Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het relais is 24v dus waarschijnlijk wordt er ergens 24v aangemaakt.
De gele condensator, de weerstand ernaast en de gelijkrichter weer daarnaast lijkt op een spanningsverzwakker met gelijkrichter.
Ik vermoed dat de 3 elco's C2, C3 en C? naast elkaar parallel staan en daar waarschijnlijk 24v op staat, even aansluiten en meten?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-06 08:38
Er staat 24V op de uitgang van de rectifier, pinnen 3 en 4. Echter, dit moet nog worden afgevlakt door de elkco zoals Memphis zegt.

Punt is, als je op de pinnen 3 en 4 24VDC aansluit, zou je inderdaad verwachten dat de schakeling het gaat doen..
Waar ik mee zit is dat als je zoekt op de fms mb10s bridge rectifier, je op een ander uitkomt dan hier gebruikt, de pinout lijkt anders te zijn. Bij de fms mb10s zit je deukje bovenin, hier zit ie rechts.. Je zou andere pinnen kunne proberen al lijkt het voor de hand liggend de twee bovenste te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Op de brugcel staat meestal de +, - en de 2 ~ aangegeven. Maar als je 24v DC meet heb je toch je punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:47
Op de fms mb10s bridge rectifier staat een + en -, dus de uitgangen zijn duidelijk. Nu heb ik daar vandaag wederom twee draden op gesoldeerd en daaraan mijn meter gehangen. Nu meet ik daar 30V. De kans is dus dat ik bij mijn eerste meting direct op de pinnen niet stabiel/goed gemeten heb.

Ook heb ik de waarde op de 3 elco's C2, C3 en C5 gemeten als ik 230V aansluit op de sensor en daar is de spanning respectievelijk: 30V, 7V en 5V.

Als test heb ik nu een andere voeding gepakt en die aangesloten op de + en - van de fms mb10s bridge rectifier. Bij 24V gebeurt er niets. Echter wanneer ik de spanning langzaam opschroef en bij 26V aan kom springt de sensor aan. Wanneer ik vervolgens de spanning terugzet op 24V blijft de sensor werken. Het lijkt er dus op dat de sensor een hogere start spanning nodig heeft. Zou dit veroorzaakt kunnen worden door een van de componenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:04
Ben opzoek naar een alternatief voor deze LED:
https://www.tme.eu/nl/det...rd-emitter/prolight-opto/

Weet iemand een merk die dit soort LEDs verkoopt?
Kan genoeg op aliexpress enzo vinden maar eigenlijk niks bij de standaard leveranciers zoals digikey farnell etc.

Je kan ze ook genoeg voor gemonteerd op een heatsink vinden maar ben losse LEDs nodig. Is voor een bestaand product waar bovenstaande in zat maar die fabrikant is failliet gegaan dus hebben ook geen LTB kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:04
Bedankt voor de suggestie, maar die is van hetzelfde merk als die failliet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-06 08:38
KoBolD54 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:10:
Op de fms mb10s bridge rectifier staat een + en -, dus de uitgangen zijn duidelijk. Nu heb ik daar vandaag wederom twee draden op gesoldeerd en daaraan mijn meter gehangen. Nu meet ik daar 30V. De kans is dus dat ik bij mijn eerste meting direct op de pinnen niet stabiel/goed gemeten heb.

Ook heb ik de waarde op de 3 elco's C2, C3 en C5 gemeten als ik 230V aansluit op de sensor en daar is de spanning respectievelijk: 30V, 7V en 5V.

Als test heb ik nu een andere voeding gepakt en die aangesloten op de + en - van de fms mb10s bridge rectifier. Bij 24V gebeurt er niets. Echter wanneer ik de spanning langzaam opschroef en bij 26V aan kom springt de sensor aan. Wanneer ik vervolgens de spanning terugzet op 24V blijft de sensor werken. Het lijkt er dus op dat de sensor een hogere start spanning nodig heeft. Zou dit veroorzaakt kunnen worden door een van de componenten?
Ja, dat doen de condensatoren. Uit de brug gelijkrichter komt een positieve spanning waarbij het negatieve deel van de sinus is "omgeklapt" naar de positieve kant. Om deze fluctuerende spanning gelijk te richten, zet je condensatoren in die de dalen afvlakken van de sinus, zo krijg je een redelijke gelijkspanning.

Je kan eens proberen om de 24VDC aan te sluiten na de condensatoren, of om deze condensatoren weg te nemen en de 24VDC aan te sluiten op de brug gelijkrichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:48
Ik ben bezig met een aantal printjes die in gezamenlijkheid audio signalen moeten doorsturen. Nu zit ik alleen nog een beetje te stoeien met de onderlinge verbinding. Ik gebruik daar JST connectoren voor die ik zelf krimp. Voor de TTL signalen en voeding was ik van plan gewoon standaard Dupont flatcable te kopen en daar connectoren op te krimpen. Bijv:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8ifMs_APziDyte2Mw8J8Rz77ck=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5rrsirxmRCG4JLxG0omjTSFC.png?f=user_large
https://nl.aliexpress.com/item/32880120920.html

De vraag is alleen of die kabel ook geschikt is om de verbinding tussen mijn printjes en de audio-jacks te verzorgen? Het gaat dan elke meer om max. 10 tot 20cm kabel. Ik wil dus aan mijn audio-jacks ook een kabel solderen met weer een JST connector.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:17
CurlyMo schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:00:
De vraag is alleen of die kabel ook geschikt is om de verbinding tussen mijn printjes en de audio-jacks te verzorgen? Het gaat dan elke meer om max. 10 tot 20cm kabel. Ik wil dus aan mijn audio-jacks ook een kabel solderen met weer een JST connector.
Hangt af van impedantie en signaalnivo: voor een koptelefoon zou ik me geen zorgen maken maar voor een line-in/out signaal kan je beter afgeschermde kabel gebruiken als je het ruisnivo laag wilt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
base_ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:21:
[...]

Hangt af van impedantie en signaalnivo: voor een koptelefoon zou ik me geen zorgen maken maar voor een line-in/out signaal kan je beter afgeschermde kabel gebruiken als je het ruisnivo laag wilt houden.
Het gaat hier om een gitaar signaal. Dus ook niet de hoogste kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:30

World Citizen

FreeReef.nl

Ik twijfel of ik een topic moeten openen, dus wilde even peilen.

Stel dat ik op zoek ga naar het component wat beschadigd is op onderstaande foto. Maak ik dan kans die te vinden?
Ervan uitgaande dat ik macro foto's kan maken en er achter kan komen wat het exact is?

Of is dit niet te achterhalen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hk29_kPRKaGTKn2b0rPS_SxaHNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ysd1DkrO1oSqygCZqg9o91s.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Op bijna alle SMD (keramische) condensators zitten geen markeringen, dus een grotere macro foto heeft weinig zin. Deze foto is echter al vrij goed om iets over het bordje te zeggen.

Het lijkt op een ATTINY461 (of dergelijks, kan de andere cijfers niet zien) microcontroller. Pin 1 zit links bij het verzonken rondje op de package, en als het zo'n ATTINY461 is zijn pin 5/6 (midden van de rij) namelijk VCC/GND respectievelijk. Waarschijnlijk is deze condensator een standaard 100nF ontkoppel condensator om de voeding lijn te ontstoren.
Je kan nog net zien dat poot 6 op het koppervlak zit aangesloten (waarschijnlijk GND). Pin 5 lijkt niet via deze kant aangesloten (ongewoon), maar misschien loopt het spoor onder de chip met een via naar een voeding spoor onderop ofzo.

Waarschijnlijk zal die print nog wel z'n werk doen zonder condensator, want de functie is ontstoren en zodra de voeding stabiel genoeg is niet strict noodzakelijk. Maar je kan hem ook vervangen als je wil. Lijkt op een 0603 (imperial) SMD formaat, en die zouden toch wel redelijk makkelijk te vinden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

@Hans1990
Ik ga dit even 3x lezen. Ik kan dit snappen maar dat kost me even :Y)

Dit zijn foto's van het hele bordje, en ander licht.
(het is een sensor die licht opvang vanaf een dochterbordje met een ledje. Hij geeft dan een signaal af aan een computer ergens. )

Het probleem is dat de sensor niet meer meet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slhZE_yxH0_z4yvuQft0j95GoYQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgQcCrdye4P29PkXzotUkAIk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OloHpMm_sCir0_lls5t2sNI8INo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epMxBj2hGvKE9BjxSfrdf52m.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5EGmHmdj_P7dJV9hZs-4XFt9iI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgdqTdlhPqOLddVFa6x3fkED.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door World Citizen op 13-04-2023 22:08 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:20

Onbekend

...

Wat is er met dat printje gebeurt?
Dat ground-vlak om die 100nF condensator heen lijkt nergens op aangesloten?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-06 00:20
Pin 6 van U9? gaat naar de condensator door een VIA naar de achterkant en sluit aan op een van de pinnen op header J7 (pin 2, als ik me niet vergis) :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Onbekend schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:10:
Wat is er met dat printje gebeurt?
Dat ground-vlak om die 100nF condensator heen lijkt nergens op aangesloten?
Het is een Amerikaans apparaat wat water meet. Er vult een buisje met water, daar worden druppels chemicaliën bij gedaan, en dan word er met een ledje en een sensor gemeten welke kleur het water krijgt. Die waarde wil ik weten. Dit is voor een aquarium en meet KH, MG, CA.

Hieronder een tekening. Ik lees geen waarde meer van de sensor. Al het andere werkt.

De 2 witte connectoren op de foto zijn van de ventilator en het ledje van een logo ergens (onbelangrijk)
De pinnen van J9 lopen naar het dochterbord.
Connector J13 gaat naar de computer
Connector J7 is niet aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bbPn-IsM3emtUzrxcnSz8dhWwc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qTNaZXRfgUZOCQOne9MkZ1Gk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHULP1XYD1QHuMJPrEkBAWnucw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXpAcjKeDOnUuHQHPS1kjsMy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door World Citizen op 13-04-2023 22:32 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:36

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

De corrosie duid op water. Dan is de kans groot dat de ontkoppel capaciteit stuk is. MLCC capaciteiten hebben de neiging om na corrosie een kortsluiting te vormen. Als je een multimeter hebt kun je dat ook meten (<100 Ohm). Heb je dat niet, haal in ieder geval de capaciteit eraf en kijk of dat helpt. Door sluiting kan er natuurlijk ook iets anders stuk zijn gegaan (ergens komt de voeding vandaan).

Theo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 20:06

SA007

Moderator Tweaking
Heb de discussie over het verlagen van een hoofdaansluiting hierheen verplaatst:
Hoofaansluiting verlagen mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:37

Fordox

00101010

Ik ben momenteel met een project bezig en ik wil een 12v oplaadbare accu in hand formaat hebben, en ik dacht daarom direct aan 12v boormachines van bijvoorbeeld makita.
Maar nu kan ik geen goeie google termen vinden om een batterijhouder daarbij te vinden, dus iets waar ik hun 10.8v accu in kan zetten en elektrisch kan aansluiten in mijn project.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Fordox op 16-04-2023 17:41 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zelf maken met 3 Li-Ion cellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

memphis schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:28:
Zelf maken met 3 Li-Ion cellen?
Met batterijen heb ik altijd liever een off the shelve oplossing. Ook kan ik de batterijen dan gebruiken voor andere projecten en zijn opladers ook makkelijk aan te schaffen :)
Ook hebben deze batterijen een quick release optie die ik niet zelf wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:21
@Fordox
Jouw link lijkt niet naar een accu zijn?
Li-On cellen kan je ook in standaardformaten kopen en daar zijn laders voor. Stop die dan in een batterijclip bijvoorbeeld.
En voor bijvoorbeeld standaard Makita accu's zijn er op AliExpress wel clips vinden: https://m.nl.aliexpress.com/item/1005003700683753.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Blijkbaar ging het plakken van de link niet goed. Hier de goeie
Jouw link had ik ook gevonden, maar die zijn boor de vierkante accupakketten, niet voor de cilindervormige.
Ondertussen kijk ik ook naar andere oplossingen, maar deze leek mij wel elegant.

Nevermind, ik heb het gevonden :)
https://www.dennisdeal.co...uBr4-TpoyFcBoCl7IQAvD_BwE
En ook een officiele van makita
https://mastertools.nl/pr...KoR-25CKhAIxoCEdcQAvD_BwE
Jammer dat die officiele zijwaarts aftakt met zn draad en niet verticaal loopt. Maargoed, ik kan weer verder :)

[ Voor 32% gewijzigd door Fordox op 16-04-2023 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Even voor de zekerheid voordat ik mijn printjes weer verknal. Ik wil een buffer toepassen. Klopt het dat ik dat zoals links boven doe:
Afbeeldingslocatie: https://components101.com/sites/default/files/inline-images/SN7406N-Circuit-Diagram.png

Oftewel,
- TTL level komt dan vanuit een ATTiny o.i.d.
- CMOS level gaat dan naar een 74HC595 o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
CurlyMo schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:49:
Even voor de zekerheid voordat ik mijn printjes weer verknal. Ik wil een buffer toepassen. Klopt het dat ik dat zoals links boven doe:
[Afbeelding]

Oftewel,
- TTL level komt dan vanuit een ATTiny o.i.d.
- CMOS level gaat dan naar een 74HC595 o.i.d.
Plaatje werkt niet embedded.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hier geen problemen :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:31
Wat wil je precies bereiken? Een 595 is een shift register en 15Volt gaat hij vast niet leuk vinden.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
LED-Maniak schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:18:
Wat wil je precies bereiken? Een 595 is een shift register en 15Volt gaat hij vast niet leuk vinden.
Ik zeg toch ook niet dat ik er 15v op zet :) Het gaat me om het principe. Ik heb een printje dat ik in een daisy chain wil gaan verbinden. De 7406 moet ervoor zorgen dat het signaal elke keer weer op niveau wordt gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:31
Sja, zo werkt een buffer ja. Op zich hoef je geen pull up te doen als hij push-pull is(tenzij.....).
Maar deel anders het schema ipv halve schema's elders vandaan zonder te vermelden wat je precies wil gaan bereiken, dan kunnen we beter antwoorden. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 01-05-2023 21:28 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Het schema zegt van wel :) Had anders dan VCC gekozen (-:

De 7406 is een hex inv met open collector outputs tot 30V. Dus wat je met de motor en relais doet kan, gegeven dat ze de stroom kunnen schakelen (slechts 40mA). Wil je meer stroom schakelen kan je beter kijken naar een ULN2003 oid.

Het is niet zo dat de 7406 een CMOS signaal maakt. Ten eerste gelden dat soort signaal niveau regels enkel voor inputs. Een signaal is dus compatible met TTL ('0' met <= 2V) of CMOS ('0' met <=1/3VCC en '1' met >=2/3VCC) ingang.

Ten tweede is de 7406 open collector met een inverter functie daarin. Wanneer die de output naar GND trekt is het 0V, maar het hoog niveau is gedefinieerd met een pull-up. Je zou kunnen zeggen dat je en 15V CMOS maakt (met <=1/3VCC en >=2/3VCC als snij niveaus voor 0 en 1 respectievelijk). Maar heel gebruikelijk is dat niet. En idd een standaard 595 gaat dat niet leuk vinden.

Nu is zo'n 7406 wel een stuk sneller dan een ULN2003 oid. Maar het probleem met open-collector systemen is vaak dat je relatief lage pull-ups moet gebruiken om de opgaande flanken scherp te houden. De lijn capaciteit moet namelijk elke keer opgeladen worden met een relatief lage stroom. Als je dat sneller wil (of zonder pull up) kan je beter een 7404 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hans1990 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:29:
Het schema zegt van wel :) Had anders dan VCC gekozen (-:
Je hebt gelijk.
LED-Maniak schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:28:
Sja, zo werkt een buffer ja. Op zich hoef je geen pull up te doen als hij push-pull is(tenzij.....).
Maar deel anders het schema ipv halve schema's elders vandaan zonder te vermelden wat je precies wil gaan bereiken, dan kunnen we beter antwoorden. ;)
Na de uitleg van @Hans1990 zie ik dat ik CMOS niet begreep. Weer wat geleerd.

Het punt is dus simpel een signaal te bufferen. Dus TTL in --> TTL uit daisy chained. Nu in een schema zoals ik het wil toepassen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4s6ck_sT-WPOm2V8UgUfr9Zh_Gg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I9cLolaKuFKJfxpmOxIpMpeA.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Waarom zou je cmos moeten bufferen? Kan je ook direct zonder de buffers aansturen tenzij je het signaal geïnverteerd wilt hebben want dat doet de 7406.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
memphis schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:58:
Waarom zou je cmos moeten bufferen? Kan je ook direct zonder de buffers aansturen tenzij je het signaal geïnverteerd wilt hebben want dat doet de 7406.
Ook als ik een TTL signaal ga dainy chainen dan hoef ik me dus ook geen zorgen te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:28
Het enige wat je echt doorlust is de data, en die wordt door elke 595 opnieuw gevormd.

Als je er honderd achter elkaar gaat hangen dan moet je wat gaan uitkijken met de belasting van je clock signalen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Sine schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:33:
Het enige wat je echt doorlust is de data, en die wordt door elke 595 opnieuw gevormd.

Als je er honderd achter elkaar gaat hangen dan moet je wat gaan uitkijken met de belasting van je clock signalen.
Toch niet alleen de clock maar ook de latch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
signalen, clock en latch inderdaad.

Hoeveel ga je er parallel knopen? Want het enige wat in serie staat is je data.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Sine schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:40:
signalen, clock en latch inderdaad.

Hoeveel ga je er parallel knopen? Want het enige wat in serie staat is je data.
Niks, doel is om alle printjes te daisy-chainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik heb een f998 geluidskaart op de rommelmarkt gevonden, https://nl.aliexpress.com/item/1005003573032622.html

de enige chip die ik zie lijkt deze (DSP?) te zijn en ik zie wat pads

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CUGsFsZm.jpg

ik zou graag wat ermee spelen kijken of ik het wat meer naar wens kan laten functioneren maar gezien de chip zelf onleesbaar is gemaakt word het lastig identificeren denk ik zo ? ..

hebben jullie nog tips/tricks die ik zou kunnen toepassen ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
CurlyMo schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:45:
[...]

Dat snap ik, maar als je niet gaat bufferen dan hangen alle clock en latch lijnen aan elkaar, dus parallel. Ondanks dat je er een ketting van maakt.
Met niet te spannende aantallen is dat geen probleem, anders heb je wellicht iets van een driver nodig aan het begin, en krijg je mogelijk wat problemen met ringing als je ketting fysiek wat langer wordt.

Hoe doe je dat overigens met de voeding? Gaat die ook mee over die bus?

[ Voor 35% gewijzigd door Sine op 01-05-2023 23:00 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

vso schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:45:
ik heb een f998 geluidskaart op de rommelmarkt gevonden, https://nl.aliexpress.com/item/1005003573032622.html

de enige chip die ik zie lijkt deze (DSP?) te zijn en ik zie wat pads

[Afbeelding]

ik zou graag wat ermee spelen kijken of ik het wat meer naar wens kan laten functioneren maar gezien de chip zelf onleesbaar is gemaakt word het lastig identificeren denk ik zo ? ..

hebben jullie nog tips/tricks die ik zou kunnen toepassen ?
deze?
https://fccid.io/2A6NU-F9...-Photos/Int-photo-5858585
CurlyMo schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:45:
[...]

Zoals ik in mijn vorige post ook al aangaf, the 7406 inverteert het signaal, ik weet niet als je daar blij van wordt, ik denk dat je een non-inverterende buffer wilt gebruiken....
En ja, om hoeveel gaat het. CMOS kent zeer hoog-ohmige ingangen terwijl de uitgangen in staat zijn enkele milli-amps te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:14

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@CurlyMo Ik zou me ook niet gelijk druk maken om het een paar keer door te lussen. Maar als je het echt robust wilt, waarom niet clock en latch door een 74HC04 halen? En dan dubbel zodat je niet inverted hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Septillion schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 06:10:
Maar als je het echt robust wilt, waarom niet clock en latch door een 74HC04 halen? En dan dubbel zodat je niet inverted hebt.
Omdat je via de pull-up weer terug inverteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@CurlyMo Dan zou je kans maken op een Nobelprijs ;) Niet inverterents aan een weerstand aka pull up. Die heb je puur nodig bij een 7406 omdat hij open collector is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Septillion schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:31:
@CurlyMo Dan zou je kans maken op een Nobelprijs ;) Niet inverterents aan een weerstand aka pull up. Die heb je puur nodig bij een 7406 omdat hij open collector is.
Als ik het zelf probeer te redeneren. Als de OC dicht zit (input = laag) dan loopt er stroom via de pull-up naar de TTL. Als de open collector open staat (input = hoog), dan loopt de stroom direct naar de OC en niet naar de TTL. Zo werkt het in mijn testopstelling met een LED in ieder geval wel.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 02-05-2023 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Misschien is een cursus digitale elektronica op zijn plaats.
Je moet niet naar stromen kijken maar maar potentialen. Als er stroom door de pull up weerstand loopt betekent het dat de uitgang laag is terwijl de ingang hoog is, hetzelfde met een LED die aan de plus hangt. Als je de datasheet opent zal je ook een logica tabel kunnen vinden over hoe de uitgang tov de ingang gedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@memphis ik snap dat bij een inverter de uitgang laag is als de ingang hoog is en vice versa. Ik voeg daar alleen aan toe dat de pull-up dat weer omkeerd. Dus de lage uitgang wordt voor de ttl verbonden chip weer hoog door de toevoeging van de pull-up.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 02-05-2023 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@CurlyMo Nee, die keert het niet om. Als de ingang hoog is blijft de uitgang gewoon laag. Pull-up zorgt er alleen voor de de uitgang nu niet floating is als de ingang laag is maar hoog getrokken wordt. Volledig inverterend dus.

Dat je er vervolgens iets aan kunt hangen dat active-low is en nu dus actief is dat is als de ingang hoog is, is wat anders ;) Maar qua (voltage) levels is het nu geïnverteerd. Ofwel, als je een 1/Hoog hiermee buffert ziet de volgende chip een 0/laag en dat zal roet in het eten gooien voor iets als een 595 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als de uitgang omlaag wordt gehaald door een 0 op de uitgang zal ongeacht wel of niet een pull up weerstand de uitgang nog steeds laag blijven.

Zoals opgemerkt zal zonder een pull up weerstand de uitgang nooit een 1 kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
@CurlyMo
Je heeft nog steeds niet aan hoeveel je er achter elkaar wilt hangen.

Als dat een aardig aantal is dan is het wellicht geen slecht plan om daar Schmitt-trigger ingangen voor te gebruiken om een poging te doen je signaal onderweg een beetje op te poetsen.

Gebruik ook geen SN logica, dat zijn stroomvreters. Ik zou de standaard 74HC14 oid gebruiken, en er daar twee van achter elkaar zetten om de signalen 2x te inverteren.

Maar als het even kan zou ik helemaal niet bufferen op elke print, gewoon een stevige line driver aan het begin van de string.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Septillion schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:48:
Dat je er vervolgens iets aan kunt hangen dat active-low is en nu dus actief is dat is als de ingang hoog is, is wat anders ;) Maar qua (voltage) levels is het nu geïnverteerd. Ofwel, als je een 1/Hoog hiermee buffert ziet de volgende chip een 0/laag en dat zal roet in het eten gooien voor iets als een 595 :)
Ik heb toch maar eens de moeite genomen de SN7406 volgens bovenstaande schema tussen mijn SN74HC595 en Arduino te zetten op een breadboard en met de toevoeging van de pull-up configuratie werkt dat perfect. Schiet mij dus maar lek.
Sine schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:43:
@CurlyMo
Je heeft nog steeds niet aan hoeveel je er achter elkaar wilt hangen.
Dat wat nodig is is vraag 1, maar dat staat los van de ter lering en vermaak vraag. Dit printje is voor mij ook interessant om te leren hoe ik op de juiste manier de buffer inzet inderdaad in de functie van een schmitt-trigger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

CurlyMo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:50:
[...]

Ik heb toch maar eens de moeite genomen de SN7406 volgens bovenstaande schema tussen mijn SN74HC595 en Arduino te zetten op een breadboard en met de toevoeging van de pull-up configuratie werkt dat perfect. Schiet mij dus maar lek.
Dan doe je toch iets fouts waardoor je denkt dat het goed gaat. Maar ja, jij lijkt het beter te weten, wij denken alleen maar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
memphis schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:09:
[...]

Dan doe je toch iets fouts waardoor je denkt dat het goed gaat. Maar ja, jij lijkt het beter te weten, wij denken alleen maar mee.
Wordt gewaardeerd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XJTMytT1RSp4VjZN9O8xgN18Pc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxfU8FcNmYk1gNyTzMJcDeuo.jpg?f=fotoalbum_large

Waarbij ik het volgende programma draai:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
int latchPin = 10;
int clockPin = 9;
int dataPin = 8;

void setup() {
  pinMode(latchPin, OUTPUT);
  pinMode(clockPin, OUTPUT);
  pinMode(dataPin, OUTPUT);
}

void loop() {
  digitalWrite(latchPin, LOW);
  shiftOut(dataPin, clockPin, MSBFIRST, 0xff);
  digitalWrite(latchPin, HIGH);
  delay(2000);

digitalWrite(latchPin, LOW);
  shiftOut(dataPin, clockPin, MSBFIRST, 0x00);
  digitalWrite(latchPin, HIGH);
  delay(500);
}

De LED blijft nu inderdaad 2 seconden aan en 0.5 seconden uit.

[ Voor 31% gewijzigd door CurlyMo op 02-05-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Dus je hebt een LED zonder serieweerstand direct aan de uitgang hangen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
memphis schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:38:
Dus je hebt een LED zonder serieweerstand direct aan de uitgang hangen......
Om te testen wel ja, in de uiteindelijk print niet. Dat heeft volgens mij alleen geen relatie tot de vraagstelling hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@CurlyMo Ik denk dat je verwachting van goed en fout niet correct is. Ik zie wel een opstelling maar niet wat je verwacht.

Ja, het ledje zal nu knipperen, maar precies andersom dan je zou verwachten.

En een schema zegt meer, heb je hier nu alle pinnen (data, clock en latch) via de buffer met pull up?

[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 02-05-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Septillion schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:18:
@CurlyMo Ik denk dat je verwachting van goed en fout niet correct is. Ik zie wel een opstelling maar niet wat je verwacht.

Ja, het ledje zal nu knipperen, maar precies andersom dan je zou verwachten.
Niet dus, dat is het hele punt.
En een schema zegt meer, heb je hier nu alle pinnen (data, clock en latch) via de buffer met pull up?
Ja, het schema staat hier excl. de LED:
CurlyMo in "De EL-kroeg - Deel 4"

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 02-05-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@CurlyMo Daar stink je dan mooi in ;)

Hang voor de grap eens nog een ledje aan je Arduino D3 (met weerstand..., andere kant naar GND) en draai dan eens:

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
const byte LatchPin = 10;
const byte ClockPin = 9;
const byte DataPin = 8;
const byte LedPin = 3;

void setup() {
  pinMode(LatchPin, OUTPUT);
  pinMode(ClockPin, OUTPUT);
  pinMode(DataPin, OUTPUT);
  pinMode(LedPin, OUTPUT);
}

void loop() {
  digitalWrite(LatchPin, LOW);
  shiftOut(DataPin, ClockPin, MSBFIRST, 0xff);
  digitalWrite(LatchPin, HIGH);
  digitalWrite(LedPin, HIGH);
  delay(2000);

digitalWrite(LatchPin, LOW);
  shiftOut(DataPin, ClockPin, MSBFIRST, 0x00);
  digitalWrite(LatchPin, HIGH);
  digitalWrite(LedPin, LOW);
  delay(500);
}

Valt je nu wat op?

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 02-05-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Septillion schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:37:
@CurlyMo Daar stink je dan mooi in ;)
Valt je nu wat op?
Dat ze tegelijkertijd knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@CurlyMo Dat lijkt me heel sterk....

Had je zelf de pinMode nog toegevoegd? En led heb je tussen D3 en GND?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik kan het niet mooier maken dan dat. Ow, wel. Ik heb de tweede LED een blauwe gemaakt i.p.v. weer een rode. Iets mooier zo :+
Had je zelf de pinMode nog toegevoegd? En led heb je tussen D3 en GND?
Ja

[ Voor 14% gewijzigd door CurlyMo op 02-05-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@CurlyMo Misschien dat datamode van shiftOut() nog gek doet maar volgens mij niet....

Dan gewoon de simpele test:
- Gewoon blink naar D3
- Ledje + weerstand aan D3 en GND
- D3 ook naar de ingang van de 7406
- Pull up aan de uitgang van de 7406
- Ledje tussen dezelfde uitgang van 7406 en GND (je mag zowaar de weerstand weg laten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Septillion schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:48:
@CurlyMo Misschien dat datamode van shiftOut() nog gek doet maar volgens mij niet....
Hier overigens een video van het geheel:
en weer offline

[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 02-05-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Septillion schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:48:
Dan gewoon de simpele test:
- Gewoon blink naar D3
- Ledje + weerstand aan D3 en GND
- D3 ook naar de ingang van de 7406
- Pull up aan de uitgang van de 7406
- Ledje tussen dezelfde uitgang van 7406 en GND (je mag zowaar de weerstand weg laten)
Zojuist gedaan en de LEDs blinken gelijk.
Dit klopt volgens mij niet. De LED zit dan tussen de weerstand en OC van de 7406.

EDIT: als ik het doe zoals je hierboven schetst dan knippert de boel inderdaad wel omgekeerd. Maar dat is niet wat ik in mijn schema heb gezet.

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 02-05-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

CurlyMo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:53:
Dit klopt volgens mij niet. De LED zit dan tussen de weerstand en OC van de 7406.
Nee, dan ben je hem active low aan het gebruiken en ben je juist NIET het signaal ten overstaan van GND aan het bekijken ;)

Dus ook aan de uitgang, ledje naar GND. En de weerstand echt alleen als pull-up.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 02-05-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Septillion schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:55:
[...]

Nee, dan ben je hem active low aan het gebruiken en ben je juist NIET het signaal ten overstaan van GND aan het bekijken ;)
Dus ook aan de uitgang, ledje naar GND.
Ik gebruik de OC als "GND". Dan werkt het niet inversed. Precies zoals het ook in de schema's staat die ik had geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@CurlyMo Dat klopt, omdat je dan de led ok inversed aansluit ten overstaan van GND. Maar dat kan niet voor een input van een chip, die meet alleen ten overstaan van GND. Dus wil je zien dat de input ziet dan moet je de led ook wel net zo aansluiten.

Dit is zeggen dat de wereld er in de verte door een lens niet op zijn kop uit ziet als je zelf op zijn kop gaat staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Septillion schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:02:
Dit is zeggen dat de wereld er in de verte door een lens niet op zijn kop uit ziet als je zelf op zijn kop gaat staan ;)
Als ik jullie exact zo'n schema laat zien, dan is het wel handig als jullie ook ten overstaan van zo'n schema reageren.
@CurlyMo Dat klopt, omdat je dan de led ok inversed aansluit ten overstaan van GND. Maar dat kan niet voor een input van een chip, die meet alleen ten overstaan van GND. Dus wil je zien dat de input ziet dan moet je de led ook wel net zo aansluiten.
Daar is het toch een open-collector voor? Om iets in dit geval naar 5v of via de OC naar GND te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@CurlyMo Ja en nee. Maar zodra je naar de versie met 595 stapt dan trek je toch ook niet de GND daarvan omlaag met de OC uitgang? Dan is het enige dat je omlaag trekt de pull up. Je verandert dus opeens je referentie voor de spanning. En dat probeer ik je dus juist te laten zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

CurlyMo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:05:

Daar is het toch een open-collector voor? Om iets in dit geval naar 5v of via de OC naar GND te trekken.
Bij een open collector in 99.99% van de gevallen praat men om het signaal naar massa te trekken. Een open collector gedraagt zich niet anders dan een gewone uitgang maar biedt voordelen door wel andere spanningen te kunnen schakelen of uitgangen parallel te hangen zonder sluitingen te veroorzaken (div interface bussen werken zo).
In dit geval met beide IC's op een dezelfde spanning is het gebruik van een open collector onzin. En nogmaals nee, zoals je zelf het beter denkt te weten zorgt een pull up niet voor een inverting, neem dat nu van ons aan. Ga je er niet meer dan 20 koppelen heb je geen buffer nodig, wil je toch bufferen kijk dan naar een CD4050

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Septillion schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:10:
@CurlyMo Ja en nee. Maar zodra je naar de versie met 595 stapt dan trek je toch ook niet de GND daarvan omlaag met de OC uitgang? Dan is het enige dat je omlaag trekt de pull up. Je verandert dus opeens je referentie voor de spanning. En dat probeer ik je dus juist te laten zien...
In dit geval is de spanningsbron hetzelfde voor de 595 en de 406.

Ik heb de logica gevolgd van de wikipedia pagina van de open collector. Ik was vergeten dat zij een mooie animatie hebben. Dat is wat ik ook dacht te implementeren met de 406 als schmitt-trigger voor mijn 595 input.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/47/Animated_open_drain_output.gif

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 02-05-2023 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@CurlyMo Ja, dus hebben ook dezelfde GND referentie. Als je het ledje tussen Vcc en de uitgang aansluit heeft die juist NIET dezelfde referentie ;)

Maar die animatie geeft toch mooi aan dat het inverteert? Dus uitgang is omgekeerde van de ingang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Septillion schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:45:
Als je het ledje tussen Vcc en de uitgang aansluit heeft die juist NIET dezelfde referentie ;)
Dan geef ik @memphis gelijk. Hier gaat het net even iets te ver voor me om het goed te begrijpen.
Maar die animatie geeft toch mooi aan dat het inverteert? Dus uitgang is omgekeerde van de ingang...
Precies, dus je stuurt een H naar de 406, dat wordt een L in de uitgang van de 406, via de pull-up wordt dat weer een H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@CurlyMo Waar zie jij die laatste inversie? In je animatie zie ik gewoon links een H als ik rechts een L zie. Feit dat er dan stroom door de weerstand loopt doet er niet toe voor de state (ofwel spanningsniveau), L is en blijft L ten overstaan van GND.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

CurlyMo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:54:

Precies, dus je stuurt een H naar de 406, dat wordt een L in de uitgang van de 406, via de pull-up wordt dat weer een H.
Omdat er dan een stroom vloeit door de weerstand? Denk je dan dat dan de 5v dus ook aan de andere kant van de weerstand komt te staan?

Zie de FET in je 406 als een weerstand van 0 ohm als die actief is, en ga dan nog eens de spanning bepalen op de uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
memphis schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:11:
[...]

Omdat er dan een stroom vloeit door de weerstand? Denk je dan dat dan de 5v dus ook aan de andere kant van de weerstand komt te staan?

Zie de FET in je 406 als een weerstand van 0 ohm als die actief is, en ga dan nog eens de spanning bepalen op de uitgang.
Ik heb inderdaad niet de kennis om theoretisch te onderbouwen waarom iets niet zou moeten werken dat praktisch wel werkt, maar met side-effect die ik (nog) niet ervaar en/of overzie.

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 02-05-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Eigenlijk is zo'n 7406 met open-collector outputs de helft van een push-pull stage zoals in je Arduino uC zit.

Als je een 'laag' op de 7406 zet, dan schakelt de uitgang transistor uit, en zal met de pull-up een "hoog" spannings signaal op de uitgang gemaakt worden omdat er geen current gesinked kan worden.
Als je een 'hoog' op de 7406 zet, dan schakelt de uitgang transistor aan. De uitgangspin wordt dan naar GND getrokken, en zal er een ~0V spanning op staan, waarbij er stroom door de pullup (of load) loopt. Dit betekent dus een logische(=spanning) inversie. Een "0" wordt een "1" en vice versa. Maar voor stroomschakelen (bvb om een LED aan te zetten), is er dus geen invertor, omdat er bij "1" wel stroom kan lopen.

Als je echter zo'n HC595 of AVR uC pakt, gebruik je push-pull drivers. Je hebt dan 2 mogelijkheden om stroom door de LED te laten lopen: je gebruikt VCC -- R -->|-- -- pin, of pin -- R -->|-- GND. (Met -->|-- als de LED)

In geval van aangesloten met VCC, moet de pin een logische 0 worden om aan te gaan. Dit is vergelijkbaar zoals je een 7406 ook kan gebruiken.
In geval van aangesloten met GND, moet de pin een logische 1 worden om aan te gaan. Deze configuratie zou niet met een 7406 moeten werken, omdat die geen stroom kan sourcen (open collector kan alleen sinken). Een push-pull driver van AVR of HC595 kan dit echter wel. In dit geval heb je logisch en functioneel (zeg maar spanning en stroom) geen invertor.

Een andere configuratie zoals @Septillion nog beschrijft, is nog iets anders. Dat is VCC -- R -- pin -->|-- GND.
Hierbij is 'pin' van de 7406 een open collector. In dit geval brandt de LED als er een '0' op de 7406 wordt gezet, omdat dan de open-collector transistor uit is. Als je "1" er op zet, dan zal de 7406 een sluiting maken naar GND waardoor alle stroom die R kan 'leveren' door de pin loopt, en er niets overblijft voor LED die dan uit gaat.

De logic symbols in datasheets praten altijd over logische waarden ofwel spannings niveaus. Als je belastingen gaat schakelen denk je eerder aan stromen, en afhankelijk of je zo'n LED vanaf VCC of naar GND schakelt, kan je wel of niet een invertor functie (functioneel) gezien hebben t.o.v. de "logische" waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@CurlyMo Daarom proberen we het ook uit te leggen door naar de basis te gaan :) Vandaar dat ik vraag waar jij de inversie in de animatie ziet ondanks dat deze H en L weergeeft.

Maar als we het hebben over levels dan hebben we het (normaal) over spanningen. Spanningen hebben altijd een referentie, een spanning kan alleen over iets staan. Bij een device met twee pootjes vinden we dat ook logisch. Maar als we het over een spanning op een punt hebben (zoals op een uitgang van een chip) bedoelen we daar impliciet ten overstaan van GND mee. Bij chips is het dus altijd ten overstaan van GND tenzij anders vermeld. Wil je dus met een led hetzelfde zien als met een chip zal je de chip eigenlijk als een device met een enkele pin moeten zien waar de andere kant (vaak de kathode) al aan GND hangt.

Vandaar dat ik zeg, als je dat niet doet dan verander je de referentie tussen twee situaties ("wel of niet op zijn kop staan") terwijl je zegt dan hetzelfde te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Septillion schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:28:
@CurlyMo Daarom proberen we het ook uit te leggen door naar de basis te gaan. Vandaar dat ik vraag waar jij de inversie in de animatie ziet ondanks dat deze H en L weergeeft.
Ik zie hem dus wel en had ook verteld waarom. De linker H laat de output van de 406 zien. De rechter L de input in de volgende chip zoals de 595. Om de linker H te krijgen in een inversing IC heb je een input L nodig. Die input L van de linker IC staat alleen niet in de animatie.
Maar als we het hebben over levels dan hebben we het (normaal) over spanningen. Spanningen hebben altijd een referentie, een spanning kan alleen over iets staan. Bij een device met twee pootjes vinden we dat ook logisch. Maar als we het over een spanning op een punt hebben (zoals op een uitgang van een chip) bedoelen we daar impliciet ten overstaan van GND mee. Bij chips is het dus altijd ten overstaan van GND tenzij anders vermeld.
Tot hier gaat mijn kennis inderdaad.
Wil je dus met een led hetzelfde zien als met een chip zal je de chip eigenlijk als een device met een enkele pin moeten zien waar de andere kant (vaak de kathode) al aan GND hangt. Vandaar dat ik zeg, als je dat niet doet dan verander je de referentie tussen twee situaties ("wel of niet op zijn kop staan") terwijl je zegt dan hetzelfde te zien.
Hier snap ik het niet meer, want volgens mij deel ik in de hele situatie dezelfde GND.
Hans1990 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:05:
Eigenlijk is zo'n 7406 met open-collector outputs de helft van een push-pull stage zoals in je Arduino uC zit.

Als je een 'laag' op de 7406 zet, dan schakelt de uitgang transistor uit, en zal met de pull-up een "hoog" spannings signaal op de uitgang gemaakt worden omdat er geen current gesinked kan worden.
Precies, en daar probeer ik gebruik van te maken, maar dat zou niet mogen leer ik hier :)
Als je echter zo'n HC595 of AVR uC pakt, gebruik je push-pull drivers. Je hebt dan 2 mogelijkheden om stroom door de LED te laten lopen: je gebruikt VCC -- R -->|-- -- pin, of pin -- R -->|-- GND. (Met -->|-- als de LED)

In geval van aangesloten met VCC, moet de pin een logische 0 worden om aan te gaan. Dit is vergelijkbaar zoals je een 7406 ook kan gebruiken.
Hier wordt gesteld dat dit geen toepasbare configuratie is.
In geval van aangesloten met GND, moet de pin een logische 1 worden om aan te gaan. Deze configuratie zou niet met een 7406 moeten werken, omdat die geen stroom kan sourcen (open collector kan alleen sinken). Een push-pull driver van AVR of HC595 kan dit echter wel. In dit geval heb je logisch en functioneel (zeg maar spanning en stroom) geen invertor.
Ik denk dat ik dit begrijp.
Een andere configuratie zoals @Septillion nog beschrijft, is nog iets anders. Dat is VCC -- R -- pin -->|-- GND.
Hierbij is 'pin' van de 7406 een open collector. In dit geval brandt de LED als er een '0' op de 7406 wordt gezet, omdat dan de open-collector transistor uit is. Als je "1" er op zet, dan zal de 7406 een sluiting maken naar GND waardoor alle stroom die R kan 'leveren' door de pin loopt, en er niets overblijft voor LED die dan uit gaat.
Snap ik ook
De logic symbols in datasheets praten altijd over logische waarden ofwel spannings niveaus. Als je belastingen gaat schakelen denk je eerder aan stromen, en afhankelijk of je zo'n LED vanaf VCC of naar GND schakelt, kan je wel of niet een invertor functie (functioneel) gezien hebben t.o.v. de "logische" waarden.
Check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
CurlyMo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:05:
[...]

Als ik jullie exact zo'n schema laat zien, dan is het wel handig als jullie ook ten overstaan van zo'n schema reageren.
Dat deden we ook al, alleen zie je pas problemen als je twee (of meer) trapjes achter elkaar gaat zetten. Die zijn dan namelijk om en om ook weer geïnverteerd.

Waarom overigens iets vreemds als een 7406 gebruiken als je ook gewoon een buffer of twee inverters achter elkaar kunt plakken?

Of dat je ze zelfs (bij niet te spannende aantallen) niet nodig hebt.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Maar even ontwerp technisch....
Om hoeveel printen gaat het en wat wordt de afstand tussen de printen?

Als het om een paar printjes gaat kan je dat hele gebuffer vergeten en kan je het ook niet verkeerd doen. ;)
En als de afstand niet meer dan enkele meters wordt zal het nog probleemloos kunnen werken, bij grotere afstanden moet je misschien aan bv ST3232 drivers denken of misschien wel balanced drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
memphis schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:44:
Maar even ontwerp technisch....
Om hoeveel printen gaat het en wat wordt de afstand tussen de printen?

Als het om een paar printjes gaat kan je dat hele gebuffer vergeten en kan je het ook niet verkeerd doen. ;)
En als de afstand niet meer dan enkele meters wordt zal het nog probleemloos kunnen werken, bij grotere afstanden moet je misschien aan bv ST3232 drivers denken of misschien wel balanced drivers.
Omdat ik daar wat betreft de buffer niks van leer. Dat zei ik al. Ik zie het maken van printjes voor mezelf ook als een speeltuin om dingen op te proberen nog los van 100% praktische meerwaarde.
Sine schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:34:
[...]
Waarom overigens iets vreemds als een 7406 gebruiken als je ook gewoon een buffer of twee inverters achter elkaar kunt plakken?
Die 7406 kan ook gewoon intern door gelust worden omdat ik toch maar 3 pinnen gebruik van de 6. Als jullie een suggestie hebben voor een chip die mijn doel beter bereikt dan sta ik daar natuurlijk open voor. Ik kwam bij mijn zoektocht op de 7406 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
74HC14?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

CurlyMo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:48:
[...]

Omdat ik daar wat betreft de buffer niks van leer. Dat zei ik al. Ik zie het maken van printjes voor mezelf ook als een speeltuin om dingen op te proberen nog los van 100% praktische meerwaarde.
Leren is niets mis mee maar leer vooral dingen aan te nemen van mensen die er verstand van hebben want 2 pagina's discussie waarbij je overtuigd bent van de inverterende werking van de pull up weerstand getuigt helemaal niets dat je iets wilt aannemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

CurlyMo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:50:
[...]

Ik zie hem dus wel en had ook verteld waarom. De linker H laat de output van de 406 zien. De rechter L de input in de volgende chip zoals de 595. Om de linker H te krijgen in een inversing IC heb je een input L nodig. Die input L van de linker IC staat alleen niet in de animatie.
Dan zie je hem dus verkeerd... Je hebt toch niet extern nog een transistor? Alleen een weerstand. Dus link IS de ingang van de 7406 en rechts IS de uitgang van de 7406 :)
Hier snap ik het niet meer, want volgens mij deel ik in de hele situatie dezelfde GND.
Nee, want je verbond de led niet direct met GND. Als een device niet direct met GND verbonden is heeft het niet dezelfde referentie.
Precies, en daar probeer ik gebruik van te maken, maar dat zou niet mogen leer ik hier :)
Leren is goed en je mag ook alles maken wat je wilt :+ Wij zeggen alleen dat wat jij wilt maken niet doet wat je denkt en dat je daarvan moet leren ;)
Hier wordt gesteld dat dit geen toepasbare configuratie is.
Voor een ledje wel, voor een volgende chip niet. Dan zou je, net als bij een ledje, de GND referentie moeten schakelen maar dan krijg je andere issues ;)

Dus prima dat je voor de kennis wilt leren over een buffer, maar dan moet je niet doen alsof wij dingen verbieden ofzo :+ Wij zeggen alleen dat jij schijnbaar het stukje "inverteren" (of "open collector", weet niet exact waar het zit) in "inverters with open-collector outputs" niet snapt. En doen driftig pogingen om dat uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Septillion schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:25:
[...]
Nee, want je verbond de led niet direct met GND. Als een device niet direct met GND verbonden is heeft het niet dezelfde referentie.
Behalve dan wanneer er bijv. een resistor, capacitor of conductor tussen zit zoals bijv. bij een pull-down situatie of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Voor zover ik datasheets goed kan lezen kan ik deze gebruiken, maar dan elke input tenminste een keer langs dezelfde 74HC14 om het inverteren weer ongedaan te maken. Vervolgens kan ik de output dan direct aan de 595 hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@CurlyMo Nee, dan ook niet. Die zal altijd in een manier "iets" doen en daarmee dus de referentie verstoren. Geen directe verbinding == geen zelfde referentie.

Zie bijvoorbeeld twee ledjes in serie. Het ledje ziet maar 1,617V maar ten overstaan van GND is dat punt op 3,383V.

Als twee dingen dus niet aan exact hetzelfde punt hangen zullen ze ook niet exact hetzelfde zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 02-05-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlzfPeRTKealNOkU3Ji4YrGrHjM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ABSQBppcdnkcgrsHCmuO8dSc.png?f=fotoalbum_large

Herkent iemand het type connector bij X6? Ik probeer op het pcb van mijn warmtepomp op een nette manier aan 12v te komen en dit lijkt er perfect voor.

Ze hebben sowieso een hele catalogus aan verschillende connectoren opengetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter6022
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 10:34
Molex mini fit junior?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
Daar had ik ook aan gedacht, maar de polarisatiepinnen (linksboven en rechtsonder op deze foto) kloppen met geen enkele minifit connector. Zijn er meer molex-achtige fabrikanten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:21
@Recoil
Waarschijnlijk niet exact deze want Molex heeft vele varianten, maar het lijkt mij wel compatibel: https://www.digikey.be/en...nnectors/770875-2/2135826

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
@D-Three Dat is hem exact! Vanuit de datasheet klopt het op de millimeter en alle uitsteeksels om hem stabiel op een print te krijgen zijn ook hetzelfde.

Dankjewel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pablok
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09-2024
Lieve gasten (m/v), ik heb hulp nodig bij het vinden van een vervangend ledje uit een zonne-tuinlamp. Het is maar 1 led die vervangen moet worden. Het zonnepaneeltje dat de 1, 24V accu laadt, doet zijn werk nog steeds. Aan het eind van de twee draden kan ik ook spanning meten. Dat lijkt genoeg reden om aan te nemen dat het ledje kapot is. Het zou gaan om een 3V, 0.06W led.

Nu had ik nog een een een werkende led uit een lampion die gevoed wordt met 2 X 1,2V. Die uitgesoldeerd en verbonden met de draden van de kapotte tuinlamp. Maar dat ledje doet niks. Ook niet omgekeerd.

Omdat op het etiket van de tuinlamp staat dat het om een 3V led gaat, had ik niet verwacht dat het niet werkte.
Ik moet dus op zoek naar een andere led.
Maar welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Die simpele tuinlampen op een enkele NiCad batterij hebben een gewone witte 5mm LED. Witte LED's zijn altijd iets van 3v. Je kunt een LED op bv een 2032 batterij testen, dan moet die oplichten. Let wel op dat een LED polariteit gevoelig is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE9SMS
  • Laatst online: 26-11-2023
Er zit ook nog een stukje elektronica in zo'n lamp die de 1.2 V uit de NiMH cell opslingert naar > 3 V voor de LED. Daar kan het probleem ook zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pablok
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09-2024
Bedankt voor de reakties,

Dat van de polariteit weet ik.

Dat opslingeren van de spanning is nieuw voor me. Gebeurt dat in de led zelf? Of mogelijk op dat mini printplaatje waarop ook het symbool van een diode staat?

Wat ik echt niet snap is dat die led uit de 2,4V lampion het niet doet.

Houd me aanbevolen voor meer opmerkingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PE9SMS
  • Laatst online: 26-11-2023
Dat zit niet in de LED zelf maar op een los printje. Als dat printje kaduuk is gaat geen enkele LED die je er op aansluit het doen.

[ Voor 43% gewijzigd door PE9SMS op 18-05-2023 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:36

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Meestal gaat er door roest iets stuk. Die booster elektronica (spoeltje met transistor) is redelijk robuust. Bij mij braken alle draadjes gewoon af. Ook niet meer te solderen want dan moet de roest er eerst vanaf. Dus maar weer een nieuwe bij de action gehaald :-)

Theo

Pagina: 1 ... 105 ... 112 Laatste