Sissors schreef op zondag 15 maart 2015 @ 19:52:
Punt is vooral dat het heel erg ervan afhangt in welk stadium met welk doel je iets doet. DIP kan je op breadboard doen, en makkelijker op een gaatjesprint die je zo in allerlei maten kan kopen. Kom je op het punt dat je PCB gaat maken, dan wordt een SMD IC met redelijke pin afstand een goede optie, al heb ik persoonlijk dan net zo lief nog steeds DIP

. Al heeft SMD dan natuurlijk voordelen. Als je met je oventje bezig gaat wordt het weer een ander verhaal. Maar dat QFN soms de beste optie is, betekend niet dat DIP niet soms ook de beste optie kan zijn.
Het is inmiddels een jaar geleden dat ik voor het laatst iets op breadboard/gaatjesprint heb gedaan. Daarvoor zaten nog vele maanden.
Ik ben natuurlijk geen hobbyist, dus het zit wat anders bij minder snelle ontwerpers, maar ik heb altijd wel 5-10 projecten op stapel liggen waar ik aan kan werken. In plaats van te kloten met een breadboard, ontwerp ik iets gewoon met een hele custom printplaat, gooi het naar china en terwijl ik wacht werk ik aan andere projecten. Het scheelt weinig tot niks in ontwerptijd en het is extreem zeldzaam dat je iets echt moet uitproberen voordat je het kunt ontwerpen. Appnotes en simulaties (excel/matlab) zijn doorgaans veel beter dan praktische tests.
Maar belangrijker dan dit alles: je beperkt jezelf zo ontzettend ernstig als je DIP of zelfs SOIC nodig hebt om iets te kunnen prototypen. Vrijwel niks is in DIP verkrijgbaar en weinig chips zijn in gelijkwaardige SOIC/DIP packages te krijgen. Je verliest altijd wel iets door de lage pin density; een paar I/Os (PIC18, Atmel MEGA), hele ADCs (xmega MCUs) of hele series (cortex-m3 en beter is onverkrijgbaar in large-pitch packages). Om niet te spreken van dingen die sowieso vage pitches hebben zoals SMD inductoren, trafo's, diodes/transistoren, waar ik dan persoonlijk veel mee te maken heb in vermogenselektronica.
En met een potje soldeerpasta uit china en een gemiddelde bakoven wordt SMD solderen aanzienlijk makkelijker dan handsolderen.
Er is een plaats en tijd voor DIP, namelijk ergens anders en in 1980.
Rant over, nu kunnen we weer genuanceerd praten