Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat nooit nodig gehad heb, maar ik kom dan ook uit een electro/electronica/mechatronica opleiding. Ik kan wel begrijpen dat er veel uitleg van een basis kennis uitgaat die niet iedereen bezit.Pinin schreef op maandag 23 maart 2015 @ 21:07:
[...]
Het zal je verbazen hoe moeilijk het is om het doel van een weerstand in Jip en Janneke taal te vinden.
dit legt het redelijk uit. https://learn.sparkfun.com/tutorials/pull-up-resistors
Nou, laat dat "redelijk" mijns inziens maar weg hoor. Ik zou niet weten wat je nog meer over pull-up-weerstanden zou willen en kunnen vertellenPinin schreef op maandag 23 maart 2015 @ 21:07:
[...]
Het zal je verbazen hoe moeilijk het is om het doel van een weerstand in Jip en Janneke taal te vinden.
dit legt het redelijk uit. https://learn.sparkfun.com/tutorials/pull-up-resistors
Is d'r vast wel
Het doel van een weerstand is niet in 1 verhaal vast te leggen, anders dan dat R=U/I voor alle gevallen toepasselijk is
Digitaal kan je vrij simpel wat opnoemen.. pull up/down voor zwevende inputs, misschien een weerstandje hier en daar als stroombegrenzing voor een LED of I/O bescherming (bvb 100 in serie met een 3.3V output betekent dat er niet meer dan 33 mA kan lopen), en als je met hele snelle signalen over (relatief) lange draden werkt afsluit weerstanden/termination resistors.
Voor analoog zie je het overal: spannigsdelers, lineaire transistor schakelingen (bvb instellen van bias stroom in een BJT), op-amps (diverse feedback netwerken voor versterkers, sommators, integrator, etc.), filters (R/L/C combinaties en de breed uitlopende toepassingen daar van, van simpele low-pass/high-pass filtering naar compensation networks voor DC/DC's), snubbers, etc.
Digitaal kan je vrij simpel wat opnoemen.. pull up/down voor zwevende inputs, misschien een weerstandje hier en daar als stroombegrenzing voor een LED of I/O bescherming (bvb 100 in serie met een 3.3V output betekent dat er niet meer dan 33 mA kan lopen), en als je met hele snelle signalen over (relatief) lange draden werkt afsluit weerstanden/termination resistors.
Voor analoog zie je het overal: spannigsdelers, lineaire transistor schakelingen (bvb instellen van bias stroom in een BJT), op-amps (diverse feedback netwerken voor versterkers, sommators, integrator, etc.), filters (R/L/C combinaties en de breed uitlopende toepassingen daar van, van simpele low-pass/high-pass filtering naar compensation networks voor DC/DC's), snubbers, etc.
Is er toevallig iemand die een idee heeft hoe laag ik kan gaan met Rset in dit circuit? http://www.merghart.com/p...stor-laser-current-source
Als je met een redelijk setje high power LEDs aan de slag gaat duik je toch al soms onder de 1W. Zelf ben ik wel een beetje gecharmeerd van dit specifieke circuit, en wil ik liever niet teveel bezig met bijvoorbeeld een LM317, welke nog wel eens een aardig spanningsval heeft.
Als je met een redelijk setje high power LEDs aan de slag gaat duik je toch al soms onder de 1W. Zelf ben ik wel een beetje gecharmeerd van dit specifieke circuit, en wil ik liever niet teveel bezig met bijvoorbeeld een LM317, welke nog wel eens een aardig spanningsval heeft.
[ Voor 26% gewijzigd door Amanoo op 24-03-2015 16:55 ]
De waarde van Rset wordt bepaald door de basis-emitter spanning over Q1. De basis-emitter lijkt op een PN-halfgeleider, en rekent men dus 1 diode spanningsval. Die is in de praktijk bij meeste transistoren 0,6 - 0,7V. In de tekst neemt men ook 0,6V aan.
Wil je het circuit verzwaren moet je Q2 zwaarder maken en eventueel R1 verlagen (grotere torren moeten vaak meer bias stroom krijgen).
Dit circuit heeft ook een redelijke spannings val. Rset is ~0,6-0,7V. De transistor zal niet volledig in saturatie worden aangestuurd, maar die V(ce)-sat bedraagt voor een BD139 al 0,5V. Totaal kom je dus op minstens ~1,1V uit, maar met een zwaardere variant kan dat zomaar 1,5V zijn.
Een LM317 is wel ruim het dubbele (1,25V over ADJ met shunt + 1,5V drop out).
Uiteindelijk ligt het toch aan de spanning die je op de schakeling zet hoeveel vermogen er moet worden gedissipeerd, vanuit gaande dat je in beide gevallen evenveel stroom door de LED stuurt. Als dat te hoog is, zou ik voor een LED driver ook eens een constant-current DC/DC overwegen. Voor lasers weet ik niet precies of dat kan, ik heb wel eens gelezen dat die niet erg bestemd zijn tegen schakelende converters/overbelasting door rimpel.
Wil je het circuit verzwaren moet je Q2 zwaarder maken en eventueel R1 verlagen (grotere torren moeten vaak meer bias stroom krijgen).
Dit circuit heeft ook een redelijke spannings val. Rset is ~0,6-0,7V. De transistor zal niet volledig in saturatie worden aangestuurd, maar die V(ce)-sat bedraagt voor een BD139 al 0,5V. Totaal kom je dus op minstens ~1,1V uit, maar met een zwaardere variant kan dat zomaar 1,5V zijn.
Een LM317 is wel ruim het dubbele (1,25V over ADJ met shunt + 1,5V drop out).
Uiteindelijk ligt het toch aan de spanning die je op de schakeling zet hoeveel vermogen er moet worden gedissipeerd, vanuit gaande dat je in beide gevallen evenveel stroom door de LED stuurt. Als dat te hoog is, zou ik voor een LED driver ook eens een constant-current DC/DC overwegen. Voor lasers weet ik niet precies of dat kan, ik heb wel eens gelezen dat die niet erg bestemd zijn tegen schakelende converters/overbelasting door rimpel.
[ Voor 3% gewijzigd door Hans1990 op 24-03-2015 20:01 ]
Ik denk overigens dat ik voor 1 van mijn LED-circuits een serieweerstand nemen in plaats van dit circuit. Het lijkt erop dat ik een 5V voeding ga gebruiken (aanvankelijk dacht ik aan een hogere spanning, en toen was dit circuit harder nodig), en 1 van mijn circuits heeft 4 LEDs met een 2,1V spanningsval. Als ik er dan twee in serie zet moet er nog 0,8V door een weerstand worden afgevangen. Verder hebben we het over een forward current van 350mA. Een weerstand van zo'n 2,3Ohm en die een vermogen van 0,28W aankunnen. Iets dat daarbij in de buurt komt is niet moeilijk om te vinden.
Mijn andere LEDs zijn: 2x 3,25V en 4x 3,05V. Allebei een forward current van 350mA. Als ik daar een serieweerstand achter zet om de stroom te limiteren moeten die weerstanden vrij wat spanning (en dus vermogen) opvangen. Als ik zo reken lijkt het niet dat een weerstand in serie geen optie is (weerstanden tussen 5 en 6 ohm die een redelijk vermogen kunnen opvangen zijn zeker te koop bij Farnell), maar ik ga dan wel naar spanningsvallen over de weerstanden van 1,75V tot 1,95V. Dat worden wel forse inefficienties. Nu is het niet heel erg voor mijn project als het wat minder efficient is, maar ik vind het wel lelijk. Of zit ik nu te mierenneuken op 0,65-0,85V spanningsval meer of minder?
Aanvankelijk dacht ik een hogere spanning te nemen, en was het gebruik van een weerstand in serie om stroom te beperken geen optie. Nu ben ik er nog steeds niet zo'n fan van, maar is het misschien wel de oplossing. Anders ga ik richting dit soort schema's:

Zoals je kan zien zit ik dan aan vrij lage weerstanden. De vraag is of die niet te laag zijn. Als ik minder LED's parallel zet kan ik de weerstand omhoog schroeven. Wel heb ik dan meer circuits nodig (1 circuit per 1 a 2 LEDs, in plaats van 2 a 4), en dus meer componenten.
Conclusie:
Ik zit waarschijnlijk de autist uit te hangen door bij een concept te blijven steken dat eerder in het project een stuk relevanter was, maar nu hooguit optioneel. Maar eigenlijk wil ik toch de stroombron blijven gebruiken in mijn project.
Mijn andere LEDs zijn: 2x 3,25V en 4x 3,05V. Allebei een forward current van 350mA. Als ik daar een serieweerstand achter zet om de stroom te limiteren moeten die weerstanden vrij wat spanning (en dus vermogen) opvangen. Als ik zo reken lijkt het niet dat een weerstand in serie geen optie is (weerstanden tussen 5 en 6 ohm die een redelijk vermogen kunnen opvangen zijn zeker te koop bij Farnell), maar ik ga dan wel naar spanningsvallen over de weerstanden van 1,75V tot 1,95V. Dat worden wel forse inefficienties. Nu is het niet heel erg voor mijn project als het wat minder efficient is, maar ik vind het wel lelijk. Of zit ik nu te mierenneuken op 0,65-0,85V spanningsval meer of minder?
Aanvankelijk dacht ik een hogere spanning te nemen, en was het gebruik van een weerstand in serie om stroom te beperken geen optie. Nu ben ik er nog steeds niet zo'n fan van, maar is het misschien wel de oplossing. Anders ga ik richting dit soort schema's:
Zoals je kan zien zit ik dan aan vrij lage weerstanden. De vraag is of die niet te laag zijn. Als ik minder LED's parallel zet kan ik de weerstand omhoog schroeven. Wel heb ik dan meer circuits nodig (1 circuit per 1 a 2 LEDs, in plaats van 2 a 4), en dus meer componenten.
Conclusie:
Ik zit waarschijnlijk de autist uit te hangen door bij een concept te blijven steken dat eerder in het project een stuk relevanter was, maar nu hooguit optioneel. Maar eigenlijk wil ik toch de stroombron blijven gebruiken in mijn project.
Een aantal opmerkingen:
Omdat je lineair de stroomsterkte regelt blijft de inefficiëntie.Al het vermogen van de spanningsval wordt nu in een transistor en een weerstand tot warmte omgezet. Een PWM regeling is beter.
LED's parallel schakelen is geen goed plan, door toleranties kan bij een gelijke spanning toch verschillende stromen lopen en kan je onderling een verschil in helderheid krijgen tot zelfs de kans dat er 1 meer stroom krijgt dan gewenst.
Je wilt de boel aan/uitschakelen dmv een emittervolger, dit geeft alweer een spanningsverlies van 0.6 tot 0.8 volt. Op dezelfde plek een PNP transistor welke je op de basis via een basisweerstand naar de massa schakelt is beter.
Omdat je lineair de stroomsterkte regelt blijft de inefficiëntie.Al het vermogen van de spanningsval wordt nu in een transistor en een weerstand tot warmte omgezet. Een PWM regeling is beter.
LED's parallel schakelen is geen goed plan, door toleranties kan bij een gelijke spanning toch verschillende stromen lopen en kan je onderling een verschil in helderheid krijgen tot zelfs de kans dat er 1 meer stroom krijgt dan gewenst.
Je wilt de boel aan/uitschakelen dmv een emittervolger, dit geeft alweer een spanningsverlies van 0.6 tot 0.8 volt. Op dezelfde plek een PNP transistor welke je op de basis via een basisweerstand naar de massa schakelt is beter.
Met PWM regeling wordt meestal een schakeling bedoeld voor het dimmen van een led waarbij je nog steeds verlies hebt over een weerstand. Wat je bedoelt is denk ik een buck regelaar. Deze werken ook vaak via PWM, maar ook wel met hysteretic control of anders, wel een beetje verwarrend dusmemphis schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 07:47:
Een aantal opmerkingen:
Dat is een goede regel, maar in de praktijk wordt het toch heel vaak gedaan. Je komt er mee weg als je weet wat je doet, dus alleen leds uit dezelfde batch gebruiken. Vroeger was het eerder een probleem toen er meer produkt variatie was, maar tegenwoordig zijn de produktieprocessen zo nauwkeurig dat leds uit dezelfde batch vrijwel identiek zijn.LED's parallel schakelen is geen goed plan, door toleranties kan bij een gelijke spanning toch verschillende stromen lopen en kan je onderling een verschil in helderheid krijgen tot zelfs de kans dat er 1 meer stroom krijgt dan gewenst.
Het nadeel van een simpele serie weerstand is wanneer de spanningsval daar over erg klein wordt. Je rekent al op misschien 0,8V over de weerstand bij 5V nominaal. Al zou jouw 5V bron opeens 5,4V worden, zal de spanning over die weerstand ruwweg 1,2V worden (even aangenomen dat de LED geen extra spanningsval meer heeft - maar dat zal niet zo hard meer gaan). Dat is een 50% toenname, en zal je de LED's dus 50% harder aansturen.
Vice versa dus als jouw voeding 0,2V inzakt, dus 25% minder van de 0,8V serie weerstand, zal je ook ~25% minder stroom uitsturen.
De 2 transistoren schakeling of een LM317 zal daarintegen redelijk stabiel blijven en lang niet zulke grote verschillen laten zien.
Echter zal zo'n schakeling nog steeds evenveel hitte produceren als een simpele serie weerstand. Je doel is altijd nog 0,35A door een LED en het verschil in spanning van voeding en LED moet worden "weggestookt". Als je 1,75V over de weerstand zou hebben staan, gaat er ook 1,75V over deze schakelingen staan (de genoemde 1,1V zijn minima waarbij de schakeling de ingestelde stroom stabiel kan leveren & stabiliseren). En dat altijd nog maal 0.35A..
WIl je dat niet, dan moet je schakelende LED driver bouwen/kopen.
Vice versa dus als jouw voeding 0,2V inzakt, dus 25% minder van de 0,8V serie weerstand, zal je ook ~25% minder stroom uitsturen.
De 2 transistoren schakeling of een LM317 zal daarintegen redelijk stabiel blijven en lang niet zulke grote verschillen laten zien.
Echter zal zo'n schakeling nog steeds evenveel hitte produceren als een simpele serie weerstand. Je doel is altijd nog 0,35A door een LED en het verschil in spanning van voeding en LED moet worden "weggestookt". Als je 1,75V over de weerstand zou hebben staan, gaat er ook 1,75V over deze schakelingen staan (de genoemde 1,1V zijn minima waarbij de schakeling de ingestelde stroom stabiel kan leveren & stabiliseren). En dat altijd nog maal 0.35A..
WIl je dat niet, dan moet je schakelende LED driver bouwen/kopen.
Ben bezig met Xmega en clock systeem. Zal even situatie beschrijven, gebruik xmega32a4u die heeft alleen mogelijkheid om 1 kristal te plaatsen, en heeft aantal interne RC oscillators. Mijn opstelling is als volgd, heb 32.768Khz kristal voor RTC en voor systeemclock heb ik de 32MHz RC oscillators in gebruik.
Tot nu toe had ik niet echt behoefte aan nauwkeurige systeemclock, gebruikte i2c en spi. Maar maak nu meer gebruik van usart, die moet dus nu ook stabiel zijn over lange periode en onder grote range van omstandigheden. Dan is RC oscillator niet zomaar geschikt, die heeft veel te grote temperatuurdrift. Heb Digital Frequency-locked Loop (DFLL) ingeschakeld om de RC oscillator te tune met de externe 32.678KHz kristal. RC oscillator is ineens heel stuk nauwkeuriger en stabieler.
Zo nu komen eindelijk mijn vraagjes, kan ik de DFLL gewoon continue laten draaien zodat real time word bijgewerkt? Zodat als temperatuur veranderd de RC oscillator gewoon stabiel blijft? Heeft het nog andere nadelig gevolgen?
Dit maakt interne oscillator ineens heel stuk bruikbaarder, en dan vooral met de kleinere Xmega's die maar enkele externe kristal/clock aan kunnen.
Edit/
Oja dit schrijft atmel er zelf over.
"Runtime calibration using a 32.768 kHz reference clock The XMEGA Clock System provides two Digital Frequency-locked Loops (DFLLs), one for the 2 MHz RC oscillator and one for the 32 MHz RC oscillator. The DFLLs can be configured individually to use either the internal 32.768 kHz RC oscillator or an
external 32.768 kHz watch crystal as a reference for the calibration process.Once enabled, a DFLL provides continuous calibration of its oscillator based on the clock reference.. When entering sleep mode, the current state is frozen and the calibration loop continues from where it stopped when exiting from sleep mode again. If a DFLL is disabled, the current calibration value for the oscillator will remain in
effect until the DFLL is enabled again and the calibration process continues."
Tot nu toe had ik niet echt behoefte aan nauwkeurige systeemclock, gebruikte i2c en spi. Maar maak nu meer gebruik van usart, die moet dus nu ook stabiel zijn over lange periode en onder grote range van omstandigheden. Dan is RC oscillator niet zomaar geschikt, die heeft veel te grote temperatuurdrift. Heb Digital Frequency-locked Loop (DFLL) ingeschakeld om de RC oscillator te tune met de externe 32.678KHz kristal. RC oscillator is ineens heel stuk nauwkeuriger en stabieler.
Zo nu komen eindelijk mijn vraagjes, kan ik de DFLL gewoon continue laten draaien zodat real time word bijgewerkt? Zodat als temperatuur veranderd de RC oscillator gewoon stabiel blijft? Heeft het nog andere nadelig gevolgen?
Dit maakt interne oscillator ineens heel stuk bruikbaarder, en dan vooral met de kleinere Xmega's die maar enkele externe kristal/clock aan kunnen.
Edit/
Oja dit schrijft atmel er zelf over.
"Runtime calibration using a 32.768 kHz reference clock The XMEGA Clock System provides two Digital Frequency-locked Loops (DFLLs), one for the 2 MHz RC oscillator and one for the 32 MHz RC oscillator. The DFLLs can be configured individually to use either the internal 32.768 kHz RC oscillator or an
external 32.768 kHz watch crystal as a reference for the calibration process.Once enabled, a DFLL provides continuous calibration of its oscillator based on the clock reference.. When entering sleep mode, the current state is frozen and the calibration loop continues from where it stopped when exiting from sleep mode again. If a DFLL is disabled, the current calibration value for the oscillator will remain in
effect until the DFLL is enabled again and the calibration process continues."
[ Voor 26% gewijzigd door mad_max234 op 27-03-2015 11:52 ]
volgens mij heb je je vraag zelf al beantwoord met die quote van atmel =P
Mijn vraag is meer of het effect heeft op temperatuurdrift, dus als ik het printje nu in de vriezer leg dan blijft de RC oscillator net zo stabiel als de externe kristal, zo ja dan heb ik het goed begrepen en dan is mijn probleem verholpen. 
En de andere vraag, heeft het nadelige effecten. Ik heb heel veel blogs en fora posten gelezen, soms word er gezegd dat je hem moet uitschakelen omdat er jitters op de clocks ontstaan met DLFF ingeschakeld.
En de andere vraag, heeft het nadelige effecten. Ik heb heel veel blogs en fora posten gelezen, soms word er gezegd dat je hem moet uitschakelen omdat er jitters op de clocks ontstaan met DLFF ingeschakeld.
Onder het consumer-temperatuurbereik is de XMEGA RC oscillator (als je de compensatiewaarden inlaadt) nauwkeurig en stabiel genoeg voor USART. Heb ik zelf op meerdere projecten zo gebruikt.
edit: wat je vraag betreft: ja, de DFLL gebruikt het externe kristal als feedback, dus je klok is dan zo stabiel als het externe kristal. Echter, je houdt wel jitter op hoge frequenties omdat de frequentie van het kristal een paar orde-grootten lager is dan je interne klok.
edit: wat je vraag betreft: ja, de DFLL gebruikt het externe kristal als feedback, dus je klok is dan zo stabiel als het externe kristal. Echter, je houdt wel jitter op hoge frequenties omdat de frequentie van het kristal een paar orde-grootten lager is dan je interne klok.
[ Voor 42% gewijzigd door mux op 27-03-2015 12:19 ]
Met compensatiewaarden bedoeld je kalibreren?
Is de bedeoling dat printje ook onder extreme temperatuurverschillen blijft werken, word bij sommige geplaatst bij aquarium in dezelfde ruimte als waar de ballast zitten van paar honderd watt aan TL lampen. En zijn mensen die hem in schuur gebruiken bij vijver, 0c moet dus ook werken.
De fabriekswaarde was niet voldoende, die week sowieso al erg af, want die kalibreren ze bij 85c, dus bij 25c wijkt die al af, maar dat is niet zo erg. Maar de drift was wel erg hoog, kreeg hem niet werkend over range van 0c tot +-70c, zit ongeveer 10% verschil in klok, wellicht al ik heel goede in midden afstel dat het net gaat, maar zit ook variatie tussen verschillende chips dus moet ook marge aan houden.
Is de bedeoling dat printje ook onder extreme temperatuurverschillen blijft werken, word bij sommige geplaatst bij aquarium in dezelfde ruimte als waar de ballast zitten van paar honderd watt aan TL lampen. En zijn mensen die hem in schuur gebruiken bij vijver, 0c moet dus ook werken.
De fabriekswaarde was niet voldoende, die week sowieso al erg af, want die kalibreren ze bij 85c, dus bij 25c wijkt die al af, maar dat is niet zo erg. Maar de drift was wel erg hoog, kreeg hem niet werkend over range van 0c tot +-70c, zit ongeveer 10% verschil in klok, wellicht al ik heel goede in midden afstel dat het net gaat, maar zit ook variatie tussen verschillende chips dus moet ook marge aan houden.
Nadeel is dat het wat meer energie zal kosten, en dat is het wel zo ongeveer. Ik weet niet met wat voor een stappen hij hem bijregelt: Dat kan theoretisch wel mogelijk ongewenste jitter opleveren, maar voor een digitaal iets als een UART maakt dat allemaal geen drol uit.
Klein beetje extra stroom is geen probleem, werkt op netvoeding. Is het dan wellicht verstandiger om eens per minuut of zo de klok opnieuw in te stellen? Of zeg je dat jitter verhaal kan je compleet negeren.
Ik doe verder niet echt spannende dingen die nauwkeurige klok nodig heeft, meet geen frequenties of iets in die richting.
Ik doe verder niet echt spannende dingen die nauwkeurige klok nodig heeft, meet geen frequenties of iets in die richting.
Wait, 10%?! Nee, dat heb ik werkelijk nog nooit gezien. Wellicht met de 8MHz oscillator, maar als je de 32.768kHz interne RC oscillator gebruikt (+ DFLL) is je ongekalibreerde fout over het hele temperatuurbereik +/-1%
http://www.atmel.com/Images/doc8277.pdf
Het verloop over temperatuur is nagenoeg lineair, en als je de kalibratiewaarden inlaadt + lineariteitscompensatie doet blijft hij binnen 0,2%. Voor USART heb je +/-1.5% nodig, dus dan zit je goed.
Het verloop over temperatuur is nagenoeg lineair, en als je de kalibratiewaarden inlaadt + lineariteitscompensatie doet blijft hij binnen 0,2%. Voor USART heb je +/-1.5% nodig, dus dan zit je goed.
10% oscillator afwijking? Nee dat lijkt me inderdaad niet echt in orde.
Ik heb hier nu ook wel leuke oscillators liggen trouwens.
1 GHz PLL modules.
specs zeggen 2,5ppm nauwkeurigheid.
Maar bij metingen is de eerste batch van 25 binnen 0,5ppm.
Ik heb hier nu ook wel leuke oscillators liggen trouwens.
1 GHz PLL modules.
specs zeggen 2,5ppm nauwkeurigheid.
Maar bij metingen is de eerste batch van 25 binnen 0,5ppm.
32MHz niet de 32Khz.mux schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 13:20:
Wait, 10%?! Nee, dat heb ik werkelijk nog nooit gezien. Wellicht met de 8MHz oscillator, maar als je de 32.768kHz interne RC oscillator gebruikt (+ DFLL) is je ongekalibreerde fout over het hele temperatuurbereik +/-1%
Mijn Xmega heeft geen 8Mhz RC oscillator, wist niet eens dat die bestonden, ik ken ze alleen met 32.768Khz, 32KHz LP, 2MHz, 32MHz. Sommige Tiny's en Mega's hebben 8MHz oscillator.
+-10% afwijking over range van 0c tot 70c voor de 32MHz oscillator, ben wat ruim geweest, is wellicht +-7%, en uiteraard met DFLL uitgeschakeld.
Zie datasheet pagina 196 voor de grafiek.
http://www.atmel.com/imag...r-XMEGA-A4U_Datasheet.pdf
Zie ook dat daar grafiek staat met DFLL ingeschakeld op 32MHz die de interne 32.768KHz als referentie clock gebruikt om de 32MHz te tune. Dat scheelt al behoorlijk wat, met externe kristal is nog wat nauwkeuriger en stabieler dan de 32.768KHz interne RC oscillator. Toppie, werkt dus zoals ik dacht.
Edit/
Ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest of zo, ik begon dus zonder DFLL en toen was de afwijking dus te groot. Nu met DFLL ingeschakeld is die ver binnen de 1% en krijg usart niet meer over zijn nek door print op te warmen met föhn, huis en tuin stresstest.
Was zins paar dagen geleden niet eens bewust van DFLL functie, er was dus nog met wat onzekerheid over de werking en of er ook nadelige gevolgen aan vast zaten, kan altijd wat info gemist hebben.
[ Voor 17% gewijzigd door mad_max234 op 27-03-2015 14:45 ]
Waarom niet? Als die niet gemaakt zijn voor hoge nauwkeurigheid dan is dat helemaal niet vreemd. Ik ken MCUs met oscillatoren die +/-40% zijn! Die hebben onboard nog wel nauwkeurigere oscillatoren ook. Maar zoiets krijg je als je een simpele on-chip oscillator maakt zonder calibratie of compensatie.Voor 10% moet je al wat calibratie/compensatie/regeling toevoegen.M a r c o schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 13:40:
10% oscillator afwijking? Nee dat lijkt me inderdaad niet echt in orde.
Afhankelijk van hoe hij werkt, zou het kunnen dat als hij zijn oscillator in stapjes van 1kHz kan bijstellen, en hij er 0.5kHz naast zit, hij dus continue tussen twee waardes gaat switchen. Bij sommige analoge toepassingen zal je dan liever hebben dat hij er gewoon altijd 0.5kHz naast zit, dan gemiddeld perfect zit, maar wel continue zijn frequentie verandert.Is het dan wellicht verstandiger om eens per minuut of zo de klok opnieuw in te stellen? Of zeg je dat jitter verhaal kan je compleet negeren.
Voor je USART maakt dat echter helemaal niks uit.
[ Voor 34% gewijzigd door Sissors op 27-03-2015 14:33 ]
De low power 32KHz oscillator van de Xmega is 30% nauwkeurig.
Heren, ik heb jullie hulp nodig. Wij hebben in ons museum een installatie staan met een Arduino en wat ws2801 adafruit pixels gevoed door een inbouw netvoeding van Conrad. Soms beginnen de eerste paar pixels in de 'chain' spontaan te knipperen in diverse kleuren. Alsof de led chips random data ontvangen. De Arduino en rest van installatie blijven ondertussen gewoon functioneren. Na lang zoeken en testen ben ik erachter gekomen dat ik het kon oplossen door de installatie op een andere stroomgroep aan te sluiten. Kennelijk veroorzaakt er iets storing op die ene groep. Helaas is het niet te doen om uit te zoeken welk apparaat dit doet en dus is mijn vraag: Wat voor 'storing' is dit en wat kan ik er tegen doen? Alvast bedankt!
We do what we must because we can.
Ik vermoed dat de rimpelspanning van de voeding te groot is. Na verloop van tijd slijten de condensatoren en andere onderdelen in de voeding en neemt de rimpel toe, vooral als de voeding langdurig zwaar belast wordt.
De goedkoopste oplossing is het plaatsen van een extra condensator tussen de (+) en (-) van de voeding, zeg 1000µF of groter.
Het voltage moet hoger zijn dan die van de voeding, dus minimaal 6.3V bij 5V voeding of minimaal 16V bij een 12V voeding, maar bijvoorbeeld 35V is ook goed. Let ook op de juiste polariteit.
Ik heb hier nog genoeg ongebruikte caps liggen mocht je die nodig hebben
De dure oplossing is een andere voeding, bij voorkeur met een vermogen dat hoger is dan het maximum verbruik van de verlichting.
De goedkoopste oplossing is het plaatsen van een extra condensator tussen de (+) en (-) van de voeding, zeg 1000µF of groter.
Het voltage moet hoger zijn dan die van de voeding, dus minimaal 6.3V bij 5V voeding of minimaal 16V bij een 12V voeding, maar bijvoorbeeld 35V is ook goed. Let ook op de juiste polariteit.
Ik heb hier nog genoeg ongebruikte caps liggen mocht je die nodig hebben
De dure oplossing is een andere voeding, bij voorkeur met een vermogen dat hoger is dan het maximum verbruik van de verlichting.
[ Voor 5% gewijzigd door Ploink op 29-03-2015 13:55 ]
Zet die grote elco dan dicht bij de schakeling(en). Om evt. spikes weg te filteren kan je ook wat kleine condensatoren plaatsen ( < 100nF ).
Maar als het aan de rimpel van de voeding ligt hoe kan het probleem dan weg zijn als ik de voeding op een andere groep aansluit?
P.s De voeding is ruim genomen 2A terwijl ik max 0,6A meet.
[ Voor 19% gewijzigd door ResuCigam op 29-03-2015 14:10 ]
Misschien is het ook weg als je de stekker omdraait.
Het kan gebeuren, dan zal de voeding ook niet een al te beste filter hebben wat ook invloed op de aarde en dus massa kan hebben. Kan ook inwendige straling zijn, misschien de bekabeling intern iets anders leggen?
Condensatoren zijn al genoemd, zeker als de spanning naar meerdere printen gaat is het verstandig om bij iedere print nog iets van 47 of 100uF te plaatsen. Maar denk ook even aan een smoorspoel in de voedingslijn (voor iedere print)
Het kan gebeuren, dan zal de voeding ook niet een al te beste filter hebben wat ook invloed op de aarde en dus massa kan hebben. Kan ook inwendige straling zijn, misschien de bekabeling intern iets anders leggen?
Condensatoren zijn al genoemd, zeker als de spanning naar meerdere printen gaat is het verstandig om bij iedere print nog iets van 47 of 100uF te plaatsen. Maar denk ook even aan een smoorspoel in de voedingslijn (voor iedere print)
Er kan netvervuiling op de betreffende groep zitten, elektromotoren, lichtdimmers, TL/LED verlichting of andere apparatuur die extra storing op het lichtnet veroorzaakt.ResuCigam schreef op zondag 29 maart 2015 @ 14:07:
Maar als het aan de rimpel van de voeding ligt hoe kan het probleem dan weg zijn als ik de voeding op een andere groep aansluit?
Zowel de Arduino, de voeding en de bekabeling zijn al vervangen maar het probleem bleef dagelijks terugkomen. Tot ik ten einde raad een verlengkabel naar een andere groep probeerde en ik heb nu al twee weken geen storing meer gezien. Ik kon destijds terwijl de storing gaande was de stekkerdoos van de ene naar de andere groep verhuizen en je kon de storing zien verdwijnen en terug keren.memphis schreef op zondag 29 maart 2015 @ 14:12:
Misschien is het ook weg als je de stekker omdraait.
En helpt die condensator hier tegen of moet ik dan met een smoorspoel die Memphis noemde aan de slag, de prints hebben ontkoppel c's trouwens.Ploink schreef op zondag 29 maart 2015 @ 14:13:
[...]
Er kan netvervuiling op de betreffende groep zitten, elektromotoren, lichtdimmers, TL/LED verlichting of andere apparatuur die extra storing op het lichtnet veroorzaakt.
De meesten hier zullen inmiddels vast wel weten dat de 3e editie van The Art Of Electronics eindelijk uit is / komt (binnen 2 weken is de officiele release, maar sommige shops shippen hem al).
Nu heeft de schrijver het 9e hoofdstuk gratis beschikbaar gemaakt. 100+ pagina's aan VREG goodness
Direct download linkje. Goed spul
Nu heeft de schrijver het 9e hoofdstuk gratis beschikbaar gemaakt. 100+ pagina's aan VREG goodness
Nice, mijn exemplaar (2e editie) is best wel outdated. Briljant boek.
Een spoel zou ook kunnen helpen, maar een elco is het simpelst te proberen. Als dat niet helpt dan kijken we verder.ResuCigam schreef op zondag 29 maart 2015 @ 14:43:
[...]
Zowel de Arduino, de voeding en de bekabeling zijn al vervangen maar het probleem bleef dagelijks terugkomen. Tot ik ten einde raad een verlengkabel naar een andere groep probeerde en ik heb nu al twee weken geen storing meer gezien. Ik kon destijds terwijl de storing gaande was de stekkerdoos van de ene naar de andere groep verhuizen en je kon de storing zien verdwijnen en terug keren.
[...]
En helpt die condensator hier tegen of moet ik dan met een smoorspoel die Memphis noemde aan de slag, de prints hebben ontkoppel c's trouwens.
Wat betreft die verschillende groepen, is er verschil wat betreft randaarde? Heb je geprobeert de stekker om te draaien zoals memphis opperde? Een andere optie is misschien om extra ontkoppel C's op de strip zelf aan te brengen.
Ziet er goed uit! Wilde altijd al een exemplaar kopen maar had geen zin om de oude nog te kopen. Maar het is wel eindeloos uitgesteld. Maar mooi dat hij er nu bijna isCrashOverDrive schreef op zondag 29 maart 2015 @ 15:00:
De meesten hier zullen inmiddels vast wel weten dat de 3e editie van The Art Of Electronics eindelijk uit is / komt (binnen 2 weken is de officiele release, maar sommige shops shippen hem al).
Nu heeft de schrijver het 9e hoofdstuk gratis beschikbaar gemaakt. 100+ pagina's aan VREG goodness![]()
Een bestaand schema maakt gebruik van een TL081BCDG4. Nu lijkt mij dat dit onderdeel moeilijk verkrijg baar is, en ook vind ik geen eagle library die dit onderdeel bevat.
Bestaan er websites waar ik eenvoudig een meer recent alternatief voor dit onderdeel kan vinden?
Ik heb al een tijdje gegoogled, maar vind niet direct iets.
Bestaan er websites waar ik eenvoudig een meer recent alternatief voor dit onderdeel kan vinden?
[ Voor 15% gewijzigd door nurdo op 29-03-2015 20:58 . Reden: Typo ]
Farnell heeft er 837 op voorraad om morgen nog geleverd te hebben. Moeilijk verkrijgbaar? Nee
Ik denk dat je net zo goed de bekende en vrijwel identieke TL071 kan nemen, die is heel goed verkrijgbaar.nurdo schreef op zondag 29 maart 2015 @ 20:57:
Een bestaand schema maakt gebruik van een TL081BCDG4. Nu lijkt mij dat dit onderdeel moeilijk verkrijg baar is, en ook vind ik geen eagle library die dit onderdeel bevat.
Zie vergelijking van TI, geselecteerd op GBW ongeveer 3MHz.
ps: De specs van de TL081 zijn zelfs iets minder, maar "This is a High-Reliability product.", dus als je opamp iemand in leven moet houden zou ik toch voor de TL081 gaan
[ Voor 9% gewijzigd door Ploink op 29-03-2015 21:25 ]
Dat zul je vaker gaan meemaken. Ik wil je dan ook adviseren om je eigen library te maken, zo moeilijk is het niet. Je weet dan in elk geval dat je de juiste afmetingen hebt, want de package afmetingen zijn eigenlijk altijd 100% correct in de datasheet. Er zijn genoeg tutorials online, zoals deze https://www.sparkfun.com/tutorials/110nurdo schreef op zondag 29 maart 2015 @ 20:57:
[...] en ook vind ik geen eagle library die dit onderdeel bevat.
Ik ben blij dat ik mijn eigen libs maken kan nu, want inmiddels bevat mijn robv lib al meer dan 45 componenten (weet het niet precies) en dat scheelt toch aanzienlijk.
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Of je pakt een onderdeel met zelfde symbool, package en pinout en verandert de value. Een 8-pin opampje is nogal standaard. De TL071 zit er wel in, zowel in DIP als SOIC package.
Handige tip:
Ik had een LED strip die te koel-wit was voor in de huiskamer. Gele markeerstift gepakt en elke led ingekleurd. Het blauwe piekje van de witte leds wordt nu omgezet in geel en hij is mooi warm wit
Handige tip:
Ik had een LED strip die te koel-wit was voor in de huiskamer. Gele markeerstift gepakt en elke led ingekleurd. Het blauwe piekje van de witte leds wordt nu omgezet in geel en hij is mooi warm wit
[ Voor 38% gewijzigd door Ploink op 29-03-2015 22:23 ]
Iemand hier enig idee hoe je de naam van een BT ontvanger kan veranderen? Heb hier wat KRC86B modules liggen waarvan ik de naam wil veranderen omdat dat mooier staat. Ze zijn gebaseerd op de CSR8630, kan daar nergens een datasheet van vinden. Neem aan dat het een kwestie is van een paar commands door een GPIO pin te sturen? Of is dit normaal helemaal niet te veranderen?
druk en typefouten voorbehouden
Vaak zit dit soort informatie op een externe flash. Zonder originele code/documentatie kom je niet erg ver ben ik bang. Dat je die datasheets niet kunt vinden komt omdat die onder NDA staan
[ Voor 28% gewijzigd door wesleytjuh op 02-04-2015 16:43 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
De sheets krijg je dus pas als je de chips bij CSR koopt? Het lijkt allemaal niet erg toegankelijk voor de gemiddelde particulier...
Met mijn domme kop heb ik niet opgelet tijdens het bestellen bij mouser.
Nu heb ik 20x LM386 in VSSOP-8:
http://www.mouser.com/Pro...gN5J%2fXcgk9Bo68blA%3d%3d
In plaats van 20x in SOIC-8:
http://www.mouser.com/Pro...iOTVmyyE0GOmnKf%252bCA%3d

Iemand nog belang bij de eerste tegen kostprijs? PCB's zijn al gemaakt dus daar kan ik niets meer veranderen.
Nu heb ik 20x LM386 in VSSOP-8:
http://www.mouser.com/Pro...gN5J%2fXcgk9Bo68blA%3d%3d
In plaats van 20x in SOIC-8:
http://www.mouser.com/Pro...iOTVmyyE0GOmnKf%252bCA%3d

Iemand nog belang bij de eerste tegen kostprijs? PCB's zijn al gemaakt dus daar kan ik niets meer veranderen.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik heb het bij mouser nog nooit geprobeerd, maar kun je ze niet terug sturen? Farnell doet daar totaal niet moeilijk over.
Nice!
De toelichting op Youtube is ook mooi om te horen:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=KKLnhmri8Cg]
Ctrl+k
Verwijderd
interessantSibylle schreef op maandag 06 april 2015 @ 04:55:
[...]
De toelichting op Youtube is ook mooi om te horen:
World’s Lowest Power SAM L21 ARM Chip Runs For Decades On A Single Charge

Hack lets users run Linux kernel on Canon EOS DSLRs
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2015 18:48 ]
Dat is wel zuinig. Maar ter referentie, even snel gezocht en de standaard Freescale low-power 32-bit MCUs werken op 45uA/MHz. Meer dan die SAM, maar het is niet dat het echt een gigantische stap voorwaards is.
Als het goed is komen morgen mijn printjes binnen. Voel me net een kind rond sinterklaas. Nu eerst lekker slapen
Nog niks ontvangen?mux schreef op maandag 16 maart 2015 @ 21:53:
[...]
Hey, die is nice. Heb zojuist 5 seconden geleden iets besteld om het eens uit te proberen. Ik heb datzelfde printje ook net met seeed besteld, kijken welke er eerder aankomt

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!
Kennelijk zijn er genoeg schapen die erin geloven die het de moeite waard maken om dit ueberhaupt te fabriceren.
Zal vast wel een elco inzitten. Maar dat is dan ook alles.
Al kan je je afvragen wat voor nut een Elco in je aansteker pluggen heeft, op je brandstofverbruik
Behalve negatief door het ledje die er ook in zit en die stroom verbruikt.
*edit*
Teardown gevonden

Al kan je je afvragen wat voor nut een Elco in je aansteker pluggen heeft, op je brandstofverbruik
*edit*
Teardown gevonden

[ Voor 50% gewijzigd door CrashOverDrive op 08-04-2015 13:51 ]
Zat elko's aanwezig in de computers en andere auto-elektronica dus dit zal niet veel meer doen. Dat dit verkocht mag worden, of dat er uberhaupt mensen zijn die dit kopen.....
Net zo als die PC ventilatoren in je luchtinlaat voor 25pk meer vermogen
LOL: YouTube: Fuel Shark!
Net zo als die PC ventilatoren in je luchtinlaat voor 25pk meer vermogen
LOL: YouTube: Fuel Shark!
[ Voor 14% gewijzigd door memphis op 08-04-2015 14:19 ]
'k was weg toen ze aankwamen. Ze zijn op exact dezelfde dag aangekomen.
Seeed: 15 maart besteld, 1 april bezorgd.
Smart-prototyping: 17 maart besteld, 1 april bezorgd.
Kwaliteit is absoluut identiek.
Ik ben op zoek naar speaker kabel (van die dubbele kabels) in de kleur zwart en met een dikte van ongeveer 26AWG.
Het hele internet al twee keer afgestroopt, tien pagina's doorgeklikt op google maar nog steeds niet gevonden. Zelfs in de HK wist niemand het te vinden, dus is hier nog iemand die enig idee heeft waar ik dit kan krijgen (liefst met een redelijke verzendtijd).
Kwa dikte is het ongeveer het draad dat ze voor computer fans gebruiken, hopelijk heeft iemand hier enig idee waar dit te krijgen is
Het hele internet al twee keer afgestroopt, tien pagina's doorgeklikt op google maar nog steeds niet gevonden. Zelfs in de HK wist niemand het te vinden, dus is hier nog iemand die enig idee heeft waar ik dit kan krijgen (liefst met een redelijke verzendtijd).
Kwa dikte is het ongeveer het draad dat ze voor computer fans gebruiken, hopelijk heeft iemand hier enig idee waar dit te krijgen is
Zowiets? Ze hebben 'm ook in andere lengtes.ProAce schreef op woensdag 08 april 2015 @ 19:00:
Ik ben op zoek naar speaker kabel (van die dubbele kabels) in de kleur zwart en met een dikte van ongeveer 26AWG.
[ Voor 20% gewijzigd door Ploink op 08-04-2015 20:02 . Reden: link fix ]
Zag laatst op DX.com ook een condensator met een stekker voor thuis langskomen. Claimde het 'voltagenet te stabiliseren' en algemeen verbruik te verminderen. Kan hem zo niet weer vinden helaas.CrashOverDrive schreef op woensdag 08 april 2015 @ 13:46:
Al kan je je afvragen wat voor nut een Elco in je aansteker pluggen heeft, op je brandstofverbruikBehalve negatief door het ledje die er ook in zit en die stroom verbruikt.
*edit*
Teardown gevonden![]()
[afbeelding]
Dat kan wel degelijk nut hebben om cos(φ) te corrigeren, maar dan moet je wel hel goed weten wat je doet en dan koop je denk ik niet die stekker maar een losse condensator voor in een bepaald apparaat.lutkeveld schreef op woensdag 08 april 2015 @ 20:00:
[...]
Zag laatst op DX.com ook een condensator met een stekker voor thuis langskomen. Claimde het 'voltagenet te stabiliseren' en algemeen verbruik te verminderen. Kan hem zo niet weer vinden helaas.
[ Voor 16% gewijzigd door Ploink op 08-04-2015 20:06 ]
Wow dank jePloink schreef op woensdag 08 april 2015 @ 19:58:
[...]
Zowiets? Ze hebben 'm ook in andere lengtes.
Alleen even achterhalen wat de andere maten zijn
FF zoeken op het typenummer zonder de -100 er achter. Ik plakte eerst de link met alle lengtes, maar Reichelt stopt blijkbaar zoek data in koekjes zodat de link hier dan niet werkt.
Vind ik weinig op, maar heb Reichelt even een mailtje gestuurdPloink schreef op woensdag 08 april 2015 @ 20:20:
FF zoeken op het typenummer zonder de -100 er achter. Ik plakte eerst de link met alle lengtes, maar Reichelt stopt blijkbaar zoek data in koekjes zodat de link hier dan niet werkt.
Als ik 214SWW in het zoekvakje plak en ik druk enter krijg ik alle 6 de lengtes te zien.ProAce schreef op woensdag 08 april 2015 @ 20:27:
[...]
Vind ik weinig op, maar heb Reichelt even een mailtje gestuurd
Die vind ik wel, maar 100 is de lengte die ik nodig heb.Ploink schreef op woensdag 08 april 2015 @ 20:30:
[...]
Als ik 214SWW in het zoekvakje plak en ik druk enter krijg ik alle 6 de lengtes te zien.
Bedoelde meer kwa buitenmaten op google
zijn er eigenlijk nog 'clubs' of maandelijkse bijeenkomsten van knutselaars zoals ik, om eens ideeen uit te wisselen, kennismaken en algehele gezelligheid? Ik lees daar nooit wat over, en de plaatselijke 'hackerspace' is ook niet echt uitnodigend voor nieuwkomers van 40+ (net site bekeken).
Start een tweakers club op en huur een schuur af om een keer (of wekelijks) te knutselen met elkaar
[ Voor 7% gewijzigd door BoAC op 10-04-2015 10:17 ]
De sites van die hackerspaces zijn vaak gemaakt/onderhouden door de jongste telgen
Vaak hebben ze wel een inloop-avond, zou gewoon eens langs gaan. Kans dat je dan genoeg 40+ers treft
hier in enschede hebben ze wel een aardige hackerspace: https://tkkrlab.nl/RobV schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 10:12:
zijn er eigenlijk nog 'clubs' of maandelijkse bijeenkomsten van knutselaars zoals ik, om eens ideeen uit te wisselen, kennismaken en algehele gezelligheid? Ik lees daar nooit wat over, en de plaatselijke 'hackerspace' is ook niet echt uitnodigend voor nieuwkomers van 40+ (net site bekeken).
Je bent hier natuurlijk welkom om keertje op bezoek te komen. Het is alleen erg ver weg voor je =/
Maar als je langskomt, dinsdag avond is het altijd het drukste. Daarsnaast is er op zaterdag ook wel activiteit.
Yep, hier is zo ongeveer de helft van die leeftijd xDCrashOverDrive schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 10:25:
De sites van die hackerspaces zijn vaak gemaakt/onderhouden door de jongste telgenVaak hebben ze wel een inloop-avond, zou gewoon eens langs gaan. Kans dat je dan genoeg 40+ers treft
[ Voor 20% gewijzigd door lordprimoz op 10-04-2015 10:26 ]
Ja niks natuurlijk, het enige wat het kan veroorzaken is een soort pavlov effect. Je ziet een lampje branden en denkt: "ohja, rustig rijden"CrashOverDrive schreef op woensdag 08 april 2015 @ 13:46:
Al kan je je afvragen wat voor nut een Elco in je aansteker pluggen heeft, op je brandstofverbruikBehalve negatief door het ledje die er ook in zit en die stroom verbruikt.
*edit*
Teardown gevonden![]()
[afbeelding]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Geweldig om te horen, lijkt me leuk om een keer langs te komen, helaas is het inderdaad veel te ver weg voor mij (Rijswijk).lordprimoz schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 10:25:
[...]
hier in enschede hebben ze wel een aardige hackerspace: https://tkkrlab.nl/
Je bent hier natuurlijk welkom om keertje op bezoek te komen. Het is alleen erg ver weg voor je =/
Maar als je langskomt, dinsdag avond is het altijd het drukste. Daarsnaast is er op zaterdag ook wel activiteit.
[...]
Yep, hier is zo ongeveer de helft van die leeftijd xD
Verwijderd
Vlakbij Rijswijk, in Den Haag, daar heb je Revelation Space (RevSpace) zitten. We hebben inderdaad niet zo'n geweldige website met een goede wervende werking. Nadat ik voor de eerste keer de website had bezocht duurde het nog een kleine 2 jaar voordat ik er op bezoek ging en ben er toen gebleven. Een echte inloopavond/dag hebben we niet. Iedere dinsdagavond wordt er een barbecue gehouden en eens in de veertien dagen is er aansluitend een soort kleine vergadering (metameet). De deelnemers met een sleutel kunnen 24 uur per dag en 7 dagen per week naar binnen. Als zo'n deelnemer binnen is opent hij de space en mogen er ook bezoekers naar binnen. Je kunt onder andere op webcam 4 (klusbunker) zien of er iemand is. Op dinsdagavond is het doorgaans redelijk druk en hebben er deelnemers tijd voor sociale activiteit. Dan zijn er ook een stuk of 4 of 5 40 plussers, waaronder ondergetekende. Op een totaal bestand van 70 deelnemers zijn er maar 2 vrouwen. De meeste deelnemers zijn tussen de 20 en 30 jaar oud, hoog opgeleid en blank. De jongste is 17 en de oudste loopt tegen de 60. Ik zou zeggen, kom eens op dinsdagavond langs en vraag om een rondleiding.
Dat klinkt erg goed. Ik had al een vraagje gesteld op de facebook pagina en ook direct antwoord gekregenVerwijderd schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 20:14:
Vlakbij Rijswijk, in Den Haag, daar heb je Revelation Space (RevSpace) zitten. We hebben inderdaad niet zo'n geweldige website met een goede wervende werking. Nadat ik voor de eerste keer de website had bezocht duurde het nog een kleine 2 jaar voordat ik er op bezoek ging en ben er toen gebleven. Een echte inloopavond/dag hebben we niet. Iedere dinsdagavond wordt er een barbecue gehouden en eens in de veertien dagen is er aansluitend een soort kleine vergadering (metameet). De deelnemers met een sleutel kunnen 24 uur per dag en 7 dagen per week naar binnen. Als zo'n deelnemer binnen is opent hij de space en mogen er ook bezoekers naar binnen. Je kunt onder andere op webcam 4 (klusbunker) zien of er iemand is. Op dinsdagavond is het doorgaans redelijk druk en hebben er deelnemers tijd voor sociale activiteit. Dan zijn er ook een stuk of 4 of 5 40 plussers, waaronder ondergetekende. Op een totaal bestand van 70 deelnemers zijn er maar 2 vrouwen. De meeste deelnemers zijn tussen de 20 en 30 jaar oud, hoog opgeleid en blank. De jongste is 17 en de oudste loopt tegen de 60. Ik zou zeggen, kom eens op dinsdagavond langs en vraag om een rondleiding.
Leuk voor je. Ben benieuwd naar je ervaringen daar
Thanks, ik ook
Iemand een idee of je hier een driver circuit bij nodig hebt?
Dus kan ik 'm direct aan een stroombron tussen de 3 en 5 volt hangen?
Verkoper zegt van wel niet, maar wil even zeker weten
Verkoper zegt van wel niet, maar wil even zeker weten
Ik ben op zoek naar de correcte benaming van onderstaande tool om deze op de welbekende chinese website te bestellen. Wanneer ik zoek op 'resistor bending tool' beginnen de prijzen vanaf $12, wat ik een beetje overdreven vind.

Denk alsjeblieft aan je ogen (en die van anderen) en gebruik een fatsoenlijke laser-bril (geen lasbril/zonnebril) als je hiermee gaat spelen.Djesse8999 schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 12:11:
Verkoper zegt van wel, maar wil even zeker weten
De 1e die ik vind is al goedkoper:nurdo schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 12:13:
Ik ben op zoek naar de correcte benaming van onderstaande tool om deze op de welbekende chinese website te bestellen. Wanneer ik zoek op 'resistor bending tool' beginnen de prijzen vanaf $12, wat ik een beetje overdreven vind.
[afbeelding]
https://www.sparkfun.com/products/13114
Maar je kunt ook een plankje hout pakken en in een scherpe driehoek (laten) zagen. Met een stift dan even de plekken markeren voor de juiste buigafstand.
YouTube: Why do Laser Diodes Need Driver Circuits And How Do They Work?Djesse8999 schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 12:11:
met het eerste commentaar:
Maar zoals RobV al aangeeft, kijk uit met je ogen!"diodes draw more and more till they blow" no, not true. The resistance of a laser diode changes depending on temperature. The hotter they get, the lower the resistance. Keep the diode the same temp, with a vf that cannot increase, and the current consumption remains the same. Also, it takes a significant amount of heat before thermal runaway becomes an issue. The main reason for using a current regulator is to maintain a steady output power in the beam. I have yet to see a diode blow out from over-current via thermal runaway. The majority of failures are due to optical flux within the laser cavity.
Zelfs in Nederland te krijgen voor €1,25nurdo schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 12:13:
Ik ben op zoek naar de correcte benaming van onderstaande tool
[ Voor 43% gewijzigd door CrashOverDrive op 11-04-2015 12:44 ]
Check ook even dit artikel over het modden van een 3d-printer als vinyl cutter. In dit artikel wordt het volgende schema gebruikt om de goedkope laser aan te sturen. Het bestaat uit niet meer dan een VREG en een power mosfet om de laser te schakelen.Djesse8999 schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 12:11:

Dat boek The Art of Electronics, is dat boek ook geschikt voor beginners of is dat voor wat gevorderden.
Begin net een beetje te kijken in de elektronica en alhoewel je alle info wel op internet kunt vinden vind ik een boek met dit soort dingen altijd wel handig.
Andere suggesties voor wat tastbaar lectuur over elektronica word zeer gewardeerd
Begin net een beetje te kijken in de elektronica en alhoewel je alle info wel op internet kunt vinden vind ik een boek met dit soort dingen altijd wel handig.
Andere suggesties voor wat tastbaar lectuur over elektronica word zeer gewardeerd

Smiling as the shit comes down...
Dit soort lasertjes hebben toch al vaak een driver in de behuizing ingebakken?Djesse8999 schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 12:11:
Als je hem binnen hebt zou ik hem even open schroeven om te kijken of er een stroombron aan zit. Zo niet, dan een weerstandje in serie of een stroombron met bijvoorbeeld een LM317. Laser is niets anders dan een LED in dat opzicht.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Herkent iemand dit ontwerp?
https://www.kickstarter.c...ader-shield-atmega328p-pu
Het vorige project van deze gebruiker was een flagrante kopie van een reeds bestaand project, en ik heb over dit project ook mijn twijfels, maar kan zo niet 1-2-3 opsporen of het ook een kopie is...
Het vorige project van deze gebruiker was een flagrante kopie van een reeds bestaand project, en ik heb over dit project ook mijn twijfels, maar kan zo niet 1-2-3 opsporen of het ook een kopie is...
Handig dat iemand het uitgewerkt heeft, maar ik vind €10 voor een ArduinoAsISP een beetje zinloos om daar een Kickstarter voor te maken.wsitedesign schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 13:47:
Herkent iemand dit ontwerp?
EDIT: Ok ik heb dus even naar het filmpje gekeken, het enige dat hij doet is een ZIF socket op een breakout boardje monteren. De programmer zelf is al apart ingekocht. Pasta met de hand aanbrengen.. en een paar schroefjes aandraaien....

[ Voor 19% gewijzigd door RobV op 11-04-2015 13:58 ]
Dat weet ik, ik ben ook enorm voorzichtig met lasers.RobV schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 12:18:
[...]
Denk alsjeblieft aan je ogen (en die van anderen) en gebruik een fatsoenlijke laser-bril (geen lasbril/zonnebril) als je hiermee gaat spelen.
Ik bedoelde te zeggen dat de verkoper zei dat ik geen driver nodig heb

Zou het mogelijk zijn dat die driver al in de behuizing zit, of zit daar alleen maar een lens + diode in?Beste jorn-djes,
Hi. Thanks for your interest in our products again. :-) It doesn't need a dirver. :-)
Should you have any question, please feel free to contact us and we will do our best to help.
Have a good day.
Kind Regards,
- wayinhouse
Een kale doide laser is stroom gestuurd.
Dit soort lasers waar jij op doelt heeft vrijwel altijd een driver in de behuizing. Om het zeker te weten moet je hem open maken of vertrouwen op de verkoper.
Dit soort lasers waar jij op doelt heeft vrijwel altijd een driver in de behuizing. Om het zeker te weten moet je hem open maken of vertrouwen op de verkoper.
Stel de laser heeft geen ingebouwde driver, en ik wil hem aansluiten aan een digital pin van de arduino (5 volt), welke regulator heb ik daarvoor nodig? (zou de LM317 dan werken want op internet zie ik meestal >7 volt)
Als het een stabiele voeding is, dan moet je alleen nog even uitvogelen welke stroom hij nodig heeft. Weerstandje in serie(R=U/I) en je hebt een stroombron voor je microcontroller. Heb je meer stroom nodig dan gebruik je een extra transistor of FET voor het aanschakelen.
Niet ingewikkelder maken dan dat het is
Zo te zien werkt hij tussen 3Volt en 5Volt(zie titel) dus het zou mijn ontzettend verbazen als er géén driver in zit.
Niet ingewikkelder maken dan dat het is
Zo te zien werkt hij tussen 3Volt en 5Volt(zie titel) dus het zou mijn ontzettend verbazen als er géén driver in zit.
Er zit vrijwel zeker een driver in die module.
Wat mijn ontwikkelde meettool al niet terweeg brengt 
http://brcnews.net/?p=5327
http://brcnews.net/?p=5327
Drei Fahrer für Rest der Saison gesperrt
Für David Nemcek (Tschechien), Marco Puleo (Italien) und Vincente Eres (Spanien) ist die ETS-Saison gelaufen. Rennleiter Uwe Rheinard schloss die drei Fahrer wegen schwerer Verstöße bei der Übersetzung von der weiteren Teilnahme an der Serie aus. Die Rennleitung ließ 15 Fahrer auf den vorderen Plätzen nach dem vierten Vorlauf überprüfen.
Die Teilnehmer der Rennens quittierten den Beschluss der Rennleitung mit anhaltendem Applaus.
Iemand hier ervaring met SOT-23 voltage regulators? Is dat een beetje te doen als je 500 ~800 mA nodig hebt? Voorheen heb ik altijd de LM1117 gebruikt. Die is te krijgen in SOT-223, maar dat is nu helaas toch wat groot voor mijn doeleind.
Ik ben bezig met een bord dat een voltage regulator voor 3.3 V, 2.5 V, 1.8 V en 1.2 V nodig heeft. Input voltage is 5 V. Met name de 3.3 V en 1.2 V regulator zullen veel stroom trekken. Of dat ook echt 500 mA is, is lastig te zeggen, want het is een FPGA en dat ligt ook een beetje aan wat je ermee doet. 800 mA zal in ieder geval genoeg moeten zijn voor deze. De 2.5 V en 1.8 V kunnen lager.
Iemand nog suggesties voor type regulator (liefst fixed)? Op farnell en mouser staan er een hoop, maar misschien heeft iemand goede ervaringen met een bepaalde?
Ik ben bezig met een bord dat een voltage regulator voor 3.3 V, 2.5 V, 1.8 V en 1.2 V nodig heeft. Input voltage is 5 V. Met name de 3.3 V en 1.2 V regulator zullen veel stroom trekken. Of dat ook echt 500 mA is, is lastig te zeggen, want het is een FPGA en dat ligt ook een beetje aan wat je ermee doet. 800 mA zal in ieder geval genoeg moeten zijn voor deze. De 2.5 V en 1.8 V kunnen lager.
Iemand nog suggesties voor type regulator (liefst fixed)? Op farnell en mouser staan er een hoop, maar misschien heeft iemand goede ervaringen met een bepaalde?
Als ik even bij farnell kijk, dan gaan sot23 regelaars niet verder dan 700mA en dan moet je echt wel opletten dat je de max power dissipatie niet gaat overschrijden.
500mA * (5-1.2V) = 1.9W
Maximum power voor een SOT23-5 (=SOT25) is 250mW .....
Je gaat best wel veel power verstoken in je regelaars, wellicht kun je beter kijken naar een switcher.
Of beter nog, zoek naar apllication notes of voorbeeld schakelingen voor je FPGA en kijk het ontwerp af van een ander
500mA * (5-1.2V) = 1.9W
Maximum power voor een SOT23-5 (=SOT25) is 250mW .....
Je gaat best wel veel power verstoken in je regelaars, wellicht kun je beter kijken naar een switcher.
Of beter nog, zoek naar apllication notes of voorbeeld schakelingen voor je FPGA en kijk het ontwerp af van een ander
Ik had al een design van iemand gezien en hij gebruikt de TPS73033. Die heeft een output current van 200 mA. Lijkt me niet gezond eerlijk gezegd. Overigens ook niet echt een goed design.
Ik zal nog eens beter kijken naar de berekening om te zien wat ik nodig heb. Wellicht dat ik dan toch maar wat LM1117s op de bottom layer plaats.
Ook maar eens aan de slag met Altera's power estimator. Meteen maar goed doen.
Ik zal nog eens beter kijken naar de berekening om te zien wat ik nodig heb. Wellicht dat ik dan toch maar wat LM1117s op de bottom layer plaats.
Is dat zo? Bij Mouser zie ik voor de TPS73033 dat de maximum power dissipation 0.56 Watt is.Maximum power voor een SOT23-5 (=SOT25) is 250mW ...
Ook maar eens aan de slag met Altera's power estimator. Meteen maar goed doen.
[ Voor 14% gewijzigd door danielkraak op 14-04-2015 10:57 ]
Dat is bij 25 graden. Dat is hij alleen natuurlijk alleen als je hem aanzet. Bij 75 graden zakt het al naar ~200 mW.
Van 5 naar 3.3 zou je dan ~100mA kunnen weg roken.
Onderandere TI nu we daar toch zijn, heeft voor FPGA's IC's die alle power rails maken. Bijv:
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tps75003-ep.pdf
Is zoiets niet wat?
Van 5 naar 3.3 zou je dan ~100mA kunnen weg roken.
Onderandere TI nu we daar toch zijn, heeft voor FPGA's IC's die alle power rails maken. Bijv:
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tps75003-ep.pdf
Is zoiets niet wat?
Ik keek bij een willekeurige regelaar met de hoogste stroom specificatie. Er zullen wel kleine verschillen zijn en het is sterk afhankelijk van de Ta, maar een SOT25 is een SOT25 en het vermogen wat zo'n klein ding kan afvoeren is nou eenmaal beperkt. Je wil geen component op je pcb waar je blaren van krijgt, dat is ook niet goed voor de levensduur en de brandveiligheid.danielkraak schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 10:45:
Is dat zo? Bij Mouser zie ik voor de TPS73033 dat de maximum power dissipation 0.56 Watt is.
*meestal* is de max. dissipation gebaseerd op afvoer via de pootjes naar een 'ambient temperature copper area >x oppervlak', en dat betekent dus: hoeveel temperatuur kan ik door die kleine pinnetjes pompen met een temperatuursverschil van 150 graden (kopervlak @ 25 graden, silicium @ 175 graden). Dit is dus niet houdbaar als je hem aan een klein kopervlakje of alleen aan traces hebt hangen, en werkt ook niet bij hogere omgevingstemperaturen (bijv. in een behuizing, aan de rand van een pcb, etc.).
In de praktijk stopt SOT-23 wel bij 100-150mW in mijn ervaring. Wordt dan al aardig heet.
In de praktijk stopt SOT-23 wel bij 100-150mW in mijn ervaring. Wordt dan al aardig heet.
Iemand die hier nog een zinnig antwoord over heeft?Atlas schreef op maandag 16 februari 2015 @ 13:32:
http://www.savemylights.n...-driver.html#.VOHhDi6Aqi8
Ik heb een lamp gekocht en daar zit deze LED driver in. Prima te dimmen dus met leading of trailing edge.
Nu zit ik even rond te kijken naar dimmers en zie veel verschillende soorten. Als ik het goed begrijp kan ik hier dus elke willekeurige 230volt dimmer (want dit geval werkt zowel op trailing als op leading) op aansluiten en gaan met die banaan? Of mis ik iets?
Ik heb een gewone gloeilamp dimmer, gaat deze hierop werken of sloop ik dan alles?
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Let op dat veel gloeilamp dimmers pas goed werken met een minimale belasting. Omdat een led heel zuinig is, kan het zijn dat het niet goed werkt omdat de belasting te laag is. Dus van tevoren even de handleiding lezen en/of vragen aan de verkoper of de dimmer geschikt is voor led verlichting of wat de minimale belasting is.Atlas schreef op woensdag 15 april 2015 @ 07:55:
[...]
Iemand die hier nog een zinnig antwoord over heeft?
Ik heb een gewone gloeilamp dimmer, gaat deze hierop werken of sloop ik dan alles?
Zie ook NeFoRcE in "KAKU ACM-100 icm 230V dimbare LED"
Nee, LED lampen kunnen niet overweg met gewone dimmers. Je moet allereerst kijken of de lamp wel dimmers ondersteund en dan heb je een speciale dimmer nodig dat samenwerkt met halogeen en LED.