Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

(jarig!)
Assemblage bij mijn lokale optie (nouja, in Noord-Brabant) heeft €600 opstartkosten + €130 voor stencil+PCBs. Assemblage in Oost-Europa is min of meer even duur als China bij deze hoeveelheden. 25 stuks is te weinig om echt veel over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:50
Noord-Brabant = KoVo? :)

Interessant dat assembleren. Had elders in de wereld(VS) ook al wat gezien en daar kon je online uitrekenen wat de kosten zouden worden. Binnenkort verwacht ik >200 parts te moeten bestucken en als dat met 0402 en BGA kan dan kan dit op een kleiner bord en dan betaalt uitbesteden van de assembly zichzelf uit.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfaleader
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik zoek een manier om een versterker intern te begrenzen zodat hij maar op een maximum geluidsvolume kan spelen (al veel boxen opgeblazen door mensen die de versterker te luid zetten).

Gewoon intern aan de volume potmeter in serie een trimpot plaatsen? Of beter een 2e voltage divider maken met de trimpot?

[ Voor 9% gewijzigd door alfaleader op 28-09-2015 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
alfaleader schreef op maandag 28 september 2015 @ 16:46:
Ik zoek een manier om een versterker intern te begrenzen zodat hij maar op een maximum geluidsvolume kan spelen
Als je een vaste bron hebt (dus ook een vast maximum bronvoltage) is 1 volumeknop (potentiometer als voltagedeler) prima. Zorg er voor dat de bron zelf een schoon (niet geclipped) signaal uitstuurt. Draai daarna de potmeter zodanig terug dat het max inputvoltage maal de gain van de versterker niet boven het railvoltage uit komt. Kan je ook op de trial+error manier doen door de input net zo lang op te draaien totdat de golf op je oscilloscoop gaat clippen.

Als het max inputvoltage variabel is gaat het iets moeilijker. Ben zelf nu bezig met een ingewikkeld systeem met een microcontroller, rotary encoder en digipot. Zal die oplossing misschien uiteindelijk stand-alone ontwikkelen, maar dat is voorlopig nog niet aan de orde.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kun je zoiets niet creatief met goed uitgemeten Zener-diodes doen die je naar massa hangt?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Nope. Dan clip je het signaal voor de versterker. De versterker versterkt het signaal dan wel correct, maar de voornaamste eigenschap van een geclipped signaal die zorgt voor opgeblazen speakers (de lagere crestfactor) blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-09 21:47

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Wat is een leuk soldeerstation voor een lage prijs liefst <€50 .
Soldeer soms eens iets kleins (pinnetjes op Arduino ofzo), maar daar is mijn soldeerbout niet echt geschikt voor (te grote punt).

Heb wel wat gezien op Conrad, maar weet niet waar ik op moet letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

(jarig!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Iemand een idee wat die condensatoren bij IN+ en IN- doen? Als ik ze beide aansluit(ongeacht de waarde) dan komt er geen geluid uit de versterker. Werkt dit pas als IN+ onder het niveau van IN- komt ofzo?

Ik heb nu 50k weerstand IN- naar GND en 50k + 100n in serie naar IN+.
Direct uit het RC filter van de microcontroller PWM(4n7+3k9).

Dit werk prima, maar ik hoor hier en daar nog wel een "hisss" en voor mijn gevoel moet een 8 Ohm 2Watt speaker veel luider kunnen.

Kan ik op een of andere manier die hiss er uit halen? Er zit al een 1µF keramische cap op de ingang en 100µF elco er voor.

Afbeeldingslocatie: http://www.zenitron.com.tw/userfiles/zenitron/Newsletter/N_201312/DIODES%203.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 28-09-2015 19:09 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

(jarig!)
Dat zijn AC-koppelcondensatoren (of: DC-blokkeercondensatoren). Die zorgen ervoor dat alleen AC wordt doorgegeven naar de versterker en er nooit DC bias op de speaker komt te staan. Dan fik je namelijk aardig snel een spoel eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
En ze vormen samen met de input weerstand een eerste orde hoogdoorlaatfilter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Vandaar dat de speaker warm werd! :+

De werking was ik mij bewust van, maar waarom doet de speaker/versterker helemaal niets zodra die caps er op beiden zitten? Als ik ze op een van de twee doe gaat het goed.. :F

Een 56k + 100n combinatie zou als high pass alles onder de 28Hz moeten wegfilteren:
code:
1
1/(2*pi*50e3*100e-9) = 31.8 Hz

Het eerste orde low pass filter dat ik daarvoor gebruik om van PWM signaal audio te maken heeft een kantelfrequentie van:
code:
1
1/(2*pi*3.9e3*4.7e-9) = 8682 Hz

De helft van de sample frequentie.

Close loop gain is nu dus:
code:
1
300k/50k = 6 (dB?)

Want:
code:
1
Gv            Closed-loop Gain                    VDD = 2.8V to 5V     300K/Rin   V/V

6dB = 2x dus met een ingang van 3,3Volt piek heb je max 6,6Volt Wat het clippen bij hoge intensiteit van het geluid verklaard. Waarschijnlijk heb ik het hier fout en is de versterking eerder 6*3,3 = 19,8V maar als ik dat toepas en de weerstand verhoog naar bijvoorbeeld 200k Ohm(=300/5*3,3 = 1.5 gain) dan komt er nauwelijks geluid uit. [edit] Als ik de originele audioclips bekijk dan zitten die blijkbaar op 0.5dB. Dat zou dus naar 1dB moeten voor maximum volume..

Iemand die hier doorheen prikt? :)

[ Voor 84% gewijzigd door LED-Maniak op 28-09-2015 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

(jarig!)
Weet iemand waar je gemakkelijk aan freesbaar koper kunt komen (voor het maken van bus bars e.d.)?

Ik heb een toepassing waar ik >200A door een printplaatje heen moet gooien en de warmtecamera zegt dat mijn kopervlakken dit niet fijn vinden. Ik heb de neiging om een 2-3mm dikke koperen plaat te kopen en gewoon op het kopervlak te solderen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Voorheen heb ik eigenlijk altijd met aluminium bus bars gewerkt, maar die zijn niet soldeerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Is er ook koper dat je niet kan frezen dan? :P

Op ebay verkopen ze het(uiteraard :+).
http://www.ebay.com/itm/3...71858?hash=item1c421b5552.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Kan je niet gewoon de traces vertinnen? Of is dat niet genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

(jarig!)
LED-Maniak schreef op maandag 28 september 2015 @ 20:31:
Is er ook koper dat je niet kan frezen dan? :P
Interessant genoeg... ja! Koper is net als aluminium een materiaal dat broos wordt bij zowel verhitten als vervormen, dus helemaal puur koper (roodkoper) heeft de neiging freesmachines te laten vastlopen doordat het als een soort kauwgum tussen de snijvlakken gaat zitten. Idealiter wil je voor frezen dus iets dat tussen koper en messing in zit.
Op ebay verkopen ze het(uiteraard :+).
http://www.ebay.com/itm/3...71858?hash=item1c421b5552.
Zou alleen wel fijn zijn als ik het redelijk snel binnen kan hebben...

@lutkeveld: nee, daarmee haal ik niet genoeg capaciteit. Er moet 200A doorheen, momenteel gaat m'n printje al over de 100 graden met 80A. Niet dat ik dat niet verwacht had, ik had alleen geen rekening gehouden met zoveel stroom...

[ Voor 13% gewijzigd door mux op 28-09-2015 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
mux schreef op maandag 28 september 2015 @ 20:41:
[...]

Interessant genoeg... ja! Koper is net als aluminium een materiaal dat broos wordt bij zowel verhitten als vervormen, dus helemaal puur koper (roodkoper) heeft de neiging freesmachines te laten vastlopen doordat het als een soort kauwgum tussen de snijvlakken gaat zitten. Idealiter wil je voor frezen dus iets dat tussen koper en messing in zit.
Dan moet je beter smeren. :)
Aluminium smeer je met IPA. koper met een paar drupjes snijolie(ooit een bus van loctite gekocht). Werkt prima.
[...]

Wat voor LxB ben je naar op zoek? 4x16x0.8mm strip heeft al een 200A rating. 0.8mm ga je zo doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Messing een optie? Dat is wel heel makkelijk bewerkbaar.

Ik heb nog ergens een stuk koelblok van koper liggen, lijkt mij prima bewerkt baar...

Maar kan je niets met een koperen verwarmingsbuis?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

[...]

[...]

@lutkeveld: nee, daarmee haal ik niet genoeg capaciteit. Er moet 200A doorheen, momenteel gaat m'n printje al over de 100 graden met 80A. Niet dat ik dat niet verwacht had, ik had alleen geen rekening gehouden met zoveel stroom...
Ietsje korter bij, uit Duitsland, klik!, maar ik gok dat er binnen NL ook wel webwinkels te vinden zijn als je bepaalde legeringen zoekt?

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Of bij de hobbyzaak voor huisvrouwen: http://www.sieradenfourni...en-strip-150-x-7-x-1-5mm/

Dat spul is echt overal te koop. Zoeken naar "koper platstaf" of "koper strip" geeft je best wel veel shops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

[...]

Tja, als je het door zo'n spindel op 15.000 rpm met een klein dremel achtig freesje doet wel ja. Op een normale frees met 1500 rpm met een 2-snijder loopt dat niet zo snel vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Die machine op ijlgang met minimum aantal toeren(7k of zo?) en kleine voorzet laten lopen dus.. Smeren niet vergeten.

Oh en bij electro groothandels kan je het ook krijgen. Dat spul wordt daar veel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

(jarig!)
LED-Maniak schreef op maandag 28 september 2015 @ 20:43:
Dan moet je beter smeren. :)
Aluminium smeer je met IPA. koper met een paar drupjes snijolie(ooit een bus van loctite gekocht). Werkt prima.
Ik had de hoop om m'n x-carve bij MQL of smeringsloos te houden... Ik bedoel, als het niet anders kan: tuurlijk. Maar als ik het kan vermijden, liever niet smeren :)
Wat voor LxB ben je naar op zoek? 4x16x0.8mm strip heeft al een 200A rating. 0.8mm ga je zo doorheen.
ca. 50x100mm. Omdat het op een kopervlak moet dat her en der gaten heeft en relatief lang is wil ik liever wat extra dikte als het even kan. Wellicht is 1-1.5mm al genoeg.

In NL is alleen metaalwinkel.nl zo snel te vinden.
C.44 schreef op maandag 28 september 2015 @ 20:44:
Ietsje korter bij, uit Duitsland, klik!, maar ik gok dat er binnen NL ook wel webwinkels te vinden zijn als je bepaalde legeringen zoekt?
Helemaal niet aan gedacht, ebay heeft natuurlijk ook niet-chinese winkels :P Dit is een goede optie!
memphis schreef op maandag 28 september 2015 @ 20:47:
Tja, als je het door zo'n spindel op 15.000 rpm met een klein dremel achtig freesje doet wel ja. Op een normale frees met 1500 rpm met een 2-snijder loopt dat niet zo snel vol.
Helaas wil ik er wel details van sub-1mm uit halen. Je komt niet om de hoge toerentallen uit als je een beetje vooruit wilt komen...

Als ik gewoon een vlak stuk plaat er tegenaan zou kunnen gooien, hoef ik het natuurlijk niet te frezen.

Wat reageren jullie snel :P ik kan niet snel genoeg typen om overal op te reageren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Uit de Shapeoko wiki:

Speed: 10
Depth Increment: 0.015"

link

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
LED-Maniak schreef op maandag 28 september 2015 @ 19:12:
Vandaar dat de speaker warm werd! :+

De werking was ik mij bewust van, maar waarom doet de speaker/versterker helemaal niets zodra die caps er op beiden zitten? Als ik ze op een van de twee doe gaat het goed.. :F

Een 56k + 100n combinatie zou als high pass alles onder de 28Hz moeten wegfilteren:
code:
1
1/(2*pi*50e3*100e-9) = 31.8 Hz

Het eerste orde low pass filter dat ik daarvoor gebruik om van PWM signaal audio te maken heeft een kantelfrequentie van:
code:
1
1/(2*pi*3.9e3*4.7e-9) = 8682 Hz

De helft van de sample frequentie.

Close loop gain is nu dus:
code:
1
300k/50k = 6 (dB?)

Want:
code:
1
Gv            Closed-loop Gain                    VDD = 2.8V to 5V     300K/Rin   V/V

6dB = 2x dus met een ingang van 3,3Volt piek heb je max 6,6Volt Wat het clippen bij hoge intensiteit van het geluid verklaard. Waarschijnlijk heb ik het hier fout en is de versterking eerder 6*3,3 = 19,8V maar als ik dat toepas en de weerstand verhoog naar bijvoorbeeld 200k Ohm(=300/5*3,3 = 1.5 gain) dan komt er nauwelijks geluid uit. [edit] Als ik de originele audioclips bekijk dan zitten die blijkbaar op 0.5dB. Dat zou dus naar 1dB moeten voor maximum volume..

Iemand die hier doorheen prikt? :)
Ik ben bang dat het ondergesneeuw is maar ik hoop dat er toch iemand is die mijn raadsel kan oplossen.

Waarom werkt dit schema niet:
Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/lzqywiomn/Screen_Shot_2015_09_29_at_00_42_30.png

Ingang is 18.625Hz PWM, 3v3 van microcontroller.

Haal in C15 weg en sluit R19 direct aan op GND dan komt er wel geluid uit.

[ Voor 57% gewijzigd door LED-Maniak op 29-09-2015 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Welke chip zit daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Kijk even een pagina terug, een link naar de PDF

Als ik kijk naar de interne blokschema lijkt het een balanced input. Ik denk dat de condensator hiermee de interne opamp van de massa ontkoppelt en daardoor de opamp de weg kwijt raakt. Lijkt dus een foutje in het schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
LED-Maniak schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 00:46:
[...]

Ik ben bang dat het ondergesneeuw is maar ik hoop dat er toch iemand is die mijn raadsel kan oplossen.

Waarom werkt dit schema niet:
[afbeelding]

Het je de mogelijkheid om eens met een oscilloscoop te kijken wat er met het ingangssignaal gebeurt?
Het lijkt erop dat de low en high pass filters werken als filter welke er voor zorgt dat er een dc spanning word gecreëerd, welke dus geblokkeerd worden door de Ci.

Heb je tevens eens gekeken wat de minimale Ri moet zijn. Kon het in de datasheet niet vinden maar in het reken voorbeeld namen ze 150k als Ri. De jouwe is 3 x zo laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
PAM8304.
memphis schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 07:47:
Kijk even een pagina terug, een link naar de PDF

Als ik kijk naar de interne blokschema lijkt het een balanced input. Ik denk dat de condensator hiermee de interne opamp van de massa ontkoppelt en daardoor de opamp de weg kwijt raakt. Lijkt dus een foutje in het schema.
Ik heb het "typical application" schema gebruikt.

Dit is het blokschema:
Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/yoympgk6t/Capture.png
MdBruin schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 09:06:
[...]

Het je de mogelijkheid om eens met een oscilloscoop te kijken wat er met het ingangssignaal gebeurt?
Het lijkt erop dat de low en high pass filters werken als filter welke er voor zorgt dat er een dc spanning word gecreëerd, welke dus geblokkeerd worden door de Ci.

Heb je tevens eens gekeken wat de minimale Ri moet zijn. Kon het in de datasheet niet vinden maar in het reken voorbeeld namen ze 150k als Ri. De jouwe is 3 x zo laag.
Helaas niet ;(
Minimumwaarde kan ik niet vinden. Ik dacht dat het een standaard inverterende opamp was. 50k lijkt mij(zie eerdere berekening) wel te laag. Dan heb je 6x versterking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Zoals reeds gezegd, eerst die 50k vervangen door 150k
ik vermoed dat dit het probleem is. Een simpel RC filtertje is onvoldoende om de gigantische 18kHz component weg te filteren en ik vermoed dat de PWM modulator in de versterker hier ernstig van in de war raakt. Sluit eens een andere audio bron aan zoals een toon generator, mp3 spelertje of zoiets en kijk of het geluid dan wel goed is.
Een google image search geeft verschillende schema's voor deze chip en overal zit de cap er in, dus dat moet echt wel goed zijn. Controleer voor de zekerheid je cap en de verbindingen nog even, misschien maakt iets niet goed contact. Heb je niet per ongeluk een 100picoF cap gepakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Niet per ongeluk pinnen verwisseld? Ik zie ook een /SD pin, naast de In-...

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

(jarig!)
Nog wat follow-up over de koperen plaatjes: ik heb uiteindelijk koperen etsplaatjes bij een kunsthandel gekocht. Ik kwam erachter dat etsplaatjes zowel harder (=beter freesbaar) als vlakker zijn dan koperen plaat elders. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:58
Ligt de douane dwars of wat? Ik heb in mei 2 verschillende versies LM317 besteld (TO220 en TO92 behuizing), nooit ontvangen. Begin augustus nogmaals laten versturen. In dezelfde week ook 2 bestellingen gedaan in China. Deze beide bestellingen zijn al sinds begin van de maand ofzo binnen, de LM317's niet. Vind het wel opvallend dat het van 2 verschillende aanbieders nog steeds niet binnen is gekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mux schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 22:33:
Nog wat follow-up over de koperen plaatjes: ik heb uiteindelijk koperen etsplaatjes bij een kunsthandel gekocht. Ik kwam erachter dat etsplaatjes zowel harder (=beter freesbaar) als vlakker zijn dan koperen plaat elders. Ben benieuwd!
Heb je het dan gewoon (rood) koper of wat men vaak 'geel koper' noemt (= messing / brass) ?

Weerstand:
Copper: 1.724x10-8 Ωm
Brass: 5.9x10-8 - 7.1x10-8 Ωm
bron
Voor thermische geleiding is messing ook VEEL slechter.

Imho, puur koper = puur koper. Bij elke legering om de hardheid te verbeteren ga je fors inleveren op andere eigenschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
U
Pizza_Boom schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 22:54:
Ligt de douane dwars of wat? Ik heb in mei 2 verschillende versies LM317 besteld (TO220 en TO92 behuizing), nooit ontvangen. Begin augustus nogmaals laten versturen. In dezelfde week ook 2 bestellingen gedaan in China. Deze beide bestellingen zijn al sinds begin van de maand ofzo binnen, de LM317's niet. Vind het wel opvallend dat het van 2 verschillende aanbieders nog steeds niet binnen is gekomen...
Mijn pcbs zijn ook al 5 weken ondsrweg terwijl later bestelde zaken wel binnen zijn...

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobV schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 23:13:
U
[...]

Mijn pcbs zijn ook al 5 weken ondsrweg terwijl later bestelde zaken wel binnen zijn...
Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/aztki6t67/mini_ghz.jpg

of dan komt eindelijk je bestelling binnen, zit er net 1 dingetje te weinig in het pakje.
ik heb vandaag even lopen vloeken.
'nee mijnheer de chinees, ik wil geen geld terug, ik wil 1 st dezelfde antenne' :+

• mux

mux

99% efficient!

(jarig!)
Ploink schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 23:05:
[...]

Heb je het dan gewoon (rood) koper of wat men vaak 'geel koper' noemt (= messing / brass) ?

Weerstand:
Copper: 1.724x10-8 Ωm
Brass: 5.9x10-8 - 7.1x10-8 Ωm
bron
Voor thermische geleiding is messing ook VEEL slechter.

Imho, puur koper = puur koper. Bij elke legering om de hardheid te verbeteren ga je fors inleveren op andere eigenschappen.
Het is koudgewalst roodkoper, dus gehard zonder alloying.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:48

BoAC

Memento mori

RobV schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 23:13:
U
[...]

Volgens mij is transport op dit moment gewoon traag. Ik heb precies hetzelfde..

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:40
Ik ben vandaag eens begonnen met het "ontwerpen" van een PCB met de makkelijkste service die ik kon vinden, 123d circuits. Volgens mij zien de printjes er wel redelijk uit, maar ik zou graag van jullie, de experts, eventuele kritiek ontvangen.

De printjes gaan dienst doen in een Robotische Hand die ik en een vriend van mij op dit moment aan het bouwen zijn voor ons PWS. Het idee is dat het sender bordje de data van vijf (zelf maak) buig sensoren opvangt en doorstuurt naar het receiver bordje. Deze vertaalt de data dan weer naar een beweging die de servo's moeten maken om de vingers te laten bewegen.

Bij het Sender printje komt aan J6 een 9v batterij te hangen en aan J8 een buck converter die dan van de 9v 3.3v maakt welke aan J7 vastgemaakt wordt zodat de ESP8266 voeding krijgt.

Bij het Receiver printje komt aan J3 de 9v Batterij en twee buck converters. Eentje hiervan wordt ingesteld op 5v voor de servo's en komt aan J2 te hangen. De ander wordt ingesteld op 3.3v en komt aan j1 te zitten.

De ontwerpen staan hier: https://123d.circuits.io/users/310726/designs

• Pizza_Boom
Dit moet een printplaat voorstellen?

Al 1 ding dat mij op valt: je GND en VCC bij het senderboardje z'n ESP sluit je kort. Verder vind ik het nog wel redelijk rommelig, zeker op de receiver. Dubbele lijnen, verbindingen en daarna nog een heel stuk dat lijnen parallel lopen.

• LED-Maniak
BoAC schreef op woensdag 30 september 2015 @ 07:15:
[...]

Volgens mij is transport op dit moment gewoon traag. Ik heb precies hetzelfde..
Nee hoor geen probleem hier. Van dealextreme en ebay heb ik alles lightning speed binnen 1.5 week met china post in huis. Dus blijkbaar worden jullie zendingen vertraagd om die van mij hier sneller te krijgen :P

• LED-Maniak
Pizza_Boom schreef op woensdag 30 september 2015 @ 11:25:

Al 1 ding dat mij op valt: je GND en VCC bij het senderboardje z'n ESP sluit je kort. Verder vind ik het nog wel redelijk rommelig, zeker op de receiver. Dubbele lijnen, verbindingen en daarna nog een heel stuk dat lijnen parallel lopen.
Je moet doorklikken grapjas :P

https://123d.circuits.io/...hand-receiver-unit-v1#pcb

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 11:53
Dat had ik ook niet door, toen ik er daarnet naar keek, hoor :p

• Pizza_Boom
Oh, lol. Bij die LED net geeft, zou ik de lijn van boven naar onder links, ook naar de linkerkant van de pinnen brengen. Hierdoor ben je de kruising kwijt. Die blauwe lijn zou ik volledig boven J1 langs leggen, de blauwe lijn onder zou ik onderlangs proberen te trekken. Zo kan je op 1 zijde blijven.

• ProAce
Pizza_Boom schreef op woensdag 30 september 2015 @ 11:25:

Zoals LED al zei, moet je even doorklikken naar de pcb weergave.

Het schema lijkt niks van te kloppen maar is wel goed aangesloten. Het progamma accepteert het niet als ik zelf pcb lijntjes ga tekenen maar wilde per se dat ik de lijntjes in het schema tekende.

• Pizza_Boom
ProAce schreef op woensdag 30 september 2015 @ 12:46:
[...]

Zoals LED al zei, moet je even doorklikken naar de pcb weergave.

Het schema lijkt niks van te kloppen maar is wel goed aangesloten. Het progamma accepteert het niet als ik zelf pcb lijntjes ga tekenen maar wilde per se dat ik de lijntjes in het schema tekende.
Heb je mijn bericht boven je gezien? ;)

• ProAce
Pizza_Boom schreef op woensdag 30 september 2015 @ 12:48:
[...]
Heb je mijn bericht boven je gezien? ;)
Oeps, gemist. Ga het aanpassen!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Mocht er nog iemand plannen voor een GPS/microcontroller projectje hebben, Navspark heeft weer een leuke give-away:
http://navspark.mybigcomm...mini-uart-to-usb-adapter/
Gratis voor 10 dollar verzendkosten.

Verwijderd

mcDavid schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:23:
Mocht er nog iemand plannen voor een GPS/microcontroller projectje hebben, Navspark heeft weer een leuke give-away:
tnx.. heb een setje besteld :P

• ProAce

• BladeSlayer1000
  • Laatst online: 17-09 20:36
Probeer dit soort verbindingen te voorkomen (in bestand: https://123d.circuits.io/...hand-receiver-unit-v1#pcb), vooral als er een al bestaande pad in de buurt zit:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/zsk6mx.png

Ik heb al te vaak meegemaakt bij diverse PCB fabrieken dat dit soort verbindingen mislukken.

Bij de 2.2K weerstand aan de linker kant, maak je ook zo'n zelfde verbinding, waarom ga je niet direct naar de via toe? Die zit er tenslotte vlak naast.

• ProAce
BladeSlayer1000 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 19:03:
Probeer dit soort verbindingen te voorkomen (in bestand: https://123d.circuits.io/...hand-receiver-unit-v1#pcb), vooral als er een al bestaande pad in de buurt zit:
[afbeelding]

Ik heb al te vaak meegemaakt bij diverse PCB fabrieken dat dit soort verbindingen mislukken.

Bij de 2.2K weerstand aan de linker kant, maak je ook zo'n zelfde verbinding, waarom ga je niet direct naar de via toe? Die zit er tenslotte vlak naast.
Gefixed, ik zit dan te twijfelen of de verbinding wel goed gaat, uiteraard maakt dit geen zak uit, maar dat andere voelt toch vertrouwder aan of iets dergelijks.

• BladeSlayer1000
ProAce schreef op woensdag 30 september 2015 @ 19:16:
[...]

Gefixed, ik zit dan te twijfelen of de verbinding wel goed gaat, uiteraard maakt dit geen zak uit, maar dat andere voelt toch vertrouwder aan of iets dergelijks.
Een verbinding tussen een via, en trace gaat in 99,99% van de gevallen wel goed. Meestal mislukt het bij een verbinding van trace, naar trace. Dus je zit hierbij wel goed.

• Ploink
ProAce schreef op woensdag 30 september 2015 @ 12:46:
[...]
Het schema lijkt niks van te kloppen maar is wel goed aangesloten.
Bij PCB ontwerp begin je met het schema duidelijk te tekenen. Het is zo slordig dat je niet kan zien welke lijntjes waarmee verbonden zijn. Zowel de ontwerper als de software kunnen dan heel gemakkelijk fouten maken en een ander snapt er al helemaal geen hout van. Dit is onacceptabel.

Software kun je eenvoudig aanpassen als je een bug ontdekt, maar bij hardware moet je vanaf het eerste begin heel secuur te werk gaan om teleurstellingen in het eindresultaat te voorkomen.

Ik zie een paar hele kleine gaatjes in je ontwerp.... Meet de dikte van component pinnen op met een schuifmaat en zorg dat het ruim past, dus neem een paar tienden extra. Let ook op dat er voldoende koper rondom het gat zit om aan te solderen.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Die printsporen liggen wel heel erg dicht op elkaar.
Ik weet niet waar je de printjes laat maken, maar meestal is er een clearance eis tussen spoortjes.

Ik mis in het schema condensatoren om de stroompieken in voedingsspanning op te vangen, en contactdender tegen te gaan.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• ProAce
Ploink schreef op woensdag 30 september 2015 @ 22:24:
[...]

Bij PCB ontwerp begin je met het schema duidelijk te tekenen. Het is zo slordig dat je niet kan zien welke lijntjes waarmee verbonden zijn. Zowel de ontwerper als de software kunnen dan heel gemakkelijk fouten maken en een ander snapt er al helemaal geen hout van. Dit is onacceptabel.

Software kun je eenvoudig aanpassen als je een bug ontdekt, maar bij hardware moet je vanaf het eerste begin heel secuur te werk gaan om teleurstellingen in het eindresultaat te voorkomen.

Ik zie een paar hele kleine gaatjes in je ontwerp.... Meet de dikte van component pinnen op met een schuifmaat en zorg dat het ruim past, dus neem een paar tienden extra. Let ook op dat er voldoende koper rondom het gat zit om aan te solderen.
De schema's heb ik opgeruimd, zo goed en kwaad als dat ging. Qua grote van de pads en de gaten kan ik hier niks aanpassen, dan zal ik naar een echter/moeilijker ontwerp programma moeten ben ik bang.
Onbekend schreef op woensdag 30 september 2015 @ 22:34:
Die printsporen liggen wel heel erg dicht op elkaar.
Ik weet niet waar je de printjes laat maken, maar meestal is er een clearance eis tussen spoortjes.

Ik mis in het schema condensatoren om de stroompieken in voedingsspanning op te vangen, en contactdender tegen te gaan.
Volgens het programma kan het, deze geeft het duidelijk aan als het te dicht bij elkaar ligt.
De voeding wordt geleverd door buck converters die die condensatoren al hebben.

Ik ga het eens overzetten naar een nog nader te bepalen echt ontwerp programma...

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:52
ProAce schreef op woensdag 30 september 2015 @ 23:05:
[...]

De schema's heb ik opgeruimd, zo goed en kwaad als dat ging. Qua grote van de pads en de gaten kan ik hier niks aanpassen, dan zal ik naar een echter/moeilijker ontwerp programma moeten ben ik bang.

[...]

Volgens het programma kan het, deze geeft het duidelijk aan als het te dicht bij elkaar ligt.
De voeding wordt geleverd door buck converters die die condensatoren al hebben.

Ik ga het eens overzetten naar een nog nader te bepalen echt ontwerp programma...
Een redelijk simpel pcb programma is eagle.

Wat betreft de condensatoren; de vuistregel is dat ieder ic wat je gebruikt een 100nF cap zo dicht mogelijk bij de vcc van de chip heeft. Dit is per vcc ingang. De atmega328pp smd(arduino dus) heeft 3 vccs, dus moet je 3 caps plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ RobV

deze dagen -10 % op HMI TFT displays
ik heb nog een 3.2 besteld , qua 'visual area gelijk aan de 4.3 versie
incl. shipping nu €20,73
- http://www.itead.cc/

Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/bnh2zircf/nextion_testing2.jpg
een nextion 2.4 + 4.3 :P

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2015 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hebben jullie wel eens 60hz/50hz issues gehad? Een klant mailt net dat hij een aantal kapotte TV's heeft welke vor 220-240v 50hz zijn gemaakt. En ze krijgen daar 60hz.
Maarja, LCD TV , Switch Mode PSU, het eerste wat die dingen doen is gelijkrichten nietwaar? Lijkt mij dat ze met 80hz of 40hz waarschijnlijk hetzelfde presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 14:26:
@ RobV

deze dagen -10 % op HMI TFT displays
ik heb nog een 3.2 besteld , qua 'visual area gelijk aan de 4.3 versie
incl. shipping nu €20,73
- http://www.itead.cc/

[afbeelding]
een nextion 2.4 + 4.3 :P
Dan ben ik zeker te laat want een 3.2" kost incl. shipping naar NL nu $24.42

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-10% coupon code = NationalDay

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/9kpv2m4cf/nextion_testing3.jpg

dit is de 4.3 met een res van 480 x 272 pixels op een oppervlakte van ca.54x95 mm
de 3.2 heeft een res van 480 x 240 pixels op dezelfde oppervlakte dus daar past dit, met dikke
vingers bedienbare keyboard ook op :+

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2015 16:06 . Reden: plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Had ik niet gezien hurrah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Weet iemand hoe je in Eagle een error check kan uitvoeren om te checken of alle verbindingen ook echt zijn gemaakt en niet dat er hier en daar baan nog wat ontbreekt. Ik heb namelijk al eerder gehad dat ergens net klein stukje was vergeten. Bij simpel printje zie je dat meestal wel maar maak zo nu en dan ook iets complexere bordjes en dan is error check wel nodig.

Via de Error check in board mode krijg ik geen melding als ik baan een onderbreek, alleen errors over; overlap, keepout, clearance, etc Moet ik ergens iets inschakelen? Zit dat er helemaal niet in? :?

Vandaag printjes ontvangen en ook 1 baantje haverwegen onderbroken, per ongeluk verwijder of zo, rest van de baan ligt er wel, is ook prima te fixen maar kost weer extra tijd. :(
Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 13:34:

[afbeelding]

dit is de 4.3 met een res van 480 x 272 pixels op een oppervlakte van ca.54x95 mm
de 3.2 heeft een res van 480 x 240 pixels op dezelfde oppervlakte dus daar past dit, met dikke
Zou je daar eens filmpje van willen maken? Ben benieuwd hoe goed dat werkt met je vingers op dit scherm, die van mijn was veel te klein zoals je zag, met nagel ging het enigszins maar pen was eigenlijk wel must.

Die van jou is capacitieve neem ik aan?

[ Voor 31% gewijzigd door mad_max234 op 02-10-2015 16:15 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:51
mad_max234 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 16:10:
Weet iemand hoe je in Eagle een error check kan uitvoeren om te checken of alle verbindingen ook echt zijn gemaakt en niet dat er hier en daar baan nog wat ontbreekt. Ik heb namelijk al eerder gehad dat ergens net klein stukje was vergeten. Bij simpel printje zie je dat meestal wel maar maak zo nu en dan ook iets complexere bordjes en dan is error check wel nodig.
Kan je daar ratsnest niet voor misbruiken gebruiken?
Als die functie gebruikt hebt geeft hij links onderin nog aan hoeveel airwires er zijn. Ervanuitgaande dat je dus alles wilt aansluiten, wat je kàn aansluiten. Zal daar dus een getal staan als een connectie niet volledig is :)

Moet je alleen wel even zoeken waar, maar dat doe ik zelf meestal (als er een paar mm mist, zoals jij omschrijft) door met de Route tool willekeurig overal op het board te klikken tot hij hem ergens vastgrijpt, dan weet je waar je moet zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
mad_max234 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 16:10:

Via de Error check in board mode krijg ik geen melding als ik baan een onderbreek, alleen errors over; overlap, keepout, clearance, etc Moet ik ergens iets inschakelen? Zit dat er helemaal niet in? :?

Vandaag printjes ontvangen en ook 1 baantje haverwegen onderbroken, per ongeluk verwijder of zo, rest van de baan ligt er wel, is ook prima te fixen maar kost weer extra tijd. :(

[...]

Zou je daar eens filmpje van willen maken? Ben benieuwd hoe goed dat werkt met je vingers op dit scherm, die van mijn was veel te klein zoals je zag, met nagel ging het enigszins maar pen was eigenlijk wel must.

Die van jou is capacitieve neem ik aan?
https://learn.sparkfun.co...ayout/checking-for-errors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

CrashOverDrive schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 16:38:
[...]

Kan je daar ratsnest niet voor misbruiken gebruiken?
Als die functie gebruikt hebt geeft hij links onderin nog aan hoeveel airwires er zijn. Ervanuitgaande dat je dus alles wilt aansluiten, wat je kàn aansluiten. Zal daar dus een getal staan als een connectie niet volledig is :)

Moet je alleen wel even zoeken waar, maar dat doe ik zelf meestal (als er een paar mm mist, zoals jij omschrijft) door met de Route tool willekeurig overal op het board te klikken tot hij hem ergens vastgrijpt, dan weet je waar je moet zijn :+
Dat was me nog nooit opgevallen, dat help al heel stuk, jammer dat ik ze nog wel zelf moet zoeken. :+

Raar dat ze dat niet gewoon ook bij de normale error check meenemen en even melding van maakt dat er of losse connecties bestaan.
Bedankt, daar staat inderdaad ook die tip in, had die pagina al eens eerder gelezen maar schijnbaar niet helemaal goed begrepen van die ratsnest.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ja, en dan ben je opeens door je tie wraps heen. Dan maar op de oude manier (ik moest het wel even leren).

(Waar kijk je naar? De achterkant van een custom backlit, laatste foto is voorkant van 2 panelen)

Wikipedia: Cable lacing

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/J0jHGpBl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VTfcHzQl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KvwJuYYl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
RobV schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 14:22:
Ja, en dan ben je opeens door je tie wraps heen. Dan maar op de oude manier (ik moest het wel even leren).

(Waar kijk je naar? De achterkant van een custom backlit, laatste foto is voorkant van 2 panelen)
[...]
Ziet er als gewoonlijk mooi uit! De oude manier, tja..

Ik heb hier nog 2 zakken tiraps liggen, krijg ze iedere keer bij de componenten boer om de hoek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Erg cool die FPGA's alleen jammer dat er zo weinig informatie/tutorials te vinden zijn.

Ik heb een simpele continue adder gemaakt die deelt na x counts. Volgens de timing simulatie kan hij de snelheid perfect aan, alleen het daadwerkelijk simuleren van de data(met waveform) kom ik niet uit en ik kan ook gewoon nergens fatsoenlijk informatie vinden :/

Dit is het geworden:
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/n9eomzckb/Screen_Shot_2015_10_04_at_16_54_56.png

Is er iemand hier die ook toevallig lattice gebruikt en ergens voorbeelden gevonden heeft om een project te simuleren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
LED-Maniak schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 16:57:
Erg cool die FPGA's alleen jammer dat er zo weinig informatie/tutorials te vinden zijn.
http://www.fpga4fun.com/HDL%20tutorials.html

Als ik vanavond thuis ben zoek ik de rest van de tutorials die ik ken effe bij elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Thanks, daar ligt het probleem alleen (nog) niet. VHDL/verilog code schrijven kom ik wel achter. Zo heb ik bovenstaande logica ook kunnen schrijven en timing testen.

Alleen het verhaal design -> altice active-hdl simulatie lukt niet en ik kan er totaal geen documentatie van vinden _die ook echt klopt_. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo heb ik het nog geleerd.. ' enige' tijd geleden, tijdens praktijkles 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Verwijderd schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 17:42:
[...]

zo heb ik het nog geleerd.. ' enige' tijd geleden, tijdens praktijkles 8)
wow, geleerd... dus NIET van youtube? stoer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Was in mijn tijd ook een standaard onderdeel van de praktijklessen. Heb nogal wat boompjes gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik heb degree in software engineering, dus wij waren andere dingen aan het maken tijdens de praktijklessen. Maar nu zou ik toch af en toe wel wat willen leren van een pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 17:52
mad_max234 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 16:46:
[...]

Dat was me nog nooit opgevallen, dat help al heel stuk, jammer dat ik ze nog wel zelf moet zoeken. :+
Wat je kunt doen is heel ver uitzoomen en dan proberen te routen. Dan pakt hij automatisch een van je nog niet geroute connections. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:45
Aahh, kabelbomen. Dat heb ik ook nog moeten leren op school. Hoe vaak die bij mij niet is afgekeurd omdat de ader/kabel niet op dezelfde plek eruit kwam als dat ie erin ging. De boom zo ontwerpen dat er geen enkele kruising in zit... Dat waren nog eens tijden :P

Maar voor een eerste keer ziet ie er goed uit en leuk om te zien! De voorkant ziet er absoluut strak uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/r3n0q8mwt/smelly_5.jpg

hmmm.. ik ruik iets, niet erg lang plezier van gehad :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Iemand enig idee van een manier om vloeibaar alcohol te detecteren? Isopropanol of isopropyl? Er zit geen zout in, dus een normale vloeistofmeter gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 21:46
LED-Maniak schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 17:30:
Thanks, daar ligt het probleem alleen (nog) niet. VHDL/verilog code schrijven kom ik wel achter. Zo heb ik bovenstaande logica ook kunnen schrijven en timing testen.

Alleen het verhaal design -> altice active-hdl simulatie lukt niet en ik kan er totaal geen documentatie van vinden _die ook echt klopt_. ;(
Deze tutorial al gezien ?
https://eewiki.net/displa...esign+Test+Bench+Tutorial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Vuikie schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 10:43:
Maar voor een eerste keer ziet ie er goed uit en leuk om te zien! De voorkant ziet er absoluut strak uit!
Bedankt! Ik kan niet wachten totdat mijn schakelaars en PCB's binnen zijn om het allemaal af te kunnen monteren. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 11:32:
[afbeelding]

Yikes! Enig idee wat er precies 't loodje heeft gelegd? Er bestaan btw ook varianten met ventilatortje, wellicht dat dat had geholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Yep! Na heel erg veel frustratie heb ik een testbench file kunnen maken en ontdekt dat de originele logica die ik heb gemaakt nergens op slaat :+ . Logica wordt natuurlijk per klok tegelijk verwerkt dus je kan niet een deling en optelling van hetzelfde ding parallel laten verlopen..

FPGA is wel erg gaaf maar als je er in duikt een wereld op zich en andere mindset/opbouw dan een microcontroller.

Ik heb nu een 14-bit adder die net wel/net niet de snelheid aankan die ik nodig heb. Dus die zal ik denk ik moeten splitten in twee delen.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 05-10-2015 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C.44 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 12:01:
[...]

Yikes! Enig idee wat er precies 't loodje heeft gelegd? Er bestaan btw ook varianten met ventilatortje, wellicht dat dat had geholpen?
ik heb dat ding amper belast (max .6 A) en had eerder verwacht dat die chinese 'hardwell' het zou begeven.. maar die werkt gewoon nog.
naja.. ik heb die chinees een briefje gestuurd met mijn bevindingen (toch zonde U$23,-) en voor nood hang ik even een stepdown printje eraan. 8)

update Chinees heeft al gereageerd en bied aan om een nieuwe te sturen _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2015 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 12:10:
[...]

ik heb dat ding amper belast (max .6 A) en had eerder verwacht dat die chinese 'hardwell' het zou begeven.. maar die werkt gewoon nog.
naja.. ik heb die chinees een briefje gestuurd met mijn bevindingen (toch zonde U$23,-) en voor nood hang ik even een stepdown printje eraan. 8)
Da's inderdaad niet veel, zeker niet iets waar je een fan bij nodig zou moeten hebben. Ik kan uit de foto's niet precies zien welk component het probleem is, ben benieuwd wat de verkoper zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 22:28

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

C.44 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 12:25:
[...]

Da's inderdaad niet veel, zeker niet iets waar je een fan bij nodig zou moeten hebben. Ik kan uit de foto's niet precies zien welk component het probleem is, ben benieuwd wat de verkoper zegt.
Lijkt wel of C17 het loodje heeft gelegd maar volgens mij is het een ander component dat er naast zit.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C.44 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 12:25:
[...]

dat moderne spul is niks joh .. gewoon weer even een delta erbij gezet, die doen het altijd :+

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/zc0hfd3a5/oldskool.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:15

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 13:34:

[afbeelding]

Hmm de coupon lijkt niet meer te werken...was ie tot gisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in de mailing staat van 1 tot 7 oct ' During the holiday, 10% off for everything on iMall'

* update.. idd lijkt niet (meer) te werken :?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2015 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
Pizza_Boom schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 11:43:
Iemand enig idee van een manier om vloeibaar alcohol te detecteren? Isopropanol of isopropyl? Er zit geen zout in, dus een normale vloeistofmeter gaat niet werken.
Ik heb ooit een sensor gemaakt die 50ppb alcohol damp in de lucht kon ruiken 8) maar dat is niet wat je bedoelt denk ik. Moet je een vloeistof nivo detecteren, een concentratie of wat bedoel je precies?
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 11:32:
[afbeelding]

Ik ben ook nieuwsgierig uit welk onderdeel de rook ontsnapt is en waarom. Misschien is er nog iets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ploink schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 15:46:
Ik heb ooit een sensor gemaakt die 50ppb alcohol damp in de lucht kon ruiken 8) maar dat is niet wat je bedoelt denk ik. Moet je een vloeistof nivo detecteren, een concentratie of wat bedoel je precies?
Vloeistof niveau meten is in principe het idee. Het gaat hier over 99%+ puur alcohol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

een dobber? Zo doen ze dat ook in een reservoir van de ruiderwisser vloeisof. Een dobber in een buisje die een inductieverandering geeft.

[ Voor 6% gewijzigd door memphis op 05-10-2015 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:31
LED-Maniak schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 16:57:

Ik heb een simpele continue adder gemaakt die deelt na x counts. Volgens de timing simulatie kan hij de snelheid perfect aan, alleen het daadwerkelijk simuleren van de data(met waveform) kom ik niet uit en ik kan ook gewoon nergens fatsoenlijk informatie vinden :/

Is er iemand hier die ook toevallig lattice gebruikt en ergens voorbeelden gevonden heeft om een project te simuleren? :)
Had mijn hulp als eens aangeboden... Lattice heeft 2% van de markt, dus als je opzoek gaat naar informatie kom je voornamelijk op Xilinx en Altera uit. Met Altera kan ik je van dienst zijn ;)

PS: Het is overigens ook zo dat je VHDL of Verilog voor het Lattice device kan simuleren in de (gratis) ModelSim Altera Starter Edition. Hiermee kan je prima je sources en de output verifieren en dit verder in de Lattice chip die je op het oog hebt gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door kdeboois op 05-10-2015 16:48 . Reden: Workaround toegevoegd ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
memphis schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 16:30:
een dobber? Zo doen ze dat ook in een reservoir van de ruiderwisser vloeisof. Een dobber in een buisje die een inductieverandering geeft.
Heb je daar een voorbeeld van? (extern linkje ofzo) Ik zit met hele beperkte, continue wisselende ruimte. Iets inbouwen is dus geen optie, want ik heb niets om iets in te bouwen.
edit:
het is trouwens een wens van mijn kant, als het niet mogelijk is binnen het redelijke, houdt het op

[ Voor 19% gewijzigd door Pizza_Boom op 05-10-2015 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:40
mcDavid schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:23:
Ik heb ook zo'n setje besteld, maar niet goed genoeg gelezen! 8)7 Je moet er nl. ook een actieve antenne van $9 bij bestellen en dat heb ik dus niet gedaan. Zojuist leverancier gevraagd of de bestelling al weg is of dat ze er een antenne bij kunnen doen. Zo niet, dan zal ik een extra bestelling moeten doen, met wederom bezorgkosten. Weg voordeel van een freebie .....
Dus ik dacht ik kijk even bij Ali naar actieve antennes. Op de website van NavSpark had ik al gezien dat zo'n antenne een berg specs heeft waarvan ik niet kan inschatten welke daarvan kritisch zijn.

PATCH ANTENNA SPEC
Frequency : 1560MHz ~ 1590MHz
VSWR : 1.3 @ 1580MHz
Bandwidth : 30MHz
Polarization : RHCP

AMPLIFIER MODULE Module SPEC
Noise Figure : 1.5dB typical
Gain : 12dB typical
VSWR : 2.0 max
DC Voltage : 2.7V ~ 5.5V
DC Current : 6+/-3 mA

MECHANICAL SPEC
Size : 34.4mm x 29mm x 8.9 mm
Connector : I-PEX, U.FL
RF Cable : 1.37mini coaxial cable 25cm

Nu vind ik genoeg antennes, maar geen een met precies bovenstaande specs. Sommige zijn duidelijk: voltage en connector bijvoorbeeld. Andere zijn voor mij niet duidelijk.
Ik vind antennes met frequentie 1575 - 1610, met een hogere GAIN (lijkt me beter), grotere bandbreedte (lijkt me beter), kleinere VSWR (lijkt me beter). Zijn die ook zomaar te gebruiken?

M.a.w. welke specs zijn kritisch en welke niet? Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C.44

C.44

Pizza_Boom schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 16:43:
[...]
Heb je daar een voorbeeld van? (extern linkje ofzo) Ik zit met hele beperkte, continue wisselende ruimte. Iets inbouwen is dus geen optie, want ik heb niets om iets in te bouwen.
edit:
het is trouwens een wens van mijn kant, als het niet mogelijk is binnen het redelijke, houdt het op
Misschien is het een idee om eens naar een capacitive fluid sensor concept te kijken? Geen idee in hoeverre dat werkt met alcohol maar met gewoon kraanwater werkt 't best aardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Pizza_Boom schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 16:43:
[...]
edit:
capacitief dus....
http://www.ebora.nl/niveau-meting-clm-36.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:31
Pizza_Boom schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 16:11:
[...]
Vloeistof niveau meten is in principe het idee. Het gaat hier over 99%+ puur alcohol
Deze sensor kan je boven de vloeistof hangen en meet de afstand tot het oppervlak.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DurkVell schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 16:53:
[...]

Ik heb ook zo'n setje besteld, maar niet goed genoeg gelezen! 8)7 Je moet er nl. ook een actieve antenne van $9 bij bestellen en dat heb ik dus niet gedaan. Zojuist leverancier gevraagd of de bestelling al weg is of dat ze er een antenne bij kunnen doen. Zo niet, dan zal ik een extra bestelling moeten doen, met wederom bezorgkosten. Weg voordeel van een freebie .....
Dus ik dacht ik kijk even bij Ali naar actieve antennes. Op de website van NavSpark had ik al gezien dat zo'n antenne een berg specs heeft waarvan ik niet kan inschatten welke daarvan kritisch zijn.

PATCH ANTENNA SPEC
Frequency : 1560MHz ~ 1590MHz
VSWR : 1.3 @ 1580MHz
Bandwidth : 30MHz
Polarization : RHCP

AMPLIFIER MODULE Module SPEC
Noise Figure : 1.5dB typical
Gain : 12dB typical
VSWR : 2.0 max
DC Voltage : 2.7V ~ 5.5V
DC Current : 6+/-3 mA

MECHANICAL SPEC
Size : 34.4mm x 29mm x 8.9 mm
Connector : I-PEX, U.FL
RF Cable : 1.37mini coaxial cable 25cm

Nu vind ik genoeg antennes, maar geen een met precies bovenstaande specs. Sommige zijn duidelijk: voltage en connector bijvoorbeeld. Andere zijn voor mij niet duidelijk.
Ik vind antennes met frequentie 1575 - 1610, met een hogere GAIN (lijkt me beter), grotere bandbreedte (lijkt me beter), kleinere VSWR (lijkt me beter). Zijn die ook zomaar te gebruiken?

M.a.w. welke specs zijn kritisch en welke niet? Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
gewoon zo'n ding eraan :9
- http://www.ebay.com/itm/1...%3Dpp%26sd%3D351537638200

ik heb zelf zoiets nog liggen.. we zien het wel

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2015 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-09 10:26
Iemand soms ergens al een mooi touch screen tegen gekomen die max 4,5 op 4,5 cm is?
Kom veel gewonen schermpjes tegen en zijn nog niets een vierkant ook allemaal rechthoekig.
Pagina: 1 ... 43 ... 113 Laatste