Toon posts:

De EL-kroeg - Deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 103 104 105 Laatste
Acties:

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:06

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het relais is 24v dus waarschijnlijk wordt er ergens 24v aangemaakt.
De gele condensator, de weerstand ernaast en de gelijkrichter weer daarnaast lijkt op een spanningsverzwakker met gelijkrichter.
Ik vermoed dat de 3 elco's C2, C3 en C? naast elkaar parallel staan en daar waarschijnlijk 24v op staat, even aansluiten en meten?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-03 14:24
Er staat 24V op de uitgang van de rectifier, pinnen 3 en 4. Echter, dit moet nog worden afgevlakt door de elkco zoals Memphis zegt.

Punt is, als je op de pinnen 3 en 4 24VDC aansluit, zou je inderdaad verwachten dat de schakeling het gaat doen..
Waar ik mee zit is dat als je zoekt op de fms mb10s bridge rectifier, je op een ander uitkomt dan hier gebruikt, de pinout lijkt anders te zijn. Bij de fms mb10s zit je deukje bovenin, hier zit ie rechts.. Je zou andere pinnen kunne proberen al lijkt het voor de hand liggend de twee bovenste te gebruiken.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:06

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op de brugcel staat meestal de +, - en de 2 ~ aangegeven. Maar als je 24v DC meet heb je toch je punten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:36
Op de fms mb10s bridge rectifier staat een + en -, dus de uitgangen zijn duidelijk. Nu heb ik daar vandaag wederom twee draden op gesoldeerd en daaraan mijn meter gehangen. Nu meet ik daar 30V. De kans is dus dat ik bij mijn eerste meting direct op de pinnen niet stabiel/goed gemeten heb.

Ook heb ik de waarde op de 3 elco's C2, C3 en C5 gemeten als ik 230V aansluit op de sensor en daar is de spanning respectievelijk: 30V, 7V en 5V.

Als test heb ik nu een andere voeding gepakt en die aangesloten op de + en - van de fms mb10s bridge rectifier. Bij 24V gebeurt er niets. Echter wanneer ik de spanning langzaam opschroef en bij 26V aan kom springt de sensor aan. Wanneer ik vervolgens de spanning terugzet op 24V blijft de sensor werken. Het lijkt er dus op dat de sensor een hogere start spanning nodig heeft. Zou dit veroorzaakt kunnen worden door een van de componenten?

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:13
Ben opzoek naar een alternatief voor deze LED:
https://www.tme.eu/nl/det...rd-emitter/prolight-opto/

Weet iemand een merk die dit soort LEDs verkoopt?
Kan genoeg op aliexpress enzo vinden maar eigenlijk niks bij de standaard leveranciers zoals digikey farnell etc.

Je kan ze ook genoeg voor gemonteerd op een heatsink vinden maar ben losse LEDs nodig. Is voor een bestaand product waar bovenstaande in zat maar die fabrikant is failliet gegaan dus hebben ook geen LTB kunnen doen.

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:13
Bedankt voor de suggestie, maar die is van hetzelfde merk als die failliet is.

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-03 14:24
KoBolD54 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:10:
Op de fms mb10s bridge rectifier staat een + en -, dus de uitgangen zijn duidelijk. Nu heb ik daar vandaag wederom twee draden op gesoldeerd en daaraan mijn meter gehangen. Nu meet ik daar 30V. De kans is dus dat ik bij mijn eerste meting direct op de pinnen niet stabiel/goed gemeten heb.

Ook heb ik de waarde op de 3 elco's C2, C3 en C5 gemeten als ik 230V aansluit op de sensor en daar is de spanning respectievelijk: 30V, 7V en 5V.

Als test heb ik nu een andere voeding gepakt en die aangesloten op de + en - van de fms mb10s bridge rectifier. Bij 24V gebeurt er niets. Echter wanneer ik de spanning langzaam opschroef en bij 26V aan kom springt de sensor aan. Wanneer ik vervolgens de spanning terugzet op 24V blijft de sensor werken. Het lijkt er dus op dat de sensor een hogere start spanning nodig heeft. Zou dit veroorzaakt kunnen worden door een van de componenten?
Ja, dat doen de condensatoren. Uit de brug gelijkrichter komt een positieve spanning waarbij het negatieve deel van de sinus is "omgeklapt" naar de positieve kant. Om deze fluctuerende spanning gelijk te richten, zet je condensatoren in die de dalen afvlakken van de sinus, zo krijg je een redelijke gelijkspanning.

Je kan eens proberen om de 24VDC aan te sluiten na de condensatoren, of om deze condensatoren weg te nemen en de 24VDC aan te sluiten op de brug gelijkrichter.
Pagina: 1 ... 103 104 105 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee