Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22:05

dunklefaser

Point Of KnowReturn

CurlyMo schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 14:00:
[...]

Oftewel,
1. Afbeschermde sensor in pan leggen
2. Water koken en kijken of bij begin kokend water de sensor ~ 100c aangeeft.
3. Zelfde met ijs. Dus sensor in bak ijs gooien en kijken of die ~ 0c aangeeft.
4. Afwijkend van die waardes noteren om hem te ijken.
5. In woonkamer hangen voor binnentemperatuur met een stuk alu er tegenaan voor een groter contact oppervlakte en kijken wat mijn geijkte DS18B20 aangeeft en daar weer DHT22 en standaard DS18B20 op ijken.
Ik zou dan ijs/water in een thermoskan nemen, dit mengsel heeft zeker 0°C.
De afwijking van de sensoren is trouwens niet constant en nog niet eens lineair met de temperatuur.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:14

CurlyMo

www.pilight.org

dunklefaser schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 14:05:
[...]

Ik zou dan ijs/water in een thermoskan nemen, dit mengsel heeft zeker 0°C.
De afwijking van de sensoren is trouwens niet constant en nog niet eens lineair met de temperatuur.
Afwijking van .5c tussen de 10c en de 30c kan ik mee leven, als het maar geen 2c is tussen thermostaat en zelfbouw sensoren.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 21:24

T-Infinity

Heen en weer....

Beter gebruik je gewoon een goede referentie in het bereik waarin je nauwkeurigheid wilt hebben (15-30 graden als het om ruimte-temperatuur gaat). Dus een sensor waarvan je wel weet dat hij klopt, of het gemiddelde van een aantal sensoren dat je hebt. Ik heb in huis bijvoorbeeld: een wekker, een fietscomputer, een luchtvochtigheidsmeter, warmtebeeldsensoren, warmtebeeldcamera, die een temperatuur aangeven. Gemiddelde van een groot aantal sensoren zal toch wel de werkelijke temperatuur benaderen lijkt me.

Hoewel het in theorie natuurlijk mogelijk is om bij 0 en 100 graden te meten, ga je dan dus wel uit van een (perfect) lineair verband. Bij industriele thermometers gaat dat soms op, maar bij deze dingen weet ik het zo niet..

En als je in ijswater gaat meten: idd zorgen dat je de temperatuur van het water meet en dat er geen direct contact met ijs is.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

T-Infinity schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:48:
Gemiddelde van een groot aantal sensoren zal toch wel de werkelijke temperatuur benaderen lijkt me.
Dat probeer ik dus te doen. 3 DHT22 sensoren + 2 DS18B20 zeggen A. Winkelmeter 1 zegt B, winkelmeter 2 zegt C, thermostaat zegt D :s

En wat ik al aangaf. Een DS18B20 ijken zodat hij in de gevraagde temperatuurbereik ~ .5c afwijkt is voor mij voldoende.

Een oorzaak van het probleem lijkt toch de omgevingstemperatuur te zijn:

Het heetste punt is de Wemo, links daarvan de MH-Z19B, dat blokje erboven de DHT22.

CurlyMo wijzigde deze reactie 20-11-2018 20:10 (20%)

• ocaj
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online
RobinE schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 10:27:
Ik heb sinds kort de Acer air monitor (AM100) . Via bluetooth verbinden gaat prima en kan ik de actuele waarden ook prima zien, alleen verbinding met de acer cloud krijg ik niet aan de gang en er blijft een firmware update melding komen. De nieuwe 2018 app zegt wel verbinding te hebben met de acer cloud maar geeft geen data weer.
Leuk dingetje die AM100 (of misschien de AM110). Begrijp ik goed dat deze via Bluetooth uitleesbaar is? Kan dat alleen via de bijbehorende App, of ook vanuit een ander logging-apparaat?

Ik zoek nog steeds iets dergelijks dat werkt zonder cloud-oplossing. Ik heb liever alles in eigen beheer, maar dan moet het wel middels een script o.i.d. uitleesbaar zijn (database + historische grafieken maak ik zelf wel).

Iemand hier ervaring mee?

• astrapowerrr
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 08-02 22:02
hallo,

Ik ben ook opzoek naar een co2 sensor voor in mijn huis en te koppelen met domoticz.
En voor een leuke prijs.
Nu lukt het in elkaar zetten van een mh-z19 met esp wel..
maar de software en flashen etc is mij totaal onbekend en heb er wel een en ander over gelezen wat mij wel een beetje afschrikt.

is hier iemand op dit forum die deze evt voor mij "domoticz klaar" zou kunnen maken tegen een kleine vergoeding?

of heb ik me niet genoeg hier in verdiept en valt het programmeren wel mee?
had al aardig hoofdpijn gekregen met het installeren van de rpi en domoticz en homebridge.
dit project wil ik eigenlijk niet snel meer doen...(wat ook voor sommige mensen kinderspel is) 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@astrapowerrr het blijft hier tweakers waarbij verwacht wordt dat je het tenminste eerst probeert. Of zoals pipi langkaus het zei: ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk wel dat ik het kan.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• 123paultje
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 20-03 22:48
Weet iemand misschien hoe de pinout van de connector op de mh z19 eruit ziet? kan deze helaas nergens vinden

• SebasFM
  • Laatst online: 02:36
123paultje schreef op zondag 9 december 2018 @ 20:51:
Weet iemand misschien hoe de pinout van de connector op de mh z19 eruit ziet? kan deze helaas nergens vinden
U zoekt deze datasheet?
https://www.winsen-sensor...MH-Z19%20CO2%20Ver1.0.pdf

Meer info:
https://revspace.nl/MHZ19

/dev/pc0: i5-6600 | Asus Z170 Pro Gaming | 16 GB Kingston HyperX | 512 GB Samsung SSD 950 Pro | Corsair Carbide 200R ]|[ /dev/pc1: Asus EeeBook F205TA

• 123paultje
Nee, ik bedoel eigenlijk de connector met het bijgeleverde kabeltje wat hier niet in staat 😉

• SebasFM
  • Laatst online: 02:36
My mistake, ik heb een MH-Z19 op de plank liggen zonder "connector" en dacht dat je de pinnen op de PCB bedoelde.

/dev/pc0: i5-6600 | Asus Z170 Pro Gaming | 16 GB Kingston HyperX | 512 GB Samsung SSD 950 Pro | Corsair Carbide 200R ]|[ /dev/pc1: Asus EeeBook F205TA

• 123paultje
SebasFM schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:50:
My mistake, ik heb een MH-Z19 op de plank liggen zonder "connector" en dacht dat je de pinnen op de PCB bedoelde.
Denk dat ik ook deze pinnen maar ga solderen ;-)
Lijkt me de veiligste oplossing!

• ergu
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19-03 06:57
Heeft iemand ervaring met senseAir S8 CO2 sensor? Het kost op Aliexpress rond €30.

https://nl.aliexpress.com...38.112235.000000000000000

Zou deze sensor namaak zijn of een echte? Want het kost op https://www.co2-meters.com/order/cart/?category_id=3665674 bijna €100.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

ergu schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:18:
Heeft iemand ervaring met senseAir S8 CO2 sensor? Het kost op Aliexpress rond €30.
Wat is je overweging om niet gewoon voor de MH-Z19B te gaan?

• ergu
CurlyMo, ik heb er twee. Eentje is recent stuk gegaan. Hij blijft op 800ppm , de waarde verandert niet ook als ik de sensor buiten zet.

Ik zag ergens (misschien op deze forum) een vergelijking van MH-Z19B en senseAir S8 . SenseAir S8 leek meer stabieler en schommelt minder. Als de sensor op Aliexpress een echte exemplaar is, zou ik overwegen om het te kopen.

Hier kun je de vergelijking zien.
http://www.letscontrolit....topic.php?t=3736&start=20

ergu wijzigde deze reactie 18-12-2018 15:28 (12%)

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17:54

databeestje

Von PrutsHausen

Ik heb hier ook de zending van 3 esp32 devkit v1 samen met 3 MH-Z19B binnengekregen. De B werkt iets anders dan de voorganger. Ik heb het mijzelf alleen lastig gemaakt door een ESP32 te kopen in plaats van een ESP8266. Het is dus wat lastig omdat ESPEasy voor de ESP32 allemaal nog in ontwikkeling is en seriele adapters nog niet ondersteund zijn.

Inmiddels hier wel wat aan het hacken geweest met de code van ESPEasy en met Atom en Platform IO een werkend build omgeving geproduceerd. Ook een soort van werkende serieel in elkaar gekregen, maar nog niet zoals het hoort.

Een stukje code dat je kan gebruiken is bijvoorbeeld deze

De MHZ19_uart lib doet het ook wel als je de "Warming up" check eruit trekt, want de status check zit er niet meer in. Deze init met een ppm van 410, daar kan je op checken om door de boot check heen te komen, dat werkt ook.

Ik zie dat @TD-er ook actief is op het ESPEasy forum, wellicht dat deze hier ook actief is. Ik zal even kijken of ik de Platform.io aan mijn git account hang, misschien de moeite.

Het lijkt er wel op dat de power supply wel een dingetje is, ik zie de power led dimmen als de CO2 sensor een uitlezing doet. Met de 500mA poort op de laptop niet de beste combi. Met de Arduino Uno ging het probleemloos, maar die heeft geen wifi :D

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• plaspvd
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 20:16
@ergu heb je in command van de esp, "mhzreset" en daarna "mhzcalibratezero" geprobeerd? Bleef hier namelijk altijd op 350ppm staan. Na dit toegepast te hebben werkt het weer als een zonnetje.

plaspvd wijzigde deze reactie 22-12-2018 22:54 (3%)

databeestje schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:03:
Ik heb hier ook de zending van 3 esp32 devkit v1 samen met 3 MH-Z19B binnengekregen. De B werkt iets anders dan de voorganger. Ik heb het mijzelf alleen lastig gemaakt door een ESP32 te kopen in plaats van een ESP8266. Het is dus wat lastig omdat ESPEasy voor de ESP32 allemaal nog in ontwikkeling is en seriele adapters nog niet ondersteund zijn.

Inmiddels hier wel wat aan het hacken geweest met de code van ESPEasy en met Atom en Platform IO een werkend build omgeving geproduceerd. Ook een soort van werkende serieel in elkaar gekregen, maar nog niet zoals het hoort.

Een stukje code dat je kan gebruiken is bijvoorbeeld deze

De MHZ19_uart lib doet het ook wel als je de "Warming up" check eruit trekt, want de status check zit er niet meer in. Deze init met een ppm van 410, daar kan je op checken om door de boot check heen te komen, dat werkt ook.

Ik zie dat @TD-er ook actief is op het ESPEasy forum, wellicht dat deze hier ook actief is. Ik zal even kijken of ik de Platform.io aan mijn git account hang, misschien de moeite.

Het lijkt er wel op dat de power supply wel een dingetje is, ik zie de power led dimmen als de CO2 sensor een uitlezing doet. Met de 500mA poort op de laptop niet de beste combi. Met de Arduino Uno ging het probleemloos, maar die heeft geen wifi :D
Dan ga je deze aankomende PR wel leuk vinden
https://github.com/TD-er/ESPEasy/tree/feature/GPS_plugin
Ik ben druk bezig met serieel een beetje gelijk te trekken tussen ESP8266/ESP32 en HW/SWserial.
Dus daarmee komt er ook support voor plugins die serieel gebruiken op ESP32.

N.B. nog niet getest op ESP32, laatste stand van zaken is dat die commits "compileren" ;)
En vergeet niet dat notificatie-LED dmv. fading laat zien dat er activiteit is. Hoeft dus niet te betekenen dat je voeding niet afdoende is.
[...]
Zou deze sensor namaak zijn of een echte? Want het kost op https://www.co2-meters.com/order/cart/?category_id=3665674 bijna €100.
Ik heb ook wel ervaring met SenseAir sensoren.
Die S8 zou gekocht kunnen worden voor 30 euro, maar dan moet je ze wel in grote aantallen kopen.
Let wel op dat je de voedingsspanning van de S8 niet boven de 5.2V laat uitkomen. Dan kun je de "lamp" slopen die erin zit.

Qua afmetingen en signalen op de pinnen is de S8 en de MH-Z19 uitwisselbaar.
Zie ook mijn PCB voor deze modules: https://github.com/TD-er/NodeMCU_PCB
Rev. 3 printje is vooral qua afmetingen verbeterd, zodat 'ie beter past in het standaard budget kastje wat je bij de Ali/Banggood kunt kopen.

TD-er wijzigde deze reactie 22-12-2018 22:35 (18%)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:56
RobinE schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 10:27:
Ik heb sinds kort de Acer air monitor (AM100) . Via bluetooth verbinden gaat prima en kan ik de actuele waarden ook prima zien, alleen verbinding met de acer cloud krijg ik niet aan de gang en er blijft een firmware update melding komen. De nieuwe 2018 app zegt wel verbinding te hebben met de acer cloud maar geeft geen data weer. Ook blijft hij zeuren over een firmware update, te doen met de oude app.
In de oude app zegt hij firmware bt: acerAM100_V2.03 (geen nieuwe versie) en wifi 1.01.2010.2002 (offline) is dit de actuele versie? In de oude app krijg ik helemaal geen verbinding met de acer cloud (kan niet inloggen)
Mogelijk ligt het verbinding maken met de acer cloud ook aan de firmware update?

Is het iemand wel gelukt om te updaten en zijn data historie te zien?

ps. wel "leuk" om te zien dat bij koken de fijnstof waarden snel oplopen, van de week iets laten aanbranden omder de grill en hij werd direct dik rood
Ik heb deze ook en sinds enige tijd lukt verbinding met Acer cloud ook niet meer... Heb jij al oplossing?

Trouwfotograaf: https://www.bartvandermark.nl

• ElMacaroni
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 23:42
plaspvd schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:12:
@ergu heb je in command van de esp, "mhzreset" en daarna "mhzcalibratezero" geprobeerd? Bleef hier namelijk altijd op 350ppm staan. Na dit toegepast te hebben werkt het weer als een zonnetje.
Held!

http://192.168.xx.yy/tools?cmd=mhzreset
http://192.168.xx.yy/tools?cmd=mhzcalibratezero

did the job. Mind you, geen pwd op de ESPEasy module.

SE2200+14xSF170S

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:50

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

@plaspvd @ElMacaroni Die 'mhzcalibratezero' is wel de bedoeling om aan te roepen als de MH-Z19 in de buitenlucht is voor minstens 20-30 min.

En liefst ook als het wat warmer is buiten, ik heb het wel eens gedaan toen het vrij koud was (rond vriespunt) maar de binnentemperatuur heeft blijkbaar ook invloed op de meting, want ik kreeg binnen toen extreem hoge waarden terug.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• plaspvd
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 20:16
@ThinkPad klopt heb ik rekening mee gehouden. Heb de inlaat van de wtw losgetrokken en daar een uurtje voor gezet. Was ongeveer 17gr. Tijdens uitvoer van calibratie. Maar na mhzreset en zonder mhzcalibratezero, sprong hij na verloop van tijd weer naar 350ppm.

• RobinE
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20:25
vandermark schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 23:14:
[...]

Ik heb deze ook en sinds enige tijd lukt verbinding met Acer cloud ook niet meer... Heb jij al oplossing?
Nope,
misschien de behuizing maar gebruiken om een mh-z19 met esp in te bouwen 8)7

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

TD-er schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:28:
[...]

Dan ga je deze aankomende PR wel leuk vinden
https://github.com/TD-er/ESPEasy/tree/feature/GPS_plugin
Ik ben druk bezig met serieel een beetje gelijk te trekken tussen ESP8266/ESP32 en HW/SWserial.
Dus daarmee komt er ook support voor plugins die serieel gebruiken op ESP32.

N.B. nog niet getest op ESP32, laatste stand van zaken is dat die commits "compileren" ;)
En vergeet niet dat notificatie-LED dmv. fading laat zien dat er activiteit is. Hoeft dus niet te betekenen dat je voeding niet afdoende is.
Wub wub

PPM:1215.00
Temperature:21.00

De MH_Z19B werkt in ieder geval. Het ombouwen van de plugin van SoftSerial naar EasySerial was vrij makkelijk, hij moppert niet en hij doet het ook nog :D

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22-03 16:38
Mijn eerste MH-Z19B doet het, en het eerste testgrafiekje staat in grafana.

Ik zie dat je het ding via PWM of UART kunt uitlezen. Is er een voordeel of nadeel aan een van de twee methoden?
LinuxMan schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:35:
Mijn eerste MH-Z19B doet het, en het eerste testgrafiekje staat in grafana.

Ik zie dat je het ding via PWM of UART kunt uitlezen. Is er een voordeel of nadeel aan een van de twee methoden?
UART is veel bruikbaarder.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• ElMacaroni
De grafiek van afgelopen nacht slaapkamer leek me wat hoog, piekt boven de 2200, maar klopt wel als je dit bekijkt.

SE2200+14xSF170S

• ergu
plaspvd schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:12:
Hoi plaspvd, ik ga het proberen ff kijken of het doet. Tanks voor de tip..

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

ElMacaroni schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:30:
De grafiek van afgelopen nacht slaapkamer leek me wat hoog, piekt boven de 2200, maar klopt wel als je dit bekijkt.
Met klapraam open en deur op een kier blijven wij netjes onder de 1500.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

astrapowerrr schreef op donderdag 22 november 2018 @ 16:35:
hallo,

Ik ben ook opzoek naar een co2 sensor voor in mijn huis en te koppelen met domoticz.
En voor een leuke prijs.
Nu lukt het in elkaar zetten van een mh-z19 met esp wel..
maar de software en flashen etc is mij totaal onbekend en heb er wel een en ander over gelezen wat mij wel een beetje afschrikt.
Nu weet ik niet wat voor ESP je hebt, maar als het een ESP8266 is denk ik dat het flashen van EasyESP het makkelijkst is. Daar kan je dan de sensor op aan sluiten en configureren binnen EasyESP.

Als je een ESP32 hebt dan wordt het een ander verhaal.

Voor de ESP8266 heb je ESP Easy Flasher voor windows. https://github.com/Grovkillen/ESP_Easy_Flasher/releases

Dan moet je alleen nog een firmware file voor jouw ESP hebben.

• vandermark
RobinE schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:28:
[...]

Nope,
misschien de behuizing maar gebruiken om een mh-z19 met esp in te bouwen 8)7
Nou... Ik heb met Acer Nederland getwitterd: https://twitter.com/Bart_...tatus/1076824481555984389
Hi Bart, vervelend om te horen dat jouw Acer Air Monitor niet meer wil verbinden met de cloud. Dit heeft te maken met het beëindigen van de BYOC-service van Acer in september 2018. Groet, team Acer
Toch te bizar voor woorden |:( |:(
Door eigen keuzes maken ze het product in één klap waardeloos. Ik had via IFFT mooie koppeling naar Homey en Google spreadsheet voor mooie historie opbouw en grafieken. In één keer alle functionaliteit weg. Ik wil mijn geld terug...

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

"Wat vervelend voor jou dat we de stekker er uit getrokken hebben. Doei!"

8)7 8)7 8)7

• ocaj
  • Niet online
En daarom zijn cloud-diensten niet handig voor lange-termijn oplossingen....

@vandermark Je schrijft dat het uitlezen via Bluetooth wel werkt. Gaat dat alleen via de bijbehorende App, of kun je ook zelf een scriptje maken dat periodiek de gegevens via bluetooth uitleest?

• vandermark
ocaj schreef op maandag 24 december 2018 @ 16:53:
En daarom zijn cloud-diensten niet handig voor lange-termijn oplossingen....

@vandermark Je schrijft dat het uitlezen via Bluetooth wel werkt. Gaat dat alleen via de bijbehorende App, of kun je ook zelf een scriptje maken dat periodiek de gegevens via bluetooth uitleest?
Via de app. Acer gaat naar oplossing zoeken. Anders onder garantie geld terug. Ben benieuwd.
Eventueel via homey of domoticz uitlezen zou ook fijn zijn.

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 03:03

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Ik heb er ook een |:(
Bluetooth is volgens mij om hem in te stellen, data uitlezen in de app kan met wifi.
Dit is beperkt tot 30 dagen terug per sensor en dan heb je een gemiddelde per dag.
Overigens heeft Acer hier wel een email over gestuurd maar daarin niets over alternatieven of compensatie.
Het mooie is dat je hem zonder externe voeding ergens neer kan zetten.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Openmaken, misschien zit er een ESP8266 en kun je er ESPEasy op zetten :D

• ocaj
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:07:
Ik heb er ook een |:(
Bluetooth is volgens mij om hem in te stellen, data uitlezen in de app kan met wifi.
Dit is beperkt tot 30 dagen terug per sensor en dan heb je een gemiddelde per dag.
Ben wel benieuwd of het ook te scripten is zonder de app. Of heeft dat ding een interne web-server die je zou kunnen scrapen? Volgende stapje is dan inderdaad om dat in domoticz of vergelijkbaar te laden.

(Ik vraag me gelijk af of ze nu ergens in de aanbieding zijn nu Acer met de cloud-dienst is gestopt :) )

• raugustinus
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22-03 10:53
Zo ik heb net een Senseair LP8 besteld. Hopelijk binnenkort aan de Rpi hangen. Eens kijken hoe ik dat straks kan gebruiken voor de WTW die ik nog moet bestellen.

Rob Augustinus

• Meester_J
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 22-03 17:15
Ik overweeg om ook maar eens een CO2 sensor aan mijn Domoticz te knopen. Heb er al divere sonoff's aan, waarvan 3 met ds18b20, dus flashen/configureren van de esp8266 is geen echte verrassing meer. Behalve dan dat ik op de Sonoff alleen de R120 fatsoenlijk aan de praat krijg. Denk omdat hij maar 1MB geheugen heeft.
Ik ben niet van plan om een dagelijkse calibratie te gaan gebruiken, dus de Sensair S8 lijkt me de beste oplossing. Verder heb ik dus een esp8266 met voldoende flash om een recente espeasy op te krijgen.
Hebben jullie nog andere aanbevelingen voordat ik mijn winkelmandje bij Ali ga vullen?

• bomberboy
  • Laatst online: 23-03 16:44
Heeft iemand volgende setup al overwogen?

Zelf heb ik op bijna alle nuttige plaatsen ethernet kabel liggen. Eigenlijk zou ik dan liever de sensoren (sensair S8 bv) gewoon daar rechtstreeks op willen aansluiten. Dus de cat5 als gewoon de "seriele" kabel willen gebruiken en aan de andere kant dan een compute unit met meerdere uarts waar ik de sensoren kan uitlezen.

De reden:
- de cat5 ligt overal waar ik de luchtkwaliteit wil meten
- Er is dan slechts één device nodig dat alles uitleest (met voldoende uart interfaces voor alle sensoren)
- ik vermijd liever overal wireless units te gaan plaatsen Dit is eigenlijk de belangrijkste reden.

Iemand die een reden ziet waarom het niet zou werken

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

bomberboy schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:19:
- ik vermijd liever overal wireless units te gaan plaatsen Dit is eigenlijk de belangrijkste reden.
Waarom?

• bomberboy
paar puntjes
  • Ik verwacht niet overal perfecte wifi ontvangst te hebben (veel beton). Zeker als ik de units wat wil kunnen wegwerken (en ik heb al 4 unifi AP's hangen gespreid in het huis)
  • Indien er iets verandert aan het wifi netwerk wil ik niet alle units moeten aflopen om die settings aan te passen (dus gebruiksgemak)
  • Algemene betrouwbaarheid van de communicatielink
  • Het is dan niet nodig overal een aparte voeding te voorzien voor ieder device (niet echt gerelateerd aan wifi, maar ook een reden) Een device dat vie PoE gevoed kan worden vind ik dan bijvoorbeeld ook praktischer (indien het niet centraal kan, PoE switch is al aanwezig)
  • Doordat er geen device is, enkel een sensor is het ook kleiner en makkelijker weg te werken
Zal zeker niet voor iedereen van toepassing zijn, maar mijn persoonlijke voorkeuren/situatie :)

• ElMacaroni
Meester_J schreef op donderdag 27 december 2018 @ 17:32:
Ik overweeg om ook maar eens een CO2 sensor aan mijn Domoticz te knopen. Heb er al divere sonoff's aan, waarvan 3 met ds18b20, dus flashen/configureren van de esp8266 is geen echte verrassing meer. Behalve dan dat ik op de Sonoff alleen de R120 fatsoenlijk aan de praat krijg. Denk omdat hij maar 1MB geheugen heeft.
Ik ben niet van plan om een dagelijkse calibratie te gaan gebruiken, dus de Sensair S8 lijkt me de beste oplossing. Verder heb ik dus een esp8266 met voldoende flash om een recente espeasy op te krijgen.
Hebben jullie nog andere aanbevelingen voordat ik mijn winkelmandje bij Ali ga vullen?
Ik gebruik NodeMCU's, die hebben 4Mb ruimte. ESP-easy erop, met een goedkope USB lader.
Evt meetexperimenten op rare plekken, een 10Ah powerpack.
Behuizingen: Even teruglezen.

SE2200+14xSF170S

• DeNB3rt
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12-02 10:00

https://nl.aliexpress.com...38.112235.000000000000000

Hi, ik heb sinds gisteren een senseair s8 in huis vanop Ali, heeft me +- 27€ gekost.
Deze draait nu in een testopstelling.
Hij ziet er alvast legitiem uit, had hem vergeleken met close-up foto's van een zweedse verkoper.
Ziet er alvast hetzelfde uit en euh, bijna 2,5x goedkoper.
Was ook vrij snel geleverd tov andere Ali spullen... ;)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

bomberboy schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 00:06:
[...]
• Ik verwacht niet overal perfecte wifi ontvangst te hebben (veel beton). Zeker als ik de units wat wil kunnen wegwerken (en ik heb al 4 unifi AP's hangen gespreid in het huis)
Paar reacties ;)

Ik ben zelf wel benieuwd naar de test-resultaten hiervan. Het zou met vier van die AP's toch wel moeten lukken? Ik zou het dus eerst eens proberen met één zo'n ding.
• Indien er iets verandert aan het wifi netwerk wil ik niet alle units moeten aflopen om die settings aan te passen (dus gebruiksgemak)
Goed punt.
• Algemene betrouwbaarheid van de communicatielink
Hier komen ze ook niet altijd door. Maar wel 99% van de tijd. Dat is voor de data die ik verzamel voldoende. Voor mijn slimme meter zou ik dat inderdaad niet accepteren.
• Het is dan niet nodig overal een aparte voeding te voorzien voor ieder device (niet echt gerelateerd aan wifi, maar ook een reden) Een device dat vie PoE gevoed kan worden vind ik dan bijvoorbeeld ook praktischer (indien het niet centraal kan, PoE switch is al aanwezig)
Die zou je dan ook zelf knutselen over je UTP?
• Doordat er geen device is, enkel een sensor is het ook kleiner en makkelijker weg te werken
Aha, je wil helemaal geen ESP gebruiken. Dat was me nog niet duidelijk. Ook data is een goed punt inderdaad.

• bomberboy
CurlyMo schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 10:13:
[...]
Ik ben zelf wel benieuwd naar de test-resultaten hiervan. Het zou met vier van die AP's toch wel moeten lukken? Ik zou het dus eerst eens proberen met één zo'n ding.
Misschien wel, misschien niet. Zou moeten getest worden inderdaad. Maar er zitten een paar muren waar het AP gewoon niet doorkomt, ook al staat het aan de andere kant (zwevend deel van het huis met als gevolg heel veel beton met heel veel ijzer er in)
[...]
Die zou je dan ook zelf knutselen over je UTP?
Hangt af van de setup: Indien één device centraal. Dan is er weinig te knutselen. Juist zorgen dat de juiste aders van de ethernet kabel aan beide kanten juist geconnecteerd zijn. (Dus klein adapter kabeltje maken)

Indien er wel een device aanhangt zijn er een aantal opties:
- het device ondersteunt PoE. dan is de keuze uit ESP bordjes niet zo heel groot. Wel een aantal ESP32 (https://www.crowdsupply.com/silicognition/wesp32 en https://www.olimex.com/Pr...-POE/open-source-hardware)
- het device ondersteunt geen PoE: gebruik een splitter zoals deze: Maar dan is het niet meer zo heel compact natuurlijk
[...]
Aha, je wil helemaal geen ESP gebruiken. Dat was me nog niet duidelijk. Ook data is een goed punt inderdaad.
Het is niet niet dat ik geen ESP wil gebruiken, echter met de verwachtingen die ik zelf heb (bedraad, voeding enz) is het denk ik voor mij niet de optimale oplossing. Hoewel ESPEasy dan wel een een heel leuk pakket is om het allemaal heel eenvoudig op te zetten en te beheren. Echter is de ESP32 versie ervan op het eerste zicht nog niet helemaal klar (volgens de wiki) en zijn de sensoren ook nog niet ondersteund voor die versie. (Zelf niet getest, enkel de wiki doorzocht)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

bomberboy schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:37:
[...]
- het device ondersteunt PoE. dan is de keuze uit ESP bordjes niet zo heel groot. Wel een aantal ESP32 (https://www.crowdsupply.com/silicognition/wesp32 en https://www.olimex.com/Pr...-POE/open-source-hardware)
Die wESP32 bordjes zijn inderdaad wel tof met dat doel, ik ben alleen bang dat ze niet zo goedkoop zijn dat je er gemakkelijk een hele zwerm van in huis neemt.
- het device ondersteunt geen PoE: gebruik een splitter zoals deze: Maar dan is het niet meer zo heel compact natuurlijk
Die splitter staat ook op mijn verlanglijst voor mijn slimme meter RPi.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

CurlyMo schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:48:

[...]

Die splitter staat ook op mijn verlanglijst voor mijn slimme meter RPi.
We hebben inmiddels meer dan 10 van deze splitters in gebruik met RPi's in het veld in combinatie met UBNT Unifi switches. En dat gaat inmiddels al een half jaar goed.

Let wel op, deze splitter geeft je een 100mbit aansluiting, dat is met de RPI niet echt een probleem, maar met andere apparatuur wel iets om rekening mee te houden. Een variant van dit model is er ook met een 12v barrel plug, handig!

Edit:

Behuizing getekend voor de ESP32 Devkit V1 bordjes in OpenScad en op Thingiverse gezet.

databeestje wijzigde deze reactie 31-12-2018 14:41 (11%)

• Meester_J
  • Laatst online: 22-03 17:15
ElMacaroni schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 00:35:
[...]

Ik gebruik NodeMCU's, die hebben 4Mb ruimte. ESP-easy erop, met een goedkope USB lader.
Evt meetexperimenten op rare plekken, een 10Ah powerpack.
Behuizingen: Even teruglezen.
Top, heb alles 2 x besteld.
- gaatjesboard
- senseair s8
- 8266
- behuizing

Voorlopig wordt het wachten op de postbode dus.

Meester_J wijzigde deze reactie 01-01-2019 17:12 (26%)

• ergu
DeNB3rt schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 02:59:
[...]

Hi, ik heb sinds gisteren een senseair s8 in huis vanop Ali, heeft me +- 27€ gekost.
Deze draait nu in een testopstelling.
Hij ziet er alvast legitiem uit, had hem vergeleken met close-up foto's van een zweedse verkoper.
Ziet er alvast hetzelfde uit en euh, bijna 2,5x goedkoper.
Was ook vrij snel geleverd tov andere Ali spullen... ;)
DeNB3rt, ik ben benieuwd naar jou ervaring met S8. Wellicht kun je met ons wat grafieken delen om een indruk op de werking van S8 te verkrijgen.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

ergu schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 23:20:
[...]

DeNB3rt, ik ben benieuwd naar jou ervaring met S8. Wellicht kun je met ons wat grafieken delen om een indruk op de werking van S8 te verkrijgen.
Idealiter hangt @DeNB3rt er ook een mh-z19b bij voor een vergelijking.

• ergu
CurlyMo schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 00:19:
[...]

Idealiter hangt @DeNB3rt er ook een mh-z19b bij voor een vergelijking.
Dat zou idd beter zijn.

• DeNB3rt
Voorlopig nog niet zo positief over de s8, maar kan evengoed zijn door foutieve configuratie of omdat hij de ABC (auto calibratie nog moet doen, kan lang duren).

Goed, ik was op zoek gegaan of ik de sensor buiten kon plaatsen op 400ppm om deze dan te resetten ipv te wacht'en op de auto calibratie.

Handleiding:

Ik zag dat bCAL_in een interne pull up heeft, zodus bCAL_in verbinden met GND voor 8sec in een stabiele buitenomgeving zou ik denken, right?

Ondertussen nog iets gevonden dat een 15sec interval recommended is bij de ESPeasy firmware:

Hierdoor is mijn waarde plots wel lager, 1372ppm

• bomberboy
DeNB3rt schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:43:
Voorlopig nog niet zo positief over de s8, maar kan evengoed zijn door foutieve configuratie of omdat hij de ABC (auto calibratie nog moet doen, kan lang duren).
Heb je hem al eens getest via de software van sensair zelf? (UIP) vrij te downloaden van hun website.

Daarmee kan je eventueel foute configuratie waarschijnlijk wel uitsluiten.

• DeNB3rt
bomberboy schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:00:
[...]

Heb je hem al eens getest via de software van sensair zelf? (UIP) vrij te downloaden van hun website.

Daarmee kan je eventueel foute configuratie waarschijnlijk wel uitsluiten.
Nog niet geprobeerd.
Al heb ik de indruk dat ik nu betere waarden krijg, nog niet volledig top maar toch al een stuk beter :)

• ThinkPad

ThinkPad

L460

@DeNB3rt Zie je hem ook terugzakken naar 400ppm als je een hele dag aan het werk bent? Vind de waardes vrij hoog, als jij 8h+ in >1000ppm zit zou ik toch maar eens een raampje open zetten :|

• DeNB3rt
ThinkPad schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:18:
@DeNB3rt Zie je hem ook terugzakken naar 400ppm als je een hele dag aan het werk bent? Vind de waardes vrij hoog, als jij 8h+ in >1000ppm zit zou ik toch maar eens een raampje open zetten :|
Klopt, waardes zijn idd aan de hoge kant. Waren eerder nog veel hoger. Volgens mij moet de ABC auto calibratie nog zijn werk doen. Ook buiten in de frisse lucht bleef de waarde abnormaal hoog.
Het vertrouwen in de sensor stijgt wel met de dag (en de ppm waarde zakt ;) ).
Laagste waarde vandaag was '840 ppm'.

Grafiek klopt ook volgens aanwezigheid, nu nog de waarde buiten op 400ppm resetten.

• KrL
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23-03 07:41

KrL

Foto foto..

Deze week de Xiaomi Mijia Air Detector besteld, erg benieuwd hoe deze het doet.

https://en.xiaomitoday.it/xiaomi-mijia-air-detector.html

Temp/Hum/PM2.5/CO2/VOC in één met een 4" touchscreen en Wifi/bluetooth (gateway). Alleen nog weinig informatie (in het Engels) te vinden dus benieuwd of ik 'm gekoppeld krijg aan Domoticz.

ps: ik heb ESP8266 + MHZ19 sensoren in elke ruimte voor de dagelijkse metingen dus deze is puur voor erbij, calibreren en adhoc meten.

KrL wijzigde deze reactie 10-01-2019 20:53 (17%)

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:17
Iemand deze al langs zien komen (van Ihor Melnyk):
http://ihormelnyk.com/Content/Pages/mh-z19_co2_meter/mh-z19_co2_meter.jpg

Staan meerdere leuke dingen op zijn website :)

• FAQ
  • Niet online
KrL schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:51:

Temp/Hum/PM2.5/CO2/VOC in één met een 4" touchscreen en Wifi/bluetooth (gateway). Alleen nog weinig informatie (in het Engels) te vinden dus benieuwd of ik 'm gekoppeld krijg aan Domoticz.

ps: ik heb ESP8266 + MHZ19 sensoren in elke ruimte voor de dagelijkse metingen dus deze is puur voor erbij, calibreren en adhoc meten.
Interessant, waar heb je deze besteld (en voor welke prijs) als ik vragen mag?

Weet je wat CO2a betekent? Is dat een soort afgeleide manier om de CO2 waarde te meten?

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:17
FAQ schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:25:
[...]

Weet je wat CO2a betekent? Is dat een soort afgeleide manier om de CO2 waarde te meten?
Ik zie 'm op Alie staan voor ~63eur

• Tito129
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:29
KrL schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:51:

Ben wel benieuwd als je hem binnen hebt, hoe precies die is en of er een koppeling met HA mogelijk is! Ziet er ideaal uit. Zelfs als HA bedien unit..:)

• KrL

KrL

Foto foto..

Heb m zelf op Ali gevonden voor rond de 65 euro maar zag m bij de andere Chinese sites ook voor ongeveer dat bedrag voorbij komen, is smaak waar je m precies vandaan plukt. Zal nog wel n week of 2 duren voordat hij binnen is maar zal hier n korte review plaatsen.

• Slaut
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 21:54
Ik heb nu een Wemos D1 mini, met de 5V en GND van de Wemos naar de MHZ19B. D6 gaat naar de sensor Rx, D7 op Tx. het lukt me maar niet om meetwaarden te krijgen, en log staat vol met:

code:
1
2
3
4
355414: MHZ19: Error, timeout while trying to read
355414: MHZ19: Unknown response: 0 0 0 0 0 0 0 0 0
358451: MHZ19: Error, timeout while trying to read
358452: MHZ19: Unknown response: 0 0 0 0 0 0 0 0 0

Met deze EspEasy instellingen:

Iemand een idee hoe ik de sensor waarde juist kan krijgen? Ook, welke versie van EspEasy kan ik het beste op het moment gebruiken? Ik heb verschillende 4MB versies gebruikt, van mega-20190110.

Ik heb ook nog geen rode LED ontdekt, waar https://www.letscontrolit.com/forum/viewtopic.php?t=3857 deze mensen het over hebben.

Slaut wijzigde deze reactie 12-01-2019 12:29 (8%)

• ThinkPad

ThinkPad

L460

@Slaut Heb je TX/RX al eens omgedraaid?

• Slaut
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 21:54
Net gedaan, tekst in log blijft gelijk. Module wordt ook niet warm, ik zie geen rode LED (waar zit die?). Zal eens kijken of de module spanning krijgt. Module krijgt 4.6V binnen van de ESP.

edit:
Nu op een NodeMCU V3 de sensor en ESPeasy aangesloten, krijg ik dit in het log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
263924: MHZ19: Error, timeout while trying to read
263925: MHZ19: Unknown response: 0 0 0 0 0 0 0 0 0
270915: MHZ19: Read error: checksum = 1 / 255 bytes read => 0/255/0/0/0/0/0/0/255/
270915: MHZ19: Shifted 7 bytes to attempt to fix buffer alignment
272855: WD : Uptime 5 ConnectFailures 0 FreeMem 19336
283915: MHZ19: Error, timeout while trying to read
283915: MHZ19: Unknown response: 0 0 0 0 0 0 0 0 0
293915: MHZ19: Error, timeout while trying to read
293916: MHZ19: Unknown response: 0 0 0 0 0 0 0 0 0

Maar ook als ik de Rx/Tx los haal, krijg ik dezelfde unknown response. Zou de sensor kapot zijn? (is nog maar net binnen)

Edit2: NodeMCU heeft geen +5V op de Vin :-/ terug naar de Wemos.

Edit3: Ik heb nu sensor waarden! (wel ~2300ppm, maar dat komt vast nog wel goed! _/-\o_

Wat ging er nou mis?
- MHZ-19b heeft een pin met het label power, en een pin met het label Vin. De +5V moet op de Vin worden aangesloten, terwijl ik het op de Power had aangesloten. Module had dus geen spanning, dan wordt het ook lastig...

Slaut wijzigde deze reactie 12-01-2019 12:59 (71%)

• ElMacaroni
Rode led: zie https://www.engineerathom...o2+meten+met+de+mh-z19/68

Instellingen bijna gelijk: gebruik mega-20181220
Geen Serial Port optie?
ABC disabled, measuring interval 60 sec.

SE2200+14xSF170S

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:34

Sabbi

je denkt aan mij.

FAQ schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:25:
[...]

Ik denk dat ze bedoelen met CO2a is dat het een afgeleide is van de VOC waarde. Er zit dus geen dure CO2 sensor aan boord, maar het wordt geschat door te kijken naar de VOC-sensor en dat om te rekenen naar geschatte CO2.

• KrL

KrL

Foto foto..

Sabbi schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:10:
[...]
Ik denk dat ze bedoelen met CO2a is dat het een afgeleide is van de VOC waarde. Er zit dus geen dure CO2 sensor aan boord, maar het wordt geschat door te kijken naar de VOC-sensor en dat om te rekenen naar geschatte CO2.
Lijkt te kloppen, zie onderstaande screenshot:

Heb m zojuist ontvangen. Keurig verpakt in een Apple style doos op maat (deed me denken aan iphone doosje). Device zelf ziet er netjes en afgewerkt uit.

Als je m aanzet is het eerste wat je ziet een keuzemenu voor de taal met gelukkig Engels er bij, kiezen en alles is direct Engels. Je krijgt de mogelijkheid om te verbinden met Wifi, als je dit doet krijg je meteen een melding dat er updates zijn: deze installeert hij echter alleen als de accu boven de 50% is, even aan de lader dus!
Verbind je niet met Wifi dan werkt hij ook maar heb je geen updates, geen verbinding met je Mi Home app en geen weer/buitenkwaliteit. Toevoegen aan de Mi home app gaat door het scannen van een QR code met de Mi Home app op je smartphone, geen Mi gateway oid nodig. Instellingen zijn niet heel uitgebreid maar dekken de lading:

Verder lijkt hij te doen wat hij moet doen: het op verschillende schermen weergeven van tijd/weer (laatste werkt denk ik nog niet in NL), PM2.5, TVOC/CO2a, temp/hum of alles op 1 scherm. Wisselen tussen schermen doe je met een swipe naar links/rechts en door op het grafiekje te klikken krijg je de historie grafisch weergegeven. Het valt me wel op dat hij redelijk 'zenuwachtig is', de waardes wijzigen elke seconde wel iets.

Dezelfde informatie is ook allemaal in de app te zien. Nauwkeurigheid weet ik nog niet, ga ik in de komende dagen vergelijken met mijn andere sensoren. Vraag is dan natuurlijk altijd welke 'de waarheid' weergeeft, ik heb geen gekalibreerde meetapparatuur.

Ik heb nog niets gevonden over connectiviteit met bijvoorbeeld Domoticz. Ik kan me voorstellen dat dit niet direct via Wifi lukt omdat het device communiceert met de Mi server in (denk ik) China en die het weer doorgeeft aan de Mi Home app: de detector zit bij mij op het gastnetwerk en mijn smartphone met de home app op mijn thuisnetwerk en ik krijg live de data door.
Wellicht dat er wel iets kan middels het vanuit een Domotica plugin aanroepen van de Mi server met een API key, schijnt voor mijn Mi stofzuigerrobot te kunnen (https://gadget-freakz.com...bot-vacuum-into-domoticz/). Ook kan er wellicht iets via de bluetooth (gateway) functie van de detector..

• EvtK
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 18:37
Hij is voor afgerond 68 te koop op banggood.com. Is er enige samenhang met de producten in de Aqara lijn? of staat het daar helemaal los van...

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Slaut schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 12:33:
[...]

Wat ging er nou mis?
- MHZ-19b heeft een pin met het label power, en een pin met het label Vin. De +5V moet op de Vin worden aangesloten, terwijl ik het op de Power had aangesloten. Module had dus geen spanning, dan wordt het ook lastig...
Dat is niet PWR (Power) maar PWM (Pulse Width Modulation), een output dus ;)

• Promy
  • Laatst online: 21:05
Welk doosje gebruiken jullie eigenlijk voor de MH-Z19B? Die van @CurlyMo heb ik al gezien, maar nog geen anderen.
Ik heb voorlopig een oude rookdetector als donor gebruikt, maar dat is niet echt heel mooi om aan de muur te hangen.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Promy schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:01:
Welk doosje gebruiken jullie eigenlijk voor de MH-Z19B? Die van @CurlyMo heb ik al gezien, maar nog geen anderen.
Ik heb voorlopig een oude rookdetector als donor gebruikt, maar dat is niet echt heel mooi om aan de muur te hangen.
Deze gebruik ik, zelf getekend en geprint. Deze is in OpenScad gemaakt, dus kan je naar eigen inzicht aanpassen.
https://www.thingiverse.com/thing:3316521

Overigens heb ik zo nu en dan last dat de CO2 sensor niet meer uitleesbaar is, deze geeft dan een checksum melding in de logfile. Ik zet nu een timerset,1,300 als de waarde uitleesbaar is. En als deze timer verloopt een reboot waarna deze weer werkt. Ik zal de regels nog even posten als ik er weer bij kan.

databeestje wijzigde deze reactie 21-01-2019 09:58 (24%)

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik heb gewoon een oude lasdoos, met wat 6mm gaten erin geboord.
En dan uit het zicht gezet, achter een radio :)

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 18:46
Zoek maar eens op humidity enclosures op Aliexpress of Ebay. Zelf heb ik deze:

https://www.aliexpress.co...172ca&transAbTest=ae803_5

Deze ziet er ook netjes uit (vind ik tenminste :)):

https://www.aliexpress.co...c3d91&transAbTest=ae803_5

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Ik vond die cases vrij groot.

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21:01
Ik wil ook een MH-Z19B aanschaffen. Maakt het nog uit of je de 0-2000 of 0-5000 ppm koopt?

• vandermark
Ik wil graag meerdere CO2 sensoren kopen/maken en ik lees hier veel mooie zelf-bouw projecten. Ik loop er alleen tegen aan wat nu op dit moment de beste keuze is en wat zijn de stappen die je moet doorlopen, zowel qya assemablage/solderen als qua software? Is er ergens een tutorial die je door alle stappen loodst?

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Neem Raspberry, installeer Domoticz
Koop ESP8266 bordjes met een DHT22 en een MH-Z19
Installeer ESPEasy op deze bordjes en configureer deze met de GPIO aansluitingen van de sensoren

Exact stappen, nee, dat denk ik niet.

• KrL

KrL

Foto foto..

hier een tutorial hoe de MHZ19 aan te sluiten op een ESP8266 bordje en hoe deze werkend te krijgen met domoticz. Iets soortgelijks is vast wel te vinden voor de DHT22 of bijvoorbeeld de BM280 of BME680 (die ik gebruik), goede zoektermen zijn 'espeasy' , 'domoticz', 'MHZ19', etc..

• Digital-DNA
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22:57

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ik zag deze week een filmpje op Youtube voorbijkomen over de gevolgen van CO2 op je denkvermogen:

Ik zit er nu ook aan te denken een CO2 meter aan te schaffen, ben wel benieuwd wat de waarden in mijn huis zijn.

www.nintendocasemods.com

• Guido7619
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 09:29
Ik wil ook graag een CO2 meter kopen en zat naar de Senseair te kijken. Nu heeft de Netatmo ook CO2 meting en nog andere leuke gadgets, maar is die Netatmo een beetje nauwkeurig? Of valt het niet te vergelijken met een Senseair FAI light?

• DeNB3rt
ThinkPad schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:18:
gevonden, de SenseAir S8 aan de praat gekregen!
Foutieve waardes moeten dus van elders komen...
Een fout in de ESPeasy software, I don't know.
Zelfde sensor met fabriekssoftware doet het wel!

Voor een sensor van +- 28€ een super resultaat. :)
Nu nog goed aan de praat krijgen op de ESPeasy software.

• Job_04
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 22-03 17:00
Ik kwam vandaag deze sensor tegen, kan er weinig over vinden, heeft iemand hier ervaring mee?

€ 23,37 26%OFF | USB Power Meting CO2 HCHO TVOC sensor luchtkwaliteit monitor voor kantoor, conferentieruimte
https://s.click.aliexpress.com/e/YQDPbVm

• JP12
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 18:16
Job_04 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:52:
Ik kwam vandaag deze sensor tegen, kan er weinig over vinden, heeft iemand hier ervaring mee?

€ 23,37 26%OFF | USB Power Meting CO2 HCHO TVOC sensor luchtkwaliteit monitor voor kantoor, conferentieruimte
https://s.click.aliexpress.com/e/YQDPbVm
Als ik het goed begrijp meet deze niet direct CO2 maar schat hij dat op basis van VOC meeting. Dat is over het algemeen wat minder betrouwbaar dan een echte CO2 sensor.

• Job_04
Dank voor de uitleg, dat verklaard de prijs. Ben benieuwd hoe betrouwbaar dat is, ben niet op zoek naar een zeer nauwkeurige meting, puur een waarde om te controleren of er voldoende gelucht wordt.

Is er niemand die er 1 heeft hier en de waardes kan vergelijken met die van een meter die direct CO2 meet?

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

@Job_04
Ik heb een meter die beide meet, je kan zien dat VOC en CO2 redelijk dezelfde lijn volgen, maar dat het niet helemaal hetzelfde is:

• Job_04
bedankt! Ziet er wel naar uit dat er er redelijke correlatie tussen de 2 zit. In ieder geval het proberen waard lijkt me.

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 23-03 15:07
Sabbi schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:04:
@Job_04
Ik heb een meter die beide meet, je kan zien dat VOC en CO2 redelijk dezelfde lijn volgen, maar dat het niet helemaal hetzelfde is:

[Afbeelding]
welke meter is dat?

Youtube: DashcamNL

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Een Awair Omni.
Heeft CO2 VOC pm2 temp en hum.
Met display en een app, maar ik lees met een script hun API uit en plot het dan in Grafana.

• Tito129
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:29
Gisterochtend mijn pakketjes binnen gekregen van Aliexpress om zelf een c02 meter in elkaar te knutselen.
Smiddags de kleine op bed, snel naar de action voor een soldeerbout;)

Solderen was een eitje. Pennetjes door de gaatjes, soldeerbout even goed warm laten worden en langszaam tin toevoegen.
Wemos d1 en MH-z19 gesoldeerd, daarna espeasy flashen op de wemos.(er achter komen, dat niet elk usb-laadkabeltje ook data doorstuurt...)
Daarna zoeken naar de pin-layout.
Kwam er achter dat er op internet verschillende pinnen werden gebruikt.
Ik heb voor tx nu D5 en rx D6.

Wemos met de Mh-z19 koppelen en voor het eerste keer opstarten. Bij de device sectie co2 sensor selecteren en de juiste pin en het werkt!

Super snel en handig. Daarna koppelen aan mijn Hassio mqtt broker en het werkt.

Hij is zeer precies, kan heel goed zien wanneer we naar bed gaan en weer beneden komen.
Super blij mee, heb meerdere setjes besteld, dus ook nog 1 voor de slaapkamer maken
als ik keer zin heb misschien is how-to schrijven, info staat toch wel op zeer veel plaatsen, vooral als je ook home assistant wil toevoegen.

• ElMacaroni
Idem met een nodeMCU. Heb tx D6 en rx D7.
Heb ook even HW Serial gebruikt maar kreeg nogal klapperende meetwaarden binnen...

SE2200+14xSF170S

• jmachiels
Ik probeer de MH-Z19b op een printplaat te solderen, echter de pinnen tegenover elkaar passen niet in de gaatjes. Gaat om fractie van een millimeter, maar past niet. Hoe hebben jullie hem gesoldeerd? @CurlyMo in jouw foto lijkt het wel te passen?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@jmachiels ik heb er nog headers tussen zitten.

• jmachiels
CurlyMo schreef op zondag 24 februari 2019 @ 17:10:
@jmachiels ik heb er nog headers tussen zitten.
Gelukt!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Het is niet direct en CO2 topic ding, maar je kan wel op basis van de volgende opzet afzuiging of wat anders aansturen, zoals roosters ofzo.

Zoals eerder al gemeld gebruik ik voor het uitlezen en loggen van alle kamer waarden ESPeasy met de MH-Z19 en de DHT22. Voor bij de afzuiging zit een ESP met een vast ip en heb ik de volgende rules aangemaakt.

Deze zet in de ochtend en de avond sowieso de afzuiging aan. De timer loopt dan altijd minimaal 30 minuten.

Deze ESP heeft een 5V 4 voudig relais bordje, daar zit nu nog enkel die ene afzuiging op.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
On startafzuiging do 
  gpio,2,0 //start led
  gpio,12,1 //start afzuiging 
  timerSet,1,1800 //timer 1 set for 30 minutes
endon

On stopafzuiging do 
  timerSet,1,0 //timer 1 set to halt, used to stop afzuiging before the timer ends!
  gpio,2,1 //stop led
  gpio,12,0 //stop afzuiging
endon

On Rules#Timer=1 do  
   gpio,2,1 //stop led
   gpio,12,0 //stop afzuiging
endOn

On Clock#Time=All,19:10 do // every day at 19:00 hours do ...
  gpio,2,0 //start led
endon

On Clock#Time=All,6:45 do // every day at 6:45 hours do ...
  gpio,2,0 //start led
endon

In de badkamer is dan weer een ESP met enkel een DHT22, deze stuurt vervolgens een commando naar de afzuiging als de luchtvochtigheid boven de 59% komt.

code:
1
2
3
4
5
on Badkamer#Humidity do
 if [Badkamer#Humidity] > 59 do
  SendToHTTP,192.168.11.235,80,/control?cmd=event,startafzuiging
 endif
endon

Nu wou ik ook het toilet draadloos doen, dus ziet hier nu een platte usb telefoonlader modelletje Apple in de plafondlamp geplakt, met een ESP met de volgende code die zodra er verbinding is de afzuiging een duwtje geeft.

code:
1
2
3
4
on Clock#Time do
  SendToHTTP,192.168.11.235,80,/control?cmd=event,startafzuiging
  gpio,2,1 // Disable led
endon

Leuke manier om draadloos de ventilatie aan te sturen :)

In de toekomst komt op een andere extra ventilatie voor de woonkamer zodat ik daar ook mechanisch kan ventileren als de CO2 te hoog wordt. (daar ga ik regelmatig over de 1500). Er is nu dan ook nog geen afzuiging kanaal of aanvoer van verse lucht. Al zou ik eerst maar gewoon lucht in de rondte gaan pompen.

Edit: Bij een waarde vergelijken in de regels van EasyESP moeten er blokhaken om de waarde heen. aangepast.

databeestje wijzigde deze reactie 26-02-2019 08:50 (2%)
Reden: square brackets bij een waarde vergelijking

• jmachiels
Vanwege een verbouwing slapen we tijdelijk op zolder, en is de CO2-meter die ik laatst heb gemaakt, ook meeverhuisd. Nou hangt de CV-ketel ook op zolder (wel andere ruimte), en valt mij op dat het CO2-gehalte gaat stijgen als de CV-ketel aangaat. Is dat normaal? Brander produceert natuurlijk CO2, maar er ziet niet voor niets een schoorsteen aan?

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Een CV ketel is normaal gesproken een gesloten systeem en haalt de lucht van buiten via een dubbelwandige buis. Dat wordt controleren of de afvoer nog goed is lijkt mij.

Bij open verbranding moet je toch een koolmonoxide melder (CO) en niet een kooldioxide melder hebben?

• jmachiels
Ja, CO-melder staat er natuurlijk ook bij. CO2 was voor luchtkwaliteit tijdens slapen ;)
Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True