Ik heb op mp een OWON PDS5022S gevonden voor een redelijke prijs (geen idee of die niet al verkocht is) maar de meningen daarover zijn redelijk negatief, met name over 't scherm.
Dan kom je bij de Rigol 1052E uit, maar die valt eigenlijk gewoon buiten m'n budget (ik probeer binnen de €100 te blijven).
Uiteraard als je goedkoop spul gaat zoeken kom je de DSO138 kit tegen, maar in hoeverre dat zoiets daadwerkelijk zinvol is.

Er blijkt ook nog een interessante Voltcraft te zijn (knockoff / rebrand van een ander chinees ding geloof ik), de DSO-1062d, die dan weer van de goedkoopste (60MHz) naar de duurste variant (200MHz) te hacken is. Ook vrij moeilijk aan te komen 2e hands (en nieuw sowieso buiten m'n budget), al staat er nu een gehackt 60MHz exemplaar op 2ehands.be (€230)
Verder zijn er natuurlijk nog de diverse USB scopes maar aangezien die dingen zonder software gewoon nutteloos zijn begin ik daar liever niet aan (ik wil ook nog naar een nieuwere versie van m'n OS kunnen gaan als de fabrikant niet meer bestaat en er geen software meer word gereleased).
Nog maar even verder zoeken denk ik.
Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya
Al heb ik wel liever een redelijke digitale scoop dan een goede, oude, analoge scope voor het meeste werk. En ik ken prima de voordelen van een analoge, maar de extra functies van een digitale vind ik verrekte handig.sebastius schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:45:
Beter een oude analoge dan een oude digitale scoop!
Ook altijd leuk om studenten te kunnen gaan uitleggen over subsampling, en waarom hun 100kHz sinus als 20Hz op de scope staat
Als je dat nou gisteren had gevraagd dan had ik de PCB nog af kunnen makenmux schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 10:59:
Vandaag gaat er hier nog een PCB-order uit naar elecrow met DHL shipping. Als er nog iemand wil meedoen met de order: DM me
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya
Idd. Ik ben even aan 't kijken of deze Rigol ook extra functies heeft die je dmv extra aankopen moet vrij schakelen.Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 11:42:
leuke scoop hoor
Had wel op 't Youtube kanaal van EEVBlog de 100MHz mod gevonden, dus daar ga ik sowieso wel even naar kijken.

Mijn Wake-Up Light doet raar (alsof (enkele van de) de knoppen op de zijkant constant ingedrukt zijn), Philips biedt geen serieuze oplossing meer (hoewel het een bekend probleem is). Met de knoppen zelf is niets mis, maar die zijn gemultiplexed en worden dus op de hoofdprint gedecodeerd.
Eigenlijk wil ik proberen het ding te repareren (hoopte op een paar condensatoren uitwisselen), het ding is veel te duur om na 3,5 jaar weg te gooien
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Doet hij nog steeds vreemd als je de knoppen loskoppelt? Is dat mogelijk? Kun je het probleem op een of andere manier pinpointen en/of specifieke dingen uitsluiten?
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
@mux: Dank je
Met de zijknoppen niet aangesloten reageert hij als normaal op de knoppen aan de voorzijde.
Als ik de zijknoppen aansluit schiet het volume of de lichtsterkte naar MAX of OFF en reageert hij niet meer op de knoppen aan de voorzijde of de knoppen aan de zijkant.
Het rare is, dat het hendeltje wel werkt, en de zes knoppen aan de zijkant en het hendeltje zijn met in totaal 4 kabeltjes aangesloten.
Ik ga de knopjes eens doormeten.. ik had stiekem gehoopt dat ze 1:1 op een uC aangesloten waren, ze zitten per setje (bovenste twee, onderste vier, tuimelschakelaar) op een draadje aangesloten met wat weerstandjes ertussen om mbv het voltage wat terugkomt uit te vogelen welke knop(pen) ingedrukt is/zijn (heb ooit een met een Asuro gespeeld op school, daar zat dat systeem ook in).
[ Voor 31% gewijzigd door Tarin op 01-09-2015 20:38 ]
Doet me denken aan het probleem met het display van de h700 van Alpine. Deze heeft het probleem dat de knoppen soms niet of verkeerd reageren (als voorbeeld: enter zit ergens helemaal anders). Na vele pogingen op gegeven en het display direct op de controller aansloot dan werkte alles zoals het hoort (kun je de bui al zien hangen). Mijn € was nog steeds niet gevallen maar de verleng kabel is dus ergens stuk.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

De knoppen lijken naar behoren te werken (1 of 0 indien niet of wel ingedrukt), en de drie 'kanalen' doen wat je verwacht (een 1 op m'n multimeter als er niets ingedrukt is, verschillende weerstanden als de knoppen ingedrukt worden). Er zit voor zover ik met m'n goedkope multimeter kan lezen geen ruis op, maar bij gebrek aan scoop kan ik dat niet met zekerheid zeggen. Ik kan de knopjes lossolderen en kijken wat er gebeurt als ik het printje dan aansluit?
@Memphis: Dat is misschien het proberen waard, er zit een 100W halogeenlamp in die weliswaar bijna nooit vol aan heeft gestaan, maar toch een leuke buts warmte geeft. Eens kijken wat er gebeurt zonder, of met andere knoppen.
Helaas is het me om een of andere reden nog nooit gelukt om met succes litze te gebruiken om een component te desolderen.. misschien heb ik gewoon extreem slechte litze?
Ik ga er morgen verder mee prutsen
[ Voor 29% gewijzigd door Tarin op 01-09-2015 21:03 ]
Als je niet bij farnell kunt bestellen kun je met mij mee bestellen.
Ik vermoed dat het vochtig weer van de laatste dagen de oorzaak is in combinatie met te hoge pull-up (of down) weerstanden. Lijm, vuil of flux kan dan een beetje gaan geleiden.Tarin schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 20:15:
@Damic: Het is deze.
@mux: Dank je. Was al bang dat er het een en ander aangevreten was..
Met de zijknoppen niet aangesloten reageert hij als normaal op de knoppen aan de voorzijde.
Als ik de zijknoppen aansluit schiet het volume of de lichtsterkte naar MAX of OFF en reageert hij niet meer op de knoppen aan de voorzijde of de knoppen aan de zijkant.
Het rare is, dat het hendeltje wel werkt, en de zes knoppen aan de zijkant en het hendeltje zijn met in totaal 4 kabeltjes aangesloten.
Ik ga de knopjes eens doormeten.. ik had stiekem gehoopt dat ze 1:1 op een uC aangesloten waren, ze zitten per setje (bovenste twee, onderste vier, tuimelschakelaar) op een draadje aangesloten met wat weerstandjes ertussen om mbv het voltage wat terugkomt uit te vogelen welke knop(pen) ingedrukt is/zijn (heb ooit een met een Asuro gespeeld op school, daar zat dat systeem ook in).
Probeer de printplaat eens goed te drogen met een haardroger oid en test of hij het dan wel doet.
Het probleem speelt al een paar maanden, maar in de zomer was de zon meestal op voordat het alarm ging, dus ik heb het reparatieproject even laten rustenPloink schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 21:18:
[...]
Ik vermoed dat het vochtig weer van de laatste dagen de oorzaak is in combinatie met te hoge pull-up (of down) weerstanden. Lijm, vuil of flux kan dan een beetje gaan geleiden.
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Tarin op 01-09-2015 21:30 ]
In de zomermaanden is het sowieso vochtiger in huis en als een apparaat uit staat verwarmt het zichzelf niet zodat vocht risico groter is. De korte afstand tussen signaal banen en de groundplane maakt het ook gevoelig voor vocht.Tarin schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 21:27:
@mux: dank je voor het aanbod. Ik kijk eerst even hier rond, mogelijk kan de huis-elektrotechnicus op mijn werk iets voor me regelen. Meebestellen is niet supereenvoudig omdat ik midden in Duitsland woon..
[...]
Het probleem speelt al een paar maanden, maar in de zomer was de zon meestal op voordat het alarm ging, dus ik heb het reparatieproject even laten rusten. Het feit dat het probleem direkt de kop opsteekt, ook als het ding een tijd (meerdere dagen) uit heeft gestaan doet me vermoeden dat het iets permanenters is.
Verder wat memphis zegt, die weerstanden zijn ook belangrijk.
Als schoonmaken niet helpt kun je eens 1 voor 1 de knoppen gaan verwijderen. Zo gauw er geen weirdo presses meer geregistreerd worden weet je dat de laatst verwijderde knop in ieder geval een probleem vormde.
Zelf zou ik na 't schoonmaken (mocht dat niet helpen) alle knoppen verwijderen, de weerstanden controleren (en waar nodig vervangen) en allemaal nieuwe knoppen terug plaatsen. Kosten technisch is 't gewoon niet verantwoord om te gaan zitten testen welke knop het probleem is (zoals Mux ook al meldde).
Vooral als slechte flux op den duur vocht absorbeert als een spons. Die goedkope (pertinax?) pcb met massavlak vertrouw ik ook niet helemaal wat dat betreft.C.44 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 23:49:
Flux geleid, niet zoals koper of tin maar genoeg om een weerstands waarde in de war te schoppen.
Goed reinigen is nog best lastig, vocht uitstoken, bijvoorbeeld in een hetelucht oven op 150C is simpel. Flux zal dan smelten en weer netjes glasachtig worden.
[ Voor 9% gewijzigd door Ploink op 02-09-2015 08:33 ]
In een telefoon zit vaak een hele berg tech die er voor zorgt dat geluid van de microfoon zo helder mogelijk klinkt. Ik durf er eigenlijk wel voor een groot deel op te gokken dat 't gros van die technologie in het software gedeelte terug te vinden is. In de laatste iPhone modellen zit zelfs een kleine 2e mic die gebruikt word om softwarematig bepaalde omgevingsgeluiden te herkennen en uit de "stream" van de hoofdmic te verwijderen. Ik ga er eigenlijk wel redelijk vanuit dat dat ook op je LG gebeurt.dabor schreef op woensdag 02 september 2015 @ 19:06:
Ff willekeurig vraagje, ik heb een pricewatch: LG Magna Zwart als telefoon en joinde vandaag mijn TS server en kwam er achter dat de microfoon op mijn telefoon toch verdomt goed klinkt. (10X beter dan op de pc) Wat ik me vervolgens afvroeg, is of deze kwaliteit ook realiseerbaar op mijn computer zonder al te veel geld te betalen? En zo ja, zou ik gewoon replacement mic's (waar je die dan ook kan krijgen) kunnen gebruiken op mijn pc (kabeltje aan solderen) en zo van de zelfde kwaliteit ' kunnen genieten'? Iemand die met zoiets ervaring heeft?
Lang verhaal kort, ik geef het weinig kans om met een los onderdeel van een LG telefoon aan 'n kabeltje een vergelijkbare geluidskwaliteit te verkrijgen.
En, om nog even in te haken op de tindie discussie: ik heb een ding op tindie staan, puur omdat ik het heb, handig vind en het misschien wel handig is voor anderen: volledig nutteloos, ik krijg tussen de 1 en 5 bezoekers per week in mijn 'shop' en heb nog nooit iets verkocht. Als je genoeg exposure hebt op je product en tindie puur als makkelijke webshop ziet kan het wel, dat zou werken voor producten als de bus pirate, uCurrent en dat soort bekendere dingen. Maar zonder marketing heb je er niks aan, naar mijn idee.
De shipping zit ook wat onhandig in elkaar voor de verkoper: een prijs voor het eerste product en een voor elk volgende. Dat werkt niet zo lekker met posttarieven die op basis van gewicht gaan...
Hmmm, dat klinkt best logisch. Zou er vergelijkbare software zijn voor de computer? Al denk ik dat ik gewoon de mic van mijn foon via de 3,5 mm jack op de pc zet. Moet ook werken.C.44 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 19:26:
[...]
In een telefoon zit vaak een hele berg tech die er voor zorgt dat geluid van de microfoon zo helder mogelijk klinkt. Ik durf er eigenlijk wel voor een groot deel op te gokken dat 't gros van die technologie in het software gedeelte terug te vinden is. In de laatste iPhone modellen zit zelfs een kleine 2e mic die gebruikt word om softwarematig bepaalde omgevingsgeluiden te herkennen en uit de "stream" van de hoofdmic te verwijderen. Ik ga er eigenlijk wel redelijk vanuit dat dat ook op je LG gebeurt.
Lang verhaal kort, ik geef het weinig kans om met een los onderdeel van een LG telefoon aan 'n kabeltje een vergelijkbare geluidskwaliteit te verkrijgen.
Het is waarschijnlijk een MEMS microfoon met 3 aansluitingen, Vdd, GND en Output. Hij heeft dus aparte voeding nodig (ik denk iets van 2.5V ofzo), maar misschien kun je dat wel maken met een weerstandje, cap en ref diode. Er zijn maar een paar fabrikanten van dergelijke mics, zoals Knowles Acoustics en InvenSense, dus de datasheet is vast wel te achterhalen.dabor schreef op woensdag 02 september 2015 @ 20:50:
[...]
Hmmm, dat klinkt best logisch. Zou er vergelijkbare software zijn voor de computer? Al denk ik dat ik gewoon de mic van mijn foon via de 3,5 mm jack op de pc zet. Moet ook werken.
Wat nog roet in het eten kan gooien, veel van die mics hebben direct een digitale output.
Een digitaal PDM signaal zou je kunnen lowpass filteren om analoog te krijgen, maar met I2S gaat dat niet.
[ Voor 11% gewijzigd door Ploink op 02-09-2015 22:01 ]
Elecrow is wel serieus goed. Kreeg gisteren een mail met plaatjes dat ze zagen dat een groundplane geen goed contact maakte en of dat wel klopte. Wat inderdaad iets niet goed gegaan met de export en mij niet opgevallen.Springuin schreef op woensdag 02 september 2015 @ 20:30:
Elecrow heeft trouwens een mooie optie: 12h rush voor slechts 60 dollar extra maken ze je printje in 12 uur en sturen ze het op. Dan heb je dus je 10 stuks 5x5cm printje met stencil op zaterdag besteld en op woensdagavond in huis...
Scheelt weer wat PCB's voor de afvalbak
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Hmmm, klinkt toch iets te ingewikkeldPloink schreef op woensdag 02 september 2015 @ 21:57:
[...]
Het is waarschijnlijk een MEMS microfoon met 3 aansluitingen, Vdd, GND en Output. Hij heeft dus aparte voeding nodig (ik denk iets van 2.5V ofzo), maar misschien kun je dat wel maken met een weerstandje, cap en ref diode. Er zijn maar een paar fabrikanten van dergelijke mics, zoals Knowles Acoustics en InvenSense, dus de datasheet is vast wel te achterhalen.
Wat nog roet in het eten kan gooien, veel van die mics hebben direct een digitale output.
Een digitaal PDM signaal zou je kunnen lowpass filteren om analoog te krijgen, maar met I2S gaat dat niet.
$1 onderdeel, 3 weken wachten...
grmbl..
* Rob flips the table

[ Voor 8% gewijzigd door RobV op 03-09-2015 18:00 ]
oei! Jammer voor de vertragingRobV schreef op donderdag 03 september 2015 @ 17:45:
AAAARGH. Zojuist mijn HDMI breakout connector gesloopt. In het kader van, dat hoeft toch nooit meer los had ik hem vastgelijmd. Ja, dat was niet goed. De GND was losgeraakt bij het monteren. Ik wilde het repareren maar nou is 'ie stuk.
$1 onderdeel, 3 weken wachten...
grmbl..
* Rob flips the table
[afbeelding]
Ik was zo eigenwijs om 'goedkoop' aan een adapter te komen. Dus AliExpress deze plaatjes gevonden. In 1e ontwerp had ik namelijk 13 lijnen nodig en dat gaat niet op een standaard VGA kabel (waar maar 9 lijnen verbonden zijn). Dus koos ik voor een mooie HDMI-kabel, niet realiserende dat die stekkertje belachelijk duur zijn.
Inmiddels al zoveel geld aan verbrast dat ik eigenlijk gewoon een sub-D VGA had moeten pakken voor €0,19 per stuk.

Desalniettemin moet ik het oplossen door zelf een tijdelijke kabel in elkaar te flansen met behulp van de krimptang.
NEEEEE

Ajajaj, zondeRobV schreef op donderdag 03 september 2015 @ 18:10:
[...]
Ik was zo eigenwijs om 'goedkoop' aan een adapter te komen. Dus AliExpress deze plaatjes gevonden. In 1e ontwerp had ik namelijk 13 lijnen nodig en dat gaat niet op een standaard VGA kabel (waar maar 9 lijnen verbonden zijn). Dus koos ik voor een mooie HDMI-kabel, niet realiserende dat die stekkertje belachelijk duur zijn.
Inmiddels al zoveel geld aan verbrast dat ik eigenlijk gewoon een sub-D VGA had moeten pakken voor €0,19 per stuk.![]()
Desalniettemin moet ik het oplossen door zelf een tijdelijke kabel in elkaar te flansen met behulp van de krimptang.
NEEEEE
Op de foto lijkt het erop alsof je hem wel terug kan schuiven en dan fatsoenlijk vast solderen.
[ Voor 32% gewijzigd door LED-Maniak op 03-09-2015 21:08 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Nee, dat is onmogelijk. Terugschuiven van 2x 19 pins lukt niet. Sommige pins zijn inmiddels verbogen en ook de binnenkant is gekraakt tijdens het verwijderen. Dit is overigens mijn eigen schuld.LED-Maniak schreef op donderdag 03 september 2015 @ 20:43:
Zo te zien is er niet genoeg vermogen in die connector te gaan om het tin goed om het metaal te smelten..
Op de foto lijkt het erop alsof je hem wel terug kan schuiven en dan fatsoenlijk vast solderen.
De échte reden waarom hij eruit moet was inderdaad de gebroken GND solderingen waar de behuizing aan de print vast zit. En dat was niet mijn schuld.
Wat dan weer wel tegenzat is dat ik de behuizing op de micro-meter passende had gemaakt met de 3D-printer, dus bij het uittrekken van de connector uit mijn behuizing moest ik zoveel kracht zetten dat de inmiddels gebroken verbinding tussen connector en print resulteerde in een connector-in-behuizing, en losse printplaat. Tot dat moment was de schade nog te overzien.
Daarna ging ik in holbewoner-mode om de connector uit de behuizing te krijgen. Toen ging de situatie bergafwaards

UPDATE: Ik heb inmiddels een kabel gemaakt met 10x 1.5m draad en KF2510 behuizingen. In combinatie met mijn hele fijne krimptang en een asociale voorraad KF2510-behuizingen was het kabeltje in 30min gerealiseerd. Mijn paranoia voor vast-/los-solderen van draden bleek mij behoedt te hebben van nog meer drama want op mijn proto-print zit gewoon netjes een 10-polige oriented header

[ Voor 4% gewijzigd door RobV op 03-09-2015 21:45 . Reden: geen MOLEX, KF2510 ]
Is er een manier om deze modus permanent uit te zetten? Kan ik een firmware-update doen?
Je kan proberen de firmware te herschrijven, misschien zit er ergens een kleine bugmux schreef op donderdag 03 september 2015 @ 22:15:
Holbewonermodus is iets dat mij ook eigenlijk nog nooit écht resultaten heeft gebracht, maar opvallend vaak gebeurt.
Is er een manier om deze modus permanent uit te zetten? Kan ik een firmware-update doen?
Maar holbewoners modus komt bij iedere hobbyist en professional electricien wel voor. Volgens mij is dag iets wat nog nooit is veranderd en nooit gaat verdwijnen..
Dat is vaak het gevolg van een kleine, plotselinge kortsluiting. Vaak lost die zichzelf op doordat ie door de grote stroom die er dan gaan lopen doorbrandt en zo zichzelf oplost. Kan ooit wel een paar minuten durenmux schreef op donderdag 03 september 2015 @ 22:15:
Holbewonermodus is iets dat mij ook eigenlijk nog nooit écht resultaten heeft gebracht, maar opvallend vaak gebeurt.
Dus gewoon laten gaan, gaat vanzelf weer over
Het waren inderdaad de knopjesmux schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 22:29:
Het is echt extreem zeldzaam dat een weerstand of de soldeerverbinding van een dikke film-weerstand slecht wordt. Puur op basis van statistiek zou ik m'n geld op de schakelaars zelf zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Tarin op 04-09-2015 17:08 ]
Even terugvallend op het testen met 300mw. Heb de engraver gister ontvangen, net even op mijn zwart geanidoseerde zaklamp getest. Geen enkel streepje zichtbaar (en ja de focus staat goed
[ Voor 12% gewijzigd door Icekiller2k6 op 04-09-2015 21:37 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Er staat heel regelmatig Fluke contactloze stroomtangmeters op marktplaats, dat is een goedkope manier om redelijk materiaal te krijgen.
Kent iemand projecten die draadloos energie opvangen (van bijv. WiFi-netwerken of radio-signalen) en omzetten in 1,5V?
Een schakeling zoals http://www.circuitsonline.../35/hf/kristal-radio.html is natuurlijk nog te licht. Op internet had ik wel een oud Duits project gevonden die dat a.d.h.v. WiFi deed maar meer details ontbraken nog.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ik heb wel een beetje licht daar, dus dat is zeker geen slecht idee. Binnenkort eens testen of het lukt met het kleine paneeltje wat ik hier nog heb liggen...
Speel ook Balls Connect en Repeat
Verwijderd

een 'sideproject'
vraag : mp3 audio (spraak) opnamen op een (max 32 GB) usb stick (of SD card) , voorzien van time/date stamp die bij afspelen uit te lezen is
idee : rtc/arduino/mp3module/dtmf ?
dit is die audio mp3 player/recorder die ik ervoor wil gebruiken.
kan zowel manual als met mcu bedient worden.
heeft een eigen file systeem en kan max 8 characters als filename wegschrijven
dus 06090118.mp3 vb .. maar dat is niet nauwkeurig genoeg (geen seconden)
mijn idee is dus mbv dtmf toontjes (chipje) de juiste tijd en datum op de stick bij start opnamen te schrijven
bij afspelen op hetzelfde apparaatje verschijnt op een displaytje informatie over de file maar het is ook mogelijk de stick op een willekeurig ander app. af te spelen (uiteraard zonder die functionaliteit)
[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2015 14:37 . Reden: beeld 8) ]
Of heb ik daar een 200MHz apparaat voor nodig?
De computer ziet de eMMC wel, maar als ik het dan met Win32 Disk Imager probeer te lezen, is het te groot voor mijn schijf... Maar ik heb ruim voldoende ruimte. (32GB chip)
En kan ik dan ook met een logic analyzer een commando vervangen/sturen?
Ook wil ik een TSOP NAND geheugen lezen, maar die moet extern worden aangezet, zonder dat het systeem (de WiiU) wordt aangezet, anders is het instabiel. (Ik gebruik een Teensy++ 2.0 met nandWAY)
Gewoon 2.7-3.5 (3v3) volt aansluiten op de vcc, naar mijn weten?
Uitlezen door pc of uitlezen door arduino ofzo? bestandsnaam = timestamp.mp3 en word normaal de tijd niet gezet als je het bestand wegschrijft?Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 22:32:
[afbeelding]
een 'sideproject'
vraag : mp3 audio (spraak) opnamen op een usb stick, voorzien van time/date stamp die bij afspelen uit te lezen is
idee : rtc/arduino/mp3module/dtmf ?
beter lezen, rob...
[ Voor 26% gewijzigd door RobV op 05-09-2015 23:09 ]
Hangt nu mooi te hangen in de huiskamer
Misschien de video niet op privé zetten?LED-Maniak schreef op zondag 06 september 2015 @ 14:24:
Weer eens een 'projectje' van mijn kant afgemaakt:
[video]
Hangt nu mooi te hangen in de huiskamer
Een Analyzer kan alleen logic capturen maar niet "genereren". LA's gebruik je vaak voor in-circuit metingen. Dan ben je overgeleverd aan de snelheden van het circuit. Als het jouw eigen uC programma is kan je vaak de communicatie wel vertragen om het te analyseren, maar bij "onbekende" apparatuur natuurlijk niet.Adr01 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 22:42:
Zal een goedkoope Logic Analyzer kloon genoeg zijn om eMMC NAND commands te lezen?
Of heb ik daar een 200MHz apparaat voor nodig?
De computer ziet de eMMC wel, maar als ik het dan met Win32 Disk Imager probeer te lezen, is het te groot voor mijn schijf... Maar ik heb ruim voldoende ruimte. (32GB chip)
En kan ik dan ook met een logic analyzer een commando vervangen/sturen?
Ook wil ik een TSOP NAND geheugen lezen, maar die moet extern worden aangezet, zonder dat het systeem (de WiiU) wordt aangezet, anders is het instabiel. (Ik gebruik een Teensy++ 2.0 met nandWAY)
Gewoon 2.7-3.5 (3v3) volt aansluiten op de vcc, naar mijn weten?
Daarbij moet je ook niet vergeten dat de metingen vaak asynchroon zijn, dus een goede oversample rate kan geen kwaad (2x is lang niet genoeg). Tenzij de analyzer synchronous kan capturen.. maar dan zit je ook niet Saleae (kloons) LA's te kijken.
Als je een eigen "test jig" bouwt die de geheugen addressen doorloopt en uitleest kan je waarschijnlijk net zo goed de databus ook uitlezen en naar PC verzenden.
Hoe je echt in een Wii-U een NAND aanzet lijkt mij lastig.. Ik denk niet dat andere chips het heel fijn vinden om enkel 3.3V te krijgen zonder de rest van hun voedingspanningen. Bovendien zal je waarschijnlijk ook een aardige voeding op de 3.3V moeten hangen.
Voor de handliggender is een universele memory programmer gebruiken. Check wel de ondersteuning voor jouw chip (met TSOP wordt dat waarschijnlijk erg lastig) in de software. Misschien kan je beter de TSOP uit circuit halen en in een TSOP adapter stoppen.
Thanks heren! Best lang aangewerkt.RobV schreef op zondag 06 september 2015 @ 15:03:
Ja, hij is mooi!
Ik zit nu te twijfelen of ik niet nog een kleintje van 15x15cm wil voor op tafel of als (digitale) wekkerradio
Bedankt voor je reactie.Hans1990 schreef op zondag 06 september 2015 @ 15:04:
[...]
Een Analyzer kan alleen logic capturen maar niet "genereren". LA's gebruik je vaak voor in-circuit metingen. Dan ben je overgeleverd aan de snelheden van het circuit. Als het jouw eigen uC programma is kan je vaak de communicatie wel vertragen om het te analyseren, maar bij "onbekende" apparatuur natuurlijk niet.
Daarbij moet je ook niet vergeten dat de metingen vaak asynchroon zijn, dus een goede oversample rate kan geen kwaad (2x is lang niet genoeg). Tenzij de analyzer synchronous kan capturen.. maar dan zit je ook niet Saleae (kloons) LA's te kijken.
Als je een eigen "test jig" bouwt die de geheugen addressen doorloopt en uitleest kan je waarschijnlijk net zo goed de databus ook uitlezen en naar PC verzenden.
Hoe je echt in een Wii-U een NAND aanzet lijkt mij lastig.. Ik denk niet dat andere chips het heel fijn vinden om enkel 3.3V te krijgen zonder de rest van hun voedingspanningen. Bovendien zal je waarschijnlijk ook een aardige voeding op de 3.3V moeten hangen.
Voor de handliggender is een universele memory programmer gebruiken. Check wel de ondersteuning voor jouw chip (met TSOP wordt dat waarschijnlijk erg lastig) in de software. Misschien kan je beter de TSOP uit circuit halen en in een TSOP adapter stoppen.
In de "PS3 wereld" hebben mensen een PC PSU gebruikt om hun 3v3 aan te sluiten op het NAND geheugen. Dit zou genoeg moeten leveren.
Het gevaar is enkel inderdaad hoe andere componenten het vinden om ergens toch 3.3v vandaan te krijgen.
Ik heb wel al een NandFlash (http://i.imgur.com/I3ZuREa.jpg) bordje besteld, om het een en ander op te gaan experimenteren.
In princiepe pakt de Teensy met nandWAY de TSOP NAND wel op, maar omdat er geschreven en gelezen wordt wanneer de WiiU aanstaat is het niet stabiel denk ik.
Een snelle search naar "universele memory programmer" geeft mij oudere EEPROM programmers met parralel kabels.
Zodra je de SD Card Reader aansluit op de eMMC NANDs starten de embedded systemen (consoles in dit geval) niet veel verder op, en blijven ze stroom geven aan de eMMC. Helaas lukt het mij niet om het te kunnen uitlezen. (Error met Win32 Disk Imager, ivm te groot?)
Maar misschien zou ik deze status wel kunnen gebruiken om de TSOP NAND te kunnen uitlezen...? Ik ga het een keer een kans geven.

M'n scoop is aangekomen! Koopje op marktplaats =) Nu even dat hele 50Mhz - 100Mhz gebeuren uitzoeken en dan eens iets om te meten gaan zoeken
Verwijderd
tja dan heb je wat signalen nodig natuurlijkC.44 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 12:35:
[afbeelding]
M'n scoop is aangekomen! Koopje op marktplaats =) Nu even dat hele 50Mhz - 100Mhz gebeuren uitzoeken en dan eens iets om te meten gaan zoeken
ik heb nog een aantal 'opknap' generatoren staan
Dat idee heb ik ook al gehad, ben op dit moment aan 't uitvogelen hoe ik op een zo simpel mogelijke manier een functie generator kan bouwen met een Arduino. Nu ik die MBed heb liggen hier een paar werkloze Pro Mini'sVerwijderd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:03:
[...]
tja dan heb je wat signalen nodig natuurlijk![]()
ik heb nog een aantal 'opknap' generatoren staan
Verwijderd
- http://ccm.net/download/download-24041-test-tone-generator
- http://onlinetonegenerator.com/
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2015 13:21 ]
Daar had ik ook al aan gedacht, alleen heb ik er 1 op m'n iPhone. Nu moet ik alleen nog een 3.5mm plug voorzien van 2 kabeltjesVerwijderd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:08:
het goedkoopste 'toontje komt natuurlijk uit je PC zelf
- http://ccm.net/download/download-24041-test-tone-generator
Ik vind hem ook erg gaafLED-Maniak schreef op zondag 06 september 2015 @ 17:21:
[...]
[...]
Thanks heren! Best lang aangewerkt.
Ik zit nu te twijfelen of ik niet nog een kleintje van 15x15cm wil voor op tafel of als (digitale) wekkerradio.
Over kleintjes: ik ben al een tijdje bezig een kleintje aan het maken in een Ikea-lijstje:
![]() | ![]() | ![]() |
Maar met een verhuizing en een studie die afgerond moest worden ligt heea momenteel op de plank helaas
Vandaag heb ik een zakje met micro stappenmotoren ontvangen. Mijn god, wat zijn die klein!!
Kleiner dan de nagel van mijn pink! Koppel zal wel tegenvallen(moet ik nog even op wachten) maar ik ben erg benieuwd wat ik er mee kan aansturen
Had dan het geld direct op mijn rekening gezet, dan was het goed besteedt
Verwijderd
hoe moet je anders al die bakjes vol krijgen ? prima besteed imhomemphis schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 19:42:
Dus je koopt een zooi motoren zonder te weten wat je er mee gaat doen....
Had dan het geld direct op mijn rekening gezet, dan was het goed besteedt

Check hoe microscopisch die zijn! Ze bestellen en even laten ronddraaien is het geld al goed besteed IMHO.
6x5.5mm!!
Ik zat eerst te denken aan het gebruik van een 3.3v zener diode zoals hier staat:

http://electronics.stacke...-i-just-use-a-zener-diode
Maar nu twijfel ik toch aan de betrouwbaarheid van zo'n oplossing.
Ik wil een +/-5v pwm signaal met een attiny85 (3.3v) lezen.
Toch voor deze gaan: http://nl.aliexpress.com/...D-Triode/32390131914.html met een aantal 10kOhm weerstanden (schema moet ik nog ontrafelen van een levelshifter die ik een keer gekocht heb in een gekke bui
Waar heb jij ze besteld? Dat ziet eruit als leuk speelgoedLED-Maniak schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 19:48:
[afbeelding]
Check hoe microscopisch die zijn! Ze bestellen en even laten ronddraaien is het geld al goed besteed IMHO.
6x5.5mm!!
Ik heb overigens een project lopen waarvoor ik een ruitenwisser motor verbouwd heb, ik hoop dat die sterk genoeg is.
Als je de bron van dat plaatje leest staat er al dat het zo geen goed plan is, als je het zo wilt doen moet je de weerstand vanaf de uitgang naar de zender zetten. Ik zou een buffer met een open collector pakken zoalseen 7407 en daar een 3.3v pull up weerstand zetten.BoAC schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 19:59:
Hoe maken jullie van die level shifters van 5v naar 3.3v?
Ik zat eerst te denken aan het gebruik van een 3.3v zener diode zoals hier staat:
[afbeelding]
Maar nu twijfel ik toch aan de betrouwbaarheid van zo'n oplossing.
Toch voor deze gaan: http://nl.aliexpress.com/...D-Triode/32390131914.html met een aantal 10kOhm weerstanden (schema moet ik nog ontrafelen van een levelshifter die ik een keer gekocht heb in een gekke bui)
Uit eigen ervaring weet ik dat dat vaak niet werkt, heel er afhankelijk van de precisie van je weerstanden natuurlijk. Uit m'n hoofd kun je eens kijken naar een CD4050.1337aldi schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:12:
Waarom niet gewoon een spanningsdeler met twee weerstanden?
Hoe duur waren ze, en hoeveel stuks heb je ontvangen? Ik ben inderdaad wel benieuwd wat het koppel is.
Ik heb vandaag voor het eerst bij hackerstore besteld en ben zeer tevreden. Een snelle service, en de pakketjes waren netjes ingepakt.
http://www.ebay.com/itm/1...37434?hash=item4ad13d54baBladeSlayer1000 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:34:
Wow zeker klein!
Hoe duur waren ze, en hoeveel stuks heb je ontvangen? Ik ben inderdaad wel benieuwd wat het koppel is.
Ik heb vandaag voor het eerst bij hackerstore besteld en ben zeer tevreden. Een snelle service, en de pakketjes waren netjes ingepakt.
staat alleen weinig bij qua info. Maar goed google is je vriend
Als het simpel van output naar input gaat, dus niet bidirectioneel, dan gewoon een spanningsdelertje met 2 weerstanden. Als snelle timing belangrijk is, een cap van een paar pF toevoegen om de flank scherper te maken.BoAC schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 19:59:
Hoe maken jullie van die level shifters van 5v naar 3.3v?
Vaak kom je ook wel weg met alleen een serie weerstand, de clamping wordt dan gedaan door de interne protectie diode van de 3v3 input. Je moet wel opletten dat de stroom door de input niet hoger is dan de consumptie van het hele 3v3 circuit, anders trek je die voeding omhoog
Het gebruik van de zener is in princiepe wel goed, maar wat ook ergens in de comments staat, dat schema is fout. Als je 5V uit de atmega stuurt, dan wordt dit ahw kortgesloten door de 3v3 zener en gaat er een hoge stroom lopen.Ik zat eerst te denken aan het gebruik van een 3.3v zener diode zoals hier staat:
[afbeelding]
Dat is een SI2306 power mosfetMaar nu twijfel ik toch aan de betrouwbaarheid van zo'n oplossing.
Toch voor deze gaan: http://nl.aliexpress.com/...D-Triode/32390131914.html ..
Bijvoorbeeld met een DDS generator van Analog devices, zoals de AD9838, dan heb je instelbare sinus, triangle en blokgolf. Als je even zoekt zijn hier vast wel schema's of zelfs Chinese modules van te vinden. (even zoeken op DDS module op ebay en ik vind er een hele berg met vooral de AD9850)C.44 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:06:
[...]
Dat idee heb ik ook al gehad, ben op dit moment aan 't uitvogelen hoe ik op een zo simpel mogelijke manier een functie generator kan bouwen met een Arduino. Nu ik die MBed heb liggen hier een paar werkloze Pro Mini's
De input frequentie van de AD9838 is 16MHz, dus die kun je direct aan de XTAL van de arduino knopen, of je gebruikt een goedkope TCXO oscillator zoals die voor GPS gemaakt worden en dan is hij heel nauwkeurig. Als je de klok weet af te tappen van een goede GPS module met gestabiliseerde oscillator dan heb je bijna atoomklok kwaliteit
[ Voor 3% gewijzigd door Ploink op 08-09-2015 22:13 ]
Dat is een goed voorbeeld, maar de Si2306 is een power mosfet tot 2.8A bij 5V, niet zo geschikt voor kleine en snelle signalen. Power mosfets hebben een forse capaciteit en zijn relatief traag. De BSS138 zoals in dat voorbeeld is beter geschikt.BoAC schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 22:05:
[...]
Hier een voorbeeld daarvan
https://learn.sparkfun.co...the-logic-level-converter
Ik zit een pakketje van postnl te traceren en wou proberen de bezorging te wijzigen.
om 21:45: "Wijzigen is nog niet mogelijk"
om 22:15: "Wijzigen is niet mogelijk na 22:00 uur."
Alsof ze je expres zitten te fokken
[ Voor 20% gewijzigd door Ploink op 08-09-2015 22:21 ]
Succes met monteren en installeren! Ben benieuwd naar je ervaringen. Ik ga zondag wat inspiratie opdoen bij iemand die zelf al een cnc-frees gebouwd heeft. Over een week anderhalve week vakantie en waarschijnlijk ga ik dan beginnen met het ontwerpen e.d.mux schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:26:
Ooooh wat ligt er nu op mijn vloer...
[afbeelding]
Hah, dat zijn de interessantere pakketjes! Ik ben nog steeds bezig met 't bedenken van een redelijke spindle voor m'n Mantis-style cnc.mux schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:26:
Ooooh wat ligt er nu op mijn vloer...
[afbeelding]
Zojuist eens even rond gekeken op eBay, vooral die AD9850 is goed te vinden inderdaad! Ik ben ook nog iets tegen gekomen op instructables in de vorm van een R2R, een weerstandsladder. Aangezien ik die dingen wel in huis heb zal ik daar straks eens mee experimenteren. Als ik er dan echt 't heen en weer van krijg ga ik wel 2 weken zitten wachten op zo'n AD9850 uit ChinaPloink schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 22:05:
[...]
Bijvoorbeeld met een DDS generator van Analog devices, zoals de AD9838, dan heb je instelbare sinus, triangle en blokgolf. Als je even zoekt zijn hier vast wel schema's of zelfs Chinese modules van te vinden. (even zoeken op DDS module op ebay en ik vind er een hele berg met vooral de AD9850)
De input frequentie van de AD9838 is 16MHz, dus die kun je direct aan de XTAL van de arduino knopen, of je gebruikt een goedkope TCXO oscillator zoals die voor GPS gemaakt worden en dan is hij heel nauwkeurig. Als je de klok weet af te tappen van een goede GPS module met gestabiliseerde oscillator dan heb je bijna atoomklok kwaliteit
Ik hoop dat het allemaal een beetje vlot gaat, want ik heb al ca. 24 uur aan freeswerk klaarstaan voor het ding. Wat ook echt vóór het einde van september een werkende testopstelling voor een opdracht moet opleveren. Naast m'n andere werkJoep schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 22:32:
[...]
Succes met monteren en installeren! Ben benieuwd naar je ervaringen. Ik ga zondag wat inspiratie opdoen bij iemand die zelf al een cnc-frees gebouwd heeft. Over een week anderhalve week vakantie en waarschijnlijk ga ik dan beginnen met het ontwerpen e.d.
Ik denk dat ik ook aardig wat mods ga publiceren en potentieel, als ze goed werken, te koop aanbied. De dingen die ik in ieder geval al zsm toevoeg zijn:
- Stof/snipperschilden voor de riemaandrijving
- MQL-smering
- stofkap
- verstijvingsmod
Geen van deze dingen hebben - voor zover ik kan vinden - goede kits beschikbaar, dus als ze goed werken en ik ze redelijk makkelijk kan maken zal ik ze posten op het Inventables-forum.
Of je pakt een PSoC5: ik had voor een testsetup vier verschillende audio signalen nodig: CY8CKIT-059, vier waveformdacs in het schema gegooid en in maximaal 10 minuten heb ik een vierkanaals waveformgenerator. De DAC kan in current mode tot 6MSPS doen en gebruikt DMA zodat de processor zelf nog allerlei andere dingen kan doen. En ik kan meteen de ingebouwde opamp gebruiken om het signaal te bufferen.C.44 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:06:
[...]
Dat idee heb ik ook al gehad, ben op dit moment aan 't uitvogelen hoe ik op een zo simpel mogelijke manier een functie generator kan bouwen met een Arduino. Nu ik die MBed heb liggen hier een paar werkloze Pro Mini's
Leuke DSO hoor!C.44 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 12:35:
[afbeelding]
My favorite programming language is solder.
Thx =) Voor die prijs kon ik 'em niet laten staan haha. Ik was al eens begonnen met lezen in 't topic maar ik heb nog niet echt een deuk in die 113(?) pagina's kunnen maken. Momenteel staat er firmware versie 00.02.06 op. In de aller eerste post staat al dat je 't dan kunt vergeten, maar een stuk verder zijn ze al bezig over versie 00.04.xx en zelfs 00.05.xx. Op dit moment draait 't me een beetje haha.Puch-Maxi schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:31:
[...]
Leuke DSO hoor!Heb hem ook staan, ook tweedehands van MP voor ongeveer dezelfde prijs als die van jouw (is alweer een poosje terug). Over dat 50/100Mhz gebeuren, door het flashen van de firmware kun je er een andere versie van maken. Hoe gemakkelijk dat gaat ligt een beetje aan welke firmware versie er nu op staat. Kijk eventjes op het EEVblog Forum
.
My favorite programming language is solder.
gewoon vanaf je eerste orde RC(weerstand condensator) filter naar je analoge ingang van je arduino.sebastius schreef op woensdag 09 september 2015 @ 14:42:
Heeft iemand een simpel schemaatje om van een 3.3v PWM signaal (van een lasercutter) een analoog signaal te maken dat een Arduino oid kan aflezen? Ik weet dat het iets met een weerstand en een condensator is (evt met een Mosfet ter isolatie) maar hoe dan verder?
je zou er eventueel een tweede of derde orde filter van kunnen maken. wordt je signaal mooier(lees: met minder rimpel) van, maar is het signaal wel vertraagd...