Zo, ik had vandaag geluk en pech. Even het verhaal ook maar van me afschrijven.
Een voorval op de snelweg. Ik tref bij het samenkomen van de A28 en A50 een bestuurder voor mij die flink aan het slalommen is. Vol gas wegrijd, dan weer langzaam rijd. Dat ging dus helemaal niet goed. Ik heb de bestuurder gevolgd en 112 gebeld. Hiervoor moest ik wel stevig doorrijden, want hij had bij 155km/h nog steeds uitloop (ik moest zelf ook even harder als toegestaan, maar soms heiligt het doel de middelen, politie bevestigde dit ook en gaf aan dat het in zo'n geval geen punt is). Hij ging over de vluchtstrook en schoot aan de linkerkant de berm/gras op en wist de auto maar net in bedwang te houden.
Ik heb even naast hem gereden (gepasseerd) om te zien wat er aan de hand was en hij lag onderuitgezakt in de auto met de ogen zo goed als dicht.
Dit was alcohol, drugs, een medische aandoening of ernstige vermoeidheid.
Kort erna stopt de bestuurder bij het tankstation, precies op dát moment rijd er net een politieauto weg van de parkeerplaats, maar ik was net te laat om nog contact te krijgen en de centralist wist nog niet waar ik me bevond, ik zei per ongeluk A28 ipv A50, ik had het al 2x correct verteld, maar je wordt een paar keer doorgeschakeld waardoor je opnieuw je verhaal moet doen. Deze wagen is teruggeroepen, moest even een ommetje maken om weer op de juiste oprit te komen en was binnen no-time weer bij ons.
Vrijwel meteen na het parkeren valt de bestuurder als een blok in slaap in zijn auto, 's ochtends om half 9....
De politie heeft hem wakker gemaakt, laten blazen en hij zat op 5x de max, dus stomdronken.
Ik was blij dat ik had gebeld, dit had heel anders kunnen aflopen.
De bestuurder was alleen dit jaar al voor de 3e keer gepakt met drank op, dus rijbewijs was ie nu écht kwijt.
Nu komt het dilemma. Ze willen heel graag de beelden, maar nu blijkt net toevallig vandaag dat mijn Lukas WD-9370 de CCD brak te zijn geworden, alles wat ook maar enigszins donker is, is knalgroen, dus daar kun je heel weinig mee helaas want zo'n beetje alles onderin beeld is groen, alleen de lucht is nog een beetje te zien en de borden. Daar kan ik nu niets meer aan doen, maar ik wil wel zo snel mogelijk weer een werkende dashcam in mijn auto, want ik maak altijd de gekste shit mee
Nu ben ik qua dashcam best wel veeleisend, want ik merk gewoon dat de beeldkwaliteit ook bij de duurdere cams (de LK9370 was 380 euro) te wensen over laat bij zaken die op grotere afstand afspelen (compressie, resolutie, lichtgevoeligheid).
Wat wil ik graag:
Goed nachtzicht (Sony starvis ccd?)
Zeer goede parkeermodus met G sensor (tot op heden zijn al mijn schades gekomen door derden die geen briefje achterlaten)
Parkeren met lage FPS, zodat je lange periodes kan vastleggen.
Hoge resolutie (min. 1440p) met hoge bitrate (liefst instelbaar).
GPS (snelheid voornamelijk)
dual cam (min. 1080p achter)
Mijn huidige cam is erg groot, touchscreen e.d., daar wil ik best vanaf ook al is het fijn als achteruit camera, maar het is een lomp gedrocht in de voorruit.
Ik wil liefst wel onder de 300 euro blijven, want dit gaat al mijn 3e dashcam worden, ik heb ook de LK9700 gehad van Lukas, maar ook die is vroegtijdig spontaan overleden.
Iemand goede tips voor mij? Ik zat zelf te denken aan iets als de QVIA QR790...
PS. Weet ook iemand wat de opstarttijd van bijvoorbeeld de QR790 is? Mijn vorige 2 lukas cams hadden een behoorlijk lange opstarttijd. Hierdoor heb ik al eens een bijna incident gemist.