Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Afgesplitst uit de EL-Kroeg

Ik beheer een pand met een 3x50 Amp krachtstroom aansluiting.
De grootste gebruikers zijn 4 kookplaten en 3 rioolpompen (versie 110D) met een Inom van 3.1 Amp.

Ik weet niet precies de specificaties van de kookplaten, maar ga uit van 5kW per plaat max vermogen.

Nu vraag ik me af of ik de hoofdaansluiting kan verlagen naar 3x25 Amp, dat scheelt aanzienlijk in de aansluitingskosten.

Ik begrijp niet helemaal of de pomp nu 3.1 Amp per fase is, of in totaal.
In dat laatste geval wordt er maximaal (3x3.1) + (4x5) = 29.3 Amp getrokken (afgezien van wat kleinverbruikers.

Geldt dan dat een 3x25 Amp aansluiting voldoet omdat dit totaal 75 Amp is? (uitgaande van een redelijke verdeling over de fasen)

[ Voor 8% gewijzigd door SA007 op 15-04-2023 18:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:40
Baytep schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 07:03:
Ik begrijp niet helemaal of de pomp nu 3.1 Amp per fase is, of in totaal.
In dat laatste geval wordt er maximaal (3x3.1) + (4x5) = 29.3 Amp getrokken (afgezien van wat kleinverbruikers.
Probeer even eenheden in je sommetje te zetten: Je telt hier 4 platen van 5 kW bij elkaar op en komt dan uit op iets in Ampere? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-06 14:45

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Zijn die rioolpompen geschakeld? Gaan ze alle drie tegelijk aan? Dan moet je de piek stroom optellen (P/U voor enkel fase P/3/U voor drie fases). Staan ze los van elkaar dan geld hetzelfde als voor elke huisaansluiting. Dan moet je de kans berekenen dat een enkele fase gedurende 5 minuten boven Inominaal kan uitkomen. In een huis installatie heb je meestal meerdere groepen van 16A die, als je ze optelt, ook ver boven de aansluitwaarde van 25A uitkomen. Maar omdat de kans dat het voorkomt verwaarloosbaar klein is (maar niet nul, denk aan kerst) kun je met een lagere aansluitwaarde uit de voeten. Hier lees ik dat 3x25A 17,2 kW piek aankan waar uitgegaan wordt van een jaarverbruik van 5.000 tot 20.000 kWh per jaar. Dus als je jaarverbruik hier niet boven komt en de gebruikers willekeurig aanstaan, dan lijkt me 3x25A een voordeligere keuze.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
En zodoende is de kans ook nagenoeg 0 dat de 4 kookplaten tegelijk een grote pan soep van bvb 4L met boost op wil warmen (uitgaande 5kW).

Daarintegen trekt 1 kookplaat al wel 22A (5kW). Je hebt er 4; dus je kan die nooit netjes verdelen tussen de 3 fasen. Je kan de pech hebben dat 2 kookplaten tegelijk hun maximum stroom verbruiken en al een probleem vormen (44A is ook fors er over heen).

Daar tel je nog de rioolpompen, en uitgaande dat dit huishoudens zijn, andere apparatuur zoals waterkoker, etc. bij op, en het einde is gauw zoek denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Als het echt een 5kW kookplaat zou zijn, dan is die waarschijnlijk verdeeld over drie fasen. En dat is dan 7A. En dat is alleen als hij moet opwarmen. Heb je een kookplaat aanstaan voor langere tijd, dat schakelt de thermostaat de plaat voor steeds langer perioden uit. Drie kookplaten tegelijk aan komt dan op piek 22A. Zou nog steeds geen probleem moeten zijn met 3x25A. Als het mogelijk is dat ze alle 4 gelijk aangaan, ja dat gaat een probleem geven. Maar in elk huishouden heb je dat. Je kunt niet de wasmachine, droger, oven, vaatwasser, strijkbout, etc. tegelijk aanzetten. Dat gaat altijd een keer fout. Het gaat dus oom de kans dat het fout gaat en daar kun je redelijk gebruik maken van je jaarverbruik als het pand bestaat uit meerdere huishoudens.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
bedankt voor de snelle reacties. Het lijkt inderdaad een soort kansberekening te zijn.

Denken jullie dat dit ding dit kan monitoren?

De hoofdaansluiting heeft geen slimme meter, maar als ik die erachter plaats zou die de "Maximum Current Demand" moeten registreren?

Dan kan ik na verloop van tijd inzicht krijgen

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 15-04-2023 21:53 . Reden: Url punycode encoded :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Mooi ding, maar betwijfel of je er zin in hebt het elk uur van de dag uit te lezen:

"Maximum demand current can be measured over preset periods of up to 60minutes"

En zoals gezegd, dat er een keer 30A getrokken wordt voor een minuut is niet zo erg.
Een B automaat kan 4x de nominale stroom aan (om een compressor of stofzuiger aan te schakelen) voor een paar seconden. Voor 1 minuut kan je nog 1.5x de nominale stroom gebruiken (35A), voor een uur is het nog maar +5% (26A). Als je hoofdaansluiting smeltzekeringen heeft, dan kun je ze niet zelf vervangen, maar die zijn nog wat meer relaxed dan automaten. Zou mooi zijn als ze een automaat installeren. Mocht het dan onverhoopt rond kerst misgaan, dan is de schakelaar zelf om te zetten.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Mijn inductiekookplaat 7,2 kW zit achter een 1×16A groep (=3,6 kW). Meestal ligt het piekverbruik veel lager dan men denkt. Meten is weten.

Ik weet niet hoe je bij 5 kW komt? En alle 4 kookplaten exacte op hetzelfde moment aan?
Wat voor gebruik kent dit gebouw. Een inductiekookplaat komt soms samen met een waterkoker en een oven enzo ;)

Gevoelsmatig verwacht ik dat het makkelijk past op 3×25A. Maar gissen is missen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 15-04-2023 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:56
De rioolpomp heeft 2 motoren, 1.5 + 1.1 kW, worden alleen bij piekbelasting beide ingeschakeld.
Ga er eens vanuit dat ze alle 3 draaien, waarvan 1 op piekbelasting.
Dan zit je op 5600W = 5600 / 230 / 3 = +- 8A

Stel, er wordt flink gekookt en elke kookplaat gebruikt 3,5kW
Dan heb je 14 kW = 14000 / 230 / 3 = +- 20A

Samen zit je dus al over de 25A heen, zonder dat er ook maar iets van verlichting of iets dergelijk aanstaat.
Nadeel van zaken als verlichting is dat er vaak best een hoop op 1 fase zit.
Weet niet wat voor pand het is, maar een beetje goed verlichte loods zit je zo op 2000W aan verlichting, is ook zo weer 8A.

Grote punt is hoe vaak komt het voor dat het allemaal in gebruik is, en als het allemaal in gebruik is, zou het dan erg zijn als de rioolpompen dan even worden uitgeschakeld?
Je zou namelijk ook slim kunnen schakelen, via relays zware belasting gewoon uitzetten als verbruik te hoog wordt.
Stoppen vliegen er gelukkig niet zomaar uit als je ze even wat zwaarder belast, 1,5x normaal (dus 37,5A bij 25A) zou wel moeten kunnen voor een minuut.

Met zo'n energiemeter kun je inderdaad het piekverbruik monitoren.
Let wel dat de CT versie met losse spoelen werkt, is is vaak wat duurder.
Deze sluit je aan tussen de draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-06 19:32
Zitten er echt alleen 4 kookplaten en wat rioolpompen op?
Meestal heb je namelijk ook verlichting, koeling, ventilatie, andere keukenapparatuur. Tenzij je de camper van Walter White in beheer hebt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je een meter met modbus of wifi kiest, dan kun je met domotica een log bijhouden om beter onderbouwd een keuze te maken: je kunt dan weken terugkijken.
Bijvoorbeeld
HomeWizard Wi-Fi kWh meter 3-fase MID
Je gelinkte praat mbus en dat is een stuk minder breed ondersteund.

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 15-04-2023 22:03 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:13
Wat voor kookplaten betreft het?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ben ik ook wel benieuwd naar.
Veel kookplaten zijn 2 fasen, met L1/L2+2xN op een perilex stekker, wat voldoende is tot 7360W. Maar zelden heb je een 3-fasen perilex met krachtstroom (400V tussen 2 fasen) of een zwaarder bedrade nul. Het woord "fasen" kan je ook los nemen. Het kunnen ook 2 groepen op dezelfde fase zijn.

Voorbeeld: bij mij in huis (~20j oud) ontvang ik 1 fase van 40A, met een meterkast van 4+2 groepen. De 2 groepen voor de kookplaat zijn gekoppeld zodat beide tegelijk afschakelen. Piekvermogen voor een grote pan met boost is zo'n 4-4.5kW. Het max continu vermogen is ongeveer de helft (~2kW), wat suggereert dat een grote pit dan 2 inductie spoelen bevat die enkel bij boost tegelijk aan gaan. Als het fornuis meerdere pannen verwarmt, dan gaat het fornuis vermogen verdelen tussen de pitten. Het is maar net op welke manier de spoelen in het fornuis zitten aangesloten. 3-fasen is leuk om minder terug te hoeven regelen, maar veel fornuizen hebben dat niet.

Het hoogste piekverbruik wat ik hier in huis heb gezien is overigens 7kW. Dat was met fornuis (4+kW boost), airco (1kW), wasmachine, TV en PC die tegelijk aanstonden. De vaatwasser zit ook nog op z'n eigen groep in de keuken, dus die kon eigenlijk er ook nog bij. Een 25A aansluiting kan "slechts" 5.8kW op 1 fase leveren.

M.i. wordt zoiets dus aardig krap. Maar ik doe nu redelijk wat aannames, omdat ik niet weet wat voor pand het betreft. Als het verhuur betreft, lijkt het mij dat je als huurder geen rekening wilt houden met toevallig gebruik van de buren en de hoofdaansluiting elders.
Het lijkt mij namelijk niet onredelijk dat je kan verwachten dat er 2+ fornuizen een 2kW spoel op dezelfde fase aanzetten, plus een rioolpomp van 1kW, en misschien nog wat andere apparatuur. Je zou kunnen meten wat het verbruik is over een bepaalde periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:52
Waarom niet een tijd een logger aan de P1 poort hangen? Dan kun je zien wat er gebeurt.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Pagina: 1