Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
mad_max234 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 11:28:
[...]

Dat valt toch wel mee, 72mA is niet zo gek veel, is ook niet echt zuinig voor radio chipje maar ook zeker niet schokkend.
Hangt af van je toepassing. Met netvoeding is het totaal geen probleem, maar als je ergens een sensor op een batterijtje wil plaatsen, dan is het wel schokkend. Een 18650 is in anderhalve dag leeg.
Er zijn ook oplossingen mogelijk waarmee een AA formaat lithium batterij 10 jaar meegaat en je tot op kilometers afstand kan communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Uhm, neem aan dat die sleep mode heeft, zoals elke uC heeft.

NRF24l01 low power radio verbruikt ook veel te veel om die 24/7 actief te houden, 24mA of zo. Zonder sleep mode zou je batterij ook binnen enkele dagen leeg zijn, maar met sleep mode en juiste de componenten eromheen kan je maanden met 1 batterij doen.

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 09-01-2015 11:51 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ploink schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 11:45:
[...]

Hangt af van je toepassing. Met netvoeding is het totaal geen probleem, maar als je ergens een sensor op een batterijtje wil plaatsen, dan is het wel schokkend. Een 18650 is in anderhalve dag leeg.
Er zijn ook oplossingen mogelijk waarmee een AA formaat lithium batterij 10 jaar meegaat en je tot op kilometers afstand kan communiceren.
zonder tcp stack.. beetje op 433 Mhz maar dat is appels/peren imho
enfin, ik los het op door de esp8266 in te schakelen wanneer nodig (12 x per uur of bij alarm) mbv een ATtiny85+mcp1725-3302esn
maar ik ben ook bezig om een stand alone versie te bouwen.

te gekke firmware..sensor aansluiten, configureren via webpage en gaan 8)
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/aw6aj8p91/rusfirmware.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/fbdqrdckd/esp05.jpg
de ESP-05 is wel 'breadboard' friendly.. (maar heeft buiten RX/TX geen bereikbare I/O)

wat je nu ook ziet opduiken zijn open source message brokers zoals MQTT
http://mqttfx.jfx4ee.org/
https://scargill.wordpress.com/category/mqtt/
via de cloud firmware sturen, nodes die met elkaar converseren .. wow 8)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2015 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wat is de quiescent current van de esp8266 als die in power down mode zit? Want dat is belangrijk bij batterij applicaties.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Is inderdaad een beetje appels met peren, maar met wifi heb je wel het probleem dat je een verbinding moet opbouwen elke keer als hij wakker wordt en een paar bytes moet versturen en dan verbruik je toch nog best veel denk ik. Nrf chips hebben dat probleem niet en dan is er ook nog LoRa van Semtech die een veel groter bereik heeft.
mad_max234 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 11:56:
Wat is de quiescent current van de esp8266 als die in power down mode zit? Want dat is belangrijk bij batterij applicaties.
Hij heeft meerdere power modes, laagste, shutdown, is 0.5uA.
https://nurdspace.nl/ESP8266#Power
Hoogste tijdens zenden is 215mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Moet met enc28j60 ook als je in sleep mode gaat, duur pak en beet paar seconden, als je remote temperatuursensor maakt zal je dus nog steeds 98% van de tijd in sleep mode draaien als je elke minuut een update doet.

En wellicht kan je de soc ook wat terugklokken en wat lagere voltage voeden zodat de soc wat zuiniger word in het algemeen.

Edit/
Denk wel dat ermee te werken valt, wellicht een tweede 18650 gebruiken of eentje van goed merk ipv ebay en dan kan je hem wel maanden laten draaien denk ik als je eens per minuut een update doet. Je krijgt er ook iets extra voor terug, namelijk directe internet toegang met je remote sensor. Als je dat graag wilt dan is dat te doen met esp8266.

[ Voor 34% gewijzigd door mad_max234 op 09-01-2015 12:36 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://s4.postimg.org/s7h2syja5/18650balancer.jpg

en niet alles moet 'miniatuur'
ben toevallig ook bezig met een 'powerpack'
3 x 18650 + protection/balancing printje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wifi is in principe sowieso niet geschikt voor low-power waarbij je regelmatig kleine berichtjes wil sturen. De overhead is veel te groot. Als je 2x per dag wat wil sturen is het geen probleem, maar wil je 10x per minuut twee bytes sturen, je dan moet jeh em gewoon permanent actief houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 13:56:
Wifi is in principe sowieso niet geschikt voor low-power waarbij je regelmatig kleine berichtjes wil sturen. De overhead is veel te groot. Als je 2x per dag wat wil sturen is het geen probleem, maar wil je 10x per minuut twee bytes sturen, je dan moet jeh em gewoon permanent actief houden.
dus uh.. the Internet Of Things kunnen we vergeten ? 8)
ben het wel met je eens natuurlijk.. maar dit is het begin, ik verwacht er heel veel van, leuke tijden voor hobbyisten.
binnen een paar jaar koop je sensors met ingebouwde wifi.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2015 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Sissors schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 13:56:
Dan moet je meet power meenemen, wat is het alternatief voor wifi als je internet connectie wilt? ;)

Edit/
Ik heb hier al tijdje een nrf24 netwerkje met "internet acces point"(atmega, enc28j60 en nrf24l01), zoiets is dan je alternatief maar dat is ook niet heel erg handig.

Denk dat handigste is dat je meer power meeneemt, of gewoon genoegen neemt met meer data tegelijk verzenden, kan dan nog steeds elke seconden meting doen maar eens per 5 minuten doorsturen of zo. Natuurlijk zijn er dingen te bedenken waar dat niet gewenst is en waar afmeting ook een rol speelt, dan zit er niks anders op dan andere constructie te bedenken of vaker tussendoor opladen. Zoals we dat met smartphones ook moeten, kan prima smartphone maken die twee weken meegaat, maar zul je concessie moeten doen op snelheid, en de afmeting en zo.

[ Voor 43% gewijzigd door mad_max234 op 09-01-2015 14:45 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 14:06:
[...]
dus uh.. the Internet Of Things kunnen we vergeten ? 8)
ben het wel met je eens natuurlijk.. maar dit is het begin, ik verwacht er heel veel van, leuke tijden voor hobbyisten.
binnen een paar jaar koop je sensors met ingebouwde wifi.
Alhoewel de ESP chip een fantastische enabler is voor de IoT markt blijft het een chip die best veel energie nodig heeft vanwege WiFi.

WiFi is gewoon geen geschikte techniek voor wearables / IoT sensor die ergens weken/maanden/jaren blijft zitten en weinig energie moet verbruiken. Batterijen worden groot/duur of moeten vaak opgeladen worden.
Kijk ook maar eens naar de Intel Curie, wat in feite gewoon een MCU met ingebouwde Bluetooth Low Energy radio is. WiFi in zo'n applicatie verbruikt simpelweg te veel energie. Ik ken op dit moment weinig chipfabrikanten die níet met een BLE chip bezig zijn :)

Thread is een mooi voorbeeld van de industrie om het internet te verbinden met sensornetwerken die weinig energie verbruiken.

Ik ben persoonlijk voorstander van Bluetooth Low Energy en ZigBee, maar het is maar net wat de markt gaat kiezen als techniek, misschien wel een andere standaard zelfs? In ieder geval gaan er de komende jaren leuke en bruikbare applicaties verschijnen met dito hardware verwacht ik :)

[ Voor 3% gewijzigd door DaWaN op 09-01-2015 14:54 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:53
Bluetooth naar 1 centraal apparaat dat wifi heeft.. fixed.. :P maak je een Wifi lamp idee.. 1 apparaat dat een lamp is met wifi dat met je bluetooth apparaten praat ;) Geniaal toch? :D

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Icekiller2k6 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 15:18:
Bluetooth naar 1 centraal apparaat dat wifi heeft.. fixed.. :P maak je een Wifi lamp idee.. 1 apparaat dat een lamp is met wifi dat met je bluetooth apparaten praat ;) Geniaal toch? :D
Zo doe ik dat dus ook, hebben alleen enc28j60 gebruikt ipv esp8266, maar het is hetzelfde principe.
nrf24 == BT LE

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
mad_max234 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 14:37:
[...]

Dan moet je meet power meenemen, wat is het alternatief voor wifi als je internet connectie wilt? ;)

Edit/
Ik heb hier al tijdje een nrf24 netwerkje met "internet acces point"(atmega, enc28j60 en nrf24l01), zoiets is dan je alternatief maar dat is ook niet heel erg handig.
Toch zie ik dat meer als de toekomst. Of met routers die standaard BLE/Zigbee/etc ondersteuning krijgen, of in het algemeen krijgt elk zwaar apparaat gewoon naast wifi ook een BLE/zigbee/etc connectie erop om andere devices in de buurt van internet te voorzien. Bijvoorbeeld koelkast die met internet verbonden moet zijn kan uiteraard altijd wifi gebruiken. En dan kan hij ook als internet access point fungeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Kijk eens waar wifi vandaan komt en waar we nu zijn, dan weet je ook waar we naar toe op weg zijn en bijna zijn aangekomen. wifi is de toekomst en daar is al vele jaren op ingezet door veel spelers, de 2.4Ghz band zal de nieuwe 433Mhz band worden. ;)

Edit/
Heb net mijn STM32 F4 bordje ontvangen, mooi bordje, zeker voor dat geld. Ben benieuwd of ik de 2MB flash ooit vol krijgt met code. :D

[ Voor 22% gewijzigd door mad_max234 op 09-01-2015 16:25 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
teveel stroomverbruik... Lowpower bluetooth is short range "beste" denk ik :)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icekiller2k6 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 16:24:
teveel stroomverbruik... Lowpower bluetooth is short range "beste" denk ik :)
wat je zegt SHORT range.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Inderdaad, met BT LE ga je volgens mijn geen 2.4miles mee halen zoals de esp8266 01 wel haalde, als ik het me goed herinner. :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 16:22:

Heb net mijn STM32 F4 bordje ontvangen, mooi bordje, zeker voor dat geld. Ben benieuwd of ik de 2MB flash ooit vol krijgt met code. :D
zou het een hele prestatie vinden .. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

DaWaN schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 14:53:
[...]

Alhoewel de ESP chip een fantastische enabler is voor de IoT markt blijft het een chip die best veel energie nodig heeft vanwege WiFi.

WiFi is gewoon geen geschikte techniek voor wearables / IoT sensor die ergens weken/maanden/jaren blijft zitten en weinig energie moet verbruiken. Batterijen worden groot/duur of moeten vaak opgeladen worden.
Dat is wel beetje kort door de bocht, wifi is nu al prima geschikt, worden al in 9v batterijen gestopt om ze te monitoren, moet alleen niet constant de zender actief houden, even voor 2sec actief elke zoveel minuten kan prima. esp8266 is echt niet meest zuinig wifi die er bestaat en techniek staat niet stil zal dus alleen maar beter worden, we zijn nog maar net begonnen met IoT.

http://www.smartroost.net/

Edit/
Krachtige radio heeft altijd bepaalde energie nodig om te zenden, 215mA van de esp8266 is niet alleen voor de wifi, soc zelf verbruikt ook wat. wifi 2.4GHz radio hoeft niet meer te verbruiken dan BT LE radio als ze op hetzelfde signaal sterkte uitzenden, zijn bijna identiek aan elkaar.

[ Voor 13% gewijzigd door mad_max234 op 09-01-2015 16:45 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinjm
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 16:50

edwinjm

Webdeveloper

DaWaN schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 14:53:
[...]

WiFi is gewoon geen geschikte techniek voor wearables / IoT sensor die ergens weken/maanden/jaren blijft zitten en weinig energie moet verbruiken.
Voor wearables niet, nee, voor IoT wel. Als elke kamer straks een aanwezigheids/temperatuur/lichtsensor heeft, dan hoop ik dat die gewoon op het lichtnet is aangesloten en niet op batterijen werkt. Ik vind het nu al vervelend dat ik elke paar jaar de batterijen van mijn rookmelders moet vervangen.

WiFi lijkt me een prima techniek voor IoT. In de praktijk zal het waarschijnlijk toch iets gemengds worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
iemand een suggestie waar ik een stm32 kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
mad_max234 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 16:28:
Inderdaad, met BT LE ga je volgens mijn geen 2.4miles mee halen zoals de esp8266 01 wel haalde, als ik het me goed herinner. :D
Waarbij ik gokje neem dat daarbij wat regels overtreden worden.

Maar er zijn ook zat low-power oplossingen die dat kunnen. Uiteraard kost grotere afstand meer power. Echter het probleem is simpelweg dat wifi gigantische overhead heeft als er slechts kort een verbinding opgezet voor een paar byte. Daar is het nooit voor bedoelt geweest.

Als er maar eens per veel tijd een verbinding nodig is, of als het onderdeel is van iets anders wat veel meer power vreet maakt het niet uit. Maar voor zaken die wel vaak kleine pakketjes moeten communiceren is het simpelweg niet geschikt voor low power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

@Sissors
Zover ik weet geen regels overtreden, geen versterker gebruikt, alleen standaard esp8266 01 printje, zie filmpje wat eerder gepost is door borroz. Uiteraard wel buiten en zonder obstakels.

En had het verkeerd onthouden, was stuk korter met de standaard versie. :)

Verwijderd in "De EL-kroeg - Deel 4"

@Icekiller2k6
Wat of welke zoek je? Kan ze bij elke grote winkel kopen, ook conrad heeft ze, ook de discovery bordjes heeft conrad alleen niet alle versies.

Edit/
Zoiets is ook wel leuk.
https://www.conrad.nl/nl/...-stm32-serie-1172444.html

Je krijgt overigens altijd twee stm32, heb op mijn bordje ook een stm32f103c8t6 zitten, dat het chipje wat ik gebruik in mijn andere project. Die tweede doet dienst als programmer maar die kan je ook gewoon flashen met eigen firmware, zit standaard bootloader in stukje rom, werkt via usart1, die is zover ik weet altijd aanwezig en kan niet gewist worden, geen programmer nodig om die dus te flashen.

[ Voor 49% gewijzigd door mad_max234 op 09-01-2015 16:59 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Niets specifieks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:30
LED Constant Current Driver Use:

* Make sure operating current and Max operating Voltage of the LED you need to drive.
* Adjust the constant voltage potentiometer to make sure the output Voltage is up to LED Max operating Voltage.
*Use the multimeter in 10A current scale to measure output short-circuit current, and adjust the current potentiometer. To make sure the output current to the expected LED operating current.
* Join LED, test (For the above 3 steps, module input terminal is connected to power source, output load is NOT connected to LED).
Dus ik moet ze eerst zonder load, dus zonder leds aangesloten goed zetten. En vervolgens pas leds aansluiten?
Is dat normaal? Zo kan ik toch geen voltage meten want ik heb niks om parallel te meten.

Wel kan ik zo de stroomsterkte aanpassen toch? Dat is ook de bedoeling lijkt mij.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:25
Ik weet dat het hier geen vraagbaak is (kom er al stilletjes een hele tijd hier), maar ik zit met een vraag die geen apart topic waard is.

Voor een hobbyprojectje heb ik een VGA aansluiting nodig (_geen_ seriele aansluiting, ik heb 15 pins nodig), maar op welke manier ik het ook uberhaupt kan tekenen, ik krijg commentaar dat mijn sporen te dicht bij de pads liggen.

Op welke manier kan ik dan het beste tekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 01:11

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Welk programma? In Eagle moet je een andere EDR laden (Eagle Design Rule) liefst die van een pcb maker :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
Ik gebruik meestal de PCB service van Elecrow (goedkoop 5 stuks) met de bijbehorende DRC-errors. Ik gebruik Eagle ja.

Het nadeel is dus dat ik die errors krijg omdat het volgens de design rules van Elecrow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Misschien kun je even een screendump maken van waar het mis gaat. Wat ik zo even kan bedenken:
- Grid tijdelijk aanpassen zodat je exact midden tussen twee pinnen door kan tekenen. Gebruik MOVE met CTRL toets ingedrukt om component op dat nieuwe grid te zetten.
- 45° hoeken maken werkt meestal goed.
- Soms staat de dunst mogelijke trace niet in het lijstje en dan moet je dat zelf intypen.
- Component aanpassen en pads kleiner maken, voorzover je design rules en de werkelijke diameter van de pins dat toestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Mochten de design rules het probleem niet oplossen kan je de error even zelf beoordelen, en melding dan goedkeuren door op approve knop te drukken. Eagle geeft heel vaak meldingen van overlappingen en zo, ook al staan alle rules goed. Dat soort errors even met de hand beoordelen en als het circuit gewoon goed is de melding aan de approve lijst toevoegen, zit approve knop bij de foutmeldingenvenster.

DRC errors ziet elecrow niet, zolang maar meer dan 6mil tussen zit is het goed, al raden ze dacht ik 8mil aan, bij elecrow.

[ Voor 13% gewijzigd door mad_max234 op 09-01-2015 20:27 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
alaintje schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 17:24:
[...]

Dus ik moet ze eerst zonder load, dus zonder leds aangesloten goed zetten. En vervolgens pas leds aansluiten?
Is dat normaal? Zo kan ik toch geen voltage meten want ik heb niks om parallel te meten.

Wel kan ik zo de stroomsterkte aanpassen toch? Dat is ook de bedoeling lijkt mij.
Wat probeer je precies te doen met welk apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
OW ik meende dat ik het product er bij had gevoegd. Het gaat om een DC-DC led driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
alaintje schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 20:50:
OW ik meende dat ik het product er bij had gevoegd. Het gaat om een DC-DC led driver.
Van je led is een spanning, een "forward voltage" of Vf gegeven. Je stelt de driver in op een voltage die iets hoger is dan de te verwachten Vf. Weet je de waarde niet zeker, vertel ons welke led je hebt.

Vervolgens sluit je een multimeter aan in de stroom stand om de kortsluitstroom te meten en af te regelen op de juiste waarde.

Nu kun je de driver uit zetten en de led aansluiten en inbouwen en dan werkt het.
Hou voor de zekerheid de temperatuur in de gaten, als je je vingers brand aan de led (>60&degC), dan is hij te heet en moet je de stroom terug draaien of beter koelen. Een koele led gaat langer mee ;)

suc6 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
Ploink schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 20:23:
Misschien kun je even een screendump maken van waar het mis gaat. Wat ik zo even kan bedenken:
- Grid tijdelijk aanpassen zodat je exact midden tussen twee pinnen door kan tekenen. Gebruik MOVE met CTRL toets ingedrukt om component op dat nieuwe grid te zetten.
- 45° hoeken maken werkt meestal goed.
- Soms staat de dunst mogelijke trace niet in het lijstje en dan moet je dat zelf intypen.
- Component aanpassen en pads kleiner maken, voorzover je design rules en de werkelijke diameter van de pins dat toestaan.
-EDIT
Ik was zo stom geweest om niet de DRU file te controleren. Gebruikte die van Eagle zelf, stomme ik. |:(

[ Voor 18% gewijzigd door Fusioxan op 09-01-2015 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Fusioxan schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 21:18:
[...]

-EDIT
Ik was zo stom geweest om niet de DRU file te controleren. Gebruikte die van Eagle zelf, stomme ik. |:(
En daarin staat een vette minimum annular ring en dan worden je pads GROOT :D
(ik heb je plaatje gezien die nu weer weg is ;) :P )

[ Voor 7% gewijzigd door Ploink op 09-01-2015 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb net even snel poging gedaan om esp8266 aan de praat te krijgen, maar gaat niet helemaal lekker, dacht even snel via serial poort wat te kunnen testen, maar krijgt eerst paar regels garbage en dan version en webadres en kort daarna ready, en vervolgens geen enkele reactie meer, heb FTDI chipje getest maar ook met een pl2303, hetzelfde resultaat. externe 3.3voeding die 800mA kan leveren, met filter cap van 100uF en 100uF. Heb de ch_pd hoog getrokken, zoals sommige tutorials suggereren, anders was er helemaal geen reactie.

Iemand tips?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://importhack.files.wordpress.com/2014/11/esp8266-push-button-web.png?w=590&h=355

ja die heb ik ook hoog.. en GPIO0 niet verbonden

en de FTDI RX/TX ook op 3v3 natuurlijk
en de min van de voeding aan de min van de FTDI
en terminalproggie eerst op 9600

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2015 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb gpio0 en 1 niet verbonden, is verbonden zoals op jou tekening. Mischien dat RX en TX niet op 3.3v liepen, zal dat morgen even nameten, wellicht gooit dat roet in het eten. Heb net alles weggelegd en lig net lekker onderuit. :)

Heb de stm32 ook even goed bekeken, en even aangesloten, demo firmware die erop staat werkt met de usb host, kan vanaf de usb filmpjes en foto's afspelen. En spel, waarmee ik steeds van de stm32 verlies. :D

Word wel beetje duizelig van al die pinnen, 2x64 pinnen. Mis wel een sd kaarthouder, denk dat dat net buiten het budget viel. :P

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 22:41:
Mischien dat RX en TX niet op 3.3v liepen
dan hoop ik voor je dattie morgen nog werkt.. 5V op de serial is poef :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
Ploink schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 21:27:
[...]

En daarin staat een vette minimum annular ring en dan worden je pads GROOT :D
(ik heb je plaatje gezien die nu weer weg is ;) :P )
Zoals je zag was het enkel de connector met rechte lijnen naar achteren, vond het niet de moeitrmom het te laten staan.

Wil een VGA signaal gaan decoderen. Heb in een project op school al een VGA encoder gemaakt (digilent basys 2 gebruikt toen), waar we met 8 'bits' werktte, voor rood en groen 3 niveaus, 2 niveaus voor blauw. Echter met het korte vooronderzoek voor dit project ben ik erachter gekomen dat de 'officiele' VGA anders werkt (wiki). Er moet nog heel wat onderzoek gebeuren om dat te decoderen naar een serieel signaal van rgb, maar mocht jij of iemand anders tips hebben: ze zijn zeer welkom. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Denk dat het wel meevalt, gaf in ieder geval nog reactie toen ik hem weglegde. Meestal kunnen 3.3v device wel tijdje 5v aan op de i/o pinnen, soms jaren in geval van een xmega. Al denk ik dat ze gewoon op 3.3v liepen, ftdi sowieso want daar zit jumper op, maar pl2303 niet, maar die heeft wel 3.3v pin, wellicht dat die op 5v liep.

Bestel wel paar nieuwe, had beter gelijk handje vol kunnen bestellen. :)

Edit/
Kon het toch niet laten, even alles aangesloten en alles is 3.3v, ook de pl2303 heeft de RX en TX op 3.3v lopen, denk dat die altijd op 3.3v lopen bij de pl2303, zit geen jumper op of zo.

Na hardware rest gaat netjes de blauw led paar keer snel knipperen en krijg dan op de serial monitor het volgende.

[d*ýí†ñi4tÚ¬8$(²hØ9ØŸƒ2’–¬8$$
[Vendor:www.ai-thinker.com Version:0.9.2.4]

ready

Daarna geen enkele reactie op geen enkele command of zo.
Eerste regel is troep en veranderd steeds, de rest is constant.

[ Voor 39% gewijzigd door mad_max234 op 09-01-2015 23:56 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

mad_max234 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 16:39:
[...]
Dat is wel beetje kort door de bocht, wifi is nu al prima geschikt, worden al in 9v batterijen gestopt om ze te monitoren, moet alleen niet constant de zender actief houden, even voor 2sec actief elke zoveel minuten kan prima. esp8266 is echt niet meest zuinig wifi die er bestaat en techniek staat niet stil zal dus alleen maar beter worden, we zijn nog maar net begonnen met IoT.
Edit/
Krachtige radio heeft altijd bepaalde energie nodig om te zenden, 215mA van de esp8266 is niet alleen voor de wifi, soc zelf verbruikt ook wat. wifi 2.4GHz radio hoeft niet meer te verbruiken dan BT LE radio als ze op hetzelfde signaal sterkte uitzenden, zijn bijna identiek aan elkaar.
De updaterate van zo'n smart batterij hoeft niet hoog te zijn hè, die batterij kan jaren mee dus dan zal hij ook maar zeer sporadisch contact maken (als in 1x per uur oid?). Gegevens van de batterij in de cloud plempen en je smartphone kan er altijd bij en de batterij heeft een extreem laag verbruik.

Het alarm kun je op een low-power manier detecteren en vervolgens WiFi aanzetten. Omdat rookalarmen sporadisch voorkomen haal je de batterijlevensduur van enkele jaren.

Wanneer je zoiets gebruikt voor bijvoorbeeld een deur sensor of een PIR bewegingssensor wordt het een heel ander verhaal, die zullen vele malen vaker per dag contact moeten houden om goed te werken.

Overigens moet je in mijn ogen redelijk gek zijn om 40 dollar te gaan uitgeven voor een 9V batterij voor een rookmelder 8)7
edwinjm schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 16:44:
[...]
Voor wearables niet, nee, voor IoT wel. Als elke kamer straks een aanwezigheids/temperatuur/lichtsensor heeft, dan hoop ik dat die gewoon op het lichtnet is aangesloten en niet op batterijen werkt. Ik vind het nu al vervelend dat ik elke paar jaar de batterijen van mijn rookmelders moet vervangen.

WiFi lijkt me een prima techniek voor IoT. In de praktijk zal het waarschijnlijk toch iets gemengds worden.
Lichtnet aanleggen lijkt mij echt verschrikkelijk, wat als je overal 230V naartoe moet trekken voor al je deur sensors e.d. ? Bovendien denk ik dat 230V sensoren duurder zullen zijn dan batterijgevoede sensoren.
Sissors schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 16:46:
[...]

Waarbij ik gokje neem dat daarbij wat regels overtreden worden.

Maar er zijn ook zat low-power oplossingen die dat kunnen. Uiteraard kost grotere afstand meer power. Echter het probleem is simpelweg dat wifi gigantische overhead heeft als er slechts kort een verbinding opgezet voor een paar byte. Daar is het nooit voor bedoelt geweest.

Als er maar eens per veel tijd een verbinding nodig is, of als het onderdeel is van iets anders wat veel meer power vreet maakt het niet uit. Maar voor zaken die wel vaak kleine pakketjes moeten communiceren is het simpelweg niet geschikt voor low power.
Precies, hier zit één van de grote verschillen tussen low power netwerken en WiFi. De overhead van WiFi is gigantisch als je het vergelijkt met BLE / ZigBee. Voor dezelfde bytes gebruik je veelvoudigen aan de hoeveelheid energie om ze te verzenden.

Daarnaast ontbreekt ook één belangrijke andere variabele in deze hele discussie: ontvangstgevoeligheid. Als je 802.11b op 1MBit/s neemt dan heb je een 6 á 7dB verschil te pakken qua gevoeligheid t.o.v. BLE / ZigBee. Neem je de traagste 802.11g mode dan zit je qua gevoeligheid al 10dB slechter dan BLE / ZigBee.
Overigens mag je met BLE en ZigBee praktisch hetzelfde zendvermogen doen als WiFi (23 dBm voor FCC en wat minder voor ETSI EN300 328 en ARIB T66), met het enorme verschil in gevoeligheid heb je dus met hetzelfde vermogen/energieverbruik meer link budget en dus range.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 23:01:

Na hardware rest gaat netjes de blauw led paar keer snel knipperen en krijg dan op de serial monitor het volgende.

[d*ýí†ñi4tÚ¬8$(²hØ9ØŸƒ2’–¬8$$
[Vendor:www.ai-thinker.com Version:0.9.2.4]

ready

Daarna geen enkele reactie op geen enkele command of zo.
Eerste regel is troep en veranderd steeds, de rest is constant.
baudrate op 9600 ?
denk overigens dat er zoveel gaande is wereldwijd mbt dit ESP gebeuren dat er wellicht een apart topic voor mogelijk anders gaat de barkeeper piepen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
ESP8266 topic lijkt me een goed plan, go your gang :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 10:35:
nee .. geen tijd (momenteel) :P

@ DaWan, beide technieken zullen naast elkaar bestaan verwacht ik, chips die zowel wifi als BT aan boord hebben, chips met ingebouwde meshfirmware zodat ze een 'keten' in je huis/toepassing vormen, messagebrokers.. kortom een hele (internet) industrie eromheen.. we staan aan het begin :*)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2015 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
ThinkPadd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 10:35:
+1
Al dat ESP gedoe gaat een beetje langs me heen, ik heb maar 5 zintuigen :+
Het gaat wel erg vaak over het aan elkaar knopen en programmeren van ebay modules, ik mis de elektronica een beetje. [/zeur]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 10:29:
[...]

baudrate op 9600 ?
denk overigens dat er zoveel gaande is wereldwijd mbt dit ESP gebeuren dat er wellicht een apart topic voor mogelijk anders gaat de barkeeper piepen ;)
Uiteraard staat die op juiste bitrate anders was er helemaal niks doorgekomen en zou alles garbage zijn. Zal straks eens uC erbij pakken en die de esp8266 laten aansturen zodat ik wat meer controle over de instellingen van de usart.

Kan voorlopig nog prima in de kroeg, ik heb geen behoefte aan apart topic in ieder geval.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:58
Heb je een newline en carrage return aan het eind van je commando's? Anders reageerde de nieuwe firmware niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://s4.postimg.org/7ylyiwi3x/tinywifi.jpg

softserial werkend op de ATtiny 85 dus vandaag een poging om ze te laten kletsen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Bravo51 schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 11:29:
Heb je een newline en carrage return aan het eind van je commando's? Anders reageerde de nieuwe firmware niet.
Denk het van niet, heb gewoon even snel getest met arduino serial monitor en andere serial software maar beide denk niet ingesteld op NL en CR.

Edit/
Bedankt, het probleem is opgelost, krijg nu wel reactie van esp8266 terug. :)

@borroz
Heb je de software serial nu op 115200 draaien. :+
Dat zal wellicht nu nog goed gaan, maar als je problemen krijgt als je meer code toevoegt dan moet je die heel stuk naar beneden zetten 19200 word doorgaans als max gezien maar ook dat is soms te snel.

[ Voor 76% gewijzigd door mad_max234 op 10-01-2015 12:38 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Ploink schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 21:13:
[...]

Van je led is een spanning, een "forward voltage" of Vf gegeven. Je stelt de driver in op een voltage die iets hoger is dan de te verwachten Vf. Weet je de waarde niet zeker, vertel ons welke led je hebt.

Vervolgens sluit je een multimeter aan in de stroom stand om de kortsluitstroom te meten en af te regelen op de juiste waarde.

Nu kun je de driver uit zetten en de led aansluiten en inbouwen en dan werkt het.
Hou voor de zekerheid de temperatuur in de gaten, als je je vingers brand aan de led (>60&degC), dan is hij te heet en moet je de stroom terug draaien of beter koelen. Een koele led gaat langer mee ;)

suc6 :)
Maar de driver heeft geen display of iets dergelijks.
Ik heb 5 leds in serie. Voor rood: 11.25-13V. Groen: 16,5-19V. Blauw: 15-18,5V. Wit: 15-18,5V.
Wit is tijdelijk nog niet aangesloten omdat van de 4 drivers er eentje stuk was.
Kan ik niet gewoon de spaning opschroeven tot de leds helemaal oplichten?
Om de stroom te meten maakt het toch niet uit op welke spanning ik de driver heb staan?

Dus dan stel ik hem eerst in op 500mA (3W leds). Vervolgens sluit ik alle leds aan en draai ik het driver voltage geleidelijk open tot ze fel branden.
Is er dan niks te meten als ik de gehele serie leds parallel meet?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Je voeding moet minimaal 1 of 2 volt boven de gezamenlijk Vf zitten, maar maakt niet uit of dat 2v is of 6v, led regelt de voltage zelf, jij moet alleen zorgen dat stroom juist is.

Zo heb ik leds array van 9v Vf op 19.2v notebook voeding draaien, geen enkele probleem voor constant current led driver, en dan heb ik het over ultra cheap china pt4115.

Je moet de stroom regelen om led te regelen in dit geval, niet de voltage! Voltage moet je helemaal niet aan denken bij constant current led driver, alles draait om de stroom, ohm law en de led regel automatisch de voltage.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
JA klopt, maar je kunt de forward voltage ook regelen. En die mag echt niet TE hoog zijn toch?
En als die te laag is gaan ze gewoon uit heb ik begrepen. Ze gaan er niet stuk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 14:27
De forward voltage hoeft enkel maar hoog genoeg te zijn, verder maakt het helemaal niks uit. De stroom is belangrijk, en de stroom door de led bepaald de spanning over de led.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

alaintje schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 13:20:
JA klopt, maar je kunt de forward voltage ook regelen. En die mag echt niet TE hoog zijn toch?
En als die te laag is gaan ze gewoon uit heb ik begrepen. Ze gaan er niet stuk van.
Wacht even je haalt wat dingen door elkaar volgens mijn, ik snap even niet meer wat je nu wilt proberen. Natuurlijk kan Vf te hoog worden voor een losse led, maar niet als je constant current driver hebt met juiste stroom ingesteld en de led onderdeel is van de switcher. je zegt ik heb een DC/DC led driver, klopt dat wel, heb je geen dc/dc voltage regulator of zo? Als je constant current led driver hebt dan kan de Vf nooit te hoog worden als je de juiste stroom heb ingesteld.

Met dc/dc led driver zou je niks te maken moeten hebben met Vf, die voltage kan je ook niet zomaar even simpel aanpassen zonder dat je de stroom aanpast of werking verstoord, kan niet even potmeter of zo tussen zetten, dan verstoor je het circuit, led is nodig voor de werking en mag geen weerstand of zo tussen zitten want dan gaat het fout. Dus vraag me af hoe je dat zou willen aanpassen?

input van de led driver kan je ook niet dimmen, want dan gaat de led gewoon uit, te lage Vf is geen licht, maar zodra de voltage over de Vf heen gaat zal die gelijk vol aangaan naar de ingestelde stroomsterkte.

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 10-01-2015 14:06 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
mad_max234 schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 13:59:
[...]

Wacht even je haalt wat dingen door elkaar volgens mijn, ik snap even niet meer wat je nu wilt proberen. Natuurlijk kan Vf te hoog worden voor een losse led, maar niet als je constant current driver hebt met juiste stroom ingesteld en de led onderdeel is van de switcher. je zegt ik heb een DC/DC led driver, klopt dat wel, heb je geen dc/dc voltage regulator of zo? Als je constant current led driver hebt dan kan de Vf nooit te hoog worden als je de juiste stroom heb ingesteld.

Met dc/dc led driver zou je niks te maken moeten hebben met Vf, die voltage kan je ook niet zomaar even simpel aanpassen zonder dat je de stroom aanpast of werking verstoord, kan niet even potmeter of zo tussen zetten, dan verstoor je het circuit, led is nodig voor de werking en mag geen weerstand of zo tussen zitten want dan gaat het fout. Dus vraag me af hoe je dat zou willen aanpassen?

input van de led driver kan je ook niet dimmen, want dan gaat de led gewoon uit, te lage Vf is geen licht, maar zodra de voltage over de Vf heen gaat zal die gelijk vol aangaan naar de ingestelde stroomsterkte.
Ik haalde inderdaad wat dingen door elkaar. Het is natuurlijk een geen driver. Sorry, ben nog een leek op dit gebied en haal dus snel wat door elkaar :+ .
Ik gebruik en 24V 5A voeding
Ik heb voor elke serie leds een: LM2596 DC-DC Step-down Adjustable CC/CV Power Supply Module Converter LED driver.
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/NzE3WDcxNg==/z/aS0AAOSwxCxT8a4k/$_57.JPG
Ik heb de stroomsterkte van elke converter ingesteld op 500 mA.
Toen heb ik de LEDS aangesloten op elke driver en elke driver op de voeding. Vervolgens brandde er niks maar nadat ik de spanning opschroefde in de converter begonnen ze te branden. Naarmate ze volledig brande ben ik gestopt met draaien (als het goed is zitten ze dan iets boven de Vf, met opstarten is die namelijk iets hoger).
Maar nu ging wel het lampje OK(output light) uit en vervolgens het lampje CH(fully charged) aan.
Bij één driver brand het lampje CCCV-light heel zwak. Waar staat CCCV voor?

Ik heb iets verkeerd gedaan neem ik aan? De RGB(zonder W) samen op 500mA branden trouwens wel heel fijn wit moet ik zeggen.

Nou goed, ik dacht alles werkt dus sluit ik mijn controller aan..
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/MTE3N1gxNjAw/z/jhAAAOSwbqpT0TIy/$_57.JPG.
Maar niks is minder waar. De leds begonnen alle kleuren te geven en ik hoorde allemaal rare geluiden uit de controller (of voeding) komen . Komt er wel 24 V terug van de drivers?

Of heb ik ze verkeerd aangesloten? Ik heb namelijk de + die je ziet op de controller verdeeld over de 3 converters. En vervolgens elke - van de converter op de juiste kleur aangesloten. Ik neem aan dat dit gewoon mag?
Wat ik mij nu bedenk, de converters zullen wel niet tegen PWM kunnen |:( ... ?

Nou alsnog, ben al lang blij dat de ledjes branden. En aluminium draad solderen op leds is trouwens ook een hel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wellicht heeft hier iemand ook wat aan O-)

Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/3mhlebv9h/tinywaterdicht.jpg

ik heb een makkelijk setje bij elkaar 'gechineest
alleen met een vijltje 8 kleine hoekjes wegvijlen

behuizing waterdicht
printje 5x7
display 2.2'
lipo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

@alaintje
Nu snap ik het ook weer, denk als je CC op 500mA heb staan zal de voltage niks uitmaakt, al weet ik dat niet 100% zeker, kan je beter even wachten op iemand die zich meer bezig houd met CC circuits. Denk dat CV kan zien als input voltage voor de CC.

Maar zover ik weet maakt voltage niks uit, kan led ook op 230v laten lopen zolang de stroom maar juist is, althans zo heb ik het altijd begrepen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
alaintje schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 13:20:
wesleytjuh schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 13:31:
De forward voltage hoeft enkel maar hoog genoeg te zijn, verder maakt het helemaal niks uit. De stroom is belangrijk, en de stroom door de led bepaald de spanning over de led.
In principe maakt het niet uit, het werkt inderdaad ook als het forward voltage veel hoger is dan nodig. Veel drivers kun je niet eens afstellen, maar als je het kan instellen is het wel beter om dat te doen om de volgende reden:
- Er kan mogelijk een vrij grote condensator intern op de uitgang van de driver zitten. Als de spanning hoog is en je sluit dan de leds aan (of leds maken soms slecht contact), dan ontlaadt die capaciteit zich via de leds en dat kan kortstondig heel hoge stroom geven die de leds kan beschadigen.
- LEDs hebben een relatief lage reverse breakdown voltage, dus als je ze verkeerd om aansluit op een hoge spanning, dan kunnen ze stuk gaan. Om die reden bouwt luxeon meestal een TVS diode in hun leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Kan ik gewoon het voltage meten dan aan de + en - van mijn voltage 'converter' ?
En heeft er nog iemand een idee met de 'controller'. Waarom die zo raar zou doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
alaintje schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 14:28:
[...]

Ik haalde inderdaad wat dingen door elkaar. Het is natuurlijk een geen driver. Sorry, ben nog een leek op dit gebied en haal dus snel wat door elkaar :+ .
Ik gebruik en 24V 5A voeding
Ik heb voor elke serie leds een: LM2596 DC-DC Step-down Adjustable CC/CV Power Supply Module Converter LED driver.
[afbeelding]
Ik heb de stroomsterkte van elke converter ingesteld op 500 mA.
Toen heb ik de LEDS aangesloten op elke driver en elke driver op de voeding. Vervolgens brandde er niks maar nadat ik de spanning opschroefde in de converter begonnen ze te branden. Naarmate ze volledig brande ben ik gestopt met draaien (als het goed is zitten ze dan iets boven de Vf, met opstarten is die namelijk iets hoger).
Maar nu ging wel het lampje OK(output light) uit en vervolgens het lampje CH(fully charged) aan.
Bij één driver brand het lampje CCCV-light heel zwak. Waar staat CCCV voor?

Ik heb iets verkeerd gedaan neem ik aan? De RGB(zonder W) samen op 500mA branden trouwens wel heel fijn wit moet ik zeggen.

Nou goed, ik dacht alles werkt dus sluit ik mijn controller aan..
[afbeelding].
Maar niks is minder waar. De leds begonnen alle kleuren te geven en ik hoorde allemaal rare geluiden uit de controller (of voeding) komen . Komt er wel 24 V terug van de drivers?

Of heb ik ze verkeerd aangesloten? Ik heb namelijk de + die je ziet op de controller verdeeld over de 3 converters. En vervolgens elke - van de converter op de juiste kleur aangesloten. Ik neem aan dat dit gewoon mag?
Wat ik mij nu bedenk, de converters zullen wel niet tegen PWM kunnen |:( ... ?

Nou alsnog, ben al lang blij dat de ledjes branden. En aluminium draad solderen op leds is trouwens ook een hel.
Ik zie deze post nu pas.
Die controller is niet compatibel met de DCDC LED drivers. Je gebruikt het een OF het ander, niet samen.
De controller heeft intern slechts een mosfet die de input ground schakelt naar de output met een PWM signaal.. Je sluit de leds aan in common anode configuratie met een weerstand voor elke led string om de stroom te begrenzen. Die controllers zijn gemaakt voor rgb led strips waar de weerstanden doorgaans ingebouwd zijn.

Zo sluit je dus de controller aan:
Afbeeldingslocatie: http://i00.i.aliimg.com/img/pb/424/497/424/424497424_570.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Maar ik wil mijn leds liever niet aansluiten op 24V en dan 500mA want dan gaat er zoveel verloren in de weerstanden en dan moet ik dat ook nog wegwerken. Helaas.
Even kijken hoe ik ze wel kan schakelen met de converters....
Nu kan ik namelijk geen licht mengen....

Dan zal ik 10 meter rgb smd bestellen. 15€ voor 10 meter is niet zo duur :o . Kan ik leuk rondom de hele 'man cave' doen haha.

[ Voor 37% gewijzigd door alaintje op 10-01-2015 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Even met esp8266 zitten spelen, maar man o man wat slechte firmware en tegenstrijdige berichten vind je overal. Krijg nu niet eens meer connectie met de router, waar het 2 uur geleden nog prima lukt, niks maar dan ook niks veranderd. :D

Was net zover dat ik ik door had hoe ik get reqeust moest doen. Maar nu maar weer eerst uitzoeken wat het probleem is waarom die niet meer met de router wilt verbinden.

Edit/
Lol, er was nog een tele2 router binnen het bereik, met dezelfde ssid als ik.

Kan weer verder puzzelen aan get request. :9

[ Voor 14% gewijzigd door mad_max234 op 10-01-2015 22:04 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 19:47
Nog een kleine bijdrage van mij, het is eigenlijk al een hele tijd af, maar miste nog een paar finishing touches ;). In het dagelijkse leven ben ik verkeerskundige en ontwerp/programmeer ik verkeerslichten voor een grote gemeente. Een installatie gaat ongeveer 15 jaar mee en wordt dan vervangen. Vroeger hadden al deze installaties een bedienpaneel waarop je kon zien wat er gebeurde. Tegenwoordig hebben alle installaties echter een TFT scherm. Bij elke vervanging zijn de oude bedienpanelen dus niet meer nodig en ik wilde eens kijken of ik er een kunstwerk voor op mijn bureau van kon maken 8).

Zo doende en bij deze een paar foto's en een video.

Een oud bedienpaneeltje, direkt uit een verouderde automaat gesloopt. De rode LEDjes zijn de detectoren in het wegdek of knoppen voor fietsers/voetgangers. De groene LEDjes geven aan welke richtingen groen zijn. Als een richting geel is dan knippert het groene LEDje.

bedienpaneel

Aangezien ik niet zo'n elektronika held ben, heb ik gekozen om alles aan te sturen met een Arduino. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Nano met wat hulpelektronika op een printplaatje. Omdat het ontwikkelen op de Arduino best lastig is heb ik de verkeersregeling eerst maar eens geprogrammeerd op mijn PC. Hiervoor heb ik mijn eigen framework CuteCOL ontwikkeld dat enorm lijkt op het framework dat gebruikt wordt voor echte verkeersregelinstallaties, maar minder resources vraagt. Zo ziet het er uit op mijn PC (gecompileerd met Dev-C++). Van iedere richting wordt weergegeven of deze Rood, Groen of geeL is. De detectoren ("[ ]") zijn met de muis te bedienen of worden aangesproken door de verkeerssimulatie.

verkeersregeling

De PC en Arduino versie gebruiken dezelfde code, afgezien van main() en een aantal functies mbt het verzorgen van in- en output. De code schakelt om adhv een define (#define ARDUINO). Ik kan exact dezelfde code dus compileren voor mijn PC of voor de Arduino omgeving, dat maakt het ontwikkelen erg eenvoudig!

In de verkeersregeling worden voetgangers, fietsers en auto's gesimuleerd. Het verkeer rijdt op rijstroken waarin detectoren liggen en reageert op de toestand van de verkeerslichten. Op die manier ontstaat een loop : het verkeer spreekt de detectoren aan, waar de verkeersregeling op reageert. Het verkeer reageert weer op de uitsturing van de verkeersregeling.

Dan maar eens een printplaatje maken, zoals ik al zei ben ik niet zo'n elektronika held, daarom alles lekker met DIP en trough-hole.

printplaat

Tijd voor de soldeerbout en bedraden van die hap! Had alleen over het hoofd gezien dat de LED's op het paneeltje common anode waren in plaats van common kathode. Oeps. Gelukkig konden de multiplexers die ik had gekozen ook de current sinken. Heb wel per ongeluk een aantal LED's opgeblazen... Op het bordje zit ook een realtime klok met een knoopcel. De drukte op het kruispunt is afhankelijk van het tijdstip en de dag. Zo is er om 3 uur 's nachts geen kip op het kruispunt te bekennen maar is het in de ochtend- en avondspits erg druk >:)

elektronika

Zo ziet het er dan compleet uit. Houtbewerking is niet mijn sterktste punt... Ach ja..

achterkant van het bedienpaneel

Hup! de stroom erop! Alles wordt gevoed met de USB kabel naar de Nano. Als Nano wordt gevoed vanuit je PC kun je ook nog met de verkeersregeling praten via de seriële verbinding. Zo kun je nog een aantal instellingen aanpassen of bijvoorbeeld de tijd of datum aanpassen. De LEDjes linksonder worden gebruikt voor het weergeven de temperatuur. Het is nu 21 graden. (1 Led = 20 graden, 2 is 21 graden etc..). Zo heeft het hele ding ook nog eens nut :X

https://www.youtube.com/watch?v=BJh34KyTma0

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hij doet het zo te zien .. leuk project 8)

vraag me wel af hoe je de timing in een arduino heb kunnen krijgen ?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2015 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Wat bedoel je precies met timing? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Ah, dus jij bent verantwoordelijk voor de vreselijke afstelling van sommige verkeerslichten in Den Haag en omstreken ;)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
WVL_KsZeN schreef op zondag 11 januari 2015 @ 12:07:
[..]
Aangezien ik niet zo'n elektronika held ben
[..]
Haha... ziet er juist supergoed uit man :)

Als je trouwens de LED's in vrij random groepjes had laten branden dan was het voor een leek ook al interessant genoeg geweest :P Maar jij schrijft gewoon even een complete regeling ervoor :D

Wat zit er trouwens voor irritant LEDje in je monitor :P ? Of is dat IR-aanwezigheidsdetectie wat je met het blote oog niet ziet?

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 11-01-2015 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
mux schreef op zondag 11 januari 2015 @ 12:34:
Ah, dus jij bent verantwoordelijk voor de vreselijke afstelling van sommige verkeerslichten in Den Haag en omstreken ;)
Die credits kan ik echt niet claimen :+
ThinkPadd schreef op zondag 11 januari 2015 @ 12:41:
[...]
Haha... ziet er juist supergoed uit man :)

Als je trouwens de LED's in vrij random groepjes had laten branden dan was het voor een leek ook al interessant genoeg geweest :P Maar jij schrijft gewoon even een complete regeling ervoor :D
Dat is toch helemaal niet leuk op die manier >:)
Wat zit er trouwens voor irritant LEDje in je monitor :P ? Of is dat IR-aanwezigheidsdetectie wat je met het blote oog niet ziet?
Volgens mij is dat gewoon de reflectie van één van de LEDjes van het bedienpaneel. Ik heb even beter gekeken : het is de reflectie van de witte LED van de Nano. Ik gebruik die LED om de toestand van de regeling weer te geven. De monitor staat gewoon uit :-) Zoals je op de foto van de achterkant van het paneel kan zien zijn de LEDjes zichtbaar vanaf de achterkant.

[ Voor 6% gewijzigd door WVL_KsZeN op 11-01-2015 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:17

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

mux schreef op zondag 11 januari 2015 @ 12:34:
Elke dag op de A44 richting den haag bij Leiden in de file aansluiten omdat er bij wassenaar een paar kl@%@$#* stoplichten staan en pas na de stoplichten van Wassenaar Kerkhout stroomt het weer vrolijk door.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
memphis schreef op zondag 11 januari 2015 @ 13:04:
[...]

Elke dag op de A44 richting den haag bij Leiden in de file aansluiten omdat er bij wassenaar een paar kl@%@$#* stoplichten staan en pas na de stoplichten van Wassenaar Kerkhout stroomt het weer vrolijk door.
Ik ken ze, maar die zijn niet van ons. De nieuwe verkeerslichten bij het Louwman museum heb ik wel ontworpen en zelf geprogrammeerd.

Zoals jullie vast wel begrijpen weet iedereen me altijd wel te vinden op feestjes en partijen, terwijl ik het dan niet over mn werk wil hebben :/

[ Voor 13% gewijzigd door WVL_KsZeN op 11-01-2015 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WVL_KsZeN schreef op zondag 11 januari 2015 @ 12:23:
Wat bedoel je precies met timing? :-)
ik begrijp hoe je die ledjes aanstuurt.. maar de simulatie, de timing van die 'verkeers ledjes' bedoelde ik

overheen gelezen, je hebt een pc prog en daar komt data uit die je gebruikt in je arduino omgeving

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2015 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2015 @ 13:47:
[...]

ik begrijp hoe je die ledjes aanstuurt.. maar de simulatie, de timing van die 'verkeers ledjes' bedoelde ik

overheen gelezen, je hebt een pc prog en daar komt data uit die je gebruikt in je arduino omgeving
Ik heb wel een PC prog, maar dat is exact hetzelfde programma als het programma in de Arduino (uitgezonderd een aantal IO functies). Ik vind het makkelijker om windows programma's te debuggen, dan programma's die in de Arduino draaien. Er is geen verbinding nodig tussen de PC en de Arduino om alles aan te sturen. 5V erop en de boel start op.

Misschien is het zo duidelijker :-) In dit screenshot staat de debug informatie aan, onderin zijn de rijstroken van elke richting te zien, een karakter komt overeen met 1 meter. Een auto is 5 meter lang (5 sterretjes), fietsers en voetgangers zijn 1m lang (1 sterretje). In de simulatie (hier dus op de PC, maar dezelfde simulatie draait in de Arduino) komt het verkeer aan en rijdt netjes achter elkaar. Rijdend verkeer houdt wat meer afstand van elkaar dan verkeer dat stil staat. Aan de hand van de posities van de voertuigen worden de detectoren aangestuurd (• of [ ]) op het plaatje. Aan de hand van deze detectie reageert de verkeersregeling en stuurt richtingen naar groen, houdt het groen vast of wordt het groen beëindigt.

Op richting 31 komt bijvoorbeeld net een voetganger aangelopen. Als hij/zij bij de stopstreep is aangekomen drukt hij/zij op de knop.

Dit screenshot is van mijn progsel dat op de PC draait, maar in de Arduino draait exact hetzelfde programma waarin het verkeer gesimuleerd wordt op rijstroken en de detectoren aanstuurt. Het was nog een heel gedoe om alles te laten werken met de 2K geheugen op de Nano. Eerst wilde het al niet draaien in mijn Mega..

De Arduino simuleert dus helemaal zelfstandig het verkeer (en laat dat zien door de rode LEDjes aan te sutren), geeft deze detectie door aan het regelprogramma (dat ook in de Arduino draait). Het regelprogramma stuurt vervolgens de lichten aan (rood/groen/geel) en hier reageert het gesimuleerde verkeer weer op en is het cirkeltje rond. De timing wordt bijgehouden door een realtime clock die gevoed wordt met een oplaadbaar knoopcelletje. Hierdoor draait de regeling exact 10 rondjes per seconde en weet de verkeerssimulatie ook hoeveel verkeer er gesimuleerd moet woren.

debugversie

[ Voor 12% gewijzigd door WVL_KsZeN op 11-01-2015 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tnx.. een hele puzzel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
WVL_KsZeN schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:15:
De Arduino simuleert dus helemaal zelfstandig het verkeer (en laat dat zien door de rode LEDjes aan te sutren), geeft deze detectie door aan het regelprogramma (dat ook in de Arduino draait). Het regelprogramma stuurt vervolgens de lichten aan (rood/groen/geel) en hier reageert het gesimuleerde verkeer weer op en is het cirkeltje rond. De timing wordt bijgehouden door een realtime clock die gevoed wordt met een oplaadbaar knoopcelletje. Hierdoor draait de regeling exact 10 rondjes per seconde en weet de verkeerssimulatie ook hoeveel verkeer er gesimuleerd moet woren.
Hele mooie regeling en best wel complex :)
Houdt je simulatie ook rekening met vrachtwagens, spitsuur, zondagen en dronken fietsers die laat uit de kroeg komen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Ploink schreef op zondag 11 januari 2015 @ 15:06:
[...]

Hele mooie regeling en best wel complex :)
Houdt je simulatie ook rekening met vrachtwagens, spitsuur, zondagen en dronken fietsers die laat uit de kroeg komen? :+
Vrachtwagens en dronken fietsers zitten er niet in :| Er is wel een 'ongeduldige fietser' functie waardoor fietsers na een tijdje wachten continu op de knop blijven drukken. Het is net echt ;)

Er zit ook een tabel met verkeersintensiteiten in de flash (PROGMEM) die per uur van de dag verschilt, zo is er om middernacht dus niemand te bekennen en is het in de ochtend- en avondspits erg druk. Er zijn ook aparte tabellen voor het weekend, op zondag komt het verkeer pas laat op gang 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Heeft iemand nog een idee hoe ik de RGBW powerleds kan mengen met behulp van de drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
Dat is nog eens kunst voor op het bureau! Al zou ik zelf niet blij worden van het kijken naar verkeerslichten. :+

offtopic:
Waar heb je die kabeltjes vandaan? Zit te stoeien om een flatcable naar standaard pin-header pitch the solderen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Fusioxan schreef op maandag 12 januari 2015 @ 09:52:
[...]
offtopic:
Waar heb je die kabeltjes vandaan? Zit te stoeien om een flatcable naar standaard pin-header pitch the solderen. :X
Dealextreme :')

http://www.dx.com/p/4-pin...cables-10-pcs-20cm-151379

Deze zijn eigenlijk te lang, daarom gaan ze nu naar 'de andere kant' van de printplaat. Gelukkig kan ik pinnen vrij definiëren.. Heb zelf ook lopen pielen met het maken van die kabeltjes, maar heb het uiteindelijk opgegeven. Wat een gekl**t is dat zeg! Als iemand nog ergens een bron heeft van kortere kabeltjes, of de juiste manier om ze te maken dan ben ik erg geïnteresseerd! :P

[ Voor 93% gewijzigd door WVL_KsZeN op 12-01-2015 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat is wel heel erg duur voor die kabeltjes. Koop ze altijd op ebay, 20cm female 40 stuks +- 2 dollar.

http://www.ebay.com/itm/4...ain_2&hash=item5d4d8251be

Uiteraard hebben ze alle soorten en maten, zowel male als female en van 10cm tot 30cm, meestal 40 stuks.

Je kan zo ook zo kopen, zijn kale pinnen die je zelf in behuizing kan schruiven en vastklikken, kan zakje 3pin connectors erbij doen.
http://www.ebay.com/itm/4...ain_2&hash=item4d1f620547

Pin header behuizingen.
http://www.ebay.com/itm/N...&var=&hash=item7dd6fbd31f

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
Ik moet nog steeds zo'n tang aanschaffen, want ze vastmaken met een simpele platbektang is priegelwerk (netzoals het solderen van die flatcable, een taak waar ik nog beter in moet worden).

Maar ik zocht meer van die female jumper kabeltjes met een 'aan-een-gesloten' behuizing, zoals WLV_KsZen heeft op zijn bordje. Echter als ik gewoon '4 pin' achter mn zoekquery zet, kom ik daarop uit. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Tang heb je bij die laatste kabeltjes niet nodig, het krimpen is al gedaan, kan ze zo in een behuizing schuiven

Afbeeldingslocatie: http://www.ebaypa.com/albums/20120007/sku094666-3-.jpg

Heb je laatste twee links niet bekeken? Laatste link kan je behuizingen kopen in de maat die je wilt. ;)

Ook 4pin zit erbij!
http://www.ebay.com/itm/N...&var=&hash=item7dd6fbd31f

En kabels die al gekrimpt zijn zonder behuizing.
http://www.ebay.com/itm/4...ain_2&hash=item4d1f620547

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 12-01-2015 11:41 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
Oh je hebt gelijk, uit de tekst dacht ik op te maken dat het van die losse connectors waren (dus alleen het metaal). Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Bestaat er ook iets waarmee je er makkelijk een male header er aan kan maken. Of gewoon een header in de female drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenn023
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-05 22:35
Mr_gadget schreef op maandag 12 januari 2015 @ 13:09:
Bestaat er ook iets waarmee je er makkelijk een male header er aan kan maken. Of gewoon een header in de female drukken?
Ze zijn ook gewoon te verkrijgen in male-variant.

http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item339bb6e860

of male & female combi
http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item27e5f44838

[ Voor 17% gewijzigd door Glenn023 op 12-01-2015 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Fusioxan schreef op maandag 12 januari 2015 @ 11:30:
[..]
Maar ik zocht meer van die female jumper kabeltjes met een 'aan-een-gesloten' behuizing, zoals WLV_KsZen heeft op zijn bordje. Echter als ik gewoon '4 pin' achter mn zoekquery zet, kom ik daarop uit. :')
Als het el-cheapo moet kun je natuurlijk een paar van die pins aan elkaar lijmen met secondenlijm? Ziet er niet heel mooi uit (plastic zal wit uitslaan door de lijmdamp) maar werkt wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Fusioxan schreef op maandag 12 januari 2015 @ 11:30:
Ik moet nog steeds zo'n tang aanschaffen, want ze vastmaken met een simpele platbektang is priegelwerk (netzoals het solderen van die flatcable, een taak waar ik nog beter in moet worden).
Weet je per toeval hoe zo een tang heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
Molex-c of iets in die richting. Ik weet dat Niels ze ook heeft. Daar heten ze dan VSBB3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

ThinkPadd schreef op maandag 12 januari 2015 @ 13:49:
[...]

Als het el-cheapo moet kun je natuurlijk een paar van die pins aan elkaar lijmen met secondenlijm? Ziet er niet heel mooi uit (plastic zal wit uitslaan door de lijmdamp) maar werkt wel..
is toch niet nodig, je koop gewenste behuizingen, 100 stuk voor 2 a 3 euro, koop er de gewenst male of female(of combi) kabeltje en je kan ze er gewoon inschuiven. Maar jou trucje gebruik ik ook geregeld als ik niks andere is huis heb of geen zin om te zoeken en toch graag bosje bij elkaar wil houden als connector lostrek.

Overigens kan je de behuizing makkelijk kleiner maken, heb je 5pin wel in huis maar geen 2pin, dan knip je hem door en kan je heel netjes afwerken met mesje, zie je niks van.

Edit/
@Fusioxan
Worden veel al "jumper wires" genoemd op ebay en zo, wellicht heb je daar iets aan als je aan het zoeken bent. :)

Molex is een merk, het is C grid. ;) En vergeet 2.54 pitch niet, bestaan ook in andere maten zoals 2mm.

[ Voor 12% gewijzigd door mad_max234 op 12-01-2015 15:24 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
Ja, de naam wist ik al, maar kwam altijd uit op die losse behuizingen, niet 2 pins oid. Had er niet aan gedacht om dat achter de zoekquery te plaatsen.

Binnenkort maar eens weer printjes bestellen. Ligt al ruim 4 maanden de gerber files klaar, maar gewoon nauwlijks tijd om te bestellen. Niks bijzonder, gewoon een basebordje voor die 8x8 RGB matrixes. Ze worden in de 'x-as' stackable. Misschien in de toekomst nog in de y, al ben ik ook alweer met een projectje bezig waarbij digitale RGB (met die d-flipflops in de LED zelf) toch handiger zijn (en goedkoper :D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Inderdaad iets als "jumper wire 2pin" werkt prima op ebay en zo. Over C grid, begin beetje te twijfelen of dat niet gewoon type naam is van molex voor pin header connectors. Andere merken maken ze ook maar dan heten ze anders, vaak gewoon pin header of zo.

Hoe bedoel je op de x as stackable? Heb je alleen rows instelbaar gemaakt en niet de columns? Ben niet zo thuis in matrix, heb wel eens led cude gemaakt en matrix voor knoppen en zo, maar ken niet alle termen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Heb ook eens mijn ESP aangesloten maar krijg helemaal geen reactie...Zit ook wel te klooien met van die C-grid stekkertjes en van el cheapo chinese breadboard stekkertjes wat ook niet heel robuust is...

Welke baudrate moet ik nu hebben (zie op verschillende plekken andere rates, hier 9600 elders 11520)

Afbeeldingslocatie: http://rayshobby.net/wordpress/wp-content/uploads/2014/10/esp8266_conn-300x96.png
Zetten jullie de overige pinnen op 3.3v zoals in dit voorbeeld of aan de ground?
Als ik putty open op de goede compoort en ik type AT en dan enter zou ik iets terug moeten krijgen toch?
Gebruik een CP2102.

[ Voor 7% gewijzigd door Mr_gadget op 12-01-2015 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voordat je iets ga doen eerst even checken of je module goed is
sluit alleen je Vcc + CH_PD(chipselect) en GND aan, als het goed is zie je onder netwerken de module staan, de SSID kan zijn 'ESP8266' maar kan ook iets anders zijn .. vb 'ESP_GExxxx' ect.
de module start (virgin) nml op in AP mode dus je moet hem als netwerk kunnen zien.

Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/eescmdnrr/pinout.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/ln5ro6fnb/esp05.jpg
ESP05 meld zich met alleen de voeding aangesloten 8)

* ipv het bekende 'putty' werkt COOLTERM erg prettig ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2015 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Al is volgens mij nog niemand er echt zeker van hoe de andere pinnen (reset, powerdown, etc) moeten worden aangesloten, en of die moeten worden aangesloten :P.

Maar ja eerst accesspoint check, bij mij werkte hij daarna op 9600 baud, maar andere op 115200. En ook bij putty, zorg dat je zowel met carriage return en new line eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:00
Die ESP8266 zijn toch wel erg interessant... ik ga er ook maar eens een paar aanschaffen denk ik. Wil eigenlijk mijn 'slimme' meter uit kunnen lezen, zou volgens mij moeten kunnen met alleen een ESP8266 toch, bedoel dan zonder Arduino(achtige) uC erbij. Mooiste zou zijn om de data van, zeg een half uur ofzo, tijdelijk even te bufferen op de ESP8266 en dit eens in het half uur door te sturen naar bijvoorbeeld mijn NAS.
Zat net eens even te kijken welke variant, mij lijkt de ESP12 of ESP07 degene met de meeste mogelijkheden? Heel veel verschil zit er niet tussen die twee volgens mij? Welke preferen jullie en vooral waarom?

[ Voor 15% gewijzigd door Thedr op 13-01-2015 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thedr schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 11:48:
zou volgens mij moeten kunnen met alleen een ESP8266 toch, bedoel dan zonder Arduino(achtige) uC erbij.
ja dat kan, maar dan moet je wel een toolchain onder win / linux opzetten
veel compiler info vind je hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:00
Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 12:29:
[...]

ja dat kan, maar dan moet je wel een toolchain onder win / linux opzetten
veel compiler info vind je hier
Ja dat had ik al begrepen. Werk zelf eigenlijk exclusief op Linux dus lijkt me geen probleem. Overweeg overigens evengoed misschien een Arduino mini/nano erbij te zetten, zodat ik evt ook een temperatuur en luchtvochtigheidssensor (die ik buiten wil plaatsen) uit kan lezen (leuk voor latere domoticaplannen :9). Misschien sowieso makkelijker om dat in het begin te doen aangezien ik met een Arduino al wat makkelijker overweg kan. Bovendien is het dan wat makkelijker om de esp8266 in standby/sleep mode te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja voorbeelden genoeg :P

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/pi5wh230d/tempsensor.jpg
links de DHT 22 en rechts de AM 2301 temp/humidty sensors

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2015 13:04 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 113 Laatste