Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobV schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 12:26:
Joystick throttle gedeelte zo goed als klaar. En dat in 5 weekjes werk. O-)

YouTube: Joystick led animations
[video]

Op naar iteratie 2.
*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:04
RobV schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 12:26:
Joystick throttle gedeelte zo goed als klaar. En dat in 5 weekjes werk. O-)

YouTube: Joystick led animations
[video]

Op naar iteratie 2.
Ziet er mooi uit! Mag ik vragen waarvoor je het wilt gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Bedankt allemaal!
BladeSlayer1000 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:23:
[...]
Ziet er mooi uit! Mag ik vragen waarvoor je het wilt gaan gebruiken?
Ik speel er Elite Dangerous mee sinds vanochtend! De andere kant werkt ook al, maar daar zitten nog geen lampjes op dus dat komt vanavond wel goed.

O-)

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:04
RobV schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 17:56:
Bedankt allemaal!

[...]

Ik speel er Elite Dangerous mee sinds vanochtend! De andere kant werkt ook al, maar daar zitten nog geen lampjes op dus dat komt vanavond wel goed.

O-)
Aah, leuke toevoeging aan je joysticks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
BladeSlayer1000 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 18:07:
Aah, leuke toevoeging aan je joysticks :P
Bijna. Dit IS de joystick. Althans, de throttle-zijde van de joystick. Ik heb er nóg zo een en dan rechts. Zitten alleen niet zoveel lampjes op dus minder interessant voor een filmpje.

Zie hier de blog posts over mijn geknutsel.

[ Voor 12% gewijzigd door RobV op 17-08-2015 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
hier een paar printjes waar ik momenteel mee bezig ben, van ontwikkeling tot uiteindelijk product
veel details kan/mag ik niet delen helaas

prototype/testprint stuurcontroller schip
Afbeeldingslocatie: http://daig.co.uk/boata.jpg

testprint voor klant

Afbeeldingslocatie: http://daig.co.uk/boatb.jpg

laatste stage voor massaproductie bij een CAN controller / displaycontroller

Afbeeldingslocatie: http://daig.co.uk/dis.jpg

invullen van eerste prototype/testprint nieuwe DC controller 10KW

Afbeeldingslocatie: http://daig.co.uk/dc.jpg

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:48
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen:

Waarom _zo veel_ conventioneel wanneer dat met SMD kan bij een nieuw product? Bijvoorbeeld als je weerstanden en kleine condensators? Zeker gezien je het over massaproductie hebt kan dat een gigantische kostenbesparing opleveren. Ziet er wel leuk uit verder :).
RobV schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 16:34:
Die CAN controller is wel heel mooi met wit en blauw overigens... _O_
Erg cool inderdaad :).

[ Voor 34% gewijzigd door wesleytjuh op 18-08-2015 16:38 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Die CAN controller is wel heel mooi met wit en blauw overigens... _O_

Het vervolg op mijn joystick controller wordt een Arduino Headtracker. Daar valt nauwelijks aan te solderen omdat het maar een Arduino + 9DOF chip is. Maar wel een leuk $10 project, en een aantal medegamers met nul soldeerverstand hebben er wel oren naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
wesleytjuh schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 16:24:
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen:

Waarom _zo veel_ conventioneel wanneer dat met SMD kan bij een nieuw product? Bijvoorbeeld als je weerstanden en kleine condensators? Zeker gezien je het over massaproductie hebt kan dat een gigantische kostenbesparing opleveren. Ziet er wel leuk uit verder :).

[...]

Erg cool inderdaad :).
smd is in ontwikkeling erg duur, en gebruik ik alleen waneer het nodig is, of kan.
wat betreft de keuze om smd zoveel mogelijk te vermijden, is meer omdat deze printen ondanks flink ingelakt, gigantisch smerig worden(zout, zuur, modder, water etc)
en gemakkelijker te repareren zijn door "anderen"(monteur langs de weg).
ze zijn bedoeld voor in de automotive wereld.

pas bij zeer veel afname zetten we die print om is smd, om inderdaad kosten te besparen.
maar erg kritische printen blijven TH, en daar hoeft niet op bespaard te worden, want zo'n print zoals bovenstaande(stuurcontroller van een schip), kost een paar duizend euro's (materiaal, certificaat(keuring), support etc)

Thankzz , dat witte is standaard silkscreen :)

[ Voor 5% gewijzigd door itcouldbeanyone op 18-08-2015 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Hoop dingen met hun eigen kristal zeg! Flinke boards, netjes ontworpen (voor zover ik daar oog voor heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
sebastius schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 16:56:
Hoop dingen met hun eigen kristal zeg! Flinke boards, netjes ontworpen (voor zover ik daar oog voor heb).
thankzz,

het veelvuldig uitvoeren van kristallen en andere componenten, zoals een overdreven afvlakking is in deze branch echt wel een eis.

als het ene gedeelde van de print om wat voor reden dan ook beschadigd is, werkt het andere gedeelte nog, en kan indien mogelijk hier een melding van worden weergegeven of actie worden ondernomen(safety mode).
daarnaast komen deze printen veelelal in electrische voertuigen te hangen met een hoofd busspanning van 800VDC, viel pieken in het net worden doorgegeven van kabel naar kabel.

als 1 IC de frequency regelt van de andere IC's (dus 1 kristal) dan zijn je sporen naar dat IC een stuk langer en dus gevoeliger voor interferentie.

zo zijn er op die manier wel eens een paar wagens in het verleden van door gegaan(gelukkig niet bij ons)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ah, dat is wel slim. Geen/weinig Single Point of Failure :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
itcouldbeanyone schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 16:52:
[...]

smd is in ontwikkeling erg duur, en gebruik ik alleen waneer het nodig is, of kan.
wat betreft de keuze om smd zoveel mogelijk te vermijden, is meer omdat deze printen ondanks flink ingelakt, gigantisch smerig worden(zout, zuur, modder, water etc)
en gemakkelijker te repareren zijn door "anderen"(monteur langs de weg).
ze zijn bedoeld voor in de automotive wereld.

pas bij zeer veel afname zetten we die print om is smd, om inderdaad kosten te besparen.
maar erg kritische printen blijven TH, en daar hoeft niet op bespaard te worden, want zo'n print zoals bovenstaande(stuurcontroller van een schip), kost een paar duizend euro's (materiaal, certificaat(keuring), support etc)

Thankzz , dat witte is standaard silkscreen :)
Maargoed, certificering en dergelijke zijn eenmalige kosten, net als je ontwikkeling. Daarna wil je je stuks prijs laag houden neem ik aan, denk bijvoorbeeld ook aan de besparing op de vaak dure PCB, die een stuk kleiner kan met SMD. TH is eigenlijk niet meer van deze tijd, tenzij het design om TH componenten vraagt omdat SMD simpelweg niet voldoet. Steeds meer designs die ik voorbij zie komen (van klanten die assemblage bij ons opvragen) zijn voor >95% smd en bij voorkeur zelfs 100%. SMD kost iets meer om productie voor op te starten (stencil, programmeren machines etc) maar haal je er al zéér snel uit met productiekosten. Vandaar dat ik het een ietswat "vreemde" keuze vond.

Dat SMD duur in ontwikkeling is ben ik het overigens niet mee eens, maar dat is een persoonlijk voorkeur natuurlijk. Ik assembleer een proto met SMD net zo snel zo niet sneller dan een TH print, wat de ontwikkeling betreft is SMD eigenlijk ook alleen maar makkelijker en vaak technisch beter mee te designen.

Voor monteurs kan ik me voorstellen dat je de componenten wat groter wilt, maar hou dan bijvoorbeeld je IC's in socket en dergelijke, terwjil je het passieve grut SMD houdt, weerstanden en condensators zijn vaak toch niet hetgene wat vervangen moet worden. De grotere transistors en elco's kun je ook gewoon TH houden, daar ontkom je niet aan met dit soort producten.

[ Voor 11% gewijzigd door wesleytjuh op 18-08-2015 18:36 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
wesleytjuh schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 18:32:
[...]

Maargoed, certificering en dergelijke zijn eenmalige kosten, net als je ontwikkeling. Daarna wil je je stuks prijs laag houden neem ik aan, denk bijvoorbeeld ook aan de besparing op de vaak dure PCB, die een stuk kleiner kan met SMD. TH is eigenlijk niet meer van deze tijd, tenzij het design om TH componenten vraagt omdat SMD simpelweg niet voldoet. Steeds meer designs die ik voorbij zie komen (van klanten die assemblage bij ons opvragen) zijn voor >95% smd en bij voorkeur zelfs 100%. SMD kost iets meer om productie voor op te starten (stencil, programmeren machines etc) maar haal je er al zéér snel uit met productiekosten. Vandaar dat ik het een ietswat "vreemde" keuze vond.

Dat SMD duur in ontwikkeling is ben ik het overigens niet mee eens, maar dat is een persoonlijk voorkeur natuurlijk. Ik assembleer een proto met SMD net zo snel zo niet sneller dan een TH print, wat de ontwikkeling betreft is SMD eigenlijk ook alleen maar makkelijker en vaak technisch beter mee te designen.

Voor monteurs kan ik me voorstellen dat je de componenten wat groter wilt, maar hou dan bijvoorbeeld je IC's in socket en dergelijke, terwjil je het passieve grut SMD houdt, weerstanden en condensators zijn vaak toch niet hetgene wat vervangen moet worden. De grotere transistors en elco's kun je ook gewoon TH houden, daar ontkom je niet aan met dit soort producten.
het hangt natuurlijk ook van de aantallen af. we praten niet over duizenden maar slechts enkele printen per klant per jaar.
zelf vindt ik smd veel beter te designen en in testfase scheelt dat gaten boren .
me opdrachtgever staat niet zo zeer achter smd als het niet nodig is.
IC in socket ziet er leuk uit. en handig. maar kan lostrillen. zelf nooit meegemaakt maar ze kijken erg ontevreden als ze zon socket zien en wijzen mij er dan ook meteen op aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Dat laatste kan ik wel begrijpen :P, sockets zijn leuk in de testfase, daarna gewoon mooi vastsolderen de handel :).

Verder, logisch, je moet natuurlijk wel iets van aantallen maken, anders ga je het verschil tussen SMD/TH niet merken omdat de stuksprijs sowieso zeer hoog zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
De printjes zien er een beetje retro uit met al die TH :) maar wel netjes gedaan.

Hier op het werk is ook bijna alles SMD en de TH die we hebben proberen we met de SMD mee te solderen door middel van automatisch plaatsen en extra grote gaten in het stencil te maken die de barrel netjes kunnen vullen.

Verder vermeld je dat afvlakking zo belangrijk is en dat er veel pieken van kabel tot kabel zijn. maar waar heb je dan de common mode chokes / filters / ontkoppel ctjes verstopt.
Ook vermeld je dat interferentie een probleem kan zijn maar waarom liggen de sporen dan niet op binnenlagen dan kun je ze mooi afschermen met GND.

*Tinusvolkel baalt dat hij zijn printjes van het werk niet mag showen* :|

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Vind het soldeerwerk op die laatste print wel wat slordig. Ook omdat het zulke dikke 'klodders' zijn op een aantal plekken, ipv netjes uitgevloeid.
Zal ook met het vermogen te maken hebben gok ik, maar qua netheid is het wat minder :p

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 18-08-2015 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
ThinkPadd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 20:29:
Vind het soldeerwerk op die laatste print wel wat slordig. Ook omdat het zulke dikke 'klodders' zijn op een aantal plekken, ipv netjes uitgevloeid.
Zal ook met het vermogen te maken hebben gok ik, maar qua netheid is het wat minder :p
het is een dubbelzijdige print, geen via's dus gewoon een draadje erdoor gesoldeert, het is 150um koper, dus met een kleine bout lukt je dat niet, het is jammer maar niet erg, want het is voor test.

@ tinus, een meerlaagsprint is niet van toepassing, omdat deze in ontwikelfase gigantisch kost als het maar om enkele printjes gaat.

het is nou ook niet zo dat alles als een antenne werkt. meer dat je voedingsbron hapert, varierende spanning, paar elco's en diodes doen hier al wonderen.
we vermijden ook daarom ESD gevoelige electronica.

een common mode choke is leuk, maar eigenlijk niet echt nodig, zodra je ingansspanning, de min verder naar beneden zakt, zakt de positieve kant mee. echte scheiding van die twee kan problemen geven met andere (onbekende )hardware. en daarom laat ik het potential verschil maar met rust
we mogen dan ook niet, de min aan het chassis leggen.

[ Voor 15% gewijzigd door itcouldbeanyone op 18-08-2015 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:54
Joep schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:29:
Ik overweeg ook om de 1000mm x-carve te kopen.
Daar kom ik op terug. De machine is me toch te beperkt in nauwkeurigheid en snelheid en best duur. De shapeoko 2 was een stuk goedkoper en nog de moeite waard, maar de x-carve niet meer. Ik ben al bezig met zelf eentje samen te stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Shapeoko 2 is minstens net zo'n goede keus qua CNC-mogelijkheden (en veel volwassener; er zijn er honderden zoniet duizenden van te vinden op het internet met ervaringen, voorbeelden van wat ermee gedaan wordt, etc.), maar de lagere prijs kan tegenvallen. Je moet zelf een hoop dingen erbij kopen/maken die standaard al bij de X-carve zitten. Nauwkeurigheid zou exact hetzelfde moeten zijn, gezien dat enkel afhankelijk is van de motoren en elektronica die je kiest.

Shapeoko is meer een knutselmachine, x-carve is wat commerciëler ingezet. Ik heb nog helemaal geen CNC-spul liggen, dus ik zou zoiets als een Bosch/DeWalt motor apart moeten kopen. Dat is in de VS blijkbaar heel makkelijk en best goedkoop, maar hier valt het best tegen. De veelgebruikte DeWalt 600W motor (excl. spindle-toebehoren) alleen al zou me 90 euro kosten, plus nog precisielagers en ander spul. Werd al gauw duurder dan de 24V spindle op de x-carve. Een dremel erop gooien is nog een stuk duurder, en nee, de aldi-dremels zijn niet acceptabel :P

Hoe ga je jouw shapeoko uitrusten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Voor 319 euro heb je een Proxxon MF70 welke met nog een paar honderd euro investering volledig CNC te maken is. OK, geen groot bereik maar voor veel een prima ding.

Een maat van mij heeft een oude EMCO F1 frees van marktplaats gehaald en dat ding is bloedzuiver voor het meeste werk.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
@ mux: Ik ga geen shapeoko kopen, maar zelf een cnc-frees samenstellen. En ja, dan heb je het over 2500-4000 euro, maar dan ben ik wel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ah, ok. Ja, dat is uiteraard de betere optie. Ik vond zelf die investering nog net even iets te groot, met name voordat ik CNC-frezen echt onder de knie heb. Ik heb wel een (handmatig) frees-certificaat, maar dat is totaal anders dan een CNC besturen.

Uiteindelijk ga ik ongetwijfeld ook wel eens zoiets aanschaffen, maar dan moet ik eerst een grotere garage vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
memphis schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 12:48:
Voor 319 euro heb je een Proxxon MF70 welke met nog een paar honderd euro investering volledig CNC te maken is. OK, geen groot bereik maar voor veel een prima ding.
319 voor een mf70 is best duur. Enkele jaren geleden mijnes gekocht tijdens een '10% korting op alles actie' bij Conrad toen deze daar nog 300 was, dat scheelt al een paar tientjes. Maar hier staat hij voor een stuk minder te koop: https://www.kruis.nl/elec...proxxon-micro-frees-mf-70

Wel een goed apparaat, maar ik zou hem niet zomaar aanraden. De bedoeling was om hem om te bouwen naar cnc, maar door de beperkingen (bereik,motor,materiaal,stevigheid) en omstandigheden heb ik daar vanaf gezien.

Ben nu bezig met andere dingen, maar een tijdje terug een tafeltje gespot en gekocht op BVA waar ik wel iets mee kan als ik een cnc iets wil bouwen: https://www.bva-auctions.com/auction/lot/15850/5622275 :9~

Waar halen jullie de onderdelen voor constructies van printers/portaalfrezen/lasersnijders vandaan? Een tijdje terug kwam ik Misumi tegen, ben wel benieuw of mensen ervaring met dat bedrijf hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 20:04
je kunt ook altijd cnczone.nl in de gaten houden fyi

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Op modelbouwmarkt.nl staat nog een CNC frees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobV schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 17:56:
Bedankt allemaal!

[...]

O-)
over Elite Dangerous gesproken ;)

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/mbjyd6947/controls.jpg

en een met drie projectors :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ja, mooi he? Ik had hem inderdaad al gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Icekiller2k6 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 13:49:
je kunt ook altijd cnczone.nl in de gaten houden fyi
I know. Er staat ergens op dat forum een frees die erg in de buurt komt van m'n eisen, maar als ik er toch een paar duizend tegenaan gooi, dan maak ik 'm liever zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
klein vraagje... hoe zou je 40-41 pins level shiften? (3.3v vs 5v) memory chip is 3.3v apparaat waarmee het interfaced is 5v.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:14
Normaal zou ik een non-inverting buffer gebruiken of andere logic chip die 5Volt tolerant is.

Ik neem aan dat de pinnen bi-directioneel zijn?
Daarvoor heb je dingen als dit: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/txb0104.pdf
Maar dan heb je er 10 nodig 8)7

Voor 10 bit zijn ze er ook:
http://www.nxp.com/documents/data_sheet/GTL2010.pdf

Heb je er maar 4 nodig en meteen bi-directioneel :)

[ Voor 49% gewijzigd door LED-Maniak op 19-08-2015 19:03 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:23
de gtl2000 is volgens mij zelfs 20bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring met de LM3915 of LM3914 bargraph driver chips, Ik heb het probleem dat de laatste 4 leds teglijk aan en uit gaan hoe klein het signaal verschil bij de input ook is.

Dit is hoe ik hem aangesloten heb:
Afbeeldingslocatie: http://www.seekic.com/uploadfile/ic-mfg/201281513329992.jpg

Alleen zijn de verhouding tussen de weerstanden anders deze zijn 1k voor R1 en 7.7k voor R2.

Op ieder filmpje op internet lijkt hij het prima te doen maar bij mij dus niet. Zou het kunnen zijn dat ik 2 doa chips heb. Zijn overigens bij reichelt besteld dus deze chips komen ook niet van de china market.

Ik ben ten einde raad :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Geen sluiting op de print?

Pin 13 is dan de 1e LED die mogelijk ergens een sluiting mee heeft die mogelijk de refspanning aanpast.

[ Voor 67% gewijzigd door memphis op 21-08-2015 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

memphis schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:15:
Geen sluiting op de print?

Pin 13 is dan de 1e LED die mogelijk ergens een sluiting mee heeft die mogelijk de refspanning aanpast.
Ik ben erachter het zit nog op een breadboard en het was gelukkig geen sluiting :)

Als je wilt dat hij in bargraph mode alle leds een voor een aan kan doen met je hem wel 25 volt dc als voeding geven hij werkt al vanaf 12 volt maar alleen in dot mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
zzattack schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 20:58:
de gtl2000 is volgens mij zelfs 20bit
inderdaad... zien er zeer interessant uit ook geen aparte stroom input nodig is handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-09 16:14
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:43:
[...]

Ik ben erachter het zit nog op een breadboard en het was gelukkig geen sluiting :)

Als je wilt dat hij in bargraph mode alle leds een voor een aan kan doen met je hem wel 25 volt dc als voeding geven hij werkt al vanaf 12 volt maar alleen in dot mode.
Huh, die lm3915 moet vanaf 3V werken, zowel in dot als bar mode?
Verder is de maximale spanning 25V, je mag hier absoluut niet boven komen, bovendien stook je nogal, datasheet vermeld serieweerstand en dot mode bij hogere spanningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Mijn idee. Dan moet er een lek in je breadboard zitten. Of is je voltage onstabiel dat bij te veel brandende LED's de referentie spanning door een lage spanning aangetast raakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

base_ schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 15:00:
[...]

Huh, die lm3915 moet vanaf 3V werken, zowel in dot als bar mode?
Verder is de maximale spanning 25V, je mag hier absoluut niet boven komen, bovendien stook je nogal, datasheet vermeld serieweerstand en dot mode bij hogere spanningen.
De leds zelf hebben hun eigen 3 volt voeding om te voorkomen dat de LM3915 nogal warm wordt.
memphis schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 15:31:
Mijn idee. Dan moet er een lek in je breadboard zitten. Of is je voltage onstabiel dat bij te veel brandende LED's de referentie spanning door een lage spanning aangetast raakt?
Het wordt allemaal nog maffer als ik de voeding voor de LM3915 terugschroef naar 3 volt dan gaat na 1 led alle 9 andere simultaan aan, Bij 4.6 volt na 2 en bij 6.9 volt na 3. Etc per 2.3 volt krijg ik dus 1 led erbij 8)7

ik ben der nu echt uit :o
Je moet pin 4 RLo niet in de positive rail van je supply stoppen :+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2015 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 17:01
Kan ik deze transceiver stand alone gebruiken, of moet hier een microcontroller aan? Het gaat mij erom dat ik een potentiaalvrij contact over kan zenden :) is het een kwestie van 2 pinnen verbinden en op de ontvangende kant gebeurt het zelfde of komt hier iets meer bij kijken?

http://www.ebay.com/itm/1...63618?hash=item3f2bf12522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 16:05:

ik ben der nu echt uit :o
Je moet pin 4 RLo niet in de positive rail van je supply stoppen :+
Prutser 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Aargh. Ik heb op basis van puur schema's van andere mensen en beschikbaarheid op eBay een bluetooth-ontvangermodule in een versterkerprint ontworpen. Oftewel: neem schema, gooi er een stereo+sub versterker achter met alles wat erbij hoort, printontwerp ervan maken, klaar.

Opgebouwd, aan de labvoeding: ding trekt 1A @ 6V. Daar is iets niet goed. Wat blijkt? Er zijn twee versies van de XS3868, en het enige verschil tussen de twee is dat de GND en Vbuck-pinnen (soort voedingspin) omgewisseld zijn. :@

OK, draadje omgewisseld, voor de zekerheid maar een reservemodule erop gegooid in het geval ik iets heb doorgefikt. Hele print werkt, hup aan de speakers, bluetoothverbinding maken. Yes, geluid!

Ding klinkt als een 56k-modem. :@ :@

Meh, ik laat het project wel liggen tot volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Leuk is dat he ;).

Zo had ik dat laatst ook met de 1e print uit een productiebatch van een paar honderd behoorlijk uitgebreide versterkers. Getest met stroombegrenzing aan. Leek allemaal goed te gaan, dus volume omhoog. Huh, klinkt wel gek :S. Dat terwijl het proto prima werkte. Uiteraard van het slechte uitgegaan en alles nagelopen om niks te kunnen vinden. Wat bleek, stroombegrenzing stond dus nog op de voeding(voeding staat wat uit het zicht) -> hogere volumes kakt de spanning in met erg vreemd geluid tot gevolg. Even een flink "doh" momentje ;). Gelukkig maar, want een paar honderd printen weggooien word je niet blij van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Heb hier ook een batch printen liggen waar de XS3868 in hoort, beviel me ook niet zo. Betere ervaring met de SPK-B, al is die op de zelfde chip gebaseerd.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het vreemde is: ik heb specifiek de OVC3860 uitgekozen omdat ik al een eerdere proto had gebouwd met dezelfde chip en die klonk prima. Dit ding is al zeg maar versie 2. Ik baal best wel als blijkt dat het echt aan deze module ligt.

Zitten er firmware/eeprom-verschillen tussen de verschillende bordjes dat ze zo verschillend kunnen klinken ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Er zouden natuurlijk kleine verschillen kunnen zijn (misschien ook nog DSP functies ofzo), maar ze zouden nooit als een 56k modem moeten klinken.

[ Voor 15% gewijzigd door Sissors op 21-08-2015 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:40

ThaHandy

Discovery Channel

Ik zoek een (goedkoop) mini SPDT/DPDT toggle switch ON-OFF-(ON) (dus: toggle on - off - momentary on)

Afbeeldingslocatie: http://www.jaycar.com.au/medias/ST0335ImageMain-96Wx96H?context=bWFzdGVyfGltYWdlc3wyODA5fGltYWdlL2pwZWd8aW1hZ2VzL2g4Ny9oYzUvODgxNTQxOTc1MjQ3OC5qcGd8YmRhZGU1ZjJiMmUzNmY0Y2E0OTQwYTlhMjgxZWFmYmVlMTdhOGQzMzMwYjg5NWM0YjUzNmU3NjVmYjc3M2IxYw

Overal zie ik (ON)-OFF-(ON) of ON-OFF-ON. En als ik de juiste heb, is dit een heavy duty versie die 10 euro kost. :|

Anyone meer geluk?

[ Voor 34% gewijzigd door ThaHandy op 22-08-2015 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-09 13:10
Voor de liefhebbers: een leuk hebbedingetje, power consumption meter (DX linkje) nu bij de Action voor 2,50 (dus goedkoper dan bij DX), van hun eigen MAXXTER gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
Als je een lader (IC) zoekt voor de batterij (1S lipo) die een gprsbee van stroom voorziet. Moet je dan in de specs ergens zien staan dat de load en batterij in parallel mogen staan?
Of verdragen laders dat de load en batterij op de zelfde pin zitten?
Momenteel zou ik voor deze opteren (want daar staat het dus specifiek in). Maar er zijn alternatieven die mogelijks interessanter zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electroman_4you
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-04-2021
ThaHandy schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 21:17:
Ik zoek een (goedkoop) mini SPDT/DPDT toggle switch ON-OFF-(ON) (dus: toggle on - off - momentary on)

[afbeelding]

Overal zie ik (ON)-OFF-(ON) of ON-OFF-ON. En als ik de juiste heb, is dit een heavy duty versie die 10 euro kost. :|

Anyone meer geluk?
Volgens C&K is het de switch met nummer 7107

http://www.ck-components.com/7000/toggle,10598,en.html

Op meerdere plaatsen te vinden

http://www.digikey.com/pr...107SYZQE/CKN1028-ND/19962
http://www.mouser.be/sear...GhdZp9qVV2VVcGqzqOw%3d%3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
ThaHandy schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 21:17:

[afbeelding]

Anyone meer geluk?
Farnell heeft er 29.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 15:44
Mux, gebruik je wel a2dp en niet headset als profiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Springuin schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 08:18:
Mux, gebruik je wel a2dp en niet headset als profiel?
Probleem is: hoe verander ik dat? Ik zie noch in mn telefoon, noch in de ovc3860 datasheet of dat een optie is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Vaak is dat een firmware flash optie, maar ik gok dat je die luxe bij deze module niet hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/sr7tzjwmb/JLchip1.jpg

detective gezocht :)

ik heb dus een FM radio 'module gekocht, deze
op zich werkt die prima, maar ik wil de frequentie bediening aan een MCU overlaten (en niet de aanwezige rotary gebruiken)

dat moet mogelijk zijn (dacht ik) omdat er een UART Rx/Tx aansluiting aanwezig is en omdat dat in de china advertentie min of meer stond >:)
enfin, ik krijg idd enige response wanneer ik naar serial kijk, heb dus contact opgenomen met chinees voor meer info:

' Dear friend,

Really so sorry. but we havenot other data I hope you can understand Can you let some technician to have a look? If it is the item problem I can refund you

regards '

dat is niet (nergens) te krijgen en ik kan de main fm tuner chip ook al nergens vinden.

hoe nu verder .. iemand een idee ?
zou graag even willen communiceren met dat chippie.

grote foto's:
- http://s23.postimg.org/qlflkhfju/JLchip2.jpg
- http://s10.postimg.org/c2er96cqg/JLchip3.jpg

zover ik kan lezen gaat het om de:

JL AC1518CFD413-E
daar zit een eeprom aan vast, de 24C02D

en verder nog 2 lf versterkertjes

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2015 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 15:44
Ik weet het niet hoor, maar als ik die fotos bekijk, lijkt het er meer op dat dit de microcontroller is die ook het lcd aanstuurt, en niet hetgene wat de tuning regelt (PLL/VCO).
Dat chipje meer naar rechts, met de tssop10, wat staat daar op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Springuin schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 14:33:
Ik weet het niet hoor, maar als ik die fotos bekijk, lijkt het er meer op dat dit de microcontroller is die ook het lcd aanstuurt, en niet hetgene wat de tuning regelt (PLL/VCO).
Dat chipje meer naar rechts, met de tssop10, wat staat daar op?
Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/oip5rebx3/JLchip4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik ben in gevecht met BGA's. Ik heb een preheater (Aoyue 853A++), een heatgun (Aoyue 852) met een BGA nozzle. Ik verhit de boel keurig voor, de bodem van de print op 150 a 175 (tijdens een wanhooppoging op 190 zelfs). Bovenop met de heatgun, keurig volgens een standaardprofieltje: 150 (3 minuten), 230 (2 minuten), 350 (1 minuut). Maar ik krijg de chip er NIET van af. Bak me suf, ben al ver over allerlei toleranties en grenzen heengegaan qua tijd en temperatuur en ik krijg die stomme chip niet in beweging. Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zit er niet underfill onder? Dan ga je het nooit los krijgen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noMSforme
  • Laatst online: 10-03-2022
Ik heb even lopen zoeken.. misschien heb je hier iets aan.
8035
http://down.cosou.com/xintechsz.com/QN8035.pdf

Lijkt erop dat pin 5 de FM receiver RF input is.

edit:
Na het lezen van de pdf blijkt dat inderdaad ook de tuning in deze chip wordt gedaan.
pin 9 en 10 zijn de SCL en SDA die lopen naar de chip ernaast.

224C02d is een 2 wire serial e2prom
http://datasheet.sii-ic.c...S24C02D_04D_08D_16D_E.pdf

En als bonus een gok op de display chip:
http://www.nxp.com/documents/data_sheet/PCF85176.pdf

[ Voor 33% gewijzigd door noMSforme op 22-08-2015 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

LED-Maniak schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 14:57:
Zit er niet underfill onder? Dan ga je het nooit los krijgen.
Volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

noMSforme schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 15:07:
[...]

8035

edit:
Na het lezen van de pdf blijkt dat inderdaad ook de tuning in deze chip wordt gedaan.
Oeh, dat is een kwestie van de i2c aftappen met je Logic Analyser, Borroz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

8035

edit:
tnx, ja die UART heeft een aansluiting aan de rand van de PCB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sebastius schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 15:24:
[...]
Oeh, dat is een kwestie van de i2c aftappen met je Logic Analyser, Borroz!
ik dacht eigenlijk meer aan die EEPROM lossolderen, leegzuigen en door de disassembler :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Je kunt ook gewoon de i2c commando's uit de datasheet gebruiken en je eigen Arduino er aan hangen :) Zal waarschijnlijk zelfs wel een library voor zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ga is zoeken, het zou leuk zijn om zo'n ding ook 'op afstand' te kunnen bedienen (MQTT) , evt in combinatie met een pas aangeschaft chipje voor een remote volume/toon regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:23
Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 15:26:
[...]

ik dacht eigenlijk meer aan die EEPROM lossolderen, leegzuigen en door de disassembler :9
hulde aan clips :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

sebastius schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 14:56:
Ik ben in gevecht met BGA's. Ik heb een preheater (Aoyue 853A++), een heatgun (Aoyue 852) met een BGA nozzle. Ik verhit de boel keurig voor, de bodem van de print op 150 a 175 (tijdens een wanhooppoging op 190 zelfs). Bovenop met de heatgun, keurig volgens een standaardprofieltje: 150 (3 minuten), 230 (2 minuten), 350 (1 minuut). Maar ik krijg de chip er NIET van af. Bak me suf, ben al ver over allerlei toleranties en grenzen heengegaan qua tijd en temperatuur en ik krijg die stomme chip niet in beweging. Iemand een tip?
Loodvrij smelt pas over de 250 graden, dus je moet zowel de buiten- als binnenlagen op die temperatuur krijgen (gezien er aardig wat pinnen naar ground/voltage planes gaan). Ik kegel m'n heteluchtbout zelf altijd op 380C voor BGA, standje maximaal. Dan is het met 30 seconden wel gedaan. Flux helpt zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Iemand die bij Farnell gaat bestellen, zou die toevallig twee zekeringetjes voor mij mee kunnen bestellen?

Op één of andere manier is de stroommeetzekering van mijn (Conrad) multimeter geblazen. Daar kwam ik pas achter nadat ik net wat wilde meten, niet toen ik hem een poos geleden blijkbaar opblies. Maar goed, Conrad lijkt ze dus niet meer te hebben.

Het gaat om Farnell order code 2309090, een 10A fast acting zekeringetje. Het zou fijn zijn als die dan naar mij door gestuurd kan worden, gewoon in een envelop. Dat zou heel mooi zijn :)

Overigens snap ik ook niets van dat grafiekje, bij de nominale 10A zou hij er in minder dan 0,1s al uit liggen? Dat is toch ook niet de bedoeling?

[ Voor 19% gewijzigd door marcop23 op 22-08-2015 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat is een vrij standaard zekering, heb je echt specifiek die nodig? Want iedere glazen zekering voldoet als vervanging daarvoor (gok ik).

Of mis ik een kritieke eigenschap?

De amp rating op deze zekering is - vrij nonstandaard - de gegarandeerde breaking current, niet de carrying current. Dus deze zekering is gegarandeerd om snel (=1 netstroomwiebel, oftewel 20ms) te zekeren bij een stroomsterkte van 10A. Normaal is de specificatie van een zekering de carrying current, oftewel de maximumstroom die gegarandeerd er doorheen kan stromen zónder dat-ie doorsmelt.

Anyway, ik doe meermalen per week farnell-bestellingen, dus iedereen kan altijd meebestellen. Kost je wel een postzegel. En je eigen onderdeel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marcop23 schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 18:31:
Iemand die bij Farnell gaat bestellen, zou die toevallig twee zekeringetjes voor mij mee kunnen bestellen?

Op één of andere manier is de stroommeetzekering van mijn (Conrad) multimeter geblazen. Daar kwam ik pas achter nadat ik net wat wilde meten, niet toen ik hem een poos geleden blijkbaar opblies. Maar goed, Conrad lijkt ze dus niet meer te hebben.

Het gaat om Farnell order code 2309090, een 10A fast acting zekeringetje. Het zou fijn zijn als die dan naar mij door gestuurd kan worden, gewoon in een envelop. Dat zou heel mooi zijn :)

Overigens snap ik ook niets van dat grafiekje, bij de nominale 10A zou hij er in minder dan 0,1s al uit liggen? Dat is toch ook niet de bedoeling?
en als je vaker er een laat klappen :P ..
heb zelf vorige week dit setje glaszekeringen binnen gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

8035

edit:

224C02d is een 2 wire serial e2prom
http://datasheet.sii-ic.c...S24C02D_04D_08D_16D_E.pdf

En als bonus een gok op de display chip:
http://www.nxp.com/documents/data_sheet/PCF85176.pdf
impressed.. goed werk, had ik zelf nooit gevonden _/-\o_
-

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/oz8y4389p/minipower1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/m7okudx6p/minipower2.jpg

mijn (chinese componenten) desktop power supply eindelijk even afgemaakt.
doet wat die moet doen en dient als vervanging van die breadboard voedinkjes waar ik altijd ruzie mee krijg.
zoek je een lage rimpel bij een hoge belasting moet je hier niet aan beginnen :X

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2015 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
mux schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 19:15:
Dat is een vrij standaard zekering, heb je echt specifiek die nodig? Want iedere glazen zekering voldoet als vervanging daarvoor (gok ik).

Of mis ik een kritieke eigenschap?
Het is gewoon een zekering voor de stroommeetfunctie van een simpele multimeter. Maar sowieso moet ik zekeringen kopen, want ik heb er geen een thuis liggen. Ik heb gewoon de zekering gezocht die er nu ook al in zat. Maar alsnog heb ik liever Farnell dan Conrad ofzo, vanwege verzendkosten :P

Kan je er ook gewoon een 'simpele' zekering in stoppen dan, waar je onbeperkt 10A door kunt laten lopen? Wel staat er op die multimeter ook max 10 sec, each 15min, maar daar houd ik me eigenlijk nooit aan. Misschien wordt dan de shunt gewoon wat warm waardoor de stroom te hoog wordt gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

In een multimeter, zeker als hij wat goedkoper is, zou ik nooit een glaszekering stoppen. Hier moet je gewoon een Cooper Bussman 11A HRC zekering in proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 15:26:
Aan de inhoud van een EEPROM valt niks te disassemblen. Daar staan instellingen in opgeslagen, geen code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AllesKan schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 16:31:
[...]

Aan de inhoud van een EEPROM valt niks te disassemblen. Daar staan instellingen in opgeslagen, geen code.
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
AllesKan schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 16:31:
[...]

...tenzij de code is opgeslagen in de EEPROM die bij boot wordt geladen in de chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
LED-Maniak schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 16:39:
...tenzij de code is opgeslagen in de EEPROM die bij boot wordt geladen in de chip.
Die 0,001 promille van de gevallen bestaat ook nog inderdaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Ik heb een PIC die met spanningsbereik van 2V tot 3.6V(absolute max.4V) en SIM800H die 3,5V tot 4,5V wil krijgen...
Wat is er beter?
- Spanning tss de 3,5V en 3,6V
- Spanning iets hoger (bvb 3,8V) en dan een (schottky) diode
- Of voor beide een LDO/step-down voorzien
(lees: werk je beter wel of niet op de grenzen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
1x 3.6Volt LDO als je ruimte wilt besparen. Standaard voltage voor deze chips.

Het staat in de spec dat het kan en dus moet je daar van uit kunnen gaan.

[ Voor 33% gewijzigd door LED-Maniak op 23-08-2015 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-09 09:56
Ik zoek wat suggesties wat betreft het 'draadloos maken' van een ESP8266.

Ik heb de NodeMCU versie die 5V als Vin heeft staan op de specs. Op internet kom ik de volgende quote tegen:
Vin can support 3.3V to 8V, We have LDO on board.

500mA version is ok. At least 100mA~
Nu heb ik een 3.7V LiPo batterijtje en een zonnepaneeltje dat max 4.5W, 6V levert. Zou ik het hiermee kunnen doen of zou ik toch een ander batterijtje moeten bestellen (dit ivm. voltage dropout)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WK100 schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 20:32:
Ik zoek wat suggesties wat betreft het 'draadloos maken' van een ESP8266.

Ik heb de NodeMCU versie die 5V als Vin heeft staan op de specs. Op internet kom ik de volgende quote tegen:

[...]

Nu heb ik een 3.7V LiPo batterijtje en een zonnepaneeltje dat max 4.5W, 6V levert. Zou ik het hiermee kunnen doen of zou ik toch een ander batterijtje moeten bestellen (dit ivm. voltage dropout)?
dit bordje kan je is overwegen (heb er zelf 1)
sluit je je solar panel op aan en je lipo.. bij voldoende licht charged die en regelt die verder alles en er komt 5 volt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Mwa, zodra een lipo leeg is kakt hij zo snel in dat je er toch niet heel veel meer uit kan halen.

Daarnaast, ze zeggen zelf dat er een LDO op zit, dus al dat extra vermogen wordt simpel gezegd weggestookt door die LDO.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.sparkfun.com/assets/6/7/4/7/9/5112a224ce395fb479000003.png

Of met wat lager verbruik:
Afbeeldingslocatie: http://i.stack.imgur.com/LV91V.gif

[ Voor 28% gewijzigd door LED-Maniak op 23-08-2015 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-09 09:56
Thanks! Ik had zelf een LM317T op voorraad, en ben even wezen kijken of dat ook werkte. Zegt genoeg; het is geen LDO en had +- 1.5V extra nodig. Ik kreeg hierbij mijn twijfels of zelfs een LDO voldoende heeft aan 400mV overhead, maar zo te horen moet dat wel goed zitten.
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 20:47:
[...]

dit bordje kan je is overwegen (heb er zelf 1)
sluit je je solar panel op aan en je lipo.. bij voldoende licht charged die en regelt die verder alles en er komt 5 volt uit.
Ik zal het overwegen. Ik vind de prijs alleen wel wat aan de hoge kant. Daarnaast heeft een ESP8266 meer honger dan dit
3. Open toggle switch, the flat USB can provide voltage 5V and current 100 mA.
printplaatje kan leveren over de USB.

Edit:
Even een Google gedaan en dan kom ik de Lipo Rider Pro tegen, die wel 1A kan leveren over de output. Dat klinkt al beter.

En tien minuten later lees je dat dit helemaal niet zo efficiënt is. Dan wordt het zelf een circuitje bouwen :9

[ Voor 16% gewijzigd door WK100 op 23-08-2015 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
WK100 schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 21:11:
Thanks! Ik had zelf een LM317T op voorraad, en ben even wezen kijken of dat ook werkte. Zegt genoeg; het is geen LDO en had +- 1.5V extra nodig. Ik kreeg hierbij mijn twijfels of zelfs een LDO voldoende heeft aan 400mV overhead, maar zo te horen moet dat wel goed zitten.
Het is maar net welk vermogen je nodig hebt en hoe de LDO opgebouwd is. 400mV is een eitje. Je hebt ze nog een stuk lager/strakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Omdat ik het ESP topic er niet mee wil vervuilen, maar wel een vraag/conclusie heb: Begrijp ik nou goed dat de ESP8266 meer te vergelijken is met de combinatie van Arduino + nRF24L01+ dan met een losse nRF24L01+? Het is gewoon een uC die toevallig een WiFi chip aan boord heeft? En daarmee kan je op afstand, bijvoorbeeld via WiFi, dingen schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pizza_Boom schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 02:49:
Omdat ik het ESP topic er niet mee wil vervuilen, maar wel een vraag/conclusie heb: Begrijp ik nou goed dat de ESP8266 meer te vergelijken is met de combinatie van Arduino + nRF24L01+ dan met een losse nRF24L01+? Het is gewoon een uC die toevallig een WiFi chip aan boord heeft? En daarmee kan je op afstand, bijvoorbeeld via WiFi, dingen schakelen?
zoek nou eerst zelf is wat op of klik is op een linkje 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:26

BoAC

Memento mori

Het is zelfs meer: http://www.instructables....-ESP8266-module/?ALLSTEPS
Of: http://www.instructables....6-mini-Tutorial/?ALLSTEPS

[ Voor 5% gewijzigd door BoAC op 24-08-2015 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Leg mij eens uit waarom een vraag over een topic niet thuis zou horen in een topic over je vraag...
}:O
Verwijderd in "Het grote ESP8266 topic"

[ Voor 8% gewijzigd door RobV op 24-08-2015 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf
  • Laatst online: 03-09 09:46

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ik moet even klagen over de (5630) LED strips op aluminium....
Ik wil mijn aquarium van die dingen voorzien in de hoop het efficiënter te maken. Echter zijn die dingen per 3 leds te knippen/zagen en hangen ze aan 12V
Voltagedrop is ca 3V en dus mag de weerstand (39ohm) 2.7-3V droppen...

Geen wonder dat ze zo heet worden.
Dat wordt aanpassen en het zover krijgen dat ik er een 1ohm weerstand tussen kan proppen :P

Zijn er trouwens nog echt verschillen tussen de 5630 en 7020 LEDs kwa efficientie/opbrengst?

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Om toch even een simpel antwoord te geven, een wifi of bluetooth chip heeft doorgaans een microcontroller aan boord om het complexe low-level communicatie protocol af te handelen.
De chip op de ESP module is in dat opzicht niet anders. Andere fabrikanten kiezen er doorgaans voor om alles geheim te houden, maar de ESP fabrikant heeft een development kit beschikbaar gemaakt en deelt alle informatie zodat iedereen er mee kan spelen. Slimme programmeurs hebben toen de firmware aangepast zodat je ook nog applicatie software op deze MCU kan draaien.
Zeg ik het zo goed Borroz? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ploink schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 10:02:
Om toch even een simpel antwoord te geven, een wifi of bluetooth chip heeft doorgaans een microcontroller aan boord om het complexe low-level communicatie protocol af te handelen.
De chip op de ESP module is in dat opzicht niet anders. Andere fabrikanten kiezen er doorgaans voor om alles geheim te houden, maar de ESP fabrikant heeft een development kit beschikbaar gemaakt en deelt alle informatie zodat iedereen er mee kan spelen. Slimme programmeurs hebben toen de firmware aangepast zodat je ook nog applicatie software op deze MCU kan draaien.
Zeg ik het zo goed Borroz? :)
:D --> _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
nhimf schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 10:00:
Ik moet even klagen over de (5630) LED strips op aluminium....
Ik wil mijn aquarium van die dingen voorzien in de hoop het efficiënter te maken. Echter zijn die dingen per 3 leds te knippen/zagen en hangen ze aan 12V
Voltagedrop is ca 3V en dus mag de weerstand (39ohm) 2.7-3V droppen...

Geen wonder dat ze zo heet worden.
Dat wordt aanpassen en het zover krijgen dat ik er een 1ohm weerstand tussen kan proppen :P

Zijn er trouwens nog echt verschillen tussen de 5630 en 7020 LEDs kwa efficientie/opbrengst?
De 7020 led is 0.5W en de 5630 is 0.2W.
Gebruik je ze bij de opgegeven stroom dan zal het niet veel verschillen, maar ik vermoed dat de kleinere led dan ietsje efficiënter is omdat je met meer leds de warmte beter kan verdelen.

Indien je de 7020 led ook op 0.2W gebruikt, dan zal hij efficiënter zijn dan de 5630, omdat hij dan niet op vol vermogen brand.

Oeps, ik zie dat de 5630 ook 0.5W is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf
  • Laatst online: 03-09 09:46

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ploink schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 10:12:
[...]

De 7020 led is 0.5W en de 5630 is 0.2W.
Gebruik je ze bij de opgegeven stroom dan zal het niet veel verschillen, maar ik vermoed dat de kleinere led dan ietsje efficiënter is omdat je met meer leds de warmte beter kan verdelen.

Indien je de 7020 led ook op 0.2W gebruikt, dan zal hij efficiënter zijn dan de 5630, omdat hij dan niet op vol vermogen brand.

Oeps, ik zie dat de 5630 ook 0.5W is 8)7
Ah verklaart een boel ;-)
Ik dacht dat de 5630 ook 0.5W waren en maar op halve kracht draaien.

Ach veel harder wil je ze sowieso niet laten draaien, want ze worden behoorlijk heet :-)

Goed ik was niet helemaal gek lol.
Maar ze worden erg heet dus op 0.5W laten draaien is wel een hoop.

Maar dan blijft helaas de vraag, wat is het verschil? (anders dan het formaat).

[ Voor 11% gewijzigd door nhimf op 24-08-2015 11:00 ]

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Even een vraagje.
Ik heb nog nooit gevlogen, maar donderdag vertrek naar Oekraïne en ik wil een zelfggemaakte geigerteller mee nemen (gebouwd kitje).
Nu ben ik een beetje bang dat de security moeilijk gaat doen. Hebben jullie ervaring met vliegen met DIY electronica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zorgen dat de batterijen eruit zijn, dan moet het geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ik heb nog nooit problemen gehad met batterijen in mijn bagage. Nu vlieg ik niet vaak, maar de laatste keren had ik wel fotoapparatuur bij mij (flinke tas vol) met extra accu's en 12 penlites in een doosje. Ja, alles moest los per bakje door de scanner heen, maar verder nergens problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Anthor schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 15:16:
Even een vraagje.
Ik heb nog nooit gevlogen, maar donderdag vertrek naar Oekraïne en ik wil een zelfggemaakte geigerteller mee nemen (gebouwd kitje).
Nu ben ik een beetje bang dat de security moeilijk gaat doen. Hebben jullie ervaring met vliegen met DIY electronica?
Ik ben een aantal keren naar Frankrijk gevlogen met een bak vol aan MCU boardjes en toebehorenen mee, nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Het jammere is dat mijn sbm-20 GM tellerbuis op een detonator schijnt te lijken :|
En dit verhaal op de site van de maker van de kit is ook niet hoopgevend: https://sites.google.com/...traveling-with-the-geiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
LED-Maniak schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 19:11:
1x 3.6Volt LDO als je ruimte wilt besparen. Standaard voltage voor deze chips.
Het staat in de spec dat het kan en dus moet je daar van uit kunnen gaan.
Bedankt, ik heb er dan deze step-down converter op gezet en zal die op 3,6V instellen.
Pagina: 1 ... 37 ... 113 Laatste