Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:26
Het voordeel van de Ampera-e is dat er een geschakelde 12v draad loopt in de ruimte vlak achter de binnenspiegel, dus dat grote zwarte ding op het raam waar ook de regensensor e.d. zit. Deze 12v draad is bedoeld voor de dimfunctie van de binnenspiegel. Deze tip had ik van het Chevrolet Bolt forum vandaan.

Dus 12v daar van af getapt en een 12v naar USB sigarettenadapter gesloopt en deze in de zwarte behuizing geplaatst en de camera met een korte USB-kabel aangesloten. De camera wordt nu netjes gestart en gestopt wanneer ik de auto start en weer uitzet.

Inmiddels heb ik een andere dashcam gekocht, de Blueskysea B1W vanwege de mooie horizontale formfactor met superkleine mount. De Mobius stak door zijn hoge mount nogal een stuk uit omdat ik deze bij de Ampera-e onder de zwarte behuizing moest plaatsen en niet vlak achter de spiegel. Ik had hem ook op de zwarte behuizing kunnen monteren achter da binnenspiegel, maar was dan bang dat de camera zou gaan trillen. De Blueskysea valt nu in het geheel niet op. Maar helaas ben ik niet tevreden over deze dashcam. De beeldkwaliteit is voldoende (FullHD) maar neemt de camera het geluid dermate zacht op dat je dit bij afspelen niet hoort. Dit is een bekend euvel van deze camera en ondanks dat hij al drie jaar op de markt is, is dit nog steeds niet met een firmwareupdate opgelost.

Helaas zijn er maar weinig dashcams met deze mooie horizontale "buisvorm" formfactor en de enige andere zijn de Blackvues, maar die zijn veel te duur voor de kwaliteit die ze bieden. Ik had jaren geleden de eerste Blackvue, de DR400G-HD II en die was dramatisch slecht van kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:49
Tranquility schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:13:
Het voordeel van de Ampera-e is dat er een geschakelde 12v draad loopt in de ruimte vlak achter de binnenspiegel, dus dat grote zwarte ding op het raam waar ook de regensensor e.d. zit. Deze 12v draad is bedoeld voor de dimfunctie van de binnenspiegel. Deze tip had ik van het Chevrolet Bolt forum vandaan.

Dus 12v daar van af getapt en een 12v naar USB sigarettenadapter gesloopt en deze in de zwarte behuizing geplaatst en de camera met een korte USB-kabel aangesloten. De camera wordt nu netjes gestart en gestopt wanneer ik de auto start en weer uitzet.

Inmiddels heb ik een andere dashcam gekocht, de Blueskysea B1W vanwege de mooie horizontale formfactor met superkleine mount. De Mobius stak door zijn hoge mount nogal een stuk uit omdat ik deze bij de Ampera-e onder de zwarte behuizing moest plaatsen en niet vlak achter de spiegel. Ik had hem ook op de zwarte behuizing kunnen monteren achter da binnenspiegel, maar was dan bang dat de camera zou gaan trillen. De Blueskysea valt nu in het geheel niet op. Maar helaas ben ik niet tevreden over deze dashcam. De beeldkwaliteit is voldoende (FullHD) maar neemt de camera het geluid dermate zacht op dat je dit bij afspelen niet hoort. Dit is een bekend euvel van deze camera en ondanks dat hij al drie jaar op de markt is, is dit nog steeds niet met een firmwareupdate opgelost.

Helaas zijn er maar weinig dashcams met deze mooie horizontale "buisvorm" formfactor en de enige andere zijn de Blackvues, maar die zijn veel te duur voor de kwaliteit die ze bieden. Ik had jaren geleden de eerste Blackvue, de DR400G-HD II en die was dramatisch slecht van kwaliteit.
Ok 👍🏼 handig om te weten inderdaad. Ik ga even googlen op dashcam en chevrolet bolt. Of heb je zelf toevallig fotos van het aftappen op de 12 volt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Hier kun je het topic vinden.
De paarse draad is de geschakelde 12v en de zwarte is de massa.

Zo heb ik het ook gedaan, maar dan met een opengemaakte 12v naar USB plug en deze in de zwarte behuizing geplaatst.

Ik heb de USB-kabel naar de dashcam echter door de zwarte behuizing gevoerd waar deze rechts onder bij de ruit naar buiten komt aan de kant waar de micro-usb aansluiting van de dashcam zit. Zo zie je maar een heel klein stukje kabel.

[ Voor 93% gewijzigd door Tranquility op 14-11-2020 20:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranquility
Zo ziet de Blueskysea er ingebouwd in mijn Ampera-e uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ECwY7I2mB6XwvE6n71KCdQRTBI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NwzQVT4SEvtAW1iIIesGAsQG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:36

greatgonzo

schit-te-rend!

nav de laatste reacties (heb niet het hele topic gelezen), had ik me in eerste instantie gericht op de Viofo A129 Pro. Tot ik de ANWB test las.. die bracht me weer meer naar de 70mai.

De A129 heeft voor mij als voordeel: goede parkeermodus, hogere resolutie
De A129 heeft voor mij als nadeel: toch hogere prijs, geen accu.

De 70mai heeft voor mij als voordeel: voordelig in aanschaf, en 1 uur accutijd (wat voldoende is voor het merendeel van de parkeersessies)
De 70mai heeft als nadeel: sensoren lijken minder goed

Tja, en dat maakt meteen een lastige keuze. Aan de ene kant zoek ik met name de dashcam voor parkeerschades. Dan is het wel handig dat die 70mai een accu heeft waardoor ik niet meteen een voeding hoef te koppelen aan de zekeringskast (heb twee linker handen, inbouwen moet extern, dat maakt die A129 echt een stuk duurder)

De A129 heeft dan weer betere sensoren volgens die test, maar het wordt ook al een stukje duurder zo.

Twee concrete vragen:
- Is de A129 tov de 70mai echt kwalitatief beter? En moet ik daar dan toch maar (inclusief inbouw) €200 meer in investeren?
- Zoals beschreven: mijn grootste kans op schade is parkeerschade. Maar dan komt mijn belangsrijkste vraag: stel, ik vind een grote schade, en heb op basis van de dashcam het kenteken van de schademaker. Maar dan? Ik meld de schade bij mijn verzekeraar, kan die op basis van het kenteken de tegenpartij claimen? Of is het enkel ondersteunend bewijs, en zal ik toch een getuigenverklaring oid moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:29
Na 3 dashcams waarvan de accu binnen een jaar het opgaf ben ik blij met de Viofo zonder accu.

Een accu vol in de zon achter glas is gewoon geen goed idee.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18:00
Tja, gisteren en vandaag veel tijd besteedt aan het zoeken naar een geschikte dashcam. Vele videos en revues bekeken. De een zegt dit de andere dat. Maw ik ben er nog steeds niet uit. Ga ik voor de goedkope Azdome .63h of een nextbase 522\622 of een blackvue 900x. Ik weet het (nog) niet. Ben er nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Laatst online: 20:49
Tranquility schreef op zondag 15 november 2020 @ 12:12:
Zo ziet de Blueskysea er ingebouwd in mijn Ampera-e uit:

[Afbeelding]
Ziet er lekker compact uit. Ik zag in dat topic dat ze gewoon die draad een stuk strippen ipv een scotchlok of kabelverbinder te gebruiken. Die nemen natuurlijk wel wat meer ruimte in beslag en het ziet er niet naar uit dat er heel erg veel ruimte aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Laatst online: 14:34
Tranquility schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:13:

Goede tip ! Niet gedacht aan de dimmende spiegel.
Ik heb een e-niro, maar ga dit toch ook proberen.
Staan er foto's bij in het Bolt forum? Heb je een linkje ?

// edit : gevonden > https://www.chevybolt.org/threads/dash-cam-install.9658/

[ Voor 4% gewijzigd door driel24 op 16-11-2020 08:40 ]

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
De knoop is doorgehakt, Ik heb de Viofo 129 PRO besteld. Lijkt me wel een geschikte, voor een redelijke prijs. Mede omdat de lens vrij dicht tegen het raam komt en dat is bij de citroen C4P met zijn schuine voorrruit wellicht een pré. Hopelijk komt ie deze week, als de postnl een beetje meewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:58
fmrama schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:08:
De knoop is doorgehakt, Ik heb de Viofo 129 PRO besteld. Lijkt me wel een geschikte, voor een redelijke prijs. Mede omdat de lens vrij dicht tegen het raam komt en dat is bij de citroen C4P met zijn schuine voorrruit wellicht een pré. Hopelijk komt ie deze week, als de postnl een beetje meewerkt.
Ik wil eigenlijk ook de PRO bestellen. Maar zag vorige een filmpje waarbij de De 119, 129 en 129PRO naast elkaar gezet werden. Maar daar was bij de PRO niet altijd het kenteken leesbaar. Kan het filmpje zo 1 2 3 niet terug vinden.

Gevonden: YouTube: Viofo A129 PRO / Viofo A129 / Viofo A119 V3 - porównanie 3w1 @ 4K30 ...

De Pro lijkt gewoon minder scherp, zie het verschil ook met de koplampen:
YouTube: Viofo A129 PRO / Viofo A129 / Viofo A119 V3 - porównanie 3w1 @ 4K30 ...

[ Voor 30% gewijzigd door Morpheusk op 16-11-2020 15:52 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:18
fmrama schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:08:
Ik heb het even opgezocht: ik heb deze dashcam alweer ruim 2 jaar in mijn auto hangen. Beeldkwaliteit is overdag prima, 's nachts iets minder, maar de verlichting van de koplampen compenseert een groot deel. Voor de rest: werkt altijd, met 1 knop kan je bepaalde clips 'opslaan', met een andere knop kan je snel screenshots maken.. Enige nadeel die ik kan bedenken is dat als ik contact uitzet, de dashcam ook uitgaat. Hij registreert dus alleen als ik de motor/contact aan heb staan. Als ik aan het rijden ben neemt ie continu op en ben nog steeds met mijn eerste microsdkaartje bezig (128GB).

Ik denk dat het een prima aankoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Morpheusk schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:49:
[...]

Ik wil eigenlijk ook de PRO bestellen. Maar zag vorige een filmpje waarbij de De 119, 129 en 129PRO naast elkaar gezet werden. Maar daar was bij de PRO niet altijd het kenteken leesbaar. Kan het filmpje zo 1 2 3 niet terug vinden.

Gevonden: YouTube: Viofo A129 PRO / Viofo A129 / Viofo A119 V3 - porównanie 3w1 @ 4K30 ...

De Pro lijkt gewoon minder scherp, zie het verschil ook met de koplampen:
YouTube: Viofo A129 PRO / Viofo A129 / Viofo A119 V3 - porównanie 3w1 @ 4K30 ...
Ja, ik heb deze ook gezien en verschillende filmpjes van andere merken. Bij de een van bep. merken wel kenteken, bij de andere filmpjes weer niet goed te zien. En dat van diverse merken. Zoals de nextbase en de toch erg dure blackvue. Ik ga het zien.
Ik vind wel de helderheid bij donker van de 129 pro wel een pos. punt.

@GioStyle Ik ga het eerst een bekijken met de aansluiting in de 12 volt aansluiting in het dashboard. Mocht het niet naar wens zijn da kan ik altijd nog een hardwire kit aanschaffen.
;)

[ Voor 10% gewijzigd door fmrama op 16-11-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Het is voor mij al lang geleden, maar volgens mij heb ik hem met een 'zekering splitter' aangesloten. Dus vanuit het zekeringskastje in de auto een splitter geplaatst met zekering, daar achter een 'omvormer' en daarop de dashcam.

Ik zie nu dat ze kant en klare hardwire kits verkopen van Viofo. Dat is wel netjes.

Ik heb trouwens wel bewust gedaan dat de dashcam afschakelt als ik het contact uitzet. Soms gebruik ik de auto een aantal dagen niet en heb geen zin om dan te moeten concluderen dat mijn accu leeg is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
GioStyle schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:17:
Het is voor mij al lang geleden, maar volgens mij heb ik hem met een 'zekering splitter' aangesloten. Dus vanuit het zekeringskastje in de auto een splitter geplaatst met zekering, daar achter een 'omvormer' en daarop de dashcam.

Ik zie nu dat ze kant en klare hardwire kits verkopen van Viofo. Dat is wel netjes.

Ik heb trouwens wel bewust gedaan dat de dashcam afschakelt als ik het contact uitzet. Soms gebruik ik de auto een aantal dagen niet en heb geen zin om dan te moeten concluderen dat mijn accu leeg is. :P
Met de hardwarekit kan je instellen dat deze onder een bepaald spanningsniveau de dashcam uitschakelt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Morpheusk schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:24:
[...]

Met de hardwarekit kan je instellen dat deze onder een bepaald spanningsniveau de dashcam uitschakelt. :)
Is dat iets van de laatste tijd? Kan me niet herinneren dat zoiets al beschikbaar was.

Deze ga ik even onthouden. Misschien een leuk klusje voor volgend jaar op een warme zomerdag. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Ja, en als je echt veel geld wil uitgeven ; de blackvue 900 X versie heeft dit in de cam ingebouwd. Maar ja tussen de 500 en 700 euro vond ik toch een beetje teveel van het goede. Zeker met de km die ik maak. Als je een echte roadrunner bent is het wellicht wel het overwegen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
GioStyle schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:31:
[...]

Is dat iets van de laatste tijd? Kan me niet herinneren dat zoiets al beschikbaar was.

Deze ga ik even onthouden. Misschien een leuk klusje voor volgend jaar op een warme zomerdag. :P
https://www.viofo.nl/coll...29-duo-duo-pro-en-a119-v3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:02
greatgonzo schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:20:
nav de laatste reacties (heb niet het hele topic gelezen), had ik me in eerste instantie gericht op de Viofo A129 Pro. Tot ik de ANWB test las.. die bracht me weer meer naar de 70mai.

De A129 heeft voor mij als voordeel: goede parkeermodus, hogere resolutie
De A129 heeft voor mij als nadeel: toch hogere prijs, geen accu.

De 70mai heeft voor mij als voordeel: voordelig in aanschaf, en 1 uur accutijd (wat voldoende is voor het merendeel van de parkeersessies)
De 70mai heeft als nadeel: sensoren lijken minder goed

Tja, en dat maakt meteen een lastige keuze. Aan de ene kant zoek ik met name de dashcam voor parkeerschades. Dan is het wel handig dat die 70mai een accu heeft waardoor ik niet meteen een voeding hoef te koppelen aan de zekeringskast (heb twee linker handen, inbouwen moet extern, dat maakt die A129 echt een stuk duurder)

De A129 heeft dan weer betere sensoren volgens die test, maar het wordt ook al een stukje duurder zo.

Twee concrete vragen:
- Is de A129 tov de 70mai echt kwalitatief beter? En moet ik daar dan toch maar (inclusief inbouw) €200 meer in investeren?
- Zoals beschreven: mijn grootste kans op schade is parkeerschade. Maar dan komt mijn belangsrijkste vraag: stel, ik vind een grote schade, en heb op basis van de dashcam het kenteken van de schademaker. Maar dan? Ik meld de schade bij mijn verzekeraar, kan die op basis van het kenteken de tegenpartij claimen? Of is het enkel ondersteunend bewijs, en zal ik toch een getuigenverklaring oid moeten hebben?
Ik zou me niet blind staren op de accutijd. Een uur lijkt me erg lang. Vaak gaan de accu's vrij vlot in capaciteit achteruit.
Je kan zelf ook wat kabeltjes her en der langs een stijl leggen.Zie je amper een draadje daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Trichoglossus schreef op maandag 16 november 2020 @ 23:07:
[...]

Ik zou me niet blind staren op de accutijd. Een uur lijkt me erg lang. Vaak gaan de accu's vrij vlot in capaciteit achteruit.
Je kan zelf ook wat kabeltjes her en der langs een stijl leggen.Zie je amper een draadje daarna.
dat durf ik wel aan, vooral het zekeringskastje vind ik een dingetje (plus de verhalen dat leveranciers het zien als aanpassen van de auto, waardoor je geen garantie krijgt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
greatgonzo schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:55:
[...]

dat durf ik wel aan, vooral het zekeringskastje vind ik een dingetje (plus de verhalen dat leveranciers het zien als aanpassen van de auto, waardoor je geen garantie krijgt)
Ook daar heb je kabeltjes voor. Staat hierboven ergens.

Je haalt 1 zekering eruit in je zekeringkast, drukt het kabeltje op zijn plek en daar in een zekering.. met als resultaat dat je een kabeltje hebt met stroom zonder permanente aanpassing van de auto

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
Is er iemand in het bezit van een DDPAI Mola N3 ?

Ik vind de aansluiting op het GPS-blokje er vreemd uitzien. Usb gaat er niet ver in.
Met een andere usb kabel het zelfde resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8c8napJOqbeCZcQFv1ZRUIDJIvs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSQdDTEEvcfODcicwsFlbC0X.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZOok9vbPjR17v8C1X9WuwgkKiU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/32eUlHNzmBDMebUzHYURs6bx.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Even een update:
De Viofo 129 Pro vanmorgen ingesteld en in de citroën C4P geinstalleerd. Dit ging redelijk eenvoudig. Wat puzelen met waar de bedrading langs kon. En een beetje wegblijven bij de airbag leek me wel verstandig.
Na het eerste proefritje ben ik wel tevreden. Voor het kijken van de beelden op de pc heb ik dashcamviewer free gedownload. Heeft even wat tijd nodig om het programma te doorgronden. Met de app op de ipad moet het ook lukken, maar dat ga ik nog effe proberen. So far so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

driel24 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:41:

Ik vind de aansluiting op het GPS-blokje er vreemd uitzien. Usb gaat er niet ver in.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zomaar een plaatje van internet, daar zie je hetzelfde:

https://www.mobimaniak.pl/318662/ddpai-mola-n3-test/

Afbeeldingslocatie: https://cdn2.techmaniak.pl/wp-content/uploads/mobimaniak/2020/08/DDPAI-Mola-N3-3-medium.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 18-11-2020 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Noob vraagje.. Hebben die dual camera's maar één voedingskabel? Of plug je de achterste nog in een aparte 12v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

vraagje: ik wil toch een hardwire aansluiting, maar dan via de ODB poort. Maar deze geeft toch ook continu stroom, en trekt dan je 12v leeg? Of kun je ook hardwire op ODB koppelen?

oftewel: werkt deze oplossing echt :)

https://nl.aliexpress.com/i/4000986705500.html

[ Voor 20% gewijzigd door greatgonzo op 22-11-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
greatgonzo schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:50:
vraagje: ik wil toch een hardwire aansluiting, maar dan via de ODB poort. Maar deze geeft toch ook continu stroom, en trekt dan je 12v leeg?
In de tekst staat dat hij automatisch stopt als de accuspanning 11,6V of lager wordt. Maar ik heb er geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
En zou het persoonlijk nooit gebruiken..
Daarom niet een hardwire set op een van de zekeringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
grun93 schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:54:
[...]

In de tekst staat dat hij automatisch stopt als de accuspanning 11,6V of lager wordt. Maar ik heb er geen ervaring mee.
Veel auto’s starten dan al lang niet meer.. 11,6 is veel te laag.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
En ik las op autobild.de dat het sowieso niet zo goed is voor de accu om hem regelmatig onder de 12.6 volt te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:15
Weet je hoe lang je dashcam aan moet staan om je auto accu van 13,6V naar 11,6V te trekken?

Als je op vakantie gaat misschien er even uit trekken (helaas)?, maar een weekend stilstand of een paar dagen thuiswerken moet de accu toch wel overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Ik heb daar nog geen ervaring mee. Ben nog zoekende wat het beste is. Hardwire via zekering, OBD aansluiting met ontlaad beveiliging of niks gewoon uit. En wat zijn de gevolgen voor het elektra circuit van de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Hardwire op een zekering. Of hardwire direct op de accu via een zekering als dat toevallig makkelijker is. (Accu onder voor stoel ofzo)

Persoonlijk zou ik de obd poort lekker met rust laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Ik ga in het voorjaar eens rustig kijken welke zekeringen ik kan gebruiken bij de citroen C4 Picasso. Even nameten. Met het boekje kom ik er zo niet echt uit, waar de permenente stroom het beste af te halen is. En dan een hardwire kit voor de viofo 129 pro aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Binnenverlichting. Radio. Sigaretten plug..

Wegblijven van zekeringen die met abs, airbag en teller unit te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
De hardwire voor de viofo heeft een BAT , ACC en aarde aansluiting, de ACC is makelijk te vinden. De BAT is effe zoeken. De citroen heeft een eco modus, dat wil zeggen dat verbuikers na een aantal minuten uit gaat. Nu is de vraag of dat voor of na de zekering geregeld is. Persoonlijk denk ik dat de automatische deurvergrendeling wel permanet gevoed wordt. Je moet de auto per slot van rekening altijd kunnen openen en sluiten. Ik ga het checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Ik wil de Viofo Pro Duo Dashcam gaan bestellen. Nu kan je bij viofo.nl gelijk een sd kaartje meebestellen van Sandisk High Endurance Micro SD-kaart 128GB, nu las ik in dit topic dat iemand hier slechte ervaringen mee had.

Hoe is jullie ervaring met dit kaartje i.c.m. deze dashcam of raden jullie een ander kaartje aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Wat zou er niet goed zijn met dat kaartje?
Ik heb hem zelf ook voor de 129 pro. Welliswaar net in gebruik. Maar geen problemen mee.
Kijk ook eens hier

https://www.viofo.com/com...d-cards.27145/#post-40262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-06 18:16

EektheMan

DPC

driel24 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:41:

Heb er sinds een week 2 (en een DDPAI Mini 5, EyeView en een DOD LS 470 geloof ik). Bij beide Mola's zit idd een speling van bijna een milimeter tussen de camera en het plastic van de connector. Slordig.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

mitsumark schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:01:
Weet je hoe lang je dashcam aan moet staan om je auto accu van 13,6V naar 11,6V te trekken?

Als je op vakantie gaat misschien er even uit trekken (helaas)?, maar een weekend stilstand of een paar dagen thuiswerken moet de accu toch wel overleven.
In 1 van de dashcam filmpjes hield de accu na 3 dagen op met geven van stroom. Toyota sedan. Best kort voor mensen die de auto in het openbaar parkeren.

Van: https://www.thedashcamsto...hcam-kill-my-car-battery/
A typical dash cam, even with a wide range of functions such as dual lens (front + rear) coverage, motion detection, and WiFi connectivity, requires less than half the amount of power (typically around 0.25-0.45 amps) of a standard light bulb in order to operate normally. Add to that the massive size of a car battery (compared to the tiny amount of power needed by a dashcam) and you have plenty of power under the hood! Even a small or mid-size car has a battery rating of about 45 amp hours, meaning it can supply 1 amp of power for 45 hours in a row (theoretically). Larger car and truck batteries may have ratings up to 225 amp hours or more.
Nu in de winter heb ik 1 auto buiten staan. Een Toyota Land Cruiser met een wat oudere accu. Ik ga die eind volgende week hardwire-en met de ddpai mini 5. 's Nachts is het tussen de -1 en de -8 en ik rij er zeer korte stukjes mee van 1,5-5 km. Allemaal niet best voor de accu (en auto). Ik ga het ervaren.

[ Voor 50% gewijzigd door EektheMan op 28-11-2020 21:19 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
mitsumark schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:01:

Een volle accu is 12,7V in rust en de standaard startaccu wil je niet verder dan 20% ontladen, dan is het voltage 12,42V. Ga je er meer uithalen dan die 20% gaat dat de levensduur van de accu beinvloeden. Die 11,6V waarop de dashcam stopt is waanzin, dat voltage komt overeen met een ontlading van 80%! Een startaccu kan dat helemaal niet aan, met een beetje pech kan de accu na zo'n ontlading gelijk vervangen worden. Een keer er iets meer uittrekken dan 20% kan wel, maar uiteindelijk is die accu niet ontworpen voor cyclisch gebruik en zal dan ook sneller slijten.

Een dashcam direct op de accu aangesloten kan na 2 dagen die 20% hebben bereikt, aangenomen dat de dashcam 2,5Wh verbruikt dus 5Ah per dag. Alles hangt natuurlijk af van de capaciteit van de accu, maar langer dan een heel weekend de auto laten staan gaat lastig worden. En dan moet er voldoende gereden worden om de accu weer helemaal vol te krijgen.

Voor mij is het in ieder geval de reden dat ik de dashcam niet permanent op de accu heb zitten, ik rijd te weinig waardoor de accu te ver leeggetrokken zou worden en ik heb geen zin om elk jaar een nieuwe accu te kopen.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:24
yodeluxe schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:58:

Voor mij is het in ieder geval de reden dat ik de dashcam niet permanent op de accu heb zitten, ik rijd te weinig waardoor de accu te ver leeggetrokken zou worden en ik heb geen zin om elk jaar een nieuwe accu te kopen.
En daar zijn dus die voedingssetjes voor die de cam uitzetten bij bv 11,7 V. (of een spanning die je zelf kiest)
Dan start je auto prima.

Die heb je ook gewoon tweedraads als driedraads te ingewikkeld is.

Mijn cam gaat met stilstand over op 1fps. (driedraads voeding)
Dat gaat lang door en ook een week stilstand geeft geen accuprobleem. Die camera gaat gewoon uit bij een ingestelde spanning. Nog nooit een lege accu gehad door mijn cam.

Wel door de lichten vergeten uit te doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 29-11-2020 21:36 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Teijgetje schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:32:
[...]

En daar zijn dus die voedingssetjes voor die de cam uitzetten bij bv 11,7 V. (of een spanning die je zelf kiest)
Dan start je auto prima.

Die heb je ook gewoon tweedraads als driedraads te ingewikkeld is.

Mijn cam gaat met stilstand over op 1fps. (driedraads voeding)
Dat gaat lang door en ook een week stilstand geeft geen accuprobleem. Die camera gaat gewoon uit bij een ingestelde spanning. Nog nooit een lege accu gehad door mijn cam.

Wel door de lichten vergeten uit te doen.
11.7v, 70% ontlading? Volgens mij is het enige veilige 12.4v wat 20% ontlading is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:55
Morpheusk schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:29:
[...]

11.7v, 70% ontlading? Volgens mij is het enige veilige 12.4v wat 20% ontlading is.
11,7/12,7 *100=92%, = 18% ontladen?

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Spiff schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:39:
[...]

11,7/12,7 *100=92%, = 18% ontladen?
Zo werkt dat helaas niet. Een volle accu is 100% +/- 12,7v en bij 0% +/- 10,5v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Nee, een lege accu heeft geen 10,5V.
Dat bij die spanning de startmotor het mogelijk niet trekt is wat anders.
Als je je lichten laat branden trekt het de accu helemaal leeg, tot spanningsloos. En van dat spanningsloos gaat je accu stuk, die gaat niet stuk als de spanning maar afneemt naar 10,5 volt.
Die 10,5 volt is meer dan genoeg om de cellen heel te houden.

11,7 volt is 92% van 12,7 volt, een vermindering van 8% spanning tov die 12,7 volt die jij voor vol aanziet.
En daar start de auto gewoon prima mee en blijft je cam zo lang mogelijk werken op parkeerstand.

Overigens geeft mijn accu van 110Ah bij 20% ontlading nog steeds een dikke 12,5 volt.
Alleen blijft er dan maar 88Ah over. ;) (geldt voor elke startaccu, ongeacht capaciteit)
Na 100% ontlading, dus na 110Ah, begint hij pas echt spanning te verliezen.
100% ontladen geeft de accu nog steeds 11, 64V, genoeg om te starten.

Alhoewel alle accu`s een spanningsverlies hebben die vergeleken kan met hoe vol ze zijn, geldt dat in principe tot 100% ontladen, dus tot 11,64V.
Spanningsverlies onder de 11,6V staat niet gelijk aan % ontlading. ;)

Als de cam uitgeschakeld wordt bij 11,7V dan is de accu dus nog net niet leeg en zit er nog een paar procent in.

[ Voor 54% gewijzigd door Teijgetje op 30-11-2020 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenGF
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-03 15:02
Er staan helaas nog niet veel reviews van dashcams op Tweakers. Nu wil ik niet gaan vragen om informatie van 3e partijen, maar als er toevallig iemand een (verkopers-onafhankelijke) plek weet waar ze dat wel hebben... Ik houd mij aanbevolen.

Ik ga mij binnenkort wat vaker op de A50 begeven en overweeg de auto uit te rusten met camera's. Parkeerstanden ben ik niet in geïnteresseerd en als het een paar tellen duurt voor hij opgestart is kan ik daar ook prima mee leven, maar ik ga niet iedere zoveel uur met kaartjes danwel accu's zitten klooien.

Nu heb ik van AZdome de PG02 en de (volgens mij upgrade van de PR02) AR08 (allcam.nl) gezien (filmpje AR08). Dat lijkt wel wat, mooi weggewerkt in een display wat over de binnenspiegel heen hangt en real-time weergegeven wordt. Hopelijk ben ik dan meteen van de irritante koplampen van de bumperklevers achter mij af, die schijnen wat weggefilterd te worden. Mooi idee.

Nou schijnt de app van AZdome alleen nogal beroerd te zijn. Veel klachten online over connectiviteitsproblemen en dat de filmpjes alleen via de app benaderbaar zouden zijn. Ik wil indien nodig de filmpjes via m'n telefoon wel naar de thuisopslag kunnen sturen natuurlijk (hoeft niet rechtstreeks, afstand huis-auto is daar toch te groot voor), maar niet 100% gebonden zijn aan Chinese software. Eigen beheer, geen cloud, geen grote watermerken.

Ik vermoed dat AZdome z'n idee van een andere partij gepikt heeft, dus er moet haast wel een alternatief beschikbaar zijn wat er op lijkt. De Vantop H610 lijkt bijvoorbeeld vergelijkbaar, maar die ken ik net zo min (fimpje H610). Iemand ideeën? Is iets dergelijks recent besproken op het Tweakers forum?

Oftewel:
  • 2CH 1080p beide kanalen, 30fps, ook 's nachts zinvol beeld
  • Hoef voor niet live te kunnen zien, achter real-time is fijne bonus
  • Hele rit terug kunnen zien (1h+)
  • Opslag op verwijderbaar geheugen en uit te lezen via telefoon (via fatsoenlijke software), gangbaar bestandsformaat
  • Geen verplichte clouds of opzichtige watermerken (klein is acceptabel)
  • GPS en andere bonusfuncties niet nodig
  • Budget 250-350 voor de hele set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Teijgetje schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:55:
Als je je lichten laat branden trekt het de accu helemaal leeg, tot spanningsloos. En van dat spanningsloos gaat je accu stuk, die gaat niet stuk als de spanning maar afneemt naar 10,5 volt.

11,7 volt is 92% van 12,7 volt, een vermindering van 8% spanning tov die 12,7 volt die jij voor vol aanziet.
En daar start de auto gewoon prima mee en blijft je cam zo lang mogelijk werken op parkeerstand.

Overigens geeft mijn accu van 110Ah bij 20% ontlading nog steeds een dikke 12,5 volt.
Alleen blijft er dan maar 88Ah over. ;) (geldt voor elke startaccu, ongeacht capaciteit)

Alhoewel alle accu`s een spanningsverlies hebben die vergeleken kan met hoe vol ze zijn, geldt dat in principe tot 100% ontladen, dus tot 11,64V.

Als de cam uitgeschakeld wordt bij 11,7V dan is de accu dus nog net niet leeg en zit er nog een paar procent in.
In je artikel staat toch echt "Zo heeft een volle 12 volt accu een klemspanning van ongeveer 12,8 volt. Een min of meer lege accu 11,6 volt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
Teijgetje schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:55:

Die link laat niets zien over of je nog wel kunt starten ;) Niet elke accu is namelijk een startaccu, sommige accu's kunnen wel tot 80% ontladen worden maar die zijn totaal niet geschikt om er een startmotor mee rond te krijgen. Aan de andere kant heb je dus accu's die wel geschikt zijn om van te starten maar die kunnen niet beneden de 20% ontlading komen zonder dat het schade toebrengt aan de accu en hoe dieper de ontlading hoe groter de schade.

In principe kan je starten zolang de spanning van de accu 12,4V of hoger is*. Is die lager, dan gaat het steeds moeilijker worden. Komt die beneden de 12V dan is het nog maar de vraag of het lukt. Je hebt het nu zelfs over 10,5V waar nog vanaf te starten is. Bij 10,5V (in rust!) is de capaciteit 0%, dan is er niet meer te starten en is de accu rijp voor de sloop. Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat er nog net genoeg in zit om vanaf te starten, dan nog zit je met een accu die niet betrouwbaar is omdat die te ver ontladen is.

* Er zijn uitzonderingen waar 12,4V of een hogere spanning alsnog niet voldoende is. Een accu kan onder andere door te diep ontladen weliswaar opgeladen worden tot die spanning, maar heeft buiten dat weinig tot geen capaciteit meer.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Teijgetje
@yodeluxe
Dat lees je dan verkeerd, ik heb het niet over dat er met 10,5 V nog te starten is, wel dat dat genoeg is om de cellen niet te beschadigen. @Morpheusk komt met de bewering dat een lege accu 10,5V is.
Een lege accu geeft dus 11,64 Volt volgens de link, dan is de accu 100% ontladen van zijn capaciteit.

Alles wat je daarna er uittrekt leidt tot serieus spanningsverlies. Laat je je lichten aan dan is leeg echt 0V.
WBT je claim dat je nergens leest dat het over startaccu`s gaat;
Het leuke van loodaccu's , dat zijn zowel de 'natte' accu's maar ook calcium, AGM en gel, is dat ze qua samenstelling en afmetingen allemaal verschillend zijn, maar ook een grote overeenkomst hebben. De poolspanning is namelijk een maat voor de 'volheid' van de accu. Zo heeft een volle 12 volt accu een klemspanning van ongeveer 12,8 volt. Een min of meer lege accu 11,6 volt.
Dit gaat over alle accu`s, dus ook over startaccu`s die in alle auto`s zitten en waar we het over hebben.

En minimaal 12,4V nodig om te kunnen starten?
Mijn 2,5l diesel staat soms zolang stil dat de dashcam inderdaad uitgeschakeld wordt bij 11,7 volt.
Ik kan gewoon starten daarna.
Wellicht jij niet? Of heb je dat nog niet geprobeerd? ;)
Of doet mijn bus iets dat helemaal niet kan? Dan kan ik beter de instelling veranderen voordat hij dit leest. ;)

Even totaal iets anders........
Vandaag eindelijk de inparkeerschade-zaak gewonnen door mijn dashcambeelden. *O* *O* *O*

Heeft een maand of vier geduurd nadat ik volgens de tegenpartij zo hard tegen een kleine Hyundai was aangereden achteruit dat alles aan haar voorkant ontzet was.
Ik had een nummerbordrand en kentekenplaat aangeboden, zonder tussenkomst van de verzekering, na bestuderen van mijn beelden, uit coulance, want die waren al stuk, en raadde haar aan haar claim in te trekken gezien het frauduleus was en ik dat zou melden.
Dat deed ze niet........geen contact meer gehad.

Er kwam daarna zelfs nog later de claim bij van haar expert dat ik ook de motorkap beschadigd had. :X :X :X
De door haar expert geraamde schade was 1350 euro waarvan bijna alles demontage/montage-kosten waren en alles overgespoten moest. Wat vervangen werd volgens dat expertiserapport waren de nummerbordrand en het nummerbord. 8)7

Ik had al eerder een reconstructie aangevraagd vanwege de motorkapschade die sowieso niet kon (had ik met mijn kentekenplaatverlichting gedaan volgens de tegenpartij.....die op 17,5 cm afstand zit vanaf de kogel) en mijn verdenking dat mijn trekhaakkogel niet zat op de hoogte van de nummerplaatschade (waarvan de rand al beschadigd was). En die na uitstappen waarschijnlijk eerder hoger zou zijn dan met mij in de auto, zodat tijdens het inparkeren de kogel lager stond dan op de foto.

Mijn verzekering meldde mij op een gegeven moment dat ik, voor ik weer op mijn oude bedrag zat, ik 5 jaar verder was. En vanwege de beelden die voor hen niet helemaal duidelijk waren (sic) mocht ik de helft betalen en dan verviel de no-claim korting.......
Gezien die reconstructie volgens mijn verzekering ca 400-500 ging kosten, 2 experts voor voltarief + arbitrage, boden ze mij dus aan de helft te betalen van die €1350, dan kreeg zij het hele bedrag en ik kreeg geen no-claim-korting na het betalen van die €675.
Gezien ik er zonder deal ca 1750 op achteruit ging in 5 jaar, dus imo al meer korting kreeg dan dat er schade was, toch maar die reconstructie aangevraagd.
Ook al zou het totale schadebedrag iets hoger worden en de deal vervallen als ik verloor of grotendeels verloor.
Ik had echter geen schade toegebracht wist ik vrijwel zeker, de beweging van dat miniautootje die te zien was kon je ook met je scheenbeen doen volgens mij zonder schade, dus nogmaals voor en na foto`s echt naast elkaar gezet, ter duiding.
En hoezo moet de hele voorkant over gespoten als ik naar hun zeggen alleen de kentekenplaat geraakt heb? (want die moest vervangen samen met de rand a €19,50).
Hoezo een getuige die beweerde dat ik haar drie keer vol geraakt had, terwijl er maar twee keer iets beweging te zien was op de achterruit-beelden?
En hoezo de motorkap beschadigd met mijn kentekenverlichting? Dan had ik minstens 17,5 cm haar bumper in moeten rijden om de motorkap net niet te raken........... 8)7
En hoezo had ze zelf niets gezien terwijl ze op één hoog op een balkon er naast zat en even eerder toen ik keek hoeveel afstand ik had voor inparkeren gevraagd had of ze haar auto iets achteruit moest zetten (wat ik later pas begreep voor mij bestemd was)

Bij de na-beelden schemerde het al.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-OpD1z0Dn7xvP1Mz5mw6p4FCHU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/x0X8bWPiV45gSs5ktIeCFD7k.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pWch68aEMx8WeFVB-9gC_iQebY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QnEXXuKAA3kngJRlbIGQWiwR.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Kj0iLrx-eWfUsVtQzAmgslyitQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfZGWcoa8KOeNFeq6t57yL1G.jpg?f=fotoalbum_tile

Antwoord verzekering: we schakelen een schadeanalyse-bedrijf in, deze is weliswaar duurder dan een reconstructie met de auto`s bij elkaar, twee experts en arbitrage achteraf, maar door hun geavanceerde software is de uitspraak gelijk bindend.
Belt u ons niet, zij bellen u bij vragen, wij overhandigen alle door u beschikbaar gestelde beelden en verweer.

Vandaag gedacht om misschien toch maar te bellen of er al wat bekend was.
10 minuten later een mail van de verzekering. (het bestaat dus echt, telepathie. :*) ;) )

De schadeanalyse-expert was tot de conclusie gekomen dat ik geen noemenswaardige schade bijgedragen had en dat de claim onjuist/onrechtmatig was.
Mijn verzekering heeft hun claim geheel afgewezen en het dossier aangemeld bij het fraudedesk......
Ik krijg geen korting, alles blijft ongewijzigd voor mij.
Ik krijg zelfs een presentje van mijn verzekering vanwege volhoudendheid en een beetje als excuus denk ik. ;)

Dus naast veel plezier van vakantiebeelden de afgelopen twee jaar behoed deze investering van ca. €260 mij voor dikke frauduleuze kosten en 5 jaar no-claim-korting.

*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 30-11-2020 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Teijgetje schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:55:
@yodeluxe
Dat lees je dan verkeerd, ik heb het niet over dat er met 10,5 V nog te starten is, wel dat dat genoeg is om de cellen niet te beschadigen. @Morpheusk komt met de bewering dat een lege accu 10,5V is.
Een lege accu geeft dus 11,64 Volt volgens de link, dan is de accu 100% ontladen van zijn capaciteit.

Alles wat je daarna er uittrekt leidt tot serieus spanningsverlies. Laat je je lichten aan dan is leeg echt 0V.
WBT je claim dat je nergens leest dat het over startaccu`s gaat;
[...]

Dit gaat over alle accu`s, dus ook over startaccu`s die in alle auto`s zitten en waar we het over hebben.

Mijn 2,5l diesel staat soms zolang stil dat de dashcam inderdaad uitgeschakeld wordt bij 11,7 volt.
Of doet mijn bus iets dat helemaal niet kan? Dan kan ik beter de instelling veranderen voordat hij dit leest. ;)

Even totaal iets anders........
Vandaag eindelijk de inparkeerschade-zaak gewonnen door mijn dashcambeelden. *O* *O* *O*

Heeft een maand of vier geduurd nadat ik volgens de tegenpartij zo hard tegen een kleine Hyundai was aangereden achteruit dat alles aan haar voorkant ontzet was.
Ik had een nummerbordrand en kentekenplaat aangeboden, zonder tussenkomst van de verzekering, na bestuderen van mijn beelden, uit coulance, want die waren al stuk, en raadde haar aan haar claim in te trekken gezien het frauduleus was en ik dat zou melden.
Dat deed ze niet........geen contact meer gehad.

Er kwam daarna zelfs nog later de claim bij van haar expert dat ik ook de motorkap beschadigd had. :X :X :X
De door haar expert geraamde schade was 1350 euro waarvan bijna alles demontage/montage-kosten waren en alles overgespoten moest. Wat vervangen werd volgens dat expertiserapport waren de nummerbordrand en het nummerbord. 8)7

Ik had al eerder een reconstructie aangevraagd vanwege de motorkapschade die sowieso niet kon (had ik met mijn kentekenplaatverlichting gedaan volgens de tegenpartij.....die op 17,5 cm afstand zit vanaf de kogel) en mijn verdenking dat mijn trekhaakkogel niet zat op de hoogte van de nummerplaatschade (waarvan de rand al beschadigd was). En die na uitstappen waarschijnlijk eerder hoger zou zijn dan met mij in de auto, zodat tijdens het inparkeren de kogel lager stond dan op de foto.
Gezien die reconstructie volgens mijn verzekering ca 400-500 ging kosten, 2 experts voor voltarief + arbitrage, boden ze mij dus aan de helft te betalen.
Mijn verzekering meldde mij op een gegeven moment dat ik, voor ik weer op mijn oude bedrag zat, ik 5 jaar verder was. En vanwege de beelden die voor hen niet helemaal duidelijk waren (sic) mocht ik de helft betalen en dan verviel de no-claim korting.......
Gezien ik er zonder deal ca 1750 op achteruit ging in 5 jaar, toch maar die reconstructie aangevraagd.
Ook al zou het totale schadebedrag iets hoger worden en de deal vervallen als ik verloor of grotendeels verloor.
Ik had echter geen schade toegebracht wist ik vrijwel zeker, de beweging van dat miniautootje die te zien was kon je ook met je scheenbeen doen volgens mij zonder schade, dus nogmaals voor en na foto`s echt naast elkaar gezet, ter duiding.
En hoezo moet de hele voorkant over gespoten als ik naar hun zeggen alleen de kentekenplaat geraakt heb? (want die moest vervangen samen met de rand a €19,50).
Hoezo een getuige die beweerde dat ik haar drie keer vol geraakt had, terwijl er maar twee keer iets beweging te zien was op de achterruit-beelden?
En hoezo de motorkap beschadigd met mijn kentekenverlichting? Dan had ik minstens 17,5 cm haar bumper in moeten rijden om de motorkap net niet te raken........... 8)7
En hoezo had ze zelf niets gezien terwijl ze op één hoog op een balkon er naast zat en even eerder toen ik keek hoeveel afstand ik had voor inparkeren gevraagd had of ze haar auto iets achteruit moest zetten (wat ik later pas begreep voor mij bestemd was)

Bij de na-beelden schemerde het al.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Antwoord verzekering: we schakelen een schadeanalyse-bedrijf in, deze is weliswaar duurder dan een reconstructie met de auto`s bij elkaar, twee experts en arbitrage achteraf, maar door hun geavanceerde software is de uitspraak gelijk bindend.
Belt u ons niet, zij bellen u bij vragen, wij overhandigen alle door u beschikbaar gestelde beelden en verweer.

Vandaag gedacht om misschien toch maar te bellen of er al wat bekend was.
10 minuten later een mail van de verzekering. (het bestaat dus echt, telepathie. :*) ;) )

De schadeanalyse-expert was tot de conclusie gekomen dat ik geen noemenswaardige schade bijgedragen had en dat de claim onjuist/onrechtmatig was.
Mijn verzekering heeft hun claim geheel afgewezen en het dossier aangemeld bij het fraudedesk......
Ik krijg geen korting, alles blijft ongewijzigd voor mij.
Ik krijg zelfs een presentje van mijn verzekering vanwege volhoudendheid en een beetje als excuus denk ik. ;)

Dus naast veel plezier van vakantiebeelden de afgelopen twee jaar behoed deze investering van ca. €260 mij voor dikke frauduleuze kosten en 5 jaar no-claim-korting.

*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Bij die Picanto:
Geconstateerde gebreken APK
04-08-2020
Stadslicht werkt niet (goed)
04-08-2020
Overmatige olielekkage
Dat is ook jouw schuld, dat weet ik zeker!

:')

Eigenlijk belachelijk dat het zo moet tegenwoordig...

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@MK_
Die stonden niet in het expertiserapport. ;)

De grap is dat als ze gewoon had meegewerkt aan een compleet ingevuld schadeformulier, en we dus nog even samengekomen waren om alles goed in te vullen, ik nooit de beelden bestudeerd had. :+

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 30-11-2020 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
@yodeluxe
Sommige moderne auto’s controleren of de accuspanning hoog genoeg is en doen gewoon niks meer beneden een bepaalde drempelwaarde (iets meer dan 12V). Ironisch genoeg is dit bij veel elektrische auto’s het geval (ook bij mijn Fiat) en ook bij Toyota hybrides.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe

Ik denk dat je het beter kan veranderen voordat je portemonnee doorheeft wat eraan komt ;)

Om kort te zijn, mijn 2,2l diesel heeft die problemen dus wel gehad op een dergelijk lage spanning waardoor starten haast niet meer mogelijk was (startmotor draaide slecht rond). Dat gebeurde een aantal keer, waardoor ik twee keer een 120Ah accu heb verspeeld, de eerste na 4 jaar, de tweede na 3 jaar. Normaal doe ik 8 tot 10 jaar met een accu.

De winter komt eraan, dan wil je al helemaal niet dat de dashcam de accu zo ver leegtrekt. Hoe dieper de ontlading, hoe eerder de accu kapot gaat. En met vorst kan zelfs de behuizing van de accu scheuren door het bevriezen en daarmee uitzetten van het elektrolyt. Met een volle accu is dat geen probleem, maar hoe dieper de ontlading hoe eerder die bevriezing plaatsvind (dat kan al vanaf -7°C). Ook dat is een reden om de cut-off van de dashcam op een zo'n hoog mogelijk voltage te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
guido66 schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:58:
Ironisch genoeg is dit bij veel elektrische auto’s het geval (ook bij mijn Fiat) en ook bij Toyota hybrides.
Maar dat zijn dan ook geen startaccu`s cq loodaccu`s, maar een accupack/lithium-ion-accu waar de hele auto op moet kunnen draaien.
Dan is het logisch dat je dat extra gaat beschermen tegen te ver ontladen als je niet even voor 7 tientjes een nieuwe accu er in zet als het stuk gaat.
Dat gok je niet, bovendien geeft de software precies aan hoe ver je ontladen bent/hoever je nog kunt/hoe lang je moet laden. ;)
Voor zover ik begreep ging het ook niet om een aansluiting op een accu van een elektrische auto bij @yodeluxe post waarin hij hem niet direct op de accu aansloot. Dat had ik wellicht gemist, hij had het namelijk over een startaccu.
Bij lithium-ion-packs mag het vaak niet eens qua garantie.

Vroegah, in 1972 hadden ze wel elektrische auto`s met loodaccu`s, een accupack woog toen 860 kg, daar kon je 80 km/u uur mee, en als je mazzel had wel 100km ver, al kwam 50 km ook voor met dezelfde accu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_0hWMH676xpTCFpNeibQmlyj2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJRbirWJf6NXpr1NPiaabPwD.jpg?f=fotoalbum_large

@yodeluxe
Ik snap je, een goede accu is alles.
In Oostenrijk met -20 had ik geen/nooit problemen, voorgloeien doe ik niet aan, het is twee slagen lopen.
In principe altijd op blauwe diesel/B100.

De goede accu die ik dan weer verspeelde was door de lichten aan te laten waardoor er zelfs geen flauw lichtje meer was bij contact. En dat meerdere keren. Daar krijgt de accu dus wel een opdonder van elke keer.

[ Voor 21% gewijzigd door Teijgetje op 30-11-2020 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Ik heb het over de 12v accu en dat is in die autos een gewone 13 in een dozijn exemplaar. Die zit in alle elektrische en hybride auto’s ook nog gewoon.

[ Voor 25% gewijzigd door guido66 op 30-11-2020 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@guido66
Sorry had twee posts door elkaar gehaald, is aangepast.
Maar je had het dus over 12v accu`s en zegt dat die beveiliging ironisch genoeg het meest in elektrische/hybride auto`s zit?
En dat alle elektrische auto`s een loodaccu aan boord hebben.

Welke elektrische auto`s hebben dan loodaccu`s/startaccu`s (voor) extra (gewicht)?
Heb je wat voorbeelden?
Ik dacht altijd dat een elektrische auto een speciaal accupack heeft, zonder lood.
Zo zijn er veel oude 2e gen elektrische auto`s die een NiMh accu hebben.
Ook de Polestar 2 heeft geen 13 in een dozijn accu extra.

Dat hybride auto`s ze extra hebben snap ik, ivm de verbrandingsmotor.

Accuweb zegt overigens dat startaccu`s het best 20% max ontladen mogen, Semi-Tractie tot max 50% en Deep-Cycle-accu`s tot 80 %.
Daar leg ik me maar bij neer. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Teijgetje op 30-11-2020 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
Mijn elektrische Fiat heeft een doodnormale lood accu... en Toyota hybride autos hebben geen startmotor of dynamo, de 12V accu doet daar niet meer of minder dan in een elektrische auto: het vrijschakelen van de hoogspanning. De accu wordt daar ook geladen vanuit de hoogspannings accu.

Hybride Toyota’s hebben meestal een AGM 12V accu, mijn Polestar ook.

Maar we gaan wel erg off topic langzamerhand

[ Voor 82% gewijzigd door guido66 op 30-11-2020 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:15
Misschien deels offtopic, maar we hebben nog geen conclusie/antwoord over hoe lang je een dashcam in parkeer modus kunt hebben zonder tussendoor de accu te laden.
Is 2 dagen altijd veilig en 1 week altijd teveel? Waarheid in het midden? Totdat de auto niet meer start? 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 30-11-2020 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:55
mitsumark schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:02:
Misschien deels offtopic, maar we hebben nog geen conclusie/antwoord over hoe lang je een dashcam in parkeer modus kunt hebben zonder tussendoor de accu te laden.
Is 2 dagen altijd veilig en 1 week altijd teveel? Waarheid in het midden? Totdat de auto niet meer start? 8)7
Hier is natuurlijk geen eenduidig antwoord op te gegeven, dit hangt af van onder meer:
- gebruikt vóór de stilstand, veel korte ritjes of één hele lange rit,
- de autoaccu,
- de dashcam,
- gebruikte instelling op de dashcam,
- aantal activaties van de dashcam,
- andere verbruikers op de autoaccu,
- temperatuur,
- etc.

Gebruik je de cutoff in je hardwire kit om meer kans te hebben dat je auto nog start na lang stilstaan

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
Ik heb een DDPAI Mola n3.
Na de app update van ddpai kan ik de gps kaart zoals bij de oude app versie niet meer zien.

Hebben meer mensen hier last van? Of ligt het aan mijn telefoon (Galaxy S9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

driel24 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:33:
Ik heb een DDPAI Mola n3.
Na de app update van ddpai kan ik de gps kaart zoals bij de oude app versie niet meer zien.
Ik heb hem vandaag pas voor het eerst gebruikt. Dus ken de oude map niet. Echt nuttig lijkt het niet op dit moment in vergelijking met mijn DOD camera. In de DDPAI app kan ik nu op trail klikken. Dan krijg ik een kaart te zien met mijn locatie... Tsja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
EektheMan schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:31:
[...]

Ik heb hem vandaag pas voor het eerst gebruikt. Dus ken de oude map niet. Echt nuttig lijkt het niet op dit moment in vergelijking met mijn DOD camera. In de DDPAI app kan ik nu op trail klikken. Dan krijg ik een kaart te zien met mijn locatie... Tsja.
Bij het beeld weergeven met tijdlijn zie je nu de locatie niet. Gps heeft op deze manier geen zin.
Ook in een extern programma zie ik de gps data niet.

Voorheen was het zo :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jp1wi-_tzz4SFseEZ4up9RtL2c=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sOU0IUDCqdp13BpK5IAgusKk.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Contact maken met de camera via de App geeft nog een kaartje met gemaakte route. Maar beeld naast route krijgen niet.
Beelden naar telefoon downloaden lijkt kaartdata weg te gooien.

Update is broodnodig. GPS enkel goed voor snelheid.

Maar voor 35€ nog altijd niet slecht.
Heb het achter geblinde ramen zitten. Zal proberen wat beeld te uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
EektheMan schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 01:06:
Heb het achter geblinde ramen zitten. Zal proberen wat beeld te uploaden.
Een dashcam achter geblindeerde ramen? Wat voor beeld heb je dan, behalve geen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Teijgetje schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:58:
[...]

Een dashcam achter geblindeerde ramen? Wat voor beeld heb je dan, behalve geen?
Valt best mee eigenlijk. Ik weet helaas meer wat het OEM percentage verduistering precies was van mijn ramen.
Wat goed zichtbaar is, zijn de lijnen voor de achterruit verwarming. Zie je ook meten de vervorming van het beeld.

Ik heb nog maar 1 ritje gemaakt. Start van schemertijd en dicht tegen vrijwel donker aan. Wat opvalt voor mij is dat de nummerborden in het donker lastig/niet te lezen zijn. Of in ieder geval in de omstandigheden van die avond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9oojSCEkXjY32tIuCmFc5nam8Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4omRc0T1oVVggjTzEqxOkPGq.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jY5r3moLSKZSalH276hBfuKPi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UoyOv1Aj5Kl0g57VYbyCUBv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door EektheMan op 06-12-2020 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
driel24 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:55:
[...]

Bij het beeld weergeven met tijdlijn zie je nu de locatie niet. Gps heeft op deze manier geen zin.
Ook in een extern programma zie ik de gps data niet.

Voorheen was het zo :
[Afbeelding]
De app is aangepast.
Op het hoofdscherm heb je nu weer de optie om de kaart erbij te zetten.

Gps is nog steeds een beetje nutteloos.
Als je video download uit het apparaat OF
de Sd kaart in je pc doet worden de gps gegevens niet bij het video beeld doorgegeven.

Nog iets... als je op "me" drukt zie je route + extra info, zoals snelheid etc etc.
Volgens de app zou ik regelmatig dik over de 200 km per uur rijden.
Op het video beeld staat het wel correct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 11:38
Vreemd dat niemand hier nog geen woord heeft gerept over de Kenwood DRV-A601W.?
Zeker gezien de ervaringen blijkbaar zeer positief zijn te noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Moris schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:51:
Vreemd dat niemand hier nog geen woord heeft gerept over de Kenwood DRV-A601W.?
Zeker gezien de ervaringen blijkbaar zeer positief zijn te noemen.
Als ik deze beelden bekijk vind ik het zwaar tegenvallen. Veel kentekens zijn op 5 meter afstand niet te lezen als je beeld stil zet. Of dat nu tegemoetkomend of vooropliggend verkeer is. En dan praten we over haast stapvoets rijden
Wat is bijv het kenteken van deze auto of die er na? Met 4k kan ik het niet zien.
Bovendien vind ik het beeld niet vloeiend (bv de pilaren) en lees ik over audioproblemen.
En waarom ziet alle belijning er zo gestreept uit?
Hier een ander voorbeeld, ziet er knap uit.
Alleen jammer dat vaak/meestal als je beeld stil zet op enige snelheid je dubbel beeld hebt. 8)7
En `s nachts kan je geen enkel kenteken lezen. 8)7

Volgens mij een zware miskoop voor 210 euro en onbruikbaar voor waar je het eigenlijk voor plaatst.

Voor die prijs (en vanaf 1/3 daarvan) zijn veel betere cams en sets te koop.
4k zegt niet alles.

Maar we zien je review en beelden natuurlijk graag tegemoet, wellicht kloppen de instellingen in die filmpjes niet.

[ Voor 27% gewijzigd door Teijgetje op 11-12-2020 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moris
@Teijgetje
Na wat verder in diverse reviews gedoken te hebben, moet ik toegeven dat de Kenwood DRV-A601W inderdaad ondermaats presteert.

In mijn camper staat momenteel de “AZDome GS63H” gemonteerd.
Deze goedkope dashcam legt bij daglicht behoorlijke beelden vast, maar bij nacht is het een echte ramp. Ook de zuignap aan de voorruit irriteert ons. Telkens wanneer we de gordijnen willen sluiten moeten we de zuignap en dashcam er afhalen. Daarom ben ik voor de camper op zoek naar een nieuwe dashcam (zonder zuignap), die dan altijd kan blijven hangen. Maar ook voor de wagen zoeken we er ook een.

Momenteel heb ik 2 dashcams voor ogen, namelijk .....

De Viofo A119 V3 met Sony STARVIS IMX335-sensor beantwoord volgens mij al aan de meeste eisen.

De Xiaomi 70mai A800 4k met Sony IMX415 CMOS-sensor inclusief achtercamera scoort op papier hoger dan de Viofo A119 V3. Zelfs het YouTube beeldmateriaal en reviews zien er ook veelbelovend uit.
Voor de camper heb ik geen nood aan een camera achteraan, maar voor de wagen is dit misschien een meerwaarde?

Belangrijkste eisen bij een Daschcam voor de camper zijn.
- vaste montage aan het raam (geen zuignap)
- GPS
- WIFI en degelijke app
- Nummerplaten moeten bij daglicht duidelijk zijn
- Nachtmodus
- Min 140 groothoek
- Bij starten van het voertuig automatisch opnemen
- REC. Loop wanneer kaart vol
- Compatibel zijn met 256GB
- Indien voertuig door externe factoren in beweging is, moeten beelden vastgelegd worden. Aangezien de camper geen dagelijks voertuig is, zal op die bepaalde momenten gebruik gemaakt worden van een Powerbank die gelijktijdig stroom kan leveren als opgeladen worden.
- Budget Max € 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Ter info: de viofo 119 heeft geen wifi. De 129 (pro) wel.
https://www.viofo.nl/

[ Voor 17% gewijzigd door fmrama op 11-12-2020 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Daar ga je niets voor vinden. ;)

(Ik denk dat de Viofo129Pro (duo) je beste optie is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenGF
Denk dat je €200 bedoelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Helemaal correct en intussen aangepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Tja, hier heb ik weer wat van opgestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Begonnen met installeren van de Viofo 129 Duo Pro met hardwire kit.

Hadden ze die hardware kit niet wat langer kunnen bekabelen? En dan bedoel ik het stuk tussen de cam en het schakelkastje. Kom nu met het schakelkastje precies op de achterbank uit en met de bekabeling niet bij de accu. De kabel die er bij zit voor aansluiting op een USB poort is volgens mij al een stuk langer.

Goed, dat wordt dus verlengen en het schakelkastje richting het dashboard brengen, in de zijkant buiten het dashboard kastje is nog wel wat ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Tuurlijk hadden ze dat kunnen doen.
Maar waar stop je?

Ik had de accu achterin, en het kastje achterin. Had alleen wel 6 meter USB kabel naar de camera.... Dus ja ik moest die verlengen.

Mooiste zou een kastje zijn die geopend kan worden en waar je zelf de draden op aansluit... Vervolgens aan beide kanten 10meter kabel mee leveren en klaar. Kastje meteen dubbele zo duur... Dus ik snap de keuzes wel, geen enkele auto is het zelfde. Net als de plaatsing van het kastje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:16
Hmm, heb afgelopen weekend de 129 duo hardwired aangesloten. Wel met de accu voorin, dus plenty lengte voor de kabel van de voorste camera naar het zekeringen gedeelte om aldaar de acc-spanning (aan-uit spanning) en de continue spanning (altijd aan) te vinden.
De kabel van 4 meter naar achteren was ook lang genoeg om de achterste camera aan te sluiten. Wel had deze kabel soepeler mogen zijn, is nu wat dik en enigzins stug. Zal vast vanwege de lengte/signaalverlies zijn.

Volgens mij zij de beelden scherp genoeg (ook in het donker) om de kentekenplaten te zien, al heb ik mijn camera wel zo ingesteld dat hij in 1080P hoge kwaliteit staat, wat dus wat meer schrijfwerk vraagt. Hopelijk dat de endurance sd-kaart het lang uithoud.

Leuk is dat we op onze reis door friesland (korte vakantie) een paar mooie beelden hebben gemaakt met de dashcam, de we opslaan voor later :)
Ook ga ik de cam gebruiken in mijn andere auto, de jimny, als ik op off-roaden ga, zodat ik wat kan nagenieten van de technische opdrachten :) (mic "aan")

Overigens ga ik de regelaar die de accu moet beschermen toch maar instellen op 12,2 volt cut-off voltage in de winter :)

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
jack zomer schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:10:
Tuurlijk hadden ze dat kunnen doen.
Maar waar stop je?

Ik had de accu achterin, en het kastje achterin. Had alleen wel 6 meter USB kabel naar de camera.... Dus ja ik moest die verlengen.

Mooiste zou een kastje zijn die geopend kan worden en waar je zelf de draden op aansluit... Vervolgens aan beide kanten 10meter kabel mee leveren en klaar. Kastje meteen dubbele zo duur... Dus ik snap de keuzes wel, geen enkele auto is het zelfde. Net als de plaatsing van het kastje.
Daar heb je wel een punt. Maar ik denk dat je met 1,5 a 2 meter extra elke auto wel kan aansluiten.

@wowly de standaard rear kabel is volgens mij 6 meter.
Als dit bij de HK3 ook 6m i.p.v. 4m zou zijn was mooi geweest.

[ Voor 8% gewijzigd door Morpheusk op 21-12-2020 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:16
Morpheusk schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:45:
[...]

Daar heb je wel een punt. Maar ik denk dat je met 1,5 a 2 meter extra elke auto wel kan aansluiten.

@wowly de standaard rear kabel is volgens mij 6 meter.
Als dit bij de HK3 ook 6m i.p.v. 4m zou zijn was mooi geweest.
Ik moet zeggen heb hem niet gechecked. Kan hij niet eenvoudig worden verlengd? Is maar 12 volt

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
wowly schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:02:
[...]

Ik moet zeggen heb hem niet gechecked. Kan hij niet eenvoudig worden verlengd? Is maar 12 volt
Zeker, heb de rode 12v en de gele ACC verlengd. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
En ik de USB kabel... Waren maar 2 draadjes. Rood en zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Morpheusk , @jack zomer
Ik heb een verlengde bus, de 6 m usb-kabel was prima lang genoeg van achterklep/camera tot voorruit/camera, netjes ingebouwd waar nodig.
Hij kan natuurlijk ook voor een deel (bij mij in de cabine) gewoon rechtstreeks over je hemel heen ipv langs alle zijkanten. Hij ligt daar bij mij zelfs in een lus/bocht, want te lang. trekveertje of elektradraad gebruiken om hem er overheen te halen naar waar de camera zit, zo`n hemel zit los van het dak.
En de HK3 zit gewoon aangesloten op de zekeringenkast onder het dashboard, op bedrading die voldoende gezekerd is en de zwarte direct op het chassis. Waarom zou je die via lombok naar je accu willen brengen?

[ Voor 25% gewijzigd door Teijgetje op 22-12-2020 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Teijgetje schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:46:
@Morpheusk , @jack zomer
Ik heb een verlengde bus, de 6 m usb-kabel was prima lang genoeg van achterklep/camera tot voorruit/camera, netjes ingebouwd waar nodig.
Hij kan natuurlijk ook voor een deel (bij mij in de cabine) gewoon rechtstreeks over je hemel heen ipv langs alle zijkanten. Hij ligt daar bij mij zelfs in een lus/bocht, want te lang. trekveertje of elektradraad gebruiken om hem er overheen te halen naar waar de camera zit, zo`n hemel zit los van het dak.
En de HK3 zit gewoon aangesloten op de zekeringenkast onder het dashboard, op bedrading die voldoende gezekerd is en de zwarte direct op het chassis. Waarom zou je die via lombok naar je accu willen brengen?
O.a. BMW heeft de makkelijk bereikbare zekeringkasten in de kofferbak zitten.

Vandaag de kabel voor de achtercamera ook neer gelegd. Deze via de onderdorpels gelegd. De kabel is net lang genoeg, betreft een 1-serie. Op internet zie je wel voorbeelden dat ze deze via de a,b,c stijl laten lopen, maar hier had ik geen goed gevoel bij i.v.m. de airbags, anders denk ik wel een metertje of 1,5 á 2 overgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Morpheusk
Zitten er airbags boven de hemel bij BMW? Nooit geweten. ;)
Ik dacht dat bij de 1 serie ook achterin het dashboardkastje zekeringen zaten.
En er zitten vast draden onder het dashboard lijkt me, daar is vrij eenvoudig van te vinden waar ze heen gaan of hoe ze geschakeld en gezekerd zijn.
De sigarettenaansteker (als die er zit) of de autoradio/navigatie zijn simpele voorbeelden. Maar doorgaans is rood continu en geel geschakelde +. Is simpel te vinden per auto welke kleuren je moet zoeken daar.

Maar gelukkig heb ik geen Beamer, bij Renault is het allemaal vanzelfsprekend. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 22-12-2020 22:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morpheusk
@Teijgetje zekers van voor naar achteren.

Afbeeldingslocatie: https://f30.bimmerpost.com/forums/attachment.php?attachmentid=1856732&stc=1&d=1530974848

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Morpheusk
Dat is aan de zijkant toch? En ik neem aan in een soort van plastic bescherming/rand die ook je hemel vast houdt.
Het hele dak is leeg, kan je zo overheen van achter naar voor. Tenzij je een schuifdak hebt maar daar kan je omheen.

Maar van boven naar beneden naar achter, en van links naar rechts en weer omhoog, ging dus ook. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Teijgetje op 22-12-2020 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Morpheusk schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:08:
[...]

Op internet zie je wel voorbeelden dat ze deze via de a,b,c stijl laten lopen, maar hier had ik geen goed gevoel bij i.v.m. de airbags, anders denk ik wel een metertje of 1,5 á 2 overgehouden.
Je kun draden en bekabeling prima achter de airbag langs laten lopen zonder enig probleem. Er zijn genoeg mensen die de bedrading gewoon over een airbag heen laten lopen, maar daar ben ik persoonlijk absoluut geen fan van.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenGF
Tja, je hebt ook mensen die de telefoonhouder aan de voorkant van het stuur monteren. Dat moet toch ongezond voor je zijn wanneer de airbag afgaat.

Soms kan het geen kwaad er zelf ook even bij stil te staan, ik ben blij om te horen dat dat gebeurd hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Laatst online: 17-06 23:12
Weet iemand hier toevallig of het mogelijk is om een Blackvue power magic pro te combineren met een Blackvue B-112? Ja ik weet dat de B-124 beide functies combineert maar er is al een Blackvue Power Magic aanwezig en die werkt op zich prima, alleen hij trekt de parkeer modus maar een uurtje of 2 (front en back Blackvue DR570). Dus beetje zonde om dan een B-124 te kopen, nog even los van die prijs :P

Als ik de B-112 aan de continue spanning wil hebben, is het toch een kwestie van deze kabel (rode rondje):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_phlghEqxE8PyqJTTKOApyHO7A8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Nh8E1MGkhJo7qlU0VanXHv5N.png?f=fotoalbum_medium

Ergens in de zekeringkast aan de continue stroom te verbinden? (Iets wat nu ook met de Blackvue Power Magic Pro is gedaan). Of uiteraard aan de geschakelde stroom dan zal de battery pack alleen opladen tijdens het rijden en moet hij als de auto uitstaat (parkeerstand voor cams) de stroom zelf leveren.

De blackvue Power Magic Pro zit in de kofferbak bij de zekeringenkast gemonteerd. Daar zou dan ook de B-112 komen, zo een battery pack naast de bijrijder is zeker niet de bedoeling :)

[ Voor 19% gewijzigd door Operations op 28-12-2020 22:55 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-06 13:24
ik probeerde de link te bekijken met de dashcam filmpjes en kreeg deze melding:Error™

Je hebt geen toegang tot dit forum

Het topic dat je op hebt gevraagd bevindt zich momenteel in een voor jou afgesloten forum.

(interne identificatie: forum::get_forumdata::forum_not_allowed)

wat moet ik doen om deze te kunnen zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:46
TR1969 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 00:14:
ik probeerde de link te bekijken met de dashcam filmpjes en kreeg deze melding:Error™

Het topic dat je op hebt gevraagd bevindt zich momenteel in een voor jou afgesloten forum.

Ik weet niet precies welke link je opent, maar Tweakers heeft een paar gedeeltes die afgesloten zijn, lees dit eens door:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/943590/

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
TR1969 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 00:14:

Je hebt dan waarschijnlijk geen toegang tot de Tweakers huiskamer. Kan je aanvragen, indien je aan de gestelde voorwaarden voldoet.

Er staan trouwens amper filmpjes daar. Mocht je de kwaliteit van de filmpjes van een specifieke dashcam willen bekijken, dan kan je beter ergens anders kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Heeft iemand toevallig ervaring met het hardwiren van een dashcam aan de fuse box (zekeringskast) in de BMW 1 serie F20, model b.j. 2011-2015)? Ik vroeg mij af hoe je de juiste zekering kiest voor een dashcam met parking mode (in mijn geval de 70mai A800).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Niet online
Morpheusk schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:08:
[...]

O.a. BMW heeft de makkelijk bereikbare zekeringkasten in de kofferbak zitten.

Vandaag de kabel voor de achtercamera ook neer gelegd. Deze via de onderdorpels gelegd. De kabel is net lang genoeg, betreft een 1-serie. Op internet zie je wel voorbeelden dat ze deze via de a,b,c stijl laten lopen, maar hier had ik geen goed gevoel bij i.v.m. de airbags, anders denk ik wel een metertje of 1,5 á 2 overgehouden.
Vraag, hoe lange kabel had je nodig? Ik wil ook een achtercamera aanbrengen de dascam verbinden met de zekeringskast achterin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
deathmonkey schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:40:
Heeft iemand toevallig ervaring met het hardwiren van een dashcam aan de fuse box (zekeringskast) in de BMW 1 serie F20, model b.j. 2011-2015)? Ik vroeg mij af hoe je de juiste zekering kiest voor een dashcam met parking mode (in mijn geval de 70mai A800).
Ik heb de 12v+ op zekering 162 en de ACC op zekering 147.
deathmonkey schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:43:
[...]

Vraag, hoe lange kabel had je nodig? Ik wil ook een achtercamera aanbrengen de dascam verbinden met de zekeringskast achterin.
Ik heb 6 meter volledig nodig gehad, maar dan wel op mijn manier netjes weggewerkt. Voor een grotere auto dan een 1-serie heb je denk ik wel een 8 meter kabel nodig. Maar het e.e.a. is afhankelijk hoe je hem weg werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Niet online
Morpheusk schreef op woensdag 30 december 2020 @ 00:10:
[...]

Ik heb de 12v+ op zekering 162 en de ACC op zekering 147.

[...]

Ik heb 6 meter volledig nodig gehad, maar dan wel op mijn manier netjes weggewerkt. Voor een grotere auto dan een 1-serie heb je denk ik wel een 8 meter kabel nodig. Maar het e.e.a. is afhankelijk hoe je hem weg werkt.
Bedankt voor je antwoord! Welke hardwire kit heb je gebruikt en bevalt deze goed? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
deathmonkey schreef op woensdag 30 december 2020 @ 01:15:
[...]

Bedankt voor je antwoord! Welke hardwire kit heb je gebruikt en bevalt deze goed? :)
VIOFO Hardwire Kit V3 (HK3) voor de VIOFO A129 Duo Pro Dashcam.
Tot nu toe alleen gemonteerd en ingebouwd. Dashcam hangt er nog niet aan.

edit: bleghh zie net dat de A139 uit is gekomen....

[ Voor 7% gewijzigd door Morpheusk op 30-12-2020 14:39 ]

• mYpzaa
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-05 09:44
Weet iemand hoe gevoelig de bewegingsdetectie is van dashcams?

Mijn auto staat op een vaste plek geparkeerd voor een appartementencomplex, van een hogere verdieping (tot vier hoog) wordt er sigaretten as en sigaretten naar en op mijn auto gegooid.

Via het voorruit met de dashcam omhoog gericht hoop ik dit te kunnen filmen.

Iemand tips?

• deathmonkey
  • Niet online
mYpzaa schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:08:
Weet iemand hoe gevoelig de bewegingsdetectie is van dashcams?

Mijn auto staat op een vaste plek geparkeerd voor een appartementencomplex, van een hogere verdieping (tot vier hoog) wordt er sigaretten as en sigaretten naar en op mijn auto gegooid.

Via het voorruit met de dashcam omhoog gericht hoop ik dit te kunnen filmen.

Iemand tips?
Ik gok dat zoiets niet de dashcam gaat activeren. Misschien een beveiligingscamera op batterijen in je auto leggen? Weet wel dat dit officieel niet legaal is (aangezien je buiten eigen terrein filmt), dus weet ik niet of je er veel aan gaat hebben als je juridische stappen wil gaan nemen a.d.h.v. de beelden.
Pagina: 1 ... 49 ... 57 Laatste