Om gewoon eens even op een rijtje te zetten wat er de afgelopen dagen is gebeurd en wat background info:
Mocht ik wat fouten gemaakt hebben of onjuistheden hebben genoteerd, schroom niet om mij dit te laten weten, ook ik maak fouten en zal dit aanpassen als ik het ermee eens ben.
-
Wat en waar is de Al-Aqsa Moskee?
Het is het derde meest heilige plek voor de moslims, het is een grote plek met verschillende gebedsplaatsen. Het ligt in de Oude Stad van Jeruzalem. Het is eigenlijk een grote ommuurde stad met een paar in- en uitgangen. De Oude Stad van Jeruzalem bestaat uit vier wijken, de Joodse(Bruin), Armeense(Blauw), Christelijke(Rood) en de Islamitische(Geel) wijk. Al Aqsa ligt in de Islamitische wijk.
Verdeling van Al Aqsa
-
Wie heeft de controle over de Al-Aqsa Moskee?
West-Jeruzalem(blauw) is eigendom van Israel, Oost-Jeruzalem(groen) behoort tot Palestijns gebied. Al Aqsa ligt in Oost-Jeruzalem, dus wettelijk gezien is het eigendom van Palestina. Maar sinds 1967 heeft Israel de macht
illegaal overgenomen in Oost-Jeruzalem, waaronder de Al Aqsa moskee, de islamitische wijk zoals boven aangegeven en alle wijken buiten de Oude Stad zoals de op dit moment erg relevante Sheikh Jarrah. Vele resoluties van de Veiligheidsraad Verenigde Naties waarvan enkele
446,
452,
465,
471 en
476 benadrukken dit.
-
Wat is er gebeurd in Al Aqsa?
Wegens de ramadan zit de Al Aqsa-moskee bomvol. Een paar dagen terug, terwijl Palestijnen er aan het bidden waren, viel de Israelische politie Al Aqsa binnen met vuurwapens en full protective gear. Daarbij
schoten zij met rubberen kogels en
gooiden zij met verdovingsgranaten. Verder vielen zij de moskee zelf binnen waar zij wederom verdovingsgranaten gooiden. Dit leverden heel wat gewonden op. Vervolgens vallen zij de gebouwen
aan waar de Palestijnse artsen deze gewonden proberen te helpen.
-
Wat is nu de connectie tussen Al Aqsa en Sheikh Jarrah?
Israel heeft dus illegaal controle over Al Aqsa en Oost-Jeruzalem. Historisch gezien, als er ergens in het land Palestijnse rebellie of protesten zijn tegen de Israëlische regering, valt Israel Al Aqsa aan/binnen. Nu dus de link aan Sheikh Jarrah. Sheikh Jarrah is een Israelisch bezet Palestijnse wijk in Oost-Jeruzalem, wat dus eigenlijk Palestijns land is. Israel forceert deze inwoners de wijk te
verlaten zodat Israelische kolonisten kunnen intrekken in Sheikh Jarrah. Als resultaat zijn er honderden Palestijnen die aan het protesteren zijn in Sheikh Jarrah en tegelijkertijd de Palestijnen beschermen die uit hun huizen worden gekickt. Wat heeft dit dan weer voor gevolgen? Israel die Al Aqsa aanvalt.
Rond de 100 Palestijnen wonende in Sheikh Jarrah
dienden hun huis te verlaten voor 02/05/2021. Na deze gedwongen uitzetting zouden er Israelische kolonisten hun huizen intrekken.
-
Hoe reageren de Palestijnen hierop?
Ten eerste heb je Hamas die reageert door raketten af te vuren op Israel voor het eerst sinds
2014 na verscheidene waarschuwingen dat Israelische politie moest stoppen met het aanvallen van Al Aqsa.
Palestijnen van de Westelijke Jordaanoever zijn woedend wegens de aanvallen op Al Aqsa. Een groot aantal Palestijnen waren dan ook onderweg naar Al Aqsa om deze te bezoeken en de verdedigen, snelwegen stonden bomvol. Israel laat dat natuurlijk niet toe, aangezien zij natuurlijk de controle hebben over Oost-Jeruzalem. Dit deden ze door de snelwegen te blokkeren vanaf de Westelijke Jordaanoever. Dit hield echter de Palestijnen van de Westelijke Jordaanoever niet tegen en deze gingen verder te voet richting Al Aqsa. De Palestijnen uit Jeruzalem reden dan weer de Palestijnen van de West Bank tegemoet om deze vervolgens te vervoeren naar Al Aqsa. Het resultaat hiervan is dat er niet alleen maar wordt geprotesteerd in Sheikh Jarrah, maar door heel Israel en Palestijnse gebieden.
-
Wat gebeurt er nu?
Er zijn nu vier punten bezig:
1. Palestijnen die protesteren in Sheikh Jarrah en nu door heel het gebied.
2. Israelische politie die aanbidders in Al Aqsa aanvallen.
3. Hamas die raketten afschiet richting Israel, waarbij Israel terugschiet naar Palestijnse gebieden
4. Palestijnen door heel het gebied reizen af naar Al Aqsa om deze te beschermen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Persoonlijk vind ik dat Israel niks heeft te zoeken bij Al Aqsa op dit moment. Om hierbij dan vuurwapens en granaten te gebruiken tegen christelijke en islamitische Palestijnen die hun geloof aan het beoefenen zijn is gewoon misselijkmakend. Wat hebben de Palestijnen in dat gebied om zich te verdedigen? Ja...stenen...poeh poeh, heel eerlijk. Vooral heel gevaarlijk als je rondloopt met full protective gear en een assault rifle.
Het is legaal gezien niet eens Israelisch grond. Daar zit dezelfde logica in als het betreden van het Belgische deel van de Ardennen om het te annexeren als Nederland zijnde.
Hoe lossen we dit op? Laten we (spijtig genoeg dat ik dit moet zeggen) klein beginnen en ons houden aan het feit dat Oost-Jeruzalem Palestijns gebied is en dus onder Palestijnse wetgeving zou moeten liggen. West-Jeruzalem is wat van Israel is, tot daar en niet verder. Zij zijn anders in strijd met het VN-plan van 1967. Elke wijziging die we maken mbt dat plan is eigenlijk een goedkeuring voor het optreden van Israel doet qua illegale annexaties. Dat doen we al aangezien wij niet optreden tegen het feit dat Israel alle resoluties van de VN Veiligheidsraad beschouwt als niet geldig.
Zal Oost-Jeruzalem onder Palestijns gebied vallen stopt de illegale annexatie van Sheikh Jarrah en zal er al iets meer vrede heersen.
EDIT: Daarnaast gaan de praktijken van Israel tegen de zesde en de achtste geboden van het Jodendom in: 'You shall not kill and you shall not steal'. Daarnaast dienen de Joden volgens het Jodendom in verbanning te blijven totdat de Messias
arriveert. Ze mogen geen acties ondernemen om een eigen land/staat op te richten.
Daarom is het goed om te beseffen dat er een verschil zit tussen Jodendom en Zionisme. Tegen Zionisme kan je überhaupt niet anti-semitisch zijn. Israel handelt dan ook niet vanuit het Jodendom maar vanuit het Zionisme. Ben je tegen de staat Israel puur aangezien zij Joods zijn, ja dan ben je anti-semitisch als de neten.
Het scheren van Joden over een kam is dan ook volstrekt onrechtvaardig. Noem het beestje bij zijn naam ipv het te veralgemenen, dan kan je nog wel eens onterecht tegen mensen hun schenen aantrappen. Ongeveer hetzelfde als het gebruiken van het woord 'moslims' terwijl je eigenlijk de taliban bedoelt.
En ja ook ik heb hier volgens mij schuld aan in vorige posts in dit topic als het gaat om terminologie. Maar ik heb ook wat geleerd en probeer dat vanaf nu ook zo goed mogelijk toe te passen.
Korte versie:
https://www.tiktok.com/@a...y_url=1&is_from_webapp=v1
Lange versie van Vice:
YouTube: Rebel Rabbis: Anti-Zionist Jews Against Israel
[
Voor 9% gewijzigd door
RazorMaron op 12-05-2021 17:23
]
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.