Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
lutkeveld schreef op donderdag 30 april 2015 @ 10:40:
Website ziet er in ieder geval prima uit!

Heb mij maar eens aangemeld. Gebruik nu DipTrace, ooit begonnen met Eagle maar kon daar mijn weg niet in vinden. Dit ziet er erg gebruiksvriendelijk uit.
Eagle is ook raar, vaak onlogisch en je hebt veel muiskliks nodig voor simpele dingen. Vooral als je even een component wil aanpassen is een enorm gedoe.
Vreemd dat het zo populair is, het is niet het enige gratis pakket, met of zonder beperkingen.

Dat gezegd hebbende, een pluspunt van eagle is de integratie van schematic en layout. Als ik ooit op iets anders overstap wil ik niet de hele tijd heen en weer in/exporteren en annoteren tussen twee los staande programma's.

ps: refund gekregen voor die bedorven soldeerpasta :)
Welliswaar nadat de verkoper beweerde dat het toch echt vers was en ik een beetje boos werd en de link naar dit forum postte....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Hoe doet Eagle dat dan?

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:47
Ploink schreef op donderdag 30 april 2015 @ 12:41:
[...]

Eagle is ook raar, vaak onlogisch en je hebt veel muiskliks nodig voor simpele dingen. Vooral als je even een component wil aanpassen is een enorm gedoe.
Vreemd dat het zo populair is, het is niet het enige gratis pakket, met of zonder beperkingen.

Dat gezegd hebbende, een pluspunt van eagle is de integratie van schematic en layout. Als ik ooit op iets anders overstap wil ik niet de hele tijd heen en weer in/exporteren en annoteren tussen twee los staande programma's.

Welliswaar nadat de verkoper beweerde dat het toch echt vers was en ik een beetje boos werd en de link naar dit forum postte....
Dat is toch vrij normaal eigenlijk? Zo werken in ieder geval de meeste pakketten waar ik heb mee mogen werken. Schema aanpassen --> ECO --> aangepast in je PCB. Binnen hetzelfde pakket. Crossprobing werkt ook geniaal op die manier met 2 beeldschermen.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Bij Eagle zijn het eigenlijk ook twee losse programma's maar het consistent houden doet Eagle voor je.
Als je een schematic opent vraagt Eagle of je ook de layout wil openen. Klik Yes en elke wijziging die je maakt in sch verandert direct mee in pcb. Als je bv een component toevoegt dan verschijnt de shape meteen in je layout, net zo met de netlist.
Symbolen en shapes zitten aan elkaar vast in de Eagle library. Een weerstand bijvoorbeeld zit met een enkel symbool en meerdere alternatieve shapes als een component in een libray file.

Wijzigingen in netlist of componenten toevoegen/verwijderen doe je in schematic, anders krijg je de bekende melding:
Afbeeldingslocatie: http://images.elektroda.net/21_1297883944.png
Dit kan echter wel als je de samenhang tussen de twee verbreekt, bv als je een kopie maakt van je layout file om daar een panel van te maken.
wesleytjuh schreef op donderdag 30 april 2015 @ 13:12:
Dat is toch vrij normaal eigenlijk? Zo werken in ieder geval de meeste pakketten waar ik heb mee mogen werken. Schema aanpassen --> ECO --> aangepast in je PCB. Binnen hetzelfde pakket. Crossprobing werkt ook geniaal op die manier met 2 beeldschermen.
Ik loop wel een paar jaartjes achter op dat gebied. Vroeger was het normaal dat je steeds netlists moest ex/importeren en was software met integratie een bijzonderheid. Zal tegenwoordig wel anders zijn dan ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Ploink op 30-04-2015 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Dat lijkt me dan ook weer niet altijd even goed werken imo. Liever doe ik eerst mijn wijzigingen in het schema, om daarna alles in 1x te exporteren naar de PCB als wijzigingen. Dat samen met een mooi lijstje van wat er veranderd gaat worden. Anders wordt het al snel een zooitje.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Jeuj, mijn vrijdag bestelde Micro is ook binnen. Lijkt nog een echte Arduino ook: Designed with Adafruit, voorzien van Arduino en Adafruit logo, witte onderkant, blauwe bovenkant. :)

EDIT: En hij pakt hem nog direct probleemloos op (na de meegeleverde USB kabel te hebben verwisseld voor een goede :P ) zonder handmatig een driver te hebben geïnstalleerd.

[ Voor 32% gewijzigd door Pizza_Boom op 30-04-2015 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Even een vraagje; een tijd geleden kwam ik hier ook eens langs en ik dacht; jullie zullen ook wel eens zoiets hebben meegemaakt.

Ik zoek een 12V adapter voor een IP-camera. Dus 230V naar 12V, iets van 1A / 10W is voldoende. Aansluiting is zo'n standaard 2.1mm plug.
Ik heb het huis al doorgezocht en genoeg adapters gevonden, maar geen enkele die 12V output biedt.
Nou ben ik een aantal fysieke zaken langs geweest en kon niets vinden, op een na maar die leek mij veel te duur.

Nou zoek ik niet echt vaak naar dit spul dus heb geen idee wat een goede prijs is voor zoiets.
Ik kwam bijv. deze adapter tegen. Een normale 12V 1A adapter is maar €2 goedkoper (op hun site dan) dus misschien is zoiets met verschillende output-voltages dan ook wel handig.

Of is er een beter adresje voor zo'n adapter? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
De lokale kringloopwinkel heeft ze voor next to nothing :) Heb een hoop thuis liggen voor general purpose spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Daar istie weer met een verzoekje. :P

Nu ben ik niet direct op zoek naar een elektrotechnisch onderdeel, maar aangezien er geen topic is (voor zover ik weet) probeer ik het even hier. Elektrotechneuten staan er wat mij betreft namelijk om bekend dat ze snel en handig onderdelen weten te vinden.

In het engels wordt het Gooseneck tubing genoemd, misschien dat iemand de Nederlandse naam weet? Daarmee bedoel ik dan niet de gemiddelde doucheslang, maar een doucheslangdie ook een geheugen heeft voor de stand waarin hij geplaatst wordt.

Op eBay voor 1 knaak 80 op een USB led lampje te vinden, maar los per meter lijkt het toch minder makkelijk verkrijgbaar. Iemand enig idee waar ik dit spul snel op kan snorren of misschien heeft iemand toevallig een geniale manier om het relatief goedkoop zelf te fabriceren? Zelfs een zo'n veerslang zonder geheugen kost in de bouwmarkt al serieuze knaken ...

Afbeeldingslocatie: http://cavision.biz/images/products/detail/RGT08x50.3.JPG
Piet91 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 15:07:
Even een vraagje; een tijd geleden kwam ik hier ook eens langs en ik dacht; jullie zullen ook wel eens zoiets hebben meegemaakt.

Ik zoek een 12V adapter voor een IP-camera. Dus 230V naar 12V, iets van 1A / 10W is voldoende. Aansluiting is zo'n standaard 2.1mm plug.
Ik heb het huis al doorgezocht en genoeg adapters gevonden, maar geen enkele die 12V output biedt.
Nou ben ik een aantal fysieke zaken langs geweest en kon niets vinden, op een na maar die leek mij veel te duur.

Nou zoek ik niet echt vaak naar dit spul dus heb geen idee wat een goede prijs is voor zoiets.
Ik kwam bijv. deze adapter tegen. Een normale 12V 1A adapter is maar €2 goedkoper (op hun site dan) dus misschien is zoiets met verschillende output-voltages dan ook wel handig.

Of is er een beter adresje voor zo'n adapter? :$
Dat lijkt mij een gangbare prijs voor een stopcontact adapter. Let er even op dat 2.5mm ook veelvuldig wordt gebruikt. Een adapter met een instelbare voedingsspanning kan handig zijn, maar kan ook lelijk in je vingers bijten als er per ongeluk een verkeerde spanning wordt ingesteld. Meerdere adapters zou dan mogelijk verstandiger zijn. Op eBay kan je zo'n apparaat voor bijna niets kopen. Dat is logisch, want China ... wel met bijhorende levertijden. Alhoewel ze het al vaak gepresteerd hebben dat ik een product in 3 dagen in de bus had. Met de NL economie steunen is ook niets mis en je kan er sneller gebruik van maken. :)
Ploink schreef op donderdag 30 april 2015 @ 12:41:
[...]

Raar vind ik wel het goede woord. :P Eagle neemt nogal wat 70-ies EDA heritage mee in een modern ontwerp omgeving. Dus letterlijk het met de hand ontwerpen. Je kan ook goed aan het pakket merken dat de workflow zich nog steeds zoveel mogelijk vastklampt aan dit paradigma. Het pakket maakt totaal geen gebruik van het intuïtieve karakter dat moderne frameworks kunnen bieden.

Als je eenmaal de werkwijze van Eagle in de vingers hebt dan vind ik het uitstekend werken. Maar het heeft absoluut geen nut om iedere keer hieraan te moeten wennen als je het programma even niet gebruikt. De reden waarom Eagle zoveel wordt gebruikt is/was de enorme parts catalogus, gratis en gehyped in de community. Parts catalogus is leuk, maar zelf maken kan haast even snel als een bestaande part controleren.

Daarbij is het toch wel lange tijd het enige programma geweest dat op al deze punten goed scoorde. Tegenwoordig is dat inderdaad gelukkig anders, maar het zijn allemaal herhalingen van zetten en recht-toe recht-aan oplossingen gecreëerd door engineers. Ik zie daar graag eens een nieuwe wind waaien, wat dat betreft liggen daar zeker mogelijkheden.

De toevoegingen die CERN recent aan KiCad heeft gedaan zijn wel enorm gaaf. Dit is wat mij betreft een pakket met toekomst als ik de plannen zo even lees. Ook de developers zijn het er grotendeels over eens dat er grote veranderingen moeten komen aan de gebruiksvriendelijkheid van de tool. Ik ben benieuwd. Mijn pakket ligt al even op de plank, ik kan daar met moeite tegenaan ontwerpen en programmeren. Wil er wel absoluut zeker mee verder.

[ Voor 76% gewijzigd door Oyster op 30-04-2015 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Piet91 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 15:07:
Vaak is zo'n plug ook 2.5mm en die zijn meestal niet compatibel.
Adapters voor routers, modems, mediaspelers etc, zijn meestal 12V. Heb je niet een oud modem van je vorige provider liggen?
..
De kwalietit kan enorm verschillen, dus de prijs ook.
Dat is bruikbaar maar zoals ook bij het produkt staat, let op de polariteit. Doe je het fout, kan je camera stuk gaan. Als het voor permanent gebruik is dan is een niet-universeel produkt handiger omdat je niks verkeerd kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:03

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Oyster schreef op donderdag 30 april 2015 @ 15:22:
Daar istie weer met een verzoekje. :P

Nu ben ik niet direct op zoek naar een elektrotechnisch onderdeel, maar aangezien er geen topic is (voor zover ik weet) probeer ik het even hier. Elektrotechneuten staan er wat mij betreft namelijk om bekend dat ze snel en handig onderdelen weten te vinden.

In het engels wordt het Gooseneck tubing genoemd, misschien dat iemand de Nederlandse naam weet? Daarmee bedoel ik dan niet de gemiddelde doucheslang, maar een doucheslangdie ook een geheugen heeft voor de stand waarin hij geplaatst wordt.

Op eBay voor 1 knaak 80 op een USB led lampje te vinden, maar los per meter lijkt het toch minder makkelijk verkrijgbaar. Iemand enig idee waar ik dit spul snel op kan snorren of misschien heeft iemand toevallig een geniale manier om het relatief goedkoop zelf te fabriceren? Zelfs een zo'n veerslang zonder geheugen kost in de bouwmarkt al serieuze knaken ...
Bij de bouwmarkt heb ik dit soort losse slangen wel gezien, het wordt idd gebruikt voor verlichting.
https://www.google.nl/sea...isch&q=lamp+flexibele+arm

Flexibele PVC buis laat zich ook een beetje vormen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
lutkeveld schreef op donderdag 30 april 2015 @ 15:11:
De lokale kringloopwinkel heeft ze voor next to nothing :) Heb een hoop thuis liggen voor general purpose spul.
Verrek, gisteren nog langsgekomen. |:(
Dat lijkt mij een gangbare prijs voor een stopcontact adapter. Let er even op dat 2.5mm ook veelvuldig wordt gebruikt. Een adapter met een instelbare voedingsspanning kan handig zijn, maar kan ook lelijk in je vingers bijten als er per ongeluk een verkeerde spanning wordt ingesteld. Meerdere adapters zou dan mogelijk verstandiger zijn. Op eBay kan je zo'n apparaat voor bijna niets kopen. Dat is logisch, want China ... wel met bijhorende levertijden. Alhoewel ze het al vaak gepresteerd hebben dat ik een product in 3 dagen in de bus had. Met de NL economie steunen is ook niets mis en je kan er sneller gebruik van maken. :)
Ja, misschien inderdaad geen gek idee om maar gewoon een adapter met 12V output-only te nemen.
Ik blaas liever niet de (voor China begrippen) redelijk dure IP-camera op. :P

Voeding uit China halen wordt niet wat. Duurt lang.
En ik haal genoeg uit China en voedingen is toch iets wat ik daar niet ga halen.
Ploink schreef op donderdag 30 april 2015 @ 15:26:
Vaak is zo'n plug ook 2.5mm en die zijn meestal niet compatibel.
Gelukkig zit bij die ik linkte een 2.1mm. ;)
Adapters voor routers, modems, mediaspelers etc, zijn meestal 12V. Heb je niet een oud modem van je vorige provider liggen?
Dat dacht ik ook. Ben verscheidene adapters in huis tegengekomen, alleen zijn geen van allen 12V.
Zelfs de adapter van de oude ADSL modem/router niet.
De kwalietit kan enorm verschillen, dus de prijs ook.
True, maar vroeg dus meer of dit wat was of niet. Of dat er toevallig zo'n hidden gem ergens was. :P
Dat is bruikbaar maar zoals ook bij het produkt staat, let op de polariteit. Doe je het fout, kan je camera stuk gaan.
Daar zal ik zeker voor oppassen inderdaad.
Als het voor permanent gebruik is dan is een niet-universeel produkt handiger omdat je niks verkeerd kan instellen.
Misschien wel slimmer inderdaad.

Had eigenlijk graag vandaag nog besteld zodat ik morgen / komend weekend met de camera kan 'spelen' maar misschien is het dus slimmer om eerst morgen even langs de kringloop te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 11:49
Ploink schreef op woensdag 29 april 2015 @ 23:51:
http://www.ebay.com/itm/180926725385
Ik heb 'm zelf niet, maar met "1236 sold" zal hij wel goed zijn denk ik dan :)
Zou deze ook goed genoeg zijn voor TQFP met 0.5 mm pitch? Ik zit eraan te denken om eens hot plate solderen uit te proberen. Uiteraard bestel ik dan ook eerst een stencil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Piet91 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 16:43:
Dat dacht ik ook. Ben verscheidene adapters in huis tegengekomen, alleen zijn geen van allen 12V.
Zelfs de adapter van de oude ADSL modem/router niet.
Apart, die van mij zijn allemaal 12V.
True, maar vroeg dus meer of dit wat was of niet. Of dat er toevallig zo'n hidden gem ergens was. :P
De Seasonic adapters zijn erg goed, maar 60W is een beetje overkill voor jouw toepassing en het stekkertje is 2.5mm...
danielkraak schreef op donderdag 30 april 2015 @ 16:48:
[...]

Zou deze ook goed genoeg zijn voor TQFP met 0.5 mm pitch? Ik zit eraan te denken om eens hot plate solderen uit te proberen. Uiteraard bestel ik dan ook eerst een stencil.
Ben benieuwd of het lukt, vast wel :)
Ik heb die pitch wel gedaan zonder stencil, met de Edsyn en de blauwe gauge 22 / 0.41mm doseertip een dun rupsje dwars over de pads leggen en na het bakken een enkel soldeerbrugje herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Wat zou jullie strategie zijn als je een AVR moet voeden met éénmaal AA batterij en je een zo lang mogelijke levensduur wilt hebben? Ik zat al naar boost converters te kijken, maar het stroomverbruik als ze niets doen is veel te hoog om de controller lang te laten draaien(maar iets van 66 dagen).

Het doel is om de AVR 3~6 maanden te laten werken op een lading. Hij zal dan 12 keer per dag, dus elke twee uur even kort aan gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 30-04-2015 18:50 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
LED-Maniak schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:49:
Wat zou jullie strategie zijn als je een AVR moet voeden met éénmaal AA batterij en je een zo lang mogelijke levensduur wilt hebben? Ik zat al naar boost converters te kijken, maar het stroomverbruik als ze niets doen is veel te hoog om de controller lang te laten draaien(maar iets van 66 dagen).

Het doel is om de AVR 3~6 maanden te laten werken op een lading. Hij zal dan 12 keer per dag, dus elke twee uur even kort aan gaan.
Hier staat alles wat je zou willen weten over AVR power saving:

http://www.gammon.com.au/power

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Die opties ken ik, maar een enkele AA batterij levert 1.5Volt tops. Om zoveel mogelijk energie uit die batterij te halen zal je dus de ingangsspanning moeten boosten.

Ik weet dat er picoPower AVR's zijn die tot 0.7Volt doorwerken, alleen de supply current is laag(30mA). Dat is ontzettend krap aan. Een simpele boost converter verbruikt al snel 500µA.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

memphis schreef op donderdag 30 april 2015 @ 16:29:
[...]

Bij de bouwmarkt heb ik dit soort losse slangen wel gezien, het wordt idd gebruikt voor verlichting.
https://www.google.nl/sea...isch&q=lamp+flexibele+arm

Flexibele PVC buis laat zich ook een beetje vormen.
Ik ga sowieso even andere bouwmarkten proberen. Thanks. :)
LED-Maniak schreef op donderdag 30 april 2015 @ 19:02:
Die opties ken ik, maar een enkele AA batterij levert 1.5Volt tops. Om zoveel mogelijk energie uit die batterij te halen zal je dus de ingangsspanning moeten boosten.

Ik weet dat er picoPower AVR's zijn die tot 0.7Volt doorwerken, alleen de supply current is laag(30mA). Dat is ontzettend krap aan. Een simpele boost converter verbruikt al snel 500µA.
Met 6 maanden zit je met een stroombudget van +/- 450uA op een 2000mAh batterij. Een gemiddelde low-voltage mcu zet daarmee dagelijks een maanlander aan de grond. :P Er zijn vrij efficiënte oplossingen met een boost converter te maken, maar het lijkt mij zinloos als er veel low-voltage mcu technologie beschikbaar is. Of is er een mucho importante requirement ergens?

Een simpele en (hele) goedkope relatief efficiënte niet low-voltage oplossing is een simpele spoel, tor, diode boost waarbij de PWM wordt geregeld door de micro zelf. Als je dan handmatig even de DC-DC converter activeert kan je de micro "aanslingeren". Dat aanslingeren kan op verschillende manieren.

[ Voor 11% gewijzigd door Oyster op 30-04-2015 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Het is niet voor een maanlander :+ . Nu ik verder zit te lezen op 0.7Volt AVR's zit ik aan het volgende te denken:

1. Mini zonnepaneel(lever uit de zon 0.5Volt open circuit) -> Joule thief(1,7Volt) -> AA Batterij -> lv AVR
2. Mini zonnepaneel(lever uit de zon 0.5Volt open circuit) -> Sensing & boost uit AVR(1,7Volt) -> AA Batterij -> lv AVR

Tweede optie klinkt mij super in de oren alleen dan moet ik de PWM van de AVR en ADC voor feedback laten runnen. Is het dus de vraag of optie twee zo efficient is dat hij het extra verbruik te niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
LED-Maniak schreef op donderdag 30 april 2015 @ 19:02:

Ik denk dat het handig is om een rekensom te maken.. Hoe lang moet hij per 2 uur aanstaan? sowieso moet je elke 8 seconden een wake cycle maken omdat de watchdog timer niet langer gaat (zonder truukjes). Als je weet hoeveel mA het trekt kun je natuurlijk dat terugrekenen vanaf de lading van een AAtje. Maarja, dat wist jij natuurlijk al lang, ik ben ook maar een amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
LED-Maniak schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:49:
Wat zou jullie strategie zijn als je een AVR moet voeden met éénmaal AA batterij en je een zo lang mogelijke levensduur wilt hebben?
Batterij vervangen door een 3.6V SAFT LS14500 AA batterij :P
Die dingen zijn gemaakt voor deze toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ploink schreef op donderdag 30 april 2015 @ 17:30:
Apart, die van mij zijn allemaal 12V.
Boven had ik een ADSL-modem/router liggen en die vroeg 17V.

Heb nog maar eens het hele huis ondersteboven gekeerd en kwam toen uiteindelijk 2 meter vanaf mijn vaste PC-plek de Linksys AD12/1C 2.1ID tegen, van de bekende Linksys WAG200G.
Output is 12V / 1A.

Nu even controleren of er de juiste plug opzit.
En de juiste polariteit van de camera vinden, staat er niet op namelijk...

[ Voor 7% gewijzigd door Piet91 op 30-04-2015 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ploink schreef op donderdag 30 april 2015 @ 19:44:
[...]

De zelfontlading van een AA batterij zal inderdaad de grootste factor worden zodra je een beetje in het low power gebied terecht komt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
RobV schreef op donderdag 30 april 2015 @ 19:38:
[...]

Ik denk dat het handig is om een rekensom te maken.. Hoe lang moet hij per 2 uur aanstaan? sowieso moet je elke 8 seconden een wake cycle maken omdat de watchdog timer niet langer gaat (zonder truukjes). Als je weet hoeveel mA het trekt kun je natuurlijk dat terugrekenen vanaf de lading van een AAtje. Maarja, dat wist jij natuurlijk al lang, ik ben ook maar een amateur.
Zo'n gekke suggestie is het niet. :)

Die rekensom had ik inderdaad gedaan en ik kwam toen op ongeveer 2~3 maanden, afhankelijk van wat ik de controller wilde laten doen. Vandaar dat ik een klein zonnecel heb toegevoegd om de batterij overdag bij te laden. Alleen de spanning van een 2Volt zonnecel die dan ook nog eens in de schaduw zit is redelijk laag dus moet dat weer geboost worden.

Lastig lastig :+
Ploink schreef op donderdag 30 april 2015 @ 19:44:
[...]

Lithium, brrr. :P
Was het niet volgens regelgeving enzo dat gesoldeerde batterijen taboe zijn?
wesleytjuh schreef op donderdag 30 april 2015 @ 19:51:
[...]

De zelfontlading van een AA batterij zal inderdaad de grootste factor worden zodra je een beetje in het low power gebied terecht komt :p
Hm dat is ook weer zo ja :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:43
wesleytjuh schreef op donderdag 30 april 2015 @ 19:51:
[...]

Alkaline
2-3% per year (7-10 years shelf life)

Bij alkaline batterijen valt dit heel erg mee, batterijen in rookmelders houden het ook jaren vol. Als je met een zonnepaneel icm NiMH gaat werken is het wel aan te laden Low Self Discharge (LSD) batterijen te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
10 years shelf life vind ik niet zo lang hoor ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
LED-Maniak schreef op donderdag 30 april 2015 @ 19:57:
[...]

Lithium, brrr. :P
Was het niet volgens regelgeving enzo dat gesoldeerde batterijen taboe zijn?
Gesoldeerd? Die LS14500 batterij is gewoon AA formaat en kan door de consument vervangen worden. Deze heeft een andere chemie dan al die chinese lithium batterijen, lithium-thionyl chloride.
Dit is geen oplaadbare batterij, maar een speciaal ontwikkelde batterij voor deze toepassing, 10 jaar shelf life, zelfontlading <1%/jaar.
http://www.saftbatteries....ce/LS14500.pdf?download=1
Een alkaline batterij werkt ook niet meer als het stevig vriest, de Saft batterij gaat tot -60°C.

[ Voor 3% gewijzigd door Ploink op 30-04-2015 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Zelf zit ik op een andere aanpak: 3.7v LiPo cel, met een USB charger eraan. Zit te denken om er een zonnecel aan te knopen die de LiPo zou kunnen opladen overdag. Maar dat is iets voor later, eerst maar even het huidige project afronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

LED-Maniak schreef op donderdag 30 april 2015 @ 19:31:
Het is niet voor een maanlander :+ . Nu ik verder zit te lezen op 0.7Volt AVR's zit ik aan het volgende te denken:

1. Mini zonnepaneel(lever uit de zon 0.5Volt open circuit) -> Joule thief(1,7Volt) -> AA Batterij -> lv AVR
2. Mini zonnepaneel(lever uit de zon 0.5Volt open circuit) -> Sensing & boost uit AVR(1,7Volt) -> AA Batterij -> lv AVR

Tweede optie klinkt mij super in de oren alleen dan moet ik de PWM van de AVR en ADC voor feedback laten runnen. Is het dus de vraag of optie twee zo efficient is dat hij het extra verbruik te niet doet.
Geen maanlander? Ohh, dan moet het met een éénpotige weerstand wel lukken. :P

Met een 1.2V cell, een oscillator tor in positieve antifase feedback, een HV spoeltje direct vanaf een paneeltje met 4 cellen (ook laden tijdens bewolking) en een cap kom je al een heel eind. Eventueel kan je met een cut-off tor de oscillator overdag ook nog uitschakelen als je daar behoefte aan hebt.

Hoe? Wie? Wat? Waar? Action, duppie in de hand doen en een led tuinlampje met zonnecelletjes kopen. Dinner's served. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Dat was het idee :Y

Afbeeldingslocatie: http://www.electro-tech-online.com/attachments/finalized-jpg.69731/
Overspanning mooi geregeld met tweede tor.

Eigenlijk wilde ik die schottky vervangen voor een mosfet zodat als de spanning inderdaad langdurig te hoog wordt, deze de schakeling afsluit(en het scheelt een spanningsdrop). Waarschijnlijk verbruik ik echter zoveel stroom dat de AA cel nooit overladen zal worden...

Idee is nu dit schakelingetje met een attiny43u. Dat moet toch lang mee gaan zou je zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Let op met die attiny43u: jouw ervaring kan verschillen, maar ik kreeg die niet altijd betrouwbaar gestart. Je kunt ook kijken of je een betere boostconverter met lager ruststroomverbruik kunt vinden; de boostconverter van een PSoC 3 of 5LP verbruikt in active mode maar 250uA; dan heb je nog 200uA over voor andere dingen.
Of inderdaad een lithium thionyl batterijtje gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Nou, dit gaat mij allemaal boven de pet..

Ik kan gelukkig wel melden dat ik 15 minuten geleden de eerste werkende resultaten van mijn sensorium netwerk aan de praat heb!
*O*
Dus analog reading->nrf24->nrf24-queue->esp8266->airport->synology->php->mySql->php->email

omweg? misschien, maar wel een awesome leertraject.
- pcb ontwerpen maken
- smd solderen
- nrf library
- esp library
- tcp http calls
- ringbuffer queue
- network congestion logic
- PHP leren
- Mvc framework bouwen
- vormgeving
- documentatie opv doxygen/markdown

En dat binnen 8 weken of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Chique hoor :) Waarom eerst alle data via NRF's verzamelen en dan met een ESP doorsturen? Qua kosten op het board is een ESP8266 tov een ATMega+NRF goedkoper toch? Toegegeven, ik vind programmeren van een ESP8266 echt een rotklus hoewel de Arduino omgeving voor deze chips ondertussen behoorlijk leuk begint te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

LED-Maniak schreef op donderdag 30 april 2015 @ 21:35:
Dat was het idee :Y

[afbeelding]
Overspanning mooi geregeld met tweede tor.

Eigenlijk wilde ik die schottky vervangen voor een mosfet zodat als de spanning inderdaad langdurig te hoog wordt, deze de schakeling afsluit(en het scheelt een spanningsdrop). Waarschijnlijk verbruik ik echter zoveel stroom dat de AA cel nooit overladen zal worden...

Idee is nu dit schakelingetje met een attiny43u. Dat moet toch lang mee gaan zou je zeggen :)
Nice! Maar kan eenvoudiger. Heb helaas even haast en geen tijd om een kant en klare oplossing te geven, maar ik hoop dat je zo voldoende info hebt om even verder te kunnen werken. Moet vast lukken met dit met aandacht en precisie gecreëerd schema. 8)7

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8HWCCH3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ooit eens wat met dit gedaan:
http://www.linear.com/product/LT1073
Lijkt mij een betere oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
sebastius schreef op donderdag 30 april 2015 @ 22:17:
Chique hoor :) Waarom eerst alle data via NRF's verzamelen en dan met een ESP doorsturen? Qua kosten op het board is een ESP8266 tov een ATMega+NRF goedkoper toch? Toegegeven, ik vind programmeren van een ESP8266 echt een rotklus hoewel de Arduino omgeving voor deze chips ondertussen behoorlijk leuk begint te worden.
Power usage! De nrf'jes gebruiken minder mAmps. Ze starten snel op en zijn kunnen met een kortere data burst werken. 7 bytes per packet voor mij. Daarna kunnen ze uit voor 5 minuten of zo.

het kan natuurlijk allemaal nóg efficienter en lowpower, maar met de skills van mij is dit moeilijk genoeg. Ik heb met lekker kunnen uitleven op de drivers en heb zonder al te veel problemen een mooi stabiel stukje code gebouwd. Dus een mooie combi van 'comfort zone' en 'gezonde uitdaging'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik zou toch voor een batterij gaan die >1.8V levert zodat je rechtstreeks je MCU kan voeden. Die laagste power boost converters verbruiken nog steeds 100x meer dan je MCU die aan het slapen is. Al ligt het er natuurlijk aan hoe vaak hij verder actief moet zijn en hoeveel hij daarbij verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Dat gaat toch niet helemaal goed denk ik Oyster. Het zonnepaneel zit hoogstwaarschijnlijk onder de 1.5Volt laadspanning. Dat moet ik dus opkrikken om een batterij mee vol te krijgen.

Daarom vond ik deze oplossing met een zener zo mooi, die gebruikt vrijwel niets als het niet nodig is.

Het probleem om niet meer batterijen of een groter zonnepaneel te pakken zit hem vooral in de beschikbare ruimte.
memphis schreef op donderdag 30 april 2015 @ 22:31:
Ooit eens wat met dit gedaan:
http://www.linear.com/product/LT1073
Lijkt mij een betere oplossing
Zit ook aan >1Volt input voltage helaas.

[ Voor 24% gewijzigd door LED-Maniak op 30-04-2015 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

LED-Maniak schreef op donderdag 30 april 2015 @ 22:39:
Dat gaat toch niet helemaal goed denk ik Oyster. Het zonnepaneel zit hoogstwaarschijnlijk onder de 1.5Volt laadspanning. Dat moet ik dus opkrikken om een batterij mee vol te krijgen.

Daarom vond ik deze oplossing met een zener zo mooi, die gebruikt vrijwel niets als het niet nodig is.

Het probleem om niet meer batterijen of een groter zonnepaneel te pakken zit hem vooral in de beschikbare ruimte.
4 cellen per paneel pakken. Led tuinlampje bij Action bijvoorbeeld. Daar zit een 1.2V cell in en op ^^magische^^ (of soortgelijke) manier laten ze daar een 2,3V led mee branden én laden ze de cell. :Y) 1e50 en het paneeltje is 3x3 of iets dergelijks. Is dat te groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Snap ik, maar wat als ik er 30 in/rond huis nodig heb? Dan is de action uitverkocht :+ . Ik zat al op ebay te zoeken maar kom nergens leuke kleine paneeltjes tegen met een leuke spanning.

Dit kwam in de buurt: http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item3a83c82b69

In dat action ding zit een reverse Joule thief die de spanning verhoogt om de LED aan te krijgen als het paneel niet werkt en overdag de spanning uit het paneel verhoogt voor de batterij.

[ Voor 23% gewijzigd door LED-Maniak op 30-04-2015 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
LED-Maniak schreef op donderdag 30 april 2015 @ 22:39:
Zit ook aan >1Volt input voltage helaas.
Even zoeken bij Farnell levert o.a. een MCP16251 op.
- Up to 96% Typical Efficiency
- No Load Input Current: 14 µA typical
- Low Start-up Voltage: 0.82V, 1 mA load
- Low Operating Input Voltage: down to 0.35V

Dus als hij eenmaal start kan hij de batterij leeg trekken tot 0.35V :)

ps: MCP1623/24 start al bij 0.65V en gaat ook tot 0.35V.

[ Voor 27% gewijzigd door Ploink op 30-04-2015 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Oei, die is erg mooi!
Bij mouser is die niet naar voren gekomen, wel een AAT variant met een mega stroomverbruik(500µA!).

Niet direct een oplossing voor het laden(wat denk ik een simpele joule thief gaat worden) maar wel mooi voor de micro! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Springuin schreef op donderdag 30 april 2015 @ 21:41:
Let op met die attiny43u: jouw ervaring kan verschillen, maar ik kreeg die niet altijd betrouwbaar gestart.
Als je een dcdc converter hebt kan de voeding soms te langzaam opkomen en dan werkt de power-on-reset niet altijd goed. Activeer de Brown-Out-Reset en dan is dat geen probleem, sowieso goed om de BOR altijd te activeren om crashen van de MCU bij een spanningsdip te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

precog duplicate glitch

[ Voor 170% gewijzigd door Oyster op 30-04-2015 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

LED-Maniak schreef op donderdag 30 april 2015 @ 22:59:
Snap ik, maar wat als ik er 30 in/rond huis nodig heb? Dan is de action uitverkocht :+ .
Hey meneer filiaalmanager, 50 van die dingen, eind van de week. Kost da? :p Maar het Action voorbeeld was enkel bedoeld als proof-of-concept.
Ik zat al op ebay te zoeken maar kom nergens leuke kleine paneeltjes tegen met een leuke spanning.
'Garden LED solar light' en die dingen vliegen in lot om de oren. Daar kan je haast een uC tegenaan gooien voor bijna minder dan losse paneeltjes kosten. 8)

Natuurlijk kan je het robuuster aanpakken, maar dan zou ik sowieso low-power controllers pakken. En die zijn er zelfs met ingebouwde dcdc. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Oyster op 30-04-2015 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Die MCP1624 is nog een mooier chippie dan de ingebouwde in een attiny43u. Qua component count scheelt het heel weinig maar de prijs is de helft. Wat een prachtige specs. :)

Ik kom net op ebay ook een 5Volt, 0.2W paneeltje tegen.. Is natuurlijk veel minder in werkelijkheid, maar al hou ik maar 2.5Volt over.. dan kan ik die batterij nog steeds laden.

Genoeg voer voor het weekend :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ploink schreef op donderdag 30 april 2015 @ 23:01:

Dus als hij eenmaal start kan hij de batterij leeg trekken tot 0.35V :)

ps: MCP1623/24 start al bij 0.65V en gaat ook tot 0.35V.
Let even op dat als je oplaadbare batterijen gebruikt een LiPo niet lager dan 3v uierlij 2.7v mag komen en een NiMh niet lager dan 0.9v. Een NiCad mag wel tot 0v ontladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34

[afbeelding]
In de muziekwereld wordt dit wel een zwanenhals genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Zitten er in dit topic mensen die interesse hebben in flexibele mini zonnecellen?

Ik zou er graag mee experimenteren maar ze zijn nog wat schaars leverbaar. Nu heb ik een leverancier gevonden die echt hele toffe cellen maakt maar dan moet ik er afhankelijk van de maat meteen 50 of 100 afnemen.

Ze zijn volledig op te rollen!

Voorbeeld specs:
cs

Operating Voltage: 3.00
Wattage: .066
Current: 22 mA
Typ Voc: 4.1V
Typ Isc: 30mA
Typ Output @ AM 1.5: 25mA @ 3V
Width (mm): 36.5 mm
Length (mm): 64 mm
Width (in): 1.45 in
Length (in): 2.52 in
Weight (kg): .7 g
Weight (lb): .03 oz
Total Thickness (mm): 0.22mm
Kosten ongeveer 3.5 euro per stuk.

Linkje: http://www.powerfilmsolar.com/products/oem-comparison-chart/

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 01-05-2015 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Die zijn ook wel verkrijgbaar bij onze chinese handelspartners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Per stuk? Prijs? Waar? Zelfde goede specs? :)

[ Voor 28% gewijzigd door LED-Maniak op 01-05-2015 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Zoeken op flexible solar panel.

Voorbeeld: klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Dat is dus niet wat ik bedoel. Ik heb het over kleine cellen.

Na wat rekenen blijkt stroomverbruik van de schakeling maar <5mW per dag te zijn: ((25mA+5mA)*2.7Volt)/3600sec*8secOn*24keer

Dan kan hij zo'n half jaar op één AAA-cell elk uur 8 seconde lang data uitwisselen.
Met het kleinste zonnepaneeltje zal je dat ook wel indoor moeten kunnen bijladen :)

8 uur licht met 1Volt, 6mA output en hij is weer vol.

[ Voor 78% gewijzigd door LED-Maniak op 01-05-2015 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

PE4000 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 08:50:
[...]

In de muziekwereld wordt dit wel een zwanenhals genoemd.
Ja haha, installateurs bedoelen daar weer wat anders mee. :P
LED-Maniak schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 19:02:

Na wat rekenen blijkt stroomverbruik van de schakeling maar <5mW per dag te zijn: ((25mA+5mA)*2.7Volt)/3600sec*8secOn*24keer

Dan kan hij zo'n half jaar op één AAA-cell elk uur 8 seconde lang data uitwisselen.
Met het kleinste zonnepaneeltje zal je dat ook wel indoor moeten kunnen bijladen :)

Als je jouw discrete schakelingetje van hierboven gaat gebruiken dan ben ik bang dat je alleen al dankzij lekstroom de verwachte bedrijfsperiode minimaal kunt delen door 2.

Count me in voor een paar van die panelen trouwens. Wil wel wat zwaardere hebben eigenlijk. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Daar gaan we mars niet mee halen nee :+ .

Ik vind die MCP waar ploink gisteren mee kwam echt super tof en zeer lage verbruiksspecs. Dus ik denk dat ik daar voor ga. :)

Ze hebben een hele waslijst met panelen van klein tot groot en je kan ze natuurlijk allemaal parallel en in serie schakelen. Moeten we er wel genoeg bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 11:50

heb je ook rekening gehouden met de stroom die je systeem trekt als het in sleep mode zit? Het zal niet veel zijn, maar het telt toch echt wel mee. en de lekstroom enzo niet vergeten natuurlijk =P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Nee dat zit er niet in. Ik heb wel de verbruiksduur verdubbeld vergeleken de verwachting(4 seconden om wat sensoren te lezen en door te sturen waarvan het sturen echt niet zo lang hoeft te duren).

Zonnepaneel is redelijk over gedimensioneerd.

Het wordt tijd voor een real-life test. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

LED-Maniak schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 20:23:
Daar gaan we mars niet mee halen nee :+ .

Ik vind die MCP waar ploink gisteren mee kwam echt super tof en zeer lage verbruiksspecs. Dus ik denk dat ik daar voor ga. :)

Ze hebben een hele waslijst met panelen van klein tot groot en je kan ze natuurlijk allemaal parallel en in serie schakelen. Moeten we er wel genoeg bestellen.
Mars is vaak wel een requirement, maar over het algemeen bevinden mijn projectjes zich in een bureau - rommeldoos orbit. Dusja. :P

Omdat energie en paneel afmetingen een harde constraint zijn kan je ook nog even kijken naar een MPPT achtige lader. ST heeft dacht ik wel wat in het assortiment, werkelijk geen flauw idee of zo'n topologie rendabel is hoor. Chippie is tof, maar boost is niet noodzakelijk. Photovoltaïsche efficiency is natuurlijk dikke win, mits de cijfers een beetje optellen.

[ Voor 20% gewijzigd door Oyster op 02-05-2015 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
"mW per dag" :?
Dat is een onzinnige eenheid, dus je berekening klopt niet.

Ik heb het net ff zelf uitgerekend en kom op 34 dagen met een AA batterij, slaap verbruik niet meegeteld.

[ Voor 14% gewijzigd door Ploink op 02-05-2015 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff doorsparen nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
(25mA+5mA)*2.7V = 81mW piek verbruik

Ik zou dat omrekenen naar Joules. 1 W = 1J/S; dus 1 mW = 1mJ/s. Dwz zeggen dat jouw systeem 8*81mJ = 648mJ per uur verbruikt. 15552mJ per dag.

Je zou dit kunnen delen door 86400 seconden om een gemiddelde mW te bepalen. Ik zou het eerder interessanter vinden om dan de ruststroom (of bvb zelfontlading batterij) mee te rekenen en bij het aantal mJ op te tellen.

Vervolgens bepaal je hoeveel mJ uit een cel (gemiddeld..) te halen valt, bvb:

2x AA cel in serie. Laten we zeggen gemiddelde spanning van 2.4V, 1800mAh per cel.
2.4V * 1800mAh -> 4320mWh of 15520Joule

15520J / 15.552J/dag = 997 dagen

Dat is een ruwe schatting voor de levensduur. Eigenlijk klopt het niet 100%; want ik gebruik 2 verschillende spanningen bij de batterij en Joule berekening.
Ruststroom is waarschijnlijk niet te verwaarlozen; 1uA @ 2.4V 24/7 is al 207mJ/dag.

Ik heb er een iets grotere hobby van gemaakt ... een powermeter/joulemeter gebouwd die per data pakket de gebruikte energie kan meten:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/207647/Joulemeter.png

[ Voor 9% gewijzigd door Hans1990 op 02-05-2015 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

' een powermeter/joulemeter gebouwd die per data pakket de gebruikte energie kan meten ' :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Hans1990 schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 15:46:
(25mA+5mA)*2.7V = 81mW piek verbruik

Ik zou dat omrekenen naar Joules. 1 W = 1J/S; dus 1 mW = 1mJ/s. Dwz zeggen dat jouw systeem 8*81mJ = 648mJ per uur verbruikt. 15552mJ per dag.
Of in Wh zoals het vaak uitgedrukt wordt voor batterijen, want 1Wh = 3600J. :)

Een AA Alkaline batterij kan 3.9Wh afgeven, iets meer als je hem diep ontlaadt.
Wikipedia: AA battery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Die waarde is puur theoretisch. De nominale spanning is natuurlijk enkel als de batterij nieuw is.
3.9Wh/1.5V = 2600mAh batterij. Dat is ook de maximum die het artikel aangeeft.

Vandaar ik iets magere cijfers pakte.
Sowieso is een complete analyse vrij ingewikkeld; want de 1800mAh is ook vanuitgaande dat je de batterij tot een bepaalde spanning kan gebruiken. Als je circuit bij 2.7V ophoudt (zoals een MRF49XA volgens datasheet zou doen..) is dat natuurlijk flink minder. Ik gebruikte dit project voor zo'n RF modempje, maar gelukkig blijft deze nog werken tot onder 2.0V (weliswaar met verminderde transmit power).
Verwijderd schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 15:49:
' een powermeter/joulemeter gebouwd die per data pakket de gebruikte energie kan meten ' :D
Uit de hand gelopen hobby project.. :+ Volgens mij heb ik al eens een foto in dit topic geplaatst (al 1,5 jaar terug oid), maar toen was de firmware nog niet af.
In de tussentijd zijn er wel wat draadjes en patches bijgekomen, ook omdat ik een andere ADC wilde gebruiken.

Het komt neer op een 16-bit 500ksps ADC die de uitgang van een PGA sampled. De PGA meet over een 10 ohm shunt weerstand de stroom (op uA tot mA vrij kleine spanningen dus) en versterkt deze 1/10/100/1000 x, met een aardige bandbreedte van 50 - 200kHz.

De ADC zit aan een STM32F4 ARM geknoopt, die alle data over 100Mbit ethernet naar een PC stuurt. Dit onderscheidt het van een oscilloscope, die niet alleen flink meer ruis heeft (echter 16-bits ruisvrij haal ik niet; SNR wel rond de 80dB op 500ksps; met oversampling wordt dat beter) maar ook in "waveforms" sampled ipv continu logged.
Is zo'n 11Mbit aan traffic (incl. protocol overhead) om alle ADC gegevens te dumpen :9~

De applicatie vergaart alle ruwe samples, berekent de waarden om naar stromen, en kan over bepaalde tijdsstukken Joules berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wow ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Leuk project Hans, maak je dat opensource? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ploink schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 15:37:
[...]

"mW per dag" :?
Dat is een onzinnige eenheid, dus je berekening klopt niet.

Ik heb het net ff zelf uitgerekend en kom op 34 dagen met een AA batterij, slaap verbruik niet meegeteld.
Beschikbare energie: 1,2V * 2300mAh = 2760mWh
Efficiëntie conversie 70%: 1932mWh totaal beschikbaar

Verbruik: 30mA*2.7V*(8/3600)h = 0,18mWh
1932 / 0,18 = 10733h / 24 = 447 dagen

excl. zelfontlading en ruststroom.

Waar gaat dit fout :?

Als ik die flexibele zonnepanelen mag geloven dan zijn ze zo gevoelig dat ze zelfs binnen nog goed werken en je zoals hierboven gesuggereerd werd inderdaad beter kan zorgen dat je op het optimale punt zit, dus een buck in plaats van een boost converter.

[ Voor 21% gewijzigd door LED-Maniak op 02-05-2015 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

* kom zojuist de oplossing tegen voor een paar euro 8)

[ Voor 157% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2015 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfaleader
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik ga een automatisch deurtje maken voor een kippenkot dat sluit als het donker gaat worden en opent als het terug overdag is (tegen de vossen).

Het plan is om een LDR te gebruiken, een motortje om het deurtje naar omhoog te "takelen", een H brug en 2 reed sensoren voor te zien of het deurtje open en toe is.

Ik heb alleen geen enkel idee welk motortje ik zou moeten kopen. Het zou niet te snel moeten gaan maar toch genoeg kracht moeten hebben voor het deurtje omhoog te takelen en het zo te houden als het in rust is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je een beweging van ca 2 cm mechanisch om kan zetten... zoiets ?

geef je al je kippen een RFID tag dan weet je of ze thuis zijn :+

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2015 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Die OVC3860 chips zijn enkel slave modules Borroz. Audio is gewoon bidirectioneel, maar ze bezitten geen host functionaliteit. Ik heb zo'n dingetje in een T65 geknald. Connect automatisch met mijn mobiele telefoon zodat de T65 (als handset) begint te rinkelen als er wordt gebeld. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oyster schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 19:01:
Die OVC3860 chips zijn enkel slave modules Borroz. Audio is gewoon bidirectioneel, maar ze bezitten geen host functionaliteit. Ik heb zo'n dingetje in een T65 geknald. Connect automatisch met mijn mobiele telefoon zodat de T65 (als handset) begint te rinkelen als er wordt gebeld. 8)
ah ok tnx.. leuk idee, heb hier ook nog zo'n T65

ga het (ook vanuit de eenvoud/kosten) toch maar met zo'n (gepimpt) goedkoop setje doen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Laptop wou niet meer laden. Lader doorgemeten; geeft geen output. Open gehaald en zo'n momentje gehad :)
Afbeeldingslocatie: http://guysgab.com/wp-content/uploads/2013/10/Yep-Thats-The-Engine.jpg

Wat binnen mijn kennis grenzen lag was;
-Checken of alle condensatoren nog dicht zaten
-Andere visuele defecten
-Zekering doormeten; 0.0001 ohm dus prima
-230V kwam netjes binnen
-19V output was er niet, zowel aan het begin als het einde van de kabel.

What's next? Of het troubleshooten niet waard en gewoon een nieuwe halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Maak eens een leuke pica en post hem hier, dan kunnen wij meekijken :)

Meeste adapters zijn fiksbaar. Het ligt meestal aan de in- of uitgangszekering (soldeer de kabel eens los - een intern kortgesloten kabel kan ervoor zorgen dat hij zichzelf uitzet), en anders is de schakel-FET vaak doorgefikt. Is dat het niet, dan is er vrijwel altijd visuele schade (en in een adapter die niet zo knap in elkaar gezet is, is een kapotte FET ook duidelijk zichtbaar).

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
LED-Maniak schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 17:24:
[...]
Beschikbare energie: 1,2V * 2300mAh = 2760mWh
Efficiëntie conversie 70%: 1932mWh totaal beschikbaar

1932 / 0,18 = 10733h / 24 = 447 dagen

excl. zelfontlading en ruststroom.

Waar gaat dit fout :?
Ok je uitkomst klopt inderdaad, maar je gebruik van eenheden in de berekening niet.
Waarom plak je daar een h achter? Het is gewoon een gemiddeld gebruik van 0.18mW.

In je vorige post deed je dit *24h en noemde je het "mW per dag", dus "mW/dag" maar je bedoelde "mW.dag" wat een beetje ongebruikelijke eenheid is.
Omdat ik daarop verder rekende raakte ik in de war en zat er een factor 24 naast |:(

dus 1932mWh / 0.18mW = 10733h
omdat mWh / mW = h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Ploink schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 16:22:
Leuk project Hans, maak je dat opensource? :)
Thanks, heb ik al een keer eerder overwogen; maar meestal ligt het een tijdje stil als ik een probleem tegen kom die ik niet binnen een middag kon debuggen :z (en die zijn er genoeg geweest..)
Daardoor is veel op de achtergrond nog een aardige hackjob.

Zelfs zo erg dat de Windows applicatie nog rommelig door deze reposistory heen staat;
https://github.com/nlhans...horDisplay/tree/pipelined
Het goed multi-threaded maken van de applicatie is nooit gebeurd (dat was de bedoeling van die branch). Niettemin slurpt het programma 60%+ CPU op een i5 3570k vanwege de brake trigger engine, en de slavernij nodig voor een intensity graded display.

De hardware en firmware documenteren is nog een flinke klus, omdat er in de loop van tijd wat wijzigingen zijn geweest buiten de PCB om. Maar ik wil dat eigenlijk wel een keer opknappen; ook omdat ik nu een overzicht heb wat ik nodig heb en wat niet. Ik wil die graag nog een keer uitkleden, omdat er nogal wat "vlucht mogelijkeden" op zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 23:56

Harrie

NederVlaming

Ploink schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 22:10:
[...]

Ok je uitkomst klopt inderdaad, maar je gebruik van eenheden in de berekening niet.

[...]

Waarom plak je daar een h achter? Het is gewoon een gemiddeld gebruik van 0.18mW.

In je vorige post deed je dit *24h en noemde je het "mW per dag", dus "mW/dag" maar je bedoelde "mW.dag" wat een beetje ongebruikelijke eenheid is.
Omdat ik daarop verder rekende raakte ik in de war en zat er een factor 24 naast |:(

dus 1932mWh / 0.18mW = 10733h
omdat mWh / mW = h
De factor 8/3600 is de tijd dat hij per uur aanstaat. 8seconden, oftewel 8/3600 uur per uur. Dat geeft dus inderdaad een mWh verbruik per uur.
Het is misschien wat verwarrend, maar wel juist.

Edit: mWh per uur is natuurlijk weer gewoon mW, het gemiddelde verbruik, zoals jij ook aangaf.

[ Voor 8% gewijzigd door Harrie op 02-05-2015 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Harrie schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 23:35:
[...]

De factor 8/3600 is de tijd dat hij per uur aanstaat. 8seconden, oftewel 8/3600 uur per uur. Dat geeft dus inderdaad een mWh verbruik per uur.

(In zijn eerde post was gewoon de h bij de eenheden vergeten)
8s/3600s = 0.00222 zonder eenheden :P

"mWh verbruik per uur"
Dat is dus mWh/h = mW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ploink schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 22:10:
[...]

[...]

Klopt, maar dat was om even aan te geven wat de resulterende eenheid is en hoe de rekenstap ging.
Harrie schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 23:35:
[...]

Edit: mWh per uur is natuurlijk weer gewoon mW, het gemiddelde verbruik, zoals jij ook aangaf.
(In zijn eerde post was gewoon de h bij de eenheden vergeten)
Dit ^. Blijkbaar voegt het meer verwarring toe dan het wegneemt :+

Resultaat is dus dat ik zelf met 1xAAA batterij een half jaar kan draaien en het zonnepaneel een half jaar de tijd heeft om de batterij weer op te laden. Dat lijkt mij niet zo heel ingewikkeld. :)

Ik denk dat ik het zonnepaneel dan maar ook als lichtsensor gebruik zodat ik de microcontroller kan laten berekenen hoe vaak hij data moet oversturen. Waarschijnlijk krijg ik dan véél meer updates in de zomer dan het minimum van eens per uur. Puur om het overschot weg te branden. :+

http://www.siliconsolar.c...lexible-solar-panel1.html

Dit flexibele mini zonnecelletje levert op zijn optimale vermogen 3Volt, 22mA in volle zon. Ik heb 1/20e ofzo nodig om voldoende stroom te leveren.

Gezien ik met maar één AAA af kan, heb ik dus een buck converter nodig voor 3 -> 1.8Volt om de batterij te laden en een comparator erbij om het optimale vermogenspunt in de zonnecel te houden.

Allemaal goed commentaar hier waar ik veel mee kan! :Y

[ Voor 34% gewijzigd door LED-Maniak op 02-05-2015 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bood vandaag een leuk soldeerstationnetje aan op V&A voor een tweakersprijsje (10,-) in de hoop iemand een plezier te doen die wil beginnen met electronica.
Wordt die advertentie door een 'frontpage admin' verwijderd..
Weet iemand hier onder welke catagorie een soldeerboutje of een pulsgenerator vallen, beide advertenties zijn 'gewist' |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 23:56

Harrie

NederVlaming

Ploink schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 23:41:
[...]

8s/3600s = 0.00222 zonder eenheden :P

"mWh verbruik per uur"
Dat is dus mWh/h = mW
8s/3600s (= duty cycle) om een gemiddelde te krijgen had inderdaad logischer geweest :-)

[ Voor 32% gewijzigd door Harrie op 02-05-2015 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Verwijderd schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 23:50:
Ik bood vandaag een leuk soldeerstationnetje aan op V&A voor een tweakersprijsje (10,-) in de hoop iemand een plezier te doen die wil beginnen met electronica.
Wordt die advertentie door een 'frontpage admin' verwijderd..
Weet iemand hier onder welke catagorie een soldeerboutje of een pulsgenerator vallen, beide advertenties zijn 'gewist' |:(
pff ik zou het gewoon in de v&a feedback navragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sebastius schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 23:59:
[...]
kan dat ? ga ik induiken .. ga ik tot op de bodem uitzoeken want een soldeerboutje van een tientje wissen is NOT DONE !! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Er staan ook arduino's te koop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Hans1990 schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 23:10:
[...]
Thanks, heb ik al een keer eerder overwogen; maar meestal ligt het een tijdje stil als ik een probleem tegen kom die ik niet binnen een middag kon debuggen :z (en die zijn er genoeg geweest..)
Daardoor is veel op de achtergrond nog een aardige hackjob.
Ik ken het probleem. Zo heb ik een compleet digitaal radiolocatie systeem dat stof ligt te verzamelen. Hiermee kun de positie van een ondergrondse zender lokaliseren (of onderwater).

De mijne is echter compleet digitaal met DSP en microcontrollers en heel efficient. Je kan de afstand tot de zender direct van het display aflezen.

Ik heb hem een aantal keer gebruikt in belgie voor het lokaliseren van gangenstelsels. Hij werkt goed, maar het kost nog wat aanpassingen voor het echt af is en dat komt er dan niet van. Probleem is vooral dat het zo exotisch is dat er eigenlijk geen vraag naar is en zelf gebruik ik hem ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sebastius schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 23:59:
[...]
heb jij daar een linkje van.. kan ik weer is niet vinden en ik dit wel op het forum gaan bespreken.
een hele sectie met electronica topics, actieve tweakers en dan een advertentie van een soldeerboutje verwijderen zonder toelichting.. 8)7

@ hieronder.. helemaal onderaan, overheen gekeken.

* inmiddels zijn verwijderd :
- soldeerboutje
- pulsgenerator
- functiegenerator

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2015 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
v&a feedback
1e link in google ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Helemaal onderin de forumlijst van GoT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 23:54
Ploink schreef op zondag 03 mei 2015 @ 00:03:
[...]
Ik ken het probleem. Zo heb ik een compleet digitaal radiolocatie systeem dat stof ligt te verzamelen. Hiermee kun de positie van een ondergrondse zender lokaliseren (of onderwater).

De mijne is echter compleet digitaal met DSP en microcontrollers en heel efficient. Je kan de afstand tot de zender direct van het display aflezen.

Ik heb hem een aantal keer gebruikt in belgie voor het lokaliseren van gangenstelsels. Hij werkt goed, maar het kost nog wat aanpassingen voor het echt af is en dat komt er dan niet van. Probleem is vooral dat het zo exotisch is dat er eigenlijk geen vraag naar is en zelf gebruik ik hem ook niet meer.
Heb een soortgelijk systeem eens op NGC gezien, dat was alleen niet digitaal maar analoog geloof ik?
http://assets.natgeotv.com/Photos/42/106569.jpg
http://natgeotv.com/nl/sinkholes-swallowed-alive

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Ja Ploink, dat is het gevaar van de iets serieuzere en grotere projecten. Ik heb ook nog een half DIY Domotica systeem (waar deze power meter dus weer voor bedoeld was..) slingeren die nog firmware nodig heeft. Het heeft een tijdje terug al "werkende" gedraaid, totdat ik besloot te gaan experimenteren met hogere RF link rates en de RF driver compleet om zeep geholpen heb :z (van interrupt terug naar polling in interrupt)

Daarintegen kan een prutsmiddagje veel productiever zijn. Ik heb gisteren eens wat geexperimenteerd met een dsPIC33FJ16GS502 chip. Deze heeft high-speed ADC, comperators en PWM. De PWM heeft een resolutie van 1.04ns; of een kleine "960MHz" (!). Dit doen ze door een 120MHz interne klok te genereren met 8 phase outputs die bruikbaar zijn voor zeer fijne duty-cycle bepaling.
STM32F33x heeft vergelijkbare peripherals en doet daar nog een schepje boven op; die PWM heeft een resolutie van 217ps "4.6GHz"
Ik heb het getest door een duty cycle jitter van +/- 2ns aan te brengen. Op de Rigol scope waren mooi 2 verschillende flanken zichtbaar. Helaas kon ik +/- 1ns niet meten.. de Rigol scope tijdbasis is ook niet bepaald jittervrij voor zulk werk (draai ook nog oude firmware).

Met de comperators kan je current-limit/fault detection in de hardware laten triggeren en afhandelen. Ik heb gisteren een complementaire N-MOSFET driver aan de 1 PWM pair gehangen en een buck converter er om heen gebouwd. De PWM op 50% gezet (1/2 VCC aan uitgangspanning).
Daar mee haalde ik al ruwweg 90% rendement (uC uitgesloten - die slurpt helaas ~0.16W) @ 1Watt uitgangsvermogen op een breadboardje. Schakelfrequentie 250kHz; daar mee behoud ik circa 12-bits aan duty cycle bepaling.
Ook dead-time en phase adjustment kan de peripheral voor je doen. Het finetunen van dead-time is nog nooit zo simpel geweest O-)

Moet alleen nog iets doen met stroombegrenzing, maar daar heb ik gisteren ook al een LTSpice simulatie voor gedraaid. Ook moet er nog een digitale regeling in; want bij het opstarten wordt er eigenlijk gewoon een LC filter kring opgeladen. Daardoor zie ik nog 40% overshoot bij opstarten. En bij no-load drift de uitgangspanning ook aardig flink uit koers.

Maar ik wil eens kijken hoe robuust & compact schakelende labvoedingetje hier mee te maken is. :+

Deze kerel heeft er laatst ook een DC/DC LED driver mee gebouwd. De rand componenten is vrij simpel. Enkel instellen van de PWM peripheral is een draak met register aantallen.. maar zodra je het door hebt vrij eenvoudig:
YouTube: SDGEE #012 Designing a Constant Current DC-DC LED Driver - Part 1
YouTube: SDGEE #014 Designing a Constant Current DC-DC LED Driver - Part 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 22:48

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Even een noob vraagje.

Stel ik koop deze
en ik heb een 2000mAh lipo batterij (dat is het zelfde als 2Ah) wat dus betekend dat de batterij maximaal een uur lang 2A kan geven voor die op is, 2 uren lang 1A
etc.

Duurt het dan ook +/- 2 uren om de 2Ah batterij op te laden met de 1A lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Waarschijnlijk wel, het duurt iets korter omdat de batterij altijd nog wat restcapaciteit heeft en wat langer omdat li-ion laden niet 100% efficient is. Dat kan je dan tegen elkaar wegstrepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 22:48

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Dank, dus als ik een 4000mAh lipo heb duurt het +/- 4 uren om op te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Jup, neemt gewoon lineair toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Djesse8999 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 08:49:
Een standaard lader begrenst de laadspanning op 4.2V en als de accu deze spanning nadert, dan neemt de laadstroom af, vanwege de interne weerstand van de batterij.
Bij een goedkope 18650 kan dit de laadtijd flink verlengen, maar bij een Lipo verwacht ik dat dit effect niet zo sterk is omdat de interne weerstand heel laag is..
Puch-Maxi schreef op zondag 03 mei 2015 @ 00:21:
[...]

Heb een soortgelijk systeem eens op NGC gezien, dat was alleen niet digitaal maar analoog geloof ik?
Klopt, voor zover ik weet zijn anderen allemaal analoog, meestal gebaseerd op het ontwerp van Brian Pease. Digitaal geeft meer mogelijkheden voor slimme algoritmes.
Er is nog een andere Nederlander met een dergelijk apparaat van eigen ontwerp, maar die ligt ook stof te verzamelen heb ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Djesse8999 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 08:49:
- http://batteryuniversity....ing_lithium_ion_batteries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ploink schreef op zondag 03 mei 2015 @ 00:03:
[...]

kwam laatst dit tegen : SubPos

SubPos is an indoor positioning system that can be used in various environments such as metro lines, shopping malls, carparks, art galleries or conference centers, essentially anywhere GPS doesn't penetrate. SubPos defines an accurate method for subterraneous positioning in different environments by exploiting all the capabilities of Wi-Fi. SubPos Nodes or existing Wi-Fi access points are used to transmit encoded information in a standard Wi-Fi beacon frame which is then used for position trilateration.

moet toch een markt voor zijn denk je dan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Dat doen ze zelfs al in de supermarkt in Nederland ;)

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 03-05-2015 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op zondag 03 mei 2015 @ 11:01:
[...]

kwam laatst dit tegen : SubPos
...
moet toch een markt voor zijn denk je dan :?
Ik vermoed dat ze hier een time of flight (ToF) bepalen met 3 zenders.
Wifi kan door een dun muurtje, maar niet door 40 meter rots heen.

In mijn geval is het een magneetspoel die eigenlijk geen radio signaal uitzend, maar gewoon een oscillerend magneetveld produceert op ca.3kHz. Door het bepalen van de richting en sterkte van de veldlijnen kun je afstand en/of richting bepalen.
In theorie kun je dit uitbreiden met meerdere zenders op verschillende frequenties en een ontvanger die in 3 richtingen tegelijk meet, zodat je een compleet ondergrondse GPS kan bouwen.
Een nadeel van het gebruik van magneetvelden is dat je een vervorming krijgt en dus een onnauwkeurigheid bij grote ijzeren objecten, zoals betonijzer in gebouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ploink schreef op zondag 03 mei 2015 @ 11:41:
[...]

In theorie kun je dit uitbreiden met meerdere zenders op verschillende frequenties en een ontvanger die in 3 richtingen tegelijk meet, zodat je een compleet ondergrondse GPS kan bouwen.
Een nadeel van het gebruik van magneetvelden is dat je een vervorming krijgt en dus een onnauwkeurigheid bij grote ijzeren objecten, zoals betonijzer in gebouwen.
nou heb ik wel is gehoord dat er al een dergelijk amerikaans 'netwerk' ligt op de zeebodem .. O-)

een ander gerucht is dat er al heel lang 'onderzee drones' rondvaren.. die op die manier wel aangestuurd kunnen worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2015 11:54 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 113 Laatste