Ik kan op de draden naar de led spanning meten en concludeer dan dat het printplaatje niet kapot is.
Of is deze conclusie onjuist?
Als mijn zonnepaneeltje de accu laadt en het printplaatje in orde is, zou ik dan een willekeurige 3V led kunnen kopen, of zijn er nog meer dingen waar ik dan op moet letten?
Ah, dan had ik het niet goed begrepen. Die conclusie kan juist zijn, mits de spanning die je daar meet (zonder LED) groter dan 3V is. En ik verwacht eigenlijk ruim hoger dan 3V. Dan kan het nog zo zijn dat die spanning bij een aangesloten LED te ver inzakt. Dan blijft de LED donker en is alsnog de conslusie: printje stuk.
Werkt op 24 volt AC.
Uiteraard niet goed opgelet, en heb een 24 volt DC adapter besteld.
Gaat dit werken of sloop ik dat Gardena ding dan?
Het lijkt me een gewone Solonoid die daarin zit, met misschien een gelijkrichter ervoor. Dus 24 volt DC lijkt me gewoon kunnen, maar klopt dat?
Join the dark side, we have cookies :) You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Werkt op 24 volt AC.
Uiteraard niet goed opgelet, en heb een 24 volt DC adapter besteld.
Gaat dit werken of sloop ik dat Gardena ding dan?
Het lijkt me een gewone Solonoid die daarin zit, met misschien een gelijkrichter ervoor. Dus 24 volt DC lijkt me gewoon kunnen, maar klopt dat?
Tja... het staat er toch duidelijk bij:
M.a.w. afhankelijk van het gekochte model, heb je een 9V DC of een 24V AC voedingsspanning nodig om het ventiel aan te sturen...
Tja... het staat er toch duidelijk bij: [Afbeelding]
M.a.w. afhankelijk van het gekochte model, heb je een 9V DC of een 24V AC voedingsspanning nodig om het ventiel aan te sturen...
Thanks, op zoek dan maar naar een 24 volt AC adapter ofzo…
Enig idee hoeveel VA deze moet zijn? Zou 8 VA genoeg zijn?
Join the dark side, we have cookies :) You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Thanks, op zoek dan maar naar een 24 volt AC adapter ofzo…
Enig idee hoeveel VA deze moet zijn? Zou 8 VA genoeg zijn?
Beetje zelfonderzoek mag ook want wij kunnen ook niet meer zien dan de handleiding waar daar niets over in staat. Dan trek je maar de manual van een besturingscomputer open: https://content.tdr.dss.h...pub000067060/doc000115536
Maximale uitgangstroom 900mA
Maar of dit voor de maximale 3 of 6 kleppen is weet ik niet. Als ik naar de adapter kijk is het maar een simpele stekker adapter dus ik verwacht voor minimaal 3 kleppen.
Meet anders eens de weerstand van de spoel. Op wisselspanning zal dat iets hoger zijn maar dan heb je een idee denk ik.
Beetje zelfonderzoek mag ook want wij kunnen ook niet meer zien dan de handleiding waar daar niets over in staat. Dan trek je maar de manual van een besturingscomputer open: https://content.tdr.dss.h...pub000067060/doc000115536
Maximale uitgangstroom 900mA
Maar of dit voor de maximale 3 of 6 kleppen is weet ik niet. Als ik naar de adapter kijk is het maar een simpele stekker adapter dus ik verwacht voor minimaal 3 kleppen.
Meet anders eens de weerstand van de spoel. Op wisselspanning zal dat iets hoger zijn maar dan heb je een idee denk ik.
Slim om in de sproei computer handleiding te kijke, daar was ik niet opgekomen.
Maar het antwoord blijkt dus al op GoT te staan… Gizz in "Gardena 24v kabel alternatief"
150mA per ventiel dus. Prima, dan wordt het een 24 volt ac deurbel trafo
Sinds jaar en dag heb ik mij off the grid garagebox voorzien van een zonnepaneel, een controller en een auto-accu. Het gaat om deze controller zoals in het plaatje.
Vervolgens 12v led-verlichting aan het dak gehangen waardoor ik altijd verlichting heb.
Daarnaast gebruik ik dit gebeuren om de accu van mijn motor op te laden. Dus af en toe steek ik de stekker van de auto-accu om naar een aansluiting die ik gemaakt heb op mijn motor-accu. Zo blijft die ook een beetje geladen. En de controller beschikt over druppellaadfunctionaliteit wat een mooie bijkomstigheid is voor de motoraccu. De controller werd geleverd bij het zonnepaneel en die kwamen als set voor €30 van Ali.
Ook hebben ze in het plaatje meteen een omvormer erbij in getekend. En dat komt goed van pas want ik speel met de gedachte om er een omvormer erbij te kopen. Ik zal er geen strijkijzer of een wasmachine op aansluiten maar wil er wel mijn 18v accuboor kunnen opladen en af en toe een werklamp aansluiten als ik iets met de motor wil doen. De motor wil ik voortaan gaan opladen met een Ctek-druppellader die ik nog heb liggen. Daar heb ik iets meer vertrouwen in dan die el cheapo controller die dat doet.
Wat voor omvormer zou ik moeten kopen?
Zou dit of dit iets zijn
De zonnepaneel controller heeft een uitgaande spanning van 12 tot 14.6V (volgens de handleiding) en maximaal 10A. De Victron omvormer heeft een Input voltage range 9,2 - 17.
Zou moeten passen denk ik. Of zie ik iets over het hoofd?
Waar moet ik op letten, behalve de ingangsspanning, uitgaande spanning en het maximale vermogen?
Zou ik voor mijn situatie een omvormer nodig hebben met een zuivere sinus? Of kan ik af met een goedkopere omvormer die geen zuivere sinus afgeeft? Zal ik het aansluiten zoals in het schema of kan ik het beter anders doen?
[Voor 3% gewijzigd door badkuip op 29-05-2023 14:10]
Voor wat je wil is het omvormen naar 220 en dan weer terug naar een lagere spanning een beetje overbodig en verliezend.
De accu van je boor zou je met een zgn boostconverter vanaf 12v direct kunnen laden. Een werklamp kan je ook op 12v vinden als ook vele andere LED verlichting. En natuurlijk zijn er modelbouwladers die vanaf 12v van alles kunnen laden.
Die omvormers zijn prima, maar houd er rekening mee dat ze veel gebruiken in idle mode. Ik lees bijvoorbeeld 0.3A. Dat is 7.2AH per dag. Als je eenmalig je accuboor wilt opladen en je zet de omvormer de volgende dag weer uit, dat werkt dat prima. Er zijn inderdaad ook boosters om 18V te maken. Die moet wel precies als lader kunnen functioneren bij jouw batterij. En je moet zelf dan nog een houder in elkaar knutselen. Omvormer is dan een stuk makkelijker.
@memphis @xah5kiDe bedankt voor jullie feedback. Misschien is dit niet de beste oplossing. Ik had geen rekening gehouden met dat een omvormer ook verliezen heeft.
De accuboor kan ik thuis ook nog wel opladen, dat is geen must.
Misschien dat ik voor de motor-druppellader nog eens een DC-DC lader koop, zoals deze.
Bedankt voor jullie advies.
Ik zou beginnen met het grijze kapje er af te halen. Lijkt erop geklemd te zijn. Dan proberen om de pinnen er een voor een uit te halen door met een naald o.i.d. de ontgrendeling terug te drukken. Pinnen zitten meestal met een klein veertje vast. Het is niet altijd mogelijk om dit voor elkaar te krijgen (MC4 solar connectoren lukt het me bijvoorbeeld nooit).
Het grijze kapje gaat eraf, alleen hoe ik eventueel de draden uit de stekker krijg?
Dus eigenlijk met een naald vanuit de kabelzijde het veertje/weerhaakje weg drukken en proberen de kabels terug te trekken?
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details