Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 19:44
Geen idee wat er aan de hand is, maar hier op mijn werkkamer, met raam vol open is de CO2-concentratie tussen de 860 en 900 ppm momenteel.
Twee van de sensoren staat letterlijk bij het open raam.

En ik heb 5 CO2 sensoren draaien hier.

Voelt ook knap benauwd, maar het is nagenoeg windstil, dus ik denk dat ik maar even op zoek ga naar een ventilator.

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFLXnZN2YDiAdY--lirwXVocTSo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LWu3nzUMvBA7LuibcfMinLw6.png?f=fotoalbum_large
Tot +/- 10 uur stond raam op kantel-stand, daarna vol open.
Rond 11 uur heb ik een wat deuren tegen elkaar opengezet.
Deze grafiek is van de sensor direct in de raamopening.
De sensoren 1 a 2 meter bij 't raam vandaan staan nog steeds op 650-ish ppm.

[ Voor 45% gewijzigd door TD-er op 23-07-2024 11:24 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-07 23:01
Het is net als bij online streaming: je betaalt voor de service, en dat is prettig. Iemand die het voor je in elkaar zet, de juiste spullen heeft en de software correct erop zet. Een paar 10tjes hiervoor vind ik echt niet veel. Een amateur is behoorlijk veel tijd kwijt om die de eerste keer te doen (spreek uit ervaring :))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megalomania
  • Laatst online: 04-07 23:01
MacD007 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 23:15:
[...]

het gaat bij sensoren mn om de overhead (hoofdruimte) die je wilt hebben, mn bij de concentraties die je echt zou willen meten, en de interessante levels van 800-2.500 ppm, en dan mn de het bovenste deel zitten al op het max van deze sensor. dus voor met meten in een ruimte is dit gewoon niet handig.
Waarom wil je dat stuk boven de 2000 meten precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Megalomania schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:52:
[...]

Waarom wil je dat stuk boven de 2000 meten precies?
Dat had ik dus al geschreven:
"hou wel rekening met dat deze sensor alleen maar tot 2.000 ppm gaat.
normaal wordt voor het meten van CO2 voor het binnenklimaat (indoor air quality (IAQ)) een sensor gebruikt met een meetbereik van 0-10.000 ppm.
mn de bovengrens zou je eigenlijk wel duidelijk hoger willen hebben, nu zit je met deze sensor al snel op zijn verzadigingspunt, en daar wil je eigenlijk best nog zeker 200% er bovenop willlen hebben."

wil je een goede CO2 sensor heb je een Nondispersive infrared (NDIR) CO2 type nodig, echter zijn deze behoorlijk duur.

wat je echter in vrijwel alle goedkope meettoestellen tegen komt is een Estimated CO2 sensor, die een duidelijk lagere levensduur cq naukeurigheid heeft. ik verwacht dat dit soort sensors is ingebouwd in dergelijke goedkope sensoren. Deze meet overigens niet direct CO2 maar herleid dit via VOC metingen.

ook zie je in bepaalde meetinstrumenten een chemische CO2 sensor, nadeel deze moeten om naukeurig te blijven regelmatig gecalibreerd worden en hebben ook maar een beperkte levensduur.

[ Voor 32% gewijzigd door MacD007 op 04-08-2024 16:21 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TD-er schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:22:
Geen idee wat er aan de hand is, maar hier op mijn werkkamer, met raam vol open is de CO2-concentratie tussen de 860 en 900 ppm momenteel.
Twee van de sensoren staat letterlijk bij het open raam.

En ik heb 5 CO2 sensoren draaien hier.

Voelt ook knap benauwd, maar het is nagenoeg windstil, dus ik denk dat ik maar even op zoek ga naar een ventilator.

Edit:
[Afbeelding]
Tot +/- 10 uur stond raam op kantel-stand, daarna vol open.
Rond 11 uur heb ik een wat deuren tegen elkaar opengezet.
Deze grafiek is van de sensor direct in de raamopening.
De sensoren 1 a 2 meter bij 't raam vandaan staan nog steeds op 650-ish ppm.
Wat geeft deze sensor aan als je deze buiten in de tuin gaat plaatsen ? Het zou zo maar kunnen dat deze sensor aan nauwkeurigheid aan het verliezen is en blijkbaar niet meer in staat is om terug op nul te komen.

welk type sensor zit daar in ? ik verwacht eigenlijk een Estimated CO2 sensor, die indirect CO2 aan het meten is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:59

vliegnerd

Nintendo fan.

MacD007 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:11:
[...]

Dat had ik dus al geschreven:
"hou wel rekening met dat deze sensor alleen maar tot 2.000 ppm gaat.
normaal wordt voor het meten van CO2 voor het binnenklimaat (indoor air quality (IAQ)) een sensor gebruikt met een meetbereik van 0-10.000 ppm.
mn de bovengrens zou je eigenlijk wel duidelijk hoger willen hebben, nu zit je met deze sensor al snel op zijn verzadigingspunt, en daar wil je eigenlijk best nog zeker 200% er bovenop willlen hebben."

wil je een goede CO2 sensor heb je een Nondispersive infrared (NDIR) CO2 type nodig, echter zijn deze behoorlijk duur.

wat je echter in vrijwel alle goedkope meettoestellen tegen komt is een Estimated CO2 sensor, die een duidelijk lagere levensduur cq naukeurigheid heeft. ik verwacht dat dit soort sensors is ingebouwd in dergelijke goedkope sensoren. Deze meet overigens niet direct CO2 maar herleid dit via VOC metingen.

ook zie je in bepaalde meetinstrumenten een chemische CO2 sensor, nadeel deze moeten om naukeurig te blijven regelmatig gecalibreerd worden en hebben ook maar een beperkte levensduur.
Het gaat hier om de SCD40: een NDIR sensor. En voor IAQ is 2000ppm prima, vind ik.

Of je nu 2000 of 3000 meet: voor binnen is dat gewoon “slecht, ga ventileren!”. Maar goed, mijn mening.

Of is de meting richting 2000ppm al niet goed meer? In de datasheet zie ik er zo even snel niks over.

[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 04-08-2024 17:39 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
MacD007 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:24:
[...]

Wat geeft deze sensor aan als je deze buiten in de tuin gaat plaatsen ? Het zou zo maar kunnen dat deze sensor aan nauwkeurigheid aan het verliezen is en blijkbaar niet meer in staat is om terug op nul te komen.

welk type sensor zit daar in ? ik verwacht eigenlijk een Estimated CO2 sensor, die indirect CO2 aan het meten is.
In elk geval 1x SenseAir S8 en 2x een S11 (Sunrise)
Die S8 is wel een paar jaar oud, maar gaat nog steeds netjes naar 400 ppm en heeft over het algemeen < 40 ppm afwijking van de S11's, wat ook te maken kan hebben met de verschillende filtering in de sensoren en dus verschil in response-snelheid.
Ik heb hier meerdere gloednieuwe SenseAir modules liggen, rechtstreeks van de fabriek (ik heb diverse test-opstellingen gemaakt voor SenseAir, voor specifieke projecten)
De andere units hebben volgens mij ook NDIR sensoren erin zitten en die lopen allemaal akelig gelijk met elkaar en ook met de SenseAir modules in eigen gebouwde opstellingen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
vliegnerd schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:38:
[...]

Het gaat hier om de SCD40: een NDIR sensor. En voor IAQ is 2000ppm prima, vind ik.

Of je nu 2000 of 3000 meet: voor binnen is dat gewoon “slecht, ga ventileren!”. Maar goed, mijn mening.

Of is de meting richting 2000ppm al niet goed meer? In de datasheet zie ik er zo even snel niks over.
leuk dat jij dit vind, echter dit maakt het niet echt direct tot de norm, en daar wordt echter de door mij genoemde meetberijk voor gebruikt.

de door genoemde SCD40 is geen NDIR sensor maar een photoacoustic sensor, de SCD40 is hierbij de basis versie, er is van dit type ook een naukeurige versie die tot 5.000 ppm kan meten.
Datasheet SCD40/41

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:53
Die statement komt anders aardig overeen met de norm(en) Het staat je natuurlijk vrij daar anders over te denken. :)

Sensirion noemt het overigens ook photoacoustic NDIR, als je de datasheet van hun eigen website pakt ipv (de oude) van sparkfun zal je het verschil zien. Bij de downloads kan je ook een PDF vinden die kort ingaat op de verschillende NDIR sensors.

Dat gezegd hebbende: de SEN6x zal nu wel snel verschijnen, die heeft default een groter meetbereik co2.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LarsMachiels
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-07 09:41
Raymond P schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:50:
Die statement komt anders aardig overeen met de norm(en) Het staat je natuurlijk vrij daar anders over te denken. :)

Sensirion noemt het overigens ook photoacoustic NDIR, als je de datasheet van hun eigen website pakt ipv (de oude) van sparkfun zal je het verschil zien. Bij de downloads kan je ook een PDF vinden die kort ingaat op de verschillende NDIR sensors.

Dat gezegd hebbende: de SEN6x zal nu wel snel verschijnen, die heeft default een groter meetbereik co2.
De SCD40 meet tot 40.000 ppm, echter boven de 2000 ppm wordt het minder nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@LarsMachiels Zonder verdere benoeming van hoe nauwkeurig, als je niet weet wat je meet dan meet je niet. :)
Ik heb hier een *40 en *41 in dezelfde ruimte maar het loopt hier niet zo hoog op, dus kan het ook lastig vergelijken.

M'n boodschap was meer: de opvolger is er al en meet een hoop meer, zou nu niet een scd40 kopen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Raymond P schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:50:

dat Sensirion dit ook photoacoustic NDIR noemt lijkt meer op een puur marketing truc omdat NDIR sensors een heel stuk betrouwbarder en vooral duurder zijn.
Feit is echter dat beide op een andere wijze werken, dus iets Microelectromechanical systems NDIR noemen is een beetje erg optimisch, maar het is meer marketing. Maar dat zie je ook veel in andere zaken.
Het klopt dat beide met een IR lichtbron werken is het enige wat bij deze twee verschillende methodes gelijk is, de detectie is echter duidelijk verschillend.
NDIR staat overigens over : Nondispersive infrared, en dat betekend dat er geen dispersive element (bv prisma) nodig is om van een breedband licht een narrow band te krijgen, hiervoor worden MEMS (Microelectromechanical systems) IR-LEDs gebruikt die in de gewenste bandbreedte uitstralen. Deze zijn ook veel goedkoper te maken. De detectie gebeurt bij SCD4x echter op akustische wijze.

in hun datasheet geven ze dit overigens ook weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5NY-mb51b7CxfMfkRQzV1SwSUQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9k1necuQfYhfg5VIgMSRF8SX.png?f=user_large
overigens ben ik wel met je eens dat de nieuwe SEN6x sensor zeer goed uitziet, alleen geen idee wat deze zou moeten gaan kosten, want de sensor bepaald infeite in grote mate de kostprijs van je meettoestel.

[ Voor 24% gewijzigd door MacD007 op 06-08-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
MacD007 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:17:
[...]

dat Sensirion dit ook photoacoustic NDIR noemt lijkt meer op een puur marketing truc omdat NDIR sensors een heel stuk betrouwbarder en vooral duurder zijn. [...]
Of het een verschil in betrouwbaarheid, nauwkeurigheid of precisie (dat zijn verschillende dingen !) is, durf ik niet te zeggen.
Wellicht is het meer de onbekendheid waarom ze dit zo noemen.
Feit is wel dat het inderdaad 2 compleet verschillende benaderingen zijn en alleen al daarom vind ik het niet correct dat ze dit "NDIR" noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TD-er schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:35:
[...]

Of het een verschil in betrouwbaarheid, nauwkeurigheid of precisie (dat zijn verschillende dingen !) is, durf ik niet te zeggen.
Wellicht is het meer de onbekendheid waarom ze dit zo noemen.
Feit is wel dat het inderdaad 2 compleet verschillende benaderingen zijn en alleen al daarom vind ik het niet correct dat ze dit "NDIR" noemen.
Echte goede NDIR kosten heel veel, tot wel 1000 dollar, en zijn mn in die meetapparatuur verbouwd die een extreme naukeurigheid benodigen.
voor home toepassingen (IAQ) is dit echter geheel onbelangrijk, en zijn afwijkingen in het doelgebied (circa 30-40 ppm) van 5% een prima waarde. hoe hoger echter de gemeten waarde hoe hoger de afwijking. Dat kun je ook prima zien, een SCD4x kan tot circa 40.000 ppm meten, alleen bij een SCD40 is dat tot 2.000 ppm nog enigziens betrouwbaar, daarboven niet meer (daarom ook mijn eerdere opmerking dat je een bepaale grote hoofdruimte nodig hebt), een SCD41 kan hier al tot circa 5.000 ppm naukeurig zijn (wel met oplopende afwijking, die zal dus zeker geen 5% meer zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
Het ging er mij meer om dat ze het niet een NDIR zouden moeten noemen als je geen IR gebruikt om de absorptie te meten.
Beetje zelfde discussie als die VOC sensoren met hun "eCO2".
Het is op z'n best verwarrend, maar persoonlijk vind ik het meer "misleiding".

Verder mee eens dat voor 'thuisgebruik' de nauwkeurigheid niet zo hoog hoeft te zijn.
Persoonlijk maakt het mij echt niet meer uit of het nu 3000 ppm is en de meter geeft 3500 aan (of omgekeerd).
Er moet dan gewoon een raam open en dat had al veel eerder gemoeten.

Wat wel van belang is, is dat de meter gedurende de levensduur bij X ppm aan concentratie ook altijd nagenoeg Y ppm blijft aangeven. Of dat bij bijv. 1000 ppm nu 50 ppm afwijkt of 100 ppm maakt niet heel veel uit (voor thuisgebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
MacD007 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:17:
[...]

dat Sensirion dit ook photoacoustic NDIR noemt lijkt meer op een puur marketing truc omdat NDIR sensors een heel stuk betrouwbarder en vooral duurder zijn.
Feit is echter dat beide op een andere wijze werken, dus iets photoacoustic NDIR noemen is een beetje onzinnig. Dat beide met een IR lichtbron werken is het enige wat bij deze twee verschillende methodes gelijk is.
in hun datasheet geven ze dit overigens ook weer.
[Afbeelding]
overigens ben ik wel met je eens dat de nieuwe SEN6x sensor zeer goed uitziet, alleen geen idee wat deze zou moeten gaan kosten, want de sensor bepaald infeite in grote mate de kostprijs van je meettoestel.
NDIR = non-dispersive infrared, die wordt ook gebruikt. :)
Met photoacoustic geven ze aan dat het niet om transmissive gaat, inderdaad een andere tech wat ook een naamje moet hebben.
Dat het iets minder accuraat is zie je ook gewoon terug als je het vergelijkt met een SCD30.

Datasheets pak je van de fabrikant en niet van een 3e partij, tenzij je natuurlijk een oude (pre-revisie) batch van sparkfun koopt wat niet zou moeten kunnen volgens Sensirion (de nieuwe(re) hebben een print/qrcode op de case).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdQ7rerf1IeVHkWQ2OnHanNLnxY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pfbxvhfs4bw752cJc8HTB6GC.png?f=user_large
(bron)

De SEN6* zou de opvolger zijn van SEN5*, die laatste kost 25-40 euro. De prijs zal wel afhankelijk zijn van welke module je exact wilt (de 66 zou waarschijnlijk onder de 60 euro zitten).

@TD-er Ik heb hier geen/nauwelijks meetverschillen tov een mh-z19 wat afaik dual channel (transmissive) NDIR sensors zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
@Raymond P
De MH-Z19 heeft als grote nadeel dat deze naarmate de sensor langer in bedrijf is, de resolutie af lijkt te nemen.
Dit heeft ook best wel significante gevolgen voor hoe de ABC werkt aangezien een kleine correctie dan ineens best wel grote gevolgen lijkt te hebben in het gedrag.
Althans dat is wat ik gezien heb bij de A en de B versie.
Bij de SenseAir S8 (die heb ik hier > 5 jaar draaien en sommigen zijn ook behoorlijk mishandeld) zie je dat deze erg goed meekomt met de nieuwere S11 (sunrise) sensoren.
De MH-Z19 units zijn een stuk meer wispelturig zodra er een correctie gedaan moet worden.

Een van de 'mishandelde' S8 units heeft een paar jaar lang direct achter de gril van mijn Volvo gemonteerd gezeten dus heeft behoorlijk wat trillingen meegekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@TD-er Yes, die info had je al eens gedeeld en heb ik opgenomen. ;)
De eerste keer dat ik metingen vergeleek was de mh-z19C net een jaartje oud, over duurzaamheid kan ik verder geen uitspraken doen.
Als de gelegenheid zich voor doet zou ik ook best een graph compare met een S8 of S11 willen doen. Mja, die zijn (relatief) groot en ik heb al voldoende troep volgens de vrouw.

Trillingen en soortgelijk zou volgens sensirion bij een SDC4* minder/geen effect moeten hebben, klinkt ook plausibel omdat de ir beam niet loodrecht op de ontvangende sensor hoeft te (blijven) staan.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TD-er
Ik heb jaren geleden voor SenseAir een aantal tracking units gebouwd, die in voertuigen ingebouwd waren.
(uiteraard op basis van ESPEasy ;) )
Dit was nog voordat de S11 uitontwikkeld was.
Men was bij SenseAir aangenaam verrast te weten dat de S8 zo weinig last bleek te hebben van trillingen, aangezien de unit in mijn auto gewoon op het chassis rustte (stuiterde) en dus qua trillingen veel meer voor de kiezen kreeg dan 'ie ooit voor ontworpen was.
Een van de dingen waar ze bang voor waren was dat de alignment intern zou veranderen of dat de optics vrij letterlijk zouden kunnen breken of losraken. In mijn Volvo zat de sensor namelijk ook nog eens een paar cm voor de radiator.
Dat gebeurt namelijk ook vaak in de duur-testen die ze in de fabriek al uitvoeren, waarbij de lijm loslaat. (verwarmen tot boven de toegestane temperatuur, prima manier dus om de potentieel slechte units er al uit te halen voordat ze verkocht worden)

De interne werking van de S8 en de S11 is namelijk zo dat het licht een aantal keer heen en weer gaat in de behuizing. (bij de S11 wat meer dan bij de S8)
Dit zodat je een langer pad aflegt en dus effectief meer 'resolutie' kunt krijgen.
Een kleine verandering in alignment van de optics kan er dus voor zorgen dat je een compleet ander pad aflegt en dus in potentie een behoorlijk verschil zou kunnen zien in uitlezing.
Maar de sensoren blijken dus ook redelijk wat 'mishandeling' te kunnen weerstaan.

[ Voor 3% gewijzigd door TD-er op 06-08-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Gok dat dat wel anders is voor de mh-z19* en (nog goedkopere) spin-offs. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Ik heb al een ruime tijd een Awair Element. Prima apparaat en ik gebruik hem heel vaak om te kijken of ik het huis moet luchten bijvoorbeeld. Voor de bovenverdieping wil ik er nog een aanschaffen. Ik vroeg me af of de Awair Element nog steeds de beste prijs kwaliteit verhouding heeft of dat er een andere wordt aangeraden. Wat ik mij herinneren is dat de losse sensors ook allen daadwerkelijk hetgeen meten als ze beweren, dus geen afgeleide berekening op basis van een aantal sensors die iets anders meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

darkdesign schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:57:
Ik heb al een ruime tijd een Awair Element. Prima apparaat en ik gebruik hem heel vaak om te kijken of ik het huis moet luchten bijvoorbeeld. Voor de bovenverdieping wil ik er nog een aanschaffen. Ik vroeg me af of de Awair Element nog steeds de beste prijs kwaliteit verhouding heeft of dat er een andere wordt aangeraden. Wat ik mij herinneren is dat de losse sensors ook allen daadwerkelijk hetgeen meten als ze beweren, dus geen afgeleide berekening op basis van een aantal sensors die iets anders meten.
No-nonsense, out-of-the-box experience met een local API?
Ja, ik ben nog niets tegen gekomen wat tegen de Awair Element kan (als je 'm in de aanbieding haalt).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47
Achja die MH-Z19. Doet het hier al jaren uitstekend :P ABC staat uit. Ding is al 7 jaar oud inmiddels.

Heb nog een Aranet4 aan de andere kant van de woonkamer staan, waardes komen nog steeds prima overeen, scheelt hooguit 50-60 ppm wat ik zo gauw zie. De MH-Z19 stuurt bij mij de ventilatie aan, het onderscheid tussen 'prima' / 'meer ventilatie gewenst' doet hij uitstekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNEmbUnBmT3cEVr7xH0WqzdHSR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0dcqhlqunz0wqZ9lGUMcsNC1.png?f=fotoalbum_large

Blauw is Aranet4
Paars is MH-Z19 (volgens mij heb ik de B-variant)

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 08-08-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:05
Ik heb in dit topic al gezocht, maar helaas geen duidelijke vergelijking kunnen vinden tussen de MH-Z19B en de Sensirion SCD40. Ik heb al twee MH-Z19B-sensoren, en die bevallen goed, maar ik wil nu ook een sensor in de slaapkamer van mijn zoon plaatsen. Welke van de twee kan ik het beste kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@wouter.N Wat voor vergelijking zou je willen hebben?
Is een grafiekje met meetwaarden voldoende? Raymond P in "CO2-meters voor in huis"

Een voordeel van een scd4* is dat de default ABC periode 7 dagen is waar dat voor een mh-z19 slechts 24 uur is.
In praktijk is (hier) een mh-z19 daardoor ongeschikt voor ruimtes die niet elke dag goed gelucht worden.
Als je ABC uit zet en eens in de zoveel maanden handmatig runt dan heb je daar geen/minder last van.

De scd4* is enorm klein en laat zich makkelijk wegwerken in bestaande electronica.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:05
Raymond P schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:03:
@wouter.N Wat voor vergelijking zou je willen hebben?
Is een grafiekje met meetwaarden voldoende? Raymond P in "CO2-meters voor in huis"

Een voordeel van een scd4* is dat de default ABC periode 7 dagen is waar dat voor een mh-z19 slechts 24 uur is.
In praktijk is (hier) een mh-z19 daardoor ongeschikt voor ruimtes die niet elke dag goed gelucht worden.
Als je ABC uit zet en eens in de zoveel maanden handmatig runt dan heb je daar geen/minder last van.

De scd4* is enorm klein en laat zich makkelijk wegwerken in bestaande electronica.
Bedankt!

Dat van ABC had ik nog niet eerder gelezen, dat is wel een groot voordeel. Heb het nu uitstaat bij mijn mh-z19 maar zou het dan met de scd4* mogelijk wel aankunnen zetten.

Ik was vooral benieuwd of de scd4* in de praktijk ongeveer net zo nauwkeurig is als de MH-Z19.

[ Voor 5% gewijzigd door wouter.N op 09-08-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Wat bedoel je met "nauwkeurig"?
Accuraat of Precies? (of beide)
Even ter herinnering een van de eerste resultaten van Google als je zoekt op "accuracy vs precision"
Afbeeldingslocatie: http://kaffee.50webs.com/Science/images/Accuracy-vs-precision1.jpg

Of bedoel je resolutie van de meting?

Voor de volledigheid, een MH-Z19 die ABC al jaren uit heeft staat, zal vallen onder "Low Accuracy, High precision"

En als je de ABC aan hebt staan zonder dagelijks goed te ventileren, dan heb je geen van beide. (of misschien "High Accuracy, Low Precision")

[ Voor 31% gewijzigd door TD-er op 09-08-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:57
bestaat er een degelijke esp32 oplossing met degelijk sensor waar iemand al software heeft voor geschreven of iets dat ik kan kopen voor +-50 euro of met andere nuttige functies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@blinded De meeste sensors zijn (ingebouwde) libs voor beschikbaar in de kostenloze softwarepakketjes voor ESP32 zoals ESPEasy, Tasmota, ESPHome etc.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LarsMachiels
  • Laatst online: 05-07 09:41
blinded schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:14:
bestaat er een degelijke esp32 oplossing met degelijk sensor waar iemand al software heeft voor geschreven of iets dat ik kan kopen voor +-50 euro of met andere nuttige functies?
https://link.marktplaats.nl/m2024133294

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:22
Hoi, ff een vraagje, wat doen jullie van automatisaties in HA voor jullie co2 meters?
En vooral welke waardes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

de Peer

under peer review

skank schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:08:
Hoi, ff een vraagje, wat doen jullie van automatisaties in HA voor jullie co2 meters?
Ventilatie (WTW) aansturen naar stand 1, 2 of 3 afhankelijk van de CO2 waarde.

Tot 600 ppm op stand 1
boven 600 ppm op stand 2.
Boven 1200 ppm op stand 3

zo ongeveer.

Verder gebruik ik de CO2 waarde in de slaapkamer soms om te bepalen of er iemand aanwezig is in de slaapkamer. Als dat niet het geval is kan het huis onder bepaalde voorwaarden in de vakantie-modus gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 07-09-2024 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Ik heb een ventilatiesysteem met CO2 sturing, dus in theorie gaat het automatisch.

In HA heb ik een alert (bericht naar telefoon) als de CO2 in mijn werkkamer boven de 1000 ppm komt. In een kleine kamer kan de CO2 met de deur dicht snel oplopen in een luchtdicht huis.

Als ik actief zou sturen zou ik proberen de CO2 tussen de 800 en 1000 ppm te houden. Je kunt ook onder de 800 doen, dat is de richtlijn in het huidige bouwbesluit.
Maar ik stuur zelf heel veel "handmatig" CO2 (klaslokaal) en dan is mijn gevoel dat om onder de 800 te blijven er best heel veel geventileerd moet worden, terwijl met "onder de 1000" (dus 800-1000) het best goed te doen is.

Ik merk pas >>1500 ppm dat de lucht "warm en bedompt" voelt.

[ Voor 4% gewijzigd door vliegnerd op 07-09-2024 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
de Peer schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:12:
[...]

Ventilatie (WTW) aansturen naar stand 1, 2 of 3 afhankelijk van de CO2 waarde.

Tot 600 ppm op stand 1
boven 600 ppm op stand 2.
Boven 1200 ppm op stand 3

zo ongeveer.

Verder gebruik ik de CO2 waarde in de slaapkamer soms om te bepalen of er iemand aanwezig is in de slaapkamer. Als dat niet het geval is kan het huis onder bepaalde voorwaarden in de vakantie-modus gaan.
Ik kan mn ventilatie enkel schakelen naar stand 3 of 2

De vraag is of ik dat wel wil koppelen aan die co2.. Ik heb liever gewoon een melding...
Is 1200 dan het max dat goed voor je is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:51
5 minuten boven 1000ppm is fan op stand 2
15 minuten onder 1000ppm is fan terug op stand auto (stand 1, tot vochtsensor in de box triggert, dan stand 2)

Verder stuur ik nu nog handmatig stand 2 of 3 afhankelijk van binnen en buitentemperatuur. Standje 3 trekt het hele huis leeg als het 's avonds afkoelt.

CO2 meter triggert eigenlijk alleen in de slaapkamer met raam dicht, als het raam open is blijft de CO2 waarde rond de 750ppm hangen met slapend kind. Op kierstand triggert ie wel een paar keer per nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
vliegnerd schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:15:
[...]

Ik heb een ventilatiesysteem met CO2 sturing, dus in theorie gaat het automatisch.

In HA heb ik een alert (bericht naar telefoon) als de CO2 in mijn werkkamer boven de 1000 ppm komt. In een kleine kamer kan de CO2 met de deur dicht snel oplopen in een luchtdicht huis.

Als ik actief zou sturen zou ik proberen de CO2 tussen de 800 en 1000 ppm te houden. Je kunt ook onder de 800 doen, dat is de richtlijn in het huidige bouwbesluit.
Maar ik stuur zelf heel veel "handmatig" CO2 (klaslokaal) en dan is mijn gevoel dat om onder de 800 te blijven er best heel veel geventileerd moet worden, terwijl met "onder de 1000" (dus 800-1000) het best goed te doen is.

Ik merk pas >>1500 ppm dat de lucht "warm en bedompt" voelt.
Jij zegt dus 1000?

Ik wil eigenlijk ook een alert, weinig zin om ventilatie te laten draaien snachts als ik slaap, dan wordt ik wakker.
MAar de co2 stijgt uiteraard ook het meest snachts dus ja...

Ik heb een eerste moresense gekocht als test voor in de slaapkamer.
Dit is het gevolg van een weekje

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/M2xXLVv/co2.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
@skank Ik merk sinds de plaatsing van onze ventilatiebox en later ook met de sturing op CO2 erbij dat onze jongste van 5 een stuk beter slaapt. Je ziet in jouw grafieken echt flinke pieken in de nacht, teken dat je beter zou kunnen ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Het zou lager moeten idd, maar als ik niet slaap door het lawaai van de ventilatie die aanschiet en draait, heb ik er ook niet veel aan ...
Ik zal eens monitoren bij de kids..
Ik kan wel een melding maken, maar als het dan snachts in gang schiet dan heb ik ook daar niets aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

skank schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:31:
[...]

Jij zegt dus 1000?

Ik wil eigenlijk ook een alert, weinig zin om ventilatie te laten draaien snachts als ik slaap, dan wordt ik wakker.
MAar de co2 stijgt uiteraard ook het meest snachts dus ja...

Ik heb een eerste moresense gekocht als test voor in de slaapkamer.
Dit is het gevolg van een weekje

[Afbeelding]
Ja idd 1000 ppm en volgens mij valt jouw grafiek wel mee: alles onder de 1200ppm toch?
Dan hoef je niet echt meer te ventileren. Het kan, maar het is niet dringend

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
skank schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:27:
[...]

Ik kan mn ventilatie enkel schakelen naar stand 3 of 2

De vraag is of ik dat wel wil koppelen aan die co2.. Ik heb liever gewoon een melding...
Is 1200 dan het max dat goed voor je is?
Voor de slaapkamer worden waarden beneden de 800 ppm als goed beschouwd.
In de buitenlucht heb je gemiddeld een concentratie van circa 300-500 ppm.

Waarden boven 1200 ppm wordt als slecht en een te vermijden situatie gezien, dus wil je in het groene gebied blijven zou je dus beter al voor die 1200 ppm actie moeten ondernemen. Bv is een actiewaarde van bv 1000 ppm niet verkeerd.
Bedenk dat je een spotmeting doet dus de daar gemeten waarde hoeft helemaal niet de waarde in een ander deel van die ruimte te zijn.

De hoogte van de meting zal ook afhankelijk zijn van de soort ruimte , die is dus in een slaapkamer ideaal op kussenhoogte (bv je nachtkastje) in een woonkamer eerder op hoofdhoogte van bv op de bak cq stoel zitten, dus ergens tussen 1,5m en 1m.
Bedenk hier dat CO2 zwaarder is dan lucht en dus op ten duur zich richting vloer zal verzamelen.
Bij ruimten waar veel verkeer is zal deze echter vaak weer door de bewegingen in de ruimte verspreid worden, in een slaapkamer echter niet (daarom meten op kussenhoogte)

Nu is de genoemde 1.200 ppm ook niet direct levensgevaarlijk.De GGD steld deze waarde echter wel als grenswaarde. Voor groepsruimten is conform de arbocatalogus zelfs een lage grenswaarde van 950 ppm van toepasssing.
Voor dat je echt zelf een te hoge concentratie CO2 opmerkt zit je al een stuk hoger, dat wil echter niet zeggen dat het geen effect op je gezondheid heeft.
Bij concentraties vanaf 5000 ppm (0,5 vol% CO2) kan hoofdpijn en vermoeidheid optreden.
Bij hogere concentraties (> 4-5 vol% CO2) kan ademnood optreden met bewusteloosheid tot gevolg.

[ Voor 31% gewijzigd door MacD007 op 08-09-2024 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
skank schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:29:
Het zou lager moeten idd, maar als ik niet slaap door het lawaai van de ventilatie die aanschiet en draait, heb ik er ook niet veel aan ...
Ik zal eens monitoren bij de kids..
Ik kan wel een melding maken, maar als het dan snachts in gang schiet dan heb ik ook daar niets aan
Dan een andere vorm van ventilatie zoeken lijkt me dan geen verkeerd ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azO7Ot4pok61RIGurGGO92FIYrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1X8tFsmJz56iYLnDBEdQXYK1.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? Sinds een tijdje gaat de tvoc waarde echt skyhigh... Je ziet wel dat ie hoger gaat als we in de woonkamer zijn maar hij blijft hoog.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-07 06:58
Makrolon schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:00:

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? Sinds een tijdje gaat de tvoc waarde echt skyhigh... Je ziet wel dat ie hoger gaat als we in de woonkamer zijn maar hij blijft hoog.
dit klinkt als calibreren, kun je dat met deze sensor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Makrolon Lijm gesnoven? Nagels gelakt? Who knows?

Die sensors reageren meestal sterk op alcohol verbindingen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
emielbf schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:04:
[...]

dit klinkt als calibreren, kun je dat met deze sensor?
Dat kan wel zie ik. Maar ik ben bang dat er toch iets aan de hand is en dat ik dan die sensor verkeerd kalibreer.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Raymond P schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:06:
@Makrolon Lijm gesnoven? Nagels gelakt? Who knows?

Die sensors reageren meestal sterk op alcohol verbindingen.
Hmm, Ja volgens mij is er wat dat betreft niks veranderd de laatste tijd. Maar ga er eens over nadenken wat het kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:12
[Afbeelding]

Ik heb hetzelfde, in de avonden piekt hij enorm. Al wel een paar keer gekalibreerd, maar dat verandert het beeld niet. Dus het zal wel kloppen is mijn aanname. Kan alleen nog niet bedenken wat het nou veroorzaakt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:00

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Dit zijn Awair meters? Die van mij doet het ook sinds kort.

Firmware is niet veranderd volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Simpelweg niet voldoende (of lang genoeg) afzuigen tijdens het koken en/of versleten filters bij recirculatie kan in de avonden wel zulke pieken geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WszvwHR0jk0O3citLfdZBIXVLz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3TzZ6qFYcjTeJOjeEQ3xdJu5.jpg?f=fotoalbum_large

Het vervelende van zulke sensors is dat je iets meet maar geen flauw idee hebt wat als er geen context is.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
Die VOC sensoren zijn totaal onbruikbaar als het gaat om CO2-metingen.
Valt me al mee dat 'ie eerst wel een redelijk constante waarde liet zien, want de rauwe meetwaarden zijn normaal gesproken nogal sterk wisselend als je zo'n sensor direct uitleest.

Ze reageren op heel veel stoffen en met allerlei aannames over concentratie-verhoudingen zou je dan een of andere e-CO2 waarde kunnen meten aldus de fabrikanten.
Maar er hoeft maar iets te veranderen in de samenstelling van de 'vluchtige' stoffen in de lucht en je meetwaarde vliegt alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@TD-er De intentie is ook om die VOC's te meten en niet om een e-co2 waarde te extrapoleren. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
OK, dan zijn ze min-of-meer nuttig als sensor :)
Feit blijft dat je nog steeds geen idee hebt welke stoffen nu bijdragen aan die hoge waarde.

Voor hetzelfde geld heeft iemand verderop in de straat een peutroleum kachel aangezet, of is er een dakdekker bezig geweest met bitumen vast te branden. (als in van die typische penetrante luchtjes die je nog vrij lang blijft ruiken, ook over grotere afstand)

[ Voor 15% gewijzigd door TD-er op 14-10-2024 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Klopt. Zonder context weet je weinig. Al meet ik ook stikstofoxiden en kan ik fossiele brandstoffen ook 'zien'.

Maar als er elke dag tijdens/na koken een piek is dan meet je waarschijnlijk (ook) formaldehyde (of andere aldehyden).
Linksom of rechtsom is je luchtkwaliteit niet optimaal als zo'n sensor uitslaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 14-10-2024 08:35 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[Afbeelding]

hou je wel rekening mee dat deze waarde in ppb is aangegeven ipv in ppm, de waarden van tvoc worden echter aangegeven in µg/m3.
TVOC measurements in ppb can be converted to μg/m3 using a conversion factor of 3.767. TVOC worden echter normaal gezien in µg/m3 weergegeven.

bedenk wel wat Total Volatile Organic Compounds (TVOC), in Nederlands totale hoeveelheid diverse VOS (Vluchtige Organische Stoffen) zijn, bedenk ook dat dat TVOC-meters niet specifiek elk individueel VOS meten; ze geven een cumulatieve meting van de totale VOS-concentratie. Afhankelijk van de kwlaiteit van de gebruikte meters kunnen daar ook behoorlijke afwijkingen in zitten, zeker gezien dat je hier gaat meten met heel kleine waarden van ppb cq in µg/m3 gaat weergeven.

Tevens zijn TVOC ook niet opgenomen in EU en NL grenswaarden, wat je veelal leest bij diverse aanbieders van dergelijke meters zijn waarden waar een wettelijke basis van de door hun aangegeven waarden ook volledig ontbreekt. Ook in de WHO zijn op dit moment geen werkelijke grenswaarden voor TVOC vastgesteld.

ook gezien de opmerkingen hierboven hebben dit soort meetwaarden maar op zijn best een zeer beperkte waarde waar je eigenlijk niet veel mee kunt.
ik ken situaties waar men op basis van een gemeten TVOC waarde men volop ging ventileren (was toen best koud buiten, met gevolg dat het binnen snel erg koud begon te worden) en en meting alleen maar verder omhoog ging, de oorzaak van een hogere TVOC waarde lag dus niet binnen maar buiten.
Dus alleen met TVOC te gaan ventileren zou wel eens verkeerd kunnen uitpakken, je zou dus ook buiten een TVOC meter moeten hebben hangen.

[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 14-10-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:23
afzuiging in het huis! meer mensen beneden == meer afzuiging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-07 10:54

Fremske

and change the world

@ThinkPad heb jij toevallig een HA blueprint van hoe jij je ventilatie op basis van Co2 aanstuurt? Momenteel zuigt mijn MV box af bij een Co2 waarde hoger 1000ppm. Maar op een dag met een hoge luchtvochtigheid buiten wil ik niet te lang afzuigen omdat de luchtvochtigheid in mijn woning dan te snel gaat oplopen.

Wat ik zoek is een script dat een goede balans weet te krijgen tot een constante luchtvochtigheid in huis tussen tussen de 50-60% en een Co2 van <1000.

Mijn huis heeft natuurlijk ventilatie middels roosters in de kozijnen en heeft een afzuiging in de woonkamer, keuken, badkamer, zolder en washok.
ThinkPad schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:12:
Achja die MH-Z19. Doet het hier al jaren uitstekend :P ABC staat uit. Ding is al 7 jaar oud inmiddels.

Heb nog een Aranet4 aan de andere kant van de woonkamer staan, waardes komen nog steeds prima overeen, scheelt hooguit 50-60 ppm wat ik zo gauw zie. De MH-Z19 stuurt bij mij de ventilatie aan, het onderscheid tussen 'prima' / 'meer ventilatie gewenst' doet hij uitstekend.

[Afbeelding]

Blauw is Aranet4
Paars is MH-Z19 (volgens mij heb ik de B-variant)

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-07 06:58
Makrolon schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:06:
[...]

Dat kan wel zie ik. Maar ik ben bang dat er toch iets aan de hand is en dat ik dan die sensor verkeerd kalibreer.
Je moet een co2 sensor buiten kalibreren, dan kan er niks misgaan. Je zou als test die sensor ook eens buiten neer kunnen zetten en kijken wat ie aangeeft, zou rond de 400 moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou niet met de huidige lage buitentemperaturen de sensor buiten gaan kalibreren. Heb ik ook eens gedaan en die sensor was flink in de war toen hij weer binnen stond. Beter in het voorjaar als het buiten ook rond de 19/20 graden is.

Zet hem dan nu bijv. in een kamer waar je een uur het raam open hebt gehad.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 15-10-2024 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:10

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Fremske schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:54:
Wat ik zoek is een script dat een goede balans weet te krijgen tot een constante luchtvochtigheid in huis tussen tussen de 50-60% en een Co2 van <1000.
[...]
Ik weet niet of je dat alleen op basis van ventilatie kan doen.

Als je huis flink is afgekoeld, de buitenlucht is ook vochtig en je hebt binnen extra vochtbronnen (was die te drogen hangt bijvoorbeeld), dan kun je je mechanische ventilatie op 100% zetten, maar het is dan niet onwaarschijnlijk dat je luchtvochtigheid (flink) boven de 60% blijft. Vaak moet je dan toch wel stoken.

De balans kan ook de andere kant op slaan: op koude dagen, met de verwarming lekker aan en de ventilatie goed bezig om de CO2 laag te houden heb je al snel dat de luchtvochtigheid in huis erg laag is. In maanden als januari/februari heb ik hier regelmatig een luchtbevochtiger in de huis- en slaapkamer aanstaan om ervoor te zorgen dat we niet met een luchtvochtigheid van 35% zitten :X

Ik zou je ventilatie baseren op CO2 en de luchtvochtigheid in de badkamer; die laatste krijg je wel op <80% luchtvochtigheid met de relatief droge lucht uit de rest van je huis.

Maar alleen met je mechanische ventilatie in je gehele huis het gehele jaar de luchtvochtigheid op 50% krijgen, zonder verwarming of extra bevochtiging als factor mee te nemen, dat lijkt me niet gemakkelijk.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ThinkPad schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:38:
Ik zou niet met de huidige lage buitentemperaturen de sensor buiten gaan kalibreren. Heb ik ook eens gedaan en die sensor was flink in de war toen hij weer binnen stond. Beter in het voorjaar als het buiten ook rond de 19/20 graden is.

Zet hem dan nu bijv. in een kamer waar je een uur het raam open hebt gehad.
Komende dagen gaat het rond de 19 a 20 graden worden, dus prima gelegenheid om de ramen eens flink tegen elkaar open te zetten.

Let alleen wel op dat "buitenlucht" niet per definitie 400-ish ppm CO2 concentratie heeft.
Bijv. in de buurt van een industriegebied of drukke weg kan het wel een stuk hoger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EarlAlnot
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:07
Gizz schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:09:
[...]

Ik weet niet of je dat alleen op basis van ventilatie kan doen.

Als je huis flink is afgekoeld, de buitenlucht is ook vochtig en je hebt binnen extra vochtbronnen (was die te drogen hangt bijvoorbeeld), dan kun je je mechanische ventilatie op 100% zetten, maar het is dan niet onwaarschijnlijk dat je luchtvochtigheid (flink) boven de 60% blijft. Vaak moet je dan toch wel stoken.
Badkamer ventilator (en kachel) schakelt automatisch in bij sterkte toename RV. Maar op regenachtige dagen lukte het inderdaad (natuurlijk) niet om terug te kunnen sturen naar onder de 60% RH (in mijn huis). Daarom berekening omgebouwd naar dauwpunt. Dauwpunt wordt berekend voor de badkamer, aanliggende gang en buiten. Zo kan ik bepalen wat uberhaupt mogelijk is.

In principe hoef je natuurlijk niet (atijd) terug naar eenzelfde dauwpunt als de gang/buiten. Het kan daar ook te droog zijn. Dus onder de dauwpunt onder de 16 graden is mogelijk al mooi/comfortabel. Dit heb ik nog niet geimplementeerd.

Dat laatste ga ik waarschijnlijk wel nodig hebben want ik heb geen WTW unit. Dus de warmte gaat ook naar buiten. In de winter mogelijk ventileren en veel warmte naar buiten zuigen en naar een te droge situatie ventileren door de buitenlucht weer op te warmen.

De luchtvochtigheid heb ik in het verleden (kinderkamer) verhoogd met een luchtbevochtiger (Medisana UHW) in combinatie met een een 'slimme' stekker. Dit type schakelt gewoon weer in als de spanning erop komt. Dat was simpel op basis van relatieve luchtvochtigheid (onder 40 inschakalen boven 45 uitschakelen) naar temperatuur werd niet gekeken.

Dit ind ik wel een mooie sites om inzicht te krijgen:
Psychrosim
Aquatec
o.a. Weerschip voor de formules

Script kan ik je niet aan helpen. Ik gebruik geen HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-07 15:13
Wat is een goede manier om de delta tussen twee sensoren te plotten in HomeAssistant of Grafana? Zijn hier handige functies voor?

Het kan natuurlijk dat de sensoren niet op hetzelfde tijdstip hun meetwaarde doorgeven, dus wanneer je beide signalen van elkaar aftrekt moet de laatst bekende waarde gebruikt worden of moet er geïnterpoleerd worden.

Mijn Awair Element en een esp32 mini met Senserion S8 sensor geven meestal redelijk dezelfde waarden (zie hieronder - volgens mij zitten ze over het algemeen nog wat dichter bij elkaar), maar ik zou het graag nog wat meer quantificeren. Ik heb ook de Risideo die een poosje populair was in deze thread, maar die wijkt wel vaak iets van 100 ppm af van de andere twee sensoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PaKBqD0DZjI2bTcakmS_MzJdgFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scYTIvMfVhYsIpn98A6E40VX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Alicanto Je kunt een simpele transform op je 2 queries gebruiken om het inzichtelijk te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oovm_ddAswBdad8VI8n0mrGubco=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ycTmtD3fzZ4fROoYoiyDBoJa.png?f=user_large
Transform > binary, A - B.

Als je source influxdb is kan je binnen je queries vrij makkelijk (iets breder) downsamplen en ervoor zorgen dat je wel altijd bijvoorbeeld de laatste meting binnen een minuut (of breder) hebt. Of de mean, whatever floats your boat.
En als je sql gebruikt dan heb je waarschijnlijk ergens al downsampled of zou je dat misschien toch moeten gaan doen. :)

edit, bijv:
code:
1
2
3
4
5
6
from(bucket: "mqtt")
  |> range(start: v.timeRangeStart, stop: v.timeRangeStop)
  |> filter(fn: (r) => r["topic"] == "home/climate/livingroom/air")
  |> filter(fn: (r) => r["_field"] == "co2")
  |> aggregateWindow(every: 30s, fn: last, createEmpty: false)
  |> yield(name: "mean")

[ Voor 17% gewijzigd door Raymond P op 15-10-2024 12:00 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:36
Heeft iemand ervaring met de CO2 meter van SwitchBot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

ChiMan schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:23:
Nee, maar zag hem ook op Pepper voorbijkomen :)
Denk dat ie prima is. Helaas is de korting maar op 1 artikel, en als je de hub nog niet hebt komt dat er ook nog bij (als je iets met automatisering wil doen).

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-10-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-07 15:12
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:28:
[...]

Denk dat ie prima is. Helaas is de korting maar op 1 artikel, en als je de hub nog niet hebt komt dat er ook nog bij (als je iets met automatisering wil doen).
Zou je hem niet direct aan bijvoorbeeld Home Assistant kunnen hangen? Ik zie dat er wel een plugin voor "Switchbot Bluetooth" is, maar daar staat hij nog niet in de compatability lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
emielbf schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 06:39:
[...]

Je moet een co2 sensor buiten kalibreren, dan kan er niks misgaan. Je zou als test die sensor ook eens buiten neer kunnen zetten en kijken wat ie aangeeft, zou rond de 400 moeten zijn.
Ja maar dit gaat niet om de co2 maar op de tvoc ;) die moet je alleen calibreren als de waardes echt niet kunnen kloppen volgens awair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
Raymond P schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:58:
@Alicanto Je kunt een simpele transform op je 2 queries gebruiken om het inzichtelijk te maken.

[Afbeelding]
Transform > binary, A - B.

Als je source influxdb is kan je binnen je queries vrij makkelijk (iets breder) downsamplen en ervoor zorgen dat je wel altijd bijvoorbeeld de laatste meting binnen een minuut (of breder) hebt. Of de mean, whatever floats your boat.
En als je sql gebruikt dan heb je waarschijnlijk ergens al downsampled of zou je dat misschien toch moeten gaan doen. :)

edit, bijv:
code:
1
2
3
4
5
6
from(bucket: "mqtt")
  |> range(start: v.timeRangeStart, stop: v.timeRangeStop)
  |> filter(fn: (r) => r["topic"] == "home/climate/livingroom/air")
  |> filter(fn: (r) => r["_field"] == "co2")
  |> aggregateWindow(every: 30s, fn: last, createEmpty: false)
  |> yield(name: "mean")
Heb ik geprobeerd, maar bij mij lijkt het niet te werken. De 'diff' data wordt niet weergegeven, ook niet als ik de range van de verticale aanpas om lagere waarden weer te geven of als ik de aggregatiefunctie er bij zet zoals jij hem ook hebt. Bron is idd InfluxDB. Enig idee wat ik fout doe?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kfvlaQZkbNPgsryB-9x5GU_bTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lG0FxHIetCqi0V3NAbrHMvXX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Alicanto Het verschil is niet zo groot (en mogelijk negatief). Je (soft) limit/range van de Y-axis ff vanaf -100 zal je wel wat inzicht geven.
Op je toolbar kan je ook table view togglen om de data (ter verificatie) in een numerieke tabel weer te geven.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-07 13:55
Bedankt voor deze tip!
Ben hier erg tevreden over. Ideaal en snel toe te voegen aan HA :)
De toegepaste sensor Sensirion SCD40 schijnt goed nauwkeurig & betrouwbaar te zijn.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alicanto
Raymond P schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:54:
@Alicanto Het verschil is niet zo groot (en mogelijk negatief). Je (soft) limit/range van de Y-axis ff vanaf -100 zal je wel wat inzicht geven.
Op je toolbar kan je ook table view togglen om de data (ter verificatie) in een numerieke tabel weer te geven.
Het lag niet aan de assen - heb ik geprobeerd. Goede tip van de tabel; wilde ik net proberen en nu doet hij het opeens wel. Geen idee wat nu de oorzaak was. Hier een grafiekje van de afgelopen 2 dagen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-R7RPPMR6xhiuh_fBWxs_fjPfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2AmbRIfAjIo0BHr5iVcKXNr.jpg?f=fotoalbum_large

De Awair element geeft over het algemeen iets hogere waarden dan de Senserion S8. Hij staat echter ook ergens anders in de woonkamer - ik zal eens een extra stekkerblok zoeken zodat ze naast elkaar kunnen staan.
Ook heb ik nog een SCD-41. Ben benieuwd of die ook een beetje in de buurt zit.

Wat wel bijzonder is, is dat de CO2 meestal 's nachts wel daalt naar 400-450 ppm, maar gister bleef hij erg hoog: rond de 650 ppm. Ik ben benieuwd of er een relatie is met temperatuur (warme dag gister) of dat er iets anders speelt. Misschien had ik de woonkamer->hal deur wel de ene dag open en de andere dag dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-06 16:13
[Afbeelding]

Nieuwe batterijen wil wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:12
ghelsendoorn schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:16:
[...]

Nieuwe batterijen wil wel eens helpen.
Awair heeft geen batterijen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 20:56

_Arthur

blub

Alicanto schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:20:
[...]

Heb ik geprobeerd, maar bij mij lijkt het niet te werken. De 'diff' data wordt niet weergegeven, ook niet als ik de range van de verticale aanpas om lagere waarden weer te geven of als ik de aggregatiefunctie er bij zet zoals jij hem ook hebt. Bron is idd InfluxDB. Enig idee wat ik fout doe?

[Afbeelding]
Indien je in de grafiek al twee queries hebt om de resultaten te tonen:
In de grafiek waarin je aan het werk bent: klik onder aan op "+ Expression". Bij 'Operation' deze op Math laten staan. Vervolgens kan je bij 'Expression' simpele rekensommen invoegen. Bv $A + $B (waarbij A en B de queries zijn die al bestaan).

Als voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTPEocLRPolFgvXy39JXhxjMgmM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fWPbJJucLMlFGhuGi2WhT4rO.png?f=user_large

Je gebruikte querie is trouwens wel erg ingewikkeld voor puur alleen het tonen van de resultaten. Zoiets zou al voldoende moeten zijn:

code:
1
SELECT last("value") FROM "°C" WHERE ("entity_id" = 'awair_element_76695_temperature') AND $timeFilter GROUP BY time($__interval) fill(previous)

[ Voor 11% gewijzigd door _Arthur op 17-10-2024 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@_Arthur Hij haalt z'n data uit influxdb (met flux) ipv sqlite/homeassistant. Heel ander beestje. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 20:56

_Arthur

blub

Raymond P schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:44:
@_Arthur Hij haalt z'n data uit influxdb (met flux) ipv sqlite/homeassistant. Heel ander beestje. :)
Hoe de data in influxdb komt, maakt niet uit. Of dat nu homeassistant is of een andere source.

Voor hoe een Expressions te bouwen als extra query maakt de querylanguage of tsdb niet uit trouwens. Dat werkt voor influxdb als VictoriaMetrics of Prometheus hetzelfde.

Als hij Flux gebruikt, zal er influxdb 2.x of 1.8 als db versie onderhangen. Als dit zijn enige dashboard/grafiek is, is overstappen naar een makkelijkere syntax zoals InfluxQL misschien verstandig.

(Ik gebruik zelf liever PromQL met VictoriaMetrics of Prometheus als tsdb).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_HaLJCGZkEeQ5z90PmpjXO9xgI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SChqd2mhFEzZx2Lms2BCJ1xd.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door _Arthur op 17-10-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@_Arthur Ah was niet op de hoogte dat sql supported was met influxdb backend. Ik draai dan ook ongetwijfeld een gedateerde versie (edit: 2.7.10). :)

Expression of tranform route maakt in dit geval geen verschil lijkt mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 17-10-2024 22:44 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:35
Toch wel onhandig dat hij alleen Bluetooth protocol heeft. Dat is toch niet handig als je buiten bereik bent van de hub? Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
Beekforel schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:55:
Dit zijn Awair meters? Die van mij doet het ook sinds kort.

Firmware is niet veranderd volgens mij?
Werkt de Awair weer fatsoenlijk?

Ik denk er ook aan om hem aan te schaffen. Het wordt waarschijnlijk deze, Switchbot of die van Netatmo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lennnn
Inmiddels heb ik de Switchbot CO2 meter staan. Scheelde toch een hoop in prijs en eigenlijk was ik alleen/voornamelijk geïnteresseerd in CO2. Voor de rest heb ik al meters.

Het opzetten stelt niks voor. Binnen een minuut heb je hem runnen. De app werkt degelijk en geeft mij voldoende inzichten.

Het is nog wel een nieuw product waarbij je merkt dat er nog wat vreemde zaken in de software zitten waardoor je alles kunt laten crashen. Voorbeeld: op een gegeven moment kreeg ik het voorstel (pop up) om de gegevens in de cloud op te slaan. Prima, dacht dat je daar een hub voor nodig had maar zal wel. Vervolgens werd mijn data nergens meer vastgelegd (toch een hub nodig lijkt me) en kon ik in de app nergens meer schakelen naar lokale opslag. Enige optie: resetten. Nu werkt alles weer prima maar ook in de meter settings zie ik de knop waarbij ik direct weer cloud opslag aan kan zetten. Een beetje slordig van ze.

De CO2 meter kun je met batterij en op usbc aansluiten. Je kunt de mate van verversing ook ingeven. CO2 meet nu elke 5 seconden. Over de betrouwbaarheid durf ik niks te zeggen, maar ze reageren wel direct als je er bijvoorbeeld naartoe blaast.

De luchtvochtigheid geeft nu 53% aan. Homewizard dashboard (staat ernaast) geeft 47% aan. Mijn Tado 58%. Geen idee welk apparaat het bij het juiste eind heeft. Ik heb ook nog niet gekalibreerd.
Dat kalibreren kan overigens voor luchtvochtigheid, CO2 en temperatuur. Voldoende opties om het eea in te stellen.

Verder wordt er nog de absolute luchtvochtigheid, dauwpunt en VPD gemeten. Nog niet naar gekeken.

Tot nu toe dus tevreden. Helemaal gezien ik er 50 euro voor heb betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:13

Illusion

(the art of)

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:28:
[...]

Pyramiden schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:58:
[...]

Zou je hem niet direct aan bijvoorbeeld Home Assistant kunnen hangen? Ik zie dat er wel een plugin voor "Switchbot Bluetooth" is, maar daar staat hij nog niet in de compatability lijst.
Lennnn schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 06:46:
[...]

Toch wel onhandig dat hij alleen Bluetooth protocol heeft. Dat is toch niet handig als je buiten bereik bent van de hub? Of mis ik iets?
Om de vragen maar even te beantwoorden.
Net een dag de switchbot meter pro binnen (52€ na 25% discount op amazon nog steeds geldig)

Is mijn eerste bluetooth device in home assistant. Esp32 als bluetooth proxy via esphome, en dan wordt hij direct herkend door home assistant. Geen hub nodig.
Meetwaarden zijn co2/temperatuur/luchtvochtigheid en accu/signaalniveau.

In de app kan je Voor het display het verversingsinterval van de co2 op 1 sec (of langzamer)zetten, met waarsching dat alles sneller dan 1x/min onnauwkeuriger is.
Temperatuur/vochtheid kan niet sneller dan 1x/5min.
Of dit ook invloed heeft op verstuurde data heb ik nog niet getest.

[ Voor 6% gewijzigd door Illusion op 13-11-2024 21:00 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:04
Ik heb er nu enkele en de Hub ook. Afstand tot de hub geen probleem, begane grond naar 2e etage gaat goed. Wat mij aanspreekt is de Matter ondersteuning, ik wil de data graag doorzetten naar Apple Home als centraal punt voor al mijn huis data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Illusion thanks! Heb er nav jouw ervaring ook 2 besteld nu. In twee losse bestellingen om de 25% korting per stuk te krijgen. Goed te weten dat het zonder hub kan! Nog even kijken hoe ik het op mn Home Assistant Yellow aan de praat krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:36:
@Illusion thanks! Heb er nav jouw ervaring ook 2 besteld nu. In twee losse bestellingen om de 25% korting per stuk te krijgen. Goed te weten dat het zonder hub kan! Nog even kijken hoe ik het op mn Home Assistant Yellow aan de praat krijg.
Omdat je een Yellow hebt, draai je waarschijnlijk home assistant os. Dan kan je esphome als addon installeren: https://esphome.io/guides/getting_started_hassio.html

Daarna koop je een paar goedkope esp32 bordjes, en die flash je vanuit esphome met de default config voor een bluetooth proxy: https://esphome.io/projects/index.html

De rest gaat dan automagisch.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Illusion thanks, ja heb ESPHome al draaien voor andere projectjes. Net ook een ESP32 besteld. Heb aan 1 wel voldoende toch of moet je er meerdere hebben?

• _JGC_
Hoe is die meter qua afwijking? Lees in de reviews bij Amazon dat er nogal wat variatie zit in gemeten temperatuur en luchtvochtigheid, CO2 lees ik niks over.

Ik moet nog een extra CO2 meter hebben, zit te twijfelen tussen nog een Resideo R200 van Marktplaats te vissen en weer een ESP8266 in solderen of gewoon zo'n switchbot unit. Luchtvochtigheid en temperatuur van een Resideo R200 klopt ook niks meer van na het integreren van een ESP8266 overigens, die dingen worden warm.

Heb voor temperatuur en luchtvochtigheid een zwik Xiaomi BT sensoren, die zitten allemaal vrij dicht opelkaar en komen overeen met wat mijn analoge geijkte hygrometer aangeeft.

• TD-er
_JGC_ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:45:
Hoe is die meter qua afwijking? Lees in de reviews bij Amazon dat er nogal wat variatie zit in gemeten temperatuur en luchtvochtigheid, CO2 lees ik niks over.

Ik moet nog een extra CO2 meter hebben, zit te twijfelen tussen nog een Resideo R200 van Marktplaats te vissen en weer een ESP8266 in solderen of gewoon zo'n switchbot unit. Luchtvochtigheid en temperatuur van een Resideo R200 klopt ook niks meer van na het integreren van een ESP8266 overigens, die dingen worden warm.

Heb voor temperatuur en luchtvochtigheid een zwik Xiaomi BT sensoren, die zitten allemaal vrij dicht opelkaar en komen overeen met wat mijn analoge geijkte hygrometer aangeeft.
Opzich zou je de hoeveelheid warmte die een ESP toevoegt als constant kunnen zien en de 'koelcapaciteit' van de behuizing is ook constant (bij niet teveel luchtstroom)
Dus wat dat betreft zal de temperatuur een redelijk constante offset laten zien, mits de omgevingstemperatuur niet heel sterk schommelt.
Als de temperatuur een vaste offset heeft, dan is de temperatuur-compensatie extreem simpel.
Luchtvochtigheid compenseren is een beetje lastiger.

Eerst bereken je de dauwpuntstemperatuur met de gemeten waarden, dan pas je de offset toe en bereken je met de dauwpuntstemperatuur en de gecorrigeerde temperatuur de relatieve luchtvochtigheid.
Zolang je niet in de buurt van de 100% luchtvochtigheid zit, zal dat prima werken. (doe ik ook in ESPEasy met bepaalde sensoren zoals de BME280)

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:04

Ik kan alleen iets zeggen over de luchtvochtigheidsmeter van de Hub. Die staat vlak naast een analoge vochtigheidsmeter (zo'n wijzer ding) en die komt heel goed overeen! Binnen 1-2%. Ik dacht je kunt hem ook instellen op hele getallen, dat zou beter zijn want 1 cijfer achter de komma nauwkeurig, nou ja voor de temperatuurmeting misschien..

Let wel goed op de plaatsing van de sensor, als de zon erop schijnt krijg je spikes in zowel temp (spike omhoog) als luchtvochtigheid (spike omlaag). Maar dat is logisch natuurlijk. Misschien dat daar de klachten vandaan komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

CyBeRSPiN schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:46:
@Illusion thanks, ja heb ESPHome al draaien voor andere projectjes. Net ook een ESP32 besteld. Heb aan 1 wel voldoende toch of moet je er meerdere hebben?
Ligt eraan hoe groot je huis is, en waarvan het gemaakt is :)
Op zich is 1 voldoende, tenzij ze zo ver uit elkaar staan dat je geen ontvangst hebt op bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickvdruit
  • Laatst online: 12-07 15:49
Hi,

Ik heb een beetje rondgezocht in dit topic maar kom er niet echt uit, ik zoek een CO2 meter voor in huis t.b.v. het inregelen van de ventilatie. Ik heb niks meer nodig dan een simpele meter waarvan ik de waarde op een display kan aflezen, dus verder geen smarthome integratie o.i.d. Welke heeft volgens jullie de beste prijs-kwaliteit verhouding? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
nickvdruit schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:55:
Hi,

Ik heb een beetje rondgezocht in dit topic maar kom er niet echt uit, ik zoek een CO2 meter voor in huis t.b.v. het inregelen van de ventilatie. Ik heb niks meer nodig dan een simpele meter waarvan ik de waarde op een display kan aflezen, dus verder geen smarthome integratie o.i.d. Welke heeft volgens jullie de beste prijs-kwaliteit verhouding? Alvast bedankt!
Zelf heb ik op basis van de verschillende posts in dit topic de Resideo R200 CO2 meter aangeschaft, meet ook temperatuur en luchtvochtigheid (al lijken die waardes wat minder betrouwbaar). Op dit moment bijvoorbeeld voordelig verkrijgbaar hier. In ieder geval een goede prijs/kwaliteit verhouding met deze prijs.

[ Voor 10% gewijzigd door Batilan op 15-11-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@_JGC_ De Resideo is prima. Toont zo goed als gelijkwaardig aan een dure Aranet4 en ook aan MH-Z19: ThinkPad in "CO2-meters voor in huis"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
ThinkPad schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:18:
@_JGC_ De Resideo is prima. Toont zo goed als gelijkwaardig aan een dure Aranet4 en ook aan MH-Z19: ThinkPad in "CO2-meters voor in huis"
Klopt, ik heb er hier 2 stuks met een ESP8266 erin. CO2 doen ze perfect, temperatuur en luchtvochtigheid wijken af door de warmte van de ESP8266.

Ik heb eentje in de woonkamer puur voor metingen en eentje op een slaapkamer die de mechanische ventilatie aanstuurt (RF module zit in de R200 gebouwd). Voor dat geld kan je bij Orcon geen CO2 regeling krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickvdruit
  • Laatst online: 12-07 15:49
Hi,

Dank voor de reacties, ik ga er 1 aanschaffen.
Die ESP8266 zet jij er dan in om hem ''slim'' te maken als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04:40
Iemand hier die de Airgradient zelf heeft gemaakt met of zonder PCB?
https://www.airgradient.com/documentation/diy-v4/

Als ik de BOM bij Ali bij elkaar klik voor 4 van deze setjes zit ik op ca 160 euro (heb nog wat apparatuur liggen wat ik hergebruik) De case kan ik zelf 3dprinten. Enige wat ik dan nog niet heb is de PCB.

Deze kan je bestellen voor ongeveer 2 euro per PCB maar dan heb je dus ook 20 euro verzendkosten. Dan zou het geheel voor 4 van deze dingen op 200,- komen. Dan heb je volgens mij hele complete sensoren.

De PCB is natuurlijk niet persee nodig, maar wel mooier en wat minder foutgevoelig.

Is het zinnig om dit allemaal zelf in elkaar te knutselen of heb ik ook voldoende aan de Moresense bijvoorbeeld. deze meet natuurlijk alleen temp/hum en co2 en helaas geen fijnstof. Maar nu is fijnstof ook meer een nice to have voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]
In de CO2-meter van Switchbot zit de Sensirion SCD40 CO2-sensor (nagevraagd), dus qua nauwkeurigheid prima (voor de prijs) en makkelijk (handmatig) te kalibreren. Wat de afwijking na aankoop is, geen idee, maar altijd goed om alle Switchbot sensoren direct te kalibreren. Met name de temp en luchtvocht wijken vaak enorm af. Maar daarna is de nauwkeurigheid heel goed.

Ik had trouwens ook nagevraagd of hij automatisch CO2 kalibreert (dit staat nergens, maar wilde het zeker weten) en ze bevestigde dat dit er niet in zit.

Echter na 2 dagen gebruik waren de CO2-waardes opeens consequent 100ppm lager (in vergelijking met een referentie-sensor), terwijl ik nog niks had gekalibreerd. Daarna buiten gecontroleerd en de waarde was exact 400ppm. Dat vond ik verdacht. Ik heb de bevindingen weer in een ticket teruggekoppeld aan Switchbot en wacht op antwoord (ik wil namelijk geen auto kalibratie en ik heb ook geen optie gevonden om het uit te zetten)

Verder werkt hij trouwens prima i.c.m. Homey (via Switchbot Hub/Cloud). Overigens wel USB-powered, op batterijen geeft ie maar 1x per 30minuten een waarde door, dat was wat te weinig in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:14

Vliegvlug

Flight Simple

[Afbeelding]

Bij mijn Awair op de slaapkamer zijn dit geen uitzonderlijke waarden, daar komen TVOC waarden van boven de 20K best vaak voor.
Zie Vliegvlug in "CO2-meters voor in huis" en Vliegvlug in "CO2-meters voor in huis". Een ventilatie spleet in de deur heeft daar ook niet tegen geholpen. Ik denk dat het lichaamsgassen zijn die ontsnappen tijdens het slapen. ;)

Voor degene in de woonkamer zie ik die hoge waardes echter nooit, daar is 1K de max waarde de laatste maand, die bovendien niet heel vaak voorkomt.

Waar staat jouw Awair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Vliegvlug schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:48:
[...]

Bij mijn Awair op de slaapkamer zijn dit geen uitzonderlijke waarden, daar komen TVOC waarden van boven de 20K best vaak voor.
Zie Vliegvlug in "CO2-meters voor in huis" en Vliegvlug in "CO2-meters voor in huis". Een ventilatie spleet in de deur heeft daar ook niet tegen geholpen. Ik denk dat het lichaamsgassen zijn die ontsnappen tijdens het slapen. ;)

Voor degene in de woonkamer zie ik die hoge waardes echter nooit, daar is 1K de max waarde de laatste maand, die bovendien niet heel vaak voorkomt.

Waar staat jouw Awair?
Haha dat van die lochaamsgassen zou goed kunnen :+

Onze awair staat in de woonkamer. Maar sinds een tijdje zijn de waardes weer een heel eind gedaald zonder aanwijsbare reden...

Het zal wel goed zijn denk ik

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:53
_JGC_ schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:38:
[...]

Klopt, ik heb er hier 2 stuks met een ESP8266 erin. CO2 doen ze perfect, temperatuur en luchtvochtigheid wijken af door de warmte van de ESP8266.

Ik heb eentje in de woonkamer puur voor metingen en eentje op een slaapkamer die de mechanische ventilatie aanstuurt (RF module zit in de R200 gebouwd). Voor dat geld kan je bij Orcon geen CO2 regeling krijgen.
Zelf zoek ik ook nog een CO2 sensor om via HA de ventilatie aan te sturen. Gebruiken jullie de Resideo R200 via een integratie in HA?

En is de 69,99 een mooie aanbieding op Bol.com?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Pieter2 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:45:
[...]

Zelf zoek ik ook nog een CO2 sensor om via HA de ventilatie aan te sturen. Gebruiken jullie de Resideo R200 via een integratie in HA?

En is de 69,99 een mooie aanbieding op Bol.com?
Ik zou even op Marktplaats kijken. Die dingen waren 40 voor 2 stuks bij ibood. Veel mensen hebben ze gekocht om erachter te komen dat het ding geen wifi heeft. Als je er zelf een ESP in kunt solderen is dat ook zo klaar.
Pagina: 1 ... 38 39 Laatste

Let op:
Aanbiedingen graag in Awair element en andere CO2 meter kortingscodes