Nog een kleine bijdrage van mij, het is eigenlijk al een hele tijd af, maar miste nog een paar finishing touches

. In het dagelijkse leven ben ik verkeerskundige en ontwerp/programmeer ik verkeerslichten voor een grote gemeente. Een installatie gaat ongeveer 15 jaar mee en wordt dan vervangen. Vroeger hadden al deze installaties een bedienpaneel waarop je kon zien wat er gebeurde. Tegenwoordig hebben alle installaties echter een TFT scherm. Bij elke vervanging zijn de oude bedienpanelen dus niet meer nodig en ik wilde eens kijken of ik er een kunstwerk voor op mijn bureau van kon maken

.
Zo doende en bij deze een paar foto's en een video.
Een oud bedienpaneeltje, direkt uit een verouderde automaat gesloopt. De rode LEDjes zijn de detectoren in het wegdek of knoppen voor fietsers/voetgangers. De groene LEDjes geven aan welke richtingen groen zijn. Als een richting geel is dan knippert het groene LEDje.
Aangezien ik niet zo'n elektronika held ben, heb ik gekozen om alles aan te sturen met een Arduino. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Nano met wat hulpelektronika op een printplaatje. Omdat het ontwikkelen op de Arduino best lastig is heb ik de verkeersregeling eerst maar eens geprogrammeerd op mijn PC. Hiervoor heb ik mijn eigen framework CuteCOL ontwikkeld dat enorm lijkt op het framework dat gebruikt wordt voor echte verkeersregelinstallaties, maar minder resources vraagt. Zo ziet het er uit op mijn PC (gecompileerd met Dev-C++). Van iedere richting wordt weergegeven of deze Rood, Groen of geeL is. De detectoren ("[ ]") zijn met de muis te bedienen of worden aangesproken door de verkeerssimulatie.
De PC en Arduino versie gebruiken dezelfde code, afgezien van main() en een aantal functies mbt het verzorgen van in- en output. De code schakelt om adhv een define (#define ARDUINO). Ik kan exact dezelfde code dus compileren voor mijn PC of voor de Arduino omgeving, dat maakt het ontwikkelen erg eenvoudig!
In de verkeersregeling worden voetgangers, fietsers en auto's gesimuleerd. Het verkeer rijdt op rijstroken waarin detectoren liggen en reageert op de toestand van de verkeerslichten. Op die manier ontstaat een loop : het verkeer spreekt de detectoren aan, waar de verkeersregeling op reageert. Het verkeer reageert weer op de uitsturing van de verkeersregeling.
Dan maar eens een printplaatje maken, zoals ik al zei ben ik niet zo'n elektronika held, daarom alles lekker met DIP en trough-hole.
Tijd voor de soldeerbout en bedraden van die hap! Had alleen over het hoofd gezien dat de LED's op het paneeltje common anode waren in plaats van common kathode. Oeps. Gelukkig konden de multiplexers die ik had gekozen ook de current sinken. Heb wel per ongeluk een aantal LED's opgeblazen... Op het bordje zit ook een realtime klok met een knoopcel. De drukte op het kruispunt is afhankelijk van het tijdstip en de dag. Zo is er om 3 uur 's nachts geen kip op het kruispunt te bekennen maar is het in de ochtend- en avondspits erg druk
Zo ziet het er dan compleet uit. Houtbewerking is niet mijn sterktste punt... Ach ja..
Hup! de stroom erop! Alles wordt gevoed met de USB kabel naar de Nano. Als Nano wordt gevoed vanuit je PC kun je ook nog met de verkeersregeling praten via de seriële verbinding. Zo kun je nog een aantal instellingen aanpassen of bijvoorbeeld de tijd of datum aanpassen. De LEDjes linksonder worden gebruikt voor het weergeven de temperatuur. Het is nu 21 graden. (1 Led = 20 graden, 2 is 21 graden etc..). Zo heeft het hele ding ook nog eens nut
https://www.youtube.com/watch?v=BJh34KyTma0
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..