• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
lordprimoz schreef op zondag 05 juli 2015 @ 10:28:
Daarnaast raad ik aan om eens te kijken naar circuitmaker. De nieuwe gratis tool van altium.
Circuitmaker werkt alleen met een internetverbinding (cloud options) en daar houd ik niet van. Er komt een punt dat circuitmaker zijn services stop en dan kan ik niet meer bij mijn bestanden. Verder ben ik het wel eens met de rants van Dave’s EEVBlog over de circuitmaker; zijn argumenten zal ik hier dan ook niet herhalen.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zonder zelf het te hebben gebruikt: Kan die niet exporteren voor offline tools? Ik heb ook weleens behoorlijke rants over mbed gezien omdat het cloud is, maar daarbij kan je het gewoon exporteren naar offline tools. (Op zijn minst naar externe altium, en dan weet ik niet of andere PCB programmas die weer kunnen inlezen/converteren. Gerber kan natuurlijk altijd ook, al is dat niet ideaal).

Tegelijk blijft het natuurlijk dat het een gratis tool is waarbij je geen SLA hebt met de leverancier, dus je moet inderdaad wel realistisch blijven.

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik lees daar niet zo heel spannende dingen eerlijk gezegd.

Dit soort artikelen, waarvan de helft bij 5V input niet eens volledig wordt opengestuurd en verkocht worden als zijnde 40A maar waar gewoon een BTA12-600 inzit zijn veel gevaarlijker, daarvan heb ik al een aantal gesmolten/verbrande exemplaren gezien.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:21
$3.99 + $9.62 shipping uit china. Dus je betaalt eigenlijk $13.61 voor die voeding gezien verzendkosten zwaar worden gesubsidieerd. Niet helemaal eerlijk om te zeggen dat hij $4 kost.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-11 17:10
Sissors schreef op zondag 05 juli 2015 @ 16:42:
Zonder zelf het te hebben gebruikt: Kan die niet exporteren voor offline tools? Ik heb ook weleens behoorlijke rants over mbed gezien omdat het cloud is, maar daarbij kan je het gewoon exporteren naar offline tools. (Op zijn minst naar externe altium, en dan weet ik niet of andere PCB programmas die weer kunnen inlezen/converteren. Gerber kan natuurlijk altijd ook, al is dat niet ideaal).

Tegelijk blijft het natuurlijk dat het een gratis tool is waarbij je geen SLA hebt met de leverancier, dus je moet inderdaad wel realistisch blijven.
De files worden onderwater wel op je pc opgeslagen. Voor zover ik weet kan je de bestanden alleen als gerber exporteren.

Het is verder een redelijk volwassen altium programma. Enige nadeel is dus dat je internet nodig hebt en je maar twee private projecten hebt om aan te werken.

Maar dan kan je bijv ook naar de limitaties van eagle kijken; niet meer als twee layers en (maten weet ik niet zeker) 15x15cm. De autorouter is bagger en (zonder plugin) geen differential routing. En dan de parts libraries... Brrrr.... Doe mij de nieuwe implementatie van CM maak xD

Helaas zit de parts wizard van altium niet in CM, maar daar kan eagle ook nog wat van leren :p

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Toch vind ik eagle fijner werken, stuk sneller qua reactievermogen dan die cloud zooi. Vind maken van schema ook niet echt heel handig bij Altium, mis vooral rechtermuisknop als tweede functie, zoals het draaien van component als je die vast hebt gepakt.

Denk dat je bij Altium veel vaker toetsenbord moet gebruiken of het rechtersmuis menu, kost allemaal extra handelingen.

Edit/
Auto routing, dan neem je het leukste weg van ontwerpen van een pcb. :D

[ Voor 9% gewijzigd door mad_max234 op 05-07-2015 21:01 ]

-Andere hobby- -

• LED-Maniak
lordprimoz schreef op zondag 05 juli 2015 @ 20:34:
[...]
Maar dan kan je bijv ook naar de limitaties van eagle kijken; niet meer als twee layers en (maten weet ik niet zeker) 15x15cm. De autorouter is bagger en (zonder plugin) geen differential routing. En dan de parts libraries... Brrrr.... Doe mij de nieuwe implementatie van CM maak xD
Maximum is 10x8cm.

Autorouter is bij de meeste pakketten bagger en als je een goed pakket hebt(mentor?) dan moet je zoveel instellen en configureren dat je bij 90% van de ontwerpen beter zelf aan de slag kon gaan.
mad_max234 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 21:00:
Ik vind het bij ingewikkelde ontwerpen altijd wel fijn om even de auto router te draaien om te zien of hij het kan oplossen en waar hij op vastloopt. Dan kan ik wat knoeien en route ik hem vervolgens geheel zelf :+

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:55
mad_max234 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 21:00:
Toch vind ik eagle fijner werken, stuk sneller qua reactievermogen dan die cloud zooi. Vind maken van schema ook niet echt heel handig bij Altium, mis vooral rechtermuisknop als tweede functie, zoals het draaien van component als je die vast hebt gepakt.

Denk dat je bij Altium veel vaker toetsenbord moet gebruiken of het rechtersmuis menu, kost allemaal extra handelingen.

Edit/
Mwaaah, als gebruiker van altium kan ik zeggen dat een schema opzetten erg snel gaat als je goed gebruik maak van alle hotkeys. Dat zijn er aardig wat, maar als je ze eenmaal gebruik kun je daarmee erg snel werken. Draaien gaat bijvoorbeeld erg rap door simpelweg een component vast te pakken en op de spatiebalk te drukken.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

LED-Maniak schreef op zondag 05 juli 2015 @ 21:15:
[...]

Autorouter is bij de meeste pakketten bagger en als je een goed pakket hebt(mentor?) dan moet je zoveel instellen en configureren dat je bij 90% van de ontwerpen beter zelf aan de slag kon gaan.

Ik vind het bij ingewikkelde ontwerpen altijd wel fijn om even de auto router te draaien om te zien of hij het kan oplossen en waar hij op vastloopt. Dan kan ik wat knoeien en route ik hem vervolgens geheel zelf :+
Ja dan maak je het zelfs twee keer zo leuk. :+

Auto routing gebruik ik echt nooit, vind het verspilde tijd, eerst alles instellen en dan tig keer opnieuw alles bijstellen om de auto router beetje te laten doen wat je wilt, en dan kom je met typisch auto routing printje te zitten, brrr! Maar dat laatste gaat voor jou dan niet op. Maar op internet zie je die auto routing borjes af en toe voorbij komen, je pikt ze er meestal ook zo tussenuit.

-Andere hobby- -

• LED-Maniak
Dunne spoortjes waarbij de signalen en voeding kriskras door elkaar lopen met veel via's(bij voorkeur vierkant). Met een beetje geluk niet 45 graden maar 90 graden? :+

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

wesleytjuh schreef op zondag 05 juli 2015 @ 21:21:
[...]

Mwaaah, als gebruiker van altium kan ik zeggen dat een schema opzetten erg snel gaat als je goed gebruik maak van alle hotkeys. Dat zijn er aardig wat, maar als je ze eenmaal gebruik kun je daarmee erg snel werken. Draaien gaat bijvoorbeeld erg rap door simpelweg een component vast te pakken en op de spatiebalk te drukken.
Dan klopt mijn vermoeden dat je vaker toetsenbord moet gebruiken, ik heb nog niet zoveel ervaring met CM dus wist het niet helemaal zeker

Maar ik ben lui en wil met een hand onder mijn kin en de tong uit mijn mond met een hand alles kunnen doen. :P

-Andere hobby- -

• wesleytjuh
Dan is altium/CM inderdaad niet helemaal je ding, haha :D. Nogal toetsenbord georiënteerd wat dat betreft.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

LED-Maniak schreef op zondag 05 juli 2015 @ 21:25:
Dunne spoortjes waarbij de signalen en voeding kriskras door elkaar lopen met veel via's(bij voorkeur vierkant). Met een beetje geluk niet 45 graden maar 90 graden? :+
Je komt ze tegen die helemaal niks instellen, gewoon alleen op de auto routing knop drukken. Singalen die het hele bord rondgaan of overal tussendoor, geen respect voor high impedance. :')

-Andere hobby- -

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
[mompel-modus]Het is wel uitermate vervelend moet ik zeggen.. de e-CAD markt zit echt volledig vastgegroeid in voor elk pakket propertiary bestandsformaten. Het enige gemeenschappelijke bestandsformat is gerber omdat anders fabrikanten waarschijnlijk boos worden.

Het is zo vervelend als je een open-source hardware design hebt en altijd eerst naar de PDF moet grijpen al wil je het schema uberhaubt kunnen lezen (mocht de maker daar aan gedacht hebben de PDF er bij te zetten). Zo niet, ben je overgeleverd of de tool publiek te verkrijgen is. Aanpassen? Dan mag je hopen dat het licensing model gunstig uitvalt. Bvb ik heb geen EAGLE license en zou dus geen 4-laags of groot bord kunnen aanpassen.

Dus je ziet dat mensen eeuwig bij 1 tekenpakket blijft hangen. Je wil niet je oude ontwerpen onbereikbaar hebben. Ik zit nu helemaal in Altium/Circuitmaker, hoewel ik eigenlijk nog eens wil kijken of ik naar KiCAD kan overstappen. Maar dan kan ik mijn huidige projecten niet meer wijzigen wil ik de tool ook niet meer geinstalleerd hebben.
Ook ervaringen over gebruiksgemak is op den duur meer gewenning. Ik kan niet meer in EAGLE tekenen, en als je voor eerst met Altium tekent is het ook wennen.
Ik heb ook een keer met mentor graphics moeten tekenen, en die overstap werd ik ook niet erg blij van. |:(

Ala, er zijn importers, maar je blijft altijd opgescheept met de eigenaardigheden van het andere tekenpakket. Ik heb op werk enkele Eagle designs overgezet naar Altium. Al wil je de componenten libraries weer netjes up to date hebben en het schema er fris in Altium kunnen zien, dan kan je net zo goed van de grond af aan beginnen te tekenen. Voor de printjes die wij doen (2-4 laags, wat QFP's en discrete meuk) valt dat te doen.
Ik wil alleen niet weten al zou je 8-laags PCB's met meerdere grote QFP's/BGA/QFN's en ingewikkelde chips moeten overzetten.. (en de mogelijke fouten die daar in sluipen in de grote mate geestdodend werk dat het is).[/mompel-modus]

[ Voor 9% gewijzigd door Hans1990 op 05-07-2015 21:48 ]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:56

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Hier en daar nog wat schroefdraad tappen en flink alles aansluiten

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/f1light/bb10.jpg

Heldere LED strips met in het midden een 25.000mcd LED

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/f1light/bb11.jpg

En dan werkt het ook nog......

van de week de bak nog een 2e laag verf geven en dan in elkaar zetten

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Goed!

De afmeting van die spanningsregelaar vallen me mee. Heb je een link voor mij misschien?

[ Voor 90% gewijzigd door RobV op 05-07-2015 22:52 ]

• memphis

memphis

Je bedoeld die voeding?

Is een LED voeding

https://www.conrad.nl/nl/...514388.html?insertCode=89

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)

• memphis

memphis

Ze hebben meer soorten van dit merk, tot 60 watt geloof ik

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Lijkt me een mooie oplossing voor mijn deuropener projectje, zo’n laptop brick is niet echt een mooie oplossing (werkt overigens prima).

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/r3vqsfiyd/siglent_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/6luzk08cn/siglent_3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/fvjcsyl1t/siglent_4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/ipmrxoe3t/siglent_5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/wbb4uniw9/siglent_6.jpg

eerste indruk is prima 8)

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2015 17:38 ]

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Vraagje van een n00b: wat kun je doen met een load tester?

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 13:48

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Een spannings-/stroombron belasten. Voor het geval dat een gloeilamp/autolamp/weerstandsbank niet genoeg is.

• wesleytjuh
Als in, electronic load? Aardig onmisbaar eigenlijk :). Een regelbare belasting, regelbaar op spanning, stroom of weerstand. Bv om een accu te testen kun je heel gemakkelijk zo'n electronic load instellen op een fixed ontlaadstroom, door te gaan tot bv 11.5V (loodaccu) en daarna heel mooi de capaciteit aflezen.

Maar ook bijvoorbeeld een DC/DC converter testen door langzaam de load op te draaien, of juist pulserend de load aan en uit te laten schakelen. Je kunt dan bij verschillende belastingen ook weer makkelijk het rendement berekenen en dergelijke. Als je met veel verschillende producten werkt is een simpele weerstand load eigenlijk niet voldoende omdat je die dan steeds aan het ombouwen ben. Je wilt juist de flexibiliteit van een electronic load. Zodra je er een hebt gebruikt issie eigenlijk onmisbaar.

[ Voor 44% gewijzigd door wesleytjuh op 06-07-2015 11:24 ]

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Jij moet in de verkoop-branche

• wesleytjuh
Ik hou van goede tools :D

Verwijderd

heb inmiddels ook kontakt gehad met maynuo.eu ivm een DC load .. blijkt een nederlands bedrijf
- http://www.maynuo.eu/powe...12-0-150v-0-30a-300w.html

Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/5y9aka1gz/dcloadinfo.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2015 11:54 ]

• wesleytjuh
Valt me op dat er een groot prijs verschil tussen de M97xx en M98xx reeks zit. Terwijl het enige verschil is dat de M98xx reeks ingebouwde LED testen heeft. Verder lijkt ie geheel hetzelfde te zijn als de M97xx maar wel een stuk goedkoper. Enig idee waar dat verschil vandaan komt toevallig?

Verwijderd

mij viel op dat de m9811 (200 W) en de M9812 (300W) dezelfde prijs hebben.
verder heb ik inmiddels ook een mail uit de UK want ik wilde de verzendkosten weten en ik kwam een koopje in China tegen... ik studeer nog even 8)

want zo'n digitale LCR meter is ook wel een 'hebbedingetje' eigenlijk :*)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2015 12:03 ]

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Over Altium en Eagle gesproken... ik zou graag eens met Altium CM experimenteren, het probleem is alleen dat ik OS X draai (en het verrek windows via bootcamp oid te gebruiken voor 1 of 2 pakketten). Zijn er vergelijkbare applicaties voor OS X? Ik heb Eagle geinstalleerd maar wil graag een beetje verder kijken voordat ik me vastleg aan een pakket. KiCad heb ik bekeken en ik vond 't qua interface een grote zooi.

Ik gebruik momenteel gewoon Fritzing, maar buiten dat de interface gruwelijk traag is zijn er ook weinig onderdelen standaard aanwezig. Je kunt links en rechts wel een extra libraries vinden met een paar componenten maar dat is helaas maar zelden. En als je dan een paar libraries hebt duurt 't een eeuwigheid om dat ene component te vinden in de zoekfunctie.

Hetgeen mij eigenlijk wel aanspreekt aan CM is de live 3D weergave, het mag voor veel mensen echt een gimmick zijn maar 't zou me helpen het geheel te visualiseren. Ik weet wel dat er een paar plugins voor Eagle zijn die een render kunnen maken maar da's heel wat anders dan een direct beschikbare live view waarin je het model kunt roteren.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Verwijderd

ik heb altium designer (14 en nog wat op win 8.1-64) geinstalled gehad maar vond de leercurve + het pakket te groot.. geen 'beginners' pakket 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2015 15:32 ]

• AllesKan
Om PCB's te tekenen (hobbymatig) gebruik ik Sprint-Layout 6.0

Niet gratis (kost 5 tientjes) maar kan wel op een simpele manier alles wat ik nodig heb. Max 4 layers, Top/bottom silkscreen, Gerber/Excellon import&export, automatic ground plane, thermal pads, via's, cut-out area's, rubberbanding (die kun je laten autorouten maar dat gaat meestal nergens over :D), photoview (toch wel erg handig, dan zie je soms toch ineens dingen waar je bij de layout kennelijk overheen kijkt), automatisch 45grd hoeken als je een baantje trekt, elektrische test funktie (erg handig om alle GND's die via de groundplane lopen te checken en om te kijken of er niks ergens aan elkaar hangt wat niet de bedoeling is).

Enfin, hier kun je eventueel een demo downloaden: http://www.abacom-online.de/uk/html/sprint-layout.html

• C.44

C.44

Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:30:
ik heb altium designer (14 en nog wat op win 8.1-64) geinstalled gehad maar vond de leercurve + het pakket te groot.. geen 'beginners' pakket 8)
Altium is iets wat ik heel graag eens wil proberen maar zo lang er geen OS X versie is (en ik verwacht niet dat die er ooit komt) kan ik 't helaas niet draaien.
AllesKan schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:59:

Niet gratis (kost 5 tientjes) maar kan wel op een simpele manier alles wat ik nodig heb. Max 4 layers, Top/bottom silkscreen, Gerber/Excellon import&export, automatic ground plane, thermal pads, via's, cut-out area's, rubberbanding (die kun je laten autorouten maar dat gaat meestal nergens over :D), photoview (toch wel erg handig, dan zie je soms toch ineens dingen waar je bij de layout kennelijk overheen kijkt), automatisch 45grd hoeken als je een baantje trekt, elektrische test funktie (erg handig om alle GND's die via de groundplane lopen te checken en om te kijken of er niks ergens aan elkaar hangt wat niet de bedoeling is).

Enfin, hier kun je eventueel een demo downloaden: http://www.abacom-online.de/uk/html/sprint-layout.html
Ziet er interessant uit maar is helaas ook Windows-only.

Ik wil er nog even niet aan om via emulatie dan toch maar Altium Designer of CM te gaan proberen te draaien. Suggesties voor applicaties met Mac OS X versies graag :)

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik gebruik nu al bijna 2 jaar Eagle PCB op mijn MacBook met OSX 10.10; niks mis mee, mijn projectjes vallen ruim binnen de limieten voor de free versie. Ik heb andere pakketten geprobeerd maar niet echt tevreden.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-11 08:52
AllesKan schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:59:

yip ik gebruik het ook.. vind het een zeer fijne, snelle tool. :)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• C.44

C.44

RobV schreef op maandag 06 juli 2015 @ 16:38:
Ik gebruik nu al bijna 2 jaar Eagle PCB op mijn MacBook met OSX 10.10; niks mis mee, mijn projectjes vallen ruim binnen de limieten voor de free versie. Ik heb andere pakketten geprobeerd maar niet echt tevreden.
Ik heb Eagle ook hier op 10.10 staan, op zich niets mis mee maar ik zou best graag eens met een alternatief willen experimenteren (lees aanklooien) om te zien of dat me niet beter bevalt.

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
C.44 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 18:43:
[...]

Ik heb Eagle ook hier op 10.10 staan, op zich niets mis mee maar ik zou best graag eens met een alternatief willen experimenteren (lees aanklooien) om te zien of dat me niet beter bevalt.
Ik gebruik -zoals eerder gezegd in deze thread- Diptrace, op vlak van libraries misschien beperkt maar nieuwe componenten aanmaken gaat zeer snel en er is een functie om eagle libs te importeren. (ik heb toch ooit eens de sparkfun library omgezet).
Geen idee hoe de 3d view is, (nooit gebruikt, zie er het nut niet van)
Er is blijkbaar ook een versie voor Mac OS X.

Edit: Eens voor m'n huidig project 3D render laten maken...
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/c9nizZJb.jpg
Maw alles met een standaard footprint wordt getekend, zaken die ik zelf toevoegde niet.

[ Voor 14% gewijzigd door craio op 06-07-2015 19:50 ]

• C.44

C.44

craio schreef op maandag 06 juli 2015 @ 19:42:
[...]

Ik gebruik -zoals eerder gezegd in deze thread- Diptrace, op vlak van libraries misschien beperkt maar nieuwe componenten aanmaken gaat zeer snel en er is een functie om eagle libs te importeren. (ik heb toch ooit eens de sparkfun library omgezet).
Geen idee hoe de 3d view is, (nooit gebruikt, zie er het nut niet van)
Er is blijkbaar ook een versie voor Mac OS X.

Edit: Eens voor m'n huidig project 3D render laten maken...
[afbeelding]
Maw alles met een standaard footprint wordt getekend, zaken die ik zelf toevoegde niet.
Ziet er in eerste instantie interessant uit. De Mac versie is echter gewoon de windows versie die in een variant van Wine draait. Ziet er wel veelbelovend uit =)

• lordprimoz
heeft iemand hier misschien ervaring met het reworking / reballen van groter formaat chips? (fpga's)

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
C.44 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 20:04:
Ziet er in eerste instantie interessant uit. De Mac versie is echter gewoon de windows versie die in een variant van Wine draait. Ziet er wel veelbelovend uit =)
Ik merkte het ook, Wine. Nee bedankt. Ik heb een betaalde versie van Parallels op mijn Apple, dan pak ik de windows-versie wel 8)7

Verwijderd

* staat op al op MP om gezeur te voorkomen

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2015 18:42 ]

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:46:
iemand een idee onder welke catagorie je nu een DMM kan/mag plaatsen in V&A :?
laatste keer kreeg ik gelijk een mod op mijn nek toen stond er iets in 'domotica' 8)

[afbeelding]
Wat moet ie kosten? Laat maar, ik heb helemaal geen geld meer..

[ Voor 6% gewijzigd door RobV op 07-07-2015 12:11 ]

Verwijderd

RobV schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 12:09:
[...]

Wat moet ie kosten? Laat maar, ik heb helemaal geen geld meer..
LOL :+

ik ook niet vandaar de verkoop

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2015 12:21 ]

• Edric
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-12-2022
Hoi mensen ik heb een beeldscherm, en wil deze op de muur hangen maar hoe weet ik welke wall mount ik moet gebruiken (of kan ik dit zelf maken???) 12.3 mm x 12.3 mm (dat is het vierkant)
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/35m2xjb.jpg

• craio
Edric schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 17:49:
Hoi mensen ik heb een beeldscherm, en wil deze op de muur hangen maar hoe weet ik welke wall mount ik moet gebruiken (of kan ik dit zelf maken???) 12.3 mm x 12.3 mm (dat is het vierkant)
Als het vierkant 123x123mm is veronderstel ik dat de bouten op 100x100mm zitten?
Dan is het gewoon een Vesa 100mm aansluiting...

[ Voor 16% gewijzigd door craio op 07-07-2015 19:13 ]

• Edric
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-12-2022
craio schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 19:06:
[...]

Als het vierkant 123x123mm is veronderstel ik dat de bouten op 100x100mm zitten?
Dan is het gewoon een Vesa 100mm aansluiting...
Dus hiermee zou het moeten lukken?
"http://www.aliexpress.com/item/12-In-24-In-TV-Monitor-Flat-Screen-PLASMA-VESA-75-100-LCD-LED-TV-Wall/32360309374.html

• memphis

memphis

In de specs staat ook dat het een 100 x 100 mount is.

• craio
Edric schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 19:37:
[...]

Dus hiermee zou het moeten lukken?
"http://www.aliexpress.com/item/12-In-24-In-TV-Monitor-Flat-Screen-PLASMA-VESA-75-100-LCD-LED-TV-Wall/32360309374.html
Hm, de bouten van het scherm liggen verzonken. Die beugel zal mss niet tot tegen de muur geraken. (dikte beugel < hoogte scherm vanaf bouten)

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Edric schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 17:49:
[afbeelding]
Dit is meer een vraag voor Videokaarten & Beeldschermen
* Ploink mompelt iets van VESA bracket en pricewatch

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://d2brer6wwumtdu.cloudfront.net/wp-content/uploads/2015/07/07235511/microsoft-bbc-micro-bit.jpg
Micro:bit Computer is Raspberry Pi Rival Made by BBC and Microsoft

- http://fossbytes.com/micr...ade-by-bbc-and-microsoft/
- http://www.bbc.com/news/technology-33409311

er worden 1 miljoen stuks weggegeven! aan Britse jongeren vanaf 11 jaar met de bedoeling om een hele nieuwe generatie programmeurs te gaan 'kweken'

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2015 08:35 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat is wel een hele creatieve titel die ze daar hebben :P. Gezien MS één van de partners is, en dat ding helemaal niks met een Raspberry te maken heeft, compleet ander apparaat. Enige is dat in theorie beide voor het onderwijs zijn, maar ik zou heel verbaasd zijn als meer dan 1-2% van de actieve Raspberries gebruikt wordt uberhaupt voor devven, laat staan voor onderwijs/jeugd.

Maar waar ik wel naar uit kijk: NRF51822 (die hier op zit) dev boards gaan voor een 40 euro. Wedden dat ebay snel overspoeld gaat worden met deze bordjes :P. Als ze ook dan makkelijk door willekeurige andere bronnen te programmeren zijn, dan wil ik er wel een paar hebben :P.

Verwijderd

BBC heeft eerder succes gehad met 'schoolcomputers'
Ik heb wel is gespeeld in de vorige eeuw met een BBC Acorn 8)

Maar ik ben het met je eens, M$ stelt eea beschikbaar en dan moet je je wel wat af gaan vragen .. ALLE studenten slaan hun programmaatjes op in de cloud, in 1 klap zijn ze binnen op alle basis scholen .. zal nog wel een staartje krijgen.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 08:23:
Afbeeldingslocatie: http://d2brer6wwumtdu.cloudfront.net/wp-content/uploads/2015/07/07235511/microsoft-bbc-micro-bit.jpg
Micro:bit Computer is Raspberry Pi Rival Made by BBC and Microsoft
Vreemde plek voor een Micro USB connector.. Misschien bedoelen ze ‘USB controller’? Aandacht jongens, aandacht.

Verwijderd

RobV schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 08:58:
[...]

Vreemde plek voor een Micro USB connector.. Misschien bedoelen ze ‘USB controller’? Aandacht jongens, aandacht.
LOL.. eerst een 2e bakkie :o (goed gezien)

• wesleytjuh
Lamp is binnen :). Zeer tevreden mee. Behuizing is wat plastic maar zodra je de arm goed ingesteld hebt werkt deze prima, erg stabiel ook. Door de drie 14W 6400K TL lampen zeer veel en lekker wit licht.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/2015-07-07%2022.00.24_zpshm1spgoy.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/2015-07-08%2001.13.31_zpsw3qceszb.jpg
Oud

[ Voor 26% gewijzigd door wesleytjuh op 08-07-2015 09:55 ]

Verwijderd

mooi.. hebben ! :)

* uh.. die lampen worden als wit geadverteerd toch, of is dit een andere ?
- https://www.pinearts.nl/i...p-daglicht-hobbylamp.html

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2015 10:56 ]

• lordprimoz
RobV schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 08:58:
[...]

Het staat ook nog eens goed aangegeven op de pcb zelf xD

Verwijderd

* ah.. had ik overheen gekeken :z

en wat brengt post nl vandaag weer voor funshopping gadgets uit China:
Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/wj5ohyayp/funshopping.jpg

- 3pc Quick-change 1/4" Hex Shank larger Titanium Coated Step Drill Bit Set SU
- Summer Sport Outdoor Hat Cap with Solar Sun Power Cool Mini Fan For Cycling SU

• Ploink
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 13:05:
* ah.. had ik overheen gekeken :z

en wat brengt post nl vandaag weer voor funshopping gadgets uit China:
[afbeelding]

- 3pc Quick-change 1/4" Hex Shank larger Titanium Coated Step Drill Bit Set SU
- Summer Sport Outdoor Hat Cap with Solar Sun Power Cool Mini Fan For Cycling SU
Dat petje :')
Ik heb een enkele step drill bit, is verrekte handig soms om gaten te boren in plaatmateriaal.
Is het je ook opgevallen dat ze die dingen uitsluitend in even maten produceren? 4-6-8-10mm etc. Je hebt drie boortjes en ze zijn eigenlijk alledrie hetzelfde. Heb je 9mm nodig, pech gehad. Brengen oneven getallen ongeluk in China?

Overigens wel oppassen met die zeskant as. Een gladde as slipt in de machine als hij plotseling vast hapt in het metaal, maar zonder slipkoppeling kun je vingers verliezen! Gebruik de slipkoppeling van de accuboor.

• AllesKan
Ploink schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 15:33:
Is het je ook opgevallen dat ze die dingen uitsluitend in even maten produceren? 4-6-8-10mm etc. Je hebt drie boortjes en ze zijn eigenlijk alledrie hetzelfde. Heb je 9mm nodig, pech gehad.
De meest rechtse boor lijkt me gewoon dezelfde die ik heb: 3-4-5-6-7-8-9-10-11-12mm

Verwijderd

Ploink schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 15:33:
[...]

Dat petje :')
Ik heb een enkele step drill bit, is verrekte handig soms om gaten te boren in plaatmateriaal.
Is het je ook opgevallen dat ze die dingen uitsluitend in even maten produceren? 4-6-8-10mm etc. Je hebt drie boortjes en ze zijn eigenlijk alledrie hetzelfde. Heb je 9mm nodig, pech gehad. Brengen oneven getallen ongeluk in China?

Overigens wel oppassen met die zeskant as. Een gladde as slipt in de machine als hij plotseling vast hapt in het metaal, maar zonder slipkoppeling kun je vingers verliezen! Gebruik de slipkoppeling van de accuboor.
dat petje heb ik over nagedacht, dat wordt mijn soldeerpet 8)

en wat betreft die gatenboor.. het zijn amerikaanse maten, maar gewoon makkelijk om even wat te ruimen in een kunststof/alu kastje

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2015 15:59 ]

• Ploink
AllesKan schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 15:39:
[...]

De meest rechtse boor lijkt me gewoon dezelfde die ik heb: 3-4-5-6-7-8-9-10-11-12mm
_o_
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/NTU3WDQ3OA==/z/mRQAAOxyJypTkKzE/$_35.JPG

De meeste setjes zijn als deze. Zou zo mooi zijn als die grote komt met een broertje van alleen oneven maten. Die twee kleine zijn overbodig.
Afbeeldingslocatie: http://g01.a.alicdn.com/kf/HTB14eJxHFXXXXc_aXXXq6xXFXXXh/3Pcs-Metric-Spiral-Flute-Step-HSS-Steel-4241-Cone-Titanium-Coated-Drill-Bits-Tool-Set-Hole.jpg

Verwijderd

ik gebruik deze 2 HSS handruimers.. goed spul 8)

• Ploink
Ja die zijn super, veel gebruikt op het werk vroeger :)

• memphis

memphis

Binnenkort ook maar weer eens wat geld uitgeven bij Buitelaar. Heb nog een kantelbare verdeelapparaat nodig en ik zag dat de snelwissel bijtelhouders voor de HBM300 in de aanbieding zijn.

Iedere keer als ik daar ben moet ik een budget stellen, anders kom ik met te veel thuis......

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-11 14:29
Iemand ervaring met het solderen OP BNC koppelingen? Ik heb een 8 tal plaatdoorvoeren, maar die zijn geisoleerd. En ik wil een gezamelijke ground (wederom, nog steeds voor een EMC praktijkset voor Elektrotechniek studenten). Dus eigenlijk wilde ik een draadje op iedere BNC solderen en die aan de centrale plaat vast solderen, maar wellicht zijn er anderen die een beter idee hebben. Linkje naar het product op Farnell.

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Ook maar even een foto
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JFUWjBFh.jpg
Met 2 x 8 Watt TL

• memphis

memphis

Zo, weer een keyboard gesloopt om een startpuls van 2 seconden om te zetten in een 0.5 seconden toetsaanslag van de F5 toets

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/f1light/bb12.jpg

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Toetsenborden zijn hele leuke invoer-dingen inderdaad. Ik heb er wel eens een schietsalon mee gemaakt (aantal IR diodes met een transistortje als doeltjes en dan in software verschillende geluiden/animaties) en een druk-plaat in een spookhuis, wat weer een video triggert. Makkelijke hacks om toch die PC ergens op te laten reageren.

• memphis

memphis

Yep, alleen die koolstof eilandjes zijn zo fragiel....

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/f1light/f5_key.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/f1light/F5key_diagram_v2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/f1light/f5key_printfinal.jpg

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Die heb ik gelukkig nog niet gehad, allemaal flat-flex connectoren.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Volgens mij heb ik iets stuk gemaakt want mijn RFID lezer geeft alleen maar read errors. Ik was bezig met schrijven van custom data dmv de A/B keys, Dus ik heb óf de card gebricked of de lezer. Helaas geen andere kaart in de buurt, want mijn OV-kaarten houd ik eventjes ver uit de buurt.

Affijn, morgen weer opnieuw proberen.

Verwijderd

8)

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-11 15:13
Een dikke bass speaker aan een drone LOL, daar haakte ik overigens wel af ;)

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:08

BoAC

Memento mori

Gaan we hier nu bosbranden mee bestrijden :?

Ik zie de toegevoegde waarde niet.. Misschien zo'n ding bij het kookstel in de keuken zetten met vlam detector :D

Verwijderd

BoAC schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 08:28:
[...]

Ik zie de toegevoegde waarde niet.. Misschien zo'n ding bij het kookstel in de keuken zetten met vlam detector :D
dat is geloof ik ook het idee .. inbouwen in een afzuigkap en bij 'vlam in de pan' even een deuntje bassen.. ik zie de toegevoegde waarde derhalve wel, audio als rotzooi loos blusmiddel.

• lordprimoz
Pizza_Boom schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 19:09:
Iemand ervaring met het solderen OP BNC koppelingen? Ik heb een 8 tal plaatdoorvoeren, maar die zijn geisoleerd. En ik wil een gezamelijke ground (wederom, nog steeds voor een EMC praktijkset voor Elektrotechniek studenten). Dus eigenlijk wilde ik een draadje op iedere BNC solderen en die aan de centrale plaat vast solderen, maar wellicht zijn er anderen die een beter idee hebben. Linkje naar het product op Farnell.
Vanuit een emc standpunt wil je de ground loop zo klein mogelijk maken. Lukt dat op die manier, dan zou ik het gewoon doen.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:08

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 09:29:
[...]

dat is geloof ik ook het idee .. inbouwen in een afzuigkap en bij 'vlam in de pan' even een deuntje bassen.. ik zie de toegevoegde waarde derhalve wel, audio als rotzooi loos blusmiddel.
Dat zal de oplossing niet zijn denk ik, de bron wordt namelijk met een dergelijke oplossing niet aangepakt, zorg dan dat ook de energie toevoer automagisch wordt gestopt ;)

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-11 14:29
lordprimoz schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 10:11:
[...]

Vanuit een emc standpunt wil je de ground loop zo klein mogelijk maken. Lukt dat op die manier, dan zou ik het gewoon doen.
Ik heb nog een andere reden dat het moet. Ik gebruik niet overal coax voor, er zitten ook enkeladerige draden in het set, maar aan het einde van de kabeltray zit wel een afdopplug die ground maken moet.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
RobV schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 22:32:
Volgens mij heb ik iets stuk gemaakt want mijn RFID lezer geeft alleen maar read errors. Ik was bezig met schrijven van custom data dmv de A/B keys, Dus ik heb óf de card gebricked of de lezer. Helaas geen andere kaart in de buurt, want mijn OV-kaarten houd ik eventjes ver uit de buurt.

Affijn, morgen weer opnieuw proberen.
Een nachtje slapen doet wonderen. :z

Niks gebricked. Gewoon een gebroken draadje op een pin in combinatie met een logica-fout 8)7

Reminder: nieuw draad bestellen. 24AWG deze keer. 26 is te fragiel en 22 is te dik voor dupont pinnetjes.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
BoAC schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 08:28:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://www.evernote.com/l/ATS_onb5QGRDNbvkgZi5y0TgdLMr1wPJjqEB/image.png

Jongens de auto afpakken ‘geconfiskeerd voor brandbestrijding’.

Verwijderd

RobV schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 11:18:
[...]

Jongens de auto afpakken ‘geconfiskeerd voor brandbestrijding’.
:+

ik heb behoefte aan een klein regelbaar mini lab voedinkje voor 'bureau' expirimentjes 3v3 / 5 v + stroombegrenzing
heb gisteren dit leuke 'snel klaar paneeltje besteld

en wat van deze

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/Nzk4WDgwOQ==/z/qFAAAOSwFAZTr9DZ/$_57.JPG

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2015 11:53 ]

• lordprimoz
Pizza_Boom schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 11:11:
[...]
Ik heb nog een andere reden dat het moet. Ik gebruik niet overal coax voor, er zitten ook enkeladerige draden in het set, maar aan het einde van de kabeltray zit wel een afdopplug die ground maken moet.
misschien is een foto handig om mee te kunnen kijken =P

• memphis

memphis

Leuk voedinkje, alleen jammer dat die maar 2A is....

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Handig klein ding voor op het bureau, kan je ook makkelijk inbouwen.

Het is een instelbare CC/CV switching regulator, daar komt nog een voeding bij, notebook voeding 19v geeft je ongeveer 0-17v instelbaar. 23v zou dat typo zijn?

-Andere hobby- -

Verwijderd

ja helemaal goed.. en 2 Memory buttons met presets.. meer heb ik voor dit doel niet nodig
(23V is wat vreemd overigens.. meeste zijn 24 :'( zal wel chinees zijn)

* tis uiteraard geen 'hoofd lab voeding, eerder een vervanging voor die superslechte breadboardvoedinkjes waar ik er al 3 van gesloopt heb O-)
ESP8266 / arduino bureau expirimentjes voeding dus

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2015 19:29 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-11 14:50

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Leuk dingetje. Vraag me wel af 50mV ripple onder load ook de max is.

• memphis

memphis

ik zag ook een 3A versie...

Mijn plan is een HP 230w voeding (19.5v - 11.5A) met daarachter 2 simpele LT1083 parallel (heb er nog 2 liggen). Heb van ebay zo'n combo V/A meter gehaald dus dan in 1x klaar.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 17:27:
ja helemaal goed.. en 2 Memory buttons met presets.. meer heb ik voor dit doel niet nodig
(23V is wat vreemd overigens.. meeste zijn 24 :'( zal wel chinees zijn)
Wellicht kan 24v wel gewoon, even het circuit nakijken wat voor onderdelen erop zitten, zou iets makkelijk zijn met vinden van voeding om de max eruit te halen. Ben ook wel benieuw na het circuit, graag paar goede foto's van posten als je wilt.
Mr_gadget schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 18:41:
Leuk dingetje. Vraag me wel af 50mV ripple onder load ook de max is.
50mV ripple is best netjes als dat klopt, of die dat haalt onder full load dat is altijd een verassing bij bit soort spul zonder testrapport of iets in die richting.
Deze denk ik?

-Andere hobby- -

• Ploink
Ik heb een Seasonic S12-II die slachtoffer is van bliksem inslag.
De zekering is door, maar ik weet nog niet of er verdere schade is. Misschien kan iemand uit ervaring zeggen of dit goed te repareren is?

Hij komt uit mijn oude PC die ik aan een kennis had gegeven. De pc was helemaal netjes, paar upgrades gehad en na een half jaar krijg ik hem terug ter reparatie, helemaal onder de stinkende bruine plurk omdat de huidige eigenaar de hele dag rokend naast dat ding in z'n hok zit. Ik wordt daar een beetje triest van :|

Ik gooi de PSU straks in de afwasmachine en dan zie ik wel, ga niet met mijn neus in die stinkzooi hangen.

Toch weer $29.. Kun je dan niet beter een goedkope labvoeding uitzoeken voor dat geld?

[ Voor 34% gewijzigd door Ploink op 09-07-2015 19:52 ]

• memphis

memphis

idd, weer een beetje prijzig maar probeer het zelf maar voor dat geld te maken.

Voor veel minder geld is er deze 5A versie:
http://www.ebay.com/itm/C...t%3D1%26sd%3D111394890803

Wel niet programmeerbaar maar wel goed genoeg voor een voeding.

• Ploink
Dingen zelf maken is toch onze hobby?
Anders gaan we alleen nog maar modules aan elkaar knopen zoals Borroz ;)

Verwijderd

;w

• Ploink
Sorry Borroz, was zeker niet kwaad bedoeld hoor :)

Verwijderd

natuurlijk, begrijp wel wat je bedoel, maar zolang ik nog kan bouwen wat ik bedenk (zonder SMD 6 layers eigen ontwerp pcb ) vermaak ik me prima :)

[ Voor 128% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2015 10:31 ]

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 20:39:
natuurlijk, begrijp wel wat je bedoel, maar zolang ik nog kan bouwen wat ik bedenk (zonder SMD 6 layers eigen ontwerp pcb ) vermaak ik me prima :)
je hebt nu eenmaal mappers en packers, niets mis mee!

[ Voor 10% gewijzigd door RobV op 09-07-2015 21:00 . Reden: betere link ]

• Ploink
Tsja het is aan de ene kant een voordeel, je kan het zo gek niet bedenken of de chinezen hebben er wel een goedkope module voor gemaakt.

Aan de andere kant, je bedenkt iets creatiefs, bent enthousiast en dan blijkt dat de chinezen het al hebben voor een paar $$, best wel een domper dan. Vandaar mijn gezeur over modules af en toe ;)

Hoe meer modules er op de markt komen, hoe moeilijker het is om nog iets origineels te bedenken. Ik kan me voorstellen dat het voor nieuwkomers dan ook niet zo motiveert om zelf circuitjes te gaan ontwerpen als alles wat je nodig hebt er al is.

Overigens, ik heb nooit meer dan 2 lagen gebruikt, kwestie van dingen niet te ingewikkeld maken en een beetje puzzelen bij het routen :)

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Mijn record is 18 laags :) (niet voor de hobby) echter is mijn doel ook om zo min mogelijk lagen te gebruiken.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Pagina: 1 ... 31 ... 113 Laatste