Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Die grote BGA tegels vermijdt ik gewoon helemaal, ik heb ook mijn grenzen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:14

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ploink schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 21:05:

Hoe meer modules er op de markt komen, hoe moeilijker het is om nog iets origineels te bedenken. Ik kan me voorstellen dat het voor nieuwkomers dan ook niet zo motiveert om zelf circuitjes te gaan ontwerpen als alles wat je nodig hebt er al is.
Je ziet het hier ook, mensen willen iets maken en denken alleen aan arduino's en de standaard componenten die er met mee komen of shields. Er zijn erbij de een in gebruk te nemen schakeling op een breadboard maken omdat ze niet anders kennen....

Een project waar ik op het moment mee bezig ben krijgt ook modules. Een tempregeling voor 7 dollar, een rpm meter voor 5 dollar en een een amp meter van 2 dollar, alleen een PWM motorregeling maak ik zelf omdat ik geen geschikte ben tegen gekomen en deze met wat BUZ11 fetjes goedkoop en naar mijn spes te maken is. Er zit al genoeg geknutsel aan dus sommige dingen mogen ook makkelijk en m eerlijk te zijn, wie maakt er zelf nog een panel meter?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Ach als ik hobby, dan gebruik ik nog gewoon gaatjes print :)
Heb nog niet zoveel apparatuur als ik hier voorbij zie komen.
Dus hou het nog lekker simpel.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
memphis schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 21:16:
[...]
Er zit al genoeg geknutsel aan dus sommige dingen mogen ook makkelijk en m eerlijk te zijn, wie maakt er zelf nog een panel meter?
Goed punt.
Om eerlijk te zijn, ik plak ook ic's en andere componenten aan elkaar zonder dat ik weet wat er precies op dat plakje silicium zit. Het is eigenlijk hetzelfde als met modules, alleen een ander nivo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ploink schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 19:49:

Toch weer $29.. Kun je dan niet beter een goedkope labvoeding uitzoeken voor dat geld?
Als je iets kleinst zoek niet dan is deze beter. Maar ik ga hem niet kopen, het kwam gewoon ter spraken.

Je heb uiteraard een punt, 29 dollar is nog niet alles, komt nog voeding bij waarmee je deze regulator moet voeden, qua kosten kom je al snel in de buurt van een goedkope labvoeding.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Ik vind het een uitdaging om modules van ebay te gebruiken voor een prototype, en dan een custom print te maken waar alle onderdelen in 1x op zitten zodat je niet met 300 draadjes zit in je semi-permanente oplossing. Voor het geld van de PCB hoef je het in iedere geval niet te laten; en de componenten kun je desolderen van de china bits.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 10:08
lordprimoz schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 12:08:
[...]

misschien is een foto handig om mee te kunnen kijken =P
Ga ik regelen. Vooralsnog heb ik een zoektocht op andere (ongeïsoleerde) BNC fem-fem plaatdoorvoeren geopend. De winkel had er maar 2, komt pas na deze maand weer binnen. Grmbl. En een ander winkel vroeg 10 euro meer voor die rotdingen. Verder kijken dus maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Zo, de PSU komt net uit de afwasmachine.
Nu aan de waslijn hangen en morgen in de heteluchtoven om goed op te drogen.
Hij is mooi schoon :)

/edit:
Ok ik geef het op.
Twee mosfets en een diode uit het PFC circuit zijn in draadbruggen veranderd, ook na desolderen maken ze sluiting. Ik betwijfel of dat het enige is. Ook al krijg ik hem weer aan de praat, ik heb liever een betrouwbare voeding.
* Ploink kannibaliseert een paar onderdelen.

[ Voor 52% gewijzigd door Ploink op 10-07-2015 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pizza_Boom schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 21:51:
[...]
Ga ik regelen. Vooralsnog heb ik een zoektocht op andere (ongeïsoleerde) BNC fem-fem plaatdoorvoeren geopend. De winkel had er maar 2, komt pas na deze maand weer binnen. Grmbl. En een ander winkel vroeg 10 euro meer voor die rotdingen. Verder kijken dus maar.
-http://www.marktplaats.nl...45c5889d4&previousPage=lrr :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Dat zijn geen doorvoeren... ;)
Dit zijn doorvoeren:
Afbeeldingslocatie: http://www.dile.nl/images/226.jpg

Vandaag in Amsterdam maar een berg gehaald. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Iets klopt er niet! :(
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Es4LbulKOFB262iCngGiUwP3/medium.jpg

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-09 23:04
No ESD back :O

En volgens mij is het ook niet het goede onderdeel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Het ziet er wel vanuit..

Had 3 onderdelen besteld, helaas waren van de 3 onderdelen er 2 verkeerd verpakt, en het ander kapot ;l
Sinds die tijd ben ik uitgekeken op conrad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

BladeSlayer1000 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 19:36:
No ESD back :O

En volgens mij is het ook niet het goede onderdeel..
Is inderdaad het verkeerde onderdeel, tantaal. Had een RGB sensor verwacht.

Die strips en tubes waar chipjes in zitten zijn volgens mijn ESD veilig, tubes weet ik het bijna zeker van, over deze strips twijfel ik beetje over.

Het komt inderdaad van Conrad. Als je bij mouser of zo besteld dan zit het wel iets anders verpakt en ook garantie op luchtvochtigheid en zo. Zitten altijd van die kaartjes bij de bestelling waaraan je kan zien of het niet te vochtig is geworden tijdens het vervoer. Maar daar til ik zelf niet zo zwaar aan, ligt hier thuis ook niet in klimaatkamer opgeslagen.

Edit/
@Rob
Dat is balen, heb gelukkig bijna nooit problemen met Conrad, dit is geloof ik de eerste keer dat er iets mis gaat bij mij. Koop er best vaak, haal daar vaak tin en connectors, behuizingen en zo, ook wel eens wat gereedschap, laatst labvoeding gekocht, gaat eigenlijk allemaal goed.

[ Voor 15% gewijzigd door mad_max234 op 11-07-2015 20:12 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
mad_max234 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 20:05:
@Rob
Dat is balen, heb gelukkig bijna nooit problemen met Conrad, dit is geloof ik de eerste keer dat er iets mis gaat bij mij. Koop er best vaak, haal daar vaak tin en connectors, behuizingen en zo, ook wel eens wat gereedschap, laatst labvoeding gekocht, gaat eigenlijk allemaal goed.
Don’t worry, Conrad bestel ik ook wel eens wat (maar zeker geen 1e keuze). Ik vroeg mij gewoon af ik de etiketten juist herkende.

Ik zal je mijn rant over webshops bewaren, maar zodra een webshop geen voortgang geeft over te leveren producten (terwijl de website ‘op voorraad’ geeft) zodat ik er zelf na 7 dagen achteraan moet bellen, gaat de shop bij op de zwarte lijst. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat heb ik wel eens gehad, ook geregeld dat iets niet op voorraad is, de daadwerkelijk RGB sensor was dus niet op voorraad, die komt volgende week, net als een behuizing die komt ook later, maar dat was wel aangegeven op de website.

Gaat om deze sensor.
https://www.conrad.nl/nl/...?sc.queryFromSuggest=true

Ik zat net even te denken, pas op dus. :D

Wat deze sensor doet kan misschien ook wel met paar normale kleuren leds gemaakt worden, of paar witte leds met kleurfiltertje ervoor. Zoals meeste hier denk ik wel weten kan je een led als sensor gebruiken. Als je er kleurenfilter voor zet dan krijg je volgens mijn een RGB sensor. drie leds met elke eigen filter.

Edit/
Ik zie nu pas dat ik hierboven twee posten door elkaar haalde, @rob moest zijn @BladeSlayer1000 Oeps! Te veel virtual bier gedrongen in de EL-kroeg! :+

[ Voor 9% gewijzigd door mad_max234 op 11-07-2015 21:10 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Dat vermoeden had ik reeds, no worries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Ik ben eens aan het kijken naar DesignSpark van RS Online. Dit mede omdat ik het handig vindt om snel onderdelen te kunnen bestellen voor mijn project(en).

Ik zal eens kijken hoe het bevalt, en een kleine review hierover plaatsen in de EL-kroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
Ik heb 1 (minimum, liever 2) DA-converter (Digital to analog converter 0V->5V) nodig op een bord waar ook RTCC ( realtime calendar and clock met vbat backup) en minstends 6 PWM uitgangen op moeten zitten...
Maar de pic's die aan laatste twee vereisten voldoen zijn telkens max 3V3...
Wat zouden jullie doen?
-> Dedicated 5V DA toevoegen
-> die 3V3 uitgang naar 5V te brengen? (opamp denk ik?)

[ Voor 25% gewijzigd door craio op 12-07-2015 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
DA bedoel je dus PWM? Want met een 4050 moet je eenvoudig kunnen levelshiften van 3v3 naar 5v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wat zijn je voedingsspanningen? Want je kan die 3.3v PWM wel met mosfet omhoogtrekken maar je verliest wel iets als je die met 5v voed, zal dus +-4.4v worden, afhankelijk welke mosfet je pakt kan iets hoger of lager uitvallen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
RobV schreef op zondag 12 juli 2015 @ 11:03:
DA bedoel je dus PWM? Want met een 4050 moet je eenvoudig kunnen levelshiften van 3v3 naar 5v.
Nee, geen PWM. Het moet een vast voltage uitsturen. Anders was het idd gewoon een (snelle) levelshifter.
mad_max234 schreef op zondag 12 juli 2015 @ 11:03:
Wat zijn je voedingsspanningen? Want je kan die 3.3v PWM wel met mosfet omhoogtrekken maar je verliest wel iets als je die met 5v voed, zal dus +-4.4v worden, afhankelijk welke mosfet je pakt kan iets hoger of lager uitvallen.
Max dat die PIC verdraagt is Vdd +0.3V op z'n analoge voedingspinnen en max Vdd is 3V3. Ik heb de volle 5V nodig (voor de volledigheid, het is om een flowregulator aan te sturen)

[ Voor 46% gewijzigd door craio op 12-07-2015 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
craio schreef op zondag 12 juli 2015 @ 11:04:
het is om een flowregulator aan te sturen)
Ha dat heb ik ook eens gedaan voor Brooks massflow controllers :) Welk type gebruik je?
Ik zou gewoon een externe DAC pakken.
Je kan ook een PWM filteren naar een analoog signaal, maar ik neem aan dat dit niet nauwkeurig genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als je een hele "domme DAC" hebt, zal die enkel maar inputs hebben. Zolang de inputs TTL compatible (Vih >= 2.0V) zijn, gaan 3.3V I/O signalen er prima op werken.
Bij CMOS inputs wss niet, die liggen in algemeen op Vih=0.67 x VCC = 3.35V). Dat gaat niet (betrouwbaar) werken.

Ik zou dus gewoon een 5V DAC toevoegen aan een 3.3V uC.
Hoe de rest van je I/O er uit ziet weet ik niet..
A/D kan je relatief eenvoudig opschalen (evt. met opamp als buffer tbv kwaliteit ADC metingen)
PWM zal vast iets aansturen dat misschien ook op 3.3V prima zijn werk kan doen, anders HC244 oid er tussen.

Derde alternatief misschien: dedicated RTC toevoegen met VBAT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

craio schreef op zondag 12 juli 2015 @ 11:04:
[...]

Nee, geen PWM. Het moet een vast voltage uitsturen. Anders was het idd gewoon een (snelle) levelshifter.

[...]

Max dat die PIC verdraagt is Vdd +0.3V op z'n analoge voedingspinnen en max Vdd is 3V3. Ik heb de volle 5V nodig (voor de volledigheid, het is om een flowregulator aan te sturen)
Ik doelde op welke voedingsspanningen zijn er beschikbaar in het circuit? ALs je al 12v hebt dan kan je dat gebruiken om met mosfet of opamp het signaal te versterken naar 5v.

Heb je alleen 5v dan valt de versterker met transistor of mosfet af zonder het nog ingewikkelder te maken door andere voltages te gaan opwekken en zo.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
@Ploink: Idd,dat is mogelijks niet nauwkeurig genoeg. Welke flowregulator gebruikt wordt is nog niet zeker, mogelijks van Sensirion

@mad-max234: Hangt ervan af welke voedingsspanning gebruikt wordt (12V of 24V). Er zit een regulator op voor 5V en 3V3.

@Hans1990: Bij vorige versie van het bord zat MCP4725 er op en die weigerde dienst met 3V3 signalen (daarom ook deels het herontwerpen).

[ Voor 38% gewijzigd door craio op 12-07-2015 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
craio schreef op zondag 12 juli 2015 @ 11:41:
@Hans1990: Bij vorige versie van het bord zat MCP4725 er op en die weigerde dienst met 3V3 signalen (daarom ook deels het herontwerpen).
Ik weet niet welke PIC je gebruikt, maar als de I2C pins open collector zijn of 5V tolerant, dus zonder protectie diode naar VCC, dan kun je de pull-up weerstanden van de I2C bus gewoon aan 5V hangen.

Anders kan je ze ook net even iets hoger tillen met een spanningsdeler ipv een pull-up. Volgens de MCP4725 dataheet is VIH>=0.7VDD, dus 0.7*5=3.5V, dus als je de bus kan optrekken naar 3.8V ofzo dan zou het genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Weet iemand info over het schrijven van SDHC kaarten via spi, kom er niet helemaal uit, sd1 en 2 kaarten beschrijven gaat goed, schrijf 0x01 dan staat er ook 0x01 in desbetreffende byte op de sd kaart. Als ik bij sdhc kaart 0x01 schrijf dan komt er 0x08 te staan, factor van 8.

0x01 = 0x08
0x02 = 0x10
0x03 = 0x18
0x04 = 0x20
0x05 = 0x28
etc

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Hmmm, een spoel proberen te scheiden voor een ferrietkern is geen succes... Hele kern gebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
mad_max234 schreef op zondag 12 juli 2015 @ 14:47:
Weet iemand info over het schrijven van SDHC kaarten via spi, kom er niet helemaal uit, sd1 en 2 kaarten beschrijven gaat goed, schrijf 0x01 dan staat er ook 0x01 in desbetreffende byte op de sd kaart. Als ik bij sdhc kaart 0x01 schrijf dan komt er 0x08 te staan, factor van 8.

0x01 = 0x08
0x02 = 0x10
0x03 = 0x18
0x04 = 0x20
0x05 = 0x28
etc
Keer acht zeg je... Is dat niet toevallig << 3 (3x shift right). Zou het kunnen zijn dat je protocol ergens 3 bitjes laat vallen? Weet het niet hoor, ik geef m’n bek ook maar een duw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja dat zag ik net dus ook toen ook de bits ging bekijken.

hex / bin
08 = 00001000
10 = 00010000
18 = 00011000
20 = 00100000
28 = 00101000

Ik zou niet weten hoe de hardware spi 3bit kan verschuiven, stop dus 0x01 in de hardware spi erin en krijgt op de sd kaart 0x08. Heb helaas maar 1 sdhc, bij de andere kaarten werkt het wel zoals verwacht, gaat door dezelfde functie heen, enige verschil is adres, maar dat gaat prima, staat allemaal in de juiste sector alleen dus niet juiste waarde. En is verder helemaal constant. Ga logic analyzer er maar even aanhangen wellicht dat die nog wat onthuld.

Edit/
Heb even arduino erbij gepakt om te kijken of die wel normaal kon schrijven en dat kan die. Zit dus inderdaad iets fout ergens in mijn code. Heb al op alle snelheden getest, van paar honderd KHz tot 10MHz allemaal hetzelfde resultaat. Straks na het eten de logic analyzer eraan en eens kijken wat de arduino code nu precies zend en wat er anders is aan mijn code.

Edit/2
Ik heb het gevonden, hij schrijft nu wel de juiste data weg, zend een extra 0xFF tussen CM24 en 0xFE startblock token, weet niet of dat de juiste manier is of dat ik daar gewoon even check moet inbouwen en wachten dat 0x00 terug krijg. Maar weet nu wel waar het probleem zich bevind.

Mijn nieuwe intel laptop met usb3.0 kan logic analyzer maar net op 8MHz laten loggen, mijn oude paar jaar oude AMD met kon dat op 24MHz, balen zeg! :(

[ Voor 41% gewijzigd door mad_max234 op 12-07-2015 21:18 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Ploink schreef op zondag 12 juli 2015 @ 13:06:
[...]

Ik weet niet welke PIC je gebruikt, maar als de I2C pins open collector zijn of 5V tolerant, dus zonder protectie diode naar VCC, dan kun je de pull-up weerstanden van de I2C bus gewoon aan 5V hangen.

Anders kan je ze ook net even iets hoger tillen met een spanningsdeler ipv een pull-up. Volgens de MCP4725 dataheet is VIH>=0.7VDD, dus 0.7*5=3.5V, dus als je de bus kan optrekken naar 3.8V ofzo dan zou het genoeg moeten zijn.
Idd, maar op een PCB met 0805 weerstanden zet je er niet zomaar bij.
Bij de huidige versie van het bord gebruik ik deze pic en deze heeft:
- geen 6 afzonderlijke PWM (6 PWM uitgangen maar het zijn 3 koppels ipv 6 afzonderlijke)
- geen RTCC (met Vbat)
- 3V3 met wel 5V tolerant I2C pinnen (had foutje gemaakt waarbij ik dacht dat 3V3 genoeg was)

Dus dacht ik dan evengoed de PIC te veranderen om meerdere gebreken ineens op te lossen.
mad_max234 schreef op zondag 12 juli 2015 @ 17:14:
Heb even arduino erbij gepakt om te kijken of die wel normaal kon schrijven en dat kan die. Zit dus inderdaad iets fout ergens in mijn code. Heb al op alle snelheden getest, van paar honderd KHz tot 10MHz allemaal hetzelfde resultaat. Straks na het eten de logic analyzer eraan en eens kijken wat de arduino code nu precies zend en wat er anders is aan mijn code.
Mss is er overlap tss adres bytes en data bytes? (dat er dus nog drie bit van adres als data gezien worden).

[ Voor 21% gewijzigd door craio op 12-07-2015 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Over labvoedingen zelf bouwen gesproken, als er iemand een goed artikel kan aanraden dan hoor ik dat graag! Ben op dit moment in deel 9 van Dave's (eevblog) PSU serie en 't begint nu pas tot me door te dringen dat hij niet van plan is er een ac->dc deel aan toe te voegen. Plus het geheel heeft een input van 7 volt, iets waar ik ook pas veel te laat achter kwam.

Ik wil liever geen gebruik maken van een atx voeding en start 't liefst from scratch. Ik kan uiteraard modules van eBay bestellen en die op elkaar aansluiten om dan uiteindelijk tot een redelijk 0-30V 0-3A, single of dual outlet setup te komen maar ik wil graag weten hoe en waarom iets wel en niet werkt. Uiteindelijk wil ik er eigenlijk ook wel graag een arduino aan hangen met een lcdtje zodat ik niet aan de 10turn pots en 7 segmenten displays hoef.

Suggesties?

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Weet iemand ook wat voor connector dit is rechtsonderin? http://www.domotica-blog....-dimmer-header-2.jpg.axdx

Het is 'JST', maar welk type :?

Foto's vanuit andere hoeken:
http://robbshop.jaccoerme...mer_no-background-_3_.png
http://www.robbshop.nl/me...mer_no-background-_2_.png

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 13-07-2015 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05:19
Lijkt op PH :). Wat is de Pitch?.
Afbeeldingslocatie: http://uk.farnell.com/productimages/standard/en_GB/949243705-40.jpg

Andere kanshebber is ZH, is iets kleinere pitch (1,5mm)
Afbeeldingslocatie: http://www.newark.com/productimages/standard/en_US/4868984.jpg

Edit:
Als ik je andere foto's bekijk is het dus waarschijnlijk ZH

[ Voor 144% gewijzigd door wesleytjuh op 13-07-2015 08:44 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Thanks! Die onderste lijkt er qua kleur iig wel op.

Nog even gezocht op internet en die kwam hiermee terug:
Hello,
I contacted Qubino and I had complementary elements:
- The probe they sell is nothing but a connector, wire and a probe DALLAS DS18B20. The pinout is the right (C = GND, Vcc and A = B = Data).
- The connector is a ZHR-3 in TSG.
- Contacts are SZH-002T-P05 or SZH-003T-P05
http://www.touteladomotiq....php?f=42&t=15064#p120347 (even door Google Translate gooien, tenzij je Frans kunt :+ )

JST-ZH lijkt mij dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C.44 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 08:35:
Over labvoedingen zelf bouwen gesproken, als er iemand een goed artikel kan aanraden dan hoor ik dat graag! Ben op dit moment in deel 9 van Dave's (eevblog) PSU serie en 't begint nu pas tot me door te dringen dat hij niet van plan is er een ac->dc deel aan toe te voegen. Plus het geheel heeft een input van 7 volt, iets waar ik ook pas veel te laat achter kwam.

Ik wil liever geen gebruik maken van een atx voeding en start 't liefst from scratch. Ik kan uiteraard modules van eBay bestellen en die op elkaar aansluiten om dan uiteindelijk tot een redelijk 0-30V 0-3A, single of dual outlet setup te komen maar ik wil graag weten hoe en waarom iets wel en niet werkt. Uiteindelijk wil ik er eigenlijk ook wel graag een arduino aan hangen met een lcdtje zodat ik niet aan de 10turn pots en 7 segmenten displays hoef.

Suggesties?
leef je uit .. (een gedeelte van dit project gebruik ik zelf)
- http://www.ianjohnston.co...ontent&view=article&id=92

* en schaam' je niet om economisch verantwoorde ebay modules te gebruiken .. doe ik ook niet :+

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?t=67&v=OmqlVzE34m8]
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=MAxzzY84IzU]

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2015 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Pak gewoon een standaard voedingsblok van bijvoorbeeld meanwell of zo en voed daarmee het circuit van Dave, meeste mensen willen juist dat deel niet maken, die pakken gewoon standaard voeding. Of je moet het leuk vinden om dat deel ook zelf te maken, dan moet je het zelf bouwen, kort gezegd, trafo, gelijkrichter en wat filtering.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrad Benelux
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-08 10:52

Conrad Benelux

Bedrijfsaccount Conrad
BladeSlayer1000 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 19:56:
Het ziet er wel vanuit..

Had 3 onderdelen besteld, helaas waren van de 3 onderdelen er 2 verkeerd verpakt, en het ander kapot ;l
Sinds die tijd ben ik uitgekeken op conrad
Als we artikelen verkeerd en/of defect hebben geleverd dan zetten we dat graag recht. Stuur aub een mail met je ordernummer naar webcare@conrad.nl. Alvast bedankt.

Frank, Conrad Webcare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 10:18:
[...]

* en schaam' je niet om economisch verantwoorde ebay modules te gebruiken .. doe ik ook niet :+

[video]
[video]
Hah, puur toevallig heb ik exact dat artikel gevonden toen ik bij de Ikea even moest wachten. Als ik thuis ben moet ik daar eens even goed doorheen lezen.

Ik schaam me echt niet om prefab modules te gebruiken, ik wil nu eigenlijk gewoon eens weten hoe en waarom die dingen werken zoals ze dat doen ;)

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Iemand nog een suggestie voor mijn bezigheidstherapie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-09 18:37
C.44 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 11:37:
[...]

Hah, puur toevallig heb ik exact dat artikel gevonden toen ik bij de Ikea even moest wachten. Als ik thuis ben moet ik daar eens even goed doorheen lezen.

Ik schaam me echt niet om prefab modules te gebruiken, ik wil nu eigenlijk gewoon eens weten hoe en waarom die dingen werken zoals ze dat doen ;)
het ontwerp van die gast ziet er leuk uit. heb ook eens gedacht er een te maken, maar gezien tijdgebrek toen mee opgehouden. Misschien nu maar weer eens aan beginnen.
RobV schreef op maandag 13 juli 2015 @ 11:58:
eigen lab voeding maken? 8) en is de manual pick en place al klaar? xD

Waar zit je meer aan te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Je voorraad sorteren en labelen. :)

Welke hoek zat je zelf op te denken? Iets van led cude heeft veel handwerk, ben je wel even mee bezig.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
mad_max234 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 12:29:
[...]

Je voorraad sorteren en labelen. :)
Done.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vxm1LDbl.jpg
Welke hoek zat je zelf op te denken? Iets van led cude heeft veel handwerk, ben je wel even mee bezig.
Mwoa, beetje standaard zo'n led cube.

@lordprimoz, labvoeding heb ik reeds staan.

[ Voor 6% gewijzigd door RobV op 13-07-2015 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

BoAC

Memento mori

RobV schreef op maandag 13 juli 2015 @ 12:38:
[...]

Done.

[...]

Mwoa, beetje standaard zo'n led cube.

@lordprimoz, labvoeding heb ik reeds staan.
POV globe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
C.44 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 08:35:
Over labvoedingen zelf bouwen gesproken, als er iemand een goed artikel kan aanraden dan hoor ik dat graag!
Ik loop al een tijdje met het idee om iets gezamenlijk te doen met mede tweakers/stamgasten en een voeding ontwerpen en bouwen lijkt me een goed idee. Zijn hier mensen die daar interesse in hebben?
Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 10:18:
[...]
Goed artikel om inspiratie op te doen. Wat me opvalt is de heftige heatsink. Bij veel analoge labvoedingen wordt tussen meerdere taps op de secundaire wikkeling van de trafo geschakeld. Zo kan de AC spanning worden aangepast om minder energie te dumpen in je heatsink als je een laag DC voltage nodig hebt. Dit lijkt me hier niet het geval.
mad_max234 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 10:33:
Pak gewoon een standaard voedingsblok van bijvoorbeeld meanwell of zo en voed daarmee het circuit van Dave, meeste mensen willen juist dat deel niet maken, die pakken gewoon standaard voeding.
Zo zou ik het ook doen. Gewoon een Meanwell pakken en het DC gedeelte en user interface zelf bouwen, is al lastig genoeg om dat goed te doen. Ik wil natuurlijk wel een voeding met features en specificaties die je niet voor een paar tientjes op ebay koopt :) anders heeft zelfbouw weinig toegevoegde waarde.

Op EEVblog worden een paar ontwerpen besproken van oa Dave en LT met een tracking preregulator, een buck regelaar die de spanning een paar volt boven de analoog geregelde spanning houdt, zodat je weinig vermogen verstookt.

Deze tracking regulator kun je in theorie ook implementeren door de output van de Meanwell zelf te regelen via een terugkoppeling naar de optocoupler in deze voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'gewone' labvoedinkjes is zonde van je tijd imho want ze kosten 3x niks .. het gaat juist om iets nauwkeurigs, bijzonders.
instelbaar op 1 mV en 1 mA en een rimpel bij 3A onder de 2 mV vb, en mijn grote wens, een ingebouwde verbruikslogger zodat ik een schakeling over langere tijd kan monitoren (SD card/usb interface) op verbruik.
vb een ESP die af en toe verbingding maakt en daarna in sleepmode komt .. dat wil ik beter kunnen meten dus ik dacht bouw het in een voeding.
verder lees ik wel is mee bij de buren

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2015 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als je de specsheet van de LT1083 opend hebben ze er ook een truuk in staan hoe het regelbereik met een maximale stroomsterkte te vergroten. Deze regelaag heeft een beperkt vermogen te verwerken waardoor de maximale stroom bij een lage uitgangsspanning laag wordt.

Afbeeldingslocatie: http://www.tradeofic.com/uploadfile/ic-circuit/200972523844248.gif

Op zich een leuk idee om een lineaire regelaar achter een soort van switched PSU te plaatsen waarbij beide geregeld worden met een constante minimale drop over de lineaire regelaar. Dan heb je de voordelen van beide in 1 gestopt vor een minimale rimpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 14:34:
'gewone' labvoedinkjes is zonde van je tijd imho want ze kosten 3x niks .. het gaat juist om iets nauwkeurigs, bijzonders
Precies :)
Ik zou het modulair uitvoeren, een printplaat met Vin, Vout en RS232 aansluiting, dan kun je er alle kanten mee op wat betreft user interface.

@memphis: ik moest er even goed naar kijken dat schema, maar de thyristors duiden op een low voltage AC dimmer als tracking preregulator. Daar heb je dan wel een enorm vette LC voor nodig.

Dit is het ontwerp van Jim Williams in AN32.
Volgens ivan747 is hij wel "pactically noisless"

[ Voor 40% gewijzigd door Ploink op 13-07-2015 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 14:34:
'gewone' labvoedinkjes is zonde van je tijd imho want ze kosten 3x niks .. het gaat juist om iets nauwkeurigs, bijzonders.
instelbaar op 1 mV en 1 mA en een rimpel bij 3A onder de 2 mV vb, en mijn grote wens, een ingebouwde verbruikslogger zodat ik een schakeling over langere tijd kan monitoren (SD card/usb interface) op verbruik.
vb een ESP die af en toe verbingding maakt en daarna in sleepmode komt .. dat wil ik beter kunnen meten dus ik dacht bouw het in een voeding.
verder lees ik wel is mee bij de buren
Waarom dan niet een Rigol DP832? Is instelbaar op mV en mA, en heeft een vrij schone output. Of je 2mVpp haalt bij 3A, waarschijnlijk niet, maar slecht is de output zeker niet. Loggen kan ook via USB, trouwens. Vrij compleet ding voor het geld en daarmee "bestaat" je wensenlijstje dus grotendeels al in de vorm van een kant en klaar product :).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

had jij niet zo'n voeding ?

denk dat zelfbouw duurder is btw 8)

oh - ' The following interfaces are available: LAN, USB and GPIB (optional)

eerst is even naar Dave luisteren dan maar

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2015 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hoop dat dit hier past, het gaat over modbus dus dat lijkt me redelijk EL :P

Ik probeer modbus over TCP werkend te krijgen. Lijkt me leuk om daar wat meer ervaring mee te krijgen.
Ik heb een simpele setup van twee notebooks en een Netgear N600 router voor elkaar te kjrijgen. Ik heb hiervoor Modbus Slave en Master software gedownload en bedraad werkt alles. Registers die ik op de master eruit stuur krijg ik op de slave terug.
Als ik het geheel echter draadloos wil proberen (dus ipv bekabeld, via WiFi naar de router connect) krijg ik het niet voor elkaar.
Heb ik hier een speciale modbus router voor nodig of zou elke huis tuin en keuken router modbus over TCP/IP aan moeten kunnen? (wat me wel lijkt want bedraad krijg ik het wel voor elkaar).

Help! :+

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ploink schreef op maandag 13 juli 2015 @ 14:59:

@memphis: ik moest er even goed naar kijken dat schema, maar de thyristors duiden op een low voltage AC dimmer als tracking preregulator. Daar heb je dan wel een enorm vette LC voor nodig.
Inderdaad misschien niet de meest nette maar als je ipv die thyristors een regelbare switching PSU neemt die net 2 volt hoger is dan de uitgangspanning van de LT1083 heb je een redelijke rimpelloze voeding met weinig koelblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
ik denk dat ik er een hoop van zal leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:13:
had jij niet zo'n voeding ?

denk dat zelfbouw duurder is btw 8)

oh - ' The following interfaces are available: LAN, USB and GPIB (optional)

eerst is even naar Dave luisteren dan maar
[video]
Yep, bevalt goed :).

Wel moet je even alle filmpjes kijken eigenlijk. Vooral de eerste series hadden de nodige bugs en foutjes. Filmpje wat je hier aanhaalt geeft dus een beeld van het eerste model, waar terecht redelijk wat kritiek op is. Ik heb een vrij nieuwe, en die zou vrij moeten zijn van deze leuke kinderziektes.
Bv:
- 5V regulator die veel te warm wordt
- Elco's die na stroombegrenzing zitten wat voor leuke effecten kan zorgen
- Overshoot bij aanzetten voeding
- Sense weerstand die niet helemaal lekker meet bij bepaalde aansluitmethodes

[ Voor 5% gewijzigd door wesleytjuh op 13-07-2015 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb jij die 'analyzer' module er ook bij.. (of zijn die net als bij de scopes, gewoon te 'vinden' ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik heb elk mogelijk optie geinstalleerd inderdaad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en tenslotte.. hoe lang kan je nu 'loggen' dan .. en hoe schrijft je dat weg (usb sticky ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben wel eens begonnen met een precision labvoeding te ontwerpen die compact & nauwkeurig moet zijn. Heb zover enkel het lineaire deel op breadbord-stage gehad (vanwege oscillaties e.d.) en een schema uitgewerkt, maar nog niet naar de PCB stage toegekomen.

Mijn ontwerp bestaat uit een DC/DC preregulator met daarna een LD1086 eind-trap. Door de ingang spanning bij te stellen zou alles in SMT kunnen, wss. tot zo'n 1A - 1.5A. Spanning tot ~20 a 30V.

De eind trap wordt gestuurd met enkele opamps op de REF pin die setpoint en actueel vergelijken. Doordat alles naar GND referenced is kan je een normale DAC gebruiken.. dus kies maar: PWM afvlakken, 10/12/16-bit DAC?
Ik zit momenteel op 12-bit DAC. Dat zijn 4096 stapjes, Dus 1mA resolutie moet makkelijk te halen zijn, en 5mV over 20.48V ook.

Helaas heeft de LD1086 wel 1.25V feedback nodig, dus bij 0V output moet daar circa -1.25V staan. Vandaar je veel ontwerpen ziet met trafo's omdatje makkleijk een negatieve spanning kan aftappen. Ik heb er een MC34083 bij moeten zetten voor een -5V rail, maar dat heeft wel als neveneffect dat er (vooralsnog) veel peak-to-peak ruis op zit. Dat zou eventueel met filtering of een LDO opgeheven moeten worden.

Als ik alle DC/DC's weg wil laten, zal ik ook een trafo pakken. De LD1086 (of 1083) op een CPU heatsink monteren en een temp sensor + fan regeling er op. Ik vermoed dat je dan vrij eenvoudig enkele tientallen Watt kan wegstoken.

Software features is een kwestie van tijd/effort IMHO. Een degelijke microcontroller kost in vergelijking met de power onderdelen geen zak meer. Of je nu een 2 euro of 5 euro kostende microcontorller er op zet.. de 1 kan wss alles net behappen terwijl de ander een complete Wifi/Ethernet/USB stack kan draaien en je wild kan gaan in features.

Bij mij heeft de voorkeur iets met Wifi/ethernet.. USB is altijd gebonden aan 1 apparaat, terwijl bij Ethernet je vanaf elke PC/laptop/tablet er bij kan.

[ Voor 4% gewijzigd door Hans1990 op 13-07-2015 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Leuk ding die Rigol DP832, als ik die een keer ergens binnen m'n budget tegen kom zal ik er zeker eens goed naar kijken. Ik probeer op dit moment uit de eagle bestanden een BOM te destilleren en dat lukt redelijk. Ik krijg wel een csv bestand eruit maar ergens zit er een fout in waardoor de boel in 't honderd loopt en de stukslijst import bij farnell flink vertraging oploopt.

Edit: ik geef 't op, handmatig csv file bijgewerkt, importeerd perfect in Numbers maar Farnell's import tool ziet alleen maar hele regels ipv waarden.

[ Voor 16% gewijzigd door C.44 op 13-07-2015 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:34
Wat verwacht de farnell tool? Komma, punt komma, tab?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

LED-Maniak schreef op maandag 13 juli 2015 @ 18:06:
Wat verwacht de farnell tool? Komma, punt komma, tab?
CSV standaard, ; dus. De grap is dat ie 't met 't ene bestand wel doet en met 't andere niet. Heel leuk. zal eens kijken of er een header oid mist.

Edit: Zie nu net dat er de bestanden waar ie wel de afzonderlijke delen van kan onderscheiden komma gescheiden is.. even find/replace dan maar.

Edit 2: Nu doet ie 't wel. Zal wel aan gebrek aan fatsoenlijke koffie en slaap liggen. Zie ook heel veel bos en weinig bomen meer. 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door C.44 op 13-07-2015 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
C.44 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 18:08:
[...]

CSV standaard, ; dus. De grap is dat ie 't met 't ene bestand wel doet en met 't andere niet. Heel leuk. zal eens kijken of er een header oid mist.

Edit. Zie nu net dat er de bestanden waar ie wel de afzonderlijke delen van kan onderscheiden komma gescheiden is.. even find/replace dan maar.
CSV is geen standaard, dankzij Microsoft.
Het betekent "Comma Separated Values", maar in Nederland is de puntkomma het scheidingsteken en de komma de decimaal separator en dan krijg je heel andere CSV files, volgens Microsoft. |:(

/edit: Als je wil dat Windows altijd volgens de standaard werkt, dan moet je de regionale instellingen aanpassen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ploink op 13-07-2015 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:34
Vergeet ook niet dat sommige software een null character meesturen na de komma. Daar gaat bijvoorbeeld matlab van flippen :+

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Ploink schreef op maandag 13 juli 2015 @ 18:17:
[...]

CSV is geen standaard, dankzij Microsoft.
Het betekent "Comma Separated Values", maar in Nederland is de puntkomma het scheidingsteken en de komma de decimaal separator en dan krijg je heel andere CSV files, volgens Microsoft. |:(
Urgh, Microsoft, nergens goed voor :+ Anyways, BoM import == waardeloos. 1 van de 52 regels werd herkend. Ook leuk detail... er staan 81 regels in m'n csv. Ach ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
C.44 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 18:20:
[...]

Urgh, Microsoft, nergens goed voor :+ Anyways, BoM import == waardeloos. 1 van de 52 regels werd herkend. Ook leuk detail... er staan 81 regels in m'n csv. Ach ja.
De functie "snel plakken" werkt beter denk ik.
https://nl.farnell.com/quick-order

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Ploink schreef op maandag 13 juli 2015 @ 18:42:
[...]

De functie "snel plakken" werkt beter denk ik.
https://nl.farnell.com/quick-order
Dan moet je al de ordernummers van Farnell hebben, in dit geval heb ik die helaas niet (ik werk even vanuit de meegeleverde bestanden van die voeding die hierboven geplaatst werd). Er zijn maar van een paar componenten RS of Farnell nummers vermeld. De rest zijn gewoon algemene waardes waar je dan zelf even een component bij moet zoeken. TIs maar goed dat er een paar foto's zijn van het opgebouwde PCB zodat ik een idee heb waar het om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Misschien een defecte meetapparatuur kopen en maken?

(Zo kom ik aan 2 labvoedingen 1 die van 0V tot 24V op 20A kan schakelen en de ander van 0V tot 12V op 15A koste totaal iets van 60 euro, met de reparaties erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Probleem is dat bugs oplossen voor mij veel te hoog gegrepen is, daarvoor heb ik nog niet kaas genoeg gegeten. Zo staat hier bijvoorbeeld in de hoek nog een Apple iMac G3 uit 2000, zo’n blauwe bal met een CRT scherm. Doet geen power-up meer, ik heb de repair guides erbij gepakt en die komt nu met de status “replace main board”. Tja, dan houdt het voor mij ook op.

Afbeeldingslocatie: http://www.everymac.com/images/cpu_pictures/apple_imac.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

RobV schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:13:
Probleem is dat bugs oplossen voor mij veel te hoog gegrepen is, daarvoor heb ik nog niet kaas genoeg gegeten. Zo staat hier bijvoorbeeld in de hoek nog een Apple iMac G3 uit 2000, zo’n blauwe bal met een CRT scherm. Doet geen power-up meer, ik heb de repair guides erbij gepakt en die komt nu met de status “replace main board”. Tja, dan houdt het voor mij ook op.

[afbeelding]
Op dat moment haal je dus alles op 't scherm na eruit en bouw je er een leuke I7 oid in ;)

Ik denk dat ik die duale PSU eens even niet ga bouwen. Ik ga er iig even geen onderdelen voor kopen en ook geen pcb voor laten maken. Ik ben nu een beetje z'n filmpjes aan 't kijken en toen viel me op dat hij eind 2013 al aan Rev3 zat... en de bestanden die je kunt downloaden van z'n site zijn een half jaar ouder en Rev2.

Tis een prachtig project maar er ik ben toch meer op zoek naar iets waar toch iets meer vaart in zit. Ik heb op dit moment gewoon een stabiele voeding nodig en ik vind 't niet erg om m'n huidige project een paar maandjes uit te stellen om eerst een beetje fatsoenlijke voeding te bouwen. Maar uiteraard moet dat dus geen jaren gaan duren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C.44 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:21:
[...]

Tis een prachtig project maar er ik ben toch meer op zoek naar iets waar toch iets meer vaart in zit.
nieuwe potmeter en wellicht een torretje klaar 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 23:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

RobV schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:13:

[afbeelding]
Hey die is tof! Ik heb er helaas geen ruimte voor maar wil je best helpen foutzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
sebastius schreef op maandag 13 juli 2015 @ 22:02:
[...]

Hey die is tof! Ik heb er helaas geen ruimte voor maar wil je best helpen foutzoeken :)
Dat zou fijn zijn, ik stuur een PM _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Nu online

BoAC

Memento mori

RobV schreef op maandag 13 juli 2015 @ 22:08:
[...]

Dat zou fijn zijn, ik stuur een PM _/-\o_
Daar willen we natuurlijk wel een verslagje van zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
voor de liefhebber: bouw labvoeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
BoAC schreef op maandag 13 juli 2015 @ 22:14:
[...]

Daar willen we natuurlijk wel een verslagje van zien :P
We zouden er een topic van kunnen maken, zodat mensen kunnen meelezen met onze zoektocht.. Maar het achteraf schrijven van een blog-post is ook geen probleem. :D

[ Voor 11% gewijzigd door RobV op 13-07-2015 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Ik ben sinds vanmiddag bezig om mij te verdiepen in I2C nadat mijn arduino uno uit I/O's options is gelopen, een mooi protocol. Als je voor het eerst kijkt is het vrij ingewikkeld maar naar een middag & avond kijken proberen etc, begrijp ik het nu.

Morgen meerdere I/O expanders bestellen en een temperatuur sensor op I2C.

@RobV,
Misschien iets voor jouw om jezelf in te verdiepen? Het maakt veel dingen mogelijk oa voor de arduino.

Betreft de apple pc;
Een apart topic zou wel interessant zijn. Met foto's etc, en later een samenvatting maken over het project.

[ Voor 13% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 13-07-2015 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:59:
[...]

nieuwe potmeter en wellicht een torretje klaar 8)
Hah, die ga ik eens even in overweging nemen. Thx =)
En die ga ik even in de gaten houden. Ik ben zelf heel geinteresseerd maar ik denk dat mijn eigen kennis op dit moment nog te, euh, afwezig :z is om er qua hardware veel aan bij te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zodra ik helemaal snap hoe je (betaalbaar) een leuke touch GUI kan maken zal ik dat melden
een lab voeding zonder knoppen/potmeters/rotary encoders maar alleen een strak touch display.. lijkt me ook wel wat :P

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/f9p8obuot/guidesignstudy.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Goed idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Nu online

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 00:27:
zodra ik helemaal snap hoe je (betaalbaar) een leuke touch GUI kan maken zal ik dat melden
een lab voeding zonder knoppen/potmeters/rotary encoders maar alleen een strak touch display.. lijkt me ook wel wat :P

[afbeelding]
Als je het modulair doet, blijft het behapbaar. Maak dan eerst de basis goed: voeding, en zorg dan voor een betere bediening in verschillende vormen :P een I2C interface en je kunt em met vanalles aansturen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SCP / LabView .. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:39
[b][message=44569608,noline]Atlas schreef op maandag 13 juli 2015j
Heb ik hier een speciale modbus router voor nodig of zou elke huis tuin en keuken router modbus over TCP/IP aan moeten kunnen? (wat me wel lijkt want bedraad krijg ik het wel voor elkaar).

Het zou gewoon moeten werken modbus is standaard tcpip, houdt je router misschien verkeer tussen wifi clients en de rest van het netwerk tegen? Sommige routers staan alleen wifi->internet verkeer toe. Al met wireshark gekeken wat er gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Atlas schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:53:
Hoop dat dit hier past, het gaat over modbus dus dat lijkt me redelijk EL :P

Ik probeer modbus over TCP werkend te krijgen. Lijkt me leuk om daar wat meer ervaring mee te krijgen.
Ik heb een simpele setup van twee notebooks en een Netgear N600 router voor elkaar te kjrijgen. Ik heb hiervoor Modbus Slave en Master software gedownload en bedraad werkt alles. Registers die ik op de master eruit stuur krijg ik op de slave terug.
Als ik het geheel echter draadloos wil proberen (dus ipv bekabeld, via WiFi naar de router connect) krijg ik het niet voor elkaar.

Probeer sowieso eerst of de twee elkaar kunnnen pingen. Het zou verder gewoon moeten werken, maar er kunnen netwerk dingen in de weg zitten zoals de windows firewall die misschien meer restrictief is op een wifi netwerk.
Wifi routers hebben een privacy optie in de setup waardoor wifi clients niet met elkaar kunnen communiceren. Misschien staat dit aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 00:27:

[afbeelding]
Wauw, echt super fancy!

Enige probleem hiermee is dat zon grafisch scherm nogal wat kan kosten.

Bijkomend voordeel is dat je echt vanalles kunt laten zien op het scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
lordprimoz schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 09:57:
Bijkomend voordeel is dat je echt vanalles kunt laten zien op het scherm
Zónder touch kun je ook veel dingen laten zien. Zo deden ze dat 5 jaar geleden ook.

Anywho de vraag is niet of je touch hebt ja/nee, maar hoe groot je scherm moet zijn. De touchlayer op een tft kost echt geen drol vergeleken met de kosten van de tft. Het tft-paneel zelf valt ook wel mee, het zit hem vaak in de prijs van de display processor (eye-candy doe je niet op je main CPU vanwege het shiften van de framebuffer).

3.2” touch screen (1st hit) dx.com, $18.05 free shipping:

http://www.dx.com/nl/p/3-...PKtAodnXQARw#.VaTB4dL0cck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ploink schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 09:45:
[...]

Probeer sowieso eerst of de twee elkaar kunnnen pingen. Het zou verder gewoon moeten werken, maar er kunnen netwerk dingen in de weg zitten zoals de windows firewall die misschien meer restrictief is op een wifi netwerk.
Wifi routers hebben een privacy optie in de setup waardoor wifi clients niet met elkaar kunnen communiceren. Misschien staat dit aan?
Ik gaf onterecht de modbus de schuld, het bleek aan de router te liggen. Die had even een factory reset nodig (wat niet zou moeten na een firmware update maarja....)
Ik ga verder spelen. thanks :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobV schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 10:02:
[...]

Zónder touch kun je ook veel dingen laten zien. Zo deden ze dat 5 jaar geleden ook.

Anywho de vraag is niet of je touch hebt ja/nee, maar hoe groot je scherm moet zijn. De touchlayer op een tft kost echt geen drol vergeleken met de kosten van de tft. Het tft-paneel zelf valt ook wel mee, het zit hem vaak in de prijs van de display processor (eye-candy doe je niet op je main CPU vanwege het shiften van de framebuffer).

3.2” touch screen (1st hit) dx.com, $18.05 free shipping:

http://www.dx.com/nl/p/3-...PKtAodnXQARw#.VaTB4dL0cck
die eigen processor zit hier al in.. maar fancy bediening is idd niet nodig.

andere optie idee is een ESP8266 in de voeding en 1 erbuiten met een groot oled display (1306 dus direct aan te sturen!) aangesloten op een 2e ESP, zodoende heb je een wifi unit waardoor je ook weer wat met je PC en loggen zou kunnen doen ;)
dat display verwacht ik toevallig deze week voor een projectje
@RobV .. ja 5 jaar geleden was dat allemaal niet nodig, nu natuurlijk ook niet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
  • Laatst online: 13-09 21:10
Is/wordt dit de ESP8266 killer?
It’s much, much more capable with an STM32F4 ARM Coretex M4 microcontroller, a ‘self hosted’ networking library, more RAM, more Flash, and more GPIOs.
Iets meer dan 7 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

peterkuli schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 11:58:
Is/wordt dit de ESP8266 killer?

[...]

Iets meer dan 7 Euro.
howto use them ? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05:36

OcGuru

Giulietta Qv

Net een uur bezig geweest om PortC werkend te krijgen bij een Atmega162. Complete lcd er vanaf gesoldeerd.

Bleek dat de JTAG fuse nog aan stond 8)7 |:(

[ Voor 12% gewijzigd door OcGuru op 16-07-2015 19:46 ]

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Ik kwam in de "bouw labvoeding" thread pas de STM32F7 tegen.

Ik ben eigenlijk nooit echt veel verder gekomen dan de Arduino Uno, Pro Mini en Mega2560 en ik wil eigenlijk eens naar iets geavanceerders gaan kijken, puur als experiment. Nu heb ik gezien dat het discovery board op zich niet zo heel erg prijzig is maar ik kan nog niet echt veel info vinden over het gebruik van het ding.

Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen. Veel info die ik tegen kom is al jaren oud en is meer specifiek aan de F0/1/3/4 series. Nu kan ik best begrijpen dat er geen gigantische userbase bestaat voor dat specifieke board zoals Arduino dat heeft weten te vergaren maar het zou handig zijn als ik een idee had waar ik aan begon.

Iemand die al eens met een dergelijk board gewerkt heeft en me kan wijzen op wat info bronnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
C.44 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 20:24:
Ik kwam in de "bouw labvoeding" thread pas de STM32F7 tegen.

Ik ben eigenlijk nooit echt veel verder gekomen dan de Arduino Uno, Pro Mini en Mega2560 en ik wil eigenlijk eens naar iets geavanceerders gaan kijken, puur als experiment. Nu heb ik gezien dat het discovery board op zich niet zo heel erg prijzig is maar ik kan nog niet echt veel info vinden over het gebruik van het ding.

Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen. Veel info die ik tegen kom is al jaren oud en is meer specifiek aan de F0/1/3/4 series. Nu kan ik best begrijpen dat er geen gigantische userbase bestaat voor dat specifieke board zoals Arduino dat heeft weten te vergaren maar het zou handig zijn als ik een idee had waar ik aan begon.

Iemand die al eens met een dergelijk board gewerkt heeft en me kan wijzen op wat info bronnen?
op welk platform wil je deze boards gaan programmeren? Voor linux is het namelijk wat lastiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

lordprimoz schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 20:27:
[...]

op welk platform wil je deze boards gaan programmeren? Voor linux is het namelijk wat lastiger
Da's idd ook zoiets, Mac OS X 8)7. Ik ga er wel redelijk van uit dat een linux variant ook wel een port naar OS X zal hebben, of iets wat er dicht genoeg bij in de buurt komt. Ik wil zoiezo ook wel eens uit de Arduino IDE vertrekken, ik vind dat persoonlijk echt een onwijs irritant ding. Ik gebruik nu vaak gewoon Sublime Text met een Arduino plugin. Sublime Text is t.o.v. de Arduino IDE echt een verademing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Die MCU wordt door mbed ondersteund (zodra hij gereleased is, iig hij staat op mbed site op pre-order): https://developer.mbed.org/platforms/ST-Discovery-F746NG/. Dat maakt het wel een stuk eenvoudiger om te beginnen. Kan je online IDE op elk platform wat je wil gebruiken, of je exporteert het naar een offline toolchain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Sissors schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 20:55:
Die MCU wordt door mbed ondersteund (zodra hij gereleased is, iig hij staat op mbed site op pre-order): https://developer.mbed.org/platforms/ST-Discovery-F746NG/. Dat maakt het wel een stuk eenvoudiger om te beginnen. Kan je online IDE op elk platform wat je wil gebruiken, of je exporteert het naar een offline toolchain.
Bij farnell hebben ze er in Luik gewoon 417 op voorraad. Had ik voor 1900h besteld dan was ie morgen bij m'n ouders aangekomen (ik moet nog een keer een duits btw nummer aanvragen zodat ik een duits farnell account kan aanmaken en die meuk hier gewoon kan laten leveren, maar dat terzijde). Kosten €45,09 ex btw.

Link naar STM32F746G-DISCO

Online IDE maakt me niet zoveel uit, ik ga er eens naar kijken. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Mouser heeft hem ook al meer dan week op voorraad, was er zelf ook al na aan het kijken. Al denk ik dat ik even wacht totdat coocox hem ondersteunt.

Vandaag in de weer met stm32 timers, dat is wel even wennen, vooral met remap van pinnen was even een valkuil. stm32 kan de timer output naar verschillende pinnen routen, PWM kwam dus uit een andere pin dan ik in eerste instantie dacht dat die zou komen. :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ja had ondertussen ook gezien dat hij al wel te koop is. De source code voor mbed lijkt wel al (grotendeels) te zijn geimplementeerd, hij is enkel nog uitgeschakeld, ik vermoed dat hij redelijk spoedig ingeschakeld zal worden. Ik heb hem wel kunnen toevoegen in de compiler (de beveiliging daartegen is hilarisch slecht, enkel het knopje wordt weggehaald, maar de url waar dat knopje naar verwijst doet het gewoon), maar die geeft een generieke error message terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

mad_max234 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 21:54:
Mouser heeft hem ook al meer dan week op voorraad, was er zelf ook al na aan het kijken. Al denk ik dat ik even wacht totdat coocox hem ondersteunt.

Vandaag in de weer met stm32 timers, dat is wel even wennen, vooral met remap van pinnen was even een valkuil. stm32 kan de timer output naar verschillende pinnen routen, PWM kwam dus uit een andere pin dan ik in eerste instantie dacht dat die zou komen. :D
Welke variant gebruik je nu? De F4?
Sissors schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 22:13:
Ja had ondertussen ook gezien dat hij al wel te koop is. De source code voor mbed lijkt wel al (grotendeels) te zijn geimplementeerd, hij is enkel nog uitgeschakeld, ik vermoed dat hij redelijk spoedig ingeschakeld zal worden. Ik heb hem wel kunnen toevoegen in de compiler (de beveiliging daartegen is hilarisch slecht, enkel het knopje wordt weggehaald, maar de url waar dat knopje naar verwijst doet het gewoon), maar die geeft een generieke error message terug.
Ik had inderdaad op de productpagina al een link naar een vraag gezien waarom hij niet geactiveerd kon worden in mbed.

Ik denk dat ik op dit moment nog maar eventjes de kat uit de boom kijk of mss een F4 ga proberen. Wellicht dat ik tussendoor nog een Due oppik ergens, is ook al een stukje sneller dan een uno / 328, al was 't maar om eens te kijken hoe dat hele DMA gebeuren nu eigenlijk werkt.

Pagina: 1 ... 32 ... 113 Laatste