Joep schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:29:
Hoe weet je welke motoren je moet hebben (stepsize)? En waarom geen nema 23? En waarom eigen electronica, afgezien van het feit dat dat je ding is? En waarom geen wasteboard van bijvoorbeeld MDF maken?
Vragen, vragen
Ik overweeg ook om de 1000mm x-carve te kopen. Voor iemand zonder soldeer/electronica/frees-ervaring lijkt me dit een mooie introductie. Ik heb ook overwogen om zelf een CNC samen te stellen, maar daar is geen beginnen aan als absolute leek. Is uiteindelijk wel de bedoeling, maar de x-carve is altijd nog te verkopen of te gebruiken voor hout. En misschien wel goed genoeg om onderdelen voor je volgende frees te frezen.
Ik heb al aardig wat ervaring met 3d-printers, en de elektronica op de X-carve is 1:1 identiek aan 3d-printelektronica. Letterlijk, pin-for-pin compatible spul. gShield===RAMPS 1.4. GRBL lijkt ook heel erg op marlin. Ik kan dus gewoon zooi uit m'n 3d-printervaring overgooien. Specifiek over je vragen:
- je kunt iedere stepsize nemen die je wilt, kwestie van correct in de EEPROM/programmeerwaarden in GRBL zetten. In dit geval heb ik random 1.8 graden steppers genomen (high-torque spul)
- NEMA23 is onnodig voor de snelheden waarop ik werk. NEMA17 is al heftig overspecced. Goede kans dat ik ze maar op 12V/1.5A laat draaien ofzo - 1/4 van de max. rating van de motoren. Je hebt weinig nodig als je niet snel hoeft te werken!
- Omdat.
- Ik ga aluminium snijden, dus ik moet koelen/smeren, anders zijn m'n freesjes na 1 werkstuk bot en trilt m'n machine uit elkaar. MDF en vocht... geen goed idee.
Ik zit er sterk over te denken om een aluminium vacuumplaat te gebruiken om mn werkstukken op te klemmen. DamenCNC heeft heel redelijk geprijsde exemplaren, maar misschien probeer ik zelfs gewoon om er zelf een te frezen. Leuk beginnersprojectje.