Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Verwijderd schreef op zondag 03 mei 2015 @ 11:44:
[...]

nou heb ik wel is gehoord dat er al een dergelijk amerikaans 'netwerk' ligt op de zeebodem .. O-)
Dat zal met sonar werken. Een magneetveld komt niet zo ver omdat de veldsterkte afneemt met de derde macht, dus voor een 2 keer zo groot bereik heb je 8 keer zoveel vermogen nodig. Mijn zender heeft een ferriet kern die boven de 1 Watt al gaat verzadigen (LC resonantie met een hoge Q, dat wel). Diepste wat ik gelokaliseerd heb was 40m. Detectie grens is een kleine 100m.

Dit is 'm. 8) Alles past in die statief tas.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xLJIFvm.jpg

En de ingewanden van de zender:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/30trPuPl.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Ploink op 03-05-2015 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wow.. ziet er prof uit.. en wat zit er 'aan de andere kant ' ?
dus je zou eigenlijk een soort 'mesh' netwerk bovengronds neer moeten zetten, om zo de positie ondergronds te kunnen bepalen ?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2015 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
mux schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 22:07:
Maak eens een leuke pica en post hem hier, dan kunnen wij meekijken :)
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/1zdvk9j.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2ro15sn.jpg

Kabel +- geeft 2.2k ohm. Toch lossolderen?

[ Voor 9% gewijzigd door lutkeveld op 03-05-2015 12:26 ]

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op zondag 03 mei 2015 @ 12:21:
wow.. ziet er prof uit.. en wat zit er 'aan de andere kant ' ?
Speciaal voor jou open geschroefd :)
edit: ADAU1701, ATMEGA324, preamp, headphone amp, boost converter en display. De rest is kwestie van software.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/s0UNSG9l.jpg
Tsja die extra batterij :o
Je koopt een 3.3V display, ontwerpt de hele boel en dan staat ergens in de kleine lettertjes van de datasheet dat de backlight net iets meer spanning nodig heeft. :F
Dit hele systeem was proto#1, alles ontworpen en gebouwd zonder iets te testen en dan zijn er altijd dingetjes die je achteraf beter anders had kunnen doen en dan moet je een beetje creatief zijn met de soldeerbout voordat het werkt. Vandaar dat het nog niet af is om te opensourcen.
dus je zou eigenlijk een soort 'mesh' netwerk bovengronds neer moeten zetten, om zo de positie ondergronds te kunnen bepalen ?
Zoiets bestaat wel, heb ik ooit ergens gelezen. Maar dit systeem werkt ook wel aardig hoor. Je hebt 2 teams nodig, boven en onder de grond en je spreekt van tevoren een aantal meetpunten af zodat je weet waar je ongeveer moet zoeken.

[ Voor 28% gewijzigd door Ploink op 03-05-2015 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooi werk .. doe je zelf aan 'speologie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Prachtig inderdaad :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op zondag 03 mei 2015 @ 13:23:
mooi werk .. doe je zelf aan 'speologie
Er is een bepaalde subcultuur van 'berglopers', mensen die de ondergrondse mergelgroeven verkennen in België en Nederland. Ik heb me daar een poosje mee bezig gehouden en kwam zo op dit idee. Van de meeste groeven waren wel kaartjes van de ondergrond, maar het was niet bekend waar precies de gangen liepen tov de bovengrond. Van een aantal groeven hebben we dat nagemeten en de kaartjes in Google Earth geplakt zodat je kan zien waar het ondergrondse zich bevindt. Je kan bv zien hoe gangenstels ten opzichte van elkaar liggen, waar delen zijn ingestort, etc.
Het Gat van Ternaaien (boven)
Ternaaien-Boven is nu door een akelig klein, smal, eng tunneltje verbonden met Ternaaien-Midden.
Als je niet aan engtevrees lijdt, en een niet al te grote welvaartsbuik hebt kruip je binnen een paar minuten als door een geboortekanaal naar een nieuw avontuur: een pas herontdekte groeve.
Onverlaten hebben naar verluid die doorgang gemaakt nadat meetgegevens van mij waren uitgelekt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:07
Ziet er super professioneel uit Ploink, en nog digitaal ook! Daar moet toch haast wel een markt voor zijn?
Zou het ook kunnen werken voor ingestorte gebouwen oid?
lutkeveld schreef op zondag 03 mei 2015 @ 12:22:
[...]
Kabel +- geeft 2.2k ohm. Toch lossolderen?
Zou het zeker even proberen :)

[ Voor 37% gewijzigd door Puch-Maxi op 03-05-2015 16:35 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Net aan het tekenen geslagen met de hier aangedragen ideeën:

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/434k1cc5j/Screen_Shot_2015_05_03_at_19_49_49.png

Het lijkt een omweg om eerst met een buck en dan boost aan de slag te gaan, maar de constraints zijn 1xAAA NiMH batterij, klein zonnecel(3Volt, 22mA; MPPT) en efficiënt met stroom omgaan dus laden op Maximum power point van zonnecel.

- Ik meet links met een kleine shunt de leverstroom van het paneel, daar kan ik uit halen hoeveel zon het paneel te zien krijgt en of ik de zendtijd van de controller daarmee kan aanpassen.
- Buck converter die spanning naar 1,8Volt laat zakken.
- Mosfet tussen buck converter en batterij schakelt de batterij af zodra de spanning in C5 onder de 3Volt daalt zodat het paneel op het MPPT blijft.
- Boost converter om de AVR + Zender + Sensor van energie te voorzien. Ook als de zon weg is.

Komt dit een beetje logisch over? :)

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 03-05-2015 20:04 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
LED-Maniak schreef op zondag 03 mei 2015 @ 20:00:
1.8V voor een NiMH batterij?
- Mosfet tussen buck converter en batterij schakelt de batterij af zodra de spanning in C5 onder de 3Volt daalt zodat het paneel op het MPPT blijft.
Weet je zeker dat dit gaat werken?
De mosfet zal niet scherp schakelen op 3V, maar de doorlaatstroom varieert met Vgs.

Waarom niet een 1.5V paneeltje kopen en die direct aan de batterij knopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ploink schreef op zondag 03 mei 2015 @ 21:38:
[...]

1.8V voor een NiMH batterij?
Laadspanning. Niet heel vreemd leek mij?
[...]

Weet je zeker dat dit gaat werken?
De mosfet zal niet scherp schakelen op 3V, maar de doorlaatstroom varieert met Vgs.

Waarom niet een 1.5V paneeltje kopen en die direct aan de batterij knopen?
Mja, twijfel, eigenlijk had daar een comparator met hysterese tussen gemoeten inderdaad. Knijpen is op zich niet erg, dat limiteert de stroom totdat het paneel het weer wél aan kan. Alleen is het dan de vraag hoeveel hij verstookt.

Ik kan geen 1.5Volt paneeltje vinden die voldoet aan het formaat en specs. Bij dit paneeltje heb ik nog kans dat ik bij heel weinig licht ook voldoende laadstroom heb(de techniek van flexibele panelen schijnt bij low-light gevoeliger te zijn dan 'standaard' panelen)

[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 03-05-2015 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
LED-Maniak schreef op zondag 03 mei 2015 @ 21:40:
[...]

Laadspanning. Niet heel vreemd leek mij?
Het hoogste wat ik ooit heb gezien op een volle onbelaste NiMH is 1.4V, maar dat zal normaal iets van 1.3V zijn. Zonde om het verschil op te stoken in je mosfet.
Mja, twijfel, eigenlijk had daar een comparator met hysterese tussen gemoeten inderdaad.
De nette manier is denk ik om via een inverting opamp en diode de solar spanning terug te voeren naar de FB.

Wat ik zou proberen, zet met een spanningsdeler (trimmertje) de solar spanning op de EN.
Neemt de spanning op C4 toe, buck regelaar gaat aan en pompt energie in de batterij.
Spanning over C4 zakt en regelaar gaat weer uit.
Solar paneeltje laadt C4 op en het verhaal begint weer opnieuw.
Geen garantie dat het werkt, maar is wel een leuke hack :)

Puch-Maxi schreef op zondag 03 mei 2015 @ 16:21:
Ziet er super professioneel uit Ploink, en nog digitaal ook! Daar moet toch haast wel een markt voor zijn?
Zou het ook kunnen werken voor ingestorte gebouwen oid?
Bedankt :)
Iemand moet de zender ondergronds ergens plaatsen om te kunnen detecteren.
Het zou misschien wel handig zijn als noodbaken in het geval mijnwerkers of speleologen ingesloten raken...

[ Voor 20% gewijzigd door Ploink op 03-05-2015 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Handig. LED doet het niet. Hè, waarom. Anode een kort pootje en kathode de lange, in plaats van het gebruikelijke anode met een lang pootje en de kathode met een korte. Zo blijf je zoeken ja. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:42

Onbekend

...

Nooit op de lengte van de pootjes vertrouwen, maar altijd door de led heen kijken. Het korte stukje is de anode, en het grote stukje is de kathode. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Ik raak altijd hopeloos in de war als men het over anode/kathode gaat hebben.. Kunnen we niet gewoon plus of min gebruiken (of ALLES anode/kathode noemen). B)

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Onbekend schreef op zondag 03 mei 2015 @ 22:30:
Nooit op de lengte van de pootjes vertrouwen, maar altijd door de led heen kijken. Het korte stukje is de anode, en het grote stukje is de kathode. :)
Klopt ook niet altijd, heb het wel eens andersom gezien. Het vlakke stukje aan de rand is het meest betrouwbare voor zover ik weet.
Afbeeldingslocatie: http://cdn.instructables.com/FI4/XNX5/GW3XH0S3/FI4XNX5GW3XH0S3.LARGE.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Ploink op 03-05-2015 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 09:42

Onbekend

...

RobV schreef op zondag 03 mei 2015 @ 22:33:
Ik raak altijd hopeloos in de war als men het over anode/kathode gaat hebben.. Kunnen we niet gewoon plus of min gebruiken (of ALLES anode/kathode noemen). B)
Ezelsbruggetje KNAP -> Kathode Negatief, Anode Positief. :)
Ploink schreef op zondag 03 mei 2015 @ 22:35:
Klopt ook niet altijd, heb het wel eens andersom gezien. Het vlakke stukje aan de rand is het meest betrouwbare voor zover ik weet.
[afbeelding]
Ik heb nog niet gezien waar dat andersom is, maar tot nu toe is het altijd goed gegaan. ;)
Overigens zitten op de 3mm leds vaak geen platte kant aan, dus zal je toch op een andere manier de richting moeten bepalen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Onbekend schreef op zondag 03 mei 2015 @ 22:30:
Nouja, ik ga bij een berg nieuwe LEDjes uit voor mij dezelfde serie toch uit dat als rood en groen op manier x werken, dat geel ook op manier x werkt en niet op manier -x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ploink schreef op zondag 03 mei 2015 @ 22:02:
[...]

Het hoogste wat ik ooit heb gezien op een volle onbelaste NiMH is 1.4V, maar dat zal normaal iets van 1.3V zijn. Zonde om het verschil op te stoken in je mosfet.
Goed punt! Dat wordt de charge curve van een nimh er nog eens bij pakken. :)
[...]
Wat ik zou proberen, zet met een spanningsdeler (trimmertje) de solar spanning op de EN.
Neemt de spanning op C4 toe, buck regelaar gaat aan en pompt energie in de batterij.
Spanning over C4 zakt en regelaar gaat weer uit.
Solar paneeltje laadt C4 op en het verhaal begint weer opnieuw.
Geen garantie dat het werkt, maar is wel een leuke hack :)
Daar had ik inderdaad ook over gedacht maar als ik in de datasheet kijk dan garanderen ze dat hij OFF is <0.4Volt en ON >1.3Volt. Als ik daar een spanningsdeler op zet dan moet ik dus een behoorlijke voltage swing maken wil het werken. Het zou inderdaad wel een heel leuke manier zijn dus even kijken of ik dat met een simpele transistor voor versterking op kan lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LED-Maniak schreef op zondag 03 mei 2015 @ 20:00:
Net aan het tekenen geslagen met de hier aangedragen ideeën:

[afbeelding]

Het lijkt een omweg om eerst met een buck en dan boost aan de slag te gaan, maar de constraints zijn 1xAAA NiMH batterij, klein zonnecel(3Volt, 22mA; MPPT) en efficiënt met stroom omgaan dus laden op Maximum power point van zonnecel.

- Ik meet links met een kleine shunt de leverstroom van het paneel, daar kan ik uit halen hoeveel zon het paneel te zien krijgt en of ik de zendtijd van de controller daarmee kan aanpassen.
- Boost converter om de AVR + Zender + Sensor van energie te voorzien. Ook als de zon weg is.

Komt dit een beetje logisch over? :)
ken je die LiPo rider ? heb er hier 1 liggen wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Onbekend schreef op zondag 03 mei 2015 @ 22:45:
[...]

Daar had ik inderdaad ook over gedacht maar als ik in de datasheet kijk dan garanderen ze dat hij OFF is <0.4Volt en ON >1.3Volt. Als ik daar een spanningsdeler op zet dan moet ik dus een behoorlijke voltage swing maken wil het werken. Het zou inderdaad wel een heel leuke manier zijn dus even kijken of ik dat met een simpele transistor voor versterking op kan lossen.
Ik kan me vaag herinneren dat dit misverstand al eens eerder voorbij is gekomen in de EL kroeg...
Het betekent niet dat hij een hysterese heeft op de ingang, slechts dat ze garanderen dat hij>1,3V als hoog ziet en <0.4V als laag. Daar tussenin is niets gegarandeerd.

Daarom zou je hem moeten afregelen met een trimmer omdat je niet weet waar het omslagpunt zit. Een probleem met deze methode kan wel zijn dat de chip meer energie gaat verbruiken als hij ergens tussen 1 en 0 zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ploink schreef op zondag 03 mei 2015 @ 22:35:
[...]

[afbeelding]
Werkt helaas niet met SMD leds :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
RobV schreef op zondag 03 mei 2015 @ 23:30:
[...]

Werkt helaas niet met SMD leds :(
Dan moet je refereren aan de datasheet of het gewoon even proberen.
Ik heb recent voor tweaker Epsilon een paar XHP70 leds gesoldeerd en daarbij kun je alleen aan een hele kleine letter T op de onderkant zien wat de polariteit is. Je moet dus elke led even van de onderkant bekijken voor je hem plaatst :F
Bij de "5730" leds die ik heb zit de chip op de anode, die tevens de heatsink is. Slechts een heel klein hoekje geeft de cathode aan.
Afbeeldingslocatie: http://img.hisupplier.com/var/userImages/2013-12/18/162845234_s.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Ploink op 03-05-2015 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:15

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

LED-Maniak schreef op zondag 03 mei 2015 @ 23:07:
[...]

Goed punt! Dat wordt de charge curve van een nimh er nog eens bij pakken. :)
Een NiMh laad niet met een spanning maar met een stroom, de spanning zal varieren. Bij grote stromen 1C of 2C kan de klemspanning tot 1.5~1.6v oplopen, bij kleine stromen hooguit 1.4 denk ik. (heb alleen ervaring met snelladen) Je hebt dus een stroomregeling nodig. Gezien NiMh cellen met laadstromen kleiner dan 1/10C continu geladen mogen worden zou ik vanuit de zonnecel de juiste laadweerstand berekenen, niks buck converter.

[ Voor 15% gewijzigd door memphis op 04-05-2015 00:02 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 21:32
Kwam zojuist op Kickstarter een leuk IoT bordje tegen. Project uit Eindhoven: https://www.kickstarter.c...-things-taken-to-the-next
Wifi, Cortex-M4@80MHz, programmeren met MicroPython en bijzonder laag verbruik (met name t.o.v. ESP8266). Jammer alleen dat 'ie qua prijs nog lang niet in de buurt komt van de ESP8266.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:20
Puch-Maxi schreef op woensdag 29 april 2015 @ 21:05:
[...]

Ah vandaar, dat wist ik niet! Thnx. David (aka Dave2) mag hem nu in elkaar gaan zetten :D

[...]

Het toeval wil dat Electronupdate er vandaag een video over heeft gemaakt! :)

[video]
Paar dagen later, maar de temperatuursensor geeft nog steeds een te hoge temperatuur aan. Eerst leek het goed te gaan, maar het is nu steeds te hoog. Ik denk dat het komt door de zelfopwarming van de sensor ofzo. Als het ding een tijdje uit staat en ik hem dan weer aanzet gaat het goed, maar na hem een paar dagen continu aan te laten staan gaat hij zo'n 1 a 1,5 graad teveel aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Thedr schreef op maandag 04 mei 2015 @ 09:15:
Kwam zojuist op Kickstarter een leuk IoT bordje tegen. Project uit Eindhoven: https://www.kickstarter.c...-things-taken-to-the-next
Wifi, Cortex-M4@80MHz, programmeren met MicroPython en bijzonder laag verbruik (met name t.o.v. ESP8266). Jammer alleen dat 'ie qua prijs nog lang niet in de buurt komt van de ESP8266.
Kickstarter heeft wel meer leuk spul, kwam vanmorgen https://www.kickstarter.c...tform-for-the-internet-of tegen.
Afbeeldingslocatie: https://ksr-ugc.imgix.net/assets/003/547/932/237f61f6ab7442e8f02fe976f8516f0c_original.jpg?v=1427984720&w=700&h=&fit=max&auto=format&q=92&s=6eb6fb2b3ec1bfba37bedc493e6b047e
Dimensions: 28.2mm x 42mm (1.1" x 1.7")
CPU: Atheros AR9331 400MHZ MIPS 24K
RAM: 64MB DDR2 400MHz
Flash: 16MB
WiFi: 802.11b/g/n 150Mbps
Ethernet: 100Mbps
GPIO: 18
USB: USB 2.0, Supports additional USB Hub
Power: 3.3V
Antenna: PCB Antenna w/ uFL Connector
Power Consumption: 0.6W

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Jeuj. Het kost even tijd, maar dan werkt e.e.a. uiteindelijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
_O_

(Ik geloof je op je woord dat er geen draadjes lopen tussen de twee arduino's haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
RobV schreef op maandag 04 mei 2015 @ 18:59:
_O_

(Ik geloof je op je woord dat er geen draadjes lopen tussen de twee arduino's haha)
Behalve de power niets. Nouja, de Micro hangt alleen aan de USB, maar de 2 nRF's krijgen beide hun power uit dezelfde LM317 schakeling, die gevoed wordt door de Pro Micro. Heb de Micro er wel bij gehad, maar dan merk ik dat de LED's minder sterk branden. Aardig op de limiet van de spanningsregelaar dus. Straks e.e.a. maar eens over bouwen naar een ander breadboard en eens aan een losse telefoon noodaccu hangen. :)
Printplaatjes, extra LED's, voldoende headers e.d. zijn inmiddels in huis. :)

Wat levert het me op om hiermee te sjoemelen. De enige die ik belazer is mijzelf. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 04-05-2015 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Zo net naast elkaar krijg je een sublieme verbinding, dat gaat hard achteruit bij een beetje afstand heb ik gemerkt. PS wat voor condensatoren heb jij gebruik op je NRF'jes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
RobV schreef op maandag 04 mei 2015 @ 19:40:
Zo net naast elkaar krijg je een sublieme verbinding, dat gaat hard achteruit bij een beetje afstand heb ik gemerkt. PS wat voor condensatoren heb jij gebruik op je NRF'jes?
Ik ga het testen. Momenteel hangen over de nRFjes 10 nF caps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Kak. Prutsers. Vorige week bij de lokale vakhandel 220 ohm weerstandjes gekocht. Kijk ik ze na, 20 mega... Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Pizza_Boom schreef op maandag 04 mei 2015 @ 21:26:
Kak. Prutsers. Vorige week bij de lokale vakhandel 220 ohm weerstandjes gekocht. Kijk ik ze na, 20 mega... Zucht.
Poep. 1st world problem? Als je er nou 1000 parallel schakelt zou dat helpen?
Ik ga het testen. Momenteel hangen over de nRFjes 10 nF caps.
Radiaal? Ik heb er namelijk 2 met een 45v 10µF en eentje met een smd 1µF en ik kan mijn vinger er niet echt op leggen wat nou beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
RobV schreef op maandag 04 mei 2015 @ 21:47:
[...]

Poep. 1st world problem? Als je er nou 1000 parallel schakelt zou dat helpen?
Ik denk niet dat je er daar mee komt.
Je hebt er 100.000 parallel nodig en dan mis je 20 Ohm. :+
[...]

Radiaal? Ik heb er namelijk 2 met een 45v 10µF en eentje met een smd 1µF en ik kan mijn vinger er niet echt op leggen wat nou beter is.
Meestal wordt er 100n gebruikt voor korte pieken. Grotere C'tjes zijn handig als je voeding niet stabiel genoeg is of écht veel gaat verbruiken. Beste is natuurlijk om de aanbeveling in de datasheet toe te passen.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 04-05-2015 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
LED-Maniak schreef op maandag 04 mei 2015 @ 21:58:
[...]
Meestal wordt er 100n gebruikt voor korte pieken. Grotere C'tjes zijn handig als je voeding niet stabiel genoeg is of écht veel gaat verbruiken. Beste is natuurlijk om de aanbeveling in de datasheet toe te passen.
Ik heb het hier niet over de standaard 0.1µF decoupling caps, maar over de decoupling cap die je over de VCC/GND van je NRF24L01 module moet hangen (dat lees ik overal) en vroeg me af hoe groot Pizza_Boom hem had gekozen.

EDIT:
Een bekend probleem is het niet functioneren bij gebruik op een breadboard of bij langere draden tussen de aansturende chip en de nRF. Dit is vaak op te lossen door een condenstator aan de nRF kant te plaatsen over de VCC en GND. Ik gebruik 10 nF, vaak wordt echter 100 nF aangeraden.
Aha. NANO farad. Niet µF... laten we dat eens proberen dan.

[ Voor 28% gewijzigd door RobV op 04-05-2015 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
RobV schreef op maandag 04 mei 2015 @ 22:03:
Bekijk mijn antwoord op je vraag in dit topic nog eens? :+
Mijne zijn gewoon keramisch, verder weet ik het ook niet. 103 E5M en op de andere kant staat 044 RQK of R0K
RobV schreef op maandag 04 mei 2015 @ 19:40:
Zo net naast elkaar krijg je een sublieme verbinding, dat gaat hard achteruit bij een beetje afstand heb ik gemerkt.
Net buiten gedraaid (en 1 omgebouwd naar een nieuw breadboardje), tot een meter of 15 heb ik stabiel bereik, bij 22 meter heb ik bij vlagen bereik, bij vlagen niet. De manier waarop de nRF staat t.o.v. de zendrichting maakt heel erg uit, antenne gericht naar andere node werkt tot die 22 meter, antenne 180 graden gedraaid gaf me niet eens 10 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
RobV schreef op maandag 04 mei 2015 @ 22:03:
[...]

Ik heb het hier niet over de standaard 0.1µF decoupling caps, maar over de decoupling cap die je over de VCC/GND van je NRF24L01 module moet hangen (dat lees ik overal) en vroeg me af hoe groot Pizza_Boom hem had gekozen.

EDIT:

[...]

Exact, nano farad. :)

Ik heb even het schema bekeken maar zie deze caps niet als heel anders dan een standaard decoupling cap. Blijkbaar hebben ze twee kleintjes parallel staan om pieken op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
RobV schreef op maandag 04 mei 2015 @ 18:59:
_O_

Laat ik je maar eens overtuigen: >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:58
Iemand nog leuke ideeën voor een hackerspace opening? (http://wiki.brixel.be/w/Spacewarming)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 11:49
Ploink schreef op donderdag 30 april 2015 @ 17:30:
Ben benieuwd of het lukt, vast wel :)
Ik heb die pitch wel gedaan zonder stencil, met de Edsyn en de blauwe gauge 22 / 0.41mm doseertip een dun rupsje dwars over de pads leggen en na het bakken een enkel soldeerbrugje herstellen.
Ik heb de MCN-300 solder paste besteld. Ook gelijk maar een stencil besteld bij OSH Stencil. Die vond ik nog niet eens zo goedkoop, kostte toch nog bijna 15$ met verzenden. Bijna net zo duur als mijn PCB's.

Ik wil de solder paste graag eerst even op een wat simpelere PCB testen met wat goedkopere componenten. Het zou wat zijn als het meuk is en ik eenzelfde grapje krijg als op deze blog. Ik zou dus eigenlijk nog een spuitje o.i.d. nodig hebben om de solder paste mee aan te brengen, want nog een stencil kopen dat ik vrijwel niet ga gebruiken werd me iets teveel van het goede. Iemand nog suggesties voor goedkope spuitjes van eBay o.i.d., wat voor maat zou ik nodig hebben? Of wellicht een andere manier dan een spuitje om de solder paste aan te brengen? Het is de bedoeling om er een Atmega8 TQFP32 mee te solderen.

Ik zal ook mijn bevindingen met de solder paste hier laten weten als het zover is. Zal nog wel een maand duren.

[ Voor 3% gewijzigd door danielkraak op 06-05-2015 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Als je meer dan 2 of 3 dezelfde pcbs wilt bestukken kan ik een stencil ten zeerste aanbevelen, het werkt echt super. En zeg nou zelf $15 is niet veel geld voor zoveel mooiere boards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:27
Of zelf snijden met een Silhouette Cameo :P
Duurt alleen wel even voor je de 250 euro van zo'n ding eruit hebt :+

Afbeeldingslocatie: http://dmstudios.net/misc/cameo_tests/stencils/2pass_good_medium2.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door CrashOverDrive op 06-05-2015 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
danielkraak schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 11:19:
[...]
Ik zou dus eigenlijk nog een spuitje o.i.d. nodig hebben om de solder paste mee aan te brengen, want nog een stencil kopen dat ik vrijwel niet ga gebruiken werd me iets teveel van het goede. Iemand nog suggesties voor goedkope spuitjes van eBay o.i.d., wat voor maat zou ik nodig hebben?
Een klein spuitje (1-3ml) met Luer Lock en de blauwe tip.

Bij een dikke spuit moet je heel hard duwen en als er wat prut tussen spuit en naaldje komt kan hij er af schieten als je geen lock hebt. Eventueel het iets grotere naaldje als die pasta moeilijk spuit. (Als je even zoekt, die dingen hebben standaard kleurcodes en sommige verkopers hebben het lijstje er bij staan). Conische naaldjes werken beter omdat de weerstand lager is, maar kunnen helaas niet tegen een hete soldeerbout.
Probeer de spuit zo te vullen dat er geen lucht in zit, eventueel mbv een grotere spuit, anders blijft het lopen als je de plunjer los laat.
Of wellicht een andere manier dan een spuitje om de solder paste aan te brengen? Het is de bedoeling om er een Atmega8 TQFP32 mee te solderen.
Sommigen gebruiken een tandenstoker, luciferhoutje etc...

[ Voor 6% gewijzigd door Ploink op 06-05-2015 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
CrashOverDrive schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 14:18:
Of zelf snijden met een Silhouette Cameo :P
Duurt alleen wel even voor je de 250 euro van zo'n ding eruit hebt :+

[afbeelding]
Wij hebben op de Hackerspace een lasersnijder staan, dat kost ook €10/uur. Je kunt binnen dat uur natuurlijk wel 50 stencils snijden dus vast een leuk iets om eens uit te proberen. Enkel een rol van de juiste plastic (Polyimide of Kaftan) weten te bemachtigen.
Our stencils are made from high quality durable Polyimide. Although we only recommend 75-100 uses per stencil, members in the community have done as many as 300+ boards with a single solder stencil, utilizing proper care.
[...]
All stencils are made with high quality 0.003" or 0.005" Polyimide material that is ideal for prototype or small run PCBs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@Robv
welke lasercutter hebben jullie?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Icekiller2k6 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:04:
@Robv
welke lasercutter hebben jullie?
* RobV zoekt het even op in de equipment lijst

Het is een HPC LS3020 met 35W laser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thedr schreef op maandag 04 mei 2015 @ 09:15:
en dit is een wat andere benadering.. ook leuk
BLUZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Er zijn tegenwoordig zo ontzettend veel wifi enabled bordjes verkrijgbaar, WRTnode, We-IO, Vocore en nog veel, veel meer.

Die SoCs zijn echt supergaaf. 'Vroeger' deed ik veel met de AR9331 SoC in de bekende TPLink routers. Daarna heb ik even met de MT7620 (802.11n 2T/2R (2x2:2) 300Mbps) gestoeid die ik gehackt had in een andere router. Voor die SoC ligt er ook een pcb in de pijplijn met een DAC voor mesh audio streaming. Ik ben benieuwd of ik nog strakkere rx/tx timestamp info ga krijgen.

Vorige week trouwens een openbaring gehad. Bedacht mezelf opeens dat de kleur van een tactswitch weleens verschil aan zou kunnen geven in drukgevoeligheid. Na een paar getest te hebben blijkt het voor deze in ieder geval te gelden. Geen idee of het toevallig of werkelijk zo is, maar ik was flabbergasted. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Oyster op 06-05-2015 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
RobV schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:23:
[...]

* RobV zoekt het even op in de equipment lijst

Het is een HPC LS3020 met 35W laser.
HPC is dan weer een geïmporteerde chinees. Ebay staat vol van deze machines voor weinig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
LED-Maniak schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:29:
[...]

HPC is dan weer een geïmporteerde chinees. Ebay staat vol van deze machines voor weinig. :)
Niet echt relevant denk ik. Als hij goed (genoeg) snijdt dan kan het een heel aardig alternatief zijn voor OSHStencil. Nu nog uitzoeken hoe ik (op de Mac) een gerber omzet naar een formaat dat die printer kan uitspugen. Ik ga eens bij de mede-hackspacers navragen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
RobV schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:40:
[...]

Niet echt relevant denk ik. Als hij goed (genoeg) snijdt dan kan het een heel aardig alternatief zijn voor OSHStencil. Nu nog uitzoeken hoe ik (op de Mac) een gerber omzet naar een formaat dat die printer kan uitspugen. Ik ga eens bij de mede-hackspacers navragen denk ik.
Hmm ben aan het zien eentje gevonden voor 450 ish.. in UK dus geen extra import kosten ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
RobV schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:40:
[...]

Oh jawel, zeker relevant. Niet iedereen heeft een hackerspace in de buurt. ;)

Als je dus redelijk vaak prototype stencils nodig hebt of wat wilt graveren, dan kan je net zo goed een machine uit china halen, in plaats van bij HPC.

20 stencils en een paar behuizingen en je hebt de kosten van aanschaf er al uit.

Ik heb zelf een redelijk grote lasersnijmachine en die dingen bewijzen toch hun nut als ze in je schuur staan. :)
Icekiller2k6 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 18:04:
[...]

Hmm ben aan het zien eentje gevonden voor 450 ish.. in UK dus geen extra import kosten ofzo
In goede conditie met alles bijgeleverd(laser, waterpomp, optieken)? ~450 dollar kosten ze direct uit china vandaan(bij HPC 1125 GBP).

[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 06-05-2015 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
En daar komt nog even 30% invoerrechten e.d. overheen. Zorgen dat je de verzendkosten niet op het bonnetje hebt staan, daarover betaal je dat namelijk ook.

Bij het FABlab waar ik kom is een redelijk grote. Alleen jammer dat je, om die zelfstandig te mogen gebruiken, weer een cursus moet volgen. :( Ik gebruik al 4 jaar zelfstandig lasersnijders, eerst vanuit AutoCAD en later vanuit SolidWorks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Wat moet ik weten om can een gerber te kunnen snijden? Moet ik het dan omzetten naar gcode of snapt de snijder software mijn gerber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Moet je omzetten naar DXF voor vector en BMP voor raster, al kan je ook raster doen met een DXF in de software van de laser.

Heb je in eagle getekend? Dan kan je de CAM data zo omzetten.

[ Voor 38% gewijzigd door LED-Maniak op 06-05-2015 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
LED-Maniak schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 20:59:
Moet je omzetten naar DXF voor vector en BMP voor raster.

Heb je in eagle getekend? Dan kan je de CAM data zo omzetten.
Ik heb inderdaad in Eagle getekend. Ik heb een gerber file met de stencil mask als .GTP file. Dat is volgens mij geen .DXF

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
G75*
%MOIN*%
%OFA0B0*%
%FSLAX24Y24*%
%IPPOS*%
%LPD*%
%AMOC8*
5,1,8,0,0,1.08239X$1,22.5*
%
%ADD10C,0.0000*%
%ADD11R,0.0433X0.0394*%
%ADD12R,0.0394X0.0433*%
[enz]

Moet ik een custom job aanmaken in de CAM Processor? Sorry voor de beginnersvragen.

Soms is het zo simpel.
File > Export... > DXF.

[ Voor 4% gewijzigd door RobV op 06-05-2015 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Uit mijn hoofd was het:
1. Layer tCream of bCream als enige weergeven(top/bottom)
2. File -> Export -> DXF
- Fill areas & wire width uitvinken

Dan die DXF openen met bijvoorbeeld solidworks eDrawings om te zien of het er netjes uit is gekomen.

^^Dat dus. Wel de goede layer kiezen anders zijn je pockets veel te groot.

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 06-05-2015 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
LED-Maniak schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 21:19:
Uit mijn hoofd was het:
1. Layer tCream of bCream als enige weergeven(top/bottom)
2. File -> Export -> DXF
- Fill areas & wire width uitvinken

Dan die DXF openen met bijvoorbeeld solidworks eDrawings om te zien of het er netjes uit is gekomen.

^^Dat dus. Wel de goede layer kiezen anders zijn je pockets veel te groot.
Thanks. AutoCAD slikt de DXF, maar InkScape kan er niets mee. Dat van InkScape had ik ergens gelezen. Ik kan me zo voorstellen dat een beetje laserprinter-software een DXF lezen kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
InkScape is ellende.
Waarschijnlijk gebruikt die laser het programma LaserCut 5.1. Die kan perfect omgaan met DXF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
LED-Maniak schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 21:24:
InkScape is ellende.
Waarschijnlijk gebruikt die laser het programma LaserCut 5.1. Die kan perfect omgaan met DXF.
Kijk dat is goed nieuws! Nu nog een source voor een rol van de juiste Kaftan Kapton en dan kan ik mijn eigen stencils bouwen. Dat lijkt me snel terugverdiend en bovendien een veel kortere wachttijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Kaftan? Ik denk dat je Kapton bedoelt. Polyimide.
Je kan het op ebay krijgen in verschillende diktes(erg belangrijk!!). Wel degene zónder kleefkant kopen.

Alternatief is mylar. Stuk goedkoper, minder duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
LED-Maniak schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 21:29:
Kaftan? Ik denk dat je Kapton bedoelt. Polyimide.
Mea culpa, bedankt voor de heads up. Dat zoekt een stuk makkelijker!

Deze gevonden. Volgens mij moet dat goedkoper kunnen (ik heb deze genomen omdat die inclusief verzending en douane is).

[ Voor 38% gewijzigd door RobV op 06-05-2015 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Is er een specifieke reden dat het Mylar of Kapton moet zijn?

Brotip #101: Antistatische zakken (HDD, GFX, etc) zijn van Mylar gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Nee, maar dat is op rol te krijgen in verschillende diktes en vooral kapton smelt niet direct een groot gat als je er met je laser overheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
LED-Maniak schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 22:14:
Nee, maar dat is op rol te krijgen in verschillende diktes en vooral kapton smelt niet direct een groot gat als je er met je laser overheen gaat.
....en dat lijkt me toch wel een goede eigenschap voor het maken van een stencil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Smtstencil.co.uk gebruikt volgens mij overheadsheets om stencils uit te snijden. Ik moet het zelf ook nog eens proberen met mijn laser, tot nu toe bestelde ik ze daar of met de print mee bij elecrow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
LED-Maniak schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 18:13:
[...]

In goede conditie met alles bijgeleverd(laser, waterpomp, optieken)? ~450 dollar kosten ze direct uit china vandaan(bij HPC 1125 GBP).
http://www.ebay.co.uk/itm...ODO:UK:1&autorefresh=true
check zelf maar.. ziet iemand een issue met de bovenstaande laser engraver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Oyster schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 22:12:
Is er een specifieke reden dat het Mylar of Kapton moet zijn?

Brotip #101: Antistatische zakken (HDD, GFX, etc) zijn van Mylar gemaakt.
Duurde even voordat het kwartje viel, maar suggereer je nu dat is pcb stencils kan maken van de oude verpakking? Mits deze natuurlijk geen kreukels heeft... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Icekiller2k6 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 08:28:
[...]

Zie de feedback op Aliexpress.
of deze link

[ Voor 14% gewijzigd door Ploink op 07-05-2015 08:51 . Reden: linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Springuin schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 07:07:
Smtstencil.co.uk gebruikt volgens mij overheadsheets om stencils uit te snijden. Ik moet het zelf ook nog eens proberen met mijn laser, tot nu toe bestelde ik ze daar of met de print mee bij elecrow.
Echte overheadsheet smelt vreselijk en is vaak ook te dik voor fijn SMD werk. Voor fatsoenlijk klein SMD(waar je de stencil voor koopt..) heb je scherpe en vlakke kanten nodig.

Kapton blijft nog het beste.
Icekiller2k6 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 08:28:
[...]

Bijzonder dat het zo laag is vergeleken andere, dan vraag je je toch af wat ze weggelaten hebben. Al die lasers lijken overigens op elkaar, maar veel assemblage bedrijven kopen prefab delen in en zetten hier hun eigen geleidingen, motoren, etc in. Daar kan nog een verschil zitten, gezien sommige van precies deze laser belabberd in elkaar zitten(met google kan je er op cnczone een aantal vinden met foto's erbij).
RobV schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 08:41:
[...]

Duurde even voordat het kwartje viel, maar suggereer je nu dat is pcb stencils kan maken van de oude verpakking? Mits deze natuurlijk geen kreukels heeft... :D
Ik ben bang dat dit te dun is om voldoende pasta mee te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
In other news: Vandaag is het huisvlijt-dag. Labeltjes gemaakt in Dymo Label en dan knippen/plakken. -O-

En natuurlijk kreeg ik 90 roze opbergdoosjes opgestuurd, in plaats van wit, rood, groen, blauw.. Nou ja, laten we maar zeggen dat het goed contrast geeft tegen de componentjes...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IgQsaOrl.jpg

(idee: dangerousprototypes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

Maar hoe haal je nu per waarde 50ppm, 100ppm, 200ppm, 1%, 0.1% sulphur, anti-sulphur, wire-wound, thin film uit elkaar? :+

Het schijnt dat koffieblikken geweldig zijn... daar kun je dan ook stoelpoten in doen.

Ik heb toch maar eens de autoroute knop gebruikt:
AAAAAH

Ik wordt er een beetje droevig van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Infant schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:15:
Maar hoe haal je nu per waarde 50ppm, 100ppm, 200ppm, 1%, 0.1% sulphur, anti-sulphur, wire-wound, thin film uit elkaar? :+
Aangezien ik het verschil toch niet snap: Niet.
[afbeelding]

Dooms Day Device??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

RobV schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 08:41:
[...]

Geen flauw idee. Ik las dat je mylar folie wilt kopen. Nu zijn anti-statische zakken van mylar gemaakt, dus mogelijk heb je al iets geschikt spul in huis. Of het echt geschikt is moet je zelf even bekijken, geen ervaring mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik denk dat het te dun is. Ik heb materiaal nodig tussen 3mil en 5mil (0,08-0,12mm ofwel 80 tot 125micron) dat niet krimpt bij laseren. Tja, dan is er natuurlijk altijd nog de RVS-optie want als je toch zelf snijdt mag dat ook in metaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Nieuwe boardjes zijn al binnen! (iTead studio, besteld 18/4, 27/4 verzonden) v1.07 boven, de oude onder, voor & achter).

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zDjmmUZl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 11:50
RobV schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 12:11:
Nieuwe boardjes zijn al binnen! (iTead studio, besteld 18/4, 27/4 verzonden) v1.07 boven, de oude onder, voor & achter).

[afbeelding]
Hmm ik vind de silk een beetje tegenvallen. Weet je zeker dat alle tekst vector is ipv proportional?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

RobV schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 11:57:
Ik denk dat het te dun is. Ik heb materiaal nodig tussen 3mil en 5mil (0,08-0,12mm ofwel 80 tot 125micron) dat niet krimpt bij laseren. Tja, dan is er natuurlijk altijd nog de RVS-optie want als je toch zelf snijdt mag dat ook in metaal natuurlijk.
Ik heb even een paar zakjes gemeten en ik kom op 0,07mm. Bij modelbouwzaken verkopen ze trouwens ook mylar folie. Mijn eerste indruk is dat kapton nogal onnodig duur is voor stencilwerk, metaal lijkt mij dan een betere oplossing. Maar goed, ik heb er verder geen verstand van hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
RobV schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 12:11:

[afbeelding]
Netjes. Had je normale verzending of DHL gedaan? Mijn PCB's zijn ook pas op de post gegaan. Ik ben heel erg benieuwd. Waarschijnlijk ga ik het eerste bordje nog niet met solder paste en stencil doen, want waarschijnlijk heb ik dan nog niet alles binnen. Ik ben van plan hot plate soldering te doen. Ondertussen heb ik spuitjes en goedkope mcn-300 paste besteld. Ook een IR thermometer om de hote plate temperatuur te meten. Nu alleen nog een hot plate kopen, maar die zijn ook niet zo duur.

Hoe soldeer jij eigenlijk met solder paste? Hot air station, oven, hot plate?

Overigens kun je bij elecrow zonder bijbetaling ook gekleurde PCB's kopen. Ik denk dat de kwaliteit voor de rest ook vergelijkbaar is. Ik heb ze zelf nog niet geprobeerd.

Edit: als je toch van plan bent om die laser cutter te gaan gebruiken voor stencils, kun je er dan ook niet een paar voor ons doen tegen vergoeding? :9

[ Voor 7% gewijzigd door danielkraak op 07-05-2015 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
danielkraak schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 13:29:
[...]

Overigens kun je bij elecrow zonder bijbetaling ook gekleurde PCB's kopen. Ik denk dat de kwaliteit voor de rest ook vergelijkbaar is. Ik heb ze zelf nog niet geprobeerd.
kwaliteit is prima. Kleur ook. de pcbs worden dacht ik zelfs in dezelfde fabriek geproduceerd als die van itead en seeedstudio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
lordprimoz schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:00:
[...]

kwaliteit is prima. Kleur ook. de pcbs worden dacht ik zelfs in dezelfde fabriek geproduceerd als die van itead en seeedstudio.
Dat dacht ik ook al. Voor ongeveer 25$ heb je daar ook 4 layer PCBs van 5x5 CM, dus die wil ik graag een keer uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
danielkraak schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:14:
[...]

Dat dacht ik ook al. Voor ongeveer 25$ heb je daar ook 4 layer PCBs van 5x5 CM, dus die wil ik graag een keer uitproberen.
de 4 layer pcbs zijn ook van prima kwaliteit. Tijdje terug twee batches van besteld. ( grote 10x20cm)
de eerste batch had een aantal design fouten.

voor de mensen die commentaar hebben op de board density en de keuze voor een 4 laags print; er is voor 4 lagen gekozen om emc issues te voorkomen(ground en power plain) + luiheid van de ontwerper xD
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fdPSj4J.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
lordprimoz schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 12:42:
Hmm ik vind de silk een beetje tegenvallen. Weet je zeker dat alle tekst vector is ipv proportional?
Ja, het is allemaal vector, maar wel héél klein, tegen de limiet van de specs aan. Het hele boardje is net geen 5cm breed en het staat aardig vol.
Oyster schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 13:00:
[...]

Bij modelbouwzaken verkopen ze trouwens ook mylar folie. Mijn eerste indruk is dat kapton nogal onnodig duur is voor stencilwerk, metaal lijkt mij dan een betere oplossing. Maar goed, ik heb er verder geen verstand van hoor. :)
Modelbouwzaak toptip - hier in de wijk zit de WapStad die hebben dat spul zeker liggen! En ik heb er echt 0 verstand en 0 ervaring mee, dus alle suggesties zijn welkom. Schroom niet!
danielkraak schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 13:29:
[...]

Netjes. Had je normale verzending of DHL gedaan?
Standaard
Hoe soldeer jij eigenlijk met solder paste? Hot air station, oven, hot plate?
Hot air station. Wel zorgen dat je blower op absoluut minimum staat (en niet een te kleine nozzle) anders blaas je de componenten omver of uit de pasta.
Lood om oud ijzer, bij de ene krijg je 2 extra printjes, bij de ander moet je bijbetalen voor rood, bij de derde krijg je korting op de verzending, etc.. Of ik nou $17 of $19 betaal boeit mij niet zo. Ik had de v.096 bordjes bij iTead besteld daar kreeg ik er 22 stuks voor dezelfde prijs (10 gratis dus), dus dacht ik dan doe ik v1.07 ook bij iTead. Andere bordjes heb ik bij EleCrow besteld die waren net zo snel en de kwaliteit was exact gelijk mijns inziens.
Edit: als je toch van plan bent om die laser cutter te gaan gebruiken voor stencils, kun je er dan ook niet een paar voor ons doen tegen vergoeding? :9
Ik geloof niet dat de hackerspace bedoeld is al fabriek.Ik ben pas een week lid. *O* *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
lordprimoz schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:38:
[...]

de 4 layer pcbs zijn ook van prima kwaliteit. Tijdje terug twee batches van besteld. ( grote 10x20cm)
de eerste batch had een aantal design fouten.

voor de mensen die commentaar hebben op de board density en de keuze voor een 4 laags print; er is voor 4 lagen gekozen om emc issues te voorkomen(ground en power plain) + luiheid van de ontwerper xD
[afbeelding]
Niks mis mee hoor om 4-laags te gebruiken. Ik heb zelf nu enkele 2 layer PCB's met een FPGA ontworpen. Die hebben vaak al 3 verschillende power supplies nodig dus dat is dan vaak best een gedoe om op 2 layers te krijgen. Met een 4 layer PCB gaat dat een stuk makkelijker en heb je dus ook nog eens een stuk minder last van emc issues. Met mijn 2 layer PCB's probeer ik altijd te zorgen dat onder mijn snel schakelende signalen geen andere signalen lopen en er dus een goed ground plane aanwezig is. Ik wil graag een keer BGA proberen, dus dan wordt 4 layers wat meer een must.
Ik geloof niet dat de hackerspace bedoeld is al fabriek.Ik ben pas een week lid. *O* *O*
Dat dacht ik al. Doe Smeding trouwens de groeten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Infant schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:15:

Het schijnt dat koffieblikken geweldig zijn... daar kun je dan ook stoelpoten in doen.

[afbeelding]

Ja droevig: stel eens top layer horizontaal en bottom vertikaal in, dan zou je normaal zo van die oude type layers krijgen :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:37
Ik ben al een jaar of 5 full-time PCB layouter en heb nog nooit de auto-router aangeraakt.

Dus gewoon lekker met de hand routen, want die auto-routers bakken er toch niet veel van. :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Autorouten en handmatig bijwerken en dan even veel tijd kwijt zijn als volledig handmatig :+

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
danielkraak schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:50:

[...]

Dat dacht ik al. Doe Smeding trouwens de groeten. :P
Doe ik! Zodra ik weet wie het is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Eurocircuits heeft tegenwoordig "naked proto" als optie...

Een stuks tweelaags 100x100mm zou dan 27 Euro kosten. Dat is op zich wel interessant. Het gaat per oppervlak kennelijk, 50x200mm is 23 cent duurder. :+
En 20x500mm ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Eurocircuits is niet beter dan de Chinezen en ook niet altijd sneller.
Soms is de kwaliteit zelfs slechter, via's te groot, fpga pads die bol zijn door teveel tin.
De proto service hebben ze al jaren, nieuwe wijn in oude zakken.

Er komen nog verzendkosten en BTW bij, je betaalt 42 euro gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Over die stencils laseren: Ik lees hier dat je voor korte series (max 30 printjes) geen dure Kapton hoeft te kopen maar dat 100micron overhead sheet prima werkt. Dit schijnt verkrijgbaar te zijn bij de kantoorboekhandel (bestaan die nog?)

De lasersnijder wil een .SVG hebben, dus exporteren we een .DXF direct uit Eagle en converteren die naar .SVG met behulp van deze online tool.

Ook handig voor de OSX users: Een gerber view voor QuickLook. Ik heb contact gehad met de (overigens Nederlandse) auteur van dit stukje software en die heeft voor mij een cmdline converter gemaakt om een .GTP (Gerber top paste) naar PDF te converteren. De beste man (Remco) krijgt van mij 5 duimpjes omhoog.

Dus gaan we dat gewoon proberen en kijken wat er uit komt. Ik ga dit weekend eens snuffelen voor materiaal dan hoop ik volgende week de lasersnijder eens te kunnen proberen (ik moet nog instructie krijgen voor ik hem mag gebruiken). :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Infant schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 18:48:
Eurocircuits heeft tegenwoordig "naked proto" als optie...

Een stuks tweelaags 100x100mm zou dan 27 Euro kosten. Dat is op zich wel interessant. Het gaat per oppervlak kennelijk, 50x200mm is 23 cent duurder. :+
En 20x500mm ook....
:s duurder, langzamer en slechtere design rules dan China, en dan ook nog geen soldeermasker of silk meeleveren....

Mij niet gezien :P Eurocircuits is leuk voor productiewerk, maar het is hoog tijd dat ze uit de protomarkt stappen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Laatst online: 08:47
Eurocircuits productie werk? Gebruikt iemand eurocircuits daarvoor dan? Wij gebruiken het juist alleen maar voor proto werk, standaard levertijd is ongeveer 8 werkdagen, en indien spoed benodigd kun je in 3 dagen printen op de mat hebben liggen. Dat is toch wel fijn. EC stencil is opzich ook wel leuk, al kunnen we dat tegenwoordig met een MY500 net zo goed jetten.
Grotere aantallen halen we eigenlijk nooit bij EC, te duur :)

[ Voor 27% gewijzigd door wesleytjuh op 08-05-2015 11:52 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Bij ons komen de productie pcb's volgens mij wel van eurocircuits.
wesleytjuh schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 11:51:
Waar dan wel? China?

[ Voor 60% gewijzigd door M a r c o op 08-05-2015 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Flatfield, en soortgelijke kleinere bedrijven voornamelijk. Die halen het op hun beurt uiteindelijk weer uit lage loon landen, yup. Is ook afhankelijk van het product waar we het vandaan halen uiteraard.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

wesleytjuh schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 11:51:
Eurocircuits productie werk? Gebruikt iemand eurocircuits daarvoor dan? Wij gebruiken het juist alleen maar voor proto werk, standaard levertijd is ongeveer 8 werkdagen, en indien spoed benodigd kun je in 3 dagen printen op de mat hebben liggen. Dat is toch wel fijn. EC stencil is opzich ook wel leuk, al kunnen we dat tegenwoordig met een MY500 net zo goed jetten.
Als ik productie draai is het nog steeds vrij kleine hoeveelheden; puur vanwege verzend/handelingskosten/import is oost-europa en China dan duurder. Dan is EC best prima. Maximale hoeveelheid die ik ooit in één keer heb besteld is 250 stuks.

Proto's zijn echt veel te traag bij EC. Ik krijg ze sneller uit china, inclusief spoedbestellingen (EC 3-daagse service heb ik voor het laatst in 2010 gebruikt, toen duurde het in werkelijkheid 5 dagen en heb ik m'n geld terug gevraagd).

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ploink schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 20:18:
Eurocircuits is niet beter dan de Chinezen en ook niet altijd sneller.
Soms is de kwaliteit zelfs slechter, via's te groot, fpga pads die bol zijn door teveel tin.
De proto service hebben ze al jaren, nieuwe wijn in oude zakken.

Er komen nog verzendkosten en BTW bij, je betaalt 42 euro gok ik.
Verzendkosten hebben ze toch niet? En BTW komt er voor de zakelijke gebruiken bij een chinees natuurlijk ook bij, en is aftrekbaar. Neemt niet weg dat het nog steeds een stuk duurder is, uiteraard
mux schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 12:00:
[...]

Als ik productie draai is het nog steeds vrij kleine hoeveelheden; puur vanwege verzend/handelingskosten/import is oost-europa en China dan duurder. Dan is EC best prima. Maximale hoeveelheid die ik ooit in één keer heb besteld is 250 stuks.

Proto's zijn echt veel te traag bij EC. Ik krijg ze sneller uit china, inclusief spoedbestellingen (EC 3-daagse service heb ik voor het laatst in 2010 gebruikt, toen duurde het in werkelijkheid 5 dagen en heb ik m'n geld terug gevraagd).
Dat is wel slecht inderdaad :/ . Laatst toevallig nog 2x een spoed bestelling nodig gehad, die waren netjes optijd steeds. Maandag besteld, donderdag in huis bv.

[ Voor 38% gewijzigd door wesleytjuh op 08-05-2015 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

mux schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 11:11:
[...]
:s duurder, langzamer en slechtere design rules dan China, en dan ook nog geen soldeermasker of silk meeleveren....
Welke Chinees gaat mij een 3x30cm printje voor minder dan 27 Euro leveren dan? Daar wil ik graag het adres van.

I.m.o gaan alleen al de verzendkosten en import ellende uit China gaat meer dan 27 Euro zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Met regular mail betaalde ik maar $3,50 shipping. Ja dan heb je het pas na 3 weken. En ter vergelijking DHL vanaf china is net zo duur als DHL next day vanuit Franeker. Zelfs een kaartje Maastricht kost meer (tenzij je over de poortjes kunt springen zonder betrapt te worden)

Pagina: 1 ... 21 ... 113 Laatste