Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 22:48

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Weet iemand een goede (Ebay) link voor stripboard ?
deze is namelijk te groot.

Ik zoek echt meer iets al dit maar dan wel met lijnen en geen puntjes.
Ik maak toch niet zulke moeilijke circuits dus heb ik liever 10 kleine dan 2 grote stripboards ;)

Als ik een dremel zou hebben zou ik een stel grote kunnen kopen en dan die op maat dremelen (is dat wel een werkwoord :') ), maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 11:50
Djesse8999 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:25:
Weet iemand een goede (Ebay) link voor stripboard ?
deze is namelijk te groot.

Ik zoek echt meer iets al dit maar dan wel met lijnen en geen puntjes.
Ik maak toch niet zulke moeilijke circuits dus heb ik liever 10 kleine dan 2 grote stripboards ;)

Als ik een dremel zou hebben zou ik een stel grote kunnen kopen en dan die op maat dremelen (is dat wel een werkwoord :') ), maar helaas.
op een scherpte tafelrand neerleggen en afbreken. Gaat best goed met gaatjes of stripboards. Een grote papier snijder( met zon groot hakmes) werkt ook erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

lordprimoz schreef op woensdag 15 april 2015 @ 15:00:
[...]

op een scherpte tafelrand neerleggen en afbreken. Gaat best goed met gaatjes of stripboards. Een grote papier snijder( met zon groot hakmes) werkt ook erg goed.
Dus het stripboard zou dan niet breken, daar ben ik dan namelijk bang voor :X (niet dat het duur is, maar is gewoon zonde en dan moet ik weer op een nieuw stripboard wachten)

Vraag nummer 2: Als ik een laser diode driver op basis van een LM317 zou bouwen zou ik deze dan ook op 5V kunnen aansluiten, of zou ik daarvoor een ander moeten gebruiken? (in de tutorials zie ik altijd >6 volt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Djesse8999 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 15:03:
[...]

Dus het stripboard zou dan niet breken, daar ben ik dan namelijk bang voor :X (niet dat het duur is, maar is gewoon zonde en dan moet ik weer op een nieuw stripboard wachten)

Vraag nummer 2: Als ik een laser diode driver op basis van een LM317 zou bouwen zou ik deze dan ook op 5V kunnen aansluiten, of zou ik daarvoor een ander moeten gebruiken? (in de tutorials zie ik altijd >6 volt)
nee hoor, als je er maar voor zorgt dat je alle gaatjes langs de rand van een rand hebt. Je kant je pcb dus helaas niet schuin afbreken. Hij breekt altijd op de gaatjes. Als je voorzichtig bent kan je met een zijknip tang ook wel knippen. Dan is de kans op breken alleen wel hoger.

Moet je 5v uit de lm317 krijgen? Dan heb je inderdaad meer als 6v nodig. Er zit namelijk een diode in waar je spanningsverlies mee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

lordprimoz schreef op woensdag 15 april 2015 @ 15:14:
[...]

nee hoor, als je er maar voor zorgt dat je alle gaatjes langs de rand van een rand hebt. Je kant je pcb dus helaas niet schuin afbreken. Hij breekt altijd op de gaatjes. Als je voorzichtig bent kan je met een zijknip tang ook wel knippen. Dan is de kans op breken alleen wel hoger.

Moet je 5v uit de lm317 krijgen? Dan heb je inderdaad meer als 6v nodig. Er zit namelijk een diode in waar je spanningsverlies mee hebt.
Ik kan dus wel gewoon een TIP120 gebruiken om via de Arduino de driver te schakelen neem ik aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
tenzij je meer als 60v en 5A nodig hebt voor dat ding zal het wel goed gaan xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:32

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

lordprimoz schreef op woensdag 15 april 2015 @ 15:00:
[...]

Met een mes en een metalen lat even de breuk over de gaatjes insnijden, dan maak je de kans op een rechte breuk groter.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
memphis schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:21:
Nee, LED lampen kunnen niet overweg met gewone dimmers. Je moet allereerst kijken of de lamp wel dimmers ondersteund en dan heb je een speciale dimmer nodig dat samenwerkt met halogeen en LED.
Dat heeft hij dus al gecontroleerd, op de foto uit de link staat "Dimmable LED driver by leading or trailing edge dimmers". Je hebt gelijk dat de meeste led lampen niet gemaakt zijn om te dimmen, maar deze driver dus wel.

Hier staat
For an increased chance of compatibility, trailing-edge dimmer switches tend to work better with the capacitive load of an LED driver.
Nederlandse uitleg van een webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
lordprimoz schreef op woensdag 15 april 2015 @ 15:14:
[...]

Heb ik ook vaak zo gedaan. Het Pertinax (dat bruinige PCB materiaal) knipt en breekt veel gemakkelijker dan glasvezel printen.
Als je hem op de rand van een tafel breekt, leg er dan een stevig boek oid bovenop, zodat een rij gaatjes net op de rand zit van boek en tafel, dat is dan het breekpunt. Indien hij breekt terwijl het koper nog niet door is, gewoon een paar keer vouwen tot het koper ook breekt.

Een zijknip tangetje werkt goed voor het knippen van kleinere stukjes, tot een lengte van zo'n 10 gaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:30
RobV schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 13:52:
[...]

EDIT: Ok ik heb dus even naar het filmpje gekeken, het enige dat hij doet is een ZIF socket op een breakout boardje monteren. De programmer zelf is al apart ingekocht. Pasta met de hand aanbrengen.. en een paar schroefjes aandraaien.... 8)7
En ik vermoed eerlijk gezegd dat het breakout bordje zelf ook niet van zijn hand komt, en dat was eigenlijk mijn vraag... Of er iemand dat al eerder gezien had (om dan vervolgens de originele eigenaar in te lichten, zoals ik met zijn vorige project gedaan heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Self-powered Camera than Doesn’t Need Batteries and Runs Forever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik heb een TS20P05G uit een keramische kookplaatcircuit gesloopt en wil deze gebruiken om netstroom gelijk te richten. Volgens mij moet dat best kunnen met deze gelijkrichter, maar ik zou het waarderen als jullie dat even konden bevestigen.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:41
Ja, dat kan.

Waarom ga je netspanning gelijkrichten?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Niet online
Coilgun. Maar maak je maar geen zorgen, komt nog een variabele AC transformator tussen waarmee ik de spanning naar zo'n 100v zal brengen. Daarnaast is het onder toezicht.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Laatst online: 25-08 12:49
Ken je dat? Dat je je microchips zo zat bent, dat je Arduino's koopt? Nee? Ik wel. En sinds vandaag mag ik mij dus ook de trotse eigenaar van 2 Pro Micro's noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ken je dat? Dat je Arduino's zat bent en naar ARM controllers gaat? :+

Veel te high level dat arduino taaltje(al heeft ARM daar door zijn mogelijkheden hier en daar ook wat last van).

[ Voor 25% gewijzigd door LED-Maniak op 17-04-2015 22:20 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik denk niet dat high-level het echte probleem bij Arduino is, je kan hem ook gewoon in C programmeren, en er zijn ook high level dingen voor ARM. (Javascript of een M4 MCU draaien :'( ). Maar met ARM heb je wel direct een heel bereik aan MCUs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Het probleem is vooral dat je een low power MCU hebt, waar nog een layer met libs overheen gaat en je totaal geen idee hebt wat je code nu werkelijk doet, maar wel relatief traag is en je nooit het uiterste uit de atmel gaat halen.

De ARM die ik de laatste tijd gebruik(LPC1343, STM32) kosten vrijwel hetzelfde als een zware 8-bit atmel maar geeft je een hoop meer mogelijkheden. Nadeel wel dat het wel weer een slag complexer is voordat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Ik vind het gewoon makkelijker. Het moet wel een hobby blijven

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Mijn "probleem" momenteel is dat iets gewoon met eigen code niet werkend krijg, terwijl er 100.000 Arduino libs voor zijn. En ik ben er inmiddels weken mee bezig, dus stapje terug naar werk wat velen al gedaan hebben, kijken of ik het zo wel voor elkaar krijg en dan weer terug proberen te komen naar het kale C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Het zit hem er vooral in dat aan het direct aanspreken van dingen als poorten, timers of externe chips een bepaalde logica heeft.

Als ik met een nieuwe chip bezig ga, dan schrijf ik altijd eerst uit wat de volgorde is waarin iets moet gebeuren. Dat haal je uit de datasheet of je spiekt bij een bestaande lib. Heb je het uitgeschreven dan is de rest eenvoudig. Het is niet dat er 10 processen parallel lopen dus eerst goed opschrijven of een flowchart maken help daar goed bij.

Dan weet je wel meteen hoe een en ander aangesproken en aangestuurd wordt. Het lukken om een nieuwe chip of nieuwe techniek aan te sturen(en dit zelf uitgevogeld hebben) geeft mij dan weer voldoening.

Mocht je ergens niet uitkomen dan zijn er altijd wel mensen die je kunnen helpen. :)

[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 18-04-2015 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
LED-Maniak schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 20:42:
Mocht je ergens niet uitkomen dan zijn er altijd wel mensen die je kunnen helpen. :)
Pizza_boom is een bekende in De μC programmers Kroeg :)
Mensen zijn daar inderdaad behulpzaam, maar het blijft lastig om de fout in de software en/of hardware van een ander te spotten.
Als ik ergens zelf niet uit kom dan laat ik het gewoon een paar dagen liggen en begin dan weer met een frisse blik of zelfs met een schone lei en dan lukt het meestal wel. En als het dan echt niet lukt dan flikker je alles weg en dan probeer je het met andere hardware of een andere programmeertaal helemaal opnieuw :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Klopt :P Laten liggen en later weer oppakken al eens gedaan.
En als het dan echt niet lukt dan flikker je alles weg en dan probeer je het met andere hardware of een andere programmeertaal helemaal opnieuw :D
Dat is waarom ik nu Arduino's gehaald heb. Meer gebruikers/programmeurs, veel libs en eens wat anders, qua taal (alhoewel, Arduino is toch C based?) en andere hardware: Atmel ipv Microchip.
LED-Maniak schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 20:42:
Het zit hem er vooral in dat aan het direct aanspreken van dingen als poorten, timers of externe chips een bepaalde logica heeft.

Als ik met een nieuwe chip bezig ga, dan schrijf ik altijd eerst uit wat de volgorde is waarin iets moet gebeuren. Dat haal je uit de datasheet of je spiekt bij een bestaande lib. Heb je het uitgeschreven dan is de rest eenvoudig. Het is niet dat er 10 processen parallel lopen dus eerst goed opschrijven of een flowchart maken help daar goed bij.
De PIC16F1459 heb ik inmiddels dusdanig door, dat ik het al I2C (master en slave), PWM en SPI master uitgehaald heb. Asynchrone communicatieprotocollen ken ik nog niet, dus kan ik er ook nog niet uithalen.
Dan weet je wel meteen hoe een en ander aangesproken en aangestuurd wordt. Het lukken om een nieuwe chip of nieuwe techniek aan te sturen(en dit zelf uitgevogeld hebben) geeft mij dan weer voldoening.

Maar als het week na week na week niet lukt, geeft dat (mij althans) frustratie. En dat er goedwillenden zijn, dat is bekend. Maar fouten vinden bij een ander, zeker als je niet met die specifieke materie bekend bent, is zo ontzettend moeilijk.

[ Voor 52% gewijzigd door Pizza_Boom op 18-04-2015 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Daarom dus per handeling die je wilt doen een comment erbij zetten! Dan zien we meteen wat je wilt doen en met welke logica, wat het makkelijker maakt om de lek in de code te vinden! :)

In het begin kan je dat bij elke regel code zetten. Dan stamp je het er wel in.

Ik zal eens vaker in de µC kroeg kijken ;)

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 18-04-2015 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Omdat niet alles makkelijk is, en omdat je soms je veel-te-technische-verhaal-gewoon eens tegen iemand aan moet houden (anders dan je kennissen die d'r geen verstand van hebben), heb ik besloten om as. dinsdag maar eens bij de locale hackerspace langs te gaan.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Leuk! :) Schijnt hier in Enschede er ook een(of twee?) te zitten, helaas nog geen reden kunnen bedenken om er heen te gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
LED-Maniak schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 21:49:
Leuk! :) Schijnt hier in Enschede er ook een(of twee?) te zitten, helaas nog geen reden kunnen bedenken om er heen te gaan :+
Iets met 'af en toe naar buiten en andere mensen tegenkomen' of zo.. (voor mij dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

https://tkkrlab.nl/ vermoed ik? Zelf ook nog nooit geweest :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ik ben donderdag voor het eerst bij het Alkmaarse Fablab langs geweest. Was ook wel geinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Pizza_Boom schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 21:36:
Dat is waarom ik nu Arduino's gehaald heb. Meer gebruikers/programmeurs, veel libs en eens wat anders, qua taal (alhoewel, Arduino is toch C based?) en andere hardware: Atmel ipv Microchip.
Was meer in het algemeen bedoeld, met in mijn achterhoofd een trauma van lang geleden. Voor 500 gulden had ik MS Visual C++ gekocht omdat de SDK van een stuk rammelend hardware ook in die taal geschreven was. Na enkele weken in horror en afschuw had ik de miskoop van de eeuw in de kast geflikkerd om er nooit meer naar om te kijken. Destijds was dat echt een partij braaksel en ben toen lekker verder gegaan met Delphi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
[noobmodus]Jeej. Ik heb een knipperled op de Arduino[/noobmodus] :o :*) :+
RobV schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 21:53:
[...]

Iets met 'af en toe naar buiten en andere mensen tegenkomen' of zo.. (voor mij dan)
*Zonlicht* Dat brandt! :X :P :P
Ploink schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 23:36:
[...]

Was meer in het algemeen bedoeld, met in mijn achterhoofd een trauma van lang geleden. Voor 500 gulden had ik MS Visual C++ gekocht omdat de SDK van een stuk rammelend hardware ook in die taal geschreven was. Na enkele weken in horror en afschuw had ik de miskoop van de eeuw in de kast geflikkerd om er nooit meer naar om te kijken. Destijds was dat echt een partij braaksel en ben toen lekker verder gegaan met Delphi.
De PICkit 3 was geen 500 euro, maar toch ook wel een flink bedrag (voor zo'n eigenlijk slecht werkend product). En later kwam ik erachter dat je door een paar truckjes toe te passen met je PICkit 2 ook de chipjes aan kan sturen die ik gebruik, maar waar ik volgens Microchip een pickit 3 voor nodig heb. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
c++ is op zich nog wel een mooie taal, maar die Windows MFC SDK was echt een foeilelijk drama van preprocessor macros en pointergekloot. Verwar de taal niet met de sdk. Je kunt best 'mooi' programmeren op arduino en nog efficient blijven ook maar dat benodigt wat ervaring helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Okee, dit is heel erg. Ik zit hier nu serieus te genieten van 2 LED's waarvan de een een knipperfrequentie heeft van 1s en de ander van 0,5s. Blij als een kind, terwijl ik dit op de PIC kinderspel vind.

Eigenlijk best nog lange code zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
uint8_t x;
void loop() {
PortB = x++;
delay(500);
}

Best kort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Voorbeeld programma aangepast maakt dit?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
  /*
  Blink
  Turns on an LED on for one second, then off for one second, repeatedly.

This example code is in the public domain.
 */

// Pin 9 has an LED connected on most Arduino boards.
// give it a name:
int led1 = 9;
int led2 = 8;

// the setup routine runs once when you press reset:
void setup() {                
  // initialize the digital pin as an output.
  pinMode(led1, OUTPUT);
  pinMode(led2, OUTPUT);  
}

// the loop routine runs over and over again forever:
void loop() {
  digitalWrite(led1, HIGH);   // turn the LED on (HIGH is the voltage level)
  digitalWrite(led2, HIGH);
  delay(500);               // wait for a second
  digitalWrite(led2, LOW);
  delay(500);
  digitalWrite(led2, HIGH);
  digitalWrite(led1, LOW);    // turn the LED off by making the voltage LOW
  delay(500);               // wait for a second
  digitalWrite(led2, LOW);
  delay(500);
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Niks mis mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Probeer hem nu eens zonder pinMode en digitalWrite lib te schrijven(zijn twee regels code! Hint: DDRB & PORTB) en vergelijk dat eens met de libs:
//Port B pin 0 uitgang maken.
DDRB |= (1 << PB0);

//Pin hoog!
PORTB |= (1<< PB0);

//Pin laag!
PORTB &= ~(1<< PB0);
Dat is alles.

Ik probeer nu over USB 400kB over te sturen om door een microcontroller naar een flash geheugen chip weg te schrijven. Ding loopt steeds vast maar dat blijkt dus achteraf een c# windows issue te zijn. Kostbare uurtjes verstookt :X

[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 19-04-2015 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
het tkkrlab zit in enschede ja. Je mag natuurlijk gewoon een keer komen kijken =P
Dinsdag avond is het vaak het drukste.

[ Voor 6% gewijzigd door lordprimoz op 19-04-2015 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Is er hier iemand die ervaring heeft met WAV files afspelen?

Ik heb drie files aangemaakt met audacity:
8-bit unsigned
8-bit signed
16-bit signed

De eerste twee spelen goed af. Ik heb unsigned nodig dus met een conversie werkt het. De laatste werkt echter totaal niet als ik een vergelijkbare conversie op 16-bits niveau doet.

Zit er een andere bit-volgorde in 16-bits WAV files(ik ga uit van MSB-LSB highbyte-lowbyte)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Beste LED-Maniak. Wat gebruik je om je files af te spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
LED-Maniak schreef op zondag 19 april 2015 @ 15:00:
Zit er een andere bit-volgorde in 16-bits WAV files(ik ga uit van MSB-LSB highbyte-lowbyte)?
"WAV files always have little-endian byte order" ;)
http://wiki.audacityteam.org/wiki/WAV
En volgens wikipedia is 16bit data ook signed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:53

OcGuru

Giulietta Qv

Nog mensen hier ervaring met el cheapo hetelucht stations?

Zit een beetje je twijfelen tussen een
Aoyue 852 (100eur)
Atten 858D+(50eur).

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
OcGuru schreef op zondag 19 april 2015 @ 21:34:

Aoyue 852 (100eur)
Atten 858D+(50eur).
Ik heb een Aoyue 852 staan en die bevalt mij prima. Ik gebruik hem om SMD mee te solderen (met stencil en paste) en voor rework. Ik moest wel even leren om de air flow laag te houden en de goede nozzle te gebruiken omdat anders je 0603 weerstandjes weggeblazen werden. :D Gelukkig kreeg ik verschillende nozzles bij de Aoyue dus hoefde ik die er niet achteraf bij te kopen. Je kunt hem waanzinnig hard laten blazen ik kan me niet voorstellen waarvoor je dat nodig zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
De manier om mannelijk je haar te fohnen >:)

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Kunststof lassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Krimpkous krimpen gaat er overigens fantastisch mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hulsebosch
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-07-2024
Zelfbouwprojectje

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000604936.jpeg

Voor ik hier iets meer eer krijg dan ik verdien; de elektronica is gewoon een bouwpakket. Wordt geleverd zonder de nixiebuisjes. Die zijn van het type IN-4 en heb ik via eBay in Oekraïne op de kop weten te tikken.

De kast heb ik zelf ontworpen en is via een laser cutter 'gezaagd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuke klok !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hulsebosch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

OcGuru schreef op zondag 19 april 2015 @ 21:34:

Aoyue 852 (100eur)
Atten 858D+(50eur).
Ik heb pasgeleden een YouYue 858D+ gekocht. Kostte geloof ik iets van ~€40 euro €39,91, werd geleverd met een setje nozzles zoals alle andere. Maar wat dit ding zo mooi maakt is dat je er een Atmel ATMEGA168 (DIP variant) in kan prikken met je eigen firmware. Standaard heeft het ding namelijk nogal de neiging om de target temp een flink stuk voorbij te schieten bij het opwarmen. Er is echter een zekere duitser (geloof ik) die een firmware geschreven heeft met een fatsoenlijke PID loop.

eBay: http://www.ebay.nl/itm/151483046365

[ Voor 3% gewijzigd door C.44 op 20-04-2015 14:53 . Reden: Linkje toegevoegd, prijs aangepast ]

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je zelf een laser cutter waarmee je zoiets kan maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hulsebosch
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:08:
[...]
heb je zelf een laser cutter waarmee je zoiets kan maken ?
Nope, maar er zijn in het land diverse fablabs waar je gebruik kunt maken van een laser cutter. Zie http://fablab.nl/

In Vlaanderen zijn er vergelijkbare initiatieven. Er zijn inmiddels ook genoeg commerciële partijen die iets in voor je kunnen snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
leuk klokje, laser snijden is echt super chill om snel behuizingen etc voor projecten te maken. Enige issue wat ik heb hiermee is dat alles wat gelaserd is(vooral als er veel lijm in het hout zit) ongelooflijk vies ruikt. En ook erg lang zo blijft ruiken.

het lijkt erop dat je dat al gedaan hebt, maar ik zou het hout dus gelijk een coating geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Na het snijden inderdaad direct de randen van het hout afnemen met een vochtige doek en daarna eventueel opschuren. Dan goed luchten en hopen dat de stank weg gaat. Meestal wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

* hier stond iets van humor :+

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2015 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Paul Hulsebosch schreef op maandag 20 april 2015 @ 13:01:
De kast heb ik zelf ontworpen en is via een laser cutter 'gezaagd'.
Zo te zien had je last van bitrot in je CAD file, linksonder zijn er allemaal bits weg gevallen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
RobV schreef op zondag 19 april 2015 @ 17:50:
Beste LED-Maniak. Wat gebruik je om je files af te spelen?
Een ARM met wat dataflash geheugen. Het is niet heel spannend verder maar het lijkt inderdaad er op dat het onderstaande zou kunnen zijn!
Ploink schreef op zondag 19 april 2015 @ 18:01:
[...]

"WAV files always have little-endian byte order" ;)
http://wiki.audacityteam.org/wiki/WAV
En volgens wikipedia is 16bit data ook signed.
Heel goede suggestie :) . Ik ga er eens mee pielen ;)

Jeuj het werkt! *O*
Ik heb wel last van een clippend signaal(kraken in de speaker). Als ik de data één bit naar rechts schuif, dan is het kraken weg, maar direct ook een stuk minder luid!

Dus of mijn versterking is te sterk, of ik doe iets fout met 2x8-bit data naar 1x16-bit signed naar 2x8-bit unsigned..

Dit doe ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
unsigned int low = ReadNextFromWAV();
unsigned int high = ReadNextFromWAV() <<8 | low;

high = (high ^ 0x8000);

LPC_TMR16B1->MR0 = 255 - (high >>8);
LPC_TMR16B1->MR1 = 255 - (high & 0xFF);

1. Eerst low byte (little endian blijkbaar..)
2. High byte toevoegen
3. Van 16-bit signed naar 16-bit unsigned door sign bit te flippen(klopt dat wel?!)
4. Uitpoepen op tweemaal 8-bit PWM(inverse output!)

[ Voor 37% gewijzigd door LED-Maniak op 20-04-2015 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hulsebosch
Ploink schreef op maandag 20 april 2015 @ 18:35:
[...]

Zo te zien had je last van bitrot in je CAD file, linksonder zijn er allemaal bits weg gevallen :+
Met die nixie-buisjes is de klok natuurlijk back to the future gegaan en daarbij zijn wat bits in het wormgat blijven hangen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hulsebosch
lordprimoz schreef op maandag 20 april 2015 @ 17:18:
leuk klokje, laser snijden is echt super chill om snel behuizingen etc voor projecten te maken. Enige issue wat ik heb hiermee is dat alles wat gelaserd is(vooral als er veel lijm in het hout zit) ongelooflijk vies ruikt. En ook erg lang zo blijft ruiken.

het lijkt erop dat je dat al gedaan hebt, maar ik zou het hout dus gelijk een coating geven.
Ja, schuren (wat hier nog niet meeviel, met al die vierkantjes) en daarna beitsen. Dat was althans mijn remedie.

Of ander materiaal gebruiken. Met plexiglas heb je nergens last van :)

[ Voor 6% gewijzigd door Paul Hulsebosch op 20-04-2015 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
LED-Maniak schreef op maandag 20 april 2015 @ 20:09:
3. Van 16-bit signed naar 16-bit unsigned door sign bit te flippen(klopt dat wel?!)
Jij denkt aan one's complement, maar voor zover ik weet gebruikt elke CPU/MCU two's complement.
o wacht klopt toch wel wat je zegt denk ik, het is al laat...

[ Voor 24% gewijzigd door Ploink op 21-04-2015 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik heb een 16-bit unsigned versie gemaakt en dit ook doorgevoerd naar de PWM, wat dezelfde resultaten geeft: Goed verstaanbaar maar kraken als er veel, luid geluid is. Een bit minder en het geluid is helder, dus waarschijnlijk is het met de conversie op de computer niet goed gegaan.

Als ik two's complement over de data doe dan krijg je helemaal vreemde dingen.. Dus dit zal wel kloppen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
LED-Maniak schreef op maandag 20 april 2015 @ 20:09:
[...]

Een ARM met wat dataflash geheugen. Het is niet heel spannend verder maar het lijkt inderdaad er op dat het onderstaande zou kunnen
ik bedoelde meer hoe je de cpu aan een speakertje had gehangen, de hardware dus..

Heb je geen 'voorbeeldgeluidje' van een tutorial of zo waarvan je zeker weet dat het goed is?

[ Voor 64% gewijzigd door RobV op 21-04-2015 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
De schakeling is een LM386 aan twee PWM uitgangen(zelfde timer) met low pass filter er voor en een adder om de twee uitgangen samen te voegen.

Helaas heb ik geen voorbeeld WAV files om te gebruiken. Het probleem is dat ik op een afwijkende frequentie(18.75kHz) zit voor generatie van het signaal. Dan moet je net een file vinden die ook ook op die frequentie is gesampled.

8-bit(met dus maar een PWM uitgang) geeft geen gekraak dus wie weet loopt het high en low deel van het signaal niet geheel in sync.

Eigenlijk moet ik het gewoon aan een scope hangen om te zien hoe het signaal er uit komt.. Misschien toch maar weer over denken om een rigol aan te schaffen... :)

[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 21-04-2015 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Nou ben ik geen audiofiel, maar probeer gewoon zo'n sample file, in elk geval om te controleren of het zonder gekraak overkomt. Het enige wat je gaat merken is dat het vertraagd dan wel versneld afgespeeld wordt (dan heb je gelijk een leuke speelgoedje om een Toontje Hoger Toontje Lager spelletje te maken). Hoe dan ook, door zo'n voorbeeldfile te pakken weet je in elk geval of je aansluitingen en je software goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Of genereer softwarematig een triangel signaal en kijk of je dat wel zuiver reproduceert met de PWM schakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
50x 0603 SMD 2.5mA fuses besteld, dit binnen gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://www.evernote.com/shard/s308/sh/a95d6bea-08cd-450a-9d26-d23bcaa464fd/456eef692a10e1145ebc62a771d88daf/deep/0/Movie-Recording.png

Nou weet ik niet veel van componenten af, maar dit lijkt mij geen fuse maar een 0Ω weerstand. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Het is wel typisch voor een fuse dat er een hap uit de contactjes is.
Anders even met de labvoeding eentje opblazen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ploink schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 17:04:
Het is wel typisch voor een fuse dat er een hap uit de contactjes is.
Anders even met de labvoeding eentje opblazen :)
Het valt me ook op dat de '0' in negatief staat, dan doe je bij een 0Ω ook normaal niet toch? Het ziet er wel significant anders uit dan wat ik besteld heb (jaja, ebay voortaan niet meer doen).

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/NTM3WDU1MA==/z/JBUAAOSw7NNUAYPJ/$_1.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
RobV schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 17:16:
[...]

Het valt me ook op dat de '0' in negatief staat, dan doe je bij een 0Ω ook normaal niet toch?
Niet dat ik weet...

Ah kijk eens :Y)
Afbeeldingslocatie: http://g03.s.alicdn.com/kf/HT1H7E5FhdoXXagOFbX0/220573530/HT1H7E5FhdoXXagOFbX0.jpg?size=52984&height=386&width=605&hash=b763220db665111eafd214afdb2f4f4e

ps: zou ik wel even testen of dan echt 2.5mA is of 2.5A.... of bedoelde je ook 2.5A? ;)
Een korte zoektocht leert ook dat verschillende fabrikanten een verschillende marking hebben, is dus niet gestandaardiseerd blijkbaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Ploink op 21-04-2015 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Een fuse van 2,5mA, zou dat uberhaupt bestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

RobV schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 16:49:
Nou weet ik niet veel van componenten af, maar dit lijkt mij geen fuse maar een 0Ω weerstand. Klopt dit?
Dus gewoon een draadje :P

Bestaat dat uberhaupt wel een 0ohm weerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mcDavid schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 18:11:
Een fuse van 2,5mA, zou dat uberhaupt bestaan?
Dat zoeken we op :)
http://nl.farnell.com/smd-fuses
Gaat niet lager dan 50mA.
De 0603 begint bij 200mA.
Djesse8999 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 18:18:
[...]

Dus gewoon een draadje :P

Bestaat dat uberhaupt wel een 0ohm weerstand?
Eh, het is natuurlijk geen supergeleider bij kamertemperatuur ;)
Een 0Ω SMD weerstand wordt inderdaad gewoon als draadbrugje of jumper gebruikt.

[ Voor 60% gewijzigd door Ploink op 21-04-2015 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Hey jongens, ik zit nu op mobiel, dus quoten is een drama, maar Ploink, mcDavid, Djesse alle superbedankt, ook voor die tabel. Het gaat inderdaad om een 2.5A fuse. Het lijkt dus te kloppen met een code O(otto) (niet 0/zero).

[ Voor 4% gewijzigd door RobV op 21-04-2015 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

Iemand misschien een idee:
Als ik met avr-gcc en de macro PSTR text in code boven de 64k plaats, breekt alles.

Ik wil graag:
C:
1
printf_P(PSTR("Hoi, ik ben een konijn\n"));

Is er een (nette) manier om dit op 128k devices te laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

waarom... gebruik je PSTR in gcc? Ben je aan het porten vanuit IAR?

Als je die string definieert als PROGMEM, bedenkt gcc automatisch dat hij een long call moet doen en zou dit gewoon moeten werken.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Ik had vandaag een opgave met Natuurkunde: Een gezin verbruikt gemiddeld 4000KwH per jaar, hoeveel stroom komt er gemiddeld binnen.

Kan je dit wel berekenen of mis ik nu iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
P = U * I

P weet je, U weet je ook. I is wat je moet berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tuurlijk kan dat. Grofweg gemiddeld zeker wel. V*A=P, van kwh naar watts gaan is ook simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

4000KWH / 365 = +/- 11 KWH per dag

Of denk ik nu weer verkeerd :/

Ik snap het stukje KWH per jaar niet helemaal, je hebt toch de hoeveelheid uren nodig om van KWH naar KW te gaan?

[ Voor 24% gewijzigd door Djesse8999 op 23-04-2015 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nee :) nou ja wel natuurlijk maar je hebt de uren al :)

[ Voor 80% gewijzigd door sebastius op 23-04-2015 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Een kWh is gelijk aan 3.600.000 Joule, 1 Joule is gelijk aan 1W/s, dat gedeelte snap ik.

Ik weet alleen niet hoe je de hoeveelheid ampere die gemiddeld binnen komt moet berekenen.

Het enige gegeven was 4000kWh per jaar (en je moest zelf weten dat dat de spanning gemiddeld 230V was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 12:48
Je eerste stap was goed, 4000 kWh per jaar betekent 4000/365 kWh per dag.

Als je nu naar kW wil (gemiddeld), heb je het aantal uren nodig, zoals je zelf al zei. Maar, hoeveel uren zitten er in een dag? Daarna kan je naar de I.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Ohja :F

Dank voor de hulp, rest van de toets ging wel goed dus vast wel mooi cijfer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik neem dan aan dat de vraagstelling die je geplaatst hebt niet geheel overeenkomt als in de toets.

Weer met PWM audio/DAC aan de slag.

Onderste is origineel(raw data), bovenste is output na LM358:
Afbeeldingslocatie: http://s4.postimg.org/z5z978vel/Untitled.png

Zoals je ziet zitten er allemaal dippen in. Waar zou dit vandaan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

LED-Maniak schreef op donderdag 23 april 2015 @ 18:33:
Ik neem dan aan dat de vraagstelling die je geplaatst hebt niet geheel overeenkomt als in de toets.
De vraagstelling komt wel overeen met de toets (als in de zelfde dingen gegeven en gevraagd), verhaaltje weet ik zo niet meer uit mijn hoofd, maar dat was onnodig (Jan kijkt op zijn energierekening en vraag zich af...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Bij "hoeveel stroom komt er binnen" denk ik aan I of A, niet P. Want dan zou er moeten staan "welk gemiddeld vermogen wordt er per dag afgenomen"... of per half jaar of per week.

Bovenstaande signaal lijkt overigens direct zo uit de microcontroller te komen?!

Exact op elke golf dipt hij opnieuw. Het is dus herhaalbaar. Dan zou je denken dat het ergens uit de PWM generatie komt..

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 23-04-2015 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
LED-Maniak schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 09:26:
Eigenlijk moet ik het gewoon aan een scope hangen om te zien hoe het signaal er uit komt.. Misschien toch maar weer over denken om een rigol aan te schaffen... :)
Ik dacht gelezen te hebben dat je in enschede woont, je mag best wel keertje langskomen om na te meten met mijn rigol scope =P

Heb je de datasheet een beetje gevolgd voor filtering en bypass caps enzo? Misschien dat je issues daardoor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hi electronica specialisten,

zit met een probleem, wil een schakelingetje nabouwen en heb maar een half schema.
het betreft een Pololu Pushbutton Power Switch LV - https://www.pololu.com/product/751
heb zelf amper ervaring met mosfets vandaar deze vraag hier.

dit is het schema, het latch gedeelte is dus niet uitgewerkt.
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/6iw1aw8y9/pololu_lv2.jpg

uiteindelijk is de bedoeling dat een RTC(3231) op bepaalde tijden (of een datum) deze switch aanzet en zodoende een ESP van spannining voorziet die dan boot.
na gedane zaken zet de processor de switch weer om en schakelt zichzelf daardoor geheel uit.

ik heb in voorraad de fairchild FDS4465 P-Channel 1.8V Specified PowerTrench® MOSFET
die wordt ook gebruikt op dat Pololu bordje.

kan iemand mij helpen aan de hand van deze foto een schema te schetsen cq componenten te herkennen ?
of wellicht heeft iemand een ander schema/idee :?
uiteraard zelf al de nodige uren gegoogled

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2015 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

LED-Maniak schreef op donderdag 23 april 2015 @ 18:42:
Bij "hoeveel stroom komt er binnen" denk ik aan I of A, niet P. Want dan zou er moeten staan "welk gemiddeld vermogen wordt er per dag afgenomen"... of per half jaar of per week.
Je moest I of A ook berekenen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
lordprimoz schreef op donderdag 23 april 2015 @ 19:28:
[...]

Ik dacht gelezen te hebben dat je in enschede woont, je mag best wel keertje langskomen om na te meten met mijn rigol scope =P

Heb je de datasheet een beetje gevolgd voor filtering en bypass caps enzo? Misschien dat je issues daardoor komen.
Klopt! Met een pc soundcard scope heb ik het toch kunnen meten(het is immers audio).

Een zaagtand gaat trouwens ook gruwelijk fout. Steeds op exact hetzelfde moment zelfs!

De code is zo ontzettend simpel dat ik niet kan ontdekken waar het nou fout gaat. :/

Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/v73azhwd5/Screen_Shot_2015_04_23_at_20_27_29.png
Het lijkt er op dat hij steeds 2x goed, 8x fout gaat :?
Djesse8999 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 20:29:
[...]

Je moest I of A ook berekenen ;)
Ah OK :)
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2015 @ 20:21:

zit met een probleem, wil een schakelingetje nabouwen en heb maar een half schema.
het betreft een Pololu Pushbutton Power Switch LV - https://www.pololu.com/product/751

[afbeelding]

uiteindelijk is de bedoeling dat een RTC(3231) op bepaalde tijden (of een datum) deze switch aanzet en zodoende een ESP van spannining voorziet die dan boot.
na gedane zaken zet de processor de switch weer om en schakelt zichzelf daardoor geheel uit.

ik heb in voorraad de fairchild FDS4465 P-Channel 1.8V Specified PowerTrench® MOSFET
die wordt ook gebruikt op dat Pololu bordje.

kan iemand mij helpen aan de hand van deze foto een schema te schetsen cq componenten te herkennen ?
of wellicht heeft iemand een ander schema/idee :?
uiteraard zelf al de nodige uren gegoogled
Uhm, een RTC met seconde uitgang en dan meerdere shiftregisters achter elkaar plakken om dit te vertragen? Microcontroller kan natuurlijk ook.

[edit]
Voor het schakelen zoek je dus een latch schakelaar? Zoals dit?
Afbeeldingslocatie: http://i.stack.imgur.com/f9jgt.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uh nee.. :P ik wil dus de ESP (of arduino ofzo) volledig uitschakelen en vb 1 x per week iets laten doen door um even op te starten dmv RTC + mosfet switch.
daarna moet de processor de switch weer 'releasen en zichzelf spanningsloos maken.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2015 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zie edit, latch schakelaar met nog een vertakking dat hij zichzelf uit kan zetten. Een mosfet vervolgens daarmee schakelen is niet zo ingewikkeld.

Nog beter:

Afbeeldingslocatie: http://www.mosaic-industries.com/embedded-systems/_media/microcontroller-projects/electronic-circuits/push-button-switch-turn-on/latching-high-side-toggle-switch-circuit-press-on-hold-off.png

Je kan natuurlijk ook de RTC laten resetten/instellen op volgende tijd door de ESP. Dan voldoet hij niet aan de voorwaarde om aan te gaan en schakelt de RTC de ESP uit.

[ Voor 63% gewijzigd door LED-Maniak op 23-04-2015 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat Pololu printje is perfect.. zit een momentary switch op voor handbediening, anti dender en, en dat is belangrijk, die gebruikte FET kan die ESP stroom pieken verwerken.. en een aparte 'reset' ingang, dus die zou ik graag nabouwen (zie foto)
Ik herken alleen niet alle onderdelen.. vb chipje 2 met opdruk 46 x

o ja.. en het moet ook nog low voltage natuurlijk want een volt of 3 a 3v3 8)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2015 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Uitvinden welk onderdeel het exact is gaat lastig worden. Ik durf te wedden dat dat printje weinig anders is dan de laatste schakeling die ik postte alleen dan met onderdelen geselecteerd voor low voltage. Het zal dus wel een gate of kleine fet zijn.

Nog een:
Afbeeldingslocatie: http://www.discovercircuits.com/DAJ-Schematics/2013/Low%20Voltage%20latch%209.jpg
1.2Volt, niets anders dan simpele gates en die externe off die vertak je bij de ingang van U1. Anti-dender zit in de RC combi. De PBS vervang je met de simpelste N-mosfet of P-mosfet.

Maar dit zal ook wel niet direct het gewenste antwoord op je vraag zijn :+

[ Voor 20% gewijzigd door LED-Maniak op 23-04-2015 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2015 @ 20:21:

[afbeelding]

Even stap voor stap nagaan wat er moet gebeuren:
Als je de gate van de fet laag maakt, dan gaat hij aan. Dit kan met een pushbutton of een pulldown output (open drain of collector) van de RTC.
De mcu start op en moet op tijd de gate laag houden voordat je de knop loslaat of de RTC puls stopt. Omdat die output hoog moet kunnen zijn als de mcu uit is, kan dit het beste ook via een pulldown. Sommige mcu's hebben een pulldown output, anders een externe tor gebruiken.
Open collector outputs kun je allemaal parallel zetten en vormen een OR logische functie, je hebt maar 1 pullup weerstand nodig.

Dit moet genoeg zijn om zelf een schema te tekenen, ik ben benieuwd wat je er van bakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ploink schreef op donderdag 23 april 2015 @ 21:12:
[...]

Even stap voor stap nagaan wat er moet gebeuren:
Als je de gate van de fet laag maakt, dan gaat hij aan. Dit kan met een pushbutton of een pulldown output (open drain of collector) van de RTC.
De mcu start op en moet op tijd de gate laag maken voordat je de knop loslaat of de RTC puls stopt. Omdat die output hoog moet kunnen zijn als de mcu uit is, kan dit het beste ook via een pulldown. Sommige mcu's hebben een pulldown output, anders een externe tor gebruiken.
Open collector outputs kun je allemaal parallel zetten en vormen een OR logische functie, je hebt maar 1 pullup weerstand nodig.

Dit moet genoeg zijn om zelf een schema te tekenen, ik ben benieuwd wat je er van bakt ;)
ik heb div. andere schema's gevonden uiteraard.. en ik begrijp de gewenste werking ook wel ongeveer, maar ik ga het wiel niet opnieuw uitvinden.
punt is ook dat die Pololu bordjes momenteel niet in NL /DL in voorraad zijn en ook niet te koop zijn op ebay of bij Ali.
* inmiddels de EU importeur gevonden .. dus ik kies voor de makkelijke weg 8)
voor een projectje waar er een aantal van gemaakt moeten worden + printje, wordt het natuurlijk een ander verhaal.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2015 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Kom op Borroz..... wanneer waag je nou eens de stap van Arduino-module-junk tot echte elektronicus? Ik heb er alle vertrouwen in dat je dat kan, echt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hahaha.. tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
/me kroegpraat
Zal je nėt zien dat ik door mijn PTH 3v3 volt regulators heen ben. Gelukkig heb ik nog een doos SMD LM5205M-3.3 liggen met (aanvankelijk nutteloze) SOT23-PTH adapter boardjes. Hack away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Vandaag weer wat testjes gedaan met een zaagtand en sinus, met als dit het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/s5jdajxo9/Screen_Shot_2015_04_24_at_19_10_22.png

Meting 1: lijkt goed, maar geinverteerd met originele signaal(omdat PWM geinverteerd werkt)
Meting 2: Signaal gecorrigeerd door 255-waarde te doen(ingang is 8-bit unsigned)
Signaal 3: Geen meting maar de raw bytes van 100Hz sinus
Meting 4: Het resultaat van de sinus

Dit is direct op de pin van de LPC1343 gemeten met een spanningsdeler er tussen.

Ik ben echt radeloos. Het enige wat ik gedaan heb is de timer instellen en elke keer bij een overflow van de timer een nieuwe waarde in het match register laden uit een byte array. :?

Pagina: 1 ... 18 ... 113 Laatste