Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 19:32
Net de 2 Trotec units binnengekregen.
Zo maar even aansluiten en kijken of ze het eens zijn met de andere sensoren hier.

Net uit de doos lopen ze ruwweg 150 ppm uiteen.
De ene met laagste CO2 waarde is ongeveer 40 ppm lager dan de Resideo die ernaast staat.
Raam net open gezet hier dus ben benieuwd wat ze morgen en later deze week aangeven.

[ Voor 48% gewijzigd door TD-er op 16-04-2024 23:47 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
ThinkPad schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:16:
[...]

Wat gebruik jij om het Bluetooth signaal op te vangen? Ik probeerde het met een ESP32 met Tasmota erop meen ik (tijdje terug al dat ik het probeerde).
Een esp32 met esphome en de bluetooth_proxy ingeschakeld.

En smart home integration ingeschakeld op de Aranet
https://www.home-assistan...aranet/#supported-devices

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:22
Ik denk dat die 'smart home integration' optie dan nieuw is. Zal er nog eens naar kijken, dankjewel.

Edit: ik heb hem nu zo erin en krijg de data binnen op ESPHome.

ESPHome:
YAML:
1
2
3
4
5
substitutions:
  aranet4_name: "Aranet4 Home"
  aranet4_mac_address: "xxxxxxxxxxxxxxx"
packages:
  stefanthoss.esphome-aranet4: github://stefanthoss/esphome-aranet4/esphome-aranet4.yaml@main

[ Voor 98% gewijzigd door ThinkPad op 17-04-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06:29

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

De Trotec BZ25 werkt hier perfect. Ik had al een Technoline WL1030 die goed getest was in DE.

Ik heb nu dus 2 CO2 meters in huis.

De Trotec: BZ25 (25 euro vanaf 2024)
De Technoline WL1030 (79 euro vanaf 2020)

Deze BZ25 doet het nog iets beter, de CO2 metingen liggen ongeveer 10 procent boven de WL1030.
Dat komt veel meer overeen met de werkelijkheid. De WL1030 meet in huis 400 ppm, dat is niet logisch.

De Trotec BZ25 meet dus net even hogere resultaten. Immers wereldwijd is CO2 gemiddeld 419 ppm.
Alleen in een bos waar actief CO2 uit de lucht gehaald word kom je dan nog onder de 419 ppm.
Laat staan wanneer er ook nog mensen in huis zijn.

Ongeacht de veel minder betrouwbare metingen dan wetenschappelijk vallen beide CO2 meters niet tegen.
De Trotec BZ25 is gezien zijn tijdelijk spectaculair lage prijs en betere metingen de overduidelijke winnaar.

Een groot voordeel van de Technoline WL1030 is de continu achtergrondverlichting.
Dat is een aanzienlijk nadeel van de Trotec BZ25, die kan je alleen van dichtbij aflezen.

Merk op dat beiden net iets te hoge temperaturen weergeven, die wel exact gelijk zijn.
Luchtvochtigheid geven beide ook vergelijkbare waardes die wellicht ook net wat te hoog zijn.

Ondanks een eerdere suggestie dat de 1 graad te hoge temperatuur de reden zou zijn van de scherpe aanbieding, durf ik dat te betwijfelen. Ik denk dat voor en na de aanbieding die ene graad te hoog er zal zijn en ook zal blijven. De technoline laat dezelfde 1 graad te veel fout zien voor en na aanbiedingen daarvan.

Weet iemand waar de beugel op de achterkant voor is en of die er tijdelijk af kan?

Zo ziet de technoline WL1030 er uit met dus altijd de verlichting aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mrnqe-cSetaa0o86dI7cLVlz7I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UFHJLsRwWjaRbFpAA4kFYDUO.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door keuringsdienst op 28-04-2024 09:20 ]

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Laatst online: 15:04
keuringsdienst schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:38:
Weet iemand waar de beugel op de achterkant voor is en of die er tijdelijk af kan?
Het batterijklepje bedoel je? :+

Of heb je het niet over de Trotec? (Dan gewoon schuiven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Ja dat ging over de Trotec. Vooralsnog krijg ik er met schuiven, wrikken, trekken of duwen geen beweging in.

Er staat een Trotec BZ30 aanbieding in het tnet forum CO2 meter aanbieding deel. (kuch, 55e)

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
Gewoon schuiven, pijltjes geven de richting aan, en ander meer kracht zetten.

Hoewel de handleiding beweert dat de accu alleen voor korte periodes is, redt hij het met gemak een nacht bij mij.
De datalogger applicatie en werking zijn wel behoorlijk archaïsch, maar het werkt. :)
(De bz30 dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Dat is ook zoiets, ik heb dus een handleiding deel op papier en een deel als PDF dat je moet downloaden.
Beide zeggen niets over hoe te bevestigen of die beugel of een accu (misschien alleen bz30) etc.

Ik zal binnenkort nog eens een poging wagen op die beugel. Geeft die niet mee dan blijft hij maar zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:35
De Trotec BZ25 werkt hier perfect. Ik had al een Technoline WL1030 die goed getest was in DE.

Ik heb nu dus 2 CO2 meters in huis.

De Trotec: BZ25 (25 euro vanaf 2024)
@keuringsdienst Heb je een link naar die Trotec? Ik vind ze alleen voor 99+ euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Vaevictis_ schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:27:
[...]

@keuringsdienst Heb je een link naar die Trotec? Ik vind ze alleen voor 99+ euro.
Zo te zien mag ik hier geen aanbiedingen plaatsen maar wanneer je hier kijkt kan je de BZ30 vinden voor 55.
Awair element en andere CO2 meter kortingscodes
De BZ25 is al lang niet meer te koop voor 25 euro, die kost nu ruim 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
@keuringsdienst Ik heb beide handleidingen (bz25 en 30) eens bekijken en waar ze het bij de BZ30 over een battery compartment hebben hebben ze het bij de BZ25 nergens over een batterij.
Ik ging ervan uit dat ze dat beide zouden hebben omdat ze er exact gelijk uitzien maar het zou maar zo kunnen dat het bij de bz25 gewoon vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Merk op dat beiden net iets te hoge temperaturen weergeven, die wel exact gelijk zijn.
Luchtvochtigheid geven beide ook vergelijkbare waardes die wellicht ook net wat te hoog zijn.
Je zou verwachten dat de relatieve luchtvochtigheid te laag wordt aangegeven als een te hoge temperatuur wordt gemeten. Hoe hoger de temperatuur, des te meer vocht de lucht kan bevatten en dus hoe lager de relatieve luchtvochtigheid.

Een te hoge temperatuur meten én vervolgens een te hoge relatieve luchtvochtigheid lijkt me gek :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Gizz schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:12:
[...]

Je zou verwachten dat de relatieve luchtvochtigheid te laag wordt aangegeven als een te hoge temperatuur wordt gemeten. Hoe hoger de temperatuur, des te meer vocht de lucht kan bevatten en dus hoe lager de relatieve luchtvochtigheid.

Een te hoge temperatuur meten én vervolgens een te hoge relatieve luchtvochtigheid lijkt me gek :)
Het gaat om slechts 1 graad Celsius verschil op het hele temperatuur spectrum dat hij kan meten.
De luchtvochtigheid laat een verschil zien, o.a. tussen aangrenzende kamers van max. 2 procent.

Dat is allemaal niet wereldschokkend en past binnen de marges van dit soort geprijsde spullen.

Koop tien verschillende digitale thermometers en ze zullen allemaal een andere temperatuur aangeven.
Alleen geijkte alcohol thermometers zouden het veel beter doen wanneer je ze goed uitleest.

@vassago Het lijkt erop dat hij vast zit inderdaad. Ik laat het verder met rust om schade te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Even inhaken op dat een waarde onder de 400 ppm niet mogelijk is.
Dat is dus wel mogelijk als je relatief veel planten in de buurt hebt overdag.
Die Trotecs hier heb ik soms ook een waarde < 400 zien aangeven. (389)
Alleen als je dan een paar minuten in die ruimte bent zit je weer zo boven de 400 ppm.

Zit hier in landelijk gebied en rondom nogal veel groen wat overdag druk bezig is CO2 te absorberen.
Wat wel opvalt is dat wanneer er meer wind is, dat de CO2 concentratie hoger is. Voelt een beetje paradoxaal, maar misschien is het ook wel dat er meer lucht vanuit andere ruimtes met personen naar mijn kantoor gaat.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Een ruimte met heel veel planten zonder mensen doet in principe hetzelfde als een bos.
Als het goed is zou in de nacht de CO2 juist weer moeten stijgen omdat planten dan CO2 uitstoten.
Misschien leuk om een keer te bekijken wat de nacht waarden zijn. :)

Bij veel wind komt er vaak ook veel buitenlucht een pand in en vermengd ruimtes met elkaar.
Ik heb een goed geïsoleerde woning met mechanische ventilatie, stevige wind doet daar niet voor onder.
Dat kan je dus ook goed zien aan de CO2 meters. Het hele idee van ramen en deuren gesloten houden bij incidenten zal dus maar beperkt effectief zijn bij rook of giftige lucht van buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Nou die planten zitten dus niet hier in huis, maar nogal wat groen rondom hier op 't platteland in Groningen aan de rand van 't dorp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Dat kan ook natuurlijk maar ook dan zou in de nacht de CO2 moeten dalen. (edit: dalen moet stijgen zijn)
Heb je dat in de nacht wel eens gezien of kunnen loggen?

[ Voor 10% gewijzigd door keuringsdienst op 28-04-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Nou nee, eerder andersom, aangezien 's nachts de CO2 concentratie buiten bij windstil weer lekker oploopt.
Dus wat er aan 'frisse lucht' binnenkomt is dan met hogere CO2-concentratie dan overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Dat is dus ook wat ik bedoelde. Alleen had in mijn reactie hiervoor "dalen" juist "stijgen" moeten zijn.
Zoals ook in mijn reactie daarvoor stond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Anyway, dergelijke toename heb ik meermalen kunnen zien toen ik nog een "CO2 tracker" onder de motorkap van mijn Volvo had zitten.
Heb die alleen niet meer en in de nieuwe auto nog steeds geen meetapparatuur ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:26

Vliegvlug

Flight Simple

ik heb sinds een week mijn Awair Element op de slaapkamer staan en schrok van de resultaten!

Op zaterdag was de Awair score 2.0 (Hazardous), zo laag is hij in de woonkamer nooit gekomen.
Awair score en CO2 en TVOCs waarden - zaterdag 25 mei 2024
Komt door hoge waarden voor CO2 (max 2586ppm) en TVOCs (max 13338ppb).

Op zondag was de Awair score nog lager, namelijk 0.0! :X
Awair score en CO2 en TVOCs waarden - zondag 26 mei 2024
Deze keer was de maximale waarde voor CO2 (2208ppm) iets lager maar voor TVOCs (24926ppb) bijna dubbel zoveel!

Die hoge waarden voor CO2 snap ik wel vanwege de blijkbaar slechte ventilatie icm met twee personen in de slaapkamer, maar waar komen die hoge waarden voor TVOCs vandaan?

Awair zelf heeft het over Volatile Organic Chemicals wat uit producten komt maar overdag zijn die waarden niet zo hoog enkel ‘s nachts dus dan moet het haast wel van de personen in de kamer af komen, maar wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Alcohol, parfum, etc. Eigenlijk alles wat 'vluchtig' is ziet zo'n TVOC sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Vliegvlug schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:33:
ik heb sinds een week mijn Awair Element op de slaapkamer staan en schrok van de resultaten!

Op zaterdag was de Awair score 2.0 (Hazardous), zo laag is hij in de woonkamer nooit gekomen.
[Afbeelding: Awair score en CO2 en TVOCs waarden - zaterdag 25 mei 2024]

[Afbeelding: Awair score en CO2 en TVOCs waarden - zondag 26 mei 2024]
Deze keer was de maximale waarde voor CO2 (2208ppm) iets lager maar voor TVOCs (24926ppb) bijna dubbel zoveel!

Die hoge waarden voor CO2 snap ik wel vanwege de blijkbaar slechte ventilatie icm met twee personen in de slaapkamer, maar waar komen die hoge waarden voor TVOCs vandaan?

Awair zelf heeft het over Volatile Organic Chemicals wat uit producten komt maar overdag zijn die waarden niet zo hoog enkel ‘s nachts dus dan moet het haast wel van de personen in de kamer af komen, maar wat dan?
Ik ben benieuwd waarom die grafiekjes om 06.00u omhoog schieten, of heeft iemand nachtdiensten of zo?
Of gaat er één iemand om 06.00u uit bed en wordt daarna de slaapkamer deur gesloten terwijl die daarvoor open was?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

TD-er schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:40:
ja, dat soort zaken associeer ik ook met VOCs maar gaat in dit geval om twee slapende mensen in een slecht geventileerde slaapkamer.
Misschien zweet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

True schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:50:
[...]

Ik ben benieuwd waarom die grafiekjes om 06.00u omhoog schieten, of heeft iemand nachtdiensten of zo?
Of gaat er één iemand om 06.00u uit bed en wordt daarna de slaapkamer deur gesloten terwijl die daarvoor open was?
Nee dat is niet het geval. Was dat weekend rond middernacht erin, de slaapkamerdeur gaat dan dicht, en dan was het op zaterdag om 9u opstaan en op zondag rond 8u. Dan gaat de deur ook weer open.

Kan die sterke stijging op zaterdag vanaf 6u ook niet verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Vliegvlug schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:08:
[...]

Nee dat is niet het geval. Was dat weekend rond middernacht erin, de slaapkamerdeur gaat dan dicht, en dan was het op zaterdag om 9u opstaan en op zondag rond 8u. Dan gaat de deur ook weer open.

Kan die sterke stijging op zaterdag vanaf 6u ook niet verklaren.
Heb je iets van een MV die uitgaat of zo?

Wij hebben een slaapkamer waarbij we één raam op ventilatiestand hebben staan (kiepraam met van die hendels, dit is nog achter een gesloten gordijn) en bij ons stijgt die tot maximaal 1300. Ik zou echt wel even een raam open zetten, dit is niet gezond.
Die andere waardes vind ik zelf wat arbitrair, m.i. zijn CO2, luchtvochtigheid en temperatuur de belangrijkste om op te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

True schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:21:
[...]

Heb je iets van een MV die uitgaat of zo?
Nee die draait altijd op een vaste stand door.
Is verder ook niet gestuurd, is zo’n oud ding met 3-standen schakelaar.
Wij hebben een slaapkamer waarbij we één raam op ventilatiestand hebben staan (kiepraam met van die hendels, dit is nog achter een gesloten gordijn) en bij ons stijgt die tot maximaal 1300. Ik zou echt wel even een raam open zetten, dit is niet gezond.
Er zit een rooster in het raam wat open staat. Heb de oppervlakte van de sleuven opgemeten door er 1 te meten en maal 22 te doen wat op 350 cm2 uitkwam.
Dit rooster bevindt zich wel achter gesloten gordijnen overigens. Ze komen niet tot de grond trouwens maar net iets voorbij de vensterbank van het raam.

Vind het zelf ook niet gezond. :|
Beperking lijkt te zitten in de ventilatie bij de deur, daar zit een (te) kleine spleet onder de deur.
Vandaag daarom een geluidswerend ventilatierooster in de slaapkamerdeur geplaatst: Vliegvlug in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Hopelijk gaat dat voldoende helpen.
Die andere waardes vind ik zelf wat arbitrair, m.i. zijn CO2, luchtvochtigheid en temperatuur de belangrijkste om op te sturen.
Zaterdag was maximale luchtvochtigheid 69,2% en temperatuur in de nacht rond de 21° Celsius.
Luchtvochtigheid slaapkamer - zaterdag 25 mei 2024
Luchtvochtigheid slaapkamer - zaterdag 25 mei 2024

Op zondag was het maximaal 67,7% en nachttemperatuur ook weer rond de 21°
Luchtvochtigheid slaapkamer - zondag 26 mei 2024
Luchtvochtigheid slaapkamer - zondag 26 mei 2024

[ Voor 23% gewijzigd door Vliegvlug op 29-05-2024 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Zondag was best wel een zonnige dag, is het niet gewoon zo dat de zon dan opkomt waardoor de temperatuur in de ruimte stijgt en dus de relatieve luchtvochtigheid afneemt omdat de temperatuur van de lucht toeneemt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

TD-er schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:40:
Scheten ;)

Wij laten ook de kamerdeur tegenwoordig maar een stukje open sinds we awair zijn ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Marzman op 30-05-2024 08:22 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

TD-er schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 00:48:
Zondag was best wel een zonnige dag, is het niet gewoon zo dat de zon dan opkomt waardoor de temperatuur in de ruimte stijgt en dus de relatieve luchtvochtigheid afneemt omdat de temperatuur van de lucht toeneemt?
Heb nu geen tijd om de plaatjes te plaatsen maar is verder ook weinig bijzonder.
Zaterdagnacht tot 9u ‘‘s ochtends fluctueerde de temperatuur tussen 20,9° en 21,2°
En zondag tussen de 20,8° en 21,3°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:07
Springt de wifi aan? Ik merk met de Resideo R200C2 dat als mijn mobiel in de buurt komt hij van z'n padje gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Marzman schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:21:
[...]

Scheten ;)

Wij laten ook de kamerdeur tegenwoordig maar een stukje open sinds we awair zijn ;)
Dat zijn inderdaad VOCs! :+
Kinkt als een plauibele verkaring .
Nu in de gaten gaan houen of er een correlatie is met het avondeten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

amiaima schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:26:
Springt de wifi aan? Ik merk met de Resideo R200C2 dat als mijn mobiel in de buurt komt hij van z'n padje gaat.
De awair element heeft een permanente wifi verbinding dus kan het niet zijn.
Wel vreemd dan een andere CO2 meter daardoor in de war raakt zeg! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:20
Vliegvlug schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:33:

[Afbeelding: Awair score en CO2 en TVOCs waarden - zaterdag 25 mei 2024]

[Afbeelding: Awair score en CO2 en TVOCs waarden - zondag 26 mei 2024]

Het feit dat er vrij plotseling een stijging optreedt van de CO2 en TVOC waarde zou er mee te maken kunnen hebben dat het weer buiten veranderd. De wind gaat liggen, waardoor er minder natuurlijke ventilatie via je roosters naar binnen komt. Onderschat de invloed van wind niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

its_me_ schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:38:
[...]

Het feit dat er vrij plotseling een stijging optreedt van de CO2 en TVOC waarde zou er mee te maken kunnen hebben dat het weer buiten veranderd. De wind gaat liggen, waardoor er minder natuurlijke ventilatie via je roosters naar binnen komt. Onderschat de invloed van wind niet.
Dit is echt een aanzienlijke verhoging. Maar één meting is geen meting. Gewoon een hele week meten (nu dus met het nieuwe rooster) en kijken wat de waardes zijn. Eventueel gebaseerd op die uitkomsten nog iets verbeteren/veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

its_me_ schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:38:
[...]

Zou kunnen inderdaad.
Een goede reden om een smart weerstation aan te schaffen, ik zocht al naar een excuus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

True schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:50:
[...]

Dit is echt een aanzienlijke verhoging. Maar één meting is geen meting. Gewoon een hele week meten (nu dus met het nieuwe rooster) en kijken wat de waardes zijn. Eventueel gebaseerd op die uitkomsten nog iets verbeteren/veranderen.
Ga zeker door met meten, hopelijk komend weekend betere waarden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Yep, zoals altijd, meten is weten als je weet wat je meet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Het is nog maar 1 meting maar het ventilatierooster in de deur lijkt al flinke verbetering te geven!

Minimale Awair score was nu maar minimaal 40:
Awair score en luchtvochtigheid, CO2 en TVOCs waarden - zaterdag 1 juni 2024
Ook de waarden voor luchtvochtigheid, CO2 en TVOCs zijn beter.
Temperatuur is in de nacht geleidelijk van 20,2° naar 19,9° om 9:00 gezakt maar dat in niet echt noemenswaardig.
Wat wel opvalt is dat het in de laatste uurtjes van de ochtend steeds slechter wordt dus het devies is blijkbaar om niet te lang te blijven liggen. ;)

Wat me wel opviel is dat de grafiek van de dag ervoor eerder eindigt dan die de volgende dag begint.
Hier de VOCs grafiek van vrijdag 31 mei:
Awair Element TVOCs waarden - vrijdag 31 mei 2024 tot 23:50
Stopt al om 23:50 en ik heb echt mijn best gedaan om de slider helemaal naar rechts te brengen maar hij stopt echt om 23:50.

Grafiekvan zaterdag 1 juni begint wel netje om 0:00
Awair Element TVOCs waarden - zaterdag 1 juni 2024 tot 9:00

In die 10 minuten is de waarde wel gestegen met 976 ppb (van 1672,4 naar 2648,4) wat ik vrij fors vind.

Zeker aangezien de grafiek juist aan het dalen was vanaf 23:35
Dat is in bovenstaand plaatje niet zichtbaar omdat het bolletje van de slider er voor zit maar ziet er zo uit:
Awair Element TVOCs waarden - vrijdag 31 mei 2024 tot 23:50 - close-up
De initiële stijging vanaf 23.30 is denk ik omdat mijn partner toen ging slapen met op 23:35 een piek en daarna weer een daling om onduidelijke redenen.
Hmm, nu ik zo naar die details zit te kijken is in die 5 minuten de waarde gestegen van 812 naar 1958 wat 1146 verschil is dus die kleine duizend punten tussen 23:50 en 0:00 is dan ook niet gek.
Zelf ging ik er even voor twaalf in.

Blijkbaar heeft het weinig zin om op de individuele waarden van TVOCs in te gaan maar gaat het meer om de over-all trend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-05 22:47
Vliegvlug schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:20:
De initiële stijging vanaf 23.30 is denk ik omdat mijn partner toen ging slapen met op 23:35 een piek en daarna weer een daling om onduidelijke redenen.
Misschien doet je partner wel een lekker luchtje op voordat ze gaat slapen en meet je die vrijkomende stoffen? 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@Vliegvlug als je iets van een domotica systeem thuis hebt (bijv. Home Assistant) kun je die lokale API activeren en dan uitlezen en meer opslaan.

De CO2 ziet er in ieder geval een heel stuk beter uit. Bij ons gaat die tot 1300 tegen de tijd dat we uit bed komen en dat kan beter, maar is acceptabel. Die Awair score zou ik met een korreltje zout nemen, beetje arbitraire waarde gebaseerd op wat geneuzel van Awair zelf met alle metingen samen.

Wellicht binnenkort op vakantie of een nachtje weg? Ik ben benieuwd hoe een nulmeting 's nachts er uit ziet bij jullie dan kun je die ook goed afzetten met wel thuis slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

True schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:33:
@Vliegvlug als je iets van een domotica systeem thuis hebt (bijv. Home Assistant) kun je die lokale API activeren en dan uitlezen en meer opslaan.
[...]
De CO2 ziet er in ieder geval een heel stuk beter uit. Bij ons gaat die tot 1300 tegen de tijd dat we uit bed komen en dat kan beter, maar is acceptabel. Die Awair score zou ik met een korreltje zout nemen, beetje arbitraire waarde gebaseerd op wat geneuzel van Awair zelf met alle metingen samen.
[...]
Wellicht binnenkort op vakantie of een nachtje weg? Ik ben benieuwd hoe een nulmeting 's nachts er uit ziet bij jullie dan kun je die ook goed afzetten met wel thuis slapen.
Niets in de planning staan binnenkort maar ben ook wel benieuwd was een nulmeting geeft.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• LarsMachiels
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-05 11:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLZRPJ-3c6oWGm-L4D6MGNp6KI0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8TwVLuqYaxteoyAqCYPYdi0C.png?f=fotoalbum_large
Zie hier mijn laatste creatie: de MoreSense MS-06 met 2.8 inch touchscreen op basis van de Sensirion SCD-40 en een ESP32 S3. Enkele kenmerken:

WiFi, MQTT, Home Assistant, Domoticz, Homey, REST, temperatuur in Celsius of Fahrenheit, tijd (instelbaar middels timezone) via NTP server, >1 jaar gegevensopslag op interne SSD, vrijwel ongelimiteerde opslag op micro SD, grafieken, web-interface, kalibratie met zelf in te stellen referentiewaarde, optionele 2000 mAh LiFePo4 batterij etc. etc.

Vergeleken met de Aranet 4 zijn de co2 waardes vrijwel identiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rralqa3pIXfDJVClZgdlFRqWnYE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/htazXRmq2j1Q5dbqAvPkDmHM.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7pP5dIG6mc9yrYtqTwnWQ58L6E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/epaeZA6teRoh7MOLKY9IiH99.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diRgR6X-gtN63uIWtaLfhL4pjjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xpsJE0QrpHn979ONdRXGAjfT.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wy0QIj7dHY1qerX9EUi2SonVp30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PytaZZN1wlEUlHrGFPDorzds.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmtHfnXX8EiPi_D0EeMDdTnxgzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W7WVl0Nos6AXW9H4OFgRo22H.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb een Awair Element en een Philips luchtreiniger. Beide meten het gehalte fijnstof in de lucht. Welk van de twee is het meest betrouwbaar? Vaak geeft de Awair aan dat het niveau rond de 1 is en de Philips luchtreiniger bijvoorbeeld 5 of soms zelfs 10.

[ Voor 3% gewijzigd door darkdesign op 28-06-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
LarsMachiels schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:50:
[Afbeelding]
Zie hier mijn laatste creatie: de MoreSense MS-06 met 2.8 inch touchscreen op basis van de Sensirion SCD-40 en een ESP32 S3. Enkele kenmerken:

WiFi, MQTT, Home Assistant, Domoticz, Homey, REST, temperatuur in Celsius of Fahrenheit, tijd (instelbaar middels timezone) via NTP server, >1 jaar gegevensopslag op interne SSD, vrijwel ongelimiteerde opslag op micro SD, grafieken, web-interface, kalibratie met zelf in te stellen referentiewaarde, optionele 2000 mAh LiFePo4 batterij etc. etc.

Vergeleken met de Aranet 4 zijn de co2 waardes vrijwel identiek.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er erg goed uit. Is het project open source? Mijn eerste zelfbouw sensors met mhz-19b zijn al bijna 8 jaar oud en mogen vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:32
darkdesign schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:47:
Ik heb een Awair Element en een Philips luchtreiniger. Beide meten het gehalte fijnstof in de lucht. Welk van de twee is het meest betrouwbaar? Vaak geeft de Awair aan dat het niveau rond de 1 is en de Philips luchtreiniger bijvoorbeeld 5 of soms zelfs 10.
Ik vermoed de Philips. Mijn Awair air is prima voor CO2, maar voor fijnstof vertrouw ik het ding echt niet Soms als ik aan het verbouwen ben is de lucht hier merkbaar heel slecht en loop ik met FFP3 masker rond, maar geeft de Awair nog vrolijk lage fijnstofwaarden aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TD-er
Alicanto schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:24:
[...]

Ik vermoed de Philips. Mijn Awair air is prima voor CO2, maar voor fijnstof vertrouw ik het ding echt niet Soms als ik aan het verbouwen ben is de lucht hier merkbaar heel slecht en loop ik met FFP3 masker rond, maar geeft de Awair nog vrolijk lage fijnstofwaarden aan.
Houd er rekening mee dat vrijwel alle fijnstofsensoren alleen maar particles kunnen meten tot 2.5 micrometer in grootte.
Dat wil dus zeggen dat ook die sensoren die claimen PM10 (meting over alle stofdeeltjes kleiner dan 10 micron) te kunnen meten eigenlijk een extrapolatie doen.

Wanneer je dus (vrijwel) alleen maar "grote" stofdeeltjes hebt, dan zal je meetwaarde compleet onzinnig zijn.

En bouwstof is meestal toch wel grover dan 2.5 micron.

Zie ook deze grafiek (let op, logaritmische schaal) van Wikipedia:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/47/Airborne-particulate-size-chart.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
darkdesign schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:47:
Fijnstof komt in verschillende maten, wil je vergelijken dan zou je allereerst moeten weten op wat je Philips unit de index bepaalt.
Idealiter vergelijk je ook de ruwe waarden ipv de index die fabrikanten eraan hangen.

Awair rapporteert bijvoorbeeld groen/1 tot 12 µg/m³ maar idealiter komt pm2.5 niet lang (24 uur) boven de 15 µg/m³, met een jaargemiddelde niet hoger dan 5. Daar houdt Awair bijvoorbeeld geen rekening mee.
Luchtreinigers willen nog wel eens totale paniek zaaien zodra er boven 5 µg/m³ gemeten wordt wat ergens ook wel logisch is.
Daarbovenop kan je makkelijk geheel verschillende waarden meten aan twee zijden van dezelfde kamer, dat is met gassen zoals CO2 ietwat anders.

@Alicanto (ver)Bouwstof deeltjes zijn vaak wat groter dan die 2.5 micrometer, een spraytje (aluminium houdende) deodorant zou wel moeten triggeren.
Een gipswandje schuren is een ander verhaal natuurlijk. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
Raymond P schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:45:
[...]

@Alicanto (ver)Bouwstof deeltjes zijn vaak wat groter dan die 2.5 micrometer, een spraytje (aluminium houdende) deodorant zou wel moeten triggeren.
Een gipswandje schuren is een ander verhaal natuurlijk. ;)
Tot 2.5 micron ja. En vanaf welke grootte dan? Welke range, is dat jullie bekend?

Het ging dan wel een klus met de haakse slijper in de muur en idd gipswand schuren. Het brandalarm ging wel af :+ . Hierna was de luchtkwaliteit nog dagen slecht. Je ruikt het dan direct als je het huis binnen komt. Ik had eigenlijk wel verwacht dat naast het te groffe bouwstof er dan ook wel heel kleine deeltjes aanwezig zouden zijn en dat de fijnstofsensor daarvoor zou waarschuwen. Mijn neus is heel slecht, maar alsnog heb ik daar veel meer aan dan aan de sensor.

Waar waarschuwt hij je nu eigenlijk wél voor? Fijnstof van koken op gas of een palletkachel geloof ik wel, maar nog iets anders dan dat?

Hij werkt op zich wel: als ik een waxinelichtje aanzet op 5cm, geeft hij wel af en toe meetwaarden van bijv. 10 of 20 ug/m3 en als je hem dan uitblaast piekt hij even naar de 1000. Ook luchtverfrisser in de richting van de Awair spuiten triggert hem wel.

Alleen over het algemeen zijn de waarden vrij laag en bijna continu door Awair als goed (groen) bestempeld. Vandaar dat ik denk ik als de Awair 'groen' weergeeft en de Philips iets conservatiever is met zijn scores, eerder op de Philips af zou gaan.

Ik heb ook nog een Sensirion SPS30 fijnstofsensor, maar nog niet aan toegekomen te testen / vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Dingen waar je wel voor gewaarschuwd wilt worden zijn bijv. smog.
Roetdeeltjes die bij verbranding vrijkomen pikt zo'n sensor ook op.
Bijv. de paasvuren, BBQ.

Maar ook bij het gebruik van een 3D printer (met filament, niet zozeer die met resin) doet de sensor nogal uitslaan.

Ik heb eigenlijk nooit zo op gelet of een laserprinter ook fijnstof verspreid. Sowieso wel ozon, dus altijd al beter om bijv. de printers in een aparte geventileerde kamer te hebben staan op kantoor.

Eigenlijk alle stofdeeltjes die je niet zo snel met het blote oog kunt zien, moet je voor uitkijken.
Die deeltjes die je wel kunt zien zal je intuitief al wel proberen te vermijden, door bijv. een mondmasker te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
Alicanto schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:42:
[...]

Tot 2.5 micron ja. En vanaf welke grootte dan? Welke range, is dat jullie bekend?
[...]
cement dust staat in de grafiek die ik gepost heb hierboven.
Zeg maar 5 - 100 micron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Vanaf/tot welke maat deeltjes gemeten wordt is een beetje waterig. Mijn Sensirion sen55 adverteert bijvoorbeeld pm1.0 - pm10 en gaat helemaal wild op (boom)pollen.
Zo'n FFP3 masker houdt kleinere deeltjes tegen (mits goed gebruikt) dan je met huis/tuin/keuken sensors kunt waarnemen. Maareh, als het zo'n weggooi kapje is en geen (half)gelaatsmasker dan sluit 'ie waarschijnlijk niet voldoende goed af om effectief te zijn. ;)

Fijnstof komt vrij bij alle vormen van bakken/braden/frituren, dus niet enkel als je op gas kookt. Bijvoorbeeld de airfryer is een enorme vervuiler als daar geen fijnstoffilter in zit (=praktisch alle).
Als je niet filtert en/of behoorlijk afzuigt en je sensor tript niet dan klopt er iets niet. :)
Verbranden van o.a. gas geeft extra NoX (stikstofoxiden), daar heb je weer een andere sensor voor nodig.

Wat je kunt ruiken hoeft niet overeen te komen met de maat van stofjes. En als je iets onprettigs ruikt hoeft dat niet noodzakelijk de luchtkwaliteit negatief te beïnvloeden. Tegelijkertijd kan iets wat prettig ruikt funest zijn voor de gezondheid.
Lasrook (je slijpklus) vind ik best prettig ruiken maar dat is absoluut niet ok.

Welke Philips unit heb je exact? Wellicht dat er wat info te vinden is...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Toffe fijnstofdiscussie! Maar past dat niet beter hier dan in een CO2-topic? :p Fijnstof meters (zelf meten luchtkwaliteit)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Ahja die versplintering... Wellicht hebben we gewoon een Groot Luchtkwaliteit Sensor topic nodig. :)

Als je bezig bent met x meten zit y tegenwoordig ook standaard in je dataset. Al dan niet afkomstig van één chip/module.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milanarends
  • Laatst online: 25-05 21:53
Een persoonlijke vraag, ik hoop dat ik het goede topic hiervoor heb.

Ik heb sinds een korte 2 week een ESP32, met daarop een CO2 sensor.

De sensor is een SCD41. Deze meet CO2, temperatuur en vochtigheid.

Deze sensor heb ik in onze slaapkamer geplaatst, en leest elke 60s de waardes uit.

Nu heb ik natuurlijk de meetgegevens in home assistant, waar ik redelijk van schrok.

Geregeld gaat die voor langere tijd over de 3000PPM. Met een simpele google search word er al aangegeven dat er boven de 800PPM geventileerd moet worden. De sensor staat in de tegenovergestelde hoek waar we slapen. Dus niet dicht bij ons.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSY96xwp7viinJYE1nNl__g32vQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TSfXyYEbnhN4MYQNS2X0PLj9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ctxfg7K7hytSS8QhgBVKvrBo71Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M5ayZw33otaytlEqLTvGSj4J.png?f=fotoalbum_large

De vraag is eigenlijk heel simpel;

Slecht voor je om in te slapen? Zo ja, hoe slecht.

We hebben ook een sensor in onze woonkamer. Deze sensor heb ik geintergreerd in een ESP module die onze ventilatiebox aanstuurt. Kortweg gezegt; Bij 500PPM staat de ventilatiebox op 1% af te zuigen, bij 1500PPM staat de ventilatiebox op 100% af te zuigen. Daartussen in word het vermogen lineair geregeld.

Ik heb erover na zitten denken om dit ook voor de slaapkamer te doen, hiervoor zal dan nog een afzuigventiel geplaatst moeten worden. Het geluid zal ik kunnen verminderen door de afzuiging niet harder te laten draaien dan 40%.

Maar ik zou graag jullie mening en inzicht willen hebben. We slapen hier al vrijwel altijd met het raam open.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 07:38

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Milanarends schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:23:
Geregeld gaat die voor langere tijd over de 3000PPM. Met een simpele google search word er al aangegeven dat er boven de 800PPM geventileerd moet worden. De sensor staat in de tegenovergestelde hoek waar we slapen. Dus niet dicht bij ons.

We slapen hier al vrijwel altijd met het raam open.
Met het raam open is het eigenlijk praktisch onmogelijk om tot een concentratie van 3000 PPM te komen in de slaapkamer. Afgezien van uiteraard een CO2 gasfles open draaien. Die meetwaarden kunnen niet kloppen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Raymond P schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:43:
Ahja die versplintering... Wellicht hebben we gewoon een Groot Luchtkwaliteit Sensor topic nodig. :)

Als je bezig bent met x meten zit y tegenwoordig ook standaard in je dataset. Al dan niet afkomstig van één chip/module.
Agree. Heb namelijk een hele mooie ultrafijnstof filtering in huis voor de wtw unit. Met een brink pure induct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
DexterDee schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:35:
[...]

Met het raam open is het eigenlijk praktisch onmogelijk om tot een concentratie van 3000 PPM te komen in de slaapkamer. Afgezien van uiteraard een CO2 gasfles open draaien. Die meetwaarden kunnen niet kloppen.
Zonder wind/tocht (én dus de deur dicht) kan dat best wel zo hoog oplopen. Vooral als de kamer niet zo heel groot is en het raam niet wagenwijd open staat.

Ik heb in mijn slaapkamer (pakweg 3x4, 2 personen) in de winter wel eens >2000 gehad als de wind verkeerd stond met het raam op een kier en (zware) gordijnen bijna dicht.

Imho is een absolute waarde ook niet echt belangrijk. Je kunt duidelijk een stijging zien, relatief tov het startpunt is het redelijk veilig om te stellen dat er een ongewenst hoge CO2 concentratie is.

@Milanarends Aaneensluitend een lange periode in een ruimte spenderen met zulk hoge CO2 waarden zorgt voor verzuring van het bloed, dat kan (lees: zal met de tijd) een aantal lichamelijke en geestelijke problemen veroorzaken.
In theorie herstel/ontzuur je bij zo'n exposure na +/-15 minuutjes frisse lucht (lees: +/-400ppm), mja dat is geen ideaal begin van je dag...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milanarends
DexterDee schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:35:
[...]

Enige nuance in het verhaal is wel: we slapen met zijn 2en, en hebben het raam niet wagenwijd open. De kierstand bedoelde ik eigenlijk (van die AXA dingen). Hier hangt ook nog een verduisterend gordijn voor die het kozijn voor 95% bedekt.

Slaapkamer op de begane, noordkant wat erg beschut is, en voor weinig wind zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Milanarends schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:42:
[...]Enige nuance in het verhaal is wel: we slapen met zijn 2en, en hebben het raam niet wagenwijd open. De kierstand bedoelde ik eigenlijk (van die AXA dingen). Hier hangt ook nog een verduisterend gordijn voor die het kozijn voor 95% bedekt.

Slaapkamer op de begane, noordkant wat erg beschut is, en voor weinig wind zorgt.
Heb je voorafgaande de metingen een ijking gedaan van de sensor?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milanarends
Yaksa schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:53:
[...]

Heb je voorafgaande de metingen een ijking gedaan van de sensor?
Pfoe, nee! Ik had gehoopt dat ze gekalibreerd de fabriek uit kwamen.

Is het makkelijk om dit te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Milanarends schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:30:
[...]Pfoe, nee! Ik had gehoopt dat ze gekalibreerd de fabriek uit kwamen.
Is het makkelijk om dit te doen?
Hier kun je wat info omtrent de sensor vinden. Ik heb geen idee of ze gekalibreerd uit de fabriek komen of niet. Ik kan me voorstellen dat het ook nog iets uitmaakt wie die bordjes maakt en waar. Meestal zit er wel ergens een knopje of zo om ze te kalibreren (wat je meestal buiten moet doen voor een aantal uren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Raymond P schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:41:
[...]

Zonder wind/tocht (én dus de deur dicht) kan dat best wel zo hoog oplopen. Vooral als de kamer niet zo heel groot is en het raam niet wagenwijd open staat.

Ik heb in mijn slaapkamer (pakweg 3x4, 2 personen) in de winter wel eens >2000 gehad als de wind verkeerd stond met het raam op een kier en (zware) gordijnen bijna dicht.

Imho is een absolute waarde ook niet echt belangrijk. Je kunt duidelijk een stijging zien, relatief tov het startpunt is het redelijk veilig om te stellen dat er een ongewenst hoge CO2 concentratie is.

@Milanarends Aaneensluitend een lange periode in een ruimte spenderen met zulk hoge CO2 waarden zorgt voor verzuring van het bloed, dat kan (lees: zal met de tijd) een aantal lichamelijke en geestelijke problemen veroorzaken.
In theorie herstel/ontzuur je bij zo'n exposure na +/-15 minuutjes frisse lucht (lees: +/-400ppm), mja dat is geen ideaal begin van je dag...
Aranet heeft een sticker voor op de CO2 meter bij 3600 ppm heb je 8% rebreathed air. Dus minder zuurstof voor je cellen en organen en meer CO wat opgenomen wordt in je bloedbaan. Niet echt gezond, daarnaast krijg je ook hoofdpijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Yaksa Fwiw de scdx heeft niet echt knopjes, ze worden factory calibrated geleverd en zouden niet al te veel af moeten wijken van de werkelijkheid.
Na een weekje draaien (1 ABC cycle, default aan) en minstens 1 stabiele exposure (lees: een aantal minuten zonder grote fluctuaties) aan +/-400ppm zijn ze gebruiksklaar.

@Vaevictis_ Klopt :) maar medische uitspraken zijn zo gevaarlijk

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
TD-er schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:54:
Dingen waar je wel voor gewaarschuwd wilt worden zijn bijv. smog.
Roetdeeltjes die bij verbranding vrijkomen pikt zo'n sensor ook op.
Bijv. de paasvuren, BBQ.

Maar ook bij het gebruik van een 3D printer (met filament, niet zozeer die met resin) doet de sensor nogal uitslaan.

Ik heb eigenlijk nooit zo op gelet of een laserprinter ook fijnstof verspreid. Sowieso wel ozon, dus altijd al beter om bijv. de printers in een aparte geventileerde kamer te hebben staan op kantoor.

Eigenlijk alle stofdeeltjes die je niet zo snel met het blote oog kunt zien, moet je voor uitkijken.
Die deeltjes die je wel kunt zien zal je intuitief al wel proberen te vermijden, door bijv. een mondmasker te gebruiken.
Ah ik wist niet dat je de 3D printer in de PM25 waarden terug zou zien. Grappig, ga ik eens testen. Ik heb net mijne thuis de deur uit gedaan, maar we hebben er genoeg op werk. Die hebben niet voor niets afzuiging erboven.
Wat betreft de laserprinter - Ik print bijna nooit dus maak me er geen zorgen over, maar kan het wel even testen. Voor de wetenschap!
Raymond P schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:43:
Vanaf/tot welke maat deeltjes gemeten wordt is een beetje waterig. Mijn Sensirion sen55 adverteert bijvoorbeeld pm1.0 - pm10 en gaat helemaal wild op (boom)pollen.
Pollen zou ik dan wel weer interessant vinden. Volgens mij slaat de Awair Air daar niet echt op aan. Goede tip ook van de maskers. Ik gebruik wel gewoon half- of volgelaatsmaskers ja.
Gizz schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:57:
Toffe fijnstofdiscussie! Maar past dat niet beter hier dan in een CO2-topic? :p Fijnstof meters (zelf meten luchtkwaliteit)
Ah goed punt! Ik dacht dat er daar geen specifiek topic voor was. Ga ik even volgen, thx! :)

[ Voor 25% gewijzigd door Alicanto op 28-06-2024 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LarsMachiels
Vaevictis_ schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:08:
[...]

Ziet er erg goed uit. Is het project open source? Mijn eerste zelfbouw sensors met mhz-19b zijn al bijna 8 jaar oud en mogen vervangen worden.
Helaas geen open source, ik moet mijn hobby er een beetje mee bekostigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-05 16:52
Is er een juiste hoogte waarop je een CO2 meter moet plaatsen in huis? In mijn slaapkamer bijvoorbeeld staat deze op 30 cm hoogte. Is dat een probleem?

Verder zoek ik voor in mijn slaapkamer een CO2-meter met zo min mogelijk lichtjes. Is dit dan een goede optie:

https://www.ventilatielan...ur-weergave-stekker/5112/

Of hebben jullie een fijne met een beelscherm in gebruik waar de helderheid heel laag kan?

[ Voor 51% gewijzigd door brambello op 11-07-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:00

Antonio di

a mi me dijeron que si

brambello schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:43:
Is er een juiste hoogte waarop je een CO2 meter moet plaatsen in huis? In mijn slaapkamer bijvoorbeeld staat deze op 30 cm hoogte. Is dat een probleem?

Verder zoek ik voor in mijn slaapkamer een CO2-meter met zo min mogelijk lichtjes. Is dit dan een goede optie:

https://www.ventilatielan...ur-weergave-stekker/5112/

Of hebben jullie een fijne met een beelscherm in gebruik waar de helderheid heel laag kan?
Ik heb de Awair Element. Daar kun je de ledjes UIT zetten. Zie foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RhHE1GNblMtTz1I53k5mCpY_5XA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzCnxrrKkSQ7wDes8HHyBLou.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jivbYE32WASGWFSGiFHDU-It9BM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdwG025xu3Kii03PtYm7YDAQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:13
brambello schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:43:

[...]

Verder zoek ik voor in mijn slaapkamer een CO2-meter met zo min mogelijk lichtjes
Idealiter op slaap hoogte en natuurlijk niet in de buurt van lucht inlaten/uitlaten, achter gordijnen etc.

Zelf ben ik erg blij met mijn More Sense co2 meter (MS-02). Bij mij gaat met HA automatisch het schermpje uit 's nachts..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Antonio di schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:03:
[...]

Ik heb de Awair Element. Daar kun je de ledjes UIT zetten. Zie foto's:
[Afbeelding][Afbeelding]
Als je de ledjes uitzet, geeft ie dan helemaal geen licht meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

brambello schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:17:
[...]

JA: Je zet de led brightness op nul procent (00) en dat is hetzelfde als UIT / GEEN-LICHT-MEER.
Zie foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAtQI0AY3lBL6uDmkS61DV0sStU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zgkt1wKTofg0Awh1RjADXdf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smvRPdeVbF4PvOvDM8PoazyeeWY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDKtwDyUv2ASwYXAPqrMu3w3.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

brambello schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:17:
[...]

Er is een tweaker forum waar aanbiedingen van o.a deze Awair meter (met o.a. CO2) gemeld worden (meestal op Amazon NL of DE) . Normaal is die 150 euro en dan zo'n 110-125 geloof ik in de aanbieding.
Zie:
Awair element en andere CO2 meter kortingscodes

Er is een prima integratie van Awair voor/op Home Assistant. Zie foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrvS_qiszRzAQNaFe2TpWFjPFMY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcA6rJJ1WyQcBqn0sWmUd1F5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NGGvAT8uKPCk8p7gxNbbxDGi-s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ba31d3tbucFSQIzLb20L9ma2.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 12:36
Wow, 147 paginas .
Hier net binnengewipt.
Kan de openingspost aangepast worden met wat info... Prijzen kloppen ook niet meer, en ik zie geen goedkope opties , alsook niet welke met HA integreerbaar zijn.
Topic is meer algemeen gestart;

Ik ben op zoek naar een goeie, betaalbare CO2 meter die je kan koppelen met HA

Awair en netatmo is me eigenlijk te duur.
Wat raden jullie aan?

[ Voor 16% gewijzigd door skank op 18-07-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

skank schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:32:
Wow, 147 paginas .
Hier net binnengewipt.
Kan de openingspost aangepast worden met wat info... Prijzen kloppen ook niet meer, en ik zie geen goedkope opties , alsook niet welke met HA integreerbaar zijn.
Topic is meer algemeen gestart;

Ik ben op zoek naar een goeie, betaalbare CO2 meter die je kan koppelen met HA

Awair en netatmo is me eigenlijk te duur.
Wat raden jullie aan?
Awair werkt goed, werkt met een local API en is regelmatig in de aanbieding voor €110-120, dan ook nog steeds te duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
True schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:35:
[...]

Awair werkt goed, werkt met een local API en is regelmatig in de aanbieding voor €110-120, dan ook nog steeds te duur?
Eerlijk, eigenlijk wel.
Hoe is deze van ikea?
https://www.ikea.com/be/n...eitsensor-smart-00498231/

Ik zoek eerder iets rond die prijs.
KAn die ook met HA overweg? OF is het brol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
Dit is het CO2 meter topic, die Ikea meet dat niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@skank DaWizza in "CO2-meters voor in huis"

Deze heeft hier een tijd gewerkt. Ben nu over op alleen maar Awair ivm WAF :+

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
vassago schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:47:
Dit is het CO2 meter topic, die Ikea meet dat niet ;)
Wat meet ie dan in pm
https://www.ikea.com/be/n...eitsensor-smart-00498231/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vassago
Dat staat er toch?

De sensor controleert de luchtkwaliteit door te scannen op schadelijke deeltjes (PM2.5), temperatuur, relatieve luchtvochtigheid en vluchtige organische stoffen (tVOC) in je huis.

Er zijn meer dingen die je in PPM meet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:25

de Peer

under peer review

skank schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:32:

Kan de openingspost aangepast worden met wat info...
Jij biedt je aan als vrijwilliger? Aangezien je nu toch zaken aan het uitzoeken bent.

Ik heb zelf de MH-Z19 gekocht een paar jaar terug voor 18 euro. Werkt prima in HA.
Maar ik vermoed dat jij iets kant en klaars zoekt.

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 18-07-2024 18:36 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
vassago schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:46:
Dat staat er toch?

De sensor controleert de luchtkwaliteit door te scannen op schadelijke deeltjes (PM2.5), temperatuur, relatieve luchtvochtigheid en vluchtige organische stoffen (tVOC) in je huis.

Er zijn meer dingen die je in PPM meet.
Dat weet ik heus. Gaat over fijn stof. Gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
de Peer schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 18:27:
[...]

Jij biedt je aan als vrijwilliger? Aangezien je nu toch zaken aan het uitzoeken bent.

Ik heb zelf de MH-Z19 gekocht een paar jaar terug voor 18 euro. Werkt prima in HA.
Maar ik vermoed dat jij iets kant en klaars zoekt.
Ik ben nog maar net begonnen.
Iets kant en klaar ja. Maar geen 150 euro vr mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LarsMachiels
niet de bedoeling

[ Voor 78% gewijzigd door We Are Borg op 20-07-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik snap van mijn Awair Element de aangeven temperatuur compleet niet.

Die geeft maar liefst 4,5 graden warmer aan dan de thermostaat die er net een meter vandaan hangt.
Gisteren was de temperatuur zelfs hoger dan de buitentemperatuur.

Heb de stekker al even uitgetrokken, maar dat helpt niet.
Staat om een normale centrale plek, absoluut niet in de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
reactie op verwijderde reactie

[ Voor 85% gewijzigd door We Are Borg op 20-07-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-05 15:58
skank schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:36:
[...]

Iemand ervaring met deze?
geen ervaring mee maar vindt de prijs best stevig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:14

vliegnerd

Nintendo fan.

vonkkie schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:39:
[...]

geen ervaring mee maar vindt de prijs best stevig
Onzin (vind ik): hele prima prijs. Alleen die sensor kost al een boel.
Ik heb geen ervaring ermee, maar lijkt een hele prima deal.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
  • Laatst online: 25-05 21:32
Mooi uitgevoerd en Lars lijkt te weten wat hij doet. Lijkt mij een goeie deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Ik heb inmiddels een Awair Element, maar ik kan zowel via FB als Google niet inloggen (foutmeldingen). Er is wel een knop voor inloggen met een Awair-account, maar niet voor het maken van een dergelijk account. Hoe los ik dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

brambello schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:53:
Ik heb inmiddels een Awair Element, maar ik kan zowel via FB als Google niet inloggen (foutmeldingen). Er is wel een knop voor inloggen met een Awair-account, maar niet voor het maken van een dergelijk account. Hoe los ik dit op?
Werkt deze: https://dashboard.getawair.com/login ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-05 15:58
vliegnerd schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:47:
[...]

Onzin (vind ik): hele prima prijs. Alleen die sensor kost al een boel.
Ik heb geen ervaring ermee, maar lijkt een hele prima deal.
15 euro voor de sensor esp 8 euro behuizing geprint

https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LarsMachiels
+ USB adapter + 2 meter USB kabel + verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:17
hou wel rekening met dat deze sensor alleen maar tot 2.000 ppm gaat.
normaal wordt voor het meten van CO2 voor het binnenklimaat (indoor air quality (IAQ)) een sensor gebruikt met een meetbereik van 0-10.000 ppm.
mn de bovengrens zou je eigenlijk wel duidelijk hoger willen hebben, nu zit je met deze sensor al snel op zijn verzadigingspunt, en daar wil je eigenlijk best nog zeker 200% er bovenop willlen hebben.
aandacht is bv bij 1.000 ppm aanbevolen.
om je een idee te geven 10.000 ppm is 1% CO2 in de lucht.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TD-er
MacD007 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:54:
[...]

hou wel rekening met dat deze sensor alleen maar tot 2.000 ppm gaat.
normaal wordt voor het meten van CO2 voor het binnenklimaat (indoor air quality (IAQ)) een sensor gebruikt met een meetbereik van 0-10.000 ppm.
mn de bovengrens zou je eigenlijk wel duidelijk hoger willen hebben, nu zit je met deze sensor al snel op zijn verzadigingspunt, en daar wil je eigenlijk best nog zeker 200% er bovenop willlen hebben.
aandacht is bv bij 1.000 ppm aanbevolen.
om je een idee te geven 10.000 ppm is 1% CO2 in de lucht.
Nou bij 1500 ppm CO2 is het echt al een behoorlijk bedompte ruimte en > 2000 ppm CO2 kan je zeker al koppijn krijgen, maar zeker ook duf worden en duidelijk minder scherp.

Bij 10'000 ppm CO2 wil je echt niet langere tijd verblijven.

En "1%" klinkt misschien weinig, maar het gaat er maar net om wat de stof is.
Bij CO is 1000 ppm bijv. al dodelijk en 30 - 60 ppm de max. "safe" level.
Dus weet niet precies wat je wilt zeggen met die vergelijking dat 10'000 ppm 1% is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
sambalbaj schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:01:
Ik snap van mijn Awair Element de aangeven temperatuur compleet niet.

Die geeft maar liefst 4,5 graden warmer aan dan de thermostaat die er net een meter vandaan hangt.
Gisteren was de temperatuur zelfs hoger dan de buitentemperatuur.

Heb de stekker al even uitgetrokken, maar dat helpt niet.
Staat om een normale centrale plek, absoluut niet in de zon.
Bij mij zat het filtertje verstopt, waardoor de temperatuur veel hoger was. Blaas m eens voorzichtig door?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:17
TD-er schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:06:
[...]

Nou bij 1500 ppm CO2 is het echt al een behoorlijk bedompte ruimte en > 2000 ppm CO2 kan je zeker al koppijn krijgen, maar zeker ook duf worden en duidelijk minder scherp.

Bij 10'000 ppm CO2 wil je echt niet langere tijd verblijven.

En "1%" klinkt misschien weinig, maar het gaat er maar net om wat de stof is.
Bij CO is 1000 ppm bijv. al dodelijk en 30 - 60 ppm de max. "safe" level.
Dus weet niet precies wat je wilt zeggen met die vergelijking dat 10'000 ppm 1% is.
om het het laatste te beginnen, heel veel mensen zegt ppm niet al te veel. vol% echter zal voor iedereen wel iets zeggen.

het gaat bij sensoren mn om de overhead (hoofdruimte) die je wilt hebben, mn bij de concentraties die je echt zou willen meten, en de interessante levels van 800-2.500 ppm, en dan mn de het bovenste deel zitten al op het max van deze sensor. dus voor met meten in een ruimte is dit gewoon niet handig.

En ja, elke stof heeft zijn eigen ppm levels die oke cq gevaarlijk zijn en dat is voor elke stof weer anders.
voor CO bv hebt je volgende limieten:
De TLV-TWA (Threshold Limit Value - Time Weighted Average) Voor CO bedraagt die 20 ppm.

De TLV-C (Threshold Limit Value - Ceiling) (max 15min) geeft de concentratie aan die nooit mag overschreden worden. Voor CO bedraagt de TVL-C 100 ppm.
dus de door jou genoemde 30 ppm ligt al in het gevaarbereik en je zou de ruimte dan al moeten verlaten.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
MacD007 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 23:15:
[...]
[dus de door jou genoemde 30 ppm ligt al in het gevaarbereik en je zou de ruimte dan al moeten verlaten.
Ik had die waarde er even snel bijgegoogled, omdat ik 'm niet zo snel paraat had.
Maar eerlijk gezegd vond ik 'm ook al gevoelsmatig wat hoog, dus wat dat betreft geloof ik gelijk dat de limiet lager zou moeten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Och, bij 20 ppm CO mag er in Nederland tot 8 uur gewerkt worden. Als er 30 gemeten wordt dan moet men halverwege die 8 uur eventjes een frisse neus kunnen halen. :p

Persoonlijk vind ik alles boven 1500ppm CO2 ook niet zo heel interessant binnenshuis, mocht de trend richting zo'n waarde gaan dan zou je ook niet al te veel moeite moeten hebben om het te laten zakken.

In theorie kan je prima periodes richting de 3000-5000 ppm gaan maar zo'n verhoging krijg je niet in een woonhuis zonder ook andere gassen te produceren die ietwat meer impact hebben op je gezondheid.
Het meetbereik van een scd40 vind ik daarom ook groot genoeg. Maar mocht je toch willen heb je voor een paar euro meer een scd41 die pin (en meestal code) compatible is.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
edit/werkt inmiddels

mijn bovenstaande vraag is beantwoord.

[ Voor 82% gewijzigd door brambello op 22-07-2024 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
koelkast schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:42:
[...]

Bij mij zat het filtertje verstopt, waardoor de temperatuur veel hoger was. Blaas m eens voorzichtig door?
Top, heeft hier ook geholpen.
Nu weer normale waarde.
Zat waarschijnlijk beetje stof in.
Pagina: 1 ... 37 ... 39 Laatste

Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes