leerkracht schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:24:
Ik hoop dat dit de plek is waar ik deze vraag kan posten. Zo niet dan hoor ik dat graag.
Graag zou ik advies willen. Ik heb een Toyota Yaris hybrid. Hiervoor zoek ik een dashcam zowel voor als achter met een parkeermodus. Ik heb de parkeermodus drie dagen in de week echt nodig. Welke zouden jullie mij aanraden en werkt dat alleen met een continu voeding of kan ik ook een battery pack gebruiken. Ik heb namelijk al de LUKAS/Qvia LK-530-12V. Hebben jullie ook een idee hoe duur het inbouwen ongeveer is.
Hier kan ik wel wat zinnigs over zeggen. Ik mijn Auris Hybride had ik een Blackvue DR750S-2CH dashcam ingebouwd, voor en achter camera. Bij Blackvue hebben ze iets mooist, een zogenaamde Power Magic EZ module. Deze steek je op de OBD poort van de auto (iedere moderne auto heeft deze) en tapt daar de voeding van af. Middels dipswitches kan je vervolgens ook parkeermodus activeren, en instellen hoe lang deze actief moet blijven en tot welke accuspanning. Je kan dus bv instellen dat deze 24 uur actief moet zijn en tot 12V accuspanning. Na deze tijd, of wanneer de accuspanning daalt onder de 12V dan schakelt het systeem uit.
Omdat dit op de OBD poort zit aangesloten, heeft het systeem in 1x een constante 12V en geschakelde plus ter beschikking.
Alleen..., de hybrides van Toyota hebben een relatief kleine 12V accu, en helaas werkte dit systeem niet goed met mijn hybride, ondanks dat ze adverteren van wel. Ik heb tot 3x toe een lege 12V accu gehad omdat de PMEZ de dashcam niet had uitgeschakeld toen de accuspanning geen 12V meer haalde.
Moet overigens wel eerlijk zeggen dat ik prima support van Blackvue gekregen heb bij deze problemen.
Nu zit er een aparte batterypack in, dit werkt perfect. Wanneer ik 's middags rond 16h de auto parkeer dan zit er 's ochtends om half 6 nog zo'n 63% in de batterypack.
Ter info, mijn camera trekt in parkeermodus ongeveer 300 mA.
Eerst had ik er een iets kleinere batterypack inzitten, een Blackvue B-112. Deze is echt plug en play, alleen had ik mij niet beseft dat deze een uur nodig heeft om volledig op te laden. Mijn reistijd naar het werk is maar een half uur, dus iedere dag ging er wat meer uit de accu, met als gevolg dan deze na een paar dagen geen hele nacht meer kon overbruggen met de parkeermodus.
Deze staat overigens te koop, mocht je interesse hebben.