Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 22-07-2019
Mede-auteur:
  • _eXistenZ_
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22-02 08:36

_eXistenZ_

Iedereen kent het fenomeen dashcam wel, voornamelijk dankzij Rusland, maar er zijn steeds meer Nederlanders die ook zo'n camera aanschaffen. De reden voor aanschaf is voor iedereen verschillend, maar denk aan de schuldvraag bij een eventuele aanrijding, een bijna-botsing of een gevaarlijke manoevre van een andere weggebruiker. Of....gewoon om mooie filmpjes van een leuke route te maken.

Je hebt dashcams in vele vormen en maten tussen de 20 en 500 euro, dus ik kan me heel goed vootstellen dat je tussen de bomen het bos niet meer ziet.

Zustertopics

Het grote dashcam filmpjes topic
Het Grote Wegmisbruikers Topic! Deel 12

Inhoudsopgave
Dashcams vergelijken

Goed, nu wil je graag een dashcam aanschaffen, maar er zijn zo veel soorten en maten, waar moet je rekening mee houden en hoe kun je ze het beste vergelijken? Houdt rekening met het volgende:
  • Formaat: De dashcam komt op de voorruit, bij de ene auto past hij perfect achter de binnenspiegel, bij de andere auto niet.
  • Kijkhoek: Hier verschilt een dashcam, voornamelijk van het gebruik van een mobiele telefoon bijvoorbeeld. De kijkhoek... De kijkhoek wordt weergegeven in graden en hoe meer graden, des te groter het bereik aan de zijkanten, maar boven de 140 graden neemt het fisheye effect ook toe. 140 graden is een redelijk goede standaard voor dashcams. Als je dit vergelijkt met telefoons (sommige gebruiken hun telefoon als dashcam) die kijkhoek zit rond de 80 graden, waardoor je dus veel mist in het verkeer.
  • Beeldkwaliteit: Dit is een lastige, vertrouw niet zomaar op marketing punten als 720P of 1080P. De standaard Kruidvat camera's die iedereen wel kent van Quuintezz geven bijvoorbeeld aan 720P te zijn voor 30 euro. Echter is dit in weze 460p up-gescaled naar 720p. Bekijk voor aanschaf altijd beelden van de camera, dit kan via Youtube, maar youtube comprimeert 1080p beelden aardig! Het beste is om iemand te vinden met een dergelijke camera en daar het beeld van te bekijken.
  • Betrouwbaarheid: Je hebt merken die veel verkocht worden en daar kun je aan de hand van ervaringen redelijk uit afleiden hoe het met de betrouwbaarheid gesteld is, er is echter ook redelijk wat rotzooi op de markt. Sommige merken ondersteunen hun camera;s actief door middel van het aanbieden van firmware upgrades, daarnaast hebben een aantal camera's een Nederlandse importeur en anderen niet. Dit kan helpen bij problemen.
  • GPS: Steeds meer varianten bieden ook een mogelijkheid met GPS, voor sommige potentiele kopers is het een vereiste, anderen zien het als leuke optie, of onzin. Je hebt eigenlijk drie keuzes, met GPS, zonder GPS en met GPS voorbereiding, waar je eventueel achteraf een GPS module in kunt steken.
Merken
DOD

DOD levert camera's met een goede prijs/kwaliteit-verhouding. Voornamelijk het beeld wat 's nachts gegenereerd wordt is goed, in verhouding tot andere merken. Overdag hebben meerdere merken goed beeld. Daarnaast werkt de WDR techniek (volgens mij een soort HDR) goed.

Resolutie1920x1080, 30fpsDOD LS330W
VideoformaatMOV
Display6,68 cm 16:9 TFT LCD
Video-uitgangMini-HDMI
SD-kaartMicro-SD, max. 64GB class 10
Loop-recording2/3/5 min. of uit
BewegingssensorJa
G-SensorJa, instelbaar
Hoek van lens140 graden
Batterij oplaadbaarJa
Automatisch start-stopJa
Automatische witbalansJa, instelbaar
'Super low-light'-techniekJa
Taal van menuEngels
GPSVoorbereid
Prijs+/- €120,00
http://dutchdashcam.webklik.nl/page/home-pagina

Resolutie1920x1080, 30fpsDOD LS430W
VideoformaatMOV
Display6,68 cm 16:9 TFT LCD
Video-uitgangMini-HDMI
BewegingssensorJa
G-SensorJa, instelbaar
Hoek van lens140 graden
Batterij oplaadbaarJa
Automatisch start-stopJa
Taal van menuEngels
GPSIngebouwd
Prijs+/- €145,00

Resolutie1920x1080, 30fps (SONY Exmor CMOS Sensor)DOD LS460W
VideoformaatMOV
Display6,86 cm 16:9 TFT LCD
Video-uitgangMini-HDMI
BewegingssensorJa
G-SensorJa, instelbaar
Hoek van lens140 graden
Batterij oplaadbaarJa
Automatisch start-stopJa
Taal van menuEngels
GPSIngebouwd
Prijs+/- €190,00

Vico

Blackvue

Overige populaire modellen

Resolutie2560x1080, 30fpsAusdom A261
VideoformaatMOV
Display5,08 cm TFT LCD
Video-uitgangMini-HDMI
Loop-recording1/3/5 min. of uit
BewegingssensorJa
G-SensorJa
Hoek van lens130 graden
Batterij oplaadbaarJa
Automatisch start-stopJa
'Super low-light'-techniekJa HDR
Taal van menuEngels
GPSJa, niet stamp-in video
Prijs+/- €70,00
ReviewYouTube: Review Ausdom A261
Sample videoYouTube: Ausdom A261 HDR - Day and Night vision
Aanbiederhttp://www.gearbest.com/car-dvr/pp_232448.html?lkid=10277552
KortingscodeGBAD261

Resolutie2560x1440P, 30fpsDome D201
VideoformaatMOV
Display6,86 cm TFT LCD
Video-uitgangMini-HDMI
SD-kaartMicro-SD, max. 215GB
Loop-recording5 min. of uit
BewegingssensorJa
G-SensorJa, instelbaar
Hoek van lens170 graden
Batterij oplaadbaarJa
Automatisch start-stopJa
Taal van menuEngels
GPSIngebouwd
Prijs+/- €80,00

Resolutie2560x1080, 30fpsMINI 0826
VideoformaatMOV
Display3,81 cm TFT LCD
Video-uitgangMini-HDMI
SD-kaartMicro-SD, max. 64GB
Loop-recording1/3/5 min. of uit
BewegingssensorJa
G-SensorJa, instelbaar
Hoek van lens140 graden
Batterij oplaadbaarJa
Automatisch start-stopJa
Taal van menuEngels
GPSIngebouwd
Prijs+/- €80,00
Links
F.A.Q.

Q: Waarom staat hier nog niks?
A: Vragen en antwoorden worden vanzelf toegevoegd als deze vaak voorkomen in het topic.

Changelog

• 25-07-2014: Overhaul van de TS waaronder deze changelog

Disclaimer

Bij spel- of typfouten of aanvullingen, PM ons maar :)

dfrenner wijzigde deze reactie 23-12-2016 11:08 (120%)

Youtube: DashcamNL

• dfrenner
quote:
Viper® schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 11:42:
Ik had bijna de ls300W gehaald, echter de 430W had ingebouwde GPS, dat vond ik toch wel makkelijk.

Heb hem veel gebruikte de eerste 6 maanden. Toen pleurde de zuignap ineens van het raam af, sindsdien ligt die binnen. Te lui, moet ff het kaartje leeghalen en weer ophangen.
Ik ben nu aan het kijken of ik ook een LS430W ga aanschaffen, dan gaat de 300W naar achteren.
Overigens is de 330W ook wel een mooie cam, zelfde als de 300W alleen dan met GPS voorbereiding. Voordeel de prijs, als je nog niet zeker weet of je GPS wil.

In Nederland voor 119 euro te bestellen (uiteraard exclusief gps module...)

Als je sowieso GPS wil, kun je beter voor de LS430W gaan.

De 430W zit toch wel rond de 145 dacht ik... GPS module zit dan ingebouwd...

Maar de LS460W is ook wel een mooie!
Net gehoord dat hij vermoedelijk vanaf volgende week te leveren is voor 180 euro!!!
Dat is leuk nieuws...

Ik rijd nu al een jaar rond met de DOD LS300W en heb er geen moment spijt van, ik heb niet echt ervaring met andere merken, maar heb wel het idee dat DOD gezien de prijs/kwaliteit en weinige problemen een erg goede keuze is gebleken...

Ik heb hem oorspronkelijk gekocht voor de vakantie naar Roemenie:

De grote goede jongens, waar je geen miskoop aan kunt doen zijn?
- DOD
- Vico
- Blackvue
- ???

Iemand ervaring specifiek met andere merken?

dfrenner wijzigde deze reactie 18-07-2014 12:39 (43%)

• _eXistenZ_
quote:
Napo schreef op maandag 21 juli 2014 @ 13:57:
Zat even naar de mini 0801 filpjes te kijken maar kentekens zijn slecht/niet leesbaar. valt wat dat betreft voor mij al af. Kan natuurlijk ook aan de compressie van Youtube liggen.
Momenteel zie ik op Youtube maar dat de filmpjes tot 720p gaan, maar de camera gaat tot 1080p. De filmpjes zijn, als ik ze thuis vanaf de dashcam bekijk, juist zéér scherp en kentekens zijn juist erg goed leesbaar. Ik zou de cam daarom dus niet laten vallen :) Wat nu op Youtube te zien is is karig inderdaad.

/edit

Deze is nog wel 1080p, kijk vanaf 41s bijv.: http://youtu.be/_xvtZemmnHA?t=41s Haarscherp :) Wel ervoor zorgen dat je 1080p kijkt!

/edit

YouTube blijft hier vervelend doen met z'n geforceerde 720p, daarom heb ik met verschillende browsers gepield tot ik wél 1080p zag en daar even een screenshot van gemaakt:

Klik voor groter

_eXistenZ_ wijzigde deze reactie 21-07-2014 14:37 (47%)

There is no replacement for displacement!

• _eXistenZ_
Die mini is wel... mini... iig, en omdat de USB-kabel in het voetje zit kun je de mini er zo afklikken en er later weer op :)

Je kunt het er op gokken dat op Amazon inderdaad de juiste versie staat ja....

_eXistenZ_ wijzigde deze reactie 22-07-2014 16:00 (14%)

There is no replacement for displacement!

• EektheMan
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 08-02 13:27
Zoals beloofd een vergelijking tussen de Wide Angle lens (140 graden) van de DOD LS460W en een smartphone (Nokia Lumia 920). Ik heb beide pics in Paint bewerkt om het nummerbord van de Lexus onleesbaar te maken. De eerste 2 letters zijn nog zichtbaar en bij beide opnames goed te lezen.

Wat dus vooral opvalt is de beperkte kijkhoek die een smartphone geeft ten opzichte van een volwaardige dashcam. Verder is de garage niet top verlicht.

edit: DOD LS460W aan pricewatch toegevoegd en link geplaatst.

EektheMan wijzigde deze reactie 01-09-2014 14:28 (7%)

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• EektheMan
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 08-02 13:27
quote:
Fairy schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 11:40:
Ben wel blij dat ik een rear camera erbij krijg, want het gros van het aso gedrag zie ik in mijn achteruitkijkspiegel.
Feli!

Ben zelf ook altijd wel benieuwd of ikzelf netjes heb gereden. Soms zie ik later pas op de beelden dat iemand mij met behoorlijk wat risico inhaald. Dan rijden ze bijna tegen mijn spiegel of de linkervoorkant van mijn bumper. Dan vraag ik me af of ik die afsnijmaneuvre verdient heb of niet. Met zo'n rear cam kun je toch enig inzicht krijgen.

Ik zag ooit in Zeist een jonge pizza koerier bellen achter het stuur. Hij keek wel naar de weg, maar kon blijkbaar niet goed of snel genoeg verwerken wat zijn ogen zagen. Hij reed dus op volle snelheid op een groep auto's in die wachtten voor een stoplicht.
Nu hadden ze mij als getuige dat hij aan het bellen was, maar mocht ik daar niet geweest zijn, dan heb je met zo'n rear cam denk ik wel bewijs te pakken.

Ben dus benieuwd of ie goed door de spiegelende voorruit van de achterliggers kan filmen.

(bij dat op het net gooien van je eigen filmpjes zou ik vermijden om informatie van jouw auto te laten tonen. De meeste cams geven je de optie om het kenteken te laten zien in de databar onderaan:

Hehe, altijd wat te zien op de weg in UA:
edit: en degene die achter het stuur zit is een man. Ik zou mijn vrouw niet gauw laten duwen.

EektheMan wijzigde deze reactie 14-10-2014 16:45 (9%)

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• trolloos
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 10-10-2016
beide links die ik had gepost waren echtte dus nu heb ik me voor niks geregistreerd alleen om dit plaatje te zien wat dat dus bewijst:

• SalimRMAF
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 18-02 01:08

SalimRMAF

SpaceX - 4K

quote:
Notna schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 23:10:
[...]

Kijk, dat is handige info! Thanks :)
:) Heb even foto's gemaakt. Dan zie je dat de cam van buiten zo goed als niet opvalt, en de kabels kun je lekker wegwerken.

Gulfstream G650

• donny007
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 07:02

donny007

Try the Nether!

Ik heb sinds kort een 1296p Mini 0805 met GPS ($90 eBay). De camera is gemonteerd achter de binnenspiegel waardoor hij niet te zien is van de bestuurderspositie. Van buitenaf valt hij ook bijna niet op (handig tegen diefstal). De camera is aangesloten op de geschakelde 12v achter de radio, de bekabeling is weggewerkt achter de panelen/hemel.

De 0805 kan in diverse resoluties opnemen, waaronder 1296p 'Super HD' en 1080p 30/45fps, de bitrate ligt gemiddeld rond de 15-17Mbps

Voor het bekijken van de beelden met GPS logs/kaart gebruik ik 'Registrator Viewer', de desktopsoftware die bij de 0805 zit is niet geweldig. De GPS verliest ondanks de goede ontvangst vaak zijn 'lock' waardoor de snelheid niet altijd accuraat is (de speed stamp staat daarom uit). In de software is ook de (imho nutteloze) data van de G-sensoren te zien.

Sample opname in de 1296p stand. Youtube comprimeert de video tot 1080p met een veel lagere bitrate, waardoor het er lang niet zo scherp en vloeiend uitziet als het origineel.

De kwaliteit is erg hoog, kentekens, verkeerslichten en borden zijn prima te lezen, ook 's nachts doet deze camera het erg goed. De geluidskwaliteit is ok-ish voor een dashcam.

Het enige nadeel van deze camera is de flexibiliteit van de mount; zoals je ziet in de video's hangt de camera niet helemaal horizontaal, dat komt omdat de camera alleen verticaal te richten is.

De bedrading is voorbereid op een tweede dashcam voor achter, die moet nog arriveren (een goedkoop 720p model).

/dev/null

• donny007

donny007

Try the Nether!

quote:
GrooV schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 13:46:
Ik heb de zelfde dashcam, netjes weggewerkt. Hoe heb je de bedrading aangesloten?
Ik heb een aftakking gemaakt in de geschakelde 12v achter de radio. De kabels lopen achter het dashboardkastje, langs de blower, naar de passagierszijde. Daar heb ik de autoadapter van de dashcam gemonteerd samen met een in-line zekering. De USB-kabel gaat vervolgens door de A-stijl en langs de hemel naar de dashcam. De kabel voor de achtercamera loopt onder de drempels door naar de hoedenplank.

Er zijn ook setjes waarmee je de spanning in het zekeringskastje af kunt tappen, maar daar begin ik liever niet aan.

De autoadapter is gemodificeerd, ik heb draadjes op de pcb gesoldeerd waar normaal de contactpunten zitten voor je sigarettenaansluiting. Dit is de aangepaste adapter van mijn vorige dashcam (zelfde concept):

In plaats van het modificeren van de 12v adapter kun je ook een dashcam 'hard wire' kit gebruiken.
quote:
sambalbaj schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 13:54:
Halen jullie de cam er steeds af als je parkeert of gewoon laten hangen?
Van buiten zie je ze toch altijd wel zitten maar of die dingen nou extra diefstalgevoellig zijn ...
Ik laat de camera altijd zitten, hij valt bijna niet op. De vorige dashcam die ik had (X3000 dual cam) viel erg op door de glimmende metalen delen en de enorme mount met zuignap, die liet ik ook altijd zitten zonder probleem.
quote:
Blord schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 17:31:
Ik haal ze nooit af. Het zijn toch geen dure camera's.
De camera niet nee, maar de ruitschade wel...

donny007 wijzigde deze reactie 11-02-2015 19:03 (4%)

/dev/null

• FlyEragon
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 18-02 18:12

FlyEragon

Alien Monkeys

quote:
FlyEragon schreef op maandag 16 februari 2015 @ 17:09:
Inderdaad gaan we doen, ging mij meer om het idee of meer mensen dit zo hadden aangepakt :)
Ik zie dat jij het achter de radio vandaan hebt gehaald, op zich ook heel netjes natuurlijk. Beetje tweaken toch.. :D Waarschijnlijk wordt het een G1W of een Rollei DVR-100 die ik via een maatje kan overnemen voor ongeveer een gelijkwaardig bedrag als de G1W.
Leuk zaterdagmiddag regendag klusje:

• Blord
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22-02 08:37

Blord

Hello Kitty !

Ik heb de Mini 0805 ontvangen ter vervanging van de 0801. De laatste was niet zo goed in donker.
De nacht video van de 0805 is veel beter. Wel is het video beeld van de 0805 out of focus aan de linker kant.
Ik heb de Gearbest erover gemaild en ze bieden $8 refund aan mocht ik de camera houden en anders full refund wanneer het teruggestuurd wordt. Ik heb de $8 geaccepteerd want de fix is vrij makkelijk.
De behuizing erafhalen en de lens weer op punt gefocust. Het beeld is weer perfect.

De mini 0805 heeft mij $74-$8= $66 gekost. Daarnaast moest ik wel 22euro bijbetalen aan invoerrechten en taxen.

Discreet opgesteld boven de achteruitkijkspiegel.

Blord wijzigde deze reactie 26-02-2015 16:14 (9%)

Intel i7-2600k ~ Gigabyte GA-P67A-UD5 ~ OCZ 4x2GB DDR3 ~ Cosmos S ~ Seasonic X-750 ~ Gigabyte GTX 460 ~ Samsung 840PRO ~ WD Green 2x2TB ~ Dell P2715Q ~ MegaWorks 650D 6.1~ Logitech Performance MX

• snoekds20
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 21-02 23:25

A118 fijne camera, niet duur en 170 gr. lens, bijna onzichtbaar zeker van buitenaf.

zie ook:

snoekds20 wijzigde deze reactie 28-02-2015 19:42 (43%)

5500Wp Kostal Piko 5.5 - 2x Toshiba LL Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kronolith
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22-02 15:07

kronolith

[EDIT]

Gisteren m'n mini 0805 netjes geïnstalleerd, met behulp van een hardwire kitje. De + zit aan een geschakelde 12v van de plafondverlichting, wat ervoor zorgt dat de camera netjes automatisch aan gaat bij het starten van de auto, en ook automatisch weer uit gaat. Geen omkijken meer naar dus :)

Zo ziet het er van binnen uit;

En zo vanaf buiten;

Redelijk verborgen dus :)

Heb uiteraard meteen even getest en een klein stukje geupload. Beeldkwaliteit valt me alles mee!

• donny007

donny007

Try the Nether!

quote:
Benedict Tokkie schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:28:
Eerder werden er nogal wat tomtoms uit auto's gejat. Dat zal met een dashcam niet anders zijn lijkt me, dus die kun je niet in je auto laten zitten.

Wat doen jullie met je dashcam als je ergens heen gaat? Afkoppelen en in je jaszak meenemen? Is dat niet vervelend?
Zolang de dashcam niet opvalt van buitenaf zie ik geen probleem. De Mini 0805 die ik heb valt bijna niet op van buitenaf, je moet er echt op letten wil je hem zien:

Er zijn ook dashcams te koop die net zo groot zijn als een TomTom (met een 3" scherm en grote zuignap steun), zo'n model is natuurlijk gevoeliger voor diefstal.
quote:
houthakker schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:09:
Hoewel niet echt gekocht voor de dashcam, wil ik deze toch ff delen:

[video]

Filmpje overdag:
[video]
ervaringen zijn hier te lezen: http://www.samenkopen.net/topic/85286/508003/1
Als dashcam vind ik de kwaliteit niet echt om over naar huis te schrijven. Vergeleken met de Mini 0805 is het beeld een stuk minder scherp, de framerate lijkt ook iets lager te liggen. Hier een filmpje van de Mini 0805 (met hetzelfde stukje snelweg vanaf de bocht richting Nijmegen/Den Bosch), let vooral op de borden en kentekenplaten. Het origineel in 1296p is nog iets scheper/vloeiender dan het Youtube filmpje.

donny007 wijzigde deze reactie 02-03-2015 14:17 (35%)

/dev/null

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 09:04

JB

Cédric roelt!

quote:
Josefien schreef op maandag 27 april 2015 @ 21:51:
Ik heb vandaag de DOD LS460W (de opvolger van de in de startpost genoemde LS430W) gekocht bij de Coolblue in Rotterdam, voor €179,- :)

De beeldkwaliteit is naar mijn mening vrij goed (mijn vorige dashcam was een iconBIT DVR FHD LX, vrij onscherp beeld). Maar ik ben niet helemaal tevreden. Wat me namelijk opvalt, is dat het beeld aan de rechterkant nogal wazig is :| Ik weet niet of dit zo hoort of dat het door de voorruit komt? :?

Een paar beeldjes...
Heeft ie die wazige vlek ook als je de cam in een andere auto hangt of gewoon buiten de auto houdt?

edit:
Ohw en je mistlampen staan aan :+
quote:
Notna schreef op maandag 27 april 2015 @ 15:20:
[...]

Hij is er tot nu toe nog niet vanaf gedonderd. Ik heb het dan ook over de langer termijn (i.e 1 of 2 jaar)

Als je auto stilstaat in de volle zon zou ik het er iig vanaf halen, kijkende naar evaringen van andere mensen. Het is eerder om er voor te zorgen dat hij op de langere termijn óók blijft zitten :)
Mja ik wil 'm eigenlijk gewoon vast erin hebben zitten, maar ik 123 geen vaste montagesteun vinden voor de G1WH. Jeb hebt wel die binnenspiegel mount maar dat is ook weer zo'n Halfords oplossing :P Zoiets net als bij de mini:

Geen zin om 'm steeds eruit te halen. :P

JB wijzigde deze reactie 28-04-2015 13:25 (121%)

Mijn boefje is liev!

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08:34

Notna

Where are you?®

Pola filter binnen, ziet er niet slecht uit!

Vanmiddag meteen testen als ik mijn zoon naar zwemles breng. Ik zal proberen een voor en na vergelijking te maken.

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ik heb sinds gisteren de G1WH binnen. Qua budget precies de camera die je zoekt imho :)

Notna heeft deze al eerder in gebruik genomen en heb van hem ook de juiste URL ontvangen van aliexpress (veel namaak met andere chip te koop).

http://nl.aliexpress.com/...5.html?recommendVersion=1

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Beeldkwaliteit is eerder in dit topic al te vinden mbv filmpjes van Notna.

JB wijzigde deze reactie 08-05-2015 11:41 (6%)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M1CHA3L
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 21-02 15:49
Is de G1WH ook op zn zijkant te gebruiken?

Ik zou hem eigenlijk willen inbouwen zoals op deze foto

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M1CHA3L
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 21-02 15:49
quote:
JB schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 13:17:
[...]

Ik begrijp niet wat je precies wil :? Deze behuizing zit ook op de voorruit. Hoe wil je de G1WH op zijn zijkant gebruiken?
Die behuizing zit standaard in mijn auto voor automatisch groot licht, maar dat gebruik ik niet dus ben van plan om die module er uit te halen en er een dashcam in te plaatsen

Ik bedoel of het mogelijk is om hem op zijn zijkant te leggen (zodat hij op zijn langst is) en het beeld aan te passen zodat hij toch recht filmt

• JB

JB

Cédric roelt!

quote:
brainovic schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:57:
[...]

Oeps, verkeerde link denk ik. Bedoelde deze: Link
Ziet er volgens mij wel uit als de 'real deal'?

Is er iemand die ervaring heeft met die B40? En dan het liefst ook nog met die GPS overlay. De wat duurdere modellen hebben dat standaard, dat weet ik. Maar op dit moment heb ik liever een goedkoop modelletje om te kijken of ik van zo'n dashcam blij wordt :*). Hij oogt iig wat subtieler vind ik.
Hmm mijn mount is anders...? Die van jou ook Notna?

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

quote:
EektheMan schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:51:
[...]

Zoals eerder voorbij gekomen in dit topic ben ik ook een andere mount gaan gebruiken. Ik gebruikte een meegeleverde afneembare mount die een behoorlijk lange arm had. Misschien iets van 15 cm. Dat lijkt meer mogelijkheden tot vibraties op te leveren. Niet alleen irritant bij gemaakte beelden, maar ook in het opgenomen geluid.
Nu gebruik ik dus een mount met een korte mount. De speling is een heel stuk minder dan op jouw video. Misschien iets van 0,5mm. Wellicht moet ik er wat alu folie tussen stoppen.
In onderstaand filmpje van een paar dagen terug kun je goed merken dat die vibraties de mic behoorlijk in de war brengen:

[video]
Ja dat is inderdaad bagger met die mic :/ Zelf heb ik de mic uit staan, het voegt in mijn ogen niks toe en dan komt mijn gevloek (af en toe) niet op video :D

Jouw mount geeft in ieder geval wel steady beeld. Dat is hier dus niet het geval, ik heb trillend beeld bij slechter/minder wegdek. Heb nu al 1 mount thuis die je met 3M tape vast plakt en welke dus geen speling heeft, maar ik wil de 2e bestelling (zuignap) nog even afwachten omdat die 3M meteen vast zit aan je voorruit. De huidige zuignap zit ook goed vast en de kogel ook, het is puur het blokje zelf waar je de dashcam mee (ont)koppelt, wat speling heeft en het trillende beeld geeft.

Mijn boefje is liev!

• oij
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 06-05-2018
Een tijdje geleden heb ik een Mobius gekocht. Een klein ding dat in combinatie met de juiste mount best discreet in de auto kan worden gemonteerd. Toch vond ik dat nog iets te veel opvallen, zowel van in de auto als van buiten de auto.
Het leek mij wel interessant om dat gewoon in uw achteruitkijkspiegel te kunnen installeren, iets wat ik dan ook geprobeerd heb. Een 2de hands spiegel op de kop getikt en mijn mobius uit elkaar gehaald, met dit als resultaat.

Ik heb het geheel nog niet kunnen testen, maar het resultaat (uiterlijk) bevalt me wel. De lens zit onder een hoek gemonteerd welke de hoek van de achteruitkijkspiegel opvangt. Hierdoor valt het nauwelijks op dat de camera niet helemaal in het midden staat en ook nog eens op een schuin vlak.

Verder is het afwachten hoe hij zich gaat gedragen in de zon en hoe het geluid wordt beïnvloed nu de micro in de spiegel zit.
Van dat geluid lig ik niet direct wakker, van de warmte al iets meer. De 'heat sink' zit gewoon mee in de spiegel en op dezelfde plaats heb ik gaatjes geboord in het plastiek van de spiegel. Achteraf heb ik deze weer afgeplakt met zwarte tape omdat ze iets te veel opvielen. Moest de warmte een probleem worden kan ik deze tape nog altijd verwijderen, moest dit al helpen.
Voor de knopjes had ik ook 3 gaten geboord met het gedacht om de knoppen bedienbaar te maken van buitenaf. Dit was niet direct een succes waardoor ik de knopjes nu gewoon bedien met iets fijn. Had ik dit vooraf geweten had ik die gaatjes ook wat kleiner en subtieler kunnen maken. Daardoor zijn ook deze nu afgeplakt. (in theorie heb ik deze toch niet (veel meer) nodig.)

Nog niet perfect of helemaal wat het zou moeten zijn, maar als 1e 'prototype' kan ik er wel met leven. Misschien dat ik het in de (verre) toekomst nog eens een kans geef. :P

• JB

JB

Cédric roelt!

Gaat prima dat wegwerken! Zelf een paar mini koevoetjes besteld bij onze vrienden van Ali:

Daar heb je de kabel er zo mee tussen.
quote:
vinom schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 07:57:

Mijn GW1H komt vandaag binnen als het goed is :D Hoeveel gig geheugenkaartje hebben jullie erin zitten?
Ik heb er 32 GB in zitten (Samsung 32GB micro SD EVO Class 10 48MB/s) en tot op heden geen problemen :) Camera staat op loops van 3 min Full HD en dat geeft bestanden van ongeveer 350 MB, dus tel maar uit :P

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 22-02 15:41
quote:
Phusebox schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 22:20:
[...]

Tja, dat boeit haar niet eens. Ze ziet het nut er niet van in en 150 euro is dan natuurlijk wel wat duur.

Maar nu ik eens heb gekeken in de auto vraag ik me af of de bak met zon en regnsensor niet het zicht belemmerd als ik hem daarnaast wil hangen.
Nauwelijks.

Zo ziet het eruit in het interieur:

En zo heb je dan een filmpje:

Je merkt dus vrij weinig van zo'n binnenspiegel als je 'm goed ophangt. Gebruikte camera is een DOD LS430W.

Nee, merp!

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 03:35
Ik heb de GW1H ook inmiddels en zojuist in mijn auto gemonteerd. Echter kan ik hem niet achter mijn spiegel zetten, zoals JB hem heeft:

Bij mij dondert ie er dan keihard af elke keer. Op normale ruit vlakte zit ie dan weer wel heel goed vast..

Heeft het trouwens veel zin om een firmware update te doen, heb 'm net hangen :P

EDIT: Vandaag voor het eerst getest, ben er zeer tevreden over! Audio is ook prima.

vinom wijzigde deze reactie 31-05-2015 01:19 (38%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

quote:
vinom schreef op maandag 08 juni 2015 @ 08:38:
Ik heb het idee dat bij mij de linkerkant wat blurred is bij mijn GW1H. Als ik erop Google is het normaal gesproken de rechterkant bij dit type. Het is niet super storend, maarja. Tevens ook wel iets teveel speling naar mijn mening, kijken of secondelijm misschien ook iets zal helpen.
Speling waar? De mount of heb je ook zo'n KOOD incl CPL filter?

JB wijzigde deze reactie 08-06-2015 08:41 (6%)

Mijn boefje is liev!

• Bierkameel
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Net een Vico WF-1 in mijn auto geinstalleerd, ik heb deze gekozen omdat deze geen scherm heeft (zijn toch meestal te klein) en alles via voice commando's eruit gooit.
Als ik de auto op contact zet dan zegt ie dus "powering on" en daarna "recording"
Het ding heeft WIFI en is via een goede app op Android en IOS te beheren, ook zit daar de live view in.

Natuurlijk de laatste firmware opgegooid want daar is Vico erg sterk in, ze voegen telkens nieuwe functie's toe of verbeteren de beeld kwaliteit in het donker.

Bierkameel wijzigde deze reactie 19-06-2015 11:35 (19%)

• brainovic
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 22-02 11:00
Hallo dashcammers! Sinds kort ben ik de eigenaar van een B40/A118 dashcam. Nu wil ik deze met een hardware-kitje gaan aansluiten zodat hij automatisch aan gaat als ik de motor start. Ik dacht dat ik dit wel aan kon maar ik kom er toch niet helemaal uit. Hopelijk kan en wil iemand mij helpen.

Dit zijn de spullen die ik heb:

Aan dat boxje zit een USB aansluiting, die gaat in de dashcam. Aan de andere kant zitten die twee draadjes (rood en zwart). Op het boxje stat duidelijk dat rood de + is, en zwart de -. Nu ging ik er vanuit dat ik de plus aan moest sluiten op de add-a-fuse (rechtsboven). Maar die rode heeft zoals je ziet een 'grounding clip'.

Vraag is dus: moet ik inderdaad die zwarte aansluiten op de add-a-fuse? En zo ja, hoe doe ik dat precies, want van dat krimpen snap ik weinig. Ik vermoed dat dat zilveren opzetstukje op de draad moet, en dat dat vervolgens in het zilveren stuk aan de add-a-fuse gaat?

Ik klink waarschijnlijk als een complete noob 8)7. Maar ben erg bang dat ik iets fout doe.

Bij voorbaat dank!

• pinda powerrr
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 00:05

pinda powerrr

Slow down...

China shopperDashcam vrienden (doorgestuurd uit het China topic ;) ), ik heb jullie hulp nodig!

Ik bestel regelmatig spullen voor mijn oom, die heeft net als ik een fetish voor allerlei gadgets die wel/niet nuttig zijn (runs in the family :+ ), echter weet hij nog steeds de weg niet in het China-shoppen, dus krijg ik soms een "opdracht" en dan zoek ik het voor hem op en bestel het dan. Nu heeft hij weer wat nieuws wat hij graag wil:

Hij wil graag een dashcam/binnenspiegel icm een achteruitrijcamera. Hij had een winkel in NL gevonden met iets wat aan zijn wensen voldeed. Ik heb exact dezelfde camera gevonden voor de helft :P

Het gaat om deze bij Banggood

Ook zie ik bij Tinydeal bijvoorbeeld ook een leuke staan.

Het idee is duidelijk hopelijk. Wie kan mij tips geven, waar moet ik op letten, do's en dont's. Voorkeur voor webshop is Tinydeal, Banggood of DX (op basis van eerdere bestellingen).
Op basis van een korte zoektocht, is die van Tinydeal precies wat hij wil (lcd rechts), ik ben er onbekend mee, ik hoop jullie niet :P

Sommigen hebben geen dipje, maar een bobbel...

• FabianGTI
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 22-02 11:50
quote:
Fairy schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 12:50:
Gekke is dat sinds mijn auto volhangt met camera's er ineens een stuk minder gebeurd op de weg 8)7
Ah dus dit is jou auto? :P :+

Er zijn overigens wel dashcam's te koop die naar voor én naar achter filmen

• TommyGun
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22-02 00:06

TommyGun

Stik er maar in!

Vandaag de BlackVue DR650GW-2CH geïnstalleerd :D

Helaas heb ik de front cam niet in het midden kunnen installeren vanwege het lompe Ford-design voor wat betreft de regensensor en dergelijke, maar toch... op deze manier is het wel te doen. Een nadeel van de 2 channel configuratie is dat de coaxial cable (voor de rear cam) nogal kwetsbaar is en ik die het liefste altijd laat zitten. Om die reden moet de front cam ook blijven zitten (daar zit 'ie immers op aangesloten) dus dit was de enige manier om 'm enigszins uit het zicht te monteren. Mijn vorige BlackVue had ik gewoon in het midden van het raam geplakt, maar viel daardoor te veel op. Laatstgenoemde is ook 'stuk' gegaan (DC connector in de camera zelf is los gaan zitten) juist door het vele loshalen.

Sorry voor de wat slechte foto's, en actiebeelden volgen na mijn vakantie ;)

http://www.uploader.gamergun.com/files/1/2015-08-30%2014.38.29_thumb.jpg http://www.uploader.gamergun.com/files/1/2015-09-01%2018.31.48_thumb.jpg http://www.uploader.gamergun.com/files/1/2015-09-01%2018.32.17_thumb.jpg http://www.uploader.gamergun.com/files/1/2015-09-01%2018.35.19_thumb.jpg http://www.uploader.gamergun.com/files/1/2015-09-01%2018.35.47_thumb.jpg

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• TommyGun
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22-02 00:06

TommyGun

Stik er maar in!

Pff heb mijn dashcam toch lager moeten monteren omdat de bovenste 10-15cm van de ruit niet gewist wordt :-( :-( :-(

Valt nu een stuk meer op (zowel binnen als buiten...). Een andere keuze zie ik echter niet helaas. SD-card verwijderen is nu ook zo goed als onmogelijk (dan maar via WiFi)

http://www.uploader.gamergun.com/files/1/2015-09-17%2017.51.05_thumb.jpg http://www.uploader.gamergun.com/files/1/2015-09-17%2017.51.13_thumb.jpg http://www.uploader.gamergun.com/files/1/2015-09-17%2017.51.26_thumb.jpg

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 00:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

quote:
Onedayflyer682 schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 11:42:
Ik zit er aan te denken om een BlackVue DR3500-FHD aan te schaffen. Kan ik deze echter ook opladen middels USB of moet dit echt via de sigarettenaansluiting (hoe zit dat bij andere modellen)? Ik heb namelijk in mijn dashboardkasje een USB aansluiting over terwijl ik de sigarettenaansluiting al gebruik voor mijn telefoon.
Of je bestelt bij Conrad (of een andere toko naar eigen keuze) zo'n ding om die sigarettenaansluiting te splitten in twee van die aansluitingen plus nog twee USB-aansluitingen, zie:
https://www.conrad.nl/medias/global/ce/4000_4999/4100/4150/4155/651998_RB_00_FB.EPS_400.jpg

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Onedayflyer682
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 22-02 17:47
quote:
Notna schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 14:03:
[...]

Erm, je krijgt een 12V to USB stekker er meestal bij. Als jij dat wilt oplossen met een USB kabel kan dat ook prima
Bij welke dashcams krijg je deze USB kabels standaard erbij? Zie eigenlijk alleen maar een 12 volt adapter. Als de dashcam wordt opgeladen via USB hoef ik alleen maar een langere USB kabel aan te schaffen die in mijn dashboardkastje loopt.
quote:
Freee!! schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 16:00:
[...]

Of je bestelt bij Conrad (of een andere toko naar eigen keuze) zo'n ding om die sigarettenaansluiting te splitten in twee van die aansluitingen plus nog twee USB-aansluitingen, zie:
[afbeelding]
Dank voor je reactie. Ik had zelf deze ook al gezien. vond ik nog iets praktischer maar hoopte eigenlijk dat het niet nodig was.

• dfrenner
quote:
Onedayflyer682 schreef op zondag 15 november 2015 @ 20:03:
[...]

Bij welke dashcams krijg je deze USB kabels standaard erbij? Zie eigenlijk alleen maar een 12 volt adapter. Als de dashcam wordt opgeladen via USB hoef ik alleen maar een langere USB kabel aan te schaffen die in mijn dashboardkastje loopt.

[...]

Dank voor je reactie. Ik had zelf deze ook al gezien. vond ik nog iets praktischer maar hoopte eigenlijk dat het niet nodig was.

[afbeelding]
Bij de meeste dashcams zit een mini USB met aan het andere einde een 12V stekker.
Dit is idd niet handig.

Maar relatief snel opgelost door een:

En een losse USB kabel...

Weinig dashcams worden standaard met USB en een losse 12v stekker geleverd. De kosten zijn er natuurlijk ook niet heel hoog van.

De bovengenoemde Ausdom toevallig wel. Zit een losse 12V stekker (met maar 1 usb uitgang) bij en een 3,6 meter kabel.

In principe een ander stekkertje en ready to go.
quote:
bonyuri schreef op maandag 16 november 2015 @ 23:10:
Klopt, alleen blijft mijn 12V aansluiting ook "aan" als de motor uitstaat en dat wilde ik niet.
Ik heb daarom een zekering gebruikt waar enkel 12V op komt te staan als het contact aanstaat.
Met een verloop naar een sigarettenaansluiting is dat nu netjes weggewerkt in mijn zekeringskast.
Ik heb idd in mijn dasboard kastje een 12v aansluiting laten bouwen, die geschakeld is op het contact.
Top om netjes weg te werken...

• soganta
  • Laatst online: 22:02
Hier een nieuwe mini 0805 gebruiker.
Ik wilde graag mijn dashcam aangesloten hebben op een geschakelde 12V, alleen had ik niet zo'n zin in een bypass zekering in mijn zekeringkast. Met name omdat de zekeringkast onder het dashboard bij mijn Renault direct in verbinding staat met de UCH en ik nogal paranoïde ben voor Renault en elektrische storingen. Daarom heb ik een alternatief gezocht (en gevonden) in de aansluiting op de radio voor een CD-wisselaar. Dit is een 8-pin MINI ISO aansluiting waarbij zich op PIN 15 de aarde bevindt en op PIN 17 een geschakelde 12V (radio aan is +).

Geldig voor Renault Update List radio's.

Enfin, MINI ISO stekker halen en met mijn soldeerkunsten een 12V contactdoos aan PIN 15 en PIN 17 van de stekker gesoldeerd. USB lader erin en dan krijg je zoiets:

Aansluiten op de radio, ét voilà, een op de radio geschakelde USB lader!

Vervolgens heb ik een 2m micro USB-kabel vanaf de spiegel, achter de A-stijl en het dashboardkastje naar de USB lader getrokken. Hiervoor moest zowel de A-stijl er uit als het dashboard kastje, gelukkig stelde dit niet zo heel veel voor. De lader heb ik met tie-wraps achter het dashboard kastje vastgezet, mocht deze om wat voor reden dan ook vervangen moeten worden, kan dit.

Het eindresultaat:

Radio aan is dus dashcam aan, technisch gezien geen écht geschakelde 12V want als je tijdens het rijden de radio uit zet stopt ook de stroomtoevoer naar de dashcam. Maar als ik de radio beu ben zet ik hem wel op mute ;)

• PauseBreak
quote:
soganta schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:56:
Vraagje aan de dashcam-eigenaren: laten jullie de dashcam achter de voorruit zitten als jullie ergens parkeren? Ik vraag me af hoe het met de diefstal-gevoeligheid zit. Afgezien van de duurdere dashcams hebben de meeste geen hoge intrinsieke waarde dus, nog los van het risico om gepakt te worden + de moeite die een dief moet doen om een koper te vinden, lijkt het me geen rendabele zaak. Echter, een gelgenheidsdief is nooit uit te sluiten en het verlies van mijn dashcam zou me niet zoveel deren maar een ingetikte ruit dan weer wel...
Ik laat m gewoon hangen. En het ding is ook vrij duidelijk aanwezig:

Gaat al meer dan twee jaar goed. Krijg er overigens ook nooit reacties op, dus ik denk dat de meeste mensen geen idee hebben wat het ding is of hoe het ding geïnstalleerd is.

Nee, merp!

• dfrenner
Voor de mensen die benieuwd zijn hoe je zo'n Ausdom kunt wegwerken:

Staat nu weer tijdelijk voor $78 op Gearbest.

• PauseBreak
De DOD heeft stabielere firmware dan de 0806 en betere software op de pc (als je daar waarde aan hecht). Verder heeft de DOD wel een scherm en de 0806 nietwel maar heel erg klein. Beide dashcams hadden/hebben last van problemen met de focus van de lenzen (weet niet of dat al is opgelost). Ondersteuning van beide fabrikanten m.b.t. firmware-updates is prima. DOD heeft een Nederlandse importeur (Coolblue), dus garantiegevallen zijn geen probleem en uit ervaring weet ik dat Coolblue niet moeilijk doet (mijn LS430W is omgeruild voor een LS460W onder garantie).

Eigenlijk is het vrij simpel: De Mini 0806 is iets minder 's nachts en kleiner dus onopvallender weg te werken dan de LS460W, die dus iets groter is (want beeldscherm) en daardoor minder onopvallend is.

Dit is de LS430W in een Mégane II: (klikbaar voor groter, cam is even groot als de LS460W)

Nee, merp!

• PauseBreak
quote:
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 17:06:
[...]

Wat voor software gaat het om, video editing? Is een apart programma dan niet sowieso beter?
Nee, het is een videoplayer met ingebouwde GPS-aflezer. Zo dus:

(klikbaar voor groter)

Het voordeel hiervan is dat je meteen op de kaart kun zien waar het ook alweer was, en de afspeelkwaliteit is ook iets beter dan wanneer je de bestanden in VLC gooit. Je kunt er ook screencaptures mee maken vanuit de video, waarbij het ding dan direct een paar (stuk of 5 geloof ik) maakt zodat je kunt zien welke het beste laat zien wat je wilde laten zien.
quote:
En hoe is de vergelijking met bijvoorbeeld een GoPro of Sony action cam?
Geen idee. Ik weet wel dat de DOD LS460W gebruikmaakt van een Sony Exmor sensor, maar of dat dezelfde is als die Sony zelf ook gebruikt kan ik je niet vertellen.

Nee, merp!

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Nu online
Uit vlc haal ik deze info van mijn dod ls460w:

• Trichoglossus
  • Nu online
quote:
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 17:29:
[...]

Screencaps ja, de vraag is wat de kwaliteit daarvan is. Vaak is de kwaliteit van stilstaande video om het zo maar even te noemen veel lager dan van een foto.
Screenshots van de video zijn niet echt super. Zeker niet als je ook nog wat spiegelingen van je voorruit in beeld hebt. En je hebt te maken met een bepaalde mate van fish-eye lens vertekening.

• Trichoglossus
  • Nu online
De beeldhoek van een 460W bedraagt 140 graden.

Nog een screencap bij stilstand:

• dfrenner
Ik heb de tijd genomen de dashcams eens een beetje weg te werken in de Ford Focus...

Situatie:
Voor: LS460W
Achter: LS300W

Voorbereiding: 12V aansluiting in het dashboard kastje laten bouwen
Kabels: 3m voor voorin. 5m voor achterin
12v stekker met 2x USB ingang

Het idee was om de de kabel van achter naar voor te trekken achter de dakbekleding, maar dit bleek zo vast te zitten met allemaal plastic opstakels dat ik dit heb laten varen. Iets minder netjes, maar belangrijkste: hij is weggewerkt zonder bestaande 12 aansluitingen aan te gebruiken.

De Ford heeft een lompe unit achter de achteruitkijkspiegel zitten met sensoren en elektronica erin.
De kabel kun je wel achter de plastic unit drukken, maar de camera komt hierdoor wel een stuk omlaag.

De kabel heb ik voorin wel boven het raam weggedrukt achter de dakbekleding.
Je ziet rechts nog wel de kabel lopen richting dasboardkastje.

Achter was het iets lastiger.

De kabel loopt achter de kofferbak rubbers naar beneden.
Om beneden onder de vloerbedekking door naar voren te lopen.

Richting de achterstoelen

Via de deurrubbers naar de voorstoelen.

En dan uiteindelijk naar het dashboardkastje

Dichte deur, niets meer van te zien

En in het kastje zelf

Er zijn nog wat verbeteringen in aan te brengen, maar een nadeel is de 5 meter kabel, die eigenlijk nog iets te kort is als je niet via het dak gaat...

• donny007

donny007

Try the Nether!

Naast het gevaar van de obstructie is de camera nu ook wel erg goed zichtbaar voor de buitenwereld, dat komt de diefstalgevoeligheid niet ten goede. Een zuignap zie je van buitenaf veel beter zitten dan zo'n kleine plakker.

Mijn Mini 0805 zit helemaal achter de binnenspiegel, vanuit de bestuurdersstoel zie je er helemaal niets van. Van buitenaf valt de zwarte camera weg tegen de achterkant van de spiegel.

Achter komt nog een Mobius camera, ook die is goed weg te werken.

Die grote opvallende camera's zijn meer iets voor vrachtwagens en busjes.

/dev/null

• donny007

donny007

Try the Nether!

Gisteren de Mobius camera ontvangen, meteen geïnstalleerd in de achterklep:

Doorvoer naar de achterklap

Kabel in positie bij het derde remlicht

Over de hemelbekleding

Door de C-stijl

Uitsparing in remlicht-cover

Mount van de Mobius gemonteerd

Achterklep compleet

Camera in positie

Geschakelde 12v opgraven ;(

Kabel voor de optionele CD-wisselaar gebruikt, die komt achter in de buurt uit.

Achter aansluiten (geen detail pic van de 5v voeding helaas).

Eindresultaat

In de binnenspiegel zie je alleen het controlelampje branden, van buitenaf valt hij helemaal niet op. Bij verwijdering blijven er alleen twee kleine gaatjes over (in een goedkoop onderdeel).

Morgen eens kijken of ik wat testbeelden kan schieten.

/dev/null

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Laatst online: 22-02 17:11

Herko_ter_Horst wijzigde deze reactie 02-03-2016 18:49 (8%)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Mijn Blackvue hangt echt heel lekker :)

http://tweakers.net/ext/f/cHlyEMvj2PMW8LkNBeLjErBz/thumb.jpg

Hangt achter mijn spiegel, dus je ziet hem helemaal niet zitten. Echt heel fijn. De kabels gaan direct het plafond in, die zie je dus ook niet :) Het is dat hij zich meldt bij het aanzetten van de auto, anders wist je niet dat hij er zat :)

• dfrenner
Om nog even de discussie over de plaatsing van mijn cam aan te zwengelen :+
Hierddoor heb ik er niet zo veel last van :*)

En de verhouding tot de Mini 0826:

dfrenner wijzigde deze reactie 10-03-2016 13:41 (7%)

• dfrenner
quote:
Danny schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 16:33:
Ben na diverse close-calls buiten mijn schuld (en omdat ik bijna jarig ben en m'n vrouw nog een kadootje zoekt) op zoek naar een dual camera voor voor en achter. Heb m'n oog op de Thinkware F750 met rear camera, maar ik wil dat netjes wegwerken en voor heb ik weinig ruimte wegens een console achter mijn spiegel voor allerlei electronica (Ford S-Max uit 2010). Op de achterruit is dat minder een probleem. Nu is de rear camera een stuk kleiner en dus makkelijker aan de voorzijde te plaatsen. In hoeverre zou het een probleem zijn als ik die twee zou omkeren en dus de rear-camera voorop zou plaatsen en de frontcam aan de achterzijde? Ik hoef niet bij de knopjes e.d. te kunnen, maar is er verschil in kwaliteit bij die specifieke cam en is er nog iets bijzonders waar ik in de software mogelijk rekening mee moet houden?
Ik heb geen ervaring met dual cams, maar wel met de hinderlijke Ford unit.

Een mini model is redelijk goed te plaatsen zonder je zicht te belemmeren. In tegenstelling tot de Dod op dit moment.

quote:
Danny schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 19:11:
[...]

Rear cam is ook 1080p. De 720P is een optionele setting, maar waarom je doelbewust zou kiezen voor een lagere resolutie is mij een raadsel :D
Maar wel klote met die lompe Ford layouts idd. Heb ook nog het probleem dat m'n 12V altijd aan blijft staan, dus ik moet 'm sowieso hardwiren.
Als het goed is, is dat niet het geval. Na 15 minuten gaat je 12v aansluiting uit. Bij ontgrendelen van je deuren gaat hij direct aan, waardoor lijkt dat hij continu heeft aangestaan.

Ik heb een dealtje met de ford dealer gemaakt. Voor 60 euro een geschakelde aansluiting in het dashboard kastje. Deze reageert nu op de start/stop knop.

Dus hoe belangrijk is een dual cam? Beelden die direct synchroon lopen? Dat is een persoonlijke afweging.

Zelf heb ik voor en achter een DOD hangen en heb ik achter een wat groter kaartje. Tijd loopt gelijk, dus als ik voor het filmpje heb, neem ik achter het betreffende tijdstip erbij. Verreweg de meeste "boeiende" filmpjes gaan bij mij om vóór. Maar af en toe is achter ook handig (en leuk ;) )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 08:47

• Kadketz
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 21-02 16:00
In de VS moet je haast wel zo'n cam in je auto hebben. Als je ziet hoe vaak ze daar iemand tegen de grond taseren. Daar kijken ze niet zo nauw

“You can change your wife, your politics, your religion, but never, never can you change your favorite football team.” - Eric Cantona

• pven
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online
https://www.clicktobuy.nl/gps-dashboard-camera

quote:
Gembird Professionele Dashcam 1080P + Google Maps GPS Registratie

Beleef al je auto-avonturen opnieuw met deze Full HD dashboardcamera met GPS tracker (op basis van Google Maps!).

€ 55,- + € 5,95 verzendkosten
Is dat iets? Ik kan verder eigenlijk niet vinden of hij in China (of elders) goedkoper is.

pven wijzigde deze reactie 30-03-2016 11:35 (32%)

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || DM mij

• Onedayflyer682
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 22-02 17:47
Vraagje, hoe gaan jullie om met eventuele reflectie van het dashboard in het raam? Als het mooi weer is, is deze namelijk wel duidelijk aanwezig zie onderstaand. Heb al aan andere positie gedacht (hangt nu onder de spiegel) maar daar wordt het niet veel beter van. Iemand nog goede tips? :)

• Obelink
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 26-01-2017
quote:
Onedayflyer682 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 19:24:
Vraagje, hoe gaan jullie om met eventuele reflectie van het dashboard in het raam? Als het mooi weer is, is deze namelijk wel duidelijk aanwezig zie onderstaand. Heb al aan andere positie gedacht (hangt nu onder de spiegel) maar daar wordt het niet veel beter van. Iemand nog goede tips? :)

[afbeelding]

Ik heb er ook last van. En van invallend zonlicht.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

• Notna
  • Laatst online: 08:34

Notna

Where are you?®

quote:
grun93 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:37:
[...]

Tja, het filmpje ziet er wel overtuigend uit, ook al zegt mijn schuifmaat wat anders. Gelukkig kost zo'n ring bijna niks, dus ik ga het gewoon proberen. Bedankt voor de links.
Ik had het niet eens opgemeten in eerste instantie en ben gewoon blind op het filmpje afgegaan. JB heeft hetzelfde gedaan met exact dezelfde spullen en daar past het ook gewoon prima. Maar wederom; ook even een drupje lijm ertussen zodat het blijft zitten bij warmer weer.

en let er ook op dat je de step up ring even goed door duwd over het randje heen tot het echt strak zit

Notna wijzigde deze reactie 01-04-2016 09:40 (13%)

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Chindi
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 10-12-2019
Ondertussen heb ik de Yi in mijn bezit. Jammerlijk genoeg werkt hij enkel met class 10 kaartjes dus kan ik momenteel nog geen video's tonen. Ik heb wel wat foto's genomen van de unboxing.

De voedingskabel is ongeveer 3.5 - 4m lang, op de "stekker" staat als output vermeld: 5V/2.4A 5V1A. Jammerlijk staat er niet op vermeld welke uitgang welke stroomsterkte levert. Aangezien deze enkel dient als stroomkabel en je er geen data over kunt versturen, heb ik de indruk dat deze dunner is dan normaal.
Hierdoor zal je deze iets makkelijker kunnen wegsteken maar je kan er dus niet rap je video op je laptop zetten door deze in je auto aan te sluiten op deze kabel. Maar hiervoor heb je natuurlijk de wifi functie.

De bouwkwaliteit lijkt me op het eerste zicht uitstekend. Xiaomi zijnde had ik dat wel ook enigszins verwacht.
De dashcam zelf voelt licht maar stevig aan en ik heb de indruk dat de "stekker" steviger gemaakt is dan degene die ik vorig jaar bij Conrad heb besteld. :)

Chindi wijzigde deze reactie 08-04-2016 13:51 (95%)

• DateTime.Now
  • Registratie: februari 2013
  • Niet online
Heren en Dames,

08-04 mijn Mini 0826 van Gearbest ontvangen. (16-03 besteld).

Echter deze MicroSD kaart krijgt op hogere Resoluties steeds een foutmelding;
Transcend - 16 GB - Class 10 - microSDHC

Card speed too low. Alleen de laagste resolutie werkt. Ga morgen de samsung van mijn GoPro proberen.

Ook geeft de bijgeleverde lens een vage kring.

• Tristan
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19-02 16:37
Nog niets over de Nanoq 0903 hier?

Lekker klein en de kwaliteit is naar mijn mening prima. Wat zou een alternatief zijn?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 22:27
Ik heb een beetje getweakt aan mijn mini 0805, door er een 37mm CPL Filter Circular Polarizer filter op te zetten is het dashboard nu stukken minder aanwezig in de camera beelden:

de camera ziet er nu zo uit:

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LordSinclair
quote:
Notna schreef op maandag 18 april 2016 @ 19:16:
[...]

Kan je die weerspiegeling niet helemaal weg krijgen door nog wat aan de filter te draaien? Kan ook zijn omdat de filter (zo te zien) wat scheef erop zit dat je die laatste reflectie blijft houden.
Hij zit er wel recht op, maar het blijft een beetje proberen (lastig te zien) met een klein schermpje :) Maar ik ben al blij met het resultaat zo ver.

Mijn polaroid bril neemt helaas ook niet de hele V van het dashboard weg.

LordSinclair wijzigde deze reactie 18-04-2016 19:29 (17%)

• LordSinclair
quote:
Tristan schreef op maandag 18 april 2016 @ 20:19:
Kan je hem niet dichter tegen het glas plaatsen?
Nee de mini 0805 zit al vrij dicht op het glas, wel staat hij licht naar beneden gedraaid omdat je anders te veel lucht op de film hebt (wat weer vervelend is met het contrast).

(plaatje van google) maar zo zit de camera bevestigd.

• Smurf
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21-02 16:56

Smurf

Detri

Bah.
Vandaag kwam mijn Mini 0826 binnen. Gelijk testen natuurlijk :)
Steek het ding in de mount en sluit deze op een externe voeding aan: camera wil niet aan.
Met de voeding direct op de camera deed hij het wel.. hmm.
Mount erbij gepakt en ik zag dit:

https://dl.dropboxusercon...192/Foto%27s/IMAG0976.jpg

Niet goed :(
Gelijk maar ticket aangemaakt en nu wachten waar ze als oplossing mee gaan komen.
quote:
dfrenner schreef op donderdag 21 april 2016 @ 15:55:
Ik krijg zojuist de tip van Gearbest om een andere app te gebruiken, dan kun je hem op 2560x1080 zetten en lijkt de beeldkwaliteit wel goed te zijn.

Daar ga ik mee testen.
Maar als dit zo is stuur ik het hele spul misschien wel terug en bestel alsnog de 0902 :)

-insert charnames+lvl's here-

• Tristan
quote:
GrooV schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 17:05:
Ik zit te denken aan een 2e cam voor op de achterruit, iemand een idee? Heb voor een Mini 0806 hangen maar dat is al mijn 3e mini dus ben niet 100% tevreden over de betrouwbaarheid.

Vereiste is wel dat hij minstens een 64GB sd kaart pakt en goed werkt met tegenlicht.

Iemand een idee? :)
Mini 0903 nanoQ?

Kleine kans op GPS problemen, maar daar is een gratis replacement part voor beschikbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LordSinclair
quote:
Timoth schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 14:55:
[...]

Ik heb precies hetzelfde met mijn mini805. Sommige radiozenders werken nog perfect, andere zenders storen van een beetje tot heel erg (afhankelijk van locatie). Soms zelfs zo erg dat ik de plug uit de aansteker wil trekken om die bepaalde zender goed te kunnen volgen.

Wat bij mij heel erg uitmaakt is de positie van de kabel in de auto. De camera zit vlak bij mijn antenne en de kabel reageert daar heel erg op. Rommelen aan de kabel wil nog wel eens helpen om betere radio ontvangst te krijgen.
De kabel anders leggen hielp bij mij maar half. Dus ik heb een tip van het internet gevolgd en een kwalitatief betere voeding gemaakt voor mijn dashcam.

Met een sigarettenaanstekerplug die ik nog had liggen en drie extra bestellingen heb ik nu een voeding gemaakt waarmee het probleem opgelost lijkt te zijn:

http://www.ebay.com.au/itm/201110332295 (een regelbare spanningsregelaar, let op! Je moet hem dus eerst goed instellen voordat je een cam aansluit).

http://www.ebay.com.au/itm/291601926609 (om een nette USB kabel te kunnen aansluiten)

http://www.allekabels.nl/...kabel-easy-usb-haaks.html (een kabel die mooi past).

• dfrenner
Mini DDPAI is binnen.
Op vanavond even de video voor het unboxen en de app te maken en morgen in de auto te hangen en testen.

Sneak preview :+

• Henkie-Jan
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 15-02 17:03
offtopic:
[quote]Trichoglossus schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 16:07:
[...]

Doet me denken aan die oude camcorder filmpjes van 20+ jaar geleden.
[/quote]

Inderdaad. Doet me denken aan de Aiptek Pencam die we ooit hebben gehad en dit soort foto's produceerde:

Maar genoeg off-topic.

dfrenner had een paar goede tips waar ik eens naar ga kijken. Aangezien ik enorm veel op de weg zit is het fijn om een goede te hebben waarmee je ook kentekenplaten kan ontcijferen! :) Heb inmiddels een 64GB SD kaartje besteld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Nu online
De 470W+ is een stukje groter dan de 460W. En de 470W+ heeft een grotere accu aan boord.
Ik las ergens dat de 470W nog niet leverbaar was in Nederland.
Daarnaast heeft de 470W+ een CPL filter. Prijs van de 470W+rond de 290 euro.

De 460W zit daar ca. 100 euro onder.
Ik gebruik de 460W nu ca 2 jaar. Met warm weer zijn er soms wel wat warme-issues, verder nog geen enkel probleem gehad met de camera, of met het geheugenkaartje.
Camera draait gemiddeld 3 uur per dag in mijn auto.

Grootte: links 460W, rechts 470W (Met dank aan Masterdam)

Trichoglossus wijzigde deze reactie 05-06-2016 20:14 (20%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Nu online
[Ervaringen] Online shoppen in China - Deel 2a

De verkopende partij, in dit geval een Chinese webwinkel is verplicht een douaneverklaring (customs declaration) in te vullen en bij je bestelling mee te doen (moet tevens duidelijk zichtbaar zijn voor de douane). De douaneverklaring is vaak een formulier waar omschrijving, aantal, waarde en type zending op is vermeld. Ontbreekt de douaneverklaring of is deze niet correct, onvolledig ingevuld of twijfelt de douane aan de verklaring, dan kan de douane je zending mogelijk openen ter controle en zelf de waarde schatten. Wanneer de douane geen waarde kan vaststellen, zullen ze je per brief je verzoeken de details (uitdraai van een bestelling/rekening/afschrijving) door te geven. Hierdoor kan de levering van je zending nogal vertraagd worden, dit neemt ongeveer een week in beslag.

Algemene regel: 4% invoerrechten en over het totale bedrag 21% of 6% omzetbelasting.

• BlackthunderAwf
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 23:24
quote:
Osiris schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 06:42:
[...]

Zo ga je weinig hulp krijgen ben ik bang ;)
Excuus, het gaat hierbij om een Mini0806.
quote:
grun93 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 06:45:
[...]

Om welk merk en type camera gaat het? Of anders kan de bestandsnaam van de video's ook wel helpen, vooral het gedeelte achter de punt, zoals xxxxxx.mov of zoiets.
De files worden opgeslagen als een AMB0xxx.mov. Zelf heb ik het idee dat er nog een beveiliging op het bestand zit, maar dat weet ik niet zeker.

Zou "speciale machtigingen" aangevinkt moeten worden?

• Aurora
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 09-02 21:06
Ik heb sinds een aantal weken een 0805 mini in mijn auto hangen. Deed het perfect, totdat ik vorige week zag dat het scherm flikkerde. Leek ook niet goed op te laden, dus dacht dat er iets mis was met de contactpuntjes.

Na wat een paar keer wiebelen, stekkers loshalen en terugplaatsen leek deze weer het goed te doen. Het scherm was wel wat donkerder geworden vond ik. Dacht dat het aan mij lag, totdat ik de opnames bekeek. De opnames waren ook zeer donker, alsof je de brightness van je scherm op de laagst mogelijk stand hebt gezet en de zon er nog eens vol op schijnt.

Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Ik heb de camera, op 2x na, continue in de auto laten hangen. Zou de zon, en dus een hoge temperatuur, van invloed kunnen zijn?

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Iemand nog een goeie tip mbt zuignap perikelen? Mijn voorruit is vervangen en nu heb ik zo'n klote ruit waar dat "gespikkelde" niet in de ruit zit maar aan de binnenkant waardoor de zuignap niet hecht. Betreft een leasebak dus moet er ook af kunnen :)

Eerst kon ie dus mooi voor de achteruitkijkspiegel waardoor de kijkhoek beter is en ie minder in het zicht zit.

JB wijzigde deze reactie 08-07-2016 10:30 (15%)

Mijn boefje is liev!

• BlackShadow
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:16
Sinds kort mijn mini 0628 binnen, maar zie geen GPS coordinaten of snelheid:

Kan dit een instelling zijn of is de GPS unit kapot?

• soganta
  • Laatst online: 22:02
Discreet model uitzoeken. Ik heb deze (SG9665GC zelfde uiterlijk als A118C) permanent in de auto zitten, valt IMHO niet op.

• Mevius
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22-02 17:35
quote:
soganta schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:14:
Discreet model uitzoeken. Ik heb deze (SG9665GC zelfde uiterlijk als A118C) permanent in de auto zitten, valt IMHO niet op.

[afbeelding]
Idem hier, heb 'm twee jaar geleden fatsoenlijk gemonteerd en daarna er enkel nog uitgehaald om filmpjes eraf te halen. Woon zelf in een nette buurt maar moet eerlijk zeggen dat ik er nooit aan denk, heb 'm overal in de auto hangen. Op de foto zie je 'm beter dan in het echt.

Specs

• PauseBreak
quote:
Storm-Fox schreef op maandag 11 juli 2016 @ 09:23:
Ik durf zelfs geen 8 jaar oude tomtom in de auto te laten, maar mogelijk krijg ik mijn nog te bestellen dashcam goed weggewerkt.
Als je telkens je dashcam moet demonteren dan ga je het op een gegeven moment alleen bij lange ritjes doen en dan heeft een dashcam veel minder nut.
Ik laat 'm altijd hangen en het is best een opvallend ding. DOD LS460W, rechts naast de binnenspiegel, dus valt wel op (mensen reageren er ook op tijdens het rijden bijvoorbeeld :P).

Dit is de voorganger (LS430W), maar de LS460W hangt hetzelfde en valt net zoveel op.

Nog nooit problemen mee gehad en anders valt het onder de verzekering dus dat is ook geen probleem.

Nee, merp!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Goldwing1973
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 22-02 14:52
Afgelopen donderdag m'n Blackvue DR650GW-2CH samen met een achteruitrijcamera in m'n nieuwe Ford Galaxy in laten bouwen bij een inbouwbedrijf.
Donderdag ochtend 9:45 daar volgens afspraak aanwezig, uiteindelijk 19:10 weer naar huis, wat een slechte ervaring.
Gelukkig had ik van te voren gebeld om een prijs af te spreken, wat dus mijn financiële redding is geweest.
Gisterenavond rond 8 uur zelf maar begonnen om de 2e Blackvue DR650GW-2CH samen met een achteruitrijcamera + display in te bouwen in de Ford Focus van m'n vrouw, tot na zonsondergang bezig geweest (22:30) en vanochtend de laatste kabel getrokken vanaf de achteruitrijlamp naar de camera.
Totaal 3 uurtjes bezig geweest.
Eindresultaat, zeer blij dat alles klaar is en goed werkt, alleen jammer van de dag uit-neus-eten-terwijl-je-wacht

Ford Galaxy voorruit.
De plek is niet de plek die ik in eerste instantie wou, ik wou de dashcam achter de spiegel aan de bestuurderskant.
Alleen doordat het een 170 graden lens heeft bleef je die zwarte afschermkap op de voorruit zien en miste hij een groot gedeelte aan de rechterkant.
Helemaal bovenin de ruit aan bestuurderskant of passagierskant was ook geen optie, de ruitenwisser komt daar niet.
Uiteindelijk was dit de enigste goeie plaats zodat je een goed overzicht had zonder belemmeringen in beeld.

En hier de montage op de achterruit, heel moeilijk te zien vanwege het getinte glas

En, de Ford Focus voorruit.

En achterruit.

Goldwing1973 wijzigde deze reactie 24-07-2016 21:32 (37%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

quote:
bord4kop schreef op zondag 24 juli 2016 @ 08:06:
Weet iemand antwoord op het volgende:

Ik heb een dashcam gekocht, meer als 1e probeerseltje voordat ik een "echte" koop.

Nu wil ik hem aansluiten en de kabels netjes wegwerken. Er zit een 'sigaretten aansteker' plug naar mini USB voedingskabel bij.
Maar hoeveel volt komt daar uiteindelijk uit? Is dat 12v of 5v?

Want als ik hem nu rechtstreeks op de 12v van mijn binnenverlichting aansluit en het ding verwacht maar 5v is het plezier maar van korte duur natuurlijk O-)
Je hebt echt een 5V voeding nodig, op 12V zal hij het niet lang uithouden ;)

Er zijn "hardwire kits" beschikbaar waarmee je dat makkelijk kunt doen, maar als je zin hebt om te Tweaken kan het ook prima zonder zo'n kit...

Bij mijn eerste "hardwired" dashcam had ik twee draadjes aan de sigarettenadapter gesoldeerd:

In mijn huidige opstelling heb ik hetzelfde trucje uitgehaald met een stel USB-opladers van Anker, die laders zijn van een veel betere kwaliteit dan de meukvoeding die standaard wordt meegeleverd.

/dev/null

• Trichoglossus
  • Nu online
quote:
taker1987 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 17:25:
[...]

merk maakt me niet echt iets uit , persoonlijk gaat mn voorkeur wel naar een snel model , en niet die trage nep merken zoals je ziet bij de goedkopere varianten voor een gps , tomtom is lekker snel en veel opties, dit wil ik ook graag bij mn dashcam . ik ga wel in nederland kopen en verder gaat mijn voorkeur naar het zelfde zuignap systeem als de tomtom , het liefste ook een dashcam die werkt op zowel de usb van de radio als op het sigareten systeem . en dan het liefste met een schermpje 8)
Veel wensen voor een bescheiden budget. Ik zou zeggen verhoog je budget wat en koop een DOD LS460W (mits je geen bijzondere voorruit hebt, bv met verwarming erin)

64gb kaartje erbij en klaar

• donny007

donny007

Try the Nether!

quote:
nelsch schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 21:06:
Beste mensen,

Ik ben opzoek naar een goedkope dashcam die ik direct op de 12v aan kan sluiten ipv via de sigaretten aansluiting naar 5v usb etc. Tot nu toe heb ik alleen de cowon aw1 gevonden:http://www.cowonglobal.co...WONAW1/product_page_3.php Maar die is natuurlijk weer lastig te verkrijgen. Zijn er mensen die een ander alternatief gevonden hebben? Tevens krijgt de cowon wisselende reviews en dat terwijl ik ook een mp4 spelertje heb van hun en die doet het goed. :/

Hoe heeft de rest dat probleem opgelost?
Een standaard dashcam kopen, en dan een van deze opties overwegen:

- Gebruikmaken van een 'hardwire kit' (compacte 5v voeding met bekabeling).
- Ergens achter het dashboard een extra 12v stopcontact aanbregen, daar kun je dan weer de originele adapter op aansluiten.
- De originele sigarettenadapter modificeren met een paar draadjes, zo heb ik het opgelost in mijn vorige auto:

quote:
Trichoglossus schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 21:37:
Ik zie het probleem niet zo...ik sluit altijd de dashcam op de sigaretten aansluiting aan, al dan niet met een splitter er tussen voor een eventuele tomtom of 2e dashcam.

Waarom wil je hem rechtstreeks op 12V aansluiten?
Omdat je alles dan mooi weg kan werken voor een stealth install...

Waarom zou je het niet willen doen? Het is een middagje werk, daarna heb je nooit meer last van losliggende kabels.

/dev/null

• BlackShadow
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:16
quote:
dfrenner schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:28:
[...]

Mijn 0826 mount heeft ook geen schuine pinnetjes hoor...
Dit is diegene die er werd bij geleverd.

Die via allcam heeft echt rechtopstaande pinnetjes en daar schuift de cam gewoon tegen ipv erover.

• Smurf
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21-02 16:56

Smurf

Detri

quote:
BlackShadow schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:15:
[...]

Dit is diegene die er werd bij geleverd.

Die via allcam heeft echt rechtopstaande pinnetjes en daar schuift de cam gewoon tegen ipv erover.
Ik zie deze foto dus voorbijkomen en denk.. dat komt mij bekend voor. Even mezelf quoten:
quote:
Smurf schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 18:25:
Bah.
Vandaag kwam mijn Mini 0826 binnen. Gelijk testen natuurlijk :)
Steek het ding in de mount en sluit deze op een externe voeding aan: camera wil niet aan.
Met de voeding direct op de camera deed hij het wel.. hmm.
Mount erbij gepakt en ik zag dit:

Afbeelding

Niet goed :(
Gelijk maar ticket aangemaakt en nu wachten waar ze als oplossing mee gaan komen.

[...]

Maar als dit zo is stuur ik het hele spul misschien wel terug en bestel alsnog de 0902 :)
Het lijkt wel of jij gewoon de mount hebt gekregen die ik heb teruggestuurd. :X

-insert charnames+lvl's here-

• dfrenner
quote:
dfrenner schreef op donderdag 08 september 2016 @ 09:48:
[...]

De 0826 staat al enige tijd op mijn kanaal ;)

Hierbij de 0807:
[video]

Indeling is iets anders dan voorheen. Review en sample video in één.
Eerst klein stukje sample video, dan unboxing en daarna groter stuk sample video inclusief donker (écht donker in Toscane).

Ik denk dat als je geen park mode gebruikt, je beter voor de 0826 kan gaan, maar je kunt dit het beste zelf beoordelen.
Ik krijg net een coupon toegestuurd:
http://www.gearbest.com/car-dvr/pp_353876.html
Vul bij coupon "0807GB" in en de prijs verandert in $78,03.

Ik ga dit weekend eens met andere firmware stoeien, om te kijken of de beeldkwaliteit beter wordt....

Tot nu toe mixed feelings, ik heb het idee dat de sensor veel beter kan. En de GPS is een stuk beter dan die van mijn DOD LS460W. Loopt iets achter, maar komt zonder problemen door de verwarmde voorruit heen. Maar het beeld moet echt beter kunnen...

Ik vind de snelheidsindicatie ideaal op de cam:

Voor geïnteresseerden, een volledige review gemaakt:
productreview: Skyhigh Mini 0807 Zwart review door dfrenner

dfrenner wijzigde deze reactie 09-09-2016 09:59 (25%)

• SanderH_
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 00:00
quote:
Bij deze mijn korte review van de VIOFO A119 (klik om te vergroten)

https://i.imgur.com/XXKG43qs.jpghttps://i.imgur.com/lOSwCvBs.jpghttps://i.imgur.com/mZZ2W3ms.jpg

Om te beginnen met de inhoud van de doos. Je krijgt het volgende (zie 3e foto):
  • Een zeer lange USB kabel (voor installatie in de wagen)
  • Een korte USB kabel (voor PC gebruik)
  • 12V naar USB adapter
  • Non-GPS mount
  • GPS mount (indien versie met GPS)
  • Tweede plakmount & touw om los te maken
  • Clipjes om de kabel in vast te maken
Het installeren is iets waar ik erg tegenop zag (zie mijn eerdere posts in dit topic), maar dit viel echt echt zeer goed mee. Eerst deftig positioneren op de voorruit, vervolgens via de headliner, naar de rubbers aan de A-stijl (zijn er precies voor gemaakt :+) om via de achterkant van het handschoenkastje naar de 12V te brengen. Valt bijna niets meer van te bespeuren.

Vervolgens het contact opzetten en je krijgt meteen de vraag om je SD kaartje te formatten (vraagt hij iedere keer als je het kaartje uithaalt & vervolgens insteekt), en hij is ready to go. Heb meteen een testritje gemaakt en was aangenaam verrast over de kwaliteit, stabiliteit & algemene werking. Je kan ofwel de dashcam zelf losmaken en via mini-USB naar USB aan je computer aansluiten, of uiteraard het SD kaartje zelf uitlezen (via USB adapter, SD adapter). Werkt zeer vlot.

The good:
  • Notificaties: duidelijk geluid bij het opstarten, gepiep als er iets scheelt met je SD kaartje, erg duidelijke overlays op het scherm. Zo weet je direct of je effectief wel aan het recorden bent.
  • Menu: zeer uitgebreid maar toch simpel gehouden
  • Handleiding: beknopt maar toch duidelijk
  • Kwaliteit: ben ik erg tevreden over, zowel in het donker als overdag.
  • Stevigheid: alles voelt zeer stabiel aan, en zelfs wanneer ik over het niet bepaald biljartvlakke Vlaamse wegennetwerk bol kan hij goed overweg met sommige schokken
The bad:
  • Kleur mount: zoals reeds bekend met dit model, de grijze plak mount. De clipjes die VIOFO erbij levert om je kabel vast te maken hebben trouwens exact dezelfde kleur. Mij een raadsel waarom ze dit gedaan hebben. Valt het op? Ja toch wel. Is het storend? Niet echt, toch niet als je er niet specifiek op probeert te letten. Mits bovenstaande pluspunten kan ik VIOFO het wel vergeven.
  • Menu: om een getal te verhogen in het menu dien je het linker pijltje te gebruiken ipv het rechter; Misschien omdat het Chinezen zijn, maar ik vind het toch wat "counter-intuitive". Noem het een minieme ergeris.
Afsluitend nog 2 korte sample clips (2560x1440P 30fps) van mij: ééntje op een crimineel vroege en donkere maandagmorgen, en nog eentje bij daglicht. Kort samengevat, een echte aanrader binnen deze prijsklasse.

• BastiaanN
  • Registratie: september 2003
  • Niet online

BastiaanN

[GoT]BastiaanN

Sinds vandaag ook een Dashcam in mijn bijtellingsknaller. Toch wel een fijn idee om een dergelijk apparaat in je auto te hebben als je veel kilometers maakt. Ik ben voor de Mini 0806 gegaan vanwege het formaat, ingebouwde GPS en de wijze van monteren (plakken). Verder is het ook handig dat je de camera eenvoudig van de mount af kan schuiven.

Eerste indruk: fijn apparaat! _/-\o_. Mijn auto is best laag dus het was even zoeken naar een plek waar hij niet in mijn gezichtsveld zit. Uiteindelijk heb ik hem rechts naast de sensoren geplakt en valt hij voor de bestuurder dus weg achter de binnenspiegel. Kabels netjes weggewerkt achter de raamstijlen en aangesloten op de 12v plug bij de achterbank, je ziet er dus voorin helemaal niets van :)

https://tweakers.net/ext/f/MOMlM8VHNxkxxByx2XwkmPSX/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/vzJ2SjNA4jGgEQNlIXCw9Zcs/thumb.jpg

Maar man man wat zat dat beschermfolie vast op het display :X Uiteindelijk er fatsoenlijk afgekregen door met een combinatietang aan het lipje te trekken. Instellen was zo gepiept en hij haalt de tijd automatisch op via GPS dus geen gedoe met datum en tijd instellen.

De kwaliteit vind ik prima. Youtube lijkt toch iets met de videokwaliteit te doen maar lokaal kan ik net iets beter de borden en kentekens lezen als de auto relatief dichtbij is. Bij een wat grotere afstand is al snel niet meer te lezen maar voor mij goed genoeg. Ik heb twee korte ritjes gemaakt, 1 overdag en 1 in het donker:

Ik ben er dik tevreden mee :)

iRacing Profiel

• LordSinclair
quote:
DieBrave schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:49:
Ook dat niet, daar valt hij redelijk gemakkelijk weer uit, ook met tape vastzetten lijkt niet te werken. Ook onder het dashboard kastje langs laat de tape los.
Ik heb hem tussen het rubber bij de deur gedrukt. Daar past die prima tussen. Dus langs de (B?) spijl.
Onder het dashboard kastje had ik wat plekken waar ik met een tierip de boel vast kon zetten.
(Ik heb wel een andere wagen).

edit; met tekening:

LordSinclair wijzigde deze reactie 16-11-2016 10:06 (8%)

• Trichoglossus
  • Nu online
Ik heb zoiets gewoon voorin liggen en gebruik in de ene auto gewoon de lange bijgeleverde usb kabel van de 0805 als rearcam. Frontcam zit op een losse usbkabel. Tomtom op de derde poort van de splitter.

In de andere auto gebruik ik een losse usb kabel voor de mini 0805 en sluit die aan op die splitter

Het is maar hoeveel waarde je hecht aan de looks :)

• driel24
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 08:42
Via zo'n ding ?

driel24 wijzigde deze reactie 30-11-2016 09:39 (48%)

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• Tristan

• MK_
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Vandaag het SD-kaartje binnen gekregen (Samsung Evo Plus 64GB), dus de Xiaomi Yi vandaag maar geïnstalleerd :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 - i7 6700HQ - GTX960M | OnePlus 5 Slate Gray | Xbox One ;) | LPG powered

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 21:29
quote:
MK1998NL schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:45:
[...]

Hij loopt door het rubber, onder de passagiersstoel naar de 12V onder het dashboard :) Niks airbag :P

Dit bedoel ik :)
Blauw is hoe ik vermoed dat je kabel loopt, rood is je gordijn-airbag die doorloopt tot aan de B-stijl. Als je de kabel achter de airbag langs hebt gelegd is het geen probleem, als ie gewoon door dat randje ligt (en er dus overheen) is dat potentieel een groot probleem. :p

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• Famous
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:46

Famous

R 400+

Nog even een update van mijn situatie;

Ik heb er toch voor gekozen om de kabel naar achteren te trekken. De standaard kabel aan de dashcam bleek lang genoeg en zo was het ook redelijk snel weggewerkt!
Bij de binnenspiegel loopt de kabel om hoog naar het hemel, deze gaat naar de passagierskant en via het A-stijl weer door nar achteren via het hemel en B-stijl. Bij de kofferbak loopt hij achter het plastic langs waar hij uitkomt bij de sigarettenaansteker achterin.
Al met al denk ik 10-15 minuten bezig geweest, waarvan 5 minuten het loshalen van de airbag badges was zonder deze af te breken :+

Xbox live: Ghesous

• LordSinclair
quote:
DuDePrOdUcTiOnS schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 17:45:
[...]

[afbeelding]
Dit bedoel ik :)
Blauw is hoe ik vermoed dat je kabel loopt, rood is je gordijn-airbag die doorloopt tot aan de B-stijl. Als je de kabel achter de airbag langs hebt gelegd is het geen probleem, als ie gewoon door dat randje ligt (en er dus overheen) is dat potentieel een groot probleem. :p
Ik dacht vandaag, toch eens kijken of ik de kabel anders kan laten lopen, maar toen ik het plastic waar Airbag op staat los haalde zag ik dat deze pas achter de dakbekleding begint. Achter het plastic deel langs de A spijl zitten alleen maar kabels en blik.

• Josefien
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 22-02 12:08
quote:
MK1998NL schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 16:34:
Er moet een 3.7V 240mAh accu in, welke daar exact aan voldoen weet ik niet. Misschien eens open maken en kijken welke er nu in zit? Artikelnummer staat er vaak op.
Ik heb 'm open gemaakt... helaas zit het label met info aan de kant waar de dubbelzijdige tape zit... bij het verwijderen van die laatste wordt meteen ook het label verwoest ;(

En ik was zelf ook stom... heb het microSD-slot beschadigd omdat ik bij het openen van de cam vergeten was om de kaart te verwijderen :F Daardoor is het slot met de behuizing mee een stukje mee omhoog getrokken. Twee van de vier soldeerpunten die 'm op z'n plek houden is afgescheurd van het PCB... kan dus ook niet meer gesoldeerd worden :/ ;( :'(

Hij werkt nog wel omdat de 2 punten geen elektrische verbinding zijn, maar het komt de stevigheid v/h slot niet ten goede :/

quote:
azz_kikr schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 17:54:
[...]

Heb je even een pm-tje gestuurd. Anders gaan we wel erg offtopic :D

File = 100% compliant, dus je kan er mee doen wat je wil, avidemux is normaal niet meer nodig. (of je met recoden)

Als er nog intresse is, dat mensen mij maar pm-en ( krijg ik ook es een berichtje), dan stuur ik je wel terug.
Ik heb 'm :D

• driel24
Ik heb nu een paar keer met de b40c gereden.
Vandaag ff gecheckt.
Hij gaat wel erg slecht om met tegenlicht.

Wilde het aanpassen met EV, maar de camera reageert daar niet op.

Hier een paar samples.
De eerste foto laat zien dat het nog flink licht was....
Het zonlicht viel echt wel mee en was niet recht in de camera.

http://i63.tinypic.com/e6aa7a.jpg

Ook de donkere ritjes zijn onder de maat.

• driel24
quote:
LordSinclair schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 08:48:
[...]

Liever van 22 uur gisteravond, dat is beter vergelijken ;)

[...]

Klopt, ik zie daar veel meer straatverlichting (dan wel van lantaarnpalen dan wel van andere auto's). Jij rijdt daar alleen met 1 lantaarnpaal en minder glimmend asfalt.
Ok....
even een screen shot van gisteren avond in een felverlichte straat gezocht.

Boven is YT sample, onder is van mij.

• MK_
  • Niet online

MK_

quote:
DRuw schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:24:
wel jammer van die zuignap;)
niet bepaald subtiel maar de beelden zien er goed uit!
ik ben benieuwd naar de A119S:)
volgende week als het goed is binnen

Inderdaad, de camera valt best op. Maar maakt me niet uit.

Mijne zit trouwens vast met 3M tape en een zuigsnap, lekker dubbel :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 - i7 6700HQ - GTX960M | OnePlus 5 Slate Gray | Xbox One ;) | LPG powered

• MK_
  • Niet online

MK_

Ik heb ook de Yi.

Beelden 1080p60:
YouTube: Example video Xiaomi Yi
YouTube: Example video Xiaomi Yi Rain

Ik laat de camera altijd hangen, elke keer eruit/erin is mij teveel werk (mijne schuift stroef eruit, maar zo blijft hij goed hangen ;) )

Ik neem op 1080p60 op, 720p optie is er niet. De Yi heeft 3 opties, 1080p30, 1080p60 en 1296p30. Met 1080p zit je op 500MB/3 minuten = 2,8MB/s.

Ik heb hem vrij netjes weggewerkt vind ik:

• PauseBreak
quote:
DRuw schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:13:
Tuurlijk en in de sofrware kun je de camera flippen maar ik kan dan niet meer normaal bij de knopjes en valt hij wel heel erg op vind ik. Bovendien vind ik het belangrijk om dat deel van mijn raam te kunnen blijven zien (overstekende katten bijvoorbeeld...) en boven de spiegel is mooier en veel minder opvallend. Het lijkt gewoon een regensensor bijvoorbeeld. Die kabels kunnen gewoon langs de A stijl of ik wil proberen stroom van mijn open dak weg te tappen. Leuk projectje voor binnenkort;)
De opvallendheid hangt af van je dashcam natuurlijk. Hier hangt een DOD LS460W naast de binnenspiegel (met CPL-filter). Dat valt wel op hoor :+

Je merkt ook dat mensen er echt wel op reageren omdat ze het ding zien hangen :P

Nee, merp!

Pagina: 1 2 3

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True