet meer in orde is.
Edit: ik bedenk me net, er zou ook een draadje los kunnen zitten die slecht contact maakt, heb je de schroef klemmetjes al goed aangedraaid?
Overigens vind ik een lamp van >150W best wel veel in deze tijd van energiebesparing en global warming enzo. Persoonlijk zou ik voor LED lampjes kiezen, maar ik betaal jouw stroom rekening niet
[ Voor 12% gewijzigd door Ploink op 10-10-2015 08:40 ]
Verwijderd

veiling gewonnen voor een ' two-USB K6-PCBA Mobile Power 18650 Battery Charger DIY Charger PCB Board.
lades genoeg om te vullen
Wat kost dat die NavSpark-mini ?Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 10:55:
[afbeelding]
veiling gewonnen voor een ' two-USB K6-PCBA Mobile Power 18650 Battery Charger DIY Charger PCB Board.
lades genoeg om te vullen
Verwijderd
€9,20 incl. verzenden .. NavSpark + USB interface .. was een aanbieding, weet niet of dat nog steeds is.
* ook leuk:
* ook leuk:
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2015 13:30 . Reden: filmpje ]
Ha ok
Ben niet zo'n EL crack vandaar deze vraag.
Ik heb een Dell Vostro 3500 (+- 4 jaar oud, no warranty), ding doet het nog prima, behalve het zeer lage volume van de speakers (volgens spec 2 watt speakers), wat een bekend probleem is met deze laptops.
Idee is om OE PAM8403 Audio Module DC 5V Mini Class-D digital amplifier board LCD aan te schaffen en dit tussen mobo en speakers te schakelen.
Grootte raak ik nog wel kwijt, en 5 volt is ook geen probleem uiteraard.
Is dit een realistische oplossing of ga ik hard uitgelachen worden hier en met betere oplossingen bestookt worden? (ook prima)
Ik heb een Dell Vostro 3500 (+- 4 jaar oud, no warranty), ding doet het nog prima, behalve het zeer lage volume van de speakers (volgens spec 2 watt speakers), wat een bekend probleem is met deze laptops.
Idee is om OE PAM8403 Audio Module DC 5V Mini Class-D digital amplifier board LCD aan te schaffen en dit tussen mobo en speakers te schakelen.
Grootte raak ik nog wel kwijt, en 5 volt is ook geen probleem uiteraard.
Is dit een realistische oplossing of ga ik hard uitgelachen worden hier en met betere oplossingen bestookt worden? (ook prima)
If you choose to criticise you choose your enemies
Zou prima moeten zijn, maar weet je zeker dat het probleem aan de versterkerchip ligt? Vaak zijn de speakers (specifiek: drivers) in laptops extreem laagefficiënt (dwz hele lage dB/W rating), en is dat de reden dat ze zo zacht klinken.
[ Voor 4% gewijzigd door mux op 10-10-2015 12:08 ]
Dat is sterk: ik heb 'm ook gisteren binnengekregen. Zonder antenne werkt het echt niet. Met een passieve antenne haalt ie de datum en tijd op, maar geen coördinaten. Op zoek naar een actieve antenne dus. Inderdaad ongelofelijk klein!Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 16:11:
[afbeelding]
[afbeelding]
deze antenne werkt
Niet eerlijk! Heb de mijne nog niet binnen terwijl ik eerder besteld hadVerwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 16:11:
[afbeelding]
[afbeelding]
deze antenne werkt
GND en B4 verkeerd om?RobV schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 15:01:
Wie ziet de fout? (vast sneller dan ik hem zag)
[afbeelding]
![]()
![]()
Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya
GND -> B6C.44 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 15:03:
GND en B4 verkeerd om?
B6 -> B5
B5 -> B4
B4 -> GND
Printje is goed, alleen de silk is fout gelukkig.

Bakken zijn binnen. Echt perfect voor de toepassing!CrashOverDrive schreef op zondag 20 september 2015 @ 17:20:
[...]
Ik loop ze al een hele tijd (intussen langer dan een jaar denk ik) te eyeballen. Kan je je bevindingen hier posten als ze binnen zijn? Ik gebruik nu die bekende `klik` bakjes, maar daar vallen 0402's dus gewoon tussen de rand van het deksel uit wanneer je hem op zijn kop houdt..
![]()
[afbeelding]
Ik kan een complete weerstand serie E12 in een deksel doen, en een condensator serie in de andere.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik heb nu 150 kOhm aangesloten in serie met een 100nF(zoals op de voorbeeld schema's). Als ik de bron dan bijna helemaal dichtknijp dan krijg ik met die setup inderdaad geluid. Zodra hij begint te clippen gaat hij stotteren.Ploink schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 12:35:
[...]
Zoals reeds gezegd, eerst die 50k vervangen door 150k
[...]
ik vermoed dat dit het probleem is. Een simpel RC filtertje is onvoldoende om de gigantische 18kHz component weg te filteren en ik vermoed dat de PWM modulator in de versterker hier ernstig van in de war raakt. Sluit eens een andere audio bron aan zoals een toon generator, mp3 spelertje of zoiets en kijk of het geluid dan wel goed is.
Het geluid is overigens niet echt heel luid..
Oorzaak van het clippen lijkt dus duidelijk(te sterke ingang) alleen hoe krijg ik hem luider? Toch weer de 150kOhm verlagen?
[edit]
Ik heb een hele range van 12k tot 330k geprobeerd maar echt luid kan ik het met een 8 Ohm 2Watt speaker niet krijgen

Laat ik de condensator naar de IN+ staan en haal ik die bij IN- weg dan heb ik een meer dan prima geluidsniveau..

Dan lijkt het toch goed te gaan?
[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 10-10-2015 20:33 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik heb een crystal gevonden in een van mijn bakjes. Hierop staat alleen 16.000H7J
Is dit nou 16MHz, of 16kHz? Na een dag zoeken heb ik nog niets gevonden..
Is dit nou 16MHz, of 16kHz? Na een dag zoeken heb ik nog niets gevonden..
Zal 16MHz zijn.
Ja, naar mijn inzicht ook. Een crystal van 16kHz komt nauwelijks (meer) voor.
Harstike bedankt voor het antwoord.
Harstike bedankt voor het antwoord.
Net een uur zitten k*tten met een printje, blijkt dat ik de SCL pin van de I2C bus niet vastgesoldeerd heb. Zucht..
[new topic]
Yeeee! Mijn Headtracker printje doetut!!
[new topic]

Haha, veel foutjes vandaag RobV
Appart gedaan met de leds zo naar de tafel. Dit heeft wel wat moet ik zeggen.
Verwijderd
coolRobV schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 22:34:
Net een uur zitten k*tten met een printje, blijkt dat ik de SCL pin van de I2C bus niet vastgesoldeerd heb. Zucht..
[new topic]
[afbeelding]
Niet met opzet. Aan de andere kant zit de Pro Micro en de leds zijn zo fel dat de foto overbelicht werd. Dus omgedraaid! En ja foutjes, als je veel dingen doet op een dag heb je ook meer issues.BladeSlayer1000 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 23:13:
Haha, veel foutjes vandaag RobV
Dat klopt, het kan iedereen wel eens gebeuren en daarbij zijn het geen grove fouten.RobV schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 05:35:
[...]
Niet met opzet. Aan de andere kant zit de Pro Micro en de leds zijn zo fel dat de foto overbelicht werd. Dus omgedraaid! En ja foutjes, als je veel dingen doet op een dag heb je ook meer issues.
Waar ga je het voor gebruiken?RobV schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 22:34:
[new topic]
[afbeelding]
Wie kan me een goede usb serial converter aanraden?
Heb nu eentje van ebay maar deze kan een arduino niet resetten..
Deze ziet er goed uit. Polyfuse om de verbinding te beveiligen, lijkt me wel handig met Senseo, Arduino + PC kapot, waar ligt het probleem? in het achterhoofd. En 3.3 en 5V levels.
Alleen staat in de beschrijving iets over het VID nummer wat je moet veranderen. Dan kwam toen door FTDI geloof ik. Is dit veranderen nog nodig?
Vraagje: de code van een voorgeprogrammeerd BT apparaat zit dat in de BT chip of in de µP? Heb hier al een hele tijd zo'n ELM327 module liggen voor obd uit te lezen maar dat heeft nooit niet gewerkt want ik weet de code niet (meestal 1234 of 4321 ofzo) maar ik kreeg nooit verbinding. Nu zou ik de bt chip kunnen overbruggen en dan zo uitlezen. Dus iemand een gedacht daarvan?
[ Voor 4% gewijzigd door Damic op 12-10-2015 07:14 ]
Zelf wordt ie voor de cockpit voor Elite Dangerous headlook, maar wat de anderen ermee doen weet ik niet. 12 pcbs, 7 over.
Ik kan me vaag herinneren dat er een dergelijk probleem was met mijn module.... om verbinding te kunnen maken moest ik eerst de auto starten. (of misschien was contactslot aan zetten al voldoende, ik weet het niet meer precies..) Als ik dat niet deed was hij wel actief maar accepteerde de pin niet, zal wel een firmware bug zijn ofzo.Damic schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 07:14:
Heb hier al een hele tijd zo'n ELM327 module liggen voor obd uit te lezen maar dat heeft nooit niet gewerkt ..
Die OBD modules moet je inderdaad eerst contactslot omzetten voordat de modules in de auto reageren.
[ Voor 205% gewijzigd door LED-Maniak op 12-10-2015 08:58 ]
Die Bluetooth ELM327 dingen bestaan altijd uit een ELM327 (clone) chip in combinatie met een Bluetooth chip. De ELM327 zit gewoon met een UART verbinding aan de BT chip en de BT chip doet niets anders dan een virtuele COM poort zijn. De ELM chip maakt de J1850 / K-Line / CAN bus benaderbaar via UART.Damic schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 07:14:
Vraagje: de code van een voorgeprogrammeerd BT apparaat zit dat in de BT chip of in de µP? Heb hier al een hele tijd zo'n ELM327 module liggen voor obd uit te lezen maar dat heeft nooit niet gewerkt want ik weet de code niet (meestal 1234 of 4321 ofzo) maar ik kreeg nooit verbinding. Nu zou ik de bt chip kunnen overbruggen en dan zo uitlezen. Dus iemand een gedacht daarvan?
Als je het ding niet kunt pairen dan zit dat probleem in de BT chip. Bij mijn ELM327 dongle moet ik eerst een knopje indrukken voordat ik kan pairen. Contact moet ook altijd aanstaan, anders krijgt de dongle geen spanning. Volgens mij is de PIN code eigenlijk altijd 0000 of 1234.
In mijn geval had de module ook spanning als het contact uit stond. Er brandde een led en de BT was zichtbaar op de smartphone, alleen hij accepteerde de PIN niet. Ik heb toen ook een hele tijd verschillende pin codes zitten proberen voordat iemand op het idee kwam de contact sleutel om te draaien.DaWaN schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 13:02:
[...]
Contact moet ook altijd aanstaan, anders krijgt de dongle geen spanning.
Ha dus die krijgt spanning van 2 pinnen, maar de code van de BT module zit in de bt module zelf en die kun je dus (normaal) simpel herprogrammeren.Ploink schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:29:
[...]
In mijn geval had de module ook spanning als het contact uit stond. Er brandde een led en de BT was zichtbaar op de smartphone, alleen hij accepteerde de PIN niet. Ik heb toen ook een hele tijd verschillende pin codes zitten proberen voordat iemand op het idee kwam de contact sleutel om te draaien.
Ik kwam net deze kickstarter crowdsupply aktie tegen.
Snickerdoodle
Weet iemand er al meer van?

Een devboardje met een Xilinx Zynq-7010 erop. (FPGA+Arm A9 ineen, zelfde idee als een Altera Cyclone V) voor $55
Zou mooi zijn als ze het voor elkaar krijgen, zeker gezien de prijs van zo'n losse chip rond de $80 ligt.. maar ik ben dus niet helemaal zeker of deze aktie realistisch is. Met hun "goal" van 55k lijkt het me dat je vrij onmogelijk de inkoop van die chip laag genoeg kan krijgen om er ook nog een board onder te leggen, de connectors en andere onderdelen en hem dan nog voor $55 aan te kunnen bieden
Snickerdoodle
Weet iemand er al meer van?

Een devboardje met een Xilinx Zynq-7010 erop. (FPGA+Arm A9 ineen, zelfde idee als een Altera Cyclone V) voor $55
Zou mooi zijn als ze het voor elkaar krijgen, zeker gezien de prijs van zo'n losse chip rond de $80 ligt.. maar ik ben dus niet helemaal zeker of deze aktie realistisch is. Met hun "goal" van 55k lijkt het me dat je vrij onmogelijk de inkoop van die chip laag genoeg kan krijgen om er ook nog een board onder te leggen, de connectors en andere onderdelen en hem dan nog voor $55 aan te kunnen bieden