Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
@Hippe Lip Moet ik nog doen, maar in mijn vorige post heb ik al gezet waar het aan ligt. Verkeerde implementatie van usb-c in Dashcams. Schijnen dus meer merken en modellen last van te hebben. Oplossing is dus een adapter ertussen doen.
Zal sowieso die 12v adapter testen nog. Weet alleen niet waar die in de auto voorin zit.
De dashcam zelf werkt gewoon als ik die adapters ertussen steek. Door de omvorming naar usb-a en weer terug naar usb-c, werkt het zonder problemen.
Zal sowieso die 12v adapter testen nog. Weet alleen niet waar die in de auto voorin zit.
De dashcam zelf werkt gewoon als ik die adapters ertussen steek. Door de omvorming naar usb-a en weer terug naar usb-c, werkt het zonder problemen.
Dat is ook met meer (goedkope) apparaten zoals zaklampen, draadloze oortjes, etc. Ze hebben gewoon een domme USB C connector die gewoon 5V verwacht en niks anders. Zonder PD protocollen weigeren veel adapters en auto's 5V te leveren, USB A is idd dan een oplossing aangezien die standaard 5V uitgeeft.Arunia schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:56:
@Hippe Lip Moet ik nog doen, maar in mijn vorige post heb ik al gezet waar het aan ligt. Verkeerde implementatie van usb-c in Dashcams. Schijnen dus meer merken en modellen last van te hebben. Oplossing is dus een adapter ertussen doen.
Zal sowieso die 12v adapter testen nog. Weet alleen niet waar die in de auto voorin zit.![]()
7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)
Uiteindelijk is dat inderdaad waar het op neerkomt. Ga dat nog wel even naar Viofo Benelux communiceren. Het is prima op die manier omdat er een redelijke oplossing is.The Wizard schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:48:
[...]
Dat is ook met meer (goedkope) apparaten zoals zaklampen, draadloze oortjes, etc. Ze hebben gewoon een domme USB C connector die gewoon 5V verwacht en niks anders. Zonder PD protocollen weigeren veel adapters en auto's 5V te leveren, USB A is idd dan een oplossing aangezien die standaard 5V uitgeeft.
Wil toch kabeltjes bestellen nog om netter weg te werken. Dus voor mij is het uiteindelijk wel simpel.
@AruniaArunia schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:56:
Zal sowieso die 12v adapter testen nog. Weet alleen niet waar die in de auto voorin zit.![]()
Mooi dat je uitgevonden hebt waar het probleem nou in zit. Maar niet zo mooi van Viofo dus.
Ik had er geen last van omdat ik zo’n kabelset besteld heb die naar de zekeringkast gaat (snap je angst niet voor het gebruik van de zekeringkast) zodat er ook tijdens parkeren wordt opgenomen.
En als je toch nieuwe kabeltjes gaat bestellen, let dan ook op of je haakse connectors wilt of juist niet. (Hoop dat ik nog op tijd ben met die opmerking)
[ Voor 10% gewijzigd door Hippe Lip op 31-01-2026 05:39 ]
<John O`Mill>
Niet alleen Viofo hoor. Wat ik begreep zijn er meer merken die het zo geïmplementeerd hebben, of juist niet geïmplementeerd.Hippe Lip schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 05:25:
[...]
@Arunia
Mooi dat je uitgevonden hebt waar het probleem nou in zit. Maar niet zo mooi van Viofo dus.![]()
Ik had er geen last van omdat ik zo’n kabelset besteld heb die naar de zekeringkast gaat (snap je angst niet voor het gebruik van de zekeringkast) zodat er ook tijdens parkeren wordt opgenomen.
En als je toch nieuwe kabeltjes gaat bestellen, let dan ook op of je haakse connectors wilt of juist niet. (Hoop dat ik nog op tijd ben met die opmerking)
Nee inderdaad, die kabelset eindigt in usb-c als ik het goed gelezen had, maar dan ben je dat gedeelte qua probleem al kwijt zeg maar. En voeding wordt dan niet in usb-c stijl aangeleverd waardoor je de communicatie van de auto (voeding) niet hebt.
Qua angst niet, maar heb geen zin in gezeur met de leasemaatschappij omdat zij aangeven dat het via de/een officiële garage moet. Eigenlijk omdat het op een normale manier aangesloten kan worden, geen zin om het stiekem zelf te doen of de kosten ervoor te maken. Moet de kabel ook daar vandaan die kant op zien te leiden.
Qua wel of geen haakse connector ben je nog op tijd. Maar ik heb al gezien als de connector niet te lang is, dat het op die locatie niet uitmaakt waar de camera nu hangt. Dat scheelt. Als ik hem haaks zou doen, dan gaat de kabel naar het midden toe en langs die rand richt de usb-c poort. Dat is om het een beetje weg te werken.
Voor nu zit zowel de camera als de SSD aangesloten via de SSD meegeleverde kabel en een kabel van mij met een adaptertje erop. Enige wat ik dan zou doen is wat flexibelere kabeltjes nemen en de juiste lengte waardoor ik het langs de randen weg kan werken zeg maar. En een subtielere adapter om van usb-a female naar usb-c male te gaan.
Echt wel bedankt voor al jullie hulp en medeleven trouwens. Waardoor ik absoluut.
Ik wil een dashcam aanschaffen maar ik zit met een sensor op de achterkant van mijn binnenspiegel, een flinke Dot-matrix aan de bovenkant van mijn autoruit en een sigarettenaansteker-aansluiting in het middenconsole onder mijn armleuning. De USB zit daar ook.
Ik wil de dashcam gewoon niet in m'n zichtveld (te laag) hebben. Zijn er meer mensen die hier tegenaan liepen? Zijn er oplossingen?
Het gaat om een Mazda CX-30.
Ik wil de dashcam gewoon niet in m'n zichtveld (te laag) hebben. Zijn er meer mensen die hier tegenaan liepen? Zijn er oplossingen?
Daar bestaat een FitcamX voor.edjedan schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:07:
Ik wil een dashcam aanschaffen maar ik zit met een sensor op de achterkant van mijn binnenspiegel, een flinke Dot-matrix aan de bovenkant van mijn autoruit en een sigarettenaansteker-aansluiting in het middenconsole onder mijn armleuning. De USB zit daar ook.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ik heb bij een auto waar dat ook allemaal best laag kwam met sensoren achter de spiegel het rechts van de spiegel opgehangen. Kabel kan je wegwerken via dak en zijstijlen. Ja voor de niet bestuurder wat vervelend maar die hoeft niet te rijden toch.edjedan schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:07:
Hm, hangt 'ie de hele tijd in het zicht bij m'n vrouw. Niet echt fraai.Torched schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:14:
[...]
Ik heb bij een auto waar dat ook allemaal best laag kwam met sensoren achter de spiegel het rechts van de spiegel opgehangen. Kabel kan je wegwerken via dak en zijstijlen. Ja voor de niet bestuurder wat vervelend maar die hoeft niet te rijden toch.
Ik zal eens even kijken naar de Fitcamx. En anders maar geen dashcam.
Bedankt.
Normaal haak ik nooit in maar nu wel evenedjedan schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:37:
[...]
Hm, hangt 'ie de hele tijd in het zicht bij m'n vrouw. Niet echt fraai.
Ik zal eens even kijken naar de Fitcamx. En anders maar geen dashcam.
Bedankt.
Onze dashcam hangt ook aan de passagierskant en moet zeggen dat ik er eigenlijk weinig last van heb en dan hangt de dashcam aan de zijkant van de spiegel.
Gewoon niet een al te grote dashcam nemen dan is het prima te doen
En je hebt ook zo'n dikke Dot-matrix rand waar die dan nog onder moet hangen?SpeedyGJ schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:54:
[...]
Normaal haak ik nooit in maar nu wel even![]()
Onze dashcam hangt ook aan de passagierskant en moet zeggen dat ik er eigenlijk weinig last van heb en dan hangt de dashcam aan de zijkant van de spiegel.
Gewoon niet een al te grote dashcam nemen dan is het prima te doen
Jazekers, niet over de hele lengte van de ruit maar wel bij de spiegel. Ik heb de cam ook zo ingesteld dat die dot-matrix net erboven valt zodat dit niet in beeld komt. Het is natuurlijk altijd even wennen dat er iets zit maar eigenlijk heb ik als bijrijder amper last van de camera, en na een korte tijd merk je het eigenlijk niet eens meer.edjedan schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:56:
[...]
En je hebt ook zo'n dikke Dot-matrix rand waar die dan nog onder moet hangen?
Kabels weg werken is altijd een klusje, vooral als je dan ook nog een achter camera moet gaan plaatsen, maar langs de geleiders is dit prima te doen en je ziet het niet eens meer dat er een kabel loopt. (En dan ben ik nog iemand die echt geen kabel wilt zien
Er zijn tegenwoordig voor veel auto's ook adapters die aftakken van de spiegel. Ook voor de CX30
https://www.amazon.nl/Das...726165&psc=1&gad_source=1
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Oeh, da's wel interessant.guido66 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:17:
Er zijn tegenwoordig voor veel auto's ook adapters die aftakken van de spiegel. Ook voor de CX30
Hoi,
Ik ben binnenkort eigenaar van een mooie Audi Q6.
Ik wil graag een dashcam voor en achter hebben om de ritten te kunnen filmen.
Maar ik lees best wel veel problemen met een dashcam en een EV.
Voor gebruik tijdens een rit is het geen probleem, maar voor de parkeer functie moet je hem op continu stroom hebben of op een externe accu/powerbank.
Of is het wel mogelijk om hem bij een EV op constant stroom te zetten??
Voor mij hoeft de parkeer modus niet altijd aan te staan. Maar het zou soms wel handig zijn als ik hem wel kan activeren als ik af en toe op een publieke parkeerplaats sta bij de supermarkt of de binnenstad.
Ik zit te kijken naar een camera van BlackVue, 4k resolutie, en goede reviews.
Wat is jullie ervaring met dashcam en EV en parkeer modus?
Ik ben binnenkort eigenaar van een mooie Audi Q6.
Ik wil graag een dashcam voor en achter hebben om de ritten te kunnen filmen.
Maar ik lees best wel veel problemen met een dashcam en een EV.
Voor gebruik tijdens een rit is het geen probleem, maar voor de parkeer functie moet je hem op continu stroom hebben of op een externe accu/powerbank.
Of is het wel mogelijk om hem bij een EV op constant stroom te zetten??
Voor mij hoeft de parkeer modus niet altijd aan te staan. Maar het zou soms wel handig zijn als ik hem wel kan activeren als ik af en toe op een publieke parkeerplaats sta bij de supermarkt of de binnenstad.
Ik zit te kijken naar een camera van BlackVue, 4k resolutie, en goede reviews.
Wat is jullie ervaring met dashcam en EV en parkeer modus?
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
@verstappen33 Ik heb 6 jaar lang een BlackVue dashcam (alleen aan de voorkant) op mijn EV (Kia e-Niro) gehad. Die was constant op de stroom aangesloten. BlackVue detecteert de stilstand zelf en gaat dan automatisch naar parkeermodus.
Nog nooit last gehad dat die mijn accu leegtrok.
Nog nooit last gehad dat die mijn accu leegtrok.
<John O`Mill>