Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je kan bijvoorbeeld F401 ook al eerst kopen (of tegelijk), die werkt wel in mbed al en is grotendeels identiek.

Overigens is mijn eigen ervaring dat DMA op STMs ruk is :P. Oh het werkt wel, maar de DMA engine op Freescale en NXP chips die ik heb gebruikt vond ik heel veel makkelijker werken (NXP iets lastiger dan Freescale, maar ook iets flexibeler en krachtiger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Sissors schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 22:42:
Je kan bijvoorbeeld F401 ook al eerst kopen (of tegelijk), die werkt wel in mbed al en is grotendeels identiek.

Overigens is mijn eigen ervaring dat DMA op STMs ruk is :P. Oh het werkt wel, maar de DMA engine op Freescale en NXP chips die ik heb gebruikt vond ik heel veel makkelijker werken (NXP iets lastiger dan Freescale, maar ook iets flexibeler en krachtiger).
Laat ik 't dan eens over een andere boeg gooien, welke micro raad jij aan om eens mee te experimenteren? Bij voorkeur iets met een brede userbase zodat ik iets heb om op terug te vallen en zodat google ook een paar resultaten kan uitspugen wanneer ik 5min na 't uitpakken van de verpakking hopeloos vast loop :+

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

C.44 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 22:31:
[...]

Welke variant gebruik je nu? De F4?
Gebruik de F103(cortex M3 @ 72Mhz) op dit moment in een van mijn projecten, maar heb ook F429.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat is moeilijk om onpartijdig iets over te zeggen :P. Een grotere user base dan Arduino halen is erg lastig. Maar ik denk dat een mbed device ook geen slecht alternatief is (gebruik die zelf exclusief). Zijn ook makkelijk te gebruiken met redelijke user base, enkel niet het formaat van Arduino.

En dan heb je bij voorkeur in de lange lijst ondersteunde micros eentje die redelijk wat gebruiken. Als je interesse hebt in die M7, dan denk ik dat een F401 een prima is om eerst te kopen. Waarschijnlijk op mbed de populairste STM, dus wordt daar redelijk wat gebruikt. Alternatief als je naar de sterkere kijkt heb je van Freescale daar de K64F en van NXP de LPC1768 (wel wat minder krachtig, maar de meest gebruikte daar), en de LPC4088.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Een grotere userbase dan die van Arduino is denk ik ook eigenlijk bijna niet mogelijk, iig niet als je het deel neemt dat daadwerkelijk op internet actief vragen stelt en kennis deelt. IK verwacht zelf eigenlijk vrij snel vast te lopen met een nieuwe mcu en dan is 't fijn als je iets hebt om op terug te vallen en 't ding daardoor niet nagenoeg ongebruikt in een la verdwijnt.

Ik had bij Farnell inderdaad ook al even zitten spieken bij de F429, voornamelijk omdat daar toch ook weer een LCDtje op zit. Ik ga ook eens kijken naar die Freescale's en NXP's =) Dank!

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik gebruik hoofdzakelijk de ST drivers, daar is heel veel over te vinden, minder dan arduino maar er is een behoorlijke userbase.

Edit/
En de SAM's van atmel zijn er ook nog, maar daar lijkt niet gek veel interesse in te zijn, ondanks arduino due.

[ Voor 31% gewijzigd door mad_max234 op 16-07-2015 23:02 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Zelf ben ik geen echte fan ervan, maar goed dat ligt er misschien ook aan hoe het gegroeid is. Kan overigens verder prima als je mbed wil gebruiken (hoeft natuurlijk niet, maar het is gewoon een erg eenvoudig begin) gecombineerd worden, en de ST drivers zijn standaard aanwezig. (Flink gedeelte wordt ook standaard geinclude, andere moet je handmatig #include doen).

Maar je kan bij mbed er iig heel makkelijk mee beginnen. Ledje knipperen is bijvoorbeeld: https://developer.mbed.or...ile/f57d754b1814/main.cpp (die is neergezet als voor STM, maar diezelfde code werkt op elk platform).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je is goedkoop wil expirimenteren.. heb nog zo'n ding over

Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/823l2af6n/lpc1768.jpg

@ hieronder.. prikkie was de bedoeling, maar dit moet geen verkapte advertentie worden overigens 8)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2015 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-09 18:37
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 23:06:
als je is goedkoop wil expirimenteren.. heb nog zo'n ding over

[afbeelding]
goedkoop? tenzij jij hem voor een prikkie weg doet =P
anders kosten die dingen iets van 50 of 60 euro

maar verder wel leuke dingetjes, alleen jammer dat ze niet alle pinout hebben

[ Voor 12% gewijzigd door lordprimoz op 16-07-2015 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:01

BoAC

Memento mori

C.44 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 20:24:
Ik kwam in de "bouw labvoeding" thread pas de STM32F7 tegen.

Ik ben eigenlijk nooit echt veel verder gekomen dan de Arduino Uno, Pro Mini en Mega2560 en ik wil eigenlijk eens naar iets geavanceerders gaan kijken, puur als experiment. Nu heb ik gezien dat het discovery board op zich niet zo heel erg prijzig is maar ik kan nog niet echt veel info vinden over het gebruik van het ding.

Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen. Veel info die ik tegen kom is al jaren oud en is meer specifiek aan de F0/1/3/4 series. Nu kan ik best begrijpen dat er geen gigantische userbase bestaat voor dat specifieke board zoals Arduino dat heeft weten te vergaren maar het zou handig zijn als ik een idee had waar ik aan begon.

Iemand die al eens met een dergelijk board gewerkt heeft en me kan wijzen op wat info bronnen?
http://www.emcu.it/STM32/..._to_develop_on_STM32.html
* BoAC heeft Eclipse werkend icm OpenOCD. GCC en GDB nog niet volledig getest, maar moet geen probleem gaan vormen verwacht ik :)

En deze is ook erg handig: http://www.stf12.org/developers/ODeV.html

[ Voor 7% gewijzigd door BoAC op 17-07-2015 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:14

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zo, de laatste loodje en klaar:

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/f1light/bb15.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/f1light/bb16.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/f1light/bb17.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/f1light/bb18.jpg

Alles in 1x werken tot aan het automatisch starten van de software.
En de lichtsterkte van de LED's is voldoende in de volle zonlicht, zelfs dan branden ze erg fel.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

netjes.. ziet er degelijk uit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC

BoAC

Memento mori

Leuk zo'n resultaat :)
En is iedereen er tevreden over?
Welke baan is dit trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Degelijk is die zeker ondanks dat het niet de meest sterkste aluminium is. Moet ook want op deze locatie kan het nog wel eens voorkomen dat er een auto voorbij "vliegt".

Bovenop een sirene waarvan de draden netjes naar binnen gevoerd worden en op dat gat met wat kit geheel waterdicht is. Aan de voorkant een 3mm dikke UV bestendige lexaan plaat en alle randen afgekit, naast volle zonlicht had het gisteren bij de plaatsing ook een 1e regenbui te verduren :)

Dit is op de baan www.macdebaanbrekers.nl waar vanaf vandaag een grote elektro wedstrijd met een 100 man gaande is, Dit was de deadline en tevens direct de vuurdoop.

[ Voor 15% gewijzigd door memphis op 17-07-2015 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-09 23:04
Mythbusting time met dhr Dave, YouTube: EEVblog #768 - Cordless Anti-Static Wristbands BUSTED!

Echt totale onzin een ESD draadloze armband..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 15:01:
Mythbusting time met dhr Dave, YouTube: EEVblog #768 - Cordless Anti-Static Wristbands BUSTED!

Echt totale onzin een ESD draadloze armband..
Onzin van Dave ja. Het is gewoon een bandje die exclusief koord wordt geleverd met een Chinengelse beschrijving. Als alleen je bandje stuk is hoef je geen nieuw koord te kopen, handig toch? Maar het is natuurlijk sowieso een flutding voor $0.77...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de biostabil voor de knutselaars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ploink schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 16:29:
[...]

Onzin van Dave ja. Het is gewoon een bandje die exclusief koord wordt geleverd met een Chinengelse beschrijving
En waar moet je dan het koord volgens jou bevestigen?

Deze worden als draadloos verkocht, niet zonder draad, en dat is niet alleen bagger Engels van de verkopers.

Heb die inkopper ook bij ESD training te horen gekregen: Draadloze ESD bandjes werken niet, want ze kunnen niet werken :P

Maar voorbeeld van ebay: http://www.ebay.co.uk/itm...ain_3&hash=item2ee0046524

Wat staat daar:
More convenient to use as you don't have to worry about the wire getting in the way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Ploink schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 16:29:
[...]

Onzin van Dave ja. Het is gewoon een bandje die exclusief koord wordt geleverd met een Chinengelse beschrijving. Als alleen je bandje stuk is hoef je geen nieuw koord te kopen, handig toch? Maar het is natuurlijk sowieso een flutding voor $0.77...
Ik zie nergens een goed bevestigingspunt om je ESD draad te bevestigen.
En inderdaad voor een flutding van een paar dollar kan je niet veel verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 17:13:
[...]

Ik zie nergens een goed bevestigingspunt om je ESD draad te bevestigen.
En inderdaad voor een flutding van een paar dollar kan je niet veel verwachten.
Hmmm ik dach dat je die aan het schroefje kon bevestigen, maar hij is bij nadere inspectie toch anders dan de blauwe bandjes die met koordje verkocht worden.
Deluxe versie:
Product Name: Cordless Antistatic wrist strap

Products: cordless wrist strap works: According to the "corona" effect and "point discharge" principle, the use of voltage difference, the purpose of eliminating static electricity. No ground wire for static-free work environment and freedom of movement of personnel to wear. Wrist Ring: Stainless steel can be adjusted.
Afbeeldingslocatie: http://www.hksolder.com/upload/photo/e7ad4e469c95e35730585f26f51cb022.jpg
Is dus idd echt wireless _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC

BoAC

Memento mori

Ik ben benieuwd wat voor een soldeerbouten de heren hier gebruiken. Ikzelf gebruik nu een toolcraft bout van 30/60W waarmee zelfs smd lukt, maar wil toch naar een lichtere bout daarvoor.

Nu kijk ik naar deze BaseTech of deze Weller

[ Voor 3% gewijzigd door BoAC op 17-07-2015 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 21:45

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Een Ersa rds 80 hier met zeer fijne extra punt. De draad is zeer stug, maarja.

Euhm zijn dat niet dezelfde stations? Lijkt me wel zo.

[ Voor 40% gewijzigd door Damic op 17-07-2015 20:41 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Ik heb op het moment een ayoue station met hete lucht. Maar wil toch graag een JBC aanschaffen. Bij het bedrijf waar ik heb afgestudeerd hebbeb ze hier een aantal van staan. Echt top dingen!
Bij eleshop verkopen ze ze ook: http://www.eleshop.nl/jbc-cd-2bd-soldeerstation-140watt.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lordprimoz schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 21:07:
Ik heb op het moment een ayoue station met hete lucht. Maar wil toch graag een JBC aanschaffen. Bij het bedrijf waar ik heb afgestudeerd hebbeb ze hier een aantal van staan. Echt top dingen!
Bij eleshop verkopen ze ze ook: http://www.eleshop.nl/jbc-cd-2bd-soldeerstation-140watt.html
die gebruik ik ook.. nooit geen seconde spijt van gehad.. topding :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2015 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Op mijn werk hebben we diverse soldeerstations van weller en JBCTools, van JBC tools hebben we;
http://www.jbctools.com/c...06-category-1-menu-1.html

En van weller hebben ze een quick swap soldeertip soldeerbouten. Helaas werkt die van weller vaak niet, doordat de connector van de soldeertip zeer gevoelig is voor vuil.

Daarbij werken de quick swap soldeertips van JBCTools geweldig. Tot nu toe nog nooit problemen mee gehad, en ik soldeer er al 2 jaar mee, in tegenstelling tot de weller die naar een half jaar in de kast ging.

Voor thuis heb ik een weller WTCP-S een redelijk oud ding, maar werkt nog steeds naar jaren dienst, en voldoet voor mijn kleine hobby projecten (SMD solderen doe ik op mijn werk tijdens vrije tijd met de apparatuur van mijn baas ;) )

Even een andere vraag, ik ben opzoek naar een breadboard voor een goedkope prijs, het liefst een vrij grote. Wie weet waar ik deze kan vinden (ik weet dat het op ebay goedkoop te vinden is, maar ik heb totaal geen geduld als ik iets heb besteld :P)?

[ Voor 7% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 17-07-2015 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 21:19:

Even een andere vraag, ik ben opzoek naar een breadboard voor een goedkope prijs
heel het internet staat ermee vol ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 21:22:
[...]

heel het internet staat ermee vol ;)
Lees ik het goed op de contactpagina, en kan je het ook bij hun afhalen? Toevallig woont een kennis er een half uur vanaf, en dan kan ik het direct afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC

BoAC

Memento mori

Wacht ff, het is een hobby! Ik ga echt geen 390 euro uitgeven voor een soldeerstation :) Blijkbaar geen mensen die ook voor goedkoop gaan :D hoewel.. blijkbaar mag het soldeerstation van
BladeSlayer1000 wel veel kosten.. maar een breadboard niet.. of heb je die niet thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Breadboardje bij mij meestal drama. Na N keer pinnetje in-uit niet meer betrouwbaar, hoge weerstand en sluiting tussen te paden. Ik heb er binnen een half jaar al 4 in de recycle-container gedaan helaas. Ik moet wel zeggen dat deze laatste lang mee gaat.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Goedkoop = duurkoop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC

BoAC

Memento mori

Dat is vaak wel zo.. ;) maar de soldeerbouten die ik nu heb waren ook niet duur maar zijn nog prima en worden niet echt intensief gebruikt :)
Ervaringen van anderen zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Haha ik weet dat breadboards eigenlijk een waardeloze manier is, maar voor snel prototypes maken voldoet het redelijk.

Natuurlijk soldeer ik langdurige projecten, wat vaak leidt tot een bende maar wel goede verbindingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
BoAC schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 22:20:
Wacht ff, het is een hobby! Ik ga echt geen 390 euro uitgeven voor een soldeerstation :)
De analoge versie is slechts 265 euro. Voor zover ik dat kan beoordelen is dat het enige verschil.
Nog steeds een hoop geld natuurlijk vergeleken met € 22.95 voor dat goedkope ding, maar deze kwaliteit kun je nergens anders krijgen voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Ploink schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 23:06:
[...]

De analoge versie is slechts 265 euro. Voor zover ik dat kan beoordelen is dat het enige verschil.
Nog steeds een hoop geld natuurlijk vergeleken met € 22.95 voor dat goedkope ding, maar deze kwaliteit kun je nergens anders krijgen voor die prijs.
Het verschil met de CD-2BD is het ontbreken van de digitale display, de USB en de 'kabel collector', het vermogen en de meegeleverde accessoires zijn gelijk.

je kan wel redelijk goedkope (en goede) stations krijgen hoor, maar zoals door de meesten al wordt aangegeven is zon station wel heel erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik heb een velleman waar ik best tevreden mee ben, alleen is de keuze voor verwisselbare punten achteraf erg beperkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05:19
BoAC schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 20:23:
Ik ben benieuwd wat voor een soldeerbouten de heren hier gebruiken. Ikzelf gebruik nu een toolcraft bout van 30/60W waarmee zelfs smd lukt, maar wil toch naar een lichtere bout daarvoor.

Nu kijk ik naar deze BaseTech of deze Weller
Wat wil je er precies mee gaan doen? Ik doe al het SMD vrijwel met mijn JBC bout van ~80W, dat is geen enkel probleem voor SMD. Sterker nog, soldeert voor 90% van de klussen waarschijnlijk een heel stuk beter dan een "speciale SMD bout" van mindere kwaliteit. Juist de temperatuurstabiliteit van je bout is erg belangrijk bij SMD, en dat heeft JBC nu net goed voor elkaar. Verder het quick change systeem dan, maar dat is meer een luxe functie dan noodzaak.
Enkel voor het één voor één vertinnen van pootjes van bijvoorbeeld een TSSOP of iets dergelijks pak ik graag een microboutje erbij met een mooi mesvormige stift, dat is dan erg fijn werken. Verder alles lekker met de grote punt en gebruikmakende van de oppervlaktespanning van soldeertin.

Heb je hier al gekeken?
http://www.eleshop.nl/solderen/soldeerstations.html

Daar staan erg betaalbare stations bij, waarbij de Chinese stations waarschijnlijk van betere kwaliteit zijn dan de gene uit je linkjes. Zou je prima mee uit de voeten moeten kunnen voorlopig :). Wil je iets meer dan dit kun je wellicht kijken naar Ersa, die hebben ook leuke boutjes in het <€200 segment. Daarboven kom je bij JBC/Metcal uit, maar dat is dus meer voor het professionele gebruik bedoelt.
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 21:17:
[...]

die gebruik ik ook.. nooit geen seconde spijt van gehad.. topding :P
Yep, heb er inmiddels alweer 2 staan :).

En op mijn werk een stuk of 20, inclusief hot air en desoldeerstations, werkt allemaal erg goed. Gaat ook lang mee, terwijl het dag in, dag uit, gebruikt wordt op de werkvloer.

[ Voor 64% gewijzigd door wesleytjuh op 17-07-2015 23:57 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Ik heb recent m'n 2 standaardbouten "vervangen". Ik heb ze nog wel en de Velleman gebruik ik ook nog steeds voor wat grover werk. Ik heb 't internet hoog en laag afgezocht naar iets betaalbaars maar met een beetje degelijk, zoiets als 't schaap met de 5 poten dat tegelijkertijd ook nog eens wat gouden eieren legt.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de Aoyue 937+, is prijstechnisch dik in orde, je krijgt er direct een vervangend element bij en de tips zijn Hakko compatible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Heb in Nederland een Weller staan; heb hier eens rondgekeken op Taobao (Chinese marktplaats/ebay) en heb een leuke tweedehands Metcal MX500 op de kop getikt. Ik dacht dat mijn Weller rap warmwerd (20 sec), maar dit beestje is echt binnen 5 seconden oid heet. Was ook niet duur (RMB800, zeg ongeveer 120 euro) en die dingen zijn gebouwd als een betonblok dus tweedehands is niet echt een probleem. Ben er best blij mee; als ik ooit weer terugga naar NL gaat deze zeker mee.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:39
Ik heb zelf een weller WSD80 met afzuiger (voor m'n longen) en stop-and-go houder (voor de herrie van de afzuiger, en zodat hij netjes uitgaat als je hem even niet gebruikt). Daarnaast gebuik ik regelmatig een Metcal MX5000.
Die Metcal is het fijnste waar ik tot nu toe mee gesoldeerd heb, super snel warm en in staat om enorm snel bij te warmen, zonder dat je een hoge temperatuur hoeft te gebruiken.
Een soepel snoer is ook enorm fijn.

Het JBC station ken ik niet, maar het lijkt de voordelen van een MX5000 (heater in de tip) te combineren met een lagere prijs.

Als hobbyist kun je ook prima zo'n aoyue nemen, je hebt dan wat minder vermogen en een vrij stug snoer, maar je kunt er prima mee solderen.

Wat je ook koopt: zorg dat je voldoende vermogen hebt, met een temperatuurregeling kan dat geen kwaad en als je eens wat lastigs moet solderen kan je bout het tenminste bijbenen.

Voor hot air gebruik ik een Tenma station (van Farnell), ik heb er ooit over nagedacht om een duurder station te kopen maar kon daar geen voordeel in zien ten opzichte van zo'n budget station.

[ Voor 3% gewijzigd door Springuin op 18-07-2015 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik soldeer met alles wat voor handen is, heb voordat ik echt met elektronica hobby begon jaren lang hardwaremods gedaan met goedkope 15w conrad soldeerbout, zo ding met kabel direct aan de bout, soldeerde daar gewoon SMD mee. Soldeerde er gewoon moederborden en videokaarten mee die soms 40+ keer duurder waren dan de bout. Heb de bout nog steeds en gebruik hem ook nog wel eens als ik ergens anders iets moet solderen of wat vieze klusjes en zo. Duurt even voordat die beetje heet is en je kan er geen grote dingen mee solderen want dat trekt die niet, maar verder geen enkele probleem. Zolang het heet word is het best, de rest is luxe. :)

Waar ik wel erg op gesteld ben zijn goede punten, oude of slechte punten vind ik veel meer invloed hebben dan de station zelf, dat die wat sneller warm word is erg fijn natuurlijk maar draagt verder niks bij aan het solderen zelf, maar goede punt daarin tegen is een wereld van verschil. Zolang de station het vermogen goed na de soldeerpunt kan krijgen is het belangrijkste van de station volbracht. Maar als je punt niet goed is, en warmte komt niet goed bij het puntje van de soldeerpunt of tin loopt er van af naar midden van de punt dat is veel vervelender imo.

Goedkope aoyue station met paar goede punten erbij van A merk is een prima beginners soldeerstation, zal even 2 minuten moeten wachten voordat je kan beginnen maar dat is voor mensen die zo nu en dat eens wat solderen niet echt een probleem, tijdens het solderen blijven ze gewoon aan. Ik en vele met mij zijn met vele slechtere spullen begonnen en dat lukt ook gewoon. :)

Wil je wat meer uitgeven dan kom je denk ik uit bij Weller of HAKKO, dat zijn denk ik de eerste volgende in de rij, die hebben ook nog betaalbare stations en redelijk verkrijgbaar in de EU, FX-888D kan je al krijgen voor ongeveer 120 euro als je beetje zoekt.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik doe alles met een WECP20 welke ik een 20 jaar geleden bij mijn toenmalige baas uit de prullenbak gered heb. Ook nog steeds dezelfde punt waar ik overigens wel een vervanger voor zoek maar niet meer gevonden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mad_max234 schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 10:01:
Waar ik wel erg op gesteld ben zijn goede punten, oude of slechte punten vind ik veel meer invloed hebben dan de station zelf, dat die wat sneller warm word is erg fijn natuurlijk maar draagt verder niks bij aan het solderen zelf, maar goede punt daarin tegen is een wereld van verschil. Zolang de station het vermogen goed na de soldeerpunt kan krijgen is het belangrijkste van de station volbracht. Maar als je punt niet goed is, en warmte komt niet goed bij het puntje van de soldeerpunt of tin loopt er van af naar midden van de punt dat is veel vervelender imo.
Een 'snelle' bout betreft meestal een tip heater die doorgaans veel vermogen heeft en dit dus ook snel naar de punt brengt. Door de snelle regeling blijft de temperatuur vrijwel constant. Ik denk aan de JBC of de Weller WXMP.

De verwisselbare tip zelf is idd ook belangrijk, een korte dikke soldeert vaak beter dan een lange dunne voor fijn smd werk.

Verder is het met soldeerstations net als met auto's. Ook met een oude Fiat Panda kun je kun je een snelheidsboete krijgen of naar Spanje op vakantie, maar in een Audi A8 rijdt het een heel stuk prettiger.
memphis schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 10:09:
Ik doe alles met een WECP20 welke ik een 20 jaar geleden bij mijn toenmalige baas uit de prullenbak gered heb. Ook nog steeds dezelfde punt waar ik overigens wel een vervanger voor zoek maar niet meer gevonden heb.
Oa Reichelt heeft ze. (selecteer Design="For LR20/21, WECP", directe link werkt niet.)

Ik heb zelf jaren met een Weller Magnastat gewerkt, heeft niet eens een temperatuur instelling. De regeling gaat met een bimetaaltje in de bout en een magneetje in de tip zelf.

[ Voor 22% gewijzigd door Ploink op 18-07-2015 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

En de chauffeur is minstens even belangrijk, je kan in fiat alsnog sneller en veiliger aankomen dan in een Ferrari als de chauffeur van de Ferrari niet kan rijden en maar wat aanklooit. :D

Zelfs de goedkoper aoyue heeft al een tip heater, daar zit het element in de tip, net zoals bij HAKKO, alleen is de HAKKO stukje sneller, de 880D is in iets van 30s op temperatuur.
Prima station, heb er in verleden ook vaak mee gewerkt, wel raar dat ze geen punten meer verkopen, zijn nog heel veel mensen die er eentje hebben.

[ Voor 39% gewijzigd door mad_max234 op 18-07-2015 13:47 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 23:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Als dat gewoon een LR21 kolf is heeft oa Farnell ze ruim op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mad_max234 schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 13:41:
Zelfs de goedkoper aoyue heeft al een tip heater, daar zit het element in de tip, net zoals bij HAKKO, alleen is de HAKKO stukje sneller, de 880D is in iets van 30s op temperatuur.
Dat zijn geen tip heaters.
Zelfs mijn oude Weller WS80 is in 8-10 seconden op 300°C en dat is absoluut geen tip heater.
Bij tip heaters heb je het over TWEE seconden. Ze schakelen uit als je ze in de houder plaatst en als je hem pakt en op de pcb zet dan is hij alweer heet. Doordat hij koud in de houder zit oxideert de punt minder snel en hij blijft strak op temperatuur tijdens het werken. Het is echt een andere ervaring.

Bij een tip heater wissel je het complete verwarmingselement inclusief elektrische connector als je van tip wisselt. De tips zijn dan ook een heel stuk duurder.

[ Voor 20% gewijzigd door Ploink op 18-07-2015 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
2 seconden is wel erg snel :P. JBC/Metcal doet er zo'n 4-5 seconden over, vanaf compleet uit (20C) tot ~330C. Ligt wel aan de stift, zwaardere stiften duren uiteraard langer. Behoorlijk snel nog steeds :).
Gemiddelde tip kost daardoor inderdaad wel ~€30. Koop je een hele soldeerbout voor ;).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Is inderdaad ook 4 seconden voor de Weller als ik het nu opzoek, maar toen de WXMP pas op de mark was en we hem kochten voor het werk hebben ze me wijs gemaakt dat het 2 seconden was :|
Tot 320C in 4 seconden, was vermoedelijk 2 seconden naar 200C ofzo.... marketing truuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ach, maakt ook helemaal niks uit natuurlijk. Als ik iets ga solderen is het een kwestie van eerst station aan, daarna tin erbij en evt een pincet of iets dergelijks erbij en tegen de tijd dat ik daadwerkelijk ga solderen is de bout allang op temperatuur, prima dus :p
Weller en marketing gaat wel goed samen inderdaad :D

[ Voor 7% gewijzigd door wesleytjuh op 18-07-2015 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ploink schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 14:09:
[...]

Dat zijn geen tip heaters.
Zelfs mijn oude Weller WS80 is in 8-10 seconden op 300°C en dat is absoluut geen tip heater.
Bij tip heaters heb je het over TWEE seconden. Ze schakelen uit als je ze in de houder plaatst en als je hem pakt en op de pcb zet dan is hij alweer heet. Doordat hij koud in de houder zit oxideert de punt minder snel en hij blijft strak op temperatuur tijdens het werken. Het is echt een andere ervaring.

Bij een tip heater wissel je het complete verwarmingselement inclusief elektrische connector als je van tip wisselt. De tips zijn dan ook een heel stuk duurder.
Dat van dat neerleggen heeft niks met wel of geen puntverwarming te maken.

HAKKO 880D en alle soortgelijke zoals de Weller zijn wel degelijk tip heaters, verwarmingselement zit in de tip geschoven, is alleen een wat oudere techniek, jij hebt het gewoon over moderne tip heaters die verbeterd zijn. Het is namelijk dezelfde techniek alleen wat verbeterd.

De moderne punten hebben verwarmingselement vastzitten in de punt ipv los erin gestoken, dat heeft wat voordelen en nadelen, zorgt dat ze wat sneller warm kunnen worden, maar nadeel is dat ze vaak tig keer duurder zijn, als je dan wat verschillende punten wilt hebben kost dat vaak meer dan de station zelf.
Afbeeldingslocatie: http://media-weller.de/weller/data/CMS%20Bilder/Distance_1.jpg

Je hebt ook solid punten, daar zit de heater niet in de tip.

Edit/
Wellicht verstaan wij wat anders onder "tip heater" :)

JBC heeft nog een voordeel, die gebruikt een spoel(inductie?) ipv ceramisch element, die kan veel sneller opwarmen.

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 18-07-2015 15:59 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mad_max234 schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 15:42:
[...]

Dat van dat neerleggen heeft niks met wel of geen puntverwarming te maken.
In de bout zit een reed schakelaartje de reageert op het magneetje in de houder. Parkeer hem in de houder en hij gaat uit. Alleen snelle tip heaters hebben dat, anders moet je hem pakken en 10-30 seconden wachten ;)
HAKKO 880D en alle soortgelijke zoals de Weller zijn wel degelijk tip heaters, verwarmingselement zit in de tip geschoven, is alleen een wat oudere techniek, jij hebt het gewoon over moderne tip heaters die verbeterd zijn. Het is namelijk dezelfde techniek alleen wat verbeterd.

Edit/
Wellicht verstaan wij wat anders onder "tip heater" :)
Inderdaad, praktisch gezien verhit elke soldeerbout de tip, de een beter dan de ander, maar ik bedoel dus bouten met een tip-heater cartridge, waarbij het element helemaal in het puntje zit. In jouw afbeelding de "active tip". Ik zal het voortaan zo noemen, tot de marketing afdeling weer een andere term bedacht heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ploink schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 16:15:
[...]

In de bout zit een reed schakelaartje de reageert op het magneetje in de houder. Parkeer hem in de houder en hij gaat uit. Alleen snelle tip heaters hebben dat, anders moet je hem pakken en 10-30 seconden wachten ;)
Ik weet hoe ze werken, is gewoon extra functie opzich, dat het eerder niet praktisch was is iets anders natuurlijk.
Inderdaad, praktisch gezien verhit elke soldeerbout de tip, de een beter dan de ander, maar ik bedoel dus bouten met een tip-heater cartridge, waarbij het element helemaal in het puntje zit. In jouw afbeelding de "active tip". Ik zal het voortaan zo noemen, tot de marketing afdeling weer een andere term bedacht heeft :+
onder tip heaters versta ik dus bouten waar het element in de tip zit, zoals bij de eerste twee het geval is op het plaatje en bij de laatste niet. Al denk ik dat dat niet zoveel zal uitmaken, vermoed dat gebruik van spoel ipv ceramisch element het verschil maakt en dan icm met beter contact door hem er vast in de tip te maken kan die veel sneller warm worden.

http://weller.de/en/Welle...Element-Technologies.html

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Hoe dichter bij de tip de heater zit hoe sneller de tip kan reageren op thermische belasting. Bij JBC zit de heater erg dichtbij(net als bij Metcal) en reageert de tip bijna instant op belastingen. Verder hoeft er minder massa verwarmd te worden wat ook weer positief effect heeft op de reactietijd natuurlijk :). Jbc tips kun je iig eruit halen en prima aan de achterkant vast houden, enkel de voorkant wordt warm.

Bij JBC zit er overigens geen magneetje in, is gewoon een extra draadje in het snowr wat met het voorste deel van de greep verbonden is. Als je de greep in de houder zet maakt dat deel contact met elkaar en weet ie dat de greep in de houder is. Moet je wel af en toe het deel wat contact maak schoon houden, anders werkt ie niet meer :p.

[ Voor 29% gewijzigd door wesleytjuh op 18-07-2015 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat is de hele truc maar dat kan het niet alleen zijn, element zelf moet het ook bij kunnen houden, ceramiek heeft hoge thermische weerstand en heeft zijn limieten, een spoel kan zeer snel opwarmen, in enkele seconden rood gloeit. En hij is kleiner, waardoor het ontwerp anders kan, kunnen het element nu verder weghouden van de handvat, en thermische weerstand vergroten door metaal waar de tip en heater aanzit te verkleinen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

mad_max234 schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 13:41:

Prima station, heb er in verleden ook vaak mee gewerkt, wel raar dat ze geen punten meer verkopen, zijn nog heel veel mensen die er eentje hebben.
Punten kan ik wel vinden, dat is geen probleem, zelfs de conrad heeft ze. Het gaat mij om de punt die ik nu gebruik. Het is een punt onder een hoek met een bolle kantom een soldeerklodder langs tegeltjes te trekken. Deze punt heeft alles in zich afhankelijk hoe je hem bij het object houdt. Een grote vlakke kant t/m een scherpe punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

memphis schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 18:48:
[...]

Punten kan ik wel vinden, dat is geen probleem, zelfs de conrad heeft ze. Het gaat mij om de punt die ik nu gebruik. Het is een punt onder een hoek met een bolle kantom een soldeerklodder langs tegeltjes te trekken. Deze punt heeft alles in zich afhankelijk hoe je hem bij het object houdt. Een grote vlakke kant t/m een scherpe punt.
Vond het al raar, want zie geregeld mensen met dit type weller, bijvoorbeeld op CO.

Een holle punt bedoel je?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Laatst online: 20:36
mad_max234 schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 18:07:
Dat is de hele truc maar dat kan het niet alleen zijn, element zelf moet het ook bij kunnen houden, ceramiek heeft hoge thermische weerstand en heeft zijn limieten, een spoel kan zeer snel opwarmen, in enkele seconden rood gloeit. En hij is kleiner, waardoor het ontwerp anders kan, kunnen het element nu verder weghouden van de handvat, en thermische weerstand vergroten door metaal waar de tip en heater aanzit te verkleinen.
Er zijn genoeg technische ceramieken met juist een hele lage thermische weerstand. Denk aan de witte isolatieplaatjes, gemaakt van aluminiumoxide, voor elektrische isolatie van vermogens halfgeleiders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
Ik gebruik op m'n werk deze, je kan temperatuur niet instellen maar nog nooit nodig gehad.
Warmt serieus snel op. Moest ik ooit eens een nieuwe bout voor thuis kopen, is het waarschijnlijk ook deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

jeronimo schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 19:13:
[...]

Er zijn genoeg technische ceramieken met juist een hele lage thermische weerstand. Denk aan de witte isolatieplaatjes, gemaakt van aluminiumoxide, voor elektrische isolatie van vermogens halfgeleiders.
In dat gevallen is er een materiaal nodig wat een isolator is en langdurig tegen hitte kan, dan kom je al snel uit bij keramiek en dergelijke. Maar hoeft het geen isolator te zijn maar mag het een inductor zijn dan zijn metalen vele malen beter. Goud en koper stonden tot voor kort altijd bovenaan, keramiek heel stuk lager, grafeen staat zins tijdje op plek 1.

Edit/
Aluminum nitride is zover ik kan vinden beste ceramische warmte geleiden, maar komt nog steeds niet in de buurt van koper.

Grafeen 5300W/mK (cijfers lopen wat uit een, van 3500 tot 5300)
Zilver 410 W/mK
Koper 390 W/mK
Goud 310 W/mK
-----
Aluminum nitride +-170-200W/mK

Maakte dus net een foutje, dacht dat goud bovenaan stond.

Heb ook even gekeken wat HAKKO FX100 voor techniek gebruikt en die zijn er vrij open over hoe ze de snelheid bereiken, ze gebruiken inductie om de punt zo snel op te warmen, koperen kern met een spoel.

Ik snap nu ook wat beter hoe het werkt, ze verhitten direct de koperen kern van de tip met inductor. Die inductor kan heel snel bijstoken en heeft daar ook de snelheid voor, het koper kan het snel geleiden na de mantel(tin) van de soldeerpunt.

[ Voor 39% gewijzigd door mad_max234 op 18-07-2015 20:06 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
craio schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 19:19:
Ik gebruik op m'n werk deze, je kan temperatuur niet instellen maar nog nooit nodig gehad.
Warmt serieus snel op. Moest ik ooit eens een nieuwe bout voor thuis kopen, is het waarschijnlijk ook deze.
Dat vind ik eigenlijk het grootste gemis, dat je voor verschillende temperaturen verschillende stiften moet kopen. Hoewel je 90% met dezelfde temp soldeert wil je soms bij het reworken van gevoellige componenten de temperatuur net wat lager. Snap dat het niet kan omdat ze het curie effect gebruiken maar jammer vind ik het wel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

mad_max234 schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 19:30:
Aluminum nitride is zover ik kan vinden beste ceramische warmte geleiden, maar komt nog steeds niet in de buurt van koper.

Grafeen 5300W/mK (cijfers lopen wat uit een, van 3500 tot 5300)
Zilver 410 W/mK
Koper 390 W/mK
Goud 310 W/mK
-----
Aluminum nitride +-170-200W/mK
AlN is de beste isotrope warmtegeleidende niet-geleider, maar er zijn hoopjes betere materialen als je oriëntatie gedefinieerd is, zoals BN of grafiet. Ik heb zelf met plastic gevuld met BN gewerkt; ondanks dat het plastic was (en dus thermoplast) geleidde het nog steeds ongeveer even goed warmte als staal (20-30W/mK).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

mux schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 20:33:
[...]

AlN is de beste isotrope warmtegeleidende niet-geleider, maar er zijn hoopjes betere materialen als je oriëntatie gedefinieerd is, zoals BN of grafiet. Ik heb zelf met plastic gevuld met BN gewerkt; ondanks dat het plastic was (en dus thermoplast) geleidde het nog steeds ongeveer even goed warmte als staal (20-30W/mK).
Inderdaad ik had metaal iets te hoog ingeschat, had beetje verwacht dat rest van de metalen onder goud zilver en aluminium zouden staan, heb natuurlijk niet de hele lijst in mijn hoofd, ben daar doorgaans niet vaak mee bezig. Platina had ik ook veel hoger ingeschat, dat valt me zeer tegen.

Aluminium nitride in deze vorm is meer een semiconductor in de permanente uit stand, maar eerlijk is eerlijk dat maakt hem wel een isolator. Maar koper blijft de beste warmte geleider van deze twee.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

wesleytjuh schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 20:09:
[...]

Dat vind ik eigenlijk het grootste gemis, dat je voor verschillende temperaturen verschillende stiften moet kopen. Hoewel je 90% met dezelfde temp soldeert wil je soms bij het reworken van gevoellige componenten de temperatuur net wat lager. Snap dat het niet kan omdat ze het curie effect gebruiken maar jammer vind ik het wel :p
Mwa hele volksstammen wisselen de punten van een weller wtcp-s ook zo om. Die gebruiken ook het Curie effect om de temperatuur in te stellen aan de hand van de stift.

Niet echt lastig wmb en er kan weinig stuk aan.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
[...]

Welke?
Afbeeldingslocatie: http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v2/1970408327_1/WELLER-Tips-ETS-ETL-ETA-ETB-ETC-ETD-ETKN-ETT-ETM-ETU-font-b-Soldering-b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Nope, zit er niet tussen. Ik zal er morgen even een foto van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Grml. M3x12 gekocht, kom 2mm tekort. Terug voor 16mm boutjes twv €1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobV schreef op maandag 20 juli 2015 @ 13:39:
Grml. M3x12 gekocht, kom 2mm tekort. Terug voor 16mm boutjes twv €1
heel herkenbaar.. :X
dit is tegenwoordig mijn 'dealer '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

3 weken terug nog een doos van 500 stuks RVS voor 12 euro gekocht. M3 x 10 (wat ik veel gebruikt) met inbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

memphis schreef op maandag 20 juli 2015 @ 14:43:
3 weken terug nog een doos van 500 stuks RVS voor 12 euro gekocht. M3 x 10 (wat ik veel gebruikt) met inbus.
Ooh! Heb je een link naar de verkoper? Die kosten bij mijn verkoper (die ik al goedkoop achtte) €5.81 per 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik haal dat soort spul altijd hier vandaan.
Is net wat duurder dan bij Memphis (€17,42 als je er 500 besteld) maar dan heb je het de volgende dag in huis en vanaf €25 geen verzendkosten :).

[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 20-07-2015 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Oh wow dat scheelt. /trekt portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

https://www.conrad.nl/nl/...a2-500-stuks-1067819.html

Kon ik het niet voor laten liggen gezien mijn modelauto's al veel van deze schroeven gebruiken en ik ook een aantal nodig had voor een project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Het is de winkel van @wesleytjuh geworden. Die had echt alles op voorraad, goede voorwaarden en 24u service. Ik heb gelijk een hoop prul van m3/m4 aangeschaft en mijzelf de luxe gegeven om laag profiel inbusbouten te nemen (en ook een zwik verzonken).

Mijn dag is weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Tot mijn grote frustratie is mijn TV stuk (Sony Bravia KDL32EX715) en ik kan geen oorzaak vinden.
Alle DC spanningen zijn aanwezig. Ik heb de service manual en de schema's op internet gevonden. De led knipper codes heb ik niks aan want hij knippert niet.

Hij reageert op de AB, kan ik zien aan de leds, maar de beeldprocessor doet het niet. Geen beeld/licht/geluid. Ik heb het wel vaker gehad en dan stekker eruit en dan deed hij het de volgende dag weer, maar begon dan met de setup wizard en was alle zenders kwijt. Helaas is hij er dit keer in gebleven.

Probleem zit waarschijnlijk in het BAL board met de SoC. Iemand in een langdradig youtube filmpje had een soortgelijk probleem en installeerde een nieuw board van ebay. Helaas kan ik die voor mijn TV niet vinden en via sony, als dat al lukt, gaat dat een 250 euro oid kosten, te duur voor deze 450 euro TV van 4 jaar.

Ik vermoed dat het misschien een BGA reball probleem is omdat de TV vrij vaak aan/uit gezet is in die 4 jaar. Ook door power save feature heeft hij veel thermische cycli gehad.

Nu eindelijk mijn vraag: zou ik dit bord in zijn geheel kunnen reflowen in de oven?
De heatsink is er al af. Er zitten ook componenten aan de achterkant.

(plaatje dat lijkt op de mijne, klik voor grote versie)
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/MTM0MlgxNjAw/z/oGwAAOSwrklVZOnm/$_1.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:58
Plastieke dingen afschermen en kapton gebruiken

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Creatief doen met alufolie dus, maar wat doe ik met kapton?

/edit alu vastplakken anders waait het weg? Dat risico neem ik dan maar, ik heb geen kapton.
De oven staat aan...

Ik heb een TH weerstandje op een massavlak gesoldeerd, op het aanwezige tin, dan kan ik door het raam zien wanneer hij omvalt, dan smelt het tin.

Klaar!

Om de onderkant niet te beschadigen staat hij op pootjes, schroeven in de gaten op de hoeken.
Ik heb de Fluke multimeter met de thermokoppel in de oven gehangen en temp tussen 246-250°C gehouden. Na omvallen van het weerstandje nog 2 min gewacht.

Zo te zien is er niks af gevallen en stikkertjes zijn niet eens verkleurd. Alufolie op het zwarte kunststof was niet eens nodig, ook de niet afgedekte delen zien er nog goed uit.

Nog steeds hetzelfde, ça ne marche pas :'(

[ Voor 121% gewijzigd door Ploink op 20-07-2015 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:46
Staat deze JBC beter aangeschreven dan de WX serie van Weller met RT tips?
Moet zeggen dat het bij high-end soldeerapparatuur een stuk lastiger is om geïnformeerd te raken dan bij de meeste andere (consumenten)electronica. Doorgaans lees ik meer argumenten in de vorm van "die is de beste want die heb ik zelf ook" dan dat er daadwerkelijk kwantificeerbare eigenschappen worden aangehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
zzattack schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 13:34:
Moet zeggen dat het bij high-end soldeerapparatuur een stuk lastiger is om geïnformeerd te raken dan bij de meeste andere (consumenten)electronica. Doorgaans lees ik meer argumenten in de vorm van "die is de beste want die heb ik zelf ook" dan dat er daadwerkelijk kwantificeerbare eigenschappen worden aangehaald.
de high end soldeerapparatuur is vergelijkbaar qua performance. Welk van de merken nou de beste is zal uiteindelijk neerkomen op een fanboy discussie.

Je zal dus denk ik zelf afwegingen moeten maken met betrekking tot de manier waarop de verschillende merken werken, prijsverschil tussen punten etc.. en hieruit een keuze maken welke je wil gebruiken.
Het zal natuurlijk ook helpen als je de apparatuur van de verschillende merken zelf eerst eens kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 23:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ploink schreef op maandag 20 juli 2015 @ 18:03:
Tot mijn grote frustratie is mijn TV stuk (Sony Bravia KDL32EX715) en ik kan geen oorzaak vinden.
Alle DC spanningen zijn aanwezig. Ik heb de service manual en de schema's op internet gevonden. De led knipper codes heb ik niks aan want hij knippert niet.

Hij reageert op de AB, kan ik zien aan de leds, maar de beeldprocessor doet het niet. Geen beeld/licht/geluid. Ik heb het wel vaker gehad en dan stekker eruit en dan deed hij het de volgende dag weer, maar begon dan met de setup wizard en was alle zenders kwijt. Helaas is hij er dit keer in gebleven.

Probleem zit waarschijnlijk in het BAL board met de SoC. Iemand in een langdradig youtube filmpje had een soortgelijk probleem en installeerde een nieuw board van ebay. Helaas kan ik die voor mijn TV niet vinden en via sony, als dat al lukt, gaat dat een 250 euro oid kosten, te duur voor deze 450 euro TV van 4 jaar.

Ik vermoed dat het misschien een BGA reball probleem is omdat de TV vrij vaak aan/uit gezet is in die 4 jaar. Ook door power save feature heeft hij veel thermische cycli gehad.

Nu eindelijk mijn vraag: zou ik dit bord in zijn geheel kunnen reflowen in de oven?
De heatsink is er al af. Er zitten ook componenten aan de achterkant.

(plaatje dat lijkt op de mijne, klik voor grote versie)
[afbeelding]
Kom anders even bij mij Reflowen, ik heb een Aoyue 852 die er perfect voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
[...]

kijk eens in deze datasheet. Deze serie zal denk ik niet passen in jouw bout, maar geeft je wel een idee waar je naar moet zoeken.

Volgens mij bedoel je een round tip of spade punt?(zie datasheet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
sebastius schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 13:54:
[...]
Kom anders even bij mij Reflowen, ik heb een Aoyue 852 die er perfect voor is.
Bedankt voor het aanbod. Als je in Wageningen woonde zou ik zeker eens langsfietsen, maar een paar straten verderop staat ook een 852 en ik heb de hele plank al in de oven gehad, zonder resultaat.
Het probleem zit blijkbaar niet in het soldeerwerk.

zzattack schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 13:34:
JBC ken ik alleen van hier uit de kroeg, maar heb wel met dit setje van Weller gewerkt.
Zowel de WXMP pen als de tweezers zijn geweldig om mee te werken. Het is een klein boutje met niet zo heel veel vermogen maar presteert met een dikkere punt toch heel goed voor het zwaardere werk.

Maar om eerlijk te zijn, als deze Weller fanboy ;) ooit zijn WS80 vervangt, koopt hij deze JBC.
JBC is goedkoper, heeft meer vermogen en een veel ruimer aanbod in punten (cartridges).

Afbeeldingslocatie: http://www.antistat.co.uk/shopimages/products/normal/WD2000M_Soldering%20Set.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:46
Ah, ook al een fanboy :)
Ik ben zelf hard aan het zoeken naar een upgrade t.o.v. de cheapy Chinese blaas-, zuig- en smelt box.
Op de zaak staan enkel wat oudere weller stations op de werkbank en één WS-81. Stuk voor stuk prima apparaten om mee te werken. Via de werkgever zou ik ook niet de volle mep hoeven neerleggen voor een WX, dus allicht het overwegen waard. Vooral het feit dat deze al zo lang in gebruik zijn is bemoedigend.

Deze hebben echter nog geen USB poorten, capacitieve touchscreens en reed-contacten in de bout houder. En (bron: non-weller fanboys) de bouwkwaliteit is ook niet meer Duits want daar vindt alleen de eindassemblage nog plaats. Ofzo. Zal de huidige generatie toch ook 10+ jaar lang meegaan?

Daarbovenop zijn zowel het station als de tips een stukje duurder dan vergelijkbaar HAKKO en JBC spul, waardoor ik toch twijfel over een Weller. Met beide alternatieven heb ik echter helemaal geen ervaring waardoor de Weller mij meer trekt, maar een dergelijke uitgave is lastig te verantwoorden zolang ik twijfels heb of er niet voor minder geld een beter alternatief bestaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:19

painkill

Pain(k)(ill)

Even een korte vraag tussendoor.

Ik heb straks 1 schakelaar en 1 dimmer welke beide aparte verlichting schakelen
Ik wil straks ook een schakelaar aan de andere kant van de ruimte welke al deze verlichting in 1 keer uit kan zetten/aan. Met 1 schakelaar dus. Ik heb een gevoel dat het mogelijk is. Maar ik kom er niet helemaal uit :P

ps. Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik er in geloof dat het niet wil. Wissel/wissel wil wel. Dan maar niet gelijke wippen op de schakelaar :P

[ Voor 18% gewijzigd door painkill op 21-07-2015 17:29 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

me happy :*)

Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/x7aa1738b/test_voeding2.jpg

[ Voor 160% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2015 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 10:30:
me happy :*)

[afbeelding]
vakantie maar dicht bij huis dit jaar 8)

[afbeelding]

[afbeelding]
eigen voeding als test/study object :*)
Hee Borroz, dat is een mooi lab wat je daar hebt ingericht :)

Als je nog een test object zoekt, ik ben benieuwd hoe je Chinese voeding module presteert in termen van ripple en load regulation enzo, ook in vergelijking met die TTi labvoeding.
Met zo'n opstelling willen we resultaten zien, met screenshots van je skoop ajb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

was de bedoeling, volg momenteel deze studie 8)

* ben ook wel benieuwd wat er uit mijn andere lab voeding komt onder belasting.
* heb nog wat kabels en stevige crocodiles besteld/onderweg, moet in ieder geval max 30A kunnen hebben :P

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2015 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ben benieuwd wat komen gaat :)
Tip: parkeer een trace in het REF kanaal van je skoop zodat je verschillende metingen kan vergelijken in dezelfde grafiek, heb ik laatst ook zo gedaan.

/edit: noodgedwongen moet ik zo mijn screenshots maken.
* Ploink heeft een floppy drive in zijn skoop maar niet in zijn PC.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/caEjvKL.jpg

/offtopic: Windows zei net: "Preparing to configure Windows to turn off your computer" toen ik moest rebooten. :F

[ Voor 46% gewijzigd door Ploink op 22-07-2015 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Mooi spul Borroz!

Ik heb een advertentie gevonden voor een redelijk goedkope Due. Is dat ding te gebruiken als opstap naar een andere Cortex M mcu (STM32F4 of STM32F7)? Ik snap dat 't ding redelijk te gebruiken is met de Arduino IDE maar ik vraag me af of ik die op een zelfde manier als die STM32's (development / discovery boards) te proggen is.

Diezelfde verkoper heeft ook nog wel een Teensy 3.1 te koop, maar daar heb ik eigenlijk min of meer dezelfde vraag bij. Op zich zijn ze beiden niet al te duur maar voor spul wat uiteindelijk potentieel in m'n la verdwijnt omdat ik er niets mee kan (of niets van snap) is het gewoon jammer.

En ja ik zit nog steeds te kijken naar die dingen :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

* nvt O-)

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2015 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Weet iemand hoe je grafiet kunt lijmen? Ik heb mijn weller rookafzuiger opengemaakt omdat hij wat veel herrie maakte; niks kunnen vinden, maar in de vacuum pomp zit een blok grafiet en daar is nu een essentieel stuk vanaf gebroken waardoor de pomp vastloopt en waarschijnlijk niet meer functioneert. Het onderdeel kost een slordige 300 euro, dus als ik het weer kan repareren heeft dat de voorkeur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:34
Goede langzaam uithardende epoxy.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Okay, langzaam als in 40 minuten of meer? Suggestie voor een specifieke variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Springuin schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 20:10:
Weet iemand hoe je grafiet kunt lijmen? Ik heb mijn weller rookafzuiger opengemaakt omdat hij wat veel herrie maakte; niks kunnen vinden, maar in de vacuum pomp zit een blok grafiet en daar is nu een essentieel stuk vanaf gebroken waardoor de pomp vastloopt en waarschijnlijk niet meer functioneert. Het onderdeel kost een slordige 300 euro, dus als ik het weer kan repareren heeft dat de voorkeur :)
Is dat zo'n mini pompje met een pomphuis dat helemaal uit grafiet is gemaakt? Een ex collega was niet erg te spreken over die dingen. Ik betwijfel of je die netjes kan lijmen want het binnenste moet naadloos zijn voor de goede werking.

Er staan hele goedkope membraan pompjes op ebay (vanaf $7), maar ik vrees dat die meer herrie maken.

Een andere mogelijkheid is misschien een aquariumpompje tweaken door de kleppen om te draaien zodat hij zuigt ipv blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Fototje:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/E0xp6Wzl.jpg

Ik begrijp dat het naadloos moet zijn, maar het is een nette breuk, dus het zou weer moeten werken als het netjes vastzit. Cheap-ass vacuum pompje zou kunnen, ik zou ook een venturi kunnen pakken en de compressor aan kunnen sluiten. Liever fix ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Eindelijk effe wat foto's kunnen maken van mijn punt.

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/bout1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/bout2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/bout3.jpg

Punt lijkt er gehavend uit te zien maar op temp en even over het sponsje maakt hem weer redelijk goed.

Deze punt is speciaal om tegels met een klodder soldeer in 1 trekbeweging vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Met tegels bedoel je IC's :P? Zoals QFP, TSSOP, SSOP etc?
Gebruik ik altijd deze voor:
Afbeeldingslocatie: http://printtec.nl/contents/media/l_c245-931.gif
Door de holle punt(reservoir) werkt dat ideaal om exact de juiste hoeveelheid tin per pootje te krijgen. Het overschot trekt mooi het reservoir in.
Dezelfde punt werkt daardoor ook erg goed om pads mooi leeg te maken nadat je een component weghaalt. Onder de juiste hoek over de pad heen en je hebt vaak niet eens litze mee nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
memphis schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 22:26:
Eindelijk effe wat foto's kunnen maken van mijn punt.
..
Heel apart, nooit eerder gezien.
Is het een ET-MX of een PT-Z met zo'n magnastat magneetje ?
Weller stampt of lasert het type in de tip, misschien is het nog te ontcijferen?
Afbeeldingslocatie: http://thumbs1.picclick.com/d/l400/pict/261361675672_/New-Weller-PTZ7-3-64-x-119mm-700F-Bent.jpg

Edit: Het is een ET-JL 8)
http://www.marktplaats.nl...ldeerpunt-et-jl-plcc.html

Misschien is de knife tip een redelijke vervanger of die van wesleytjuh.
Weller noemt dat een Gullwing. Ik heb de LT GW1, maar die is met 2.3mm net wat klein vind ik. De grotere GW2 is moeilijk te vinden. De platte versie zonder kuiltje er in heet een hoof tip.
Weller tips brochure pdf
Afbeeldingslocatie: http://www.tequipment.net/assets/1/26/DimRegular/Weller-T0054441099-LT-GW1-SOLDERING-TIP.jpg

Ook een leuke van JBC, zou handig zijn voor mijn 1.27mm pitch TH sata power connectors.
Hoe heet dat, camel toe? :+
Afbeeldingslocatie: http://www.jbctools.com/productes/C245754/img/tam_1/imagen_01.gif

[ Voor 10% gewijzigd door Ploink op 23-07-2015 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Nu ik de foto's gemaakt heb maar even Weller een mail sturen. Het fijne aan deze punt is dat deze zo'n 3 punten in 1 heeft en ik alles kan solderen zonder punten te wisselen Hij is inderdaad magnetisch.

Ik heb wat Pentium en 486 north en south bridges er mee vervangen. Gewoon de pootjes doorsnijden vlak langs het IC, met een klodder soldeer alle pootjes weghalen (lang leve de magnetische punt), dan met litze de eilandjes schoon maken, nieuwe tegel erop, hoekpunten aantippen, in de flux zetten, klodder soldeer langs de pootjes trekken en klaar! Klusje van nog geen 5 minuten werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
memphis schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 00:44:
Nu ik de foto's gemaakt heb maar even Weller een mail sturen. Het fijne aan deze punt is dat deze zo'n 3 punten in 1 heeft en ik alles kan solderen zonder punten te wisselen Hij is inderdaad magnetisch.
Net mijn post gewijzigd, het is een ET-JL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Jeeee, thanks. Ik zag de MP link, maar eens kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ploink schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 17:14:

* Ploink heeft een floppy drive in zijn skoop maar niet in zijn PC.
misschien vervangen door dit ding
Pagina: 1 ... 33 ... 113 Laatste