Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:52
Nu moet je jezelf natuurlijk ook wel voorstellen dat een reparateur/reworker die dag in, dag uit niks anders doet dan reworken dat een stuk sneller doet dan jij en ik :+. Daar is die 1 minuut op gebaseerd. Ik zelf doe er inderdaad ook rustig langer over. Wij hebben hier op de zaak een "echte" stencil machine staan + tegenwoordig een MyData My100 (ter vervanging van My15 en My19) + 6 meter lange reflow oven + Viscom AOI. Dus met een goed proces, is je rework tijd nagenoeg nul. In de eerste batch bij een nieuw product zal je altijd wel wat kleine probleempjes hebben, maar bij terugkerende opdrachten blijft er eigenlijk weinig afkeur over, gelukkig ;).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hans1990 schreef op zondag 15 maart 2015 @ 21:15:
[...]

Sja, bepaalde fora met hun DIP meuk :p Daar is ook de PIC16F84 nog heilig, want daar zijn zoveel schema's en BASIC codes voor te vinden. :+ :+ :+
het moest verboden worden, al die hobbyisten met hun kachelpook soldeerbouten, ze hebben niet eens top apparatuur in huis, ipv daarvan gebruiken ze nog DIP hahaha :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Sissors schreef op zondag 15 maart 2015 @ 19:52:
Punt is vooral dat het heel erg ervan afhangt in welk stadium met welk doel je iets doet. DIP kan je op breadboard doen, en makkelijker op een gaatjesprint die je zo in allerlei maten kan kopen. Kom je op het punt dat je PCB gaat maken, dan wordt een SMD IC met redelijke pin afstand een goede optie, al heb ik persoonlijk dan net zo lief nog steeds DIP :P. Al heeft SMD dan natuurlijk voordelen. Als je met je oventje bezig gaat wordt het weer een ander verhaal. Maar dat QFN soms de beste optie is, betekend niet dat DIP niet soms ook de beste optie kan zijn.
Het is inmiddels een jaar geleden dat ik voor het laatst iets op breadboard/gaatjesprint heb gedaan. Daarvoor zaten nog vele maanden.

Ik ben natuurlijk geen hobbyist, dus het zit wat anders bij minder snelle ontwerpers, maar ik heb altijd wel 5-10 projecten op stapel liggen waar ik aan kan werken. In plaats van te kloten met een breadboard, ontwerp ik iets gewoon met een hele custom printplaat, gooi het naar china en terwijl ik wacht werk ik aan andere projecten. Het scheelt weinig tot niks in ontwerptijd en het is extreem zeldzaam dat je iets echt moet uitproberen voordat je het kunt ontwerpen. Appnotes en simulaties (excel/matlab) zijn doorgaans veel beter dan praktische tests.

Maar belangrijker dan dit alles: je beperkt jezelf zo ontzettend ernstig als je DIP of zelfs SOIC nodig hebt om iets te kunnen prototypen. Vrijwel niks is in DIP verkrijgbaar en weinig chips zijn in gelijkwaardige SOIC/DIP packages te krijgen. Je verliest altijd wel iets door de lage pin density; een paar I/Os (PIC18, Atmel MEGA), hele ADCs (xmega MCUs) of hele series (cortex-m3 en beter is onverkrijgbaar in large-pitch packages). Om niet te spreken van dingen die sowieso vage pitches hebben zoals SMD inductoren, trafo's, diodes/transistoren, waar ik dan persoonlijk veel mee te maken heb in vermogenselektronica.

En met een potje soldeerpasta uit china en een gemiddelde bakoven wordt SMD solderen aanzienlijk makkelijker dan handsolderen.

Er is een plaats en tijd voor DIP, namelijk ergens anders en in 1980.

Rant over, nu kunnen we weer genuanceerd praten :P

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Nou eh ik vermaak me prima met dip. Bedankt voor het denigreren. :)

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Is dit waarom Tweakers als zuurpruimenforum bekend staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat kan je ook prima zeggen van jouw laatste opmerking ;). Oké je schrijft erna wel dat het niet genuanceerd was, maar toch. Tuurlijk heeft SMD flinke voordelen. Maar voor de gemiddelde hobbyist, en daar val jij natuurlijk totaal niet onder, heeft DIP ook flinke voordelen.

Dat is ook exact de reden dat breakout boards zo populair zijn geworden, en veel hobbyisten die kopen ondanks dat ze vele malen duurder vaak zijn dan de componenten die erop zitten: Omdat voor die gemiddelde hobbyist gewoon alles beschikbaar hebben met 2.54mm pin spacing erg makkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op maandag 16 maart 2015 @ 13:11:
[...]

Ik ben natuurlijk geen hobbyist
ook nooit geweest zeker ? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:17:
[...]

ook nooit geweest zeker ? |:(
Zelfs toen ik hobbyist was deed ik alles al met zelfontworpen printjes... De eerste en enige breadboard die ik ooit heb gehad ligt nog vrijwel ongebruikt in de kast, net als de eerste en enige gaatjesprints.

Anyway, neem mn rant niet te serieus, daar is het een rant voor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee natuurlijk niet .. maar ik denk dat je het aantal tweakers die professioneel met electronica bezig zijn op 1 a 2 handen kan tellen hier , de rest is (net als ik) huis tuin en keuken hobbyist, die het gewoon makkelijk vind om DIP te gebruiken (ik vb omdat ik het beter kan zien dan :) ) en die niet meer dan een gewone soldeerbout in huis heeft.
Van jou (jullie) kant als profs kan ik eea uiteraard goed begrijpen.

*
maar persoonlijk probeer ik het wel (veel moeilijk gepriegel voor een oude man :P )
wil vb een RTC aan een ESP8266 knopen en dan bestel ik zowel DIP als SOP..
Afbeeldingslocatie: http://s4.postimg.org/xg1tmf4cd/pcf8563.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2015 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Om me ook even te mengen in de discussie, ik snap dat je als hobbyist begint met een breadbordje, een paar modules en wat DIP chips.
Maar als je dat een beetje onder de knie hebt, dan is het niet meer dan logisch om door te groeien. Pak je breadboard prototype als uitgangspunt en ontwerp je eigen printje met SOIC en SOT23 formaat onderdelen.
Als dat goed gaat kun je het breadboard overslaan en onderdelen met fijnere pitch proberen.

Ik krijg vaak de indruk dat mensen blijven hangen in een bepaalde manier van werken. Borroz bijvorbeeld acht ik prima in staat om een stap verder te gaan, maar heeft last van koudwatervrees lijkt het. Gewoon een aanloop nemen en er in duiken ;)

Zelf ben ik ook als hobbyist begonnen, wat theorie geleerd op de HTS, daarna semi-professioneel met elektronica gewerkt, Ik was de enige op het werk die daar mee bezig was. Als je alleen maar prototypes maakt voor wetenschappelijke toepassing ga je geen SMD oven van 6m of x-ray apparatuur aanschaffen.
BGA heb ik nooit gedaan, maar 10 jaar geleden was dat ook nog niet zo'n punt. Nu doe ik sporadisch nog een hobby projectje of een klusje voor iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

(om toch maar door te gaan met de discussie): Ik vind zelf dat de koudwatervrees ook wel heel erg wordt bestendigd. Dat is denk ik mijn voornaamste probleem in de discussies waar afwijzend wordt gesproken over non-TH packages.

Het wordt gezien als 'heel wat' om SOT23 te gebruiken, om nog niet te spreken over SC70 of BGA. Dat laatste is al helemaal verboden gebied. Wat een ballen moet je hebben om je daarin te begeven!

En dan doe je het een keer en werkt alles in één keer goed, zonder gekloot. Wat was daar nou zo moeilijk aan? Waarom is iedereen elkaar aan het bangmaken?

In all seriousness, DIP is prima voor veel dingen en het is voor sommige soorten circuits prachtig prototypen met through hole meuk. Maar het zou niet de standaard moeten zijn. DIP heeft zijn plek (niet alleen in 1980 :P), maar dat is een kleine niche.

Zoals met alles in engineering: the right tool for the job makes all the difference in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Ik hou het nog lekker gescheiden :)

Thuis aan het hobbyen met arduino met opsteek gaatjes print.
En op het werk bezig met een 14 laags printje van 30 bij 15 cm gevuld met 8000 componenten waaronder 12 octa cores processors en
108 DDR chips. ( ik zal morgen is vragen of ik hiervan een foto op tweakers mag zetten want de 1ste proto’s zijn al klaar :) )

Maar aangezien ik op het werk al bezig ben met high-end spul wil ik thuis lekker simpel kunnen frotten met electronica. :P

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 11:50
Tinusvolkel schreef op maandag 16 maart 2015 @ 16:06:

En op het werk bezig met een 14 laags printje van 30 bij 15 cm gevuld met 8000 componenten waaronder 12 octa cores processors en
108 DDR chips. ( ik zal morgen is vragen of ik hiervan een foto op tweakers mag zetten want de 1ste proto’s zijn al klaar :) )

Maar aangezien ik op het werk al bezig ben met high-end spul wil ik thuis lekker simpel kunnen frotten met electronica. :P
Dat zal geen goedkoop pcbtje zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
lordprimoz schreef op maandag 16 maart 2015 @ 16:07:
[...]

Dat zal geen goedkoop pcbtje zijn 8)7
Idd we hadden hem op highspeed materiaal besteld op 3 weken levertijd en we betaalde iets van €4000 per stuk. 8)7

Dit had er ook mee te maken omdat we blind en burried vias gebruikt hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Tinusvolkel schreef op maandag 16 maart 2015 @ 16:06:

Wow dat zijn leuke printjes :)
Waar worden deze voor gebruikt? Als je dat mag vertellen :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:03

ResuCigam

BOFH

Ploink schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:44:
Maar als je dat een beetje onder de knie hebt, dan is het niet meer dan logisch om door te groeien. Pak je breadboard prototype als uitgangspunt en ontwerp je eigen printje met SOIC en SOT23 formaat onderdelen.
Ik snap je punt maar als hobbyist ben ik al druk bezig met leren programmeren (Arduino) en de wondere wereld van elektronica te doorgronden. Het zelf ontwerpen van pcb's is echt een brug te ver voor mij. ;)

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
mux schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:58:
[..] Ik vind zelf dat de koudwatervrees ook wel heel erg wordt bestendigd. [...]
* RobV toont zijn nederigheid en heeft weer een nieuw woord geleerd, waarvoor dank.

Bestendigen
I.) 1) Consolideren 2) Duurzaam maken 3) Doen voortduren 4) Handhaven 5) Laten voortduren 6) Perpetueren 7) Voortzetten 8) Van kracht doen blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Atlas schreef op maandag 16 maart 2015 @ 16:13:
[...]

Wow dat zijn leuke printjes :)
Waar worden deze voor gebruikt? Als je dat mag vertellen :)
Een onderdeel van een supercomputer :)

Meer mag ik (denk ik) niet vertellen.
En als dit wel mag zie je morgen wel de foto's verschijnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
ResuCigam schreef op maandag 16 maart 2015 @ 16:16:
Ik snap je punt maar als hobbyist ben ik al druk bezig met leren programmeren (Arduino) en de wondere wereld van elektronica te doorgronden. Het zelf ontwerpen van pcb's is echt een brug te ver voor mij. ;)
Meer een kwestie van keuzes dan bruggen denk ik. Je meer richten op het programmeren is ook prima.
Ik zat nog op de middelbare school toen ik mijn eerste printje etste. Schema voor 90% gekopieerd, layout op ruitjespapier getekend, toen met kras symbolen op folie aangebracht en ets procedure geleerd uit een boekje. Mijn eigen 10% bijdrage was niet helemaal koosjer, maar het werkte :)

Met SMD is het ook een kwestie van keuze of je het WIL doen, niet of je het KAN.
Toch kan ik me wel iets voorstellen van koudwatervrees. Toen ik aan SMD begon kocht ik een spuitje pasta van Conrad om het te bakken, maar dat spul spatte alle kanten op en en het werkte totaal niet. Ik heb toen jarenlang SMD met de soldeerbout gedaan omdat ik de pasta niet meer aandurfde, maar toen ik weer moed verzamelde bleek dat die pasta toen niet deugde en nu ging het perfect :)
Nu vind ik smd bakken heel leuk en kutten met draadjes door gaatjes, solderen, afknippen, saaaaaiii :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:03

ResuCigam

BOFH

Oh ik ben het helemaal met je eens dat het makkelijker werkt, ik had het er meer over dat het ontwerpen van pcb's met een pakket als Eagle nou niet iets is dat ik er even bij leer/doe. Volgens mij gaan daar heel wat uurtjes inzitten voor je een eigen pcb kan ontwerpen. En die uren besteed ik al aan andere delen van mijn hobby :)

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Dat is precies wat ik bedoel, het is een kwestie van keuze, niet van kunnen. Als je iets wil en je steekt er voldoende tijd in dan kun je (bijna) alles.

[ Voor 33% gewijzigd door Ploink op 16-03-2015 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ploink schreef op maandag 16 maart 2015 @ 16:40:
Toen ik aan SMD begon kocht ik een spuitje pasta van Conrad om het te bakken, maar dat spul spatte alle kanten op en en het werkte totaal niet. Ik heb toen jarenlang SMD met de soldeerbout gedaan omdat ik de pasta niet meer aandurfde, maar toen ik weer moed verzamelde bleek dat die pasta toen niet deugde en nu ging het perfect :)
Hmm, ik doe al jaren SMD met een soldeerbout, zo ben ik dr mee begonnen, en m'n enige ervaringen met pasta waren vergelijkbaar. Maar dat lag dus aan de pasta? Dan ga ik binnenkort nog eens een keer pasta regelen, kijken of 't dan wel wil.. :)

DIP gebruik ik wel op experimenteer-printjes (arduino enzo) of om snel ff wat in elkaar te bakken op gaatjesprint, maar als ik een eigen PCB'tje ontwerp dan maak ik wel zo veel mogelijk gebruik van SMD spul. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
ResuCigam schreef op maandag 16 maart 2015 @ 16:44:
Oh ik ben het helemaal met je eens dat het makkelijker werkt, ik had het er meer over dat het ontwerpen van pcb's met een pakket als Eagle nou niet iets is dat ik er even bij leer/doe. Volgens mij gaan daar heel wat uurtjes inzitten voor je een eigen pcb kan ontwerpen. En die uren besteed ik al aan andere delen van mijn hobby :)
Als je ooit wel besluit het te leren, neem dan een volwassener pakket als Eagle =P Voor hobby printjes is het goed te gebruiken, maar zodra je eigen componenten met veel pinnen moet maken dan loop je behoorlijk te prutsen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ploink schreef op maandag 16 maart 2015 @ 16:52:
Dat is precies wat ik bedoel, het is een kwestie van keuze, niet van kunnen. Als je iets wil en je steekt er voldoende tijd in dan kun je (bijna) alles.
zeg ik wel is in de spiegel voor het stappen .. 8)

maar idd.. als je maar doorzet

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2015 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
gewoon niet voor de goedkoopste zooi gaan. Daarnaast is er dus ook loodhoudende en loodvrije soldeerpasta, dus pak de goede. Ook is het van belang dat je de juiste temperatuur gebruikt om de tin te laten vloeien( dat is dus ook afhankelijk van welke soort je neemt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ploink schreef op maandag 16 maart 2015 @ 16:52:
Ik kan SOIC solderen, en 0603 passives gaat ook nog net aan. Heb ook weleens nog een maatje kleiner dan SOIC gedaan, maar dat kostte me een hele tijd om het goed te krijgen. En SOIC kost me al een stuk langer dan DIP.

Misschien gaat dat uiteindelijk wel even snel als ik meer ermee oefen, maar ik kan simpelweg een soldeerbout niet stil genoeg houden ;). (Verder ben ik wel helemaal in orde hoor, maar fijne motoriek in de handen loopt blijkbaar beetje achter :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Sissors schreef op maandag 16 maart 2015 @ 17:46:
Misschien gaat dat uiteindelijk wel even snel als ik meer ermee oefen, maar ik kan simpelweg een soldeerbout niet stil genoeg houden ;). (Verder ben ik wel helemaal in orde hoor, maar fijne motoriek in de handen loopt blijkbaar beetje achter :P).
Ik heb altijd last van trillende handen. Om vogels te kijken heb ik een verrekijker met optische stabilisatie nodig, componenten vliegen soms over de pcb, maar ik kan 0.5mm pitch QFP solderen, in de oven, op hete plaat of met de bout. Het is inderdaad kwestie van een beetje oefenen, experimenteren met verschillende technieken en materialen en 'het in de vingers krijgen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik heb inmiddels ook al een paar projectjes SMD mogen doen, (met pasta en hetelucht) en dat bevalt mij prima. Wat mij ook prima bevalt is de prijs voor PCB's vanuit China. Helaas krijg je er minimaal 10 en moet je een paar weken wachten op je printje. Van die 10 heb ik er meestal maar 1 nodig dat is wel jammer. En die weekjes wachten, tja, dat is een luxeprobleem. Maar zoals ik hiervoor al meldde ben ik blij dat ik allerlei PTH componentjes heb liggen om even snel iets in elkaar te kunnen flansen obv van een ATMega328. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
RobV schreef op maandag 16 maart 2015 @ 18:17:
Wat mij ook prima bevalt is de prijs voor PCB's vanuit China. Helaas krijg je er minimaal 10 en moet je een paar weken wachten op je printje. Van die 10 heb ik er meestal maar 1 nodig dat is wel jammer. En die weekjes wachten, tja, dat is een luxeprobleem.
Via pcbshopper.com heb ik vorige keer Smart-prototyping gekozen. Hier kan je ook 5 stuks bestellen (hoewel de prijs dan hetzelfde is) en verzending gaat een stuk vlotter via Deutsche Post. Prijs en kwaliteit is vergelijkbaar met de andere chinezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:52
Sissors schreef op maandag 16 maart 2015 @ 17:46:
[...]

Ik kan SOIC solderen, en 0603 passives gaat ook nog net aan. Heb ook weleens nog een maatje kleiner dan SOIC gedaan, maar dat kostte me een hele tijd om het goed te krijgen. En SOIC kost me al een stuk langer dan DIP.

Doe je het dan wel "goed" :P ? Ik verwacht eigenlijk dat ik een SOIC sneller soldeer dan een DIP met evenveel pootjes. Niet omdat ik zo extreem snel ben maar gewoon puur om het feit dat het minder handelingen zijn en je niet poot voor poot hoeft de solderen maar één kant in 1x kan doen. Mooie is dat je met zo'n sleep techniek niet eens een vaste hand nodig hebt, je gebruikt de pcb/het component als steun :).

Grootste struikelpunt met SMD is volgens mij dat je "opnieuw" moet leren solderen en wat nieuwe technieken moeten aanleren. Daarna is het vaak een stuk sneller dan through hole solderen.

[ Voor 8% gewijzigd door wesleytjuh op 16-03-2015 19:38 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Thermal reliefs zijn ook wel handig als je SMD (of THD) met de bout soldeert.
Aan de andere kant is smd juist mooi geschikt voor koeling van componenten direct aan het koper, eventueel met een paar via's naar de achterkant. Mede daarom bak ik liever de hele print want dan heb je geen thermal reliefs nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:48
mux schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:58:
[...]
Het wordt gezien als 'heel wat' om SOT23 te gebruiken, om nog niet te spreken over SC70 of BGA. Dat laatste is al helemaal verboden gebied. Wat een ballen moet je hebben om je daarin te begeven!
[...]
Hahaha :')

Verder heb ik ooit samen met een vriend een pizzaoventje voor €10 van Marktplaats gehaald, maar het plastic van een inductor smolt voordat het tin smolt. Dat was op een printje uit een kapotte printer, dus wel met loodvrije tin. Toen zijn we er eerst mee gestopt :P

Zouden we dat trouwens moeten afdekken? Omdat het soldeer waarschijnlijk het IR terugkaatst, terwijl de zwarte inductor alles absorbeert.

[ Voor 10% gewijzigd door marcop23 op 16-03-2015 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ploink schreef op maandag 16 maart 2015 @ 18:48:
[...]

Via pcbshopper.com heb ik vorige keer Smart-prototyping gekozen. Hier kan je ook 5 stuks bestellen (hoewel de prijs dan hetzelfde is) en verzending gaat een stuk vlotter via Deutsche Post. Prijs en kwaliteit is vergelijkbaar met de andere chinezen.
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ploink schreef op maandag 16 maart 2015 @ 18:48:
[...]

Hey, die is nice. Heb zojuist 5 seconden geleden iets besteld om het eens uit te proberen. Ik heb datzelfde printje ook net met seeed besteld, kijken welke er eerder aankomt :D
hij is ook flauw... sorry, maar het moest :P
Verder heb ik ooit samen met een vriend een pizzaoventje voor €10 van Marktplaats gehaald, maar het plastic van een inductor smolt voordat het tin smolt. Dat was op een printje uit een kapotte printer, dus wel met loodvrije tin. Toen zijn we er eerst mee gestopt :P
Sommige dingen gaan wat moeilijker dan anderen. De componenten die je gebruikt moeten wel reflow compatible zijn, dus géén PVC sleeved inductoren/condensatoren. Veruit de meeste condensatoren en inductoren gebruiken kapton, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Zoals je zelf zegt is het ook een prima optie om gevoelige componenten af te dekken. Dit kan met kapton of aluminumfolie. Ook is het nuttig om een klein beetje convectie te hebben zodat de warmte overal kan komen. Anders duurt het veel langer, gezien printplaten niet zo IR-absorberend zijn (ze reflecteren de meeste IR straling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:21

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik moet toch ook eens gaan investeren in een oventje en een hete plaat voor onder de boards bij reflowen. Denk dat dat nog wel eens winst op kan leveren in de kwaliteit van de reflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
sebastius schreef op maandag 16 maart 2015 @ 21:56:
Ik moet toch ook eens gaan investeren in een oventje en een hete plaat voor onder de boards bij reflowen. Denk dat dat nog wel eens winst op kan leveren in de kwaliteit van de reflow.
De Aoyue Int 893 is betaalbaar (zie deze en deze reacties).
Ik heb er nog een paar printjes mee gedaan en ondanks de aanloop problemen werkt het goed. Als je de kap dicht houdt blijft de warmte er in en dan werkt hij zowel als plaat en als oven. Je kan zien wat er gebeurt en direct stoppen als de tin overal vloeit. Dan schuif je hem met de spatel naar de koelplaat en voila!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:16

Super_ik

haklust!

Tinusvolkel schreef op maandag 16 maart 2015 @ 16:32:
[...]

Een onderdeel van een supercomputer :)

Meer mag ik (denk ik) niet vertellen.
En als dit wel mag zie je morgen wel de foto's verschijnen :P
Als het op de website staat vast wel: Prodrive Technologies introduces density optimized, high-end computing with ARM+DSP
Afbeeldingslocatie: http://prodrive-technologies.com/wp-content/uploads/2015/03/IMG_0415_cutout.jpg

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Haha dank u collega :) had het zelf nog niet gezien

[ Voor 10% gewijzigd door Tinusvolkel op 17-03-2015 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
mooi werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Had al zo'n vermoeden dat het bij ProDrive zou zijn. ;)
Prachtig bedrijf hoor, ben er enkele keren geweest.
Onze PCB's worden ook bij Prodrive geproduceerd / getest.
Maar dat zijn maar 8 laags eurocard formaat pcb's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Tot hoeveel lagen kunnen ze dan nu gaan?Blijkbaar al 14 20 it is http://blog.optimumdesign...kups-for-large-dense-pcbs

[ Voor 61% gewijzigd door Damic op 17-03-2015 20:32 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Damic schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 20:29:
Tot hoeveel lagen kunnen ze dan nu gaan?Blijkbaar al 14 20 it is http://blog.optimumdesign...kups-for-large-dense-pcbs
“Ze” Prodrive?

Wij maken geen PCB, maar wij ontwerpen en assembleren PCBs (en alles wat daar bij komt kijken)

Maar volgens mij kan een beetje PCB leverancier wel tot over de 30 lagen (sommige zelfs wel 50) gaan, echter is de totale dikte meestal de beperkende factor. (vooral als hij ergens in moet schuiven)
Het is trouwens niet de kunst om zoveel mogelijk lagen te gebruiken maar zo min mogelijk.
Alleen ooit ontkom je er niet aan, laatst heb ik bijvoorbeeld nog aan een project meegewerkt waar we 18 lagen in 1.6 mm hebben gepropt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
18 Lagen.... 8)7
Ik vind de techniek wel zeer indrukwekkend, maar als ik naar die foto hierboven kijk... ziet er uit als een onderdeel van een oude VAX/VMS mainframe ofzo.
Zo'n hypermoderne PCB en dan dat standaard groene soldeermasker en suffe grijze frontje, dat mag er best wel wat hipper uitzien vind ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Erg retro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
haha tja denk dat onze klanten liever betalen voor performance dan de looks.
En het meeste staat al vast in de ATCA spec.

Maar een kleurtje had misschien gekund, echter hebben de optische testen (handmatig en automatisch) de voorkeur bij groen omdat hier de machines op afgesteld zijn en groen is rustiger voor de ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ja ze betalen voor performance, maar onderschat niet wat een goede look kan doen met de herkenbaarheid van je produkt. Zelfs bij zoiets, al zou niemand het toegeven, is uiterlijk belangrijk. Zelfs IT-ers zijn mensen en die hebben onbewust toch een affiniteit met iets dat er mooi en speciaal uit ziet.

Wat dacht je van een zwart soldeermasker met lichtblauwe silk. De heatsinks geanodiseerd in een titanium grey of heel donker blauw. Het frontje zwart met witte letters en over de hele lengte dezelfde blauwe lijn met kronkel als in je bedrijfslogo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:00
Tinusvolkel schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 20:47:
[...]

Maar volgens mij kan een beetje PCB leverancier wel tot over de 30 lagen (sommige zelfs wel 50) gaan, echter is de totale dikte meestal de beperkende factor.
Ook binnen Europa? Wij hebben een +- half jaar geleden een PCB laten ontwerpen wat door de gebruikelijke leveranciers hier in NL niet gemaakt kon worden, enige bedrijf binnen Europa wat die print kon maken zat in Macedonië 8)7 Ging overigens over 'maar' 8 lagen met buried vias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:06
Thedr schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 22:50:
Ook binnen Europa?

Ging overigens over 'maar' 8 lagen met buried vias.
Eurocircuits gaat voorzover ik weet tot 16 lagen (met buried vias). Al produceren die ook ergens in Oost Europa en betaal je behoorlijk wat extra om het binnen een redelijk tijd te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Laatst online: 19:46
@Thedr: Ja, ook binnen Europa. In Nederland is er niet zo veel meer over.
Invotec +40 lagen
Cibel +40 lagen
ACB 50 lagen

Maar staar je niet blind op het aantal lagen. Er zijn meer factoren die de complexiteit van een print bepalen.
En het is niet moeilijk al die factoren in een 8 laags te stoppen, maar eigenlijk had je van te voren moeten bepalen welke technologie je ging gebruiken en daar een leverancier bij zoeken. Nu klinkt het alsof de designer wild ging en je met iets overbleef wat niemand wilde maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:00
Het aantal lagen is in ons geval zeker in functie van het ontwerp, wat overigens onder stevige tijdsdruk is gedaan (in goed overleg met de ontwerpende partij). Daardoor zijn er tussentijds nog relatief flinke wijzigingen gedaan waardoor eea anders verliep dan vooraf bedacht, oa omdat er bijvoorbeeld al begonnen werd aan de routing terwijl het schema nog niet volledig gereviewd was :X
Allemaal goedgekomen overigens, en tot nog toe ook nog geen gekke dingen tegengekomen :)

Anyway; altijd goed om te weten dat het dus geen enkel probleem zou mogen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Beginnersvraagje, mag dat?

Bij het na-bouwen van een mini-arduino projectje kwam ik het volgende tegen wat mij verwarren deed. Ik zie een 3v batterij (BAT1) dat de ATMega328p direct voeden doet via de V_BATT lijn (V_BATT is dus gekoppeld aan VCC zonder verdere componenten).

Afbeeldingslocatie: https://www.evernote.com/shard/s308/sh/290ac7b7-8d69-40c6-8485-41bfdd9f6e39/6a37706c30d8473eec381e1de435115a/deep/0/arduino-sensor_board.pdf-at-master---thoughtbot-arduino---GitHub.png
(bron)

In het schema is de VCC verder via een decoupling cap verbonden met GND. Ik moet natuurlijk vermelden dat het originele schema een USB-voeding accepteert, en dat er een mogelijkheid is om een LiPo in te pluggen (via een andere verbinding).

Mijn vraag: Welk nut hebben de caps op de (verwisselbare) batterij? Ik wil mijn projectje alleen op de 3V laten draaien dus geen USB of verdere voeding. Zijn de caps dan nog nodig? Het gaat om een prive-snuisterijtje dus geen massaproductie of zo.

[ Voor 19% gewijzigd door RobV op 18-03-2015 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 11:49
Die caps zitten er om de voedingsspanning stabiel te maken. In je microcontroller zitten allemaal schakelende onderdelen. Hierdoor krijg je stroompieken, waardoor je spanning gaat schommelen. De condensatoren vangen dit op.

Geen idee of dit een antwoord is op je vraag.

[ Voor 9% gewijzigd door danielkraak op 18-03-2015 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ga er maar van uit dat je ze beter wel kunt plaatsen, en dan het liefst zo dicht mogelijk tegen de chip. Een dergelijke setup zonder condensatoren kan een hoop storing op de werking geven. (zelf ooit meegemaakt met een schakeling rondom standaard TTL chips.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
ja, maar een 47uF elco is nou ook niet echt noodzakelijk.
Een 10uF keramische condensator met een 100nF direct aan de VCC van elk IC zal ook wel voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Elke waarde heeft weer een ander gebied waarin hij heel goed is in het onderdrukken van zaken. Helemaal nutteloos zijn ze dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Bedankt voor alle antwoorden, maar ik ben mij bewust van het nut van decoupling caps. De vraag is ook: waarom zitten ze om de batterij? Op het originele schema kun je ziet dat er OOK decoupling caps tegen de overige IC's zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Die van 100nF hebben niet zoveel nut denk ik. Die van 47uF is wat nuttiger. Het is gebruikelijk om hogere condensatoren dicht bij je input voeding te plaatsen. Heel simpel gezegd: de condensator kan sneller stroom leveren dan de batterij, dus de batterij laadt de condensator op en de condensator levert stroom aan de IC's.

[ Voor 3% gewijzigd door danielkraak op 18-03-2015 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
danielkraak schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 18:54:
Die van 100nF hebben niet zoveel nut denk ik. Die van 47uF is wat nuttiger. Het is gebruikelijk om hogere condensatoren dicht bij je input voeding te plaatsen. Heel simpel gezegd: de condensator kan sneller stroom leveren dan de batterij, dus de batterij laadt de condensator op en de condensator levert stroom aan de IC's.
Makes sense. Dank je voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Je moet niet denken maar zeker weten.

Zeker als je over een kleine batterij praat praat je over een relatief hoge inwendige weerstand waardoor bij schakelpiekjs best wel een rimpel op de voedingslijn kan ontstaan. De condensatoren zullen dit opvangen. De 3 condensatoren moet je ook over de print verdelen, de 100nF vlakbij de chip en die andere 2 dan 1 bij de voedingsaansluiting en de ander verderop op de print om zo naast het opvangen van de spanningsdipjes resonanties in de spoorbanen tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
een goede regel om aan te houden is: een 100nF cap bij elke vcc pin van je ic.
niet te zuinig doen. Meestal heb je er geen last van, maar als je dat wel hebt dan baal je achteraf.
Zet ze in ieder geval in je ontwerp. Of je ze erop plaatst of niet is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
@memphis en @lordprimoz bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:57
danielkraak schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 18:54:
Die van 100nF hebben niet zoveel nut denk ik. Die van 47uF is wat nuttiger.
Ik denk eerder andersom: de 47uF heeft bij batterijvoeding minder nut: de inwendige weerstand van een batterij en een elektrolyt is niet zo heel verschillend.
Om het nog iets te verduidelijken: die 100nF condensatoren moeten inderdaad dicht mogelijk bij de chip zitten, een verbinding van een paar cm kan bij hoge frequenties zich gedragen als een spoel en een behoorlijke weerstand hebben.
Eigenlijk geldt vaak dat de inwendige weerstand voor hoge frequenties van condensatoren met kleinere capaciteiten vaak lager is als van grote capaciteiten. Bovendien moet voor hoge frequenties de afstand heel kort blijven vanwege de inductie in de verbindingen.
Je kan ook stellen dat de kleine capaciteiten voor de snelle hoogfrequente energie dicht bij de chips geplaats moeten worden en de grote capaciteiten voor de langzamere langdurigere energie op wat meer afstand geplaatst mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik hoor nu tegenstrijdige dingen, en dat brengt mij enigszins in de war. De een zegt dat de 47uF bij de batterij wel zin heeft en de ander niet. Waar we het gelukkig wél over eens zijn is de 100nF bij de IC.

Misschien wordt het duidelijker als ik het hele schema even inkopieer, dat leest wat gemakkelijker:

Afbeeldingslocatie: https://images.thoughtbot.com/low-power-custom-arduino-sensor-board/sensor_board_schematic.png

Op dit schema staan de decoupling caps C4, C5 en C8 (en C9)
- C4 is voor de ATMega
- C9 is een debouncer voor de reset button?
- C5 en C8 voor de charger.

Dan blijven dus C1, C2 en C3 over. Mijn vraag is specifiek wat C1,C2 en C3 voor doel dienen.

Wederom excuses voor de beginnersvragen, maar ik snap het nog niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

C9 is geen ontkoppel-C, die heeft een debounce functie. C5 en C8 hangen zo dicht mogelijk tegen de MPC aan en C1 t/m 4 ontkoppelen de microcontroller op verschillende niveaus.

Zoals gezegd kan het nooit kwaad om op verschillende plekken in je board de boel te ontkoppelen. In het schema plak je die dingen vaak dicht bij elkaar om de boel wat te ontclutteren.

[ Voor 37% gewijzigd door Kaj. op 19-03-2015 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Waarschijnlijk als je het originele printontwerp van dit schema hebt zal je zien dat C1, 2 en 3 verdeeld over de print zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:57
RobV schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 12:50:
Ik hoor nu tegenstrijdige dingen, en dat brengt mij enigszins in de war. De een zegt dat de 47uF bij de batterij wel zin heeft en de ander niet.
Die 47uF is minder belangrijk (als de 100nF), maar kan wel helpen, gewoon plaatsen dus. Deze mag wel een stuk verder van de chip geplaatst worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
memphis schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 14:47:
Waarschijnlijk als je het originele printontwerp van dit schema hebt zal je zien dat C1, 2 en 3 verdeeld over de print zitten.
Nou, nee, niet echt:

Afbeeldingslocatie: https://www.evernote.com/shard/s308/sh/27bcfbef-a628-4845-82f4-86591807beec/9ac43a78ccb3bf5741d9cb1682f349ba/deep/0/2-Board----Users-rob-Downloads-arduino-master-hardware-eagle-sensor_module.brd---EAGLE-7.0.0-Light.png

EDIT:
De response van de auteur van het artikel is binnen:

"TonyD256: @simplicateinfo Those are there for smoothing out any noise from the battery or anything on the power lines. pretty standard practice"
"TonyD256: @simplicateinfo The bigger cap is to help the battery with quick energy need spikes."

EDIT 2:
" TonyD256: @simplicateinfo ya they might not be needed. There is no real math behind me putting them there. More can't hurt unless you're cutting cost."

Wellicht gevalletje "overthinking it" van mijn kant..

[ Voor 52% gewijzigd door RobV op 19-03-2015 16:07 . Reden: verkeerde quote, nu wel goed. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Die C2 en C3 vind ik ook apart. Over het algemeen plaats ik 100nF condensatoren enkel bij voedingspinnen van de microcontroller. En dan nog in de buurt van de power supply en iedere IC grotere condensators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Nou ja, het belangrijkste is dat de bouwer ze er gewoon 'uit gewoonte' op gegooid heeft en geen bijzondere reden ervoor heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gok dat C1 een "hotswap" oplossing is: je kan je batterij verwisselen (in low power oplossingen) zonder een brown out van je IC te krijgen.
Voor een "algemeen" dev bordje wel een vreemde feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
RobV schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 12:50:
Ik hoor nu tegenstrijdige dingen, en dat brengt mij enigszins in de war. De een zegt dat de 47uF bij de batterij wel zin heeft en de ander niet.
Dat hangt dus van de batterij af. Een grote LiPO of NiMH batteruy pack heeft een hele lage impedantie en dan heb je hem niet nodig, maar stel dat je een 3V munt batterij gebruikt, een CR2032 ofzo, die kan echt niet veel stroom leveren en heeft een relatief hoge impedantie dus dan heeft die cap wel degelijk zin.

Het kan ook zijn dat je nog meer modules aan dezelfde voeding plaatst, een pwm controller of een deurbel of weet ik wat voor apparaat dat storing kan veroorzaken, of je gebruikt lange voedingskabels, etc..
Meestal zal de cap niet nodig zijn, maar het is een gewoonte, gewoon voor het geval dat.

PS: Ik zou ook een 100nF cap plaatsen bij AREF. Dit zorgt voor een stabielere referentie en dus een nauwkeuriger ADC resultaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Ploink op 19-03-2015 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het is niet ongebruikelijk om een grote cap op een batterij te zetten.

Met name met een radio module oid aan boord die korte tijd even een stroompiek lust. Dan zal de cap de batterij bijstaan in energie leveren. Het is bedoeld om de verliezen van P=I^2 * Resr te minimaliseren. Je wil dus zo min mogelijk/laag mogelijke piek stromen trekken uit bronnen die hogere ESR hebben.

Bvb al zou je een lithium 3V cell gebruiken, kan je een vrij hoge ESR verwachten (enkel ohm - >10 ohm). Met een piekstroom verbruik van bvb 40 of 50mA is dat een aardige spanningsdip + energieverlies.

100nF over de batterij lijkt mij niet zo zinnig, vooral bedoeld voor HF ontstoring op VCC/GND pinnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Hans1990 op 19-03-2015 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ploink schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:44:
PS: Ik zou ook een 100nF cap plaatsen bij AREF. Dit zorgt voor een stabielere referentie en dus een nauwkeuriger ADC resultaat.
Hoewel het originele Arduino schema de AREF vrij laten (voor de gebruiker), is het een goede toevoeging. Ik kan tenslotte altijd de cap weglaten als het niet nodig is.

Ik vond dit topic op het arduino forum over de AREF pin en het gebruik van caps:
"To be able to obtain good accuracy with the ADC the analog supply voltage must be
decoupled separately, in the same manner as the digital supply voltage. AREF must
also be decoupled, a typical value for the capacitor is 100nF."]
Confirmed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

Ik ben bezig mijn eerste print te ontwerpen (heb hier nog 0 ervaring mee).
Nu ben ik een aardig eindje op weg met Eagle. Maar ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn met de standaard afmetingen van de soldering pads die Eagle heeft bij bijvoorbeeld weerstanden, leds en dergelijke. Die lijken mij zeer klein? Is dat nog goed te solderen? Mijn soldeerskills zijn ook nog niet veel...

SATA HDD LED

Hier zie je mijn print (klik voor groter). Bij de connector die ik zelf heb gedefineerd zie je dat ik ze al wat groter heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:06
De standaard pads van Eagle zijn behoorlijk karig ja. Gaten zijn vaak juist weer veel te groot en het koper tamelijk krap. 't is goed te solderen, maar ik geef zelf ook de voorkeur aan wat meer vlees.
Zelf je footprints maken lijkt me handiger (en leerzamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 11:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Welke lib gebruik je, voor weerstanden enzo? Ik gebruik RCL en dan R-EU enzo en daar zijn de pads deftig
Dan krijg je zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternator_reg/alternatorvoltageregulator_pcb_small_comp.jpg Afbeeldingslocatie: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternator_reg/P1050666.jpg Afbeeldingslocatie: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternator_reg/P1050670.jpg

[ Voor 117% gewijzigd door Damic op 21-03-2015 22:28 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Harrie schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 21:37:
Ik ben bezig mijn eerste print te ontwerpen (heb hier nog 0 ervaring mee).
Nu ben ik een aardig eindje op weg met Eagle. Maar ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn met de standaard afmetingen van de soldering pads die Eagle heeft bij bijvoorbeeld weerstanden, leds en dergelijke. Die lijken mij zeer klein? Is dat nog goed te solderen? Mijn soldeerskills zijn ook nog niet veel...

[afbeelding]

Hier zie je mijn print (klik voor groter). Bij de connector die ik zelf heb gedefineerd zie je dat ik ze al wat groter heb gemaakt.
Vaak is alleen de drill diameter gespecificeerd en staat de diameter van de pad op "auto".

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/x3g69Ia.png

Deze "auto" is dan afhankelijk van je design rules. De meeste PCB fabrikanten hebben een eagle DRU file die je kan downloaden met hun regels en daar staat een "minimum annular ring" of "restring" in. Laad deze file in voordat je gaat routen. Als je de ring te smal vindt, verander dan de design rules en alle pads zijn aangepast :)

Afbeeldingslocatie: http://www-users.cs.york.ac.uk/~pcc/Circuits/Eagle/graphics/Annular-Ring1-M.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Ploink op 21-03-2015 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:21

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik vond toen ik nog PCBtjes knutselde de standaard ronde pads van Eagle echt afschuwelijk klein om op te solderen. Zeker toen ik zelf de printjes nog moest boren... Ook de afstand tussen de pads voor liggende weerstandjes was vaak erg compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

Ploink schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 22:31:
[...]

Vaak is alleen de drill diameter gespecificeerd en staat de diameter van de pad op "auto".

[afbeelding]

Deze "auto" is dan afhankelijk van je design rules. De meeste PCB fabrikanten hebben een eagle DRU file die je kan downloaden met hun regels en daar staat een "minimum annular ring" of "restring" in. Laad deze file in voordat je gaat routen. Als je de ring te smal vindt, verander dan de design rules en alle pads zijn aangepast :)

[afbeelding]
Hmm, ik heb de minimum moeten verkleinen omdat ik een component heb met kleine pin spacing. Als ik het goed begrijp kan het zijn dat nu dus die van de componenten die op "auto" stonden dan ook kleiner zijn geworden? Hmm, daar ga ik eens naar kijken dan.

Volgens mij heb ik ook RCL R-EU gebruikt.

Ik vind het vreemd dat design rules effectief je design automatisch aanpassen, en niet gewoon een soort checklist zijn. Maar wel handig als je nadien naar een andere shop gaat met andere rules.
Ik leer wel veel zo nu de eerste keer daarmee te werken :)

edit: Ik had niet enkel de minimum aangepast (nodig voor die ene component, maar ook het nominal percentage verkeind. Dat was natuurlijk verkeerd, en resulteerde in smalle restrings overal. 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Harrie op 22-03-2015 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ploink schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:44:
[...]

Inderdaad als je de Aref niet gebruikt moet je er een 100nF op zetten naar gnd.

AVCC zou je eigenlijk een inductor 47nH met 100nF moeten plaatsten om goed stabiele meting te krijgen.

En elke VCC pin heeft zijn eigen 100nF nodig, zo dicht mogelijk bij de VCC pin voor de high current loop. Die ontbreken zo te zien, dat zijn waarschijnlijk die verdwaalde C2 en C3 die daar absolute niet juist staan voor hun taak! Slecht ontwerp imo!

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Beste mensen. Ik wil graag een lichtregelaar/meter bouwen, als onderdeel van een groter project. Nu kom ik er niet helemaal uit wat betreft specificaties van LDR's en dergelijke. Ik wil enigszins accuraat kunnen meten hoeveel lux er op mijn LDR valt. Zo tussen de 50 en 1000 lux wil ik eigenlijk wel kunnen meten. Daarbuiten zijn waardes niet meer zo belangrijk. Het probleem in dat veel tutorials en dergelijke echt "je eerste Arduino project" stijl zijn, en niet echt ingaan op enigszins accurate metingen. De tutorials vinden het al heel wat als je het verschil tussen erg licht en erg donker kan zien, en veel meer nuance dan dat boeit hen nieten uit de specificaties van LDR's word ik ook niet erg wijs.

[ Voor 4% gewijzigd door Amanoo op 22-03-2015 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
Amanoo schreef op zondag 22 maart 2015 @ 12:36:
Beste mensen. Ik wil graag een lichtregelaar/meter bouwen, als onderdeel van een groter project. Nu kom ik er niet helemaal uit wat betreft specificaties van LDR's en dergelijke. Ik wil enigszins accuraat kunnen meten hoeveel lux er op mijn LDR valt. Zo tussen de 50 en 1000 lux wil ik eigenlijk wel kunnen meten. Daarbuiten zijn waardes niet meer zo belangrijk. Het probleem in dat veel tutorials en dergelijke echt "je eerste Arduino project" stijl zijn, en niet echt ingaan op enigszins accurate metingen. De tutorials vinden het al heel wat als je het verschil tussen erg licht en erg donker kan zien, en veel meer nuance dan dat boeit hen nieten uit de specificaties van LDR's word ik ook niet erg wijs.
Kijk eens naar I2C lichtsensoren, bijvoorbeeld deze. Met de meeste van dit soort sensoren kan je een grotere nauwkeurigheid behalen dan met de oldscool LDR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

LDR is leuk maar vereis een inregeling/calibratie. Waarom niet voor een complete sensor gaan?
http://www.hobbyelectroni...igitale-lux-licht-sensor/

edit:
2 zielen, 1 gedachte...

[ Voor 9% gewijzigd door memphis op 22-03-2015 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

En hier een compleet project:
http://embedded-lab.com/blog/?p=4330

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Tele schreef op zondag 22 maart 2015 @ 12:45:
[...]

Kijk eens naar I2C lichtsensoren, bijvoorbeeld deze. Met de meeste van dit soort sensoren kan je een grotere nauwkeurigheid behalen dan met de oldscool LDR :)
Ja die zijn nauwkeuriger omdat de spectrale gevoeligheid geoptimaliseerd is zodat het goed overeenkomt met die van het menselijk oog. Bovendien zit de complexe signaalbewerking al geintegreerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Daar zitten oplossingen tussen die niet eens al te duur zijn of er zo verkeerd uit zien. Al is het wel de bedoeling dat ik me bezig houd met elektrotechniek, en niet te veel kant en klare systemen aan elkaar knoop. Maar goed, van I2C heb ik erg weinig kaas gegeten, dus ik kan nog wel wat leren van deze printplaatjes. En dat complete projectje lijkt inderdaad op waar ik eigenlijk naar op zoek was (maar wat ik dus niet kon vinden tussen alle versimpelde ultra beginners projecten).

Enfin, ik kan met deze links wel iets.

[ Voor 24% gewijzigd door Amanoo op 22-03-2015 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

Ik wist dus niet dat die gekke Chinezen nu ook fietsen voor geitjes maken:
http://nl.made-in-china.c...-Dirt-Bike_ughusnn_1.html
Pour les geit

Wat jammer dat ik geen jong geitje ben, anders had ik er nu een gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Teveel Goat Similator doet dat soort dingen met je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Harrie schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 23:36:
[...]

edit: Ik had niet enkel de minimum aangepast (nodig voor die ene component, maar ook het nominal percentage verkeind. Dat was natuurlijk verkeerd, en resulteerde in smalle restrings overal. 8)7
Hehe :)
Voor die ene component kun je misschien een andere pad shape gebruiken dan rond, langwerpig (long) bijvoorbeeld, dat geeft meer vlees om aan te solderen en is smal genoeg voor een kleine pitch.
Afbeeldingslocatie: http://cdn.head-fi.org/c/c8/350x300px-c874baf6_Bildschirmfoto2012-03-30um15.03.19.png

[ Voor 11% gewijzigd door Ploink op 23-03-2015 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

Ploink schreef op maandag 23 maart 2015 @ 00:01:
[...]

Hehe :)
Voor die ene component kun je misschien een andere pad shape gebruiken dan rond, langwerpig (long) bijvoorbeeld, dat geeft meer vlees om aan te solderen en is smal genoeg voor een kleine pitch.
[afbeelding]
Dat is inderdaad wat ik nu gedaan heb. Ik heb de print nu ook eens op schaal 1:1 afgedrukt, dat geeft toch wat meer feeling met het design dan gewoon van het scherm. Ik zit nog altijd wel met zeer kleine ruimte tussen de pads, van 6-mil. Eens zien of ik die nu terug naar 8 kan brengen met de langwerpige pads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Infant schreef op zondag 22 maart 2015 @ 19:56:
Ik wist dus niet dat die gekke Chinezen nu ook fietsen voor geitjes maken:
http://nl.made-in-china.c...-Dirt-Bike_ughusnn_1.html
[afbeelding]

Wat jammer dat ik geen jong geitje ben, anders had ik er nu een gehad.
OK, de vertaling voor 'electric dirt bike' kan ik nog volgen, maar jonge geitjes? De originele Engelse tekst was 'Children's electric dirt bike'... Kinderen zijn geiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Kennelijk. Zo leer je elke dag weer wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mux schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:46:
[...]

OK, de vertaling voor 'electric dirt bike' kan ik nog volgen, maar jonge geitjes? De originele Engelse tekst was 'Children's electric dirt bike'... Kinderen zijn geiten?
Dat is een andere advertentie, het gaat om deze en het originele engels luidt "Electric Dirt Bike for Kids"
Wikipedia: Goat
Female goats are referred to as "does" or "nannies", intact males as "bucks", "billies", or "rams" and their offspring are "kids"". Castrated males are "wethers". Goat meat from younger animals is called "kid" or cabrito (Spanish), and from older animals is simply known as "goat" or sometimes called chevon (French), or in some areas "mutton" (which more often refers to adult sheep meat).
"Kids" is dus correct vertaald als "jonge geitjes" :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Bedankt, helder. Dus dit ding hier voor me neus vrouwtjes geit niet werkt. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Ik heb even een kroeg vraag, waarom zit er op een PCB altijd zoveel weerstanden?

Als een spanningsregulator er al bijv. 3 volt van maakt, waarom dan nog zo vaak de spanning verlagen?
want dat is toch het doel van een weerstand, de spanning verlagen / of delen

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:51
Of de stroom beperken, of een lijn naar een bepaald spanningsniveau trekken (pull-up/down) of weet ik veel wat nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

o.k. stroom beperken kan ik op zich begrijpen, maar dat pull up/down is dat dan om een ingang een logische 1 of 0 te maken? maar is dat lijntje dan niet altijd een 1 of 0?

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:51
Ik vind zelf I2C een goed voorbeeld. Bij I2C moeten zowel de kloklijn als de datalijn "hoog" (1) gehouden worden als er niets gebeurd. Hiervoor plaats je pull-up's (ik gebruik 10k). Omdat de weerstandswaarde hoog is wordt het een weak-pull-up genoemd. Als er dan een signaal verstuurd moet worden kan de lijn laag getrokken worden, of hoog gehouden worden.

Als je er meer over wil weten is er genoeg op google te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Bij digitale schakelingen is het veelal pul-up of -down zodat in een open status van ee uitgang de eraan gekoppelde ingang niet gaat zweven. Ook worden weerstanden als imperdantieaanpassing gebruikt, dit om bv. de gevoeligheid van storing door banen ernaast te verminderen.
Dan kunnen weerstanden in combinatie met condensatoren ook filters en pulsvertragingen geven.

Weerstanden doen zoveel meer dan alleen spanningsdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Bravo51 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 21:00:

Als je er meer over wil weten is er genoeg op google te vinden.
Het zal je verbazen hoe moeilijk het is om het doel van een weerstand in Jip en Janneke taal te vinden.

dit legt het redelijk uit. https://learn.sparkfun.com/tutorials/pull-up-resistors

www.casarodriguillo.com

Pagina: 1 ... 16 ... 113 Laatste