Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 22:48

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Hallo,

Ik heb de DHT11 net binnengekregen, als ik lees hoe ik deze ga aansluiten op de Raspberry Pi moet er een pull up resistor tussen de VCC en data pin.

Op internet lees ik dat er een 4.7K ohm weerstand nodig is, kan ik dan ook een 100K ohm gebruiken?
Zoniet, tussen welke waardes zit ik wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voorkom problemen en gebruik gewoon 4K7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Die weerstanden hebben vaak flinke range waarop ze werken, maar 20x groter is wel heel veel. Vooral bij protocol wat de DHT11 gebruikt: Bij een I2C kan je nog de frequentie omlaag gooien, maar dat kan hier niet.

Oftewel met normale kabel lengte zal 1k prima werken, zal 20k prima werken, maar 100k? Misschien. Probeer het uit. Kan weinig door kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Ik heb nu geen 4K7 liggen (is wel onderweg), ik probeer wel eens wat.

Ik heb hier een 7W 820 ohm weerstand, ik zet deze wel eens in serie met een gewone 390 ohm weerstand.

[ Voor 43% gewijzigd door Djesse8999 op 13-01-2015 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:00
Heb thuis al een DHT10 en DS18B20 sensor klaarliggen om mee te experimenteren, evenals een stel Arduino Nano en Pro Mini's.
Nog adviezen met betrekking tot keuze ESP-7 of ESP-12? Ik neig eigenlijk het meest naar de laatste.

[ Voor 4% gewijzigd door Thedr op 13-01-2015 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je grotere afstanden moet gaan overbruggen kan je beter voor de 07 gaan .. die heeft zowel een externe antenne aansluiting als een (keramische) onboard antenne.
verder maakt het niet zoveel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 09:24
De DHT11 werkt hier prima op de Raspberry Pi zonder pull-up weerstand, in m'n software activeer ik wel de interne pull-up van de processor.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:17

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Djesse8999 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 14:28:
Ik heb nu geen 4K7 liggen (is wel onderweg), ik probeer wel eens wat.

Ik heb hier een 7W 820 ohm weerstand, ik zet deze wel eens in serie met een gewone 390 ohm weerstand.
Dan kan je beter de 100k pakken. Proberen kan geen kwaad. De inputs van zijn vaak hoogohmig en moet een pull-up van 100k wel werken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

memphis schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 16:35:
[...]

Dan kan je beter de 100k pakken. Proberen kan geen kwaad. De inputs van zijn vaak hoogohmig en moet een pull-up van 100k wel werken.
Ik heb een 47K weerstand gevonden, ik probeer nu even of dat werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:00
Zo... in het kader van doe es gek even wat spul besteld, oa 2x ESP-07 met 2 antennes en 2x ESP-12, daarnaast nog wast andere 'random' zooi die wel leuk/handig kan zijn :P

edit @hieronder:

:*) http://www.aliexpress.com...ml?orderId=65411256676349

[ Voor 23% gewijzigd door Thedr op 13-01-2015 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vergeet de 'pigtail kabeltjes niet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:24

ThaHandy

Discovery Channel

Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2015 @ 23:44:
[...]

* ipv het bekende 'putty' werkt COOLTERM erg prettig ;)
terminal v1.9 is anders ook een alleskunner :9
Afbeeldingslocatie: http://easyelectronics.ru/img/Soft/Terminals/term19.gif

[ Voor 9% gewijzigd door ThaHandy op 13-01-2015 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik gebruik zelf Teraterm, doet wat het moet doen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Via terminal de esp8266 bedienen is niet echt handig, ben er naar een paar uur maar snel vanaf gestapt, gebruik liever een uC of zo waar je de code inzet, of voor op de pc iets van C# serial poort programmaatje en zet de commands in de code waarmee je wilt testen in de code.

Gebruik nu voor het testen nu even de arduino en stuur de esp8266 aan via software serial lib van de arduino, werkt prima. Kan je esp8266 tenminste ook via ch_pd aansturen en in power down mode gaan.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

specifiek geschreven voor de ESP is deze handige terminal ..ESplorer
met name de voor te programmeren functie toetsen die na 1 klik een serie AT commando's uitspuwen :9

@ hieronder.. waar, vergeten |:(

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2015 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik ken hem, jij heb hem al meerder keren gepost in dit topic hoor. :D
Ook dat is geklote en veel meer dan beetje testen heb je er niet aan, niks voor mij, laat uC wel het werk doen.

Laat de arduino nu data van een dht11 naar xively.com sturen met interval van 1 minuut en tussentijd gaat de esp8266 lekker in de slaapstand en verbruik die maar <1mA. :)

https://xively.com/feeds/370028172

Edit/
Uiteraard moet je gebruiken wat je zelf het handigste vind, voor mijn is code schrijven gewoon veel makkelijker, heb alle controle over de data en het zenden zoals ik het wil. natuurlijk kan ik zijn code wel gaan uitpluizen en daar dan weer iets mee gaan doen maar dat kost me meestal meer tijd dan zelf eigen code/driver schrijven en je leert de werking van de hardware tenminste. En dan zit ik met terminal software, ik wil de chip gebruiken icm met uC, in mijn geval zou dat beetje hetzelfde zijn als dat je van Rotterdam naar Amsterdam wil rijden maar dat via Maastricht doe. :D

Al was de chinezen datasheet wel tegenvaller in dit geval, normaal duik je de datasheet even in en je weet de werking, maar dat ging nu dus niet op. Weet nu niet hoe de chip werkt, heb nu alleen geleerd met de firmware te werken, hoop dat ze de datasheet wel gaan vertalen in nabije toekomst.

[ Voor 54% gewijzigd door mad_max234 op 13-01-2015 19:39 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2015 @ 23:44:
voordat je iets ga doen eerst even checken of je module goed is
sluit alleen je Vcc + CH_PD(chipselect) en GND aan, als het goed is zie je onder netwerken de module staan, de SSID kan zijn 'ESP8266' maar kan ook iets anders zijn .. vb 'ESP_GExxxx' ect.
de module start (virgin) nml op in AP mode dus je moet hem als netwerk kunnen zien.

[afbeelding]

[afbeelding]
ESP05 meld zich met alleen de voeding aangesloten 8)

* ipv het bekende 'putty' werkt COOLTERM erg prettig ;)
Dank voor je reactie _/-\o_
Hij blijkt toch gewoon te werken. Moet wel de CH_PD pin op 3.3v zetten. Putty lijkt gewoon niet te werken...
Maar ESPexplorer werkt als een trein (zo goed dat ik bijna het idee heb dat de reactie op het commando vanuit het programma komt ipv de esp ;) )

Kan iemand me een meer generieke terminal aanraden die handig is voor RS232 e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk is wat die in de buurt aan netwerken vind

AT+CWMODE=3
AT+CWLAP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik gok dat je in putty simpelweg de terminator settings verkeerd hebt staan, waardoor enkel \n wordt verstuurd ipv \r\n.

Wat anders: Ik heb een WS2812B LED strip, en ik was wat mee aan het kloten, werkt prima allemaal. Maar toen dacht ik voor de gein eens te kijken of ik door hem snel tussen uit en laagste stand te laten knipperen hem nog een lager standje kon geven, maar ook bij andere relatief grote overgangen heb ik hetzelfde: Ik zie hem knipperen. Ondanks dat ik hem snel zat update.

Nu met wat zoeken kom ik erop uit dat het mogelijkerwijs komt door de 400Hz interne PWM frequentie waarmee mijn updates aliasen. Al zou ik dan nog steeds verwachten als ik random wat update snelheden probeer er een goede kans is dat het niet zichtbaar is (>100Hz dat ik hem laat knipperen). Heeft iemand hier ervaring met WS2812Bs snel laten wisselen van kleur? (Overigens dit is alleen relevant bij relatief grote wijzigingen in intensiteit, bijvoorbeeld van 0 naar 1. Als ik hem gewoon leuk laat faden zie je niks ervan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Even vraagje, hoe is de kwaliteit van 8mil trace bij elecrow, itead en seeed?

En heb ook probleempje in eagle met 8mil, lukt me niet om trace in te stellen op 8mil, kan trace wel na het tekenen aanpassen naar 8mil. Maar in dropdown menu boven in de balk als je trace gaat verbinden die gaat maar tot 10mil, en als ik daar dan handmatig 8 in type dan pakt die dat niet, 8 blijft in eerste instantie wel staan en kan trace tekenen maar die is 10mil en spring de 8mil weer terug na 10mil als ik andere vakje aanklik of zo.

Nu dacht ik dat zal wel minimale trace width zijn in de design rules, die staat standaard op 10mil, aangepast naar 8mil maar nog steeds hetzelfde probleem.

Weet iemand hoe je dat moet doen in eagle?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Ik ontwerp alles met 6/6 en de kwaliteit is uitstekend.

En met EAGLE kun je het beste bidden en wachten tot saturnus de juiste oriëntatie heeft ten opzichte van Orion.

edit: slachtvee is inderdaad de alternatieve oplossing voor EAGLE.

[ Voor 17% gewijzigd door mux op 14-01-2015 10:46 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenn023
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-05 22:35
mad_max234 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 10:18:

En heb ook probleempje in eagle met 8mil, lukt me niet om trace in te stellen op 8mil, kan trace wel na het tekenen aanpassen naar 8mil. Maar in dropdown menu boven in de balk als je trace gaat verbinden die gaat maar tot 10mil, en als ik daar dan handmatig 8 in type dan pakt die dat niet, 8 blijft in eerste instantie wel staan en kan trace tekenen maar die is 10mil en spring de 8mil weer terug na 10mil als ik andere vakje aanklik of zo.

Nu dacht ik dat zal wel minimale trace width zijn in de design rules, die staat standaard op 10mil, aangepast naar 8mil maar nog steeds hetzelfde probleem.

Misschien iets te maken met je rastergrootte? Al kan ik me niet voorstellen dat dit het probleem veroorzaakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

Welke versie van Eagle gebruik je?

Als ik in het width vakje 8mil intik, maakt hij daar 0.008 van en werkt alles. Staan je grid settings op inch? Die hebben daar effect op.

Nou heb ik koeien thuis... dus ik hoef niet op astronomische gebeurtenissen te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Eagle 6.5, zie dat ze weer een nieuwe versie uit hebben, zal die eens proberen.

Grid staat verschillend ingesteld, ligt eraan waar ik aan werk, dat heeft geen effect op trace width, kan bijvoorbeeld gewoon 10mil kiezen als ik 10mm of zo heb ingesteld als grid.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
mad_max234 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 10:18:

Net even geprobeerd met Eagle 5.12 en werkt prima. Ik tiep dan "8mil", niet "8" als het grid niet op mil staat.
Vergeet vooral niet op enter te drukken nadat je dat intiept ;)

Het is verstandig om de design rules (*.dru file) van je PCB boer alvast in te downloaden en te openen voordat je aan het routen begint, omdat dit invloed kan hebben op de grootte van pads en via's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Lukt nu wel, geen idee wat er gisteren niet goed stond of ging, de nieuwe witdh komen nu ook gewoon in menu erbij. Ook zonder op enter te drukken en hoef geen mil erachter te gebruiken. Raar, gisteren alles geprobeerd, niks werkte.

Edit/
Denk toch dat Mux gelijk heeft en dat sterren nu wel gunstig staan voor eagle. :D
Mux, wat bedoel je met 6/6, 6 bij 6 mil of zo?

[ Voor 23% gewijzigd door mad_max234 op 14-01-2015 12:57 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

6 mil trace, 6 mil spacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenn023
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-05 22:35
Is er trouwens een argument te verzinnen voor/tegen routen in mm/inch/mil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ja, de voornaamste reden om je routing aan te passen is de pitch en positie van componenten. Je hebt zowel componenten met metrische pitch (1, 0,65mm en 0,5mm QFN bijvoorbeeld) als imperial (1,27 en 0,635mm pitch SOP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja dat maakt uit, ik schakel geregeld tussen mm en mil en verschillende grids, ligt eraan aan elk deel ik van de pcb aan werken ben en wat ik voor taak ik doe. Als ik de buitenlijnen van bord ga tekenen doe ik dat doorgaan in 10mm, teken eerst grofweg bordmaat en ga vervolgen naar kleiner grid en doe fine tweaking aan het bord afmeting als dat nodig is. En dan schakel ik meestal naar het kleinste grid wat ik nodig heb om de componenten grofweg te plaatsten, 10mil meestal. Maar hangt allemaal van pitch af van het component wat je wilt plaatsen, als ik ftdi plaatst dan ga ik naar grind van 0.50mm omdat ik dat zo in mijn hoofd heb onthouden.

In Eagle kan je twee maten opgeven en als je alt ingedrukt houden kan je de tweede maat gebruiken zonder dat je daarvoor iets hoeft in te stellen, zo kan je snel schakelen tussen twee maten.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Iemand een UNO R3 + usb kabel voor €3.41?
http://www.ebay.com/itm/H...ain_2&hash=item2c91737fba

[ Voor 3% gewijzigd door Djesse8999 op 14-01-2015 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lol heb er maar 1 besteld om te kijken oftie aankomt :+

* update : net bericht dattie verzonden is ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2015 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Wel leuk om om ebay rond te sneupen, die beschrijvingen zijn soms wel :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:53
Idem :')
iemand een tip wat te doen met dit
http://www.ebay.com/itm/2...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
ligt nu thuis .. xD was voor de prijs niet echt slecht

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Icekiller2k6 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:43:
Paar gebruiken en de rest doorverkopen op V&A?

https://www.conrad.nl/nl/...WOFjhoCwDjw_wcB&WT.srch=1

[ Voor 21% gewijzigd door Djesse8999 op 14-01-2015 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icekiller2k6 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:43:
micromicro arduino's ? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:53
idd goed ideetje!
iemand enige suggesties voor goedkope kleine projectjes voor met een man of 10 te maken?
Dus uit te leggen laten doen.. liefst iets ala vliegtuigje uit karton waar dan ledjes op zitten die knipperen of.. dat soort dingen :)

Attiny13
http://forum.arduino.cc/index.php?topic=288766.0 impressed i am :)

[ Voor 14% gewijzigd door Icekiller2k6 op 14-01-2015 17:34 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb hier projectje liggen met aantal attiny45, mini neuron netwerk, puur om wat mee te spelen. Ben nog in tekenfase van het bord. Wellicht is dat iets voor aantal van je attiny's.

Sommige dieren hebben maar zeer beperkt neuronen netwerk en overleven daarmee, dat is best interessant om dat te proberen na te botsen en te gebruiken in robot of zo. C. elegans heeft maar 302 neuronen, waarvan er 92 gebruikt worden voor het aansturen van de spieren en rest dus gebruikt word als "brain". Nu ga ik geen 302 attiny gebruiken, hou het bij 16 stuks, wil gewoon eens kijkje nemen in neuron netwerk.

http://en.wikipedia.org/w...mals_by_number_of_neurons
http://www.openworm.org/getting_started.html

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 14-01-2015 19:08 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Fun fact; de Matlab Neural Networks-plugin voor FPGA targets wordt door veel bedrijven gebruikt om hun code voor specifieke applicaties te optimaliseren. Als iemand nog eens zin heeft om laagdrempelig met neural networks bezig te zijn is Matlab + FPGA zeker aan te raden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Recent een simpel projectje gedaan met een tiny. Eerst een zif socket adaptertje gemaakt om de fuses te programmeren en DebugWire te activeren, dan op mijn printje gesoldeerd en met een simpele 3-pin header (VCC, RESET en GND) kun je programmeren en in-system debuggen. Werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor de attiny85 gebruik ik (lui als ik ben) dit setje 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Even de originele firmware van stm32f429 opgeslagen, kon zo snel niet vinden hoe dat ging in coocox met st-link, dan maar even de serial bootloader(@115200) gebruiken, duurde meer dan 5 minuten. Daarna even testen of flashen ook werkt, alleen het wissen van geheugen duurde al 45sec en daarna nog dikke 5 minuten flashen. 2048KB is wat anders dan de +-20KB die ik tot nu toe heb geflash via serial bootloader in de stm32F103. :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 18:50:
.

Laat de arduino nu data van een dht11 naar xively.com sturen met interval van 1 minuut en tussentijd gaat de esp8266 lekker in de slaapstand en verbruik die maar <1mA. :)
vraagje.. welke arduino en evt. welke LIB of welke wijzigingen in de bootloader ( BOD?) om dit geheel <1 mA te laten draaien :?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2015 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

esp8266 loopt op minder dan 1mA als je met ch_pd de esp8266 laag trekt, en rode power ledje verbruikt dan nog het meeste van die kleine 1mA. Als je dus niks hoeft te zenden en je bent klaar dan zet je de esp8266 uit via de ch_pd pin, pd staat voor power down. De esp8266 blijft koud als je maar eens per minuut zend en rest van de tijd in de slaapstand gaat, teken dat power down mode werkt.

Atmega kan je met sleepmode uitschakelen en zijn arduino libs voor in omloop, orginele bootloader laat het niet toe om WDT te gebruiken maar je kan wel via interrupt de code hervatten om de 8sec, dat kan je dan lopen zovaak je wilt, wil je 40sec in slaapstand dan zet je 5 keer de arduino direct weer in slaapstand als die de code hervat en 6 keer laat je hem weer gewoon zijn normale taak doen.

Meeste arduino sleep libs maken gewoon gebruik van de AVR lib.
http://www.nongnu.org/avr...al/group__avr__sleep.html

Hier wat meer uitleg.
https://learn.adafruit.co...alogging/power-down-sleep

Edit/
Hij meet zelfs maar 0.3mA met ch_pd laag.
http://www.element14.com/...-arduino-upload-to-xively

[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 15-01-2015 16:19 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dat weet ik (ongeveer) :P . maar in jouw geval, welke arduino en welke LIB maakt het mogelijk het geheel < 1 mA te krijgen :?

ik test op een arduino pro mini 16 Mhz op 3V3 de volgende libs
narcoleptic
LowPower
Jeelib
Enerlib

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik gebruik geen arduino lib, zeg ik nergens dat mijn hele project op <1mA loopt, arduino gaat niet eens in slaap mode, is alleen maar testopstelling voor de esp8266, heb stroom gemeten van de esp8266. :)

Maar dat kan wel, mijn remote nrf24l01 doe ik dat wel maar daar gebruik ik de arv/sleep lib maar dat is geen arduino code. Maar je kan de avr/sleep gewoon gebruken in een arduino sketch,vergeet niet de avr/sleep.h te include.

Hier staat een code voorbeeld.
http://playground.arduino.cc/Learning/ArduinoSleepCode

Moet wel je arduino circuit zo kaal mogelijk ontwerpen of strippen, als je arduino mini of zo gebruikt zul je er wat vanaf moeten halen, zoals de leds en zo, want die staan relatief gezien behoorlijk wat stroom weg te stoken voor jan met de korte achternaam.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ah ok.. dan heb ik je verkeerd begrepen,ik kom vooralsnog niet lager dan 1.4 mA
heb deze vandaag allemaal is geprobeerd.. een simpele 'blink'
En verder wil ik een soort watchdogtimer hebben/maken die ook tijden langer dan 8 seconden kan.. vb 1 uur of 3 dagen.. maar ik denk nu aan aparte een RTC die een wake up afgeeft want telkens na acht seconden een wakeup en tellertje verhogen wordt bij lange tijden (zeg 1 maand) onnauwkeurig

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2015 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Je kan ook telkens als je wakker word door de interupt na 8sec direct weer de slaapstand ingaan. En laat de arduino niet op 16Mhz lopen als het maar een simpele sensormodule is,8Mhz of lager is vaak meer dan zat. Interne RC is zuiniger dan externe kristal, moet je dus afvragen heb ik de kristal nodig of niet. Zo zijn er nog tal van zaken die je moet aflopen wil je het onderste uit de kan halen.

Oeps, verkeerde, moet natuurlijk pico power zijn voor de atmega, atmega328p ondersteunt pico power. Kan je ook nog wat tips uithalen, atmel heeft veel app notes met voorbeelden en tips.
http://www.atmel.com/Images/doc8267.pdf
http://www.atmel.com/Images/doc8349.pdf

atmega88PA is hetzelfde als atmega328p op flash en ram grote na.

Edit/
Dat voorbeeld van arduino website werkt zeker, die heb ik meerdere keren gebruikt in het verleden, werkt zoals ze omschrijven. Code gaat weer verder waar die is gebleven als toen je de slaapfunctie aanriep, als je daar dan check maakt met loop die bijvoorbeeld 5 keer na wakker worden direct opnieuw gaat slapen kan je de sleepmode rekken zoveel als je wilt. Dat even wakker worden en weer direct de slaapstand ingaan kost niet veel dat gaat zeer snel, fractie van seconden en daarna ga je weer 8sec slapen.

[ Voor 50% gewijzigd door mad_max234 op 15-01-2015 17:13 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tnx .. onder de 1 mA uitkomen voor de gehele tempwifi node is het doel hangt straks een 3300 mA lipo aan >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2015 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat lijkt me prima te doen, 0.5mA moet ook wel te halen zijn, met juiste keuze aan componenten moet dat prima mogelijk zijn. Esp8266 zelfs zou 0.5uA verbruiken in power down mode. Nu zit er nog wat meer componenten op wat ook wat verbruikt niks is gratis. :D Die gast van link hierboven meet 16uA voor het hele esp8266 01 printje als je de rode led eraf haalt.

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 15-01-2015 17:22 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2015 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het lijkt me een goed idee om in een ander topic verder te gaan over de ESP. Ik heb er snel eentje inelkaargekliederd: Het grote ESP8266 topic

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
_o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Sprite_tm schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 09:50:
Het lijkt me een goed idee om in een ander topic verder te gaan over de ESP. Ik heb er snel eentje inelkaargekliederd: Het grote ESP8266 topic
Is dat wel nodig? Dat handje vol mensen die ermee bezig zijn en vaak ook nog icm met arduino of iets anders.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:56

epic_gram

undercover moderator

mad_max234 schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 12:30:
[...]

Is dat wel nodig? Dat handje vol mensen die ermee bezig zijn en vaak ook nog icm met arduino of iets anders.
Jaajoh let maar op, dat is een heel mooi product met nog, helaas, te weinig toepassingen 8) _/-\o_

Ikzelf moet er ook nog eens wat meer mee gaan doen :+

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Vraag het me af, we hebben toch ook niet voor elke andere uC of wifi module een apart topic, is nu even een hype maar of dat aan zal houden dat vraag ik me af. Ik had persoonlijk nog even de kat uit de boom gekeken.

Welke toepassingen mis je dan? Is gewoon uC waarmee je uC dingen kan doen, is aan de gebruiker om er wat leuks mee te doen. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 15:53:
Welke toepassingen mis je dan? Is gewoon uC waarmee je uC dingen kan doen, is aan de gebruiker om er wat leuks mee te doen. :)
zoals de stm32f429 zeg maar ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Jeej. Vandaag een Pi B+ besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
/me Beukt de deur van de kroeg open, bestelt een biertje en neemt plaats aan de bar *

Én ff een kort, niet-topiQue-waardig vraagje als jullie 't goed vinden. ;)

Ik snap namelijk iets niet. 't Gaat om een LED-lampie van Philips.

Specs-pagina van een Philips LED-lamp

Zij claimen daar:

"Voltage" (:r)220 - 240 V
Gemeten verbruik/"Wattage" (:r)9,0 W
Stroomsterkte lamp55 mA

Maar als ik 230 ⋅ 0,055 doe, dan komt daar toch écht 12,65 uit en geen 9!
Of als ik 9 / 0,055 doe, dan wordt dat 163,6..? En da's ook verre van 220-240 :+

Nu staat er ook wel:

Vermogensfactor0,6

Maar 163,6 / 0,6 = 272,7 en da's dan weer teveel :+ Sowieso zou de eenheid van 't opgenomen vermogen dan VA moeten zijn, toch?

Kortom, wie snapt dit? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 16:23:
[...]

zoals de stm32f429 zeg maar ;(
Ja ongeveer, maar dan meer als een stm32f103, maar met minder i/o en minder peripheral, maar wel met wifi. Hele esp8266 01 printje is kleiner dan het diagonaal van de stm32f429ZIT6 chip, denk dat de esp8266 soc 25 keer in de stm32f429 past, maar zijn natuurlijk beide voor andere doeleinde gemaakt. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Osiris schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 21:01:

Ik snap namelijk iets niet. 't Gaat om een LED-lampie van Philips.
230V x 0.055A = 12.65VA
12.65VA x 0.6 = 7.59W

Maar:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Arbeidsfactor
Het bovenstaande geldt alleen als stroom en spanning precies sinusvormig zijn
De stroom is meestal niet netjes sinusvormig bij led lampen. Er zitten harmonischen in het signaal waardoor het vermogen nog wat hoger is dan 7.59W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ja, er is in principe niks te zeggen over de relatie tussen arbeidsfactor, stroom en schijnbaar vermogen als je te maken hebt met schakelende voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ploink schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 22:04:
[...]

230V x 0.055A = 12.65VA
12.65VA x 0.6 = 7.59W

Maar:

[...]

De stroom is meestal niet netjes sinusvormig bij led lampen. Er zitten harmonischen in het signaal waardoor het vermogen nog wat hoger is dan 7.59W.

mux schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 22:07:
Ja, er is in principe niks te zeggen over de relatie tussen arbeidsfactor, stroom en schijnbaar vermogen als je te maken hebt met schakelende voedingen.
Jamaar, dan gebruik je toch andere eenheden dan de watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het probleem is dat er geen concept meer is van stroomsterkte of VA bij een niet-sinusoidale belasting.

De watts blijven altijd watts, dat klopt gewoon. Watt = integraal van stroom * spanning. Ongeacht hoe spanning en stroom zich gedragen door de tijd heen, de integraal van hun product is altijd vermogen, eenheden watts.

Maar volt-ampères hebben geen betekenis meer. Het idee is dat je de fundamentele frequentie van de stroomsterkte neemt en daar de amplitude van neemt als ampères AC. Het aantal VA is dan 230V * die stroom en je power factor is watts/VA. Maar als de stroom helemaal niet meer op een sinus lijkt is het aantal VA volgens de rigoureuze definitie niet meer iets waar je veel waarde aan kunt hechten.

Daarom zijn er ook eigenlijk twee definities van arbeidsfactor: faseverschuivings-arbeidsfactor en vervormings-arbeidsfactor. Zoals je ook kunt lezen in mijn uitstekende blog hierover :P mux' blog: De power factor uitgelegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Hmm, leuk stukje. Alleen leg je helaas bij het stukje `Distortion power factor` heel veel uit over harmonischen, maar niet meer waar nou de cos(φ) om de hoek komt kijken.. Je noemt hem alleen soms en hebt het over dat 't nog maar wiskundige termen zijn et cetera. Maar hoe je nou tot een cos(φ) van 0.X komt bij een vervormd signaal haal ik er niet uit? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Naar mijn weten heeft de cos(φ) dan geen noemenswaardige betekenis, aangezien het niet uit fase is maar totaal verschillend is van de sinus van het voltage.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Er is geen faseverschuiving, dus cos(phi)=1, maar de distortion power factor is wel <1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Mijn krimp pinnen zijn bijna op en kom er wat te kort, nu koop ik die doorgaans bij niels op samenkopen maar heb dit keer haast.

Dit zijn de pinnen die passen in de behuizing van de tweede link hieronder? Lijken te kloppen qua maat en zien er ook hetzelfde uit.
http://www.eoo-bv.nl/inde...=viewProd&productId=14274

Voor dit type behuizingen zijn ze bedoeld.
http://www.samenkopen.net/action_product/687160/441516

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 17:21:
Dat lijkt me prima te doen, 0.5mA moet ook wel te halen zijn, met juiste keuze aan componenten moet dat prima mogelijk zijn.
Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/8ubv9z8ip/low1.jpg

:9~

arduino 3V3/8 mhz gestript (rode led eraf en BOD eruit) met 'blink' en narcoleptic lib

ik krijg nu wel behoefte aan een verbruiksmeter waarmee ik over een bepaalde tijdsperiode het verbruik van een schakeling kan meten / loggen.
met name batterij gevoede sensors die af en toe uit hun slaap worden gehaald.. hoe meet je dat.
enfin, ik ga dit printje bestellen met een INA219B en een stukkie software schrijven (uploaden naar cloud en dan google charts?) , heb al wel begrepen dat ik beter geen geschakelde voeding kan gebruiken, meest nauwkeurige meting is denk ik als ik de originele lipo gebruik als stroombron

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2015 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:26
mad_max234 schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 13:46:
Dit zijn de pinnen die passen in de behuizing van de tweede link hieronder? Lijken te kloppen qua maat en zien er ook hetzelfde uit.
Voorzover ik kan zien zou dat moeten passen ja.
Wel een stevige prijs trouwens, ik heb (uit China uiteraard) goldplated pinnen gekocht voor zo'n 2 cent per stuk, gewone voor minder dan een cent.

Hoeveel heb je er nodig? Wil eventueel ook wel wat op de post gooien zolang je er niet 500 nodig hebt ofzo :P

[ Voor 3% gewijzigd door CrashOverDrive op 18-01-2015 03:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

CrashOverDrive schreef op zondag 18 januari 2015 @ 03:13:
[...]

Wel een stevige prijs trouwens, ik heb (uit China uiteraard) goldplated pinnen gekocht voor zo'n 2 cent per stuk, gewone voor minder dan een cent.

Hoeveel heb je er nodig? Wil eventueel ook wel wat op de post gooien zolang je er niet 500 nodig hebt ofzo :P
Bedankt, maar is al opgelost, een kennis doet er 40 op de bus. En inderdaad is bij eoo stuk duurder, 5 keer duurder dan bij niels en niels is al niet de allergoedkoopste. Maar als je omhoog zit betaal je dat graag. :)

In iedere geval bedankt voor je aanbod. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 14:27
CrashOverDrive schreef op zondag 18 januari 2015 @ 03:13:
[...]

Nu moet ik zeggen dat er bij deze pinnen wel een groot verschil zit tussen China (bv Niels) en Farnell/RS/vermoedelijk EOO. Gebruikte in het begin steeds de pinnen van Niels maar die krompen niet altijd perfect en wilde nogal eens uit de behuizing loskomen. Na het overstappen op de duurdere pennen van Farnell heb ik hier eigenlijk nooit meer last van gehad, werken stukken beter. Goedkoop is niet altijd beter zo zie je maar ;).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zover ik kan zien zijn deze 100% identiek, wil er best wel paar bij bestellen want moet toch nog wat onderdelen van eoo hebben. Maar doorgaan heb je gelijk, ik mijd hele hoop onderdelen vanuit china, koop nooit weerstanden, IC's, elco, 230v spul, etc uit china. En al helemaal niet als ik een project draai. Word lache als je die weerstandjes gebruikt in meetcircuit, als je de verwarming dan aan zet zal je meting leuk mee omhoog of omlaag gaan. :D

Nee voor mijn alleen maar merk weerstanden, gebruik voor bepaalde onderdelen weerstandjes van rond de 1 euro per stuk. Koop meestal weerstandjes van vishay/panasonic/welwyn, hebben zeer goede weerstandjes, 5ppm 0.1% welwyn zijn ook nog betaalbaar, rond de 60 a 70cent per stuk bij afnamen van 50 stuks, de prijs hangt natuurlijk van de waarde af.

Wat ik wel uit china haal zijn connectors, kant en klare printjes, kale printjes, etc maar ook niet allemaal en moet ook wel beetje zoeken naar goede kwaliteit en constante aanvoer. Zo heb ik pinheader gehad uit china die al bogen als je ernaar keek, je krijgt waarvoor je betaald, betaald je weinig hoef je geen top kwaliteit te verwachten.

Edit/
Ik weet wat je bedoeld, je moet soms de palletjes(van de behuizing) in de pinnen drukken omdat ze er niet goed vanzelf invallen, maar daarna zitten ze wel vast.

Wat is de naam bij mouser van deze pinnen? Bestel ik de volgende keer wat pinnen erbij van paar andere merken.

[ Voor 10% gewijzigd door mad_max234 op 18-01-2015 12:45 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik kan het nummertje van Farnell niet zo snel vinden, maar dat waren ook nog niets eens "merk" pinnen maar gewoon van "multicomp". Deze klikken echt in de behuizing, waarna ze goed vast zitten achter het weerhaakje. Nooit problemen meer mee gehad sindsdien :). En geloof ook niet dat ik meer dan 1-2 cent per stuk betaald heb.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 19:43
boys,

Voor de carnaval dien ik een kastje te maken die van CEE 32A (gevoed uit een 10kVA aggregraat) naar normaal 230V WCD gaat. Ik heb automaten gevonden. Bij deze automaten zitten geen geschakelde nul. Aangezien met nul duurder is, is mijn vraag wat is vereist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:54
Weet niet of je hier helemaal goed zit, we zijn hier niet zo van de Elektra meer van de Elektronica. Maar als ik het goed begrijp wil je zelf een Zwerfkast (of paddestoel) maken? Je kunt ze trouwens ook samen met de aggregaat huren. Op MP zie ik ze ook wel eens voorbij komen (goedkoper dan je ze zelf kunt maken eigenlijk).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Puch-Maxi schreef op zondag 18 januari 2015 @ 20:47:
Weet niet of je hier helemaal goed zit, we zijn hier niet zo van de Elektra meer van de Elektronica.
Dit past misschien beter in Duurzame Energie & Domotica maar daar is niet zoiets als een ET-kroeg voor elektrotechniek. Ik zou het wel een goed idee vinden om daar een aparte plek voor te hebben waar we mensen heen kunnen verwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
Ik heb een AD converter met daarin een constante stroombron (1mA, 210µA of 10µA).
Die stroombron wordt verbonden met twee uitgangen van de ADC:
- Uitgang waaraan een weerstand van 2kOhm hangt en dit dient dan als referentie voltage
- Uitgang waaraan een PT100 hangt (4draads)

Vervolgens meet de adc het voltage over de PT100 maar bekomt een andere waarde als ik 1mA of 210µA gebruik en die waarde is lager bij de 1mA (anders was opwarming van de PT100 oorzaak).

Als je referentie weerstand niet wijzigt zou je AD meting van je PT100 toch telkens dezelfde waarde moeten zijn ongeacht de stroom? Of moet je bij kleine stroomwaardes andere dingen in rekening brengen

[ Voor 51% gewijzigd door craio op 19-01-2015 21:16 . Reden: woord converter vergeten, tekst iets duidelijker gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
craio schreef op maandag 19 januari 2015 @ 20:41:
Ik heb een AD met daarin een constante stroombron (1mA, 210µA of 10µA).
Wat is een AD? Heb je ook een typenummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ken het circuit niet van pt100, maar als die 1mA en 210uA door die weerstand heen gaan zal dat iets andere waarde geven.

210uA geeft 0.462v drop
1mA geeft 2.2v drop

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Ploink schreef op maandag 19 januari 2015 @ 20:54:
[...]

Wat is een AD? Heb je ook een typenummer?
Deze converter.
mad_max234 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 20:55:
Ken het circuit niet van pt100, maar als die 1mA en 210uA door die weerstand heen gaan zal dat iets andere waarde geven.

210uA geeft 0.462v drop
1mA geeft 2.2v drop
Hoe kom je aan die waardes? 2k ohm * 1mA = 2V dacht ik

[ Voor 39% gewijzigd door craio op 19-01-2015 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
REFIN1(+):
Positive Reference Input. An external reference can be applied between REFIN1(+) and REFIN1(−). REFIN1(+) can lie anywhere between AVDD and GND + 0.1 V.
The nominal reference voltage, (REFIN1(+) − REFIN1(−)), is 2.5 V, but the part functions with a reference from 0.1 V to AVDD.
Ik weet niet hoe groot je afwijking is, maar als je ver van de nominale waarde af zit met 210µA in 2kΩ, dan kan de fout best wel significant zijn.
Een Pt1000 geeft een 10x zo groot signaal en is misschien nauwkeuriger, hoewel je dan moet oppassen voor zelf-opwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:50
Oke, ik heb laatst een Belkin auto lader gekocht via via, en nu doet die het geweldig eigenlijk.. Me iPhone laad net zo snel op als dat ik hem aan de ipad lader hang dus tot zover geen problemen.
Alleen nu blaast die soms de zekering van me sigarettenaansteker eruit, die is 10A dus dat zou niet mogen.
Nu heb ik wat foto's gemaakt, iemand enig idee waarom die dat nou doet? Ik zie zo niks geks op de print, en het lijkt me niet de standaard Chinese zooi wat je zo vaak tegen komt, maar toch klopt er iets niet.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7509/16295712646_76a3934335.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7578/15701766383_233dd8fe7d.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:54
Heb je het ding al eens aan een voeding gehangen om te kijken hoeveel stroom ie trekt? Het lijkt me erg sterk dat ie echt 10A trekt want dan zit je 120W in je iPhone te pompen (-verliezen natuurlijk) en dat lijkt me toch wel aan de hoge kant.

Ps een standaard atx voeding is prima in staat om zo'n spanning en vermogen te leveren dus die zou je kunnen gebruiken om te testen.

Edit: Dat lange uitstekende ding, is dat een veer? Dan lijkt het me goed mogelijk dat die opzij buigt als je m in de 12v steekt en daardoor kortsluiting veroorzaakt.

[ Voor 39% gewijzigd door JDTeunis op 20-01-2015 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Onder die veer zit normaal denk ik normaal het pikkie van je lader zijn plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

craio schreef op maandag 19 januari 2015 @ 21:06:
[...]

Deze converter.

[...]

Hoe kom je aan die waardes? 2k ohm * 1mA = 2V dacht ik
Stond er niet eerst 2.2K? Beide sommen zijn gemaakt met 2.2K, dat had ik in mijn hoofd. Maar dat zijn details, doet niks aan wat ik je duidelijk wilde maken.

Gaat die 1mA en 210uA door de 2K heen? Zoja dan is je antwoord dus nee, 2K geeft niet altijd dezelfde referentie spanning, spanning over weerstand is afhankelijk van de stroom die erdoorheen gaat.

[ Voor 26% gewijzigd door mad_max234 op 20-01-2015 09:55 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

In hoeverre is het een probleem om witte groepen te gebruiken die _niet_ achter een aardlekschakelaar zitten?

Onze woning (jaren 80) kent 4 of 5 groene groepen (beveiligd door de ALS) en 2 witte groepen, waarvan 1 groep voorziet in spanning voor de vaatwasser en de andere groep aangesloten zit op een WCD in de wasruimte (daar staan zowel de droger als wasmachine). Die witte groepen zitten dus niet achter een ALS. Voor zover ik begrijp werd dat vroeger gedaan voor zogenaamde natte ruimtes maar is dat tegenwoordig niet (meer) toegestaan.

Waarom vraag ik dit? Sinds korte tijd heeft onze droger een vreemd issue. Namelijk, bij het insteken van de stekker springt de ALS er uit. Dit betreft dus een WCD die op een groene groep zit. De betreffende WCD achter de witte groep zit aan de andere kant van het washok maar we wilden de wasmachine en droger niet op dezelfde groep plaatsen, vandaar dat we dat gescheiden hebben over de 2 aanwezige WCD's.

Nu is het idee om de wasmachine op de groene groep aan te sluiten en de droger op de witte groep (omdraaien dus), om zodoende te kijken of er dan nog problemen optreden. De droger werkt gewoon perfect, alleen bij het insteken van de stekker gaat, zoals gezegd, de ALS eruit.

Advies? Alvast bedankt.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
mad_max234 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 09:51:
[...]

Stond er niet eerst 2.2K? Beide sommen zijn gemaakt met 2.2K, dat had ik in mijn hoofd. Maar dat zijn details, doet niks aan wat ik je duidelijk wilde maken.

Gaat die 1mA en 210uA door de 2K heen? Zoja dan is je antwoord dus nee, 2K geeft niet altijd dezelfde referentie spanning, spanning over weerstand is afhankelijk van de stroom die erdoorheen gaat.
Ja, maar de verhouding tss de referentie en wat er gemeten wordt over de PT100 blijft toch gelijk?
Ondertussen denk ik Ploink waarschijnlijk gelijk heeft met het feit dat de referentie spanning bij 210µA te klein wordt om nauwkeurig te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
TommyGun schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:52:
Waarom vraag ik dit? Sinds korte tijd heeft onze droger een vreemd issue. Namelijk, bij het insteken van de stekker springt de ALS er uit.
Je droger heeft dus een aardlek probleem, maar het omzeilen van de beveiliging is daarvoor niet de beste oplossing.
Beter is het om te onderzoeken waar de plotselinge aardlek vandaan komt. Vermoedelijk zit ergens vocht in het elektrisch systeem en daar kun je beter wat aan doen voordat de problemen groter worden. Misschien ontsnapt er ergens waterdamp die condenseert in de machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
CrashOverDrive schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 18:38:
Zit hem zelf ook al maanden te eyeballen maar wilde voorraad afwachten, maar intussen is de levertijd alleen maar langer geworden ;(
Self-quote :+

Eergisteren was er een kort moment waarop ik de DS1054Z bij toeval op "Op voorraad" zag staan bij Batronix waarna ik hem direct besteld heb. Vanmorgen kreeg ik bericht dat hij vanmiddag met DHL deze kant op komt _/-\o_

*Hij staat nu weer op ~10 weken levertijd bij ze (en de rest van de wereld) >:)

[ Voor 6% gewijzigd door CrashOverDrive op 20-01-2015 12:53 . Reden: linkje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

craio schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:54:
[...]

Ja, maar de verhouding tss de referentie en wat er gemeten wordt over de PT100 blijft toch gelijk?
Ondertussen denk ik Ploink waarschijnlijk gelijk heeft met het feit dat de referentie spanning bij 210µA te klein wordt om nauwkeurig te gebruiken.
Zover ging mijn gedachte niet, zoals ik al zie ken ik het pt100 circuit niet. Gaf alleen maar mogelijkheid waarmee weerstand als referentie andere waarde kan geven, moest zelf nagaan of die 1mA ook door de weerstand heen gaat of niet. En of dat invloed heeft op de rest.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

0.25mm Wire-Wrapping Wire binnen .. me happy :9~
zonder strippen gewoon de bout erop O-)

Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/ybzx8s27r/wirewrappert.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2015 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 16:02:
zonder strippen gewoon de bout erop O-)
Goed voor je punt ook >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de euro donderd vandaag aardig in elkaar door die idiote EU .. dus ebay wordt een dure hobbie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Wat geeft paypal momenteel in ruil voor een euro dan?

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

morgen maar is kijken.. hij is uiteraard nog steeds dalende (vandaag -2%?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Nja, wat ik op eBay bestel is niet zo duur. Het verschil zal dus zelfs bij 'grote' bestellingen centenwerk zijn.
Kan me nog herinneren dat PayPal een maand of twee geleden $1,22 voor €1 gaf.

[ Voor 7% gewijzigd door lutkeveld op 22-01-2015 18:03 ]

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
PayPal pakt ook nog een deel op de Doller-Euro conversie, dus het zit aardig dicht bij elkaar nu. Week geleden betaalde ik bij een onderdeel van 70 dollar 61 euro, kun je nagaan ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 17:25:
de euro donderd vandaag aardig in elkaar door die idiote EU .. dus ebay wordt een dure hobbie :)
Valt wel mee toch, is alleen dat dollar ook hard stijgt. En we hebben ook jaren lang profijt gehad toen dollar laag stond en euro hoog, kunnen niet altijd vette jaren zijn helaas. Laat me altijd betalen in dollars als ik iets verkoop buiten de EU, heb altijd dollars op mijn paypal rekening staan.

Edit/
Prijzen op ebay worden wel goedkoper omdat dollar hoog staat, waar chinees eerst 1.10 dollar moest vragen kan die nu 1 dollar vragen en krijgt die nog steeds even veel yuan. Zag laatste week ook prijzen van aantal verkopers dalen.

Paypal koerst is nu 1.13 overigens.

En al zou het 25% stijgen is het nog altijd spot goedkoop. :P

[ Voor 25% gewijzigd door mad_max234 op 22-01-2015 18:36 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

valt me wel op (en ik bestel bijna dagelijks :P ) dat de ebay verkopers erg vlot je bestelling afhandelen momenteel.
Pagina: 1 ... 10 ... 113 Laatste