Hm, ik ben niet echt kapot van die AZDome. De beelden zijn misschien wel scherper, en ik heb nu ook een rearcam. Maar daar zijn de voordelen wel mee opgenoemd.
Het ding heeft een hoop kleine en grote minpuntjes.
* Als de camera opneemt gaan er 2 forse LEDs knipperen. Echt groot en fors. Dit irriteert, en dan heb ik nog niet eens in het donker gereden. Ik las dat veel mensen er zwarte tape overheen plakken.
* Wil je de camera loshalen en meenemen, dan moet je ook kabeltjes lostrekken. Bij de Viofo hoefde dat niet; daar bleef de gps module op het raam zitten.
* de SD kaart zit te diep. Wil je die er in of er uit halen dan heb je hulpmiddelen nodig. Een schroevendraaier of een plectrum oid.
* Als je de camera met usb aansluit op je computer wordt het NIET gezien als externe drive. Je zult dus met het SD kaartje aan de slag moeten. Mijn PC heeft daar alvast geen ingang voor dus dat wordt prutsen met adapters.
* Wil je bij de opname kunnen switchen tussen front en rear of zelfs pip, dan heb je daar hun windows programma voor nodig. Maar die software zit vol met bugs! Ten eerste: die knoppen voor rear/pip werken gewoon niet. De lijst met opnames is niet op datum gesorteerd. De gps info telt om onnavolgbare reden 7 graden bij het oost-coordinaat op. En dit alles ervaar ik als ik het programma op mijn werk-PC draai. Op mijn eigen PC crasht het programma gewoon binnen 2 seconden.
* Er is ook een android app. Daarmee kan je via een wifi verbinding contact maken met de camera. Kan handig zijn. Bv als je onderweg iets heb meegemaakt en je nog vers in je geheugen hebt wat en wanneer je wilt bewaren. Nadeel is dat je dan als het ware in 2 stappen moet werken: eerst downloaden van camera naar telefoon en dan later nog eens van telefoon naar pc. Bovendien werkt het bekijken van filmpje op zo'n klein schermpje niet echt lekker, maar dat is misschien persoonlijk. Ook bevat het onnodige opties bv om filmpjes te delen met een "community". En Android klaagde al snel dat de app teveel stroom en resources verbruikte.
* Ik heb ook het idee dat ik op deze beelden meer last van reflecties heb dan met mijn vorige camera. Van het platte dashboard gedeelte vlak achter het raam, zeg maar. Misschien dat dit ligt aan hoe ver de camera van het raam af hangt, maar daar heb je ook niet heel veel invloed op. Ik heb hem gewoon zo hoog mogelijk gehangen. Het kan ook aan de tijd van het jaar liggen, met veel zonneschijn. Maar het stoort me wel.
Kortom. misschien goede specs, maar allesbehalve gebruiksvriendelijk. Ik heb die camera gekozen omdat deze zulke goede reviews had, maar ik vraag me nu af of er dan echt wel gekeken wordt naar gebruikersvriendelijkheid?
[
Voor 8% gewijzigd door
hneel op 04-07-2026 21:52
]