Superkiwi schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:51:
[...]
Maar goed ook, anders had er al lang geen Israël meer bestaan. Het enige wat Israël doet is haar eigen land verdedigen, iets wat elk ander land zou doen.
Praat ik daarmee goed wat ze met hun nederzettingen doen? Absoluut niet.
Als dit het was, zouden ze zich terugtrekken op de groene lijn. Als ze dat zouden doen en daar de muur optrekken, wil ik persoon die muur gaan bewaken. Ik meld me morgen aan vrijwilliger. Geen enkel probleem. Maar dat doen ze niet.
Laten we trouwens ook niet doen alsof Hamas slechts "speldenprikjes" uitdeelt en de mortieren komen van "een enkele idioot".
In verhouding zijn het speldenprikken. Kijk eens wat het dodental daarvan is. Pak die cijfers er eens bij. En vergelijk dat met het risico om te overlijden door een verkeersongeval in Israël.
Maar de kern van het argument was dat Hamas voor haar geweld geen democratische legitimatie heeft. Zij heeft geen parlement waaraan zij wetten voorlegt om Israël aan te vallen. Het is ondanks verkiezingen geen functionerende democratie (iets waar Israël ook bewust op aanstuurt). I.t.t. Israël, dat bewust wetten aanneemt waarmee zijn Palestijnen achterstellen in een functionerende rechtstaat. En daarmee deze rechtstaat als wapen inzet tegen een bevolkingsgroep.
Ooit een mooie quote gelezen die vandaag nog steeds van toepassing is:
"Als de buurlanden hun wapens neerleggen is er morgen vrede, als Israël haar wapens neerlegt is er morgen geen Israël meer."
Onzin. De buurlanden zijn echt geen bedreiging meer.
Egypte? Geen enkel belang. Net zo groot risico als Duitsland ons zal binnen vallen.
Syrie? Mmm.. Gok dat die het al druk genoeg hebben
Jordanie? Ook die hebben geen enkel belang er bij en zullen dat niet doen. Net zo min als Belgie ons aan zal vallen.
Angstbeelden uit de jaren 60 die zorgvuldig gecultiveerd worden. Net zo min waar als dat Rusland ons wil bezetten. Die kijken wel uit. (let wel dat is niet hetzelfde dat ze niet op andere manieren bedriegend zijn).
Iran dan? (de rest laat ik al helemaal buiten beschouwing).
Dat zou kunnen, maar geloof daar geen reet van. Zij hebben veel te veel belang bij Israël als bliksemafleider voor hun eigen samenleving.
Daarom zitten de Palestijnen ook helemaal klem. Geen enkele Arabische staat wil ze helpen, want ze zijn veel nuttiger op deze manier om het vijandbeeld in stand te houden en als bliksemafleider om de woede van het volk op te richten. Anders zou zich deze wel eens op de corrupte leiders van hun eigen land kunnen richten. En geen enkel regime wil zijn belangen in het westen op het spel zetten.
Maar het is een schijnargument. Want niemand vraagt aan Israël om haar wapens neer te leggen.
Alleen proportionaliteit.
Maar noem eens een land dat de afgelopen 30 jaar een aanval heeft uitgevoerd op het grondgebied van Israel?
[
Voor 3% gewijzigd door
Cyberpope op 08-05-2021 16:42
]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......