AzzKickah schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 23:36:
[...]
Right, ik snap 'm. Dat is inderdaad logisch.
Maar dan nog dat getal van 3400G vind ik zo extreem hoog. Onmogelijk bijna. 300G a la.
Hoe dan ook, ik kan me ook niet anders voorstellen dan dat ie er als kasplantje uitkomt. Hij wordt niet eens meer wakker. 92G.. Die hersenen hebben zo'n gigantische klap gehad, dat kan gewoon niet.
Het is ook extreem hoog, en je hebt gelijk hoor het zal niet kloppen. Ik moest mezelf er net even aan herinneren dat, in het geval dat, Sutils wagen er niet aanhing de crash heel anders zou verlopen. De achterkant van het JCB gaf zo mooi mee, omdat de auto er hing. Zie het als een wipwap, met aan de ene zijde een meisje met het gewicht van een gemiddeld 3 jarige, en aan de andere kant een jongetje van 10 met overgewicht. Nu zal een volwassen man nodig zijn om het meisje omlaag te krijgen, voor het gemak trekt hij het zitje van het jongetje omhoog. Halen we het meisje weg, dan moet hij daar aanzienlijk meer kracht voor gebruiken, en de kans bestaat dat hij het jongetje op de verticale as minder hoog kan optillen dan in het geval met het meisje. Om dit in beweging te zetten, zal de kracht aan de kant van het meisje, altijd omlaag gericht zijn, en zal dat zodoende een opheffend gewicht zijn aan de andere zijde.
Ook met de JCB is dit het geval, door de wagen verschuift het zwaartepunt naar voren, waardoor de voorwielen dan een beetje de rol krijgen van het draaipunt op de wipwap. Echter tilt er in dit geval dan geen volwassen man, maar een heftruck en dan verandert een 2D situatie ineens in een 3D situatie omdat de energie zich niet alleen op de x en y-as kan uiten. Laten we zeggen dat als Bianchi met 300+ in kwam rijden dat het draaipunt niet bij de voorwielen zou zitten maar de wagen van Sutil, het geen zou betekenen dat de JCB in zijn geheel de lucht in zou vliegen.
Echter is mijn model gebaseerd op de video waarop de impact te zien, waar ik diverse variabelen uit heb kunnen halen, als uit de telemetrie en de technische gegevens van de wagens. In het geval er geen wagen aan zou hangen, zou de JCB anders reageren op de impact. Dit in de zin van, dat hij zich minder ver verplaatst, minder hoog opspringt en de hoeken op sowieso de Z-as kleiner worden. Ook op de monocoque en het chassis zouden de krachten anders verdeeld worden. Ik zal daarvoor het model moeten aanpassen, maar ook moeten werken met meerdere onbekenden, en ik kom wat dat betreft kennis, hulpmiddelen en gegevens tekort om te kunnen simuleren wat er vermoedelijk is gebeurt. De 3xxxG is inderdaad hoog, maar als ik nadenk over de verkleinde hoeken, de verkorte afstand van de impact zone, en het verhoogde gewicht, dan zal die 3xxxG nog klein uitvallen.
Vandaar dat ik eigenlijk zei, ik wil er niet meer over nadenken over deze bizarre getallen, ongeacht of Bianchi het overleeft of niet, de wagen van Sutil heeft hem er niet laten uitzien als een stuk gehakt of iets in die trant.