Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 22-07-2019
Mede-auteur:
  • _eXistenZ_
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 15-01 00:56

_eXistenZ_

Iedereen kent het fenomeen dashcam wel, voornamelijk dankzij Rusland, maar er zijn steeds meer Nederlanders die ook zo'n camera aanschaffen. De reden voor aanschaf is voor iedereen verschillend, maar denk aan de schuldvraag bij een eventuele aanrijding, een bijna-botsing of een gevaarlijke manoevre van een andere weggebruiker. Of....gewoon om mooie filmpjes van een leuke route te maken.

Je hebt dashcams in vele vormen en maten tussen de 20 en 500 euro, dus ik kan me heel goed vootstellen dat je tussen de bomen het bos niet meer ziet.

Zustertopics

Het grote dashcam filmpjes topic
Het Grote Wegmisbruikers Topic! Deel 12

Inhoudsopgave
Dashcams vergelijken

Goed, nu wil je graag een dashcam aanschaffen, maar er zijn zo veel soorten en maten, waar moet je rekening mee houden en hoe kun je ze het beste vergelijken? Houdt rekening met het volgende:
  • Formaat: De dashcam komt op de voorruit, bij de ene auto past hij perfect achter de binnenspiegel, bij de andere auto niet.
  • Kijkhoek: Hier verschilt een dashcam, voornamelijk van het gebruik van een mobiele telefoon bijvoorbeeld. De kijkhoek... De kijkhoek wordt weergegeven in graden en hoe meer graden, des te groter het bereik aan de zijkanten, maar boven de 140 graden neemt het fisheye effect ook toe. 140 graden is een redelijk goede standaard voor dashcams. Als je dit vergelijkt met telefoons (sommige gebruiken hun telefoon als dashcam) die kijkhoek zit rond de 80 graden, waardoor je dus veel mist in het verkeer.
  • Beeldkwaliteit: Dit is een lastige, vertrouw niet zomaar op marketing punten als 720P of 1080P. De standaard Kruidvat camera's die iedereen wel kent van Quuintezz geven bijvoorbeeld aan 720P te zijn voor 30 euro. Echter is dit in weze 460p up-gescaled naar 720p. Bekijk voor aanschaf altijd beelden van de camera, dit kan via Youtube, maar youtube comprimeert 1080p beelden aardig! Het beste is om iemand te vinden met een dergelijke camera en daar het beeld van te bekijken.
  • Betrouwbaarheid: Je hebt merken die veel verkocht worden en daar kun je aan de hand van ervaringen redelijk uit afleiden hoe het met de betrouwbaarheid gesteld is, er is echter ook redelijk wat rotzooi op de markt. Sommige merken ondersteunen hun camera;s actief door middel van het aanbieden van firmware upgrades, daarnaast hebben een aantal camera's een Nederlandse importeur en anderen niet. Dit kan helpen bij problemen.
  • GPS: Steeds meer varianten bieden ook een mogelijkheid met GPS, voor sommige potentiele kopers is het een vereiste, anderen zien het als leuke optie, of onzin. Je hebt eigenlijk drie keuzes, met GPS, zonder GPS en met GPS voorbereiding, waar je eventueel achteraf een GPS module in kunt steken.
Merken
DOD

DOD levert camera's met een goede prijs/kwaliteit-verhouding. Voornamelijk het beeld wat 's nachts gegenereerd wordt is goed, in verhouding tot andere merken. Overdag hebben meerdere merken goed beeld. Daarnaast werkt de WDR techniek (volgens mij een soort HDR) goed.

Resolutie1920x1080, 30fpsDOD LS330W
VideoformaatMOV
Display6,68 cm 16:9 TFT LCD
Video-uitgangMini-HDMI
SD-kaartMicro-SD, max. 64GB class 10
Loop-recording2/3/5 min. of uit
BewegingssensorJa
G-SensorJa, instelbaar
Hoek van lens140 graden
Batterij oplaadbaarJa
Automatisch start-stopJa
Automatische witbalansJa, instelbaar
'Super low-light'-techniekJa
Taal van menuEngels
GPSVoorbereid
Prijs+/- €120,00
http://dutchdashcam.webklik.nl/page/home-pagina

Resolutie1920x1080, 30fpsDOD LS430W
VideoformaatMOV
Display6,68 cm 16:9 TFT LCD
Video-uitgangMini-HDMI
BewegingssensorJa
G-SensorJa, instelbaar
Hoek van lens140 graden
Batterij oplaadbaarJa
Automatisch start-stopJa
Taal van menuEngels
GPSIngebouwd
Prijs+/- €145,00

Resolutie1920x1080, 30fps (SONY Exmor CMOS Sensor)DOD LS460W
VideoformaatMOV
Display6,86 cm 16:9 TFT LCD
Video-uitgangMini-HDMI
BewegingssensorJa
G-SensorJa, instelbaar
Hoek van lens140 graden
Batterij oplaadbaarJa
Automatisch start-stopJa
Taal van menuEngels
GPSIngebouwd
Prijs+/- €190,00

Vico

Blackvue

Overige populaire modellen

Resolutie2560x1080, 30fpsAusdom A261
VideoformaatMOV
Display5,08 cm TFT LCD
Video-uitgangMini-HDMI
Loop-recording1/3/5 min. of uit
BewegingssensorJa
G-SensorJa
Hoek van lens130 graden
Batterij oplaadbaarJa
Automatisch start-stopJa
'Super low-light'-techniekJa HDR
Taal van menuEngels
GPSJa, niet stamp-in video
Prijs+/- €70,00
ReviewYouTube: Review Ausdom A261
Sample videoYouTube: Ausdom A261 HDR - Day and Night vision
Aanbiederhttp://www.gearbest.com/car-dvr/pp_232448.html?lkid=10277552
KortingscodeGBAD261

Resolutie2560x1440P, 30fpsDome D201
VideoformaatMOV
Display6,86 cm TFT LCD
Video-uitgangMini-HDMI
SD-kaartMicro-SD, max. 215GB
Loop-recording5 min. of uit
BewegingssensorJa
G-SensorJa, instelbaar
Hoek van lens170 graden
Batterij oplaadbaarJa
Automatisch start-stopJa
Taal van menuEngels
GPSIngebouwd
Prijs+/- €80,00

Resolutie2560x1080, 30fpsMINI 0826
VideoformaatMOV
Display3,81 cm TFT LCD
Video-uitgangMini-HDMI
SD-kaartMicro-SD, max. 64GB
Loop-recording1/3/5 min. of uit
BewegingssensorJa
G-SensorJa, instelbaar
Hoek van lens140 graden
Batterij oplaadbaarJa
Automatisch start-stopJa
Taal van menuEngels
GPSIngebouwd
Prijs+/- €80,00
Links
F.A.Q.

Q: Waarom staat hier nog niks?
A: Vragen en antwoorden worden vanzelf toegevoegd als deze vaak voorkomen in het topic.

Changelog

• 25-07-2014: Overhaul van de TS waaronder deze changelog

Disclaimer

Bij spel- of typfouten of aanvullingen, PM ons maar :)

dfrenner wijzigde deze reactie 23-12-2016 11:08 (120%)

Youtube: DashcamNL

• dfrenner
Gereserveerd

• dfrenner
Ik heb zelf ook een DOD, alleen een wat oudere. Namelijk de LS300W

• dfrenner
quote:
Ja klopt, maar zonder echt overzichtelijke TS en meer ontstaan uit een vraag. Het isdee is hier een overzichtelijke TS van te maken.
Maar dat is niet in één dag gedaan ;)

Dus alle hulp is welkom :)

• dfrenner
quote:
Viper® schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 11:42:
Ik had bijna de ls300W gehaald, echter de 430W had ingebouwde GPS, dat vond ik toch wel makkelijk.

Heb hem veel gebruikte de eerste 6 maanden. Toen pleurde de zuignap ineens van het raam af, sindsdien ligt die binnen. Te lui, moet ff het kaartje leeghalen en weer ophangen.
Ik ben nu aan het kijken of ik ook een LS430W ga aanschaffen, dan gaat de 300W naar achteren.
Overigens is de 330W ook wel een mooie cam, zelfde als de 300W alleen dan met GPS voorbereiding. Voordeel de prijs, als je nog niet zeker weet of je GPS wil.

In Nederland voor 119 euro te bestellen (uiteraard exclusief gps module...)

Als je sowieso GPS wil, kun je beter voor de LS430W gaan.

De 430W zit toch wel rond de 145 dacht ik... GPS module zit dan ingebouwd...

Maar de LS460W is ook wel een mooie!
Net gehoord dat hij vermoedelijk vanaf volgende week te leveren is voor 180 euro!!!
Dat is leuk nieuws...

Ik rijd nu al een jaar rond met de DOD LS300W en heb er geen moment spijt van, ik heb niet echt ervaring met andere merken, maar heb wel het idee dat DOD gezien de prijs/kwaliteit en weinige problemen een erg goede keuze is gebleken...

Ik heb hem oorspronkelijk gekocht voor de vakantie naar Roemenie:

De grote goede jongens, waar je geen miskoop aan kunt doen zijn?
- DOD
- Vico
- Blackvue
- ???

Iemand ervaring specifiek met andere merken?

dfrenner wijzigde deze reactie 18-07-2014 12:39 (43%)

• dfrenner
quote:
DropjesLover schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 13:02:
Is er ook een mogelijkheid om de gps snelheid in het beeld te embedden?
Voor redelijk wat situaties geeft dat net wat meer inzicht in hoe hard alles ging.

Ik zit al een tijdje te overwegen om eentje aan te schaffen, ik kom toch minimaal 2x per week wel verkeershufter of andere opmerkelijke acties tegen...
Van wat ik terugzie, gebeurt dat bij de meeste dashcams met GPS automatisch.
Bij DOD kun je het in het menu aan of uit zetten.

Het voordeel is dat dat ding wel doordraait, bij een vreemde situatie druk je op de "lock" button en het bestand wordt niet meer overschreven... Als het kaartje vol is, gaat hij automatisch alle oude files overschrijven, behalve de gelockte files...

dfrenner wijzigde deze reactie 18-07-2014 13:11 (22%)

• dfrenner
Okee, zojuist de LS430W besteld voor aan de voorkant, dan gaat de LS300W naar achteren :)
De LS460W was net nog even iets te duur... Omdat mijn telefoon ook is gevallen (scherm kapot). Dus geen lekker moment ;)

• dfrenner
quote:
Viper® schreef op maandag 21 juli 2014 @ 13:19:
de LS430W heeft een shock sensor, bij aanrijdingen lockt hij automatisch bestanden.
Bij mijn auto echter deed hij dit ook al bij het doortrekken in hoge toeren (gti). Ik heb alle sensitivites geprobeerd, low, medium, high. Uiteindelijk maar uitgezet.

Motion sensor is ook wel een leuke optie. Als je auto geparkeerd is en hij ziet beweging start hij automatisch. Echter kan dit ervoor zorgen dat je accu leeg is op een parkeerterrein.
Ook gaat hij tijdens het rijden bij een stoplicht automatisch uit, vaak wil je dit niet.
Klopt, die opties heeft mijn 300w ook al en gebruik ik nooit...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _eXistenZ_
Als eerste wil ik zeggen dat iedereen die een mooie dashcam wil de Mini 0801 serieus moet overwegen, de beeldkwaliteit is namelijk voortreffelijk, het gebruikersgemak prima, en het apparaatje lekker klein. Tevens ondersteunt dit kleinnood GPS, en met de bijgeleverde software zie je links de video en rechts een Google Map met de locatie op dat moment. Ook is de data, die in CSV-formaat is, met een beetje prutsen prima te importeren in allerhande apps om er grafieken en whatnot van te maken. We zitten immers op Tweakers.net.

Review:

Beelden:
YouTube: Mini 0801 FullHD 1080P Dashcam met GPS
YouTube: Mini 0801 Full HD 1080P dashcam met GPS nightshot Apeldoorn Netherlands
Let er op dat je 1080p bekijkt, anders is het blurry / niet leesbaar!

Als tweede wil ik graag zeggen dat als je besluit tot het bestellen van een Mini 0801, je deze het beste bij DutchDashCam kunt bestellen. De reden dat ik deze shop noem zijn tweeledig:
  • Er zijn diverse modellen en Chinese kloons in omloop van de Mini 0801, sommigen werken niet lekker met sommige SD-kaartjes, anderen hebben weer bepaalde opties die in het menu ontbreken. DutchDashcams.nl heeft het juiste model op voorraad, die het hier al een half jaar perfect doet in mijn auto.
  • Ik heb een bijzonder prettige ervaring met de bestelling van mijn dashcam bij DutchDashCam. De shop lijkt niet heel professioneel maar ik heb even gebeld met Rene (de man achter de shop), en hij kon me snel van de juiste antwoorden voorzien, en heeft mij dezelfde dag nog een dashcam met een SD-kaartje opgestuurd. Dit ging allemaal op goed vertrouwen, ik mocht "binnenkort wel betalen" want "hij had nog brood op de plank" dus dat zat wel goed. De volgende dag aangekomen bleek dat er een persoonlijke boodschap/ gelukwens in de doos zat samen met een door hem in het Nederlands geschreven handleiding (i.p.v. de standaard Engrish handleiding) en dat het apparaat top werkt. Mensen die in deze tijd die gekenmerkt wordt doorr het smijten met voorwaarden / garantietermijnen / verzekeringsdocumenten nog zó met hun klanten omgaan krijgen van mij een dikke pluim en derhalve raad ik deze shop dan ook overal aan waar ik kan _/-\o_

_eXistenZ_ wijzigde deze reactie 21-07-2014 14:39 (9%)

There is no replacement for displacement!

• _eXistenZ_
quote:
Napo schreef op maandag 21 juli 2014 @ 13:57:
Zat even naar de mini 0801 filpjes te kijken maar kentekens zijn slecht/niet leesbaar. valt wat dat betreft voor mij al af. Kan natuurlijk ook aan de compressie van Youtube liggen.
Momenteel zie ik op Youtube maar dat de filmpjes tot 720p gaan, maar de camera gaat tot 1080p. De filmpjes zijn, als ik ze thuis vanaf de dashcam bekijk, juist zéér scherp en kentekens zijn juist erg goed leesbaar. Ik zou de cam daarom dus niet laten vallen :) Wat nu op Youtube te zien is is karig inderdaad.

/edit

Deze is nog wel 1080p, kijk vanaf 41s bijv.: http://youtu.be/_xvtZemmnHA?t=41s Haarscherp :) Wel ervoor zorgen dat je 1080p kijkt!

/edit

YouTube blijft hier vervelend doen met z'n geforceerde 720p, daarom heb ik met verschillende browsers gepield tot ik wél 1080p zag en daar even een screenshot van gemaakt:

Klik voor groter

_eXistenZ_ wijzigde deze reactie 21-07-2014 14:37 (47%)

• dfrenner
quote:
_eXistenZ_ schreef op maandag 21 juli 2014 @ 13:51:
Als eerste wil ik zeggen dat iedereen die een mooie dashcam wil de Mini 0801 serieus moet overwegen, de beeldkwaliteit is namelijk voortreffelijk, het gebruikersgemak prima, en het apparaatje lekker klein. Tevens ondersteunt dit kleinnood GPS, en met de bijgeleverde software zie je links de video en rechts een Google Map met de locatie op dat moment. Ook is de data, die in CSV-formaat is, met een beetje prutsen prima te importeren in allerhande apps om er grafieken en whatnot van te maken. We zitten immers op Tweakers.net.

Review:
[video]

Beelden:
YouTube: Testfilmpie Mini 0801 dashcam
YouTube: Mini 0801 Full HD 1080P dashcam met GPS nightshot Apeldoorn Netherlands
Het is een leuke, maar wel een stuk goedkoper dan de DOD versie...
Dat merk je volgens mij in beeldkwaliteit...

Het voordeel is dat je onder de 100 euro een camera met GPS hebt, maar ik zou zelf zeker een paar tientjes bijleggen voor de DOD LS430W ;)
quote:
Als tweede wil ik graag zeggen dat als je besluit tot het bestellen van een Mini 0801, je deze het beste bij DutchDashCam kunt bestellen. De reden dat ik deze shop noem zijn tweeledig:
  • Er zijn diverse modellen en Chinese kloons in omloop van de Mini 0801, sommigen werken niet lekker met sommige SD-kaartjes, anderen hebben weer bepaalde opties die in het menu ontbreken. DutchDashcams.nl heeft het juiste model op voorraad, die het hier al een half jaar perfect doet in mijn auto.
  • Ik heb een bijzonder prettige ervaring met de bestelling van mijn dashcam bij DutchDashCam. De shop lijkt niet heel professioneel maar ik heb even gebeld met Rene (de man achter de shop), en hij kon me snel van de juiste antwoorden voorzien, en heeft mij dezelfde dag nog een dashcam met een SD-kaartje opgestuurd. Dit ging allemaal op goed vertrouwen, ik mocht "binnenkort wel betalen" want "hij had nog brood op de plank" dus dat zat wel goed. De volgende dag aangekomen bleek dat er een persoonlijke boodschap/ gelukwens in de doos zat samen met een door hem in het Nederlands geschreven handleiding (i.p.v. de standaard Engrish handleiding) en dat het apparaat top werkt. Mensen die in deze tijd die gekenmerkt wordt doorr het smijten met voorwaarden / garantietermijnen / verzekeringsdocumenten nog zó met hun klanten omgaan krijgen van mij een dikke pluim en derhalve raad ik deze shop dan ook overal aan waar ik kan _/-\o_
Dit kan ik alleen maar beamen...
Ik heb zojuist mijn LS430 ook hier gekocht ;)

Ik heb mijn LS300W vorig jaar ook bij Rene gekocht en hij doet het er meer een beetje bij, als hobby. Je merkt in alles dat hij een grote passie heeft voor dashcams. Hij test veel modellen en heeft hele scherpe prijzen, maar toch een beperkt aanbod.

Ik begreep van hem dat hij er geen geld op hoeft te verdienen, hij vind het leuk om ernaast te doen en het blijft voor hem alleen rendabel zo lang er niet te veel wordt teruggestuurd. Daar is hij dus veel mee bezig, testen van betrouwbaarheid.

Ik heb het contact met Rene ook als zeer prettig ervaren, aftersales (zonder terugsturen, want het werkt perfect) gewoon een dikke 12! Hij wil je met alles helpen, houdt je op de hoogte van updates, vroeg mij of het allemaal wilde lukken met de installatie, gaf tips voor het bewerken van filmpjes, wat dat betreft "one of a kind" bedrijf!
quote:
Napo schreef op maandag 21 juli 2014 @ 13:57:
Zat even naar de mini 0801 filpjes te kijken maar kentekens zijn slecht/niet leesbaar. valt wat dat betreft voor mij al af. Kan natuurlijk ook aan de compressie van Youtube liggen.
Youtube is echt een bitch daarin, dat voorop gesteld is naar mijn mening DOD gewoon net iets beter en zeker de meerprijs waard...
Aflezen van kentekens gaat prima :)
quote:
Pittie schreef op maandag 21 juli 2014 @ 14:16:
Zelf heb ik sinds kort de G1WH (deze)

Waar ik erg tevreden over ben. Zeker voor de prijs kwaliteit verhouding.
Hiervoor heb ik een tijdje een cam van de action gehad, maar dat was helemaal niets.
Je hebt dan beeld, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Is dat een DOD cloon?
Lijkt exact op de 300W...

• dfrenner
0801:

LS430W:

Maar goed, ik ben wel bevooroordeeld, heb net de 430 aangeschaft...

• dfrenner
Nachtview:

0801:

430W:

Vooral 's nachts zie je duidelijk verschil, de DOD is in alle hoeken echt scherp. De 0801 wordt voornamelijk in de hoeken minder.
Maar kentekens lezen is geen enkel probleem en de 0801 is toch een stukje goedkoper.

Maar heb je het budget? Geef die paar tientjes extra uit aan de DOD LS430W...

Nogmaals ik ben een beetje bevooroordeeld omdat ik hem net heb gekocht :)

dfrenner wijzigde deze reactie 21-07-2014 14:47 (62%)

• _eXistenZ_
Helaas krijg ik nog alles in 720p te zien, wat erg lastig is als we beelden vergelijken. Het grote voordeel van zo'n 430 lijkt me in ieder geval dat de camera wel altijd recht hangt, de 0801 wil nog wel een beetje hangen naar één kant als je dat niet compenseert met bevestigen. verder lijkt me zo'n 430 ook prima qua kwaliteit, ik ben enorm tevreden over de 0801 dus met zo'n 430 (die wat mij betreft on par is met de 0801) kun je vast ook niet mis gaan :)

• _eXistenZ_
Nu Rene de onbetwiste eindbaas van de carcams blijkt te zijn, is het misschien handig om dit even in de TS te vermelden? Zo krijgen mensen die twijfelen over een Carcam ook een fijne ervaring bij aanschaf als ze bij hem bestellen :)

Also, wat is FS?

• _eXistenZ_
Die mini is wel... mini... iig, en omdat de USB-kabel in het voetje zit kun je de mini er zo afklikken en er later weer op :)

Je kunt het er op gokken dat op Amazon inderdaad de juiste versie staat ja....

_eXistenZ_ wijzigde deze reactie 22-07-2014 16:00 (14%)

• _eXistenZ_
Hmm, de 430 is waarschijnlijk wel iets mooier qua beeldkwaliteit hoor! Maar de mini 0801 is ook een hele fijne iig :Y

• dfrenner
quote:
nielsn schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 07:51:
Is een dashcam niet diefstal gevoelig?
En hebben jullie een kabel voor stroom over jullie dashboard hangen?

Dit zijn eigenlijk de twee vragen waardoor ik er nog geen heb gekocht.
Ik heb hem al een jaar in de auto hangen, nooit gejat...
Nederland, Duitsland, Belgie, Oostenrijk, Hongarije en Roemenie heeft ie gezien, zonder ooit de auto te hebben verlaten...

Ik heb daarnaast een dubbele USB 12V aansluiting gekocht en een losse USB kabel van 5 meter gekocht.
Nu heb ik met 1 12V aansluiting gewoon nog een usb aansluiting (voor telefoon) vrij.
quote:
Pittie schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 09:55:
[...]

Dat weet ik niet. Ik wilde zelf eigenlijk niet meer dan 50 euro uitgeven, en deze werd via het fok forum geadviseerd als een van de betere goedkope cams!
http://forum.fok.nl/topic/2117135

Via fok overigens

[...]

In dat zelfde draadje

[...]

Ik ben er zelf (in verhouding tot de cam van de Action) zeer tevreden.
Kentekens zijn goed leesbaar.
Ik wil daar toch nog even op terugkomen...
DOD bracht namelijk zelf ook een unbranded LS300W uit, namelijk de GT300W... Paar tientjes goedkoper, amar met het verschil dat iedere LS300W uitgebreid getest werd, voor hij in de doos ging en de GT300W deze testprocedure niet doorliep.

Vraag maar aan Rene die ze beiden heeft geleverd, De GT300W kwam regelmatig terug en de LS300W bijna nooit!

Ik heb bewust een paar tientjes extra uitgegeven, omdat terugsturen en zo altijd zo vervelend is...

DOD is zelf de fabrikant volgens mij, je krijg ook firmware upgrades van DOD. Kijken of dat bij die unbranded versie ook gebeurt ;)
Lijkt me eerder dat die goedkope versie namaak is, aangezien de eerste versie ook 120 graden kijkhoek had. DOD heeft nooit een 120 graden kijkhoek gehad! Daarnaast lees ik dat ze het hebben over de opvolger van de G1W en vergelijken de opvolger met de 300W, alleen maakt DOD de 300W al een tijdje niet meer... Dus hoe kan een camera nou een rebrand zijn, als ze hem eerder op de markt hadden???

Volgens mij is DOD gewoon de fabrikant zelf en hebben ze het bij Fok aan het verkeerde eind ;)
quote:
JT schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 17:06:
Kennen jullie eigenlijk ook nog een goede dashcam met een losse camera voor de achterkant van de auto erbij met beeldkwaliteit waarop je kentekens kunt lezen?
Eigenlijk bestaan die gewoon niet...
Het is allemaal ruk beeld. Ik heb er ook naar gekeken...

Ik heb sinds vandaag (Bedankt Rene!!!) mijn LS430W binnen.
De LS300W gaat dus naar achteren ;)

Iemand nog een goed programma om twee sources beeld samen te voegen? (Windows movie maker kan dit volgens mij niet, of wel?)

dfrenner wijzigde deze reactie 23-07-2014 22:53 (12%)

• dfrenner
quote:
HTT-Thalan schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 21:48:
Ik ga er morgen ook even langs (Rene) om een nieuwe LS460w op te halen.
Was van plan er op termijn eentje te halen voor de nieuwe leasert, maar moet volgende week een weekje in de states rondkarren in een rental, leek me eigenlijk wel verstandig dit ding dan al te gebruiken :).
Jaloers ;)
Nee ik vond hem net even te duur en heb direct twee 430's gekocht, voor een hele nette prijs.

Dus toch de 430 met de oudere sensor, die overigens gewoon tot één van de beste dashcams behoort, dus niets om je voor te schamen!

• dfrenner
Nou nog een kleine compilatie van mijn kant met de LS300W.

Maar sinds gisteren, doet hij geen dienst meer op de voorruit, maar de achterruit >:) :

Dit soort beeld krijg je helaas nooit met een dual cam...

• dfrenner
quote:
FiXeR.nl schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 12:55:
Je rijdt wel echt als een idioot, dat invoegen en rechts inhalen voor een stukje van 200 meter... _O-
Invoegen?
Ik ga inderdaad niet invoegen met 60km/u. Verder is het blokmarkering en doe ik feitelijk niets verkeerd...

Dat rechtsinhalen, was achteraf inderdaad een beetje lomp, maar meneer reed heel de tijd links en kon al lang naar rechts. Op een gegeven moment was ik het zat, alleen het stoplicht dacht daar anders over ;)

• dfrenner
quote:
P. Mekes schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 13:15:
Het is nu niet te zien, maar er is natuurlijk een kans dat die auto die rechts werd ingehaald linksaf moet bij het stoplicht. Mocht dat zo zijn geweest is het niet heel vreemd dat die auto links blijft.

Betreffende snelweg invoegen, feitelijk doe je misschien niks fout, echter het is wel behoorlijk lomp ja.

Overigens lijkt het ook dat je met een iets hogere snelheid rijdt dan het overige verkeer, en ja dan loop je zelf tegen dit soort situaties aan.

Idioot wil ik het niet noemen, maar het krijgt ook niet de schoonheidsprijs.
Ik hoef ook geen schoonheidsprijs ;)

Over het invoegen: Waarom is het lomp? Ik voeg op de juiste manier in, snelheid maken en aan het einde van de blokmarkering invoegen. Daar ben ik naar mijn mening echt niet lomp.

Het rechts inhalen ben ik het mee eens, dat was niet zo netjes als meneer naar links had gemoeten. Echter, dit was niet het geval, meneer ging gewoon rechtdoor...
Dus, ja ik reed iets harder, maar meneer had gewoon naar rechts gemoeten...

• _eXistenZ_
Voordat we alle rij-ervaringen gaan delen in dit wonderschone topic: is het een idee om dit topic alléén voor de dashcams dus de hardware zelf te houden, (daar horen beelden bij om de kwaliteit te laten zien) en eventueel een los topic te openen voor beelden van wat je meegemaakt hebt?

Voor degenen die in de HK kunnen is er Het Grote Wegmisbruikers Topic! Deel 12.

Het hoeft uiteraard niet (ik ben geen modje ofzo), maar is een voorstel. Anders ben ik bang dat het topic verzandt in een tweede wegmisbruikers-topic :)

• dfrenner
quote:
_eXistenZ_ schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 14:41:
Voordat we alle rij-ervaringen gaan delen in dit wonderschone topic: is het een idee om dit topic alléén voor de dashcams dus de hardware zelf te houden, (daar horen beelden bij om de kwaliteit te laten zien) en eventueel een los topic te openen voor beelden van wat je meegemaakt hebt?

Voor degenen die in de HK kunnen is er Het Grote Wegmisbruikers Topic! Deel 12.

Het hoeft uiteraard niet (ik ben geen modje ofzo), maar is een voorstel. Anders ben ik bang dat het topic verzandt in een tweede wegmisbruikers-topic :)
Is inderdaad een goede!

• _eXistenZ_
Zo, layout van TS aangepast. Het gedeelte van de modellen met hun specs moet ik nog doorlopen maar daar heb ik helaas nu geen tijd meer voor, moet ervandoor :)

• _eXistenZ_
Zo, TS weer een schop gegeven :) Gedeelte met camera's is nu netjes, ik zal nog info toevoegen van o.a. de mini 0801.

• _eXistenZ_
Dashcams gaan doorgaans aan zodra er stroom op de USB-kabel gezet wordt, en gaan vanzelf weer uit als de stroom er afgehaald wordt. Mijn mini 0801 iig wel, maar neem aan dat het voor alle dashcams zo werkt.

Dus kan je gewoon een 12V-draad pakken die stroom krijgt zodra je de auto start :Y

Ikzelf heb vorige week twee van deze besteld om de kabel achter m'n dashboard weg te werken.
USB werkt immers op 5V, en je auto levert 12V :)

_eXistenZ_ wijzigde deze reactie 28-07-2014 15:39 (38%)

• _eXistenZ_
Je moet gewoon een willekeurige geschakelde draad pakken, je auto heeft vast wel een aantal 12V-lijnen die alleen geschakeld worden met je contactslot :) Ik heb mijn post truowens aangepast, check het linkje dat ik net gaf :)

• _eXistenZ_
Daar had dfrenner ook nog op gereageerd ;)

• dfrenner
quote:
RenaldoN schreef op maandag 28 juli 2014 @ 16:17:
ik had in het andere topic over dashcams de zelfde vraag gesteld.

zit er qua beeld nog een verschil tussen de 330 en 430 ? gps heeft voor mij geen meerwaarde. een 330 kan ik voor 100 euro overnemen de 430 kost 40 euro meer.
ook mijn ford fiesta mk7 houd stroom op de sigarettenuitgang. mijn huidige dashcam staat daardoor ook constant op te nemen. van de week eens kijken of dit mogelijk is om uit te zetten.
gewoon voor de 330 gaan dus. Beeld is nagenoeg gelijk. En mocht je ooit toch gps willen, dan kan het met de 330. Hij is gps voorbereid, dus je kunt er een gps module inprikken...

• dfrenner
quote:
RenaldoN schreef op maandag 28 juli 2014 @ 16:17:
ik had in het andere topic over dashcams de zelfde vraag gesteld.

zit er qua beeld nog een verschil tussen de 330 en 430 ? gps heeft voor mij geen meerwaarde. een 330 kan ik voor 100 euro overnemen de 430 kost 40 euro meer.
ook mijn ford fiesta mk7 houd stroom op de sigarettenuitgang. mijn huidige dashcam staat daardoor ook constant op te nemen. van de week eens kijken of dit mogelijk is om uit te zetten.
Overigens, is de 330 gebruikt?
Want voor 119 euro heb je een hele nieuwe:
http://dutchdashcam.webklik.nl/page/wat-wij-verkopen

• dfrenner
quote:
RenaldoN schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 10:15:
[...]

ging idd om een gebruikte 2de kansje coolblue met 20maanden garantie.
echter staat de camera nu niet meer op marktplaats dus zal nu wel weg zijn.
voor 19 euro meer heb je een nieuwe ;-)

• dfrenner
quote:
RenaldoN schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 13:10:
27 euro meer komt ook nog verzendkosten bij :)
heb mij ook nog een max van 100 euro gegeven dus dat kwam mooi uit.
Je kan hem ook ophalen als je in de buurt van Apeldoorn woont, anders wordt het lastig inderdaad...
Maar goed, het is maar een alternatief he...

• dfrenner
quote:
RenaldoN schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 17:19:
op dit moment in het bezit van een 330 :) leuk ding maar kan iemand mij zeggen met welke knop ik de opnamen stop ? heb alle knoppen al geprobeerd maar kan de opnamen niet stoppen zodoende kan ik ook niet in het menu komen om dingen in te stellen.

na het opnieuw instoppen van het kaartje werkt het ineens wel weer.
Waar heb je hem uiteindelijk gekocht?

Knop rechtsbovenin!
Op de bovenkant dus.

Linkerknop is dat de dashcam aan en uit gaat, rechter knop neem je op en stop je het opnemen.
quote:
RenaldoN schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 18:26:
nee, de fiesta mk7 laat mijn dashcam de gehele nacht opnemen. stroom gaat er echt niet af
Bij mijn Focus, gaat hij na een minuut of 10 uit.
Maar de LS300W in de achterbak, blijft wel opnemen...

• dfrenner
quote:
GrooV schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 22:55:
Merk wel dat met een auto ruit met voorruit verwarming het beeld in het donker/schemer wel minder is. Dat is wel jammer
Klopt, dat heb ik ook...

• dfrenner
quote:
dominicr schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 11:43:
Slimme mensen,
Is onderstaande een goede deal ?

http://www.woodeal.nl/winkel/hd-dashboard-camera/

Ik weet niet wat voor merk camera het is, maar er is geen nederlandse display taal, doet mij denken aan een goedkoop chinees merk wat nooi 130 euro zou kosten.
Kijk, wat wil je ermee?
Situaties opnemen die leuk zijn om terug te kijken, dan is het een "prima" camera.

Ga er maar wel vanuit dat dit gewoon 480p is wat softwarematig wordt geupscales naar 720p. Met andere woorden, kentekens lezen zal lastig worden ;)

Wil je echt goede kwaliteit beeld hebben, dan zit je wel minimaal aan de 119 euro.

Wil je goed beeld (iets minder dan DOD) en iets goedkoper, dan heb je bijvoorbeeld de mini 0801 voor 95 euro... Daar zit direct GPS bij en zoals ik hier zie, is dat inclusief verzenden:
http://dutchdashcam.webklik.nl/page/wat-wij-verkopen

Edit:

Kijk een beetje uit met die website...
4 reviews van dezelfde dag en als je over het icoontje bij de review heen gaat, verschijnt bij alle reviews dezelfde user (Woodeal) toevallig dezelfde naam als de website zelf ;)

Bij een goede cam hoef je de reviews niet te faken...

Daarnaast zie ik nergens een echt merk en typenummer van de camera, dat maakt vergelijken heel lastig!

Edit 2 :)

Hier zie je een beetje wat je kunt verwachten...

Het beeld is eerlijk gezegd gewoon slecht, maar daar staat natuurlijk maar 30 euro tegenover.

Dus wil je echt niet meer uitgeven, dan is het niet anders en heb je een dashcam, maar houdt rekening met het feit dat je over 6 maanden dan misschien wel denkt, ik wil toch die goede DOD kwaliteit en dan is deze 30 euro toch weggegooid geld...

Ik wilde zelf gewoon goed beeld (ook in de nacht) en dat heb je gewoon niet onder de 90 euro...

Ik weet toevallig dat Rene (de man achter dutchdashcam) zijn camera's uitvoerig op duurzaamheid test, omdat hij het erbij doet als "hobby". De camara's op zijn site zijn dus ook gewoon degelijk en duurzaam.

Verder ALTIJD vergelijken van beelden, liefst niet op Youtube, maar goed, bij gebrek aan beter...

dfrenner wijzigde deze reactie 08-08-2014 12:41 (39%)

• dfrenner
quote:
RenaldoN schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 13:02:
Voor 40 euro mag je mijn gembird overnemen
https://www.praxis.nl/ger...d-camera-dcam-005/5323082

Qua beeld als beginnende dashcam best goed. Nacht is een heel stuk minder.
Hoe lang heb je ermee gedaan, voordat je betere kwaliteit wilde? ;)

(terwijl die Gembird natuurlijk wel een stuk beter is dan een 30 euro "HD" dashcam ;) )

dfrenner wijzigde deze reactie 08-08-2014 13:29 (9%)

• dfrenner
quote:
RenaldoN schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 15:55:
Sinds begin dit jaar. Dus nu 8 maanden.
Heb ondertussen een dod330 op YouTube zijn genoeg filmpjes te vinden. Zoek maar op k6000. Gembird is gewoon een hernoemde k6000 die als middenklassen gezien wordt.
Wat ik bedoel is dat ik geen cam voor 30 euro zou kopen, want over 6 maanden wil je toch iets leukers en had je beter die 30 euro daar bij kunnen leggen.

Als ik jouw situatie erbij pak:
Je hebt 70 euro aan de k6000 uitgegeven en 100 euro aan de DOD330.

Als je dat van te voren had geweten, hat je ook 172,50 aan de DOD460 kunnen uitgeven (http://dutchdashcam.webklik.nl/page/wat-wij-verkopen) ;)

Nu weet ik dat de 460 toen nog niet was en dat het achteraf altijd makkelijk praten is...
Maar je snapt mijn punt.

Misschien niet altijd valide bij een middenklasse dashcam, maar ik denk dat de 30 euro aan een "HD" dashcam uiteindelijk duurkoop zal zijn. Maar er zullen ook best mensen zijn die er wel tevreden mee zijn...

• dfrenner
Ik ben niet zo onder de indruk van G1W en de filmpjes die ik heb gezien. Er wordt op internet veel beweerd dat dod een duurdere gw1 is.

Je ziet dat het nachtbeeld van de 300w veel beter is:

Daarnaast is dod verder gegaan en bieden de 300w helemaal niet meer aan.

Dus als je echt geen geld wil uitgeven is het een optie voor je, maar let op dat goedkoop in sommige gevallen ook wel duurkoop blijkt te zijn ;-)

• dfrenner
Als je in Nederland wil bestellen is Rene wel een goede optie trouwens...

95 euro inclusief verzenden...

Vraag hier maar rond, goede ervaringen met Rene.

Ik heb beide dashcams bij hem vandaan en goede service, goede levering, aftersales beste wat ik ooit heb meegemaakt. Hij helpt je graag met firmwareupdates etc. je merkt aan alles dat hij een passie voor dashcams heeft ;)

• _eXistenZ_
De dashcams in de TS voldoen beide aan wat je wilt, heb je die wel gezien?

• dfrenner
quote:
AlexanderB schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 20:47:
Even een crosspost van flitsservice, blijkbaar slaapt iedereen daar..

Ik wil eigenlijk een nieuwe dashcam kopen om m'n $20 aardappel te vervangen, maar ik kan niet helemaal kiezen.

Een aantal wensen:
- kentekens kunnen lezen, ook als de afstand verder is dan "erachter staan bij het stoplicht"
- scherper/hogere resolutie (heb nu "720P" wat effectief 480p upscaled is ofzo, het is een beetje matig)
- beter nachtzicht, zie momenteel zo'n beetje niks op de beelden, eigenlijk alleen zwart met lichtstippen.
- GPS-snelheid in beeld
- Niet al te duur, heb geen €250 over voor een camera. $100 lijkt me redelijke prijs voor wat ik wil / voor wat ik zie aangeboden dat zou moeten doen wat ik wil.

Ik heb een aantal kandidaten:
- Mini 0801, al een stuk beter dan m'n huidige cam, en GPS, en niet al te duur.
- Mini 0803, beduidend betere nachtbeelden dan de 0801, en maar $15 duurder op foxoffer
- GT680W, nog $10 meer dan de Mini0803, zou qua specs beter moeten zijn, ik zie het niet terug.

En wat het vooral lastig maakt, is dat ze bij vergelijkende testen vaak videomateriaal vergelijken vanuit een stilstaande auto. Dan kan je de kentekens op de parkeerplaats inderdaad prima lezen. maar bij veel bewegende beelden op youtube dus niet. Sterker nog, ik kwam een video tegen waar kentekens bij het stoplicht stilstaand leesbaar waren, ook van langsrijdende auto's, maar op het moment dat de filmende auto zelf reed, alle platen wazig werden, zelfs die van de auto die dr voor reed. Ligt dat aan de youtube compressie, of wat?

Iemand een advies? want ik wil geen schep geld neerleggen voor een camera en dan alsnog niet tevreden zijn, dat zou jammer zijn.
Kijk hier eens:
http://dutchdashcam.webklik.nl

Rene, levert snel, goede service en gewoon in Nederland (garantie etc.)
Tot nu toe al mijn dashcams (4) bij hem besteld, meer dan tevreden!
quote:
EektheMan schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 09:56:
AlexanderB en Fairy,

Inderdaad best een investering. En ik g het even lastiger maken })

Zoals je in de posts hierboven kunt lezen heb ik zelf een DOD LS460W. Dit is de eerste camera met een volwaardige CMOS sensor van Sony en een zeer lichtsterke lens. Doet het dus erg goed 's nachts (al moet ik toegeven dat de firmware nog niet helemaal perfect is. In bv schemering zijn nummerborden niet altijd perfect te lezen. DOD beloofd nieuwe uit te geven).

Zoals gezegd zijn ze de eerste, maar zeker niet de enige die hiermee zullen komen. Komend kwartaal moeten er meerdere fabrikanten mee uitkomen.

En deze concurrent viel mij positief op op YouTube. AlexanderB, meteen een mooi filmpje met bewegende beelden. YouTube: NECKER S2+ PLUS (60f/s) vs DOD LS460W (WDR 30f/s) -Part 2/2 Geen idee wat de specs zijn, maar heeft een mooi breed beeld en kentekens zijn goed leesbaar. Necker is Taiwanees.
Maar ik dacht dat in dit topic oa dfrenner eigen gemaakte beelden heeft staan.
Mijn filmpjes zijn echter met de Dod LS300 en LS430 gemaakt.
Ik heb geen LS460, helaas ;)
quote:
AlexanderB schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:29:
Klinkt goed, maar die is toch wel een stevid eind buiten budget, helaas. Ik wou 't onder de €100 houden..
Ik zal rene eens contacten, want ik zie dat de LS330 niet meer geleverd wordt. (zojuist whatsapp gestuurd, keep you posted)
quote:
Fairy schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:01:
Niet lastiger, ik moet er een hebben met 2 camera's.
Achter blijft lastig...
Ik heb een relatief goede DOD LS300 achter hangen, maar 's avonds is het beeld niet echt leesbaar, doordat de omgeving daar niet belicht wordt door koplampen...
Pas als een andere auto aan komt gereden, zie je echt dingen goed...

Ik heb hem ingesteld dat hij altijd aanstaat maar bij beweging gaat opnemen. Dat werkt redelijk...
quote:
Fairy schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 12:50:
[...]

Wat een ellende :(

Heb de Lukas LK-9700, maar ik kan er niets mee.

Uiteindelijk heb ik een dikke rekening gekregen van de douane, waardoor de dashcam nu bijna 500 euro gekost heeft. Als dat nog niet genoeg is, heeft mijn auto niet de juiste OBD2 en kan ik het hele ding niet gebruiken omdat hij niet ziet dat er een motor draait..

Als ik hen aansluit gaat hij na een paar seconden in de 'parking mode' en gaat het ding op standby....

Niemand die me kan helpen, verkoper en ook fabrikant reageren niet op mail en terugsturen kan ook niet meer omdat de kleine met de verpakking aan de haal is gegaan :'(

Heb nu een mega dure dashcam die ligt te verstoffen :-( :-( :-(

Er is wel een firmware van het B model zonder OBD, maar ik heb de D. Ik weet niet of ik die kán flashen en zo ja, of ik dan misschien een brick overhoud.....

Ik weet me geen raad !
Oh jee, wat een drama!
Balen man, ik kan je helaas niet verder helpen met de firmware etc.

MAar waarom moet de dashcam ziejn dat er een motor draait?
Gewoon 12V aansluiting en draaien werkt niet?

• dfrenner
quote:
dfrenner schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 13:16:
Ik zal rene eens contacten, want ik zie dat de LS330 niet meer geleverd wordt. (zojuist whatsapp gestuurd, keep you posted)
Reactie terug gehad van Rene:
De DOD360W voor 139 euro, heeft dezelfde sensor als de 460W alleen dan zonder GPS.

BEst een goede deal als je het mij vraagt.
quote:
Fairy schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 08:46:
In de doos zat de camera en rear camera, een kabel voor daartussen, de OBD module met kabel en een GSM module (maar niet die in de dashcam gaat, maar met een micro-usb die je in de OBD moet steken...

Verder de benodigde spullen zoals geheugenkaartjes.

Daarnaast heb ik een 12v stekker erbij, die zal los bij de levering.

Sluit ik de cam aan met OBD op de Ford, dan zegt die dat ie de OBD niet herkelt als foutmelding. In de Fiat geeft hij geen foutmelding, maar hij herkent niet dat de auto loopt, hij ziet wel het voltage van de accu. In geen van de gevallen krijgt de dashcam zijn stroom van de OBD module. Hij wil te allen tijde stroom van de sigarettenaansteker connector.

Hoe je 'm ook aansluit, na een paar seconden draaien gaat hij in de parking mode...

Heb ook al contact opgenomen met de zaak die ze op ebay verkocht, die zegt gewoon kort maar krachtig: Had je de goeie maar moeten kopen en niet de OBD versie, punt!

Echt ik baal zo erg, nooit koop ik meer wat online. Ik heb een godvermogen aan douanekosten bij moeten betalen (bijna 100 euro) waardoor dit ding me nu bijna 500 euro gekost heeft.

M'n vrouw vond het al een te duur ding, en nu werkt het ook nog niet, dus de deegroller staat in de aanslag ;w Help mij!
Ik heb helemaal geen ervaring met OBD.
Heb de vraag ook even bij Rene neergelegd, of hij er ervaring mee heeft toevallig.

I'll keep you posted.

Maar dit is exact de reden dat ik ze liever in Nederland koop, dan maar een paar euro meer, maar goede support!

• dfrenner
quote:
sambalbaj schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 13:54:
Halen jullie de cam er steeds af als je parkeert of gewoon laten hangen?
Van buiten zie je ze toch altijd wel zitten maar of die dingen nou extra diefstalgevoellig zijn ...
Bij mij hangt hij er al 2 jaar non stop in en sinds kort ook op de achterruit...

• dfrenner
quote:
Neem aan dat deze ook voor andere dashcams te gebruiken is?

• dfrenner
Het was niet heel boeiend, maar vandaag aangesproken door meneer de motoragent.
Ik heb tijdens mijn studie veel in busjes gereden en daardoor geleerd volledig op mijn spiegels te rijden, meneer vond dat ik niet genoeg keek. Wel grappig, want juist het moment voordat hij mij aansprak, wachtte ik met naar links gaan, omdat ik hem prima in mijn spiegel zag. Maar die agent bleef naast mij rijden...

Daarnaast mijn snelheid, die ik niet zo schikbarend vond, ik versnelde even om de linkerbaan vrij te maken, juist omdat meneer de motoragent heel de tijd achter mij zat, maar goed. Weer eens wat meegemaakt.

Daarnaast invoegen met 50 en terwijl er een vrachtwagen nadert, die gewoon lekker doorrijdt... Ik zag geen andere mogelijkheid dan even gas geven over de vluchtstrook.

dfrenner wijzigde deze reactie 09-04-2015 10:45 (21%)

• dfrenner
quote:
FlyEragon schreef op donderdag 09 april 2015 @ 10:23:
[...]

Als je meer afstand had gehouden tot je voorganger was het misschien wel gelukt? Bij dit soort slakken houd ik meestal een flinke afstand als er niemand achter mij rijd, zodat ik wel met 100 kan invoegen omdat ik een langere "startbaan" heb. Maargoed, kan altijd gebeuren dat je denkt lekker door te karren en dan zit er een prutser tussen. Het is ook wel een vrij korte invoegstrook.

Levensgevaarlijk trouwens invoegen vanaf de vluchtstrook en rechts inhalen, die Audi had je niet kunnen zien aankomen.
Nou ja, ik let sowieso wel op die audi en had dan alsnog uitwijkmogelijkheid naar rechts (vluchstrook). Zo levensgevaarlijk is dat ook weer niet.

Van te voren dacht ik, straks gaat het gas er wel op en dan zijn we die vrachtwagen ver voor. Ik vind het nog veel gevaarlijker om stil te gaan staan op een invoegstrook, ik pak dan altijd liever de vluchtstrook, zo is het mij ook geleerd tijdens de rijlessen. Ik meen dat die regels een paar jaar geleden zijn aangepast en dat het niet meer mag.

• dfrenner
quote:
Appleman schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:11:
Lekker agressief ook tegen je vriendin/vrouw/zus/zusje/buurmeisje/collega whatever. 'Kon je niet na die vrachtwagen..' 'NEE'. :')
De zin ging eigen lijk verder: Nee, die vranchtwagen reed het gat dicht.

• dfrenner
quote:
mrveenie schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 22:37:
en toch ben je fout in deze situatie.. je had moeten stoppen en het invoegen moeten afbreken.
daarnaast had oom agent het duidelijk niet over je spiegels maar over het naast je kijken. Je rijdt kennelijk alleen maar op je spiegels waardoor je geen zicht hebt op je dode hoek.
Het zal best dat ik fout ben, maar liever dit, dan stil gaan staan op een invoegstrook. Dat vind ik nog veel gevaarlijker dan doorrijden op een vluchtstrook.
En aangezien ik verantwoordelijk ben voor 2 kinderen en een vrouw, kies ik bewust voor deze oplossing en een mogelijke bekeuring in plaats van een auto in mijn achterkant. Of mensen die opeens langsrijden en schikken van een stilstaande auto waar ze dat niet verwachten.

Dit had ik nooit kunnen overzien, de vrachtwagen was nog een kilometer ver weg en kwam door het langzame autootje snel dichterbij... Die vrachtwagen zat al te seinen, maar reed desondanks toch het gat voor mij dicht... Ik had geen overzicht op het verkeer daarachter.

Tja dan het over de schouders kijken...
Ik heb jharenlang busjes gereden en dan leer je wel op je spiegels rijden. Ik kijk bijna nooit over mijn schouders, enkel in de bebouwdekom waar ik fietsers verwacht, rotondes bijvoorbeeld. Maar op een snelweg? Ga toch weg... Ik weet was ik inhaal, ik weet precies wat er om me heen rijdt en op het moment dat de ingehaalde auto in mijn spiegel verschijnt, ga je naar rechts. Daarnaast verschijnt alles in je dode hoek ooit in je spiegels... Ja je zit dan dicht bij, maar zolang je tijdens de zijwaartse beweging in je spiegel blijft kijken, kun je niets raken... Je ziet toch ook dat ik voor het stoplicht inhoudt? Meneer de motoragent zat in mijn dode hoek, amar ik hield hem in mijn spiegel in de gaten...

Het gaat al jaren prima op deze manier, ik zie geen reden er verandering in te brengen.
quote:
Pyramiden schreef op zondag 26 april 2015 @ 22:51:
Dit klopt niet. Als het op de invoegstrook niet mogelijk is om in te voegen dan mag daar de vluchtstrook voor gebruikt worden. Zo wordt het op dit moment ook bij rijlessen uitgelegd. Dat de Audi naar rechts wil maakt het hier wat riskanter, maar normaalgesproken mag dit gewoon.
Zo heb ik het ook geleerd 12 jaar geleden, echter is er onlangs wat aangepast en mag het opeens niet meer...
Jammer voor ze, geef mij die boete maar, ik blijf het gewoon zo doen, omdat het veiliger is.

Overigens zag ik die Audi prima en kon ik altijd weer uitwijken naar de vluchtstrook... Geen probleem.
quote:
mrveenie schreef op maandag 27 april 2015 @ 01:00:
dan heb je niet opgelet met je rijlessen...
je dient voor het invoegen in te schatten of er voldoende ruimte is om in te voegen. indien die ruimte er niet is dien je te wachten tot er wel ruimte is.

alleen als er tijdens het invoegen een situatie ontstaat waardoor invoegen niet meer mogelijk is (andere auto komt naar rechts en neemt de plek in) mag je uit veiligheids overweging een stuk vluchtstrook gebruiken. Dat is iets heel anders als van ow ik kan niet invoegen ik rij wel door over de vluchtstrook.. Zou even helemaal gek worden in dit land.

maar wat in deze dashcam gebeurde was gewoon associaal door duwen en de situatie compleet verkeerd inschatten en vervolgens de vluchtstrook gebruiken om andere maar in te halen. Nee dat is toch echt voor 99,9% van de agenten direct een prent!
Er was zat ruimte op de snelweg, nu overdrijf je toch wel heel erg!
Alleen doordat men met 50 voor mij reed, kwam de vrachtwagen heel snel dichterbij.

Met 50 invoegen is juist iets dat je helemaal niet leert en de vrachtwagen komt dan gewoon met 40km/uur dichterbij...
quote:
Als die Volvo beter had gekeken vooraf, wist hij dat er een motorrijder reed...
Hoe denk je dat je dat met bestelbusjes doet? Of vrachtwagens?

Dan kijk je over je schouder naar de cabine... Zie je nog niets.

Ik zeg echt niet dat ik supergoed ben en alles zie, maar deze acties die jij post zopuden mij niet zo snel overkomen, omdat ik de moterrijder al eerder had gezien en zou weten dat hij daar rijdt (gevaarlijke aanname op een forum, maar goed).

Ik rijd zo al 600.000km schadevrij en zelden een voertuig dat ik door niet over mijn schouder kijken over het hoofd heb gezien...

Hetzelfde geldt voor de Golf, je weet toch al eerder dat je wil gaan inhalen? Dan kijk je vooraf al in je spiegels... Sowieso kijk ik continu in mijn spiegels, zodat je weet wie waar globaal rijdt.

In busjes kun je niet anders...

• dfrenner
Hmmm, ik merk de laatste tijd dat mijn LS430W steeds vaker onscherp is...
Iemand ervaring mee?

• dfrenner
Hahaha, helaas niet... Heb hem al een jaartje en in het begin was het gewoon goed.

Hier wat origineel video materiaal:
https://www.wetransfer.co...f36520150429082705/7d926e

dfrenner wijzigde deze reactie 29-04-2015 10:41 (52%)

• dfrenner
quote:
Als je refereert naar mijn beelden, dan is dat niet echt slim :)
DOD geeft hele goede beeldkwaliteit, maar er is of iets mis met mijn focus, of iets anders. Zo was het echt niet...

Floppus wijzigde deze reactie 30-04-2015 22:22 (64%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dfrenner
quote:
Notna schreef op donderdag 30 april 2015 @ 13:45:
Pola filter binnen, ziet er niet slecht uit!

[afbeelding]

[afbeelding]

Vanmiddag meteen testen als ik mijn zoon naar zwemles breng. Ik zal proberen een voor en na vergelijking te maken.
Komt deze bij Rene vandaan?
Wat kost het complete setje?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dfrenner
quote:
Notna schreef op maandag 04 mei 2015 @ 11:15:
De dashcam zelf komt van Aliexpress, de step up ring en filter van eBay.

Totaal 47 euro zo uit mijn hoofd (36 euro voor de dash)
Heb je een linkje naar de ring en filter?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dfrenner
Nou dat heb ik weer...
Mijn bumper aan gort gereden en mijn deur, plus sideskirt diepe krassen...

Reden een op de snelweg rondslingerend stuk plastic (bumper???).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dfrenner
quote:
JB schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 08:44:
Aii, das vervelend :( Ligt veel op de weg inderdaad. Standaard het Rijkswaterstaat nummer onder speeddial staan om dit te melden.
Nou dat gaat dus waarschijnlijk m'n eigen risico kosten :(
Klopt het dat Rijkswaterstaat niet verantwoordelijk is voor rommel op de weg? Lijkt wel of mijn verzekering er geen moeite in wil steken en gewoon voldoende neemt met het eigen risico...

Zo irritant...
Ik heb meneer mede gedeeld, dat ik dan wel aangeef bij RWS dat ik voldoende heb aan het eigen risico van 136 euro en dat mijn verzekering graag de rest van de kosten voor zijn rekening neemt. Want ik ga er tijd en moeite insteken en de verzekering zegt dat het toch allemaal geen nut heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dfrenner
quote:
JB schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:26:
[...]

Heb je geen waarborgfonds? Of is het een leasebak, aan je eigen risico bedrag te zien? :P

In het 2e geval, dit soort schade gebeurt bij mij altijd onder werktijd. Toevallig hé :P ;)
Hoe heb je zoiets dan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dfrenner
quote:
JB schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:35:
http://www.wbf.nl/NL/Organisatie/paginas/wiezijnwe.aspx

Of:

Schade onder werktijd valt niet onder eigen risico :)

Weet even niet waar je antwoord op wil ;)
Helaas was het gisteren 2de pinksterdag... Vrije tijd...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dfrenner
quote:
Appleman schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:42:
RWS is hier niet verantwoordelijk voor aangezien dit niet de schuld is van de RWS. Er is geen sprake van nalatigheid aangezien dit geen defect is aan de weg zelf. Dit is een losliggend iets op de snelweg. Dit moet gemeld worden door mensen op de weg. Dit gebeurt zelden tot nooit. Heb je het zelf ook gemeld zodat er geen andere eroverheen kunnen rijden?
Ja ik heb direct 112 gebeld...

Edit: Eerst 0800-8002 en die was gesloten en daar werd gemeld: "Belt u bij onveilige verkeerssituaties 112"

Zo gezegd, zo gedaan...

dfrenner wijzigde deze reactie 26-05-2015 09:51 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dfrenner
quote:
Appleman schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:57:
Ik zal die vraag even hier voor je neerleggen bij de RWS. Ik heb hopelijk over een kleine 10 minuten antwoorden voor je. Je hebt wel camerabeelden zie ik nu, dat maakt je zaak wel wat sterker.
Thanx!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dfrenner
quote:
Appleman schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 10:13:
Dit valt onder waarborgfonds en niet onder de RWS. Je zou op dit moment dus foto's moeten maken van je schade met het kenteken er duidelijk op. Vervolgens bij de waarborgfonds de melding maken met je foto's en video en dan nemen zij die in behandeling.
Dank voor het navragen, dan gaat het nu helaas over.
Waarborgfonds kent een eigenrisico van 250 euro... Hoger dan mijn eigen risico van 136 euro... :(

Toch zonde van het geld... Was een duur dagje uit ;)

Ik heb nog wel opgevraagd bij RWS wat het voorwerp precies was, al was het zo klein dat er volgens mij geen kenteken op zat. Om eventueel de eigenaar te achterhalen...
Hele kleine kans dat daar iets bruikbaars uitkomt.

dfrenner wijzigde deze reactie 26-05-2015 10:19 (16%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dfrenner
quote:
JB schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 11:33:
[...]

Is er altijd een eigen risico bij het waarborgfonds? Lang geleden dat ik ermee te maken had, maar weet eigenlijk voor 99% zeker dat ik geen eigen risico heb gehad.

Voordeel wel weer van de dashcam dat je beeldmateriaal hebt...
quote:
Als u materiële schade hebt geleden en de schade is veroorzaakt door een onbekend motorvoertuig, dan hebt u een eigen risico van € 250,-.

Er geldt géén eigen risico bij:

schade door een onverzekerd motorvoertuig;
schade door een gestolen motorvoertuig;
schade door een motorvoertuig van een gemoedsbezwaarde.

• dfrenner
quote:
Notna schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 08:24:
90% van de dashcams werkt met een 12 V naar %v USB adapter/cabel. Dat kan Trien om de hoek zelfs doen hoewel het wegwerken van de kabels dan wel weer wat inzicht vereist :+. In mijn auto zie ik alleen de Mini USB kabel 5 cm uitsteken, welke in de dashcam zelf gaat. De rest zit in de stijlen van de auto weg gewerkt/door het dashboard kastje heen. Dat is echt niet zo moeilijk als het lijkt overigens. Verder heb ik de standaard meegeleverde kabel/adapter vervangen door een 3m lange Mini USB kabel en heb ik een 2 x 2.0a USB adapter gekocht. Dan kan ik én de dashcam voeden, én mijn telefoon :) (daarnaast heb ik de luxe dat ik 2 12V ansluitingen voorin heb + 2 in de achterbak :') :P )

Permanente aansluitingen middels stroom zijn een ander verhaal. Er zijn mensen die het aansluiten middels hun in-car verlichting in het dak, maar ik zou mij daar minder snel aan wagen tbh
Ik ga de volgende keer toch eens bij de garage vragen wat de mogelijkheden zijn in het dashboard kastje...
Ik heb 1x 12volt voorin, 1 keer op de achterbank en 1 keer in de achterbak en ik irriteer me toch een beetje aan de wijze waarop ze aangesloten zitten... USB steekt uit en zit toch een beetje in de weg. Helemaal weggewerkt zou perfect zijn, al durf ik dit weer niet aan:

Deze voor in de zekeringskast:
http://www.ebay.nl/itm/221119549599

En deze om te converten naar USB:
http://www.marktplaats.nl...-usb-3-ampere-inbouw.html

Het kost niet zo veel, maar hoe veilig is het?
quote:
Leuk formaat idd, nadeel alleen, wat is de kwaliteit?
En geen GPS, sinds ik GPS heb wil ik niet meer zonder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dfrenner
quote:
Phusebox schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 22:20:
Tja, dat boeit haar niet eens. Ze ziet het nut er niet van in en 150 euro is dan natuurlijk wel wat duur.

Maar nu ik eens heb gekeken in de auto vraag ik me af of de bak met zon en regnsensor niet het zicht belemmerd als ik hem daarnaast wil hangen.
Eeen vervelendere binnenspeigel dan bij een Ford Focus met sensors, bestaat niet.
Ja je ziet hem hangen, maar in het zicht? Neuh. Kijk er gewoon langs :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dfrenner
quote:
JB schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 12:56:
[...]

Vind het zelfs prettig. Ik heb die van mijn net een beetje onder de spiegel uitsteken zodat ik het onderste gedeelte van het LCD display kan zien. Dat vind ik super fijn omdat ik dan kan zien, of ie loopt :)
Bij mij hangt hij een stuk onder mijn spiegel, ook aan de linkerkant dus bestuurders kant.
Maar ik heb dan ook wel de snelheid getoond op het display, dus het heeft nog een functie ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dfrenner
quote:
Phusebox schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 13:47:
Hmm zoals hierboven is echt een no go voor mij. Ziet er niet uit, ieder zijn eigen ding hoor.
Hoor ik nu je vrouw praten? :X :+ ;)

• dfrenner
quote:
HTT-Thalan schreef op maandag 08 juni 2015 @ 08:19:
Helaas kent de DOD LS460w wat hitte-issues, zie video. Ben er nog niet achter of dit een structureel iets is en of er nog verschil zit in productiebatches, maar mijn leverancier pakt het geweldig op en helpt me aan goede spullen.

[video]
Heb jij 2 460's?
quote:
JB schreef op maandag 08 juni 2015 @ 08:48:
[...]

Dat had ik ook met de originele mount (zie eerdere reacties). Nu een andere mount en geen/minder problemen. Wanneer ik de muziek wat harder zet, zie je dit ook terug in de beelden (resonantie).

Die mounts kosten overigens geen moer, dus heb er een aantal besteld en dus nu ook wat reserves mocht de zuignap uitdrogen bijv.
Waar bestel je die mounts?
quote:
grun93 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 08:54:
[...]

De Mobius action cam heeft een timelapse mode.
Let op de kleinere kijkhoek...
Een dashcam heeft vaak een 140 graden of hogere kijkhoek, waarbij de door jou genoemde actioncam op 120 graden zit
quote:
Notna schreef op maandag 08 juni 2015 @ 10:55:
[...]

Zolang we het over dashcams hebben... :+ ;)

Interesting, dat lijkt mij een vreemde keuze maargoed; so be it. Dan zit je toch vast aan het handmatig schakelen van de stroom; kabel er uit trekken bijv.

Je gaf al eerder aan dat de 12 V aansluting gebruiken geen optie is voor je, dus dat pad kan je ook niet nemen.
Mijn Ford Focus blijft ook actief op de 12v aansluitingen, toch stopt mijn dashcam er na 10 minuten mee. Geen idee hoe het kan.

• dfrenner
quote:
Bierkameel schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 11:32:
[afbeelding]
Net een Vico WF-1 in mijn auto geinstalleerd, ik heb deze gekozen omdat deze geen scherm heeft (zijn toch meestal te klein) en alles via voice commando's eruit gooit.
Als ik de auto op contact zet dan zegt ie dus "powering on" en daarna "recording"
Het ding heeft WIFI en is via een goede app op Android en IOS te beheren, ook zit daar de live view in.

Natuurlijk de laatste firmware opgegooid want daar is Vico erg sterk in, ze voegen telkens nieuwe functie's toe of verbeteren de beeld kwaliteit in het donker.

[video]
Mooie 160 graden hoek.
Alleen bij low light lijkt hij wat minder te presteren.

Had je zelf al referentiematteriaal? (Andere dashcam).

• dfrenner
quote:
Bierkameel schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 11:58:
[video]
Low light problemen zijn opgelost met een firmware update.
En nee dit is mijn eerste dus ben erg benieuwd, ik heb wel veel reviews gekeken, ik had eerst lang interesse in de A0806 en toen de Street Guardian maar uiteindelijk toch voor de Vico gegaan omdat het voor mij een set and forget ding is, ik wil niet elke keer dat ik de auto start naar een schermpje of ledjes kijken, die Vico roept het ook als er bijvoorbeeld een probleem is met het SD kaartje dus lekker makkelijk.
Oh inderdaad, duidelijke verbetering!
Mag ik vragen wat hij gekost heeft? Zie hem voor 256 euro bij Bol staan.

• dfrenner
Vandaag echt een slaperige gast tegengekomen op de weg, best bizar om te zien, hij lag gewoon te pitten naast me bij het stoplicht.

Lange rit geworden, dus ook een lang filmpje...

Vanaf 3:15 ging mijn rijgedrag wat ver :X maar wilde er toch even achter blijven...

• dfrenner
quote:
Wildfire schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 21:21:
Vandaag geschoten met een DOD LS460W. Redelijk saai filmpje, alleen in het begin een idioot die met z'n caravan voor rechts voorgesorteerd staat maar hem er dan vervolgens gewoon naar links voorgooit.

Rest is gewoon rechte weg. Had zo 1-2-3 niets bij de hand om fatsoenlijk te editten dus heb 't maar even zo gelaten.

[video]

Geeft meteen een goed idee van de DOD LS460W beeldkwaliteit, alhoewel de YouTube compressie natuurlijk wel wat in de weg zit. Kentekens zijn hier door de compressie soms niet goed te lezen, terwijl dat bij het origineel wel is.
Ik heb mijn LS460W sinds gisteren binnen, maar de gps doet toch wat vreemd...

• dfrenner
quote:
EektheMan schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 13:07:
[...]

Hoe wordt jouw afgelegde route dan weergegeven in de bijgeleverde software? Van het ene moment Amsterdam en dan Brussel?

Ik heb er nog geen problemen bij opgemerkt. Enkel dat de ene keer de fix sneller is dan de andere. Van enkele seconden tot minutes.
Het gaat me meer om de snelheidsmeter op basis van GPS die niet acuraat meeloopt.
Ik gebruikt de meegeleverde software helemaal niet

• dfrenner
quote:
ScuL schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:11:
Aan de LS460W hierboven met GPS problemen, je lijkt inderdaad een probleem te hebben. Dat hoort niet zo. Zit je camera gemount met "vrij zicht" naar boven? Misschien dat je onder een stalen dak oid een vertraging hebt. Zo niet dan is de camera wellicht gaar.
De mount is niet verplaatst.
Dit is exact dezelfde locatie waar de LS430W het perfect deed...
quote:
PauseBreak schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:45:
Als je een warmtewerende voorruit hebt, hang 'm dan eens op de plek waar die zwarte bolletjes te vinden zijn. Dit ziet eruit als slechte ontvangst.
Alleen had mijn LS430W dan toch hetzelfde moeten doen?

Hier nog een keer waar ik 100+ rijd

Nog twee dingetjes met de nieuwe LS460W meegemaakt:

• dfrenner
quote:
PauseBreak schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 12:33:
Niet per se. Er zit een nieuwe chipset in, dus kan zijn dat die gevoeliger is voor dat soort dingen. Heb je 'm al geprobeerd op die bolletjes?
Ja, daar hing hij al

• dfrenner
quote:
FabianGTI schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 14:04:
Misschien wat minder koffie drinken, je maakt met dat korte filmpje een redelijk gestreste indruk ;)
Daarnaast ken ik de situatie niet bij het eerste stukje, maar volgens mij rij je daar zelf ook wel te snel?!
Geen koffie op hoor :)
Ook niet echt gestrest :)

Haha, ik rijd idd wel iets te snel, maar de GPS loopt achter, dus die snelheid klopt dan weer niet.

Tweede filmpje is gewoon irritant, omdat mensen daar altijd de hele file voorbij rijden, door te doen alsof ze linksaf willen slaan en dan het laatste stukje nog even ervoor piepen...
quote:
PauseBreak schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 13:17:
Dan gewoon terugsturen ter reparatie.
Leverancier is al bezig :)

• dfrenner
Heeft iemand eervaring met de plakkende mounts op de achterruit? I.v.m. verwarming?
De zuignap laat namelijk iedere keer los...

dfrenner wijzigde deze reactie 14-07-2015 14:00 (21%)

• dfrenner
quote:
JB schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 07:48:
Hoorde vanmorgen op het nieuws een aantal zaken over de dashcam in het buitenland. Op vakantie zijn er net als flitsinfo andere regels. Volgens het nieuws kon de boete in Oostenrijk zelfs tot 10.000 euro oplopen 7(8)7 De reden weet ik nog niet, maar wellicht wel goed om even te informeren wat er toegestaan is.
Is al jaren zo, maar ik ben met dashcam en al zo vaak langs politie in Oostenrijk gereden, de handhaving is er niet echt naar... Misscchien door buitenlands kenteken?
quote:
JB schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 08:17:
Jup, staat volgens de ANWB niet in de wet maar de Datenschutzkommission is wel bevoegd om deze boete uit te delen...

http://www.anwb.nl/vakant...in-oostenrijk-en-portugal
Ik gok het er ijn Oostenrijk altijd gewoon op :+

• dfrenner
quote:
JB schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 11:04:
Ja ik ook. Zijn nou net die mooie bergweggetjes die leuk zijn om vast te leggen!
Dus dat...

Ik speel wel de onwetende burger, die boete gaat dan echt niet komen.
En zo wel, dan moet ik de komende jaren Oostenrijk mijden tot verjaring ;)

• dfrenner
quote:
PdeBie schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 08:24:
Daarnaast (gericht @PauseBreak) vind ik de nachtkwaliteit van de DOD camera's op dashcamtalk echt bijzonder slecht. De hoeveelheid ruis is gigantisch. Nu weet ik niet of dit toevallig de laag geprijsde modellen zijn, maar dit is het tegenovergestelde van de Mivue camera's van de ANWB test.
Ik heb nu een LS460W, na de LS430W en de LS300W te hebben gehad.
Geloof me, 's nachts geven ze in verhouding tot de concurrentie, perfect beeld!

De LS300W heb ik in 2012 gekocht
De LS430W heb ik in 2014 gekocht
De LS460W heb ik in 2015 gekocht

De 460 heeft een nieuw type sensor dat bekend staat om zijn lichtgevoeligheid (dat merk je als het donker wordt)

Zal even kijken of ik nog wat nachtbeeld heb liggen...

• dfrenner
Okee twee kanttekeningen, mijn voorruit is vies en er zit voorruidverwarming in, wat voor slechter beeld zorgt.

In het begin rijd ik met lichten uit en dan even dagrijverlichting aan en later dimlicht aan.

Het is daar (Toscane op een heuvel) echt donker!

dfrenner wijzigde deze reactie 03-08-2015 14:17 (16%)

• dfrenner
quote:
PdeBie schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 14:49:
Als ik heel eerlijk mag zijn, vind ik het niet heel erg overkomen dat ze zo goed zijn, dat je elk jaar een nieuwe heb gekocht :P

Maar het beeld ziet er wel goed uit op je video ja. ;)
LS300W was mijn eerste, zonder GPS. Toen wilde ik GPS (LS430W), toen werd het beeld van de LS430W wat minder en heb ik tegen gereduceerd tarief een LS460W kunnen kopen...

Dus heb de LS300W achter en de 460W voor.

Ging er meer om dat DOD al die jaren gewoon bovenin de markt fungeert.
Dat ANWB DOD niet meeneemt is dus erg vreemd.

• dfrenner
quote:
Snoop schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 15:46:
Wat gebruiken jullie overigens om je dashcam in op te bergen als je hem uit de auto haalt? Brillen- of camerahoesjes?
Ik ga hem er echt niet iedere keer uithalen, lekker laten hangen.

• dfrenner
quote:
JB schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 08:13:
[...]

Hier alleen wanneer ik een filmpje eraf wil halen :) Ding blijft lekker hangen :P

Voor het idee nog een filmpje in het donker van de G1WH:

[video]

DIt is incl. CPL filter, dus is iets donkerder qua beeld maar alsnog ben ik zeer tevreden tov de prijs. Een DOD is een beetje duurder :+
Is de G1WH niet nagenoeg gelijk aan de LS300W?

• dfrenner
quote:
Rivr schreef op woensdag 30 september 2015 @ 17:02:
Toch best een goede kwaliteit. Heb die LS460W vandaag binnengekregen. Nog een dagje wachten op mijn 64 gb kaartje, omdat die bij een concurrent de helft scheelt qua prijs.
Mijn GPS doet het na een vervangend model nog steeds niet goed, dus denk dat het aan de Ford verwarming ligt...

Ga eens in een andere auto testen...
quote:
Off-topic. Is dat trouwens de camping Orlando in Chianti? Heerlijke omgeving en het restaurant is prima!
Hahaha, jep...
Was best OK, maar zeker niet de geweldige 8.3 op Zoover waard...
Omgeving is een dikke 9 en de pizza's zijn er prima, maar verder dan de pizza's hangt het er heel sterk vanaf wat je bestelt...

Nog andere tips voor Toscane?

• dfrenner
quote:
Smurf schreef op woensdag 30 september 2015 @ 17:50:
[...]

Dat is raar. Ik rijd zelf in een Mondeo rond en heb niks te klagen over de GPS ontvangst van de LS460W. Ding hangt er inmiddels ruim een jaar in en doet het prima. Mijne hangt rechts achter de binnenspiegel. Hij steekt er iets onder omdat de mount met de zuignap wat lang is, maar dat vind ik wel handig omdat ik zo makkelijk kan zien of hij niet uitgevallen is. (aanstekerplugverdeeldoosje maakt niet optimaal contact soms)
En jij hebt ook de voorrruitverwarming erin zitten?

• dfrenner
quote:
Arfman schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 14:17:
Wat was ook alweer die URL van de NL webcamshop(gast)? :)
Wat ga je bestellen? :)

• dfrenner
Gezien mijn problemen met de GPS van de laatste 2 DOD LS460W modellen, vraag ik me toch af of er niet iets anders, goedkopers (met GPS) bestaat...

Ik kwam dus de AUSDOM A261 2K UHD tegen en heb hem besteld...
Zodra hij binnen is volgen uiteraard mijn bevindingen en een review.

• dfrenner
quote:
unrealbe schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:27:
Dag kenners,

Ik ben aant het onderzoeken voor ook een dashcam te installeren in onze ford fiesta maar zit nog met een vraagje:
De sigarettenaanstekker van deze ford blijft stroom geven als het contact uitgeschakeld is, is er een manier om de dashcam toch automatisch te laten uitschakelen?

Ik was aan het denken om de Mini 0806 te kopen na de video van techmoan te zien, maar las elders ook goeie dingen over de Transcend DrivePro 220 (iets duurder wel).
Zou graag 1 hebben met goed beelkwaliteit, gps en duidelijke stemopname. Zijn er nog andere die in aanmerking komen?
Als het goed is schakelt hij na een kwartier uit in de Ford...

Maar ik heb een paar weken geleden bij de dealer een 12v aansluiting in mijn Focus in het dashboardkastje laten maken, direct geschakeld op het contact, omdat ik hier ook mee zat maar dan in de achterbak...

Voor bij de pook en op de achterbank schakelen zichzelf na een 15 minuten uit als het goed is, in de kofferbak niet, die staat constant aan , maar ik zit ook met mijn coolbox in de kofferbak, het is OF koelbox, OF dashcam...

Dus nu een aansluiting in dashboardkastje erbij en hier wil ik beide dashcams op aansluiten.

Iemand tips voor lange mini USB kabels voor dashcams? Waar kun je deze goedkoop bestellen en hoe lang zal ik nodig hebben?

Ik verwacht ieder moment deze:
quote:
dfrenner schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 11:16:
Gezien mijn problemen met de GPS van de laatste 2 DOD LS460W modellen, vraag ik me toch af of er niet iets anders, goedkopers (met GPS) bestaat...

Zodra hij binnen is laat ik weten of het iets is...
quote:
RenaldoN schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 20:09:
Ik heb een fiesta uit 2010 en heb de dashcam direct naar de zekeringenkast geleid. Daar met zo'n zekering split blokje een 12v aansluiting gemaakt. Ik heb een zekering gekozen die contact geschakeld is en de dashcam gaat uit zodra het comtact eraf gaat.

http://forum.fiestaclub.n...php?showtopic=15824&st=80 Zie 2de post van harry.
Bij de dealer kostte het me nog geen 100 euro, daar ga ik zelf niet voor zitten kloten met stroom in de auto... Nu is het wel een leaseauto, dus al reden genoeg om niet zelf te prutsen...
quote:
de2 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 23:12:
Vragen aan mensen die de DOD LS460W kennen:
is deze dashcam met de zuignaphouder ook goed te bevestigen als de ruit rechtop staat zoals bij een vrachtwagen? En dus de camera een goede hoek kan maken met de horizon?
Is deze cam/aanstekerplug ook geschikt voor 24 volt?
Verder nog dingen die ik moet weten?
Ik heb al een 8 GB micro-SD-card, die voldoet toch nog wel hoop ik?
Ik wil namelijk alleen beelden van de near-misses (en een onverhoopt ongeval) bewaren en slechts voor enkele dagen.
Meerdere vrachtwagenfilmpjes gezien van de 460, dus lijkt me geen probleem...
8GB geen priobleem, daar heb je een "panic" knop voor, die het huidige flimpje onoverschrijfbaar maakt.
quote:
de2 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 16:49:
Nou is dat geheugenkaartje het minst grote probleem.
Voor aanschaf zou ik graag bevestigd zien dat 24 volt geen probleem is
en dat de hoek tussen camera en weg nog goed kan worden ingesteld.
Geen ervaring met 24 volt, heb je 24 volt USB aansluitingen!?
Ander losse USB kabel daarin?

• dfrenner
quote:
RenaldoN schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 14:19:
ieder zijn ding maar €100 voor een kwartiertje werk + 10 euro materiaal kan ik niet goedkoop noemen. het is niet echt moeilijk om voor mekaar te maken.
ik was zelf 15/20 minuten bezig en heeft me 10 euro aan materiaal gekost.
Voor jou is het misschien een kwartiertje ;)
Ik ben daar minimaal een uur mee bezig inclusief netjes wegwerken en zo installeren dat het verzonken is in het dash.

Misschien wel langer, geen idee hoe ik bedradig achter het dashboardkastje moet trekken...

• dfrenner
quote:
PauseBreak schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:02:
Renault toch? Dan moet je dus je dashboardkastje bijna volledig uitbouwen. Heb ik dus ook niet gedaan. Mijn bedrading loopt van aansteker > onder de mat > b-stijl omhoog, naar a-stijl via de rubbers en dan vanaf de a-stijl naar de zonneklep en uiteinde de dashcam. Dat levert altijd mooie reacties op van mensen die meerijden en dat zonneklepje naar beneden doen :P
Ford Focus, maar dat is dus exact de reden dat ik het laat doen ;)
Je ziet er helemaal niets meer van, helemaal achter in mijn dashboardkastje zit een verzonken 12v aansluiting, alsof het er af fabriek in zat.
Neemt dus geen enkele ruimte in als ik hem niet gebruik, maar werkt gewoon volledig en geschakeld op het contact, ik zou echt niet weten hoe ik dat zelf voor elkaar zou krijgen zonder de kans iets te slopen.

Daarom laat ik het lekker doen ;)

• dfrenner
quote:
dfrenner schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 11:16:

Nou hij is binnen en ik moet zeggen dat ik voor 86 dollar onder de indruk ben over de beeldkwaliteit!
Nu zie ik alleen dat hij nu voor 129 dollar staat...

Nadeel vind ik dat ik niet een build-in GPS stamp kan toevoegen aan het beeld.
Met een GPS multimediaspeler werkt het wél en zie je de snelheid in de tool weergegeven evenals een kaart.

Hier ga ik nog even op doorboduren en ik zal jullie zometeen de eerste beelden alvast laten zien. Youtube is natuurlijk wel minder door comprimeren. Overdag ga ik in ieder geval twijfelen of de Ausdom niet nét wat beter beeld geeft dan mijn LS460W. Vanavond de eerste "nacht"beelden, waar ik eigenlijk verwacht dat de DOD veel beter presteert.

Gezien het prijsverschil mag dat ook wel.

Tot nu toe zou ik de Ausdom wel boven de populaire mini plaatsen, echter ga ik nog even achter de GPS stamp aan. De informatie is aanwezig, maar iemand toevallig een tip hoe je deze in je beeld verwerkt krijgt?

• dfrenner
quote:
Helaas, blijkbaar zit de info wel in de .mov gebakken ergens...

Iemand een idee om hogere resoluties dan 1920*1080 te bewerken? Blijkbaar kan Windows Movie Maker dat niet aan...

dfrenner wijzigde deze reactie 29-10-2015 11:33 (19%)

• dfrenner
Nou via Youtube eerste sample (even kwaliteit aanpassen uiteraard ;) ):

dfrenner wijzigde deze reactie 29-10-2015 12:05 (18%)

• dfrenner
Nou ik heb nog even verder getest met de Ausdom A261 en met de dagbeelden ben ik erg tevreden. Avond/nachtbeelden zijn wat minder, maar mede door de voorruitverwarming in mijn Ford Focus.
Overigens heb ik nog even contact opgenomen vanwege de prijsverhoging van $86 naar $129, het schijnt met de fabrikant te maken te hebben. Die vond $86 te goedkoop ofzo?

Dus ze hebben nu een promotiecode ingesteld...
Ga naar: AUSDOM A261 2K UHD bestel het item en voor de promotiecode "AUSDOM261" in en je kunt hem voor $86 kopen.

Voor €75 is het gewoon een hele goede camera. Nachtbeeld is uiteraard minder dan mijn LS460W, maar die kost ook ruim meer dan het dubbele!

Ik zal zo nog wat beelden plaatsen!

• dfrenner
Hier vandaag en gisteren geschoten beelden:

• dfrenner
Verschikkelijk houterige review, maar was dan ook mijn eerste 8)7

• dfrenner
De bovenstaande cam staat trouwens ook in de 11.11 sale van Gearbest.

Nu kun je hier de Ausdom A261 kopen voor $75, met de huidige wisselkoers €69.

Nog aantrekkelijker ;)
Maar er zijn in deze sale slechts 20 exemplaren beschikbaar...

Overigens is er nu een Dome D201 onderweg.
Ben benieuwd, aangezien dit exemplaar een hele grote viewangle heeft van 170 graden. Met 139 dollar wel een stukje duurder dan de Ausdom, maar goed wanneer hij binnen is, kunnen jullie uiteraard weer een review en testvideo's verwachten!

dfrenner wijzigde deze reactie 11-11-2015 10:16 (13%)

• dfrenner
quote:
Onedayflyer682 schreef op zondag 15 november 2015 @ 20:03:
[...]

Bij welke dashcams krijg je deze USB kabels standaard erbij? Zie eigenlijk alleen maar een 12 volt adapter. Als de dashcam wordt opgeladen via USB hoef ik alleen maar een langere USB kabel aan te schaffen die in mijn dashboardkastje loopt.

[...]

Dank voor je reactie. Ik had zelf deze ook al gezien. vond ik nog iets praktischer maar hoopte eigenlijk dat het niet nodig was.

[afbeelding]
Bij de meeste dashcams zit een mini USB met aan het andere einde een 12V stekker.
Dit is idd niet handig.

Maar relatief snel opgelost door een:

En een losse USB kabel...

Weinig dashcams worden standaard met USB en een losse 12v stekker geleverd. De kosten zijn er natuurlijk ook niet heel hoog van.

De bovengenoemde Ausdom toevallig wel. Zit een losse 12V stekker (met maar 1 usb uitgang) bij en een 3,6 meter kabel.

In principe een ander stekkertje en ready to go.
quote:
bonyuri schreef op maandag 16 november 2015 @ 23:10:
Klopt, alleen blijft mijn 12V aansluiting ook "aan" als de motor uitstaat en dat wilde ik niet.
Ik heb daarom een zekering gebruikt waar enkel 12V op komt te staan als het contact aanstaat.
Met een verloop naar een sigarettenaansluiting is dat nu netjes weggewerkt in mijn zekeringskast.
Ik heb idd in mijn dasboard kastje een 12v aansluiting laten bouwen, die geschakeld is op het contact.
Top om netjes weg te werken...

• dfrenner
quote:
Silvos schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 17:18:
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een dual 1080 p dashcam. Ik heb het internet al afgezocht, inclusief de bekende consorten zoals dx.com maar ik kan niets vinden behalve de Marcus Vico 5 die vorige jaar is gereviewed door techmoan (http://www.techmoan.com/b...-dual-1080p-dash-cam.html). Deze kost echter nog 350 dollar wat ik wat veel van het goede vind.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een budget alternatief (van een onbekend merk), enige eis is dat beide camera's in 1080p moeten opnemen (liefst identieke camera's). Maar alle budget alternatieven die ik vind zijn vaak 1080p/720p of nog lager in resolutie. Hij hoeft niet supergoedkoop te zijn (budget ongeveer 150 euro). Iemand enig idee of zoiets beschikbaar is?

Groeten,
Silvos
Kies liever voor 2 losse units...
Die alles in één systemen zie ik niet echt het voordeel van in.

Pagina: 1 2 3 4 5

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True