Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:14

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Check! Genoeg van liggen.
quote:
Verder hoe wil je dit alles voeden? Misschien ook nog iets voor de lijst.
Check! Ook daar heb ik er genoeg van.
quote:
Voor de behuizingen heeft SZMONK wel veel keus en prima kwaliteit. Zelf heb ik bijvoorbeeld deze:

https://www.aliexpress.co...h-quality/2043632531.html
Dank. Die ziet er inderdaad goed uit. Alleen koop ik eigenlijk nooit via Aliexpress dus even kijken of dat net zo makkelijk werkt als ebay.
quote:
Als MCU gebruik ik de Wemos D1 mini. Deze is lekker compact en toch de mogelijkheid om het zo met een micro USB te programmeren en te voeden.
Dat kan met een ESP8266 ook en die is ook erg klein. Zijn er nog andere voordelen?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:50

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Wemos D1 Mini = ESP8266 ;)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 18:46
quote:
CurlyMo schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:36:
Dat kan met een ESP8266 ook en die is ook erg klein. Zijn er nog andere voordelen?
Dat zijn wel de belangrijkste. Er zijn ook verschillende shields voor wat wel aardig is, maar voor deze toepassing geen meerwaarde. Voor de CO2 sensor zal het in ieder geval niet uitmaken of die aan zo'n Wemos of een NodeMCU bordje of andere ESP8266 formfactor bordje zit.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Dan zal ik vanavond eens het e.e.a bestellen en gaan meten hoe het met de luchtkwaliteit in huis is.

Als ik verder op luchtvochtigheid zoek zie ik ook geen eenduidig antwoord. Is de DHT22 dan nog steeds de beste keuze?

• ThinkPad

ThinkPad

L460

quote:
CurlyMo schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:56:
Dan zal ik vanavond eens het e.e.a bestellen en gaan meten hoe het met de luchtkwaliteit in huis is.

Als ik verder op luchtvochtigheid zoek zie ik ook geen eenduidig antwoord. Is de DHT22 dan nog steeds de beste keuze?
De BME280 schijnt ook goed te zijn.

• base_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 03:20
Voor luchtvochtigheid+temperatuur gebruik ik meestal sht21, let daarbij wel op welke versie interface (is i2c of sdm of pwm).

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Spullen zijn besteld. Binnenkort meer.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Is er iemand die de MH-Z19 sensor uitleest met Tasmota op een ESP8266?
Ik ben onlangs overgestapt van ESPEasy naar Tasmota en zou graag mijn MH-Z19 weer eens willen kalibreren op 400ppm door hem een poos buiten te leggen.

Ik kan het echter niet vinden hoe je dat in Tasmota doet. Heb het ook al in GitHub issue gevraagd, maar misschien dat iemand hier het weet?

In de sourcecode staat wel een commando: mhz_cmnd_zeropoint maar hoe je dat aanroept en waar dat dan moet snap ik niet helemaal :S

ThinkPad wijzigde deze reactie 10-08-2018 22:00 (4%)

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22:05

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ThinkPad Ik zou de sensor niet lager dan op 430 ppm calibreren!
In de buitenwijken c.q. buiten de bebouwde zou je dit kunnen bereiken
Afhankelijk van je woonomgeving kom je niet veel lager dan 470-450 ppm.
400 ppm is ook in NL onbereikbaar!

YMMV

dunklefaser wijzigde deze reactie 11-08-2018 08:17 (7%)
Reden: "Global" CO2 - Mauna Loa Hawaii

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Ik zie dat hij de hele nacht rond de 429 ppm heeft gezeten en zodra ik beneden kwam is hij gestegen naar 465 ppm. Nu we beiden beneden zijn zit er een stijgende lijn die vanaf 522 ppm nog oploopt. Volgens mij is hij dus nog wel aardig accuraat en is kalibratie niet nodig.

Wel zie ik dat hij tot 4:30 op 397 ppm heeft gezeten. Daarna ging hij omhoog naar 429ppm en is daar tot vanochtend vroeg op gebleven. Ik denk dat de ABC-functie aan staat. Die zou ik wel graag uit willen zetten, liefst ook dat hij uit blijft. Met ESPEasy kon je het wel uitzetten, maar moest je dat na elke reboot opnieuw doen meen ik.

Als iemand daar nog wat op weet om uit te voeren onder Tasmota?

ThinkPad wijzigde deze reactie 11-08-2018 09:39 (56%)

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ThinkPad 397 ppm is echt te laag - als op de Mauna Loa atm 410 ppm gemeten wordt
zit je waarschijnlijk eerder nog minimaal! 20 - 30 ppm hoger, dus 430 - 440 ppm (ook voor 04:30!)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Klopt, die meetwaardes snap ik dus ook niet. Na 4:30 lijkt het meer te kloppen. Ik snap alleen niet waarom hij om 4:30 ineens weer normaal deed, op dat tijdstip lag ik te slapen :z

Komende nacht maar even weer kijken, het is ook nog geen 24h geleden dat ik de boel heb omgeflashed van ESPEasy naar Tasmota. Het hoeft ook niet op de ppm nauwkeurig te zijn, ik zie dat hij met twee personen in de woonkamer al richting de 650 klimt. Boven de 800 ppm stuur ik m'n ventilatie naar stand 2 en boven de 1000 ppm naar stand 3. Met visite ging dat altijd prima, maar het is wel lastig om de boel weer omlaag te krijgen merk ik.

Edit 12/8: Afgelopen nacht zat hij de hele nacht op zo'n 494 ppm. Dat lijkt mij meer te kloppen.

ThinkPad wijzigde deze reactie 12-08-2018 11:36 (7%)

• Stimpy68
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22-03 16:46
Sinds gisteren een Wemos D1 Mini met een MHZ19 in elkaar gezet en gekoppeld aan Domoticz.
Gekke is dat na het opstarten de waarde ongeveer 406PPM is (buiten) en dan stijgt naar 700-800 PPM (ook buiten). Nu lijkt mij dat niet helemaal te kloppen. Binnen is het tussen de 800 en 1000 PPM, dat is de woonkamer met de openslaande deuren naar de patio open. Gedurende de nacht zat het ook rond de 800 PPM. Er staan alleen 2 dwergpapengaaitjes in de woonkamer en er is mechanische ventilatie.

Is de calibratie de weg kwijt of is bij mij de luchtkwaliteit echt zo slecht? 8)7

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Heb je de sensor ook in een doosje? Want hij reageert op zon/daglicht. Stop hem anders even in een doosje waar je wat gaten aan de zijkant in maakt.

700-800 ppm buiten klopt iig. niet.

• Stimpy68
quote:
ThinkPad schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:16:
Heb je de sensor ook in een doosje? Want hij reageert op zon/daglicht. Stop hem anders even in een doosje waar je wat gaten aan de zijkant in maakt.

700-800 ppm buiten klopt iig. niet.
Nee, hij zit niet in een doosje (nog), er komt vandaag nog een BME280 sensor bij. Een doosje/kastje moet ik nog bestellen. Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden om m tijdelijk in te doen en kijken of dat helpt. Was mij even ontschoten dat licht invloed had op de meting 8)7

• Stimpy68
Nu in een (kartonen) doosje gedaan met gaatjes er in en buiten gelegd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
64578: EVENT: MHZ19#PPM=410.00
64588: EVENT: MHZ19#Temperature=20.00
64596: EVENT: MHZ19#U=0.00

124586: EVENT: MHZ19#PPM=791.00
124596: EVENT: MHZ19#Temperature=20.00
124604: EVENT: MHZ19#U=0.00

184577: EVENT: MHZ19#PPM=790.00
184586: EVENT: MHZ19#Temperature=19.00
184594: EVENT: MHZ19#U=0.00

Maakt nog niet echt veel uit. Zou de sensor stuk zijn?

Ik gebruik ESPEasy mega-20180809

Stimpy68 wijzigde deze reactie 14-08-2018 10:11 (4%)

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Hij is wellicht te kalibreren naar 400 ppm na een poos buiten te hebben gelegen, maar volgens mij hoort die U-waarde ook niet nul te zijn. Misschien heeft @infernix nog een idee.

• infernix
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 06-03 00:44
Jij hebt denk ik het andere type (geen U waardes). @TD-er weet dat denk ik beter, die heeft er ook zo een als ik t goed heb. Kan zijn dat de autocalibratie uit staat op die types.

Maar als ie eerst 410 aangeeft buiten en dan 790 dan is dat niet goed nee. Let wel, het is een IR sensor dus zonlicht heeft ook invloed op de meting.

• Stimpy68
quote:
infernix schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:30:
Jij hebt denk ik het andere type (geen U waardes). @TD-er weet dat denk ik beter, die heeft er ook zo een als ik t goed heb. Kan zijn dat de autocalibratie uit staat op die types.

Maar als ie eerst 410 aangeeft buiten en dan 790 dan is dat niet goed nee. Let wel, het is een IR sensor dus zonlicht heeft ook invloed op de meting.
Hij zit nu in een doosje en staat buiten, zonlicht kan er niet bij, waarde is nu 772PPM. Ik kan in espeasy de ABC uitschakelen of op Normal zetten, maar dat heeft weinig uitgehaald. Misschien dat ik er nog 1 ga bestellen bij Ali maar dan bij een andere verkoper. Wil er sowieso nog 1 hebben voor op een andere kamer.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Ik heb afgelopen week de MH-Z19B binnen gekregen, maar ik krijg geen enkele reactie. Niet via de ESP8266 libraries en niet via RealTerm.

Realterm: 9600,8,N,1
Send numbers: 0xFF,0x01,0x86,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x79

Geen reactie dus.

Iemand tips?

CurlyMo wijzigde deze reactie 25-08-2018 15:28 (4%)

• Pruimenvlaai
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 20-03 22:00
Sinds vrijdag mijn mh-z14 aangesloten op een Arduino, maar de meting springt de hele tijd. Weet iemand hoe dit kan komen? Sensor ligt in een donkere kast, ver weg van het raam.

Update: de sketch die ik downloadde stopte de data van de sensor in een char array, die signed is bij Arduino, ofwel: van 00000000 tot 11111111 is van -128 tot 127. Dit terwijl de data eigenlijk 0 tot 256 moet voorstellen, unsigned dus. Hoe dit het probleem veroorzaakte snap ik nog niet want er zijn voorzover ik kan zien geen situaties waar dit discontinuiteiten oplevert. Hoe dan ook het datatype is nu een 'signed char array' en de blokgolf is verdwenen!

Pruimenvlaai wijzigde deze reactie 28-08-2018 12:12 (50%)

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 21:24

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
CurlyMo schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 15:20:
Ik heb afgelopen week de MH-Z19B binnen gekregen, maar ik krijg geen enkele reactie. Niet via de ESP8266 libraries en niet via RealTerm.

Realterm: 9600,8,N,1
Send numbers: 0xFF,0x01,0x86,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x79

Geen reactie dus.

Iemand tips?
Wel goed aangesloten, juiste voltage, brandt het lampje elke X seconden?
Ik heb ook een keer een unit gehad die niet reageerde, maar toen had ik zelf iets te lomp gesoldeerd volgens mij.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
T-Infinity schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:05:
[...]

Wel goed aangesloten, juiste voltage, brandt het lampje elke X seconden?
Ik heb ook een keer een unit gehad die niet reageerde, maar toen had ik zelf iets te lomp gesoldeerd volgens mij.
Aansluiting is recht toe recht aan: 5v / GND. Lampje nog niet gezien.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

hmm ik had 3 modules naast elkaar liggen en meen dat het lampje al zou moeten branden ook zonder aansluiten van de TR/RX pinnen. Op basis daarvan heb ik toen 1 van mijn 3 modules als 'dood' beoordeeld, waarbij ik het vermoeden had dat het mijn eigen schuld was, maar mogelijk leveren ze ze kapot aan...

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
T-Infinity schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:30:
hmm ik had 3 modules naast elkaar liggen en meen dat het lampje al zou moeten branden ook zonder aansluiten van de TR/RX pinnen. Op basis daarvan heb ik toen 1 van mijn 3 modules als 'dood' beoordeeld, waarbij ik het vermoeden had dat het mijn eigen schuld was, maar mogelijk leveren ze ze kapot aan...
Dat er een lampje is is wel goed om te weten.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Ja maar die gaat pas branden 10-30seconden na aanzetten dacht ik, en dan elke 5 of 10 seconden gaat hij kort aan en weer uit.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
T-Infinity schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:24:
Ja maar die gaat pas branden 10-30seconden na aanzetten dacht ik, en dan elke 5 of 10 seconden gaat hij kort aan en weer uit.
Ga ik dat weer proberen, al denk ik dat hij al kapot is, want na het aansluiten wordt hij snel loeiheet ;)

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
CurlyMo schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:36:
[...]

Ga ik dat weer proberen, al denk ik dat hij al kapot is, want na het aansluiten wordt hij snel loeiheet ;)
Snel heet worden wijst meestal op verkeerd aansluiten.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
klump4u schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:44:
[...]

Snel heet worden wijst meestal op verkeerd aansluiten.
Dat snap ik, maar ik weet niet hoe ik VIN en GND heel anders moet interpreteren.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Volgens mij is heet worden in dit geval juist een goed teken. die metingen worden toch bij een hoge temperatuur uitgevoerd dacht ik?

• Stimpy68
quote:
Stimpy68 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:34:
[...]

Hij zit nu in een doosje en staat buiten, zonlicht kan er niet bij, waarde is nu 772PPM. Ik kan in espeasy de ABC uitschakelen of op Normal zetten, maar dat heeft weinig uitgehaald. Misschien dat ik er nog 1 ga bestellen bij Ali maar dan bij een andere verkoper. Wil er sowieso nog 1 hebben voor op een andere kamer.
Even antwoorden op mijzelf, want ik heb de oplossing gevonden via een ander forum en blog. Je kunt de MHZ19b calibreren (ABC deed is niet na 48 uur) door 7 seconden de HD en GND met elkaar te verbinden en 20 minuten buiten te leggen/hangen. Hierna geeft ie 398PPM vrijwel constant aan, middels de formule de waarde op 410PPM gezet, nu komt het naar mijn idee meer in de buurt van wat het zou moeten zijn. Collega had precies hetzelfde als ik, en bij hem werkte deze calibratie.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

quote:
Stimpy68 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 19:28:
[...]

Even antwoorden op mijzelf, want ik heb de oplossing gevonden via een ander forum en blog. Je kunt de MHZ19b calibreren (ABC deed is niet na 48 uur) door 7 seconden de HD en GND met elkaar te verbinden en 20 minuten buiten te leggen/hangen. Hierna geeft ie 398PPM vrijwel constant aan, middels de formule de waarde op 410PPM gezet, nu komt het naar mijn idee meer in de buurt van wat het zou moeten zijn. Collega had precies hetzelfde als ik, en bij hem werkte deze calibratie.
Ik denk dat 410 ppm in NL te optimistisch is - volgens mij kan je eerder op 430 - 440 ppm ijken,
maar dan buiten de bebouwde kom en in het bos.
Just my 2 cts

• Stimpy68
@dunklefaser gaat met niet echt om de exacte waarde, dus als hij er 20-30 PPM naast zit vind ik niet erg, maar voor de calibratie zat hij er +200-300PPM minimaal naast, dat was wel erg de verkeerde kant op.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

quote:
Stimpy68 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 19:28:
[...]
middels de formule de waarde op 410PPM gezet
[...]
Kun je daar meer over vertellen?

• Stimpy68
@ThinkPad Tuurlijk! Formule pas je aan in espeasy onder devices, Edit je MHZ19 sensor, Ga naar Values, PPM en zet het volgende bij Formula bij PPM:
code:
1
%value%+11

(in mijn geval dan).
Kijk dus even wat de laagste waarde is wat de sensor nu aangeeft, als voorbeeld 395PPM, dit wil je dan eigenlijk op 410PPM hebben (of andere waarde eventueel, wat je zelf wilt als laagste waarde), dan gebruik je
code:
1
%value%+15

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Ah, op die manier. Je telt gewoon wat bij het aantal PPM's op ;) Ik dacht dat je in de kalibratie van de MH-Z19 die waarde meegaf ;)

Ik gebruik Tasmota op de ESP8266 die mijn MH-Z19 uitleest, dus bij mij gaat dat truukje niet op. Maar verderop in de keten (NodeRED) kan ik het evt wel toepassen.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

CurlyMo schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:36:
[...]

Ik heb ondertussen een nieuwe sensor ontvangen en die doet het inderdaad gelijk. Rode lampje waar jullie over hadden is ook zichtbaar om de paar seconde.

Wat ik me wel afvroeg. Hoe weet ik nu of dat wat ik meet ook het juiste is? Als de sensor opstart, dan begint hij 410ppm uit te spugen om daarna ~1050ppm weer te geven. De waardes van gisterenavond waren ~1800ppm.

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23:22
@CurlyMo
400 - 800 = zeer goed
800 - 1200 = goed
1200 - xxxx = niet goed

Of bedoelde je dat niet ?:)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

vinom schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:01:
@CurlyMo
400 - 800 = zeer goed
800 - 1200 = goed
1200 - xxxx = niet goed

Of bedoelde je dat niet ?:)
Ik ken de betekenis van de waardes, maar hoe weet ik dat wat hij meet ook klopt? Op dit moment staan er drie ventilatieroosters open in de woonkamer aan de achterkant en mist er aan de voorkant glas in vier kleine ramen van 30x15cm. Die kozijnen zijn dus nog half open na een renovatieklus. Toch geeft hij waardes van ~ 1050 aan.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Buiten leggen voor een halfuurtje en kijken wat hij aangeeft.
Hij zou dan <500 ppm moeten aangeven, of je moet al aan de snelweg ofzo wonen.

En zorg dat hij geen daglicht opvangt, de sensor is daar gevoelig voor.
Doosje met ventilatieopeningen kun je hem het beste in monteren.

ThinkPad wijzigde deze reactie 14-09-2018 09:05 (52%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

ThinkPad schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:04:
Buiten leggen voor een halfuurtje. Hij zou dan <500 ppm moeten aangeven, of je moet al aan de snelweg ofzo wonen.
Dus als hij buiten structureel < 500ppm aangeeft, dan moet wat hij binnen meet ook kloppen?

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Dat is wel waar de meesten in dit topic van uit gaan ja. 100% zeker weet je het toch nooit, dan zou je met kalibratiegas aan de gang moeten.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

ThinkPad schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:06:
Dat is wel waar de meesten in dit topic van uit gaan ja. 100% zeker weet je het toch nooit, dan zou je met kalibratiegas aan de gang moeten.
De eerste metingen van buiten zijn binnen: ~850ppm :s

En ik woon niet aan een snelweg of een vliegveld of iets dergelijks.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Heb je de sensor wel afgeschermd van daglicht?
Ik heb m'n bericht op vorige pagina nog bewerkt, met link naar plaatje van behuizing erbij.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

ThinkPad schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:14:
Heb je de sensor wel afgeschermd van daglicht?
Ik heb m'n bericht op vorige pagina nog bewerkt, met link naar plaatje van behuizing erbij.
Nope, doosje heb ik, maar ik wilde eerst even testen :)

Ik heb er nu even een plastic bewaarbak overheen gezet. Even kijken wat dat doet.

CurlyMo wijzigde deze reactie 14-09-2018 09:18 (12%)

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Mijn ervaring is dat je de sensor ook de tijd moet geven. Even snel binnen of buiten meten levert bij mij ook vreemde waarden op soms. maar als ik hem gewoon dagenlang binnen heb, gaat hij gewoon netjes richting 400ppm bij afwezigheid en tijdens onze aanwezigheid richting de 1000 (maar dan is inmiddels de ventilatie naar hoogste stand gegaan).

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

T-Infinity schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:56:
Mijn ervaring is dat je de sensor ook de tijd moet geven.
Ik ga hem eerst even een tijdje buiten laten liggen (in het donker).

CurlyMo wijzigde deze reactie 14-09-2018 10:02 (3%)

• Stimpy68
CurlyMo schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:10:
[...]

De eerste metingen van buiten zijn binnen: ~850ppm :s

En ik woon niet aan een snelweg of een vliegveld of iets dergelijks.
Ik had hetzelfde ;-) Je hebt waarschijnlijk een MHZ19b, Doe even wat ik ook gedaan heb:

"Je kunt de MHZ19b calibreren (ABC deed is niet na 48 uur) door 7 seconden de HD en GND met elkaar te verbinden en 20 minuten buiten te leggen/hangen. Hierna geeft ie 398PPM vrijwel constant aan, middels de formule de waarde op 410PPM gezet (in esp easy), nu komt het naar mijn idee meer in de buurt van wat het zou moeten zijn. Collega had precies hetzelfde als ik, en bij hem werkte deze calibratie."

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Stimpy68 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:24:
[...]
Ik had hetzelfde ;-) Je hebt waarschijnlijk een MHZ19b, Doe even wat ik ook gedaan heb:
Klopt
Je kunt de MHZ19b calibreren (ABC deed is niet na 48 uur) door 7 seconden de HD en GND met elkaar te verbinden en 20 minuten buiten te leggen/hangen.
Gedaan, minimaal 7 seconde. Ik ben benieuwd.

Dit lijkt erop :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
2018-09-14 11:05:28 399
2018-09-14 11:05:33 399
2018-09-14 11:05:38 399
2018-09-14 11:05:43 399
2018-09-14 11:05:48 399
2018-09-14 11:05:53 399
2018-09-14 11:05:58 399
2018-09-14 11:06:03 399
2018-09-14 11:06:08 398
2018-09-14 11:06:13 398
2018-09-14 11:06:18 398
2018-09-14 11:06:23 398
2018-09-14 11:06:28 398
2018-09-14 11:06:33 398

Even ruw geplot in Calc tussen 13:37 en 18:56

Het gebergte was tijdens de lunch. Daarna waren we weer boven aan het klussen. Er is dus voldoende isolatie met het gebrek aan glas.

CurlyMo wijzigde deze reactie 14-09-2018 19:54 (43%)

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@CurlyMo
"De piek was tijdens de lunch. Daarna waren we weer boven aan het klussen. Er is dus voldoende isolatie met het gebrek aan glas."
Ik zie niet echt een piek, eerder een gebergte - Jouw conclusie "voldoende isolatie? - met het gebrek aan glas?" kan ik helaas niet volgen.

dunklefaser wijzigde deze reactie 14-09-2018 19:56 (9%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

dunklefaser schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 19:51:
@CurlyMo
[...]

Ik zie niet echt een piek, eerder een gebergte - Jouw conclusie kan ik helaas niet volgen.
Lang leve de semantiek ;)
Jouw conclusie "voldoende isolatie? - met het gebrek aan glas?" kan ik helaas niet volgen.
Lang leven het sarcasme ;)

Ik had eerder al toegelicht dat ik glas mis in een paar ramen van de woonkamer en ik daarom verbaasd was over de hoge waardes die ik zag bij een eerste test. Nu lijkt het veel beter aan te sluiten bij mijn situatie.

Het valt me ook op dat de sensor na een langere periode niet meer reageert (met de gebruikte software). Als ik mijn ESP weer herstart dan doet hij het altijd weer. Weet iemand waar dat aan kan liggen?

CurlyMo wijzigde deze reactie 15-09-2018 08:53 (55%)

• Nhz
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 21:25

Nhz

Deventer

Ik wil ons (zwave) domotica systeem graag uitbreiden met (onder andere) meer Co2 sensoren. Momenteel worden zaken als verlichting, beregening en verwarming al gestuurd via allerlei draadloze zwave relais en sensoren. Voor de temperatuur gebruik ik bijvoorbeeld de Fibaro brandmelders en voor regen/wind heb ik een Netatmo. Ik kan natuurlijk in elke kamer van het huis een Netatmo plaatsen, maar die dingen zijn prijzig en lastig netjes weg te werken. Daarnaast zitten er beperkingen aan het aantal units per hoofdmodule.

Ik wil graag naar een allround/modulaire oplossing voor zowel Co2, temperatuur alsmede aanwezigheidsdetectie en wellicht ook de lichtintensiteit. Het mooiste zou zijn wanneer ik alle sensoren in 1 kastje weet te monteren, die ik in diverse ruimtes in huis op kan hangen. Wanneer dit via wifi uit te lezen is zou natuurlijk helemaal geniaal zijn, maar op zich is dat geen noodzaak.

Omdat ik tot op heden alles met min-of-meer kant-en-klare oplossingen heb kunnen doen heb ik weinig ervaring met het zelf fabriceren van sensoren en dergelijke. Ik weet dat er mogelijkheden zijn om met bijvoorbeeld een arduino sensoren uit te lezen, maar dat heb ik nooit gedaan. Hopelijk kan ik hier enkele zetjes in de goede richting krijgen. Is de door mij geschetste oplossing uberhaubt haalbaar (voor een redelijke beginner)?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Gisteren heb ik een bestelling uit gedaan voor een tweede CO2, Temp, en Humi sensor:
D1 Mini ESP8266
Behuizing
CO2 sensor
Temp + Humi sensor
1x4 header
1x5 header
Gaatjes bord volgens mij past deze precies in de behuizing en kloppen ook de schroefgaten.
2N3904 Transistor
2x 10k weerstand
1x 7.69k (volgens mij)

Op de ESP8266 flash je ESPEasy en de rest wijst zich eigenlijk vanzelf. Enige wat niet goed lukte was meerdere sensoren hun waardes naar mijn NAS laten sturen. Dat heb ik nu met een paar rules opgelost:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
on co2#ppm do
  SendToHTTP 10.0.0.140,80,/sensoren/post.php?ruimte=woonkamer&name=ppm&value=[co2#ppm]
endon

on temp#temperature do
  SendToHTTP 10.0.0.140,80,/sensoren/post.php?ruimte=woonkamer&name=temperature&value=[temp#temperature]
endon

on temp#humidity do
  SendToHTTP 10.0.0.140,80,/sensoren/post.php?ruimte=woonkamer&name=humidity&value=[temp#humidity]
endon

Ik wil een gaatjesbord maken met allemaal headers, zo kan ik alles later nog hot-swappen mocht er iets kapot gaan.

CurlyMo wijzigde deze reactie 21-10-2018 11:30 (7%)

• Nhz

Nhz

Deventer

CurlyMo schreef op maandag 17 september 2018 @ 18:57:
[...]en de rest wijst zich eigenlijk vanzelf[...]
Aangezien ik hier geheel nieuw in ga duiken ben ik hier een beetje sceptisch over. Haha. Heb je wellicht een tutorial die ik kan volgen? De projecten op https://create.arduino.cc/ zijn over het algemeen vrij complex, of kijk ik dan op de verkeerde plek?

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Dan kijk je op de verkeerde plek inderdaad ;)

ESPEasy is een firmware voor ESP8266. Als je dat erop hebt geflashed dan kun je via een webinterface (zie docs ESPEasy) de module benaderen. Daarna kun je in de webinterface de CO2-sensor configureren. In de webinterface is het aantal ppm dan al zichtbaar. Vervolgens kun je (indien gewenst) met je favoriete domoticapakket de waarden eruit trekken (via JSON is het makkelijkste) of zoals CurlyMo doet, door de ESP8266 naar een bepaalde server laten sturen.

• Nhz

Nhz

Deventer

Kijk, dat klinkt redelijk redelijk perfect. Daar ga ik eens even mee stoeien. :)

• Boomtop2016
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 11-10-2018

Boomtop2016

Zoekend en leergierig

CurlyMo schreef op maandag 17 september 2018 @ 18:57:
Gisteren heb ik een bestelling uit gedaan voor een tweede CO2, Temp, en Humi sensor:
D1 Mini ESP8266
Behuizing
CO2 sensor
Temp + Humi sensor
1x4 header
1x5 header
Gaatjes bord volgens mij past deze precies in de behuizing en kloppen ook de schroefgaten.

Op de ESP8266 flash je ESPEasy en de rest wijst zich eigenlijk vanzelf. Enige wat niet goed lukte was meerdere sensoren hun waardes naar mijn NAS laten sturen. Dat heb ik nu met een paar rules opgelost:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
on co2#ppm do
  SendToHTTP 10.0.0.140,80,/sensoren/post.php?ruimte=woonkamer&name=ppm&value=[co2#ppm]
endon

on temp#temperature do
  SendToHTTP 10.0.0.140,80,/sensoren/post.php?ruimte=woonkamer&name=temperature&value=[temp#temperature]
endon

on temp#humidity do
  SendToHTTP 10.0.0.140,80,/sensoren/post.php?ruimte=woonkamer&name=humidity&value=[temp#humidity]
endon

Ik wil een gaatjesbord maken met allemaal headers, zo kan ik alles later nog hot-swappen mocht er iets kapot gaan.
Als je dit boodschappenlijstje gebruikt kun je (met veel hulp) een werkende CO2 /temp/hum sensor
creëren dus?

Dominus illuminatio mea

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Boomtop2016 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:45:
[...]

Als je dit boodschappenlijstje gebruikt kun je (met veel hulp) een werkende CO2 /temp/hum sensor
creëren dus?
Klopt, veel hulp is relatief. Als je nog nooit iets met elektronica hebt gedaan en het verschil niet weet tussen volt en ampere, dan wordt het heel moeilijk inderdaad. Ik ga overigens uit van solderen op een gaatjesbord, als je dat niet wil, dan zul je in plaats daarvan een breadboard en jumpers moeten halen.

• Boomtop2016
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 11-10-2018

Boomtop2016

Zoekend en leergierig

CurlyMo schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:57:
[...]

Klopt, veel hulp is relatief. Als je nog nooit iets met elektronica hebt gedaan en het verschil niet weet tussen volt en ampere, dan wordt het heel moeilijk inderdaad. Ik ga overigens uit van solderen op een gaatjesbord, als je dat niet wil, dan zul je in plaats daarvan een breadboard en jumpers moeten halen.
Ik heb een soldeerbout, werk regelmatig met 230V.. en ben leergierig :+

Dominus illuminatio mea

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Boomtop2016 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:58:
[...]

Ik heb een soldeerbout, werk regelmatig met 230V.. en ben leergierig :+
Maar wat @ThinkPad ook al schrijft. ESPEasy is dusdanig simpel dat ik ook blij verrast was. Ik was aanvankelijk ook begonnen met zelf een scriptje in elkaar draaien, maar vond me tijd te waardevol om niet gewoon ESPEasy te gebruiken.

• Nhz

Nhz

Deventer

Toch nog een kleine aanvullende vraag, ik lees her-en-der (zelfs in rode letters) dat het voltage van de voeding erg belangrijk is. Wat gebruiken jullie hier voor?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Nhz schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 13:02:
Toch nog een kleine aanvullende vraag, ik lees her-en-der (zelfs in rode letters) dat het voltage van de voeding erg belangrijk is. Wat gebruiken jullie hier voor?
Een voeding van het juiste voltage? Als er dus 5v gevraagd wordt een 5v voeding. En als een apparaat 1A trekt dan een voeding die tenminste 1A kan leveren. Volgens mij is het zo simpel.

• Nhz

Nhz

Deventer

Ik zie bijvoorbeeld deze voeding, is dat dan 'steady' genoeg? Beetje zonde om de magische rook uit de chip te laten ontsnappen.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Nhz schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 13:26:
Ik zie bijvoorbeeld deze voeding, is dat dan 'steady' genoeg? Beetje zonde om de magische rook uit de chip te laten ontsnappen.
Heb je sowieso als eens bekeken hoe zo'n ESP8266 waarnaar ik linkte gevoed wil worden? Dat neemt een hoop twijfel weg.

• Nhz

Nhz

Deventer

Ik lees op de ESPEasy wiki het volgende:
A word about power supplies
Do yourself a big favour: Avoid cheap power supplies!

We have seen some strange behaviour from cheap power supplies. If you put a voltmeter on these it shows the correct voltage. Everything looks nice.

If you use an oscilloscope you may get some nasty surprises. Oscillating voltage, ripples.....

Use a high quality power supply like MeanWell or similiar. It should have at least a current of 1 ampere.
Maar als je googled op ESP8266 Power Supply dan krijg je diverse oplossingen. Vandaar de vraag of jullie een beproefde oplossing hebben. Natuurlijk kan ik mijn eigen regelbare voeding instellen op 3.3v en hiermee het ding aan de gang krijgen, maar dat lijkt me geen duurzame oplossing als je er meerdere in je huis wil hangen.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Wat is hier onduidelijk aan?

Wat ik dus al zei. Kijk naar welk ESP8266 prototype board je wilt kopen en zoek uit hoe dat specifieke model gevoed wil worden.

• Nhz

Nhz

Deventer

Omdat in de eerder genoemde wiki met rode letters gewaarschuwd wordt voor het gebruik van goedkope voedingen en het gebruiken van 5v apparatuur stond ik even op het verkeerde been. Ik haal twee dingen door elkaar denk ik, ESP8266 !==D1 mini.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Nhz schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:06:
Omdat in de eerder genoemde wiki met rode letters gewaarschuwd wordt voor het gebruik van goedkope voedingen en het gebruiken van 5v apparatuur stond ik even op het verkeerde been. Ik haal twee dingen door elkaar denk ik, ESP8266 !==D1 mini.
ESP8266 is de chip, de D1 mini is het bord. Net als de Raspberry Pi als kern de BCM2835 heeft. Oftewel:
BCM2835 = ESP8266
Raspberry Pi = D1 mini

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 18:46
Nhz schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 13:37:
Ik lees op de ESPEasy wiki het volgende:

[...]

Maar als je googled op ESP8266 Power Supply dan krijg je diverse oplossingen. Vandaar de vraag of jullie een beproefde oplossing hebben. Natuurlijk kan ik mijn eigen regelbare voeding instellen op 3.3v en hiermee het ding aan de gang krijgen, maar dat lijkt me geen duurzame oplossing als je er meerdere in je huis wil hangen.
Sensoren kunnen inderdaad erg gevoelig zijn voor ripples in voedingen en kunnen dan false positives, meetfouten of geen data geven. Mogelijk is de MHZ19 daar ook wel extra gevoelig voor.

Zelf heb ik goede ervaringen met een Wemos D1 mini kloon welke gevoed wordt door een telefoon lader via de micro USB aansluiting. De sensor zit volgens mij op de 5V aansluiting van de D1 mini, maar je kan ook eerst de 3,3V aansluiting gebruiken en kijken hoe dat werkt.
Nhz schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:06:
De Wemos D1 mini is een "form factor" welke een ESP8266 chip gebruikt. Deze chip wordt op verschillende bordjes aangeboden.

• Nhz

Nhz

Deventer

@CurlyMo & @tsjoender Tthanks, dat bedoelde ik inderdaad. Weer een stukje van de puzzel op zijn plek.

• Nhz

Nhz

Deventer

Wil in de hackerstore even wat spulletjes bestellen om een begin te maken met deze hobby. Ik heb een D1 mini met een DHT22, LDR en relaisshield in de winkelwagen zitten. Om de D1 te flashen heb ik deze UART in gedachten, is die geschikt? Verder heb ik een breadboard en wat kabeltjes nodig om een proefopstelling te maken, de micro-usb adapter heb ik hier liggen.

Zie ik als ultieme beginneling dan nog iets over het hoofd? O-)

(de CO2 meter hebben ze daar volgens mij niet, maar die bestel ik later wel via Ali)

Nhz wijzigde deze reactie 18-09-2018 22:33 (8%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Nhz schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:29:
Om de D1 te flashen heb ik deze UART in gedachten, is die geschikt?
Het zou natuurlijk heel knullig zijn als de micro-USB van de D1 mini alleen voor voeding was en niet voor communicatie ;)

Neemt overigens niet weg dat het altijd goed is zo'n ding in huis te hebben in geval van deze hobby.

CurlyMo wijzigde deze reactie 18-09-2018 23:03 (15%)

• Nhz

Nhz

Deventer

CurlyMo schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:44:
[...]

Het zou natuurlijk heel knullig zijn als de micro-USB van de D1 mini alleen voor voeding was en niet voor communicatie ;)

Neemt overigens niet weg dat het altijd goed is zo'n ding in huis te hebben in geval van deze hobby.
Haha, is dit sarcasme? Maak ik nu een fout, of zit ik goed?

Ik wil de micro-usb adapter voor de voeding van de D1 gebruiken en die converter voor de communicatie met de PC, zodat ik ESPEasy er op kan flashen.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Nhz schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:45:
[...]

Haha, is dit sarcasme? Maak ik nu een fout, of zit ik goed?
Dat er dus een ingebouwde serial communicatie via USB in zit en je dus dat ding niet apart nodig hebt.

Want dat zou onnozel zijn toch :p

• Nhz

Nhz

Deventer

Ow, haha ja dat is wel een beetje onnozel. 8)7 |:(

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Iemand wel eens een MH-Z19 'zomaar' stuk gehad? :| Heb al maanden eentje in gebruik zonder problemen.
Maandagochtend rond 11:00 ineens een 'flatline', hij viel toen terug naar 407 ppm en sindsdien zit hij daar op vast. Heb de ESP al herstart, MH-Z19 stroomloos gemaakt, maar heeft geen effect.

Onlangs wel geswitched van ESPEasy naar Tasmota, maar ook dat draaide al een week of 4-5 zonder issues.

Ik dacht eerst misschien aan de ABC-functie (in Tasmota kan ik dat niet uitzetten), maar ook als ik een paar minuten naast de sensor ga staan en uitadem richting de sensor gebeurt er niks...
Het lampje in de sensor gloeit wel op elke 30s ofzo. Enige wat ik recentelijk nog heb gewijzigd is dat ik in NodeRED wat aanpassingen heb gedaan. De ESP wordt elke minuut twee keer uitgevraagd voor de status (de CO2-waardes gebruik ik in twee flows). Kan hij daardoor stuk zijn gegaan, teveel requests?

Iemand nog ideeën? Paar uur stroomloos maken?
En wat is de meest optimale firmware? Ik weet dat @infernix een aantal goede aanpassingen heeft gedaan destijds, maar ben even kwijt welke build van ESPEasy je dan moet hebben. Dan zet ik die er namelijk even

• infernix
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 06-03 00:44
Gewoon laatste upstream build pakken. TDer heeft nog meer updates gedaan en alles is upstream.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@ThinkPad door teveel verzoeken gaat zo'n ding niet kapot.

Probeer inderdaad eens andere firmware. Ik had ook last van een niet werkende sensor na verloop van tijd. In ESPEasy had ik daar geen last meer van.

Waarom ben je overgestapt?

• ThinkPad

ThinkPad

L460

CurlyMo schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:58:
@ThinkPad door teveel verzoeken gaat zo'n ding niet kapot.

Probeer inderdaad eens andere firmware. Ik had ook last van een niet werkende sensor na verloop van tijd. In ESPEasy had ik daar geen last meer van.

Waarom ben je overgestapt?
Ik vind Tasmota veel fijner/duidelijker dan ESPEasy, zit wat beter in elkaar naar mijn idee.
Heb alle ESP8266 op Tasmota draaien. Voor de CO2-sensor is het beter om bij ESPEasy te blijven denk ik, zodat ik die ABC-functie e.d. kan uitschakelen. De plugin voor MH-Z19 is daarin veel beter.

Zal eens ESPEasy erop knallen en kijken wat hij doet.

Edit: met ESPEasy zit er weer leven in _O_ Heb de ABC ook uitgezet en voor de optie 'Filter' leek keuze 'Skip unstable' mij het meest logische. Nu maar eens een poosje kijken hoe het gaat.

Klopt het trouwens dat hij met ESPEasy veel vaker wordt uitgelezen? Ik zie de MH-Z19 nu elke 10s ofzo even opgloeien. Met Tasmota was dat veel minder vaak. Heb de interval in ESPEasy op 60s staan bij de sensor, maar daar lijkt hij niks mee te doen. Volgens mij bepaalt die alleen de update interval naar MQTT?

ThinkPad wijzigde deze reactie 04-10-2018 22:07 (29%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Even een aanvulling op mijn sensor project. Ik heb nu een op ESPEasy gebaseerde meter gebouwd met een DHT22 en een MH-Z19B. Mooi gesoldeerd op een gaatjes bord met headers zodat alle relevante onderdelen hot-swappable zijn. Binnenkort zal ik eens een foto plaatsen. Eerste versie is namelijk vrij lelijk gesoldeerd :p

Enige probleem van deze opstelling was dat de DHT22 regelmatig stopt met werken. Een bekend probleem blijkbaar. De stroom er tijdelijk afhalen werkt dan wel, maar als ik dat handmatig moet doen, dan verlies ik veel metingen en dan loop ik ook het risico dat de MH-Z19B weer van slag is.

Dus heb ik de 5v lijn van de DHT22 aan een transistor gehangen die weer bediend wordt door GPIO0 (D3). Zodra de DHT22 dus uitvalt, kan ik via D3 de stroomtoevoer van dat ding regelen en hem een harde power reset geven.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
on System#Boot do
  timerSet,1,300
endon

on temp#temperature do
  timerSet,1,300
  SendToHTTP xxxx
endon

on temp#humidity do
  SendToHTTP xxxx
endon

on co2#ppm do
  SendToHTTP xxxx
endon

on Rules#Timer=1 do
  gpio,0,0
  timerSet,2,60
endon

on Rules#Timer=2 do
  gpio,0,1
  timerSet,1,300
endon

Bij het opstarten wordt timer1 op 5 minuten gezet. Zodra de DHT22 een temperatuur doorgeeft, wordt de timer gereset op weer 5 minuten. Zodra de DHT22 stopt met het doorsturen van data, zal timer 1 na 5 minuten afgaan en D3 (= GPIO0) uitzetten. Dan wordt timer 2 op 1 minuut gezet waarna timer 2 zorgt dat D3 weer aan wordt gezet. Ook wordt timer 1 weer ingesteld op 5 minuten om een nieuwe watchdog cyclus te starten.

Op deze manier wordt de DHT22 even 1 minuut van de stroom gehaald om af te koelen(?) om daarna weer opnieuw te mogen beginnen met data doorgeven. Zo verlies ik maximaal 6 minuten 8 minuten aan metingen. Prima voor mijn doel.

Een lab opstelling heeft laten zien dat dit zo werkt. Nu nog de duur test.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

*O* Zojuist zelf kunnen waarnemen dat mijn aanpak heeft gewerkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
2018-10-17 10:48:32;woonkamer;temperature;24.10
2018-10-17 10:48:32;woonkamer;humidity;52.40
2018-10-17 10:48:44;woonkamer;ppm;399.00
2018-10-17 10:49:44;woonkamer;ppm;399.00
2018-10-17 10:50:32;woonkamer;temperature;24.10
2018-10-17 10:50:32;woonkamer;humidity;52.40
2018-10-17 10:50:44;woonkamer;ppm;399.00
2018-10-17 10:51:44;woonkamer;ppm;399.00
2018-10-17 10:52:32;woonkamer;temperature;24.00
2018-10-17 10:52:32;woonkamer;humidity;51.40
2018-10-17 10:52:44;woonkamer;ppm;399.00
2018-10-17 10:53:44;woonkamer;ppm;399.00
2018-10-17 10:54:44;woonkamer;ppm;398.00
2018-10-17 10:55:44;woonkamer;ppm;398.00
2018-10-17 10:56:44;woonkamer;ppm;398.00
2018-10-17 10:57:44;woonkamer;ppm;399.00
2018-10-17 10:58:44;woonkamer;ppm;399.00
2018-10-17 10:59:44;woonkamer;ppm;399.00
2018-10-17 11:00:32;woonkamer;temperature;24.20
2018-10-17 11:00:32;woonkamer;humidity;50.90

Je ziet dus dat ik elke 2 minuten een DHT22 meting hoor te ontvangen (ding heeft een afwijking van +4 graden). Dat stokte om 10:52:32. Daarna ging mijn timer dus lopen: 5m + 1m + 2m = 8 minuten. Precies het moment dat de DHT22 weer online komt.

De MH-Z19B doet het overigens ook prima, we zijn lekker aan het luchten met de deur open.

Sinds 2018-10-14 12:00:00 meet ik met mijn huidige print. Dit was de eerste echte reset sinds toen. En heel toevallig heb ik het live zien gebeuren >:)

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:35

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

CurlyMo schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:11:
*O* Zojuist zelf kunnen waarnemen dat mijn aanpak heeft gewerkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
2018-10-17 10:48:32;woonkamer;temperature;24.10
2018-10-17 10:48:32;woonkamer;humidity;52.40
2018-10-17 10:48:44;woonkamer;ppm;399.00
2018-10-17 10:49:44;woonkamer;ppm;399.00
2018-10-17 10:50:32;woonkamer;temperature;24.10
2018-10-17 10:50:32;woonkamer;humidity;52.40
2018-10-17 10:50:44;woonkamer;ppm;399.00
2018-10-17 10:51:44;woonkamer;ppm;399.00
2018-10-17 10:52:32;woonkamer;temperature;24.00
2018-10-17 10:52:32;woonkamer;humidity;51.40
2018-10-17 10:52:44;woonkamer;ppm;399.00
2018-10-17 10:53:44;woonkamer;ppm;399.00
2018-10-17 10:54:44;woonkamer;ppm;398.00
2018-10-17 10:55:44;woonkamer;ppm;398.00
2018-10-17 10:56:44;woonkamer;ppm;398.00
2018-10-17 10:57:44;woonkamer;ppm;399.00
2018-10-17 10:58:44;woonkamer;ppm;399.00
2018-10-17 10:59:44;woonkamer;ppm;399.00
2018-10-17 11:00:32;woonkamer;temperature;24.20
2018-10-17 11:00:32;woonkamer;humidity;50.90

Je ziet dus dat ik elke 2 minuten een DHT22 meting hoor te ontvangen (ding heeft een afwijking van +4 graden). Dat stokte om 10:52:32. Daarna ging mijn timer dus lopen: 5m + 1m + 2m = 8 minuten. Precies het moment dat de DHT22 weer online komt.

De MH-Z19B doet het overigens ook prima, we zijn lekker aan het luchten met de deur open.

Sinds 2018-10-14 12:00:00 meet ik met mijn huidige print. Dit was de eerste echte reset sinds toen. En heel toevallig heb ik het live zien gebeuren >:)
Ben erg benieuwd naar je printje(foto) , waarom eigenlijk deze MH-Z19B meter ik zie wat goedkopere andere modelen sensors .. (en duurdere uiterraard.)
-DarkShadow- schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:21:
In deze berekening neem je niet mee dat er 24 uren in een dag zitten. De meeste mechanische ventilatieboxen ventileren met minimaal 100m3/uur. Tevens is een realistische gasprijs op dit moment al €0,70 per kuub en die prijs gaat niet meer naar beneden. Met deze getallen ben je €156 per jaar kwijt aan het opwarmen van ventilatielucht. Als je 50% van de tijd niet hoeft te ventileren heb je de sensor en aanstuurelektronica dus binnen een jaar of twee terugverdiend.
156 per jaar ? hoe heb je die berekening gedaan.. best veel imho

vso wijzigde deze reactie 18-10-2018 09:49 (15%)

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@vso Welke sensoren heb je gezien?

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

@CurlyMo mq-135 bv

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Die zijn erg moeilijk om een bruikbare waarde uit te krijgen. Ze zijn vaak gevoelig voor een hele reeks aan gassen. En ze moeten vaak meerdere uren opwarmen voordat je zinnige waardes eruit kunt krijgen. En daarna is het nog goochelen met correctiefactor e.d. om te zorgen dat hij enigszins klopt.

De MH-Z19B is trouwens ook al spotgoedkoop (€20 ofzo?), want kijk maar eens wat een profi sensor van SenseAir o.i.d. kost :X En een MH-Z19B leg je met mooi weer (19-20°C, zodat het vergelijkbaar is met binnenshuis) een keer buiten voor een halfuur (afgeschermd van licht) en kalibreer je. Zet de ABC-functie uit (ESPEasy firmware) en dan heb je vrij goede CO2-meter. Hij spuugt z'n waardes uit via serial bus (UART), dus je hoeft zelf niet te goochelen met correctiefactoren en weerstandjes e.d.
De MH-Z19B werkt via NDIR-principe en is daardoor veel betrouwbaarder.

De absolute ppm's zullen vast afwijken van een profi meter, maar ik zie wel keurig netjes de curve van ons leefritme er in terug. Prima geschikt om m'n mechanische ventilatie mee aan te sturen.

ThinkPad wijzigde deze reactie 18-10-2018 11:47 (47%)

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

ThinkPad schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:40:
[...]

Die zijn erg moeilijk om een bruikbare waarde uit te krijgen. Ze zijn vaak gevoelig voor een hele reeks aan gassen. En ze moeten vaak meerdere uren opwarmen voordat je zinnige waardes eruit kunt krijgen. En daarna is het nog goochelen met correctiefactor e.d. om te zorgen dat hij enigszins klopt.

De MH-Z19B is trouwens ook al spotgoedkoop (€20 ofzo?), want kijk maar eens wat een profi sensor van SenseAir o.i.d. kost :X En een MH-Z19B leg je met mooi weer (19-20°C, zodat het vergelijkbaar is met binnenshuis) een keer buiten voor een halfuur (afgeschermd van licht) en kalibreer je. Zet de ABC-functie uit (ESPEasy firmware) en dan heb je vrij goede CO2-meter. Hij spuugt z'n waardes uit via serial bus (UART), dus je hoeft zelf niet te goochelen met correctiefactoren en weerstandjes e.d.
De MH-Z19B werkt via NDIR-principe en is daardoor veel betrouwbaarder.

De absolute ppm's zullen vast afwijken van een profi meter, maar ik zie wel keurig netjes de curve van ons leefritme er in terug. Prima geschikt om m'n mechanische ventilatie mee aan te sturen.
Hoe absoluut/nauwkeuriger het is, hoe beter natuurlijk maar voor mij is het leuk als je correlaties kan leggen tussen bepaalde activititeiten. wat ik belangrijk vind is een redelijke stapgrote 2 cijfers zijn leuk 3 is beter en de rest lijkt me overbodig .

ook vind ik het wel intressant om te lezen dat je de DHT22 er goed mee kan combineren. _/-\o_

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

vso schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:28:
[...]
hoe beter natuurlijk maar voor mij is het leuk als je correlaties kan leggen tussen bepaalde activiteiten.
Ik leg liever verbanden, voordat de sensor opeens mijn leven gaat dicteren ;)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Hier wat foto's van mijn uitwerking.

Baantjes

Rood: 5v.
Blauw: GND
Groen: Data

Headers

De gaatjes blijken toch niet precies te passen, maar een figuurzaag doet wonderen. Die loze header die je bovenin zit is bedoeld voor calibratie te activeren. Dat moet nu nog door er bijv. een schroevendraaier tegenaan te houden voor 7 seconde.

Voor de ESP heb ik een kleinere header gebruikt, omdat ik een groot aantal pinnen toch niet gebruik. Daardoor had ik meer ruimte voor mijn baantjes.

Uit de headers van de overige componenten heb ik ook de ongebruikte pinnen getrokken om ruimte te maken.

Componenten

Behuizing

Door de headers zit alles natuurlijk een stuk hoger in de behuizing. Om die reden heb een kleine ruimte gemaakt tussen de spijlen voor de USB voeding. Aan de onderkant die nu open is ben ik van plan nog een drukknop te waarmee je de calibratie van de MH-Z19B kan aanzetten.

Boodschappenlijstje:
CurlyMo in "CO2-meters voor in huis"

Rules:
CurlyMo in "CO2-meters voor in huis"

• jmachiels
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23:42
@CurlyMo bedankt voor het delen van je sensor. Zou je de schakeling van de transistor in een tekeningetje kunnen delen?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

I.p.v. de LED en de 220 weerstand dan natuurlijk de DHT22 en i.p.v. de 1K heb ik een zwaardere weerstand gebruikt. Maar ook niet theoretisch onderbouwd. Gewoon omdat het werkte :)

• jmachiels
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23:42
Dank!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Ter aanvulling. De DHT22 in dezelfde behuizing als de MH-Z19B werkt niet. Die laatste warmt de behuizing teveel op om betrouwbare temperatuur metingen te doen. Ik heb de DHT22 er nu buiten geplaatst en dan gaat het wel goed.

• joostnl
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21:38
Mijn mhz19b sensor heb ik opnieuw aangesloten. Nu meet mijn sensor met abc aan 350 buiten met 10 graden Celsius. Tips om hem accurater te maken?

• RobinE
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20:25
Ik heb sinds kort de Acer air monitor (AM100) . Via bluetooth verbinden gaat prima en kan ik de actuele waarden ook prima zien, alleen verbinding met de acer cloud krijg ik niet aan de gang en er blijft een firmware update melding komen. De nieuwe 2018 app zegt wel verbinding te hebben met de acer cloud maar geeft geen data weer. Ook blijft hij zeuren over een firmware update, te doen met de oude app.
In de oude app zegt hij firmware bt: acerAM100_V2.03 (geen nieuwe versie) en wifi 1.01.2010.2002 (offline) is dit de actuele versie? In de oude app krijg ik helemaal geen verbinding met de acer cloud (kan niet inloggen)
Mogelijk ligt het verbinding maken met de acer cloud ook aan de firmware update?

Is het iemand wel gelukt om te updaten en zijn data historie te zien?

ps. wel "leuk" om te zien dat bij koken de fijnstof waarden snel oplopen, van de week iets laten aanbranden omder de grill en hij werd direct dik rood

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Ik zit met een raar probleem. Ik heb thuis 3x een DHT22 + MH-Z19B meter gebouwd. Daarnaast 2x een thermometer met alleen de DS18B20. Als test heb ik ze allemaal eens bij elkaar gelegd om de betrouwbaarheid te controleren. De sensoren hebben een onderlinge afwijking van max. 0.5c zoals gespecificeerd.

Met dit weer geven alle zelfbouwmeters aan dat het in de woonkamer 's nachts afkoeld tot ongeveer 17.5c à 18c en overdag opgewarmd wordt tot 19.5 à 20c. De thermostaat geeft echter steevast aan 2c kouder aan. Twee goedkope commerciële meters met schermpje geven aan dat het verder afkoelt dan mijn sensoren en volgen daarmee meer de thermostaat.

Ik heb de DHT22 buiten de behuizing gemonteerd om de warmte van de MH-Z19B niet teveel invloed te laten hebben. Ook heb ik twee DS18B20 sensoren gewoon helemaal in de open lucht gelegd om alle invloed van kleine warmtebronnen (ESP8266 module) uit te sluiten, maar dat heeft geen invloed gehad op de afwijking tussen de thermostaat en de zelfbouwmeters.

Als het goed is komt vandaag ook een Flir One Prio IOS binnen. Daarmee zou ook te zien moeten zijn wat nu de temperatuur van de DHT22 is die in de woonkamer ligt.

Is iemand bekend met dit probleem? En kan ik nu beter de 5 sensoren geloven of beter mijn thermostaat + goedkope commerciële meters?

Woonkamer is volledig geïsoleerd (spouw, vloer, HR++ met luchtroosters), maar binnenshuis niet 100% kier dicht.

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 03:03

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Je hebt een referentie nodig om te bepalen welke sensor afwijkt.
Voor mijn werk deed ik dat o.a. met smeltend ijs en je kan kan kokend water gebruiken als de sensor dat redt.
Nu heb ik afgeschermde DS18B20 sensors waar ik dat mee kan doen, die plastic dingen zijn lastiger :P
Ik lees ze met Domoticz uit en daar kan je een correctie mee toepassen per sensor.
Fluke heeft referentie oventjes die per 1/000 graad nauwkeurig werken, echter is dat ook met water.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Speedy-Andre schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:27:
Voor mijn werk deed ik dat o.a. met smeltend ijs en je kan kan kokend water gebruiken als de sensor dat redt.
Zou ik die afgeschermde DS18B20 ook kunnen gebruiken voor het meten van mijn binnentemperatuur? Of werkt dat alleen met direct contact met bijv. verwarmingsbuizen of water?

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 03:03

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Dat kan, het ijzeren puntje neemt na een tijdje de omgevingstemperatuur aan.
Een pt100 voeler is misschien een idee, die zijn er in diverse uitvoeringen maar daar hoort een schakeling bij die de meetwaarde kan weergeven.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

CurlyMo schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:39:
[...]

Zou ik die afgeschermde DS18B20 ook kunnen gebruiken voor het meten van mijn binnentemperatuur? Of werkt dat alleen met direct contact met bijv. verwarmingsbuizen of water?
Mais naturellement! - stukje alu buigen en met warmtegeleidingspasta op de sensor - voilá!
Reageert snel genoeg.
Maar niet vergeten de temperatuurresolutie van de DS18B20 sensoren is standaard "maar" +/- 0,0625 K.
Zie hieronder:
11:58:28.451 Connected to CP210x device
11:58:33.725 found probes: [bytearray(b'(\xff7\x06\xc3\x17\x04\xc0'), bytearray(b'(\xff\xae\x07\xc3\x17\x04\x0b'), bytearray(b'(\xff8\r\xc3\x17\x04;'), bytearray(b'(\xff\x00\x07\xc3\x17\x04\x9a')]
11:58:33.725 temperatures: 19.75 19.9375 19.9375 19.875
11:58:34.768 temperatures: 19.6875 19.9375 19.875 19.8125
11:58:35.821 temperatures: 19.6875 19.9375 19.875 19.8125

dunklefaser wijzigde deze reactie 20-11-2018 13:59 (39%)
Reden: temperatuurresolutie

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

dunklefaser schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:49:
[...]

Mais naturellement! - stukje alu buigen en met warmtegeleidingspasta op de sensor - voilá!
Reageert snel genoeg.
Oftewel,
1. Afbeschermde sensor in pan leggen
2. Water koken en kijken of bij begin kokend water de sensor ~ 100c aangeeft.
3. Zelfde met ijs. Dus sensor in bak ijs gooien en kijken of die ~ 0c aangeeft.
4. Afwijkend van die waardes noteren om hem te ijken.
5. In woonkamer hangen voor binnentemperatuur met een stuk alu er tegenaan voor een groter contact oppervlakte en kijken wat mijn geijkte DS18B20 aangeeft en daar weer DHT22 en standaard DS18B20 op ijken.

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True