Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Koolstofmonooxide vs koolstofdioxide. Koolstofmonooxide is veel giftiger.dunklefaser schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:44:
[...]
Wat is dan de toename van de CO2 concentratie?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Niemand heeft het over koolstofmonooxide.CurlyMo schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 17:43:
[...]
Koolstofmonooxide vs koolstofdioxide. Koolstofmonooxide is veel giftiger.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ging om zo'n 150-200 ppm. Maar ik zie dat het vandaag niet gebeurd is, dus wellicht was de stijging iets anders. Ik zal de CO2-meter eens naast de CV-ketel leggen en zien wat er gebeurt.dunklefaser schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:44:
[...]
Wat is dan de toename van de CO2 concentratie?
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Hij biedt ruimte voor:
- Wemos D1 mini
- MHZ19b CO2 meter
- BME680 Temp/Hum/Baro/VOC meter (pimoroni)
- Een servo motor (bijvoorbeeld SG92R) of een DHT22 temp/hum sensor (ipv de BME680)
Eerste keer dat ik een PCB ontwerp dus vast niet perfect maar hij zou moeten werken, zojuist besteld bij Elecrow. Als iemand het originele Fritzing of Gerber bestand wil stuur maar PB.
[ Voor 9% gewijzigd door KrL op 02-03-2019 14:13 ]
Eventueel kun je de bme680 of dht22 met een kabeltje verbinden en in een ander compartiment of buiten de behuizing plaatsen.

Elke nacht steeg de CO2 naar 500ppm, elke dag daalde de CO2 naar 440ppm. Temperatuur steeg overdag (door instraling zon, de CV heeft niet gedraaid toen ik niet thuis was), en daalde 's nachts.
Kent iemand dit effect? Ik kan wat dingen bedenken:
- de MHZ-19B is temperatuursgevoelig, en geeft een lagere CO2 bij hogere temperatuur??
- de paar planten die ik in huis heb produceren 's nachts CO2 en gebruiken het met licht (maar ik heb echt niet zoveel planten)??
Waar kan dit aan liggen
Ik zou een verschil van 60ppm gewoon negeren en zien als foutmarge.LinuxMan schreef op maandag 4 maart 2019 @ 22:09:
Elke nacht steeg de CO2 naar 500ppm, elke dag daalde de CO2 naar 440ppm. Temperatuur steeg overdag (door instraling zon, de CV heeft niet gedraaid toen ik niet thuis was), en daalde 's nachts.
Verder eens met bovenstaande post.
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 05-03-2019 12:57 ]
Daar heb je helemaal gelijk in. Toch is het een duidelijk patroon, dus het is geen random fout maar een systematische fout. Dus het intrigeert me wel waar hij vandaan komt.CurlyMo schreef op maandag 4 maart 2019 @ 22:15:
[...]
Ik zou een verschil van 60ppm gewoon negeren en zien als foutmarge.
Dat ding werkt met een mini infrarood gloeilamp. Geen ledlamp. Je kan je dus voorstellen dat infrarood licht en dus warmte invloed heeft op de metingen. Ik denk dat dat je verschil verklaart.LinuxMan schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:40:
[...]
Daar heb je helemaal gelijk in. Toch is het een duidelijk patroon, dus het is geen random fout maar een systematische fout. Dus het intrigeert me wel waar hij vandaan komt.
Standaard meetbereik gaat tot 10000 ppm maar ik zoek een meetbereik tot 50000 ppm(5% VOL). Ik zie ze aangeboden worden op aliexpress dus het zou moeten kunnen zou je denken?
MH-Z16 gaat tot 50.000 en 100.000 ppm maar formaat is te groot.
(Of is het simpelweg het spanpunt aanpassen naar 50.000?)
[ Voor 52% gewijzigd door LED-Maniak op 06-03-2019 10:02 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Je kan het meetbereik van deze sensors niet aanpassen, (tenminste, niet boven 5000) dat is een fabriekoptie. dwz wil je er eentje die tot 5% vol kan moet je die zo kopen.LED-Maniak schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 09:16:
Heeft iemand de MH-Z19 of MH-Z14 al eens opnieuw gecalibreerd?
Standaard meetbereik gaat tot 10000 ppm maar ik zoek een meetbereik tot 50000 ppm(5% VOL). Ik zie ze aangeboden worden op aliexpress dus het zou moeten kunnen zou je denken?
MH-Z16 gaat tot 50.000 en 100.000 ppm maar formaat is te groot.
(Of is het simpelweg het spanpunt aanpassen naar 50.000?)
Het span point commando is alleen een manier op te calibreren, dwz je legt de sensor in een container met een bekende hoeveelheid CO2, laten we zeggen 1000ppm en stuurt dan het commando 'calibreer op 1000ppm'
Jammer dat de 5% vol minder goed verkrijgbaar is.Sabbi schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:47:
[...]
Je kan het meetbereik van deze sensors niet aanpassen, (tenminste, niet boven 5000) dat is een fabriekoptie. dwz wil je er eentje die tot 5% vol kan moet je die zo kopen.
Het span point commando is alleen een manier op te calibreren, dwz je legt de sensor in een container met een bekende hoeveelheid CO2, laten we zeggen 1000ppm en stuurt dan het commando 'calibreer op 1000ppm'
Als ik de datasheet beter lees(ik heb ondertussen iets van 4 soorten voor dezelfde sensor gezien.. lekker handig) dan heb je inderdaad gelijk. Zero point en span point calibratie is niets anders dan een twee punts calibratie.
Ik kwam echter bij de MH-Z19B tegen dat commando 0x99 blijkbaar het meetbereik kan instellen. Ik ga dit ook eens bij de MH-Z14A proberen. Wellicht werkt het.
[edit]
In deze datasheet staat het gedocumenteerd zelfs:
http://www.platan.ru/pdf/datasheets/winsensor/mh-z14a.pdf
Alleen die geeft aan dat je alleen kan kiezen uit 2000, 5000, 10000. Terwijl een andere datasheet weer 5% vol als max aangeeft(50000)..
Prachtig die fuzzy informatie

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 06-03-2019 11:57 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Net een MH-Z19B werkend in no-time en volg nu bovenstaande (behalve de calibrate zero want daarnee wacht ik ff tot het buiten een graad of 20 is) en commando's geven geen foutmeldingen maar als ik mhzmeasurementrange5000 command geef krijg ik melding Unknown command! in ESPeasy build mega-20181117DevaZ schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 19:02:
[...]
Dit heb ik ook gehad.
Oplossing...
Compile ESPEasy 2 met de MH-Z19 sheet en upload deze naar je Wemos. Na de configuratie geeft je het commando "mhzreset" (commandprompt van de ESPEasy web interface). Dan auto calibratie uitzetten met commando "mhzabcdisable" Indien je een 2000ppm sensor hebt dan command "mhzmeasurementrange2000" en bij 5000ppm command "mhzmeasurementrange5000" Vervolgens leg je de MH-Z19 een in de buitenlucht waar het windstil is en geeft je na een uurtje het command "mhzcalibratezero" in.
Je sensor is nu gereed, tenminste dit werkt bij mij..
Ik wilde ff zeker weten dat esp de range gebruikt van de MH-Z19b, die is 0-5000
Iemand een idee ??
thanks.
Ik heb er hier ook eentje waar heel mooi op de sticker staat "CO2-defect".
Maar als je alleen even wilt kijken naar het bereik, kom je met je adem al een heel eind hoor.
De uitgeademde lucht heeft als het je mond verlaat een concentratie van 30'000 - 45'000 ppm.
Vorige week was het een paar dagen extreem windstil en toen zag ik een mooi fenomeen.
Overdag nemen planten CO2 op, maar zodra de zon onder gaat stoten ze het weer uit.
Dus bij ons op de oprit, waar ook redelijk wat planten staan in de voortuin, liep 's nachts de CO2 concentratie op tot 700 ppm.
Stel je voor dat je dan ook de base-calibratie zou uitvoeren....
Over het zonlicht op de sensor... Een NDIR sensor meet het verschil in IR absorptie van een bundel licht.
Het ene deel van de bundel gaat niet door buitenlucht heen en het andere deel wel. Het verschil in IR intensiteit is een maat voor de CO2 concentratie.
Als je er zonlicht op laat schijnen, dan beïnvloed je de meting behoorlijk.
En ander CO2-meter nieuws.
Een kennis van mij heeft een CO2 sensor kastje ontwikkeld en dat staat ook op Kickstarter
Helaas loopt het niet heel erg storm, terwijl het zeker voor de hobbyist ook een leuke unit is.
Er zit een ESP32 in en het is gemaakt door dezelfde persoon die ook de uPython versie van ESPeasy maakt.
Het leuke is ook dat je de achterkant van het kastje heel makkelijk kunt openschroeven om de sensoren voor iets anders te verwisselen.
Er zit nu een MH-Z19 in en een BME280 en een socket die voldoende power kan leveren voor MQ-xx sensoren zoals de MQ7 voor CO meting.
Op de plek waar de MH-Z19 zit, kan elektrisch gezien ook makkelijk een Senseair S8 geplaatst worden.
Daarvoor moet uiteraard de firmware nog wel uitgebreid worden, want dat kan 'ie nu nog niet.
Bij deze dan ook even de disclaimer, dat als het qua verkopen wel een succes gaat worden (ofwel via de Kickstarter of via een andere route), dat ik erbij betrokken ga worden om support voor andere sensoren en andere extra's te maken/schrijven.
Ik heb van de week al wel een dev-versie van die AurAir opgestuurd gekregen, dus ik kan van de week al wel een paar fotootjes enzo laten zien.
[ Voor 4% gewijzigd door TD-er op 12-03-2019 20:04 ]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Om eerlijk te zijn is het best veel geld voor een apparaat dat maar een ding kan meten en waar mensen zich niet zo snel druk om maken. Ze limiteren zich binnen de EU wat het aantal klanten ook érg limiteert.TD-er schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:02:
En ander CO2-meter nieuws.
Een kennis van mij heeft een CO2 sensor kastje ontwikkeld en dat staat ook op Kickstarter
Helaas loopt het niet heel erg storm, terwijl het zeker voor de hobbyist ook een leuke unit is.
Er zit een ESP32 in en het is gemaakt door dezelfde persoon die ook de uPython versie van ESPeasy maakt.
Het leuke is ook dat je de achterkant van het kastje heel makkelijk kunt openschroeven om de sensoren voor iets anders te verwisselen.
Waarom niet direct wereldwijd? Voor de certificering geef je eenmaal 5k uit(uitgaande dat de ESP al een markering heeft) en je zit goed voor wereldwijde shipping.
Mooie behuizing trouwens.. neem aan een standaard huisje? 'k zoek ook zoiets voor een projectje.
[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 12-03-2019 20:22 ]
Het enige standaard is de 'stekker-aansluiting' zodat die makkelijk om te bouwen is naar andere standaarden.
De voeding die erin zit is wel in staat om alles van 80 - 250V AC te verwerken, dus het geschikt maken voor wereldwijd gebruik is zeker niet zo complex.
Wat ik zelf wel jammer vind aan hoe de Kickstarter is opgezet, is dat nu nog niet duidelijk is gemaakt dat het eigenlijk veel meer is dan alleen een CO2 meter.
Sowieso zitten er nu al meer sensoren in, maar het is eigenlijk ook gewoon een display voor andere toepassingen. Maar goed, dat is software en die is er nu nog niet. Dus ik snap dat ze dat nu nog niet kunnen tonen.
Wat 'ie nu al wel kan, is (bij de maker thuis) de centrale ventilatie aansturen bijvoorbeeld. Maar ook dat is helaas niet een standaard protocol (van de ventilatie), dus of je dat ook echt als een algemeen selling point kunt noemen durf ik niet te zeggen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Losse sensors in een ali-doosje zijn prima voor een tweaker, maar als ik iets in mijn woonkamer wil hangen in het zicht, dan spreekt dit toch wel heel wat meer aan moet ik zeggen. Verhoogt de acceptatiegraad hier ook wel...
Zeker interessant als je de display kunt customizen naar wens. Weet je toevallig wat de resolutie van het display is? Dat geeft een beetje idee wat ik er nog meer mee zou kunnen verzinnen....
In de filmpjes is de schermopbouw wel heel traag, is dat een bewust effect of een beperking van de hardware?
Zoals ik al zei, heb ik de source ervan nog niet, dus ik kan niet zeggen waarom het zo traag zou zijn.
Het is een vrij standaard display voor zover ik weet met gewoon een SPI interface, dus die zou snel zat moeten zijn.
Op een veel tragere ESP8266 met I2C displays haal je al een heel stuk rappere schermopbouw.
Maar zoals ik al zei, is er op softwaregebied nog wel het een en ander te doen.
Ik zal 'm morgen eens open schroeven voor de display specificaties.
Een voorzichtige schatting is dat de horizontale resolutie 160 pixels is.

(Dat de software nog niet af is, lijkt me prima bij zo'n kickstarter, maar de hardware moet toch wel op orde zijn...)
Het display zit niet op zo'n bordje van Adafruit oid, maar er is een fatsoenlijke PCB gemaakt voor het geheel.
ESP32 zit on board (niet met een apart bordje) en de LCD zit met een flexibele flatcable naar de PCB verbonden.
Ook zit er een fatsoenlijke 3D antenne op, dus geen PCB antenne. Dat zou de ontvangst al een heel stuk moeten verbeteren.
Een eerste zoektocht naar projecten waar dit scherm in zit, leidde naar deze video:
YouTube: Arduino Tutorial: 1.8" TFT Color Display ST7735 128x160
Ziet er niet heel traag uit.
Dus ik verwacht zelf dat het met name een software probleem is.
Zoals gezegd, kun je de sensoren dus verwisselen.

De BME280 en de MH-Z19 heb ik voor de foto er even uitgehaald.
In die ronde socket zou een MQ7 meen ik kunnen passen (CO meting)
Zoals je aan de groeven kunt zien, is dit een kastje wat gemaakt is op de freesbank, en de opening aan de zijkant is de "developer versie", waar je 'm kunt programmeren.
Ik ga er vanuit dat de uiteindelijke versie wel op een wat minder ambachtelijke manier gemaakt zal worden
Ik weet niet of men het zal waarderen als ik een foto van de binnenkant toon, maar ik kan wel zeggen dat het een heel nette print is.
Zoals gezegd zit de ESP32 dus rechtstreeks op de PCB.
Er is een Hi-Link voeding gebruikt van 5V 3Watt, dus ruimschoots voldoende.
Ook zit er een gewone zekering in, maar ook een thermische zekering.
De hele module voelt in gebruik niet eens hand warm aan, maar ik vermoed dat ze geen enkel risico willen lopen als mensen 'm ergens op een verkeerde plek gebruiken of een te zware verbruiker erop aansluiten.

Next step is de juiste servo's vinden voor de ventilatieroosters (zie andere topic).
Klinkt prima, en heb dan ook maar gelijk een kickstarter-pledge gedaan.
Ik zag bij kickstarter dat het helaas nog niet zo hard storm loopt dus ik hoop dat het benodigde bedrag om de productie te starten snel gehaald wordt.
Is dit project niet gecancelled????TD-er schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 00:23:
De module die ik hier heb liggen is ook heel traag qua schermopbouw en ik vraag me ook af waarom.
Zoals ik al zei, heb ik de source ervan nog niet, dus ik kan niet zeggen waarom het zo traag zou zijn.
Het is een vrij standaard display voor zover ik weet met gewoon een SPI interface, dus die zou snel zat moeten zijn.
Op een veel tragere ESP8266 met I2C displays haal je al een heel stuk rappere schermopbouw.
Maar zoals ik al zei, is er op softwaregebied nog wel het een en ander te doen.
Ik zal 'm morgen eens open schroeven voor de display specificaties.
Een voorzichtige schatting is dat de horizontale resolutie 160 pixels is.
[Afbeelding: AurAir detail opname]
https://www.kickstarter.c...ordable-iot-air-quality-m
Overigens erg jammer want ben ook van plan een CO2 meter te bouwen.
Yep, is net een dag of 2 geleden afgebroken, wegens gebrek aan animo.Pinky-H9 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:00:
[...]
Is dit project niet gecancelled????
Erg jammer, maar ook wel een beetje te begrijpen.
De prijs is vrij hoog voor hoe het gepresenteerd is.
Maar als je ziet wat je er allemaal mee kunt doen, dan valt het wel mee denk ik.
Ik denk dat wanneer je het voor +/- 70 of 80 euro in de markt zou kunnen zetten, dat je veel meer animo zou hebben.
Maar dat is een beetje een kip& ei probleem, want om die kosten te halen zul je aantallen moeten omzetten.
Alleen al aan onderdelen (gerekend met Ali Express prijzen) zul je al snel richting de 40 euro gaan vermoed ik en dan zit je nog met de behuizing, print maken + assembleren en ontwikkel kosten.
Deze demo versie heeft een MH-Z19 erin zitten, maar het uiteindelijke product zou als het goed is een SenseAir S8 gaan hebben. Dan moet je al echt aantallen gaan omzetten om die een beetje goedkoop te kunnen inkopen.
Mar goed, zelf een sensor als deze kost al omgerekend 128 euro en dan heb je minder functionaliteit en het ziet er ook minder uit.
Dus wellicht is het ook helemaal geen onredelijke prijs.
Geen idee waarom de animo zo matig is voor die kickstarter.
Ziet er mooi uit, heb je ook hiervan onderdelen lijst/links? (bordje, kastje, etc) ;-)KrL schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:16:
Zo, bestelde PCB'tjes zijn binnen en ik heb m'n bestaande meters omgebouwd. Stuk netter en robuuster dan met breadboards of soms zelfs losse draadjes en ze passen precies in de behuizingen die ik eerder had besteld.
[Afbeelding: pcb3]
[Afbeelding: assembled]
[Afbeelding: behuizing]
Next step is de juiste servo's vinden voor de ventilatieroosters (zie andere topic).
Hoe heb je de stroomvoorziening geregeld voor de geassembleerde sensoren? Gaat dat met een 5v usb adapter?KrL schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:16:
Zo, bestelde PCB'tjes zijn binnen en ik heb m'n bestaande meters omgebouwd. Stuk netter en robuuster dan met breadboards of soms zelfs losse draadjes en ze passen precies in de behuizingen die ik eerder had besteld.
Meeste kickstarters moeten het van externe aantrekking hebben en dus zware eigen promotie. Pas als het goed loopt komen er mensen vanuit kickstarter zelf vaak.TD-er schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:16:
[...]
Geen idee waarom de animo zo matig is voor die kickstarter.
Daarnaast zijn er zoveel projecten op die sites dat je vaak goed moet zoeken voordat je iets vind. Plus de limitatie van alleen de EU markt..
[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 26-03-2019 19:02 ]
Ja, inderdaad jammer, maar ik kreeg een mail dat ze binnenkort toch in productie gaan via een webshop die t.z.t. op hun eigen website ( https://www.aurair.eu ) gaat komen.Pinky-H9 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:00:
[...]
Is dit project niet gecancelled????
Nog even geduld dus....
- Wemos/Lolin D1 mini (https://wiki.wemos.cc/products:d1:d1_mini)UTMachine schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:32:
[...]
Ziet er mooi uit, heb je ook hiervan onderdelen lijst/links? (bordje, kastje, etc) ;-)
- MH-Z19B CO2 sensor (0-5000) (meerdere shops op Ali)
- BME680 VOC/temp/hum/baro sensor (https://www.kiwi-electronics.nl/pim-357)
- SZOMK AK-N-41 80x80mm behuizing (Ali)
- PCB: eigen ontwerp (laten maken bij Elecrow, 10 voor 10 euro)
Simpele 5v micro USB adapter van bijvoorbeeld je telefoonOpperhoof schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:43:
[...]
Hoe heb je de stroomvoorziening geregeld voor de geassembleerde sensoren? Gaat dat met een 5v usb adapter?
Dat ziet er goed uitKrL schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:16:
[Afbeelding: pcb3]
[Afbeelding: assembled]
[Afbeelding: behuizing]

tja...
Ja, ook geinteresseerd in het PCB ontwerp ... 10 voor 10 euro is leukSander0105 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:34:
[...]
Dat ziet er goed uittoevallig net dezelfde componenten binnen. Is het pcb ontwerp en de code ergens te vinden toevallig
PCB in Fritzing formaat (bronbestand)UTMachine schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:12:
[...]
Ja, ook geinteresseerd in het PCB ontwerp ... 10 voor 10 euro is leuk
PCB in Gerber formaat (voor upload Elecrow)
Kreeg al meerdere berichten of ik er misschien een paar over had, misschien kunnen jullie er samen wat laten maken en onderling verdelen?
Qua code is het een standaard EasyESP met de module _P119_BME680.ino uit de ESPeasy playground erbij gecompiled. Ik gebruik nog een oude die ik in maart 2018 heb gecompiled die het prima doet, heb geen recentere die ik kan posten. En volgens mij is er iets met licentievoorwaarden waardoor je m niet compiled mag delen.
Inmiddels zijn er ook geupdate Bosch sensortec libraries die functionaliteit toevoegen voor het berekenen van een score voor de luchtkwaliteit maar ik heb nog geen werkende implementatie voor ESPEasy gezien. Dus mocht iemand zin/tijd hebben...
[ Voor 37% gewijzigd door KrL op 27-03-2019 18:38 ]
Dank! Ik was van plan om er 10 te gaan maken, zal eens kijken of een grotere batch uit kanKrL schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 17:16:
[...]
PCB in Fritzing formaat (bronbestand)
PCB in Gerber formaat (voor upload Elecrow)
Kreeg al meerdere berichten of ik er misschien een paar over had, misschien kunnen jullie er samen wat laten maken en onderling verdelen?
Qua code is het een standaard EasyESP met de module _P119_BME680.ino uit de ESPeasy playground erbij gecompiled. Ik gebruik nog een oude die ik in maart 2018 heb gecompiled die het prima doet, heb geen recentere die ik kan posten. En volgens mij is er iets met licentievoorwaarden waardoor je m niet compiled mag delen.
tja...
[...]
Simpele 5v micro USB adapter van bijvoorbeeld je telefoon
[/quote]
Ik heb gemerkt dat de 5V pin van de Wemos geen uitgang is. Ik kwam bij meten ook maar op 4,5 volt. Om dat op te lossen heb ik losse micro-usb connectors besteld.
Wat is jouw ervaring?
Tot nu toe kan hij de genoemde componenten bij mij van voldoende stroom/spanning voorzien. Wat is het uitgangsvoltage van je USB adapter?Meester_J schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:07:
Stroomvoorziening
[...]
Simpele 5v micro USB adapter van bijvoorbeeld je telefoon
[/quote]
Ik heb gemerkt dat de 5V pin van de Wemos geen uitgang is. Ik kwam bij meten ook maar op 4,5 volt. Om dat op te lossen heb ik losse micro-usb connectors besteld.
Wat is jouw ervaring?
afhankelijk van de voeding (ik heb er diverse) 5.05 tot 5.14 volt. De meeste devices doen het op 4,5 tot 4,7 volt ook wel. Ik heb echter gemerkt dat bijvoorbeeld de senseair S8 daar echt geen betrouwbare waarden mee geeft.KrL schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:13:
[...]
Tot nu toe kan hij de genoemde componenten bij mij van voldoende stroom/spanning voorzien. Wat is het uitgangsvoltage van je USB adapter?
Constateer dit nu al een tijdje maar kan er geen verklaring voor vinden.
De koolstofdioxide meter is een ESP met een MH-Z19,
Tijdens de nacht en tijdens afwezig zijn, gaat hij mooi naar de 400 ppm, auto calibratie is uitgeschakeld.
Het viel me op omdat de ventilatie tijdens Tv kijken spontaan naar de hoogste stand ging, deze wordt aangestuurd op koolstofdioxide waarde (Itho icm. 3 traps aansturing met KAKU)en op RV
iemand een idee of dezelfde ervaring,
Lijkt me sterk. Er moet een andere reden zijn. Wordt de sensor niet warm door de tv bijvoorbeeld? Of adem je meer in de richting van de sensor als je tv kijkt?fazertje schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 22:48:
Kan iemand verklaren waarom de koolstofdioxide waardes oplopen naar 1300 ppm als de (Phillips Oled ) tv aanstaat?
Constateer dit nu al een tijdje maar kan er geen verklaring voor vinden.
De koolstofdioxide meter is een ESP met een MH-Z19,
Tijdens de nacht en tijdens afwezig zijn, gaat hij mooi naar de 400 ppm, auto calibratie is uitgeschakeld.
Het viel me op omdat de ventilatie tijdens Tv kijken spontaan naar de hoogste stand ging, deze wordt aangestuurd op koolstofdioxide waarde (Itho icm. 3 traps aansturing met KAKU)en op RV
iemand een idee of dezelfde ervaring,
Onze tv beïnvloedt de metingen in ieder geval niet
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Het oplopen van de waarde start gelijk met het aanzetten TV. en daalt ook pas weer na afzetten.
Ik kan ook geen link leggen.
Gisteren en vandaag maar weer de minimum CO2 waarde gecheckt
(alle 3 de woonkamerdeuren naar buiten open)
443 ppm @T= 21-22°C (tSense Display).
De laagste waarde ooit gemeten was 436 ppm direct na ontvangst herfst 2017.
Lijkt op een stabiel systeem met weinig lange termijn drift.
(Ik had de ABC functie ook direct na ontvangst uitgezet.)
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
beste test: zet de TV een keer aan als je zelf buiten op je terras zit, en kijk of hij dan nog steeds op loopt.fazertje schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 15:12:
Tv staat fysiek 4 mtr verder, en wij ook.
Het oplopen van de waarde start gelijk met het aanzetten TV. en daalt ook pas weer na afzetten.
Ik kan ook geen link leggen.
Bij de info van tasmota staat:
Measure range can be selected with command:
sensor15 1000 for 1000 ppm range
sensor15 2000 for 2000 ppm range
sensor15 3000 for 3000 ppm range
sensor15 5000 for 5000 ppm range
Het lijkt me dus het beste om een 5K versie te nemen als ik hem plug en play wil laten werken met een nodemcu - tasmota chippie?
€ 16,52 | Winsen MH-Z19B Infrared CO2 Sensor for CO2 Monitor NDIR Gas Sensor CO2 gas sensor 2000ppm 5000ppm 10000ppm
https://s.click.aliexpress.com/e/FCJe54mir
Al aantal keer besproken in dit topic. Is gewoon dezelfde sensor met andere instelling (kun je ook zelf doen)Dacuuu schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:57:
Ook ik ben in de race voor een mhz19b chip. Nu zie ik ze op ali de keuze tussen 2k/5k/10k ppm. Welke moet ik nu kiezen? Zijn ze alle 3 even nauwkeurig over de gehele lijn?
Bij de info van tasmota staat:
Measure range can be selected with command:
sensor15 1000 for 1000 ppm range
sensor15 2000 for 2000 ppm range
sensor15 3000 for 3000 ppm range
sensor15 5000 for 5000 ppm range
Het lijkt me dus het beste om een 5K versie te nemen als ik hem plug en play wil laten werken met een nodemcu - tasmota chippie?
€ 16,52 | Winsen MH-Z19B Infrared CO2 Sensor for CO2 Monitor NDIR Gas Sensor CO2 gas sensor 2000ppm 5000ppm 10000ppm
https://s.click.aliexpress.com/e/FCJe54mir
Waarom zou je hoger dan 2000 gaan? Dan moet er wel iets goed mis gaan en moet er sowieso flink geventileerd worden.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Ik had al gezocht op '10000' maar sommige termen, net zoals de abc calibratie, zal ik pas helemaal doorhebben als ik zelf zo'n ding in handen heb.de Peer schreef op zondag 30 juni 2019 @ 09:24:
[...]
Al aantal keer besproken in dit topic. Is gewoon dezelfde sensor met andere instelling (kun je ook zelf doen)
Waarom zou je hoger dan 2000 gaan? Dan moet er wel iets goed mis gaan en moet er sowieso flink geventileerd worden.
Hooguit aan/uit zetten maar niet zelf gaan lopen kalibreren.
De kans dat je het goed doet is namelijk nihil.
Zelfs "buitenlucht" is niet gewoon maar 400 ppm.
Als de zon onder gaat en er is iets aan planten in de buurt, loopt de CO2 concentratie behoorlijk op (tot 700 ppm bij mij op de oprit als het volstrekt windstil is)
Dus moet je overdag meten, maar dan zit je met instralend zonlicht etc.
Dus mijn tip: Als je de waardes niet vertrouwt, leg de unit een dag (of langer) in een goed geventileerde kamer zonder direct zonlicht op de sensor (of andere IR bronnen) met ABC kalibratie aan.
Als je dan na een tijdje de laagste waarde rond de 400 ppm ziet, zou je ABC weer uit kunnen zetten.
Maar je moet het alleen uitzetten als je af en toe dagen hebt waar er geen voldoende ventilatie is.
In dergelijke gevallen is een MH-Z19 gewoonweg geen goede keus. De ABC periode ervan is namelijk 24h. De nieuwere versies lijken wel iets kleinere stapjes te nemen om de ABC correctie door te voeren (bijv. als 'ie 100 ppm gecorrigeerd moet worden, pas dan 1/4e ervan toe)
Voor ruimtes waarbij je langere perioden onvoldoende ventileert zou je de SenseAir S8 kunnen gebruiken.
Die is mechanisch dezelfde afmeting en ook elektrisch uitwisselbaar (RX/TX + en GND zitten op dezelfde pinnen), alleen de aansturing is anders.
Een waarschuwing over de S8 sensoren op Ali Express.
Ik heb contacten bij SenseAir zelf en ook zij vinden de prijzen van de sensoren op AliExpress "interessant laag".
Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar voor die prijs moet je ze in hele grote aantallen inkopen en dan zou de klant bekend zijn.
CO2meter.com verkoopt ze voor 85$/75 euro
Grovkillenheeft ze voor ruwweg 59 euro (10 SEK ~ 1 euro) en hij koopt ze via personeelskorting in bij SenseAir.
Maar goed, zelfs als ze (goed) nagemaakt zouden zijn, dan zou de ABC van de "Ali Express S8's" een langere periode hebben dan die goudkleurige van Winsen.
Let wel op dat zowel de S8 als de MH-Z19 best wel een redelijke piekstroom trekken, dus dat je de unit uitrust met een redelijk stevige voeding die makkelijk 500mA kan leveren. (ook de gebruikte USB kabel voor de voeding)
En de S8 vind spanningen boven de 5.2V echt niet leuk kan ik je verzekeren.
Nu is al een paar keer een indicatie lampje gaan branden >1200 ppm CO2
Is dat niet vreemd als er maar 3 mensen in huis zijn, we koken elektrisch?
Het gaat om een MV unit van de firma Zehnder Stork.
Hebben jullie ervaring met de betrouwbaarheid van dergelijke CO2 meters en regelunits?
Zie het hier ook wel eens dat hij aardig de hoogte in gaat, meestal is dat als m'n vriendin kaarsjes aansteekt. Wij zijn maar met z'n tweeën, maar met kaarsjes aan gaat het rap.
Kan goed kloppen hoor.Nomind schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 00:50:
Ik woon sinds 2 maanden in een nieuwbouwwoning met een CO2 gestuurde MV met natuurlijke aanvoer via de gevel.
Hebben jullie ervaring met de betrouwbaarheid van dergelijke CO2 meters en regelunits?
Gaat de ventilatie-unit wel al ruim voor dat het 1200ppm lampje gaat branden naar de hoogste stand?
In de winter gaat het vermoedelijk vaker voorkomen want dan zit je meer binnen met zoveel mogelijk alles potdicht.
Wellicht is het nog mogelijk om de afzuiging anders af te stellen (ventiel aandraaien) dus bijvoorbeeld iets minder bij de wc afzuigen en meer in de woonkamer. Want blijkbaar is het nodig.
Als wij visite hebben (vanaf 5 of 6 mensen in totaal ofzo) gaat het vrolijk richting de 2000 ppm hier helaas. Daar valt niet tegenop te ventileren. Bij een volgende WTW-unit neem ik in ieder geval een hoger debiet, en de mogelijkheid om de andere ventielen tijdelijk te sluiten zodat je 100% je woonkamer ververst.
Je weet dat zonneinstraling het CO2 gehalte beinvloedt, dus het tijdstip waarop het gebeurd is ook van belang.Nomind schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 00:50:
Ik woon sinds 2 maanden in een nieuwbouwwoning met een CO2 gestuurde MV met natuurlijke aanvoer via de gevel.
Jouw CO2 waarden zijn idd niets bijzonders.
Dat de zoninstraling
Mijn CO2-meter (SenseAir tSENSE) hangt uiteraard niet in de zon,
maar deze meter meet dan ook nog r.v en temperatuur.
Met 3-4 personen in de ruimte meet ik soms >1100 ppm, ook staat de mv aan.
Tijdens een verjaardagspartijtje kan het ook meer dan 2500 ppm worden.
Als alle 3 deuren open staan en iedereen is buiten in de tuin worden heel soms 440 ppm bereikt.
Die zin is zowel correct als incorrect.jerh schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:10:
[...]
Je weet dat zonneinstraling het CO2 gehalte beinvloedt, dus het tijdstip waarop het gebeurd is ook van belang.
Zonlicht zorgt ervoor dat planten CO2 opnemen, dus de CO2 concentratie zal afnemen.
Het omgekeerde is ook het geval, zodra planten geen licht meer opvangen zullen ze CO2 uitstoten.
Dus het is correct om te stellen dat zonlicht de CO2 concentratie beïnvloed.
Echter zonlicht (of eigenlijk IR straling) heeft ook invloed op de NDIR gebaseerde CO2 sensoren.
Zonlicht beïnvloed dan dus de gemeten waarde, maar dat wil niet zeggen dat de CO2 concentratie veranderd is.
Hierbij is het tijdstip an de meting minder van belang (dag/nacht zal wel uitmaken
Niet alleen ventilatie (als in lucht verversen) is van belang, maar ook de circulatie in de ruimte.dunklefaser schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:53:
@Nomind
Jouw CO2 waarden zijn idd niets bijzonders.
Dat de zoninstralinghet CO2 gehalte beïnvloedt hoor ik voor de eerste keer.
Mijn CO2-meter (SenseAir tSENSE) hangt uiteraard niet in de zon,
maar deze meter meet dan ook nog r.v en temperatuur.
Met 3-4 personen in de ruimte meet ik soms >1100 ppm, ook staat de mv aan.
Tijdens een verjaardagspartijtje kan het ook meer dan 2500 ppm worden.
Als alle 3 deuren open staan en iedereen is buiten in de tuin worden heel soms 440 ppm bereikt.
Als jij relatief weinig circulatie hebt, zul je hebben dat op sommige plekken de CO2 concentratie hoger is dan elders in de ruimte.
Sowieso is de lucht die je uitademt al heel anders qua concentratie dan in de rest van de ruimte.
Op het moment dat de uitgeademde lucht je mond verlaat kan de concentratie wel zo'n 40'000 - 50'000 ppm zijn.
Dodelijk als je in een ruimte met alleen maar die concentratie zit.
Hetzelfde zul je ook zien bij groepjes mensen. Daar waar meerdere mensen samen staan, zal de concentratie hoger zijn dan elders.
De concentratie buiten is ook niet "gewoon 400 ppm".
Als de zon ondergaat en het is windstil (weinig circulatie dus) dan kan de CO2 concentratie bij mij op de oprit ook oplopen tot zo'n 700 ppm. Dat is dus buiten en veel meer ruimte tot ventileren is er niet.
Maar de planten naast de oprit en de haag en ongetwijfeld al het andere groen in de buurt zorgt voor een behoorlijke toename van CO2 's nachts.
Overdag kan je ook hebben dat de uitgeademde lucht verversen tot een verhoogde concentratie kan leiden in je tuin, puur omdat er op dat moment niet voldoende circulatie is om de CO2 concentratie gelijk te trekken met de omgeving.
Over die tSENSE van SenseAir.
Ik vermoed dat er ofwel een LP8 of een nieuwere S11 (Sunrise) sensor in zit van SenseAir.
Beide sensoren zijn NDIR CO2 sensoren die LED gebruiken als IR bron voor de meting.
Grote voordeel is dat ze en behoorlijk zuinig zijn en een vrij specifiek deel van het IR spectrum gebruiken om heel specifiek CO2 absorptie te meten.
Nadeel is wel dat ze doordat ze met zo weinig energie toe kunnen, relatief gevoelig zijn voor invallend zonlicht. Iets gevoeliger dan de ouderwetse SenseAir S8 bijvoorbeeld.
Maar goed, de tSENSE zelf is vrij goed afgeschermd voor direct invallend zonlicht. (beter dan een losse sensor)
Het is goed dat de tSENSE ook de RH en Temp meet, want beide zijn van invloed op de CO2 meting.
Dat is ook de reden waarom ik vermoed dat er ofwel een LP8 of een S11 in zit, omdat die ook al intern voor in elk geval de temperatuur en sommigen ook voor de RH compenseren. (N.B. luchtdruk is ook van invloed op de meting)
de Let's Control It website afleiden welke specifieke sensor gebruikt wordt.
Zo te zien is het is zeker geen LP8 of de nieuwe S11.
Waarschijnlijk is het de CO2 engine ELG [K33] (meet CO2, temperatuur en r.v.)
En zo te zien heeft Jimmy die pagina bijgewerkt, dus had ik 'm ook even direct kunnen vragen hierover ipv. te gaan speculeren
Zo te zien is die iSENSE in elk geval al een beetje ouder (foto's uit 2017), dus kan het ook om die reden niet een LP8 of S11 zijn, want die waren er toen nog niet.
Sowieso zit er nog een aparte processor op dat bord, dus ongeacht of de temp/hum op de sensor gemeten worden, of apart, het kastje kan de gemeten CO2 waarden compenseren.
Op mijn regelkastje zit een stand voor maximale ventilatie. Die ga ik gebruiken bij een volgende keer 1200ppm.
Ik heb niet gecontroleerd of het via de autostand ook al verhoogd wordt. Dat zal ik de volgende keer (op gehoor) doen.
De ventilatie roosters boven de ramen staan helemaal open.
Verder zie ik dat woonkamer afzuigventielen, in de open keuken zitten op ca 1m van de ventilatie roosters boven de keukenramen. Dit lijkt mij als een bypass kunnen werken voor de frisse lucht van buiten.
Verder moet je maar hopen dat alles goed is ingeregeld.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| esphome: name: co2keuken platform: ESP8266 board: d1_mini wifi: ssid: "Kaspers" password: "[..]" # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: password: "[..]" ota: password: "[..]" uart: rx_pin: D4 tx_pin: D3 baud_rate: 9600 sensor: - platform: mhz19 co2: name: "MH-Z19 CO2 Keuken" temperature: name: "MH-Z19 Temperatuur Keuken" update_interval: 60s |
Moest overigens wel de tx en rx pins omdraaien bij 't aansluiten, dat komt dus niet helemaal overeen met wat er in de config staat.

Keuken:

Begrijp die drop van gisteravond niet helemaal, zal misschien met calibratie te maken hebben.
Slaapkamer:

Waardes lijken in ieder geval betrouwbaar..
Is de bestelling nog gelukt? Heeft iemand er nog liggen?Sander0105 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:02:
[...]
Dank! Ik was van plan om er 10 te gaan maken, zal eens kijken of een grotere batch uit kan
werkt standaard met een (onrealistisch) target van 400 ppm. Dit is waarschijnlijk dat wat je ziet.
MAAR - 400 ppm wordt nergens op de wereld meer bereikt,
het CO2 gehalte is minimaal 410 ppm onder huidige (ideale) condities.
Ik weet niet wat de huidige minimale waarde in NL is, maar ik schat iets van 430 - 440 ppm.
Dat is niet waar.dunklefaser schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:31:
@Kaspers Voor de goede orde, de ABC functie (Automatic Baseline Correction)
werkt standaard met een (onrealistisch) target van 400 ppm. Dit is waarschijnlijk dat wat je ziet.
MAAR - 400 ppm wordt nergens op de wereld meer bereikt,
het CO2 gehalte is minimaal 410 ppm onder huidige (ideale) condities.
Ik weet niet wat de huidige minimale waarde in NL is, maar ik schat iets van 430 - 440 ppm.
Je kunt zelfs rond de 350 ppm uitkomen in de huiskamer.
Er is een aantal zaken wat erg goed CO2 absorbeert, zoals vers geverfd hout en planten.
Maar zoals ik al vaker genoemd heb, kun je de ABC of 0-punt kalibratie beter niet zelf forceren, want de kans dat je het goed doet is nagenoeg 0.
Ik heb ook gezien dat de MH-Z19 ook zeker aan veroudering onderhevig is.
Wat ik hier thuis doe is dat ik de ABC standaard uit heb staan en eens in de zoveel maanden, als het huis een paar dagen leeg is, (paar dagen weg met het gezin bijv.) zet ik de ABC aan.
Bij de SenseAir S8 is het al een stuk beter geregeld, maar ook daar kan je bij verkeerd gebruik (wekenlang in slecht geventileerde ruimte hangen) de kalibratie vernaggelen.
Echter de controller op die sensor houd wel een beetje rekening met de verwachte veroudering.
De SenseAir LP8 is wat dat betreft alweer duidelijk een nieuwere generatie en de LED die erin zit veroudert ook minder onvoorspelbaar. (net als de S11, Sunrise)

In een "gesloten" (woon)ruimte kan je bijna van alles meten en, omdat je de condities niet
goed kan controleren, kan je dan ook niet werkelijk kalibreren.
P.S.: De laagste waarden registreer ik als alle 3 buitendeuren open staan en iedereen buiten is en het wat waait.
Ik zou natuurlijk ook een zak ongebluste kalk in de woonkamer kunnen plaatsen (dan kom je nog veel lager als 350 ppm) of elke maand gaan verven
Bij mij op de oprit (buiten dus) meet ik 's ochtends vlak voor zonsopkomst (bij windstilte) soms wel 700+ ppm.
Dus dan gaat het ook niet helemaal op dat je buiten "400 ppm" zou hebben.
Conclusie: "Meten is weten, maar weet wat je meet." (en waar je meet)TD-er schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 20:24:
Dat is helemaal juist.
Bij mij op de oprit (buiten dus) meet ik 's ochtends vlak voor zonsopkomst (bij windstilte) soms wel 700+ ppm.
Dus dan gaat het ook niet helemaal op dat je buiten "400 ppm" zou hebben.

- opstartwaarde van abc in te stellen
- abc in te schakelen
- abc uit te schakelen
- geforceerde kalibratie uit te voeren

Heb een tweetal sensoren een paar dagen buiten laten liggen met ABC aan, toen naar binnen gehaald en ABC uitgezet. Lijkt prima te werken nu:
Slaapkamer:

Keuken:

Beide spikes is 't moment geweest dat ik ze binnen heb gehaald.
Ik heb er twee gekocht en via I2C aansloten op zowel verschillende Arduino Uno’s als op verschillende Wemos D1 mini bordjes. Met Arduino IDE en het originele Arduino IDE script heb ik zeer frequent en altijd binnen 24 uur een vast loper.
[ Voor 16% gewijzigd door Paul_ op 04-09-2019 16:10 ]
Wat zijn je temperaturen ongeveer?manusjevanalles schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:48:
Ik heb hetzelfde, temperatuur is hoger dan werkelijkheid en gaat ook in stappen één hele graad omhoog of omlaag
Enigszins geschrokken van de prijzen die Zehnder rekent voor zijn CO2-sensoren, ben ik op zoek naar een alternatief.
En omdat we de ventilatie zoveel mogelijk CO2 gestuurd willen maken, heb ik er voor iedere slaapkamer, de woonkamer en het kantoor eentje nodig. In totaal dus 5 stuks, dus het loont wel de moeite om even goed te zoeken.
Ik wil het geheel bedraad aansluiten ivm maximale betrouwbaarheid.
De Zehnder Comfoair Q heeft 12V beschikbaar voor de sensoren.
Ik zoek dus sensoren die werken op een 12V dc voedingsspanning en 0-10V dc als outputsignaal hebben. Verder mogen ze in een inbouwdoos gebouwd worden, maar op de doos is ook goed.
Iemand suggesties?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dit: Of deze van Itho (Cenvax) voor 136 euro. Maar heeft minimaal 14V nodig. 12V is dus niet genoeg...
[ Voor 38% gewijzigd door Andrehj op 20-10-2019 21:12 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Yep, maar hoe hang ik die aan mijn WTW unit met 0-10V ingang?AUijtdehaag schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:38:
@Andrehj
Een uitbreidingsmodule van netatmo is goedkoper.
https://www.coolblue.nl/product/372176/netatmo-nim01-ww.html
Het is wel de bedoeling dat er een betrouwbaar, niet van Domoticz of ander knutselpakket afhankelijk, systeem komt. Ik zoek iets wat ik aan de muur kan schroeven en gewoon bedraad kan verbinden.
Beetje flauw om dat zo in één zin te zeggenAndrehj schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:14:
[...]
Het is wel de bedoeling dat er een betrouwbaar, niet van Domoticz of ander knutselpakket afhankelijk, systeem komt
Ik zou het met pilight (stable releases) best aandurven. Maar dan wel draaien van een PC en niet een RPi o.i.d, want dan is de RPi de zwakke schakel.Andrehj schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:33:
Meer realistisch. Ik vind Domoticz hartstikke leuk, maar iets als een WTW (of een WP) moet gewoon 15 jaar zonder omkijken (slechts filters wisselen) kunnen functioneren. Domoticz is gewoon nog niet zo ver.
Ik heb reeds 2x siemens S7-1200 CPU (plc) zien overlijden. (niet hier, want veel te duur)Andrehj schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:33:
Meer realistisch. Ik vind Domoticz hartstikke leuk, maar iets als een WTW (of een WP) moet gewoon 15 jaar zonder omkijken (slechts filters wisselen) kunnen functioneren. Domoticz is gewoon nog niet zo ver.
En mijn pi draait nog steeds na 4 jaar met een hdd.
Eens kijken wie het langste volhoud, de pi 3b+ of de odroid n2 met emmc
Node-red al geprobeerd?
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-10-2019 22:01 ]
Uiteindelijk wil ik op basis van de metingen bepalen of en hoe ik moet gaan ventileren.
Zeer waarschijnlijk warmte van de microprocessor die zich ophoopt. Probeer meer luchtstroming te krijgen of de T sensor eruit te laten steken?RetroTycoon schreef op woensdag 11 september 2019 @ 14:16:
Ik heb een MH-Z19b aan een Wemos D1 mini geknutseld. De CO2-metingen zien er prima uit, ongeveer tussen 6- en 700ppm. De temperatuur echter is consequent rond de 34-38 graden. Het apparaat voelt ook wat warm aan. Hebben jullie een idee wat hier aan de hand kan zijn?
12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP
Aparte techniek ook:
Ben benieuwd wat deze gaat kosten en wanneer deze beschikbaar is.On a single PCB, the CO 2 sensor integrates the photoacoustic transducer including the detector, the infrared source and the optical filter. It also holds a microcontroller for signal processing and algorithms as well as a MOSFET to drive an infrared source. All the components are developed and designed in-house according to Infineon´s high quality standards, leading to the best-in-class price/performance. For instance, XENSIV PAS210 uses the high SNR (Signal-to-Noise Ratio) MEMS microphone XENSIVE IM69D130 as a detector.
Mwja, zelf maken? Deze mogelijkheid overweeg ik zelf ook; heb al wat ervaring met ESPeasy voor monitoren temperaturen op de DV verdeler. Verreweg het meest betaalbaar en meer opties.Andrehj schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:54:
Omdat de openingspost volgens mij flink verouderd en zeker incompleet is de vraag maar even opnieuw gesteld:
Enigszins geschrokken van de prijzen die Zehnder rekent voor zijn CO2-sensoren, ben ik op zoek naar een alternatief.
...
Iemand suggesties?
- Een ESP bordje
- DC-DC buckconverter om je 12v naar de spanning voor de ESP te krijgen
- CO2 of VOC sensor
- iets om de PWM of analoge 0-5v DC output naar 0-10V DC te krijgen
- Met (Lolin) Wemos D1 en DC Power Shield heb je de eerste 2 te pakken.
- BME680 Wemos D1 mini shield erop; bevat temperatuur, luchtvochtigheid, luchtdruk en VOC.
- Een ADM660 om simpel van 0-5V DC naar 0-10V DC te gaan.
- ESPeasy software of iets vergelijkbaars.
Je hergebruikt nu toch alleen de binnenlucht? Koude lucht wordt vaak geassocieerd met fris, maar dat is binnenshuis niet altijd waarteeuwj schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:53:
Misschien off topic maar we hebben sinds twee weken een mhi zsx-w airco. Deze gebruiken we om te verwarmen en koelen is het nu nog noodzakelijk om de luchtrooster open te houden voor “frisse” lucht ?
Dat dacht ik ook , zal het volgende in de folder staan vandaar mijn twijfelCurlyMo schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:20:
[...]
Je hergebruikt nu toch alleen de binnenlucht? Koude lucht wordt vaak geassocieerd met fris, maar dat is binnenshuis niet altijd waarJe hebt schone lucht nodig.
Wat naast de juiste temperatuur ook zeer belangrijk is, is schone lucht. De Mitsubishi Heavy Industries airconditioner zijn standaard uitgerust met de beste filtertechnieken. Nare luchtjes, sigarettenrook, pollen en stof worden gefilterd.
Verder worden er 24 uur per dag negatieve ionen geproduceerd in de unit. Dit geeft u het zelfde gevoel als in de omgeving van een waterval of in een bosrijke omgeving.
Volgens mij is dat het 'Cosmetische' schoon. Oftewel, de dingen die je daadwerkelijk waarneemt. Ik verwacht niet dat het beschermd tegen te hoge concentraties CO(2).teeuwj schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:40:
[...]
Dat dacht ik ook , zal het volgende in de folder staan vandaar mijn twijfel
A priori is ventilatie niet nodig om CO2 uit de lucht te halen, een zak gebluste (of ongebluste) kalk is voldoende. Wat denk je hebben ze tijdens de Apollo-missies gebruikt? - O.k het was LiOH i.p.v. Ca(OH)2 Maar het principe blijft hetzelfde. Met ongebluste kalk haal je ook nog het vocht uit de lucht.Andrehj schreef op maandag 18 november 2019 @ 18:06:
Inderdaad. In het beste geval filter het ding wat fijnstof uit de lucht, maar voor de afvoer van CO2 (en de aanvoer van verse O2) zul je toch echt moeten ventileren!
Nu alleen nog iets vinden voor de zuurstof (Bestaat trouwens ook).
Just my 2 cts
Een Netatmo of iets zoals dit doen eigenlijk perfect wat ik wil, maar x3 wordt het natuurlijk nogal prijzig.
Welke zelfbouw mogelijkheden bestaan er? Ik heb slechts 1 RPi (die in een berghok leeft
mocht iemand mijn review interessant vinden: https://gadget-freakz.com...ster-for-your-smart-home/
ik werk nu aan hetzelfde artikel alleen dan op basis van de MH-Z19 CO2. zodat ik een compare kan doen en ook esphome/easpesp kan beschrijven.
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes