• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-06 23:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Arunia schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:58:
Vandaag de Dashcam in de auto geplakt. 2x FFFuuu (ja en nee verkeerde topic).
USB-c kabel voor de voeding van de A329S doet niets. Ook niet met bijvoorbeeld mijn telefoon om te laden. Dus die is stuk.
Ik had ook problemen met de kabels. Er zijn meerdere USB-C-kabels meegeleverd. Heb je ze allemaal geprobeerd? Ik weet niet meer hoe het precies was, maar wel dat het een verrassing voor me was.
Als ik het goed herinner was het kortere kabeltje specifiek voor aansluiting van een SSD.

EN IK BEDENK ME NU: de voeding zit bovenaan de GPS-module die op het raam geplakt zit; dat weet je?
De rest (de camera) kan eraf geklikt worden. Die kan ook gevoed worden aan de linker (?) kant, bij de aansluiting voor de SSD. Ook geprobeerd?
En de USB-c die bij de spiegel zit, lijkt naar achteren geduwd te zijn. Ofwel, contact met Viofo en met de dealer voor mijn auto. :+
Gaat lekker en stom dat ik de camera al geplakt heb. Beetje schuin naast de spiegel. Dan zit hij voor mij uit het zicht, moet toch zijn werk zelf doen verder.
Schrijf Viofo aan hierover. Ik had de indruk dat ze best coöperatief zijn.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:34
@Hippe Lip Ik heb de kabel met de dwarse USB-C geprobeerd waar aan de ene kant een sticker zit voor lader en de andere voor apparaat.
Dan zit er een kabel bij voor de SSD, daar zit geen dwarse USB-C aan. Zou dat nog kunnen proberen, maar lijkt me ergens sterk. Die korte is inderdaad waar SSD bij staat.

Wacht wat? Hij kan ook aan de SSD kant gevoed worden en hij kan van het raam af geschoven worden? Ok, haha dat had ik niet door, dat maakt het ook wel makkelijker om dat stukje vaster te plakken aan het raam.
Dan haal ik hem sowieso nog naar binnen.

Laatste onderdeel ging om de USB-C van de auto zelf naast de spiegel. Die is er blijkbaar in geduwd. Daar moet ik de dealer voor gaan bellen om dat te laten fixen. Auto is van oktober vorig jaar, dus dat is dan wel echt slecht zeg maar.

Maar de camera werkt met een andere goede kabel wel, kan voor de grap de SSD kabel nog proberen om te voeden, maar dat is gewoon even proberen zeg maar. Voor zover ik nu kan vinden is het de kabel van de camera die stuk is. Die werkte in huis op de usb adapter ook niet. Een andere van mij wel, toen ging de camera meteen aan namelijk.
Ik weet alleen niet hoe het zit met uitschakelen van dat ding, krijgt de SSD dan niet iedere keer een klap?

  • Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:07

Puf

Edit: Verkeerde topic.

[ Voor 95% gewijzigd door Puf op 19-01-2026 11:46 ]


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-06 23:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Arunia schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:08:
Wacht wat? Hij kan ook aan de SSD kant gevoed worden en hij kan van het raam af geschoven worden? Ok, haha dat had ik niet door, dat maakt het ook wel makkelijker om dat stukje vaster te plakken aan het raam.
Dan haal ik hem sowieso nog naar binnen.
@Arunia Zeg ehh, niet om bot te zijn, maar je kunt lezen, he. Anders zat je hier niet op GoT. Heb je de uitgebreide gebruiksaanwijzing (gaf ik eerder al een link naar) wel echt gelezen? Daar staat dit soort essentiële informatie gewoon in hoor.
Toch maar ff tijd voor maken? :+
Laatste onderdeel ging om de USB-C van de auto zelf naast de spiegel. Die is er blijkbaar in geduwd. Daar moet ik de dealer voor gaan bellen om dat te laten fixen. Auto is van oktober vorig jaar, dus dat is dan wel echt slecht zeg maar.
Geen handige Harry in de buurt die er naar kan kijken? Dit klinkt als ‘losgeschoten’, dus terugduwen lijkt een logische actie die niet zoveel voor kan stellen?
Maar de camera werkt met een andere goede kabel wel, kan voor de grap de SSD kabel nog proberen om te voeden, maar dat is gewoon even proberen zeg maar. Voor zover ik nu kan vinden is het de kabel van de camera die stuk is. Die werkte in huis op de usb adapter ook niet. Een andere van mij wel, toen ging de camera meteen aan namelijk.
Dan lijkt die kabel inderdaad niet in orde. Aan Viofo voorleggen dus. Zonodig met foto of filmpje om je punt te demonstreren en een discussie (welles, nietes) te voorkomen?
Ik weet alleen niet hoe het zit met uitschakelen van dat ding, krijgt de SSD dan niet iedere keer een klap?
Daar zou ik me niet druk om maken. De S van SSD staat voor Solid. Dat ding krijgt geen mechanische klap van aan/uit en je schakelt bovendien de SSD niet uit maar de Viofo. Die kan zelf zorgen voor het netjes afsluiten van de verbinding met de SSD (interne backupvoeding met condensator om snel nog even af te kunnen sluiten?). Daar moet jij je geen zorgen over maken.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:34
@Hippe Lip Nee geen zorgen en ja je hebt helemaal gelijk. Erg druk geweest met verjaardagen en traktaties maken (dochter is ook jarig en van vrienden een verjaardag). Er overheen gekeken dat je die link had gepost. Ga daar zeker tijd voor maken. Merk dat ik de laatste maand een beetje gehaast ben met dingen, moet ik zeker op gaan letten.

Gelukkig is het een lease auto, scheelt handige Harry's. Maar moet nog even de auto nakijken in verband met een sensor fout, (of het vuiligheid is, of een kapotte sensor). Dan mag de garage ernaar gaan kijken. Denk namelijk ook dat het hele blok waar de spiegel in zit en de camera voor nummerbord herkenning, er dan af moet. Als er iets gebroken is, dan is het een ander geval. Of het zat af fabriek al niet lekker in elkaar gezet, kan natuurlijk ook.

Ik heb voor nu qua kabel in ieder geval gisteren een mail gestuurd naar ze. Daar wacht ik nog wel even op.

Tuurlijk begrijp ik waar de S voor staat bij een SSD, maar er is altijd gewaarschuwd voor SSD en uitgooien van de pc. Geen idee of de Viofo hier iets tegen heeft, maar dat lijkt me dan wel. Zou wat zijn inderdaad om iedere keer bij het uitzetten van de auto een klap op de SSD te geven tijdens het wegschrijven. Denk ook hooguit dat het data corruptie zou geven hoor. Dus dat is dan het enigste en zie je snel genoeg.

Sorry en dank je wel voor je geduld! :)

  • The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-06 14:50

The Wizard

Moderator Mobile
Arunia schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:37:
@Hippe Lip Nee geen zorgen en ja je hebt helemaal gelijk. Erg druk geweest met verjaardagen en traktaties maken (dochter is ook jarig en van vrienden een verjaardag). Er overheen gekeken dat je die link had gepost. Ga daar zeker tijd voor maken. Merk dat ik de laatste maand een beetje gehaast ben met dingen, moet ik zeker op gaan letten.

Gelukkig is het een lease auto, scheelt handige Harry's. Maar moet nog even de auto nakijken in verband met een sensor fout, (of het vuiligheid is, of een kapotte sensor). Dan mag de garage ernaar gaan kijken. Denk namelijk ook dat het hele blok waar de spiegel in zit en de camera voor nummerbord herkenning, er dan af moet. Als er iets gebroken is, dan is het een ander geval. Of het zat af fabriek al niet lekker in elkaar gezet, kan natuurlijk ook.

Ik heb voor nu qua kabel in ieder geval gisteren een mail gestuurd naar ze. Daar wacht ik nog wel even op.

Tuurlijk begrijp ik waar de S voor staat bij een SSD, maar er is altijd gewaarschuwd voor SSD en uitgooien van de pc. Geen idee of de Viofo hier iets tegen heeft, maar dat lijkt me dan wel. Zou wat zijn inderdaad om iedere keer bij het uitzetten van de auto een klap op de SSD te geven tijdens het wegschrijven. Denk ook hooguit dat het data corruptie zou geven hoor. Dus dat is dan het enigste en zie je snel genoeg.

Sorry en dank je wel voor je geduld! :)
Als je de auto uitzet blijft de dashcam nog even aan en sluit alles netjes af. Ben al wel aan mijn 2e SSD toe maar dat komt door het vele rijden en het was een goedkoop dingetje. Die overigens nog wel werkt maar wat kuren vertoonde.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)


  • Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:34
The Wizard schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:09:
[...]

Als je de auto uitzet blijft de dashcam nog even aan en sluit alles netjes af. Ben al wel aan mijn 2e SSD toe maar dat komt door het vele rijden en het was een goedkoop dingetje. Die overigens nog wel werkt maar wat kuren vertoonde.
Dan zit er inderdaad een backup gebeuren in. Weet ook niet of de usb aansluiting als die werkt voeding blijft houden of niet, maar in principe vind ik beide geen probleem.
Deze SSD kwam volgens mij uit een laptop. Geen idee welke kwaliteit. Heb zelf vroeger veel Crucial gehad en nu Samsung SSD's.
We gaan het meemaken qua levensduur.

  • A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:23
Jammer, wilde vandaag bij @VIOFOBenelux de hele mikmak bestellen maar kreeg een melding dat het niet naar me verzonden kon worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qm_TIeIljIwiqDn0f5Cjgb3GIwY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PxoKHU94r0DlAmPWSCmn9VWo.png?f=user_large

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-06 23:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

A3-D schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:31:
Jammer, wilde vandaag bij @VIOFOBenelux de hele mikmak bestellen maar kreeg een melding dat het niet naar me verzonden kon worden?

[Afbeelding]
Ik neem aan dat je viofo.nl bedoelt?

Daar zie ik hetzelfde. Neem aan dat het een bug is. Stuur ze eens een mailtje?
Of bel ze gewoon?

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 22-01-2026 14:40 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:23
Hippe Lip schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:39:
[...]

Ik neem aan dat je viofo.nl bedoelt?

Daar zie ik hetzelfde. Neem aan dat het een bug is. Stuur ze eens een mailtje?
Of bel ze gewoon?
Klopt, ik heb ze inmiddels gebeld. Zou wel gewoon op voorraad moeten zijn volgens de medewerker die ik aan de telefoon had, en moest een mail sturen met een screenshot.

Nu even afwachten tot er iemand reageert, wilde hem dit weekend gaan inbouwen..... :|

[ Voor 3% gewijzigd door A3-D op 22-01-2026 15:09 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber


  • Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:34
De Dashcam 1 keer gebruikt. Ging iets mis met verzenden van de nieuwe kabel. Kreeg een hele set A229pro binnen. Die teruggestuurd en nu de kabel binnen. Wat denk je? Doet niets. Binnenshuis niet en in de auto niet.

Zucht, heb een korte kabel alvast besteld voor als de usb-c naast de spiegel is gefixt. Geen idee wat er is, maar 2 keer een DoA lijkt me sterk. Alhoewel als iets toevallig lijkt, dan is het vaak ook gewoon toevallig.

Kabel binnengekregen, uit de verpakking gehaald en gewoon helemaal niets doen. Twijfel of ik hier nog contact over op ga nemen of niet. Andere kabels van mijzelf werken wel gewoon namelijk. Maar alles wat ik op deze kabels aansluit, doet niets.

Maar met eigen kabel, de beeldkwaliteit is goed. Daarnaast lijkt hij wat langer voeding te hebben en ik zie om één of andere reden foto's. Later maar eens dieper induiken qua andere opties.

@A3-D Lukt hier inderdaad ook niet om na invullen adres te bestellen.

[ Voor 16% gewijzigd door Arunia op 25-01-2026 11:28 ]


  • A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:23
Arunia schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:13:
@A3-D Lukt hier inderdaad ook niet om na invullen adres te bestellen.
Balen inderdaad, kreeg wel een mailtje dat het doorgegeven is aan de systeembeheerder en dat was alles. Had dit weekend tijd vrijgemaakt en garageruimte gereserveerd om alles in te gaan bouwen.

Als ik alles los in de winkelwagen plaats dan kan ik wel bestellen, echter is de prijs dan bijna 20 euro hoger, en dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Had eigenlijk gehoopt dat ik het kon overmaken zodat zij het konden verzenden omdat het allemaal op voorraad blijkt te zijn, maar het is helaas niet anders.

Morgen nog maar eens bellen.... :O

[ Voor 3% gewijzigd door A3-D op 25-01-2026 15:23 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber


  • Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:34
De auto is bij de garage geweest om de usb-c poort weer terug te klikken.
Camera met de nieuwe korte kabel aangesloten... Niks. Zucht.
Van alles geprobeerd en bijna op het punt gestaan om het dan maar te verkopen.
Thuis de meegeleverde SSD kabel gebruikt, wat denk je?! Werkt.
De korte kabel die ik besteld had is te kort. Dus dan maar even kijken of ik een wat langere usb-c naar usb-c kabel heb en anders die bestellen en de andere korte kabel maar terugsturen.

Lang verhaal, maar uiteindelijk toch soort van opgelost. Wat het nu is met die kabels, echt geen flauw idee.

  • A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:23
Gelukkig bij mij ook opgelost en de bestelling bij Viofo als losse onderdelen kunnen plaatsen. Omdat je dan een stuk hoger uitkomt gaan ze het verschil naar me overmaken, erg netjes en klantgericht! _/-\o_

Het is echter nog steeds niet mogelijk om de A329S als set te bestellen zonder de foutmelding. Werk aan de winkel voor de systeembeheerder dus....

Aankomend weekend hopelijk alles inbouwen }:O

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber


  • Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:34
Super dat dat gelukt is. Ze zijn zeker wel willend.

Vandaag de rit met, maar camera lijkt aan te gaan, uit te gaan, enzovoorts.

Ik ga niet met lange kabels of aansluitingen maar zekeren zitten rotzooien. Dus ik probeer het nog één keer en anders is het maar jammer.

Blijf het vaag vinden dat het met 2 adapters omvormen het wel lukt. Maar zal nu wel aan de usb poort liggen.

  • A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:23
Vervelend dat het niet optimaal werkt @Arunia, maar het aan en uit gaan klinkt alsof er iets niet helemaal correct is aangesloten.

Ik rij ook in een auto van de zaak Skoda (Enyaq 2025) en heb vandaag toch ook maar even de A329S getest in combinatie met de HK6. Was echt een fluitje van een cent met de meegeleverde fuse taps. Enige waar ik de mist mee inging was dat ik de usb-c connector niet in de gps module had geprikt, maar in de unit zelf. Hierdoor herkende de unit de HK6 niet en zag ik de status van de accu niet in het display.

Het aansluiten op de zekeringskast was ook niet zo lastig met de fuse taps. Mijn Skoda heeft namelijk meerdere vrije plekken waarvan ik er twee gebruikt heb. F16 (battery) en F58 (acc) en volgens mij is dat voor de Octavia uit 2025 nagenoeg hetzelfde als ik HIER kijk en die vergelijk met mijn Enyaq.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVkwQrhgNUijZe-Ed-OuPAQ2XVI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i07r8o9kTFxBwgZxc4aiWk3E.jpg?f=fotoalbum_tile
Nu alleen nog de kabels netje wegwerken, maar ik weet in ieder geval dat het allemaal werkt.

[ Voor 27% gewijzigd door A3-D op 29-01-2026 20:38 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-06 23:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Arunia schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:47:
Super dat dat gelukt is. Ze zijn zeker wel willend.

Vandaag de rit met, maar camera lijkt aan te gaan, uit te gaan, enzovoorts.

Ik ga niet met lange kabels of aansluitingen maar zekeren zitten rotzooien. Dus ik probeer het nog één keer en anders is het maar jammer.

Blijf het vaag vinden dat het met 2 adapters omvormen het wel lukt. Maar zal nu wel aan de usb poort liggen.
@Arunia
Je hebt wel veel pech, zo lijkt het. Van hieruit zo niet te beoordelen of het werkelijk pech of onhandigheid is, maar het moet toch echt beter kunnen.

In welk deel van NL woon je? Ik zit oost van Apeldoorn en wil je best helpen. De inbouw van mijn A329 was wel even werk, maar moeilijk was het niet echt.
En anders zou ik toch echt op zoek gaan naar een handige Harry in de buurt. Stoppen en terugsturen lijkt me echt zonde!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-06 14:50

The Wizard

Moderator Mobile
Arunia schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:47:
Super dat dat gelukt is. Ze zijn zeker wel willend.

Vandaag de rit met, maar camera lijkt aan te gaan, uit te gaan, enzovoorts.

Ik ga niet met lange kabels of aansluitingen maar zekeren zitten rotzooien. Dus ik probeer het nog één keer en anders is het maar jammer.

Blijf het vaag vinden dat het met 2 adapters omvormen het wel lukt. Maar zal nu wel aan de usb poort liggen.
Heb je in de auto ingeplugd of de bijgevoegde adapter gebruikt? Mijn ervaring is dat de auto niet voldoende kan leveren en de adapter wel (bij gebruik van een SSD, bij een microSD geen problemen gehad). En originele kabel gebruikt. Ik vermoed dat de camera 5V/3A gebruikt bij gebruik van een SSD, en bijna alle USB poorten in auto's kunnen dat niet leveren.

[ Voor 3% gewijzigd door The Wizard op 29-01-2026 21:15 ]

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)


  • Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:34
A3-D schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:55:
Vervelend dat het niet optimaal werkt @Arunia, maar het aan en uit gaan klinkt alsof er iets niet helemaal correct is aangesloten.
Ziet er goed uit wat je hebt gedaan.
Ikzelf wil de route van usb-c naar usb-c op. Mede ook omdat het een lease auto van de zaak is en ik daar niet mee wil klooien (geen discussie hierover overigens). Er zit een usb-c poort, wat ook zou moeten schelen. Qua niet correct aangesloten zou ik met usb-c naar usb-c niet echt de fout in kunnen gaan toch? :+
Hippe Lip schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:29:
[...]

@Arunia
Je hebt wel veel pech, zo lijkt het. Van hieruit zo niet te beoordelen of het werkelijk pech of onhandigheid is, maar het moet toch echt beter kunnen.

In welk deel van NL woon je? Ik zit oost van Apeldoorn en wil je best helpen. De inbouw van mijn A329 was wel even werk, maar moeilijk was het niet echt.
En anders zou ik toch echt op zoek gaan naar een handige Harry in de buurt. Stoppen en terugsturen lijkt me echt zonde!
Wellicht is er gewoon iets mis, dat kan prima. Qua onhandigheid lijkt me dat usb-c naar usb-c gewoon foolproof zou moeten zijn.
Zelf woon ik onder Rotterdam, bedankt voor het aanbod. Punt blijft wel dat ik niet met kabeltjes naar de zekeringenkast ga werken met de auto van de zaak.
The Wizard schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:15:
[...]

Heb je in de auto ingeplugd of de bijgevoegde adapter gebruikt? Mijn ervaring is dat de auto niet voldoende kan leveren en de adapter wel (bij gebruik van een SSD, bij een microSD geen problemen gehad). En originele kabel gebruikt. Ik vermoed dat de camera 5V/3A gebruikt bij gebruik van een SSD, en bijna alle USB poorten in auto's kunnen dat niet leveren.
Ik heb de camera in de auto zelf geplugd. Er zit naast de spiegel een usb-c poort hier speciaal voor. Goeie is inderdaad dat ik niet weet hoeveel die poort kan leveren.
Wat wel zo is, is dat ik hem met microSD alleen aangesloten heb gehad en het toen ook niet werkte. Zeker originele kabel gebruikt, maar ook niet originele kabel.
Kan de adapter gebruiken voor de 12V, maar ga niet met een kabel door de auto om hem standaard zo aan te sluiten. Kan het zeker wel testen.

Maar ik kom nu net deze tegen:
Skoda USB-C port doesn't power dashacm : r/skoda

Ofwel, de implementatie in de camera schijnt niet goed te zijn. Ze hebben het over een "snake" van aansluiten en wat denk je? Dat heb ik ook en is dus hoe het wel werkt. Het heeft te maken met de communicatie over wat de auto en wat de dashcam verwacht wat niet goed is geïmplementeerd!
Maar dat schijnt met nagenoeg alle dashcams zo te zijn.
Denk dat ik ga kijken om een usb-c naar usb-a kabel te gebruiken en hier dan de adapter op te zetten om er weer usb-c van te maken. Dat zou het snel op moeten lossen dan.

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-06 23:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@Arunia
Heb je het al geprobeerd met een adapter in de 12V-aansluiting op je dashboard, je weet wel, dat grote ronde gat dat vroeger ‘sigarettenaansteker’ genoemd werd?
Niet voor permanent, maar om eerst eens vast te stellen dat de dashcam werkt zoals die moet doen?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:34
@Hippe Lip Moet ik nog doen, maar in mijn vorige post heb ik al gezet waar het aan ligt. Verkeerde implementatie van usb-c in Dashcams. Schijnen dus meer merken en modellen last van te hebben. Oplossing is dus een adapter ertussen doen.
Zal sowieso die 12v adapter testen nog. Weet alleen niet waar die in de auto voorin zit. :D

De dashcam zelf werkt gewoon als ik die adapters ertussen steek. Door de omvorming naar usb-a en weer terug naar usb-c, werkt het zonder problemen.

  • The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-06 14:50

The Wizard

Moderator Mobile
Arunia schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:56:
@Hippe Lip Moet ik nog doen, maar in mijn vorige post heb ik al gezet waar het aan ligt. Verkeerde implementatie van usb-c in Dashcams. Schijnen dus meer merken en modellen last van te hebben. Oplossing is dus een adapter ertussen doen.
Zal sowieso die 12v adapter testen nog. Weet alleen niet waar die in de auto voorin zit. :D

De dashcam zelf werkt gewoon als ik die adapters ertussen steek. Door de omvorming naar usb-a en weer terug naar usb-c, werkt het zonder problemen.
Dat is ook met meer (goedkope) apparaten zoals zaklampen, draadloze oortjes, etc. Ze hebben gewoon een domme USB C connector die gewoon 5V verwacht en niks anders. Zonder PD protocollen weigeren veel adapters en auto's 5V te leveren, USB A is idd dan een oplossing aangezien die standaard 5V uitgeeft.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)


  • Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:34
The Wizard schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:48:
[...]

Dat is ook met meer (goedkope) apparaten zoals zaklampen, draadloze oortjes, etc. Ze hebben gewoon een domme USB C connector die gewoon 5V verwacht en niks anders. Zonder PD protocollen weigeren veel adapters en auto's 5V te leveren, USB A is idd dan een oplossing aangezien die standaard 5V uitgeeft.
Uiteindelijk is dat inderdaad waar het op neerkomt. Ga dat nog wel even naar Viofo Benelux communiceren. Het is prima op die manier omdat er een redelijke oplossing is.
Wil toch kabeltjes bestellen nog om netter weg te werken. Dus voor mij is het uiteindelijk wel simpel.

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-06 23:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Arunia schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:56:
@Hippe Lip Moet ik nog doen, maar in mijn vorige post heb ik al gezet waar het aan ligt. Verkeerde implementatie van usb-c in Dashcams. Schijnen dus meer merken en modellen last van te hebben. Oplossing is dus een adapter ertussen doen.
Zal sowieso die 12v adapter testen nog. Weet alleen niet waar die in de auto voorin zit. :D

De dashcam zelf werkt gewoon als ik die adapters ertussen steek. Door de omvorming naar usb-a en weer terug naar usb-c, werkt het zonder problemen.
@Arunia
Mooi dat je uitgevonden hebt waar het probleem nou in zit. Maar niet zo mooi van Viofo dus. 8)7
Ik had er geen last van omdat ik zo’n kabelset besteld heb die naar de zekeringkast gaat (snap je angst niet voor het gebruik van de zekeringkast) zodat er ook tijdens parkeren wordt opgenomen.

En als je toch nieuwe kabeltjes gaat bestellen, let dan ook op of je haakse connectors wilt of juist niet. (Hoop dat ik nog op tijd ben met die opmerking) ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Hippe Lip op 31-01-2026 05:39 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:34
Hippe Lip schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 05:25:
[...]

@Arunia
Mooi dat je uitgevonden hebt waar het probleem nou in zit. Maar niet zo mooi van Viofo dus. 8)7
Ik had er geen last van omdat ik zo’n kabelset besteld heb die naar de zekeringkast gaat (snap je angst niet voor het gebruik van de zekeringkast) zodat er ook tijdens parkeren wordt opgenomen.

En als je toch nieuwe kabeltjes gaat bestellen, let dan ook op of je haakse connectors wilt of juist niet. (Hoop dat ik nog op tijd ben met die opmerking) ;)
Niet alleen Viofo hoor. Wat ik begreep zijn er meer merken die het zo geïmplementeerd hebben, of juist niet geïmplementeerd. :+

Nee inderdaad, die kabelset eindigt in usb-c als ik het goed gelezen had, maar dan ben je dat gedeelte qua probleem al kwijt zeg maar. En voeding wordt dan niet in usb-c stijl aangeleverd waardoor je de communicatie van de auto (voeding) niet hebt.
Qua angst niet, maar heb geen zin in gezeur met de leasemaatschappij omdat zij aangeven dat het via de/een officiële garage moet. Eigenlijk omdat het op een normale manier aangesloten kan worden, geen zin om het stiekem zelf te doen of de kosten ervoor te maken. Moet de kabel ook daar vandaan die kant op zien te leiden.

Qua wel of geen haakse connector ben je nog op tijd. Maar ik heb al gezien als de connector niet te lang is, dat het op die locatie niet uitmaakt waar de camera nu hangt. Dat scheelt. Als ik hem haaks zou doen, dan gaat de kabel naar het midden toe en langs die rand richt de usb-c poort. Dat is om het een beetje weg te werken.
Voor nu zit zowel de camera als de SSD aangesloten via de SSD meegeleverde kabel en een kabel van mij met een adaptertje erop. Enige wat ik dan zou doen is wat flexibelere kabeltjes nemen en de juiste lengte waardoor ik het langs de randen weg kan werken zeg maar. En een subtielere adapter om van usb-a female naar usb-c male te gaan.

Echt wel bedankt voor al jullie hulp en medeleven trouwens. Waardoor ik absoluut.

  • edjedan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-06 05:57
Ik wil een dashcam aanschaffen maar ik zit met een sensor op de achterkant van mijn binnenspiegel, een flinke Dot-matrix aan de bovenkant van mijn autoruit en een sigarettenaansteker-aansluiting in het middenconsole onder mijn armleuning. De USB zit daar ook.
Ik wil de dashcam gewoon niet in m'n zichtveld (te laag) hebben. Zijn er meer mensen die hier tegenaan liepen? Zijn er oplossingen?
Het gaat om een Mazda CX-30.

  • guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:23
edjedan schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:07:
Ik wil een dashcam aanschaffen maar ik zit met een sensor op de achterkant van mijn binnenspiegel, een flinke Dot-matrix aan de bovenkant van mijn autoruit en een sigarettenaansteker-aansluiting in het middenconsole onder mijn armleuning. De USB zit daar ook.
Ik wil de dashcam gewoon niet in m'n zichtveld (te laag) hebben. Zijn er meer mensen die hier tegenaan liepen? Zijn er oplossingen?
Het gaat om een Mazda CX-30.
Daar bestaat een FitcamX voor.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)


  • Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:08
edjedan schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:07:
Ik wil een dashcam aanschaffen maar ik zit met een sensor op de achterkant van mijn binnenspiegel, een flinke Dot-matrix aan de bovenkant van mijn autoruit en een sigarettenaansteker-aansluiting in het middenconsole onder mijn armleuning. De USB zit daar ook.
Ik wil de dashcam gewoon niet in m'n zichtveld (te laag) hebben. Zijn er meer mensen die hier tegenaan liepen? Zijn er oplossingen?
Het gaat om een Mazda CX-30.
Ik heb bij een auto waar dat ook allemaal best laag kwam met sensoren achter de spiegel het rechts van de spiegel opgehangen. Kabel kan je wegwerken via dak en zijstijlen. Ja voor de niet bestuurder wat vervelend maar die hoeft niet te rijden toch.

  • edjedan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-06 05:57
Torched schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:14:
[...]


Ik heb bij een auto waar dat ook allemaal best laag kwam met sensoren achter de spiegel het rechts van de spiegel opgehangen. Kabel kan je wegwerken via dak en zijstijlen. Ja voor de niet bestuurder wat vervelend maar die hoeft niet te rijden toch.
Hm, hangt 'ie de hele tijd in het zicht bij m'n vrouw. Niet echt fraai.
Ik zal eens even kijken naar de Fitcamx. En anders maar geen dashcam.
Bedankt.

  • SpeedyGJ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06 22:53

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

edjedan schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:37:
[...]

Hm, hangt 'ie de hele tijd in het zicht bij m'n vrouw. Niet echt fraai.
Ik zal eens even kijken naar de Fitcamx. En anders maar geen dashcam.
Bedankt.
Normaal haak ik nooit in maar nu wel even :)
Onze dashcam hangt ook aan de passagierskant en moet zeggen dat ik er eigenlijk weinig last van heb en dan hangt de dashcam aan de zijkant van de spiegel.

Gewoon niet een al te grote dashcam nemen dan is het prima te doen :)

  • edjedan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-06 05:57
SpeedyGJ schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:54:
[...]

Normaal haak ik nooit in maar nu wel even :)
Onze dashcam hangt ook aan de passagierskant en moet zeggen dat ik er eigenlijk weinig last van heb en dan hangt de dashcam aan de zijkant van de spiegel.

Gewoon niet een al te grote dashcam nemen dan is het prima te doen :)
En je hebt ook zo'n dikke Dot-matrix rand waar die dan nog onder moet hangen?

  • SpeedyGJ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06 22:53

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

edjedan schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:56:
[...]

En je hebt ook zo'n dikke Dot-matrix rand waar die dan nog onder moet hangen?
Jazekers, niet over de hele lengte van de ruit maar wel bij de spiegel. Ik heb de cam ook zo ingesteld dat die dot-matrix net erboven valt zodat dit niet in beeld komt. Het is natuurlijk altijd even wennen dat er iets zit maar eigenlijk heb ik als bijrijder amper last van de camera, en na een korte tijd merk je het eigenlijk niet eens meer.

Kabels weg werken is altijd een klusje, vooral als je dan ook nog een achter camera moet gaan plaatsen, maar langs de geleiders is dit prima te doen en je ziet het niet eens meer dat er een kabel loopt. (En dan ben ik nog iemand die echt geen kabel wilt zien _O- )

  • guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:23
Er zijn tegenwoordig voor veel auto's ook adapters die aftakken van de spiegel. Ook voor de CX30

https://www.amazon.nl/Das...726165&psc=1&gad_source=1

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)


  • edjedan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-06 05:57
guido66 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:17:
Er zijn tegenwoordig voor veel auto's ook adapters die aftakken van de spiegel. Ook voor de CX30

https://www.amazon.nl/Das...726165&psc=1&gad_source=1
Oeh, da's wel interessant.

  • verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:23
Hoi,

Ik ben binnenkort eigenaar van een mooie Audi Q6.
Ik wil graag een dashcam voor en achter hebben om de ritten te kunnen filmen.

Maar ik lees best wel veel problemen met een dashcam en een EV.
Voor gebruik tijdens een rit is het geen probleem, maar voor de parkeer functie moet je hem op continu stroom hebben of op een externe accu/powerbank.

Of is het wel mogelijk om hem bij een EV op constant stroom te zetten??

Voor mij hoeft de parkeer modus niet altijd aan te staan. Maar het zou soms wel handig zijn als ik hem wel kan activeren als ik af en toe op een publieke parkeerplaats sta bij de supermarkt of de binnenstad.

Ik zit te kijken naar een camera van BlackVue, 4k resolutie, en goede reviews.

Wat is jullie ervaring met dashcam en EV en parkeer modus?

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-06 23:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@verstappen33 Ik heb 6 jaar lang een BlackVue dashcam (alleen aan de voorkant) op mijn EV (Kia e-Niro) gehad. Die was constant op de stroom aangesloten. BlackVue detecteert de stilstand zelf en gaat dan automatisch naar parkeermodus.
Nog nooit last gehad dat die mijn accu leegtrok.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:23
Hippe Lip schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 23:43:
@verstappen33 Ik heb 6 jaar lang een BlackVue dashcam (alleen aan de voorkant) op mijn EV (Kia e-Niro) gehad. Die was constant op de stroom aangesloten. BlackVue detecteert de stilstand zelf en gaat dan automatisch naar parkeermodus.
Nog nooit last gehad dat die mijn accu leegtrok.
Dat is goed om te horen.
Had je deze zelf ingebouwd? Of laten doen?
Merkte je überhaupt nog wat met je accu percentage als je de auto enkele dagen niet gebruikte en de dashcam in parkeermodus had staan?

Ik heb straks wel een hele grote accu (100kwh bruto), dus dat zal denk ik wel meevallen.
Maar ben wel benieuwd.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/


  • A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:23
verstappen33 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:57:
Hoi,

Ik ben binnenkort eigenaar van een mooie Audi Q6.
Ik wil graag een dashcam voor en achter hebben om de ritten te kunnen filmen.

Maar ik lees best wel veel problemen met een dashcam en een EV.
Voor gebruik tijdens een rit is het geen probleem, maar voor de parkeer functie moet je hem op continu stroom hebben of op een externe accu/powerbank.

Of is het wel mogelijk om hem bij een EV op constant stroom te zetten??

Voor mij hoeft de parkeer modus niet altijd aan te staan. Maar het zou soms wel handig zijn als ik hem wel kan activeren als ik af en toe op een publieke parkeerplaats sta bij de supermarkt of de binnenstad.

Ik zit te kijken naar een camera van BlackVue, 4k resolutie, en goede reviews.

Wat is jullie ervaring met dashcam en EV en parkeer modus?
Hier geen enkel probleem met een VIOFO A329S en een Skoda Enyaq EV. Deze dashcam kent een hybrid parking mode en schakelt na een vooraf ingestelde tijdsduur op een zeer laag vermogen waardoor hij amper verbruikt. Tevens heeft deze een functie die ervoor zorgt dat wanneer de spanning onder een gekozen waarde zakt, de voeding automatisch stopt. Geen angst voor een lege accu dus.

Geen idee of deze functies ook op de BlackVue zitten.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber


  • guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:23
verstappen33 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:53:
[...]


Dat is goed om te horen.
Had je deze zelf ingebouwd? Of laten doen?
Merkte je überhaupt nog wat met je accu percentage als je de auto enkele dagen niet gebruikte en de dashcam in parkeermodus had staan?

Ik heb straks wel een hele grote accu (100kwh bruto), dus dat zal denk ik wel meevallen.
Maar ben wel benieuwd.
Daar gaat die grote accu amper iets van merken. Je dashcam verbruikt uit de 12V accu. In het verleden waren er problemen met EV's waarbij in rust de 12V accu niet bijgeladen werdt en dus kon je een lege accu hebben.

Lijkt me sterk dat er nu nog fabrikanten zijn die dit niet gefixt hebben.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)


  • RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:59
guido66 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:14:
[...]


Daar gaat die grote accu amper iets van merken. Je dashcam verbruikt uit de 12V accu. In het verleden waren er problemen met EV's waarbij in rust de 12V accu niet bijgeladen werdt en dus kon je een lege accu hebben.

Lijkt me sterk dat er nu nog fabrikanten zijn die dit niet gefixt hebben.
Je wil bij een EV de hoogspanningsaccu niet gekoppeld hebben tenzij de auto aan staat, dus als je aan het rijden of laden bent.
De reden is veiligheid.

Ik verwacht daarom dat daar niks aan verandert is en dat je 12V accu alleen bij kan laden als de auto aan staat. (Of dus aan een laadpaal de grote accu aan het laden is)

  • verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:23
RobbieT schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:47:
[...]


Je wil bij een EV de hoogspanningsaccu niet gekoppeld hebben tenzij de auto aan staat, dus als je aan het rijden of laden bent.
De reden is veiligheid.

Ik verwacht daarom dat daar niks aan verandert is en dat je 12V accu alleen bij kan laden als de auto aan staat. (Of dus aan een laadpaal de grote accu aan het laden is)
ChatGPT zegt me dit.
The 12V battery in the Audi Q6 e-tron is charged automatically by the high-voltage (HV) system while driving or while the car is plugged in and charging its main battery. In modern Audi e-tron models, the 12V system is maintained by a DC/DC converter that draws energy from the main battery, effectively keeping the 12V system constantly managed.

Zou dus geen probleem moeten zijn.
Ik heb de dealer inmiddels ook gemaild met deze vragen.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/


  • guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:23
RobbieT schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:47:
[...]


Je wil bij een EV de hoogspanningsaccu niet gekoppeld hebben tenzij de auto aan staat, dus als je aan het rijden of laden bent.
De reden is veiligheid.

Ik verwacht daarom dat daar niks aan verandert is en dat je 12V accu alleen bij kan laden als de auto aan staat. (Of dus aan een laadpaal de grote accu aan het laden is)
Er zijn zeker wel auto's die dat ook doen als de auto uit staat en niet aan de laadpaal hangt:

https://www.reddit.com/r/...y_recharge_12v_batteries/

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-06 23:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

verstappen33 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:53:
Dat is goed om te horen.
Had je deze zelf ingebouwd? Of laten doen?
Zelf gedaan. Met zo’n aftakplug aangesloten in het zekeringkastje onder het stuur.
Merkte je überhaupt nog wat met je accu percentage als je de auto enkele dagen niet gebruikte en de dashcam in parkeermodus had staan?
Niet in de gaten gehouden. Ik heb het erop gewaagd in het begin en in de 6 jaar van gebruik (tot de auto de deur weer uitging) nooit problemen mee gehad.
Nu heb ik in mijn nieuwe auto een Viofo A329 mede omdat die de opnames op kan slaan op een externe SSD. Die is ergens in de auto ingebouwd zodat die niet mee gejat wordt als iemand m’n dashcam eruit haalt.
Bovendien kan die véél meer opslaan en blijven de opnames dus veel langer eschikbaar voordat die overschreven worden.
Ik heb straks wel een hele grote accu (100kwh bruto), dus dat zal denk ik wel meevallen.
Maar ben wel benieuwd.
Zoals anderen hierboven al schreven: je dashcam wordt niet op de HV-(rij)accu aangesloten maar op de 12V-accu. Dat heeft bij sommigen al eens voor problemen gezorgd, bij anderen (zoals bij mij) gaat het probleemloos.
Sommige merken houden de 12V-accu ook in de gaten als de auto uit staat en laden die bij wanneer die leeg dreigt te raken. Maar dat
Gebeurt meestal niet onbeperkt, omdat echte fouten of storingen dan niet opgemerkt zouden worden en uiteindelijk tot serieuzere problemen zouden kunnen leiden.
Mijn Kia van destijds hield er na een keer of wat bijladen (max X keer in de 24 uur?) mee op. Met mijn huidige Hyundai weet ik het niet zeker.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:23
Hippe Lip schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:57:
[...]

Zelf gedaan. Met zo’n aftakplug aangesloten in het zekeringkastje onder het stuur.

[...]

Niet in de gaten gehouden. Ik heb het erop gewaagd in het begin en in de 6 jaar van gebruik (tot de auto de deur weer uitging) nooit problemen mee gehad.
Nu heb ik in mijn nieuwe auto een Viofo A329 mede omdat die de opnames op kan slaan op een externe SSD. Die is ergens in de auto ingebouwd zodat die niet mee gejat wordt als iemand m’n dashcam eruit haalt.
Bovendien kan die véél meer opslaan en blijven de opnames dus veel langer eschikbaar voordat die overschreven worden.

[...]

Zoals anderen hierboven al schreven: je dashcam wordt niet op de HV-(rij)accu aangesloten maar op de 12V-accu. Dat heeft bij sommigen al eens voor problemen gezorgd, bij anderen (zoals bij mij) gaat het probleemloos.
Sommige merken houden de 12V-accu ook in de gaten als de auto uit staat en laden die bij wanneer die leeg dreigt te raken. Maar dat
Gebeurt meestal niet onbeperkt, omdat echte fouten of storingen dan niet opgemerkt zouden worden en uiteindelijk tot serieuzere problemen zouden kunnen leiden.
Mijn Kia van destijds hield er na een keer of wat bijladen (max X keer in de 24 uur?) mee op. Met mijn huidige Hyundai weet ik het niet zeker.
Bedankt voor je antwoord.
De Audi heeft idd ook gewoon een 12v aparte accu.
Echter wordt deze alleen opgeladen tijdens het rijden of laden, en dus niet als de auto uit staat.
Dat is tenminste wat ik online heb kunnen vinden.
Maar heb de vraag ook nog uit staan bij de dealer.

Er zit wel een beveiliging op dat de dashcam uitgaat als er een lage accuspanning gedetecteerd wordt (instelbaar in de dashcam).

De parkeer modus zie ik zelf niet als een must die altijd aan hoeft te staan, hier op de oprit heb ik al een bewakingscamera hangen, en staat de auto regelmatig enkele dagen stil.

Het is meer voor wanneer ik de auto een keer elders parkeer, zoals bij een winkelcentrum of parkeergarage.

Afgelopen jaren hebben ze al 3x tegen mijn huidige auto aan gereden en geen briefje achter gelaten. En daar wil ik me een beetje tegen kunnen beschermen met een dashcam op mijn nieuwe auto.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-06 23:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

verstappen33 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:54:
Bedankt voor je antwoord.
De Audi heeft idd ook gewoon een 12v aparte accu.
Echter wordt deze alleen opgeladen tijdens het rijden of laden, en dus niet als de auto uit staat.
Dat is tenminste wat ik online heb kunnen vinden.
Maar heb de vraag ook nog uit staan bij de dealer.
Die aparte 12V-accu hebben alle EV’s, want zo ongeveer alle onderdelen behalve de aandrijving werken gewoon op 12V.

Of je 12V-accu tijdens uit staan van de auto bijgewerkt (onderhouden, bijgeladen) wordt, kun je misschien beter vragen in het juiste Audi-topic hier op Tweakers, zoals hier. Als je een ander model hebt, zoek dan even het overeenkomstige topic (titel begint net “Het grote … topic”). Niet zelden weten sommigen in zo’n topic meer (of beter) dan de dealer.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 22:52

mjl

Ugh

Wellicht is dit wat:

Plug and Play 4K Wifi Car DVR Dash Cam Camera for Mazda CX5 CX4 CX 3 4 5 KF 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 Video Recorder
https://a.aliexpress.com/_EGCsOLW

-------


  • D43m0n
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:26
verstappen33 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:54:
[...]

De Audi heeft idd ook gewoon een 12v aparte accu.
Echter wordt deze alleen opgeladen tijdens het rijden of laden, en dus niet als de auto uit staat.
Dat is tenminste wat ik online heb kunnen vinden.
Maar heb de vraag ook nog uit staan bij de dealer.

Afgelopen jaren hebben ze al 3x tegen mijn huidige auto aan gereden en geen briefje achter gelaten. En daar wil ik me een beetje tegen kunnen beschermen met een dashcam op mijn nieuwe auto.
Als de dealer aangeeft dat de 12V accu niet veel reserve heeft, kun je altijd zoiets nog overwegen:

https://blackvue-nederlan...gic-ultra-battery-b-130a/

Niet goedkoop, maar specifiek voor Blackvue. Andere dashcam-merken hebben ook soortgelijke opties. Blackvue is volgens mij wel zo’n beetje het duurste merk, maar maakt daarmee niet per se betere opnamen. Het is wel ‘t merk met de meeste aanvullende opties en dienstverlening.

  • verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:23
D43m0n schreef op maandag 23 februari 2026 @ 06:47:
[...]


Als de dealer aangeeft dat de 12V accu niet veel reserve heeft, kun je altijd zoiets nog overwegen:

https://blackvue-nederlan...gic-ultra-battery-b-130a/

Niet goedkoop, maar specifiek voor Blackvue. Andere dashcam-merken hebben ook soortgelijke opties. Blackvue is volgens mij wel zo’n beetje het duurste merk, maar maakt daarmee niet per se betere opnamen. Het is wel ‘t merk met de meeste aanvullende opties en dienstverlening.
Dit had ik ook gezien...
Het punt waar ik een beetje mee zit is dat ik de parkeermodus niet altijd nodig heb.

Ik ga eens dieper graven voor informatie over deze box, want als dat ding vrij snel oplaadt, dan is het misschien wel een optie..
Want 15 minuten rijden is 10-15 uur standby tijd erbij.. Genoeg voor een dagje winkelen of parkeren bij de supermarkt.. En dat hij hier op de oprit leeg loopt en uitschakelt is geen probleem, daar heb ik mijn andere camera wel hangen.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/


  • CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-06 11:31
Ik wil een dashcam kopen voor mijn Ford C-Max uit 2017. Ik zit te denken aan de volgende producten:

https://www.techpunt.nl/n...k-a810s.html?id=319293738
https://www.techpunt.nl/n...ashcams.html?id=307002533
https://www.techpunt.nl/n...it-up03.html?id=279033028
https://amzn.eu/d/0bpATdJC

En dan aansluiten op het zekeringskastje bij de passagier. Heb ik dan de goede producten? Of mis ik iets?

  • ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:17
CypherMK schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:48:
Ik wil een dashcam kopen voor mijn Ford C-Max uit 2017. Ik zit te denken aan de volgende producten:

https://www.techpunt.nl/n...k-a810s.html?id=319293738
https://www.techpunt.nl/n...ashcams.html?id=307002533
https://www.techpunt.nl/n...it-up03.html?id=279033028
https://amzn.eu/d/0bpATdJC

En dan aansluiten op het zekeringskastje bij de passagier. Heb ik dan de goede producten? Of mis ik iets?
Ik heb dezelfde dashcam in combinatie met een hardwire kit heb ik. Zelf heb ik geen zekeringhouder gebruikt.

Ik heb zelf een 256 GB-kaart, wat handig is bij lange afstanden en wanneer je ook audio opneemt.

  • CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-06 11:31
ChiMan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:25:
[...]


Ik heb dezelfde dashcam in combinatie met een hardwire kit heb ik. Zelf heb ik geen zekeringhouder gebruikt.

Ik heb zelf een 256 GB-kaart, wat handig is bij lange afstanden en wanneer je ook audio opneemt.
Hoe sluit je het dan aan?

  • ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:17
CypherMK schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:59:
[...]


Hoe sluit je het dan aan?
Ik heb zelf de dashcam en kabels geplaatst. Mijn garage heeft het gedeelte bij het zekeringkastje gedaan. Maar je kunt het volgens mij ook zonder zekeringhouders installeren.

  • Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:07
CypherMK schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:48:
Ik wil een dashcam kopen voor mijn Ford C-Max uit 2017. Ik zit te denken aan de volgende producten:

https://www.techpunt.nl/n...k-a810s.html?id=319293738
https://www.techpunt.nl/n...ashcams.html?id=307002533
https://www.techpunt.nl/n...it-up03.html?id=279033028
https://amzn.eu/d/0bpATdJC

En dan aansluiten op het zekeringskastje bij de passagier. Heb ik dan de goede producten? Of mis ik iets?
Je kan ook voor een OBD-variant van de hardwire kit gaan: https://www.techpunt.nl/nl/xiaomi-70mai-obd-ii-hardwire-kit.html. Dat vervangt dan je zekeringhouder en hardwire kit - kosten zijn dan hetzelfde.

Ligt hier klaar op mn bureau voor in de auto van m'n vrouw. Bevat enkel pinnen voor 12V en GND, dus geen gedoe dat het de electronica van je auto op hol zou kunnen laten gaan. Plug & play (y)

Sometimes you need to plan for coincidence


  • CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-06 11:31
Hmmbob schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:08:
[...]

Je kan ook voor een OBD-variant van de hardwire kit gaan: https://www.techpunt.nl/nl/xiaomi-70mai-obd-ii-hardwire-kit.html. Dat vervangt dan je zekeringhouder en hardwire kit - kosten zijn dan hetzelfde.

Ligt hier klaar op mn bureau voor in de auto van m'n vrouw. Bevat enkel pinnen voor 12V en GND, dus geen gedoe dat het de electronica van je auto op hol zou kunnen laten gaan. Plug & play (y)
Bedankt! Toevallig zag ik dit gisteravond voorbij komen. Straks even kijken of dit wel netjes kan worden weggewerkt.

  • CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-06 11:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2vtp8gPL48xBj7zNhKVkEeduqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ObMTHkkLFsl7MgrGoD1jhaHp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkmCE57wVkSMNSbsLIvxBrqqXJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXyKZRiIXDvnIooilKAvqEoS.jpg?f=fotoalbum_large

De vraag is, of het gaat passen. De klep moet wel dicht kunnen. Vooral die dikkere uitstulping van die ODB lijkt me net te groot. Iemand ervaring mee?

  • CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-06 11:31
https://amzn.eu/d/06ISz8Mk
Of zoiets. Maar lijkt me nog lastig om mooi weg te werken.

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-06 23:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

CypherMK schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:35:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De vraag is, of het gaat passen. De klep moet wel dicht kunnen. Vooral die dikkere uitstulping van die ODB lijkt me net te groot. Iemand ervaring mee?
Twee mogelijkheden:

1. Als je een 3D-printer hebt zou je een aangepast klepje kunnen maken. Heb dat al eens gezien voor een andere auto waar dat ook niet paste.

2. Vaak kun je die OBD2-aansluiting van de auto uit het ‘frame’ klikken waarin die nu vast zit. Dan kan die wat naar achteren, waardoor je meer plek hebt om er jouw stekker in te steken en het klepje ervoor er weer op te doen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-06 11:31
Hippe Lip schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:11:
[...]

Twee mogelijkheden:

1. Als je een 3D-printer hebt zou je een aangepast klepje kunnen maken. Heb dat al eens gezien voor een andere auto waar dat ook niet paste.

2. Vaak kun je die OBD2-aansluiting van de auto uit het ‘frame’ klikken waarin die nu vast zit. Dan kan die wat naar achteren, waardoor je meer plek hebt om er jouw stekker in te steken en het klepje ervoor er weer op te doen.
3d printer heb ik, ontwerp skills niet. Maar dat los klikken zou ik even moeten uitzoeken of dat makkelijk kan. Zag er niet voor de hand liggend uit namelijk.

  • guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:23
CypherMK schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:27:
[...]


3d printer heb ik, ontwerp skills niet. Maar dat los klikken zou ik even moeten uitzoeken of dat makkelijk kan. Zag er niet voor de hand liggend uit namelijk.
3e mogelijkheid: OBD verlengkabeltje

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)


  • Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@CypherMK @guido66
Met platte stekkers zoals deze: https://obdlink.nl/obd-2-verlengkabel-plat-16-pins-60cm
Goeie kans dat de klep dan gewoon netjes sluit.

  • hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:20

hneel

denkt er het zijne van

Zucht, de GPS module van mijn Viofo A119 deed het al een tijdje niet meer. Dus toch maar weer eens een nieuwe besteld. Is gelukkig niet al te duur.
Maar die nieuwe heeft het precies 1 dag gedaan. Nu zie ik alweer "No GPS" in het beeld.

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-06 23:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

hneel schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:54:
Zucht, de GPS module van mijn Viofo A119 deed het al een tijdje niet meer. Dus toch maar weer eens een nieuwe besteld. Is gelukkig niet al te duur.
Maar die nieuwe heeft het precies 1 dag gedaan. Nu zie ik alweer "No GPS" in het beeld.
Gelukkig is er nog zoiets als garantie?
De service van Viofo is goed, voor zover zelf ervaren en van anderen gelezen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • klick
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19-04 15:00
Ik heb grote delen van dit topic gelezen en de laatste https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/dashcams

Maar ik zie door de bomen het bos niet meer en hoop dat jullie mij willen helpen.

Ik zoek een dashcam voor in mijn vw tiguan.
Deze hoeft geen parkeer stand te filmen. Ik hoop dat ik geen snoertjes hoef te trekken.
Hoop op een accu en anders op een usb C aansluiting voor de voeding (net als de telefoon).
Mijn budget is maximaal 100-150 euro.
Welke raden jullie aan?

Hij moet een reis van 8u kunnen filmen. Tussendoor opladen via usb is geen probleem.

Het wordt mijn eerste dashcam dus ben nog noob.. Ben wel redelijk techie, ben begonnen met installeren HA (thinclient) en heb reolink camera's.

[ Voor 6% gewijzigd door klick op 14-04-2026 15:00 ]


  • DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:58
klick schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:54:
Ik heb grote delen van dit topic gelezen en de laatste https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/dashcams

Maar ik zie door de bomen het bos niet meer en hoop dat jullie mij willen helpen.

Ik zoek een dashcam voor in mijn vw tiguan.
Deze hoeft geen parkeer stand te filmen. Ik hoop dat ik geen snoertjes hoef te trekken.
Hoop op een accu en anders op een usb C aansluiting voor de voeding (net als de telefoon).
Mijn budget is maximaal 100-150 euro.
Welke raden jullie aan?

Hij moet een reis van 8u kunnen filmen. Tussendoor opladen via usb is geen probleem.

Het wordt mijn eerste dashcam dus ben nog noob.. Ben wel redelijk techie, ben begonnen met installeren HA (thinclient) en heb reolink camera's.
Heb zelf een FitcamX in mijn BMW i4 zitten. Ze hebben ook een variant voor de Tiguan zie ik.
https://fitcamx.com/colle...cam-for-volkswagen-tiguan

Geen affilicatie link een ik verdien er niets mee, ben er bijzonder tevreden over. Ding zie je amper zitten en stroom aansluiting gaat via de spiegel.
Ze zijn daar ook erg snel met mailen dus als je een vraag hebt of bestelling doet heb je binnen no-time reactie.

Installatie ook zo gepiept.
Voorheen jarenlang een DDPai gehad in de VW Golf en VW ID.3 maar wilde nu iets wat ik beter kon wegwerken.

*sowieso


  • klick
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19-04 15:00
DonJunior schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:03:
[...]

Heb zelf een FitcamX in mijn BMW i4 zitten. Ze hebben ook een variant voor de Tiguan zie ik.
https://fitcamx.com/colle...cam-for-volkswagen-tiguan

Geen affilicatie link een ik verdien er niets mee, ben er bijzonder tevreden over. Ding zie je amper zitten en stroom aansluiting gaat via de spiegel.
Ze zijn daar ook erg snel met mailen dus als je een vraag hebt of bestelling doet heb je binnen no-time reactie.

Installatie ook zo gepiept.
Voorheen jarenlang een DDPai gehad in de VW Golf en VW ID.3 maar wilde nu iets wat ik beter kon wegwerken.
Dank je! Dat ziet er gelikt uit. Maar ik weet niet of ik dat durf aan te sluiten met al die rijhulpsystemen die er tegenwoordig in zitten. Ik kan niet testen of ik het weer goed in elkaar klik.
Ik zal wel ff met mijn man overleggen, wel erg mooi.

  • ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:17
DonJunior schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:03:
[...]

Heb zelf een FitcamX in mijn BMW i4 zitten. Ze hebben ook een variant voor de Tiguan zie ik.
https://fitcamx.com/colle...cam-for-volkswagen-tiguan

Geen affilicatie link een ik verdien er niets mee, ben er bijzonder tevreden over. Ding zie je amper zitten en stroom aansluiting gaat via de spiegel.
Ze zijn daar ook erg snel met mailen dus als je een vraag hebt of bestelling doet heb je binnen no-time reactie.

Installatie ook zo gepiept.
Voorheen jarenlang een DDPai gehad in de VW Golf en VW ID.3 maar wilde nu iets wat ik beter kon wegwerken.
Ik ben gecharmeerd van het gemak en de afwerking van de FitcamX. Maar ik heb destijds de 70Mai 810 gekocht omdat deze wél GPS en snelheid bijhoudt.

Geluid opnemen is voor mij ook een pré geworden. Laatst vroeg ik aan de handhaving of ik op een bepaalde plek mocht parkeren, waarop hij ja zei. Ik heb daarna een bekeuring gekregen en de video met geluid is nu bewijsmateriaal.

  • superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:06

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

DonJunior schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:03:
[...]

Heb zelf een FitcamX in mijn BMW i4 zitten. Ze hebben ook een variant voor de Tiguan zie ik.
https://fitcamx.com/colle...cam-for-volkswagen-tiguan

Geen affilicatie link een ik verdien er niets mee, ben er bijzonder tevreden over. Ding zie je amper zitten en stroom aansluiting gaat via de spiegel.
Ze zijn daar ook erg snel met mailen dus als je een vraag hebt of bestelling doet heb je binnen no-time reactie.

Installatie ook zo gepiept.
Voorheen jarenlang een DDPai gehad in de VW Golf en VW ID.3 maar wilde nu iets wat ik beter kon wegwerken.
Ziet er goed uit en zou ik ook graag willen voor mijn BMW F30. Maar ik zie dezelfde 'unit' ook via Aliexpress voor 30% van de prijs. Is de FitCamX het 'origineel' en de Aliexpress een knockoff, of is FitCam X 'dropshipping'/rebranding Aliexpress meuk?

  • klick
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19-04 15:00
ChiMan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:22:
[...]


Ik ben gecharmeerd van het gemak en de afwerking van de FitcamX. Maar ik heb destijds de 70Mai 810 gekocht omdat deze wél GPS en snelheid bijhoudt.

Geluid opnemen is voor mij ook een pré geworden. Laatst vroeg ik aan de handhaving of ik op een bepaalde plek mocht parkeren, waarop hij ja zei. Ik heb daarna een bekeuring gekregen en de video met geluid is nu bewijsmateriaal.
En de fitcamx heeft geen gps?

  • klick
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19-04 15:00
superduper schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:29:
[...]


Ziet er goed uit en zou ik ook graag willen voor mijn BMW F30. Maar ik zie dezelfde 'unit' ook via Aliexpress voor 30% van de prijs. Is de FitCamX het 'origineel' en de Aliexpress een knockoff, of is FitCam X 'dropshipping'/rebranding Aliexpress meuk?
Dat zie ik ook nu idd, maar wel voor duurder en met dezelfde naam. Ik weet niet maar t lijkt t zelfde bed4ijf

  • DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:58
superduper schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:29:
[...]


Ziet er goed uit en zou ik ook graag willen voor mijn BMW F30. Maar ik zie dezelfde 'unit' ook via Aliexpress voor 30% van de prijs. Is de FitCamX het 'origineel' en de Aliexpress een knockoff, of is FitCam X 'dropshipping'/rebranding Aliexpress meuk?
Geen idee... ik heb het van FitCamX zelf.

@klick Deze zit niet in de weg van de bestaande sensoren/cameras ik gebruik het al sinds oktober zonder problemen.
@ChiMan Mijn FitCamX neemt gewoon geluid op.

*sowieso


  • ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:17
klick schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:42:
[...]

En de fitcamx heeft geen gps?
Mijn huidige dashcam heb ik in 2023 gekocht. Destijds had het FitcamX-model geen GPS, dus viel het voor mij af.

  • superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:06

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

ChiMan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:41:
[...]


Mijn huidige dashcam heb ik in 2023 gekocht. Destijds had het FitcamX-model geen GPS, dus viel het voor mij af.
Ja, geen GPS is voor mij ook wel een dealbreaker. Jammer, want de behuizing is echt wel heel netjes.

  • hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:20

hneel

denkt er het zijne van

Hippe Lip schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:13:
[...]

Gelukkig is er nog zoiets als garantie?
De service van Viofo is goed, voor zover zelf ervaren en van anderen gelezen.
Nou, niet echt. Ze beweren nu dat het door de SD kaart zou komen. Volgens mij volstrekte kul. Ik heb het gevoel dat ze me af willen schepen.

  • John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:02
Hier ook alweer bijna een jaar de FitcamX in de T-Roc zitten (4K front + 1080p rear), en tot nu toe zeer tevreden over. Bij aankoop even foto doorsturen van de sensorbehuizing, en je krijgt de juiste toegestuurd.
Geen GPS, maar de "OEM like" inbouw stond mij heel erg aan om van zichtbare kabels af te zijn. Deze wordt overigens aan de stekker van de regensensor aangesloten, ook als je de rear camera hebt.

Er zijn setjes om het via de zekeringbox aan te sluiten mocht je dat willen, dan is er ook een parkeer stand beschikbaar.

  • Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:32
John767 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:59:
Hier ook alweer bijna een jaar de FitcamX in de T-Roc zitten (4K front + 1080p rear), en tot nu toe zeer tevreden over. Bij aankoop even foto doorsturen van de sensorbehuizing, en je krijgt de juiste toegestuurd.
Geen GPS, maar de "OEM like" inbouw stond mij heel erg aan om van zichtbare kabels af te zijn. Deze wordt overigens aan de stekker van de regensensor aangesloten, ook als je de rear camera hebt.

Er zijn setjes om het via de zekeringbox aan te sluiten mocht je dat willen, dan is er ook een parkeer stand beschikbaar.
Deze heb ik ook al een aantal jaren in gebruik en nog steeds tevreden

  • Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:32
superduper schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:02:
[...]

Ja, geen GPS is voor mij ook wel een dealbreaker. Jammer, want de behuizing is echt wel heel netjes.
Wat geeft de gps als meerwaarde?

  • hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:20

hneel

denkt er het zijne van

Drials schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:18:
[...]


Wat geeft de gps als meerwaarde?
Altijd de juiste datum/tijd ipv dat de filmpjes telkens een timestamp uit bv 2018 krijgen.

  • superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:06

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Drials schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:18:
[...]


Wat geeft de gps als meerwaarde?
Correcte tijd en locatie, maar ook snelheid van je voertuig.

  • ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:17
hneel schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:24:
[...]


Altijd de juiste datum/tijd ipv dat de filmpjes telkens een timestamp uit bv 2018 krijgen.
Als je je dashcam gebruikt voor mooie videos, dan is dit een toevoeging 😎

Maar GPS op een dashcam voegt essentiële data toe aan video- opnames, zoals de exacte locatie (GPS-coördinaten), snelheid en tijdstip. Dit biedt sterk bewijsmateriaal bij ongevallen voor verzekeraars en politie door de toedracht te bewijzen en een welles-nietesdiscussie te voorkomen.

  • Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:44
Heeft iemand ervaring met de AZDome M770 Pro? Is dat een aanrader?

  • GenGF
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-05 13:41
ChiMan schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:08:
[...]


Als je je dashcam gebruikt voor mooie videos, dan is dit een toevoeging 😎

Maar GPS op een dashcam voegt essentiële data toe aan video- opnames, zoals de exacte locatie (GPS-coördinaten), snelheid en tijdstip. Dit biedt sterk bewijsmateriaal bij ongevallen voor verzekeraars en politie door de toedracht te bewijzen en een welles-nietesdiscussie te voorkomen.
Als een opname langer dan 5 seconden duurt is op basis van het beeldmateriaal meestal wel vast te stellen welke weg/omgeving het betreft. En met een seconde of 20 zie je zoveel kenmerken langs komen dat ik mij afvraag wat er nog onduidelijk kan zijn. In combinatie met de voertuigen die op het beeld staan, weet ik dan niet welke vraag beantwoord gaat worden met een GPS markering. Is dat om ten alle tijden aan een foto (snapshot) genoeg te hebben of mis ik iets?

Snelheid lijkt mij juist problematisch voor de gemiddelde rijder. Je hoeft maar een fractie boven maximum te rijden en ineens heb je aantoonbaar onderdeel aan de schuld. Tenminste, als ik de tegenpartij was zou ik daar een poging op wagen.

[ Voor 11% gewijzigd door GenGF op 22-05-2026 10:38 ]


  • kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 17:13
Ik weet niet of ik al teruggekoppeld had hier maar.. ondertussen werkt de 70mai Dash Cam 4K Omni + 70mai Adjustable Hardwire Kit UP06 for Dash Cams with USB Type-C Port voortreffelijk.
Geen enkele uitval meer sinds de garage nieuwe HW kit heeft gelegd. Dat is nu een maandje geleden gebeurd, dus ik kan deze enkel maar aanraden.

Never ever financial advice...


  • DAX23E
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 12:43
De laatste tijd kom ik steeds vaker situaties tegen waarin mensen gevaarlijke of vreemde acties uithalen in het verkeer. Zo reden er vorige week ineens drie auto’s naast elkaar op de snelweg, terwijl het slechts een tweebaansweg was. De middelste bestuurder was ongeduldig, waardoor de lesauto op de rechterbaan moest uitwijken naar de vluchtstrook.

Dit is dan ook de reden dat ik een Dashcam wil aanschaffen. Ik heb ooit een dashcam van Lidl gehad, maar de beeldkwaliteit was niet geweldig en bovendien miste je een flink deel van het zicht. Destijds reed ik in een Twingo 1. Nu heb ik een Mazda 3 uit 2017 en daarvoor wil ik iets goeds aanschaffen.

Ik heb het forum al doorgelezen, maar ik heb nog een paar vragen. Bekabeling aansluiten of aanpassen is voor mij geen probleem.
  1. Ik kwam de FitcamX en VIOFO A329 tegen. Welke zou in mijn situatie beter zijn?
  2. Wat heeft jullie voorkeur de 1ch of de 2ch? Heeft de 2ch echt veel meerwaarde? Ik heb wel een standaard getinte achter ruit.
  3. Ik ben de volgende types tegen gekomen:
    - A329 2CH < Oud model?
    - A329S 2CH < Nieuwe model?
    - A329T 2CH < (Telelens (4× optische zoom)? welk voordeel?)
    - A329SW 2CH < Buiten achter camera?
    - A229 Pro CH
  4. Is GPS echt een must of is het leuk om te hebben?
  5. Wordt bij GPS altijd de tijd / datum / snelheid op de video weergegeven? Of kun je na de opname dit er ook vanaf halen als je dit bijvoorbeeld wil?
Ik heb het gevoel dat de A329 / A329S het beste zou zijn? Wat zijn jullie bevindingen?

  • The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-06 14:50

The Wizard

Moderator Mobile
DAX23E schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:01:
De laatste tijd kom ik steeds vaker situaties tegen waarin mensen gevaarlijke of vreemde acties uithalen in het verkeer. Zo reden er vorige week ineens drie auto’s naast elkaar op de snelweg, terwijl het slechts een tweebaansweg was. De middelste bestuurder was ongeduldig, waardoor de lesauto op de rechterbaan moest uitwijken naar de vluchtstrook.

Dit is dan ook de reden dat ik een Dashcam wil aanschaffen. Ik heb ooit een dashcam van Lidl gehad, maar de beeldkwaliteit was niet geweldig en bovendien miste je een flink deel van het zicht. Destijds reed ik in een Twingo 1. Nu heb ik een Mazda 3 uit 2017 en daarvoor wil ik iets goeds aanschaffen.

Ik heb het forum al doorgelezen, maar ik heb nog een paar vragen. Bekabeling aansluiten of aanpassen is voor mij geen probleem.
  1. Ik kwam de FitcamX en VIOFO A329 tegen. Welke zou in mijn situatie beter zijn?
  2. Wat heeft jullie voorkeur de 1ch of de 2ch? Heeft de 2ch echt veel meerwaarde? Ik heb wel een standaard getinte achter ruit.
  3. Ik ben de volgende types tegen gekomen:
    - A329 2CH < Oud model?
    - A329S 2CH < Nieuwe model?
    - A329T 2CH < (Telelens (4× optische zoom)? welk voordeel?)
    - A329SW 2CH < Buiten achter camera?
    - A229 Pro CH
  4. Is GPS echt een must of is het leuk om te hebben?
  5. Wordt bij GPS altijd de tijd / datum / snelheid op de video weergegeven? Of kun je na de opname dit er ook vanaf halen als je dit bijvoorbeeld wil?
Ik heb het gevoel dat de A329 / A329S het beste zou zijn? Wat zijn jullie bevindingen?
Ik rij al jaren met de A329 2CH, perfect ding, ook aansluiting voor een SSD. Altijd voor de 2CH gaan, getinte ruit maakt niet uit, gewoon de EV compensatie iets hoger zetten. Vooral voor evt. schadeclaims wil je wel een camera na achteren hebben. De GPS data/info kan je gewoon uitzetten, alle info zit gewoon in de videofile mocht je het nodig hebben.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-06 23:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@DAX23E ik heb gekozen voor de A329 vooral vanwege de externe SSD. Daarmee heb je niet alleen een erg ruime opslag, maar die SSD kun je ook wegwerken in de auto, zodat bij inbraak of een agressieve medeweggebruiker je opnames bewaard blijven. Ik heb ‘m ergens ‘onzichtbaar’ weggestopt.

Geen idee of je footer er later af kunt halen. Het staat er toch niet voor nix op?
Je kunt wel bij de instellingen zelf bepalen wát er daar komt te staan.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Ik heb nu een 70Mai Dashcam Pro Plus A500S GPS, maar of ik doe iets verkeerd, of hij ondersteund geen doorlopende beelden tijdens parkeren.

Hij is aangesloten met een hardwire kit en gaat bij uitzetten motor ook op 'parking surveillance mode'. Dit betekent in real life echter dat als er iets gebeurt, de camera gaat opstarten en gaat filmen. Maar het moment van het gebeuren staat er dus niet op.

Zie ik een instelling over het hoofd, of moet ik naar een nieuwe kijken? Ik krijg komende week mijn nieuwe auto, dus wil ik ook tijdens het parkeren video's kunnen opnemen als er iets gebeurt ipv. daarna.

Ik vond de 800SE van 70mai die doorlopend 1FPS opneemt en deze clip lockt als er iets is. Zou dat een betere oplossing zijn?

Coding in the cold; <brrrrr />


  • hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:20

hneel

denkt er het zijne van

Zo, na het debacle met de Viofo gps module besloten om maar eens naar een ander merk te kijken.
Het is een Azdome M770 Pro geworden. Net even provisorisch in de auto gemonteerd. Binnenkort dat ding eens goed bestuderen.

  • A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:23
hneel schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:15:
Zo, na het debacle met de Viofo gps module besloten om maar eens naar een ander merk te kijken.
Het is een Azdome M770 Pro geworden. Net even provisorisch in de auto gemonteerd. Binnenkort dat ding eens goed bestuderen.
Ik ben toch wel heel erg benieuwd wat nu de oorzaak was van het GPS probleem. Kan het zijn dat de GPS ontvangst belemmert is geweest door voorruitverwarming? Heb je de module ook buiten de auto getest qua GPS ontvangst?

Ik merk bij mijn Viofo A329S overigens wel eens dat de sterkte van de ontvangst soms mede afhankelijk is van de weersomstandigheden en/of de bouwdichtheid van een gebied waarin ik me begeef.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber


  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:33
Zoeken leverde niet de gewenst oplossing, dus ik ga het zo proberen.

Ik heb een VIOFO A129 Duo Dashcam. Daarmee kan je, net als met alle andere DC's (denk ik) op de middelste knop drukken en dan bewaart/bechermt hij de opnamen. Echter, ik heb nu een paar keer die knop gebruikt en wilde net eens kijken wat mijn "oogst" was. (laatste voorbeeld was vanmorgen rond 10.00u een enorme hond, stilstaand op de rechterbaan van de A22 bij de hoogtemeter flitspaal). Wat blijkt nu, de opname NA het knopdrukken is bewaard. Dat lijkt me niet juist, je drukt namelijk meestal niet voor de botsing/incident op de knop. Ik heb al even in de instellingen zitten grutten, maar kon daar niet zo snel iets vinden.
Mogelijk zit het in de manier van opnemen, dat staat bij mij op blokken van X tijd.

Heeft iemand de gouden tip?

  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Misschien dat je net 1 seconde na de wisseling van het nieuwe blok drukte?

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-06 23:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

jadjong schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:41:
Misschien dat je net 1 seconde na de wisseling van het nieuwe blok drukte?
Dat kan, maar ook dan zou ik een andere werking verwachten. Ik heb nu ook een Viofo (A329) maar heb die functie nog niet getest. Da’s wel een goeie.

Hiervoor had ik een BlackVue en die had ook zo’n knop. Als ik het me goed herinner hield die de laatste minuut vóór de knopdruk en de minuut erna vast. Net zo bij een grote schok, zoals een aanrijding. Dan ging dat automatisch.

Ik zal het ook eens moeten testen, want dit is wel een zeer zinvolle functie die goed moet werken, dus goed opgemerkt, @tcw82 (y)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:33
jadjong schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:41:
Misschien dat je net 1 seconde na de wisseling van het nieuwe blok drukte?
De ander filmpjes waren ook "na" (aanhouding op de andere weghelft met vier politieautos driemerenweg kon ik nog net in de verte zien op de achterruit camera)

Net nog even in de settings gekeken. Ik heb iets dat loop recoding heet, daar kan ik kiezen uit "off" en dan stappen van een aantal minuten tussen 1 en 10.
Misschien dat daar nog wat in zit.

  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als loop recording uit staat neemt het ding sowieso toch niets op?

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-06 23:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

jadjong schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:39:
Als loop recording uit staat neemt het ding sowieso toch niets op?
Tis maar hoe je die tekst interpreteert.
Je kunt het ook lezen als: je neemt gewoon op, en als het opslagmedium vol is, dan is het vol, want geen loop.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:47

Vliegvlug

Flight Simple

Ik ben momenteel naar een dashcam aan het kijken voor mijn ‘nieuwe’ auto, een Toyota Corolla Hybrid TS uit 2022.
Stond al op het punt een Fitcamx te bestellen vanwege het gemak van installeren en dat het mooi integreert maar toen bleek de levertijd ruim twee weken te zijn. :X

Dus hier gekomen om naar alternatieven te kijken en dat was meteen al een goed idee! :*)
Aangezien iemand hier (ik weet helaas niet meer wie :|, anders had ik die hier de credits gegeven) aangaf dat je ook losse power adapters hebt die de stroom van een stekker achter de spiegel halen net als de Fitcamx: Dashcam Power Adapter for Toyota/Lexus (12-Pin,Model C)
Die zijn wel prijzig maar voorkomt dat wel dat ik een losse kabel naar de zekeringbox hoef te trekken, en parkeermodus ga ik toch niet gebruiken.

Nu het niet de Fitcamx wordt moet ik dus naar wat anders kijken, de topic start lijkt me oud en is weinig uitgebreid dus vandaar dat ik het hier vraag. :)

In mijn vorige auto had ik een Viofo waar ik op zich wel tevreden over was dus daar naar gegeken. Deze keer wil ik ook een achtercamera en zit nu te kijken naar de VIOFO A229 [Plus/Pro/Ultra] 2CH

Het verschil tussen die modellen lijkt voornamelijk in de camera sensor en dus bijbehorende resolutie te zitten:
VIOFO A229 [..] 2CHPlusProUltra
SensorVoor: Sony STARVIS 2 IMX675 5MP Sensor, Achter: Sony STARVIS 2 IMX675 5MP SensorVoor: Sony STARVIS 2 IMX678 8MP Sensor , Achter: Sony STARVIS 2 IMX675 5MP SensorVoor: Sony STARVIS 2 IMX678 1/1.8" 8MP, Achter: Sony STARVIS 2 IMX678 1/1.8" 8MP
Video ResolutionVoor + Achter: 2K 2560x1440P 30fps + 2K 2560x1440P 30fpsVoor: 2160P 30fps, Achter: 1440P 30fpsVoor: 4K, Achter: 4K
Maar in hoeverre ga je daar in de praktijk nut van hebben?
Zal je bijv. met de Ultra nu veel beter nummerplaten kunnen lezen dan met de Plus?


En ook niet onbelangrijk, is VIOFO prima of zijn er redenen om voor een ander merk te gaan?
Van de merken uit de topic start ken ik verder alleen BlackVue van naam.

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-06 23:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Vliegvlug schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:36:
Ik ben momenteel naar een dashcam aan het kijken voor mijn ‘nieuwe’ auto, een Toyota Corolla Hybrid TS uit 2022.
Stond al op het punt een Fitcamx te bestellen vanwege het gemak van installeren en dat het mooi integreert maar toen bleek de levertijd ruim twee weken te zijn. :X
Nou ga je iets anders uitzoeken omdat de levertijd 2 weken is? Hoe dringend heb je dat ding nodig dan? Met het opnieuw gaan zoeken ben je meteen al weer een paar dagen extra verloren, dus tijd is kennelijk niet echt het probleem.

Ik zou in jouw geval gewoon uitzoeken wat het beste bij je past, ongeacht de levertijd.
Ja, het is even wachten tot het er is, maar daarna heb je echt precies wat je hebben wilt. En geloof me, nog twee weken later ben je die levertijd allang weer vergeten. En ik neem aan dat je het ding járen gaat gebruiken, dus wat is twee weken nou…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:47

Vliegvlug

Flight Simple

Hippe Lip schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:42:
[...]

Nou ga je iets anders uitzoeken omdat de levertijd 2 weken is? Hoe dringend heb je dat ding nodig dan? Met het opnieuw gaan zoeken ben je meteen al weer een paar dagen extra verloren, dus tijd is kennelijk niet echt het probleem.
Vanwege vakantie, en het kost geen extra dagen. Wilde gisteravond bestellen bij Fitcamx en die hadden dus ruim twee weken levertijd. Terwijl ik vanavond bij Viofo kan bestellen voor 20u en dan wordt het morgen bezorgd. :)
Ik zou in jouw geval gewoon uitzoeken wat het beste bij je past, ongeacht de levertijd.
Daar ben ik nu dus mee bezig en vandaar mijn post.
Die Fitcamx was voornamelijk voor het gemak van installatie en het uiterlijk. Qua kwaliteit staat hij niet zo goed bekend had ik al gehoord. Die lange levertijd is een goed excuus om naar wat beters te kijken. ;)

En nu ik dat toch aan het doen ben vraag ik me dus af in hoeverre zo'n betere sensor nu in de praktijk uitmaakt.
Hoor graag wat jij daarvan vind!
Ja, het is even wachten tot het er is, maar daarna heb je echt precies wat je hebben wilt. En geloof me, nog twee weken later ben je die levertijd allang weer vergeten. En ik neem aan dat je het ding járen gaat gebruiken, dus wat is twee weken nou…
Zo'n Viofo is al een stuk beter dan die Fitcamx en je hebt gelijk, je koopt zo'n ding voor jaren dus vandaar dat ik wil weten of de Plus vs Pro vs Ultra het extra geld waard is.

Of dat er nog andere merken zijn die ook het overwegen waard zijn.

  • PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:59

PauseBreak

derp!

Mijn ervaring is dat je vooral moet kijken naar de sensor, processor en of je er een CPL filter op kunt zetten. En ook, hoe meer fps, hoe beter. Dat is vrij eenvoudig.

Nee, merp!


  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:47

Vliegvlug

Flight Simple

PauseBreak schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:32:
Mijn ervaring is dat je vooral moet kijken naar de sensor, processor en of je er een CPL filter op kunt zetten. En ook, hoe meer fps, hoe beter. Dat is vrij eenvoudig.
Naar de sensor heb ik al gekeken, processor eigenlijk niet, maar zie dat bij die verschillende Viofo A229 modellen ook niet genoemd worden.

Dat de hogere modellen hogere resolutie hebben en dat dat beter is zal vast wel maar is het ook de ongeveer €75 per stap hoger beter is de vraag. Dat is niet zo eenvoudig.

Wat betreft CPL filter vind ik het wel apart dat die voor de achter camera's rechthoekig zijn en niet rond.

Dacht dat je ze moet draaien tot de ongewenste reflecties weg zijn, dat gaat nogal lastig met een niet rond filter :X

  • PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:59

PauseBreak

derp!

Op de achtercam schuif je het er op. Komt minder nauw dan vooraan waar je gemiddeld genomen meer zaken hebt die kunnen reflecteren.

Processors moet je even voor googlen. Het is meestal een Mediatek chip. Ik heb gewoon een Viofo A129 Duo want die voldeed en kan je prima onopvallend wegwerken. Zit in onze tweede auto (Twingo). Eerste auto heeft een OEM BYD dashcam. Geen idee wat dat voor iets is maar kwaliteit is meer dan prima.

Of iets de prijs-kwaliteitsverhouding heeft waar je blij van wordt kan alleen jij beslissen. Hangt ook heel erg af van wat je wilt doen. Als je ook van tegemoetkomend verkeer op een autoweg (dus 100km/h) de kentekenplaten wilt kunnen lezen kom je op een andere camera uit dan wanneer dat geen punt is waar je iets mee wilt.

Nee, merp!

Pagina: 1 ... 57 58 Laatste