Dat is wel in de USA he, daar zijn ze, denk ik dan, wat strenger dan hier.Anthor schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:31:
Het jammere is dat mijn sbm-20 GM tellerbuis op een detonator schijnt te lijken![]()
En dit verhaal op de site van de maker van de kit is ook niet hoopgevend: https://sites.google.com/...traveling-with-the-geiger.
Ik kreeg in Salzburg zelfs moeders appeltaart mee door de douane. Moest hem alleen even open maken.
Okee, het was wel rond kerst, maar toch.
Ik heb wel eens met vreemde meetapparatuur in de handbagage gevlogen. Vonden ze raar. Kijken. Vragen wat het is. Doekje er langs om te detecteren op explosieven. Niets gevonden... ik mocht weer verder. Vooral niet zenuwachtig zijn. Die mensen doen maar gewoon hun werk.Anthor schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:31:
Het jammere is dat mijn sbm-20 GM tellerbuis op een detonator schijnt te lijken![]()
En dit verhaal op de site van de maker van de kit is ook niet hoopgevend: https://sites.google.com/...traveling-with-the-geiger.
Misschien handiger om het bij de ruimbagage te doen. Daar is de controle veel minder streng. Eventueel bij het inchecken aangeven dat je wat raars in je koffer hebt zitten; in de UK moest ik toen naar een speciale balie waar ze de koffer gelijk door de scanner halen. Dan weet je of ze hem goedkeuren.
Hmmz, hier komt dus m'n sig
Ik had wel van die Amerikaanse taferelen in m'n hoofd, maar misschien maak ik me meer zorgen dan nodig is. Ik hou hem denk ik wel bij m'n handbagage. In de bagage voorschriften staat dat elektronica in handgage moet, of zijn die regels niet erg strict?
Ik zit met het volgende: ik heb een systeem met stemkastjes wat praat via een seriële RS485-verbinding. Het systeem wordt gebruikt in een omgeving met tapijt en comfortabele stoelen, waarbij de stemmers vaak nylon en andere stoffen dragen die met weinig moeite statische elektriciteit genereren.
Ondanks dat de aansluitingen niet bloot liggen, noch dat er een verbinding aan te raken is, gebeurt het zo nu en dan toch dat een piek ergens z'n weg vindt, tot nu toe altijd over de bus. De kastjes zijn overigens van plexiglas, wat weliswaar ook snel statisch geladen wordt, maar die verdenk ik niet, aangezien tot nu toe enkel de tranceivers kapot zijn gegaan.
De MAX485-tranceivers in de stemkastjes krijgen zo'n statische lading dus vol op hun bus en geven dan de geest. Beetje jammer, want die dingen gaan al snel richting 5-6 euro per stuk.
Hoe kan ik die pieken afvangen? Ik heb al even zitten kijken naar gasontladingsbuisjes, maar de keuze is reuze. Zenerdiodes werken volgens mij niet vanwege het karakter van het signaal (misschien twee met de anode aan elkaar wel?) en varistoren zijn te sloom en ongeschikt vanwege de lage basisspanning.
Iemand hier een zinnig idee of iemand die kan helpen om die GDT's uit te zoeken en toe te passen?
Ondanks dat de aansluitingen niet bloot liggen, noch dat er een verbinding aan te raken is, gebeurt het zo nu en dan toch dat een piek ergens z'n weg vindt, tot nu toe altijd over de bus. De kastjes zijn overigens van plexiglas, wat weliswaar ook snel statisch geladen wordt, maar die verdenk ik niet, aangezien tot nu toe enkel de tranceivers kapot zijn gegaan.
De MAX485-tranceivers in de stemkastjes krijgen zo'n statische lading dus vol op hun bus en geven dan de geest. Beetje jammer, want die dingen gaan al snel richting 5-6 euro per stuk.
Hoe kan ik die pieken afvangen? Ik heb al even zitten kijken naar gasontladingsbuisjes, maar de keuze is reuze. Zenerdiodes werken volgens mij niet vanwege het karakter van het signaal (misschien twee met de anode aan elkaar wel?) en varistoren zijn te sloom en ongeschikt vanwege de lage basisspanning.
Iemand hier een zinnig idee of iemand die kan helpen om die GDT's uit te zoeken en toe te passen?
Zonder het schema te kennen is het lastig om daar een goed antwoord op te geven, maar lees deze datasheet eens door.
Het schema is vrij eenvoudig: twee RS485-bussen met elk 25 nodes parallel op de bus.Nuttige datasheet: nu weet ik waar ik verder op moet zoeken: dank je.
Worden daar normaal gesproken niet TVS(Transient Voltage Suppression) diodes voor gebruikt?
Edit: Ik zie nu dat het al soort van gezegd is.. Ik ben nog niet helemaal wakker volgens mij
Edit: Ik zie nu dat het al soort van gezegd is.. Ik ben nog niet helemaal wakker volgens mij

[ Voor 35% gewijzigd door Joenuh op 25-08-2015 11:36 ]
Hier ook een nuttig overzicht van Littelfuse met verschillende beschermings producten.Kaj. schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:11:
Ik zit met het volgende: ik heb een systeem met stemkastjes wat praat via een seriële RS485-verbinding. Het systeem wordt gebruikt in een omgeving met tapijt en comfortabele stoelen, waarbij de stemmers vaak nylon en andere stoffen dragen die met weinig moeite statische elektriciteit genereren.
http://www.littelfuse.com...t_selection_guide.pdf.pdf
Hmmz, hier komt dus m'n sig
Ik wil voor een project een microcontroller gesproken tekst laten maken.
Daarvoor heb ik nu een 250mW speaker: http://www.dx.com/p/jtron...-black-bronze-pair-281598
Hoeveelheid aan geluid dat hier af komt is echt naadje. Het moet volledig stil zijn wil je wat horen.
Ik stuur hem aan met een LM386 op 5Volt. Geluid kan ik niet verder versterken dus ik denk dat de speaker simpelweg te klein is.
Hebben mensen hier ervaring met andere speakertjes?
Ik had deze al gezien:
http://www.dx.com/p/jtron...aker-black-374216#reviews
http://www.dx.com/p/jtron...black-374219#.VdzWEnvZ9E6
http://www.dx.com/p/jtron...book-speaker-black-374260
Wat mag ik verwachten van 1, 2 of 5Watt? Is dat een beetje verstaanbaar?
Zit ik er alleen mee dat ik gelimiteerd ben aan 5Volt en een andere versterker moet zoeken, gezien de LM386 maar <0.5Watt doet.
Als ik telefoon speakers hoor, dan zijn die ontzettend luid, klein en draaien op een lage spanning. Het zou toch moeten kunnen zou je zeggen.
Daarvoor heb ik nu een 250mW speaker: http://www.dx.com/p/jtron...-black-bronze-pair-281598
Hoeveelheid aan geluid dat hier af komt is echt naadje. Het moet volledig stil zijn wil je wat horen.
Ik stuur hem aan met een LM386 op 5Volt. Geluid kan ik niet verder versterken dus ik denk dat de speaker simpelweg te klein is.
Hebben mensen hier ervaring met andere speakertjes?
Ik had deze al gezien:
http://www.dx.com/p/jtron...aker-black-374216#reviews
http://www.dx.com/p/jtron...black-374219#.VdzWEnvZ9E6
http://www.dx.com/p/jtron...book-speaker-black-374260
Wat mag ik verwachten van 1, 2 of 5Watt? Is dat een beetje verstaanbaar?
Zit ik er alleen mee dat ik gelimiteerd ben aan 5Volt en een andere versterker moet zoeken, gezien de LM386 maar <0.5Watt doet.
Als ik telefoon speakers hoor, dan zijn die ontzettend luid, klein en draaien op een lage spanning. Het zou toch moeten kunnen zou je zeggen.
[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 25-08-2015 22:58 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Volgens mij moet je een .25W speaker best wel verstaanbaar kunnen krijgen. Misschien niet voor in een lawaaige ruimte maar toch zeker wel harder dan dat jij beschrijft.
Ik heb geen ervaring met speakertjes aansturen maar ik zou eerder de versterker verdenken.
Ik heb geen ervaring met speakertjes aansturen maar ik zou eerder de versterker verdenken.
Laat ik het zo zeggen, als ik op 4 meter afstand sta, dan kan ik moeilijk horen wat er gezegd wordt, tenzij het stil is in de huiskamer. Echt heel sterk is het geluid niet.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Meer wattage (specs van de speaker) bij een dezelfde conus oppervlakte betekent meestal een lager rendemend. Wil je meer geluid moet je een grotere speaker hebben. Doe je speaker eens in een Pringle doos en hij zal veel beter klinken.
wattage, brr 
Ik kwam net laptop speakers tegen. 4 Ohm 2Watt. Ik las dat tussen 8 Ohm en 4 Ohm je ongeveer 1.5x meer geluid produceert.
http://www.dx.com/nl/p/jt...2-pcs-276061#.VdzrLXvZ9E4
Deze heeft overigens wel specificaties staan:
http://www.dx.com/p/jtron...ilver-297170#.VdzrVHvZ9E5
Ik kwam net laptop speakers tegen. 4 Ohm 2Watt. Ik las dat tussen 8 Ohm en 4 Ohm je ongeveer 1.5x meer geluid produceert.
De specs zelf zeggen mij maar weinig. 92dB/W klinkt wel veelHarmonische vervorming: 3 (TMD %);
Ruisverhouding: + / -2 (dB);
Richtingskarakteristiek: Omnidirectioneel;
Frequentiebereik: 350~20K(kHz);
Categorie: Elektrische (dynamisch);
Frequentie kenmerken: volledige band (volledige bereik);
Nominaal vermogen: 2W;
Doel: MP4 / GPS / Repeater / notebook-computers.
Samenstelling: een combinatie van kegel;
Gevoeligheid: 92dB/W;
Gewaardeerd impedantie: 8 ohm;
Magnetische vormen: de magnetische;
Vorm: Rechthoekig;
Materialen membraan: niet-papier
250mW zou best hard moeten zijn. Om een idee te geven; 1W aan geluid in een kleine kamer (badkamer-ish) is oorverdovend (100dB) en je hoort logaritmisch. Een typische koptelefoon produceert 1-10mW piek. Rendement ligt tussen 5% (zeer kleine speakers) en 50% (extreem grote exemplaren).
Dus er is iets anders aan de hand. Kijk eens met de scope hoeveel stroom je er daadwerkelijk doorheen gepompt krijgt.
Dus er is iets anders aan de hand. Kijk eens met de scope hoeveel stroom je er daadwerkelijk doorheen gepompt krijgt.
Heel graag gedaan Pizza, en vergeet niet de beschermfolie er nog af te peuteren...
[ Voor 6% gewijzigd door RobV op 26-08-2015 10:10 ]
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Het speakertje wat je gebruikt is ook wel een erg crappy exemplaar. Van het type wat je in het allergoedkoopste speelgoed vind. Eigenlijk meer bedoelt om bepaalde tonen weer te geven, ik kan me best voorstellen dat stemmen snel onverstaanbaar zijn.
De andere speakers uit je linkjes zijn hetzelfde type als wat er bijvoorbeeld in laptops gebruikt wordt, daar kan je zeker met 250mW al meer dan genoeg geluid uit halen, zoals Mux ook al zegt.
8 ohm is letterlijk de helft aan vermogen vergelijken met 4 ohm:
P = U2/2*R
Voorbeeldje met een Klasse-D versterker en 5V voedingspanning:
4 ohm 52/2*8 = 3,125W
8 ohm 52/2*16 = 1,5625W
In jouw geval met een LM386 iets minder, uitgaande van de datasheet.
Uitgaande van een perfecte versterker zonder verliezen uiteraard. Dat is hoe dan ook meer dan voldoende voor jouw toepassing.
.
De andere speakers uit je linkjes zijn hetzelfde type als wat er bijvoorbeeld in laptops gebruikt wordt, daar kan je zeker met 250mW al meer dan genoeg geluid uit halen, zoals Mux ook al zegt.
P = U2/2*R
4 ohm 52/2*8 = 3,125W
8 ohm 52/2*16 = 1,5625W
In jouw geval met een LM386 iets minder, uitgaande van de datasheet.
Uitgaande van een perfecte versterker zonder verliezen uiteraard. Dat is hoe dan ook meer dan voldoende voor jouw toepassing.
92dB/W is inderdaad zeer aardig, maar ook zeer optimistisch voor het type speaker, wellicht omdat er relatief enkel hoge tonen uit komen. Al zou het 85dB/W zijn, is dat nog steeds voldoende voor je toepassingLED-Maniak schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 00:27:
wattage, brr
[...]
De specs zelf zeggen mij maar weinig. 92dB/W klinkt wel veel
[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 26-08-2015 14:20 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Verwijderd
ik heb in verschillende projectjes dit versterker kitje gebruikt.. werkt prima 

heb zelfs een setje in 'voorraad'

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2015 11:13 ]
Ik heb thuis 2 lampen staan op de nachtkastjes die beide een ouderwetse trafo hebben. Volgens mijn Cresta energiemeter verbruikt zo'n trafo ongeveer 2W (ik weet dat ik niet binnen het meetbereik van de cresta zit). De trafo's worden ook behoorlijk warm, zelfs als ze niet in gebruik zijn.
Er zitten 2 halogeenlampjes van 10W in, en de lampen hebben 3 standen, nl uit (~2W), laag (12W) en hoog (30W). De trafo kan volgens opschrift bij 12V 1,67A leveren, dus 20VA. Ik vraag me nu af of ik de trafo's ongestraft kan vervangen voor een switching power supply die 12V en 3A kan leveren (beide lampen kunnen dan op dezelfde trafo aangesloten worden.) Of levert dit rare problemen op?
Er zitten 2 halogeenlampjes van 10W in, en de lampen hebben 3 standen, nl uit (~2W), laag (12W) en hoog (30W). De trafo kan volgens opschrift bij 12V 1,67A leveren, dus 20VA. Ik vraag me nu af of ik de trafo's ongestraft kan vervangen voor een switching power supply die 12V en 3A kan leveren (beide lampen kunnen dan op dezelfde trafo aangesloten worden.) Of levert dit rare problemen op?
Goed punt, 2x 1,67 is inderdaad 3,3A.Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:15:
als je beide lampen tegelijk op 'hoog' heb staan .. dan is 12v - 3A niet genoeg toch ?

Die 30W lijkt mij te komen door inefficientie van de trafo?
[ Voor 10% gewijzigd door Jape op 26-08-2015 11:21 ]
Als ik een simpele sinus afspeel is het geluid inderdaad oorverdovend. Zodra ik muziek of gesproken tekst afspeel, dan valt het tegen. Bij de comments van dat product las ik al dat ze blijkbaar niet heel luid zijn.mux schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:04:
250mW zou best hard moeten zijn. Om een idee te geven; 1W aan geluid in een kleine kamer (badkamer-ish) is oorverdovend (100dB) en je hoort logaritmisch. Een typische koptelefoon produceert 1-10mW piek. Rendement ligt tussen 5% (zeer kleine speakers) en 50% (extreem grote exemplaren).
Zodra ik de gain van de LM386 verander overstuur ik de speaker al snel en begint er een hoop te kraken/vervormen.
Voor mijn gevoel is het spoeltje in het midden erg klein en het 'membraan' relatief stijf.
Ze zijn ook erg goedkoopwesleytjuh schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:42:
Het speakertje wat je gebruikt is ook wel een erg crappy exemplaar. Van het type wat je in het allergoedkoopste speelgoed vind. Eigenlijk meer bedoelt om bepaalde tonen weer te geven, ik kan me best voorstellen dat stemmen snel onverstaanbaar zijn.
Ik denk dat het tijd wordt om dan maar verschillende speakertjes te bestellen en experimenteren welke het beste geluid geeft[...]
92dB/W is inderdaad zeer aardig, maar ook zeer optimistisch voor het type speaker, wellicht omdat er relatief enkel hoge tonen uit komen. Al zou het 85dB/W zijn, is dat nog steeds voldoende voor je toepassing.
Dat is een gewone LM386 versterker. Dat gebruik in nu dus ook al. Voor de grotere speakers ga ik hem vervangen voor een HXJ8002. Die kan 3Watt @ 4 Ohm aansturen.Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:06:
ik heb in verschillende projectjes dit versterker kitje gebruikt.. werkt prima
[afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 26-08-2015 12:08 ]
Oh, dat moet eraf? Had er al een hoekje af bij eentje.RobV schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:08:
[...]
Heel graag gedaan Pizza, en vergeet niet de beschermfolie er nog af te peuteren...
Verwijderd
ja maar op 4 mtr afstand hard zatLED-Maniak schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 12:06:
[...]
Dat is een gewone LM386 versterker. Dat gebruik in nu dus ook al. Voor de grotere speakers ga ik hem vervangen voor een HXJ8002. Die kan 3Watt @ 4 Ohm aansturen.
maar er zijn tientallen andere mogelijkheden natuurlijk.
Jup. Beschermfolie.Pizza_Boom schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 12:22:
[...]
Oh, dat moet eraf? Had er al een hoekje af bij eentje.
Wat mux al aangeeft, kijk eens wat de spanning/stroom doet op de uitgang.LED-Maniak schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 12:06:
[...]
Als ik een simpele sinus afspeel is het geluid inderdaad oorverdovend. Zodra ik muziek of gesproken tekst afspeel, dan valt het tegen. Bij de comments van dat product las ik al dat ze blijkbaar niet heel luid zijn.
Zodra ik de gain van de LM386 verander overstuur ik de speaker al snel en begint er een hoop te kraken/vervormen.
Voor mijn gevoel is het spoeltje in het midden erg klein en het 'membraan' relatief stijf.
[...]
Ze zijn ook erg goedkoop. Geluid is er inderdaad ook wel, maar klanken zijn niet goed te horen. Vooral hoog en een beetje "schel".
[...]
Ik denk dat het tijd wordt om dan maar verschillende speakertjes te bestellen en experimenteren welke het beste geluid geeft
[...]
Dat is een gewone LM386 versterker. Dat gebruik in nu dus ook al. Voor de grotere speakers ga ik hem vervangen voor een HXJ8002. Die kan 3Watt @ 4 Ohm aansturen.
Wat jezelf al concludeert heeft mogelijk een relatief simpele oorzaak.
Kijk eens hoe het menselijk oor geluiden ontvangt. Hoog en schel heeft hiermee behoorlijk te maken. Samen met stroom/spanning.
De gain omhoog gooien heeft zover ik nu kan beoordelen behoorlijk met de stroom/spanning te maken. Mede omdat jezelf al aangeeft dat het geluid begint te kraken.
Dat een sinus goed overkomt maar een normaal geluid niet zal naar alle waarschijnlijkheid ook met de stroom/spanning te maken hebben. Tipje inductief gedrag van een spoel.
edit:
Hoe voed je moment de versterker?
5V met 250mW = 50mA
Ik zou trouwens niet te dicht op de 5V uitgangssignaal gaan zitten aangezien dit ongewenste pieken gaat opleveren.
[ Voor 5% gewijzigd door MdBruin op 26-08-2015 13:39 . Reden: toevoeging ]
Bij een versterker op een enkele voedingsspanning moet je voor het max vermogen van het geluid van de halve voedinsspanning uit gaan. Er wordt namelijk van een halve sinus uit gegaan....wesleytjuh schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:42:
P = U2/2*R
52/2*4 = 3,125W
52/2*8 = 1,5625W
Dat doe ik ook
. Alhoewel, het vermogen wat ik schreef was correct, de formule mistte enkel een factor 2. Aangepast
.
Hele formule is (U/√2)2/R wat weer hetzelfde is als 0,5*U2/R, oftwel U2/(2*R).
Hele formule is (U/√2)2/R wat weer hetzelfde is als 0,5*U2/R, oftwel U2/(2*R).
[ Voor 96% gewijzigd door wesleytjuh op 26-08-2015 14:19 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
De TI datasheet van de LM386 bevat ook een grafiek Vpp voor Vs bij meerdere Rl. Voor 4Ω bij 5V ongeveer 2.4Vpp en voor 8Ω bij 5V ongeveer 3.0Vpp. Dat geeft (√2.4/2)2/4=0.15W voor 4Ω en (√3/2)2/8=0.09W voor 8Ω. Bij 6V voeding is het ongeveer 2.9Vpp en 4.0Vpp, goed voor 4Ω (√2.9/2)2/4=0.18W en voor 8Ω (√4/2)2/8=0.125W.
De laatste waarde is ook het vermogen waarbij eerder in de datasheet een vervorming van 0.2% geclaimd wordt. Boven deze vermogens begint de LM386 rap te clippen en dat klinkt vreselijk. Bij een 8Ω luidspreker en een 5V voeding zal je het dus echt moeten doen met nog geen 100mW. Ik zou bij een 5V voeding omkijken naar gebrugde klasse D versterkertjes en 4Ω luidsprekers...
De laatste waarde is ook het vermogen waarbij eerder in de datasheet een vervorming van 0.2% geclaimd wordt. Boven deze vermogens begint de LM386 rap te clippen en dat klinkt vreselijk. Bij een 8Ω luidspreker en een 5V voeding zal je het dus echt moeten doen met nog geen 100mW. Ik zou bij een 5V voeding omkijken naar gebrugde klasse D versterkertjes en 4Ω luidsprekers...
Ik voed hem met 5Volt USB met grote elco's er voor.MdBruin schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 13:33:
[...]
Wat mux al aangeeft, kijk eens wat de spanning/stroom doet op de uitgang.
Wat jezelf al concludeert heeft mogelijk een relatief simpele oorzaak.
Kijk eens hoe het menselijk oor geluiden ontvangt. Hoog en schel heeft hiermee behoorlijk te maken. Samen met stroom/spanning.
De gain omhoog gooien heeft zover ik nu kan beoordelen behoorlijk met de stroom/spanning te maken. Mede omdat jezelf al aangeeft dat het geluid begint te kraken.
Dat een sinus goed overkomt maar een normaal geluid niet zal naar alle waarschijnlijkheid ook met de stroom/spanning te maken hebben. Tipje inductief gedrag van een spoel.
edit:
Hoe voed je moment de versterker?
5V met 250mW = 50mA
Ik zou trouwens niet te dicht op de 5V uitgangssignaal gaan zitten aangezien dit ongewenste pieken gaat opleveren.
Aaaii, dat zou het dan moeten zijn.. Dan is de LM386 simpelweg niet toereikend.blinkenlights schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:12:
De TI datasheet van de LM386 bevat ook een grafiek Vpp voor Vs bij meerdere Rl. Voor 4Ω bij 5V ongeveer 2.4Vpp en voor 8Ω bij 5V ongeveer 3.0Vpp. Dat geeft (√2.4/2)2/4=0.15W voor 4Ω en (√3/2)2/8=0.09W voor 8Ω. Bij 6V voeding is het ongeveer 2.9Vpp en 4.0Vpp, goed voor 4Ω (√2.9/2)2/4=0.18W en voor 8Ω (√4/2)2/8=0.125W.
Ik ga eens experimenteren met de grotere speakers en de HXJ8002, die zou het vermogen op 5Volt prima aan moeten kunnen.
Iemand dit al gezien? Echt geniaal:
http://www.dx.com/p/neje-...-blue-401772#.Vd4fl3vZ9E6
Gemaakt van oude diskettestations

Close, cd/dvd drivesLED-Maniak schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 22:21:
LM386 is antiek. Het is niet bepaald een rail-to-rail amp en produceert een bak ruis. Ik zou hem niet gebruiken idd.LED-Maniak schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 22:21:
Aaaii, dat zou het dan moeten zijn.. Dan is de LM386 simpelweg niet toereikend.
Waar komen de 2W, 12W en 20W vandaan. Is dit het met de Cresta gemeten verbruik per lampje?Jape schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:12:
Ik heb thuis 2 lampen staan op de nachtkastjes die beide een ouderwetse trafo hebben. Volgens mijn Cresta energiemeter verbruikt zo'n trafo ongeveer 2W (ik weet dat ik niet binnen het meetbereik van de cresta zit). De trafo's worden ook behoorlijk warm, zelfs als ze niet in gebruik zijn.
Want 2 stuks 10W lampjes zou je makkelijk moeten kunnen voeden met een 12V/3A SMPS, immers 20W benodigd en 36W beschikbaar.
Heb je je usbasp al binnen?
Nope. Vanavond weer naar 't FABlab, hopen dat iemand daar m meeheeft.
Prutser

Wat heb je nu weer gedaan om dat voor elkaar te krijgen?
OMG, ik kom net weer een doos tegen die ik compleet ben vergeten. Doh!
Anderhalf jaar geleden (!) heeft DJNL me een aantal kickass voedingen en andere porno opgestuurd. Destijds zat er spul bij van een bedrijf waar ik toen mee bezig was en dus niet echt blogs over kon schrijven, maar mn intentie was om een keer een teardown te doen van dat spul want er zit bijzonder high-performance spul tussen. Needless to say: ding is in een kast gezet en nooit meer tevoorschijn gekomen.
Dit weekend maar eens kijken of ik een video-teardown kan doen.
Anderhalf jaar geleden (!) heeft DJNL me een aantal kickass voedingen en andere porno opgestuurd. Destijds zat er spul bij van een bedrijf waar ik toen mee bezig was en dus niet echt blogs over kon schrijven, maar mn intentie was om een keer een teardown te doen van dat spul want er zit bijzonder high-performance spul tussen. Needless to say: ding is in een kast gezet en nooit meer tevoorschijn gekomen.
Dit weekend maar eens kijken of ik een video-teardown kan doen.
Als ik dat nou eens wist. Hing hem aan de computer en de melding kwam dat het USB apparaat niet herkend werd.LED-Maniak schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 11:55:
[...]
Prutser![]()
Wat heb je nu weer gedaan om dat voor elkaar te krijgen?
Ik heb hier een defect TFT scherm geopend, er werkt echt niets meer, geen lampje..niets.
Ik ben begonnen met het PCB die de voedingen verzorgd (en audio blijkbaar), caps zien er goed uit.
Multimeter erbij gehaald (serieus moeten afstoffen..) en de spanning gevolgd.
Er staat 300V DC (blauwe markeringen) na de gelijkrichter op een, soort van ?, transfo maar ik meet niets op de secundaire kant ervan (oranje markeringen). Het lijkt mij dat dit component defect is? Ik neem aan dat ik aan de sec. kant toch iets moet kunnen meten?
Hulp want er zit serieus wat roest op mijn analoge elektronica kennis
Klik mij voor (grote) foto.
Ik ben begonnen met het PCB die de voedingen verzorgd (en audio blijkbaar), caps zien er goed uit.
Multimeter erbij gehaald (serieus moeten afstoffen..) en de spanning gevolgd.
Er staat 300V DC (blauwe markeringen) na de gelijkrichter op een, soort van ?, transfo maar ik meet niets op de secundaire kant ervan (oranje markeringen). Het lijkt mij dat dit component defect is? Ik neem aan dat ik aan de sec. kant toch iets moet kunnen meten?
Hulp want er zit serieus wat roest op mijn analoge elektronica kennis
Klik mij voor (grote) foto.
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Heel wat roest... 
Sowieso ga je niet veel meten op een hoog frequent voeding met een gewone multimeter.
Naast de trafo zit een transistor of een FET op het koelblok, meestal is dat de 1e verdachte. Verder ziet het er naar uit dat het printje rechtsonder het hart is van de schakelende voeding.
Wil je de gelijkspanning meten moet je tov de massa bij de diodes bovenaan meten, Daar waar de streepjeskant van de diodes bij elkaar komen is de + van de spanning.
Maar ja, mogelijk heb je voor een paar tientjes een verse voeding van Ebay.
Sowieso ga je niet veel meten op een hoog frequent voeding met een gewone multimeter.
Naast de trafo zit een transistor of een FET op het koelblok, meestal is dat de 1e verdachte. Verder ziet het er naar uit dat het printje rechtsonder het hart is van de schakelende voeding.
Wil je de gelijkspanning meten moet je tov de massa bij de diodes bovenaan meten, Daar waar de streepjeskant van de diodes bij elkaar komen is de + van de spanning.
Ongetwijfeld veel roest ja, dat komt ervan als je jaren geleden beslist om een carrièreswitch te doen...memphis schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 12:43:
Heel wat roest...
Ik zal eerst maar eens ebayen
thx
edit: printje rechtsonder ligt vlak naast de audio aansluiting?
[ Voor 8% gewijzigd door A1AD op 27-08-2015 12:54 ]
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Ah, dat printje is dus de adioversterker.
IC820 is de optocoupler die de uitgang terug koppelt naar de sturing, dan lijkt het printje CN852 het hart te zijn en die stuurt die Q850 aan. Meet ook even de weerstend van FB801
Over C855 zou een spanning moeten staan wat op het stuurprintje CN852 komt, even meten....
IC820 is de optocoupler die de uitgang terug koppelt naar de sturing, dan lijkt het printje CN852 het hart te zijn en die stuurt die Q850 aan. Meet ook even de weerstend van FB801
Over C855 zou een spanning moeten staan wat op het stuurprintje CN852 komt, even meten....
Verwijderd
ik had gisteren een 'brick' dagje
dacht zal mijn scoop is van verse firmware voorzien, iets ging er goed mis en ik was alles kwijt, alle opties.

nou is mijn scoop uit 2012 dus ik ben allang vergeten hoe ik dat destijds ook alweer gedaan had.. lang verhaal kort, halve dag bezig geweest, heel veel moeten lezen , bladeren, proberen, downgraden/upgraden en toen begon er een lamp te branden.
door al dat gedoe was het serie nr. van de scoop ook gereset.. en ik maar stug mijn oude serie nr. invullen.

naja.. het is weer een DS2202 .. alleen niet met de laatste firmware, en nu durf ik niet meer

dacht zal mijn scoop is van verse firmware voorzien, iets ging er goed mis en ik was alles kwijt, alle opties.

nou is mijn scoop uit 2012 dus ik ben allang vergeten hoe ik dat destijds ook alweer gedaan had.. lang verhaal kort, halve dag bezig geweest, heel veel moeten lezen , bladeren, proberen, downgraden/upgraden en toen begon er een lamp te branden.
door al dat gedoe was het serie nr. van de scoop ook gereset.. en ik maar stug mijn oude serie nr. invullen.

naja.. het is weer een DS2202 .. alleen niet met de laatste firmware, en nu durf ik niet meer
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2015 17:44 . Reden: typo ]
Die software heb ik hier ook staan. Had een USB scoop besteld voor een EMC projectje van iemand, nu staat ie daar.
Verwijderd
zijn hier ook 'clips' voor, mijn meetpen is nogal vet en ik kom een paar handen tekort
maw hoe meet je comfortabel 'incircuit' .. (de clipjes die ik heb passen never)
enige dat ik kan bedenken is dunne wirewrap draadjes eraan solderen.

Je kan er idd. ook draadjes aan solderen. Andere optie is om te kijken of een spoortje naar een component loopt waar je wel op kunt meten. Zoals bijvoorbeeld de contacten ondere de chip.
Verwijderd
bedacht me ineens dat ik tijdje terug is wat 'naald' meetpennen had besteld, nooit gebruikt, misschien lukt het daar mee.
( maar ik denk dat het toch wat draadjes solderen wordt)

Ik heb zo een zelfde soort gister besteld om eens mee te spelen:LED-Maniak schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 22:21:
http://www.ebay.nl/itm/Ho...81607?hash=item35f0509d07
ze zijn allemaal 300mw van NEJE, dus ik verwacht dat die 500mw niet helemaal klopt.
Zal een korte review plaatsen als ik hem binnen heb. Werkoppervlakte is ook echt tiny, 38x38mm
Ben benieuwd als je in ge-annodiseerd aluminium kunt graferen Dan kan het interessant worden.
Met 300mw verwacht ik dat zeker niet. Denk dat je dan toch minimaal 3W nodig hebt
.
Je kan hem ook niet met helpinghands erop houden?Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 17:29:
bedacht me ineens dat ik tijdje terug is wat 'naald' meetpennen had besteld, nooit gebruikt, misschien lukt het daar mee.
[afbeelding]
Verwijderd
1 pennetje wellicht nog wel.. maar ik wil er meer tegelijk op hebben (logic analyzer)Djesse8999 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 19:19:
[...]
Je kan hem ook niet met helpinghands erop houden?
Ik las het het bij de uitleg dat metalen niet gaan, nu is het wegbranden van een annosisatielaag iets anders dan direct in metaal laseren.Bloodhoundje schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 19:13:
Met 300mw verwacht ik dat zeker niet. Denk dat je dan toch minimaal 3W nodig hebt.
Waarom probe je hem niet bij de condensator? 0805 is stuk breder dan het pootje van de TQFP.Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 17:29:
[afbeelding]
Mooie meetpen, lekker scherp, hoef je minder hard te drukken om door de resten soldeerhars heen als die aanwezig zijn.
Verwijderd
ja tnx, ik kom er nu wel uit denk ikmad_max234 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 21:32:
[...]
Waarom probe je hem niet bij de condensator? 0805 is stuk breder dan het pootje van de TQFP.
Mooie meetpen, lekker scherp, hoef je minder hard te drukken om door de resten soldeerhars heen als die aanwezig zijn.
idd die meetpennetjes kosten niks en zijn echt scherp
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2015 12:33 ]
Dacht dat je dat pootje wilde meten waar de pen naartoe wees, maar je bent al veel langer aan dat printje aan prutsen. Altijd leuk om wat reverse engineering te doen, soms is hacken leuke dan iets van de grond af aan ontwerpen.
Door de drukte mis ik gewoon mijn dagelijkse GoT dosis!
Door de drukte mis ik gewoon mijn dagelijkse GoT dosis!
Het is zowieso het proberen waard, zodra ik hem heb zal ik even een zwart geanodiseerd stukje alu zoeken, dat is de beste kans.memphis schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 20:23:
[...]
Ik las het het bij de uitleg dat metalen niet gaan, nu is het wegbranden van een annosisatielaag iets anders dan direct in metaal laseren.
Ik heb dit vandaag gedaan met een 35watt laser op 30% power:memphis schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 18:56:
Ben benieuwd als je in ge-annodiseerd aluminium kunt graferen Dan kan het interessant worden.

Bas z'n knutselblog: Laser-graveren Macbook Pro: MY LAPTOP
De CO2 laser die daar in zit heeft een golflengte die juist veel reflecteert op aluminium.
Dus het zou nog mee kunnen vallen dat het inderdaad met een laag vermogen kan met die andere bron.
Dus het zou nog mee kunnen vallen dat het inderdaad met een laag vermogen kan met die andere bron.
Vet gast. Niets meer, niets minder. Ik kan er een psot over maken, maar die twee woorden zeggen genoeg.sebastius schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 01:07:
[...]
Ik heb dit vandaag gedaan met een 35watt laser op 30% power:
[afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 29-08-2015 01:35 ]
Gaaf!sebastius schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 01:07:
[...]
Ik heb dit vandaag gedaan met een 35watt laser op 30% power:
[afbeelding]
Ik doe nog wel wat modelmotor tuning. Met de hand iets van Tuned op de koelkop zetten is ook weer zo lelijk.
OK, dit is weer erg simpel maar met een een juiste lettertype en een logo is daar wat moois mee te doen

Eindelijk, na veel gefrummel heb ik goede audiokwaliteit. Zonde van de mooie zwarte print:

Ik presenteer aan de wereld: de meest efficiënte >25W bluetooth versterker. 0.5W idle, ca. 87% versterkerefficiëntie daar bovenop. <1W in typisch gebruik, ca. 4W als ik hem op vol vermogen op m'n subwoofer+speakers in mijn fiets gooi. Zit ook een RJ45 op waar je een (custom) remote op kunt hangen met volume +/-, mute, previous, next, pause.
Nu nog een PCB redesign om die vieze mods weg te halen

Ik presenteer aan de wereld: de meest efficiënte >25W bluetooth versterker. 0.5W idle, ca. 87% versterkerefficiëntie daar bovenop. <1W in typisch gebruik, ca. 4W als ik hem op vol vermogen op m'n subwoofer+speakers in mijn fiets gooi. Zit ook een RJ45 op waar je een (custom) remote op kunt hangen met volume +/-, mute, previous, next, pause.
Nu nog een PCB redesign om die vieze mods weg te halen
Lijkt op twee TPA3118's in 1SPW mode waarvan 1 PBTL? Die 500mW is erg netjes zeg. Heb jij nog een nette manier van stereo->mono of gewoon de simpele manier met twee (of drie) weerstanden? Wat was nou het probleem met de BT module? Mooi printje, heb je nog een foto van de andere kant?
druk en typefouten voorbehouden
Wat was nu uiteindelijk de oorzaak
?
U vraagt, wij draaien:

TPA3110+TPA3111 en XS3868. Stereo->mono is puur met weerstandjes; ik heb een beetje geëxperimenteerd met een mixer en actief filter in m'n vorige audioproject en dat gaf letterlijk nul extra geluidskwaliteit. Dus dan maar zo simpel mogelijk.
De audiokwaliteit kwam doordat blijkbaar de uitgangen belast moeten worden (met meer dan de ~12k die ik eraan had hangen). Dat zijn de weerstandjes die je linksonder aan de BT-module ziet hangen. Ik heb er nu twee 1206... 1k? weerstanden aan hangen. Of iets in die buurt, wat ik zo snel kon pakken
Ik zit erover te denken om dit project op Tindie te zetten (net als al m'n andere zijprojectjes - ik heb er inmiddels tientallen). Eens kijken of hier vraag naar is.

TPA3110+TPA3111 en XS3868. Stereo->mono is puur met weerstandjes; ik heb een beetje geëxperimenteerd met een mixer en actief filter in m'n vorige audioproject en dat gaf letterlijk nul extra geluidskwaliteit. Dus dan maar zo simpel mogelijk.
De audiokwaliteit kwam doordat blijkbaar de uitgangen belast moeten worden (met meer dan de ~12k die ik eraan had hangen). Dat zijn de weerstandjes die je linksonder aan de BT-module ziet hangen. Ik heb er nu twee 1206... 1k? weerstanden aan hangen. Of iets in die buurt, wat ik zo snel kon pakken
Ik zit erover te denken om dit project op Tindie te zetten (net als al m'n andere zijprojectjes - ik heb er inmiddels tientallen). Eens kijken of hier vraag naar is.
Heb je al eerder iets via Tindie aangeboden en verkocht? Klinkt als een erg leuke website voor projectjes waar ik nog wat spul van over heb.
[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 29-08-2015 19:23 ]
Nope, al maanden de intentie maar de projecten die ik erop wil gooien blijven maar onafgemaakt. Begint zo langzamerhand beschamend te worden hoe lang sommige zijprojecten al lopen 
Maar ik heb er een account en ik heb wel e.e.a. gehoord van andere sellers. Het is een relatief kleine site, niet heel veel verkopen hoef je te verwachten, maar verder wel aardig. Zeker nu het in dezelfde handen als hackaday is.
Maar ik heb er een account en ik heb wel e.e.a. gehoord van andere sellers. Het is een relatief kleine site, niet heel veel verkopen hoef je te verwachten, maar verder wel aardig. Zeker nu het in dezelfde handen als hackaday is.
Zucht... Zoek al een paar dagen naar mijn tactswitches. Begon al langzaamaan te mopperen... Totdat ik me bedacht: Dat ijsdoosje bovenop de printer, daar had ik altijd kleine dingetjes in die ik veel gebruikte...
Jahoor.
Wat klein is kan groot worden..mux schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:34:
Nope, al maanden de intentie maar de projecten die ik erop wil gooien blijven maar onafgemaakt. Begint zo langzamerhand beschamend te worden hoe lang sommige zijprojecten al lopen
Al een tijdje kom ik dit soort stepper motors tegen:
http://www.ebay.com/itm/5...92953?hash=item41852cff79
18 graden per stap en mega klein. Goed, de torque zal klein zijn, maar met een kleine overbrenging heb je volgens mij wel wat leuks om mee te pielen.
* LED-Maniak gaat een toepassing bedenken
Ik heb er ernstig over gedacht om daar, in combinatie met de 3d-printer en x-carve, een sterrentracker mee te maken. Leuk voor long exposure fotografie
Dat is inderdaad ook een leuke toepassing!
Ik heb van verschillende types er een aantal besteld. Eens kijken of ik het koppel kan meten
Ik heb van verschillende types er een aantal besteld. Eens kijken of ik het koppel kan meten
Heeft hier in het westland helaas geen enkele zin..mux schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 15:26:
Ik heb er ernstig over gedacht om daar, in combinatie met de 3d-printer en x-carve, een sterrentracker mee te maken. Leuk voor long exposure fotografie
Bouwen en naar de veluwe gaan, dan heb je nog een kansje 
Net 15 motortjes, een A4988 motor driver en een STM32 devboard gekocht. Kunnen we binnenkort weer experimenteren
Iemand die toevallig bij mouser gaat bestellen? Ik kan nog wel wat klein spul gebruiken
Net 15 motortjes, een A4988 motor driver en een STM32 devboard gekocht. Kunnen we binnenkort weer experimenteren
Iemand die toevallig bij mouser gaat bestellen? Ik kan nog wel wat klein spul gebruiken
Nope, sorry.
Die zoek en vervang optie in de Arduino IDE is best wel handig als je de hele zooi een pootje of 2 verplaatst.
Die zoek en vervang optie in de Arduino IDE is best wel handig als je de hele zooi een pootje of 2 verplaatst.
Juist integendeel! Het is juist hier (wonen wij naast elkaar?) dat je een hoop nut hebt van long exposures. De oppervlaktehelderheid van een hoop dingen, bijvoorbeeld de grotere Messier-objecten, is meer dan hoog genoeg om boven de lampen van kassen uit te komen.RobV schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 15:37:
[...]
Heeft hier in het westland helaas geen enkele zin..
En het mooie is: aan de kust en met name tussen Rotterdam en Den Haag krijgen we de meeste zon en minste neerslag, dus een hoop gelegenheid voor long exposures 's nachts.
Misschien toch maar eens proberen danmux schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 16:46:
[...]
Juist integendeel! Het is juist hier (wonen wij naast elkaar?) dat je een hoop nut hebt van long exposures. De oppervlaktehelderheid van een hoop dingen, bijvoorbeeld de grotere Messier-objecten, is meer dan hoog genoeg om boven de lampen van kassen uit te komen.
En het mooie is: aan de kust en met name tussen Rotterdam en Den Haag krijgen we de meeste zon en minste neerslag, dus een hoop gelegenheid voor long exposures 's nachts.

Kan je dingen niet op ebay zetten, in plaats van tindie? Ik snap dat je dan moet concurreren met Chinezen en hun gesubsideerde shipping, maar je hebt wel iets unieks. En 50g shippen naar de rest van de wereld kost ook niet zo veel.
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen een osciloscope en een logic analyzer?
En welke zou ik het beste kunnen kopen?
Ik ben veel bezig met Arduino, maar wil ook wel dingen gaan doen met analoge electronica zoals geluidsapparatuur en radio zenders/ontvangers.
Kan ik dan wegkomen met een scope? (voor arduino heb ik hem wss niet vaak nodig).
Ik ben veel bezig met Arduino, maar wil ook wel dingen gaan doen met analoge electronica zoals geluidsapparatuur en radio zenders/ontvangers.
Kan ik dan wegkomen met een scope? (voor arduino heb ik hem wss niet vaak nodig).
Oh natuurlijk, je kunt het min of meer overal tegelijk zetten. Geen van de platforms hebben een exclusiviteitsclausule ofzo. eBay is wel een wat mindere keuze, gezien zij iets van infinity% fees hebben.marcop23 schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 17:56:
Kan je dingen niet op ebay zetten, in plaats van tindie? Ik snap dat je dan moet concurreren met Chinezen en hun gesubsideerde shipping, maar je hebt wel iets unieks. En 50g shippen naar de rest van de wereld kost ook niet zo veel.
Een logic analyzer pakt alleen 1tjes en 0en, een scope ziet ook of iets een mooie sinus is, een zaagtand of juist een blokgolf. Een digitale scope laat zich ook nog wel gebruiken als logic analyzer. Daarmee kan je dus bijv. een I2C signaal uitlezen, met een analoge scope lukt dat niet.Djesse8999 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 10:57:
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen een osciloscope en een logic analyzer?
Dan moet je juist een scoop hebben. Voor laagfrequent kan je een goedkope LCD (bouwpakket) scoop pakken of een multimeter met scoop in 1 maar voor je hoogfrequent heb je toch een knappe scoop nodig.Djesse8999 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 10:57:
Toevoeging: de meeste logic analyzers dat je kunt kopen en op usb werken hebben verschillende software opties om bepaalde bussen te herkennen en zullen dan zelf de data pakketten benoemen.Pizza_Boom schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 12:50:
[...]
Een logic analyzer pakt alleen 1tjes en 0en, een scope ziet ook of iets een mooie sinus is, een zaagtand of juist een blokgolf. Een digitale scope laat zich ook nog wel gebruiken als logic analyzer. Daarmee kan je dus bijv. een I2C signaal uitlezen, met een analoge scope lukt dat niet.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
mux schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 16:46:
[...]
Juist integendeel! Het is juist hier (wonen wij naast elkaar?) dat je een hoop nut hebt van long exposures. De oppervlaktehelderheid van een hoop dingen, bijvoorbeeld de grotere Messier-objecten, is meer dan hoog genoeg om boven de lampen van kassen uit te komen.
offtopic:
Ik ben astrofotograaf en ik kan je nu al vertellen dat je hoe dan ook zo min mogelijk lichtvervuiling wilt hebben. Hoe meer lichtvervuiling, hoe korter je maximale belichtingstijd wordt omdat je histogram al helemaal rechts zit en je sensor niet meer lineair reageert vanwege de anti-blooming. In de randstad heb je voor gewone RGB-foto's vrijwel altijd een light polution filter nodig of nog smalbandigere filters (H-alpha bijvoorbeeld).
Ik ben astrofotograaf en ik kan je nu al vertellen dat je hoe dan ook zo min mogelijk lichtvervuiling wilt hebben. Hoe meer lichtvervuiling, hoe korter je maximale belichtingstijd wordt omdat je histogram al helemaal rechts zit en je sensor niet meer lineair reageert vanwege de anti-blooming. In de randstad heb je voor gewone RGB-foto's vrijwel altijd een light polution filter nodig of nog smalbandigere filters (H-alpha bijvoorbeeld).
En, je x-carve al binnen?
He, ik ben geen vuile ccd-gebruiker. Ik gebruik CMOS met comaloze lenzen. Wat nou blooming 
Nope, ik verwacht hem binnen een week
Nope, ik verwacht hem binnen een week
Voor die paar euro misschien wel leuk:
http://www.lidl.nl/nl/Off...ction=showDetail&id=16025
Grmbl... Ik kan mijn mapje met PICkit I2C code niet vinden.
Heb er hier al jaren een liggen. Vergrootglas is waardeloos (goh) maar opzich wel handig als je nog een 3e handje zoekt.memphis schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 16:55:
Voor die paar euro misschien wel leuk:
[ Voor 6% gewijzigd door CrashOverDrive op 31-08-2015 21:33 ]
Dacht zojuist even met m'n Saleae kloon een capture te maken van de 5v lijn van de USB. Blijkbaar doet dat ding dus puur en alleen digitaal. Ik kan 't iig niet vinden
Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya
Heb je ook de GND aangesloten? Anders doet ie niks/raar.C.44 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:14:
Dacht zojuist even met m'n Saleae kloon een capture te maken van de 5v lijn van de USB. Blijkbaar doet dat ding dus puur en alleen digitaal. Ik kan 't iig niet vinden
Ik heb een breadboard, daar 5v en gnd op zitten, gnd naar 10k weerstand en dan naar 5v. De gnd van de "Saleae" aan de gnd kant en chan0 aan de 5v kant. Komt niets uit, maar goed ik kan ook nergens eigenlijk een manier vinden om analog capture in te stellen, alleen maar digital signaal varianten (I2C, Serial, SPI, etc.)sebastius schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:29:
[...]
Heb je ook de GND aangesloten? Anders doet ie niks/raar.
Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya
Klopt, die nep Saleae's doen alleen digitaal. Is een kloon van de eerste Saleae. De nieuwe generatie doet wel analoog maar die is nog niet gekloond.
Daar was ik idd al bang voor. Wellicht dat 't toch eens tijd word een aantal 2e hands sites in de gaten te gaan houden voor een mooie scope. Of ik moet een andere manier vinden om zelf iets vergelijkbaars te frunniken...sebastius schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:34:
Klopt, die nep Saleae's doen alleen digitaal. Is een kloon van de eerste Saleae. De nieuwe generatie doet wel analoog maar die is nog niet gekloond.
Ach, een gewone 20mhz scoop is voor 99% van het hobbywerk meer dan genoeg.
True, maar wat is "gewoon"sebastius schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:37:
Ach, een gewone 20mhz scoop is voor 99% van het hobbywerk meer dan genoeg.
Beter een oude analoge dan een oude digitale scoop!
Zit al een tijdje te gapen naar wat mooi Siglent en Rigol spul, tot dusver nog niets in m'n prijsklasse gevonden (of uberhaupt eigenlijk).sebastius schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:45:
Beter een oude analoge dan een oude digitale scoop!