Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hoe bedoel je dat? Meestal als het snel aankomt heeft het meer te maken dat er meer vliegtuigen beschikbaar zijn om post mee terug te nemen. Als er veel mensen reizen gaat de internationale post ook sneller, die gaat meestal mee met vliegtuigen waar nog wat laadruimte vrij is.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik bedoel, dat als ik nu iets bestel dat er vaak direct gereageerd wordt door de verkoper en dat ik een paar uur later al een mailtje ontvang dat eea verzonden/verwerkt is.
heeft verder weinig te maken met mensen die reizen en 'plek' in een vliegtuig 8) maar eerder dat de handel terug aan het lopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat had ik bij veel verkopers altijd al, of ze echt verwerkt zijn is natuurlijk een tweede. :)

Meeste zijn bedrijven, die hebben gewoon afdelingen, kan goed zijn dat bestellingen automatisch worden verwerken en hun pakbonnen krijgen, als je tussen de 5-10K pakketjes per dag verstuurd en groot aanbod hebt kan dat niet anders.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de meeste zijn niet meer dan een garage/opslagplaats en een paar familieleden die pakketjes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Daar vergis je je denk ik in, verkoper die 10K per maand verkoopt heeft 7 dagen per week 333 pakketjes in orde te maken en op te sturen, maar dat is niet het enige, komt nog meer bij kijken. En of het familie is of niet, personeel is personeel.

Dan moet je ook nog alle administratie regelen, inkopen, etc, en heb je geen enkele dag per jaar vrij! :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
mad_max234 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 18:17:
[...]

Valt wel mee toch, is alleen dat dollar ook hard stijgt. En we hebben ook jaren lang profijt gehad toen dollar laag stond en euro hoog, kunnen niet altijd vette jaren zijn helaas. Laat me altijd betalen in dollars als ik iets verkoop buiten de EU, heb altijd dollars op mijn paypal rekening staan.
Gebruik zelf m'n credit card met Paypal, als je dan in dollars betaalt scheelt het ook een (zeer) klein percentage. De koers die m'n bank rekent is gunstiger dan de koers die Paypal rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ken mensen die er regelmatig komen, duizenden kleine bedrijfjes en uiteraard ook flinke grote met zelfs filialen in de EU.
maar als ik een rolletje soldeer koop voor 2 euro incl. verzenden van sunny99 via ebay zit daar geen multinational achter .. dat bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wie heeft het over multinational, zit nog hoop tussen eenmansbedrijfje op zolder en internationaalbedrijf.

EOO kan het al niet alleen af, die hebben al hulp nodig, schat zo in dat alice1101983 het stuk drukker heeft.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Die ebay-aanbieders zijn individuen: één persoon, maar in een gebouw waar alle logistiek rondom zo'n operatie uit handen wordt genomen. Vaak zitten er 2-300 van dat soort 'bedrijfjes' in één gebouw, met één grote centrale postafhandeling. Zo moet je het voor je zien.

Bron: hier is af en toe discussie over geweest op eevblog forums e.d.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 20:47:
Die ebay-aanbieders zijn individuen: één persoon, maar in een gebouw waar alle logistiek rondom zo'n operatie uit handen wordt genomen. Vaak zitten er 2-300 van dat soort 'bedrijfjes' in één gebouw, met één grote centrale postafhandeling. Zo moet je het voor je zien.

precies, was laatst een goede docu over te zien en ik spreek wel is iemand die er 6 x per jaar komt.

ik constateer dat a) de euro hard zakt en voorzie prijsstijgingen bij import (dus ook de webshops HIER) en b) constateer ik dat kleinere verkopers zeer snel orders verwerken momenteel.
.. en toen had mad_max uiteraard een andere mening >:) (mag hoor)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2015 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 19:17:
valt me wel op (en ik bestel bijna dagelijks :P ) dat de ebay verkopers erg vlot je bestelling afhandelen momenteel.
Je bent blijkbaar een VIP klant. Mijn bestelling van gister is nog niet in behandeling en bij de vorige moest ik na een week de verkoper even herinneren dat hij mijn multimeter nog niet verstuurd had :-(

Nog iets van twee weken en dan
Chinese New Year celebrations, also known as the Spring Festival, in China start on the 23rd day of the 12th lunar month of the Chinese calendar. The festival lasts for about 23 days, ending on the 15th day of the first lunar month in the following year in the Chinese calendar.
Dan gaan alle Chinese meisjes die jouw bestellingen inpakken van Shenzen terug naar pappa en mamma op het platteland en gaan pas de volgende maan weer aan het werk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

mux schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 20:47:

Daar ben ik het niet mee eens dat het allemaal individuen zijn, dat zal best wel veel voorkomen maar zijn ze echt niet allemaal, als je 15K pakketjes moet versturen dan word per maand dan is dat een hele klus. En ik was echt niet van ondersteld dat ze zelf naar postkantoor reden elke dag. :D

Doen wij hier toch ook niet, word allemaal opgehaald. En in gezamenlijke complexen word het interne vaak geregeld. Overigens doen wij het hier nu ook op andere niveau zins kort, met ze alle in 1 gebouw om elkaar te kunnen helpen en elkaar hoger op te helpen, dus niet alleen logistiek delen maar ook personeel uitlenen en dergelijke.

Ian heeft daar ook vaak over bericht en ook bij veel bedrijven langsgewest, waren altijd meerder mensen, soms hele groep, maar zitten wel vaak bij elkaar in kantoorruimtes, maar daar zitten ook andere tech bedrijven die niks met ebay vandoen hebben.

Dave Jones zit ook in complex waar post word geregeld, heel gebruikelijk voor dat soortr complexen, staan overal ter wereld. En zit je niet in zo complex word nog steeds alles opgehaald, als je 10K pakketjes hebt komt postNL ze graag bij je ophalen en hoef je niets een postzegels te plakken.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 21:06:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens dat het allemaal individuen zijn, dat zal best wel veel voorkomen maar zijn ze echt niet allemaal, als je 15K pakketjes moet versturen dan word per maand dan is dat een hele klus. En ik was echt niet van ondersteld dat ze zelf naar postkantoor reden elke dag. :D

Doen wij hier toch ook niet, word allemaal opgehaald. En in gezamenlijke complexen word het interne vaak geregeld. Overigens doen wij het hier nu ook op andere niveau zins kort, met ze alle in 1 gebouw om elkaar te kunnen helpen en elkaar hoger op te helpen, dus niet alleen logistiek delen maar ook personeel uitlenen en dergelijke.

Ian heeft daar ook vaak over bericht en ook bij veel bedrijven langsgewest, waren altijd meerder mensen, soms hele groep, maar zitten wel vaak bij elkaar in kantoorruimtes, maar daar zitten ook andere tech bedrijven die niks met ebay vandoen hebben.

Dave Jones zit ook in complex waar post word geregeld, heel gebruikelijk voor dat soortr complexen, staan overal ter wereld. En zit je niet in zo complex word nog steeds alles opgehaald, als je 10K pakketjes hebt komt postNL ze graag bij je ophalen en hoef je niets een postzegels te plakken.
moet altijd lachen om jou.. wat is nou je punt eigenlijk :D (of heb je ff niks te doen en zin om te zeuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Er is geen punt, alleen wat geouwehoer over niks, zoals wel vaker in de kroeg. ;)

Ik zou maar niet zeggen wat ik van jou posten soms moet. :D
Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 20:49:
[...]

precies, was laatst een goede docu over te zien en ik spreek wel is iemand die er 6 x per jaar komt.

ik constateer dat a) de euro hard zakt en voorzie prijsstijgingen bij import (dus ook de webshops HIER) en b) constateer ik dat kleinere verkopers zeer snel orders verwerken momenteel.
.. en toen had mad_max uiteraard een andere mening >:) (mag hoor)
Uhm er is geen verhoging, het kost niet duurder! Dollar is meer waard geworden dat compenseert het, laat je niet gek maken!

Stm32 was 2.20 is nu 1.80 dollar
Atmega328p was 2 dollar is nu 1.60 dollar

Kocht maanden gelden arduino mini pro's voor 1.96 euro kost nu vandaag 1.90 euro, bij dezelfde verkoper uiteraard! ;)

Nee ik heb het mis zeker, ga iemand anders proberen belachelijk te maken met je onzin, jij hebt iets in je hoofd en dan is dat gelijk waarheid, en wil je mij als grappenmaker neerzetten. :+ :D

[ Voor 78% gewijzigd door mad_max234 op 22-01-2015 21:30 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dat dacht ik wel, er zijn in een echte kroeg ook altijd mensen die overal een mening over moeten hebben .. en het laatste woord natuurlijk.
dat jij je nu blijkbaar aangesproken voelt omdat je er een keer naast zit is jou probleem.
ik meld iets, een persoonlijke constatering en jij wil mij 'neerzetten' als leugenaar.
moet je niet doen joh.. grappenmaker :'(

* vaste ebay klant dus enige ervaring ;)

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2015 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

De getallen liegen sowieso niet, die spreken voor zich, prijzen zijn niet gestegen, meer of minder kan ik er niet van maken, sorry maar komt niet overeen met jou beweringen, dus is dat onzin wat je posten. En jij werd persoonlijk, ik speel het alleen op de inhoud. Ik kom niet met moet lachen om jou posten zonder verder inhoudelijk in te gaan op die post.

Overigens maak je niet uit voor leugenaar daarmee, verbeter alleen je fouten opmerkingen. Ik heb geen moment gedacht aan liegen, beetje raar om daarmee aan te komen overigens, zou beteken dat je bewust hier iets fout gaat typen. Ik denk gewoon dat je het verkeerd heb en onzin loopt te verkondigen wat niet waar is, niet dat je aan liegen bent. Woordje onzin is toch niet zo geladen om iets aan te duiden dat het niet klopt? ;)

Edit/
Ik moet jou posten echt quote, je past heel vaak grote delen van je post achteraf aan die inhoud echt veranderen(dus geen typo of grammatica fix), nu heb je dat deel van leugenaar eruit gehaald en slaat mijn post nergens meer op, voortaan eerst jou post quote voordat ik ga typen. Onder het typen heb jij je post aangepast, lekker handig.

[ Voor 18% gewijzigd door mad_max234 op 22-01-2015 21:50 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

hahaha, wat een zuurpruimen zijn we vandaag :D

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Jongens ga ff buiten een peuk roken en neem je bier maar mee, kun je ff afkoelen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben er alweer klaar mee joh.

- prijzen van electronica zullen zowel hier in webshops als direct bij ebay gaan stijgen
- de chinezen zijn steeds sneller met verzenden.

dat was mijn stelling en daar moet U het mee doen :+

' Als er veel mensen reizen gaat de internationale post ook sneller, die gaat meestal mee met vliegtuigen waar nog wat laadruimte vrij is. ' enig idee hoeveel VRACHT vliegtuigen dagelijks op en neer vliegen max ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 21:56

epic_gram

undercover moderator

Jongens geen ruzie maken O-) :P

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik heb nergens last van hoor, ik was tot laatste post van geen kwaad bewust behalve dat we discussie hadden, ik kan echt niet nog meer ontspannen want dan slaap ik. :D En buiten is het koud!

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 21:50:
ik ben er alweer klaar mee joh.

- prijzen van electronica zullen zowel hier in webshops als direct bij ebay gaan stijgen
- de chinezen zijn steeds sneller met verzenden.

dat was mijn stelling en daar moet U het mee doen :+

' Als er veel mensen reizen gaat de internationale post ook sneller, die gaat meestal mee met vliegtuigen waar nog wat laadruimte vrij is. ' enig idee hoeveel VRACHT vliegtuigen dagelijks op en neer vliegen max ?
Tweede kan best, maar eerst is dus onzin, prijzen zijn niet gestegen en euro is al maanden aan het dalen, is niks nieuws.

Gewone post gaat voor een deel via passagiersvliegtuigen, hoe meer passagiersvliegtuigen er op dat moment vliegen des te eerder is de kans dat je post naar de EU gaat. Post gaat met elka vliegtuig mee die plek heeft, daarom moet je onder andere lithium speciaal melden(moeten stickers op en zo) zodat die niet bij de gewone post komt in een passagiersvliegtuigen.

En nee ik weet niet hoeveel vrachtvliegtuigen er vliegen, zou nog eens een stunt zijn als ik dat wel wist. :D
Maar weet wel hoe de post word vervoert, en er vliegen geen speiciale vliegtuigen heen en weer voor goedkope airmail.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je leest niet goed... cq maar half.. . ik stel dat de prijzen zullen gaan stijgen ivm met een euro die de komende maanden flink in waarde zal dalen.
daar ben jij het blijkbaar niet mee eens op de inmiddels voor jou zo bekende manier , dat mag, verder wens ik je een prettige avond. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik lees prima, ik denk alleen iets verder door, en het is niks nieuws, als het klopt wat jij zegt dan zouden de prijzen al duurder moeten zijn dan paar maanden terug, is al tijd aan de gang en niet vandaag begonnen. De euro is al maanden aan het dalen, waarom zou die paar centen van vandaag ineens zoveel zoden aan de dijk moeten zetten is mijn totaal niet duidelijk? Prijzen blijven min of meer gelijk, vorig jaar toen koers op 1.28 stond kreeg voor je euro met zo veel spullen als nu, krijg nu de koers op 1.13 staat niks minder.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Over zooi kopen enzo. Weet iemand waar je voor niet al teveel nog een break out board kan kopen voor je Raspberry PI? In Nederland graag met een beetje vlotte verzending (zeg maar 1 dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Thanks folks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Let op B en B+ of A en A+, want is niet helemaal goed uitwisselbaar, al is alles passend te maken natuurlijk, we zijn niet voor niks hobbyisten, maar wil je dat niet dan moet je de goede kopen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ik heb de B+
Ik wil eigenlijk zo'n T gevormd breakout board met voedingspinnen (3V3 en 5V) voor je voedingsstrip op je breadboard. Kan je natuurlijk zelf maken, maar waarom voor een 10tje moeilijk doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Vind die T ook wel het handigste, heb je meer pinnen vrij op je breadboard dan bij meeste andere die breder zijn en aantal rijen dus wegvalt onder het printje.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Wat was dus niet alleen mij opgevallen. Dacht al dat het gezichtsbedrog was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat is geen gezichtsbedrog, een box header is breder dan middelste deel van standaard breadboard, als dat tussen de pinnen in moet dan zal je zeker 1 of 2 rijen pinnen moeten opofferen, ander pas het niet op standaard breadboard.

Maar dat gaat ook op voor sommige T versies, die hebben soms extra stukje voor tekst en dan valt er vaak ook 1 of 2 rijen weg.

Bij deze valt er denk ik ook 1 rij weg aan elke kant van een standaard breadbord. Hebben extra stukje pcb voor de gpio namen.
http://www.kiwi-electroni...plus-kit?search=raspberry

Bij deze denk ik niet, zo te zien is deze even breed als midden stuk van standaard breadbord. (let op is een B versie en geen +)
http://www.marktplaats.nl...AImARktn_rRcOLDOYz5yqzj5g

Edit/
Lol. ik zie nu pas bij de eerste link dat er meerdere plaatjes zijn, ook eentje met breadboard. dat bevestig dus wat ik dacht, vervalt aan elke kant 1 rij pinnen.

Afbeeldingslocatie: http://www.kiwi-electronics.nl/image/cache/data/products/raspberry-pi/gpio/RPI-B+TCOB-ASS-5-800x533.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door mad_max234 op 23-01-2015 10:55 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Bij die van Kiwi kan je nog draadjes eronder leggen. Ik heb ze ook gezien waar ze echt 6 rijen uit elkaar zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Klopt, als je van die breadboard draden gebruikt met vast kern dan kan je die er onder insteken, heb je jumper wires met pin header dan gaat dat niet.

Als je bedenk dat bij die andere dan nog box header tussen die pinnen in zit dan vervalt nog minimaal 1 of 2 rijen en daar kan je dan veel lastiger bij, die zitten dan echt eronder, niet handig.

Edit/
Word het dus zoiets.
Afbeeldingslocatie: http://www.kiwi-electronics.nl/image/cache/data/products/raspberry-pi/gpio/RPI-B+COB-ASS-2-800x533.jpg

En je hebt dan ook nog eens de flat cable in midden van je breadboard hangen die lekker in de weg gaat zitten. T is in dat opzicht ook betere keuze imo.

[ Voor 31% gewijzigd door mad_max234 op 23-01-2015 11:04 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ik heb een paar honderd jumperwires, maar ook wel wat met vaste kern. Maar hoe vaak heb je nou alles nodig? En anders knal ik er wel een draadje overheen naar een ander deel van het boardje. Heb toch ruimte zat en als dat niet meer zo dreigt te zijn, haal ik wel een nieuwe erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik heb heel vaak aantal rijen vol zitten en moet ik alles door lussen naar nieuwe rijen, vooral SPI bus en andere bussen kom ik geregeld pinnen te kort, meerder spi device en ook nog logic analyzer erbij.

Werk op dit moment aan een project met vier SPI devices en logic analyzer eraan.

Bovenste deel van breadboard waar stm32 zit heb ik twee keer moeten door lussen omdat ik pinnen aan beide kanten te kort kwam, TFT, touchscreen, 74hc595 op spi, sd kaart en logic analyzer.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4pQMx7fwetLocZnE9mtPVFS7/full.jpg

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ik voel mij opeens een ontzettende noob... :P Mja, ook net nieuw met de PI, tot nu toe alleen microchip gebruikt. Als I2C straks werkt op de 1459, kijken of ik het ook uit de PI krijg. En dan, als het even lukt, via de NRF24L01+'s laten gaan. Mja, daar nog ff een verloopje voor solderen zodat het op een breadboard te prikken is.

Ff wat anders, neem aan dat zo'n flatcable gewoon onderdeel is bij Kiwi van het pakketje? Deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik heb niet eens een rpi, op dat gebied ben ik vast en zeker meer een noob dan jij dat bent. :D

Al loop ik al tijdje rond met de gedacht er eentje te kopen, de A+ vind ik wel mooi bordje.

Edit/
Is mij ook niet duidelijk of de kabel erbij zit, er is 1-1-2015 dezelfde vraag gesteld zie ik, maar helaas geen antwoord. Even een mail sturen lijkt me het beste.

[ Voor 31% gewijzigd door mad_max234 op 23-01-2015 11:36 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ik heb de B+ een week geleden besteld bij SOS, met SD kaart en 2A voeding voor 45 euro. De B is wat sterker dan de A (dubbel RAM). Overigens ben ik ook nog niet echt ver, heb Linux (Wheezy, voor C ontwikkeling) erop gezet, mijn memory gemaximaliseerd en een progammeeromgeving enabled. Verder heeft de B+ netwerkmogelijkheden en meer USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
mad_max234 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 11:32:
Is mij ook niet duidelijk of de kabel erbij zit, er is 1-1-2015 dezelfde vraag gesteld zie ik, maar helaas geen antwoord. Even een mail sturen lijkt me het beste.
Poging gedaan tot bellen, maar geen gehoor de eerste keer. Tweede keer wel, kabel zit erbij. Gaan we dus bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ik zag toevallig bij de mediamarkt dat ze achter elke TV een RPi hadden gehangen. Deze trekt een standaard media stream van een server en maakt een unieke bitmap overlay met prijs en info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ja, dat is ook gaaf ja. Moet nog iets configureren in mijn RPi dat ie echt full HD gaat geven, scherm wordt maar voor 80% ofzo gebruikt. Mja, heeft geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ploink schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 11:47:
Ik zag toevallig bij de mediamarkt dat ze achter elke TV een RPi hadden gehangen. Deze trekt een standaard media stream van een server en maakt een unieke bitmap overlay met prijs en info.
Daarvoor zijn rpi natuurlijk ideaal, zat eerst vast aan relatief dure overlay video mixers die denk ik ook nogal beperkt waren in hun functionaliteit. Met RPI kan je dat natuurlijk allemaal regelen in de software en voor een fractie van de kosten, kan achteraf simpel aangepast worden naar eigen smaak, bevalt pakket A niet meer dan probeer je pakket B of huur je een programmer in die iets op maat maakt.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mad_max234 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:05:
[...]
Daarvoor zijn rpi natuurlijk ideaal, zat eerst vast aan relatief dure overlay video mixers die denk ik ook nogal beperkt waren in hun functionaliteit.
Ik denk eerder dat ze vast zaten aan het uitprinten op papier elke keer dat de prijs veranderde :+
Maar ik snap je punt dat RPi de ideale oplossing is, want lekker goedkoop voor de MM en elke sukkel kan een TV aansluiten en het hoofdkantoor zet de juiste prijs op het scherm.

De prijskaartjes bij de overige artikelen zijn een soort e-readers met een infrarood oogje. Aan het plafond hebben ze IR lichtzenders hangen die de prijsinformatie door de hele winkel stralen en die e-ink dingen pikken dat op en verversen hun display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Doelde niet specifiek op de MM, maar meer als je zoiets wilde dat je dan al snel uit kwam bij video mixers of hele pc of iets in die richting, denk dat MM inderdaad dan liever de verkopers die toch een deel van tijd uit hun neus aan het eten zijn de prijsjes laat aanpassen. :D

Die e-inkt prijskaartjes zijn overigens wel nette oplossing, ideaal voor dit soort taken. Trekt bijna geen stroom, uC en het scherm hoeven alleen wakker te worden als er nieuwe data binnen komt, daarna kan alles in de slaapstand tot volgende verandering.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-08 15:00
Ploink schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 11:47:
Dit wist ik niet.
Dit is natuurlijk een geweldige oplossing. De hardware kost bijna niks en de software kunnen ze snel wijzigen. Als er een keer een Pi defect gaat, dan zijn ze gemakkelijk vervangbaar en verkrijgbaar :)

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik hoef me vandaag niet te vervelen, zo 1100+ onderdelen te solderen, meeste gelukkig smd, dat gaat lekker snel, +-200 per uur als ik rustig aan doe. :D

Doe het met de hand, geen stencils dit keer.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YcZ9fl7BVQaHEnY7UtNYkkMO/full.jpg

PS
Ik lijm ze niet vast hoor, die lijm is ergens anders voor geweest. :+

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:37
Heb daar toch wel geluk mee met mijn bijbaan vermoed ik :+.
- Stencil erbij bestellen
- Pasta van de SMD afdeling lenen
- Stencillen
- Plaatsen met handmatige pick and place tool (werkt super :) )
- Door ons reflow "oventje" heen
- Klaar :)

[ Voor 12% gewijzigd door wesleytjuh op 24-01-2015 13:57 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja dat is uiteraard altijd handig, dat geluk heb ik niet.

Ik heb alles in huis overigens, al is de pasta wellicht te oud die ik heb liggen, nog niet gecontroleerd, was toch niet van plan om dat te gebruiken.

Ik maak mijn eigen stencils al hele tijd, heb daar in vorig topic ook over gepost, ging eerste paar keer nog niet zo goed maar lukt nu eigenlijk altijd, truc was beter foto papier gebruiken ipv tijdschriften papier.
Edit: Was poging twee met tijdschriftpapier. mad_max234 in "De EL-kroeg - Deel 3"

Maar had weer eens zin om het met de hand te doen, omdat ik de stencil zelf maak kost me dat ook tijd, ben er ook de hele middag mee bezig. Moet alsnog alle componenten erop zetten en bakken, heb mini oven dus kunnen niet goed twee printjes in van 10cm breed, dan gaat het niet gelijkmatig genoeg.

Ik ben al tijdje bezig met pick en pace machine te maken van mijn oude diy cnc, heb alle spullen in huis, en ben halverwege met ombouwen, en toen is het project stil komen te liggen en staat het al 6 maanden stof te happen. :+

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 24-01-2015 14:13 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Tegenwoordig zijn stencils toch ook best goedkoop? Ik haal ze zelf altijd bij eurocircuits in combinatie met de stencil tool van eurocircuits, maar ik kan me voorstellen dat zo'n stencil te duur is in vergelijking met de printen als je die bij seeestudio of iets dergelijks haalt. Maar die bieden tegenwoordig toch ook stencils voor ~€10 aan?

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Mijn pasta zit in een doseerspuitje en is eenvoudig met de hand aan te brengen. Het is een beetje oefenen wat betreft dosering, maar het werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja die kan je voor +-10 euro kopen, kan je gewoon bij bestellen bij meeste pcb makers. Maar dat is de rede helemaal niet, ben in de eerste plaats een hobbyist die wilt hobbyen, en verder heb heel veel verschillende ontwerpen, ik ets nog steeds geregeld mijn eigen pcb's omdat ik geen zin heb om te wachten en wel zin heb om iets zelf te maken. Ik vind het gewoon leuk om alles zelf te kunnen.

Spuit heb ik tijdje gedaan, vind ik persoonlijk niet fijn werken, en zeker niet voor grote printen in een serie, voor mij is het dan een stencil of geen pasta. Kleine printjes smeer/spuit ik geregeld wat pasta met de hand.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
madmax ik krijg heimwee! Ik herinner me mijn eerste project dat ik 20 pcb's moest bestukken, ben blij dat ik er vanaf ben. Maar het gaf wel een enorme kick.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Pasta aanbrengen gaat vlot, bakken ook. Het lastige en meest tijdrovende vind ik het plaatsen van de componentjes. Het bij elkaar zoeken, uitpakken en achteraf opbergen, bij elk onderdeeltje opzoeken waar deze moet op de print, weerstandjes die altijd met de text naar beneden uit het stripje vallen, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik plaats de componenten makkelijker met soldeerbout erbij dan alleen met een pincet, kan dan smd met pincet pakken en dan soldeerbout op de ene pad en schuif de smd component er zo tegenaan, kwestie van bout op juiste afstand op de pad houden en je kan zowat blindelings met de andere hand dan de component in de tin drukken tot je tegen de punt van de bout komt, de handeling duurt 2 a 3 seconden hoogstens. Bij het plaatsen van de componenten met pasta mis ik dat steunpunt vaak omdat ik moet oppassen dat de reeds geplaatste onderdelen niet aanraak, en zit ik van vanaf bovenaf de componenten te plaatsen zonder goed mijn armen te kunnen ondersteunen, ik tril dan veel meer en word veel eerder moe.

Ik heb eerste +-400 stuk er opzitten, werd nu wat moe in mijn ogen dus ga na het eten weer even verder en dan is het een heel eind klaar. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 11:49
Even een vraag hier. Ik ben bezig met een printplaatje met een ADV7513 (HDMI transmitter). Die werkt op 1.8V en 3.3V. Nu raadt de datasheet aan om de 1.8V op te delen in drie domeinen met behulp van LC-filters. Dit is te zien in de hardware programming guide op pagina 40. Er wordt een LC-filter met een inductor van 10uH en een condensator van 10uF aangeraden.

Ik heb maar weinig ruimte op mijn PCB, dus heb ik de drie filters voor 1.8V dicht bij elkaar geplaatst. Wat me later te binnen schoot is dat de spoelen mogelijk kunnen gaan koppelen. Nu las ik iets op internet dat je ook shielded inductors kunt kopen. Daar zou het koppelen in ieder geval een stuk minder moeten zijn. Ik heb al op ebay gekeken voor goedkope 0603 inductors en deze zijn goedkoop. Ik kan echter nergens zien of ze shielded zijn. Nu is mijn vraag: klopt het inderdaad dat ik shielded inductors nodig heb en hoe weet ik of ze shielded zijn? Ik heb nog nooit iets met inductors gemaakt, dus ik weet niet of ik het goed doe.

[ Voor 7% gewijzigd door danielkraak op 24-01-2015 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:39
mad_max234 schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 16:20:
met pasta mis ik dat steunpunt vaak omdat ik moet oppassen dat de reeds geplaatste onderdelen niet aanraak, en zit ik van vanaf bovenaf de componenten te plaatsen zonder goed mijn armen te kunnen ondersteunen, ik tril dan veel meer en word veel eerder moe.
Kijken of je zoiets zelf in elkaar kan klussen?
Afbeeldingslocatie: https://www.manncorp.com/media/catalog/product/cache/1/image/450x450/0d26042251b0b7c857e81c1076518276/s/m/smt-place-2000-manual-pick-and-place_0_1.jpg

Plaatje is een "handmatige" pick en place machine. Maar opzich moet dat plaats deel nog wel vrij invoudig in elkaar te klussen zijn met wat plankjes, rollertjes en een stukje stalen-buis :P
Ik werk er op school regelmatig mee en het werkt wel fijn, gewoon je arm op dat zwarte stuk leggen en met je hele arm heen en weer over de print bewegen. (op de plek van die smd-rollen op de foto ligt dan gewoon een assortibakje met de componenten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik gebruik toevallig bij mijn project voor vandaag ook afgeschermde inductoren, dan zijn die vierkanten en roden waar je de spoel niet kan zien, zit ferrite ring omheen om het af te schermen.

Edit/
@CrashOverDrive
Die van mijn is stuk meer diy. :D

Kom ik weer met Ian aan. :P Maar hij heeft ook leuke tafel model pick and place.

TM220A, voor 3500 dollar kan je er eentje kopen.

[ Voor 40% gewijzigd door mad_max234 op 24-01-2015 16:32 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
mad_max234 schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 16:27:
Ik gebruik toevallig bij mijn project voor vandaag ook afgeschermde inductoren, dan zijn die vierkanten en roden waar je de spoel niet kan zien, zit ferrite ring omheen om het af te schermen.
Zijn die ik link dan ook shielded? Ik zie de draad in ieder geval niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Maar zie jij ook de ferriet ring? :D

Ik weet het niet zeker maar denk niet dat smd inductor zijn afgeschermd, denk niet dat ze daar ferriet afscherming in hebben gestopt.

Voorbeeld van inductor die afgeschermd is.
http://www.eoo-bv.nl/inde...a=viewProd&productId=6084

[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 24-01-2015 16:44 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
danielkraak schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 16:32:
[...]

Zijn die ik link dan ook shielded? Ik zie de draad in ieder geval niet. :P
Dat zijn kleine signaal inductors, niet geschikt voor voeding.
Hoeveel stroom moet er doorheen? Probleem met ebay is dat ze geen specs geven, maar 10uH 0603 kan zeker niet veel hebben.

Afbeeldingslocatie: http://3.imimg.com/data3/RS/AA/MY-4505205/smd-inductors-500x500.jpg

ps: ik denk dat je die unshielded inductor net onder linksboven (bestaande uit twee 'E' cores op elkaar) ook wel als shielded mag opvatten, net als een toroid. Hoewel ze niet echt helemaal omgeven zijn met ferriet, kan het magneetveld wel helemaal in een rondje door het ferriet heen en dan is het strooiveld klein.

[ Voor 25% gewijzigd door Ploink op 24-01-2015 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Is het voor zware voeding? Zo niet dan kunnen de smd wel, meestal zitten die ergens tussen 50mA en 350mA in of zo, als het zware voeding is heb je inderdaad zwaardere inductor nodig. Ebay is ook niet zo geschikt door het ontbreken van informaties van de inductor. In dit geval weet je helemaal niks, weet niet wat voor rating de inductor heeft, zou zeggen max 50mA omdat je het niet weet. Koop nooit inductoren op ebay, ook geen weerstanden of elco's en zo, weet nooit wat je krijgt.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Als ik de datasheet moet geloven dan verbruikt de ADV7513 bij 1080p met 60FPS maar 326mW. Stel dat een enkel domein verantwoordelijk is voor die consumptie dan zit je op 0.326/1.8=~0.18A.

Het lijkt me dus dat SMD wel moet kunnen. Maar het ontbreken van de specs is natuurlijk niet handig.

[ Voor 21% gewijzigd door danielkraak op 24-01-2015 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
danielkraak schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 16:50:
Als ik de datasheet moet geloven dan verbruikt de ADV7513 bij 1080p met 60FPS maar 326mW. Stel dat een enkel domein verantwoordelijk is voor die consumptie dan zit je op 0.326/1.8=~0.18A.

Het lijkt me dus dat SMD wel moet kunnen. Maar het ontbreken van de specs is natuurlijk niet handig.
Ik zie bij farnell heel verschillende current ratings voor een 10uH/0603. Ze zijn ook niet allemaal shielded, soms is de wikkeling gewoon zwart geverfd ;)
http://nl.farnell.com/web...ue&pf=110197189,111986927
Hou ook rekening met het weerstand verlies. Misschien moet je een maatje groter kiezen..

[ Voor 5% gewijzigd door Ploink op 24-01-2015 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Maar ceramische behuizing is toch geen afscherming? Daarvoor gebruiken ze toch ferriet?

Was ook al bij mouser aan kijken naar 10uH 0603, maar heb nog geen afgeschermde gevonden.
http://nl.mouser.com/Pass...word=smd+inductor&FS=True

Edit/
Dit kleine rakkertje, een 0603, die kan 2A aan, dat is niet mis voor zo kleine inductor, niet afgeschermd overigens.
http://nl.mouser.com/Prod...2kWFds1hA9DuO9WqFzAnp0%3d

[ Voor 27% gewijzigd door mad_max234 op 24-01-2015 17:09 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Ik heb een design gevonden dat ook de ADV7513 gebruikt. Ze gebruiken daar een inductor met de naam "74479887310A". Die heb ik op digikey gevonden en daar staat bij dat hij shielded is.

Zijn er ook nog leveranciers waar je goedkoop een kleine order kunt doen? Bij mouser mag ik geloof ik al snel 25 euro extra aftikken. :(

Tot nu toe heb ik altijd componenten van ebay en aliexpress gehaald.

[ Voor 8% gewijzigd door danielkraak op 24-01-2015 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Maar dat is geen 0603, is 2.5mm bij 2mm zo te zien in de datasheet.

Op circuitonline.net is er samenkoop topic voor mouser, weet niet of ze nog moeten bestellen, heb het topic niet gelezen alleen voorbij zien komen.

Edit/
Vanaf 65 euro is het gratis verzenden bij mouser, vandaar dat op circuitonline er geregeld mensen samen hun kleine order bij elkaar leggen om zo die 20 euro te ontlopen die je anders moet betalen als je onder de 65 euro een bestelling plaatst

[ Voor 37% gewijzigd door mad_max234 op 24-01-2015 17:30 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
mad_max234 schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 17:25:
Maar dat is geen 0603, is 2.5mm bij 1mm zo te zien in de datasheet.

Op circuit online is er samenkoop topic voor mouser, weet niet of ze nog moeten bestellen, heb het topic niet gelezen alleen voorbij zien komen.
Klopt, de size klopt inderdaad niet. Had hem met name voor mezelf hier neergezet om vergelijkingsmateriaal te hebben voor wat er nodig is.

Ik zal eens kijken voor samenkooptopics. Daarnaast denk ik dat ik met het zoeken op TDK en andere merken wellicht nog wat kan vinden op Chinese websites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

had zelfs typo gemaakt, die 1 moest een 2 zijn.
http://katalog.we-online.de/pbs/datasheet/74479887310A.pdf

Het desbetreffende topic, rest moet je zelf doen, ga nu eten. :D
http://www.circuitsonline.net/forum/view/124370

[ Voor 35% gewijzigd door mad_max234 op 24-01-2015 17:31 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Wij hebben deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.mechatronic-systems.com/products/smt%20placer/M1/M1_compact.jpg
Moet minimaal zo oud zijn als ik ben, maar werkt super voor de kleinere proto's met max ~100 onderdelen. Alle designs die ik maak zijn DFM dus veel verschillende weerstanden, condensators zitten er niet op en dan gaat het best rap. Het picken van de onderdelen doen ik (gelukkig) nooit zelf, dat wordt gedaan }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mad_max234 schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 17:06:
Edit/
Dit kleine rakkertje, een 0603, die kan 2A aan, dat is niet mis voor zo kleine inductor, niet afgeschermd overigens.
http://nl.mouser.com/Prod...2kWFds1hA9DuO9WqFzAnp0%3d
Dat is 10nH, niet 10µH ;)

Deze TDK is wel afgeschermd en speciaal bedoeld voor ontkoppeling filters. Helaas is 1Ω (180mV drop en daarmee slechte load regulation) wel wat veel dus ik denk dat je naar een grotere versie moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Oeps! Verkeerde geselecteerd in het menu. Maar was sowieso niet bedoeld als Kandidaat, maar nu is die 2A ook niet eens zo heel apart meer. :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:54
Wie o wie heeft de verklaring voor dit rare fenomeen?

Ik heb een atmega328p op een pcbtje gesoldeert voor een projectje maar als ik de spanning aansluit gebeurt er niks... tot ik m'n hand in de buurt van het apparaatje beweeg, dan springt 'ie plotseling aan en blijft daarna ook aan. Het printje is voorzien van een pull-up weerstand naar de reset en een condensator (470µF) over de vcc en gnd. Meer capaciteit toevoegen? Misschien nog een condensator met een wat kleinere capaciteit? Alle tips zijn welkom.

edit: Er zit wel gewoon een kristal enzo bij, de setup werkt gewoon, alleen het starten is een probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door JDTeunis op 24-01-2015 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:58
JDTeunis schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 21:08:

Ik heb een atmega328p op een pcbtje gesoldeert voor een projectje maar als ik de spanning aansluit gebeurt er niks... tot ik m'n hand in de buurt van het apparaatje beweeg, dan springt 'ie plotseling aan en blijft daarna ook aan. Het printje is voorzien van een pull-up weerstand naar de reset en een condensator (470µF) over de vcc en gnd. Meer capaciteit toevoegen? Misschien nog een condensator met een wat kleinere capaciteit? Alle tips zijn welkom.

edit: Er zit wel gewoon een kristal enzo bij, de setup werkt gewoon, alleen het starten is een probleem.
Gebruik je een extern kristal? Want het kan zijn dat jij net genoeg capaciteit bied om het kristal te oscileren.

[ Voor 76% gewijzigd door Bravo51 op 24-01-2015 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Je hebt nu een originele motion-sensor, niks meer aan doen :P
Het is gebruikelijk om een 100nF keramische condensater over voeding te plaatsen, zo dicht mogelijk bij de chip.
Misschien zit ergens een slechte soldeerverbinding?

Zoals Bravo zegt, misschien heeft het xtal een schop nodig voordat hij gaat slingeren. Welk kristal gebruik je in wat voor schakeling en zijn de fuses correct geprogrammeeerd? Heb je brown-out geactiveerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
Ja ik gebruik een extern kristal. Een 16Mhz kristal met twee 22pF condensatortjes zoals het hoort. Ik snap niet precies wat je bedoelt. Bedoel je dat de 'grote' capaciteit (over vcc en gnd) net een onhandige waarde heeft waardoor het circuit gaat oscilleren?
Ploink schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 21:24:
[...]

Je hebt nu een originele motion-sensor, niks meer aan doen :P
Het is gebruikelijk om een 100nF keramische condensater over voeding te plaatsen, zo dicht mogelijk bij de chip.
Misschien zit ergens een slechte soldeerverbinding?

Zoals Bravo zegt, misschien heeft het xtal een schop nodig voordat hij gaat slingeren. Welk kristal gebruik je in wat voor schakeling en zijn de fuses correct geprogrammeeerd? Heb je brown-out geactiveerd?
Haha ja helaas is het in dit geval niet erg handig. Ik ga even een 100nF toevoegen. Ik hoop maar dat het geen slechte soldeerverbinding is, maar de kans is wel aanwezig want het is echt broddelwerk. Ik ben dringend aan een nieuwe soldeerbout toe..

Ik gebruik een 16Mhz kristal aangesloten zoals in dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/-zG1w4MVguTw/UgvjgoHtA4I/AAAAAAAAAM8/l_apjd66ndc/s1600/minimum-circuit.jpg

Dit plaatje is alleen om te illustreren hoe ik het kristal heb aangesloten, de rest van m'n circuit is totaal anders. Ik weet overigens dat dit de juiste manier is om het aan te sluiten want ik heb het al vaker gebruikt.

Brown-out heb ik me nog nooit in verdiept, ga ik dus nu maar eens doen :). Geen idee of het aan of uitstaat.

edit:
100pF toegevoegd, maar het gedrag blijft

edit2:
Ik heb een hele slechte verbinding gevonden tussen twee voedingspinnen, dus daar ligt het misschien aan, ben het nu aan het fixen

[ Voor 77% gewijzigd door JDTeunis op 24-01-2015 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:58
Kloppen je fuses zoals Ploink zegt? En is je kristal een serie of parallel resonant kristal? Als je de chip zelf wil testen zou je gebruik kunnen maken van de interne oscilator van de ATMega, op bv. 8MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ik gebruik de Engbedded Atmel AVR® Fuse Calculator om fuses te berekenen.

Optie "Clock output on PORTB0; [CKOUT=0]" is ook handig om te testen of de klok goed loopt zonder het oscillator circuit te verstoren, onmisbaar om een XTAL oscillator te tunen als het echt nauwkeurig moet.

De CKDIV8 wil je misschien standaard uitzetten ;)
Oscillator config zet ik op CKSEL=1111 en SUT=11 voor een betrouwbare startup.
Brown-out op 2.7V (werkt goed voor zowel 3.3V als 5V voeding)

[ Voor 7% gewijzigd door Ploink op 24-01-2015 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
Is er ook een manier om te huidige fuses uit te lezen? Ik heb deze atmega's van ebay gekocht met een arduino 'bootloader' erop, wat dat ook mag betekenen. Maar het zorgt ervoor dat ik ze gewoon als een arduino kan aanspreken en vanuit de arduino IDE kan programmeren, wat ik wel erg handig vind.
Dus ik ben bang dat ik de instellingen verpest als ik er aan ga prutsen en ze dan niet meer goed krijg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Hier staan de standaard fuse settings voor arduino.
http://forum.arduino.cc/index.php?topic=71580.0

Ik dacht dat je de fuses zelf al had aangepast, maar voor een standaard arduino op 16MHz staan ze dus al goed en hoef je er niets aan te veranderen.

Als je er aan toe bent is het wel goed om te leren hoe het werkt. Je hebt een SPI programmer (bv usbasp) nodig om de fuses te lezen of schrijven. Vroeg of laat wil je misschien ook de arduino omgeving verlaten en overschakelen op Atmel studio of iets anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Fuse is geen onderdeel wat je kan uitschakelen, daarmee stel je de chip op op hardware niveau, zonder fuse zou dat dingen niet weten wat die moet doen. :)

Ik ken dit gedrag van analoog circuits, vooral high impedance als er ingang niet is aangesloten van een opamp. Check de VCC en GND eens goed, wellicht heb je vergissing gemaakt in het aansluiten, en word je chip nu gevoed via een i/o pin ipv vcc pin die in high impedance staat, defualt state van i/o pin. Is maar een lucky shot.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
Ik heb nog even alle bedrading langsgelopen en het lijkt goed te zijn.. maar ik hou er mee op voor vandaag. Morgen weer met een fris hoofd even naar kijken, er zal wel een of ander stom foutje in zitten.

Op een gegeven moment ga ik inderdaad waarschijnlijk wel over op Atmel studio, heb een tijdje geleden een keer een ATTiny gepakt en daar wat voor geprogrammeerd in Atmel studio. Erg leerzaam, maar ik vond het toch wel omslachtiger dan Arduino, dus zolang ik het niet nodig heb vermijd ik het nog even.

Bedankt voor de suggesties so far :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
JDTeunis schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 23:07:
.... , heb een tijdje geleden een keer een ATTiny gepakt en daar wat voor geprogrammeerd in Atmel studio. Erg leerzaam, maar ik vond het toch wel omslachtiger dan Arduino, dus ...
DebugWire _o_ werkt geweldig met attiny en atmega's, kan geen Arduino tegenop. (met een dure programmer dat wel helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:54
Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 14:08:
' sambal bij ? '
[afbeelding]
'nee maar wel graag een adapter met EU stekker ' :+
Hey Borroz, ben je al wijzer met dat development board? Julian Ilett snapt niet helemaal hoe het werkt (en ik ook niet) :P.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
mad_max234 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 11:32:
Ik heb niet eens een rpi, op dat gebied ben ik vast en zeker meer een noob dan jij dat bent. :D

Al loop ik al tijdje rond met de gedacht er eentje te kopen, de A+ vind ik wel mooi bordje.

Edit/
Vandaag binnen. Breakout boardje (T) en stukje flatcable. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Puch-Maxi schreef op zondag 25 januari 2015 @ 00:35:
[...]

Hey Borroz, ben je al wijzer met dat development board? Julian Ilett snapt niet helemaal hoe het werkt (en ik ook niet) :P.

[video]
Zo moeilijk is het niet.
Zoals hij zegt, dit is het development bord dat de ESP fabrikant zelf heeft gebruikt voor de ontwikkeling van de modules.

De STC15W408AS is een Chinese 8051 compatibel microcontroller die je programmeert via iets dat ze STC-ISP noemen.
Datasheet: http://www.stcmcu.com/dat...f204ea-series-english.pdf

Wat ik mis in de review, hij probeert niet de dip switches in de MCU stand om met die STC te praten, misschien zit er wel een demo app in oid?

De "DC" stand van die switches is vermoedelijk om de ISP interface aan te spreken via RS232 signalen.

Dit kan namelijk ook met de PL2303 USB-TTL / USB-STC-ISP Online Programma-editor en dat is een doodgewone USB/RS232-TTL interface.

Als compiler kun je SDCC gebruiken.
Edit: uit de documentatie blijkt dat ze Keil uVision gebruiken.

Dan nog even het STC-ISP upload tooltje opzoeken en je kan een led blink app schrijven :)

Google translated forum.
Testbord documentatie (rar)
Wel even Chinees leren ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Ploink op 25-01-2015 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Ploink schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 17:48:
[...]

Dat is 10nH, niet 10µH ;)

Deze TDK is wel afgeschermd en speciaal bedoeld voor ontkoppeling filters. Helaas is 1Ω (180mV drop en daarmee slechte load regulation) wel wat veel dus ik denk dat je naar een grotere versie moet zoeken.
Waaraan zie je dat hij speciaal is bedoeld voor ontkoppeling filters?

Ik zie dat ze bij het reference design een inductor met DC weerstand van 300mOhm hebben gebruikt. Ik denk dat ik dan inderdaad beter een maatje groter kan nemen, 0805. Deze heb ik nu op het oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
danielkraak schreef op zondag 25 januari 2015 @ 15:19:
[...]

RTFDS :P
"Inductors for Decoupling Circuits"

ps: sowieso nooit vertrouwen op de data van Farnell, dat klopt niet altijd.

[ Voor 14% gewijzigd door Ploink op 25-01-2015 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Ploink schreef op zondag 25 januari 2015 @ 15:26:
[...]

RTFDS :P
"Inductors for Decoupling Circuits"

ps: sowieso nooit vertrouwen op de data van Farnell, dat klopt niet altijd.
Ah, sorry, ik kon de datasheet in eerste instantie niet vinden. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:54
@Ploink, okay that makes more sense now :). Het A.I. logo hebben ze gejat van Spielberg lol :P.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
danielkraak schreef op zondag 25 januari 2015 @ 15:19:
[...]

Ik zie dat ze bij het reference design een inductor met DC weerstand van 300mOhm hebben gebruikt. Ik denk dat ik dan inderdaad beter een maatje groter kan nemen, 0805. Deze heb ik nu op het oog.
Omdat een lage ESR van een spoel juist neveneffecten kan geven.

Een hogere ESR geeft demping in het LC filter. Een lagere ESR betekent hogere Q -> sterker resonantie punt

Zie verschil tussen:
10m ohm ESR van L/C: https://dl.dropboxusercontent.com/u/207647/LC.png
1 ohm ESR L, 10m C: https://dl.dropboxusercontent.com/u/207647/LC%201ohm.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Hans1990 schreef op zondag 25 januari 2015 @ 18:29:
[...]

Een hogere ESR geeft demping in het LC filter. Een lagere ESR betekent hogere Q -> sterker resonantie punt

Zie verschil tussen:
Maar als ik je plaatje zie, dan is er met een 10 ohm ESR juist een sterker resonantiepunt. :?

Edit: laat maar, het is miliohm. Misschien is het inderdaad wel handig om even een simulatie te doen met de ESR erbij om te zien wat voor overdracht ik ga krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door danielkraak op 25-01-2015 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Hans1990 schreef op zondag 25 januari 2015 @ 18:29:
[...]

Zie verschil tussen:
Maar in dit geval hangt er ook een belasting aan die de boel dempt, dan zal de resonantie wel minder zijn niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dat inderdaad wel, dit is een onbelast filter. Dat kan de opslingering nog iets in laten zakken.

In dit extreme gevla heb je een "heel erg goede" spoel (bvb een SMD spoel voor switchers), maar dat kan dus gevaariljk zijn als er maar 10mA door gaat en de weerstand weinig spanningsval heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Iemand toevallig enig idee hoe deze japen in het engels genoemd worden? En dan met name in relatie tot een CAD programma, Eagle in dit geval. :X

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/woFX7H4.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
(pcb) blade/spade/tab? Of iets met 6,3mm terminal?

[ Voor 48% gewijzigd door lutkeveld op 25-01-2015 22:53 ]

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Spade is het woord wat ik zocht! Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis

[...]
Heb het probleem gevonden, of in ieder geval verholpen. Op het bordje zat een ENC28J60 ethernet module aangesloten, wat bleek nou, de atmega wilde niet (altijd) starten als de ENC28J60 geen voeding kreeg. Voeding van de ENC28J60 aangesloten en de atmega start altijd. :)
Pagina: 1 ... 11 ... 113 Laatste