dzjam schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 18:10:
Dag allen,
Ik overweeg een dashcam te installeren, na een bijna-aanrijding met bijna op de straat buitelende jongelui. Altijd handig om wat opnamen te hebben als er echt iets misgaat.
Ik zie alleen op tegen het netjes wegwerken van de kabel EN het aansluiten. Ik heb een Citroen Grand C4 Picasso uit 2017, dus het laatste model. Deze auto is bovenaan de voorruit nogal 'ingewikkeld' met o.a. verschuifbare zonneschermen.
Twee vragen daarom:
- Heeft een van jullie ervaring met het wegwerken van de kabel in deze auto?
- En: wat is de handigste manier van aansluiten? Liefst zou ik hebben dattie vanzelf aangaat als ik contact maak. De sigarettenaansteker heeft niet mijn voorkeur, maar ik weet niet waar ik de 'diepgaandere' manier kan vinden.
Bij voorbaat dank voor jullie inzichten.
Dzjam.
Ik heb het 10 jaar jongere model en daar gaat het prima in met een G1WH. Ik weet niet of de nieuwe C4 GP hetzelfde van binnen is (globaal gezien) maar ik heb aan de zijkanten curtain airbags. Hierdoor zit er een soort flap tegen het dak c.q de A stijlen van de auto aan waar precies een kabel in kan vallen. Aan de onderkant verdwijnt de kabel het dashboard kastje in en komt eruit bij de versnellingspook.De enige kabel die je ziet is bij de zonnekleppen en bij de USB lader.
Ik heb de zuignap dan ook zo gedaan dat deze rechts van de binnenspiegel zit, een stuk verder c.q tot waar de zonnenklep naar beneden geschoven komt. Dan heb je perfect beeld en zit het niet in het gezichtsveld en zie je ook de binnenspiegel bijna niet.
De meeste modellen cams, schakelen aan bij contact van de auto. Ik heb dus 5m USB kabel gekocht, de kabel weg gewerkt en laat die in het 12V contact zitten. Zodra ik de motor start, krijgt de cam stroom en gaat deze aan en neemt direct op. Zodra de motor uit is, stopt deze met opnemen.
Als je niet de 12V aansluiting wilt gebruiken (waarom eigenlijk niet?) Kan je wel knutselen met verloop stukjes die je kan verbinden onder de een paneel van je auto.
Quick and dirty pics:
https://drive.google.com/...PXNDY3sX8YZIO0wjXCcCAPIEp
1. Ik kan de zonneklep aan de passagierskant nog gewoon gebruiken
2. Dat stukje kabel bij de blower heb ik ter illustratie zichtbaar gemaakt. Normaal zie je die niet.
Het kan ongetwijfeld nog wel wat netter met 7 meter USB kabel (bijv. In de kap van de binnenspiegel) maar ach; ik vind dit netjes genoeg
[
Voor 12% gewijzigd door
Notna op 20-06-2018 18:36
]