Nee, helaas is dat juist dé maat die niemand custom maakt. Ik heb er een hele tijd over nagedacht om eens een custom JST/Molex Mini-Fit/Micro-Fit/KK compatible experimenteerprint te maken en op samenkopen te gooien, maar custom printjes uit china zijn zo goedkoop dat dat nooit echt zou werken volgens mij.memphis schreef op maandag 02 maart 2015 @ 16:10:
Zijn dit soort printen ook met een 1.5mm raster te krijgen?
Ik maak wel eens wat adapterprintjes voor een 6-polige JST stekker met een 1.5mm pinafstand. Ik span dan maar een stuk blanco print in op de freesbank en zaag met een heel dun zaagblad van Proxxon om de 1.5mm een groefje om zo de printsporen te maken. Ach... het werkt....
Over die custom prints. Heeft het eigenlijk zin om een dikkere print te nemen bij 2-sided PCB, of 2oz copper? Ik neem altijd maar de standaard waarden omdat ik a) niet weet wat het verschil is en b) de prijs. Bedankt.
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Zo ziet het er nu uit en daar is mee te leven....

Krimpkous er overheen en klaar.
Dit is de sensor connector van een brushless motor en is makkelijk om sensorsignalen af te tappen voor controle of ze het doen, een RPM meter aan te koppelen en andere meetingen. binnenkort wil ik de impedantie aanpassen zodat de sensoren ook in de regen nog een goed signaal gaan geven dus wordt dat ook zo'n printje met 3 weerstanden.

Krimpkous er overheen en klaar.
Dit is de sensor connector van een brushless motor en is makkelijk om sensorsignalen af te tappen voor controle of ze het doen, een RPM meter aan te koppelen en andere meetingen. binnenkort wil ik de impedantie aanpassen zodat de sensoren ook in de regen nog een goed signaal gaan geven dus wordt dat ook zo'n printje met 3 weerstanden.
Dikker koper heeft een lagere weerstand en betere thermische geleiding. Als je een smd component op een groot koper vlak soldeert dan is de koeling beter als het koper dikker is.RobV schreef op maandag 02 maart 2015 @ 18:58:
Over die custom prints. Heeft het eigenlijk zin om een dikkere print te nemen bij 2-sided PCB, of 2oz copper? Ik neem altijd maar de standaard waarden omdat ik a) niet weet wat het verschil is en b) de prijs. Bedankt.
Voor erg hoge stromen is het belangrijk dat je printspoortjes niet weg fikken
De dikte van de pcb kan voor zover ik weet alleen dunner dan de standaard 1.5 of 1.6mm. Dit is mechanisch gezien het sterkst natuurlijk. Een dunnere kan je kiezen als de geringere dikte of gewicht belangrijk is.
Ik heb wel eens een dunnere gekozen omdat de warmte van een led beter geleidt naar het koper aan de achterkant maar ik weet eigenlijk niet zeker of dat echt beter koelt.
Thanks. Voor mij nog te advanced dus
Buiten dunner is dikker dan 1.6mm ook prima mogelijk, maten zoals 2mm en 3.2mm zijn bijvoorbeeld nog redelijk veel voorkomend. Vooral bij grote printen met veel zware componenten kan dit wenselijk zijn.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
LED-lamp van Action gekocht. Ding opengemaakt (altijd interessant toch
), kom ik dit tegen:

Wat is het nut van die spoel in de aarde-aansluiting
Hij gaat van de aarde-aansluiting van je aansluitsnoer naar de behuizing. Dat ding doet toch niks op deze manier? Of wel? Ja, de aarde daadwerkelijk aan de behuizing leggen, maar wat doet die spoel in dit verhaal?
De bewegingsmelder lijkt in rust trouwens 3W te gebruiken, maar dat is een ander verhaal.
Meer foto's en metingen hier: ThinkPadd in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"

Wat is het nut van die spoel in de aarde-aansluiting
De bewegingsmelder lijkt in rust trouwens 3W te gebruiken, maar dat is een ander verhaal.
Meer foto's en metingen hier: ThinkPadd in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"
[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 03-03-2015 11:51 ]
De spoel is er om meer impedantie toe te voegen naar de behuizing toe, zodat de lekstroom beperkt blijft tot een lagere waarde. Dat is verplichte kost voor IP67 met metalen behuizingen.
Thanks 
Heb net de bewegingsmelder open kunnen krijgen, heb foto's van de printplaatjes hier gepost: http://imgur.com/a/Pph2I#9
De dikke weerstand naast de rode condensator lijkt vrij warm te worden. De dikke weerstand en de rode condensator lijken vrij warm te worden. Volgens m'n IR-thermometer zo'n 50 a 60 graden.
Heb net de bewegingsmelder open kunnen krijgen, heb foto's van de printplaatjes hier gepost: http://imgur.com/a/Pph2I#9
De dikke weerstand naast de rode condensator lijkt vrij warm te worden. De dikke weerstand en de rode condensator lijken vrij warm te worden. Volgens m'n IR-thermometer zo'n 50 a 60 graden.
[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 03-03-2015 12:40 ]
Het type voeding dat ze gebruiken voor de aansturen van het relais en de microcontroller + PIR-sensor heet een capacitive power supply (of capacitive dropper). Het geheel hangt rechtstreeks aan de netspanning, voor zover ik kan zien is er geen isolatie. Daarom is een PE-draad geen overbodige luxe voor als er iets mis gaat, vaak sluiten de chinezen die niet eens aan.
My favorite programming language is solder.
iemand zin in een leuk projectje?
Een whiteboard klok op basis van een Arduino of PIC. Details staan in de V&A advertentie.

Een whiteboard klok op basis van een Arduino of PIC. Details staan in de V&A advertentie.
Alles zag er prima uit in de 3D view maar nu is het logo weer omgedraaid op de gerber. Moet de bottom silk gerber nou wel of niet in spiegelbeeld zijn?lutkeveld schreef op zondag 01 maart 2015 @ 19:43:
Word je geacht de onderkant van je print in spiegelbeeld te maken in Diptrace? Had net een logo getekend en die komt in spiegelbeeld tevoorschijn op de 3D view.
druk en typefouten voorbehouden
De gerbers bekijk je (altijd !) van bovenaf. Dus de bottomlayer moet je in spiegelbeeld zien.lutkeveld schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 23:18:
Alles zag er prima uit in de 3D view maar nu is het logo weer omgedraaid op de gerber. Moet de bottom silk gerber nou wel of niet in spiegelbeeld zijn?
Iemand nog een aanrader voor een heel soepel stuk (siliconen) snoer bij Conrad? Wil een nieuwe soldeerbout bestellen en ook gelijk het snoer vervangen aangezien die vaak veel te stug is.
Zie echter door de bomen het bos niet qua aanbod van kabels....
Zat aan deze te denken: https://www.conrad.nl/nl/...09-per-meter-1301157.html
Dat is SiHF-J = siliconensnoer geloof ik.
Of deze rubberkabel: https://www.conrad.nl/nl/...ter-lappkabel-600667.html
Of deze: https://www.conrad.nl/nl/...346-per-meter-604449.html ("Uiterst flexibele").
Edit: De simpelste oplossing: ik bestel ze gewoon alle 3 en dan zie ik het wel. Als het nou een 10tje de meter was dan had ik het niet gedaan, maar dit valt reuze mee.
Zie echter door de bomen het bos niet qua aanbod van kabels....
Zat aan deze te denken: https://www.conrad.nl/nl/...09-per-meter-1301157.html
Dat is SiHF-J = siliconensnoer geloof ik.
Of deze rubberkabel: https://www.conrad.nl/nl/...ter-lappkabel-600667.html
Of deze: https://www.conrad.nl/nl/...346-per-meter-604449.html ("Uiterst flexibele").
Edit: De simpelste oplossing: ik bestel ze gewoon alle 3 en dan zie ik het wel. Als het nou een 10tje de meter was dan had ik het niet gedaan, maar dit valt reuze mee.
[ Voor 61% gewijzigd door ThinkPad op 06-03-2015 14:42 ]
Voordat ik ze opstuur, controleer ik de gerbers met http://mayhewlabs.com/3dpcb online 3d gerber viewer. Misschien handig?CrashOverDrive schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 23:35:
[...]
De gerbers bekijk je (altijd !) van bovenaf. Dus de bottomlayer moet je in spiegelbeeld zien.
Ik open de gerbers altijd in een gratis gerber zoals gerbv.
Ik laad alle lagen in, bekijk de layout nog eens goed na.
Je zal snel genoeg zien dat de pads bij TH onderdelen of vias niet overeen als je bottom koper niet gespiegeld is. Tekst op bottom moet je gespiegeld zien, want je kijkt altijd vanaf top naar de achterkant.
Sommige CAD pakketen hebben ook al 3D en dat kan ook erg veel helpen om te weten of het goed om staat.
Ik laad alle lagen in, bekijk de layout nog eens goed na.
Je zal snel genoeg zien dat de pads bij TH onderdelen of vias niet overeen als je bottom koper niet gespiegeld is. Tekst op bottom moet je gespiegeld zien, want je kijkt altijd vanaf top naar de achterkant.
Sommige CAD pakketen hebben ook al 3D en dat kan ook erg veel helpen om te weten of het goed om staat.
Iemand hier een idee voor een betrouwbare conditie om een if statement in een I2C slave die wat moet verzenden te gebruiken als de stopbit of nack van de master is binnen gekomen. Ik wil een variabel aantal bytes kunnen versturen, maar krijg er niets betrouwbaars uit de indexer voor die bytes weer naar 0 terug te trappen.
SSP1STATbits.P, ACKSTAT, ACKDT, R/!W, BF e.d. al geprobeerd, zijn niet betrouwbaar.
SSP1STATbits.P, ACKSTAT, ACKDT, R/!W, BF e.d. al geprobeerd, zijn niet betrouwbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Pizza_Boom op 06-03-2015 15:55 ]
Je zou ook bij het binnenkomen van een adres of commando je index kunnen resetten. Dat is misschien wel handig; wie weet heeft de master een bug en stuurt het de NACK niet.
Sommige controllers hebben overigens ook aparte interrupts voor end of byte receive en end of acknowledge receive zie ik. Ik denk je beter bij een nieuwe sequentie de index kan resetten.
Sommige controllers hebben overigens ook aparte interrupts voor end of byte receive en end of acknowledge receive zie ik. Ik denk je beter bij een nieuwe sequentie de index kan resetten.
Heb ik ook al geprobeerd, maar dat werd hem niet. Ik heb op mijn leesfunctie in de slave een if statement zitten dat kijkt of de eerste byte een adres of data is (if(D_nA) en if(!D_nA)), werkt perfect, maar in de modus dat hij zelf spul moet gaan sturen, werkt het niet. Vreemd, want volgens de datasheet zou het niet uit mogen maken of het binnenkomende of uitgaande bytes zijn. Zo dus:
Om het verhaal nog sterker te maken: Ik heb zelfs een hulpvariabele moeten gebruiken/maken (die ik uit nijd trash genoemd heb
) om te zorgen dat mijn data indexer niet al meteen bij de address byte verhoogd werd (en ik dus feitelijk niet byte 0 en 1, maar 1 en 2 aan het versturen was). Het D_nA verhaal werkte hierop niet, heb namelijk geprobeerd om de address byte ook te laten uitlezen in "nodata()", die er puur is om de buffer flag te clearen.
Lang verhaal kort: Ik zoek dus een methode om in de interrupt zowel de hieronder genoemde "trash" als de indexer "DatCo" terug naar 0 te zetten aan het einde van een transmit routine. Een stopbit (SSP1STATbits.P) lijkt ie, in tegenstelling tot de receive mode, waar die gebruikt wordt en perfect werkt, niet te zien in transmit mode.
Van de master durf ik met redelijke zekerheid te zeggen dat deze zijn zooitje verstuurd, want de EEPROM reageert gewoon zoals het moet. Ik kan natuurlijk alleen niet checken of een NACK ook echt verstuurd wordt, maar ik kan rustig lezen uit de master en daarna weer data schrijven.
code:
Om de interrupt overzichtelijk te houden, heb ik deze routines buiten de interrupt gezet en roep ik ze los aan.1
2
3
4
5
6
7
8
| if (!D_nA) // If last byte was no data (but address, D_nA is not true) { nodata(); // call void nodata } if(D_nA) // If last byte was data (D_nA is true) { datrout(); // read program datrout } |
Om het verhaal nog sterker te maken: Ik heb zelfs een hulpvariabele moeten gebruiken/maken (die ik uit nijd trash genoemd heb
Lang verhaal kort: Ik zoek dus een methode om in de interrupt zowel de hieronder genoemde "trash" als de indexer "DatCo" terug naar 0 te zetten aan het einde van een transmit routine. Een stopbit (SSP1STATbits.P) lijkt ie, in tegenstelling tot de receive mode, waar die gebruikt wordt en perfect werkt, niet te zien in transmit mode.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| if (R_nW) { SSP1BUF = Data[DatCo]; if (trash == 1) { DatCo++; } trash = 1; } |
Van de master durf ik met redelijke zekerheid te zeggen dat deze zijn zooitje verstuurd, want de EEPROM reageert gewoon zoals het moet. Ik kan natuurlijk alleen niet checken of een NACK ook echt verstuurd wordt, maar ik kan rustig lezen uit de master en daarna weer data schrijven.
Kijk uit, want na nodata(); wordt de if opnieuw geevalueerd, waardoor het zou kunnen zijn dat in edge cases de nodata(); en de datrout(); allebei uitgevoerd gaan worden. Ik zou hier eenPizza_Boom schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 01:04:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 if (!D_nA) // If last byte was no data (but address, D_nA is not true) { nodata(); // call void nodata } if(D_nA) // If last byte was data (D_nA is true) { datrout(); // read program datrout }
code:
statement gebruiken.
1
| else |
[ Voor 9% gewijzigd door RobV op 07-03-2015 10:38 ]
Helaas heb ik vanavond weer wat kapot gemaakt
Het gaat om de accu van een e-sigaret
Jaar geleden gestopt met roken en sindsdien heb ik zo`n dampding en dat bevalt best goed. (ja zou helemaal moeten stoppen, ik weet het
)
De accu (eigenlijk is dit meer de controller van de accu, de batterij zit aan de achterzijde) heeft een klein schermpje waarop watt, weerstand, en voltage zijn uit te lezen, en in te stellen. Ik wilde het schermpje aan de binnenkant schoonmaken en daarvoor heb ik `m uit elkaar geschroefd. Ging helemaal prima totdat ie weer in elkaar zat, toen bemerkte ik dat het wattage niet meer naar beneden wilde omdat de knop niet meer terugveerde.

Weet iemand wat er tussen dat dopje en het frame op het bordje zat; wat er voor zorgde dat de knop veerde? Is zoiets te repareren? Alles werkt op zich, alleen het wattage wil niet meer naar beneden en dan geeft het toch een rokend effect, wat ik wilde voorkomen

De accu (eigenlijk is dit meer de controller van de accu, de batterij zit aan de achterzijde) heeft een klein schermpje waarop watt, weerstand, en voltage zijn uit te lezen, en in te stellen. Ik wilde het schermpje aan de binnenkant schoonmaken en daarvoor heb ik `m uit elkaar geschroefd. Ging helemaal prima totdat ie weer in elkaar zat, toen bemerkte ik dat het wattage niet meer naar beneden wilde omdat de knop niet meer terugveerde.

Weet iemand wat er tussen dat dopje en het frame op het bordje zat; wat er voor zorgde dat de knop veerde? Is zoiets te repareren? Alles werkt op zich, alleen het wattage wil niet meer naar beneden en dan geeft het toch een rokend effect, wat ik wilde voorkomen
[ Voor 5% gewijzigd door Chiel op 07-03-2015 23:20 ]
Volgens mij hoeft daar niets tussen, je ziet het rubbere pinnetje op het witte dopje/knopje dat een palletje indrukt op je printplaat toch? Aangezien het rubber is moet het gewoon uit zichzelf terugveren.
[ Voor 18% gewijzigd door Megamind op 07-03-2015 23:23 ]
Het dopje is hard plastic, als ik het dopje er op plaats is hij qua hoogte gelijk aan de andere alleen hij veert niet. Als ik met iets ander voorzichtig druk uitoefen op plaatje dan is er ook geen reactieMegamind schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 23:23:
Volgens mij hoeft daar niets tussen, je ziet het rubbere pinnetje op het witte dopje/knopje dat een palletje indrukt op je printplaat toch? Aangezien het rubber is moet het gewoon uit zichzelf terugveren.
Lijkt alsof er ook nog een metaalkleurig plaatje over het knopje mist, maar weet niet of dit alleen ter afdekking was.

[ Voor 14% gewijzigd door Chiel op 07-03-2015 23:48 ]
Dat rechterknopje is iig afgebroken
Daar zal je een nieuwe opmoeten solderen, die zal er hetzelfde uit hebben gezien als de linker.
Zijn dat standaardmodules die ergens te bestellen zijn? Dus een frame inclusief sensor en knopje? Ben niet echt thuis in elektronica
Dat zou gewoon een standaard drukknop moeten zijn. Even langsgaan in een electronicawinkel (geen Expert, Mediamarkt ofzo!) en kijken wat ze te bieden hebben.Chiel schreef op zondag 08 maart 2015 @ 00:02:
Zijn dat standaardmodules die ergens te bestellen zijn? Dus een frame inclusief sensor en knopje? Ben niet echt thuis in elektronica
Ik heb het nog niet zien gebeuren, wellicht stom geluk. Ik ga het in ieder geval eens testen op de zendroutine, kijken of ik hem dan wel knap gereset krijg... En anders weer doorzoeken naar een oplossing.RobV schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 10:24:
Kijk uit, want na nodata(); wordt de if opnieuw geevalueerd, waardoor het zou kunnen zijn dat in edge cases de nodata(); en de datrout(); allebei uitgevoerd gaan worden. Ik zou hier eencode:statement gebruiken.
1 else

Interview van STM32 stand met M7.
ST heeft een platform(OS) gemaakt met STM32 store, kan je net zoals bij tablet en telefoon apps downloaden naar het OS wat draait op de cortex M. Ik geloof dat de M7 externe geheugen kan aanspreken als applicatie geheugen, dus code uitvoeren vanuit externe RAM. Kan niet wachten dat ST er leuk dev bordje zal aanbieden met de M7.
ST heeft een platform(OS) gemaakt met STM32 store, kan je net zoals bij tablet en telefoon apps downloaden naar het OS wat draait op de cortex M. Ik geloof dat de M7 externe geheugen kan aanspreken als applicatie geheugen, dus code uitvoeren vanuit externe RAM. Kan niet wachten dat ST er leuk dev bordje zal aanbieden met de M7.
Ik wil graag een thermometer op 1.5V van stroom voorzien via de PSU van mijn PC. Hoe kan ik dat het goedkoopst aanpakken? Ik heb diodes, weerstanden en wellicht nog VRMs liggen.
Kan ik bijvoorbeeld gewoon een weerstandje tussen de 3.3V en de thermometer zetten?
Kan ik bijvoorbeeld gewoon een weerstandje tussen de 3.3V en de thermometer zetten?
2 diodes in serie met daat overheen je thermometer en het geheel in serie met een weerstand.
Zo kan ook.
+3V3------|>|------|>|-----|>|------[thermometer]--------|GND
Als het een super low power thermometer is zou ik nog een weerstandje van 1k parallel zetten over de thermometer.
Als het een super low power thermometer is zou ik nog een weerstandje van 1k parallel zetten over de thermometer.
memphis schreef op zondag 08 maart 2015 @ 16:42:
2 diodes in serie met daat overheen je thermometer en het geheel in serie met een weerstand.
http://www.dx.com/p/digit...sensor-15553#.VPx8-dJ0z4YPloink schreef op zondag 08 maart 2015 @ 17:44:
Zo kan ook.
Komt op hetzelfde neer toch? De spanningsval over een diode is 0.7V, dus ik heb 2-3 diodes nodig als ik uitga van de 3.3V lijn. Ik zal wel even test of de thermometer ook op 1.2V werkt (waarschijnlijk wel, want op batterijen). Bedankt beiden iig!
Komt in jouw geval wel op hetzelfde neer, maar met de diodes in serie kun je meer stroom leveren dan door een weerstandje.sdk16420 schreef op zondag 08 maart 2015 @ 17:50:
[...]
[...]
http://www.dx.com/p/digit...sensor-15553#.VPx8-dJ0z4Y
Komt op hetzelfde neer toch? De spanningsval over een diode is 0.7V, dus ik heb 2-3 diodes nodig als ik uitga van de 3.3V lijn. Ik zal wel even test of de thermometer ook op 1.2V werkt (waarschijnlijk wel, want op batterijen). Bedankt beiden iig!
Ik zie daar toch TWEE batterijtjes van 1.5V op de produktfoto? Dat is dan toch 3V?
Voor een diode wordt idd meestal 0.7V genomen, maar bij een dergelijk lage stroom kun je wel 0.6V nemen. Dit is ook afhankelijk van het type diode.
Nee, hij werkt ook met een batterij, maar je kunt er twee indoen zodat hij langer mee gaat.Ploink schreef op zondag 08 maart 2015 @ 18:27:
[...]
Komt in jouw geval wel op hetzelfde neer, maar met de diodes in serie kun je meer stroom leveren dan door een weerstandje.
Ik zie daar toch TWEE batterijtjes van 1.5V op de produktfoto? Dat is dan toch 3V?
Voor een diode wordt idd meestal 0.7V genomen, maar bij een dergelijk lage stroom kun je wel 0.6V nemen. Dit is ook afhankelijk van het type diode.
Als je batterij is serie zet gaat ze niet langer mee, verhoogt de voltage maar capaciteit blijft gelijk, in algemeen zorgt hogere voltage voor beter stabiliteit, kan je bijv. langere kabels gebruiken.
Edit/
Dacht even dat om losse sensor ging.
Maar jij hebt dat ding al thuis werken met 1 batterij? Dat is vrij ongebruikelijk, meestal werken ze met twee of zelfs drie 1.5v cellen, omdat dat goedkoper is en simpeler, want dat soort elektronica doet het meestal niet op 1.2v-1.5v, dus zal er boost circuit bij moeten zitten, althans ik ken geen lcd dat werkt op zulke lage voltage.
Edit/
Dacht even dat om losse sensor ging.

[ Voor 49% gewijzigd door mad_max234 op 08-03-2015 19:10 ]
Het is maar een simpel thermometertje met dezelfde techniek als LCD horloges, alarmklokjes en koortsthermometers, daar gaat vaak een 1.5V batterijtje in.
Het digitaliseren van de temperatuur gaat meestal via een sigma-delta ADC. De ene weerstand is een NTC, de andere een vaste referentie. Ipv een comparator zou je ook een schmitt-trigger kunnen gebruiken en dan is het allemaal low power logica.
Het digitaliseren van de temperatuur gaat meestal via een sigma-delta ADC. De ene weerstand is een NTC, de andere een vaste referentie. Ipv een comparator zou je ook een schmitt-trigger kunnen gebruiken en dan is het allemaal low power logica.

Iemand een tip voor een QFN met weggebrand eilandje? Ik heb een 16pin QFN chip. Z'n zusje heb ik al prima er op gekregen met de hetelucht, maar die had geen weggebrand eilandje.
Wat ik nu heb geprobeerd is een drietal koperdraadjes van litzedraad geplukt, die in elkaar gedraaid, vertind en aan het padje op de chip gezet. Dit had tot gevolg dat de chip niet vlak genoeg op de print kwam waardoor de helft van de pads geen verbinding had.
Wat ik nu heb geprobeerd is een drietal koperdraadjes van litzedraad geplukt, die in elkaar gedraaid, vertind en aan het padje op de chip gezet. Dit had tot gevolg dat de chip niet vlak genoeg op de print kwam waardoor de helft van de pads geen verbinding had.
Beste manier is om een draadje plat te walsen. Eén adertje uit een dunne (24-28awg) draad kun je platmaken en is vaak precies groot genoeg voor een QFN-eilandje. Die plak je dan ergens verderop vast, manoevreert hem op z'n plek en dan kun je gewoon de chip reflowen alsof er nooit iets gebeurd is. Na afloop maak je het draadje vast aan het circuit op een geschikte plek.
Daar zat ik later ook aan te denken toen ik het apparaatje wat beter had bekeken en alles eens liet bezinken. Was iets te snel met conclusie trekken, ken wel degelijk lcd's die op die voltage nog werken.Ploink schreef op zondag 08 maart 2015 @ 19:38:
Het is maar een simpel thermometertje met dezelfde techniek als LCD horloges, alarmklokjes en koortsthermometers, daar gaat vaak een 1.5V batterijtje in.
[afbeelding]
Met de zeer lage stroom van een dergelijke temperatuurmeter kom je ook in het gebied terecht dat de drempelspanning van de diode lager is. Dan zou je over de temperatuurmeter een weerstand moeten zetten die een paar mA voor zijn rekening neemt.Ploink schreef op zondag 08 maart 2015 @ 18:27:
[...]
Komt in jouw geval wel op hetzelfde neer, maar met de diodes in serie kun je meer stroom leveren dan door een weerstandje.
2 diodes in serie met een weerstand ervoor die een paar mA door de diode gooit geeft een beter voorspelbare en stabielere spanning, beter is het nog om een zenerdiode van 1.5v te gebruiken om zeker te zijn van de spanning al denk ik dat 2 diodes met een spanning van 1.2 tot 1.4v genoeg voltage zal geven.
Zoals ik al zei in deze post, maar je uitleg is duidelijker.memphis schreef op zondag 08 maart 2015 @ 21:30:
[...]
Met de zeer lage stroom van een dergelijke temperatuurmeter kom je ook in het gebied terecht dat de drempelspanning van de diode lager is. Dan zou je over de temperatuurmeter een weerstand moeten zetten die een paar mA voor zijn rekening neemt.
In dit geval is het wel beter ja, maar bij meer vermogen heeft de serie diode weer de voorkeur omdat je dan minder vermogen affakkelt en hogere stroompieken aan kan. Zo heb ik een 12V ventilator op 24V laten draaien met een dikke 12V zener in serie.2 diodes in serie met een weerstand ervoor die een paar mA door de diode gooit geeft een beter voorspelbare en stabielere spanning, beter is het nog om een zenerdiode van 1.5v te gebruiken om zeker te zijn van de spanning al denk ik dat 2 diodes met een spanning van 1.2 tot 1.4v genoeg voltage zal geven.
Disclaimer: ik weet dit is de EL-kroeg en niet de 'bijdehandte-programmeer-guru-kroeg', maar als developer/coach wilde ik het even aankaarten. Hierna gaan we weer verder on-topic of kunnen we desgewenst een apart topic openen.
Maak er gewoon een goede gewoonte van. "The time to refactor is NOW".
Ook als de situatie (nog) niet is voorgekomen, is het toch slimmer om te wennen aan de else en daar gebruik van te maken. Volgende maand verander je de ene IF en vergeet je de andere (niet-IF) aan te passen, of maak je een logica fout bij het omdraaien van het statement:Pizza_Boom schreef op zondag 08 maart 2015 @ 01:14:
[...]
Ik heb het nog niet zien gebeuren, wellicht stom geluk. Ik ga het in ieder geval eens testen op de zendroutine, kijken of ik hem dan wel knap gereset krijg... En anders weer doorzoeken naar een oplossing.
code:
1
2
3
4
5
6
| if(a && b) { } if(!a && !b) <-- fout. { } |

[ Voor 9% gewijzigd door RobV op 09-03-2015 10:38 ]
Dit wordt dan geen else maar een else ifRobV schreef op maandag 09 maart 2015 @ 10:37:
Disclaimer: ik weet dit is de EL-kroeg en niet de 'bijdehandte-programmeer-guru-kroeg', maar als developer/coach wilde ik het even aankaarten. Hierna gaan we weer verder on-topic of kunnen we desgewenst een apart topic openen.
[...]
Ook als de situatie (nog) niet is voorgekomen, is het toch slimmer om te wennen aan de else en daar gebruik van te maken. Volgende maand verander je de ene IF en vergeet je de andere (niet-IF) aan te passen, of maak je een logica fout bij het omdraaien van het statement:
code:
1 2 3 4 5 6 if(a && b) { } if(!a && !b) <-- fout. { }
[afbeelding]
Uuhm, zoals ik het zie niet, want er staat nog steeds geen else. Dit voorbeeld was om aan te geven dat A&&B omdraaien niet altijd even eenvoudig is, war je gewoon else had moeten gebruiken. Het is "het een of het ander", niet "dit of misschien dat". Maar zoals ik aangaf, beter apart draadje...
Reden dat ik het hier heb neergeplempt, is omdat ik eigenlijk geen topics van mensen die puur een microcontroller programmeren kan vinden. Ja, Arduino is groot, maar geenzins vergelijkbaar met bijv. een PIC, RPi heeft ook een knap topic, maar kent ook veel meer gebruikers. Ik vroeg mij eigenlijk af of er genoeg animo voor zou zijn.RobV schreef op maandag 09 maart 2015 @ 11:59:
Maar zoals ik aangaf, beter apart draadje...
ja, dat is vervelend ja. Ik heb er geen moeite mee om dat hier te bespreken, maar anderen misschien wel
vandaar dat ik het voorstelde. Nou heb ik meer verstand van software dan van rPI of PIC, dus als het te technisch wordt haak ik af.
Slimmer? Dat is zo'n Java/C# ding, waarbij die ene bug je uren tijd kost. We zijn niet aan het werk, uren zoeken naar een bug is geen argument om het in een keer goed te doen... prutsen zal je!RobV schreef op maandag 09 maart 2015 @ 10:37:
[...]
Ook als de situatie (nog) niet is voorgekomen, is het toch slimmer om te wennen aan de else en daar gebruik van te maken. Volgende maand verander je de ene IF en vergeet je de andere (niet-IF) aan te passen, of maak je een logica fout bij het omdraaien van het statement:
code:
1 2 3 4 5 6 if(a && b) { } if(!a && !b) <-- fout. { }
In dit topic verwacht ik dan ook gewoon de echte reden:
Snoeiharde performance!
Na je eerste IF staat je CPU te POPELEN om direct door te springen naar je ELSE, maar wat doe je... gooi alles maar weg en dan doen we die dure berekening gewoon NOG EEN KEER. Alsof het niks kost!
Disclaimer:
Persoonlijk vind ik het leuk om (af en toe) een beetje te optimaliseren. Bij Android/iOS/Windows is dat kansloos, een scherm refresh is zo duur dat simpele optimalisaties in het niet vallen. Bij PIC/Arduino/... zijn juist die optimalisaties de reden dat sommige dingen 'werken' op simpele hardware.
En dat soort dingen passen prima in dit topic wat mij betreft
Misschien een idee om zelf een "uC programmers kroeg" topic te starten?Pizza_Boom schreef op maandag 09 maart 2015 @ 12:32:
[...]
Reden dat ik het hier heb neergeplempt, is omdat ik eigenlijk geen topics van mensen die puur een microcontroller programmeren kan vinden. Ja, Arduino is groot, maar geenzins vergelijkbaar met bijv. een PIC, RPi heeft ook een knap topic, maar kent ook veel meer gebruikers. Ik vroeg mij eigenlijk af of er genoeg animo voor zou zijn.
@theGhostInc: i like your style.
EDIT: De μC programmers Kroeg
Dat lijkt me wel wat ja.memphis schreef op maandag 09 maart 2015 @ 18:13:
Misschien een idee om zelf een "uC programmers kroeg" topic te starten?
EDIT: De μC programmers Kroeg
[ Voor 87% gewijzigd door RobV op 09-03-2015 18:50 ]
Is er hier toevallig nog iemand die een SOT-563 naar DIP adaptertje heeft liggen en waar hij/zij wel vanaf wil? Deze hebben een 0.5mm pitch in tegenstelling tot een SOT-23-6.
Ebay heeft ze niet en zo'n los adapter printje bestellen kost al meteen 12 euro..
Ebay heeft ze niet en zo'n los adapter printje bestellen kost al meteen 12 euro..
Ik heb dus een slimme meter met P1-poort (=seriële poort).
Maar bij veel moderne meters is de output geïnverteerd. Waarom is dat? Daar moet een reden achter zitten toch? Ik maak ook kabeltjes voor anderen, maar dit zorgt er wel voor dat ik iets moet toevoegen om het signaal terug te inverteren
Maar bij veel moderne meters is de output geïnverteerd. Waarom is dat? Daar moet een reden achter zitten toch? Ik maak ook kabeltjes voor anderen, maar dit zorgt er wel voor dat ik iets moet toevoegen om het signaal terug te inverteren

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 10-03-2015 20:58 ]
Heeft iemand al de nieuwe Rabo Scanner opengemaakt?
Ben eigenlijk wel benieuwd wat ze er deze keer in gestopt hebben. qua beveiliging en camera.
Ben eigenlijk wel benieuwd wat ze er deze keer in gestopt hebben. qua beveiliging en camera.
To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!
Da's een SC-70-6, geen SOT-23-6. SOT-23 heeft 0,95mm pin pitch, SC-70 heeft 0,5mm pitch.timleferink schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 14:58:
Is er hier toevallig nog iemand die een SOT-563 naar DIP adaptertje heeft liggen en waar hij/zij wel vanaf wil? Deze hebben een 0.5mm pitch in tegenstelling tot een SOT-23-6.
Verwijderd
Ik heb hier een 18"~ 2 channel 6bit LVDS scherm, enig idee wat ik er nog mee kan?
1080P scherm, dual CCFL.
Inverter & Controller zitten er nog op (uit een laptop)
HDMI > LVDS zijn kennelijk erg duur
1080P scherm, dual CCFL.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2015 22:55 ]
Ik kan mij er bij voorstellen dat hij tamperproof is.Mr-Beamer schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:09:
Oftewel openmaken = daarna onbruikbaar.
Dus is interessant om open te maken, maar bestel ondertussen maar vast een nieuwe
[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 10-03-2015 23:00 ]
Voor zover ik kon zien is de hardware vrij simpel, maar er zal vast wel wat mee te doen zijn.
Ik heb ooit de oude calculator van abnamro opengemaakt. Je moet vooral NIET de batterij los halen want dan kan je naar het kantoor om te doen alsof je neus bloedt en klagen dat ie stuk isThinkPadd schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:59:
Ik kan mij er bij voorstellen dat hij tamperproof is.
Dat ding bewaarde blijkbaar settings en vermoedelijk zijn hele firmware in RAM. Er zit ook een klok in die gelijk moet lopen want tijd is een factor in de berekening. Toets je de code 2x in dan krijg je hetzelfde resultaat, maar doe je dat de volgende dag nog een keer dan is het anders.
Verwijderd
- http://www.banggood.com/U...B-Interface-p-936100.htmlVerwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:54:
Ik heb hier een 18"~ 2 channel 6bit LVDS scherm, enig idee wat ik er nog mee kan?
1080P scherm, dual CCFL.
- YouTube: How to use LVDS VGA Control Driver Board Kit
- https://sites.google.com/...c-hdmi-av-tv-multidisplay
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2015 10:11 ]
Iemand hier nog een tip voor een goede niet te dure wire stripper? Hij moet ook kynar wires kunnen strippen. Ik kan wel iets willekeurigs van eBay bestellen, maar geen idee of het dan ook goed is. Dus als iemand goede ervaringen heeft met eentje, houd ik me aanbevolen.
[ Voor 43% gewijzigd door danielkraak op 12-03-2015 17:29 ]
Wire strippers: goede zijn duur, voor kynar en ander dun spul is er wel wat goedkoper te krijgen, maar verwacht niet daar dan ook 2.5mm2 mee te kunnen doen. Dit soort zou goed geschikt moeten zijn voor dun draad: http://www.caulfieldindus...-stripper/p-121962pd.html
Rabobank: de oude reader had een tamperproof beveiliging: als de behuizing opengemaakt werd kwam een zebrarubber los en verloor hij zijn functionaliteit. Dat zal met die nieuwe ook wel zo zijn. Ik vermoed dat de authenticatie-keys voor de randomreader functies in de passen in een volatile geheugen bewaard worden.
Rabobank: de oude reader had een tamperproof beveiliging: als de behuizing opengemaakt werd kwam een zebrarubber los en verloor hij zijn functionaliteit. Dat zal met die nieuwe ook wel zo zijn. Ik vermoed dat de authenticatie-keys voor de randomreader functies in de passen in een volatile geheugen bewaard worden.
Doe maar niet ik heb net al een ssd herbouwd na een power-probleem :Pen zo krijg ik wel heel veel klanten 
Bas z'n knutselblog: SSD hart-transplantatie (powersurge repair) Crucial M4
Grrr... Moet een setje spanningsregelaars hebben. Eigenlijk wil ik een unitje die ongeacht wat je erin douwt vast iets van 3 volt uit geeft (NRF24L01+ lust niet meer dan 3,6, dus lekker safe gaan zitten), met laag drop out voltage (toepassing in batterijgevoed gebeuren, dus hoe lager het verschil waarop het blijft werken, hoe liever het mij is), maar niet verkrijgbaar. Afijn, dan pak ik thuis wel een LM317 en regel ik die wel terug. Zoek, zoek... Kak, heb ik er nog maar 1. Kan ik weer terug naar de winkels waar ik net vandaan kwam.

[ Voor 11% gewijzigd door Pizza_Boom op 13-03-2015 03:14 ]
Verwijderd
leuk verslag van je microscoopwerk op je blog !sebastius schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 23:06:
Doe maar niet ik heb net al een ssd herbouwd na een power-probleem :Pen zo krijg ik wel heel veel klanten
Koop gewoon een voorraadje LM2596 modules op eBay. Kosten nog geen dollar per stuk. Of AMS1117 als het nog kleiner moet. Van die laatste zijn ook wel kant-en-klare convertermodules te koop.Pizza_Boom schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 01:53:
Grrr... Moet een setje spanningsregelaars hebben. Eigenlijk wil ik een unitje die ongeacht wat je erin douwt vast iets van 3 volt uit geeft (NRF24L01+ lust niet meer dan 3,6, dus lekker safe gaan zitten), met laag drop out voltage (toepassing in batterijgevoed gebeuren, dus hoe lager het verschil waarop het blijft werken, hoe liever het mij is), maar niet verkrijgbaar. Afijn, dan pak ik thuis wel een LM317 en regel ik die wel terug. Zoek, zoek... Kak, heb ik er nog maar 1. Kan ik weer terug naar de winkels waar ik net vandaan kwam.![]()
![]()
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 13-03-2015 09:45 ]
Thanks, ga ik eens bekijken, maar eerst maar een paar LM317's halen zodat ik nu door kan.ThinkPadd schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 09:44:
[...]
Koop gewoon een voorraadje LM2596 modules op eBay. Kosten nog geen dollar per stuk. Of AMS1117 als het nog kleiner moet. Van die laatste zijn ook wel kant-en-klare convertermodules te koop.
Die AMS1117 heeft geen lage dropout, er zijn betereThinkPadd schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 09:44:
[...]
Koop gewoon een voorraadje LM2596 modules op eBay. Kosten nog geen dollar per stuk. Of AMS1117 als het nog kleiner moet. Van die laatste zijn ook wel kant-en-klare convertermodules te koop.
De AMS1117 is iig kortsluiting proof heb ik ondervonden
[ Voor 5% gewijzigd door BoAC op 13-03-2015 12:10 ]
Waarom een 317 als je een vaste 3v spanning nodig hebt? Zo'n 1117-3.3 of een simpele 78L03 is makkelijker.Pizza_Boom schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 12:07:
[...]
Thanks, ga ik eens bekijken, maar eerst maar een paar LM317's halen zodat ik nu door kan.
Moeten ze dat wel hebben...memphis schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 12:27:
[...]
Waarom een 317 als je een vaste 3v spanning nodig hebt? Zo'n 1117-3.3 of een simpele 78L03 is makkelijker.

Verwijderd
voor batterijgevoede (li-on) schakelingetjes (ESP8266) gebruik ik dit chippie.. perfect 
- data

op ebay koop ik dan meestal wat SOIC8 TO DIP8 'adapter plates'
- data

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2015 13:07 ]
moet dat spul smd zijn? http://smdshop.nl/Pizza_Boom schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 12:40:
[...]
Moeten ze dat wel hebben...Bovendien wil Farnell minimaal 50 euro bestelling en Conrad verstuurd pas vanaf 25 euro gratis (en heeft minimaal 4 werkdagen nodig) en dat geldt eigenlijk voor alle andere toko's ook. Kan ik beter een 317 nemen (kost me nog geen 50 cent) en daar dan 2 weerstanden overheen prakken en het laatste beetje dan wegstoken met een zener ofzo. Weerstanden moet ik trouwens ook weer eens in een grotere oplage bestellen, bodem is aardig in zicht en zo'n pakketje van 81 verschillende waardes 10 stuks is leuk voor de onconventionele stukken, maar niet voor degene die ik veel gebruik (330, 1k, 4k7 en 10k, wellicht 220 er ook bij doen), daar kan ik er wel een paar honderd van hebben.
Momenteel hoeft het geen SMD te zijn. Ik ga eens rustig kijken wat de websites bieden, met google opdrachten wel langs gekomen. Thanks allen.
Is daar ook een schema voor om bijvoorbeeld lipo's met 1 of 2 cellen te beschermen?Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 12:54:
voor batterijgevoede (li-on) schakelingetjes (ESP8266) gebruik ik dit chippie.. perfect
- data
[afbeelding]
Verwijderd
het 'beschermen' van lipo's heeft hier niet veel mee van doen, dit is een spanningsregelaar naar 3V3BoAC schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 13:11:
[...]
Is daar ook een schema voor om bijvoorbeeld lipo's met 1 of 2 cellen te beschermen?
die komt dus na je batterij schakeling/lipo te zitten.
dit was overigens ook een expirimentje, een unit met plaats voor 2 st. 18650
zit protectie ingebouwd, dat kleine printje ernaast is de lader, als je nu ook nog een (hierboven beschreven) spanningsregelaartje erbij zet heb je aardig wat power (en je kan laden terwijl je schakeling aan staat)

heb ook wel wat geprobeerd met losse balance bordjes (hier een met 3x 18650)

achteraf niet de juiste keuze geweest omdat in de batterijhouder EN in de door mij gebruikte 18650's EN in het balance bordje protectie zit .. dat is 3x en dan krijg je (soms) problemen.
ben nu bezig met kale balance bordjes
[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2015 14:15 ]
Imho zijn tantaal caps ouderwets en achterhaald. Sinds de prijs explosie in 2000/2001 zijn er keramische en low-ESR elektrolytische caps ontwikkeld die ze prima kunnen vervangen.BoAC schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 12:09:
2 elco's (tantaal wordt aangeraden)
Zo te zien werken die bordjes allemaal door het simpelweg affakkelen van teveel spanning in de batterij. Ik heb wel ens bedacht dat je dit ook kan doen met een 7660 type switched-capacitor converter om lading van de ene naar de andere batterij te verplaatsen.
Oh verrek, ik ben weer niet de eerste die iets bedenkt
http://endless-sphere.com...iewtopic.php?f=14&t=20864
http://www.intechopen.com...um-ion-cells-and-supercap

Klikken is groter, veel groter (pas op 9119x9512px 12MB)
U704, U705 SN74hc14 Hex Schmitt-Trigger Inverters
U700 LM393a Dual differential comparator
U400 TDA8035 High integrated and low pow er smart card interface
U100 LPC1763 32-bit ARM Cortex-M3 microcontrolle r
Ik weet zo alleen niet wat CON200 is onder U100
Een connector die ze maar overbrugt hebben met een Ctje?
Ow ja, hij werkt nog.
spoiler: hint:
zie mijn vorige vraag
To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!
Nice! niet verwacht dat er geen tamperproofing op zou zitten.
Die cameramodule ziet er ernstig uit als een standaard MIPI module.
Die cameramodule ziet er ernstig uit als een standaard MIPI module.
Camera, smartcardcontacten, snelle LPC... Randomreader? Nice. Nu een jtag op de microcontroller om te kijken of hij reageert...
Mr-Beamer schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:09:
De Rabo Scanner in the nude.
Dat zal wel CON101 zijn. Kan zomaar SWD zijn op 5 of 6 pinnen.
Zou wel verwachten dat ze die uit hebben staan, net zoals de ISP interface op UART0.
Om eerlijk te zijn vraag ik mij af waarom ze een QFP uitvoering gekozen hebben. BGA met grote oplagen mag echt geen probleem zijn (sommige print bestukers worden zelfs blij; want van 0.5mm QFP packages wordt niemand vrolijk van). Het zou IMHO "tamper proofness" aardig verbeteren al zou je alle kritische signalen van/naar de SmartCard op interne lagen routeren en ook de QFN package sterk bij NXP aandringen naar BGA te upgraden.
Misschien toch kosten aspect om 2/4 laags naar 6 laags? Hmm...
Zou wel verwachten dat ze die uit hebben staan, net zoals de ISP interface op UART0.
Om eerlijk te zijn vraag ik mij af waarom ze een QFP uitvoering gekozen hebben. BGA met grote oplagen mag echt geen probleem zijn (sommige print bestukers worden zelfs blij; want van 0.5mm QFP packages wordt niemand vrolijk van). Het zou IMHO "tamper proofness" aardig verbeteren al zou je alle kritische signalen van/naar de SmartCard op interne lagen routeren en ook de QFN package sterk bij NXP aandringen naar BGA te upgraden.
[ Voor 62% gewijzigd door Hans1990 op 13-03-2015 22:22 ]
Hmm. Ik zit ff te klooien met mijn spanningsregelaar op basis van een LM317T. Standaard schematje (deze dus, cap over Uin-0 van 0,1 uF, elcotje over Uuit-0 van 1uF en met een R van 220 en 330 teruggeregeld naar ca. 3,3 volt. Ik heb al eens last gehad van falende spanningsregelaars en om te voorkomen dat ik hier weer last van ga krijgen, heb ik zeners van 3v en 3v6 gehaald. Alleen waar ga ik ze precies in mijn circuitje prakken?
Je weet wat "rabo" betekent in het Spaans?
Hallo Hans,Hans1990 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 22:17:
Dat zal wel CON101 zijn. Kan zomaar SWD zijn op 5 of 6 pinnen.
Het is idd het kosten aspect, een QFP is een stuk makkelijker te fanouten op 2/4 laags PCB, verder kan de ontkoppeling dichter op de pinnen geplaatst worden als je enkelzijdig wil bestucken (wat dus ook weer goedkoper is)
Overigens is een QFP gewoon net zo makkelijk te plaatsen als een BGA (tenmiste bij ons op het werk)
Gr, een pcb lay-outer van beroep
ik probeer BGA's toch ook zo veel mogelijk te vermijden in designs.
Maar dan vooral op gebied van service en onderzoeksmogelijkheden.
een QFP is toch wat handiger om metingen te doen.
Bij een BGA is het enige wat je kunt doen bij problemen een xray om te kijken of hij goed gesoldeerd zit, en die hebben we niet in huis zelf. Of op de gok de BGA vervangen, en dat is ook niet alles.
Maar op "wegwerp"bordjes is dat geen issue natuurlijk.
Maar dan vooral op gebied van service en onderzoeksmogelijkheden.
een QFP is toch wat handiger om metingen te doen.
Bij een BGA is het enige wat je kunt doen bij problemen een xray om te kijken of hij goed gesoldeerd zit, en die hebben we niet in huis zelf. Of op de gok de BGA vervangen, en dat is ook niet alles.
Maar op "wegwerp"bordjes is dat geen issue natuurlijk.
Bij ons zijn meestal de BGA's niet meer vermijden omdat we gewoon veel meer pinnen nodig hebben 😊
Laatst had ik er nog 1tje met 2500 ballen 😁
Maar hier hebben we gelukkig een inline xray dus alle connecties worden meteen gecheckt na het solderen
En voor service/onderzoek kun je meestal nog op de vias proben, mits je geen blind and burried vias gebruikt hebt
Laatst had ik er nog 1tje met 2500 ballen 😁
Maar hier hebben we gelukkig een inline xray dus alle connecties worden meteen gecheckt na het solderen
En voor service/onderzoek kun je meestal nog op de vias proben, mits je geen blind and burried vias gebruikt hebt
2500 balletjes..

Ach het zal inderdaad wel een pure centenkwestie zijn. Ik zie ook dat de LPC1763 niet in BGA te krijgen is.. dan moet je upgraden naar een 1765. Die zal met CAN & USB wel flink duurder zijn in de grotere oplagen.
Ik betwijfel of BGA echt een probleem moet zijn voor ontwikkeling. Er worden talloze borden gemaakt met BGA, en voor prototyping kan je overwegen enkele test-pads aan te bieden voor de ontwikkelaars. Een LPC176x in BGA is "maar" 10x10 balls en je hebt niet elke pin nodig (hoewel ze wel aardig wat gebruiken; anders hadden ze kosten kunnen besparen door een LPC175x in 80-pins te nemen).
QFP's of BGA's reworken..
Voor ontwikkeling bouw je (zeker met deze goedkope wegwerp producten) sowieso 3+ borden tegelijk, vooral als je BGA chips gebruikt.
Voor productie leeft er bij mij een beeld dat zo'n productie toko stapels printen wilt wegstampen. Als een print niet door de 100% test-procedure komt; hoe lang zou je een productiemedewerker er naar kunnen laten kijken om zo'n (QFP) chip te reworken? Als ze al heel erg op centenkwestie zitten, zal dat niet erg lang zijn.

Ach het zal inderdaad wel een pure centenkwestie zijn. Ik zie ook dat de LPC1763 niet in BGA te krijgen is.. dan moet je upgraden naar een 1765. Die zal met CAN & USB wel flink duurder zijn in de grotere oplagen.
Ik betwijfel of BGA echt een probleem moet zijn voor ontwikkeling. Er worden talloze borden gemaakt met BGA, en voor prototyping kan je overwegen enkele test-pads aan te bieden voor de ontwikkelaars. Een LPC176x in BGA is "maar" 10x10 balls en je hebt niet elke pin nodig (hoewel ze wel aardig wat gebruiken; anders hadden ze kosten kunnen besparen door een LPC175x in 80-pins te nemen).
QFP's of BGA's reworken..

Voor ontwikkeling bouw je (zeker met deze goedkope wegwerp producten) sowieso 3+ borden tegelijk, vooral als je BGA chips gebruikt.
Voor productie leeft er bij mij een beeld dat zo'n productie toko stapels printen wilt wegstampen. Als een print niet door de 100% test-procedure komt; hoe lang zou je een productiemedewerker er naar kunnen laten kijken om zo'n (QFP) chip te reworken? Als ze al heel erg op centenkwestie zitten, zal dat niet erg lang zijn.
Tamper-proof is niet relevant. Alles wat geheim moet zijn wordt encrypt tussen de mcu en de kaart. Smartcards zoals pinpassen hebben een heel eenvoudige interface: voeding, een reset signaal, klok en een bidirectionele i/o. Het is min of meer hetzelfde als spi, maar dan met een bidirectionele lijn voor de data. De commando's die je kunt sturen staan in de relevante iso standaarden.Hans1990 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 22:17: Het zou IMHO "tamper proofness" aardig verbeteren al zou je alle kritische signalen van/naar de SmartCard op interne lagen routeren en ook de QFN package sterk bij NXP aandringen naar BGA te upgraden.
Ik zal eens kijken of ik een dump kan maken van de data...
QFP reworken? Dat zal niet zo lang zijn. Een QFP stelt imo niet veel voor. Tenzij het finepitch is, dan is simpel drag solderen niet afdoende zijn en kun je beter per pin werken. Hoe dan ook mag het reworken van QPF niet veel langer dan een minuut duren, die ervaring heb ik in ieder geval als ik naar ons productieproces kijk.Hans1990 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 10:42:
2500 balletjes..![]()
QFP's of BGA's reworken..![]()
Of bedoel je QFN? Die zijn wat lastiger, maar met de juiste tools is ook het reworken daarvan niet zoveel werk.
Met een goed proces mag bij beide iig niet veel afkeur voorkomen imo. En natuurlijk eerst door een AOI heen, voordat je de 100% test doet, daarmee haal je al 99% van de fouten eruit.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Zo ik heb er ook maar meteen een teardown video er van gemaakt.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=IywlvnY8FcE]
Hij is origineel 40min maar ik denk niet dat mensen daar op zitten te wachten
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=IywlvnY8FcE]
Hij is origineel 40min maar ik denk niet dat mensen daar op zitten te wachten
Dat "tear"down heb je wel erg letterlijk opgevat
En nu, terug naar de bank en klagen dat ie stuk is?

En nu, terug naar de bank en klagen dat ie stuk is?
Google translate zegt "staart", maar er zullen vast nog wel wat slang varianten zijn.
Verder ben ik het eens met Tinusvolkel. De keuze tussen QFP of BGA is meer een kwestie van de hoeveelheid I/O dan kosten. BGA's lopen tot meerdere duizenden pinnen, dat krijg je bij een QFP niet naar buiten. Dat daardoor de PCB complexer gaat worden spreekt voor zich.
Verder ben ik het niet echt eens met M a r c o, als je alleen datgene in je ontwerp gebruikt wat zelf nog kunt solderen loop je tegen een zelf opgeworpen grens aan. Een ontwerper moet niet alleen denken aan functionaliteit maar ook hoe e.e.a. in elkaar gezet moet worden. De conclusie zou wel eens kunnen zijn dat je het in elkaar zetten aan iemand anders moet overlaten.
Buiten xray als proces controle hebben dit soort devices vrijwel altijd boundary scan aan boord. Een in het ontwerp mee genomen test strategie kan dan goedkoop geïmplementeerd worden. Pas als designers en assembleurs van elkaar willen leren kom je tot een goed resultaat.
http://www.wordreference.com/es/en/translation.asp?spen=rabojeronimo schreef op zondag 15 maart 2015 @ 15:34:
[...]
Google translate zegt "staart", maar er zullen vast nog wel wat slang varianten zijn.
Spaanse studenten hier gniffelen als ze langs de Rabobank fietsen.
Sinds wanneer is dit topic opeens QFN/BGA-vriendelijk geworden? Ik schreeuw deze dingen al sinds ik ben begonnen met elektronica en op alle fora wordt nog steeds gekloot met DIP rommel
Harder schreeuwen, ik merk er namelijk nog niet zo veel van.mux schreef op zondag 15 maart 2015 @ 19:30:
Ik schreeuw deze dingen al sinds ik ben begonnen met elektronica en op alle fora wordt nog steeds gekloot met DIP rommel
Punt is vooral dat het heel erg ervan afhangt in welk stadium met welk doel je iets doet. DIP kan je op breadboard doen, en makkelijker op een gaatjesprint die je zo in allerlei maten kan kopen. Kom je op het punt dat je PCB gaat maken, dan wordt een SMD IC met redelijke pin afstand een goede optie, al heb ik persoonlijk dan net zo lief nog steeds DIP
. Al heeft SMD dan natuurlijk voordelen. Als je met je oventje bezig gaat wordt het weer een ander verhaal. Maar dat QFN soms de beste optie is, betekend niet dat DIP niet soms ook de beste optie kan zijn.
@Sissors. Er zit een grote kloof tussen iemand die twijfelt tussen dip en smd en iemand die twijfelt tussen Altera en Xilinx. Maar uiteraard ben ik het wel met je eens dat er een optimale behuizing is voor je toepassing.
Met een 100 pins zal het wel 0.5mm of 0.4mm pitch QFP zijn. De BGA variant is 0.8mm pitch. Grotere pitch zou in theorie soldeerbaar moeten zijn met minder kans op kortsluitingen tussen 2 pennen.wesleytjuh schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 17:13:
[...]
QFP reworken? Dat zal niet zo lang zijn. Een QFP stelt imo niet veel voor. Tenzij het finepitch is, dan is simpel drag solderen niet afdoende zijn en kun je beter per pin werken. Hoe dan ook mag het reworken van QPF niet veel langer dan een minuut duren, die ervaring heb ik in ieder geval als ik naar ons productieproces kijk.
Of bedoel je QFN? Die zijn wat lastiger, maar met de juiste tools is ook het reworken daarvan niet zoveel werk.
Met een goed proces mag bij beide iig niet veel afkeur voorkomen imo. En natuurlijk eerst door een AOI heen, voordat je de 100% test doet, daarmee haal je al 99% van de fouten eruit.
Nu zal dat maar de halve waarheid zijn, want een enkele BGA ball heeft meer nabijgelegen pinnen dan een QFP pin.
Reworken met drag solderen op QFP moet dan wel, maar dat vind ik persoonlijk altijd een gedoe met printen die loodvrij gesoldeerd zijn en (zonder flux) uit de oven komen. Dat kan je natuurlijk altijd nog toevoegen, maar ik denk dat een minuut dan wel redelijk kort tijdbestek is. Of ik werk niet zo gehaast
Elk productie proces wil je natuurlijk optimaliseren zodat je goede oplagen krijgt, en bij BGA zal dat xray-inspectie betekenen en bij QFP AOI + eventueel reworking.
Mijn ervaringen zijn ook wel gesatureerd met de EC Stencilmate en oven. De stencil mate was om te huilen.. printen&stencils die niet lekker aansloten (met stencil op goede spanning), gedoe met uitlijning, ongelijke pasta verdeling door frame (lastig van top naar bot goed uit te spreiden), enz.
We hadden meestal teveel pasta op de printen waardoor er snel kortsluitingen kwamen bij het solderen.
Gelukkig besteden we nu prototypes uit bij onze vaste productie partner. Die doet als service voor een kratje heineken, en ze draaien zo'n proto ruwweg 3x sneller in elkaar.
Sja, bepaalde fora met hun DIP meuk