Iemand wat ervaring met de WS2813 led strips en een ESP die de boel aanstuurt?
Ik heb last van hete pixels zeg maar, of glitches, net hoe je het wil benoemen, en vraag mij af of die strip gewoon crappy is, of dat het een probleem is wat vaak voorkomt.
De strip hangt boven mijn aquarium, overdag alleen rood als aanvulling op de standaard lampen, in de nacht wil ik dan alleen nog 2 witte leds aan als een soort maanlicht. Voor beide een "effect" aangemaakt in de config.
Wat er dan gebeurt is dat bijvoorbeeld wel die 2 leds aan gaan, maar er her en der rode en of groene leds aan staan, vaak de even of oneven leds, en dan ook weer niet allemaal, maar bijvoorbeeld 5 op een rij. Stuur ik de strip uit (via ESPhome) gaan wel die 2 witte leds uit, maar die rode blijven aan.
Kies ik een kleur, blauw bijvoorbeeld , dan wordt de strip die kleur. Maar die rode blijven ook rood aan houden, waardoor ze effectief paars zijn.
Net even een power cycle gedaan, ook dan lichten ze vaak weer verkeerd op, en zie ik ook wat andere leds die opeens een andere kleur aannemen, het reset dus ook niet zo heel erg lekker. Op deze manier is het niet echt betrouwbaar en bruikbaar.
k zit te denken om ipv ESPhome er WLED op te zetten. Dat is er meer op gericht, en is misschien beter in staat om de hoge communicatiesnelheid af te handelen.
( Ter info, de communicatie gaat via IO3, wat werd aangeraden in de ESPhome documentatie. En eerst werkte ik via een hc74-nogwat levelshifter, toen had ik al problemen, dus als test doe ik de level shift via 1 losse led welke ik met 4.3v voed, met het idee dat het verschil tussen een 0 of 1 iets van 0.7*vcc dient te zijn, met een 3.3v ingang zou dat dus niet lekker werken bij 5v.)
[
Voor 5% gewijzigd door
_ferry_ op 08-01-2024 23:03
]